Naar de R.AI. „Alkmaar -trailer GARAGE BOSMAN Ook II stood vol bowondoring Ronault - Ford on Chevrolet Voelt U iets vooraanschaffing? N.V. Habo, Noordscharwoude 22ste IAL Tentoonstelling te kijken naar de nieuwste modellen Auto's tijdens Uw bezoek aan de R.A.I. Praat eens met de Wij treden ais Agenten van deze merken in dit district op en verstrekken 0 gaarne alle gtwenschte inlichtingen, zonder U eenige verplichting tot koopen op te leggen Trailerfabriek „Alkmaar" Eilandswal 10 bij de Vlotbrug BROEK OP LANGENDIJK. (Van onzen eigen verslaggever). DE TRIOMPH VAN DE LICHTE AUTO. „STEAMLINE" EN „BEAVERTAIL". DE „ALKMAAR"TRAILER BIJ DE BEDRIJFSAUTO. Als we één leelijk ding van de R.A I. willen zeggen, is dat, dat zij te groot is, of eigenlijk, dat er te véél staat. Men weet niet waar het begin, en waar het eind is. Bovendien moet men als leek zich eerst wat acclamatiseeren, maar als men er een tien minuten is, komt men toch wel in de sfeer en begint de omgeving, die eerst een vrij ongeordende massa-indruk maakt, meer en meer te spreken. Toch blijft het vermoeiend, en zou het prettiger zijn, als de verschillende stands wat meer uit elkaar lagen. Waar echter de aanvrage de be schikbare ruimte verre overtrof, moet de Directie zeer economisch te werk gaan, en is er met elke vierkante meter gewoekerd. Het is voor ons de vraag of er op de R.A I. veel zaken gedaan worden. Misschien wat in het „kleingoed", maar dat de orderboekjes van de ijverige verkoopers volgekrab beld zullen worden met verkochte wagens, geloo- ven wij niet. Toch moet er iets in zitten, anders maakt de moderne zakenman zich niet zoo druk, en vertrekt zijn gezicht niet in de vereischte vriendelijke plooi, om de tallooze „interessenten" allerlei technische wonderen te vertellen, en hun zakken vol te stop pen met prospecti. Er is keus genoeg. Automobielen, kant en klaar voor even duizend gulden én aristo craten van tienduizenden guldens. Lichte motor rijwielen, met hoedanigheden van zwaardere broe ders voor tweehonderd guldentjes, maar ook zware „knapen" die nog anderhalf duizend kosten. Als er één zaak is, die zelfs den meest absoluten leek moet opvallen, dan is dat de volkomen over winning van de lichte auto. Het is lang een vra,ag- stug geweest, een auto te fabriceeren, die weinig gebruikt, snel is, veert als een zware wagen en niet veel kost De gevolgen van het naarstig zoeken, zien we reeds'eenige jaren op den weg, maar het bleven, wat je noemt „kinderwagens", die meestal den naam „auto" niet verdienen, en zich niet konden hand haven. Wie nu echter de D.K.W.-tjes, de Singer, de Austin, Engelsche Ford, de Fiat Balila, de M.G. daar als rijdende boudoirtjes ziet staan, zal van zijn vooroordeel volkomen genezen zijn. Dé bezuiniging viert ook hier triomphen Waarom zou men zich nog door een €0 P.K. motor laten voortrazen, als men thans een zuinig economisch bedrijfszekeli' wagentje kan krijgen, dat zich in een bedrijf vooral spoedig „verdiend" heeft? De hooggeprezen „stream line" ontbreekt haast aan geen enkelen wagen, terwijl verschillende reeds den populair wordende „beavertail" (beverstaart) dragen, waardoor den windvang steeds meer gereduceerd wordt, en een economisch gebruik van de binnenruimte verkre gen wordt. Na dus eerst wat rondgekeken te hebben, wan delen we weer terug naar den uitgang, om dan een „geregeld" overzicht te maken. We beginnen dan bij de MOTOR-RIJWIELEN. De tijd is voorbij, dat men de „stoomfietsrijder". amechtig zijn doorgaans kapot vehikel zag voort duwen. Het zijn inmiddels technische wonderen ge worden Ook dat soort voertuigen, dat