Bosse Veemarkthallen lichterlaaien in Kübler wint ook de 5e etappe r Nationaal Bergen MASSAAL PUBLIEK bij Internationaal motorfestijn Seyers redivivus! ]a Bergen werden knnste- nMtscefittum geopend. De RK Ambtenarenwezen' wtgoAmte in Eindhoven ktberichten fcJIEUW NOORDHOLLANDS DAGBLAD - Maandag-3.0 juni 1947 PAG. 3 Hoe warm het was, en hoe hard het ging...! A J Ook Vooren geeft op Paulus ïïeaaijns vari^gedistK- teMwprditt vectooqd..../ Da kixwSïïwm gaan proteste- m tegen ptijspoliM Z?ïck Aia.lv2ty aan de beurt in de le e. Hier hoorten we de Kunst en Strijd een rtolking geven van rd Jürsalphar o.l.v. D. .ie Excelsior (Alkmaar) rson trad met Schubert afd. Harmonie. (Varia- eren)De voordracht venals de nuancering, corps was „St. Cecilia." in de Superieure afd. )e ouverture „Le Bar illa werd op zeer te 'ijze uitgevoerd. In de uverture van Boedljh lomenten. Tot een wer- =ure indruk kon men gen. is als volgt: strijd: Oefening baart 2e prijs 25 p.; Vol- inchem le pr. 96 p.; ijd le pr. 102 p.; Jubal 91 p.; Harmonie Excel- le pr. 199 p.; Fanfare Assendelft le pr. 97 p.; a Alkmaar, 2e pr. 9(Lp. istrïjd: Oefening baart a 2e pr. 327 p.; Kunst 2e pr. 294 p.; Yolhar- :hem 3e pr. 283 p.; nfare 2e pr. 291 p.; ijd, A'dam le pf. 380 p.; 2e pr. 308 p.; Kunst ïap. Krommenie le pr. mdo, Westzaan le'prijs sior, Zaandam le prijs unie Excelsior Alkmaar Fanfare „Harmonie" pr. 392 p.; Oostwoud St. Cgecilia Alkmaar ijd: Medaille van H. M. Crescendo Wesjzaan, 'i. H. Prins Bernhard, )ever. Medaille Com- Koningin „St. Caecilia" DE AARDBEIEN EN SCHOEN PAST KE HEM AAN dactie, enige regels in Uw eerd blacj, mmentaar op -mijn in- ukje van 17 Juni j.l. Derster namens de huis- l wel zeer geërgerd, i zo erg, dat naar het jn stukje niét eens goed lezen. erder op de zaak in te voorstellen dat ik ieder ne gun en dat ook ik vind, dat wij allen dit tt meer van onze lek- m kunnen bemachtigen n dit moet gaan ten kweker, wil ik schrijf- uwen, dat als zij goed n een wrange smaak jeter doet zich maar bij en rabarber" te houden, 3 geen minderwaardige, kere en gezonde pro- ster nu juist ook die n koopt, heb ik niet «ezien ik haar adres en am niet eens ken en zij of ancle re, reden zeker eze ook maür niet be en, doch blijkbaar be ach zeft tot diegenen in mijn vorig stukje eb. orgestelde loon en pen- kan ik haar wel zeg- an toch nog beter af is lardbeiënkweker, dezen al te vaak jaren dat tig of hélemaal geen en een aardbeiënkwe- ioen heeft of kan gaan 3 mij helenjaal niet be er wel éénSvezen dan zeker niet door het aardbeien verkregen, ■nsen tot heden toe. tot lerdom, of tot hun dood werken. Wat het stof, de stroppen betreft, e lezers ovèr om te be ll wil ik nog wel even t het stukje in het no. nij aanleiding heeft ge- n ander naar voren te ders is het wel type- tuinbouwl|*alleen maar ke prijs voor zijn pro- in die jaren dat hij d ook niet v.eel meer dat is als Europa in e laatste is nu wel over, genoeg moet een groot gelag nog betaald won- dit het meeste zwaar kapitaal krachtigen. tte jaren van de kwe- hierover kan schrijfster aar zij allen met de hun gelden waar zij ird en lang voor ge- hebben moeten inle- weer, net zo rijk of arm de oorlog, ip ik van harte dat' ran de mensheid moge kwekers voor strop- bli.iven en wij spoedig egenbui krijgen, dan >f niet zo op en dat Ibeien zeker ten goede, e, dankend voor de bogachtend. C. J. VAN ZAAL festerweg C 124, Heiloo ni 1947. Zuiderkogge -d 40.000 kg. aardapp.; 4.20; drielingen 7.40 10—4. IK, 28 Juni. Aange- kg - aardapp.; groten el. 8.30—9.50; kriel 4 m 1.50. K. 30 Juni. Aange- kg aardapp.; eerste- -15.50; driel. 7.40—9.90; i 20.80—22^0; kriel 3.60 :g rode kool 34.50; 875 al 13.40—22.20; 120 kg )6. N, 28 Juni. 50 kg. 12.70; 23.000 kg grote >013.80; 4100 driel. -8; 450 kg kriel 4.60— rote scjiotse rood 19.20. afw. 6,10; 50 kg driel. kg kriel afw. 3.00; 225 12.50. HARWOUDE. 19.000 l.en 1315.50; drielin- kleiije 3.604.20; rode 18.80—20.70. tUI^EN. 30 Juni. dappelen 13.50—14.50; 0—7.40; kleine'33.60. 