Nieuw K.L.M.-vliegtuig stort neer bij Kopenhagen NOG MEER VLIEGRAMPEN ZESTIEN PASSAGIERS EN ZES LEDEN DER BEMANNING matteh tuks Deurmatten 70 f WO ERS' eerinrichting Sirakoven- Himmelraich i„London" af te geven: larders! adskelder. ENTING en diphterie n roodvonk afren inenten ELOT Voor Alkmaar en omgeving Onder wie Prins Gustaaf, Grace Moore en Geyssendorffer Oostenrijk wordt onafhankelijk Twaalf dood en op Croydon De heerschende kolennood De Poolsche verkiezingen Een Britsch-Russisch- Fransch verdrag? Hevige gevechten bij Soerabaja? Alweer een Dakota J. R. ROBERT f uist hebben wij igen: zware kwaliteit 80 f 9)5® ijke bestellingen na volgorde van imst uitgevoerd -8 Telef. 3452 LKMAAR 5m «GEN: kpotten, Duiven - >akiken, Kippen, a, Bloempotscho- liviapotten, Stee. a's. Alle soorten Iwerk. Alle soor- utwaren. 11 - Alkmaar JR ALEN oor: bruiloften partijen vergaderingen etc. onkenoord 94-96 ONKENOORD 46 W. Legh. en Gekr. ..d. rui f 6,50 p. st. g f 7.90 p. st:, br. I. leg f 10,— p. st. br. '46 a. d. leg p. st., Loopeenden a. 6. leg f 6,— p. d. h. geh. land rpark „Meerzicht" /jjchen (Gld) DT U DAT GEEN JK IDEE, Uw bierje of li- rtje te drinken in gelegenheid, die eveer 100 jaar be- t? iets vindt U in dronkenoord t.o. Hekelstraat ïrgem. van OTJDE )RP maakt bekend, sderom gelegenheid in wordt zich tegen m gevreesde ziekte ohterie en roodvonk eerlingen van d" ■sschool te 'T VELD ;ze inenting plaats 1 op Maandag 24 i.s. des nam, om 2 de school. Voor de gen van de O. L. te OUDE NIE- op Djpsdag 28 Ja- a.s. des nam, 2 uur lize van dr. Schreu. ■aarna zal om onge- 4 uur aan vol- nen en de school jeugd van het dorp NIEDORP gele id worden gegeven te laten inenten de volwassenen c- vrije jeugd te 'T en ZIJDEWIND it hiertoe de gele id op Woensdag 29 r.s, des nam, 2 uur t café Burger aan :el. Laten velen van gelegenheid gebruik x Voorkomen is be. in genezen. Burgem. voorn., H. J. BOSMAN Niedorp 24 Jan. 47 btï fijn plaatsje in de heerlijk en wat gaat een njooi huis hebben, ike jongen zijn. Zullen kunnen spelen. Oom dat Teentje heel veel ft. Zo denken gaat de Er zijn mensen maar nu is het lom Voet en Duimelot euws er.' gram. muziek Dr de fabriek; 10.35 0 Trio; 12.40 Lunch- Kamermuziek; 1535 16.00 Kamermuziek; Nieuws; 19.30 Strijk- 20.15 Bonte Dins- 22.30 Kamermuziek; HoofdredacteurH. N. Smits, rayonredacteur: Fr. Otten. Directeur: E. J. M. Stumpel Abonnementsprijs 3.40 per kwartaal; 1.20 per maand; incl. incasso. Adv.-pr. p. editie 13 c. p. mm.; minimum 2.50; in alle edities 26 c. p. mm.; minimum 4.-; Fam.ber. 20 c. p. mm.; in al'e edities 30 ct. Buiten God is 'l nergens veilig (Vondel MAANDAG 27 JANUARI 1947 42e JAARGANG - NUMMER 11136 BUREAUX: ALK1JAAR: Langestraat 42 A, Tel. 2046 fadm.). 2047 fred.j, K 2200. HOORN: Draafsingei 59. Tel. 4243 (K 2290) 2 lijnen. DEN HELDER: Weststraat 80, Tel. 2383 (K 2230). SCHAGEN: Molenstraat 52, Tel. 459 (K 2240). Bank: Noorderbank De bemanning van het ver ongelukte KLM-vliegtuig be stond uit de volgende perso nen: le piloot G. J. Geyssendorf- fer, geboren 1 - 4 - 1892. 2e piloot G. J. Rietman, ge boren 27 - 4 - 1918. le telegrafist S. M. A. Pij nenburg 18 - 4 - 1915. 