Nieuw
K.L.M.-vliegtuig stort neer bij Kopenhagen
NOG MEER VLIEGRAMPEN
ZESTIEN PASSAGIERS EN ZES LEDEN
DER BEMANNING
matteh
tuks
Deurmatten
70 f WO
ERS'
eerinrichting
Sirakoven-
Himmelraich
i„London"
af te geven:
larders!
adskelder.
ENTING
en diphterie
n roodvonk
afren inenten
ELOT
Voor Alkmaar en omgeving
Onder wie Prins Gustaaf, Grace Moore en Geyssendorffer
Oostenrijk wordt
onafhankelijk
Twaalf dood en op Croydon
De heerschende
kolennood
De Poolsche
verkiezingen
Een Britsch-Russisch-
Fransch verdrag?
Hevige gevechten
bij Soerabaja?
Alweer een Dakota
J. R. ROBERT f
uist hebben wij
igen:
zware kwaliteit
80 f 9)5®
ijke bestellingen
na volgorde van
imst uitgevoerd
-8 Telef. 3452
LKMAAR
5m
«GEN:
kpotten, Duiven -
>akiken, Kippen,
a, Bloempotscho-
liviapotten, Stee.
a's. Alle soorten
Iwerk. Alle soor-
utwaren.
11 - Alkmaar
JR
ALEN
oor:
bruiloften
partijen
vergaderingen
etc.
onkenoord 94-96
ONKENOORD 46
W. Legh. en Gekr.
..d. rui f 6,50 p. st.
g f 7.90 p. st:, br.
I. leg f 10,— p. st.
br. '46 a. d. leg
p. st., Loopeenden
a. 6. leg f 6,— p.
d. h. geh. land
rpark „Meerzicht"
/jjchen (Gld)
DT U DAT GEEN
JK IDEE,
Uw bierje of li-
rtje te drinken in
gelegenheid, die
eveer 100 jaar be-
t?
iets vindt U in
dronkenoord
t.o. Hekelstraat
ïrgem. van OTJDE
)RP maakt bekend,
sderom gelegenheid
in wordt zich tegen
m gevreesde ziekte
ohterie en roodvonk
eerlingen van d"
■sschool te 'T VELD
;ze inenting plaats
1 op Maandag 24
i.s. des nam, om 2
de school. Voor de
gen van de O. L.
te OUDE NIE-
op Djpsdag 28 Ja-
a.s. des nam, 2 uur
lize van dr. Schreu.
■aarna zal om onge-
4 uur aan vol-
nen en de school
jeugd van het dorp
NIEDORP gele
id worden gegeven
te laten inenten
de volwassenen c-
vrije jeugd te 'T
en ZIJDEWIND
it hiertoe de gele
id op Woensdag 29
r.s, des nam, 2 uur
t café Burger aan
:el. Laten velen van
gelegenheid gebruik
x Voorkomen is be.
in genezen.
Burgem. voorn.,
H. J. BOSMAN
Niedorp 24 Jan. 47
btï fijn plaatsje in de
heerlijk en wat gaat
een njooi huis hebben,
ike jongen zijn. Zullen
kunnen spelen. Oom
dat Teentje heel veel
ft. Zo denken gaat de
Er zijn mensen
maar nu is het
lom Voet en Duimelot
euws er.' gram. muziek
Dr de fabriek; 10.35
0 Trio; 12.40 Lunch-
Kamermuziek; 1535
16.00 Kamermuziek;
Nieuws; 19.30 Strijk-
20.15 Bonte Dins-
22.30 Kamermuziek;
HoofdredacteurH. N. Smits,
rayonredacteur: Fr. Otten.
Directeur: E. J. M. Stumpel
Abonnementsprijs 3.40 per
kwartaal; 1.20 per maand;
incl. incasso. Adv.-pr. p. editie
13 c. p. mm.; minimum 2.50;
in alle edities 26 c. p. mm.;
minimum 4.-; Fam.ber. 20 c.
p. mm.; in al'e edities 30 ct.
Buiten God is 'l
nergens veilig
(Vondel
MAANDAG 27 JANUARI 1947
42e JAARGANG - NUMMER 11136
BUREAUX:
ALK1JAAR: Langestraat 42 A,
Tel. 2046 fadm.). 2047 fred.j,
K 2200.
HOORN: Draafsingei 59. Tel.
4243 (K 2290) 2 lijnen.
DEN HELDER: Weststraat 80,
Tel. 2383 (K 2230).
SCHAGEN: Molenstraat 52,
Tel. 459 (K 2240).
Bank: Noorderbank
De bemanning van het ver
ongelukte KLM-vliegtuig be
stond uit de volgende perso
nen:
le piloot G. J. Geyssendorf-
fer, geboren 1 - 4 - 1892.
2e piloot G. J. Rietman, ge
boren 27 - 4 - 1918.
le telegrafist S. M. A. Pij
nenburg 18 - 4 - 1915.
2e telegrafist W. Branden
burg, geboren 28 - 8 - 1920.
Mecano W. A. Bommel, ge
boren 28 - 7 - 1924.
Steward H. Hoek, geboren
27 - 12 - 1917.
V-
het geval dat de ko
ning zou komen te
overlijden.
Prins Gustaaf Adolf,
die president was van
den Zwëedschen ath-
lethieKbond, was in
1934 voorzitter van het
Olympische comité.
ZONDAGMIDDAG TE ONGEVEER HALF VIER is het KLM-lijnvliegtuig de Ph-Ctr
dat om tien minuten voor twaalf van Schiphol was vertrokken, op het vliegveld
Kastrup bij Kopenhagen neergestort en onmiddellijk in brand gevlogen.
Het toestel stond onder commando van gezagvoerder G. J. Geyssendorfer, die met
nog vijf andere leden van de bemanning en zestien passagiers om het leven kwam.
Onder de passagiers bevond zich de Zweedsche Prins Gustav Adolf, die juist van
zijn bezoek aan Prins Bernard terugkeerde, alsmede de Amerikaansche zangeres
Grace Moore en de Deensche zangeres Gerda Neumann en de heer P. Engel,
directeur van de N.V. Dekker's Houthandel te Zaandam, de eenige Nederland-
sche passagier.
HET K.L.M.-LIJNVLIEGTUIG DE PH-CTR, landde op het vlieg
veld Kastrup om 14.55 uur. Het vertrok met bestemming
Stockholm 36 minuten later. Kort na den start zagen waarnemers,
dat het vliegtuig hoogte verloor, met het gevolg, dat het van
zeventig meter hoogte op het vliegveld neerstortte. Tot hun schrik
bemerkten de waarnemers, dat bij het neerkomen op den grond
het vliegtuig explodeerde en onmiddellijk vlam vatte. Een groot
aantal ambulance-wagens reden onmiddellijk naar de plek waar
het vliegtuig was neergestort. Ook een reddingsbrigade met alle
beschikbare middelen bega! zich dadelijk naar de plek des
onheils.
De namen der passagiers
De namen van de 16 passa
giers, die om het leven kwa
men, luiden:
P. Engel, directeur van de
N.V. Dekker's Houthandel te
Zaandam; Prins Gustav Adolf
■wan Zweden, zijn adjudant
graaf Steenbock; de Ameri
kaansche zangeres Grace Moo
re, die vergezeld was deor
Louis Peltier en de heer Mal-
beck; de Deensche zangeres
Gerda Neumann; de Deen Jens
Dennow; de Deen Hans Thom-
sen; mevr. Fehrmann, even
eens een Deensche; verder de
Denen Brix, Granth en Macke-
prang; de Spanjaard Izgrierdo;
de Eransche jongen Sorbon; de
Zweed Tuvhagen.
Vier van de 16 passagiers
waren op Schiphol ingestapt,
de twaalf anderen waren te
Kopenhagen aan boord ge
komen. Drie passagiers had
den in het vliegtuig te Am
sterdam plaats genomen met
bestemming Kopenhagen en
waren- op Kastrup uitgestapt.
Voor de start te Kastrup is de
machine nagekeken en alles
was in orde bevonden.
Een ooggetuige
vertelde, dat toen het toestel de
lucht inging het normaal steeg
met een hoek van 60 graden. Op
een gegeven moment zag deze
ooggetuige, dat de piloot zijn
toestel recht trok, maar op een
hooge van 100 meer maakte het
een draaiende beweging, raakte
den grond met den linkervleu
gel en maakte een slag om. Op
hetzelfde moment werd een he-
De beroemde zangeres Grace
Moore, die bij de vliegramp
nabij Kopenhagen om het leven
kwam. ANP P-
vige ontploffing gehoord en
stond de machine in lichte
laaie. Alle leden van de beman
ning en ook de passagiers moe
ten onmiddellijk zijn gedood in
verband met het feit, dat de
personen, die dadelijk naar de
plek des onheils waren gegaan
om hulp te verleenen, de inzit
tenden op hun plaatsen vonden.
De brandweer van het vliegveld
rukte onmiddellijk uit en ook
de brandweer en een reddings
brigade uit Kopenhagen bereik
ten het vliegveld een tiental
minuten later. Niets kon er meer
gedaan worden dan het hevige
vuur te blusscKen.
De K.L.M.-persdienst meldt,
dat het vliegtuig, een lijptoestel
van den K.L.M.-dienst Amster
dam - Stockholm, de reis Am
sterdam.Kopenhagen normaal
had volbracht en daar te om
streeks 3 uur was geland.
Nadat drie passagiers, n.l.
2 Nederlanders Wentges en
de Deen Mourier waren uit
gestegen, startte het met 16
passagiers normaal onder goe
de weersomstandigheden. On
middellijk na den start steeg
het vliegtuig op zeer onge
bruikelijke wijze stijl omhoog,
vaaardoor het onbestuurbaar
werd en op h.et vliegterrein
totaal vernield werd. Dit ver
loop zou kunnen wijzen op
een abnormalen toestand van
het vliegtuig.
Dit ernstig gebeuren in het
internationale luchtverkeer zal
in Zweden, Denemarken, Neder
land en ook daarbuiten een
diepen indruk maken. Hoewel
de ramp geschiedde onder het
oog van het luchthavenpersoneel
te Kastrilp, zal het moeilijk zijn,
de oorzaak van de storing te
vinden. Een onderzoek door de
Deensche luchtvaart-autoritei -
:en, bijgestaan door Nederland-
sche deskundigen van den rijks
luchtvaartdienst zal worden in
gesteld.
Schiphol verlaten
Schiphol bood een verlaten
aanblik Zondagavond, toen de
ongelukstijding binnenkwam. Er
werden geen vliegtuigen meer
verwacht, noch waren er, die
nog vertrekken moesten. Van
de directie was alleen de heer
J. C. van de Kloot aanwezig, die
over de oorzaak van de ramp
bij Kopenhagen uiteraard geen
definitief nieuws kon med^d""
'en. Tegen acht uur voerde hij
een kort telefonisch gesprek met
het vliegveld Kastrup, waarna
hij onmiddellijk naar het hoofd-
''antoor van de K.L.M. in den
Haag vertrok.
Het eerste nieuws van de
ramp werd om zes uur door den
radio-nieuwsdienst bekend ge
maakt, waarna om acht uur de
namen der zestien passagiers
door de aether gingen.
Daarna betrachtte de nieuws
dienst een minuut stilte. De
thans verongelukte piloot Geys
sendorffer was met zijn collega
Steinbeck een der oudste vlie
gers op de route naar Scandi
navië.
Het toeval wilde, dat Geyssen
dorffer op het laatste moment
e plaats als gezagvoerder van
e PH-TOR van Steinbeck
heeft overgenomen. Deze laat
ste stond n.l. op de officieele
indeélingslijst voor de vlucht
van Zondagmiddag naar Stock
holm als piloot ingeschreven
Steinbeck had echter nog en
kele dagen vacantie tegoed,
zoodat besloten werd, dat
Geyssendorffer hem voor deze
vlucht zou vervangen.
Zweden rouwt
Het bericht van den dood van
Prins Gustaaf Adolf werd door
kroonprinses Louise aan prinses
Sibylle medegedeeld. Alle the
aters te»Stockholm zijn gesloten.
Het radioprogramma zond een
herdenkingsprogramma uit. De
Deensche radiostations lieten de
lichte programma's uitvallen en
brachten treurmuziek ten ge~
hoore.
Reuter meldt, dat de dood van
den Prins een bijzonder harde
slag is voor Koning Gustaaf
Zijn schuwheid ten spijt was
hij geliefd door het Zweedsche
volk, waarvan sommigen hem
beschouwden als den volgenden
koning van Zweden. De kroon
prins, vader van prins Gustaaf,
is ziekelijk en zoo nu en dan
hebben geruchten de ronde ge
daan, dat hij afstand zou doen
ten gunste van zijn zoon voor
Omtrent het vertrek
van Prins Gustav
Adolf van Zweden van
het vliegveld Schiphol
vernemen wij nog, dat
de Zweedsche Prins te-
genover een vriend
verklaarde, dat hij mét
veel genoegen enkele dagpn
op het Paleis in Soestdijk
had doorgebracht. De Prins
had by zijn bagage speelgoed
voor zijn kinderen, dat hy in
Nederland had gekocht. Prins
Bernhard en hij voerden een
levendig gesprek tot op het
moment, dat bet vliegtuig ta-
xide naar de plaats, waar het
zqu starten. Bij het afscheid
gaven zjj elkaar een stevigen
handdruk.
De heer Engel.
Het Nederlandsche slachtoffer
onder de passagiers, werd in 1889
te De Koog geboren Op 15-jarigen
leeftjjd trad hij als jongste be
diende in dienst van de firma
Dekker's Houthandel te Zaandam.
■Poen in 1921 de firma werd om
gezet in een NV werd de heer En
gel mede-directeur. Hij was een
zeer eenvoudig rustig man, die
alles voer zijn zaak over had.
Onder de slachtoffers bevind't
zich ook de jeugdige Fransche pia
nist Jean Loup Peltier, die de
zangeres Grace Moore accompag
neerde en die gisterenavond op een
recital te Kopenhagen een groot
succes oogstte. Voor zijn vertrek
had hij medegedeeld, dat hij naar
Kopenhagen terug zou komen voor
een solistenconaert.
Grace Moore had Zaterdag
avond gezongen in de grootste
zaal van de Deensche hoofd
stad waar zy uitbundig succes
oogstte.
Zij zong Carman cn Madame
Butterfly, alsmede werken van
Reynaldo Hahn, Debussy en Tsjai-
kofsky.
Reuter meldt uit Stockholm dat
Het eerste succes te
Londen
De speciale plaatsvervangers
voor Oostenrijk van de minis
ters van buitenlandsche zaken
.hebben het eerste artikel van
het vredesverdrag met Oosten
rijk goedgekeurd. Hierbij erken
nen de geallieerden, dat Oosten
rijk weer is hersteld als een on
afhankelijke en souvereine staat.
Dit was het eerste concrete
succes na veertien dagen wer
ken. De plaatsvervangers kon
den echter niet tot «vereenstem-
ming komen over de vraag of
het verdrag een bepaling zou
bevatten, waarbij de politieke
en economische integriteit zou
worden gegarandeerd,
verscheidene personen, die een
plaats in een vliegtuig hadden be.
sproken, zich van de lijst hebben
laten schrappen.
Prins Gustaf Adolf werd ge
ïdentificeerd door een metalen
discus, welke hij om zijn hals
droeg. De Prins zal worden begra
ven in de Ridderholm Kerk, de
traditionele begraafplaats van de
leden der Zweedsche koninklijke
familie, in het oude deel van
Stockholm. in de onmiddellijke
nabijheid van het koninklijk pa
leis. In geheel Denemarken zul
len vandaag de vlaggen halfstok
hangen ten teeken van rouw ower
de 22 inzittenden van het vlieg
tuig.
In muziekkringen te Parijs en
Cannes wordt gerouwd over
den dood van Grace Moore.
Deze werd in November van
het vorig jaar eereburgeres
van Cannes, waar zij van 1931
af met onderbrekingen heeft
gewoond.
Te Parijs zong zij voor het laatst
in het begin van December jl., toen
haar optreden in de opera Louise
een record aantal bezoekers naar
het Parijsche operagebouw trok.
Spoedig daarna werd haar 't kruis
van Legioen van Eer voor aan
Frankrijk bewezen diensten ver
leend.
De „Daily Express" wijst er op,
dat de ramp ontstellende over
eenkomst vertoont met de ramp
met de Dakota te Croydon
De laatste foto, welke van den Zweedschen prins Gustaaf Adolf
die bij de vliegramp te Kopenhagen om het leven kwam, ge
maakt werd in het restaurant van het vliegveld Schiphol, waar
hij, even voor zijn vertrek met Prins Bernhard een kopje koffie
dronk. ANP P.
Terwijl vrienden en venwan
ten nog maar juist „vaartwel"
hadden gewenscht vonden
twaalf menschen den dood in
het brandend wrak van de
Dakota, welke terstond na den
start van het vliegveld Croydon,
met bestemming voor Zuid-
Afrika, op een aan den grond
staande vliegmachine in vloog.
Het verongelukte vliegtuig be
hoorde aan de „Spencer Airways"
en werd bestuurd door den eigenaar
van deze maatschappij, kapitein
Ted Spencer. De machine startte bij
slecht zicht en had achttien passa
giers aan boord en e«n bemanning
van vijf koppen. De bij het vertrek
aanwezigen zagen de machine ab
normale bewegingen maken bij het
loskomen van den grond en haar
daarna afduiken op een Tsjechische
Dakota, die voor revisie op het
vliegveld stond. Beide vliegtuigen
vlogen in brand. Ijlings toegesnelde
vliegveld-employes en andere om
standers konden nog elf van de in
zittenden uit de neergestorte ma
chine helpen voordat de hitte hen
noodzaakte zich terug te trekken.
IJegenen, die aan de Tsjechische
Dakota aan het werk waren maak
ten zich uit de voeten toen zij de
andere machine op zich af zagen
komen.
Onder de omgekomenen zijn
twee babies met hun ouders en
drie missiezusters, die naar
Nyasaland zouden gaan. Een
van de drie leden van de be
manning, die het er levend af
brachten, George Wright, ver
telde. dat een van de zusters
haar leven voor het zijne had
opgeofferd. „Ik had veel moeite
om de deur voor in de machine
open te krijgen, aldus zeide hij,
en toen mp dat gelukt was wil
de ik een der zusters probeeren
te helpen om te ontsnappen. Zij
duwde mij echter door de deur
naar buiten en toen ik achterom
keek zag ik haar in brand staan.
Toen de benzine-tanks in brand
vlogen was er geen redden meer
aan. Een beambte van de Spencer-
Airways, die bij het vertrek van de
machine aanwezig was, verklaarde,
dat na den start het linksche draag
vlak omlaag scheen te zwaaien, het
geen een mankement aan de link
sche motor zou doen veronderstel
len. Een va* de overlevende passa
giers verklaarde, dat hij tijdens het
starten vuur uit de linker-motor
had zien komen.
De drie omgekomen missiezusters
waren afkomstig van het klooster
„La Sagesse" in het Noordwesten
van Londen, van welke congregatie
zich het moederhuis in Frankrijk
bevindt. Het zijn de zusters Jeanne
Rouselot. een 71-jarige Franchise,
die veertig jaren in de missie van
Nyassaland gewerkt heeft; Eugenie
Martin een 31-jarige Frangaise, die
als verpleegzuster voor het eerst
naar de missie ging en Helen Lester,
een 52-jarige Engelsche, die een be
zoek had gebracht aan het Moeder
huis in Frankrijk.
Mosquito neergestort.
Londen, 25 Jan. (ANP-Aneta).
Op drie kilometer afstand van
North Allerton is een Mosquito-
vliegtuig neergestort, de bemanning
twee personen kwam om het
leven.
By Honkong.
Een vliegtuig van de Philip-
pynsche Luchtvaartmaatschap
pij is Zaterdag tegen den „Bui-
velspiek" bij Hongkong te plet
ter gevlogen. Vier personen, on
der wie een vrouw, kwamen
om het leven. Aan boord be
vond zich een lading gouden
staven ter waarde van 1 mil-
lioen pond Sterling.
De ligging van het wrak doet ver
moeden, dat het vliegtuig slechts 15
meter had hoeven op te trekken om
den heuvel over te komen. Tevoren
had een Luchtvaartcontrole-post
herhaaldelijk met den meesten aan
drang geseind hooger te gaan vlie
gen. De gouden staven, die het
vliegtuig vervoerde lagen wijd en
zijd verstrooid op den grond
In Columbia.
Een vliegtuig van de Colombian
National Airways dat sinds Woens
dag was vermist, en dat 17 passa
giers vervoerde is thans door twee
Amerikaansche vliegers gevonden.
Men vreest dat alle inzittenden om
het leven zijn gekomen.
In Duitsehland.
100 K.M. ten Zuiden van Ham
burg is een Amerikaansch leger
vliegtuig omlaaggestort. Het vlieg
tuig vloog tegen een hoogspannings
kabel. De piloot werd gedood.
Een telegram aan den
Minister
In verband met de kolennood
in de giezimien heeft de Raad
van Vakcentralen een telegram
aan den Minister van Economi
sche Zaken gericht, waarin de
Raad mededeelt, dat hy uit alle
deelen vc.n het land verzoeken
ontvangt om aanwijzing van
althans één kolenbon. Vele ge
zinnen zijn zonder brandstof,
welke toestand by de huidige
vorst nijpend is. Gezien deze
noodtoestand dringt de Raad er
6y den Minister op aan al het
mogeljjke te doen opdat de
nieuwe kolenbon zoo spoedig
mogeljjk wordt aangewezen.
Ambassadeur van de V.S.
brengt rapport uit
De Amerikaansche ambassa
deur te Warschau, Arthur Bliss
Lane, heeft verklaard dat hij een
rapport zendt aan het Ameri
kaansche ministerie van buiten
landsche zaken, waarin hij me
dedeelt, dat volgens opinie van
de ambassade en andere waar
nemers de Poolsehe verkiezin
gen gekarakteriseerd werden
door arrestaties op grooten
schaal en intimidatie.
Uit Parijs wordt gemeld, dg.t
er berichten zijn, volgens welke
Generalissimus Stalin zou aan
dringen op een drievoudige mi
litaire alliantie tusschen Rus
land, Engeland en Frankrijk.
Ambtenaren van het Fransche
ministerie van buitenlandsche
zaken toonden zich over deze
berichten echter gereserveerd.
Een vertegenwoordiger van het
kabinet van den Franschen mi
nister van buitenlandsche zaken
zeide, dat tot dusver geen stap
pen door de Russen ten aanzien
van dit onderwerp waren ge
daan, „doch wij weten niet wat
de toekomst in zich bergt". Men
acht echter een dergelijke stap
van Russische zijde niet uitge
sloten.
De Koningin ontvangt
Dr. Beel
Minister-president Dr. L. J
M. Beel is Zaterdagmorgen door
H.M. de Koningin in het Ko
ninklijk Paleis op den Dam te
Amsterdam in audiëntie ontvan
gen. De Minister arriveerde in
zijn auto om 10 uur en verliet
het Koninklijk Paleis ruim een
uur later.
BATAVIA 27 Jan. (Aneta).
Volgens berichten van het re-
publikeinsche persbureau
„Antara" is er te Krian in den
sector van Soerabaja een he
vige strijd ontbrand. Volgens
dit persbureau zou de desa
Krian op 24 Januari zijn ge
ëvacueerd, doch de Neder
iandsche legervooriichtings-
dienst heeft geen nadere ge
gevens beschikbaar.
De Lt. Gouverneui—Generaa]
dr. van Mook en Generaal ma
joor Buurman van Vreede zijn
hedenmorgen per vliegtuig naar
Soerabaja vertrokken „in ver
band met den militairen toe
stand aldaar en de gevechten
te Krian".
Dr. F. J. A. Idenburg en Dr.
P. J. Koets zijn heden naar Bui
tenzorg vertrokken, teneinde
zich van den plaatselijken toe
stand op de hoogte te stellen
Margarine in plaats van
boter
In de periode van 2 t.e.m. 15
Februari zal voor personen van
5 jaar en ouder uitsluitend mar
garine en geen boter beschik
baar worden gesteld.
Deze maatregel is noodig om
den voor den winter beschik
baren botervoorraad over het
geheele seizoen zoo goed moge
lijk te kunnen verdeel»n. In de
voorafgaande maanden is er
eenige malen in het totale vet-
rantspen meer boter gegeven
om het hoofd te kunnen bieden
aan de moeilijkheden in de
grondstoffenvoorziening van de
margarine-industrie. Vermoede
lijk zal deze vervanging voor
het voor de A-, B- en C-groep
gebruikelijk geworden veertien-
daagsche boterrantsoen niet be
hoeven te worden herhaald.
De Daily Express schrijft:
alweer een week-end, dat het
vliegend publiek geschokt heeft.
Twee rampen met passagiers
vliegtuigen in 24 uur. Alweer de
Dakota's. De Dakota heeft een
prachtige staat van dienst in oor
logstijd wat betreft uithoudings
vermogen en veiligheid. Vijf
zesde van het wereld-luchttrans
port geschiedt per Dakota. En
alles bijeen wordt door Dakota's
een reusachtige afstand aan pas
sagiersvervoer afgelegd. En toch
begint de naam van deze machi
ne schrikwekkend „vertrouwd"
te worden. Wat mankeert er
aan? Welke zijn de fouten, waar
door de geheele burgerlijke
luchtvaart in discrediet gebracht
dreigt te worden?
