KEVIN EN MACHTSEVENWICHT OM ERICS LIEFDE Engelandsbuitenlandse politiek verouderd Aansporing tot alle katholieken, hun aandeel te nemen in het politieke leven Wie heeft de grootste macht in Hongarije? EEN HULDE AAN DE BOER N1EUW NOORDHOLLANDS DACBLAD - Zaterdag 21 Februari 1948 PAG. 3 De „kleintjesonder Bevin's para pi u Belgische mijnstoking ten einde Noodkreet van Frankrijk aan de Ver. Staten Amerikaanse luchtmacht moet worden uitgebreid VASTENBRIEF VAN" KARDINAAL GRIFFIN De plicht als staats- burger Zuivering in Hongarije Burgemeester Oud pleit voor Rotterdamse haven De akker des doods ^Farrebique", film vol eenvoud en bekoring Hymne van, het leven Bijna 39000 „zwarte" sigaretten in beslag genomen K Politieke wapenstilstand in Italie Nieuwe aanval Niet als de heidenen FEUILLETON (Van-onze bijzondere medewerker) BEVIN heeft merkwaardige dingen gezegd in zijn Lagerhuis- rede van 22 Januari, waarin hij zijn „plan" aankondigde tot oprichtinc' van een Westerse Unie. Als het aankomt op de toekomstige organisatie van Europa, zo zei hij, dan gaat Engeland uit van drie bcginselen. Vooreerst: Europa mag nooit overheerst worden door een mogendheid. Vervolgens: de ouder wetse opvatting, dat er in Europa een ..evenwicht van machten" moet zijn, dient „zo mogelijk" overboord te worden gezet. Ten- slotte: daarvoor moet in de plaats komen de samenwerking der vier grote mogendheden, Amerika, Engeland, Frankrijk en Rus- land, die gevieren de landen van Europa moeten helpen. Aan die „toekomstige" organisatie van Europa, aan de samenwerking der vier grote mogendheden, zijn wij voorhands nog niet toe. Rusland en de drie anderen staan in beginse- len en belangen niet enkel ver uit- een, maar thans zelfs scherp tegen- over elkaar. Toch kunnen de kleine landen het zich nu reeds voor ge zegd houden: uiteindelijk zo vindt Bevin moeten de grote vier in Europa de dienst uitmaken. De kleintjes moeten er wel de kans krijgen, zich zonder vrees en con- flicten te- ontwikkelen, maar onder de paraplu van de groten" voegt hij eraan toe. Hier mag zeker wel eens de vraag worden overwo- gen, of de kleine naties ook reeds in de Westerse Unie onder Bevin's paraplu zouden moeten blijven. Het ..perfide Albion" Lezen wij in dit verband hog eens de drie beginselen die Bevin stelde. Europa mag nooit overheerst worden door een mogendheid. Het klinkt heel grootmoedig. Blijkbaar is het echter de bedoeling, Europa uiteindelijk wel door vier mogend heden te iaten overheersen. Verder: „zo mogelijk" breken met de ouder wetse politiek van machtsevenwicht in Europa. Wat was die politiek van machtsevenwicht in Europa? Het was de Britse politiek, dat de twee grote machten op het Vaste- land van Europa, Frankrijk en Duitsland, elkaar in evenwicht moesten houden. Dreigde de een sterker te worden, dan steunde En geland de ander en omgekeerd. Dooi deze eeuwenlang volgehouden poli tiek is de indruk gevestigd, dat En geland trouweloos was; men sprak van het perfide Albion. Dat dit beleid verouderd en on- houdbaar is, spreekt vanzelf. Duits land is vernietigd, verdeeld en on- machtig. Frankrijk is ernstig ver- zwakt. Er is nog maar 6en hoofd- macht op het Europese vasteland: Rusland. Britse zelfspot Nu zeide Bevin echter en dat is belangwekkend. hoewel hij er geen nadruk op legde die ouderwetse evenwichtspolitiek moet „zo moge lijk" worden verlaten. Waarom zo mogelijk? Het is bar moeilijk, het waarom te geven van de Britse bui tenlandse politiek. Een Engels staatsman heeft eens gezegd: Ons Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft nooit de redenen voor zijn be- sluiten. want die besluiten zijn al- tijd juist, ook al zijn de redenen fout. In die uitspraak zit een stuk Britse zelfspot. Maar ook een stuk waarheid. Waartoe nu diende de veilig- Keidsklep van dit „zo mogelijk"? Zeker niet, om t6ch