II
Groots Inventaris-Uitverkoop
VERHURING
net Burgerwoonhuis
Bestelt Uw DRUKWERK ter
drukkerij te Meordschsrwoude
Jk.
J. G. ENGELN
L A A T A L K M A A R
Bericht Uitverkoop
Bouwland
ZITTING te Broek op Langendijk
Koopt gij prima kwaliteiten
tegen de laagste prijzen
JE ADRES
Te huur gevraagd:
Sanguinose
Meubelfabriek
EIK EN LINDEN" Alkmaar
AdveHfcentiën
bij inschrijving,
tot Kersttijd 1934, van het
te Koedijk en Oudkarspel, gelegen aan
oen Kanaaldijk, Saskersloo„ en - het
Laantje, samen groot ongeveer 3.57.60
H.A. Eigendom van den heer P. DE
GROOT c.s.
Geteekende inschrijvingsbiljetten met
opgaaf van 2 borgen in te zenden vóór
28 Januari a.s. ten kantore van de No
tarissen Mr. C. J. DE LANGE en M. C.
ROOS te Alkmaar, alwaar de voorwaar
den van verhuring ter inzage liggen.
rEffsetsn
Hoorn!
ALKIKi
Coupons
Hoornsche Credief
en Effecten bank N.V.
ALKMAAR, HOORH, SCHAGEN,
Oude Gracht 297 Dal S Markiplein 92
I Des Woensdags van (0 tof I uur
in hef Oafé „Welgelegen" van den Heer
J. DE BOEH Az.
Safe Osöosit
L
Gaat naar BROEK OP LANGENDIJK daar is
of heit even, het is TEL. 48. Bij verdient ermee, leest
maar
te Noordscharwoude, liefst
aan den hoofdweg, een
Brieven onder no. S26 a.
het bureau van dit blad.
Zuiver plantaardig tonicum.
Ajgemeene verzwakking, zenuwzwakte, is honderd malen het gevolg
van een ziekte; maar ze gaat ook menigmalen eeme ziekte vooraf.
Het is dikwijls een noodlottige cirkel. Het bloed is arm, de organen
zijn zwak. De organen zijn zwak, de opname is gering; het bloed
wordt arm, en blijft arm. Ziet gij kans het bloed te verbeterert,
dan zijt ge er. Wordt 'het bloed beter, de maag wordt sterker;
wordt de eetlust beter, dan wordt ook het bloed krachtiger. In al
die talrijke en verschillende gevallen is de beste raad: de Sanguinose.
Dé Sanguinose geeft aan het bloed nieuwe levenskracht; en versterkt
het, door het in aanraking te brengen met die natuurlijke levenwek
kende bestanddeelen, die zij put uit het levende plantenrijk.
Per flacon ƒ2.—, 6 H. ƒ11.—, 12 fl. ƒ21.—.
Bij alle Apothekers en Drogisten.
VAN DAM Co.,
De Riemerstraat 2c/4. Den Haag.
Nederlandsch Fabrikaat.
Oliejassen
6.00
Benzine per fust 12y2 cont per liter
Oliejekfcers
4,50
Motorsmeerolie 25 cent per liter
Oliebroekeii
3,40
Boeischoppen 1,20
Oliemouwen
1,00
Koolmessen 0,65
oliepijpen
2,40
Rotting Koolmanden 1,50
Oliebeenstukken
1,60
Witte Koolmanden 0,80
Zuidwesters
1,00
Bagger of Sliknetten 1,25
Gummilaarzen
5,50
Kloeten 1,40
Gonje- en Waterdichte-
Kieeden zeer goedkoop
Goedkooper danüitverkoop
en beter kwaliteit
99
Lindegracht 10-16 bij het Ritsevoort
Gedurende slechts korten tijd verkoopen wij
met 33', 3 °/o korting, terwijl verschillende
monsters voor hal ven prijs te koop zijn.
Gekochte meubelen
mogen blijven staan
Geopend van 9—12
en 1.305.30 uur.
's-Zaterdags 9—1 uur en
2.305 uur.
Gegarandeerd.