Geschiedde de bediening van
deze machine deskundiger in
oorlogstijd? Was de controle in
tensiever? Vliegen de Dakota's
met te zware betaalde vracht om
een maximum aan veiligheid te
kunnen waarborgen? Het pu
bliek moet op al deze punten
gerustgesteld worden, wil de
luchtvaart niet een achterstand
van jaren gaan lijden. Twee din
gen moeten gedaan worden, en
spoedig: ten eerste moeten alle
landen hgt voorbeeld van Graot-
Brittannië volgen door 'n open
baar onderzoek te houden naar
een ramp. Bij het onderzoek naar
het ongeluk in Kent zijn reeds
onverwachte dingen aan het
licht gekomen. Ten tweede moet
een internationaal veiligheids
reglement worden opgesteld en
in acht genomen worden door
alle landen".
Egypte doet een beroep
op de Ver. Naties
Mahmoed Nolcrasjy Pasja, de
eerste minister van Egypte, heeft
een verklaring afgelegd, waarin
hij bevestigt, dat Egypte „de ge
heele kwestie van Egypte en de
Soedan", aan de V.N. zal voor
leggen.
VOORZITTER VAN DE
AMSTERDAMSCHE KVP
^Zaterdag omstreeks middernacht
is de voorzitter van den Kring Am
sterdam der Katholieke Volkspartij,
de heer J. R. Robert, tevens Jonge
ren-commissaris der Partij, in zijn
auto onder het viaduct te Diem*9
door tot dusverre nog niet opgetaste
oorzaak doodelijk verongelukt.
De heer Robert behoorde tot een
van de eerste verzetslieden in «ns
land. Hij werd in 1941 door den
Sicherheitsdienst gearresteerd en
verbleef tot April 1945 in het con
centratiekamp Buchemwald, waar
hij door de Amerikanen werd be
vrijd. Teruggekeerd in Nederland
nam hij de organisatie der jongeren
in de Katholieke Volkspartij ter
hand en had als Jongeren-eommis-
saris en als voorzitter van den
Kring Amsterdam der K.V.P. veel
invloed in de Partij. Hij was 37 jaar
oud en laat een vrouw met drie
kinderen achter.
De heer Robert, die daags tevonen
in Almelo gesproken had voor een
af deeling der Katholieks Jongeren
Organisatie, had Zaterdag een be
spreking gevoerd in Nijmegen en
begaf zich dien avond alleen in zijn
wagen naar Amsterdam op weg
E^i automobilist, die een upr na
middernacht het viaduct te Diemeo
passeerde, ontwaarde in bet voorbij
gaan een brandend achterlicht in
de naast den weg onder het viaduct
doorloopende Muidertrekvaart gn
waarschuwde ijlings de rijkspolitie,
die om half twee met een takelwa
gen ter plaatse verscheen. Een half
uur later had men de personsnauto
uit de vaart getrokken, waarin het
ontzielde lichaam van den heer Ro
bert werd aangetroffen. Dit is voor-
loopig overgebracht naar de Diemer
begraafplaats.
Volgens een door de politie opge
stelde reconstructie van het ongeluk
moet hij met vrij greote snelheid het
viaduct bij Diemen over den rijks-
verkeersweg van het Gooi naar Am
sterdam genaderd zijn. Men neemt
aan, dat de heer Robert te laai den
verkeerspijl heeft opgemerkt, dié
zich daar in het midden van dep
weg bevindt. Waarschijnlijk heeft
hij sterk geremd, waardoor zijn wa
gen op den gladden weg slipte, met
flinke snelheid over het linker ge
deelte van den weg gleed én over
het daarnaast op het zelfde niveau
gelegen voetpad. Voor de grooip
kracht van den val bezweek ook het
ijs in de Muidertrekvaart, de wqgen
sloeg over den kop, en verdween
geheel onder het ijs.
Huurverhooging zonder
toestemming verboden
In verband met een een dezer
dagen gepubliceerd dagbladbe-
richt, waaruit blijkt, dat op on
derverhuurders plotseling een
huursverhooging zou mogen
worden toegepast, deelt het di
rectoraat generaal voor de prij
zen mede, dat van een dergelij
ke maatregel geen sprake is. In
de bestaande situatie is geen wij
ziging gekomen, zoodat voor
-elke huursverhooging eerst d*
goedkeuring van het bevoegde
prijzenbureau voor onroerends
zaken moet worden afgewacht.