Een algemeen sociaal-
economisch financieel plan
Met aller hulp, uit Gods kracht
Noodplan-1945, HersteIplan-1946-1948. Organen voor het
bedrijfsleven. De vooruitzichten van den landbouw
DE ZUIVERING
De financieele politiek
van het nieuwe
kabinet
Vergrooting van
dringende eisch
arbeidsgelegenheid
Minister-president Scliermerhorn sprak in zijn groote radio-rede vervolgens over de le
niging van den stoffelijken nood. De voorziening daarin stuit op bijna onoverkomelijke be
zwaren, zoo zette de minister uiteen. Hij noemde o.a. de ruineering van ons productieappa
raat. Wij moeten komen tot een gelijkmatige verdeeling van onze armoede Wij zullen
veel moeten informeeren en elkanders lasten moeten dragen. Betreffende het verder her
stel van ons economisch leven wordt voorop-gesteld, dat organisatorische en financieele sa
neering noodzakelijk is.
Herstel en opbouw van het Nederlandsche productievermogen zal alleen doeltreffend
kunnen geschieden op den grondslag van een algemeen sociaal-economisch-financieel plan,
waarin de richtlijnen, volgens welke het beleid dient te worden ontworpen na aanwijzingen
door den Ministerraad, door een in te stellen wetenschappelijk bureau, dat de gegevens ver
krijgt van de departementen en van het geor ganiseerde bedrijfsleven, deze gegevens ver
werkt en het ontworpen plan voorlegt aan den ministerraad. Voor de stichting van dit bu
reau zal de Regeering een vaste kern van eerste rangs krachten ter beschikking stellen en
verder zal een beroep tot medewerking worden gedaan op alle wetenschappelijke en prac-
tisch geschoolde krachten, waarover ons land beschikt, zoowel uit het bedrijfsleven als uit
de wereld van het hooger onderwijs.
Het agrarische fundament
Onze land- en tuinbouw verkeeren in buiten
gewoon moeilijke omstandigheden en de voor
uitzichten voor den komenden oogst zijn on
gunstig. Uitgestrekte landerijen zullen geen of
slechts een geringe opbrengst geven terwijl het
tekort aan arbeidskrachten zich allèrwege doet
uv. ui6v,..u«, .uu gevoelen. Het herstel van de geteisterde ge-
zienmgen ten opzichte van elkaar wordt over -1 bieden zal met de meeste kracht worden aan-
Noodplan herstelplan
De belastingpolitiek, de prijs- en loonpolitiek
en de sociale politiek vormen essentieele onder
deden van zulk een plan. zoogoed als de analyse
van de arbeidsmarkt en materiaal-politiek.
Voor de eerste phase van het Regeeringsop-
treden is noodig een noodplan 1945. waarbij
speciaal de urgentie van de verschillende voor.
zienmgen ten opzichte van elkaar wordt over
wogen en waarin vele veranderingen mogelijk
moeten zijn, al naar ae wisselende stand van
nationale of internationale zaken. Daarnaast
móet direct een begin worden gemaakt met het
opstellen van een herstelplan 1946-1948, dat drie
^aren moet omvatten en waarvan een aantal
onderdeden, met name de bouwnijverheid
reeds direct moet worden gezien in een veel
langer tijdsbestek. In deze plannen komt aldus
reeds een belangrijk deel van het economisch
beleid tot uitdrukking.
De Regeering merkt op, dat het herstel van
het Nederlandsche bedrijfsleven zal moeten
worden gezocht in opvoering van de productie,
van de productiviteit van haar arbeid en van
de werkgelegenheid speciaal in die takken van
bedrijf, welke de eerste levensbenoodigdheden
voeding, woning, kleeding en schoeisel ver
vaardigen en in die industriëen, welke voor
energievoorziening en transport van primair
belang zijn.
