WAAR BLEEF Imprimé's voor deze zomer TIEN DODE MANNEN KOMEN TERUG Grand Prix voor van Vliet r HET ZEEPRINSESJE PAG. *<4 NIEUW NOORDHOLLANDS DAGBLAD - Zaterdag 5 Juli 1947 Goede prestatie van Matena J "Plek Malvety KORTE KUNSTKRONIEK 1 's MENS EN MACHINE IN DE OORLOG (Het hieronder volgende verhaal van het Noord-Afrikaanse woestijnfront troffen wij aan in het boek „Here is your war" van Ernie Pyle, de kleine, enigszins schuwe Amerikaan, die echter de populairste oorlogscorrespondent van de States werd. Het fragment imponeerde zo, dat wij meenden het in Nederlandse bewerking niet aan onze lezers te moeten onthouden). HET was laat in de middag cp ons woestijnvliegveld. Loom lag ie zon in de warme lucht en in een vaag waas hing 't door de propel lers opgejaagde stof hoven het vliegveld, lijnen en contouren ver sachtend. De tijd was aangebroken iat de machines gingen terugkeren van hun operaties. En gén voor aen streken zij neer de reuzen van Vliegende Forten en de vinnige kleine Lightnings. Niemand be steedde er bijzonder veel aandacht ran, want dit binnenkomen hoorde •ot het gebeuren van elke dag. Tenslotte waren zij allemaal ajnnen. Allemaal dat is te zeggen }p één na. De staf rapporteerde een i'ortress vermist. Binnengekomen piloten zeiden, dat het toestel ach ter gebleven was en hoogte verlo- -en had, juist na het doel achter :ich gelaten te hebben. Het laatste -apport meldde, dat de Fortress be slist niet langer dan 5 minuten in le lucht kon blijven. Inmiddels wa- 1-en er uren voorbij gegaan. De ma chine was dus verloren. Tien man waren er in dat vlieg tuig. Er was die dag veel gepres- eerd, maar de gedachte aan het verlies van tien vrienden legde zich sis een lijkwade over ons heen. We -ïadden de dood al aanschouwd, die niddag. Een van de terugkerende - "orten had boven het veld een rode ichtkogel afgeschoten en temidden 'an de anderen had ik bij de grote nachine gestaan, toen ze haar dode jestuurder met het hoofd naar be leden uit het ontsnappingsluik lie- en zakken. De gezichten van de bemanning tonden ernstig en niemand durfde ■rg hard op te praten. Iemand hield ■en lederen vliegerscap vast met 1 iloed erop. De piloot z'n handen varen heel wit. Iedereen kende ïem. Hij was nog zo jong, 'n paar lur tevoren. Op dat ogenblik kwam ie oorlog binnen in ons en we voel- ien het'diep - Na de laatste melding gingen we J net 'n stuk of wat naar de hoge lontsröletoren. We gingen daar edere avond heen om twee re- lenen. Om naar de zonsondergang e kijken en om te vernemen hoe t stond met de Duitse bommenwer- sers die geregeld precies na het -allen van de duisternis opdoemden lim onze luchtbasis van de aarde veg te vagen. Terwijl we op de toren stonden >egon de dag zich samen te vou- ven. Jagers, die de hele dag boven iet veld gepatrouilleerd hadden, swamen nu binnen. 'Alle soldaten n de tentenkampen hadden het ivondeten beëindigd. Die geluid- oze, vredige stilte, die soms juist •oor de schemer komt. lag over het •liegveld. Met zachte stemmen ston len mannen te praten over de do- li le piloot en de verloren Fortress. 