Contant,
Verder vele soorten Rammelwielen (hijschblokken)
Hercules, Kettings, Staaldraad, Lantaarns, Mist
hoorns, Touwwerk b.v. Hijschtouwen, Sleeptrossen,
Landvasten, enfin voor elk doel wordt bij ons gemaakt
De kwaliteiten garandeeren wij ten volle. Dus doet Uw
voordeel en koopt hier.
Speciaal adres in Petroleum, Benzine Technische
Oliën en Vetten, Scheepebenoodigdheden, Teer-
producten, Verfwaren en Touwwerk.
In dezen tijd van ach en wee, is je adres weer A.T.B.
IBagazijn van Heeren- en Kinderconfecfie
Vakkieeding, Manufacturen, Japonstoffen
Bedden, Dekens, Matrassen, Ledikanten
Vloerzeil, Karpetten, Matten ee Gordijnstoffen
De Etalages laten U zien, welke belachelijke prijzen O
aangrijpen, om tegen wil en dank te koopen. - Men ziet
dat zoo'n uitverkoop niet jaarlijks kan terugkomen,
doch maar eenmaal in 's menschen leven voorkomt
toekomstmogelijkheden. Op onze vraag waarom
.niet tot uitbreiding der electrificate kon wor
den besloten, antwoordde men, dat de kosten
van een 'bovenleiding op lange trajecten talrijke
moeilijkheden opleverden en te hoog zonden wor
den, terwijl uitsluitend een zeer druk verkeer op
bepaalde baanvakken electrificatie zou wet
tigen. Dit verkeer valt bv. niet te wachten op
de route UtrechtArnhem, om er slechts een te
noemen, terwijl men bij de nieuw ontworpen plan
hen toch aan de wenschen van het publiek naar
grootere snelheid en meer comfort tegemoet komt
Het valt niet te ontkennen* dat de Ned. Spoor
wegen door het invoeren van een nergens in de
praktijk toegepast verkeersmiddel een groot ri
sico op zich nemen, zoowel wat de technische
als organisatorische zijde betreft. Wel! beproeft
Frankrijk tegenwoordig een Miehelinwagen en
heeft men in Diuitschland de Schnelltriebwagen
op een enkel traject in dienst genomen, maar dit
zijn slechts proefnemingen in het klein en zij
hebben met het invoeren van een totaal nieuw
bedrijf in. het groot niets te maken.
Een woord van waardeering voor den durf der
directie is hier dan ook stellig op zijn plaats, wijl
de Ned. Spoorwegen met dit verkeersmiddel aan
de spits van het Eiu'ropeesche spoorwegwezen ko
men te staan. Hoewel de plannen zeer grootsch
zijn opgezet, kan men ze toch nog als een begin
beschouwen, daar het voornemen bestaat gelei
delijk tot uitbreiding over te gaan en !zoo mo
gelijk half uursdiens te tfcin te voeren.
Maar getroffen worden wij door hetgeen wij
lezen in het Noordhollandsch Dagblad onder het
opschrift: „Een reis met den Rails-Zeppelin"
Onder groote belangstelling van het publiek
gleden wij omstreeks tien uur den somberen Lhr;-
ter Bahnhof uit. Zoodra wij Spandau bereikt
hadden en de baan dus vrij begon te worden/
nam de snelheid toe. Reichsbahndirektof dr. ir.
dr. rer. pol. Baumann, die sedert jaren met de
pers in vriendschappelijke relatie staat, stond
mij toe in de kleine ruimte binnen te gaan, waar
de machinist Mains aan hét stuur zat, bijgestaan
door zijn collega Burach, twee ervaren mannen,
die het spoorbedrijf door en door kenden. Die
verdere controle bevond zich in handen van 'den
,*Ziugfiihrer" Krüger. Meerdere directeuren van
de rijksspoorwegen reisden met ons mede en ver
strekten alle gewenschte inlichtingen. Ik klom
op den „Apparatschrank" Het weer begon op
te klaren en bij Wittenberge brak de zon door
Dat verhoogde de feestelijke stemming. Voor
mij lagen de rails als een zilveren lint en (de
smalle weg werd weggevreten door de toene
mende snélheid. Wij gleden door kleine stations
en overal zag men de stationchefs en baan
wachters vol spanning naar ons kijken: Langs
de wegen bleven de menschen stilstaan, vol be
wondering naar deze nieuwe „Errungenschaft.
