Een algemeen sociaal- economisch financieel plan Met aller hulp, uit Gods kracht Noodplan-1945, HersteIplan-1946-1948. Organen voor het bedrijfsleven. De vooruitzichten van den landbouw DE ZUIVERING De financieele politiek van het nieuwe kabinet Vergrooting van dringende eisch arbeidsgelegenheid Minister-president Scliermerhorn sprak in zijn groote radio-rede vervolgens over de le niging van den stoffelijken nood. De voorziening daarin stuit op bijna onoverkomelijke be zwaren, zoo zette de minister uiteen. Hij noemde o.a. de ruineering van ons productieappa raat. Wij moeten komen tot een gelijkmatige verdeeling van onze armoede Wij zullen veel moeten informeeren en elkanders lasten moeten dragen. Betreffende het verder her stel van ons economisch leven wordt voorop-gesteld, dat organisatorische en financieele sa neering noodzakelijk is. Herstel en opbouw van het Nederlandsche productievermogen zal alleen doeltreffend kunnen geschieden op den grondslag van een algemeen sociaal-economisch-financieel plan, waarin de richtlijnen, volgens welke het beleid dient te worden ontworpen na aanwijzingen door den Ministerraad, door een in te stellen wetenschappelijk bureau, dat de gegevens ver krijgt van de departementen en van het geor ganiseerde bedrijfsleven, deze gegevens ver werkt en het ontworpen plan voorlegt aan den ministerraad. Voor de stichting van dit bu reau zal de Regeering een vaste kern van eerste rangs krachten ter beschikking stellen en verder zal een beroep tot medewerking worden gedaan op alle wetenschappelijke en prac- tisch geschoolde krachten, waarover ons land beschikt, zoowel uit het bedrijfsleven als uit de wereld van het hooger onderwijs. Het agrarische fundament Onze land- en tuinbouw verkeeren in buiten gewoon moeilijke omstandigheden en de voor uitzichten voor den komenden oogst zijn on gunstig. Uitgestrekte landerijen zullen geen of slechts een geringe opbrengst geven terwijl het tekort aan arbeidskrachten zich allèrwege doet uv. ui6v,..u«, .uu gevoelen. Het herstel van de geteisterde ge- zienmgen ten opzichte van elkaar wordt over -1 bieden zal met de meeste kracht worden aan- Noodplan herstelplan De belastingpolitiek, de prijs- en loonpolitiek en de sociale politiek vormen essentieele onder deden van zulk een plan. zoogoed als de analyse van de arbeidsmarkt en materiaal-politiek. Voor de eerste phase van het Regeeringsop- treden is noodig een noodplan 1945. waarbij speciaal de urgentie van de verschillende voor. zienmgen ten opzichte van elkaar wordt over wogen en waarin vele veranderingen mogelijk moeten zijn, al naar ae wisselende stand van nationale of internationale zaken. Daarnaast móet direct een begin worden gemaakt met het opstellen van een herstelplan 1946-1948, dat drie ^aren moet omvatten en waarvan een aantal onderdeden, met name de bouwnijverheid reeds direct moet worden gezien in een veel langer tijdsbestek. In deze plannen komt aldus reeds een belangrijk deel van het economisch beleid tot uitdrukking. De Regeering merkt op, dat het herstel van het Nederlandsche bedrijfsleven zal moeten worden gezocht in opvoering van de productie, van de productiviteit van haar arbeid en van de werkgelegenheid speciaal in die takken van bedrijf, welke de eerste levensbenoodigdheden voeding, woning, kleeding en schoeisel ver vaardigen en in die industriëen, welke voor energievoorziening en transport van primair belang zijn. De Regeering zal een regeling ontwerpen voor de organsatie van het bedrijfsleven in groote samenvattende eenheden, waarin over heid, ondernemers en arbeiders hun plaats ver krijgen, welke organen onder goedkeuring van hooger gezag, algemeen bindende regelingen zoowel op sociaal als op economische terrein voor de bedrijfstakken kunnen vaststellen. Voor de Nederlandsche koopvaardijvloot zijn plannen voor aanvulling en vernieuwen in be handeling. Socialisatie De Regeering is verder voornemens een on derzoek in te stellen naar de vraag, voor wel ke bedrijfstakken, gedeelten