Boeiend stuk geschiedenis over hef leven
der vrouw in de afgelopen vijftig jaar
Marie Jose en haar broer Koning Leopold
aan het meer van Geneve
Clandestien geslacht vee
per taxi vervoerd
REDDEND CHRISTENDOM
door versterkt Godsvertrouwen
Tentoonstelling „De Nederlandse Vrouw 1898-1948
Koningskinderen in ballingschap
Ex-koning in van I tali e zoekt genezing
voor haar bijna-blinde ogen
Klocke Roe/and
wordt hergoten
Bij het nieuwe Urgentieprogram
Een yijftigtal koeien maakten
diverse tochtjes
PAG. 3
NIEUW NOORDHOLLANDS DAGBLAD - Zoterdag 21 Augustus 1948
H.K.H. de Prinses-Regentes, die binnen enkele
weken gekroond zal worden als de Koningin der
Nederlanden, naor de jongste opname
ALLEEN een levend Christendom is reddend Christendom. Om
een levend Christendom aan te kweken moet het Christen
dom bewust worden beleefd. Een van de middelen daartoe is
het aankweken van een onwankelbaar Godsvertrouwen. In plaats
van vermetel vertrouwen op menselijk vernuft, op utopistische
economische ontwikkeling, zullen we moeten stellen een sterk
vertrouwen op God. De landelijke leiding van de Katholieke
Actie heeft het program voor 19481949 vooral willen plaatsen
in het teken van Godsvertrouwen.
Kamer voltallig
op twee communisten na
Scheepsberichten
ROTISLAV SOCHOREC
Eerste christen martelaar
onder Tsjechische
^olksdemonstratie"
De Ku Klux Klan begint
weer op te leven
De nieuwste foto van H.K.H. Prinses Juliana en
Z.K.H. Prins Bernhard
(Van onze Parijse correspondent)
DE ITALIAANSE LANDARBEIDERS, die de oogst helpen binnen
halen in Zwitserland, vooral in het kanton Geneve, zijn
altijd verheugd als ze voor de een of andere boodschap naar
Menier moeten. Want in dit kleine plaatsje leeft sedert korte
tijd de ex-koningin van Italie, Marie Jose. Lang hangen ze dan
rond in de buurt van het landgoed Merlinge, dat heerlijk ver-
scholen in het groen aan de oever van het meer van Geneve
ligt. Doch slechts zelden zien zij Marie Jose. Soms ontwaren ze
de jonge prins Vittorie Emmanuelle, een uit de kluiten geschoten
knaap van elf jaar, als hij me" zijn rubberbootje in de vijver
zeilt. Doch daarbij blijft het, want zowel de moeder als de zoon
leven hier in volkomen afzondering, achter een dikke haag
groen, vrijwel onbereikbaar voor nieuwsgierigen.
Maar iedere Zondagmorgen Saat
de ex-koningin met haar zoontje
naar de kerk. Ze loopt dan tussen
Vittorio en zijn gouvernante Paoli-
ni, die haar beurtelings wijzen op
iedere oneffenheid in het plaveisel.
Marie Josd ziet slecht. De jonge,
knappe vrouw is bijna blind! De
eerste Zondag hadden zich de een-
voudige Italiaanse landarbeiders bij
de kerk opgesteld en toen hun ko
ningin naar buiten kwam, werd
haar een grootse, spontane huldi-
ging bereid. Tot tranen geroerd
spoedde zij zich huiswaarts en we-
kenlang woonde zij de Mis bij in de
kapel van haar Landgoed, omdat ze
demonstraties wil voorkomen.
Geruchten, ook kwaadwillige ge-
ruchten zijn er intussen al voldoen-
de geweest Haar aanwezigheid bij
de Italiaan'se grens werd in ver-
band gebracht met politieke activi-
teit. Terwijl haar gemaal Umberto,
die slechts twee weken koning was
van Italie met de andere kinderen
in Portugal vertoeft, zou Marie Jose
in Menier hun terugkeer naar Ita
lie voorbereiden. Doch niets bleek
minder waar te zijn.
