IETS OVER HET KARAKTER VAN DEN OOSTERLING VAN DEN HELD JAN TROMPETTER Het land der wachtende torens v1J RADIO Nieuw NoordhollandscH Dagblad 5 BERNHARD SHAW Zoeker, die de Waarheid niet vond HOE EEN MISSIONARIS HET ZIET Zweedsche gezant aangekomen Trambotsing te Amerongen DE REPATRIEERING UIT INDIë BRIEF UIT FRANKRIJK (Door Jan van 't Noorden) 't Zal geen „loftuiting" wezeiï, wat ik te zeggen heb. Maar ik wountöch dat 't klonk, luid en ver, als de stem van de zwaarste torenklok op Zondag morgen, die heel de wijde om trek völdreunt met echo's, die doorgaan van dorp tot dorp, om overal op te roepen tot 'n groot, eendrachtig gebed. 't Is Zondagmorgen, iedere week opnieuw. Maar in dit 'mooie land luiden de klokken aan doovemans' oor, blijven de kerken ontstellend leeg op Zondag „Wachters" dat zijn hier de taliooze torens, plomp of slank, eeuwen-oud of nieuw weer op gerezen na voorbije oorlogsram- pen. In ieder dorp, hoe klein 't ook wezen mag, daar staat zoo'n wachter: opgeheven teeken, zwij gend vingergebaar! Rondom, wat afzichtelijke hui zen uit verren tijd; wat leven- looze straten. En verderop, in uit gestrekte velden, wat mannen en vrouwen in eenzaamheid gebogen naar den zwaren, lastigen grond. Mannen en vrouwen met harde trekken; die nooit zingen, omdat ze er geen lust toe hebben; die mooit bidden, omdat ze niet meer maar boven kijken, maar altijd naar de plek. waar ze ploeterend staan en gaan. De stille vrouw van over de tachtig, zij weet nog van andere tijden, toen op Zondag ook man nen naar de kerk gangen, die hun pijp bij den ingang uitklop ten. Maar dat is erg lang ge leden. Nu hebben ze daar geen tijd meer voor, of zijn te bang zich belachelijk te maken..... En voor de vrouw is Zondagmorgen de tijd van opruimen wasschen, koken, boodschappen doen. De kerk. daar hebben alleen nog wat kinderen en oude vrouwtjes tijd voor. De klok kan roepen, met al z'n stemgeluid. De toren mag -wijzen; met eeuwen.oud gebaar. 't Is wachten op hen, die 't niet meer begrijpenI Waar 't volk geen tijd meer heeft voor hoogere dingen, daar wijzen en wachten de torens vergeefs. Want daar zijn de menschen ver_ steend als hun torens, vergroeid met hun grond, gedachtenloos als hun. kudde. Daar heerscht de onbewuste stilte Van 'n stervend geslacht! Zie je die slecht onderhouden straatjes, met strooken brandnetels afgezoomd? Die huizen vol vuilnis en spinnewebben? Die altijd gesloten vensterluiken aan de straatkant? Die stugge eentonigheid?! Ja toch! Ze hébben nog afwisseling, haast iederen Zondag. Een banale, tjokvolle danstent waar 'n stroeve hoop jonge menschen, op wat afgelaaierde harmonikamoppen, door. en tegen.elkaar hotst. Maar dat is al hun wijze van feest vieren. Geen grijntje verstand of cul tuur komt daar nog bij te pas. 't Is 'n nachtelijke roezemoes in stikkende lucht, waar iedereen dorst krijgt.... en 'n zwaar hoofd! Zóó wordt 'n volk, dat geen idea len meer heeft, dat niet beseft wat het leven waard is, dat geen benul meer heeft van vroegere grootheid, toen z'n land de beschaving diende. En naar dat land gaat de trekzin van menig jongeman in ons vader land! Ons vaderland zwa-ar be proefd maar sprankelend van nieuw leven, met z'n straten vol lachende kinderen, z'n jongelui, die zingen bij 't zwaarste werk. Ons land met z'n keur van bloemen, z'n snoezig, frissche huizen, z'n drukbezochte sportvelden en verbluffende tooneel. clubs in ieder dorp en achter dit alles; z'n volle kerken! Werkelijk, er is reuzen moed voor noodig, om dit alles op te offeren voor een nieuwe, onbekende toe komst. Maar