van bedrijfstakken of ondernemingen, naast die van het mijnbe drijf en de Nederlandsche Bank, een overgang van particulier eigendom naar de publieke of semi-publieke eigendom uit een oogpunt van algemeen belang is geboden. Sprekend over de taak der Regeering ten aanzien van de zuivering, zei Minister Scher- merhorn: Zij is zich echter bewust dat hiermee even eens een tweede niet minder belangrijk onder werp samenhangt, dat van de zuivering van de ambtelijke en van de bedrijfswereld en de be rechting van landverraders en collaborateurs. Doortastendheid aan den eenen kant en overzien van de consequenties van de maatre gelen, die men daarbij neemt aan de andere zijde is' ook ten aanzien van de zuivering vol strekt geboden. Doortastendheid omdat er zoo spoedig mogelijk aan dit kankergezwel in ons volksleven een einde moet worden bereid. Doortastendheid, teneinde er voor te zorgen, dat men na een bepaalden termijn ook een ze kere kans heeft dat men geen personen, die zich tijdens de bezetting onvaderlandslievend hebben gedragen, op verantwoordelijke posten kan tegenkomen. Doortastendheid ook, omdat er dan aan het einde van dezen termijn weer een gevoel van zekerheid in ons volk zal kun nen groeien en niemand meer rondloopt met de gedachte elk oogenblik bedreigt te kunnen worden door beschuldigingen, waarvan Let aan hem is de onjuistheid te bewijzen. De re geering is zich echter ten volle bewust, dat zij slechts het recht heeft om zoo te spreken, in dien zij ook bereid is met kracht op - te treden en zulks niet alleeen tegen leden van de N.S.B. maar ook tegenover hen, die zich op welke laakbare wijze dan ook tijdens de bezetting op ergerlijke wijze hebben verrijkt. De regee ring acht het noodzakelijk, dat dezulken voor- loopig in verzekerde bewaring worden gesteld, totdat de wijze, waarop zij hun vermogen tij dens de besetting vergaarden, zal zijn opgehel derd niet alleen, maar zij. indien de ontoelaat baarheid daarvan vaststaat, dit ook volledig door den staat in beslag hebben zien nemen. Het is voorts noodig een scherp onderscheid te maken tusschen zuivering op grond van' on vaderlandslievende gedragslijn tijdens de be zetting en de beoordeeling van de algemeene geschiktheid van den ambtenaar welke laatste geen zuiveringsgronden kan opleveren. Hierbij zal tevens de mogelijkheid in aanmerking ge nomen worden, dat, hoewel niet politieke on betrouwbaarheid is bewezen, het algemeen vertrouwen in bepaalde gevallen onherstel baar verloren js. Wij achten verder een doortastende recht vaardige zuivering noodig voor het ambtelijk apparaat. Daarbij zal voor de verschillende in stanties een tij astermijn moeten worden ge steld en verder zullen de eischen bij de zui vering scherper moeten worden met een hoogeren graad van verantwoordelijkheid en naar gelang van de positie van den ambtenaar. De perfide aard van een zich geleidelijk ont maskerend bezettingsregiem zal bij de opstel ling van normen mede in acht moeten worden genomen. De berechting zal met spoed ter hand wor den genomen, vooral van de leidende personen van de N. S. B. en van de oorlogsmisdadigers. Op een snelle zuivering van de politie zal in het bijzonder worden aangedrongen, speciaal *n de gioote steden. gevat. Ingrijpende maatregelen zullen noodig blijken om deze gebieden tot nieuw goed ont gonnen en verkaveld cultuurland 'te maken, waarbij aan de verzorging van het landschap de aandacht zal worden geschonken welke het verdient. Reeds met de herstelwerkzaamheden dient ae grondslag te worden gelegd voor een complex van maatregelen, welke op langen termijn zul len moeten worden uitgevoerd om de vooraan, staande positie welke onze land- en tuinbouw steeds hebben ingenomen ook in de toekomst te handhaven. De regeering rekent hierbij op de medewerking van alle boeren, tuinders en landarbeiders, die door hechte organisatie ieder hun aandeel in de uitvoering van de noodige maatregelen op zich dienen te nemen. Zij zal voorts alles in het werk stellen