Hemel en aarde in schoone harmonie Nieuw Noordhollandsch Dagblad 5 KRUISWOORD PUZZLE Hoe Amerika den Davis-cup won Guido Gezel Ie Goedraad kampioen der oefenmeesters 31 MEI 1947 VOLKSTELLING Radio programma AVONTUREN VAN DUIMELOT ZATERDAG 28 DECEMBER 1946 Horizontaal: 1. terstond;10. tevens; 11. landstreek in Nrd. Brabant; 12. niet vergiftige reuzenslang; 14. tafelgereed schap; 16. oude wijnmaat; 18. snoer van een hengel; 20. laagvlakte in een bergland; 22. gezegde;1 23. deel van het aangezicht; 24. schel, fonke lend; 26. voedsel om te lok ken; 28. overdreven zucht tot iets; 30. voorzetsel; 31. teeken in den dierenriem; 32. hals- riem der paarden; 33. schraal; 35. pit van grootere vruchten; 37. familielid; 39. achting; 40. vinvoetig dier; 42. op een an dere plaats; 43. onverdiende gunst; 44. rivier in Utrecht; 47. holte in een muur; 49. de stamvader der Asen Myth.; 52. winterslede; 53. tijdrekening; 54. ijken van vochtmaten; 55. vreemde munt; 56. iemand van een vreemde natie bij een wet als burger opnemen. Verticaal: 1. onkruid op de bouwlanden, meerv.; 2. Schaap; 3. waterblaasje; 4. stadje in Belgi8; 5. loofboom; 6. dwerg volk;?. waterdiepte tusschen twee hoogten; 8. lichte sloep; 9. kenmerken; 13. hekwerk; 15. net, om patrijzen te vangen; 16. zwemvogel in het Noor den; 17. voornw.; 18. plaats in België; 19. voorwerp om te snijden'; 21. schilderkwastje; 24. stationnetje; 25. inhouds maat; 27. huisdier; 28. hoop; 29 telwoord; 30. kever; 34. om koopsfooi; 36. meisjesnaam; 37 lierzang; 38. behoeftig; 40. snelle loop; 41. zangstem; 45. ambtskleed; 46. potasch; 48. spoedijg; 49.. kropgezwel; 50. laagte; 51. landtong; 52. vlak temaat; 54. rivier in Italië. Te Melbourne won Amerika den Davis Cup doordat Jack Kramer en Ted Schroeder de Australiërs John Bromwich en Adrian Quist in het dubbelspel sloegen met 62, 75, 64. De Amerikanen waren supe rieur door de service en volley, terwijl de Australiërs slechts bij vlagen in hun besten vorm speel den. In de eerste set verloren Kramer en Schroeder geen en kele service en het was voorna melijk aan het schitterend vol leeren van Schroeder te dan ken dat ze in een ommezien met 40 voor stonden. In de tweede set braken de Australiërs door de Amerikaansehe service en lie pen uit tot 41. Ondanks dat werd het 55, maar toen bra ken de Amerikanen opnieuw door de service van Quist en lie pen ze uit tot 75. In de 3e set bereikten de Ame- o-anen hun besten vorm Zij zetten die set op schitterende wijze in door al dadelijk de ser vice van Bromwich te winnen, welk voordeel gehandhaafd bleef tot Schroeder er niet in. slaag de zijn service te winnen en de \ustraliërs gelijk konden komen (44). Een fortuinlijke netbal hielp de Amerikanen aan de overwinning over Bromwich's service, waarna Kramer, die in dezen strijd nog geen enkele maal zijn service verloren had, ook nu weer zijn service game won en zoodoende aari Amerika "et en match en tevens den Davis Cup schonk. Schroeder sloeg Bromwich, 36, 61, 62, 0 6, 6—3. Kra mer sloeg Pails met 86, 62, 9—7. Amerika heeft dus den Davis Cup weer terug, nadat het deze in 1939, de laatste maal dat hij voor den oorlog verspeeld werd, aan Australië had moeten af staan. Het ziet er niet naar uit, dat de resteerende enkelspelen (van den Challenge Round, tus schen Australië en Amerika, nu de Amerikanen een beslis- senden 30 voorsprong heb ben genomen, zullen worden gespeeld. Er zijn gedurende den nacht zware regens ge vallen, welke het tennisveld hebben doorweekt. fVJIDO GEZELLE die 27 November 1899 stierf wordt met recht een der grootste dichters van ons volk genoemd. Het geheim van Gezelle's kunsenaarschap wordt ons duidelijk uit hetgeen Bernard Verhoeven schreef in het kostbare boekje, dat werd uitgegeven in 1930 ter gelegenheid van den lOOsten verjaardag van den dichter. Toen Gezelle op zijn sterfbed lag waakte zijn neef Caesar Ge zelle bij den stervende en hij heeft daarvan het volgende ver teld: „Een oogenblik, toen we ge tweeën alleen waren zong het zilverklokje van 't klooster door de zonnige stilte van den Zon dagmorgen en op den gevelpunt voor zijp