nog te kunnen tefugkeren naar een overwichtspoli- tiek in zijn ouderwetse vorm. Dat De stakende Belgische mijnwer- kers hebben Donderdag het werk hervat. De staking heeft 9 dagen geduurd. WASHINGTON, 19 Febr. (A.P.) De Franse regering heeft het Ame- rikaanse departement van buiten landse zaken er van in kennis ge- steld, dat zijn dollarvoorraad begin 1 Maart zal zijn uitgeput. tenzij de Ver. Staten binnen de eerstkomen- de weken Frankrijk bij wijze van noodhulp 150 millioen dollar zul- len verschaffen. Italie, Nederland en Oostenrijk hebben doen weten, dat zij hulp no- dig hebben, indien het Marshall- plan niet op 1 April van kracht wordt. De commandant van de Ameri kaanse luchtmacht, generaal Strate- mayer. heeft aangedrongen op een Amerikaans luchtleger. dat sterk genoeg is om onmiddellijk na het uitbreken van een nieuwe oorlog meer dan 10.000 vliegtuigen in 't gevecht te werpen. De militaire inlirhtingendienst heeft de schat- ting gemaakt, dat ,.onze concurren- ten" (later geTdentificeerd als Rus land) „op het ogenblik 14.000 vlieg tuigen gereed hebben in gevechts- eenheden. die in de eerste linies gebruikt kunnen worden. kan eenvoudig niet meer, omdat er op het Europese vasteland niet nj^eer twee, maar nog slechts den overwegende macht bestaat; alleen de Sovjet-Unie, zoals zij zagen. Er moet dus een andere oorzaak zijn voor dit „zo mogelijk", dat zeker niet als een toevallig stopwoordje door Bevin erbij is gezegd. Het kan. geloven wij, onder twee omstandigheden voor Engeland van enig belang zijn, wel weer te gaan doen aan evenwichtspolitiek. Gevaarltfke politiek De eerste mogelijkheid is, dat Rusland en Amerika twee tegenge- stelde machten blijven. Dan zou er weer. grond zijn, om tussen die twee „het evenwicht" te bewaren. De tweede mogelijkheid zou zijn, als West-Europa als geheel een z6 sterke macht werd, dat zij even zwaar zou gaan wegen-'als Rusland. In het eerste geval zou het een we- reldevenwicht, in het laatste weer een Europees evenwicht worden. Het loont de moeite, deze twee mogelijkheden nauwkeurjg te gaan onderzoeken. Dat zullen wij een volgende keer doen. Nu echter wil- len wij over die politiek zelve van machtsevenwicht reeds dit zeggen: Zij heeft nooit oorlog kunnen voor- komen. Zij heeft oorlog wel steeds langere of kortere tijd tegengehou- den, maar tenslotte heeft zij altijd tot oorlog geleid. Het zou dus van zeer weinig wijsheid getuigen, als men tdch weer naar een soort even wichtspolitiek terugwilde. Zodat wij 6ok de vraag onder het °°6 hebben te zien: Wat dan wel? Een aardig kijkje op de grote bolbloemententoonstelling, uit- gaande van de afdelingen Bovenkarspel en Grootebroek van de algemene v'ereniging voor Bloembollencultuur. In de gebouwen van de bekende bloembollenveilingvereniging „Westfriesland" te Bovenkarspel is, tot morgen nog, een ware lusthof te aanschouwen! Kardinaal Griffin, Primaat van Engeland en Aartsbisschop van Westminster, een dringend beroep op de Engelse katholieken, om deel te nemen aan het politieke leven en er een voorbeeld te ge ven van goed staatsburgerschap. Hieronder volgen de belangrijkste passages uit deze vastenbrief; „Heden wil ik U spreken over uw plicht, om als Katholieken een goed voorbeeld van staatsburger schap te geven", aldus Kardinaal Griffin in zijn openingswoord. Te- zelfdertijd waarschuwt hij er echter voor, dat deze herderlijke brief daarom niet Minder een „geestelijke boodschap" is en voegt hier aan toe: „Het is van belang, dat wij leren, ons dagelijks leven en ons dagelijks werk te heiligen. Licht vergeten wij, dat onze geestelijke plichten een onmiddellijke invloed hebben op ons leven hier op aarde niet minder dan voor wat betreft ons eeuwig leven. Wij leven in de wereld. Wij zien haar dwaasheid, corruptie en verdorvenheid." „Wij mogen daarom misschien de bekoring in ons