De Regeering zal een regeling ontwerpen
voor de organsatie van het bedrijfsleven in
groote samenvattende eenheden, waarin over
heid, ondernemers en arbeiders hun plaats ver
krijgen, welke organen onder goedkeuring van
hooger gezag, algemeen bindende regelingen
zoowel op sociaal als op economische terrein
voor de bedrijfstakken kunnen vaststellen.
Voor de Nederlandsche koopvaardijvloot zijn
plannen voor aanvulling en vernieuwen in be
handeling.
Socialisatie
De Regeering is verder voornemens een on
derzoek in te stellen naar de vraag, voor wel
ke bedrijfstakken, gedeelten van bedrijfstakken
of ondernemingen, naast die van het mijnbe
drijf en de Nederlandsche Bank, een overgang
van particulier eigendom naar de publieke of
semi-publieke eigendom uit een oogpunt van
algemeen belang is geboden.
Sprekend over de taak der Regeering ten
aanzien van de zuivering, zei Minister Scher-
merhorn:
Zij is zich echter bewust dat hiermee even
eens een tweede niet minder belangrijk onder
werp samenhangt, dat van de zuivering van de
ambtelijke en van de bedrijfswereld en de be
rechting van landverraders en collaborateurs.
Doortastendheid aan den eenen kant en
overzien van de consequenties van de maatre
gelen, die men daarbij neemt aan de andere
zijde is' ook ten aanzien van de zuivering vol
strekt geboden. Doortastendheid omdat er
zoo spoedig mogelijk aan dit kankergezwel in
ons volksleven een einde moet worden bereid.
Doortastendheid, teneinde er voor te zorgen,
dat men na een bepaalden termijn ook een ze
kere kans heeft dat men geen personen, die
zich tijdens de bezetting onvaderlandslievend
hebben gedragen, op verantwoordelijke posten
kan tegenkomen. Doortastendheid ook, omdat
er dan aan het einde van dezen termijn weer
een gevoel van zekerheid in ons volk zal kun
nen groeien en niemand meer rondloopt met
de gedachte elk oogenblik bedreigt te kunnen
worden door beschuldigingen, waarvan Let
aan hem is de onjuistheid te bewijzen. De re
geering is zich echter ten volle bewust, dat zij
slechts het recht heeft om zoo te spreken, in
dien zij ook bereid is met kracht op - te treden
en zulks niet alleeen tegen leden van de N.S.B.
maar ook tegenover hen, die zich op welke
laakbare wijze dan ook tijdens de bezetting
op ergerlijke wijze hebben verrijkt. De regee
ring acht het noodzakelijk, dat dezulken voor-
loopig in verzekerde bewaring worden gesteld,
totdat de wijze, waarop zij hun vermogen tij
dens de besetting vergaarden, zal zijn opgehel
derd niet alleen, maar zij. indien de ontoelaat
baarheid daarvan vaststaat, dit ook volledig
door den staat in beslag hebben zien nemen.
Het is voorts noodig een scherp onderscheid
te maken tusschen zuivering op grond van' on
vaderlandslievende gedragslijn tijdens de be
zetting en de beoordeeling van de algemeene
geschiktheid van den ambtenaar welke laatste
geen zuiveringsgronden kan opleveren. Hierbij
zal tevens de mogelijkheid in aanmerking ge
nomen worden, dat, hoewel niet politieke on
betrouwbaarheid is bewezen, het algemeen
vertrouwen in bepaalde gevallen onherstel
baar verloren js.
Wij achten verder een doortastende recht
vaardige zuivering noodig voor het ambtelijk
apparaat. Daarbij zal voor de verschillende in
stanties een tij astermijn moeten worden ge
steld en verder zullen de eischen bij de zui
vering scherper moeten worden met een
hoogeren graad van verantwoordelijkheid en
naar gelang van de positie van den ambtenaar.
De perfide aard van een zich geleidelijk ont
maskerend bezettingsregiem zal bij de opstel
ling van normen mede in acht moeten worden
genomen.