om te be reiken, dat de bewerkers van den bodem duur zaam die belooning ontvangen, welke hun toe komt. Voedselvoorziening De voedselvoorziening van ons volk baart nog vele zorgen. Het is aan de thans afgetreden regeering gelukt, met de krachtige hulp van onze bondgenooten, om reeds zeer snel na de volledige bevrijding den ergsten honger te stil len. Doch reeds spoedig zullen wij op eigen krachten deze taak moeten voortzetten. Slechts indien de geheele bevolking, in alle sectoren van het bedrijfsleven, haar plicht verstaat, zal het mogelijk zijn om te voorkomen dat het te genwoordige rantsoen moet worden verminderd. Over de financieele positie van ons land zei minister Schermerhorn o.a. dat het monetaire vraagstuk, dat naar zijn aard een internationaal karakter draagt, het verschaffen van zekerheid met betrekking tot de buitenlandsche valuta- verhoudingen van het allergrootste belang is. Deze zekerheid mag echter niet worden ge kocht met het aangaan van verbintenissen die de gulden duurzaam op een niet verantwoord maatschappelijk peil zouden blijven te fixeeren. De voornaamste financieele problemen, waar voor ons land is gesteld' zijn m drie groepen te verdeelen k 1. de vaststelling en regeling van de erfenis der laatste 5 jaren. 2. de financiering van de loopende buitenge wone uitgaven voor de oorlogvoering, de noodhulp en den steun bij den herbouw en het op gang brengen der bedrijven. 3. de dekking der normale publieke uitgaven met inachtneming van een groeiende over heidstaak. Wat de vaststelling van de erfenis der laatste 5 jaren betreft, zal erkenning van de bestaan de openbare schuld, inclusief het uitstaande (en bonafide verkregen) staats- en centrale bankgeld, en het toekennen van een econo misch en sociaal verantwoorde tegemoetko ming in geleden personeele en materieele oor logsschare als een nationale verplichting moe ten worden beschouwd. In verband met de re geling dier erfenis zal er in de eerste plaats voor moeten worden gezorgd, dat de bestaan de geldovervloed geen ontoelaatbare prijsstij ging veroorzaakt, resp. het voortbestaan van een zwarte markt in de hand werkt, en dal deze overvloed daartoe zoo spoedig mogelijk verdwijnt. Daarnaast zullen maatregelen worden ge troffen met betrekking tot de openbare schuld om te zorgen, dat de rentedienst daarvan dra gelijk bltfft en op het budget voldoende speel ruimte komt voor andere noodzakelijke pu blieke uitgaven. Ten behoeve van de in dezen opzichten gewenschte saneering zullen eenige heffingen ineens onvermijdelijk zijn. Zij zul len in het bijzonder hen treffen, die van den oorlog, hetzj-i in hun vermogen hetzij in hun inkomen hebben geprofiteerd en hen, die ge zien hun draagkracht het meest in aanmer king komen. De buitengewone uitgaven, die de oorlog voering, dë noodhulp en de s*eun bij den her bouw en het op gang brengen der bedrijven, voorshands nog vereischen, zullen gedurende den eersten tijd een sluitende begrooting on mogelijk maken. Voor deze uitgaven zal hoofd zakelijk door leeningen, die ten deele in het bu|tenland zullen moeten worden onderge bracht, dekking gezocht moeten worden. Ten behoeve van den steun bij de financiering van het economische herstel komt de oprichting van overheidswege in aanmerking van een na tionale herstel financierings maatschappH, die in de credietbehoeften, die de particuliere banken niet kunnen vervullen, zal kunnen voorzien. Daarbij zal ook aan het groote pu bliek worden gevraagd zijn uitgaven voor hands te beperken, en aldus het werk van na- tionalen wederopbouw door de vrijkomende gelden te ondersteunen. Voor de dekking der normale publieke uit gaven, incl. den rentedienst op de leeningen zullen ten spoedigste de vereischte inkomsten moeten worden gevonden. De onvermijdelijk groeiende overheidstaak, n.m. op sociaal en cultureel gebied en de financieele gevolgen, die noodzakelijk voortvloeien uit de gewijzig de internationale positie van ons land, brengen mede. dat de belastingopbrengsten groot