eigenlijk geen vleesch en geen visch was, de rijwielen met hulp motoren, de z.g. „ploffietsen", zien er thans heel prettig uit. De Nederlandsche Industrie, Gazeile, Simplex,, Burgers en Junckers maken hier geen slecht figuur. Verzwaarde frames, sterk veerende voorvork, zeer zuinig verbruik, zullen deze merken maken tot een gewaardeerd bezit voor den han delsreiziger, of den particulier, die van het „eeuwi ge trappen op zoo'n fiets" genoeg begint te krijgen. Bij de motorrijwielen staat er een, een B. M W., waarop de rijder Ernst Henne het snelheidsrecord van 244 km per uur gevestigd heeft. Op de benzinetank bevindt zich een leeren kussen, om den rijder het mogelijk te maken plat op de tank te gaan liggen. Veel is er overigens niet aan te zien. Een nieuwigheidje is de electrische starter van de Eysink-motorrijw(lelenVoor den niet-motorkenner toonen de motorrijwielen overi gens weinig verandering. De roode Indians hebben er een paar broertjes bij gekregen, en de Harley Davidson toont ook een wat anderen vorm De eene fabriek doet niets voor den ander onder, door schitterend lak- en chroomwerk haar producten een zoo aantrekkelijk mogelijk uiterlijk te geven. DE LUXE AUTOS. De motoren zouden over het algemeen maar weinig veranderd zijn. Algemeen is gestreefd deze z.g. trillingsvrij te maken, door ze zwevend op te hangen. Hier en daar een verbetering, een nieu wigheidje Bij den Chevrolet zagen we o.a. een rub berplaat, 'te gebruiken als gaspedaal, wat gemak kelijker schijnt te zijn, dan de tot heden gebruikte knopvorm. Zooals gezegd, streven ook de goed- koopere merken er naar, er ,duur" uit te zien. Zoo dat haast op alle wagens aardige vondsten,- als in gebouwde koplampen, bijzondere radiateurvorm, speciale bekleeding enz. Een bijzonder aardig wa gentje is de baby „Ford", die reeds voor f 1400.— „zu haben" is. De grootere Fords beginnen hoe langer hoe meer Europeesch te worden. De citroëns hebben ook het principe „zwevende motor". De „Singers", ook een goedkoope prijsklasse, vormen een attractie op zich zelf, door ondanks de be trekkelijke goedkoopte, uitgerust te zijn als veel duurdere wagen. General Moters (Chevrolet, Pon- tiaurde, Buick enz komen ook zeer goed voor den dag. De wagens maken een gedistingeerden indruk. Speciaal vestigen wij den aandacht van onze lezers op de nieuwe Renault waarvan de H.A.B.O de ver tegenwoordigster in dezen omtrek is. De prijzen zijn vanaf f 1750.—. Iets bijzonders is de „prima quatre" waarvan de prijs is f 1975.—. De schitterende 4 cy linder motor, conduite intérieur de luxe, 4/5 plaat sen, 4 deurs compleet, maken dit tot een schitte renden wagen Ook de „conduite intérieure de luxe, 4/5 plaatsen, 2 deurs met koffer, (f 1950") munt uit door zuinig benzine- en olieverbruik. Hun soepele veering, vaste ligging op den weg, maar bovenal hun lichte besturing en hun prima vierwiel-rem- men van vrachtwagens maken deze soort tot den meest economischen wagen. Het Renaultchassis 3 x is een chassis van. bij zondere kwaliteit, draagvermogen 3475 ko. Prijs f 2400.met 6 cylindermotor, met groote trekkracht, geruischlooze 2e versnelling, vrijdragende achter assen, moderne forsche wagen, door zuinig gebruik de meest practische bedrijfsauto. DE TRAILERS. Een Alkmaarsch bedrijf, de Trailerfabriek, Eilands- wal, heeft een trailer geexposeerd, welke zeer ge makkelijk aan te koppelen is, en waar liefst op een nuttige last van 6 ton berekend is. Het geheel electrisch gelaschte chassis is van geperst staal, met automatische kogelkoppeling, berekend op een trek van 25 ton (2'/2 spoorwagon dus!) De