7e namen ons voor nog een paar ainuten te wachten om te zien of r nog Duitsers kwamen. Toen gebeurde er iets dat ons trof als een electrische schob. Vér weg schoot een rode lïcht- kogel de lucht in. HH maakte een boog tegen de donkere ach- tergrond der hergen en viel om- i laag. Het kón niets anders zijn. Het moést zo zijn. De tien dode mannen kwamen terng! „Waar is het lichtpistool? Geef me a groene lichtkogel!" schreeuwde en officier. Hij rende naar een hoek van de oren, riep: „Kijk uit, daar beneden" n vuurde een groene kogel af e lucht in. Toen zagen we de ma- ■hine niet meer dan een nietige warte stip. Het was alsof hij bijna 1 p de grond zat, zo laag was-ie en tl o de eerste oogopslag konden we anvoelen, dat hij bijna geen, bewe- ing meer bezat en zich slechts met e uiterste inspanning in de lucht deld. Eenzaam en kreupel sleepte iij zich huiswaarts twee uren na 11e anderen. Ik was maar een buitenstaander - géén' lid van de broederschap der 'I liegers, maar toen kon ik iets be- rijpen. En op dat ogenblik voelde iets als menselijke genegenheid -oor die tróuwe, gehavende rrya- hine. voor die verre donkere stip, ie zich krampachtig naar ons toe- rorstelde in zo'n aangrijpend traag empo. Zonder aan iets of iemand te denken stonden we allen in intense spanning. Het was, alsof we de ma chine met al onze zenuwen naar ons «toe wilden trekken. Niemand achtte het mogelijk dat het vlieg tuig ooit het veld zou bereiken; maar dichterbij kwam het zo tergend langzaam dat het 'n kwel ling was er naar te kijken. De machine bereikte de uiterste grens van de luchtbasis, nog steeds op z'n belachelijk geringe hoogte. Hij scheerde rakelings over de ge parkeerde vliegtuigen en kwam nog dichterbij, blijkbaar aanhoudend op de startbaan. Nu nog maar een paar honderd yards. Was het dan toch mogelijk? Zou het lukken? Ze waren nu over het laatste vliegtuig heen; nu boven de start baan. Langzaam, zakte het toestel naar de grond; de wielen raakten zachtjes de bodem. En toen de ma chine de startbaan af rolde reali seerden die duizenden mannen rond het enorme veld zich plotseling, dat ze zwak waren en dat je hun har ten kon horen bonzen. De laatste glimp van dee onder gaande zon doofde uit en de hemel werd zwart. Dat zou een voordeel zijn voor de Duitsers, als ze nu vol gens schema met hun bommen kwa men. Maar niemand, die er iets om gaf.'' Onze tien dode mannen waren als door een mirakel terug van het graf. En een verhaal, dat ze te vertel len hadden! Zoiets was nog niet voorgevallen in deze hele oorlog! Het vliegveld Tripoli, hun doel, werd zwaar verdedigd, zowel door jachtyliegtuigen als door luchtaf weergeschut. Die hagelstorm bin nen te vliegen was naar een pi loot vertelde precies even erg als wanneer een muis de strijd aan bindt met een dozijn katten. De Thunderbird dat was de naam van hun Fortress werd voor de eerste keer getroffen, juist toen het zijn bommen lading los liet. Eén motor werd uitgeschakeld. Een paar momenten later ging de twee de motor aan dezelfde kant. Wan neer beide motoren aan dezelfde kant het werk staakten, betekende dat gewoonlijk een catastrophe. En hierin lag het verschil van dit feit met andere gevallen, waarin be schadigde bombers nog thuisgebracht werden. De Thunderbird was gedwongen af te zakken achter de andere For- tressen. En op hetzelfde ogenblik, waarop 'n Fortress hoogte verloor of achter blééf, zaten Duitse jagers erop als 'n zwerm gieren. De jon gens wisten niet hoeveel Duitsers er in de lucht waren, maar volgens hen moeten het er wel dertig zijn geweest. Onze Lightning-jagers, het escorte van de Vliegende Forten, bleven bij de Thunderbird en vochten zo lang als ze konden; tenslotte echter moesten ze wel vertrekken, anders hadden ze niet genoeg brandstof meer om de basis te bereiken. De laatste jager verliet de kreupele Fortress ongeveer 40 mijl buiten Tripoli. Gelukkig trok de zwerm Duitsers