DE URSULINEN VAN BERGEN Hetcommunisme en het Westelijk geweten GROEN J. DWAZE ANNE 1898 - 8 JULI - 1948 Missiewerk als dankoffer DE HONGAARSE KINDEREN weer naar hun vaderland Stemt Groen, dat is veilig! Gedachten en indrukken van een reis Geen negatieve bestrijding STEMT K.V.P. LIJST 1 4 NIEUW NOORDHOLLANDS DACBLAD - Zaterdag 3 Juli 1948 PAG. 3 Pastoor B. A. Smeeman, de Stichter van de Con gregatie. M Politieagent neergesfoken Het gebouwencomplex van de St. Josephstichting te Bergen, in vogelvlucht; het retraitehuis en de St. Angela-frobelschool zijn op deze luchtfoto niet zichtbaar. Gevel van het oude. Herenhuis te Monnikendam, waarin het tv^eede Moederhuis der Con gregatie was gevestigd. De Czardas-vorstin bestolen De scheepsaverij te Vlissingen NUMMER 1 van LIJST 1 V. FEU ILLETON DOOR A. DUNCAN DE CONGREGATIE DER EERW. ZUSTERS URSULINEN TE BERGEN (N.H.) bestaat 8 Juli a.s. 50 jaar. Met zes Ursulinen uit het verre Eysden begon 'n halve eeuw geleden in een een- voudig huisje te Monnikendam deze onderwijscongregatie in het Bisdom Haarlem haar zegenrijk werk. Het Moederhuis, dat enkele jaren later naar Bergen werd overgeplaatst, groeide uit tot een complex van inrichtingen, vanwaaruit in tientallen plaat- sen in het bisdom onderwijsiilialen werden gesticht. De congre- gatie telt thans 447 geproieste zusters (in 1923: 223) en 57 postu- lanten. Als dankoffer voor de van God ontvangen zegeningen begon de Congregatie na haar zilveren jubileum haar missie- arbeid in Oeganda, waar thans 33 Zusters, w.o. verschillende inlandse, in tal van missiestaties haar apostolaatswerk onder de zwartjes uitoefenen. Z.H. Exc. Mgr. J. P., Huibers zal op 8 Juli in de kapel van het Moederhuis 'n pontificale Hoogmis opdragen. land en 4 H.A. bouwland; In 1903 begonnen met een koetje en de eerste 25 jaar uitsluitend dienend voor de voedselvoorziening, werd de boerderij de laatste 25 jaar mo dern ingericht en Mienstbaar ge- maakt aan het lanSbouw-onderwijs; de boerderij telt thans 34 melk- koeien en veel jong vee en biedt de leerlingen .van de Landbouw- school een mooie gelegenheid zich practisch in het boerenbedrijf te bekwamen. meisjesschool schonk de Congregatie een belangrijke bijdrage aan -de parochiale Frobelschool St. Angela, die een Modelschool genoemd kan worden. EEN COMPLEX GEBOUWEN HET Moederhuis aan de Loudels- weg groeide in de laatste 25 jaar uit tot een belangrjjk com plex; in 1926 werd de St. Augusti- - nus-Landbouwschool gesticht, die thans 80 leerlingen telt. Het volgend jaar werd aan de andere zijde het St. Petrus Canisius- Retraitenhuis gesticht onder archi- tectuur van Jan Leyen; in 1931 werd dit retraitenhuis overgenomen door de Paters Redemptoristen, doch de Zusters Ursulinen bleven zich belasten met de huishoudelijke bediening. In 1929 kreeg het Moe derhuis een prachtige nieuwe ka pel, op 31 December van dat jaar door Mgr. Angenent gecons&creerd; de monumentale koepel geeft reeds van verre aan Bergen een vertrouwd silhouet. Ook van deze kapel was Jan Leyeri de architect, evenals van de in 1932 gebouwde Huishoud- school, die links van het Moederhuis een plaats kreeg en via een onder- aardse tunnel hiermede is verbon- ONDERWIJS-FILIALEN MET de groei van het aantal Zusters groeide ook het aantal scholen, waar de Zusters Ursulinen de jeugd van Noord-Holland en Zuid-Hplland onderwijs gaven. Reeds in 1906 werden succursaal- huizen begonnen in Oudorp bij Alk- maar en Groenendijk bij Leiden; in 1907 volgden Maassluis en Boskoop; in 1910 Nieuw Vennep; in 1923, het filveren jubileumjaar, Hem-Venhui- en, in 1925 Warmenhuizen, Kwa- dendamme en Spanbroek, in 1928 Uitgeest, in 1930 Hoogkarspel, waar in 1936 een Huishoudschool begon nen werd en in 1947 een B.L.O.- school; de plannen voor de stich- ting van een nieuwe Huishoudschool liggen gereed en wachten op betere tijden; in 1932 werd in 't Veld een dag- en naaischool geopend err in 1947 werd in Zwaag eveneens een Huishoudschool begonnen. Sinds 1928 was in Den Haag Zr. Paula werkzaam geweest aan het onderwijs van zwakzinnige kinderen; dit onderwijs heeft vooral tijdens het directoraat van Mgr. G. P. J. van den Burg een grote vlucht genomen. 