0 'Juni. 23.700 kg celen 12.50—14.00; "3000 6.50—7.00; 1000 kg kriel kg rode eerstelingen !0 bos kroten 2.30. De T.T.-races te Assen.- De drie eerste in de 350 cc.-klasse. De winnaar, P. Goedman (Engeland) nr. 43; de Engelsman Bills, nr. 45, die tweede werd en de Nederlander vön Rijswijk, nr. 48, die de derde plaats bezette. T.T. ASSEN Zo is dan weer na lange oorlogs jaren de eerste nationale race der 16e grote prijs van Nederland, de Dutch T.T. verreden. Reeds een dag van tevoren hadden zich duizenden naar Assen begeven, en ze nestelden zich 'in en bij de boerderijen rondom het circuit om toch maar zeker te zijn van een goede plaats. In de voorverkoop waren reeds 90.000 kaarten verkocht,terwijl nog dui zenden zich van een kaart moesten voorzien. De belangstelling was overweldigend. De' organisatie was goed. Het verkeer werd vlot gere geld. De warmte die drukkend op Drente viel was oorzaak dat spoedig alle soorten van verkwikkend vocht uitverkocht waren. Tijdens de race zochten velen beschutting achter auto's, tenten en andere plaatsen, waar maar enigszins schaduw te vinden was. Precies om 10.30 werd de oranje vlag gezwaaid en daverden met knetterend geraas een dertigtal mo toren' weg: de Junioren in de 500, 350 en 250 cc. klasse. Van Donkelaar nit Den Dolder op Triumph won on bedreigd in deze 5 ronden race. In de 350 klasse werd van Tilburg (Norton) uit R'dam eerste. Een bij zondere prestatie wanneer men weet dat no. 3 in de 500 klasse over dezelfde afstand 3.2 sec. langer deed. In de 250 klasse startten slechts 5 rijders van de 14. Negen waren ge diskwalificeerd wegens te weinig training. De 5 deeliiemers vielen tij dens de race allen uit wegens mo- torpech. (f) De uitslagen luiden:» 500 cc klasse '(vijf ronden) 1. Van Donkelaar (Den Dolder) op Triumph 41 min. 42,2 sec., gem. snelheid 119,1 Vergadering Diocesane K.A.B. (Vervolg van pag. 1) De heer v. d. Akker leverde ook critiek op de pogingen, die er op gericht zijn de vrouw een zelfstan dige positie te doen innemen naast de man, hetgeen hierop moet uit lopen, dat de vrouw ook naast het gezinkomt te staan. Ook wordt het gezin uit elkaar gerukt wanneer men woonflats gaat bouwen, ook voor arbeiders met gemeenschappe lijke conversatiezalen en inrichtin gen tot het in bewaring geven van zuigelingen en kleuters. Heel is er al bereikt, maar het grote'doel, de maatschappelijke her vorming in Christus is nog niet bereikt. Vooral de grote kleurloze middenmassa te bereiken is onze taak, wat Apostolaatswerk is in de hoogste betekenis van het woord. In Memoriam Na zijn kernachtige rede te heb ben uitgesproken, herdacht de voor zitter'de Vriidag. overleden voorzit ter van de Kath. Handels- en Kan- toorbediendenbond, de'heer Corne- lisse. Met grote waardering ge waagde spr. van de ijver en het idealisme van de heer Cornelis., die echter niet beperkt bleven tot zijn organisatie maar zich uitstrekte tot het gehele terrein van de arbeiders beweging. Alle bonden hadden zijn belangstelling. Cornelis heeft met succes gewerkt. Na de bevrijding werd hij door een zware ziekte ge troffen. Veel heeft hij geleden en wij mogen O.L. Heer daarom dank baar zijn. dat Hij"hem uit zijn lijden heeft verlost. Staande bad de ver gadering een Onze Yf der en Wees Gegroet voor zijn zielerust. Hulde aan dhr. v. Slingerland Aan het eind van zijn mededelin gen.' waarop wij morgen nog nader terugkomen, herinnerde de voorzit ter aan het feit, dat de heer G. van Slingreland uit Alkmaar in Januari van dit jaar de 60-jarige leeftijd heeft bereikt, en daarmee aftrad als gesalarieerd bestuurder van de Bond ingevolge de huidige rechtspositie regeling. Gedurende 25 jaar heeft de heer van Slingerland de krach ten van zijn scherpe geest en ziin warme haat geschonken aan het werk van de Bond en dat altiid ge daan met een blijde geest. Wij dan ken hem voor al zijn ijveren en ploeteren in zijn district, waar hij door alle afdelingen gewaardeerd Werd. Spr. hoopt, dat het de heer van Slingerland gegeven mag zijn zich thans meer aan zijn gezin te kunnen geven, waarom spreker