De berechting zal met spoed ter hand wor
den genomen, vooral van de leidende personen
van de N. S. B. en van de oorlogsmisdadigers.
Op een snelle zuivering van de politie zal in
het bijzonder worden aangedrongen, speciaal
*n de gioote steden.
gevat. Ingrijpende maatregelen zullen noodig
blijken om deze gebieden tot nieuw goed ont
gonnen en verkaveld cultuurland 'te maken,
waarbij aan de verzorging van het landschap
de aandacht zal worden geschonken welke het
verdient.
Reeds met de herstelwerkzaamheden dient ae
grondslag te worden gelegd voor een complex
van maatregelen, welke op langen termijn zul
len moeten worden uitgevoerd om de vooraan,
staande positie welke onze land- en tuinbouw
steeds hebben ingenomen ook in de toekomst
te handhaven. De regeering rekent hierbij op
de medewerking van alle boeren, tuinders en
landarbeiders, die door hechte organisatie ieder
hun aandeel in de uitvoering van de noodige
maatregelen op zich dienen te nemen. Zij zal
voorts alles in het werk stellen om te be
reiken, dat de bewerkers van den bodem duur
zaam die belooning ontvangen, welke hun toe
komt.
Voedselvoorziening
De voedselvoorziening van ons volk baart
nog vele zorgen. Het is aan de thans afgetreden
regeering gelukt, met de krachtige hulp van
onze bondgenooten, om reeds zeer snel na de
volledige bevrijding den ergsten honger te stil
len. Doch reeds spoedig zullen wij op eigen
krachten deze taak moeten voortzetten. Slechts
indien de geheele bevolking, in alle sectoren
van het bedrijfsleven, haar plicht verstaat, zal
het mogelijk zijn om te voorkomen dat het te
genwoordige rantsoen moet worden verminderd.
Over de financieele positie van ons land zei
minister Schermerhorn o.a. dat het monetaire
vraagstuk, dat naar zijn aard een internationaal
karakter draagt, het verschaffen van zekerheid
met betrekking tot de buitenlandsche valuta-
verhoudingen van het allergrootste belang is.
Deze zekerheid mag echter niet worden ge
kocht met het aangaan van verbintenissen die
de gulden duurzaam op een niet verantwoord
maatschappelijk peil zouden blijven te fixeeren.
De voornaamste financieele problemen, waar
voor ons land is gesteld' zijn m drie groepen te
verdeelen k
1. de vaststelling en regeling van de erfenis
der laatste 5 jaren.
2. de financiering van de loopende buitenge
wone uitgaven voor de oorlogvoering, de
noodhulp en den steun bij den herbouw en
het op gang brengen der bedrijven.
3. de dekking der normale publieke uitgaven
met inachtneming van een groeiende over
heidstaak.
Wat de vaststelling van de erfenis der laatste
5 jaren betreft, zal erkenning van de bestaan
de openbare schuld, inclusief het uitstaande
(en bonafide verkregen) staats- en centrale
bankgeld, en het toekennen van een econo
misch en sociaal verantwoorde tegemoetko
ming in geleden personeele en materieele oor
logsschare als een nationale verplichting moe
ten worden beschouwd. In verband met de re
geling dier erfenis zal er in de eerste plaats
voor moeten worden gezorgd, dat de bestaan
de geldovervloed geen ontoelaatbare prijsstij
ging veroorzaakt, resp. het voortbestaan van
een zwarte markt in de hand werkt, en dal
deze overvloed daartoe zoo spoedig mogelijk
verdwijnt.
