Het staartlooze vliegtuig De berechting der POLITIEKE GEVANGENEN Loonplafond" en „Loonvloer" 6 Nieuw Noordhollandsch Dagblad Nieuwe regelingen in voorbereiding Een geselecteerd ge deelte der politieke op sporingsdiensten, die als organen van het militair gezag de alge- meene lastgeving van den chef van den staf Militair Gezag ten uitvoer legden, zal bij OORLOGSSCHADE Algeheele vergoeding is onmogelijk De juiste man op de juiste plaats Geen voor-oorlogsch loonpeilmaar erkenning van bestaansminimum Luchtbeschermings diensten verdwijnen Haar ouders verraden Geschenk van K.A. voor Mgr. Baeten Biedt vele mogelijkheden Donderdag 13 December 1345 Dondei REGEERING heeft gezocht naar een methode om op snelle en doeltreffende wijze een selectie te maken tus- schen de gevallen, die voor een eenvoudige en snelle afdoening vatbaar waren en die, welke een ernstiger onderzoek eischten, en de eerste categorie zoo spoedig mogelijk af te doen, zoo wordt in de Nota t.a.v. de politieke delinquenten medegedeeld. Zij heeft deze methode gevonden door aan het openbaar mi nisterie bij de bijzondere gerechtshoven met een zekere uit breiding eenige ook in het commune strafprocesrecht niet onbekende bevoegdheden -te verleenen. Zij heeft daarom het besluit politieke delinquenten 1945 uitgelokt. De regeering is zich er van bewust, dat in beginsel berechting door een rech telijk college de voorkeur verdient boven het uitoefenen van eenzij het ook door de mogelijkheid van verzet bij den rechter getemperde discretionaire bevoegdheid door het openbaar ministerie. Zij is dan ook van zins om indien de schif ting tusschen de genoemde categorieën is gemaakt en de voor snelle afdoening vatbare gevallen in vrijheid of al dan niet voorwaardelijk buiten vervolging zijn gesteld, zoo spoedig mogelijk de afdoening der politieke delicten weer uitsluitend op een met de commune strafprocedure overeenkomende wijze te doen plaats vinden. de gewone politie worden ingelijfd en opsporings bevoegdheid krijgen ten aanzien van de strafbare feiten en ge dragingen, waarop onderschei denlijk het besluit Buitengewoon Strafrecht en het Tribunaalbe- sluit van toepassing zijn. De be voegdheid van het Militair Ge zag om personen in bewaring te doen stellen, berust op het be sluit op den bijzonderen staat van beleg. Zoodra de reorgani satie der politieke opsporings diensten haar beslag zal hebben gekregen, en dan de wijziging van het besluit Politieke Delin quenten 1945 in werking kan tre den, zal niemand meer op grond van een destijds door de bijzon dere omstandigheden gerecht vaardigde bevoegdheid van het Militair Gezag om politieke re denen in bewaring worden ge steld. Detineering wegens poli tieke delicten zal dan nog slechts mogelijk zijn op grond van een door justitieele organen gehan teerde wettelijke regeling. Het ligt in het voornemen der regeering om, zoodra het Kon. Besluit tot wijziging van het besluit Politieke Delinquenten 1945 in wer king getreden is en daar mede de bewaring niet meer op last van het Militair Ge zag geschiedt, een regeling voor de tenuitvoerlegging van de bewaring in de be- waringskampen der nog nif.i veroordeelde politieke delin quenten te geven, waarvoor de grondslagen reeds in ge noemd wïjzigingsbesluit zijn vermeld. Eveneens ligt het in het voor nemen der regeering binnenkort een Kon. Besluit uit te lokken ter uitvoering van het bepaalde in art. 3 van het Tribunaalbes sluit, dat de interneering regelt. Deze maatregel is, gelijk gemeld artikel van het Tribu- naalbesluit zegt, bedoeld tot op voeding der geïnterneerden tot nuttige leden van het Ned. volk. Sociale en geestelijke verzorging der geïnterneerden zal met nut tigen arbeid 'den grondslag dezer opvoeding vormen. Daarbij zal een criterium worden ontwor pen, waarnaar beoordeeld kan worden of geïnterneerden waar. achtige blijken