2e telegrafist W. Branden burg, geboren 28 - 8 - 1920. Mecano W. A. Bommel, ge boren 28 - 7 - 1924. Steward H. Hoek, geboren 27 - 12 - 1917. V- het geval dat de ko ning zou komen te overlijden. Prins Gustaaf Adolf, die president was van den Zwëedschen ath- lethieKbond, was in 1934 voorzitter van het Olympische comité. ZONDAGMIDDAG TE ONGEVEER HALF VIER is het KLM-lijnvliegtuig de Ph-Ctr dat om tien minuten voor twaalf van Schiphol was vertrokken, op het vliegveld Kastrup bij Kopenhagen neergestort en onmiddellijk in brand gevlogen. Het toestel stond onder commando van gezagvoerder G. J. Geyssendorfer, die met nog vijf andere leden van de bemanning en zestien passagiers om het leven kwam. Onder de passagiers bevond zich de Zweedsche Prins Gustav Adolf, die juist van zijn bezoek aan Prins Bernard terugkeerde, alsmede de Amerikaansche zangeres Grace Moore en de Deensche zangeres Gerda Neumann en de heer P. Engel, directeur van de N.V. Dekker's Houthandel te Zaandam, de eenige Nederland- sche passagier. HET K.L.M.-LIJNVLIEGTUIG DE PH-CTR, landde op het vlieg veld Kastrup om 14.55 uur. Het vertrok met bestemming Stockholm 36 minuten later. Kort na den start zagen waarnemers, dat het vliegtuig hoogte verloor, met het gevolg, dat het van zeventig meter hoogte op het vliegveld neerstortte. Tot hun schrik bemerkten de waarnemers, dat bij het neerkomen op den grond het vliegtuig explodeerde en onmiddellijk vlam vatte. Een groot aantal ambulance-wagens reden onmiddellijk naar de plek waar het vliegtuig was neergestort. Ook een reddingsbrigade met alle beschikbare middelen bega! zich dadelijk naar de plek des onheils. De namen der passagiers De namen van de 16 passa giers, die om het leven kwa men, luiden: P. Engel, directeur van de N.V. Dekker's Houthandel te Zaandam; Prins Gustav Adolf ■wan Zweden, zijn adjudant graaf Steenbock; de Ameri kaansche zangeres Grace Moo re, die vergezeld was deor Louis Peltier en de heer Mal- beck; de Deensche zangeres Gerda Neumann; de Deen Jens Dennow; de Deen Hans Thom- sen; mevr. Fehrmann, even eens een Deensche; verder de Denen Brix, Granth en Macke- prang; de Spanjaard Izgrierdo; de Eransche jongen Sorbon; de Zweed Tuvhagen. Vier van de 16 passagiers waren op Schiphol ingestapt, de twaalf anderen waren te Kopenhagen aan boord ge komen. Drie passagiers had den in het vliegtuig te Am sterdam plaats genomen met bestemming Kopenhagen en waren- op Kastrup uitgestapt. Voor de start te Kastrup is de machine nagekeken en alles was in orde bevonden. Een ooggetuige vertelde, dat toen het toestel de lucht inging het normaal steeg met een hoek van 60 graden. Op een gegeven moment zag deze ooggetuige, dat de piloot zijn toestel recht trok, maar op een hooge van 100 meer maakte het een draaiende beweging, raakte den grond met den linkervleu gel en maakte een slag om. Op hetzelfde moment werd een he- De beroemde zangeres Grace Moore, die bij de vliegramp nabij Kopenhagen om het leven kwam. ANP P- vige ontploffing gehoord en stond de machine in lichte laaie. Alle leden van de beman ning en ook de passagiers moe ten onmiddellijk zijn gedood in verband met het feit, dat de personen, die dadelijk naar de plek des onheils waren gegaan om hulp te verleenen, de inzit tenden op hun plaatsen vonden. De brandweer van het vliegveld rukte onmiddellijk uit en ook de brandweer en een reddings brigade uit Kopenhagen bereik ten het vliegveld een tiental minuten later. Niets kon er meer gedaan worden dan het hevige vuur te blusscKen. De K.L.M.-persdienst meldt, dat het vliegtuig, een lijptoestel van den K.L.M.