21 Mei '29 werd aan de Prinsengracht te Den Haag Huize St. Anegla geopend, een begin van het iritgebreid werk voor het zwakzinnige kind; thans werkt de Congregatie daar aan de St. Jan Baptist de la Salle-schooi met 24 en aan de imbecillen-St. Bemardusschool aidaar met 12 onderwijskrachten. In 1935 kreeg dit onderwijs aan zwakzinnige kinderen een belangrijke uitbrei- ding door de St. Ursula-Stichting te Nieuwveen, waar thans 270 zwakzinnige kinderen jongens en meisjes in een model-inrich- ting opvoeding, onderwijs en ver- zorging ontvangen van de Ursu linen. Zlekenverpleging en missie- arbeid OP het in 1921 gehouden Algemeen Kapittel werd besloten, dat de Zusters der Congregatie zich voor- taan ook op ziekenverpleging zou- den gaan tbeleggen. In de Maria- Stichting te Haarlem werden de eerste zusters voor dit nieuwe lief- dewerk opgeleid. In Pension Eijkenburg aan de Druivenstraat te Den Haag had Pastoor Annegarn in 1929 een pen sion laten bouwen, dat door de Zusters Ursulinen bediend werd en waar aanvankelijk ook t.b.c.-patien- ten werden verpleegd; later werd pit werk vervangen door de Sint Antonlus-nazorg, waarin een 30-tal ongeneselijke zieken een liefdevolle verzorging genieten. Het derde Ur- sulinenhuis in de Residentie werd 12 Maart '31 geopend aan de Konin. ginnegracht, waarin de Congregatie zich toelegt op de verzorging van voogdijkinderen en verwaarloosde' kinderen. Toen de Congregatie in '23 haar zilveren jubileum vierde en aan: God een offer van dankbaarheid wilde brengen voor de vele en grote wel- KLEIN BEGONNEN- IN het jaar 1898 was de Z.E. -Heer B. A. Smeeman pastoor in het stille Monnikendam; na veel moeite was het hem gelukt enkele Eerw. Zusfers Ursulinen uit Eysden naar zijn parochie te halen, om daav on derwijs te geven aan de naai- en bewaarschooL Van Mgr. Bottemanne, toen bis- schop van Haarlem, kreeg Pastoor Smeeman de vererende, maar zware opdracht, om in het Bisdom Haar lem een Congregatie van Zrs. Ur- sulirfen te stichten,. die zich als hoofddoel zou stellen de vorming en opleiding van onderwijzeressen en de vestiging van scholen. De zes Eerw. Zusters uit Eysden, die in iMonnikendam werkzaam waren, traden, met goedkeuring van de toenmalige Bisschop van Roermond, Mgr. Bberman en met toestemming van Mgr. Bottemanne, als eerste leden in deze nieuwe Congregatie. At spoedig meldden zich postulan- ten aan; de kleine burgerwonings waarin het eerste Moederhuis ge vestigd was, werd 24 Sept. 1898 ver vangen door een groot herenhuis (zie bijgaande foto), waarin al spoe dig de eerstelingen der Congregatie uit de handen van Pastoor Smee man het habijt ontvingen. In dit gebouw werd in April 1899 officieus de Normaalschool geopend, welke 11 Octobber 1900 werd omgezet in de St. Joseph-kweekschool. NAAR BERGEN IN 1902 kreeg pastoor J. van Delft I te Bergen de toezegging, dat de Zusters Ursulinen daar spoedig een school zouden beginnen. Mgr. A. J. Callier, toen, nog Vicaris-Generaal van het Bisdom, adviseerde hieraan een Pensionaat voor meisjes te ver- binden. Een ruim terrein aan de Loudelsweg te Bergen werd hier- voor aangekocht, waarmee de grond- slag werd gelegd van het complex grote en fraaie gebouwen van de St. Josephstichting te Bergen, zoals wij dat thans kennen. In 1903 werd met de bouw begonnen, volgens de plannen van Architect J. Tonnaer; 10 Augustus 1904 werd de parochiale Zusterschool te Bergen geopend en 17 October d.a.v. wijdde Pastoor Smeeman, directeur der Congrega-„ tie, het Zusterhuis en Pensionaat plechtig in, het geheel onder de schutse van St. Antonius, naar wie later de St. Antoniusstraat genoemd werd, die van de Dorpsstraat te Bergen leidt naar het Pensionaat. De groei van de Congregatie was aanleiding, om het Moederhuis naar Bergen over te plaatsen, waar op 29 Juli 1907 het monumentale nieuwe Moederhuis met Pensionaat door Z.H. Exc. Mgr. A. J. Cgllier plech tig werd Ingewijd. Thans telt de