voelen opkomen, om onszelf af te sluiten voor de normale omgang met anderen, om ons binnen onszelf terug te trekken, om slechts aan onze religieuze ge- voelens te voldoen, em voorts om zo te zeggen aan alle andere so- ciale en openbare activiteiten voor- bij te zien en er afstand van te doen. Het is evenwel onchristelijk om Pilatus na te bootsen, door onze handen in onschuld te wassen voor wat betreft openbare daden, waar wij, als leden van de gemeenschap, een deel van de algemene verant- woordelijkheid voor dragen." Indien onze regeerders, handelend in onze naam, iets doen wat tegen het geweten is, dan moeten wij ons afvragen: Wie bekleedde deze man- nen met macht? Ik critiseer thans echter niet onze huidige regering. Ik zeg slechts, dat in een democrati- sche gemeenschap alien, die het kiesrecht hebben, een zekere ver- In Noord-Frankrijk nabij Rijsel heeft een spoorwegbotsing plaats gevonden, die aan 22 mensen het leven kostte, terwijl er 40 per- sonen gewond werden. Een foto van de ontzettende ravage. De pro-communistische socialis- tenleider Gyoergy Marosan heeft Donderdagavond op een party- congres onverwacht een lange ljjst bekend gemaakt van hoge functionarissen van de Hongaar- se socialistlsche partij, die ont- slag hebben moeten nemen uit hun ambtelijke functies, omdat zu grote fouten hebben gemaakt of zelfs getracht hebben, de socia- listische massa's te misleiden". Onder hen bevinden zich de vice- voorzitter van het parlement, Anna Kethly, de minister van industrie, Antal Ban en veteranen der socia- listische partij als Ferenc Szeder, Imre Szelig, Andor Milok, de voor- zitter van de raad der vakvereni- gingen, Oedoen Kisahzi, en anderen, die zijn verdwenen. Burgemeeater Oud van Rotter dam, die momenteel in Amerika vertoeft, heeft een bezoek gebracht aan de onderminister van buiten landse zaken, bij wie tiij er op heeft aangedrongen, Amerikaanse schepen met ladingen voor Duits land over Rotterdam en Amster dam te leiden. Mr Oud wees er op, dat het voor het Amerikaanse militaire bestuur voordeliger zou zijn, de havens van Nederland en Belgie te gebruiken dan Bremen en Hamburg. Hij betoogde verder, dat het ge- bruik van de Nederlandse en Bel gische havenfaciliteiten een ver- lichting zou betekenen van het overbelaste spoorwegverkeer in Duitsland, omdat Rijnaken gebruikt kunnen worden om steenkool over Rotterdam en Antwerpen aan te voeren, hetgeen niet kan over de Duitse havens. in. Na ZIJN BEVRIJDING begaf de Kardinaal zich regelrecht naar zijn gelovigen. In een boerenwagen reisde hij de dorpen af, bezichtigde ac geschonden kerken, de verwoeste parochies, scholen en huizen. Over- al waar hij kwam, wprd hij ontvan- gen met klachten ?n gejammer: nog maanden na het voorbijtrekken van de frontlegers, werden zij geplun- derd door de „bevrijders", de voer- tuigen werden geroofd en het vee weggehaald. Daarna volgde een angstwekkende aanval van de com- munistische partij op de moraliteit van de jeugd en de katholieke ver- enigingen. Na deze ervaringen schreef de kardinaal zijn eerste her derlijke brief, even voordat de ver- kiezingen in de herfst van 1945 zou den plaats hebben. Hierin maakte hij zijn klachten wereldkundig en accentueerde hij de katholieke ge- loofsovertuiging van Hongarije. Deze zendbrief vormde de inlei- ding tot de strijd. In dit door de Russen zwaarbezette land, was de uitslag der eerste verkiezingen: 18 pet. der stemmen voor de commu- nistische partij, tegenover een over- weldigende meerderheid der overige partijen. De nederlaag werd toege- schreven aan de brief van de kardi naal en men begon door middel van de pers, de radio en op volksmee- tings de Kardinaal persoonlijk aan te vallen, terwijl later de katholieke instituten, scholen, het godsdienst- onderwijs en de godsdienstige ver- enigingen het doelwit waren. antwoordelijkheid