-dienst Amster dam - Stockholm, de reis Am sterdam.Kopenhagen normaal had volbracht en daar te om streeks 3 uur was geland. Nadat drie passagiers, n.l. 2 Nederlanders Wentges en de Deen Mourier waren uit gestegen, startte het met 16 passagiers normaal onder goe de weersomstandigheden. On middellijk na den start steeg het vliegtuig op zeer onge bruikelijke wijze stijl omhoog, vaaardoor het onbestuurbaar werd en op h.et vliegterrein totaal vernield werd. Dit ver loop zou kunnen wijzen op een abnormalen toestand van het vliegtuig. Dit ernstig gebeuren in het internationale luchtverkeer zal in Zweden, Denemarken, Neder land en ook daarbuiten een diepen indruk maken. Hoewel de ramp geschiedde onder het oog van het luchthavenpersoneel te Kastrilp, zal het moeilijk zijn, de oorzaak van de storing te vinden. Een onderzoek door de Deensche luchtvaart-autoritei - :en, bijgestaan door Nederland- sche deskundigen van den rijks luchtvaartdienst zal worden in gesteld. Schiphol verlaten Schiphol bood een verlaten aanblik Zondagavond, toen de ongelukstijding binnenkwam. Er werden geen vliegtuigen meer verwacht, noch waren er, die nog vertrekken moesten. Van de directie was alleen de heer J. C. van de Kloot aanwezig, die over de oorzaak van de ramp bij Kopenhagen uiteraard geen definitief nieuws kon med^d"" 'en. Tegen acht uur voerde hij een kort telefonisch gesprek met het vliegveld Kastrup, waarna hij onmiddellijk naar het hoofd- ''antoor van de K.L.M. in den Haag vertrok. Het eerste nieuws van de ramp werd om zes uur door den radio-nieuwsdienst bekend ge maakt, waarna om acht uur de namen der zestien passagiers door de aether gingen. Daarna betrachtte de nieuws dienst een minuut stilte. De thans verongelukte piloot Geys sendorffer was met zijn collega Steinbeck een der oudste vlie gers op de route naar Scandi navië. Het toeval wilde, dat Geyssen dorffer op het laatste moment e plaats als gezagvoerder van e PH-TOR van Steinbeck heeft overgenomen. Deze laat ste stond n.l. op de officieele indeélingslijst voor de vlucht van Zondagmiddag naar Stock holm als piloot ingeschreven Steinbeck had echter nog en kele dagen vacantie tegoed, zoodat besloten werd, dat Geyssendorffer hem voor deze vlucht zou vervangen. Zweden rouwt Het bericht van den dood van Prins Gustaaf Adolf werd door kroonprinses Louise aan prinses Sibylle medegedeeld. Alle the aters te»Stockholm zijn gesloten. Het radioprogramma zond een herdenkingsprogramma uit. De Deensche radiostations lieten de lichte programma's uitvallen en brachten treurmuziek ten ge~ hoore. Reuter meldt, dat de dood van den Prins een bijzonder harde slag is voor Koning Gustaaf Zijn schuwheid ten spijt was hij geliefd door het Zweedsche volk, waarvan sommigen hem beschouwden als den volgenden koning van Zweden. De kroon prins, vader van prins Gustaaf, is ziekelijk en zoo nu en dan hebben geruchten de ronde ge daan, dat hij afstand zou doen ten gunste van zijn zoon voor Omtrent het vertrek van Prins Gustav Adolf van Zweden van het vliegveld Schiphol vernemen wij nog, dat de Zweedsche Prins te- genover een vriend verklaarde, dat hij mét veel genoegen enkele dagpn op het Paleis in Soestdijk had doorgebracht. De Prins had by zijn bagage speelgoed voor zijn kinderen, dat hy in Nederland had gekocht. Prins Bernhard en hij voerden een levendig gesprek tot op het moment, dat bet vliegtuig ta- xide naar de plaats, waar het zqu starten. Bij het afscheid gaven zjj elkaar een stevigen handdruk. De heer Engel. Het Nederlandsche slachtoffer onder de passagiers, werd in 1889 te De Koog geboren Op 15-jarigen leeftjjd trad hij als jongste be diende in dienst van de firma Dekker's Houthandel te Zaandam. ■Poen in 1921 de firma werd om gezet in een NV werd de heer En gel mede-directeur. Hij