Kweekschool 116 leerlingen; dit jaar slaagden 19 candidaten, nl. 100 pet. voor het eindexamen. Gedurende de laatste 25 jaren slaagden er 493 meisjes voor onderwijzeres. Ook het Pensionaat is steeds ruim bezet; de leerplichtige pensionairen bezoeken de parochiale St. Ursula- school en vormen het St. Theresia- pensionaat; de groteren gaan op de St. Antonius-Ulo-school. Behalve de cursus voor onderwijzeressen is er aan de St. Josephstichting ook een cursus tot het behalen van de akte A en B voor beiyaarschool- ondenwijs, met theoretische en prak- tische opleiding. Na de stichting van de St. Ursula- den. Achter het complex ligt de eigen boerderij met 30 H.A. gras- gen. Na de bevrijding kwam alles weer spoedig op gqpg en thans maakt de communauteit van 500 zusters, kwekelingen en pensionai- j-en zich op, om het gouden feest der Congregatie luisterrijk te vie- ren. Mgr. Huibers zal op de feest- dag een Pontificale Hoogmis cele- breren; Zondag 11 Juli is er van 34 uur officiele en van 45 uur algemene receptie; behalve feest voor de zusters en leerlingen van -lagere, kweek- en huishoudschool staat er nog een reiinie van oud- leerlingen op het programma. Uit familieleden van de oud-leer- lingen heeft zich een comite ge- vormd, dat zich ten doel stelt de door de bezetter geroofde klok door een nieuwe te vervangen; wie daar- aan zijn bijdrage nog wil leveren* kan dit doen door deze te storten op gironummer 8926, ten name van J. A. Reinders, Dorpstr. 41, Bergen. Ongetwijfeld "zullen zeer velen in het bisdom Haarlem, en vooral in de provincie Noord-Holland, die in de loop der jaren getuige zijn ge weest van de zegenrijke arbeid van de Ursulinen van Bergen, in de geest dit gouden jubileum mee- vieren. Twee bezoekers van de kermis te Goirle, die Woensdagavond in be- schonken toestand in gezelschap van nog een aantal andere personen naar Tilburg terugkeerden, werden op de Goirleseweg door enige agen- ten gesommeerd mee naar het poli- tiebureau te gaan, Tussen de beide mannen en de agenten ontstond hierop een handgemeen, tijdens het- welk de hoofd-agent van politie uit Tilburg, D. met een dolk in de rug werd gestoken door de 23-jarige W. uit Tilburg. In ernstige doch niet levensgevaarlijke toestand werd de agent van politie naar het ziekenhuis vervoerd. De twee be- schonken vechtersbazen werden ge- arresteerd. MONSEIGNEUR Fulton Sheen, Doctor in de Theologie, Doctor in de Philosophie, Doctor in de Rechts- wetenschap, Doctor in de Letteren, Professor in de Philosophie aan de Katholieke Universiteit van Leuven zijn wij hiermede aan het eind van zijn titulatuur? En toch is het niet deze indruk- wekkende lijst, die hem tot een der beroenMste mannen van de Verenig- de Staten heeft gemaakt; zijn popu- lariteit heeft hij in hoofdzaak te danken aan zijn wereldberoemde preken 's Zondagsmiddags om drie uur voor de microfoon van de NBC, die door millioenen beluiserd wor den, ook door tal van niet-katholie- ken. Duizenden en duizenden zijn door deze priester „bekeerd", deze pries- ter die ontkent ooit iemand „be- keerd" te hebben, omdat, zo zegt hij,. de „bekeringen" niet zijn werk zijn, maar te danken zijn aan de genade Gods. Nochtans beschouwen zich mensen als Henry Ford (de zoon), de communist Louis Budenz. de journalist Heywood Borun; de kun- stenaar Fritz Kreisler zich als zijn daden in de eerste 25 jaar ontvan gen, wist zij dat niet beter te doen dan door de praktische missie-arbeid in haar werkprogram op te nemen en daardoor zoveel mogelijk te voorzien in het tekort aan missie- zusters. Met Mgr. Biermans, toen Aposto- lisch Vicaris van het Vicariaat van de Boven-Nijl, die verlgngend uit- zag naar de hulp van Hollandse missiezusters voor zijn missie, wer den besprekingen gevoerd, met het gevolg, dat 1 Febr. '25 de in '23 afgetreden Algemeen Overste, Moe- der Gabriel, met nog vier zusters naar de Missie van Oeganda ver- trok. Ook daar rustte Gods zegen zichtbaar op het werk der Ursu linen van Bergen. In een achttal missie-staties met school en ziekenhulppost werken thans 