der deutschen Technik" Toen wij een snelheid
van 160 kilometer bereikt hadden, werden de
bosschen een groen lint en kon men de baan
wachtershuisjes niet meer onderscheiden. Dé'
angst, welken men als luchtreiziger in het be
gin door allerlei, onverwachte schommelingen en
stootjes moet doormaken, bleef geheel' uit, zoo
dat ik het genot ten volle kon smaken. Daar al
le passagiers graag een kijkje in deze anders
streng verboden ruimte wilden nemen, moest ik
voor nieuwe belangstellenden plaats maken. Dé
machinisten moesten zich tijdens de vaart ge
heel op hun verantwoordelijk werk ooncentreeren
en dus kon ik pas aan het einde van (jïe eerste
helft der reis beiden complimenteeren.
Het gaat steeds sneller
beter en veiliger?
altijd sneller ook
Marktberichten
NOORDERMARKTBOND, 11 Jan.
Aanvoer: 15300 kg uien: drielingen 3.203 40;
uien 2.70—3.20; grove uien 2.60—3.00; 45300 kg roode
kool 1.80—2.90; doorschot 0.70—2.20 45200 kg D.
witte kool 0.60—0 70; doorschot 0.60; 237000 kg gele
kool 0.90—1.50; doorschot O;60—1.10; 50 stuks bloem
kool 5.90
Doorgedraaid 1800 kg rood; 1200 kg geel; 11600
kg Denen.
NOORDERMARKTBOND, 12 Jan.
Aanvoer: 14100 kg uien: drielingen 3.00—3.20;
uien 2.80—3.00; grove uien 2.50—2.90; 1800 kg peen
0.90—1.10; kl peen 0.60; 1000 kg kroten 0.&00.90;
32000 kg roode kool 1.40—2.70; doorschot 1—2;
74400 kg D. witte kool 0.60; doorschot 0.60; 24600 kg
gele kool 0.90—1.50; doorschot 0.80—1.20; 300 st.
bloemkool 5.807.40;
Doorgedraaid 900 kg biet; 1099 kg Roode kool;
600 kg geel.
L. G. C., 11 Jan.
Aanvoer: 60000 kg roode kool 1.00—3.60; 2e kw.
0.60—2.40 43000 kg geel 0 60—1.60; 31000 kg D. witte
0.600.70 4000 st bloemkool reus 7.10—20.00; 2e srt
1.50—3.40; 8000 kg uien gele 2.50—3.20; gele drie
lingen 2.80—3 30; 4000 kg peen 1.20—1.60; 5100 kg
biet 0.60—1.70!
L. G. C„ 12 Jan.
Aanvoer: 30000 kg roode kool 1.30—3.00; 2e srt.
0 60—2.00 50000 kg geel 0.60—1.50 50000 D. witte
<L60; 28O0 st bloemkool reus 7.80—9.00; 2e srt. 2.20
—2.80; 8500 kg uien: gele 2.60—3.20; gele drielin
gen 2.803,10; 1100 kg peen 1.10.
WARMENHUIZEN, 10 Jan.
Roode kool 1.50—2.70 2e kw 0.60—2.00; gele kool
1.20—2.00; 2e kw. 1.70; witte kool 0.60—0.70; 2e kw.
0.60; nep 1.80 drielingen 3.20; uien 2.70—3.10; grove
uien 3.10 bieten 0.601.10.
WARMENHUIZEN, 11 Jan.
Roode kool 1.50—2.80; 2e kw. 0.90—2.00; gele kool
2e kw i.20—1.60; witte kool 0.60; 2e kw. 0.60, drie
lingen 3 40—3.60; uien 2.80; grove uien 3.00.
BOVENKARSPEL, 11 Jan.
Bloemkool le soort 4.40—8.30 2e soort 2—3.90;
3e soort 0.751.60;