was een zeer eenvoudig rustig man, die alles voer zijn zaak over had. Onder de slachtoffers bevind't zich ook de jeugdige Fransche pia nist Jean Loup Peltier, die de zangeres Grace Moore accompag neerde en die gisterenavond op een recital te Kopenhagen een groot succes oogstte. Voor zijn vertrek had hij medegedeeld, dat hij naar Kopenhagen terug zou komen voor een solistenconaert. Grace Moore had Zaterdag avond gezongen in de grootste zaal van de Deensche hoofd stad waar zy uitbundig succes oogstte. Zij zong Carman cn Madame Butterfly, alsmede werken van Reynaldo Hahn, Debussy en Tsjai- kofsky. Reuter meldt uit Stockholm dat Het eerste succes te Londen De speciale plaatsvervangers voor Oostenrijk van de minis ters van buitenlandsche zaken .hebben het eerste artikel van het vredesverdrag met Oosten rijk goedgekeurd. Hierbij erken nen de geallieerden, dat Oosten rijk weer is hersteld als een on afhankelijke en souvereine staat. Dit was het eerste concrete succes na veertien dagen wer ken. De plaatsvervangers kon den echter niet tot «vereenstem- ming komen over de vraag of het verdrag een bepaling zou bevatten, waarbij de politieke en economische integriteit zou worden gegarandeerd, verscheidene personen, die een plaats in een vliegtuig hadden be. sproken, zich van de lijst hebben laten schrappen. Prins Gustaf Adolf werd ge ïdentificeerd door een metalen discus, welke hij om zijn hals droeg. De Prins zal worden begra ven in de Ridderholm Kerk, de traditionele begraafplaats van de leden der Zweedsche koninklijke familie, in het oude deel van Stockholm. in de onmiddellijke nabijheid van het koninklijk pa leis. In geheel Denemarken zul len vandaag de vlaggen halfstok hangen ten teeken van rouw ower de 22 inzittenden van het vlieg tuig. In muziekkringen te Parijs en Cannes wordt gerouwd over den dood van Grace Moore. Deze werd in November van het vorig jaar eereburgeres van Cannes, waar zij van 1931 af met onderbrekingen heeft gewoond. Te Parijs zong zij voor het laatst in het begin van December jl., toen haar optreden in de opera Louise een record aantal bezoekers naar het Parijsche operagebouw trok. Spoedig daarna werd haar 't kruis van Legioen van Eer voor aan Frankrijk bewezen diensten ver leend. De „Daily Express" wijst er op, dat de ramp ontstellende over eenkomst vertoont met de ramp met de Dakota te Croydon De laatste foto, welke van den Zweedschen prins Gustaaf Adolf die bij de vliegramp te Kopenhagen om het leven kwam, ge maakt werd in het restaurant van het vliegveld Schiphol, waar hij, even voor zijn vertrek met Prins Bernhard een kopje koffie dronk. ANP P. Terwijl vrienden en venwan ten nog maar juist „vaartwel" hadden gewenscht vonden twaalf menschen den dood in het brandend wrak van de Dakota, welke terstond na den start van het vliegveld Croydon, met bestemming voor Zuid- Afrika, op een aan den grond staande vliegmachine in vloog. Het verongelukte vliegtuig be hoorde aan de „Spencer Airways" en werd bestuurd door den eigenaar van deze maatschappij, kapitein Ted Spencer. De machine startte bij slecht zicht en had achttien passa giers aan boord en e«n bemanning van vijf koppen. De bij het vertrek aanwezigen zagen de machine ab normale bewegingen maken bij het loskomen van den grond en haar daarna afduiken op een Tsjechische Dakota, die voor revisie op het vliegveld stond. Beide vliegtuigen vlogen in brand. Ijlings toegesnelde vliegveld-employes en andere om standers konden nog elf van de in zittenden uit de