Deze knappe zuster van Koning
Leopold heeft een moeilijke jeugd
gehad, waardoor ze voor haar beide
broers doch ook voor het hofper-
soneel in Laeken een enfant-terri-
ble werd. Reeds op jeugdige leeftijd
werd ze verliefd op de knappe Ita
liaanse kroonprins Umberto. Tussen
Rome en Brussel speelde zich een
idylle af, die tenslotte eindigde in
een huwelijk. Hierin vond Marie
Josd de volheid van het oprechte
leven. Godsdienstig en opofferend
van aard wijdde zij zich geheel aan
fcaar nieuwe taak Moedig droeg zij
al de moeilijkheden van de tijd van
Mussolini. Zij had en heeft grote in
vloed op haar gemaal en het was in
Italie bekend, dat zij Mussolini
haatte met al haar Belgisch bloed.
In het geheim had zij contact met
diplomaten van buitenlandse mo-
gendheden en anti-fascistische Ita
liaanse leiders. Haar vertrekken
werden een centrum van gealli-
eerde activiteit. Zelfs in de oorlogs-
jaren bleef een aantal dezer con-
tacten bestaan.
Zo baande Marie Jos6 de weg
voor haar man, Umberto en toen zij
aan zijn zijde, de troon kon bestij-
gen was dit het gelukkigste en
grootste moment van haar leven.
Er scheen een fiieuwe, betere tijd
te zullen aanbreken, doch helaas
had haar schoonvader de sympathie
van een groot deel der Italianen
verspeeld, doordat hij te zwak was
opgetreden tegen Mussolini. De agi-
tatie tegen de vader werd een agi-
tatie tegen het koningschap en na,
nauwelijks veertien dagen de kroon
te hebben gedragen, volgde Marie
Jose haar gemaal in ballingschap
naar Lissabon Snikkend verliet zij
het paleis en de getrouwen vertellen
thans hoe bedroefd zij was toen zij
de Italiaanse bodem zag verdwij
nen.
Doch er kwamen nog meer moei
lijkheden. Ook in Lissabon was
haar geen rust gegund. Zij werd
ernstig ziek en herstelde slechts
zeer langzaam. Gelijk met haar li-
chamelijk herstel nam echter haar
gezichtsvermogen af. Dag fR dag
uit werden haar mooie ogen slech-
ter.
Thans is zij bijna blind!
Voor deze vreselijke ziekte zoekt
zij genezing aan het meer van Ge
neve, waar zij onder behandeling is
van de beroemde professor Fran-
sceschetti. Ze ziet nog slechts op
twee d drie meter afstand Zo slijt
ze thans haar dagen in eenzaam-
heid. Haar oudste zoon, die drin-
gend verandering van lucht nodig
had mocht met h^iar mee naar Zwit
serland. Niemand kan tot haar
doordringen. Geen vrienden, geen
leveranciers, geen journalisten.
Maandenlang werd Merlinge door
de plaatselijke pers belegerd, doch
vrijwel zonder resultaat. Slechts
toen de geruchten over de ver-
meende politieke activiteit niet wil-
den zwijgen, verleende zij een on-
derhoud aan een redacteur van de
..Journal de Geneve". Daarin ver-
telde zij, dat ze alleen in Zwitser
land was om vrede en gezondheid
te vinden. „Verwacht van mij geen
politieke verklaringen, want die
zijn er niet Mijn zoon had ook ver
andering van lucht nodig. De jon-
gen is nu elf jaar en hij is te hard
gegroeid".
Na dit onderhoud, dat 's avonds
om half elf werd toegestaan renden
alle Zwitserse journalisten naar
Merlinge. Zij ontving echter nie
mand meer.