terzelfdertijd af; ook hun benzinedruk was niet hoog meer. De Thunderbird vloog nog twin tig mijl verder. Toen verscheen op z'n eentje een Duitse jager en dook op de Amerikaanse machine. Z'n kanonnen' brachten grote schade toe aan het toch al zwaar geteister de vliegtuig. Maar de Thunderbird was gewoon-weg niet uit de lucht te slaan. De jager had tenslotte al z'n mu nitie verschoten en zwaaide af. Onze jongens waren alleen met hun zware zorgen. Twee motoren vernield, bij na alle kanonnen buiten werking en nog steeds meer dan zeshonderd km. van huis. De radio zweeg. Ze verloren hoogte, vijfhonderd voet per minuut ze zaten nu nog slechts op twee duizend. De piloot riep z'n crew op en hield een beraadslaging. Eruit sprin gen? Maar iedereen wilde volhou den, zolang de machine nog in de lucht.zat. Hij besloot de tocht voort te zetten. Er was geen snipper sta biliteit meer in het hele toestel; 't kapseisde onder een verschrikke lijke hoek. Maar gaandeweg kregen ze het zover onder controle dat het tenminste geen hoogte meer ver loor. Op dat moment was hun hoogte nog maar negen honderd voet en 'n solide bergrug doemde voor hen op om de thuisweg te barricaderen. Lange tijd vlogen ze evenwijdig langs deze bergen, toen er een won der gebeurde. Ze wonnen een beet je hoogte. Ze kregen het ding ten slotte op 1500 voet. De laagste pas was 1600 voet, maar ze kwamen er over heen op 1500. Verklaar dat eens! Misschien was het zoals de piloot zei: „we kwamen niet óver de bergen, we kwamen er dwars doorheen". De tweede piloot zei: „Ik zat tegen het windscherm te blazen om 'm maar vooruit te krijgen. Op 'n ge geven ogenblik had ik haast een voet uit4 kunnen steken om met de machine over de pas te wandelen". En de navigator zei: „Als ik op de vleugeltop had gestaan, had ik de grond met m'n hand kunnen ra ken, toen de door de pas gingen De luchtstromingen waren ongun stig. Eén vleugel werd voortdurend naar beneden getrokken en het kostte onnoemelijke moeite om hem weer een- beetje hoger te krijgen. De piloten zaten in geweldige angst dat de lage vleugel helemaal weg zou zakken en daarmee het toestel in een stuurloze rol brengen. Maar dat gebeurde niet. De navigator kwam in de cofkpit en hij stuurde met de beide piloten de machine huiswaarts. Geen seconde lang had een van hen enige zekerheid dat ze het zouden halen. Ze waren star van spanning,"maar hun droge hu mor bleef, en ze vloekten hartgron dig zoals vliegers nu eenmaal doen. Alles scheen tegen hen. Het ben zineverbruik steeg tot het dubbele en verzwolg hun kostbare voorraad. Om de ellende nog groter te ma ken kwam er een krachtige tegen wind opzetten De benzinevoorraad werd minder en minder. Tenslotte zei de navigator dat ze nog maar veertig mijl van huis wa ren, maar ze legden die veertig mijl af alsof ze met paard en wa gen reden De schemer daalde over de wazige zandvlakte en veegde ieder aanknopingspunt in de onme telijke, vlakke woestijn uit. De ene oase verschild^ in niets van de andere. Maar zij wisten vlak bij huis te zijn. Toen schoten ze hun rode lichikogel af en wachtten op het groene signaal van d.e contrö- lectoren. 