Daarnaast zullen maatregelen worden ge
troffen met betrekking tot de openbare schuld
om te zorgen, dat de rentedienst daarvan dra
gelijk bltfft en op het budget voldoende speel
ruimte komt voor andere noodzakelijke pu
blieke uitgaven. Ten behoeve van de in dezen
opzichten gewenschte saneering zullen eenige
heffingen ineens onvermijdelijk zijn. Zij zul
len in het bijzonder hen treffen, die van den
oorlog, hetzj-i in hun vermogen hetzij in hun
inkomen hebben geprofiteerd en hen, die ge
zien hun draagkracht het meest in aanmer
king komen.
De buitengewone uitgaven, die de oorlog
voering, dë noodhulp en de s*eun bij den her
bouw en het op gang brengen der bedrijven,
voorshands nog vereischen, zullen gedurende
den eersten tijd een sluitende begrooting on
mogelijk maken. Voor deze uitgaven zal hoofd
zakelijk door leeningen, die ten deele in het
bu|tenland zullen moeten worden onderge
bracht, dekking gezocht moeten worden. Ten
behoeve van den steun bij de financiering van
het economische herstel komt de oprichting
van overheidswege in aanmerking van een na
tionale herstel financierings maatschappH, die
in de credietbehoeften, die de particuliere
banken niet kunnen vervullen, zal kunnen
voorzien. Daarbij zal ook aan het groote pu
bliek worden gevraagd zijn uitgaven voor
hands te beperken, en aldus het werk van na-
tionalen wederopbouw door de vrijkomende
gelden te ondersteunen.
Voor de dekking der normale publieke uit
gaven, incl. den rentedienst op de leeningen
zullen ten spoedigste de vereischte inkomsten
moeten worden gevonden. De onvermijdelijk
groeiende overheidstaak, n.m. op sociaal en
cultureel gebied en de financieele gevolgen,
die noodzakelijk voortvloeien uit de gewijzig
de internationale positie van ons land,
brengen mede. dat de belastingopbrengsten
groot zullen moeten z^n. Zal de volkshuis
houding in staat zijn, zonder te zeer in haar
ontplooing te worden geremd', aan dezen eisch
te voldoen, dan moet het nationaal inkomen,
zoowel in nominalen als in reëelen zin stij
gen, en bij de keus der belastingen en bij de
besteding der overheidsgelden zal daarmede
zooveel mogelijk moeten worden gerekend.
n
li
De taak van den Rijksvoorlichtingsdienst
Instelling van kernkabinetten
Onder den Minister-president ressorteert
behalve de algemeene oorlogvoering, ook de
Regeeringsvoorlichtingsdienst. Daarover heeft
de minister voor de radio o.a. het vólgende
gezegd:
Deze voorlichtingsdienst zal op gepaste wijze
als het ware het denken der Regeering voor
het volk reproduceeren. Zij zal de burgers op
de hoogte houden van de plannen, van de vor
deringen. van de successen, maar ook van de
tegenslagen, van de moeilijkheden en van de
mislukkingen. Zij zal vóór alles eerlijkheid
dienen te betrachten, zoodat de basis van
vertrouwen tusschen de regeering en ae bevol
king door de werking van dezen voorlichtings
dienst wordt gesterkt. Daarnaast zal deze
dienst ook oor en oog van de Regeering moe
ten zijn, d.w.z. haar op de hoo.gte houden van
hetgeen er- in den lande omgaat. Deze Regee-
ringsrlngsvoorlichtingsdienst zal ook- het pers
contact met de journalisten dienen te onder
houden. hetzij in vertrouwelijke besprekingen
Directeur E. J. M. Stumpel; hoofdredacteur
H. N. Smits; gewestel. redacteur Frans Otten;
verantw. voor dë advertenties mej. C. W. J.
Snr*: druk: drukkerij Noordholland.