weet het wél jongeman, nog méér moed is er noodig, om te mid den van ondergaande beschaving fier en blij z'n Geloof te blijven vasthou den, te blijven beleven, in al z'n verheven vormen. Wat hier ver. eischt wordt, is de geest van den leeken_apostel. Zonder dien geest lijdt ieder on feilbaar schipbreuk', de feiten bewij zen 't bitter duidelijk! Kom, meen nou niet, dat schrijver dezes wat zwaar op de hand is, of dat hij maar vluchtige indrukken zou hebben opgedaan. Wie 'n tiental jaren een volk in merg en been kon kijken; heeft recht van spreken. Wie z'n optimisme in stukken zou loopen tegen harde werkelijkheid is daarom nog geen zwartkijker. En wie de waarheid liefheeft verdoezelt ze niet. „Maar is 't dan overal zoo erg?" vroeg iemand me laatst, toen ik thuis was. Welnee, man! Er zi.in gelukkig veel betere slreken. Maar daar is geen plaats voor den vreemde ling. Want 't is er beter, doordat er meer geloof is. Waar gods dienst heerscht. daar is de be volking bestendig en kinderrijk; daar blijft het land dus bevolkt. De vreemdeling vindt gewoon lijk maar plaats in de slechtê Een speciaal woord tot jonge boeren, die van plan zijn naar Frankrijk te emigreeren .deelen van een land en is ook daar de „onwelkome gast", die niet op hulp of bescherming mag rekenen; die vreemdeling blijft, en z'n levenlang niet meetelt! Daarom, jongeman, met al m'n respect voor je ondernemingslust (deugd' onzer Vaderen!) weet wat ie doet! Eer je besluit tot dit en diep al 't lieve gn groote iru het kleine land van je vader! En besef het wel voor eigen bij thans wegs'erft, zoo besloot de Paus. toekomst en die van je kinders ontzaggelijk sterk moeten de beenen zijn van hem die trekt naar Ihet land' van wachtende torens! George Bernhard Shaw, de beroemde Engelsche literator, die op 26 Juli zijn negentigsten verjaardag viert. De „grand old man" spreidt nog een bui tengewone werklust ten toon. (A.B.C. P.) Een der merkwaardigste schrijvers van onzen fel-he. wogen tijd, Bernhard Shaw wordt a.s. Vrijdag 90 jaar en het is naar aanleiding daar van alleszins de moeite waard aan deze groote figuur even onze aandacht te schenken. Shaw is met Chesterton onge twijfeld een der grootste Engel sche schrijvers en hij bezit dan ook als zoodanig niet alleen in zijn land, maar ook ver daarbui ten groot gezag. Velen noemen hem een cynische spotter, zoo moeten wij hem echter tooh niet zien. In tegenstelling tot zijn minstens even beroemde tijdge noot Chesterton die na veel zoe ken tot het geloof en de waar heid kwam, is Shaw ondanks al zijn studie en onvermoeid' pogen nooit tot de waarheid kunnen* komen; hij eindigde met atheïst te worden. In zijn oordeel over de groote gebeurtenissen van zijn tijd was hij onverbiddelijk en vaak te sceptisch. Shaw's verdienste als auteur en vooral als tooneel- schrijver ligt voornamelijk hier in dat hij het publiek opmerk zaam maakte op de problemen des tijds. Tot zijn meest bekende werken behooren het hier te lande wel bekende stuk Pygmalion, voorts Candida en het destijds veel om streden Saint Joan, het leven van Jeanne d'Arc waarin hij aan het slot de vraag stelt of de wereld ooit waardig zal worden Gods heiligen te ontvangen. Moge het den, zoo verdienste lijken schrijver, die nog steeds een groote vitaliteit bezit, gege ven zijn op hef eind1 zijner dagen toch nog het Licht en de Waar heid te zien. L. S. „Ike" interesseert zich voor dien „knaap", die verspeeld werd. Generaal Dwight Eisenhower, chef van den generalen staf van het Amerikaansche leger, die thans, voor het eerst sedert het uitbreken van