Hemel en aarde in schoone harmonie
Nieuw Noordhollandsch Dagblad
5
KRUISWOORD
PUZZLE
Hoe Amerika den Davis-cup won
Guido Gezel Ie
Goedraad kampioen der
oefenmeesters
31 MEI 1947
VOLKSTELLING
Radio
programma
AVONTUREN VAN DUIMELOT
ZATERDAG 28 DECEMBER 1946
Horizontaal: 1. terstond;10.
tevens; 11. landstreek in Nrd.
Brabant; 12. niet vergiftige
reuzenslang; 14. tafelgereed
schap; 16. oude wijnmaat; 18.
snoer van een hengel; 20.
laagvlakte in een bergland;
22. gezegde;1 23. deel van het
aangezicht; 24. schel, fonke
lend; 26. voedsel om te lok
ken; 28. overdreven zucht tot
iets; 30. voorzetsel; 31. teeken
in den dierenriem; 32. hals-
riem der paarden; 33. schraal;
35. pit van grootere vruchten;
37. familielid; 39. achting; 40.
vinvoetig dier; 42. op een an
dere plaats; 43. onverdiende
gunst; 44. rivier in Utrecht;
47. holte in een muur; 49. de
stamvader der Asen Myth.; 52.
winterslede; 53. tijdrekening;
54. ijken van vochtmaten;
55. vreemde munt; 56. iemand
van een vreemde natie bij een
wet als burger opnemen.
Verticaal: 1. onkruid op de
bouwlanden, meerv.; 2. Schaap;
3. waterblaasje; 4. stadje in
Belgi8; 5. loofboom; 6. dwerg
volk;?. waterdiepte tusschen
twee hoogten; 8. lichte sloep;
9. kenmerken; 13. hekwerk; 15.
net, om patrijzen te vangen;
16. zwemvogel in het Noor
den; 17. voornw.; 18. plaats in
België; 19. voorwerp om te
snijden'; 21. schilderkwastje;
24. stationnetje; 25. inhouds
maat; 27. huisdier; 28. hoop; 29
telwoord; 30. kever; 34. om
koopsfooi; 36. meisjesnaam; 37
lierzang; 38. behoeftig; 40.
snelle loop; 41. zangstem; 45.
ambtskleed; 46. potasch; 48.
spoedijg; 49.. kropgezwel; 50.
laagte; 51. landtong; 52. vlak
temaat; 54. rivier in Italië.
Te Melbourne won Amerika
den Davis Cup doordat Jack
Kramer en Ted Schroeder de
Australiërs John Bromwich en
Adrian Quist in het dubbelspel
sloegen met 62, 75, 64.
De Amerikanen waren supe
rieur door de service en volley,
terwijl de Australiërs slechts bij
vlagen in hun besten vorm speel
den. In de eerste set verloren
Kramer en Schroeder geen en
kele service en het was voorna
melijk aan het schitterend vol
leeren van Schroeder te dan
ken dat ze in een ommezien met
40 voor stonden. In de tweede
set braken de Australiërs door
de Amerikaansehe service en lie
pen uit tot 41. Ondanks dat
werd het 55, maar toen bra
ken de Amerikanen opnieuw
door de service van Quist en lie
pen ze uit tot 75.
In de 3e set bereikten de Ame-
o-anen hun besten vorm
Zij zetten die set op schitterende
wijze in door al dadelijk de ser
vice van Bromwich te winnen,
welk voordeel gehandhaafd bleef
tot Schroeder er niet in. slaag
de zijn service te winnen en de
\ustraliërs gelijk konden komen
(44). Een fortuinlijke netbal
hielp de Amerikanen aan de
overwinning over Bromwich's
service, waarna Kramer, die in
dezen strijd nog geen enkele
maal zijn service verloren had,
ook nu weer zijn service game
won en zoodoende aari Amerika
"et en match en tevens den Davis
Cup schonk.
Schroeder sloeg Bromwich,
36, 61, 62, 0 6, 6—3. Kra
mer sloeg Pails met 86, 62,
9—7.