'n Minuut later kwam het de mooiste aanblik, die deze be manning ooit te aanschouwen had gekregen. Toen de machine de grond raak te schakelden ze het contact uit en lieten hem uitlopen. Want de rem men funcionneerden niet meer: Aan het einde van de uitloop zwenkte de machtige Fortress de rand van de startbaan af. Hij besloot zijn his torische terugkeer met vijf keer als een gek in de rondte te tollen en dan vijftig yards achteruit te rollen vóór hij tot stilstand kwaï^ Toen de benzinevoorraad werd opgeno men bleek één tank schoon leeg te zijn en de andere evenzo op tachtig liter na. Diepe duisternis lag over het veld. Nog vijf minuten meer en ze zou den het nooit gevonden hebben. De uitgeputte, gehavende Fortress had gedurende de ongelofelijke tijd van vier en half uur op één paar mo toren gevlogen. Ieddre piloot zal U verteller dat zoiets niet bestaat. Die avond dronken we een toast, met de piloot en een paar jongens van de bemanning. Iemand hief zijn glas: „Op jullie veilige terugkeer". Maar de piloot nam z'n eigen glas op en zei in plaats daarvan: „Op 'n verdomd goeie machine!" En de an deren van zijn bemanning hieven hun glazen en herhaalden: „Op een verdomd goeie machine!" De doorberekening van de Weeldebelasting In verband met de invoering van een weeldebelasting voor bepaalde categorieën luxe-goederen, is een re geling getroffen voor het doorbere kenen van deze belasting in de prij zen. Krachtens deze regeling mag de fabrikant of importeur, die weelde belasting is verschuldigd, de wette lijk geoorloofde prijs van de betrok ken goederen verhogen met ten hoogste 14 pet., behoudens indien hij rechtstreeks aan een consument le vert. In dit laatste geval mag de prijs slechts met' 10,5 pet. verhoogd worden. Wederverkopers mogen op hun beurt hun verkoopprijzen slechts verhogen met hetzelfde be drag in geld, waarmee hun inkoops prijs als gevolg van de weeldebelas ting is gestegen. De leverancier is in verband daarmede verplicht, de grootte van.dit bedrag op de vöor de wederverkoper bestemde factuur aan te geven. Deze bepalingen zijn niet van toep&ssing voorzover de prijsregeling van een bepaald luxe goed na 30 Juni j.l. is of wordt her zien, daar in dat geval bij de vast stelling van de nieuwe prijs reeds met de heffing van weeldebelasting is rekening gehouden. Waïerkampen „Onze Marine" Het Algm. Ned. Comité „Onze Marine" dat, zoals bekend o.m. het propagandavaartuig Van der Steng Bouwt, zal dit jaar 4 waterkampen organiseren,' t.w. te Gouda (Reeu wijk) van 2126 Juli en van 28 Juli t.m. 2 Aug. en te Nijkerk van 49 Aug. en van 1116 Aug a.s. Voor inlichtingen kan men zich wenden tot „Onze Marine" Postbus 120 Hil versum. WIELRENNEN 4. Het prachtige landschap, dat zich nu rond hem uitstrekte, deed Isodoor zijn ergernis vergeten. Hij zag dat de prinses van de tocht genoot en, zoals allen, was hij blij als Vrede zich gelukkig voelde. Haar ogen straalden, toen zij rondzagover de wijde velden met wier en zeegras. Hier en daar stonden bosjes koraalbomen en in de verte rezen de rotsen steil van de zeebodem op. Over alles was de groen blauwe zeehemel, waar de zon duizenden goud korreltjes in toverde. Nadat zij ongeveer een uur gereisd hadden, kwamen zij een grote school ha ringen tegen. De haringen waren bezig met het maaien van zeegras, zodat het de zeepaardjes nooit aan voer zou ontbreken. De prinses liet half hou den en stapte uit om een praatje met de haringen te maken. Die hadden" hun zeisen neergelegd en vertelden de prinses, hoe het stond met de oogst. Onderwijl staken de zeepaarden de koppen bij el kaar en een van hen fluisterde: „Hm, d'r is weer volop zeegras. Ik wou dat wij eens iets anders kregen." Zo i^cht had hij dat niet kunnen zeggen, of Vrede had het wel gehoord. Maar zij v. erd niet boos, want zij vond dat de zeepaarden gelijk hadden door J. S. FLETCHER 1 1] n 85 I „Ons spel is het niet," herhaalde e oude vrouw. „Ze mogen elk igenblik binnenkomen, ze zul- :n niets vinden. Er is hier geen .ruimel in het hele huis. Daar heb 'c voor gezorgd. Ze zijn welkom, ■m als ze komen, weten wij niets .an je handel met Hanson, niets. 