dragen voor de daden van hen, die de hoge ambten bekleden. Sommigen beroemen zich erop, dat zij weigeren te stemmen vanwege de corruptie der politici." „Het is mijn taak, U te vertellen dat een katholiek staatsbufger de verplichting heeft om van zijn stem- recht gebruik te maken. De H. Va- der zelf verklaarde nog onlangs, dat wanneer ernstige zaken op het spel staan het verwaarlozen van het stemre<?ht een ernstige zonde van verzuim betekent." „In uw kiesdistrict kan een candi- daat gekozen worden, die zich ver volgens als een vijand der Kerk ont- popt. Indien gij niet hebt gestemd, kunt gij de verantwoordelijkheid hiervoor niet ontkennen. Gij kunt niet zeggen: „Mij treft geen blaam. Ik bracht mijn stem niet op hem uit." Gij zoudt moeten zeggen: „Ik verwaarloosde het, mijn stem uit te brengen, welke deze verkiezing had kunnen voorkomen." „Aldus heeft zowel in de plaat- selijke als algemene verkiezingen iedere Katholiek de plicht, om ge bruik te maken van het stemrecht. Doch onze plicht houdt daarmede niet op", aldus de Kardinaal, die alle Katholieken aanspoort, om op de hoogte te blijven van de open- bare aangelegenheden, en hun pro- testen, bezwaren en eisen bekend te maken aan de Parlementsleden. In aansluiting hierop. richt de Kardinaal „in het bijzonder het woord tot diegenen, wier omstan digheden hun zouden toestaan, actief deel te nemen aan het plaatselijke of nationale bestuur. Als katholie ken hebben wij veel te bieden. Het is onze plicht om wat wiJ te bieden hebben, ook te geven. Velen, die vol goede wil zijn. ontberen immers de leiding van c#: christelijke zeden- leer." „Indien de katholieken niet van plan zijn, om de bijeenkomsten bij te wonen van de politieke groepe- ringen, waartoe zij behoren, kunnen zij niet aan de niet-katholieke poli tici verwijten, dat deze handelen in onwetendheid omtrent de leer van de traditionele christelijke filosofie. Dit vereist studie en voorbereiding." De Kardinaal richt zich hierna tot diegenen, die gezien hun omstandig heden niet actief kunnen deelnemen aan de plaatselijke en nationale po litiek. ..In de huidige omstandighe den" aldus de Kardinaal. „zijn de meesten van onze Katholieken lid van een of andere vakbond." „In stijgende mate beynvloeden de beslissingen van de vakbonden niet slechts het welzijn van de arbeiders zelf, doch ook de politiek van de gehele Natie. Daarofn is het ge- wenst, dat degelijk onderlegde Ka tholieken hun inzichten bekend ma ken. Het is een opmerkelijk feit, dat de meeste leden van de vakbonden de vergaderingen niet bijwonen. Zo- doende is het zekere groepeq moge lijk om, door ijverige deelneming aan de bijeenkomsten, de politiek van een geheel gebied te controle- ren. Het is duidelijk, dat de Katho lieken, die verkondigen dat zij °P de bres staan voor de sociale recht- vaardigheid, de bijeenkomsten van de vakbonden trouw moeten bijwo- Tot slot richt Kardinaal Griffin zioh tot de werkgevers, „die niet minder verplicht zijn, om te ijveren voor de sociale rechtvaardigheid* Naar gelang hun macht groter is, hebben zij een grotere verantwoor delijkheid." WE GAAN er eigenlijk zo nuch- ter aan voorbij, aan het leven van de boer, aan het leven op het land. We ondergaan niet, zoals de man van het land, de invloed van de wisseling der jaargetijden en we staan vaak zo ontzettend ver weg van de bronnen van het leven. De film „Farrebique", een schep- ping van een eenvoudige Franse zetter, die zelf onder de bekoring kwam van het boerenleven, brengt ons nader tot de 'vruchtbare aarde en doet ons iets begrijpen van de zin van het boer-zijn. ..Farrebique" is de naam van een boerderij, er- gens in Zuid-Frankrijk, waaraan de geschiedenis van een oud boeren- geslacht nauw verbonden is. Deze boerderij is het middelpunt van alle leven, van mens en dier. "Lente en herfst, geboorte en