geweldige, zware, en degelijke constructie had veler aandacht, en hoorden wij van vakmenschen onverdeeld waar- deerende opmerkingen. Vraagt nog heden inlichtingen over onze De eenvoudige uiterst gemakkelijke en veilige constructie heeft op de R. A. I. aller belangstelling. y DE DRIEWIELERS. Ze zijn, meenen wij, een poosje van den weg ge- weest, en als „luxe" auto schijnen zij geen op- gang gemaakte te hebben. Als bestelwagens zijn ze i op deze tentoonstelling echter weer rijk -vertegen- J woordigd. Ze zullen behooren tot de klasse der motorrijwielen, maar heeft men getracht, ze het i aanzien van den auto te geven, dooreb v. in som- j mige gevallen een looze motorkap, om' het voor- wiel te bouwen. BEDRIJFSAUTOS. Geweldig is ook de vlucht, die de bedrijfsauto ge nomen heeft, en is deze verzameling van klein tot groot, zeker niet het minst interessante deel der tentoonstelling. Aardig is een tusschenvorn: der Citroënfabrieken, een luxe bestelwagentje, dat in een ommezien van het één in het ander kdn wor den vervormd. Geweldig is een tractor met aan hangwagen, de Siam. De chauffeur heeft te bedie nen, twee motoren, (elk onder een motorkap] twee gaspedalen, twee versmeHingsinrichtingen, dubbel stel remmen enz., en zal de wagen wel bedoeld zijn voor een tweekoppige bemanning. De nieuwste typen oussen lijken in eenig opzicht wee" op die heel oude Franscbe vrachtauto's, U herinnert ze zich nog wel. Motor onde, de bestuursplaats, dus zonder „neus" er voor. Ook nu is de motor ingebouwd, en heeft het voorstuk het meest van een electrische trein. Aan het koetswerk is de uiterste zorg besteea, ware salons op wielen. Steeds meer schijnt het trailer systeem toegepast te worden. Het maakt een gewel digen indruk, zoo'n Floating Pullmanbus voor 54 passagiers te zien staan, van 15 M. lang, met 6 deuren, en een motor van maar eventjes honderd paardekrachten. Als onze H.A B.O. er nog eens aan zou denken zulke wagentjes aan te schaffen, (wanneer tegen dien tijd de weg eens hier en daar verbreed zou zijn) zal de Twuyverwegstrijd gauw beslist zijn. Want hij zou er wel gauw doorzakken. DE DIESELMOTOR. Een auto stook je met benzine. Dat weten we allemaal. Dat benzine duur is, ontplofbaar is weten we ook wel. Er is ook in den loop der jaren dikwijls naar iets anders gezocht We hebben gehad de electrische auto, zooals dë Ataxen in Amsterdam. Het heeft niet opgenomen, en ook zijn nazaat, de electrische fiets is nog geen „marktartikel". In de jaren van benzine nood, 1914—1918, hebben we de auto's gehad, die gestookt werden met hout. Duit- sche fabrieken hebben zich bezig gehouden, weer auto's met stoommachines te fabriceeren. We heb ben de rakettenauto van Fritz Opel gehad. Alle maal geen blijvertjes. De Dieselmotoren beloven echter een werkelijke ommekeer te zullen brengen. De niet zoo licht ontvlambare ruwe olie kost veel minder dan benzine, en explodeert zonder electri sche ontsteking, wanneer de compressie hoo genoeg opgevoerd wordt. Een bezwaar was steeds, dat de Dieselmotoren te zwaar waren. Nu echter is men er in geslaagd het' gewicht per P.K. behoorlijk te verminderen, en zien wij op de tentoonstelling ver schillende bussen, en zware bedrijfsauto's met deze motoren voor het gebruik gereed staan. Men is nu eenige jaren er mee bezig. Op de vorige R.A.I. ten toonstelling waren 5 fabrieken die ze inzonden tegen thans 25. De Kromhoutmotorenfabriek legt zich ook met energie op deze nieuwe branche toe, en zeer zeker is het dat de Dieselmotor binnen afzien- baren tijd een voorname plaats in het automobilis me veroverd zal