33 zusters, w.o. twee ge- profeste zwarte zusters en meerdere zwarte postulanten; er zijn voorts twee kweekscholen voor zwarte onderwijzeressen en twee noviciaten voor opleiding van zwarte zusters Ursulinen. In de vreugde van het gouden feest delen thans ook zes missiezusters, blank en zwart, van het mooie missiegebied Oeganda. De stichter en zijn opvolgers DE stichter, Past:or Smeeman, be- stuurde de Congregatie als bis- schoppelijk directeur tot aan zijn dood bp Maria Lichtmis 1912; hij was de grondlegger niet alleen van het Moederhuis en de vele dochter- instellingen. doch vooral van de geest en offerzin der Congregatie; een zijner opvolgers schetste hem als een priester naar Gods hart, een man van Gods Voorzienigheid en een held van onwrikbaar Godsver- trouwen. Zijn opvolger was de Z.E. Heer J. Casteleyn, professor aan het Gr»ot-Seminarie te Warmond; hij bestuurde de Congregatie der Ursu linen van 21 Febr. '12 tot 9 Juli '16, toen hij haar al te vroegtijdig ont- viel; hij had zich tot taak gesteld de stabilisering van hetgeen zijn voorganger tot stand had gebracht en de innerlijke vervoliftaking der Congregatie. De derde directeur, de Z.E. Heer M. J. Zijm, volgde zijn voetsporen en onder zijn leiding geraakte de Congregatie tot grote bloei. Ook hij leidde de Congregatie tot aan zijn dood op 16 Febr. '24. Hij werd op- gevolgd door de Z.E. Heer G. P. J. v. d. Burg, een priester-paedagoog van uitnemende kwaliteiten. Onder het directoraat van dfe W.E.H. v.d. Burg vooral werden vele on- derhorige huizen ge sticht, o.a. die voor het onderwijs aan zwak zinnige kinderen te Den Haag en Nieuwveen; onder zijn directoraat begonnen de Zusters ook haar missiewerk. Ondanks zijn vele en drukke werkzaamheden wist directeur v.d. Burg nog tijd te vinden voor het schrijven van boe- ken als de Missa Cano- nica, 'n driedelig, uit- gebreid werk op het ge- bied van godsdienst- onderricht, waarvan het 3de deel weldra 't licht zal zien. Verder schreef hij „Moeders mooiste uurtje", godsdienston- derricht in vertellende vorm en geillustreerd voor de allerkleinsten en een in de praktijk geboren meer-uitgebreid boek voor godsdienst- onderricht voor de gro teren „Het kind van God naar God"; een nieuwe uitgave hiervan, gebaseerd op de nieuwe' catechismus, zal eerlang verschijnen. In Sept. '45 Burg bei?oemdetotVbe- Mgr. G. P. J. van den Burg, thans deken ken van Amsterdam, na van" Amsterdam, die van Maart '24 tot zij^sternpel^te'he^bben September '45 de Congregatie bestuurde. gedrukt op de Congre- gatie der Ursulinen en de vele on derwijzeressen, door haar gevormd. Sindsdien wordt de Congregatie be- stuurd door de Z.E. Heer J. A. Slij- kerman. e Van de algemene oversten, die in de loop der jaren de Congregatie en het Moederhuis bestuurden, noe- men wij Moeder Gerarda (1912 '18), Moeder Gabriel (1918'23 en 1930'42), Moeder Angela (1923 '30) en Moeder dementia (van 1942 tot heden). Moeder Gabriel was van '23 tot '30 overste in de Oeganda- Missie, in welke functie zij door Moeder Angela werd opgevolgd. De tegenwoordige algemeen overste, Moeder Clementia, maakte 't vorig jaar een visitatiereis naar de Missie in Oeganda. De bezetting CEDURENDE de moeilijke oor- logsjaren heeft God de Congre gatie buitengewoon beschermd; geen der huizen werd door de oor- logshandelingen verwoest, al zijn tal van scheuren in het hoofdge- bouw de bgwijzen, dat het tenge- volge van de bombardementen van het vliegveld Bergen menigmaal op zijn grondvesten heeft geschud. Het gebouwencomplex te Nieuwveen kreeg wel meermalen bezoek van de Duitsers, doch het %verd nooit gevorderd; /dit was w61 het geval met het Retraitenhuis, Huishoud school, St. Ursulaschool en St. An- gela-bewaarschool te Bergen. Toen in 1943 Bergen moest evacueren, mochten er slechts 20 van de ruim honderd zusters gevestigd blijven. De Kweekschool, het Pensionaat en de Huishoudschool werden zo goed en zo kwaad als het kon elders op gang gehouden in filiaal-inrichtin- HULDE AAN UITGEEST I Hulde aan Uitgeest. Daar stond een groot vuurrood