Slechts zelden komen er vrienden
of kennisseh. Alleen haar broer,
koning Leopold met wie zij als kind
speelde in het ouderlijk huis is een
vrij geregeld bezoeker. Vaak wipt
Leopold, die aan de andere oever
van het meer van Geneve in „Repo-
soir" woont, even over. Herhaalde-
lijk wordt hij vergezeld'door kroon
prins Boudewijn, die Vittorio de ele-
mentaire begrippen der zeilsport
heeft bijgebracht. Soms ook komen
de nlchtjes van Vittorio op bezoek,
de beide dochters van Leopold of
de hertog van Pouilles, het boezem-
vriendje van Vittorio, die na de
dood van zijn vader in Buenos Aires
hertog van Aosta is geworden. De
Griekse prinses Irene, moeder van
de hertog van Aosta woont ook aan
de oever van het meer van Genfeve.
Nu en dan ontvangt Marie Jose
enkele dames van de Geneefse „high
life". Doch nooit bezoekt de prin
ses de R6thy haar schoonzuster. De
jonge, charmante gade van Leopold
heeft al enkele malen een poging
gedaan om tot het hart van Marie
Josd door te dringen, doch nimmer
mocht zij daarin slagen. Voor Ma
rie Jos6 bestaat de vrouw van Leo
pold niet.
Zo scheidt het meer van Geneve
twee vorstenhuizen in ballingschap,
twee harten vol liefde, twee werel-
den
II (Slot)
Politiek mondig
Naarmate het zelfbewust zijn van
de vrouw in de loop der jaren
groeide, groeide ook het besef van
de onrechtvaardigheid, die aan haar
werd gedaan door haar juridisch en
politiek onmondig te doen zijn en
het zonder meer normaal te vinden,
dat zij van alle invloed op het be-
stuur van het land geheel versto-
ken bleef. Inwilliging van haar ge-
rechtvaardigde eisen bleef een „ge-
nade". In de afdeling „De vrouw
in Staat en Politiek" wordt op over-
zichtelijke wijze de geschiedenis
verhaald van alle „bevochten" fei-
ten. Hiernaast is uitgebeeld het
werk van de Nederlandse vrouwen
in de verschillende openbare licha-
men. Haar werken voor sociale
maatregelen op allerlei gebied, ook
voor de gehuwde vrouw. Tenslotte
wordt in deze afdeling aandacht ge-
vraagd voor het werk van de vrouw
voor de vrede.
De onderwijsinstellingen werden
in de loop der jaren voor de vrouw
opengesteld. Ook de portalen van
de universiteitOn mocht zij betre-
de,n en zich met de mannelijke stu-
denten een academische graad ver-
werven. Daardoor verkreeg zij ook
het recht om een academisch be-
roep uit te oefenen. De tentoon
stelling geeft een beeld van wat de
vrouw in dit beroep gedurende de
laatste vijftig jaren presteerde.
Evenveel aandacht is besteed aan
lagere onderwijsinstellingen. Het
huishoudschool-, landbouwschool-,
K. en O.-onderwijs hebben hier een
plaats gevonden, welke aan 't jonge
meisje tot haar eigen geluk en tot
heil van de maatschappij leren zorg
te hebben voor goede kwaliteit en
bereiding van eten en drinken, voor
reinheid van eigen lichaam en van
huis en hof en voor de economische
besteding van het huishoudgeld.
Doch hiertoe beperken deze onder
wijsinstellingen zich niet. Zij dragen
ook bij tot het besef van de zorg
voor geestelijke gezondheid. Verder
1 laat deze afdeling zien de vrouw
als opvoedster aan verschillende
soorten scholen.
Arbeidsterrein uitgebreid
Binnen het tijdsbestek van een
halve eeuw heeft de opvatting veld
gewonnen, dat de vrouw evengoed
als de man het recht heeft om deel
te nemen aan het arbeidsproces. En
ook, dat geen enkele instantie be-
voegd is haar de uitoefening van
dit recht te verbieden, zolang zij
om een persoonlijk en tijdelijk be-
lang niet een hoger belang ten offer
brengt. Ook een gehuwde vrouw
heeft dit recht, al is het haar in de
huidige maatschappij gewoonlijk
niet mogelijk om de uitoefening van
dit recht met de plichten van het
huwelijk te combineren. Sinds 1898
is het aandeel van de vrouw in
beroep, bedrijf en sociaal werk sterk
toegenomen. Er is thans vrijwel geen
beroep meer, waarin de vrouw niet
werkzaam is. Overal wordt zij ge-
accepteerd en gewaardeerd en voor
verschillend werk zelfs geprefereerd
boven haar mannelijke collega. In
een speciale afdeling is dit tot uit-
drukking gebracht.