van verbetering hunner gezindheid geven en daarom vóór het verstrijken van den maximum interneeringstijd kunnen worden ontslagen. De stichting „Toezicht Politieke Delinquenten" zal den ontslage nen leiding verleenen. De omstandigheid, dat de tri bunalen lang niet zoo snel blij ken te kunnen werken als was verwacht, maar vooral het schrijnende feit dat een aanzienlijke voorraad onder beheer gesteld en daartoe opgeslagen meubilair aan verval en bederf was prijsgegeven, ter wijl tal van door oorlogsgeweld getroffen of door den vijand be roofde personen het allernood zakelijkste huisraad ontbeerden, noopten tot een ruimere opvat ting van de beheerstaak van het Nederlandsche Beheersinstituut dan in het besluit Vij Eindelijk Vermogen aanvankelijk was voorzien. De kinderen van gede tineerden, die onverzorgd achter bleven, zijn door het Militair Gezag ten deele in daartoe inge richte tehuizen, ten deele in ge zinnen ondergebracht. Met in gang van den eersten November 1945 is de zorg voor deze kinde ren opgedragen aan het Bureau Bijzondere Jeugdzorg, onder het Ministerie van Justitie. Het ligt in de bedoeling aan deze zorg een wettelijken grondslag te ge ven. t De regeering meent dat hoe zeer de rechtvaardigheid ook het opleggen van strenge straffen en maatregelen aan hen, die zich door daad of gezindheid gedurende de be zetting tegenover de Neder landsche gemeenschap heb ben geplaatst, eischt, ander- zijds bij het bepalen harer houding ten opzichte dezer politieke delinquenten nim mer uit het oog mag worden verloren, dat zij na het einde van hun straftijd weer op een of andere wijze in deze gemeenschap zullen moeten worden opgenomen. IN HAAR NOTA aan de Twee- de Kamer zet de Regeering ook haar standpunt uiteen in zake de financieele voorzienin gen met betrekking tot oorlogs schade. Het aigemeene uitgangspunt, van waaruit in het besluit op de materieele oorlogsschaden 1945 het vraagstuk van de tege moetkoming wegens materieele oorlogsschade wordt bezien, is de overtuiging, die in breede kringen leeft, dat de "schade, welke aan de economische goe deren van een deel van het Ne derlandsche volk door den oor log is toegebracht, door de ge troffenen ten behoeve van het geheele volk is geleden. Het Ne derlandsche volk heeft, door verzet te bieden, collectief have en goed in de waagschaal ge steld. Het besef, d'at men de schade, die daaruit voortvloeit, ook collectief moet dragen, ver dient in een daad Van het ge heele volk te worden omgezet. Uit laatstbedoelde overweging vloeit tevens voort, dat alge meen een bijdrage in de schade wordt verleend en dat de tege moetkomingsregeling in oor logsschade niet is beperkt tot de gevallen, waarin de nood zaak daartoe, in verband met financieel onvermogen, blijkt. De reden, dat in het algemeen en in het bijzonder voor de schade aan onroerend goed, de bijdragenbepaling plaats vindt naar de waarde per 9 Mei 1940, is vooral, dat verstandig finan cieel beleid slechts de verlee ning eener tegemoetkoming in de geleden schade gedoogde. Een algeheele schadeloosstel ling. die op de vervangingskos- ten zou moeten zijn ingesteld, moest onaanvaardbaar worden geacht, zoowel wegens de on overzienbare financieele conse quenties daarvan voor 's lands financiën, als wegens de ge vreesde inflatorische werking, indien loon- en prijsbeheer- sching zou worden bloot gesteld aan de onuitputtelijke koop kracht, die zou ontstaan, indien van overheidswege eenmaal een volledige vergoeding van de herstelkosten in uitzicht zou zijn gesteld. Bij het doen van benoemin gen voor het ambt van burge meester gaat de regeering er van uit, dat zooveel mogelijk gestreefd moet worden naar een hernieuwden opbouw van het bestuursapparaat, met in achtneming van het beginsel „de juiste man op de juiste plaats". Terwijl in de eerste plaats wordt gelet op bekwaamheid