bord van de C.P.N.Rood is troef, stemt Communistenj, toen kwam de KVP-propaganda en zij zette een nog groter bord daarnaast. Diep zwart geschilderd. Met twee gekleurde cirkels erop. De ene rood en de woorden: rood is onveilig. De andere groen met de woorden: Stemt Groen, dat is veilig! Een goede stunt van vreedzame strijd. sfemt Groen, dat is -veilig! Hulde aan Uit geest! Na afloop der laatste voorstejling van de Czardas-vorstin, door de Re- sidentie-operette' in de koninklijke kschouwburg te Den Haag gegeven, werd de koffer van de hoofdrol- vertolkster mevr Dany van Melzen- Zonewa, uit de geslofen auto, die op het Toprnooi-veld geparkeerd stond, gestolen. In deze koffer be- vonden zich o.a. de avondcape en avondjaponnen, een diadeem, die een persoonlijk aandenken was aan een bekende Deense kunstenares, een volledige schminkdoos, alle toe- behorende aan de Czardas-vorstin, benevens de rode kaplaarzen, eigen- dom van de jeugdige Kitty Knap- pert. De auto werd na de diefstal door de onbekenden weder met een sleutel afgedraaid. convertieten, om er slechts enige van de meest bekende te noemen. Het bovenstaande yeroorloven wij ons te ontlenen aan de „Gelderlan- der", welk blad hiermede inleidt 'n korte bespreking over een pas ver- sch'enen boek van Sheen: „Het Communisme en het Westelijk Ge weten". Mgr Sheen blijkt in dit boek een diepzihnig en nauwkeurig kenner en analyst van het Marxisme en van de philosophie van het Commu nisme Nergens echter verliest hij het al-oude Christelijk adagium uit het oog: de ketterij te haten, maar de ketters- lief te hebben. Men moet onderscheiden, zo schrijft hij, tussen de ideologie en de personen, tussen het Communis me en de communisten. Het Com munisme moet gehaat Worden zoals een dokter de longontsteking haat in zijn zieke kind; maar de commu nisten zijn potentieel kinderen van God en moeten bemind worden zo als het zieke kind wordt bemind. En door heel het werk van Sheen loopt het betoog, dat de strijd tus sen Communisme en Christendom door de christenen moet worden ge- streden door positieve, consequente beleving van het Christendom. „De fundamentele strijd van heden is niet die tussen individualisme en collectivisme, het vrije initiatief en het sicialisme, democratie en dicta- tuur. Dit zijn slechts oppervlakte- verschijnselen van een strijd, die veel dieper gaat en die van zede- lijke eh geestelijke aard is". En in verband met wat Sheen be- toogt of beter gezegd: met vurige overtuiging bij zijn christelijke le- zers '"wil indringen, willen wij hier citeren uit de „Jeunesse Ouvriere", het orgaan van de Kajottersbewe- ging in Zwitserland, waarin de ka- nunnik Cardijn de misvattingen aan de kaak stelt van hen, die menen, dat een anti-communistische hou- ding voldoende is om de arbeiders- klasse te redden en het sociale pro- bleem op te lossen, „Men is maar al te zeer geneigd te vergeten," al- dus Kanunnik Cardijn in het be- doelde artikel, „dat het bestrijden van een dwaling nog geen bezit van de waarheid geeft, en dat met het verwerpen van een veckeerde op- lossing de goede nog niet gevonden is, Wanneer de communisten zich te' weer stellen tegen onrecht, ge- brek en wantoestanden, dan is een anti-communistische houding niet voldoende om het recht te herstel- len en welvaart en orde te schep- pen. En daarom alleen gaat het; al het overige berust op huicheling en pharize'isme. Het .negatieve anti- communisme, dat dom is en kort- zichtig, heeft de arbeidersklasse, de Kerk en het Geloof reeds veel kwaad ^edaan. Een dergelijk anti- communiime heeft onvermijdelijk Zoals in ons blad van Donderdag 24 Juni werd medegedeeld, zouden nadere bijzonderheden volgen over de reis der Hongaarse kinderen naar hun vaderland. Zaterdagmiddag, 19 Juni, onge- veer kwart oVer vier, vertrok de trein van Amsterdam C.S. In Utrecht en Eindhoven stapten nog een aantal kinderen in, waarna de reis werd voortgezet Via Venlo werd de Duitse greris gepasseerd. Even voor het invallen der duister- nis werd Keulen bereikt, of wat van de»e stad is