dood, bloei en verval, het gaat in een schoon rhythme aan ons oog voorbij. We slaan de oude boer gade in zijn zorgen en zijn vreugden en leven na enkele momenten reeds mede in het bedrijf. Een hele generatie be- volkt deze oude stam-boerderij, en het gewone leven van ieder van hen wordt voor ons uitgebeeld. Georges Rouquier, de regisseur, heeft ongeveer een jaar besteed om het leven op het land te observeren en met zijn camera te grijpen. Hij is daarin wel uitstekend geslaagd. We hebben nog zelden zo een zuiver stemmingsbeeld van leven van mens en dier aanschouwd. Wat het witte doek toont, is niet het leven van een boer, maar het boerenleven. Wij zijn nooit voorstanders ge- weest van de z.g. „star-films". „Far- rebique" is weer eens een bewijs. dat het zonder croonende jongelui en dames met een kunst-glimlach ook kan, ja veel beter kan. Dit brok, soms wel eens harde, maar toch schone leven moet op ieder wel een diepe indruk maken. Het leven in al zijn vormen, afspiegeling van de eeuwigheid. We leven mede met de vier jaar getijden, zowel van de mensen, als van de dieren en de planten. De oude boer, die zijn einde voelt na- de#en, de zoon, die met zijn ietwat bitse. maar toch zo door en door moederlijke vrouw en zijn kinderen De Amsterdamse politie heeft Donderdag op aanwijzing van een particuliere tipgever een inval ge- daan in een perceel aan de Linaeus- parkdwarsstraat te Amsterdam eD daarbij 38.980 cigaretten in beslag genomen. De 47-jarige vertegen- woordiger J. G. die men er van verdenkt de cigaretten zwart te hebben ingekocht om ze nog zwar- tfer te verkopen en die de politie in het perceel aantrof, werd gear- resteerd. zich een weg door het leven moet slaan. De jongere zoon, die liefde opvat voor een buurmeisje. Het is allemaal zo heel eenvoudig, klaar- blijkelijk zonder een roman, die er echter, men speurt het uit de beel- den, wel degelijk is. Hoe prettig zijn de stemmingen der natuur niet weergegeven. En zelfs de dood heeft ■in deze omgeving niets verschrik- kelijks meer. Dat was trouwens wel een der mooiste momenten, het af- sterven en de begrafenis van de oude boer. Want gelijk met de dood klopt ook weer het nieuwe leven aan de poorten van „Farrebique". Wie weinig vertrouwen mocht hebben gehad in de toekomst der Franse filmkunst. en daar was wel reden toe, zal zijn oordeel nu wel wijzigen. ..Farrebique" bewijst. dat er nog steeds krachten leven in dit oude cultuurvolk, in staat tot de schepping van iets schoons. Het ware te wensen, dat dit prach- tige document van natuur en leven spoedig naar de provincie kwam. Men zal er, misschien niet meer, maar zeker niet minder vreugde aan beleven dan de mensen uit de grote stad, voor wie ..Farrebique" ongetwijfeld een ontdekking is. L. S. Argentinie is op het ogenblik de leverancier voor Europa van bevroren vlees. Zeer grote hoeveelheden worden daar voor de export naar Europa klaar gemaakt en dit geschiedt in de grote fabrieken op hy- gienische wijze. Deze fabrie ken zijn tot in de perfectie ge- mechaniseerd. Het vlees wordt met electrische zagen gezaagd. Toen in Februari 1946 te Rome de voorbereidingen werden getrof- fen om de nieuwbenoemde Kardina- len, waartoe ook Mindszenty be- hoorde, te installeren, hadden in iedere Hongaarse stad demonstraties plaats tegen Mindszenty. De fa- brieksarbeiders werden, onder be- dreiging met ontslag, gedwongen aan deze demonstraties deel te ne men. In Budapest waren borden te zien met het volgende opschrift: „Ar- beid en brood voor Mindszenty de dood!" Met uitzondering van hen, die bang waren en de opgehitsten, liep de reusachtige arbeidersmassa met neergeslagen ogen in de staat en schonk geen aandacht aan de phra- sen van de communistische rede- naars. De aanvallen werden zonder on- derbreking voortgezet. Katholieke kloosterscholen werden bestempeld als nesten van