en geschiktheid van de be trokkenen voor het ambt kennis in theorie en praktijk van het gemeentelijk bestel vormt, bepaaldelijk voor de kleine gemeenten, daarbij 'n voornamen factor wordt mede bijzondere aandacht ge schonken aan den eisch, dat de levensrichting van den candidaat past in de sfeer der gemeente, waarin hij zal worden geplaatst. Dit deelt de Regeering in haar nota aan de Tweede Kamer mede. INZAKE DE LOONPOLITIEK herinnert de Regeeringsnota aan da beschikking der Rijksbe middelaars van 15 October 1945 dat zonder voorafgaande toe stemming zijnerzijds geen wijzi gingen in rechtens geldende loo- nen mogen worden aangebracht, tenzij het loon door de wijziging niet verhoogd wordt boven 125 pCt. van het op 10 Mei 1940 of 115 pCt. van het op 31 October 1942 rechtens geldende loon. Uit de handhaving van deze percentages mag niet worden afgeleid dat de Regeering of het College van Rijksbemidde laars een loonsverhooging overeenkomende metdeze percentages, onder de huidige omstandigheden in het alge meen voldoende zou achten. De oplossing is echter ook niet te zoeken in één percentage over de geheele linie. Gezien de ontzettende verarming, die de bezetting en de oorlogshan delingen op ons grondgebied ten gevolge hebben gehad en de nog volkomen onvoldoende productie, is het voorshands niet mogelijk alles weer te brengen op het peil van voor den oorlog of daarboven. Daar tegenover is het echter ook onverdedigbaar, indien het in komen van de laagst betaalde arbeiders beneden een zeker bestaansminimum zoü liggen. Zoo wordt niet alleen gedacht aan een „loonplanfond" maar ook aan een „loonvloer". Aangestuurd wordt op een betere verhouding tusschen de belooning der ver schillende categoriëen dan vroe ger (b.v. landarbeiders in ver houding tot vele andere groepen). Daarbij wordt niet geaarzeld loonsverhoogingen toe te staan, die veel verder gaan dan 25 pCt. boven het peil van 1940. Dat ook de verhouding tusschen onge schoolden en geschoolden een an dere wordt, is onvermijdelijk, nu eenerzijds een minimum moet worden gewaarborgd, terwijl an derzijds naar boven beperkingen zijn in acht te nemen. Hierbij mag echter niet te ver worden gegaan, wil niet het verwerven van vakbekwaamheid juist nu zoo noodig te gering worden geschat. Gegeven dit uitgangs punt, achtte de regeering een verhooging tot *e genoemde per centages zonder afzonderlijke toe stemming van het College van Rijksbemiddelaars aanvaardbaar. Aangenomen mag worden, dat vrij algemeen van deze vergunning gebruik is gemaakt, voor zoover de loonen het daarin aangegeven peil niet reeds hadden overschre den. Thans wordt bedrijfstakgewijze nagegaan welke loonen onder de huidige omstandigheden, gelet eenerzijds op de noodzakelijkheid inflatie te voorkomen, anderzijds op het bovengestelde doel der loonpolitiek, voor den desbetref- fenden bedrijfstak aanvaardbaar zijn. Dat bedrijfsgewijs uitge werkte loonregelingen tot stand komen, is mede noodig, opdat bij werkgevers en werknemers om trent hetgeen rechtens geoorloofd is, geen onzekerheid bestaat. Zon de zoodanige regelingen zou ook de looncontrole door de daarmede belaste diensten op te groote moeilijkheden stuiten. Het College van Rijksbemidde laars brengt thans met spoed een aantal loonregelingen tot stand. Bij de te treffen spaar- en voorschotregeling zal met de belangen der srroote eezinnen rekening worden gehouden, doordat een bedrag per ge zinslid zal worden toegestaan, terwijl bij de kwestie der af betaling naast het inkomen ook de gezinsgrootte van in vloed zal zijn. Voorts zal bii de samenstel ling van het distributie pak ket de mogelijkheid worden geopend van een keuze tus- goedkoopere en duurdere ar tikelen van gelijke voedings waarde. Ook dit zal in de eerste plaats voor de grootere gezinnen eenige verlichting kunnen geven. De Minister van Binnenland- sche