7e hebben je lang genoeg gedekt, n er is nu verder niets meer te oen dan een regeling met je te ■effen. Je zult nooit met dat meis- trouwen. Nooit! Dus zul je er its voor over moeten hebben. Ga oor de deur staan, Judah!" Boyce had zijn'jas al opgenomen "i wendde zich nu tot de'deur, ter- fijl Barbara sprak. Maar toen (adah zijn reuzengestalte tussen ,em en de deur opstelde, trok hij ,:rug, nog met zijn jas over zijn •rm en met zijn blik afwisselend op joeder en zoon. „Je weerhoudt me, dit huis te 'srlaten op je eigen risico, Judah 'lent!" zei hij. „Ik ga eh w.anneer probeert me te weerhouden, zul 'i 't berouwen. En wat jou betreft, rrouw, om jouw bedreigingen geef geen zier. Je vergeet dat ik ge- <oeg van jullie stelletje weet, om illie voor jarenlang naar de ge vangenis, te sturen. Jullie zijn in mijn macht, en „En jij in de onze, beste jongen!" onderbrak Barbara met een kwaad aardige lach. „Je moogt van jezelf denken, dat je 'erg slim bent en misschien ben je dat ook wel, maar ik hyb mijn hersens ncjg wel bij elkaar. In jouw macht, welwel! Jij bent in onze macht, meester Boyce Malvery. Wij schoten je neef niet neer en wij gooiden zijn lichaam niet in de inham. Wij niet. Dat was jouw werk!" Boyce spande zijn dunne lippen over zijn tanden in een stille lach. Hij tastte naar iets onder zijn jas, maar hij bleef staan waar hij stond toen Judah naar de deur was ge gaan, aan het eind van de kamer, het verst van moeder en dochter. „Als het daar op aan zon komen vrouw," zei hij smalend, „dan weet ik, wiens woord eer zou worden ge loofd, het jouwe of het mijne. On derneem je iets tegen mij, dan zal ik je van moord beschuldigen en je zult er voor hangen ook. Jullie mij beschuldigen! Welja!, Wie zou een woord van een van 'jullie geloven? Jullie kunt geen woord tegen mij bewijzen. En dat weten jullie!" Gillian legde een hand op de arm van haar moeder. „Hij heeft gelijk, moeder," zei ze. „En dat weet hij. Wij "kunnen nigts. Wij hebben niets dan wat hij zelf zei, want we hebben geen getuigen, niets. Laat hem gaan." De oude vrouw keek van haar dochter naar Boyce met vurige ogen die plotseling donker werden van gloeiende haat. Toen keek ze naar Judah en Judah keek naar zijn moeder. „Wij zijn niet gewoon mensen te laten gaan zonder uit ze te hebben gekregen wat we wilden!" zei ze veelbetekenend. „Als we niet an ders kunnen, zullen we 't uit hem moeten halen., Judah!" Judah Clent, die zijn gevangene in het 'oog hield, bracht een hand achter zijn rug en greep een zware hondenzweep die aan de wand bij de deur hing. Met gebogen hoofd en vooruitgestoken schouders begon hij Boyce te naderen en zijn witte tanden glansden in zijn zwarte baard en zijn tong likte zijn lippen, de twee toeschouwers buiten kregen een visioen van een of ander beest dat op het punt stond zich op zijn prooi te storten. „Geef hem ervan langs, Judah!" zei de oude vrouw. „Haal 't uit hem Eens zien hoe dik zijn"huid is." „Wees voorzichtig!" zei Boyce rustig. Hij bewoog zich enigszins naar een kant van de tafel in de richting van de deur en hield de man in het oog En Judah, die nog steeds z'n lip pen likte, kroop voorwaarts. „Sla hem, Judah!" siste de oude vrouw. „Geef hem er van .langs!" Een