zullen moeten z^n. Zal de volkshuis houding in staat zijn, zonder te zeer in haar ontplooing te worden geremd', aan dezen eisch te voldoen, dan moet het nationaal inkomen, zoowel in nominalen als in reëelen zin stij gen, en bij de keus der belastingen en bij de besteding der overheidsgelden zal daarmede zooveel mogelijk moeten worden gerekend. n li De taak van den Rijksvoorlichtingsdienst Instelling van kernkabinetten Onder den Minister-president ressorteert behalve de algemeene oorlogvoering, ook de Regeeringsvoorlichtingsdienst. Daarover heeft de minister voor de radio o.a. het vólgende gezegd: Deze voorlichtingsdienst zal op gepaste wijze als het ware het denken der Regeering voor het volk reproduceeren. Zij zal de burgers op de hoogte houden van de plannen, van de vor deringen. van de successen, maar ook van de tegenslagen, van de moeilijkheden en van de mislukkingen. Zij zal vóór alles eerlijkheid dienen te betrachten, zoodat de basis van vertrouwen tusschen de regeering en ae bevol king door de werking van dezen voorlichtings dienst wordt gesterkt. Daarnaast zal deze dienst ook oor en oog van de Regeering moe ten zijn, d.w.z. haar op de hoo.gte houden van hetgeen er- in den lande omgaat. Deze Regee- ringsrlngsvoorlichtingsdienst zal ook- het pers contact met de journalisten dienen te onder houden. hetzij in vertrouwelijke besprekingen Directeur E. J. M. Stumpel; hoofdredacteur H. N. Smits; gewestel. redacteur Frans Otten; verantw. voor dë advertenties mej. C. W. J. Snr*: druk: drukkerij Noordholland. Groote plannen ten aan zien van het onderwijs Betreffende het Departement van Sociale Zaken heeft de Premier In zijn rede voor de radio opgemerkt, dat het belang van heel ons volk dringend een vergrooting van de arbeids gelegenheid en het scheppen van verhoudingen eischt, waaronder met volle toewijding worodt gewerkt en arbeidsconflicten worden vermeden. In de leiding van de bedrijfsorga nisaties zullen arbeidsvertegenwoordigers zitting moeien krijgen, terwijl in ondernemingen van eenigen omvang ondernemingsraden voor georganiseerd overleg tusschen de onderne mers en vertegenwoordigers van het personee, dienen te worden gevormd. Bij dë regelingen op het gebied van den arbeid zal nauw contact worden gehouden met de samenwerkende werkgevers- en arbeidersorganisaties. Arbeidsvoorwaarden dienen te worden geregeld in overleg tusschen deze organisaties, onder toezicht en voorzoover nodig met beslissing van wege de overheid, 'n Minimum levensstandaard zal zijn te waarborgen, waarbij inzonderheid rekening is te houden met de prijzen der gedistribueerde goederen. Men zal er zich echter bewust van moeten zijn. dat opvoering der productie voorwaarde is voor stijging van den levensstandaard. Verder zal o.a. aan een doeltreffende organisatie vn de gezond heidszorg, in samenwerking met deskundigen en de organisaties, die op dit gebied werk zaam zijn. bijzondere aandacht moeten worden besteed, nu de oorlogsgevolgen aan den licha- melijken toestand en het weerstandsvermogen van een grootdeel van ons volk, waaronder taliooze kinderen, ernstige schade hebben toegebracht. Cultureele zaken. Wat onderwijs. Kunsten en Wetenschappen betreft, ligt het in dë bedoeling der regeering, dat maatregelen zullen worden getroffen, om dit departement te maken tot de centrale plaats, van waar uit in de toekomst de volks opvoeding in den breedsten zin kan worden bevoraerd. Het onderwijs in de engere betee- kenis van het woord, de opvoeding in oen ruimeren zin en de zorg voor de Nederland sche beschaving zullen daartoe als terreinen, welke elk afzonderlijk de grootste aandacht verdienen, niettemin nauw verbonden moeten zj-jn. De radio-omroep zal bij dit Departement worden getrokken. Met het oog op de groote cultureele beteekenis van pers en film zal worden nagegaan, in hoeverre deze zaken aan oit departement zullen moeten worden toe vertrouwd. Op het gebied der kunst zal de regeerings- bemoeiing van den grond af moeten worden