Nieuut Episcopaat waarschuwt tegen Communisme Russische protestnota aan Washington TWEE VLIEGRAMPEN EISCHEN 71 DOODEN Transport met voedsel en kolen voor Urk STAAN DE TELERS ACHTER DEN GROENTENHANDEL? Voor Alkmaar en omgeving Het wezen van het stelsel en de gevaren waarmee het de wereld bedreigt Moeilijke maar gewaardeerde tocht Soekarno benoemt 232 nieuwe K.N.I.P.-leden Britsche troepen uit Griekenland <?s Weinig aanvoer op de veilingen Dr. de Groot thans op Soestdijk Hoofdredacteur H. N. Smits, rayonredacteur: Fr. Otten. Directeur: E. J. M. Stumpel Abonnementsprijs 3.40 per kwartaal; 1.20 per maand; incl. incasso. Adv.-pr. p. editie 13 c. p. mm.; minimum 2.50; in alle edities 26 c. p. mm.; minimum 4.-; Fam.ber. 20 c. p. mm.; in al'e editie- 30 ct. Buiten God is 'l nergens veilig (Vondel) MAANDAG 17 FEBRUARI 1947 42e JAARGANG - NUMMER 11154 BUREAUX: ALKMAAR: Langestraat 42 A, Tel. 2046 (adm.), 2047 (red.), K 2200. HOORN: Draafsingei 59, Tel. 4243 (K 2290) 2 lijnen. DEN HELDER: Weststraat 80, Tel. 2383 (K 2230). SCHAGEN: Molenstraat 52, Tel. 459 (K 2240). Bank: Noorderbank GEMEENSCHAPPELIJK hebben de Hoogwaardige Bisschoppen van Nederland in Hun Vastenbrief dit jaar het wezen van het communisme behandeld en ge waarschuwd tegen de gevaren, waarmede het de wereld bedreigt. Als het ,,godde- looze communisme" zegepraalde, zou de wereld ten gronde gaan. Met kracht moet het bestreden worden, door oprechte vernieuwing van het persoonlijke en open bare leven, toepassing van christelijke, naastenliefde en rechtvaardigheid, een dracht, gebed en boetvaardigheid. De brief luidt als volgt: Beminde Geloovigen, Eenige jaren heeft een deel van de Christelijke wereld ge zucht onder den druk van het nationaal-socialisme. Nog nauwe lijks zijn wij daar uiterlijk van bevrijd, of thans dreigt ons 'n even groot of wellicht nog grooter gevaar van den kant van het com munisme. Beide stroomingen komen uit dezelfde bron. Zij erkennen niet het bestaan van een persoonlijken God en zoeken het geluk der menschen uitsluitend in dit aardsche leven. Zij verwerpen de Apostolische geloofsbelijdenis en met name het eerste artikel: „Ik geloof in God, Schepper van hemel en aarde", en het laatste artikel: „Ik geloof in het eeuwig leven". En zij vertrouwen niet meer op Jezus Christus, onzen Verlosser en Zaligmaker. Bovendien gebruiken zij dezelfde middelen: misleiding en bedrog, dwang en tyrannie. Gij weet, beminde geloovigen, hoe Wij herhaalde malen Onze stem hebben verheven tegen het natio naal-socialisme en hoe Wij hebben verklaard, dat de aanhangers daar van niet waardig zijn de H.H. Sa cramenten te ontvangen. In Onzen Vastenbrief van het vorig jaar heb ben Wij U opnieuw voorgehouden, dat ook het lidmaatschap van com munistische vereenigingen voor ka tholieken verboden is. In dezen her derlijken brief, zullen Wij uiteen zetten het wezen van het commu nisme, daarbij steunend op de Pau selijke documenten, vooral op de Encycliek van Paus Pius XI Divini Redenaptoris, van 19 Maart 1937 over het „Goddelooze Communis me" en Wij willen U waarschuwen tegen de gevaren, waarmede het de wereld bedreigt. In de zooeven genoemde Ency cliek sprak de H. Vader van het „Goddelooze Communisme". „God deloos" is het communisme niet al leen in zoover het uit onwetendheid het bestaan van een persoonlijken God niet erkent, maar vooral ook, omdat het met alle denkbare mid delen, met list en sluwheid, met be drog en geweld het geloof in de harten der menschheid tracht uit te roeien. De goddeloosheid, het be strijden van God en godsdienst is zelfs een wezensbestanddeel van het communisme. De naam „communisme" klinkt zoo mooi en verleidelijk: alles is gemeenschappelijk; de aardsche goederen worden ge meenschappelijk onder de men schen verdeeld; er zijn geen armen en rijken meer. Ook de oudste Christenen „hadden alles gemeen" en „er was er niet één, die iets van het zijne zijn eigendom noemde". (Hand. 4:32). Ook later waren er talrijke idealisten, die de menschen tot een gemeen- schaps-idee opwekten. Doch zooals de H. Vader zegt, het tegenwoordige communisme heeft een valsch verlossings idee in zich, een valsch ideaal van rechtvaardigheid en broe derschap, dat met bedrieglijke beloften de massa verleidt. Dit gebeurt vooral in een tijd als den onzen, waarin ongekende ellende heerscht tengevolge van de slechte verdeeling der aard sche goederen. De leer van het communisme be rust op het z.g. dialectisch en histo risch materialisme, dat vooral ver kondigd werd door Marx, die in 184B tezamen met Engels het „Communistisch Manifest" uitgaf. Marx was een Duitscher van Jood- sche afstamming met Messiaansche verwachtingen van een wereldver lossing, doch vol haat tegen het Christendom. Volgens Marx bestaat er maar één werkelijkheid, nl de materie, de stof, die bewogen wordt door blinde krachten. De plant, het dier en de mensch hebben zich ge leidelijk uit stoffelijke oerkrachten ontwikkeld. Er is geen verschil tus- schen geest en stof, tusschen ziel en lichaam. De mensch is slechts een hooger ontwikkeld dier; met den dood is alles uit. Een God bestaat er niet. Wat wij God noemen, is een uitvinding van de rijkeren om de armen in bedwang te houden. Het verschil tusschen mensch en dier bestaat daarin, dat de mensch zijn eigen bestaansmiddelen voortbrengt, wat voor een dier onmogelijk is. Des te hooger staat een mensch, naar mate hij meer voortbrengt. Ook het nationaal-socialisme is geheel op de materie gebouwd, doch de beheerschende factoren zijn hier biologische krachten, ras en bodem; men spreekt daarom van biologisch materialisme. Volgens het historisch materia lisme worden de maatschappelijke verhoudingen bepaald door stoffe lijke, economische factoren. Zooals er in de levende natuur een voort durende strijd is tusschen de ster keren en zwakkeren, zoo is er ook in de maatschappelijke wereld der menschen een ononderbroken strijd tusschen rijken en armen, bezitters en bezitloozen, kapitalisten en pro letariërs, welke strijd echter volgens hen steeds zal uitloopen op de vrij making van de onderdrukte klasse. De economische verhoudingen lei den daartoe met ijzeren noodzake lijkheid. Deze klassenstrijd is een essentieel element van het Marxis me. En om nu het ideaal, de klassen- looze maatschappij spoediger tot stand te brengen, zoo zegt de Ency cliek, trachten de communisten de tegenstellingen, die tusschen de ver schillende klassen der maatschappij bestaan, scherper te doen uitkomen. De klassenstrijd met zijn haat en vernietiging wordt aldus een soort kruistocht voor den vooruitgang der menschheid. De proletariërs en on der hen de krachtigsten, de commu nisten, hebben daarbij de leiding. „Alle machten, welke «j dan ook zijn, die zich verzetten tegen deze gewelddadigheden, moeten vernie tigd worden als vijanden der menschheid". (Encycliek Divini Re- demptoris no. 9). De communisten moeten zich meester maken van de politieke macht in de verschillende landen, om het communistische sy steem met de dictatuur van het pro letariaat door te voeren. Dan volgt uiteindelijk de synthese, het com munistische paradijs, waarin allen in gemeenschap, in geluk en vrede leven. De grondslagen van het commu nisme, door Marx gelegd, die zijn denkmethode ontleende aan den Duitschen wijsgeer Hegel, en zijn materialistische wereldbeschouwing dankte aan den Duitschen philosoof Feuerbach, werden in lateren tijd in hun uiterste consequenties toegepast door Lenin. Ook in de jongste „be ginselverklaring" der Communisti sche Partij Nederland wordt uit drukkelijk verklaard, dat haar le vensbeschouwing wortelt in het „dialectisch materialisme". Vroeger werden de namen com munisme" en „socialisme" dikwijls ongeveer gelijkluidend gebruikt. Maar na de Russische revolutie in 1917 verstaat men onder „commu nisme" gewoonlijk het extreem Marxisme, in zijn Russischen vorm ook wel Bolsjewisme genoemd. Doch ook de meeste meer gematigde so cialistische richtingen stammen oor spronkelijk af van Marx. Als geschreven voor onzen tijd heeft reeds Paus Pius XI in zijn En cycliek Quadragesimo Anno over „de niet-communistische groepen of partijen in het socialisme" gezegd, „dat hun wenschen de rechtmatige eischen der christelijke maatschap pij-hervormers somtijds sterk nabij komen". (Quadragesimo Anno n. 113). Met name geldt dit de ver vanging van den klassenstrijd door een „eerlijke op het streven naar rechtvaardigheid gebaseerde belan- gendiscussie" (Quadragesimo Anno no. 114) en de omvorming van den strijd tegen den privaat-eigendom der productiemiddelen in een verzet tegen een „zekere sociale overheer- sching, welke de eigendom zich we derrechtelijk heeft toegeëigend".' „Doch", zoo voegt de H. Vader er aan toe: „niet allen hebben in hun daden of in hun program dit gema tigd standpunt ingenomen. Meesten tijds gaat het niet om een algeheele verwerping, maar slechts om een zekere matiging in den klassenstrijd en de opheffing van den eigendom". (Quadragesimo Anno no. 116). En onverkort geldt ook thans, dat het gematigd socialisme niet kent de verheven doel- s'eiling van het leven-in-de. gemeenschap als gericht op de eer en glorie Gods en de ver werving van het tydelgk en eeuwjg geluk van den mensch- En, zoo vervolgt de H. Vader, al bevat he' socialisme, even als alle dwalingen een of an der element van waarheid (wat de Pausen wel nooit ontkend hebben, het is nochtans ge baseerd op een eigen maai schappijleer, die met het ware Christendom niet te vereeni gen is. Het is onmogelijk degelijk katholiek te zijn en tegelijk socialist in den waren zin van het woord." (Quadra gesimo Anna no. 120) Na het goddeloos karakter var, - Marxisme verklaard te heb ben, stelt de Encycliek de vraag, wat het lot zal zijn van den mensch en van het gezin iji de cemmunis- •ische maatschappij. Voor den godsdienst is in he. communisme geen plaats vooreer-;, omdat het van een materialistisch beginsel uitgaat en vervolgens om dat het den klassenstrijd verhel, tot een beginsel in de ontwikke ling der maatschappelijke verhou dingen. Het communisme zoekt het geluk uitsluitend in deze wereld, en acht het geloof in een leven hiernamaals verderfelijk, omdat het zooals zij zeggen valsche verwachtingen voedt en den mensch afhoudt van zijn eigenlijke taak: de aardsche maatschappij zoo volmaakt mogelijk te maken; alle godsdienst is een demoralisee- rende zucht naar zelfbedwelming. Daarom liet Lenin de woorden van Marx: „Godsdienst is opium voor het volk" op de hoofdpoort van 't Kremlin aanbrengen, in de plaats van een hoogvereerd ikoon van den Verlosser. Bovendien ver klaart het communisme den gods dienst als suggestieve uitvinding der overheerschende klasse, die de onderdrukking der lagere aanne melijk maakt vooral door zijn leer het onrecht geduldig te .verdragen. Vervolgens erkent het Bolsjewisme in Rusland geen enkele geestelijke macht, die eenigszins de staats- almacht beperkt. Daarom is de to lerantie, die in theorie aan den godsdienst wordt toegestaan, slechts een tactische manoeuvre, een over gangsmaatregel om het gewone volk niet te veel te prikkelen. Zooals wij weten, zijn in het tegen woordige Rusland helaas weinig uiterlijke sporen van den godsdienst meer over. Zoo ooit, dan geldt het van het communisme, dat het met alle middelen, met list en bedrog en geweld' een strijd op leven en dood voert tegen God. En wat den klassenstrijd betreft, wij weten, dat deze als beginsel lijnrecht in strijd is met de' t&ristelijke naas tenliefde en rechtvaardigheid. Bovendien, zoo gaat de H. Vader voort, wordt de mensch door het communisme beroofd van zjjn vrijheid, het geeste lijk beginsel van zijn moreele levenswijze". (Encycliek Div. Red. no. 10). Hoe weinig er van vrijheid sprake is, blijkt in de landen, die staan onder de heerschappij of onder den in vloed van Rusland, Met name wijzen Wij hier op Polen en Joegoslavië. Waarom hangt voor een groot deel van die lan den „een stalen gordijn"? Al le macht berust in handen van een paar mannen, die namens „het proletariaat" de dictatuur uitoefenen en dit heet dan „de mocratie". (Slot volgt) Duizenden pannen, welke door een fabriek in Krommenie ver vaardigd worden, zullen binnenkort tegen zeer lage prijzen in den handel worden gebracht. Wanneer deze pannen vrij van distributie verkocht zullen worden, zal menigo huisvrouw in ons land een zucht van verlichting slaken, want het pannenprobleem is in vele huisgezinnen zeer urgent. Tijdens de fabricage van de pannen maakten wij deze opname. (A.N.P. P.) Tegen lasterlijke woorden van Acheson lui OLOTOF, de Sowjet-minis- ter van buitenlandsche za ken, heeft aan den Amerikaan- schen ambassadeur te Moskou een nota overhandigd, waarin hjj protesteert tegen een ver klaring, die onlangs in de se naat is afgelegd door den waarnemend minis er van buitenlandsche zaken, Dean Acheson. De nota noemt de verklaring van Acheson „uiter mate lasterlijk en vijandelijk voor de Sowjet-Unie." Radio Moskou meldt, dat op 10 Februari 1947 toen de Amerilkaaru sche senaat de benoeming van Da vid Lilienthal tot voorzitter van de commissie voor atoom-energie behandelde, senator Kenneth Mc- Kellar de vrijheid nam te vragen: „Denkt ge niet dat Rusland de rest van Europa en de wereld be zet zou hebben als het de atoom bom zou hebben gehad?" In ant woord op dezen groven aanval legen de Sowjet-Unie an'woordde Acheson, de onderminister van buitenlandsche zaken: „De bui tenlandsche politiek van Rusland is agressief en expansionistisch. Een woordvoerder van het Amerikaanscbe ministerie van bui tenlandsche zaken heeft verklaard dat de protestnota van Molotof nog niet is ontvangen. De voorzitter van de senaats commissie voor de atoomener gie, waarvoor Acheson zjjn verklaring aflegde, zeide dat Acheson in woorden heeft ge bracht, wat voor iederen on- partjjdigen toeschouwer van 't optreden en program der Sow. jets zichtbaar is. Acheson heeft niets gezegd, dat met eenig recht kan worden gecritiseerd. Uit het verslag van de Senaats commissie blijkt, dat Acheson op een vraag antwoordde, dat hij van meening was. dat de Sowjet-in- vloed overheerschend is in 't ge bied van Roemenië, Polen, Tsje- cho-Slowakije en Joego-Slavië. Op de vraag of (hij niet geloofde, dat de Sowjet-Unie, indien zij in het bezit kwam van het atoom bomgeheim, niet alleen de rest van Europa, maar misschien ook de rest van de wereld zou nemen, antwoordde Acheson: „Ik geloof niet, dat dit een vraag is, welke, op de wijze, waarop u hiern stelt, beantwoord kan worden. Ik ben mij geheel bewust van het feit, dat de Sowjetpolitiek een agressieve en expansionistische is. DOOR DEN TREIN OVERREDEN EN GEDOOD ALKMAAR Zaterdagavond is op het station alhier een ernstig ongeluk gebeurd. De 27-jarige S. Hoedjes uit Heiloo, die op het nippertje den trein naar Amsterdam wilde halen, stak, inplaats van door den tun nel te gaan, de spoorbaan tus schen het eerste en 't tweede per ron over. In de haast en door een stilstaande locomotief be merkte hij niet, dat uit de rich ting Hoorn egn trein het station binnenreed, met het gevolg, dat hij door den locomotief werd gegrepen en meegesleurd. Door den G.G.D. werd de map naar. het St. Elisabeth Ziekenhuis overgebracht, waar hij kort na aankomst overleed. Gesneuveld in Indonesië De regeering maakt tot haar leedwezen bekend, dat in de week van 7 t.m. 13 Februari 1947 de navolgende verliezen zijn gele den: Gesneuveld of overleden tenge volge van oorlogshandelingen: 8 leden van de Kon. Landmacht. Kon. Marine geen verliezen. K.N.I.L. nog niet bekend. Urk uit het isolement bevrijd. Vijftig vrachtwagens van den Hulpverleeningsdienst van het Ministerie van Binnenlandsche Zaken, geladen met levensmiddelen en kolen, bereikten Zater dag na een zworen tocht over den dijk van den Noordoostpolder het geïsoleerde Urk. Begrijpelijkerwijze heerschte er bij de be volking groote vreugde en waren weldra talrijke handen ijverig in de weer om de wagens af te laden. (Anefo) Na een zware rit over den d\jk van den Noordoostpolder heeft een ccnvooi van circa 50 vrachtauto's van den Hulpver leeningsdienst van het ministe rie van binnenlandsche zaken, geladen met levensmiddelen en kolen het geïsoleerde Urk be reikt. De tocht, die onder leiding stend van den commandant van den Hulpverleeningsdienst luitenant-ko lonel J. de Roos, werd meegemaakt door mr. J. S. Mijnlieff, chef van de afdeeling openbare orde en vei ligheid van het ministerie van bin nenlandsche zaken. De directie van de Zuiderzeewerken had een met drie paarden bespannen sneeuw ploeg vooruitgestuurd om den weg tenminste eenigszins sneeuwvrij te maken. Ondanks de snerpende koude be vonden zich van 10 uur af honder den Urkers met den burgemeester aan het hoofd op den Kamper dijk, in afwachting van de komst der 50 auto's. Om 2 uur kwamen de eerste wagens in zicht. Burgemeester en wethouders bleven op den dijk tot de laatste auto omstreeks 4 uur in den namiddag Urk bereikte. Het was een schitterend gezicht toen eindelijk alle wagens op Urk aankwamen en luid toege juicht door de bevolking eerst een eererondje door de nau we dichtgesneeuwde straatjes maakten. De voedselnood is op gelost en de brandstoffennood gedeeltelijk. In totaal zjjn 20 ton eierkolen aangevoerd terwijl nog 60 ton onderweg is naar Kampen, welke partij waar schijnlijk Maandag zal gebracht worden. De mannen zijn hartelijk onthaald en waren vol lof over de ontvangst op Urk. De brandstoffen waren in minder dan geen tijd verdeeld en in menig gezin brandt voor het eerst sinds weken de kachel. Tegen den avond is de colonne vertrokken maar het zal zeer zeker nog uren duren voor de wagens weer de bewoonde wereld bereikt hebben. Een aantal dankbare Urkers ging mee den dijk op om zoo noodig assistentie te ver- leenen. Eerste ziekentransport per vliegtuig. Het eerste ziekentransport van Urk per vliegtuig heeft Zondagmid dag plaats gehad. Een twee-motorig vliegtuig van de KLM streek op het geïmproviseerde vliegveld neer en vertrok even later met de plotseling ziek geworden echtgenoote van den heer W. Ruiter. Enkele familieleden gingen mee, terwijl zich ook een geneesheer aan boord bevond. Er bestond voor dit transport groote belangstelling van de zijde der be volking. Soekarno heeft niet 32, maai 232 nieuwe leden van het K. N. I. P. benoemd. Dit getal is thans ook dbor een bericht van Aneta bevestigd. De verdeeling I van de nieuwe zetels over de verschillende partijen is als volgt: Arbeiderspartij 29, Chr. partij 5, Katholieke Partij 2, Communistische Partij 33, On georganiseerde ArbeidersgToe- i peering 40, Boerenpartij 40, De legatie van Sumata 50, Delega tie van Borneo 8, Delegatie v. Celebes 10, Delegatie van de Molukken 5, Delegatie van de Kleine Soenda-eilanden 5, Chi- neezen 2, Arabieren 1 en Ne derlanders 2. In de bekendma king van deze benoemingen wordt verder nog verklaard, dat de „Masjoemi" nog geen candidatenlijst heeft ingediend, hierop wordt echter nog steeds gewacht. Een zetelvermeerde ring van de Nationalistische Partij (P.N.I.) en de Socialisti sche Partij wordt onnoodig ge acht. Bevin heeft in een vergade ring van vijfhonderd leden der Labourpartij medegedeeld, dat het in de bedoeling ligt alle Britsche troepen binnen 90 da gen na den lsten Maart, den datum waarop de helft der troepen zou worden terugge trokken, uit Griekenland te verwijderen. Volgens den heer J. D. Mol, voorzitter van „Algemeen Belang", het overkoepelend orgaan voor den detailhandel in groenten, is de houding van telers en veilingen inzake het groentenconflict geheel ten gunste van den handel. „Zij redeneeren"aldus de heer Mol, „dat deze strijd ook hun strijd is". De telers doen direct en indirect alles, om zoo weinig mogelijk naar de veilingen te brengen. Vele veilingdirecteuren, als bijv. die van Naaldwijk, staan od het standpunt, dat zij nie mand zonder erkenning van de vakgroep Detailhandel als koo- pers toelaten. Zij willen baas in eigen huis zijn, aldus de heer Mol. Met de diepvriesfabrikatie is er voeling geweest, doch men heeft hun hulp bij het conflict voorloopig niet aanvaard. Geen contact was er met de conser venfabrikanten, omdat dezen op het oogenblik vrijwel alleen nog maar luxe groenten in voorraad hebben. De heer Barendse uit Poel dijk, voorzitter van 't Centraal Bureau voor Tuinbouwveilin gen, kon deze woorden van den heer Mol niet bevestigen, aan gezien hij niet op de hoogte is van de gestes der veilingdirec ties inzake het groenteconflict. Wel zeide hij, dat kool is inge kuild. Hem was bekend, dat op Tijdens het weekend hebben twee vliegrampen het leven geëïscht van 71 personen. Een viermotorige Douglas van de maatschappij Avianca stortte neer in de buurt van Bogota, de hoofdstad van Colombia, waarbij 50 passa giers en 4 leden van de be manning om het leven kwa men, terwijl Zaterdag bij Terracina tusschen Rome en Napels een viermotorig Ita- liaansch vliegtuig in