Groote plannen ten aan
zien van het onderwijs
Betreffende het Departement van Sociale Zaken heeft de Premier In zijn rede voor de
radio opgemerkt, dat het belang van heel ons volk dringend een vergrooting van de arbeids
gelegenheid en het scheppen van verhoudingen eischt, waaronder met volle toewijding
worodt gewerkt en arbeidsconflicten worden vermeden. In de leiding van de bedrijfsorga
nisaties zullen arbeidsvertegenwoordigers zitting moeien krijgen, terwijl in ondernemingen
van eenigen omvang ondernemingsraden voor georganiseerd overleg tusschen de onderne
mers en vertegenwoordigers van het personee, dienen te worden gevormd. Bij dë regelingen
op het gebied van den arbeid zal nauw contact worden gehouden met de samenwerkende
werkgevers- en arbeidersorganisaties. Arbeidsvoorwaarden dienen te worden geregeld in
overleg tusschen deze organisaties, onder toezicht en voorzoover nodig met beslissing van
wege de overheid, 'n Minimum levensstandaard zal zijn te waarborgen, waarbij inzonderheid
rekening is te houden met de prijzen der gedistribueerde goederen. Men zal er zich
echter bewust van moeten zijn. dat opvoering der productie voorwaarde is voor stijging
van den levensstandaard. Verder zal o.a. aan een doeltreffende organisatie vn de gezond
heidszorg, in samenwerking met deskundigen en de organisaties, die op dit gebied werk
zaam zijn. bijzondere aandacht moeten worden besteed, nu de oorlogsgevolgen aan den licha-
melijken toestand en het weerstandsvermogen van een grootdeel van ons volk, waaronder
taliooze kinderen, ernstige schade hebben toegebracht.
Cultureele zaken.
Wat onderwijs. Kunsten en Wetenschappen
betreft, ligt het in dë bedoeling der regeering,
dat maatregelen zullen worden getroffen, om
dit departement te maken tot de centrale
plaats, van waar uit in de toekomst de volks
opvoeding in den breedsten zin kan worden
bevoraerd. Het onderwijs in de engere betee-
kenis van het woord, de opvoeding in oen
ruimeren zin en de zorg voor de Nederland
sche beschaving zullen daartoe als terreinen,
welke elk afzonderlijk de grootste aandacht
verdienen, niettemin nauw verbonden moeten
zj-jn.
De radio-omroep zal bij dit Departement
worden getrokken. Met het oog op de groote
cultureele beteekenis van pers en film zal
worden nagegaan, in hoeverre deze zaken aan
oit departement zullen moeten worden toe
vertrouwd.
Op het gebied der kunst zal de regeerings-
bemoeiing van den grond af moeten worden
georganiseerd; hetzelfde geldt voor de volks-
opvoeaing in den ruimsten zin, daaronder be
grepen de lichamelijke opvoeding en de jeugo-
beweging.
Een algeheele reorganisatie van het onder
wijs zal worden voorbereid, zoowel van het
hooger als van het middelbaar en het lager.
De regeering acht zich gelukkig, den oud-mi
nister Bolkestein bereid te hebben gevonden
zijn reeds voor den oorlog bestaande reorgani
satieplannen in Nederland dienstbaar te ma
ken, door aanvaarding van de opdracht, vol-
lea'ige plannen tot reorganisatie van het onder
wijs voor uitvoering gereed te maken.
Openbare werken en wederopbouw
Verder is door de regeering een nieuw mi
nisterie van openbare werken ingesteld. Daar
onder zullen als voornaamste diensten ressor
teeren Rijkswaterstaat, de dienst der Zuider
zeewerken. het technisch gedeelte van den
Rijksgebouwendienst, de organisatie van den
Wederopbouw en van de bouwnj-jverheid, de
dienst Uitvoering Werken en de Rijksdienst
voor afvalwaterzuivering. Verder zal een re
geling worden getroffen tusschen het Ministe
rie van Binnenlandsche Zaken en het Ministe
rie van Openbare Werken, waardoor het tech
nisch gedeelte van den dienst der Volkshuis
vesting eveneens onder net ministerie van
Openbare Werken zal worden gebracht.