neergestorte ma chine helpen voordat de hitte hen noodzaakte zich terug te trekken. IJegenen, die aan de Tsjechische Dakota aan het werk waren maak ten zich uit de voeten toen zij de andere machine op zich af zagen komen. Onder de omgekomenen zijn twee babies met hun ouders en drie missiezusters, die naar Nyasaland zouden gaan. Een van de drie leden van de be manning, die het er levend af brachten, George Wright, ver telde. dat een van de zusters haar leven voor het zijne had opgeofferd. „Ik had veel moeite om de deur voor in de machine open te krijgen, aldus zeide hij, en toen mp dat gelukt was wil de ik een der zusters probeeren te helpen om te ontsnappen. Zij duwde mij echter door de deur naar buiten en toen ik achterom keek zag ik haar in brand staan. Toen de benzine-tanks in brand vlogen was er geen redden meer aan. Een beambte van de Spencer- Airways, die bij het vertrek van de machine aanwezig was, verklaarde, dat na den start het linksche draag vlak omlaag scheen te zwaaien, het geen een mankement aan de link sche motor zou doen veronderstel len. Een va* de overlevende passa giers verklaarde, dat hij tijdens het starten vuur uit de linker-motor had zien komen. De drie omgekomen missiezusters waren afkomstig van het klooster „La Sagesse" in het Noordwesten van Londen, van welke congregatie zich het moederhuis in Frankrijk bevindt. Het zijn de zusters Jeanne Rouselot. een 71-jarige Franchise, die veertig jaren in de missie van Nyassaland gewerkt heeft; Eugenie Martin een 31-jarige Frangaise, die als verpleegzuster voor het eerst naar de missie ging en Helen Lester, een 52-jarige Engelsche, die een be zoek had gebracht aan het Moeder huis in Frankrijk. Mosquito neergestort. Londen, 25 Jan. (ANP-Aneta). Op drie kilometer afstand van North Allerton is een Mosquito- vliegtuig neergestort, de bemanning twee personen kwam om het leven. By Honkong. Een vliegtuig van de Philip- pynsche Luchtvaartmaatschap pij is Zaterdag tegen den „Bui- velspiek" bij Hongkong te plet ter gevlogen. Vier personen, on der wie een vrouw, kwamen om het leven. Aan boord be vond zich een lading gouden staven ter waarde van 1 mil- lioen pond Sterling. De ligging van het wrak doet ver moeden, dat het vliegtuig slechts 15 meter had hoeven op te trekken om den heuvel over te komen. Tevoren had een Luchtvaartcontrole-post herhaaldelijk met den meesten aan drang geseind hooger te gaan vlie gen. De gouden staven, die het vliegtuig vervoerde lagen wijd en zijd verstrooid op den grond In Columbia. Een vliegtuig van de Colombian National Airways dat sinds Woens dag was vermist, en dat 17 passa giers vervoerde is thans door twee Amerikaansche vliegers gevonden. Men vreest dat alle inzittenden om het leven zijn gekomen. In Duitsehland. 100 K.M. ten Zuiden van Ham burg is een Amerikaansch leger vliegtuig omlaaggestort. Het vlieg tuig vloog tegen een hoogspannings kabel. De piloot werd gedood. Een telegram aan den Minister In verband met de kolennood in de giezimien heeft de Raad van Vakcentralen een telegram aan den Minister van Economi sche Zaken gericht, waarin de Raad mededeelt, dat hy uit alle deelen vc.n het land verzoeken ontvangt om aanwijzing van althans één kolenbon. Vele ge zinnen zijn zonder brandstof, welke toestand by de huidige vorst nijpend is. Gezien deze noodtoestand dringt de Raad er 6y den Minister op aan al het mogeljjke te doen opdat de nieuwe kolenbon zoo spoedig mogeljjk wordt aangewezen. Ambassadeur van de V.S. brengt rapport uit De