hebben. ACCESSOIRES. Kleinigheden, die het leven van de automobilis ten veraangenamen. Schijnwerpers, lampen die met de wielen naar rechts of links meedraaien, mas cottes, als zwevende en fladderende vogels op een radiateurneus enz. enz. Voor den radio-maniak is zelfs in een bepaald merk een installatie op het dashboard gebouwd, zoodat men rijdende van Dajos Bela of Kovacs Lajos kan genieten. Auto's Motorrijwielen, Rijwielen, s-s Banden, Onderdeeien. Ie klas Reparatie-Inrichting Garage electrisch verwarmd Luxe Autoverhuur OLIE EN BANDEN. Aantrekkelijke stands met olie, als Beverol, Val- voline enz. waar men het geheele procédé van de smering kan volgen. Banden tot geweldige dikten. Het is maar gelukkig dat elke werkelijk interes sent zich het meeste tot een bepaalde afdeeling aangetrokken zal voelen, want werkelijk, er is te veel te zien. Men kan het in een paar uur niet allemaal verwerken. Toch blijft het ook voor den leek geweldig interessant, en al is het autorijden in veler oog nog een zekere „luxe", het is geluk kig, dat de handelaren het hoofd niet laten hangen, en zich aanpassen aan de tijdsomstandigheden. Wij besluiten dit vluchtig overzicht met den wensch, dat alle lezers van ons artikel zich nog eens zoo'n prachtproduct van de autotentoonstel ling zullen kunnen aanschaffen! Gr. NEDERLAND'S EERSTE CHAUFFEUR Vertelt van Nederland's eerste auto. Nu de R. A. I. haar poorten weer geopend heeft en duizenden en duizenden zich verdringen rond de modernste producten der automobielindustrie, klinkt het bijna ongelooflijk, dat nög maar zes en dertig jaar terug, in de Noord-Hollandsche Wieringer- waard, de bakermat van het Nederlandsche auto mobilisme heeft gestaan. stuurrad uit handen te geven. De rijles bleef uit. Zoo stond, toen de deskundigen naar den trein waren gebracht, de pionier Kuiper met zijn nieuwe rijtuig alleen voor den nachtelijken terugtocht naar het dorp. Het was een grondige vuurproef met alle technische wederwaardigheden uit dien tijd: twee maal drie emmers koelwater benevens een keer of wat schoonmaken der branders. Maar Dirk Kuiper, die stamhouder van een com pleet geslacht chauffeurs zou worden rijdt niet thans een der drie zoons, den Amsterdamschen Hoofd-Commissaris was er de man niet naar zich spoedig gewonnen te geven. Hij kwam heelhuids thuis. Negen en een half jaar lang reed de notaris met zijn Victoria, opzien barend, waar hij kwam. Het waren roemruchtige dagen uit de geschiedenis van ons automobilisme. Toen Alkmaar voor het eerst genomen moest worden stapten vier dienders voor het rijtuig uit om de bevolking te beschermen en vrij baan te maken. Bij het eerste bezoek aan Amsterdam was het de chef van het Voerwezen zelf, de Hoofd inspecteur van Oost, die het vehikel besteeg en het de stad door loodste om er tenslotte het predicaat „veilig" aan te verleenen. De eerste Nederlandsche chauffeur Dirk Kuiper. Wanneer Dirk Kuiper, de nestor onzer beroeps chauffeurs, de eerste Nederlander, die het volant hanteerde, uit die oerdagen vertelt, moet men on willekeurig glimlachen, hoewel zijn verhalen even authentiek als geloofwaardig zijn. Hij was in dagen koetsier bij Notaris Backx, die een uitgestrekte praktijk waarnam en reeds her haaldelijk voor „een auto" bewerkt was. Kuiper gaf ten slotte den doorslag. Een erkend ingenieur had den notaris gewaarschuwd voor het veelvuldig warmloopen der nieuwe benzinewagens. Hij weet er niks van had Kuiper geantwoord als ik de assen van het rijtuig niet smeer worden ze ook warm! En Kuiper was deskundig; hij had erva ring met stoomdorschmachines De order voor de Daimler