den oorlog, te Wisconsin een „echte" vacantie geniet, luistert naar het relaas van een van zijn broers over een visschersavontuur, tijdens de voorbereiding van een vischtochtje op het groote meer. De vijf gebroeders Eisenhower zijn voor het eerst bijeen sinds 1926. V.l.n.r.: Arthur, Milton, Bill, Ike en Edward. (I.N.P. P.) In verband met de groote vraagstukken welke in ons Indië om een oplossing vragen en ook in Br. Indië bijv.! hebben we een missionaris, die eeni- ge jaren in het Verre Oos ten heeft vertoefd, zijn oordeel gevraagd over het karakter van den Ooster ling, hetgeen slechts tot een beter begrip van de moeilijke toestanden en verhoudingen kan bijdra gen. De weleerw. father Hoogland van de St. Jo- sephscongregatie van Mill Hill schrijft het volgende: Het is voor een Europeaan, zelfs na jaren van intiemen om gang. zeer moeilijk, ja, bijna on mogelijk een oosterling volledig te begrijpen Zijn levenswijze en zijn gedachtengang verscnillen zooveel van de onzen, dat ze bij na niet te vergelijken zijn. Hou den wij ons vast aan het streng iogiscne realisme, en de berede neerde werkelijkheid, gebaseerd op Thomistische logica en de christeijke leer, met als grond slag de 10 geboden en het gebod der liefde een Indiër voelt zich los van alle christelijke beginse len, zweeft meer in gedachten, in het rijk der legenden en voelt zich door geboorte' dus zonder te weten het waarom gebon den aan zekere sociale gebruiken en gewoonten. De tropische na tuur, altijd zon en warmte, zijn gewoonten en gebruiken voortko mend uit het kaste-systeem; zijn cultuur en godsdienst, van vele eeuwen voor Christus, beïnvloe den 'hem en bepalen zijn le venswijze. Hij is van nature ge makkelijk en geduldig, .beleefd en gastvrij, godsdienstig en ge willig en naast al die goede eigenschappen is hij van den an deren kant trots, partijzuchtig en materialistisch en zijn begrippen van eerlijkheid erf rechtvaardig heid. laten volgens onze christe lijke beginselen, veel te wenschen over. Veel van die minder goe de eigenschappen hebben hun oorzaak in de geschiedenis en de sociale toestanden van het land. Zoo Rebben de binnenJandsche oorlogen' van 't verleden, 't des potisch karakter van bun vors ten, de groote strijd voor het da- gelijksch bestaan en het groote standsverschil, ongetwijfeld een grooten invloed uitgeoefend en het karakter van het volk. Veel critiek is er de laatste jaren ge leverd over zekere gebruiken en toestanden in Indië, Men leze het boek „Moeder India" of „Oordeel over Indië". Het zijn beschou wingen van enkele maanden ob servatie met het gevolg dat intel ligente Indiërs deze critiek be antwoorden en de sluier lichten van enkele sociale en zedelijke toestanden in Engeland en Ame rika! Zulke boeken wekken sen satie maar doen weinig om de toestanden te verbeteren, inte gendeel ze verscherpen den ras- senstrijd. Het is het werk van den missionaris het goede in den mensch te zien en te waardee- ren. de sociale toestanden te ver beteren. de liefde van Christus te verkondigen, want alleen de na volging van Christus veredelt den mensch in willen, denken en voelen. 8746. Rev. C. Hoogland De nieuwe Zweedsche gezant heeft gisterenmiddag in het pa leis aan het Lange Voorhout te 's-Gravenhage aan H.M. de Ko ningin zijn geloofsbrieven over handigd. Hier maken we kennis met Jan Trompetter. Een goede honderd jaar geleden, dus nog vóór grootvaders tijd, was Jan bij iedereen be kend. Een klein mannetje met een kuifje dat recht overeind stond en met een paar voeten die voor zijn lengte eigenlijk veel te gröot waren. Een hoed droeg Jan Trom petter niet. Wel had hij er eens een gehad, maar toen het op een keer geweldig hard waaide, werd zijn hoed door den stormwind gegre pen en Jan heeft hem nooit meer teruggezien. Meer dan eens bleef hij voor een etalage staan, waar de moiste hoeden lagen uitge stald. Dolgraag zou hij er een willen koo pen, maar Jan was maar een doodarm schoenmakertje en hij kon voor een kostbaar artikel als een hoed nu eenmaal is, geen geld uitgeven. Te Amerongen botste gisteren morgen een tram met 150 school kinderen uit Utrecht in volle vaart op een uit Rhenen komen de tram met het gevolg dat dë beide eerste wagens vrijwel vol ledig werden vernield. Negen zwaargewonden, waaronder de heide bestuurders die uit de ver pletterde balcons moesten wor den' gezaagd, werden naar het Johannieter-ziekenhuis te Zeist overgebracht. Een veertigtal licht gewonden, waaronder eenige schoolkinderen konden na door ijlings toegeschoten artsen en verpleegsters te zijn verbonden, huiswaarts keeren. Het was een geluk dat er zoo spoedig in rui me mate medische hulp aanwe zig was. Het werk van den repatriee- ringsdienst o.l.v. den overste S. C. F. Maas gaat nog steeds voort. Zoo zijn in het afgeloopen week einde niet minder dan 4 schepen gedebarkeerd en wel Vrijdag de Ophir en de Oranje te Amster dam, Zondag, de Sommelsdijk te Rotterdam en Maandagmiddag de Tabinta wederom te Amsterdam. In 4 dagen werden op deze wijze door den dienst der repatrieering ongeveer 2600 landgenooten uit Nederl. Indië op vaderlandschen bodem aan wal gezet. Men verwacht, dat de 75000 Ne derlanders, die in totaal uit Indië zullen repatrieeren, ongeveer me dio October allen in Nederland zullen zijn teruggekeerd PROGRAMMA HILVERSUM I <301.5 M.): KRO 7.00 Nieuws en ochtendgymn.; 7.30 Morgengebed; 8.00 Nieuw*; 8.20 Gram.; 9.50 Voor* de ouders; 10.10 Zangfrecital; 10.45 Declamatie; 11.00 Gram.; 11.30 Toespr. Kapelaan Ko. ning; il.45 Fam-berichten uit Indië; 12.05 Altviool en piano; 12.30 "Van man tot man"; 12.45 Lunchconcert; 13.00 Nieuws; 13.20 Vervolg lunch concert; 13.45 Vraaggesprek m. Pater J. Scharff OSC; 14.00 Orgelmuziek; 15.00 Voor de vrouw; 16.00 Gram.; 16.30 Pianomuziek (gram.); 17.00 Voor de studeerende jeugd; 17.15 Cello en pianomuziek; 18.00 The Blue Serenaders; 18.15 Litteraire eau. serie; 18.30 Voor de Ned. Strijdkr.; 19.00 Nieuws; 19.30 Vervolg Blue Serenaders; 19.45 Fuzzlerubriek; 20.00 Nieuwe- gram. en verkiezings. uitslagen; 21.00 Op de brug; 21.15 H'et eeuwfeest der Vincentius. vereen. 21.40 Voor de ouders; 22.00 Nieuws; 22.15 Avondgebed; 20.40 Klaas van Beeck; 23.00 Nieuws; 23.15 Verkie. zingsuitslagen. HILVERSUM II (415.5 M.): VARA 7.00 Niemvs, ochtendgymn. en gr am.; 8,50 Voor de huisvrouw; 900 Gram.; 10.00 VPRO Morgenwijding; 10.20 VARA Ziekenuurtje; 10.45 Piano, recital; 11.15 Voor de vrouw; 11.30 Zangrecital; AVRO 12.00 Vrool. ork._ klanken; 12.35 Bandi Balogh; 13.00 Nieuws; 13.15 Pierre Palla; 1400 Kookpraatje; 14.20 GTamofoon en voordracht; 15.20 Hoorspel; 15.45 Vierdaagsche reportagte; VARA 16.05 Eddy Walis; 16.30 Vooir de jeugd; 17.00 Orgelspel Joh. Jong; 17.30 The Ramblers; 18.00 Nieuws; 18.15 Jan Corduwener; i8.35 Muzikaal babbel, tje; 15.00 Denk om de bocht!; 19.15 Departementale uitiz.; VPRO 19.30 Causerie Dr. K. Edersema; 2000 Nieuws; 20.05 Ned. Kamerkoor; 20.30 VPRO Lezing van Ds. M. Wabeke; 21.00 Op de brug; 21.15 VARA Ver. kiezingsuitsl. en gram.;' 22.40 VPRO Avondwijding; 23.00 Nieuws; 23.15 Verkiezingsuitsl. en gram.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1946 | | pagina 5