Amerikaansche ambassa deur te Warschau, Arthur Bliss Lane, heeft verklaard dat hij een rapport zendt aan het Ameri kaansche ministerie van buiten landsche zaken, waarin hij me dedeelt, dat volgens opinie van de ambassade en andere waar nemers de Poolsehe verkiezin gen gekarakteriseerd werden door arrestaties op grooten schaal en intimidatie. Uit Parijs wordt gemeld, dg.t er berichten zijn, volgens welke Generalissimus Stalin zou aan dringen op een drievoudige mi litaire alliantie tusschen Rus land, Engeland en Frankrijk. Ambtenaren van het Fransche ministerie van buitenlandsche zaken toonden zich over deze berichten echter gereserveerd. Een vertegenwoordiger van het kabinet van den Franschen mi nister van buitenlandsche zaken zeide, dat tot dusver geen stap pen door de Russen ten aanzien van dit onderwerp waren ge daan, „doch wij weten niet wat de toekomst in zich bergt". Men acht echter een dergelijke stap van Russische zijde niet uitge sloten. De Koningin ontvangt Dr. Beel Minister-president Dr. L. J M. Beel is Zaterdagmorgen door H.M. de Koningin in het Ko ninklijk Paleis op den Dam te Amsterdam in audiëntie ontvan gen. De Minister arriveerde in zijn auto om 10 uur en verliet het Koninklijk Paleis ruim een uur later. BATAVIA 27 Jan. (Aneta). Volgens berichten van het re- publikeinsche persbureau „Antara" is er te Krian in den sector van Soerabaja een he vige strijd ontbrand. Volgens dit persbureau zou de desa Krian op 24 Januari zijn ge ëvacueerd, doch de Neder iandsche legervooriichtings- dienst heeft geen nadere ge gevens beschikbaar. De Lt. Gouverneui—Generaa] dr. van Mook en Generaal ma joor Buurman van Vreede zijn hedenmorgen per vliegtuig naar Soerabaja vertrokken „in ver band met den militairen toe stand aldaar en de gevechten te Krian". Dr. F. J. A. Idenburg en Dr. P. J. Koets zijn heden naar Bui tenzorg vertrokken, teneinde zich van den plaatselijken toe stand op de hoogte te stellen Margarine in plaats van boter In de periode van 2 t.e.m. 15 Februari zal voor personen van 5 jaar en ouder uitsluitend mar garine en geen boter beschik baar worden gesteld. Deze maatregel is noodig om den voor den winter beschik baren botervoorraad over het geheele seizoen zoo goed moge lijk te kunnen verdeel»n. In de voorafgaande maanden is er eenige malen in het totale vet- rantspen meer boter gegeven om het hoofd te kunnen bieden aan de moeilijkheden in de grondstoffenvoorziening van de margarine-industrie. Vermoede lijk zal deze vervanging voor het voor de A-, B- en C-groep gebruikelijk geworden veertien- daagsche boterrantsoen niet be hoeven te worden herhaald. De Daily Express schrijft: alweer een week-end, dat het vliegend publiek geschokt heeft. Twee rampen met passagiers vliegtuigen in 24 uur. Alweer de Dakota's. De Dakota heeft een prachtige staat van dienst in oor logstijd wat betreft uithoudings vermogen en veiligheid. Vijf zesde van het wereld-luchttrans port geschiedt per Dakota. En alles bijeen wordt door Dakota's een reusachtige afstand aan pas sagiersvervoer afgelegd. En toch begint de naam van deze machi ne schrikwekkend „vertrouwd" te worden. Wat mankeert er aan? Welke zijn de fouten, waar door de geheele burgerlijke luchtvaart in discrediet gebracht dreigt te worden? Geschiedde de bediening van deze machine deskundiger in oorlogstijd? Was de controle in tensiever? Vliegen de Dakota's met te zware betaalde vracht om een maximum aan veiligheid te kunnen waarborgen? Het pu bliek moet op al deze punten gerustgesteld