Amerika heeft dus den Davis
Cup weer terug, nadat het deze
in 1939, de laatste maal dat hij
voor den oorlog verspeeld werd,
aan Australië had moeten af
staan.
Het ziet er niet naar uit,
dat de resteerende enkelspelen
(van den Challenge Round, tus
schen Australië en Amerika,
nu de Amerikanen een beslis-
senden 30 voorsprong heb
ben genomen, zullen worden
gespeeld. Er zijn gedurende
den nacht zware regens ge
vallen, welke het tennisveld
hebben doorweekt.
fVJIDO GEZELLE die 27 November 1899 stierf
wordt met recht een der grootste dichters van ons
volk genoemd. Het geheim van Gezelle's kunsenaarschap
wordt ons duidelijk uit hetgeen Bernard Verhoeven schreef
in het kostbare boekje, dat werd uitgegeven in 1930 ter
gelegenheid van den lOOsten verjaardag van den dichter.
Toen Gezelle op zijn sterfbed
lag waakte zijn neef Caesar Ge
zelle bij den stervende en hij
heeft daarvan het volgende ver
teld: „Een oogenblik, toen we ge
tweeën alleen waren zong het
zilverklokje van 't klooster door
de zonnige stilte van den Zon
dagmorgen en op den gevelpunt
voor zijp venster zat een kwik-
steert en lispelde zijn liedje af."
„Ach," zuchtte de zieke en
lichtte zijn oogen op, „wat hoor
de ik toch geierne de vogelkens
schuifelen." Een laatst vaarwel
aan de schoonheid der schepping.
Toen Caesar hem vroeg of hij
in alles gerust was antwoorlde
Guido blijmoedig: „Ik heb ge-
leefl in eenvoud en waarheid."
De levensbiecht van het kind.
En naast het afgepijnde lijk
van den dichter lag open op den
bidstoel: Ruusbroec, ce Mystie
ker.
Nog eens, "als een testament, de
doorsnee van zijn drievoudigheid:
zijn kinderlijkheid, zijn zinnelijk,
heid, zijn mysiek.
Zoo karakteriseert Bernard'
Verhoeven het leven van den
dichter met de weergave van
zijn laatste levensoogenblikken.
„Ach, wat hoorde ik toch
geerne de vogelkens schuifelen."
De dichter getuigt op het eind
van zijn leven van zijn zinne
lijkheid, zijn genieten van aard-
sche schoonheid door de zinnen,
waarmee hij zoo nauwkeurig "net
leven der natuur had waargeno
men. Dit genieten van bloemen
en kruiden, van het water en de
lucht, van vogels en andere die
ren, kreeg de jonge Gezelle als
een rijke erfenis mee van zijn
vader, den eenvoudigen Vlaam-
schen tuinier uit Brugge. Voor
den zoon van den boom. en
bloemkweeker bleef de natuur1
heel zijn leven lang de inspira
tiebron voor zijn werken, omdat
hij in haar heel het leven be-
preep. Met een open oog voor
de schoonheid van de schepping
gaat hij langs Vlaanderen's we
gen en hij doet niets dan zingen,
zingen omdat zijn hart vervuld j
is van een diepe vreugde om de
overstelpende rijkdom en de
heerlijke goedheid van de aarde.
Hij heeft gezongen en gemedi
teerd over de stralende pracht
van het klaterende leven op den
boerenhof, maar ook over c'e
verborgen schoonheid in het sim
pele onkruid, het riet langs den
waterkant en het onooglijke wa.