plotselinge scherpe' gil van Gillian, vermengd met de even scherpe knal van een revolver, af geschoten door Boyce van onder zijn jasEn Judah Clent kreunde, Arie van Vliet heeft in het Am sterdams Olympisch Stadion ge toond dat hij op dit ogenblik zeker de finale van een wereldkampioen schap zou kunnqn bereiken. Zijn serie tegen,van Looveren ((België) won hij zoals hij wilde. De tweede demi-finale tegen de Belg Gosselm eveneens, en in de finale waarin hij de derde Belg, zijn aloude tegen stander Scherens ontmoette, toonde hij zich weer de meester. Van Vliet nam direct de kop en bij het ingaan van de laatste 200 meter lag Scherens aan zijn wieltje. Een paar rukken van de Nederlan der en hij was een meter voor. Met ^ruim een lengte won hij deze rit en de Grand Prix. De Fransman Senfftleben moest in zijn serie in Scherens zijn meer dere erkennen. In de herkansing moest de Franse kampioen met Gos- selin en van Looveren uitmaken, wie een plaats in de demi-finales zou krijgen. Zeer tactisch nam hij onmiddellijk de kop om niet inge-, sloten te worden. Het baatte hem echter niets, want op hët laatste rechte eind kwam Gosselin onweer staanbaar opzetten en woii deze her kansing in de snelle tijd van 12.2 sec. Goede tijd van Matena Voor een grote verrassing zorgde de Hagenaar Matena een B- stayer die in de. proefwedstrijd voor de mindere goden onder de stayers voor het kampioenschap van Nederland een buitengewone pres tatie leverde door de 100 km. af te leggen in de snelle tijd van 1 uur 19 min. en 32.2 sec. Deze tijd is slechts 2 minuten boven het baanrecord van Cor Blekemolen, dat op 1 uur 17 min. 0.5 sec. staat en dat ver voor de oorlog gevestigd werd. Negen stayers gingen van start, achtereen volgens: Lambrichs, Reuter, Matena, Vethaak, de Beer, Dietvorst, Rem- kes, de Best en Klink. Het werd al gauw duidelijk, dat niet alle negen de eindstreep zouden passeren, want er werd direct een hoog tempo in gezet. De eerste die sneuvelde was Vethaak, die na 25 ronden opgaf. Dietvorst deed hetzelfde na 80 ron den met een achterstand van 5 ron den. De overige zeven hebben alle de eindstreep bereikt, doch er was er slechts één die opviel, dat was Matena, die de race van zijn leven reed. 55 ronden voor het einde, kreeg Reuter zijn eerste lap en lag'Mate na alleen aan de kop met minstens een ronde voorsprong op al zijn te genstanders. In die laatste 55 ron den moest Reuter 7 maal de wielen van zijn stadgenoot voorbij zien snellen. Alleen de terrier Remkes. hield het kranig vol. Bij het ingaan van de laatste zes ronderi*was hij de enige, die miöder dan 700 meter achterstand had. Dit was voor Ma tena een niet onoverbrugbare kloof en op de eindstreep was de" achter stand van Remkes ruim" 1200 meter geworden. Als Matena tijdens de nationale kampioenschappen kans ziet een zelfde tempo als vanavond te rij den, dan is de mogelijkheid groot, dat Ben van der Voort zijn kam pioenstrui aan deze b-stayer, die zich met één klap onder de aller grootsten heeft geschaard, ziet over gaan. Moest hij enige weken geleden in de achtervolging nog de meerder heid van Harmans erkennen, nu was het weer de oude Gieseler, die op de baan kwam. Met ruim verschil won de Rotterdammer deze race in dér zeer goede tijd van 5 min. 20,6 sec. De tijd van Harmans was 5 min. 24 sec. MILITAIREN VERKOCHTEN DIENSTAUTO De administratie betaalde niet op tijd Een militaire drie-tons vrachtwa gen veranderde begin van dit jaar door samenwerking van drie mi litairen van