tegenrevolutie, huis- zoekingen en gevangennemingen, zonder enige grond, volgden elkan- der op. In Maart 1947 nam iedereen met ontzetting kennis van enkele in de pers en sommige politieke kringen opduikende berichten om trent het volgende plan: met kracht van wet zou het verplichte gods- dienstonderwijs worden opgeheven en zou dit facultatief gesteld wor den. Hiermede was de maat vol. De jeugd hield openbare betogin- gen v6or het verplichte godsdienst- onderwijs, met het gevolg, dat op ministerieel bevel de ouders werden bijeengeroepen om te worden inge- licht omtrent de plannen, met het doel hen hiertoe over te halen. Het resultaat was, dat de katholieke ouders als de waarachtige stem des volks zich tegen deze plan nen uitspraken. De huidige Cultuurminister, Gyu- la Ortutay, verwierf in die dagen het brevet, de meest impopulaire man van Hongarije te zijn. Hij ge- niet in de jeugdkringen niet het ge- ringste aanzien en wordt eenvou- digweg „Tutus" genoemd. Als een teteressante episode zal de geschie denis het volgende voorval boek- staven, wat deze jonge cultuurT minister in Esztergom, de residentie van de Kardinaal, overkwam. Toen het tot hem doordrong, dat hij met zijn plan de knuppej in het hoenderhok had geworpen, die als een „boomerang" op zijn eigen hoofd dreigde neer te komen, begaf hij zich, spijt voorwendende, naar de Kardinaal in Esztergom. De audientie duurde slechts kort en, de Kardinaal kennend, zal deze gevraagd hebben: „Trekt u dit wets- ontwerp in, of niet? Zo niet, dan heb ik niets meer te zeggen." Na de zeer kort gejiouden audien tie gaat de minister met zijn secre- taris, als een strijder voor de demo cratic, een der cafetaria's in de stad binnen en bestelt, als een onbekend man, een maaltijd. Gelijk met het eten wordt hem hier echter nog iets opgediend. Want, nauwelijks gezeten, begin- nen de waard zowel als de gasten hem met vragen te overstelpen. „Hebt u al gehoord, jonge heer, dat de communisten nu ook het ge- loof willen uitroeien? Is het al niet verschrikkelijk, dat zij onze jongens onze mannen, naar Siberie willen overbrengen? Moet ons nu ook het geloof worden ontnomen? Maar nee, dit zullen wij nooit toestaan!" Het hapje blijft de minister in de keel steken en stotterend verklaart hij. dat het geloof niet zal worden aangetast, alleenmaar verder komt hij niet. „0, schei toch uit! Je kunt zien, dat u nog jong bent en geen kin deren hebt. U kunt zich niet voor- stellen, wat het betekent, kinderen zonder godsdienst op te voeden. Het worden allemaal vadermoorde- naars!" Zo werd een cultuurminister nog nooit tevoren de les gelezen. C. O. K. De leidende Italiaanse politieke partijen hebben Donderdag een wa penstilstand gesloten voor de natio nale verkiezingen. In een oproep aan het volk wordt gezegd, dat het woord „bestrijden" niet betekenen moet „oorlog". Een centraal comit6, bestaande uit vertegenwoordigers van partijen beloofde, 1. de vrijheid van het woord van alle tegenstanders te eerbiedigen; 2. vergaderingen van hun tegen standers niet te verstoren. De partijen beloofden verder niet tegelijkertijd te vergaderen, geen vergaderingen te houden, die aan- leiding zouden geven tot inciden- ten en geen demonstraties in uni form te houden. De commiSfcie legde de geloite af, dat de partijen een verkiezings- campagne zouden houden zonder haat te verwekken en bij overtre- dingen van de wapenstilstand niet tot geweld over zouden gaan, doch zouden volstaan met daarover rap port uit te brengen aan het cen- trale comite. HET WERELD- GEBEUREN 1 Het oude pantserdekschip de Van Heemskerk bestaat niet meer, d.w.z. men heeft dit schip omgebouwd tot logementsschip, dat plaats biedt aan 800 mari- nemannen. Ook de naam is verdwenen en nu heet het offi- cieel „Neptunus". We hebben in het kader van deze rubriek het verstandiger geoordeeld de