tertroretje, ,dat in snelle bewe-
gdg over den waterspiegel krin
gelt. Nauwkeurig en met liefde
volle aandacht heeft hij alles
waargenomen in uren van stille
bewondering en in zingende
woorden heeft hii ons zijn waar
nemingen geschilderd Ja, waar
lijk geschilderd, want, als we zijn
Pachthofschilderinge lezen, is het
alsof we in een rijke schakeering
van kleuren heel de bedrijvig
heid van het leven rond de boe
renhoeve voor ons zien. En wie
kan ooit het beeld vergeten van
het ruischende riet. als hij een
maal" heeft gehoord' of gelezen,
hoe de dichter in vloeiende re
gels de rhythmische beweging
van het ranke riet tot leven
brengt. En het kleine, krinkelen
de waterdinga Het is alsof we
het zelf gezien hebben in zijn
schrijvend heen en weer schie
ten op den waterspiegel. Als we
ons binnen de muren van onze
woonvertrekken verdiepen in
Gezelle's verzen ,is het alsof we
met den dichter buiten zijn in de
natuur en met hem de vreugde
om al die schoonheid ondergaaïi.
Maar het is niet alleen maar
een streeling der zinnen, die Ge_
zelle dwingt tot een zien en be
luisteren van bloemen en vogel.
Zijn liefde voor de natuur heeft
dieperen zin en zijn verzen zijn
meer dan hymnen aan een zin
nelijk waarneembare schoon
heid De niet-katholieke criticus
en fijnzinnige poëzie-kenner Dirk
Coster duidt deze diepere betee.
kenis van Gezelle's werk aan, als
hij ze in de' magistrale inleiding
op de bloemlezing „De Neder-
landsohe Poezie in Hondera Ver
zen" terloops vergelijkt met het
schoonste épos van de vorige
eeuw, de Mei van Herman Gor
ter. Na regels van onverholen
bewondering voor Gorter's prach
tige natuurlyriek zegt Coster:
„En toch: Er is verschil met
Gezelle. Het is ten eerste niet
zoo fijn, het mist de laatste ver
fijning der zintuigen van den
vergeestelijkten mensch, die Ge
zelle was", en in de rede, die de
zelfde criticus hield op een bij
eenkomst te Amsterdam ter ge
legenheid van den honderdsten
verjaardag van den dichter in '30
lichtte hij dat nader toe, toen hij
zei: „Dit Godsgevoel geeft aan
deze kunst de geestelijke straal
kracht en de laatste eenheid, het
draagt en vergeestelijk de on
eindige verfijning der zinnelijke
waarneming. Het is het onzicht
bare licht waar alles in baac't.
Het maakt het edel aangezcht der
aarde als 't ware menschelijk
sprekend Alles is uit God, alles
spreekt van God, leidt weer naar
God." Hiermee raakt de niet-
katholieke kunstkenner niet al
leen het wezen van de schoon
heid in Gezelle's poezie, maar te
vens geeft hij daarmee het essen-
tieele van alle ware kunst, die
een afspiegeling moet zijn van
waar en schoon leven, van leven
uit, in en naar God.
J. Goedraad uit den Haag heeft
in een zeer spannenden eind
strijd tegen zijn Rotlerdamschen
collega J. Waasdorp in het RAI-
gebouw te Amsterdam den na-
tiqnalen kampioenstitel voor
oefenmeesters op de overdekte
baan behaald. De Hagenaar ver
loor de eerste set op het nipper
tje (68), herstelde zich in de
tweede, waarin hij Waasdorp
met 63 sloeg en wist de laat
ste met dezelfde cijfers te win
nen als waarmede hij de eerste
had verloren (8(P
Nu de Eerste Kamer de des
betreffende wet heeft aangeno-
"n, staat vast, dat er in 1947
Veiling zal worden ge
houden. Het ligt in het voor
nemen deze telling op 31 Mei
a.s. te houden. Ze zal gepaard
gaan met. een woningtelling
De leiding der tellingen berust
bij den Directeur van het Cen
traal Bureau voor de Statistiek,
terwijl bij de uitvoering de ge
meentebesturen zullen worden
ingeschakeld. De laatste tellin
gen van dezen aard werden ge-
houlen op 31 December 1930, zij
zijn thans volkomen verouderd.
ZONDAG 29 DEC.