georganiseerd; hetzelfde geldt voor de volks- opvoeaing in den ruimsten zin, daaronder be grepen de lichamelijke opvoeding en de jeugo- beweging. Een algeheele reorganisatie van het onder wijs zal worden voorbereid, zoowel van het hooger als van het middelbaar en het lager. De regeering acht zich gelukkig, den oud-mi nister Bolkestein bereid te hebben gevonden zijn reeds voor den oorlog bestaande reorgani satieplannen in Nederland dienstbaar te ma ken, door aanvaarding van de opdracht, vol- lea'ige plannen tot reorganisatie van het onder wijs voor uitvoering gereed te maken. Openbare werken en wederopbouw Verder is door de regeering een nieuw mi nisterie van openbare werken ingesteld. Daar onder zullen als voornaamste diensten ressor teeren Rijkswaterstaat, de dienst der Zuider zeewerken. het technisch gedeelte van den Rijksgebouwendienst, de organisatie van den Wederopbouw en van de bouwnj-jverheid, de dienst Uitvoering Werken en de Rijksdienst voor afvalwaterzuivering. Verder zal een re geling worden getroffen tusschen het Ministe rie van Binnenlandsche Zaken en het Ministe rie van Openbare Werken, waardoor het tech nisch gedeelte van den dienst der Volkshuis vesting eveneens onder net ministerie van Openbare Werken zal worden gebracht. Het behoeft wel geen betoog, dat het zwaar- 'epunt van de taak van het ministerie zal lig gen in de zorg voor het herstel van het ver keerswezen. voor de drooglegging van onder- waterzettingen en voor den wederopbouw van al wat in den oorlog verloren ging. De werk zaamheden tot het vrijmaken van waterwegen, in het bijzonder van die. welke voor den aan voer van onze eerste levensbehoeften van pri mair belang zijn. zullen met kracht worden voortgezet. Hetzelfde geldt voor de havens. Verder zal alles op alles worden gezet om de groote inundatiegebieden Walcheren en Wie- ringermeer w&tervrij te hebben vóór de win terstormen kunnen worden verwacht. Volkswoningbouw. Het woningtekort is ontstellend groot; door de vernieling in de oorlogsjaren en door het feit, dat in die jaren bijna niets bijgebouwd is, terwijl normaal 40.000 woningen per jaar moeten worden gemaakt om de bevolkingstoe name op te vangen en onbewoonbaar gewor den woningen te vervangen. Wil men den ach terstand in 10 jaar inhalen en de vernielde wo ningen binnen dezen tijd herbouwen, dan zul len jaarlijks 65.000 a 70.000 stuks moeten ver rijzen; veel steden zijn zoodanig verwoest, dat er alle aanleiding is het grondplan te herzien. Dat zal den herbouw weliswaar remmen, maar nu de gelegenheid er is, verbetering te" bren gen op velerlei bouwkundig gebied, mag men die gelegenheid natuurlijk niet voorbij laten gaan. Doch dit alles kan alleen slagen, indien op korten termijn voldoende hoeveelheden materialen en materieel in het land komen. Letterlijk aan alles is gebrek, doordat Neder land leeg gezogen is tijdens de bezetting. De Minister sprak verder over het afzonder lijk ministerie voor verkeer en energie, waar aan worden toevertrouwd de zorgen voor spoorwegen, wegverkeer, luchtvaart, mijnbe drijven, electriclteitsvoorziening. gasvoorzie- ning en al hetgeen verder met energiebedrij- ve*- verband houdt. De Regeering is voorne mens de particuliere mijnen in Limburg vol ledig te nationaliseeren en daartoe de voorbe reidende maatregelen te treffen, opdat de eerstkomende gekozen volksvertegenwoordi ging zich over deze plannen zal kunnen uit- SDreken. hetzij in openbare conferenties. De Regeering wenscht in dit opzicht een hartel^-ke verhou ding tot de Nederlandsche pers en treedt haar met vertrouwen tegemoet, echter ook met de opmerking, dat zonder geestelijke discipline in de perswereld geen vertrouwenspositie te genover de Regeering mogelijk is. Deze regee ringsvoorlichtingsdienst is geen propaganda- ministerie! Maar dat een goeed geleide, direct tot het volk sprekende regeeringsvoorlichtings dienst er niet weinig toe kan bijdragen, de belangstelling voor de publieke zaak tever- levenoigen en het verantwoordelijkheidsgevoel