Nieuut
Episcopaat waarschuwt tegen Communisme
Russische protestnota
aan Washington
TWEE VLIEGRAMPEN
EISCHEN 71 DOODEN
Transport met voedsel en kolen
voor Urk
STAAN DE TELERS ACHTER
DEN GROENTENHANDEL?
Voor Alkmaar en omgeving
Het wezen van het stelsel en de gevaren
waarmee het de wereld bedreigt
Moeilijke maar gewaardeerde tocht
Soekarno benoemt
232 nieuwe
K.N.I.P.-leden
Britsche troepen
uit Griekenland
<?s Weinig aanvoer op de veilingen
Dr. de Groot thans
op Soestdijk
Hoofdredacteur H. N. Smits,
rayonredacteur: Fr. Otten.
Directeur: E. J. M. Stumpel
Abonnementsprijs 3.40 per
kwartaal; 1.20 per maand;
incl. incasso. Adv.-pr. p. editie
13 c. p. mm.; minimum 2.50;
in alle edities 26 c. p. mm.;
minimum 4.-; Fam.ber. 20 c.
p. mm.; in al'e editie- 30 ct.
Buiten God is 'l
nergens veilig
(Vondel)
MAANDAG 17 FEBRUARI 1947
42e JAARGANG - NUMMER 11154
BUREAUX:
ALKMAAR: Langestraat 42 A,
Tel. 2046 (adm.), 2047 (red.),
K 2200.
HOORN: Draafsingei 59, Tel.
4243 (K 2290) 2 lijnen.
DEN HELDER: Weststraat 80,
Tel. 2383 (K 2230).
SCHAGEN: Molenstraat 52,
Tel. 459 (K 2240).
Bank: Noorderbank
GEMEENSCHAPPELIJK hebben de Hoogwaardige Bisschoppen van Nederland in
Hun Vastenbrief dit jaar het wezen van het communisme behandeld en ge
waarschuwd tegen de gevaren, waarmede het de wereld bedreigt. Als het ,,godde-
looze communisme" zegepraalde, zou de wereld ten gronde gaan. Met kracht moet
het bestreden worden, door oprechte vernieuwing van het persoonlijke en open
bare leven, toepassing van christelijke, naastenliefde en rechtvaardigheid, een
dracht, gebed en boetvaardigheid.
De brief luidt als volgt:
Beminde Geloovigen,
Eenige jaren heeft een deel van de Christelijke wereld ge
zucht onder den druk van het nationaal-socialisme. Nog nauwe
lijks zijn wij daar uiterlijk van bevrijd, of thans dreigt ons 'n even
groot of wellicht nog grooter gevaar van den kant van het com
munisme.
Beide stroomingen komen uit dezelfde bron. Zij erkennen
niet het bestaan van een persoonlijken God en zoeken het geluk
der menschen uitsluitend in dit aardsche leven. Zij verwerpen
de Apostolische geloofsbelijdenis en met name het eerste artikel:
„Ik geloof in God, Schepper van hemel en aarde", en het
laatste artikel: „Ik geloof in het eeuwig leven". En zij vertrouwen
niet meer op Jezus Christus, onzen Verlosser en Zaligmaker.
Bovendien gebruiken zij dezelfde middelen: misleiding en bedrog,
dwang en tyrannie.
Gij weet, beminde geloovigen, hoe
Wij herhaalde malen Onze stem
hebben verheven tegen het natio
naal-socialisme en hoe Wij hebben
verklaard, dat de aanhangers daar
van niet waardig zijn de H.H. Sa
cramenten te ontvangen. In Onzen
Vastenbrief van het vorig jaar heb
ben Wij U opnieuw voorgehouden,
dat ook het lidmaatschap van com
munistische vereenigingen voor ka
tholieken verboden is. In dezen her
derlijken brief, zullen Wij uiteen
zetten het wezen van het commu
nisme, daarbij steunend op de Pau
selijke documenten, vooral op de
Encycliek van Paus Pius XI Divini
Redenaptoris, van 19 Maart 1937
over het „Goddelooze Communis
me" en Wij willen U waarschuwen
tegen de gevaren, waarmede het de
wereld bedreigt.
In de zooeven genoemde Ency
cliek sprak de H. Vader van het
„Goddelooze Communisme". „God
deloos" is het communisme niet al
leen in zoover het uit onwetendheid
het bestaan van een persoonlijken
God niet erkent, maar vooral ook,
omdat het met alle denkbare mid
delen, met list en sluwheid, met be
drog en geweld het geloof in de
harten der menschheid tracht uit te
roeien. De goddeloosheid, het be
strijden van God en godsdienst is
zelfs een wezensbestanddeel van
het communisme.
De naam „communisme"
klinkt zoo mooi en verleidelijk:
alles is gemeenschappelijk; de
aardsche goederen worden ge
meenschappelijk onder de men
schen verdeeld; er zijn geen
armen en rijken meer.
Ook de oudste Christenen
„hadden alles gemeen" en „er
was er niet één, die iets van het
zijne zijn eigendom noemde".
(Hand. 4:32). Ook later waren
er talrijke idealisten, die de
menschen tot een gemeen-
schaps-idee opwekten.
Doch zooals de H. Vader zegt,
het tegenwoordige communisme
heeft een valsch verlossings
idee in zich, een valsch ideaal
van rechtvaardigheid en broe
derschap, dat met bedrieglijke
beloften de massa verleidt. Dit
gebeurt vooral in een tijd als
den onzen, waarin ongekende
ellende heerscht tengevolge van
de slechte verdeeling der aard
sche goederen.
De leer van het communisme be
rust op het z.g. dialectisch en histo
risch materialisme, dat vooral ver
kondigd werd door Marx, die in
184B tezamen met Engels het
„Communistisch Manifest" uitgaf.
Marx was een Duitscher van Jood-
sche afstamming met Messiaansche
verwachtingen van een wereldver
lossing, doch vol haat tegen het
Christendom. Volgens Marx bestaat
er maar één werkelijkheid, nl de
materie, de stof, die bewogen wordt
door blinde krachten. De plant, het
dier en de mensch hebben zich ge
leidelijk uit stoffelijke oerkrachten
ontwikkeld. Er is geen verschil tus-
schen geest en stof, tusschen ziel en
lichaam. De mensch is slechts een
hooger ontwikkeld dier; met den
dood is alles uit. Een God bestaat er
niet. Wat wij God noemen, is een
uitvinding van de rijkeren om de
armen in bedwang te houden. Het
verschil tusschen mensch en dier
bestaat daarin, dat de mensch zijn
eigen bestaansmiddelen voortbrengt,
wat voor een dier onmogelijk is. Des
te hooger staat een mensch, naar
mate hij meer voortbrengt.
Ook het nationaal-socialisme is
geheel op de materie gebouwd, doch
de beheerschende factoren zijn hier
biologische krachten, ras en bodem;
men spreekt daarom van biologisch
materialisme.
Volgens het historisch materia
lisme worden de maatschappelijke
verhoudingen bepaald door stoffe
lijke, economische factoren. Zooals
er in de levende natuur een voort
durende strijd is tusschen de ster
keren en zwakkeren, zoo is er ook
in de maatschappelijke wereld der
menschen een ononderbroken strijd
tusschen rijken en armen, bezitters
en bezitloozen, kapitalisten en pro
letariërs, welke strijd echter volgens
hen steeds zal uitloopen op de vrij
making van de onderdrukte klasse.
De economische verhoudingen lei
den daartoe met ijzeren noodzake
lijkheid. Deze klassenstrijd is een
essentieel element van het Marxis
me.
En om nu het ideaal, de klassen-
looze maatschappij spoediger tot
stand te brengen, zoo zegt de Ency
cliek, trachten de communisten de
tegenstellingen, die tusschen de ver
schillende klassen der maatschappij
bestaan, scherper te doen uitkomen.
De klassenstrijd met zijn haat en
vernietiging wordt aldus een soort
kruistocht voor den vooruitgang der
menschheid. De proletariërs en on
der hen de krachtigsten, de commu
nisten, hebben daarbij de leiding.
„Alle machten, welke «j dan ook
zijn, die zich verzetten tegen deze
gewelddadigheden, moeten vernie
tigd worden als vijanden der
menschheid". (Encycliek Divini Re-
demptoris no. 9). De communisten
moeten zich meester maken van de
politieke macht in de verschillende
landen, om het communistische sy
steem met de dictatuur van het pro
letariaat door te voeren. Dan volgt
uiteindelijk de synthese, het com
munistische paradijs, waarin allen
in gemeenschap, in geluk en vrede
leven.
De grondslagen van het commu
nisme, door Marx gelegd, die zijn
denkmethode ontleende aan den
Duitschen wijsgeer Hegel, en zijn
materialistische wereldbeschouwing
dankte aan den Duitschen philosoof
Feuerbach, werden in lateren tijd in
hun uiterste consequenties toegepast
door Lenin. Ook in de jongste „be
ginselverklaring" der Communisti
sche Partij Nederland wordt uit
drukkelijk verklaard, dat haar le
vensbeschouwing wortelt in het
„dialectisch materialisme".
Vroeger werden de namen com
munisme" en „socialisme" dikwijls
ongeveer gelijkluidend gebruikt.
Maar na de Russische revolutie in
1917 verstaat men onder „commu
nisme" gewoonlijk het extreem
Marxisme, in zijn Russischen vorm
ook wel Bolsjewisme genoemd. Doch
ook de meeste meer gematigde so
cialistische richtingen stammen oor
spronkelijk af van Marx.
Als geschreven voor onzen tijd
heeft reeds Paus Pius XI in zijn En
cycliek Quadragesimo Anno over
„de niet-communistische groepen of
partijen in het socialisme" gezegd,
„dat hun wenschen de rechtmatige
eischen der christelijke maatschap
pij-hervormers somtijds sterk nabij
komen". (Quadragesimo Anno n.
113). Met name geldt dit de ver
vanging van den klassenstrijd door
een „eerlijke op het streven naar
rechtvaardigheid gebaseerde belan-
gendiscussie" (Quadragesimo Anno
no. 114) en de omvorming van den
strijd tegen den privaat-eigendom
der productiemiddelen in een verzet
tegen een „zekere sociale overheer-
sching, welke de eigendom zich we
derrechtelijk heeft toegeëigend".'
„Doch", zoo voegt de H. Vader er
aan toe: „niet allen hebben in hun
daden of in hun program dit gema
tigd standpunt ingenomen. Meesten
tijds gaat het niet om een algeheele
verwerping, maar slechts om een
zekere matiging in den klassenstrijd
en de opheffing van den eigendom".
(Quadragesimo Anno no. 116).
En onverkort geldt ook thans,
dat het gematigd socialisme
niet kent de verheven doel-
s'eiling van het leven-in-de.
gemeenschap als gericht op de
eer en glorie Gods en de ver
werving van het tydelgk en
eeuwjg geluk van den mensch-
En, zoo vervolgt de H. Vader,
al bevat he' socialisme, even
als alle dwalingen een of an
der element van waarheid (wat
de Pausen wel nooit ontkend
hebben, het is nochtans ge
baseerd op een eigen maai
schappijleer, die met het ware
Christendom niet te vereeni
gen is. Het is onmogelijk
degelijk katholiek te zijn en
tegelijk socialist in den waren
zin van het woord." (Quadra
gesimo Anna no. 120)
Na het goddeloos karakter var,
- Marxisme verklaard te heb
ben, stelt de Encycliek de vraag,
wat het lot zal zijn van den mensch
en van het gezin iji de cemmunis-
•ische maatschappij.
Voor den godsdienst is in he.
communisme geen plaats vooreer-;,
omdat het van een materialistisch
beginsel uitgaat en vervolgens om
dat het den klassenstrijd verhel,
tot een beginsel in de ontwikke
ling der maatschappelijke verhou
dingen. Het communisme zoekt het
geluk uitsluitend in deze wereld,
en acht het geloof in een leven
hiernamaals verderfelijk, omdat
het zooals zij zeggen valsche
verwachtingen voedt en den
mensch afhoudt van zijn eigenlijke
taak: de aardsche maatschappij
zoo volmaakt mogelijk te maken;
alle godsdienst is een demoralisee-
rende zucht naar zelfbedwelming.
Daarom liet Lenin de woorden
van Marx: „Godsdienst is opium
voor het volk" op de hoofdpoort
van 't Kremlin aanbrengen, in de
plaats van een hoogvereerd ikoon
van den Verlosser. Bovendien ver
klaart het communisme den gods
dienst als suggestieve uitvinding
der overheerschende klasse, die de
onderdrukking der lagere aanne
melijk maakt vooral door zijn leer
het onrecht geduldig te .verdragen.
Vervolgens erkent het Bolsjewisme
in Rusland geen enkele geestelijke
macht, die eenigszins de staats-
almacht beperkt. Daarom is de to
lerantie, die in theorie aan den
godsdienst wordt toegestaan, slechts
een tactische manoeuvre, een over
gangsmaatregel om het gewone
volk niet te veel te prikkelen.
Zooals wij weten, zijn in het tegen
woordige Rusland helaas weinig
uiterlijke sporen van den godsdienst
meer over. Zoo ooit, dan geldt het
van het communisme, dat het met
alle middelen, met list en bedrog
en geweld' een strijd op leven en
dood voert tegen God. En wat den
klassenstrijd betreft, wij weten,
dat deze als beginsel lijnrecht in
strijd is met de' t&ristelijke naas
tenliefde en rechtvaardigheid.
Bovendien, zoo gaat de H.
Vader voort, wordt de mensch
door het communisme beroofd
van zjjn vrijheid, het geeste
lijk beginsel van zijn moreele
levenswijze". (Encycliek Div.
Red. no. 10). Hoe weinig er van
vrijheid sprake is, blijkt in de
landen, die staan onder de
heerschappij of onder den in
vloed van Rusland, Met name
wijzen Wij hier op Polen en
Joegoslavië. Waarom hangt
voor een groot deel van die lan
den „een stalen gordijn"? Al
le macht berust in handen van
een paar mannen, die namens
„het proletariaat" de dictatuur
uitoefenen en dit heet dan „de
mocratie".
(Slot volgt)
Duizenden pannen, welke door een fabriek in Krommenie ver
vaardigd worden, zullen binnenkort tegen zeer lage prijzen in
den handel worden gebracht. Wanneer deze pannen vrij van
distributie verkocht zullen worden, zal menigo huisvrouw in ons
land een zucht van verlichting slaken, want het pannenprobleem
is in vele huisgezinnen zeer urgent. Tijdens de fabricage van
de pannen maakten wij deze opname. (A.N.P. P.)
Tegen lasterlijke woorden
van Acheson
lui OLOTOF, de Sowjet-minis-
ter van buitenlandsche za
ken, heeft aan den Amerikaan-
schen ambassadeur te Moskou
een nota overhandigd, waarin
hjj protesteert tegen een ver
klaring, die onlangs in de se
naat is afgelegd door den
waarnemend minis er van
buitenlandsche zaken, Dean
Acheson. De nota noemt de
verklaring van Acheson „uiter
mate lasterlijk en vijandelijk
voor de Sowjet-Unie."
Radio Moskou meldt, dat op 10
Februari 1947 toen de Amerilkaaru
sche senaat de benoeming van Da
vid Lilienthal tot voorzitter van
de commissie voor atoom-energie
behandelde, senator Kenneth Mc-
Kellar de vrijheid nam te vragen:
„Denkt ge niet dat Rusland de
rest van Europa en de wereld be
zet zou hebben als het de atoom
bom zou hebben gehad?" In ant
woord op dezen groven aanval
legen de Sowjet-Unie an'woordde
Acheson, de onderminister van
buitenlandsche zaken: „De bui
tenlandsche politiek van Rusland
is agressief en expansionistisch.
Een woordvoerder van het
Amerikaanscbe ministerie van bui
tenlandsche zaken heeft verklaard
dat de protestnota van Molotof
nog niet is ontvangen.
De voorzitter van de senaats
commissie voor de atoomener
gie, waarvoor Acheson zjjn
verklaring aflegde, zeide dat
Acheson in woorden heeft ge
bracht, wat voor iederen on-
partjjdigen toeschouwer van 't
optreden en program der Sow.
jets zichtbaar is. Acheson heeft
niets gezegd, dat met eenig
recht kan worden gecritiseerd.
Uit het verslag van de Senaats
commissie blijkt, dat Acheson op
een vraag antwoordde, dat hij van
meening was. dat de Sowjet-in-
vloed overheerschend is in 't ge
bied van Roemenië, Polen, Tsje-
cho-Slowakije en Joego-Slavië.
Op de vraag of (hij niet geloofde,
dat de Sowjet-Unie, indien zij in
het bezit kwam van het atoom
bomgeheim, niet alleen de rest
van Europa, maar misschien ook
de rest van de wereld zou nemen,
antwoordde Acheson: „Ik geloof
niet, dat dit een vraag is, welke,
op de wijze, waarop u hiern stelt,
beantwoord kan worden. Ik ben
mij geheel bewust van het feit, dat
de Sowjetpolitiek een agressieve
en expansionistische is.
DOOR DEN TREIN
OVERREDEN EN GEDOOD
ALKMAAR Zaterdagavond
is op het station alhier een
ernstig ongeluk gebeurd. De
27-jarige S. Hoedjes uit Heiloo,
die op het nippertje den trein
naar Amsterdam wilde halen,
stak, inplaats van door den tun
nel te gaan, de spoorbaan tus
schen het eerste en 't tweede per
ron over. In de haast en door
een stilstaande locomotief be
merkte hij niet, dat uit de rich
ting Hoorn egn trein het station
binnenreed, met het gevolg, dat
hij door den locomotief werd
gegrepen en meegesleurd. Door
den G.G.D. werd de map naar.
het St. Elisabeth Ziekenhuis
overgebracht, waar hij kort na
aankomst overleed.
Gesneuveld in Indonesië
De regeering maakt tot haar
leedwezen bekend, dat in de week
van 7 t.m. 13 Februari 1947 de
navolgende verliezen zijn gele
den:
Gesneuveld of overleden tenge
volge van oorlogshandelingen: 8
leden van de Kon. Landmacht.
Kon. Marine geen verliezen.
K.N.I.L. nog niet bekend.
Urk uit het isolement bevrijd. Vijftig vrachtwagens van den
Hulpverleeningsdienst van het Ministerie van Binnenlandsche
Zaken, geladen met levensmiddelen en kolen, bereikten Zater
dag na een zworen tocht over den dijk van den Noordoostpolder
het geïsoleerde Urk. Begrijpelijkerwijze heerschte er bij de be
volking groote vreugde en waren weldra talrijke handen ijverig
in de weer om de wagens af te laden. (Anefo)
Na een zware rit over den d\jk
van den Noordoostpolder heeft
een ccnvooi van circa 50
vrachtauto's van den Hulpver
leeningsdienst van het ministe
rie van binnenlandsche zaken,
geladen met levensmiddelen en
kolen het geïsoleerde Urk be
reikt.
De tocht, die onder leiding stend
van den commandant van den
Hulpverleeningsdienst luitenant-ko
lonel J. de Roos, werd meegemaakt
door mr. J. S. Mijnlieff, chef van
de afdeeling openbare orde en vei
ligheid van het ministerie van bin
nenlandsche zaken. De directie van
de Zuiderzeewerken had een met
drie paarden bespannen sneeuw
ploeg vooruitgestuurd om den weg
tenminste eenigszins sneeuwvrij te
maken.
Ondanks de snerpende koude be
vonden zich van 10 uur af honder
den Urkers met den burgemeester
aan het hoofd op den Kamper dijk,
in afwachting van de komst der 50
auto's. Om 2 uur kwamen de eerste
wagens in zicht. Burgemeester en
wethouders bleven op den dijk tot
de laatste auto omstreeks 4 uur in
den namiddag Urk bereikte.
Het was een schitterend gezicht
toen eindelijk alle wagens op
Urk aankwamen en luid toege
juicht door de bevolking eerst
een eererondje door de nau
we dichtgesneeuwde straatjes
maakten. De voedselnood is op
gelost en de brandstoffennood
gedeeltelijk. In totaal zjjn 20 ton
eierkolen aangevoerd terwijl
nog 60 ton onderweg is naar
Kampen, welke partij waar
schijnlijk Maandag zal gebracht
worden.
De mannen zijn hartelijk onthaald
en waren vol lof over de ontvangst
op Urk. De brandstoffen waren in
minder dan geen tijd verdeeld en
in menig gezin brandt voor het eerst
sinds weken de kachel. Tegen den
avond is de colonne vertrokken maar
het zal zeer zeker nog uren duren
voor de wagens weer de bewoonde
wereld bereikt hebben. Een aantal
dankbare Urkers ging mee den dijk
op om zoo noodig assistentie te ver-
leenen.
Eerste ziekentransport per
vliegtuig.
Het eerste ziekentransport van
Urk per vliegtuig heeft Zondagmid
dag plaats gehad. Een twee-motorig
vliegtuig van de KLM streek op het
geïmproviseerde vliegveld neer en
vertrok even later met de plotseling
ziek geworden echtgenoote van den
heer W. Ruiter. Enkele familieleden
gingen mee, terwijl zich ook een
geneesheer aan boord bevond. Er
bestond voor dit transport groote
belangstelling van de zijde der be
volking.
Soekarno heeft niet 32, maai
232 nieuwe leden van het K. N.
I. P. benoemd. Dit getal is
thans ook dbor een bericht van
Aneta bevestigd. De verdeeling
I van de nieuwe zetels over de
verschillende partijen is als
volgt: Arbeiderspartij 29, Chr.
partij 5, Katholieke Partij 2,
Communistische Partij 33, On
georganiseerde ArbeidersgToe-
i peering 40, Boerenpartij 40, De
legatie van Sumata 50, Delega
tie van Borneo 8, Delegatie v.
Celebes 10, Delegatie van de
Molukken 5, Delegatie van de
Kleine Soenda-eilanden 5, Chi-
neezen 2, Arabieren 1 en Ne
derlanders 2. In de bekendma
king van deze benoemingen
wordt verder nog verklaard,
dat de „Masjoemi" nog geen
candidatenlijst heeft ingediend,
hierop wordt echter nog steeds
gewacht. Een zetelvermeerde
ring van de Nationalistische
Partij (P.N.I.) en de Socialisti
sche Partij wordt onnoodig ge
acht.
Bevin heeft in een vergade
ring van vijfhonderd leden der
Labourpartij medegedeeld, dat
het in de bedoeling ligt alle
Britsche troepen binnen 90 da
gen na den lsten Maart, den
datum waarop de helft der
troepen zou worden terugge
trokken, uit Griekenland te
verwijderen.
Volgens den heer J. D. Mol,
voorzitter van „Algemeen
Belang", het overkoepelend
orgaan voor den detailhandel
in groenten, is de houding
van telers en veilingen inzake
het groentenconflict geheel
ten gunste van den handel.
„Zij redeneeren"aldus de
heer Mol, „dat deze strijd ook
hun strijd is". De telers doen
direct en indirect alles, om
zoo weinig mogelijk naar de
veilingen te brengen.
Vele veilingdirecteuren, als
bijv. die van Naaldwijk, staan
od het standpunt, dat zij nie
mand zonder erkenning van de
vakgroep Detailhandel als koo-
pers toelaten. Zij willen baas in
eigen huis zijn, aldus de heer
Mol. Met de diepvriesfabrikatie
is er voeling geweest, doch men
heeft hun hulp bij het conflict
voorloopig niet aanvaard. Geen
contact was er met de conser
venfabrikanten, omdat dezen op
het oogenblik vrijwel alleen
nog maar luxe groenten in
voorraad hebben.
De heer Barendse uit Poel
dijk, voorzitter van 't Centraal
Bureau voor Tuinbouwveilin
gen, kon deze woorden van den
heer Mol niet bevestigen, aan
gezien hij niet op de hoogte is
van de gestes der veilingdirec
ties inzake het groenteconflict.
Wel zeide hij, dat kool is inge
kuild. Hem was bekend, dat op
Tijdens het weekend hebben
twee vliegrampen het leven
geëïscht van 71 personen.
Een viermotorige Douglas van
de maatschappij Avianca
stortte neer in de buurt van
Bogota, de hoofdstad van
Colombia, waarbij 50 passa
giers en 4 leden van de be
manning om het leven kwa
men, terwijl Zaterdag bij
Terracina tusschen Rome en
Napels een viermotorig Ita-
liaansch vliegtuig in zee is
neergestort, waarbij 17 perso
nen werden gedood.