Victoria werd dus ge plaatst. Koopsom f 3000.Twee cylinder met gloei- kopontsteking, motor achter, waterreservoir voor, riemoverbrenging met vier versnellingen, gummi rijtuigbanden, vier plaatsen binnen en twee op den bok, maximum-snelheid 25 K.M. Per trein werd in October 1896 de eerste auto voor ons land aan de Weesperpoort te Amsterdam aangevoerd. De ondernemende auto-importeur, de gelukkige kooper en zijn chauffeur, waren allen op dat gedenkwaardige oogenblik aanwezig. Geen hunner evenwel mocht het gelukken de nieuwe machine op gang te krijgen en bij navraag in de hoofdstad bleek er niemand te zijn, die raad wist te schaffen. De eenige uitkomst was de fabriek. Zeven dagen later reden een automobielhandelaar, die straalde van trots en geluk en de inmiddels gerequireerde fabrieksmonteur het Noorden in en door een haag van onthutste dorpelingen beleef den zij een glorieuzen intocht in de Wieringer- waard. Nog drie dagen zouden de twee experts na de aflevering blijven om Dirk het rijden met den wa gen bij te brengen. Echter geen van beiden had lust om op de smalle wagen in het waterland het 3 De „Victoria" van 1896. Dirk op den bok. Notaris Backx met zijn zoon in het rijtuig. De Victoria van Notaris Backx was het, die het eerste conflict auto-voetganger verwekte; het was behalve de eerste auto, die reed, tevens ook de eerste Nederlandsche auto, die niet verder kan en „en panne" stond inLutjewinkel Daar ploe terde de eerste chauffeur-mechanicien twee volle dagen, daar demonteerde en monteerde hij de ge heele motor en het verdere mechaniek om eindelijk te ontdekken, dat een verstopte uitlaat het eenige euvel was. Van rijbewijs wist niemand. Een door de Koningin eigenhandig geteekende acte was nummer- en rij bewijs tegelijk en machtigde Kuiper met het ge vaarte te rijden. Een der voorschriften bevatte het verbod om bij mist niet harder te rijden dan 8 km. Drommen volk begeleidden de eerste auto, het rijtuig zonder paarden, op haar ontdekkingsreis door het land. Soms werden er centen uitgegooid door den notaris om zich tenminste van de jeugd tijdelijk te bevrijden. Geen paard dorst voorbij. Ook niet wanneer het Voertuig stil stond. Menschen langs den weg zagen met ontzetting dë wondere verschijning naderen, die de duivel zelf wel kon zijn. Velen van hen stapten zoo ver achteruit, dat zdj in de sloot terecht kwamen. Om de boeren niet van de wijs te brengen werd voor de paarden omdrinken gevraagd als het koel water moest zijn. Sommigen overleefden het nau welijks, als de notaris dan vertelde, dat de paar den achterin zaten, daar waar de branders gons den Dat alles is nog maar zes en dertig jaar gele den. Dirk Kuiper is thans chauffeur in ruste in het dorpje Santpoort. Hij heeft alle phasen der ont wikkeling kunnen bijwonen. Van 25 tot 115 km. Want nog dertien jaar bereed Kuiper in dienst van Minister Cremer een zwaren Spijker door bin nen- en buitenland Een unieke loopbaan. Zes en dertig jaar geleden Nimmer nog wist eenig ander vervoermiddel zich zoo snel te ontwikkelen en de wereld te veroveren. Zes en dertig jaar geleden kwam de eerste auto in ons land. Ook nu weer staan de belangstellenden, uit alle deelen van het land gekomen, aan de Weesper- poortstation. Snelle taxi's voeren de bezoekers naar het R.A.I.- gebouw, waar honderden merken in onafzienbare rijen staan tentoongesteld Kijken, proefrit, koopen.'Practisch gesproken gaat de nieuwe auto mee naar huis. En dan te bedenken, dat nog maar zes en dertig jaar geleden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuwe Langedijker Courant | 1933 | | pagina 4