Het behoeft wel geen betoog, dat het zwaar-
'epunt van de taak van het ministerie zal lig
gen in de zorg voor het herstel van het ver
keerswezen. voor de drooglegging van onder-
waterzettingen en voor den wederopbouw van
al wat in den oorlog verloren ging. De werk
zaamheden tot het vrijmaken van waterwegen,
in het bijzonder van die. welke voor den aan
voer van onze eerste levensbehoeften van pri
mair belang zijn. zullen met kracht worden
voortgezet. Hetzelfde geldt voor de havens.
Verder zal alles op alles worden gezet om de
groote inundatiegebieden Walcheren en Wie-
ringermeer w&tervrij te hebben vóór de win
terstormen kunnen worden verwacht.
Volkswoningbouw.
Het woningtekort is ontstellend groot; door
de vernieling in de oorlogsjaren en door het
feit, dat in die jaren bijna niets bijgebouwd
is, terwijl normaal 40.000 woningen per jaar
moeten worden gemaakt om de bevolkingstoe
name op te vangen en onbewoonbaar gewor
den woningen te vervangen. Wil men den ach
terstand in 10 jaar inhalen en de vernielde wo
ningen binnen dezen tijd herbouwen, dan zul
len jaarlijks 65.000 a 70.000 stuks moeten ver
rijzen; veel steden zijn zoodanig verwoest, dat
er alle aanleiding is het grondplan te herzien.
Dat zal den herbouw weliswaar remmen, maar
nu de gelegenheid er is, verbetering te" bren
gen op velerlei bouwkundig gebied, mag men
die gelegenheid natuurlijk niet voorbij laten
gaan. Doch dit alles kan alleen slagen, indien
op korten termijn voldoende hoeveelheden
materialen en materieel in het land komen.
Letterlijk aan alles is gebrek, doordat Neder
land leeg gezogen is tijdens de bezetting.
De Minister sprak verder over het afzonder
lijk ministerie voor verkeer en energie, waar
aan worden toevertrouwd de zorgen voor
spoorwegen, wegverkeer, luchtvaart, mijnbe
drijven, electriclteitsvoorziening. gasvoorzie-
ning en al hetgeen verder met energiebedrij-
ve*- verband houdt. De Regeering is voorne
mens de particuliere mijnen in Limburg vol
ledig te nationaliseeren en daartoe de voorbe
reidende maatregelen te treffen, opdat de
eerstkomende gekozen volksvertegenwoordi
ging zich over deze plannen zal kunnen uit-
SDreken.
hetzij in openbare conferenties. De Regeering
wenscht in dit opzicht een hartel^-ke verhou
ding tot de Nederlandsche pers en treedt haar
met vertrouwen tegemoet, echter ook met de
opmerking, dat zonder geestelijke discipline
in de perswereld geen vertrouwenspositie te
genover de Regeering mogelijk is. Deze regee
ringsvoorlichtingsdienst is geen propaganda-
ministerie! Maar dat een goeed geleide, direct
tot het volk sprekende regeeringsvoorlichtings
dienst er niet weinig toe kan bijdragen, de
belangstelling voor de publieke zaak tever-
levenoigen en het verantwoordelijkheidsgevoel
te versterken, is er een voordeel van, dat wij
hoog aanslaan, aldus de Minister.
De Regeering als team
Tenslotte willen wij eindigen met een enke
le medeaeeling over de werkwijze der Regee
ring. Wij hebben ons voorgenomen te trechten
de coördinatie van de werkzaamheden der
verschillende departementen te bevorderen en
daartusschen optredende wrijvingsverschijnse
len zooveel mogelijk op te heffen. Daartoe
wordt een aantal kleine colleges uit den mi
nisterraad gevormd, onder voorzitterschap van
den Mmistei president als coördineerend ele
ment, aan welke colleges bevoegdheid tot be
slissen over bepaalde zaken wordt gedele
geerd.