stakingsgolf, die over Belgie heerste, even onbehandeld te iaten, daar de oorzaken en beweegredenen pas na enige tijd duidelijk aanwijs- baar zijn en objectieve conclusies getrokken kunnen worden. Nu heeft de Belgische minister van Acker botweg de communisten beschul- digd de huidige stakingen wegens politieke redenen te hebben aange- blazen. Deze zet heeft noch in Belgie, noch in het buitenland verbazing gewekt, daar pogingen om de Bel gische economie schipbreuk te doen lijden of de uitgestrektere economie der Benelux-landen te verwarren, een te duidelijk deel vormen van de tactiek in de strategie, om een econo- mische integra te in West- Europa te voor komen. Deze pogingen vor men bovendien een chronologisch zuiver afgestemd deel van het al gemene communistische offensief, gericht tegen het Marshall-plan en de hierop ingestelde Europese ac- ties. De Benelux-landen zijn op het ogenblik ten nauwste verbonden met en gei'nteresseerd in de plan nen van de Engelse minister van buitenlandse zaken, Ernest Bevin, tot vorming van een Europese Unie In feite kunnen deze landen be- schouwd worden als het middel punt van dit idee en voor het ge val geen bevredigend accoord be- reikt wordt tussen Engeland, Frank rijk en de Benelux-staten, is de hoop op een bevordering der inte grate zeer gering. Tegelijkertijd bezetten Nederland, Belgie en Lu xemburg een sleutelpositie met be- trekking tot de besprekingen, die deze week in Londen over de toe komst van West-Duitsland zullen worden gehouden. Of de eisen van de Belgische ministerpresident Spaak, om gelijke medezeggenschap, al dan niet zul len worden ingewikkeld, blijft het toch vanzelfsprekend, dat de drie grensstaten een belangrijke rol moeten spelen in de economie van de Britse-. Amerikaanse- en Franse -bezettingszones in Duitsland. De Belgische stakingen kunnen daarom niet anders worden be- schouwd als een zet van de cen traal gedirigeerde communistische sabotage-samenzwering, tegen alle plannen van West-Europa gericht. SIC TRANSIT Aan Christus scheiden zich de mensen. Hijzelf heeft het gezegd, dat Hij scheiding is komen bren gen tot in de intiemste familie- betrekkingen toe. Hij is een te- ken van val en opstanding. Men zal Hem aanvaarden of verwer- pen. Voor of tegen Hem zijn. Wie Christus partij kiest, aan Zijn kant gaat staan, Zijn wetten en geboden naleeft, zal zich ge- plaatst vinden tegenover een an dere levensopvattingdie van de wereld welke zonder God, zon der Christus is. De scheiding, de tegenstelling is duidelijk. De eer- lijke, consekwente Christen, de goede katholiek streeft naar hei- liging van zijn leven, de heide nen onteren het, omdat zij God niet kennen,niet willen kennen, Hem bewust uitschakelen. In onze omgeving puilt het moder- ne heidendom naar alle kanten als een zieke plek uit. Laat ons christelijk leven in zijn gaafheid daartegen afsteken. MARCUS 40. Solange keek op en zag de twee sleutels in de hand der andere. Si- mone's gelaat kreeg een harde en wrede uitdrukking. „Hiermee kun je de kelderd&ur openen en hiermee de boeien. Je moogt ze hebbenop edn voor- waarde .,Wat dan?" hijgde Solange in de uiterste verbazing. „Hoe kom je er aan?" Ze stond op en wilde Simone om de hals vallen. maar deze strekte de hand uit en hield haar op een af stand. Je moogt ze hebbenop e6n voorwaardeen die zal je mis schien onaannemelijk voorkomen. maar ik kan je verzekeren, dat 't mij meer gekost heeft, om ze te krijgen." „Toe, Simonemag ik ze heb bennu dadelijk? Ik wil je alles geven, wat me maar mogelijk is!" riep ze, de handen smekend uit- strekkend. „Ik vraag slechts e6n ding", zei Simone, „en dat is, dat je mij wilt beloven niet met Eric Tregat te trouwen, voordat ik dood ben.... of je van je belofte ontsla." „Tot je dood bent?" vroeg So lange met wijdopengesperde ogen. „Ik begrijp je niet.... Je hebt