venster zat een kwik- steert en lispelde zijn liedje af." „Ach," zuchtte de zieke en lichtte zijn oogen op, „wat hoor de ik toch geierne de vogelkens schuifelen." Een laatst vaarwel aan de schoonheid der schepping. Toen Caesar hem vroeg of hij in alles gerust was antwoorlde Guido blijmoedig: „Ik heb ge- leefl in eenvoud en waarheid." De levensbiecht van het kind. En naast het afgepijnde lijk van den dichter lag open op den bidstoel: Ruusbroec, ce Mystie ker. Nog eens, "als een testament, de doorsnee van zijn drievoudigheid: zijn kinderlijkheid, zijn zinnelijk, heid, zijn mysiek. Zoo karakteriseert Bernard' Verhoeven het leven van den dichter met de weergave van zijn laatste levensoogenblikken. „Ach, wat hoorde ik toch geerne de vogelkens schuifelen." De dichter getuigt op het eind van zijn leven van zijn zinne lijkheid, zijn genieten van aard- sche schoonheid door de zinnen, waarmee hij zoo nauwkeurig "net leven der natuur had waargeno men. Dit genieten van bloemen en kruiden, van het water en de lucht, van vogels en andere die ren, kreeg de jonge Gezelle als een rijke erfenis mee van zijn vader, den eenvoudigen Vlaam- schen tuinier uit Brugge. Voor den zoon van den boom. en bloemkweeker bleef de natuur1 heel zijn leven lang de inspira tiebron voor zijn werken, omdat hij in haar heel het leven be- preep. Met een open oog voor de schoonheid van de schepping gaat hij langs Vlaanderen's we gen en hij doet niets dan zingen, zingen omdat zijn hart vervuld j is van een diepe vreugde om de overstelpende rijkdom en de heerlijke goedheid van de aarde. Hij heeft gezongen en gemedi teerd over de stralende pracht van het klaterende leven op den boerenhof, maar ook over c'e verborgen schoonheid in het sim pele onkruid, het riet langs den waterkant en het onooglijke wa. tertroretje, ,dat in snelle bewe- gdg over den waterspiegel krin gelt. Nauwkeurig en met liefde volle aandacht heeft hij alles waargenomen in uren van stille bewondering en in zingende woorden heeft hii ons zijn waar nemingen geschilderd Ja, waar lijk geschilderd, want, als we zijn Pachthofschilderinge lezen, is het alsof we in een rijke schakeering van kleuren heel de bedrijvig heid van het leven rond de boe renhoeve voor ons zien. En wie kan ooit het beeld vergeten van het ruischende riet. als hij een maal" heeft gehoord' of gelezen, hoe de dichter in vloeiende re gels de rhythmische beweging van het ranke riet tot leven brengt. En het kleine, krinkelen de waterdinga Het is alsof we het zelf gezien hebben in zijn schrijvend heen en weer schie ten op den waterspiegel. Als we ons binnen de muren van onze woonvertrekken verdiepen in Gezelle's verzen ,is het alsof we met den dichter buiten zijn in de natuur en met hem de vreugde om al die schoonheid ondergaaïi. Maar het is niet alleen maar een streeling der zinnen, die Ge_ zelle dwingt tot een zien en be luisteren van bloemen en vogel. Zijn liefde voor de natuur heeft dieperen zin en zijn verzen zijn meer dan hymnen aan een zin nelijk waarneembare schoon heid De niet-katholieke criticus en fijnzinnige poëzie-kenner Dirk Coster duidt deze diepere betee. kenis van Gezelle's werk aan, als hij ze in de' magistrale inleiding op de bloemlezing „De Neder- landsohe Poezie in Hondera Ver zen" terloops vergelijkt met het schoonste épos van de vorige eeuw, de Mei van Herman Gor ter. Na regels van onverholen bewondering voor Gorter's prach tige natuurlyriek zegt Coster: „En toch: Er is verschil met Gezelle. Het is ten eerste niet zoo fijn, het mist de laatste ver fijning der zintuigen van den vergeestelijkten mensch, die Ge zelle was", en in de rede, die de zelfde criticus hield op een bij eenkomst te Amsterdam ter ge legenheid van den honderdsten verjaardag van den dichter in '30 lichtte hij dat nader toe, toen hij zei: „Dit Godsgevoel geeft aan deze kunst de geestelijke straal kracht en de laatste eenheid, het draagt en vergeestelijk de on eindige verfijning der zinnelijke waarneming. Het is het onzicht bare licht waar alles in baac't. Het maakt het edel aangezcht der aarde als 't ware menschelijk sprekend Alles is uit