overgebleven, na de ontzettende bombardementen, die nodig waren om het misdadige Nazi-regiem in Duitsland ten onder tfe brengen. Rui'nes en puin. Toonbeeld van troosteloosheid. En iedere andere stad, een gigan'tische puinhoop. Ont- stellend en beklemmend. Gods gesel heeft dit land zwaar getroffen. Op de stations slecht geklede mensen met Tngevallen wangen en dofsta- rende ogen_ Uitgedoofde zielen, waarin geeri levensblijheid meer woont. Slechts dan even gei'nteres- seead wanneer hun enig voedsel en sigaretten werden geschonken. Ha- veloze kihderen, bedelend, brutaal, gulzig de hen geboden eetwaren verorberend. De trein snelt voort door het mooie Duitse land, over- weldigend schonenatuurtafrelen, in overdaad uitgestrooid als een weldaad van de Schepper voor Zijn schepsel En daarnaast de tomeloze verwoesting van wat mensen bouw- den en mensen schonden. De contouren van Neurenberg doemen op. Neurenberg. Eens wel- haast de schoonste der Beierse ste- den Thans: bergen puin en rui'nes, adembenemend. Hoe zal dit" ooit weer opgebouwd worden? Spengler's „Untergang des Abend- landes" is hier werkelijkheid. Is dit het einde van het Avondland, van Europa, van onze oude cultuur en beschaving? Zal na de materiele vernietiging ook de geestelijke on- flergang zich aan het oude Europa voltrekken? Het zijn vragen, die zich onwille- keurig aan ons opdringen bij de aanblik van deze, niet te .peilen, ellende. Hoe zal ooit uit deze ru'ines en uit de menselijke wrakken, die hier ronddolen, een bewonbare we- reld worden opgebouwd? Er zijn geweldige aanvallen gaan- de op de morele weerbaarheid van ons, Europeanen "en hoe meer wij het Oosten naderen, hoe duidelijker dit aan de dag treedt. De fouten, ook door ons Christe nen begaan, hoe begrijpelijk in het raam van de tijd waarin zij werden gemaakt, wreken zich. Er is geweld gedaan aan de naastenliefde. De .so ciale rechtvaardigheid is met *oe- ten getreden. Het egoi'sme en de hebzucht hebben de goddelijke wet- ten veronachtzaamd en in de be- staans'strijd, die de massa der niet- bezittenden, de eertijds rechtelozen hebben moeten voeren, is verzuimd de leer der naastenliefde en recht vaardigheid in praktijk te brengen. En thans worden daarvan de wran- ge vruclften geplukt. Men is toegan- kelijk voor de leer van—het mate- rialisme. Men eist een redelijk deel van de opbrengst van de arbeid, die voorhen alleen de bevoorrechten ten goede kwam. Slechts een consequente toepas'- sing van de christelijke leer, het beoefenen der naastenliefde en de toepassing van de sociale rechtvaar digheid kunnen onze wereld nog redden en behoeden voor een af-* glijden naar het uiterste. Zonder moeilijkheden werd de reis volbracht, de Hongaarse grens in de vroege morgenuren oveschre- den en op Maandag( 21 Juni te 10.20 rolde onze trein het Oosterstation van Budapest bitjnen. Het weerzien van ouders en kin deren was ontroerend. Met trots toonden de kleinen hun uit Holland meegebrachte geschenken^ Zowel de ouders als de leiding' van te Actfb Catholica hebben ons verzocht hun dank over te brengen aan alle weldoeners. Budapest, eens een der schoonste het aanzien van een anti-sociale, te gen de arbeiders gerichte kracht, die vijandig staat tegenover alle hervormingen, die noodzakelijk zijn om de arbeidersklasse te redden. Datgene wat gekend en gewaar- borgd dient te worden, dat is: de persoonlijke waardigheid vah de ar- beider, van zijn leven, van zijn ziel en lichaam, van zijn werk en van zijn gezin; het zijn de eerbied, de rechtvaordigheid en de toe wijding welke men aan deze waardigheid verschuldigd is; het is tenslotte het maatschappelijke systeem, dat aan deze waardigheid en deze eerbied uitdrukking weet te geven in het huidige economische en sociale le*n". pat is ons streven in de KiV.P. Dat is ten slotte onze'bedoeling als wij op Woensdag 7.Juli stemmen op Lijst 1. steden van Europa, is verschrikke- lijk gehavend. Deze sprookjesach- tige Donaustad heeft haar vroegere luister grotendeels verloren. Als een apocalyptische verschrikking heeft de