HILVERSUM I (301 M.):
8.00 Nieuws; 8.45 Zon_
dagmorgcnmelodiën; 9.30
Men vraagt en wij draai_
en; 11.00 Triangel; 12.15
Al Goodman en orkest;
13t00 Nieuws; 13.15 Kwin_
tetepelers; 13.50 Spoor
wegen spreken; 14.30
Kame;rorkest; 16.10 Sky_
masters; 17.00 G.G.caba_
ret; 17.30 Oome Keesje;
18.00 Nieuwe en 6port;
18.30 Ned. Strijdkr.; 20.15
Populaire gr.pl.; 20.45
Hersengymnastiek; 21.55
Hoorspel; 23.00 Nieuws
waarna ''van alles en nog
wat'*.
HILVERSUM II {415 en
218 M.): 8.00 Nieuws: 8-30
Hoogmis; 9.30 Nieuws;
12.15 In het Boekhuis;
12.30 Karecl-septet; 13.00
Nieuws; 13.30 Prof. Kors;
14.00 Nelson Me6se; 15.00
Nieuwjaarsklokken; 16.15
Ziekenlof; 19.45 Over
scheidsrechters; 20.15
Stictctsch Kamerorkest;
21.00 Detective»luis1er_
spel; 22.00 Nieuws; 22.15
Economische medezeggen
schap van den arbeider;
23.00 Klaas van Beeck;
23.30 Sneeuw, en- ijsim.
pressies.
MAANDAG
33. Het was erg druk op het perron.
Jongens, zegt Vader Hand, jullie blijft
hier staan, tot ik zeg, instappen. Allen
goed begrepen. Want er moeten geen on
gelukken gebeuren. En er zal wel plaats
genoeg zijn in de trein. Kijk daar komt
de trein al aan. Moeder hou jij Hleine
Ding wel even bij de hand, dan zal ik op
Duimelot letten. Goed begrepen hè jon
gens, staan blijven totdat Vader zegt „In
stappen maar".
Inmiddels rijdt de trein het station
binnen. Ziezo, jongens, nu maar instappen.
Voorzichtig maar, we hebben tijd genoeg.
De trein blijft hier nog wel even staan.
Als allen zijn Ingestapt, gaat het laatst
Vader Hand zelf.
34. Ze krijgen een pracht plaats in de
trein, een hele coupé voor de familie
Hand. Natuurlijk moeten de jongens voor
het raampje kijken. Wat fijn, zo samen
met de trein. De stationchef staat reeds
met zijn horloge in de hand. Want de
trein moet precies op tijd vertrekken .Het
vertreksein wordt gegeven. De trein zet
zich in beweging, eerst langzaam, maar
dan al sneller en sneller. De bomen, ze
vliegen voorbij. Kom jongens, ga maar
even rustig zitten, dan kunnen jullie nog
best naar buiten kijken.
30 DEC.
HILVERSUM I (301 M.) VARA: 7.00
en 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.muz.; 10.20
De Regenboog; 11.00 Uit Godfried
Bomans' werk; 12.30 Gram.muziek;
13.00 Nieuws: 13.20 Orkest Carlo
Carcassola; 14.45 Song of Norway;
16.30 Muziek voor de jeugd; 18.00
Nieuws; 18.30 Ned. Strijdkr.; 20.20
Vaarwel 1946!; 21.30 Kon. Mil. Kapel;
23.00 Nieuws waarna rustige dansmuz.
HILVERSUM II (415 M.) NCRV:
7.00 en 8.00 Nieuws; 8.30 Morgencon
cert; 9.15 Voor jonge zieken; 11.35
Holanda sex:et; 13.00 Nieuws; 13.16
Rhapsodia sextet; 14.20 Populaire
melodieën; 17.05 Rotterdamsch Strijk
kwartet; 18.00 Mandolinata; 19.C
Nieuws; 19.15 Meesterwerken v'or
klavier; 20.05 Concert WognyeSCh
Zangkoor; 22.00 Nieuws; 23.00
concert.