eigenaar voor de som van f 1400.De buit werd ge deeld, waarna de chauffeur aan zün transportofficier opgaf, dat zijn wagen uit de Kromhoutkazer ne te Utrecht gestolen was. De marechaussee zocht dit com plot snel uit en arresteerde twee sergeants en een soldaat, die voor de krijgsraad te velde volmondig hun schuld toegaven. Sergeant ter H. had tijdens de „diefstal" van zijn auto reeds vier maanden geen declaratie voor zijn gezin, dat door moeilijkheden 'en ziekte getroffen werd, ontvangen. Hij zon op mid delen om toch aan geld te komen en vroeg de sergeant van S. of deze een koper voor een vrachtauto wist. Deze mengde" de soldaat N. ii) 'deze zaak, welke een koper vond. Deze „agent" ontving f 100 van de koper en f 400 van de buit. Ter H. ontving f 600, waarmede hij zijn schulden afdeed en waarvoor hij een pols horloge kocht. Hij vertelde ter zit ting, dat hij door het uitblijven van zijn declaratie gedwongen was ge weest een deel van zijn huisraad te verkopen. Het niet uitbetalen bleek op een fout bij de militaire admi nistratie te berusten. De krijgsraad veroordeelde ter H. tot een jaar gevangenisstraf met aftrek van voorarrest en de beide anderen tot 6 jihaanden gevangenis straf, waarvan 2 maanden voorw., aftrek van voorarrest en 'A proef tijd van twee jaar. Ter H. is uit de dienst ontslagen. NEDERLAND ONTVANGT DUITSE GOEDEREN Machines en schepen als herstelbetaling Naar berichten uit Brussel verlui den heeft het geallieerde bureau voor de herstelbetalingen te Brus- sel aan Nederland machines uit de kogellagerfabriek te Schweinfurt toegewezen tot een waarde van 492.469 rijksmark. De machines ma ken een vrijwel complete installa tie uit voor de vervaardiging van kleinere kogellagers voor de rij wiel-, stofzuiger- en kleine-motor- industrie. Nederland zal deze instel- latie door eigen aankopen moeten aanvullen. Verder krijgt Nederland machines uit de Deutse Sprengchemie aktion Gesellschaft te Kreiburg-Inn ter waarde van 407.433 rijksmark, uit de Pulverfabrik te Hasloch ter waarde van 15.570 rijksmark, uit de Dynamit Aktion Gesellsch. te Krim- mel ter waarde van 1.261.829 rijks mark. Tenslotte zijn Nederland nog toe gekend drie kleine zeeschepen van 200 ton, alsmede de „Valkenberg" van 1570 toh en de Schillinghorn van 2974 ton. Om het beroemde schilderij van Leonardo da Vinei, „het laatste Avondmaal" te Milaan, te bescher men tegen de vernietigende weers invloeden, wordt voor het fresco een glazen plaat aangebracht. Van Thomas Mann komt deze herfst een nieuw boek uit, getiteld: Dr. Faustps, het leven van de Duitse componist AdriarP'Leverkiihn, door een vriend verteld De Franse filmproductie heeft een scenario laten maken over het leven van de grgte dichter Hein- rich Heine. Charles Boyer zal er de hoofdrol invervullen. Voor een uitverkocht Leidsepleintheater heeft het ensemble van Wim Sonneveld de première van .het nieuwe pro gramma ,,'t, Is maar comedie" op de planken gebracht Vooral de num mers met een politiek tintje oogstten veel bijval. Wel zelden hebben we een voorjaar gehad, dat een zo snelle overgang van winterse kou naar zomerse warmte te beleven gaf. Het leek wel, of de lente nagenoeg was uit geschakeld. Terwijl het beeld van de dichtgevroren grach ten en sloten en de herinne ring aan nare, brandstofloze avonden nog vers in ons ge heugen lagen, was daar plot seling tochde zomer! En fluks haalden we onze fleu- rigste kledingstukken te voorschijn om 'ons uiterlijk zo spoedig mogelijk in over eenstemming te