oorlogsfurie het land getroffen. Het materiele herstel is evenwel met kracht aangepakt. Opbouwende krachten naast af- brekende invloeden. Het valt de bezoeker op, dat er iets veranderd is. De geestelijke atmosfeer is niet die van vo„or de oorlog Er is iets wat neerdrukt. lets, moeilijk onder woorden te brengen, wat zijn stem- pel zet op de huidige Hongaarse sa- menleving. Is het angst, is het be- zorgdheid? Is het in toom gehouden energie, die zich momehteel niet kan ontladen? Men ontkomt niet aan de indruk dat de Hongaarse geest, de Hon gaarse aard, het volkskarakter zich niet tonen in de vorm die men voorheen kon waarnemen. De, legendarische Turul, de be- schermende, waakzame vogel, vliegt onrustig over het land Hier moet het prachtige Hongaarse woord ..ropkodik" worden gebruikt. Dit bpdoelt weer te geven het ang- stige, rusteloze fladderen, zweven en vliegen van een vogel boven het nest, wat hij bedreigd weet De pogingen, aangewend om het tweede transport kinderen mee naar Holland te nemen. hebben nog geen onmiddellijk resultaat opgele- verd. Er wordt evenwel vertrouwd, dat de belemmeringen zullen wor den opgeheven en wij vroeger of later de kleine Hongaartjes zullen kunnen opnemen en omringen met onze goede zorgen. Wij zijn gegaan naar Esztergom, de residentie van Kardinaal Mind- szenty_ Zijne Eminentie heeft in hoffeh'jke, doch tevens warme be- woordingen als slechts een be- wogen hart kan uiten zijn dank betuigd voor de liefde waarmede de Hollandse pleegouders de Hon gaarse kinderen opnamen en ver- pleegden. De audientie was kort maar onvergetelijk. Een eenzame, grote, heilige figuur, rond wie zich de Hongaren hebben geschaard in gerechte trots en diepe eerbied"' Het is niet mogelijk in het bestek van dit artikel alle indrukken en ervaringen, tijdens het verblijf in Budapest opgedaan, weer te geven Wij zouden veel willen zeggen", doch het is nu nog raadzamer te zwijgen Een verzoek, een dringend ver- zoek heeft, men ons meegegeven: het gebed is een gebiedende' nood- zaak. Laat U doordringen van het besef, dat de Hemel moetworden bestormd, om groter rampen te voorkomen. Men heeft Gods bij- stand in overstelpende mate van node. Voorts moeten wij blijven doorgaan hulp te bieden en de hon- gerigen te voeden Het aantal ar- men is ontstellend groot. Steunt onze actie, waardoor het verzenden van voedselpakketten regelmatig kan worden voortgezet- Zo dragen wij bij tot leniging van een waarlijk bittere nood; zo wordt de christelijke naastenliefde beoe- fend en kan een volk, dat aan een tragisch lot is overgeleverd, wor den gered. Men smeekf om gebed en offer voor Hongarije, voor Gostenrijk C. D. K. Het Noorse schip „JupUer", dat zoals gemeld. in de nacht van Woensdag op Dorfderdag op een be- tonnen caisson vgn de dijk bij Westkapelle is gelopen, is op eigen kracht naar Vlissingen terugge- keerd. Het schip was onderweg naar Bergen Het had aan stuurboord- boeg een gat van pirn. 8 meter lang en plm. 2.30 m. hoog. Het Noorse stoomschip „Bomma" dat in dezelf- de nacht bij Vlissingen in botsing kwam met het Amerikaanse stoom schip ,.Ames Victory" kreeg scha- de aan de boeg, doch zette zijn reis naar Antwerpen voort. Maak op 7 Juli alleen het hokje rood voor de naam van Claire Pritere staarde hen) met verbitterfng aan. „Lafaard, dat je bent! Denk ]e, dat ik bij het eerste teken van ge- vaar zo maar opgeef?" srrauwde ze hem toe. „Je bent al net als je va- der. Bang en gauw verslagen. Bah! „Maar, moeder „Schei uit!" riep ze vinnig. „Ga dadelijk naar de winkel terug. Ik wed dat het' hele personeel zich staat te vergapen en benieuwd is, naar wat zij jfaar aan de overkant zullen doen". Ze volgde hem naar de ouderwet- se slecht verlichte winkelruimte onder haar woning. Zoals ze ver- wacht had, stonden de bedienden in' groepjes bijeen, om het nieuws te bepraten. „Hebbenjullie niets beters te doen?" i^el mevrouw Pritere uit. „Aan je Werk .allemaal.anders geef ik jullie ontslag." Ze begaf zich naar haar prive- kantoor en belde om de chef, mijn- heer Morier. Hij kwam even