MONNIKEN IN BALLINGSCHAP V/at Nazi-horden misdeden Carthuizer Nieuw Moordhollandsch Dagblad Laantje geliefdkoosd oord der kloosterlingen De amulette was niet onfeilbaar GROOTSCHE PLANNEN VAN DE K.N.I.L.M. Goseling en Verschuur herdacht BARBAARSCHE ONDANKBAARHEID Een Kerstboodschap van de Ned. Herv. Kerk DE PERSZUIVERING Ernstige bezwaren Donderdag 27 December 1945 PIJLSNELLE MEEUWEN scheren door de strakblauwe December- lucht, die vorst zal baren. De natuur is mild, ongewoon mild voor deze kuststreek, waar anders in de Adventsdagen ijzigkoude, scherpe windvlagen van het ruwe zeeklimaat, boomen en struiken het leven ontnemen. Verlaten is de omgeving. Rust heerscht allerwegen. Een bord op de kloostermuur noodt mij het eigen parkeerterrein op te rijden, maar ik schrik van het tollend geluid van den motor als ik de poort indraai, die toegang geeft tot het klooster, de vermaarde Abdij van Egmond, waar de historie ritselt tusschen de boomen, daar waar eeuwen dagen worden. Opnieuw schrik ik, als de klopper valt op de massieve deur, want ik voel mij een dief van de serene rust, die alom heerscht en volkomen is. Even later bevangt mij de sobere somberheid van het interieur als de pater kellenaar (econoom) mij, bij afwezigheid van den Prior, in de spreekkamer ontvangt. De stoelen zijn strak maar kaal, de tafel glanst, maar draagt geen kleed. En ik voel mij eenzaam als in een cel met twee decimeter glas in den bovenhoek. Dan vertelt pater kellenaar en zijn voorzichtig ge kozen woorden zijn even sober als de wanden, die ons omgeven. Maar uit zijn woorden spreekt de liefde voor het beschouwend leven. Een JOBSTIJDING bracht de Novembermaand van 1942. De Reichsarbeitsdienst neemt bezit van de abdij en de paters moeten hals over kop verhuizen. Waar heen? Dat kan de Duitschers niet bommen. Weg van hier, w ij heb ben het noocfig. Dertig paters en broeders beginnen hun pelgrims tocht naar een onbekende en on zekere toekomst. Wrang is het lot, doch zij pressen zich tot blijmoe dige overgave. De Noordenwind blaast om de gebouwen, doch hij vermag niet de herinnering aan het dierbare Egmond weg te va gen. En nauwelijks is de laatste monnik door de poort verdwenen, of de door Baldur von Schirach opgezwiepte, fanatieke jeugd, neemt bezit van het klooster. Zij denken er niet aan, dat zeven jaar geleden door dertig paters hier het werk opnieuw ter hand werd genomen, en de nieuwe abdij tot stand kwam. Twee paters en twee broeders bleven in Egmond achter, onder gebracht bij boeren, teneinde het Koorgebed in stand te houden en eenfcoogje te hebben op de exploi tatie der gronden. Eenige dagen later strandden dertig monniken op het kasteel Bingerden, onder de gemeente Angerloo in den Achterhoek. Zoo goed en zoo kwaad als het ging. werd hier het kloosterleven voortgezet. Maar ook daar mochten zij niet blijven. Daags na "Dollen Dinsdag" werden zij ruw uit het provisorisch klooster gezet. De almachtige Organl. sation Todt had er beslag op gelegd. Doesburg' werd het administratieve middelpunt van de IJsselstelling. De paters kwamen terecht in een leeg staand meisjespensionaat in de stad. Andere mogelijkheden elders waren er niet, want Doesburg was spoedig door de Geallieerden ingesloten. De Maandag volgende op het feest van den Goeden Herder zou echter de langverbeide bevrijding brengen. De Paters leefden op. Spoedig zouden zij Egmond terug mogen zien. Maar neen, het liep anders. Egmond werd nog niet bevrijd, dat moest nog maanden duren. Pater Prior zocht toen naar een meer monestieke om geving'. En daar kwam plotseling het Kasteel Slangenburg, bij