Zoo is er gevormd een Raad voor Algemeene
Oorlogvoering, bestaande uit de ministers van
overzeesche gebieden, oorlog, marine, buiten
landsche zaken en scheepvaart; een Raad voor
Binnenlandsch Bestuur, bestaande uit dë mi
nisters van Binnenlandsche Zaken, van Justi
tie, van Sociale Zaken, van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen, van Financiën en van
Oorlog; een Raad voor Economische Zaken,
bestaande uit de ministers van Buitenlandsche
Zaken van Overzeesche gebiedsdeelen, van
Handel en Nijverheid, van Voedselvoorziening,
Landbouw en Visscherij, van Financiën, van
Sociale Zaken en van Verkeer en Energie'; ten
slotte een Raad voor Wederopbouw, omvat
tend öe ministers van Openbare Werken van
Binnenlandsche Zaken, van Verkeer en Ener
gie, van Handel en Nijverheid, van Voedsel
voorziening, van Sociale Zaken en van Fi
nanciën.
De Minister eindigde met een kort woord
tot allen, die de Regeering in haar zware taak
hebben bij te staan., vooral het enorme amb
tenarencorps. Nederland bezat voor den oor
log uitstekende landsdienaren. In de bezet
tingsjaren heeft dit corps ook naar den geesl
zeer geleden. Wij hebben allen gesaboteerd,
de lijn getrokken en de discipline is bedenke
lijk achteruit gegaan. Ket Vaderland ver
wacht van U, dat gij alle bureaucratie de dëui
uit zet, en in iederen burger den medemensch
wilt erkennen. Er moet vóór alle dingen een
einde komen aan eiken vorm van geknoei, en
de regeering zal niet opzien tegen harde maat
regelen bij iederen vorm van bewezen cor
ruptie. Slechts op deze, dikwijls pijnlijke ma
nier, zal het mogelijk zijn. het aanzien van het
Nederlandsche ambtenarencorps te herstellen.'
De Minister sprak tenslotte over hen, die
meenen, de ondergrondsche praktijk weer tot
nieuw leven te moeten wekken:
,,Laat ik dan nu hier van deze plaats nog
eenmaal spreken als lid van de Adviescom
missie van de landelijke K.P.-leiding, tot allen,
die met zulke gedachtetn rondloopen, met
grooten nadruk de vraag richten: bent gij be
reid bij voorbaat bereid, in deze Regeering
te zien de Centrale K. P. van het Nederland
sche volk. die gereed staat om met uw aller
hulp, uit Gods kracht, de oneindig zware
maar niet hopelooze taak te aanvaarden, om
alle krachten in het Nederlandsche volk te
bundelen en te richten op het ééne doel: de
herrijzenis van het nationale bestaan van het
Nederlandsche Volk? Ket zal daarvoor nood
zakelijk zijn, dat ieder van ons bereid' is, iets
op te geven van zijn eigen opvattingen, bereid
om ook het inzicht van hem, die boven hem
gesteld is, niet van te voren als onjuist, als
slap of wat u maar wilt, te brandmerken. Het
gaat vandaag aan den dag om het „nu of
nooit", misschien om het „er op of er onder".
Rekent u aaarbij op ons, wij rekenen op u."
NACHTVISSCHEN
Naar A.N.P.-Aneta verneemt, hebben de ge
allieerde autoriteiten toestemming verleend
voor het ook des nachts buitengaats blijven
van visschersschepen.
Het strand te Egmond aan Zee Van de zij
de van het M. G. wordt ons medegedeeld, dat
het strand te Egmond aan Zee over een lengte
van 'n paar honderd meter van mijnen is ge
zuiverd; binnenkort hoopt men deze mijnen-
vrije zone tot enkele kilometers te hebben uit
gebreid. Het publiek wordt echter in zijn
eigen belang aangeraden zich aan de borden
to hmi/lan.