de afgetreden bestuurder verzocht de dank van de arbeiders ook aan zijn vrouw en kinderen o,ver te bren gen voor al de offers, die zij mede voor bun belangen hebben overge had. Sor. deed hierop de medede ling, dat het Bondsbestuur op 30 April j.l. het besluit genomen had de heer van Slingerland te benoe men tot ere-lid van de Bondsraad. De vergadering onderstreepte deze woorden van de voorzitter met een hartelijk applaus. Het zal de Alk- maarders vooral goed hebben ge daan. dat deze woorden door de voorzitter werden geuit, temeer waar de heer van Slingerland ook een goed burger, is van de Kaasstad en er nu van de hem toegewenste rust nog weinig gekomln is doordat hij met enkele tussenpozen vele maanden belast is met de waar neming van het burgemeesterschap van Alkmaar, wat dfior de voorzit ter vergeten werd te zeggen. km; 2. Koning (Oosterwolde) op Triumph, 42 min. 26,4 sec., gem. snelh. 116,8 km; 3. Bakker (Soester- berg) op Sunbeam, 43 min. 46,1 sec. gem. snelh. 113,3 km. 350 cc klasse, 5 ronden: 1. Van .Tilburg uit Rotterdam (Norton) 43 min. 42,9 sec., gem. snelh. 113,6 km; 2. v. d. Kimmenade uit Helmond (Triumph) 44 min. 1 sec., gem. snelh. 110,8 km; 3. H. G. Pellikaan uit Den Haag (Triumph) 44 min. 50,9 sec. gem. snelh. 114,5 km. Snelste' ronde in de 500 cc klasse gemaakt door Van Donkejaar (Tri umph) in 8 mii^ 14.9 sec. met een ge middelde snelheid van 120,1 km. In de 350 cc klasse maakte Van Tilburg (Norton) de snelste ronde in 8 min. 38,3 sec. met een gemid delde snelheid van 114:8 km. De grote strijd. Om 12 uur had de start plaats van de Internationale race in de 350 cc. klasse. Men zag met grote span ning de strijd tegemoet tussen de Engelsen op Norton en Velocette en de Italianen op hun 250 Guzzi's. De Italiaan Francisci had moeite om bij de start weg te komen. Whitworth (Velocette),nam de leiding met vlak achter hem Goodman (Velocette), Lyons (Norton) en Bills (Norton) waarachter de Nederlander van Rijs wijk volgde. Lyons schoot tegen het einde van de 2e ronde met volle vaart uit een knieb'ocht. In de derde ronde nam Goodman, 'n zoon van de directeur van de Velocettefabriek de kop, welke hij steeds gehouden heeft. Hij nam bij zijn rijden geen enkel risico. In op een na laatste ronde, toen hij ongeveer een halve minuut vocpsprong had op zijn landgenoot Bills (Norton) nam hij het zekere voor het onzekere en gooide in de minimumtijd van 18 sec. enige liters benzine in zijn tank. Whitworth.die vlak achter hem zat was in de 6de ronde wegens motor- pech uitgevallen. Alle eer voor de Nederlandse rijder van Rijswijk (Velocette) die in dit internatipnaal rijderscorps op de 3e plaats eindig de." De uitslagen luiden: 1. Goodman (Engeland op Velo cette) 1 uur 47 min. 13,8 sec., ge middelde snelheid 129.5 km. 2. Bills (Engeland op Norton) 1 uur 48 min. 09 sec., gem. snelh. 128.7 km. 3. Van Rijswijk (Nederland'op Velocette) 1 uur 49 min. 38.7 sec., gem. snelh. 126.8 km. 4. Dear (Engeland op Ve locette) 1 uur 50 min. 20.8 sec., gem. snelh. 125.9 km. 5. Simons (Neder land op Excelsior) 1 uur 54 min. 53.2 sec., gem. snelh. 119.9 km.; 6. Fran cisci (Italië op Guzzi 250 cc) op een r,onde; 7. Leonie (Italië op Guzzi 250 cc) op één ronde. De Nationale race Senioren bracht weinig spanning doordat de leiders van-kop-af nimmer bedreigd wer den. De uitslagen hiervan luidden: 250 cc klasse (5 ronden): 1. Vink Maasland (Velocette) 45 min. 04.2 sec., gem. uursnelheid 110,1 km.; 2. Vierdag, Amersfoort (Velocette) 45 min. 16.2 sec., gem. uursnelh. 109,5 km. 350 cc klasse (5 ronden): 1. Van Rijn, Den Haag (Triumph) 50 min. 44,1 sec., gem. uursnelh. 117.3 km.; 2. Boef, Amsterdam (Sarolea) 51 min. 37.6 sec., gem. uursnelh. 115.4 km.; 3. Drijvers; Putten Gld. (Nor ton) 52 min. 32,5 sec., gem. uursnelh. 113.2 km. 500 cc klasse (6 ronden): 1. Veer, Borculo (Triumph) 47 min. 44.6 sec., gem. uursnelh. 124.6 km.; 2. Van Katwijk, Delft (Triumph) 48 min. 57,3 sec., gem. uursnelh. 121.7 km; 3. Keyzer, Vlaardipgen (Triumph) 53 min. 16.9 sec., gem. uursnelheid 111,7 km; 4. Z.uyderwijk, Wateringen (BMW) 54 min. 16.8,sec., gem. uur snelh. 