te versterken, is er een voordeel van, dat wij hoog aanslaan, aldus de Minister. De Regeering als team Tenslotte willen wij eindigen met een enke le medeaeeling over de werkwijze der Regee ring. Wij hebben ons voorgenomen te trechten de coördinatie van de werkzaamheden der verschillende departementen te bevorderen en daartusschen optredende wrijvingsverschijnse len zooveel mogelijk op te heffen. Daartoe wordt een aantal kleine colleges uit den mi nisterraad gevormd, onder voorzitterschap van den Mmistei president als coördineerend ele ment, aan welke colleges bevoegdheid tot be slissen over bepaalde zaken wordt gedele geerd. Zoo is er gevormd een Raad voor Algemeene Oorlogvoering, bestaande uit de ministers van overzeesche gebieden, oorlog, marine, buiten landsche zaken en scheepvaart; een Raad voor Binnenlandsch Bestuur, bestaande uit dë mi nisters van Binnenlandsche Zaken, van Justi tie, van Sociale Zaken, van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, van Financiën en van Oorlog; een Raad voor Economische Zaken, bestaande uit de ministers van Buitenlandsche Zaken van Overzeesche gebiedsdeelen, van Handel en Nijverheid, van Voedselvoorziening, Landbouw en Visscherij, van Financiën, van Sociale Zaken en van Verkeer en Energie'; ten slotte een Raad voor Wederopbouw, omvat tend öe ministers van Openbare Werken van Binnenlandsche Zaken, van Verkeer en Ener gie, van Handel en Nijverheid, van Voedsel voorziening, van Sociale Zaken en van Fi nanciën. De Minister eindigde met een kort woord tot allen, die de Regeering in haar zware taak hebben bij te staan., vooral het enorme amb tenarencorps. Nederland bezat voor den oor log uitstekende landsdienaren. In de bezet tingsjaren heeft dit corps ook naar den geesl zeer geleden. Wij hebben allen gesaboteerd, de lijn getrokken en de discipline is bedenke lijk achteruit gegaan. Ket Vaderland ver wacht van U, dat gij alle bureaucratie de dëui uit zet, en in iederen burger den medemensch wilt erkennen. Er moet vóór alle dingen een einde komen aan eiken vorm van geknoei, en de regeering zal niet opzien tegen harde maat regelen bij iederen vorm van bewezen cor ruptie. Slechts op deze, dikwijls pijnlijke ma nier, zal het mogelijk zijn. het aanzien van het Nederlandsche ambtenarencorps te herstellen.' De Minister sprak tenslotte over hen, die meenen, de ondergrondsche praktijk weer tot nieuw leven te moeten wekken: ,,Laat ik dan nu hier van deze plaats nog eenmaal spreken als lid van de Adviescom missie van de landelijke K.P.-leiding, tot allen, die met zulke gedachtetn rondloopen, met grooten nadruk de vraag richten: bent gij be reid bij voorbaat bereid, in deze Regeering te zien de Centrale K. P. van het Nederland sche volk. die gereed staat om met uw aller hulp, uit Gods kracht, de oneindig zware maar niet hopelooze taak te aanvaarden, om alle krachten in het Nederlandsche volk te bundelen en te richten op het ééne doel: de herrijzenis van het nationale bestaan van het Nederlandsche Volk? Ket zal daarvoor nood zakelijk zijn, dat ieder van ons bereid' is, iets op te geven van zijn eigen opvattingen, bereid om ook het inzicht van hem, die boven hem gesteld is, niet van te voren als onjuist, als slap of wat u maar wilt, te brandmerken. Het gaat vandaag aan den dag om het „nu of nooit", misschien om het „er op of er onder". Rekent u aaarbij op ons, wij rekenen op u." NACHTVISSCHEN Naar A.N.P.-Aneta verneemt, hebben de ge allieerde autoriteiten toestemming verleend voor het ook des nachts buitengaats blijven van visschersschepen. Het strand te Egmond aan Zee Van de zij de van het M. G. wordt ons medegedeeld, dat het strand te Egmond aan Zee over een lengte van 'n paar honderd meter van mijnen is ge zuiverd; binnenkort hoopt men deze mijnen- vrije zone tot enkele kilometers te hebben uit gebreid. Het publiek wordt echter in zijn eigen belang aangeraden zich aan de borden to hmi/lan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1945 | | pagina 2