Een volgende afdeling verhaalt
het zegenrijk werk, dat door de
vrouw in het kerkelijk leven wordt
verricht. Speciale aandacht vraagt
hier de stand, welke met mede-
werking van katholieke organisaties
is ingericht en welke een goede
indruk geeft van de opofferende
arbeid, welke meisjes en vrouwen
voor de gemeenschap, hetzij als
religieus, hetzij als leek, verrichten.
Geestelijke en Iichamelijke
ontspanning
De ontwikkelingsgang van de
vrouw zou niet volledig zijn, indien
verzuimd was aandacht te schen-
ken aan de kunstprestaties van de
Nederlandse vrouw. Evenzo, indien
ontbroken zou hebben een overzicht
van de sport, zoals deze in de af
gelopen vijftig jaar door de vrouw
werd beoefend.
In de afdeling „De vrouw en de
kunst" wordt een indruk gegeven
van het beste, dat in een halve
eeuw door Nederlandse vrouwen in
de beeldende kunst is tot stand ge
bracht. Naast de schilderessen is
een plaats ingeruimd voor de beeld-
houwsters. Verder biedt de tentoon
stelling sierkunst en kunstaijver-
heid. Muziek ontbreekt evenmin,
even als dans, toneel en letterkunde.
Door middel van statistieken is
getracht de ontwikkelingsgang van
de sport weer te geven. Voorts is
in beeld gebracht de invloed van
de sport op het leven en werken
van de Nederlandse vrouw gedu-
rende de laatste halve eeuw. Ver-
scheidene foto's tonen H.M. de Ko
ningin bij de beoefening van spor-
ten.
Mode als cultuuruiting
Een tentoonstelling op zich vormt
de afdeling „Mode". Bij de samen-
stelling hiervan is getracht de die-
pere betekenis van de vrouwenkle-
ding gedurende vijftig jaar te de-
monstreren. Met het veranderen der
tijden wijzigden zich niet alleen de
sociale toestanden, maar ook de
manier waarop men gekleed ging.
Iedere generatie trachtte steeds op-
nieuw haar uiterlijk in overeen-
stemming te brengen met de heer-
sende opvattingen over vormen,
lijnen en kleuren. Niet alleen het
costuum, maar ook het kapsel, de
make-up, de hoofdbedekking, koit-
om alles wat aan het uiterlijk der
vrouw in de verschillende periodes
van de gepasseerde vijftig jaar
charme verleende, is in chronolo-
gische volgorde of als contrasten
uitgebeeld.
Den Haag heeft het voorrecht aan
de tentoonstelling „De Nederlandse
Vrouw" huisvesting te verlenen. Dit
mag gerust als een voorrecht wor
den beschouwd, want behalve
boeiend is deze expositie ook uiterst
leerzaam, doch bovendien zal de
bezoeker wellicht nog meer gaan
beseffen. welk een dank men aan
Hare Majesteit de Koningin ver-
schuldigd is.
Door personeel van de afdeling
economische dienst van de Arnhem-
se politie werd vorige week op een
avond een taxi aangehouden, waar
in bij onderzoek circa 550 pond
rundvlees bleek te worden vervoerd.
Nog voor de wagen op het stop-
teken kon stilhouden vluchtten twee
mannen uit de wagen, van wie er
een onmiddellijk kon worden ge-
arresteerd; de tweede werd enige
dagen later aangehouden.
Het voorlopige onderzoek wees
uit, dat door een drietal Arnhem-
mers die middag op de boerderij
van een landbouwer een koe was
geslacht, waarvan het vlees met de
taxi bij de afnemers was bezorgd.