109.6 km. De ^helste ronde: Veer in de derde ronde: zeven mi nuten 52.6 sec., gemiddelde uursnel heid 125.9 km. Bell op Norton Wint in de zware klasse. Nu maakte men zich klaar voor de internationale race 500 cc, het hoogtepunt van de dag. In superieu re stijl zegevierde de Nortonfabriek meyiun rijder Bell, die de taak van de na de eerste ronde leidende Nor- tonrijdende Daniell overnam, toen deze door. het springen van zijn ach terband uitviel. Bell legde de 264.5 km. met een gemiddelde uursnel heid van 136.1 km in de tijd van één uur 56 min. 41.8 sec. af, hetgeen Strijd om water De strijd van de renners is fel geweest. De strijd van het publiek tegen de alles verzengende zon was nog feller. Men speurde, toen alle beschikbare voorraad was uitgeput, naar water, waterWater werd een handelsartikel: 40 cent per glas. Daarvoor moest je, dan dringen en duwen. Dit heeft voor de belangstellenden veel afgedaan aan het genot van deze grote race. Met was te warm om met volle teu gen van dit schouwspel te genieten! patste vooroorlogse winnaars, maar diarbij dient men te bedenken, dat We rijders ditmaal gebruik moesten, maken van de normale handelsben- zine, in tegenstelling met de vroeger gebruikte benzol-benzine, terwijl bovendiep compressoren verboden waren. Intussen dient men de Italia nen de eer toe te geven, die zij ver dienen. Zo gemakkelijk als de En gelsen de prijzen in de 350 cc be machtigden, is het bij de 500 cc niet gegaan. Integendeel, het zag er aan vankelijk naar uit, dat de Italiaan Lorenzetti (op Guzzi) toch zeker d^ tweede prijs zou weten binnen te halen. Maar ook hem was het lot niet gunstig gezind. Want toen hij door het uitvallen van Daniell in de vierde ronde de leiding verkreeg, moest hij de strijd in de 7e ronde staken wegens motorpech. Voor het zover was had het publiek in span ning gezien, hoe na de start de Ita lianen, belust op revanche, wegsto ven, hoe Lorenzetti, na een ronde de leiding had maar deze in de tweede had moeten afstaan aan Daniell en hoe achter deze twee de Engelsman Goodman steeds plaats wisselde met twee andere Italianen (Lenoni op Guzzi en Clemencich op Gilera). Maar ook Goodman viel uit. Deze winnaar in de 350 cc vloog uit de bocht bij Laaghalerveen. Juist meenden de Italianen, thans slechts tegen elkaar te moeten strijden, toen de uiteindelijke winnaar van de race, Bell, die zich van de zeven de plaats aan het opwerken was, zich tussen hen mengde. Enkele ronden werd een titanenstrijd ge streden, waarin Bell er in slaagde de Italianen voor te komen. Toen Lorenzetti dus motorpech kreeg kwam hij aan de kop. Interessant was het de strijd te volgen van de achter hem liggende Italianen. Cle mencich wilde in de 14e rondé ben zine nemen. Toen hij echter be merkte dat Léoni hiervan gebruik wilde maken om voor te komen, zag hij er van af en reed door. Dit werd voor Leoni fataal want hij had vlak daarna in dezelfde ronde geen ben zine meer. Nadat hij midden op het -circuit wat benzine bemachtigd had eindigde hij toch nog als 4e. 1. Bell (Norton) 1 uur 56 min. 41.8 sec., gem. uursnelh. 136.1 km; 2. Clemencich, Italië (Gilera) 1 uur 57 min. 43,7 sec., gem. uursnelh. 134.7 km; 3. Whitworth, Engeland (Tri umph) 2 uur 0 min. 9.1 sec., gem. uursnelh. 132.1 km.; 4. Leoni, Ita lië (Guzzi) 2 uur 0 min. 53 sec., gem. uursnelheid 131.3 km.; 5. Foster, En geland (Norton) 2 uur 3 min. 12.6 sec., gem. uursnelh. 128.8 km; 6. Th. Wood, Engeland (Velocette 350 cc) op 1 ronde; 7. Jac Schot uit Neder land op Ariel op twee ronden. De snelste r.onde: Daniell 7 min. 0.5 min. 9 sec., .met ,een gemiddelde uursnelheid .van 139.85. GHESTEM TE LEIDEN De wereldkampioen dammen, de Fransman Ghestem, speelde te Lei den simultaan aan 42 borden. Hij won er 28, speelde 10 remise en verloor er 4. De namen van deze 4 winnaars zijn D. Schoneveld (Rijns burg), J. W. Freken (Leiden), J. SJadeijk (Leiden), Pleizier (Lei den). Op het ogenblik dat Zondagmid dag in de Bosse Veemarkthallen het congres van de R.K. Bond van Spoor- en Tramwegpersoneel werd gehouden, waaraan door 5000 per sonen werd deelgenomen, brak in de aangrenzende kleine hal, de z.g. var kenshal, brand uit, welke vrij spoe dig gro.te .afmetingen aannam. De deelnemers aan het congres, dat o.m. door de Bisschop van 's Herto genbosch, Mgr. Mutsaerts, de Com missaris der Koningin in de provin cie Noord-Brabant en de Burge meester van 's Hertogenbosch werd bijgewoond, konden zich gelukkig zonder ongevallen in veiligheid brengen. De voorzitter van de R.K. Bond van Spoor-» en Tramwegpersoneel „St. Raphael", de heer Blommers, was in het eerste deel van zijn openingsrede, toen de brand uitbrak Het vuur werd gevoed door sta pels geperst hooi en stro', dat ter plaats.e was opgeslagen. De brand weer "ontving om ong. 14.30 uur het alarm .yrote brand" en onverwijld rukte al het materieel naar de plaats des onheils. Zeer spoedig kon dan ook met vele stralen water worden gegeven, welk water afkomstig was uit ae Dieze. Het vuur werd aangewakkerd voedsel in het dak der grote hallen, door een felle bries en vond gretig dat met teer en asphalt was bedekt. De brandweercorpsen van Vught en TJlburg en nadien nog de brand weer van Eindhoven zonden as sistentie. Ondanks de enorme hoeveelheden watef, ging de Noord-Oostelijke helft van de drievoudige middenhal en de daar achter gelegen kal 2 ver loren. Van de andere zijkant, waar ook het restaurant is gelegen, bleef de dakbedekking intact. De grootste hal van Europa, hal 3 en de hal 4, waren bij de bevrijding vernield en 'nog niet herbouwd. TOUR DE FRANCE Kübler heeft in de 5e etappe zijn tweede zege behaald. Hjjkwam met een groepje van drie rivalen het fraaie Velodroom van Besan con binnenstuiven en alle vier bleken zo zeer gebrand op de eerste plaats, dat er een spurt volgde alsof het tussen sprinters ging inplaats van renners die al 250 km in de benen hadden zitten. De Zwitser wierp zich in de laat ste meters mét een ruk naar vo ren en triumpheerde met een wiel- lengte voor Rosella. Kübler heeft thans van de vijf etappes er twee gewonnen, terwijl hij een maal (weede eindigde, voorwaar geen slecht resultaat. De vorige dag had Robic (Fr.-W.) in de etappe LuxemburgStraats burg de gele trui veroverd, op een minuut gevplg door Kübler, die ook die dag in prachtige stijl reed. De best geklasseerde renner uit de gemengde Nederl.-buitenl. ploeg was Gamellini, die elfde werd. Klabinsky was weer tamelijk con stant en werd 32e, terwijl Seyen 39e werd, Jansen 46e en Schellin- gerhoudt 65e. Het grote gebeuren van Zater dag was het opgeven van Arie Voorerf, die 100 km voor Luxem burg de strijd staakte. Hierdoor zijn wan de Nederlanders alleen nog over de Limburgers Seijen en Jansen en Schellingerhoudt. Na Zondag zijn in het landen- klassement, waarin de drie beste renners worden geplaatst, Gamellini en Klabinsky als buitenlanders op genomen, tezamen met Seijen en door het terugvallen van Jansen is de ploeg tot de achtste plaats ge zakt in de landenklassering. Met Jansen ging het in deze etappe niet goed. Hij sukkelt nu al drie dagen met zijn rechterbeen, dat opgezet is van de enkel af tot aan de kuit.. 40 km. voor Besancon moest hij het peloton loslaten. Hij had nog geluk, want Kirchen, de Luxem burger, viel ook terug en wilde op geven, maar zijn landgenoten lie ten zich ook terugvallen, spraken hem moed in en tenslotte wisten zij hem over zijn „ram" heen te brengen. Gezamenlijk haalden zij Janen weer in en nu kop onze Ne derlandse kampioen het tempo bij houden en met de Luxemburgers kwam hij als een der laatsten het wielerstadion van het oude Franse stadje binnen. Schellingerhoudt had wel is waar aanzienlijk langzamer op deze etappe zeer veel last van is dan de gemiddelde snelhe'den der de blessure, welke hij Zaterdag had opgelopen tijdens een valpar tij. Ook hij kon het tempo in de laatst? tientallen km. niet bijhou den en reed in zijn eentje de etap pe uit. Hij kroop op de wielerbaan van de fiets af. Deze kalme-en rus tige jongen dacht echter niet aan opgeven en hij was vol goede moed dat de rustdag hem weer geheel zou opknappen. Seijen reed vandaag uitstekend. Hij zat voortdurend in het hoofd- peioton en- hij was verrukt van de heerlijke regenbui. Dat had hem opgeknapt na al die dagen van warmte, vertelde hij ons. Over Gamellini schreven wij reeds op de vorige dagen- niets dan goeds, en Klabinsky was nog geheel fit. toen hij te Besancon aankwam. Joly is nu eenmaal geen opvallende rij der, hij is lang en slank, draait op het' vlakke heel goed, maar of hij straks in "de bergen zal kunnen meekomen, valt nog te bezien. Zo zijn na vijf zware dagen en een rustdag voor de boeg dertig van de 100, die te Parijs de lange rit rond Frankrijk waren begon nen, reeds uitgevallen. Een hoog per-entage, waarbij het nipt bij zonder nleit voor de Holland" ploeg, dat van deze ploeg reeds 50 pet. de koffers heeft moeten pakken. Van Schendel heeft de strijd ge staakt om tot nu toe onbekende re denen. De Korvèr, een geroutineer de etapperijder, kon met de warm te niet ovérweg. Tenslotte had Voo ren opgegeven aangezien hij last had van een lichte zonnesteek. De, uitslagen van de 5e etappe, StraatsburgBesancon, zijn: 1. Kübler (Zw.-Lux.) 8 uur 10 m. 45 sec. 2. Rossello (Italië) zelfde tijd). 3. Bonaventure (lie de France), zelfde tijd. 4. Mathieu (België) zelfde -tijd. 5. Amberg (Zwitserland) 8 uur 11 min. 46 sec. 13. Een grote groep renners ex aequo (8 uur 12 min. 48 sec.), waaronder Seijen, Klabinsky en Gamellini. 56. Joly, 8 uur 13 min. 48 sec. 61. Schellingerhoudt, 8 uur 24 min. 35 sec. 68. Jansen, 8 uur 27 min. 53 sec. Het, algemeen klassement luidt na de vijfde etappe: 1. Vietto (Frankrijk) 39 uur 36 min. 0J sec. 2. Ronconi (Italië) 39 uur 37 min. 23 sec. 3. Rrambilla (Italië) 39 uur 44 min. 02 sec. 4. C^gan (Frankrijk W.) 39 uur 46 min. 57 sec. 5. Gamellini (buitenl.-Ned.) 39 u„ 48 min. 12 sec. 42. Seijen, 40 uur 51 min. 3 sec. 43. Klabinsky. 40 uur 51 min. 44 s. 45. Schellingerhoudt 40 uur 53 min. 26 sec. 53. Jansen 41 uur 5 min. 5 sec. 65. Joly 41 uur 36 min. 50 sec. Hef landenklassement luidt na de 5e etappe: 1. Italië 119 uur 24 min. 45 sec. 2. West Frankrijk 119 uur 59 min. 30 sec. 3. Frankrijk 120 uur. 18 min. 37 sec. 4. België 120 uur 26 min. 10 sec. 5. Zvjit^prland-Luxemburg 120 u.. 59 min. 15 sec. 8. Buitenland-Nederland 421 uur. 30 min. 59 sec. Positie Nederlandse passagiersschepen Abbekerk, 28 Juni van-Melbour ne te Fremantle; Berlage,, Rotter damBatavia, pass. 27 Juni Gi braltar; Boschfontein, 27. Juni van East Londen naar. Durban; Indra- poera, pass. 27 Juni Pantellaria, wordt 3 Juli van Batavia te Hoek van Holland verwacht; Joih. de Witt, 27 Juni van Amsterdam te Soerabaja; Klipfontein, 27 Juni van Mombassa naar Port Said; Ko- ta Inten, 28 Juni van Sabang te Soerabaja; Maaskerk, 26'Juni van Amsterdam te Accra; Merwede, 27 Juni van Buenos Aires naar Amsterdam; Oranje, 26 Juni van Amsterdam naar Batavia; Oranje fontein, 27 Juni van Port Elisabeth r.ahr Kaapstad; Westerdam, 30 Juni van Rotterdam te New York ver wacht. Men heeft nu, het plan opge-^at om allereerst dat gedeelte van de hajjen op te bouwen, dat door de Duitsers tijdens de bezetting is verwoest. Omtrent de oorzaak van deze voor Den Bosch catastrophale brand, tast men volkomen in het onzekere. Brand tijdens processie Zondagmorgen brak een grpte brand "uit in Bingelrade bij Bruns- sum. Toen de grote Sacraments processie in de Dorpsstraat wachtte op de zegen vanaf het rustaltaar, zag men plotseling vlammen uit slaan van het hoekhuis van de heer Zuilen. De consternatie was groot. De plaatselijke vrijwillige .brand weer rukte direct uit. Onder leiding van de heer Damen werd het vuur, dat een grote omvang had aangeno men, bestreden. De brandweren van Brunssum en Sittard werden even eens ter assistentie geroepen. Drie huizen op de hoek van de Dorps straat werden een prooi der vlam men. De oorzaak is onbekend. CUlor Sïani. DE ZWARTE KASSA! Belangrijke arrestatie wegens groot textiel- knosierij In verband met de arrestatie van. de directie der N.V. Vroom en Dreesman manufacturenhandel te Ben Bqgch kunnen wij nader mel den dat heteoptreden der politie was gebaseerd op het vermoeden van prijsopdrijving en e^stige distribu tieovertreding. Er is een omvangrijke knoeierij met textielpunten in behandeling, waarbij honderdduizenden punten aan de normale handel zouden zijn onttrokken. Op enorme schaal moeten verder zwarte tnxitielaan- kopen hebben plaats gehad. De gearresteerde directeuren gaven eerst na lang aarzelen toe, dat er een zwarte cassa be stond, waarin de inkomsten van de zwarte textielverkopen wer den gestort. De zwarte textiel werd weer gebruikt om in de vorm van cadeaux bepaalde personen te bewerken om de firma aan warenhuis-artikelen te helpen, die anders moeilijk of niet te bekomen zijn. De politie, die was overgegaan tot in beslagneming van de bedrijfsad ministratie van> deze zwarte cassa, had deze geborgen in een verzegel de kamer op de vijfde verdieping van het enorme gebouw. Toen zij des morgens na een nacht werken terugkeerde, bleek dat een jonge dame van het personeel' langs de buitenzijde van het gebouw in de kamer was binnengedrongen. Toen de politie het zegel had Verbroken en de kamer betrad, trof zij de jonge dame tussen de stapels papier aan. Bij het voorlopig verhoor gaf zij toe, dat het doel van haar be zoek was de zwarte kas weg te ha len. De politie is nog volop met het onderzoek bezig. I AAT nu uw aandacht deze keer niet enkel eens uitgaan naar de ellenlange voetbaluitsla gen, die er vandaag weer in uw krant staanDe mens. en ook U niet, leeft nigt van brood en ze ker niet van spelen alleen, ook al schijnt de belangstelling van velen dikwijls miet verder te gaan dan dat. Sport, op gezonde] wijze beoefend, is zeker niet af i te keuren en Paulus zou het in 't allerminst gedaan hebben. Lees zijn Corinthiërsbrief maar! Weet eigenlijk te vertellen, hoeveel brieven van Sint'Paulus er zijn en welke ze zijn en wat er zo al i in staat? Toch' heus zulke gekke j •vragen niet en die men toch ge- 1 rust aan een behoorlijk Christen mag stellen, dunkt me. Vandaag 30 Juni, vietrt de Kerk hem bi zonder. Sint Paulus als er ooit een kampioen is geweest, op wie heel de wereld trots mag zijn, dan hij! MARCUS De HooerLse Wajtecsport hMd. een. z&Lfeest.. \7'k' ""1 ijlt"11' cA\s\ fi W, - X 'Q i Belangstellenden in het werk van de Stichting Gemeenschapsoord Drakenburgh, het' Kath. Nat. Cul tuurcentrum, worden in de gelegen heid gesteld enige dagen op Draken burgh door te brengen. Men wende zich voor inlichtingen tot de di rectie van het landgoed. door J. S. FLETCHER Op het circuit van Drenthe werden, voor het eerst na, de oorlog, de internationale motor wedstrijden om de Grote Prijs-van Neder land {Dutch T.T.) gehouden. De winnaar in de 500 cc-klasse, de Engelsman A. J. Bell, in actie. 81. - „Ben je er zeker van?" zei hij. „Even zeker als dat ik u nu zie zitten," antwoordde Jeffery. „Ik kon me niet vergissen. Ken ik haar niet even goed als m'n vrouw? Juffrouw Essie, zeker, vast, positief!" „Nou?" zei Atherton"na een ogen blik. „En wat, deed je?" „Ik ging achter haar aan. Ik had gehoord, dat ze vermist werd, ik had er sëdert een paar weken over horen praten," antwoordde Jeffery' „ik liep d'r dus achter na. Maar u weet hoe 't met perrons is en voor - ik d'r kon bereiken, was ze in de trein gesprongen die net ging rij den. En.... ze was verdwenen!" „Is dat alles?" vroeg Atherton, plotseling teleurgesteld. „Ik dacht.. „Wacht u even! Ik kon in de' coupé kijken, waar ze instapte. Er stond een man naar haar ipt te kij ken en hij hield het portier voor haar open. En," vervolgde Jeffery, met z'n gerimpelde vuist op z'n knie slaande, „die kende ik óók!" „Wie dan?" vroeg Atherton. „Mijnheer Richard! Zo waar als ik leef. Mijnheer Richard!" riep Jef- ferij uit. wederom op'z'n knie beu kend. „Daar zou ik plechtig op dur ven zweren, mijnheer. Mijnheer. RichardMallevrie!" Atherton deed een diepe adem teug van verrassing. Dit gooide al zijn