God, alles spreekt van God, leidt weer naar God." Hiermee raakt de niet- katholieke kunstkenner niet al leen het wezen van de schoon heid in Gezelle's poezie, maar te vens geeft hij daarmee het essen- tieele van alle ware kunst, die een afspiegeling moet zijn van waar en schoon leven, van leven uit, in en naar God. J. Goedraad uit den Haag heeft in een zeer spannenden eind strijd tegen zijn Rotlerdamschen collega J. Waasdorp in het RAI- gebouw te Amsterdam den na- tiqnalen kampioenstitel voor oefenmeesters op de overdekte baan behaald. De Hagenaar ver loor de eerste set op het nipper tje (68), herstelde zich in de tweede, waarin hij Waasdorp met 63 sloeg en wist de laat ste met dezelfde cijfers te win nen als waarmede hij de eerste had verloren (8(P Nu de Eerste Kamer de des betreffende wet heeft aangeno- "n, staat vast, dat er in 1947 Veiling zal worden ge houden. Het ligt in het voor nemen deze telling op 31 Mei a.s. te houden. Ze zal gepaard gaan met. een woningtelling De leiding der tellingen berust bij den Directeur van het Cen traal Bureau voor de Statistiek, terwijl bij de uitvoering de ge meentebesturen zullen worden ingeschakeld. De laatste tellin gen van dezen aard werden ge- houlen op 31 December 1930, zij zijn thans volkomen verouderd. ZONDAG 29 DEC. HILVERSUM I (301 M.): 8.00 Nieuws; 8.45 Zon_ dagmorgcnmelodiën; 9.30 Men vraagt en wij draai_ en; 11.00 Triangel; 12.15 Al Goodman en orkest; 13t00 Nieuws; 13.15 Kwin_ tetepelers; 13.50 Spoor wegen spreken; 14.30 Kame;rorkest; 16.10 Sky_ masters; 17.00 G.G.caba_ ret; 17.30 Oome Keesje; 18.00 Nieuwe en 6port; 18.30 Ned. Strijdkr.; 20.15 Populaire gr.pl.; 20.45 Hersengymnastiek; 21.55 Hoorspel; 23.00 Nieuws waarna ''van alles en nog wat'*. HILVERSUM II {415 en 218 M.): 8.00 Nieuws: 8-30 Hoogmis; 9.30 Nieuws; 12.15 In het Boekhuis; 12.30 Karecl-septet; 13.00 Nieuws; 13.30 Prof. Kors; 14.00 Nelson Me6se; 15.00 Nieuwjaarsklokken; 16.15 Ziekenlof; 19.45 Over scheidsrechters; 20.15 Stictctsch Kamerorkest; 21.00 Detective»luis1er_ spel; 22.00 Nieuws; 22.15 Economische medezeggen schap van den arbeider; 23.00 Klaas van Beeck; 23.30 Sneeuw, en- ijsim. pressies. MAANDAG 33. Het was erg druk op het perron. Jongens, zegt Vader Hand, jullie blijft hier staan, tot ik zeg, instappen. Allen goed begrepen. Want er moeten geen on gelukken gebeuren. En er zal wel plaats genoeg zijn in de trein. Kijk daar komt de trein al aan. Moeder hou jij Hleine Ding wel even bij de hand, dan zal ik op Duimelot letten. Goed begrepen hè jon gens, staan blijven totdat Vader zegt „In stappen maar". Inmiddels rijdt de trein het station binnen. Ziezo, jongens, nu maar instappen. Voorzichtig maar, we hebben tijd genoeg. De trein blijft hier nog wel even staan. Als allen zijn Ingestapt, gaat het laatst Vader Hand zelf. 34. Ze krijgen een pracht plaats in de trein, een hele coupé voor de familie Hand. Natuurlijk moeten de jongens voor het raampje kijken. Wat fijn, zo samen met de trein. De stationchef staat reeds met zijn horloge in de hand. Want de trein moet precies op tijd vertrekken .Het vertreksein wordt gegeven. De trein zet zich in beweging, eerst langzaam, maar dan al sneller en sneller. De bomen, ze vliegen voorbij. Kom jongens, ga maar even rustig zitten, dan kunnen jullie nog best naar buiten kijken. 30 DEC. HILVERSUM I (301 M.) VARA: 7.00 en 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.muz.; 10.20 De Regenboog; 11.00 Uit Godfried Bomans' werk; 12.30 Gram.muziek; 13.00 Nieuws: 13.20 Orkest Carlo Carcassola; 14.45 Song of Norway; 16.30 Muziek voor de jeugd; 18.00 Nieuws; 18.30 Ned. Strijdkr.; 20.20 Vaarwel 1946!; 21.30 Kon. Mil. Kapel; 23.00 Nieuws waarna rustige dansmuz. HILVERSUM II (415 M.) NCRV: 7.00 en 8.00 Nieuws; 8.30 Morgencon cert; 9.15 Voor jonge zieken; 11.35 Holanda sex:et; 13.00 Nieuws; 13.16 Rhapsodia sextet; 14.20 Populaire melodieën; 17.05 Rotterdamsch Strijk kwartet; 18.00 Mandolinata; 19.C Nieuws; 19.15 Meesterwerken v'or klavier; 20.05 Concert WognyeSCh Zangkoor; 22.00 Nieuws; 23.00 concert.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1946 | | pagina 5