brengen met het uitbundige zomerweer, wat een genot, weer zo"n luchtig imprimé jurkje over ons hoofd te laten glijden, ook al was het dan misschien een exemplaar dat al jaren lang dienst had gedaan. Ouderwets? Och, de mode geeft dit jaar zo'n verschei denheid van dessins te zien, dat ook een* imprime stof van enkele jaren her nog hele maal niet uit de toon valt. En wat de modellen betreft, na tuurlijk worden er enkele nieuwe snufjes gebracht. Zo werkt men bijvoorbeeld druk met vierkante halsuitsnijdin- waggelde zwaar en viel met een bons over de tafel. Op hetzelfde ogenblik smeet Boyce de lamp tegen de vloer en in de duisternis en de verwarring glipt hij heimelijk uit de hut in de nog steeds woedende storm. BLApK POINT KLOOF In de duisternis die plotseling in hun schuilplaats over hen gekomen was, toen de lamp in de hut werd gedoofd, voelden Atherton en de kustwacht-commandant zich door Rennie vastgegrepen, die haastig van 'de mannen buiten was terugge keerd. „Deze kant uit, mijnhee.r!" riep hij uit. „Ik ken de weg naar binnen." Terwijl ze hun ellebogen en sche nen stootten tegen allerlei uitsteek sels en hindernissen, voelde Ather- rton zichzelf om hoeken gesleurd en door een nauwe gang totdat een van zijn metgezellen een deur open- smeet en ze met z'n drieën de huis kamer binnenstormden, die slechts werd verlicht door het vuur. Maar Gillian Clent was al druk bezig met een émdere lamp en na een paar seconden zagen ze in 't schijn sel daarvan de moeder knielen aan de zijde"van Judah, die van de ta fel op de vloer was gevallen en nu op zijnrug lag uitgestrekt. Een blikt op hem was Atherton voldoen de om te beseffen dat de grote man dood was. Ongetwijfeld had Bovce Malvery slechts, bedoeld, hem bui ten gevecht te stellen om er zijn ontsnapping door mogelijk te maken maar Judah was recht in het hart getroffen en waarschijnlijk op- slag gedood. De hand. welke zijn moe der vasthield, ontsnapte aan haar greep en viel slap en zwaar naast het lichaam van de dode man. Wordt vervolgd gen, draperieën over de heupen, strikken, plooien en wat dies meer zij. Maar dat wil nog niet zeggen, dat het andere nu zomaar ineens heeft afgedaan. Eigenlijk kan op 't ogenblik haast alles worden gedra gen. Wel zijn de rokken nu beslist iets langer geworden, maar aan deze eis valt gelukkig meestal wel te vol doen, desnoods met behulp van een bies of strook van afstekend, in dit geval effen materiaal. Zoals ieder jaar worden er ook nu in de eerste plaats allerlei bloem- en bladmotieven gebracht. Onze foto's geven hiervan een paar aardige I voorbeelden, een van een bedrukt linnen pakje, een Amerikaans ont werp, het andere van een vlot kurtst- zijden lavable,jurkje, zoals die, dank zij onze Nederlandse industrie, ge lukkig alweer binnen ons bereik liggen. Er wordt vaak met matte, fletse tinten gewerkt, hetgeen op lavable een prachtig effect kan ge ven. De bedrukte katoentjes zijn in de regel wat feller van kleur. Er zou qyer dit onderwerp nog heel veel te vertellen zijn, maar het bedrukken van krantenpapier is aan nog sterker bemerkingen onder hevig dan het bedrukken van weef sels! Daarom dus maartot een volgende keer! A. eLaor i \*Ar\roty7 De kinderen benedenwaar Krijgen bananen dis zetelkens stilste om ruzie feumm,óm tan ze er nooit TeBovenkarspelwerdeetii 5[flflgdzong«))mit$qehou Scfmgen zakte al naar J de 4ek[as A v_ 3ö üssen. wed weer de „Patch TT" gehouden,. .JJ

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1947 | | pagina 4