ideeën, al zijn veronderstellin gen ondersteboven. Hij was aan de vermiste Richard als aan een dode man gaan denken. Bliksemsnel herinnerde hij zich plotseling Boyce's cynische voorspelling. Werktuigelijk stond hij van achter, zijn bureau'op en wandelde naar het venster, waar hij over de ver regende High street staarde. „Maak geen vergissing, m'n waar de!" zei hij, zich plotseling tot de tuinman wendend. „Dit is een zeer ernstige zaak. Ben je er zeker van dat je in de man mijnheér Richard Malvery hefkende?" „Ik heb mijnheer Richard Mal very gek'end uit de tijd toén hij nog zo te zeggen drie turven hoog was," antwoordde Jeffery met een lach. „Het zou d'r gek uitzien, als ik hem nu niet herkend had. Hij was niet al te erg veranderd, hoewel ik hem al sedert zes jaar niet meer gezien had." „Niet veranderd!" zei Atherton. „Droeg hij dan geen baard?" „Net zo'n baard als u of ik," ant woordde Jeffery. „Een zwart snor retje net als-ie altijd al droeg. Nee mijnheer, ik kan niet zeggen dat meneer Richard er anders uitzag, alleen was-ie een tikkie magerder geworden en wat verweerd." „En ben je er zeker van, dat juf frouw Prynne bij hen. was?" vroeg Atherton. „Zo zeker als twee maal twee vier is!" stemde Jeffery toe. „Ik zag hem het portier voor haar open houden en achter haar aan in de 'coupé springen terwijl de trein wegreed. Ze waren samen aan 't lachen en praten. Zij en een andere man die naar 't scheen erbij hoorde." „Wat voor 'n soort man" zei Atherton, „Die vent zag er uit als 'n vreem deling. Hij leek een beetje op die Fransen voor zover ik 'm zag. Maar ik zag 't allemaal maar in de gau wigheid, zo te zeggen.? „Heb je er nog niemand over ge sproken?" vroeg Atherton, na een ogenblik te hebben nagedacht. „Nee! Ik heb een halve dag ver lof gevraagd om het u te Komen .zeggen," antwoordde Jeffery., „Ik «kan evengoed als ieder ander m'n kiezen op elkaar houden, mijnheer." <Goed zo," zei Atherton. „Het wordt jouw tijd, Jeffery en blijf er over zwijgen. Zeg geen woord." „En die beloning, mijnheer?" vroeg Jeffery.„Hoe staat het er met mij voor?" „Laat dat maar aan mij over," Ik zal jouw zaakje wel in 't oog houden." Nadat de tuinman verdwenen was bleef hij enige tijd in diepe gedach ten verzonken en hij was verrast toen hij de klok twee hoorde slaan en 't tot hem doordrong, dat lunch tijd al voorbij was. Hij at en dronk die dag werktuigelijk; al 'ziin aan dacht was gewijd aan het vreemde nieuws van Jeffery. Richard Mal very in leven! en samen met Hester Prynne! het mysterie werd grondelozer dan ooit, zelfs nu het zoals zijn overtuiging hem zeidg op de rand van de definitieve oplossing was gekomen. Er was weer een man op hem aan 't wachten toen hij- na zijn middag maal op het bureau terugkwam, de kustwachter die hem die och tend had aangesproken op de bin nenplaats in Mafvery. „Ik ben hier speciaal naar toe ge komen om u te bezoeken, mijnheer, zei de man. „Vannacht zal 't gebeu ren. In de hut van de Clents. Het geval wil," "ging hij voort, „dat we zo pas bepaalde inlichtingen hebben gekregen en de man die we zoe ken, zal vanavpnd bij de Clents zijn. En we zouden er u graag bij hebben met twee man. waar u van op aan kunt. We zouden bij elkaar kunnen komen op de plaats, waar de weg naar de hut afdraait, om elf uur." „Als deze storm nog heviger wordt, zullen we daar - onmogelijk kunnen komen," merkte Atherton op. „We moeten daar komen, welk weer het ook is, mijnheer," 'ant woordde de kustwachter. „Het is onze enige kans de zaak te pakken te krijgen." „Goed dan," zei Atherton. „Laat ons dan de details regelen." Die avond baande onder de moei lijkste omstandigheden de wagen van Atherton, die vergezeld was van tvyee betrouwbare mannen, zich een weg tot aan het kruispunt van MarsWyke. Hij had naar Malvery Hold willen gaan om Blake op te halen, maar de kustweg, die "langs de inham leidde, was weggespoeld en tussen hem en het oude huis van er niets dar een uitgestrektheid schuimend water. Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1947 | | pagina 3