Het in Columbia neergestorte
vliegtuig werd door een groep
boeren teruggevonden. Het mee-
rendeel der inzittenden was af
schuwelijk verminkt, doch geen
der slachtoffers was verbrand,
daar het vliegtuig niet in brand
is geraakt. Het toestel was en
kele dagen geleden uit Londen
vertrokken. Bijna alle slachtoffers
zijn zakenlieden- en Columibiaan-
sche kooplieden.
Onder de slachtoffers van de
vliegramp in Italië bevond zich
prinses Amina Fadil, een 61-
jarige nicht van Koning Faroek
van Egypte. Zij was een achter
kleindochter van Mohammed Ali,
den grondvester der huidige dy
nastie. Ook de motorrenner Almas
Bey, die op weg was naar Egypte
om aldaar met een nieuwen Fiat-
racewagen in een wedstrijd op 1
Maart as. uit te komen, kwam
om het leven.
Het toestel, een militair koe
riersvliegtuig, dat van een vlieg
veld bij Rome was opgestegen,
was op weg naar Cairo, om daar
een operagezelschap te halen.
Enkele oogenblikken voor het
ongeluk had het vliegtuig nog ge
seind, dat het zich op 1500 meter
in een dikke mist bevond. Men
gelooft, dat ijsafzetting de oor
zaak van de ramp is geweest.
Vertraging bij veer
Hembrug
Bij het overzetten per veer
bij de Hembrug dient men,
vooral in de spitsuren, met
groote vertraging rekening te
houden.
de veiling Wësteriee overgeble
ven vrije spruitjes aan consu
menten verkocht zijn.
De directeur van de Utrecht-
sche groenten- en fruitvei
ling, de heer W. Tukker,
deelde mede, dat op deze vei
ling de laatste dagen zeer
weinig is aangevoerd. Er
werd niets geveild, behalve
vrije groenten, in dit geval
spruitjes.
De heer Tukker wees op de
groote risico's in de bedrijven
van de groentenkweekers. De
vorst vernielde tot twee maal
toe de jonge bloemkoolplanten,
waardoor de prijzen van deze
planten thans op 15 tot 20 ct.
staan. Het is nu nog de vraag,
wat van deze planten terecht
komt. De Utrechtsche kweekers
die voornamelijk te Vleuten en
Harmeien zijn gevestigd, zijn
volgens den heer Tukker, het
eens met den groentenhandel,
doch zouden het liefst heele-
maal geen prijsregeling zien.
De kweekers vinden, aldus de
heer Tukker, dat de natuur zich
niet laat binden, ook niet door
prijzen. De groote risico's van
b.v. vorst en droogte moeten
verdisconteerd worden in het
prijsniveau, waardoor de kw.ee-
kes bij vaststelling der prijzen
tenminste verzekerd zijn bij
veiling de basiskosten terug te
ontvangen.
De geruchten, welke Zater
dagavond onder de journalisten
in het Astoria Chalet te Baarn,
de ronde deden, n.l. dat dr de
Groot het hotel had verlaten en
zijn intrek had genomen in het
paleis Soestdijk, bleken Zon
dagmorgen juist te zijn.
Baron Baud, particulier se
cretaris van H. K. H. Prinses
Juliana, deelde Zondagmorgen
mede, dat dr. de Groot van nu
af aan op het paleis woont,
doch dat op dat oogenblik nog
geen bijzonder nieuws te or
den was. Het heugelijke bericht
wordt thans echter wel spoedir
verwacht.
Grieksche regeering stelt
opnieuw executie uit
De Grieksche regeering heeft
de executie van de vijf ter dood
veroordeelde mannen uitgesteld,
zoodat zij ondervraagd kunnen
worden door de Balkancommis
sie der V.N., die thans in Grie
kenland vertoeft.
De commissie zal zich naar
Saloniki begeven. Zij heeft te
vens besloten gebieden in de
omgeving van Athene te be
zoeken, waar zich volgens Sla
vische beweringen, Albanee-
sche en Joegoslavische vluchte
lingen bevinden.