Doetinchem uit de lucht vallen. Dat werd van April tot October 1945 de voorloopige priorij. Daar werd men zou zeggen providentioneel de stichting voor. bereid voor een derde Benedictijnen klooster in' ons land en wel het St. Wlllibrordusmunster. Van Oosterhout uit, werd dit later door de Paters overgenomen en de nieuwe stichting gevestigd. Abdij of Priorij? Wij vroegen onzen Eerw. leidsman waarom Egmond Abdij wordt ge noemd, terwijl er toch geen Abt aan het hoofd staat. "Ja, dat stamt na tuurlijk nog uit het verleden, toen Egmond wèl Abdij was." Thans staat een Prior aan het hoofd en is het klooster dus Priorij en wel een af hankelijke. Maar, al kan Pater Kelle naar daarover ons niets zeggen, binnen weinige jaren zal de Priorij wel weer Abdij worden. Dit houdt vooral verband met de uitbreiding die reeds in plannen van twintig jaar geleden is uitgestippeld en die nu gezien de omstandigheden wel eenige jaren op zich zal laten wach ten. Het museum in bet klooster Waar men de vloer van het klooster ook zou opbreken, overal zou men stuiten op verweerde bouwsels uit den glorietijd der Abdij. Het valt dus niet te ver wonderen dat men daarom in het klooster een museum in aanleg kan aantreffen, een museum van oudheden, betrekking hebbende op de Abdij. Pater kellenaar noodt ons daar op een kijkje te nemen in de ka pel. Ook hier is alles in soberen stijl gehouden, maar juist daarom komt men onder den indruk. Wij bemerken een ingemetselden steen die door den vroegeren mi nister Ruijs de Beerenbrouck in een speciaal vervaardigd valies is meegenomen naar Rome en als hooge uitzondering door den Hei ligen Vader zelf is gewijd. In de nevenkapel valt het zon licht op de halfedelsteenen van de reliekschrijnen, en reflexen van een uitzonderlijke kleuren- harmonie boeien het oog. Uren en dagen werd aan deze schrijnen door nijvere monnikenhanden ge werkt. En bij het betreden van den kloostergang treft ons een hoekje, dat wij graag voor immer zouden' willen vasthouden, zoo mooi, zoo warm en harmonieus van kleuren is de wandschildering die wij hier kunnen aanschouwen. Wat Nazihorden misdeden Wij komen in den refter. Weer katst het licht op den muur en als ik een oogenblik wil genieten van de schildering, komt er wrok in mij op, haat zelfs. Want, wat men daar te zien krijgt, tart elke beschrijving. En ik zou willen uit roepen: Gij, die niet gelooft in de wandaden van het Nazi-isme, komt naar Egmond en met eigen oogen kunt ge aanschouwen wat daar werd verguisd en geschan daliseerd. Moeilijk kunnen wij be schrijven, hoe de H. Maagd hier tot een verworden figuur gemaakt is, hoe met fanatieke halen, waar in de haat ligt van de nazihorde, het hakenkruis is geteekend op het corpus van het kruisbeeld. Maar hier, op deze plek, waar men als mensch klein wordt, is geen plaats voor gevoelens van haat, vloeit alle haat weg en buigt men den knie, om te bidden voor een vijand. Straks, als kunstmin nende hpnden de restauratie zul len hebben voltooid, zal de schil dering nog grooteren luister bij zetten aan den gewijden sfeer. Als ik even later over de landerijen loop, die het klooster in wijden boog omringen, wijst Pater Kellenaar op twee roodbruine brokkelmuurtjes, verroeste overblijfselen van eeuwen ouden bloei; 'n brokje ruïne cfat ligt achter opgeschoten gToen. Wij komen langs de stallen, waar de Duitschers met hun maarden langen tijd gewoond hebben. Uitgewoond zijn de gebouwen en veel moet er gebeuren om alles weer glimmend helder en ongeschon den te krijgen als weleer. Mijmering In het Carthuizerlaantje Op den terugtocht staan wij plot seling