worden, wil de luchtvaart niet een achterstand van jaren gaan lijden. Twee din gen moeten gedaan worden, en spoedig: ten eerste moeten alle landen hgt voorbeeld van Graot- Brittannië volgen door 'n open baar onderzoek te houden naar een ramp. Bij het onderzoek naar het ongeluk in Kent zijn reeds onverwachte dingen aan het licht gekomen. Ten tweede moet een internationaal veiligheids reglement worden opgesteld en in acht genomen worden door alle landen". Egypte doet een beroep op de Ver. Naties Mahmoed Nolcrasjy Pasja, de eerste minister van Egypte, heeft een verklaring afgelegd, waarin hij bevestigt, dat Egypte „de ge heele kwestie van Egypte en de Soedan", aan de V.N. zal voor leggen. VOORZITTER VAN DE AMSTERDAMSCHE KVP ^Zaterdag omstreeks middernacht is de voorzitter van den Kring Am sterdam der Katholieke Volkspartij, de heer J. R. Robert, tevens Jonge ren-commissaris der Partij, in zijn auto onder het viaduct te Diem*9 door tot dusverre nog niet opgetaste oorzaak doodelijk verongelukt. De heer Robert behoorde tot een van de eerste verzetslieden in «ns land. Hij werd in 1941 door den Sicherheitsdienst gearresteerd en verbleef tot April 1945 in het con centratiekamp Buchemwald, waar hij door de Amerikanen werd be vrijd. Teruggekeerd in Nederland nam hij de organisatie der jongeren in de Katholieke Volkspartij ter hand en had als Jongeren-eommis- saris en als voorzitter van den Kring Amsterdam der K.V.P. veel invloed in de Partij. Hij was 37 jaar oud en laat een vrouw met drie kinderen achter. De heer Robert, die daags tevonen in Almelo gesproken had voor een af deeling der Katholieks Jongeren Organisatie, had Zaterdag een be spreking gevoerd in Nijmegen en begaf zich dien avond alleen in zijn wagen naar Amsterdam op weg E^i automobilist, die een upr na middernacht het viaduct te Diemeo passeerde, ontwaarde in bet voorbij gaan een brandend achterlicht in de naast den weg onder het viaduct doorloopende Muidertrekvaart gn waarschuwde ijlings de rijkspolitie, die om half twee met een takelwa gen ter plaatse verscheen. Een half uur later had men de personsnauto uit de vaart getrokken, waarin het ontzielde lichaam van den heer Ro bert werd aangetroffen. Dit is voor- loopig overgebracht naar de Diemer begraafplaats. Volgens een door de politie opge stelde reconstructie van het ongeluk moet hij met vrij greote snelheid het viaduct bij Diemen over den rijks- verkeersweg van het Gooi naar Am sterdam genaderd zijn. Men neemt aan, dat de heer Robert te laai den verkeerspijl heeft opgemerkt, dié zich daar in het midden van dep weg bevindt. Waarschijnlijk heeft hij sterk geremd, waardoor zijn wa gen op den gladden weg slipte, met flinke snelheid over het linker ge deelte van den weg gleed én over het daarnaast op het zelfde niveau gelegen voetpad. Voor de grooip kracht van den val bezweek ook het ijs in de Muidertrekvaart, de wqgen sloeg over den kop, en verdween geheel onder het ijs. Huurverhooging zonder toestemming verboden In verband met een een dezer dagen gepubliceerd dagbladbe- richt, waaruit blijkt, dat op on derverhuurders plotseling een huursverhooging zou mogen worden toegepast, deelt het di rectoraat generaal voor de prij zen mede, dat van een dergelij ke maatregel geen sprake is. In de bestaande situatie is geen wij ziging gekomen, zoodat voor -elke huursverhooging eerst d* goedkeuring van het bevoegde prijzenbureau voor onroerends zaken moet worden afgewacht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1947 | | pagina 1