later. Het was een mager mannetje, dat reeds jaren bij de firma Pritfere in betrekking was. Gewoonlijk ge- droeg hij zich heel bedeesd, maar vandaag liep hij rechtop en keek mevrouw Pritere onbevreesd in de ogen. „Mijnheer Morier, ik zou zo zeg gen, dat het tijd wordt, paal en perk te stellen aan dat tijd verknoeien door het personeel," zei mevrouw Pritere koeltjes. „Ik kwam zoeven beneden en vond het winkelperso- neel in groepjes staan te kletsen, in plaats van te werken." „Het spijt me, mevrouw," begon Morier, „maar ik „Het spijt jou altijd, mijnheer Mo rier, Maar dat helpt niet veel. Als ik nog n keer over je te klagen heb.zal ik je aan de anderen ten voorbeeld stellen. Vergeet niet, dat ik je drieduizend francs per maand betaal. Je vrouw en kinderen zou den het missen, als het niet ge- regeld op het eind van de maand op tafel kwam. Hij schudde het hoofd met een glimlachje op de lippen. „Ik zal 't zonder die drieduizend francs ook wel stellen. mevrouw," zei hij ijzig koel. „Misschien wilt u mijn ontslag wel meteen aanvaar- den. Ik had het vandaag toch wil len vragen." „Je ontslag?" vroeg mevrouw Pri tere verbluft. „Maar.... maar, dat begrijp ik niet! Hoe kan iemand in jouw positie ontslag nemen??" Morier haalde een oude porte- feuille te voorschijn, en nam daar- uit drie biljetten van duizends fr. Die* legde hij op de lessenaar van zijn werkgeefster neer. „Schadevergoeding voor mijn op- zegging op staande voet, mevrouw. Ik wil liefst dadelijk heengaan." „Wat.... bedoelje.... daarmee?" vroeg ze flauwtjes. Zou ze vanmor- gen dan nog meer schokken moeten doorstaan? Alles scheen in de war te lopen. „Ik zou graag nu vanmorgen nog weggaan," herhaalde Morier. „Waar ga je heen?" vroeg me vrouw Pritere. „Waarom laat je me zo verraderlijk in de steek?" „Dat is het helemaal niet, me vrouw. Als u me anders behandeld had, zoudt u geen trouweren die- naar gehad hebben dan mij. Zoals de zaken nu staan, ben ik heel blij, dat mij een andere positie is aan- geboden." „Een andere positie Wat dan wel? Waar ga je heen?" „Ik ga als chef naar Hebler Co. aan de overkant," deelde Mo rier haar mede. „Op een salaris van vijfduizend francs per maand en tantiemes f'an de verkoop." Claire Pritere stond op en schoof haar stoel achteruit. Ze was doods- bleek geworden en wanhopigS woe- de sprak uit haar felle ogen. „Jijjijl laat me dus in de steekvoor die schurken?" raas- de ze. „U hebt geen recht, op die ma- nier over hen te spreken, mevr.!" zei hij stroef. „Dat heb ik welalle recht... Ik ben de grootste en enige con- fectiezaak van Dammerville. Ze hebben geen recht. me, hier te ko- men beconcurreren! Ik zou wel eens willen weten, wat dat voor mensen zijn.... Natuurlijk een stel zwen- delaars!" Morier glimlachte. „Integendeel, mevrouw. De eige- nares kent u heel goed, mevrouw Pritere. Het is een dame hier uit de stad." „Hier uit de stad?" „Ja, ze heeft tot voor korte tijd hier in de winkel gewerkt. De naam Hebler zegt u toch zeker wel iets? Juffrouw Anne Hebler was immers hier in betrekking tot aan haar ziekte. na dat ongeluk van haar broer?" „Er uit!". riep ze met vreemd krakende stem. „Ik wil je nooit meer zien! En ik hoop, dat als die firma van Anne Hebler failliet gaat en dat gebeurt ze;kerdat jij dan op je knieen om. je oude baan- tje komt smeken. Maar, je kunt er qp aan, dat je het niet krijgt! Dan jaag ik je de stad uit!" Bang voor haar woede ging Mo rier naar de deur.- Toen hij weg was, staarde mevrouw Pritere als wezenloos voor zich uit. Waar had die gemene meid 't geld vandaan gehaald, om zo'n zaak te beginnen? Had ze het gestolen? Was ze, net als £aar broer. een dief? Maar dat kon toch niet. Als er- gens zo'n groot bedrag gestolen was, zou de politie het wel gewe ten hebben Dan, moest er iemand zijn, die haar met geld steunde. Maar wie? Ze keek op, toen Arthur binnen- kwam. Hij zag er verward uit. Voor de lessenaar van zijn moeder staan de, keek hij haar bezorgd en ang- stig aan. (pSlOAjaA IpJOM)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1948 | | pagina 3