Vijf en twintig jaar Waterschapswerk Spoorwegen in de bloemetjes 6 Nieuw Noordhollandsch Dagblad Een feestelijke proefrit Lid van een vuurpeleton krijgt 20 jaar Vormingscentrum voor militairen te Batavia Hoogheemraadschap N.-Hollandsch Noorderkwartier in het zilver Kon. onderscheiding voor secretaris J. W. Boersma VRIJDAG 20 DECEMBER 1946 DE HERELECTRIFICATIE van de lijnen AlkmaarAmsterdam en AlkmaarHaarlem is een zegetocht geworden voor de directie van de Ned. Spoorwegen. Er waren vlaggen en bloe men van Amsterdam tot Alkmaar en vandaar naar Haarlem. Van het Centraal Station wapperde hoog de Nederlandsche driekleur, om de bewoners en bezoekers van 's lands hoofd stad te vertellen, dat de Spoorwegen weer een hoogtijdag vierden. Wij stapten in de eerste elec- trische wagons, die voor deze ge legenheid' op het eerste perron van het Centraal Station ver trokken, versierd met de wa penschilden van Amsterdam, Zaandam, Alkmaar en dat ven de Spoorwegen; ook de vlaggen ontbraken niet bij deze versie ring. Op tijd vertrok een uitgebreid gezelschap bestaande uit de hee- ren Ir. F Q. den Hollander en Drs. D. J. Wansink van de direc tie der N. S. en de welbekende heer Posthumus Meijer, een van de meest-beluisterde sprekers voor de radio, de B en W.'s en de V. V. V.-bestuurders van de plaatsen langs de geher-electri- ficeerde lijn en verder een groot aantal journalisten. al het materiaal roofde, doch ook van de vreugde -over het spoedig herstel door de voort varende spoorwegen. In Castricum was het station feestelijk versierd; hier waren het de burgemeester, de heer S-mects, de directeur van Duin en Bos, de V.V.V.-voorzitter, de heer Broksma, mevr. Beijersber- gen van Henegouwen namens de Forensenvereeniging en de heer P. v. d. Touw van de „Ode Gar de", dwz. van de gepensioneerden van de Spoorwegen, die woorden van waardeering en vreugde spraken over de her-electrificatie Al deze sprekers lieten hun woorden vergezeld gaan van bloemen en kransen, welke we derom voor aan den trein be vestigd werden Ook in Heiloo Op alle tusschenstations werd j kwamen er nog bloemen bij van gestopt en had de directie de hulde en waardeering van ge- meene- en V.V.V.-besturen in ontvangst te nemen, waarbij de sprekers behalve hun dankbaar heid over deze gebeurtenis ook nog hun desiderata te kennen gaven. Zoo wilden de Zaansche gemeenten graag een half-uurs- verbinding met de hoofdstad; Uitgeest zag graag, dat de goe derentrein, die 's morgens in de vroegte rijdt, ook deze plaats aan doet, om de industrie de gele genheid te geven daarvan gebruik be maken; Heiloo vroeg o.m. een stationsoverkapping, een onder- grondsche verbinding van het oostelijk en westelijk gedeelte van het dorp onder den spoor lijn, een fietsenstalling en' een verwarmde wachtkamer. In Zaandam wachtte'de direc tie een aardige verrassing Na mens de Zaansche V. V. V. bood de heer W. J. Dinkelberg met eenige woorden van hulde een krans aan, welke voor aan den trein werd gehecht. De fa Ver kade bood aan alle deelnemers aan deze proefrit een verrassing aan in den vorm van een prima ontbijtkoek. Luide toegejuicht door de honderden, die op en om het station stonden opgesteld, re den we door naar Koog-Zaandijk waar burgemeester Ankum zich de tolk maakte van de burgerij om de directie dank te brengen voor haar energieke leiding bij den wederopbouw van ons spoor wegnet. In Krommenie stond het Har moniekorps „Onderling Genoe gen" klaar om het gezelschap met vroolijke -klanken te verwelko men. Ook hier waren het weer de burgemeester en de V. V.»V.- voorzitter, die het woord voer den, dat zij vergezeld lieten gaan van een groote mand met aller lei producten van de Zaansche industrie en dat zij er heel wat; de directie van de Spoorwe gen was verlegen met zooveel at tentie en vertelde ons later, dat zij voornemens was al deze goe de gaven van de Zaansche fa brieken te verdeelen onder al degenen, die zich bij de eleetri- ficatie verdienstelijk hebben ge maakt. Ongetwijfeld een sympa- tieke geste. De Zaan is wel de levens-slag ader van de Zaanstreek, zei de burgemeester van Wormerveer, maar de electrische spoorwegver binding met de hoofdstad is toch ook onontbeerlijk voor het per sonen en snel-vrachtvervoer, In Uitgeest waren het de wnd. burgemeester, de heer v Die- men en de V. V. V.-vooreitter, de heer Jansen, die de dankbare ge voelens vertolkten van de bevol king, die op het aardig versierde bevlagde en gepavoiseerde per ron was samengestroomd. Als zoo vele sprekers gewaagden zij van de ontzetting, waarmee men aanschouwd had, hoe de bezetter het Gemeentebestuur en V.V.V. Ook hier waren honderden op het perron aanwezig, om van hun belangstelling in de feeste lijke gebeurtenis blijk te geven. De waarn. burgemeester Vennik wees op het toenemen reizigers verkeer van en naar Heiloo en maakte van de gelegenheid ge bruik enkele wenschen kenbaar te maken Ontvangst te Alkmaar Tenslotte kwamen wij in Alkmaar, voorloopig 't eind punt van de electrische ver binding. Hier verzamelden zich de genoodigden in de wachtkamer, waar allereerst de heer Fr. Ringers het woord voerde, namens de Kamer van Koophandel; hij bracht hulde aan de Spoor, wegen, die reeds 89 pet. van ds verbindingen en 85 pet. van hel vrachtvervoer her steld hadden. Ook hij had wenschen, nl. het doortrekken van de electrifica- lie naar Den Helder en Hoorn en betere verbinding naar Wie- ringen en over den Afsluitdijk. Hij bracht hulde aan directie en personeel van de Spoorwegen voor den tot dusverre verrich ten titanenarbeid en eindigde met een gedichtje, vrij naar Bil. derdijk, waarin tot uitdrukking werd gebracht, dal dank zij het Spoorwegwezen het verkeer weer uit zijn stof is herrezen De heer Margadant sprak na. mens V.V.V. en de heer Dinkel berg namens de Federatie van V.V.V.'s boven het Noordzee kanaal, waarna tenslotte de heer Heuseveld namens den Alkmaar- schen middenstand hulde bracht aan de Spoorwegen, die het niet bij woorden laten, maar ook door daden teonen, dat zij medewer ken aan den wederopbouw van ons land. Spr. wees op de voor. en nadeelen van de electrische verbinding AlkmaarAmster dam, doch verwachtte, dat de Alkmaarsdhe middenstand zal toonen, wat zij waard is, zoo dat voor de winkeliers de na deelen tot een minimum wor den teruggebracht. Ook deze spreker uitte den wensch, dat deze verbelering gevolgd mocht worden door meerdere goede verbindingen met het achterland van Alkmaar. Nadat verver, schingen waren aangeboden, had nog een officieele ontvangst plaats op het Sladhuis, waar behalve B. en W. ook vele raads leden tegenwoordig waren. „Wij zijn een beetje te laat", zei ir. den Hollander. „En wel twee beetjes ook", repliceerde de wnd. burgemees ter, de heer G. van Slingerland, die voorts een waardeerende speech afstak, waarin hij herin nerde aan de feestelijke ont vangst op 15 Mei 1931, toen de electrificalie voor het eerst tot stand kwam, waaraan Alkmaar voor een groot gedeelte zijn op bloei te danken heeft. Hij prees de onverwoestbare energie van de Spoorwegen, die ook nu weer precies volgens plan, de her- eleclrifieatie een feil maakten. Dank bracht hij aan de werkers van hoog tot laag aan dit stuk werk, waarmee weer een mijl paal was bereikt in den weder opbouw van de Spoorwegen, waarvan hij ook voor Alkmaar veel goeds verwacht le. Ir. den Hollander, die natuur lijk op elk tusschenstation en ook reeds in de Alkmaarsohe stationswachtkamer een dank. speech had afgestoken, kwam hier „au bout de son latin". Zoo als in zijn talrijke reeds gehou den speeches beloog ie hij, dal het devies van de Spoorwegen is: „dienen", waarvan deze dag weer eens op verheugende wijze een blijk gaf. Hij releveerde de enorme schade, die de bezeller aan de Spoorwegen had toege bracht en die op 600 mil. lioen gulden geschat kan worden en verontschuldigde zich, dat hetgeen "tot dusver gepresteerd was nog niet een afspiegel ing genoemd kan worden van wat de directie Spoorwegen zich voors.elt te bereiken. Onze plannen omvatten veel meer, aldus spr., maar wij doen geen be loften, Wij getuigen slechts van onzen onverzettelijken wit, waarvan deze herelec- trificatie een bewijs was en spr. hoopte, dat voor Alk maar met dit heugelijke feit weer een nieuwe periode van bloei mocht aanvangen als centrumplaats van Hol lands Noorderkwartier. Een glaasje en een stukje kaas werden hierna als Alkmaarsche attentie aan de gaslen van de Spoorwegen geserveerd, hetgeen vanzelfsprekend na zoo'n ver moeiende, doch aangename proefrit ten zeerste werd ge. apprecieerd. Vermelden wij nog, dal over al langs het geiherelectrificeerde lijntje de vlaggen en de juichen de toeschouwers blijk gaven van een algemeen medeleven met deze voor de Spoorwegen en ons gewest zoo feestelijke gebeurlenis. Ook op het traject Haarlem-Uitgeest, dat al eenigen tijd geëlectrificeerd is, had een proefrit plaats, welke door twee wethouders van Haarlem en den burgemeester van Beverwijk werd meegemaakt. Het Bijz. Gerechtshof te Assen veroordeelde den aspi rantstuurman J. O. von Hen- ning uit Maarn tot een gevan genisstraf van 20 jaar met af trek van voorrarrest. Hem werd het recht van cassatie verleend. Von Henning was Unter- scharfuhrer in het jodenkamp te Westerbork en had gefun geerd als lid van een vuur- peleton. Een viertal joden, dat de vrijheid had gezocht, maar al spoedig weer werd gegre pen, moest deze ontvluchtings- poging met den dood bekoo- pen. Zij werden tegen den muur van het crematorium gezet en een schot 'in den nek maakte een einde aan hun leven. aangesteld. De nieuwe revolu tionaire regeering moet de be lasting innen. De politiemacht organiseeren zoowel als het leger en deze uitrusten met alle mogelijke wapens, ook ter plaatse gefabriceerde. Volgens Narain, die in Aug. 1942, na de arrestatie van de leiders der Congrespartij, de ondergrondsche beweging or ganiseerde, zou tegelijk met de revolutie over het geheele land gestaakt moeten worden. Als men dit optreden drie maanden vol zou houden, zou het uit zijn met de Britsche overheersching, aldus Narain- De legervoorlichtingsdienst te Batavia heeft bekend ge maakt, dat op 17 Dec. een vormingscentrum voor mili tairen van het K.N.L. en het K.N.I.L. is geopend. Cursus sen zullen gegeven worden in boekhouden en handelsreke- nen, welke een begin vormen van de voorbereiding der mi litairen voor het burgerlijke leven. Een zelfde vormings centrum bestaat reeds te Ban doeng, Semarang en Soera- ba ja. E ENIGSZINS FEESTELIJK heeft het Hoogheemraadschap Noordhollandsch Noorderkwartier het vijf en twintig jarig bestaan (19211946) herdacht in aanwezigheid van tal van officieele personen, o.w. den Commissaris van de Koningin, baron de Vos van Steenwijk, het lid van Ged. Staten de Vries, eenige hoofdambtenaren van de Prov. Griffie, het gemeente bestuur van Alkmaar en vertegenwoordigers van andere waterschappen in het Noorderkwartier. Feestelijk werd het echter ruimschoots, toen de Commis saris van de Koningin mei en kele geestige woorden bekend maakte, dat de heer J. W. Boers ma, de ijverige secretaris van het Hoogheemraadschap, be. noemd was tot Officier in de Orde van Oranje Nassau, wat tegelijk als een waardeering kon worden gezien voor al het werk, dat er in den loop der vijf en twintig jaren door allen, die verbonden zijn aan dit water schap, werd gepresteerd. In zijn uitvoerige inleiding gaf de Dijkgraaf, mr. A. F. Kamp, een overzicht van het ontstaan, den bloei en de uit. gebreide werkzaamheden van het Hoogheemraadschap, mede aan de hand van een juist ver schenen boekwerk van mr. drs. v. d. Flier, voormalig commies. Het eerste exemplaar van dit werk werd ter vergadering aan den Commissaris overhandigd. De Dijkgraaf behandelde de oorzaken van het ontstaan, de tegenwerking er tegen en de oppositie in het algemeen, die in 1930 zoo sterk werd, dat de Hollandsche Maatschappij voor den Landbouw en de L.T.B.-een onderzoek vroegen. Dit onder zoek liep naar aller wensch af en daarmede mocht dan '1 pleit gewonnen geacht worden. Het Hoogheemraadschap heeft tegen de oppositie in feite nooit stel. ling genomen, totdat zij in 1940 opdracht gaf aan mra drs. v. d. Flier tot het samenstellen van een gedenkboek, dat aanmerke lijk verschilde van de reeds be staande over andere water schappen. In dit werk is de voorgeschiedenis van den wa tersnood behandeld, het feil zelf en verder zijn er talrijke critL sohe hoofdstukken aan toege voegd. Daarop ging spr. over op de taak van het Hoogheemraad schap. (Hierover kan men uit voerig lezen in onze edities van 19 en 20 November jl. onder den titel „De beteeken is van het Hoogheemraadschap"). Hij besprak den technisohen en den administratieven dienst en de financieele basis, waarbij bleek, dat de percentsheffingen in den loop der jaren behoor lijk zijn gedaald. In 1921 was dit voor ongebouwd nog 7.8 pet., tussohen 19401945 2.74 pet. en na 1945 3.5 pet. Bij het volgende jubileu.m over 25 jaar, zal de watersnoodrente ten volle zijn afgelost. Tenslotte gaf mr. A. F. Kamp een overzicht van de wegen, die in onderhoud waren; 260 km van het Hoogheemraaschap, 165 km van derden, terwijl met de gemeente Barsingerhorn nog onderhandelingen bezig waren voor wegonderhoud, evenals met andere corporaties. Baron de Vos van Steenwijk bracht de gelukwenschen over van het provinciaal bestuur, waarbij hij in herinnering bracht dat data als deze de bestuurders opnieuw een bezinning moesten geven op de haar toegewezen taak, op het voorbije en op de toekomst. Dit Hoogheemraad, schap, in nood geboren, had bij het provinciaal bestuur steeds belangstelling gehad. Men mag in het algemeen steeds trots zijn op onze waterschappen, omdat die zijn voortgekomen uit eigen Nederlandsch denken en bè- stuurderseigenschappen. De aan. gewezen bestuurders moeten zorgen, dat men steeds trotsch op de waterschappen kan blij ven. Dan richtte de Commissaris zich persoonlijk tot den heer Boersma en hij vertelde den aanwezigen, dat deze secre taris in de laatste jaren van den oorlog als zijn brieven besteller en adviseur had gediend. Hfj wilde nu voor hem brievenbesteller zijn en hem overhandigen den brief van den Minister van Open bare Werken, waarin het besluit stond vermeld, dat de heer J. W. Boersma door H.M de Koningin was be noemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. Dit bericht werd met groot enthousiasme ontvangen en getroffen dankte de gede coreerde secretaris. Namens den Polder Wierin- gerwaard sprak. Dijkgraaf H. Koster eenige fmicitajiewoorden en tevens herinnerde hij aan de groote mannen in de water schappen, de heeren Versteeg, Dekker en Verfaille, de heeren Kerkhof, de oude regent en Wijdenes Spaans, de eersle Dijk graaf van dit Hoogiheemraad. sdhap. Verder zei hij, dat door indijking van de Zuiderzee wel een groot deel van de verant woordelijkheid was weggeno men, maar dat er toch nog een groote laak is weggelegd voor net waterschapswezen. De nes. tor der bestuurders, de heer Best, sprak namens de hoofdin gelanden en hoofdingelanden- plv., terwijl tenslotte de heer J. W. Boersma namens het geheele ambtenarencorps woorden van gelukwensoh sprak en den voor zitter, mr. F. Kamp, een nieuwen voorzittershamer over handigde mei de inscriptie 1921- 1946. Hierna volgden de per soonlijke gelukwenschen en het gezellig onderhoud met alle aan wezigen, eerst in de ontvang kamer van het Hoogheemraad schap, later in het Gulden Vlies.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1946 | | pagina 6