voor een eenmanslaantje. Zee dennen schieten omhoog en struik gewas verbergt de stammen. Dit is het "Carthuizerlaantje", geliefkoosd oord van alle paters en broeders. Ik sta onwillekeurig stil. Hier, ja lrier moet men mediteeren, direct bij de natuur, niemand of niets te beken nen wat de rust kan breken. Hier moet men wel opzien naar boven, om kracht te putten voor het aardsche leven. Het gesprek wordt voortgezet en het onderbreekt mijn mijmering. Pater Kellenaar wijst op de boerderij en op de omliggende gronden. Dat, ja dat heeft wel eens kwaad bloed gezet. Waarom moeten die monniken zich zelf verzorgen? Meer en meer drup pelt echter de zuivere bedoeling door. Deze zelfverzorging beeft niet plaats uit economische, doch uit religieuze overwegingen, om zich zooveel moge lijk van de wereld te kunnen afzon deren. Ik moet weg. De tijd roept en de paters hebben meer te doen. Daarom neem ik afscheid. En als ik den weg naar de poort zoek, lees ik in den gevel; Deo vacarp. Ja, daarin ligt. de diepere verklaring van heel de ge schiedenis van Egmond, van den in vloed en aantrekkingskracht, die er van de Abdii in den loop van vele eeuwen is uitgegaan. Weer scheren grijsgekuifde meeu wen omhoog, over den eeuwenouden grond en het is mij of zij het gebed van drie en dertig menschen die zich voor altijd hebben teruggetrokken binnen de muren van het klooster, opnemen ten hemel P- S. GEDELEGEERDEN VOOR DE VEREENIGDE VOLKEN President Truman heeft tot af gevaardigden van de Vereenigde Staten naar de algemeene ver gadering van de Vereenigde Volken benoemd: den vroegeren minister van buitenlandsche za ken Edward Slettinius. de wed. van president Roosevelt, mevr. Eleanor Roosevelt, den voorzittef van de commissie voor buiten landsche zaken in den senaat ■Tom Conally (democraat) en den republikeinschen senator Arthur van den Berg, welke laatste de Vereenigde Staten reeds verte genwoordigde te San Francisco. H. M. de Koningin tijdens het uitspreken voor de radio van Haar Kerstboodschap tot alle land- en rijksgenooten. (Anefo/Meijer P.) DE HADJI van Garoet is een berucht man. Hij was een der voornaamste extremisti sche leiders in het gebied van Bandoeng. Zijn hobby was bovendien het verkoopen van „onkwetsbare" amuletten. Nu is hij bij den strijd in Ban doeng zelf gesneuveld. Zijn volgelingen zijn er onrustig door geworden. De amuletten, zoo begint het tot hen door te dringen, schijnen dan toch niet zoo onfeilbaar te zijn. En als dat zoo is, dan verliest de „heilige oorlog" een deel van zfjn grondslag. De goden laten de extremisten in den steek. Trouwens van een algemeene opstand onder leiding van de hadji's kan niet worden ge sproken. Nu de beweging van den heiligen oorlog" niette min haar doel heeft gemist, moge een tijdperk van heili gen vrede zijn ingeluid. i WÊfÊiiÊftftiiÊ n Mil llteSlilMltoi 7"—''T '■'te, ~*-W iêËÊm - - C qvi ï-kv a - De Koninklijke Nederlandsch- Indische Luchtvaart Maatschappij (K.N.I.L.M.) heeft plannen be kend gemaakt voor een uitge breide overzeesche luchtdienst met een verbinding van Nederl. Indië naar Nieuw Zeeland en Australië Andere diensten, die geopend zullen worden, zullen Sydney met Rusland, Japan en China verbinden. Batavia zal het cen trum van alle lijnen zijn. Men hoopt, dat er een Auckland Sydney Batavia-lijn in 1948 zal komen, wanneer toestemming van de betreffende regeeringen zal zijn verkregen. Behalve deze internationale vliegdiensten, zal de K.N.I.L.M. een netwerk van luchtlijnen ope nen in Oost-Indië, die Java, Su matra. Britsch- en Nederlandsch Borneo, Celebes, Bali, Timor, de Molukken