zee is neergestort, waarbij 17 perso nen werden gedood. Het in Columbia neergestorte vliegtuig werd door een groep boeren teruggevonden. Het mee- rendeel der inzittenden was af schuwelijk verminkt, doch geen der slachtoffers was verbrand, daar het vliegtuig niet in brand is geraakt. Het toestel was en kele dagen geleden uit Londen vertrokken. Bijna alle slachtoffers zijn zakenlieden- en Columibiaan- sche kooplieden. Onder de slachtoffers van de vliegramp in Italië bevond zich prinses Amina Fadil, een 61- jarige nicht van Koning Faroek van Egypte. Zij was een achter kleindochter van Mohammed Ali, den grondvester der huidige dy nastie. Ook de motorrenner Almas Bey, die op weg was naar Egypte om aldaar met een nieuwen Fiat- racewagen in een wedstrijd op 1 Maart as. uit te komen, kwam om het leven. Het toestel, een militair koe riersvliegtuig, dat van een vlieg veld bij Rome was opgestegen, was op weg naar Cairo, om daar een operagezelschap te halen. Enkele oogenblikken voor het ongeluk had het vliegtuig nog ge seind, dat het zich op 1500 meter in een dikke mist bevond. Men gelooft, dat ijsafzetting de oor zaak van de ramp is geweest. Vertraging bij veer Hembrug Bij het overzetten per veer bij de Hembrug dient men, vooral in de spitsuren, met groote vertraging rekening te houden. de veiling Wësteriee overgeble ven vrije spruitjes aan consu menten verkocht zijn. De directeur van de Utrecht- sche groenten- en fruitvei ling, de heer W. Tukker, deelde mede, dat op deze vei ling de laatste dagen zeer weinig is aangevoerd. Er werd niets geveild, behalve vrije groenten, in dit geval spruitjes. De heer Tukker wees op de groote risico's in de bedrijven van de groentenkweekers. De vorst vernielde tot twee maal toe de jonge bloemkoolplanten, waardoor de prijzen van deze planten thans op 15 tot 20 ct. staan. Het is nu nog de vraag, wat van deze planten terecht komt. De Utrechtsche kweekers die voornamelijk te Vleuten en Harmeien zijn gevestigd, zijn volgens den heer Tukker, het eens met den groentenhandel, doch zouden het liefst heele- maal geen prijsregeling zien. De kweekers vinden, aldus de heer Tukker, dat de natuur zich niet laat binden, ook niet door prijzen. De groote risico's van b.v. vorst en droogte moeten verdisconteerd worden in het prijsniveau, waardoor de kw.ee- kes bij vaststelling der prijzen tenminste verzekerd zijn bij veiling de basiskosten terug te ontvangen. De geruchten, welke Zater dagavond onder de journalisten in het Astoria Chalet te Baarn, de ronde deden, n.l. dat dr de Groot het hotel had verlaten en zijn intrek had genomen in het paleis Soestdijk, bleken Zon dagmorgen juist te zijn. Baron Baud, particulier se cretaris van H. K. H. Prinses Juliana, deelde Zondagmorgen mede, dat dr. de Groot van nu af aan op het paleis woont, doch dat op dat oogenblik nog geen bijzonder nieuws te or den was. Het heugelijke bericht wordt thans echter wel spoedir verwacht. Grieksche regeering stelt opnieuw executie uit De Grieksche regeering heeft de executie van de vijf ter dood veroordeelde mannen uitgesteld, zoodat zij ondervraagd kunnen worden door de Balkancommis sie der V.N., die thans in Grie kenland vertoeft. De commissie zal zich naar Saloniki begeven. Zij heeft te vens besloten gebieden in de omgeving van Athene te be zoeken, waar zich volgens Sla vische beweringen, Albanee- sche en Joegoslavische vluchte lingen bevinden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1947 | | pagina 1