Toen daarop het bos achter de
boerderij aan een onderzoek werd
onderworpen, vond men daar on-
geveer 25 kuilen, welke de slacht-
afvallen van een schaap, meerdere
koeien of paarden bevatten. Hier-
uit kwam vast te staan, dat op ge-
noemde boerderij sedert November
1947 circa 45 runderen en 6 a 8
paarden door bovengenoemd drie
tal zijn geslacht. Het vlees werd
meestal per taxi bij vaste afnemers
bezorgd. In totaal werden twaalf
personen voor deze clandestiene
slachtingen in het huis van bewa
ring te Arnhem ingesloten.
Bij de stemming in de Tweede
ning waren 98 leden van de hon-
derd aanvyezig. Alleen twee com-
munisten waren absent, n.l. Gerben
Wagenaar en Paul de Groot.
In de plaats van mr. van Schaik
heeft de heer mr. J. Cals zitting
genomen, die beeedigd is. De Ka
mer is nu op vacantie tot 18 Sept.
NU KLOKKE ROELAND, de
grote beiaard van het Belfort,
omlaag wordt gehaald om te
Doornik te worden hergoten, ko
men verschillende gebeurtenissen
uit het leven van deze befaamde
klok in de herinnering terug.
De eerste klok van deze naam is
in 1314 gegoten en liet zich bij alle
belangrijke gebeurtenissen in het
leven Van Gent horen tot 1659. Het
opschrift zeide onder meer:
die gheheeten es Roeland. Als men
se luut. es sturme int landt".
De naam is ontleend aan die van
de held in het Franse Rolandslied,
wiens hoorn immers ook voor drei-
gend gevaar waarschuwde. Men
luidde de klok vooral in verband
met krij gsgebeurtenissen, die in die
tijden voor Gent niet zeldzaam
waren.
Toen in 1539 de Gentenaren tegen
Karel de Vijfde in opstand waren
gekomen, en het verzet onderdrukt
werd, hield de door de keizer opge-
legde straf ook in, dat de klok ver-
beurd verklaard zou worden. Dit
vonnis werd echter niet uitgevoerd.
De oude Roeland was lastig te
luiden, waarschijnlijk doordat de
vorm te langwerpig was. In 1659
besloot men de klok te doen her-
gieten en di® w\~h werd opgedragen
aan de Nederlander Pieter Hemony.
De nieuwe tegenwoordige Roeland
was zwaarder dan zijn voorganger.
Hij vervulde zijn taak tot 1914. Hi)
luidde in Augustus 1914, toen de
Duitse troepen Belgie binnenvielen.
Maar vier maanden later gaf hij de
geest Men vertelt in Vlaanderen,
dat de Duitsers op 12 December 1914
bevel gaven de klok te luiden ter
ere van hun overwinning in Oost-
Pruisen op de Russen behaald.
Maar bij de eerste slag barstte
Klokke Roeland en sindsdien heeft
hij zich niet meer doen horen.
„Aldabi", R'dam—Buenos Aires,
19 Aug. 200 mijl dz St. Vincent K.V.
.Amstelkerk", 19 Aug. van Dakar
naar Freetown.
„Maaskerk", 19 Aug. van Lagos
te Tacoradi.
„Nieuw Amsterdam", New York-
Rotterdam, pass. 19 Aug. Bishop
Rock.
„Oranjefontein", A'dam-Kaapstad,
19 Aug. van Teneriffe.
,,Ruys", 19 Aug. van Shanghai
naar Hongkong.
„Sibajak", RotterdamBatavia,
pass. 19 Aug. Perim.
„Bloemfontein", Amsterdam-Beira,
19 Aug. te Lorenzo Marquez.
„Klipfontein", Amsterdam-Mom-
bassa, 19 Aug. van Port Said.
„Kota Inten", 19 Aug. van Rotter
dam te Quebeck
„Annenkerk", Rotterdam-Japan,
20 Aug. van Singapore.
„Arkeldijk", Rotterdam—New-
York, pass. 19 Aug. Nantucket.
„Sibajak", Rotterdam-Java, 20
Aug. te Aden.
„Willem Ruys", