Vijf en twintig jaar Waterschapswerk
Spoorwegen in de bloemetjes
6
Nieuw Noordhollandsch Dagblad
Een feestelijke proefrit
Lid van een vuurpeleton
krijgt 20 jaar
Vormingscentrum voor
militairen te Batavia
Hoogheemraadschap N.-Hollandsch
Noorderkwartier in het zilver
Kon. onderscheiding voor
secretaris J. W. Boersma
VRIJDAG 20 DECEMBER 1946
DE HERELECTRIFICATIE van de lijnen AlkmaarAmsterdam
en AlkmaarHaarlem is een zegetocht geworden voor de
directie van de Ned. Spoorwegen. Er waren vlaggen en bloe
men van Amsterdam tot Alkmaar en vandaar naar Haarlem.
Van het Centraal Station wapperde hoog de Nederlandsche
driekleur, om de bewoners en bezoekers van 's lands hoofd
stad te vertellen, dat de Spoorwegen weer een hoogtijdag
vierden.
Wij stapten in de eerste elec-
trische wagons, die voor deze ge
legenheid' op het eerste perron
van het Centraal Station ver
trokken, versierd met de wa
penschilden van Amsterdam,
Zaandam, Alkmaar en dat ven
de Spoorwegen; ook de vlaggen
ontbraken niet bij deze versie
ring.
Op tijd vertrok een uitgebreid
gezelschap bestaande uit de hee-
ren Ir. F Q. den Hollander en
Drs. D. J. Wansink van de direc
tie der N. S. en de welbekende
heer Posthumus Meijer, een van
de meest-beluisterde sprekers
voor de radio, de B en W.'s en
de V. V. V.-bestuurders van de
plaatsen langs de geher-electri-
ficeerde lijn en verder een groot
aantal journalisten.
al het materiaal roofde, doch
ook van de vreugde -over het
spoedig herstel door de voort
varende spoorwegen.
In Castricum was het station
feestelijk versierd; hier waren
het de burgemeester, de heer
S-mects, de directeur van Duin
en Bos, de V.V.V.-voorzitter, de
heer Broksma, mevr. Beijersber-
gen van Henegouwen namens de
Forensenvereeniging en de heer
P. v. d. Touw van de „Ode Gar
de", dwz. van de gepensioneerden
van de Spoorwegen, die woorden
van waardeering en vreugde
spraken over de her-electrificatie
Al deze sprekers lieten hun
woorden vergezeld gaan van
bloemen en kransen, welke we
derom voor aan den trein be
vestigd werden Ook in Heiloo
Op alle tusschenstations werd j kwamen er nog bloemen bij van
gestopt en had de directie de
hulde en waardeering van ge-
meene- en V.V.V.-besturen in
ontvangst te nemen, waarbij de
sprekers behalve hun dankbaar
heid over deze gebeurtenis ook
nog hun desiderata te kennen
gaven. Zoo wilden de Zaansche
gemeenten graag een half-uurs-
verbinding met de hoofdstad;
Uitgeest zag graag, dat de goe
derentrein, die 's morgens in de
vroegte rijdt, ook deze plaats aan
doet, om de industrie de gele
genheid te geven daarvan gebruik
be maken; Heiloo vroeg o.m. een
stationsoverkapping, een onder-
grondsche verbinding van het
oostelijk en westelijk gedeelte
van het dorp onder den spoor
lijn, een fietsenstalling en' een
verwarmde wachtkamer.
In Zaandam wachtte'de direc
tie een aardige verrassing Na
mens de Zaansche V. V. V. bood
de heer W. J. Dinkelberg met
eenige woorden van hulde een
krans aan, welke voor aan den
trein werd gehecht. De fa Ver
kade bood aan alle deelnemers
aan deze proefrit een verrassing
aan in den vorm van een prima
ontbijtkoek. Luide toegejuicht
door de honderden, die op en om
het station stonden opgesteld, re
den we door naar Koog-Zaandijk
waar burgemeester Ankum zich
de tolk maakte van de burgerij
om de directie dank te brengen
voor haar energieke leiding bij
den wederopbouw van ons spoor
wegnet.
In Krommenie stond het Har
moniekorps „Onderling Genoe
gen" klaar om het gezelschap met
vroolijke -klanken te verwelko
men. Ook hier waren het weer
de burgemeester en de V. V.»V.-
voorzitter, die het woord voer
den, dat zij vergezeld lieten gaan
van een groote mand met aller
lei producten van de Zaansche
industrie en dat zij er heel
wat; de directie van de Spoorwe
gen was verlegen met zooveel at
tentie en vertelde ons later, dat
zij voornemens was al deze goe
de gaven van de Zaansche fa
brieken te verdeelen onder al
degenen, die zich bij de eleetri-
ficatie verdienstelijk hebben ge
maakt. Ongetwijfeld een sympa-
tieke geste.
De Zaan is wel de levens-slag
ader van de Zaanstreek, zei de
burgemeester van Wormerveer,
maar de electrische spoorwegver
binding met de hoofdstad is toch
ook onontbeerlijk voor het per
sonen en snel-vrachtvervoer,
In Uitgeest waren het de wnd.
burgemeester, de heer v Die-
men en de V. V. V.-vooreitter, de
heer Jansen, die de dankbare ge
voelens vertolkten van de bevol
king, die op het aardig versierde
bevlagde en gepavoiseerde per
ron was samengestroomd. Als
zoo vele sprekers gewaagden zij
van de ontzetting, waarmee men
aanschouwd had, hoe de bezetter
het Gemeentebestuur en V.V.V.
Ook hier waren honderden op
het perron aanwezig, om van
hun belangstelling in de feeste
lijke gebeurtenis blijk te geven.
De waarn. burgemeester Vennik
wees op het toenemen reizigers
verkeer van en naar Heiloo en
maakte van de gelegenheid ge
bruik enkele wenschen kenbaar
te maken
Ontvangst te Alkmaar
Tenslotte kwamen wij in
Alkmaar, voorloopig 't eind
punt van de electrische ver
binding. Hier verzamelden
zich de genoodigden in de
wachtkamer, waar allereerst
de heer Fr. Ringers het
woord voerde, namens de
Kamer van Koophandel; hij
bracht hulde aan de Spoor,
wegen, die reeds 89 pet. van
ds verbindingen en 85 pet.
van hel vrachtvervoer her
steld hadden.
Ook hij had wenschen, nl. het
doortrekken van de electrifica-
lie naar Den Helder en Hoorn
en betere verbinding naar Wie-
ringen en over den Afsluitdijk.
Hij bracht hulde aan directie en
personeel van de Spoorwegen
voor den tot dusverre verrich
ten titanenarbeid en eindigde
met een gedichtje, vrij naar Bil.
derdijk, waarin tot uitdrukking
werd gebracht, dal dank zij het
Spoorwegwezen het verkeer
weer uit zijn stof is herrezen
De heer Margadant sprak na.
mens V.V.V. en de heer Dinkel
berg namens de Federatie van
V.V.V.'s boven het Noordzee
kanaal, waarna tenslotte de heer
Heuseveld namens den Alkmaar-
schen middenstand hulde bracht
aan de Spoorwegen, die het niet
bij woorden laten, maar ook door
daden teonen, dat zij medewer
ken aan den wederopbouw van
ons land. Spr. wees op de voor.
en nadeelen van de electrische
verbinding AlkmaarAmster
dam, doch verwachtte, dat de
Alkmaarsdhe middenstand zal
toonen, wat zij waard is, zoo
dat voor de winkeliers de na
deelen tot een minimum wor
den teruggebracht. Ook deze
spreker uitte den wensch, dat
deze verbelering gevolgd mocht
worden door meerdere goede
verbindingen met het achterland
van Alkmaar. Nadat verver,
schingen waren aangeboden, had
nog een officieele ontvangst
plaats op het Sladhuis, waar
behalve B. en W. ook vele raads
leden tegenwoordig waren.
„Wij zijn een beetje te laat",
zei ir. den Hollander.
„En wel twee beetjes ook",
repliceerde de wnd. burgemees
ter, de heer G. van Slingerland,
die voorts een waardeerende
speech afstak, waarin hij herin
nerde aan de feestelijke ont
vangst op 15 Mei 1931, toen de
electrificalie voor het eerst tot
stand kwam, waaraan Alkmaar
voor een groot gedeelte zijn op
bloei te danken heeft. Hij prees
de onverwoestbare energie van
de Spoorwegen, die ook nu weer
precies volgens plan, de her-
eleclrifieatie een feil maakten.
Dank bracht hij aan de werkers
van hoog tot laag aan dit stuk
werk, waarmee weer een mijl
paal was bereikt in den weder
opbouw van de Spoorwegen,
waarvan hij ook voor Alkmaar
veel goeds verwacht le.
Ir. den Hollander, die natuur
lijk op elk tusschenstation en
ook reeds in de Alkmaarsohe
stationswachtkamer een dank.
speech had afgestoken, kwam
hier „au bout de son latin". Zoo
als in zijn talrijke reeds gehou
den speeches beloog ie hij, dal
het devies van de Spoorwegen
is: „dienen", waarvan deze dag
weer eens op verheugende wijze
een blijk gaf.
Hij releveerde de enorme
schade, die de bezeller aan
de Spoorwegen had toege
bracht en die op 600 mil.
lioen gulden geschat kan
worden en verontschuldigde
zich, dat hetgeen "tot dusver
gepresteerd was nog niet een
afspiegel ing genoemd kan
worden van wat de directie
Spoorwegen zich voors.elt
te bereiken. Onze plannen
omvatten veel meer, aldus
spr., maar wij doen geen be
loften, Wij getuigen slechts
van onzen onverzettelijken
wit, waarvan deze herelec-
trificatie een bewijs was en
spr. hoopte, dat voor Alk
maar met dit heugelijke feit
weer een nieuwe periode
van bloei mocht aanvangen
als centrumplaats van Hol
lands Noorderkwartier.
Een glaasje en een stukje kaas
werden hierna als Alkmaarsche
attentie aan de gaslen van de
Spoorwegen geserveerd, hetgeen
vanzelfsprekend na zoo'n ver
moeiende, doch aangename
proefrit ten zeerste werd ge.
apprecieerd.
Vermelden wij nog, dal over
al langs het geiherelectrificeerde
lijntje de vlaggen en de juichen
de toeschouwers blijk gaven
van een algemeen medeleven
met deze voor de Spoorwegen
en ons gewest zoo feestelijke
gebeurlenis. Ook op het traject
Haarlem-Uitgeest, dat al eenigen
tijd geëlectrificeerd is, had een
proefrit plaats, welke door twee
wethouders van Haarlem en den
burgemeester van Beverwijk
werd meegemaakt.
Het Bijz. Gerechtshof te
Assen veroordeelde den aspi
rantstuurman J. O. von Hen-
ning uit Maarn tot een gevan
genisstraf van 20 jaar met af
trek van voorrarrest. Hem
werd het recht van cassatie
verleend.
Von Henning was Unter-
scharfuhrer in het jodenkamp
te Westerbork en had gefun
geerd als lid van een vuur-
peleton. Een viertal joden, dat
de vrijheid had gezocht, maar
al spoedig weer werd gegre
pen, moest deze ontvluchtings-
poging met den dood bekoo-
pen. Zij werden tegen den
muur van het crematorium
gezet en een schot 'in den nek
maakte een einde aan hun
leven.
aangesteld. De nieuwe revolu
tionaire regeering moet de be
lasting innen. De politiemacht
organiseeren zoowel als het
leger en deze uitrusten met
alle mogelijke wapens, ook ter
plaatse gefabriceerde.
Volgens Narain, die in Aug.
1942, na de arrestatie van de
leiders der Congrespartij, de
ondergrondsche beweging or
ganiseerde, zou tegelijk met de
revolutie over het geheele
land gestaakt moeten worden.
Als men dit optreden drie
maanden vol zou houden, zou
het uit zijn met de Britsche
overheersching, aldus Narain-
De legervoorlichtingsdienst
te Batavia heeft bekend ge
maakt, dat op 17 Dec. een
vormingscentrum voor mili
tairen van het K.N.L. en het
K.N.I.L. is geopend. Cursus
sen zullen gegeven worden in
boekhouden en handelsreke-
nen, welke een begin vormen
van de voorbereiding der mi
litairen voor het burgerlijke
leven. Een zelfde vormings
centrum bestaat reeds te Ban
doeng, Semarang en Soera-
ba ja.
E ENIGSZINS FEESTELIJK heeft het Hoogheemraadschap
Noordhollandsch Noorderkwartier het vijf en twintig jarig
bestaan (19211946) herdacht in aanwezigheid van tal van
officieele personen, o.w. den Commissaris van de Koningin,
baron de Vos van Steenwijk, het lid van Ged. Staten de Vries,
eenige hoofdambtenaren van de Prov. Griffie, het gemeente
bestuur van Alkmaar en vertegenwoordigers van andere
waterschappen in het Noorderkwartier.
Feestelijk werd het echter
ruimschoots, toen de Commis
saris van de Koningin mei en
kele geestige woorden bekend
maakte, dat de heer J. W. Boers
ma, de ijverige secretaris van
het Hoogheemraadschap, be.
noemd was tot Officier in de
Orde van Oranje Nassau, wat
tegelijk als een waardeering kon
worden gezien voor al het werk,
dat er in den loop der vijf en
twintig jaren door allen, die
verbonden zijn aan dit water
schap, werd gepresteerd.
In zijn uitvoerige inleiding
gaf de Dijkgraaf, mr. A. F.
Kamp, een overzicht van het
ontstaan, den bloei en de uit.
gebreide werkzaamheden van
het Hoogheemraadschap, mede
aan de hand van een juist ver
schenen boekwerk van mr. drs.
v. d. Flier, voormalig commies.
Het eerste exemplaar van dit
werk werd ter vergadering aan
den Commissaris overhandigd.
De Dijkgraaf behandelde de
oorzaken van het ontstaan, de
tegenwerking er tegen en de
oppositie in het algemeen, die
in 1930 zoo sterk werd, dat de
Hollandsche Maatschappij voor
den Landbouw en de L.T.B.-een
onderzoek vroegen. Dit onder
zoek liep naar aller wensch af
en daarmede mocht dan '1 pleit
gewonnen geacht worden. Het
Hoogheemraadschap heeft tegen
de oppositie in feite nooit stel.
ling genomen, totdat zij in 1940
opdracht gaf aan mra drs. v. d.
Flier tot het samenstellen van
een gedenkboek, dat aanmerke
lijk verschilde van de reeds be
staande over andere water
schappen. In dit werk is de
voorgeschiedenis van den wa
tersnood behandeld, het feil zelf
en verder zijn er talrijke critL
sohe hoofdstukken aan toege
voegd. Daarop ging spr. over op
de taak van het Hoogheemraad
schap. (Hierover kan men uit
voerig lezen in onze edities van
19 en 20 November jl. onder den
titel „De beteeken is van het
Hoogheemraadschap").
Hij besprak den technisohen
en den administratieven dienst
en de financieele basis, waarbij
bleek, dat de percentsheffingen
in den loop der jaren behoor
lijk zijn gedaald. In 1921 was
dit voor ongebouwd nog 7.8 pet.,
tussohen 19401945 2.74 pet. en
na 1945 3.5 pet. Bij het volgende
jubileu.m over 25 jaar, zal de
watersnoodrente ten volle zijn
afgelost.
Tenslotte gaf mr. A. F. Kamp
een overzicht van de wegen, die
in onderhoud waren; 260 km
van het Hoogheemraaschap, 165
km van derden, terwijl met de
gemeente Barsingerhorn nog
onderhandelingen bezig waren
voor wegonderhoud, evenals met
andere corporaties.
Baron de Vos van Steenwijk
bracht de gelukwenschen over
van het provinciaal bestuur,
waarbij hij in herinnering bracht
dat data als deze de bestuurders
opnieuw een bezinning moesten
geven op de haar toegewezen
taak, op het voorbije en op de
toekomst. Dit Hoogheemraad,
schap, in nood geboren, had bij
het provinciaal bestuur steeds
belangstelling gehad. Men mag
in het algemeen steeds trots zijn
op onze waterschappen, omdat
die zijn voortgekomen uit eigen
Nederlandsch denken en bè-
stuurderseigenschappen. De aan.
gewezen bestuurders moeten
zorgen, dat men steeds trotsch
op de waterschappen kan blij
ven.
Dan richtte de Commissaris
zich persoonlijk tot den heer
Boersma en hij vertelde den
aanwezigen, dat deze secre
taris in de laatste jaren van
den oorlog als zijn brieven
besteller en adviseur had
gediend. Hfj wilde nu voor
hem brievenbesteller zijn en
hem overhandigen den brief
van den Minister van Open
bare Werken, waarin het
besluit stond vermeld, dat
de heer J. W. Boersma door
H.M de Koningin was be
noemd tot Officier in de
Orde van Oranje Nassau.
Dit bericht werd met groot
enthousiasme ontvangen en
getroffen dankte de gede
coreerde secretaris.
Namens den Polder Wierin-
gerwaard sprak. Dijkgraaf H.
Koster eenige fmicitajiewoorden
en tevens herinnerde hij aan de
groote mannen in de water
schappen, de heeren Versteeg,
Dekker en Verfaille, de heeren
Kerkhof, de oude regent en
Wijdenes Spaans, de eersle Dijk
graaf van dit Hoogiheemraad.
sdhap. Verder zei hij, dat door
indijking van de Zuiderzee wel
een groot deel van de verant
woordelijkheid was weggeno
men, maar dat er toch nog een
groote laak is weggelegd voor
net waterschapswezen. De nes.
tor der bestuurders, de heer
Best, sprak namens de hoofdin
gelanden en hoofdingelanden-
plv., terwijl tenslotte de heer J.
W. Boersma namens het geheele
ambtenarencorps woorden van
gelukwensoh sprak en den voor
zitter, mr. F. Kamp, een
nieuwen voorzittershamer over
handigde mei de inscriptie 1921-
1946. Hierna volgden de per
soonlijke gelukwenschen en het
gezellig onderhoud met alle aan
wezigen, eerst in de ontvang
kamer van het Hoogheemraad
schap, later in het Gulden Vlies.