toch niets op mijn huwelijk met hem tegen?" door HARRIS BURLAND Simone Cantri greep het meisje bij de arm en draaide haar met een ruk naar het licht toe. „Luister eens, Solange, dan be grijp je me misschien. Een uur. ge- leden heb ik deze sleutels van Jean Vallon weten te krijgen. Haarvoor heb ik mezelf met lichaam en ziel aan hem overgeleverd. Ik heb be- loofd hem te trouwen, als hij me wilde trouwen voor deze twee stuk- jes ijzer. Ik zeg niet te veel, als ik beweer, dat ik mijn hele leven op- geofferd heb om Eric Tregat van de dood te redden. Begrijp je me nu?" Solange keek Simone in het ge laat en zag het gloeien van zelfop- offering. Ze wrong zenuwachtig de handen en wendde het gelaat af. ..Ik begrijp je," zei ze zachtjes. „0.... wat moet je mij haten wat moet je een afkeer van me hebben!" „Als ik een goed mens was, dan zou ik tevreden zijn met een goed werk gedaan te hebben. Maar ik ben een afgunsiige vrouw, wier liefde niet beantwoord wordt. Ik zou liever zien, dat Eric stierf, dan dat ik hem met jou getrouwd zag! Ik heb mijn offer gebracht! Nu moet je het jouwe brengen!" ..Wat wreed!" fluisterde Solange. „Wat wreed!" „Ja.'t is wreed.voor mij en voor jou.... en voor hem. Mis schien zou het beter zijn, hem aan zijn lot over te Iaten." „Neen, neen, alles liever dan dat! O.... wat moet ik doen.... Kan ik hem maar even spreken. het hem vragenniemand geeft me ook raad!" „Je doet het beste, mijn voor waarde aan te nemen". zei Simone, op haar horloge kijkend. „En je hebt niet veel tijd te verliezen. Ik heb de voorwaarde zo licht moge lijk gemaakt. Je bent slechts ge- bonden tot ik dood ben. Ik kan morgen al sterven. Wat heb ik trouwens aan mijn leven?" „Waarom stel je mij zo op de proef?" riep Solange radelops. „Als ik daarin toestem, word ik inner- lijk een moordenares. Ik zal naar je dood gaan verlangen." „Neen .Solange. daar ben je te goed voor. Als ik in jouw plaats stond. ja, dan kon jouw leven wel eens in gevaar zijn. Maar jij bent te goed en te rein. Jouw liefde ver- edelt je. De mijne verteert me en heeft al wat goed in me was veri nietigd. MaarIaten we niet verder redeneren't is nu twee uur. Ik zal je vijf minuten bedenk- tijd geven." Ze liep naar het raam en wierp het open. Dan, zich tot Solange kerend. zei ze: „Er ligt een vijver vlak voor dit raam. Als ik over vijf minuten geen antwoord heb, zal ik de sleu tels door het raam in die vijver gooien." Besluiteloos en radeloos bleef So lange geruime tijd staan. Eindelijk bracht ze met moeite uit: „Ik be- loof het je! Ik geef er mijn woord op!" „En je zult er geen woord van zeggen tegen Eric Tregat? Hem geen enkele uitle'g geven?" „Ik beloof het!" Simone hield haar de sleutels voor en Solange nam ze gevend aan. „Waar is die kelder?" vroeg ze nauwelijks verstaanbaar. „Ik zal je de weg wijzen." zei Si mone. „Maar wees doodstil. Vallon zal niet tussenbeide komen, maar je vader of de mijne, of een der bedienden mocht ons eens horen. Alles hangt er van af of je het stil genoeg doet. En hiergeef dit aan Eric. alsof jij het hem te leen geeft." Ze reikte haar een pakje bank- biljetten over. ..Neen, dat kan ik niet", zei So lange beslist. „Goed..... maar dan kan hij net zo goed blijven, waar hij is. Hii heeft geen geld om uit het land weg te komen." Solange nam het geld zwijgend aan en de beide vrouwen gingen zo stilletjes mogelijk de kamer uit en naar beneden. In huis was niets hoorbaar dan het tikken van de gangklok. Alles was donker. Beneden gekomen, wees Simone de deur aan, liet haar de blaker en keerde in het donker naar haar ka mer terug. i En toen brak tenslotte haar zelf- beheersing. Zij wierp zich op haar bed en schreide als een kind en bad. dat God haar met de dood mocht straffen voor de slechte daad zo juist bedreven. (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1948 | | pagina 3