Zaken heeft een rondschrij ven gestuurd aan de burgemees ters, betreffende de gemeente lijke luchtbeschermingsdiensten. Hierin wordt o.m. gezegd: „Be houdens in de door mij aan ta wijzen gemeenten, waar tenge volge van het oorlogsgeweld1 nog luchtbeschermingswerkzaamhe den moeten worden verricht of waar uit de vaste kern van den luchtbeschermingsdienst hulp- verleeningsgroepen zijn gevormd worden de gemeentelijke lucht beschermingsdiensten opgehe ven." Aan het hoofd!, het personeel en de overige functionarissen van den Luchtbeschermings dienst wordt ontslag gegeven. Het in vasten dienst aangestelde hoofd van den Luchtbescher mingsdienst wordt op wachtgeld gesteld. Deze, alsmede de andere ontslagen bezoldigde luchtbe schermingsfunctionarissen, die nen bij voorrang in aanmerking te komen voor de vervulling van met hun voormalige luchtbe schermingsfunctie zooveel mo- geliik overeenkomende over- heidisbetrekkingen terwijl hun. pogingen om elders werk te vinden, zooveel mogelijk moeten worden gesteund. Het 18-jarig meisje Anna Glim in Den Helder had om gang gehad met Duitschers. Haar ouders verboden het en eischten verwijdering van een foto van een Buitscher op haar kamer. Anna Glim heeft daarop aan den Duitschen politie-be. ambte verraden, dat haar ouders, haar oom en buren naar den Engelschen zender luister den en haar ouders een radio toestel in hun huis hadden ver borgen. Het gevolg was, dat haar 53-jarige vader en 40-ja- rige oom in en Duitsch concen tratiekamp zijn overleden en. nog twee buren niet uit het concentratiekamp zijn terugge keerd. Voor het Bijzonder Gerechts hof gaf Anna Glim een en an der toe. Daar haar moeder niet als getuige was verschenen, werd de zaak uitgesteld tot 9 Januari. De Katholieke Actie van het Bisdom Breda heeft aan Mgr. Baeten, als blijk van eerbiedige hulde, den bisschopsstaf aange boden Mgr. Baeten heeft dit ge schenk gaarnne aanvaard. Op den staf is de volgende tekst ge graveerd: „College vaga sustenta morbida stimula tenta" (Haal de verdwaalden naar u toe, wees den zwakken tot steun, spoor de lauwen aan) CNGELAND's eerste naoorlogsche staarlooze vliegtuig, ont- worpen en gebouwd door Handley Page, vliegt thans. Dit ongewone type, waarin het principe van de vliegende vleugel belichaamd is, is geconstrueerd om het belang van dit principe voor het toekomstige luchtverkeer te bewijzen, zoo meldt de Voorlichtingsdienst der Ned. Luchtstrijdkrachten. De Maux (de naam van het staartlooze vliegtuig) wordt voort gedreven door twee Havilland Gipsy Major-motoren van 140 PK ieder. Het gewicht is 4000 Engel- sche ponden, de spanwijdte van een vleugel is 40 voet, de lengte van de rorrfp 18 voet. In het vliegtuig is ruimte voor den piloot en een passagier. De kruissnel heid is 150 mijl per uur. Behalve doordat hij geen staart heeft, verschilt de Maux sterk van het gewone type vliegtuig, doordat de vleugels met een scherpen hoek naar achteren ge richt zijn, met roeren die aan de vleugeltoppen aangebracht zijn en alleen in een buitenrichting bewo gen kunnen worden. De ailerons doen eveneens als hoogteroer dienst en worden „elevens" ge noemd. De gröote voordeelen van dit staartlooze type zijn: het lage ge wicht, doordat het geen ingewik keld staartstuk bezit, het onbe lemmerde schootsveld, als het noodig is het vliegtuig voor mili taire doeleinden te gebruiken en voor het burgertype een gemak kelijk te bereiken laadruimte voor passagiers en goederen via het achtereinde in den romp. Het lage gewicht maakt het bovendien mogelijk zwaardere vrachten te vervoeren dan met het huidige type, terwijl door den minderen luchtweerstand de snelheid daar bij hooger kan zijn. Een dergelijk type biedt verder groote mogelijkheden voor het ge bruik van schroeflooze aandrijving

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1945 | | pagina 6