en Ned. Nieuw Guinea met verschillende van de kleinere eilanden van de Indische Archi pel verbinden. £LKAAR OPVOLGEND op den zetel van het voorzit terschap der Partij, elkanders opvolgers ook in het concen tratiekamp en in den dood. Groote tegenstellingen, deze beide mannen. Go s eling de bezielde leider en organisator, die geen detail verwaarloosde, de briljante spreker. Ver schuur de bezonken, wijs- geerig aangelegde en scherp zinnige leider, met diep gevoei voor verantwoordelijkheid. Beide echte leidersfigurenr en in den waren zin Katholieke voormannen. Zij leefden en stierven voor hun werk, en de vartij is hun onvergankelijke dank verschuldigd." Aldus hul digde mr. dr. Witteman in de vergadering van den Partij raad Zaterdag de nagedachte nis der twee, onder Duitsche terreur gestorven Partijvoor zitters, groote Katholieken en groote vaderlanders. EEN KERSTBOODSCHAP van de Nederlandsch Herv Kerk maakt met onsteltenis gewag van de «ervaring, dat breede kringen van ons volk zijn aangegrepen door een genotzucht, die, al is zij voor een deel als reactie op den doorstanen nood te begrijpen, toch in wezen verklaard moet worden als een uiting van een bijkans barbaarsche ondankbaar heid Zijn wij nu al vergeten, uit welke geestelijke en zedelijke dienstbaarheid wij werden be vrijd en voor welke dreigende verschrikkingen wij werden be waard? In plaats van het brood •en het licht, het leven en het lichaam, den arbeid en de schoonheid, eerbiedig terug te ontvangen als even zoovele won deren. gaan velen, ook van de kinderen der kerk, daarmee o.m. op een eigenmachtige, willekeu rige wijze, zonder deze ruimte, die wij herkregen om in vrijheid te leven, ook maar in het minst te laten ordenen door het woord en het gebod van Hem, die ons nabij was in den nood en Die zoo goed voor ons is geweest. De krampachtige drift van het leven te halen wat ervan te halen is, die zich o.a openbaart in een danswoede, welke de zin van de levensvreugde eni de heiliging van het lichaam minacht, wijst duide lijk aan, dat wij in een tijd zijn gekomen, waarin het bijzonder noodig is, onszelven en alleni, die de oogen weer afwenden van het heil, aan ons volk bereid, toe te roepen: Vergeet toch geene van Gods weldaden. Een GROOT AANTAL dagblad directeuren en hoofdredacteu ren van bladen van verschillende richtingen, heeft een uitvoerig request gezonden* aan den Minis ter van Binnenlandsche Zaken, waarin op een grondige perszui vering wordt aangedrongen. Vol gens het huidige systeem van zui vering is het mogelijk, dat bladen, die vijf jaar lang nationaal-socia- listische denkbeelden hebben ge propageerd, kunnen terugkomen. Anderzijds profiteeren onderne mingen, die hun blad aan de nieuwe qrde hadden uitgeleverd, dat thans wel niet meer ver schijnt, van de drukorders der nieuwe bladen. Onmiddellijke aanstelling van een bewindvoer der achten de onderteekenaars van 't adres een gebiedende, eisch. Ook het gevaar van stroomarmen noemt men niet denkbeeldig Na de beëindiging der zuivering vol gens het persbesluit 1945 moet ge vreesd worden voor een onge- wenschte chaotische toestand ten schade van onze geestelijke volks kracht als een gevolg van winst bejag en commercieele motieven. Tevens is op H. M. de Koningin in een telegram een beroep ge daan. op dat de perszuivering zich voltrekke op een wijze, welke be antwoordt aan het rechtsgevoel van het Nederlandsche volk en het nieuwe, dat tijdens het verzet tegen den onderdrukker geboren werd, ongehinderd onder het volk verbreid zal kunnen worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1945 | | pagina 4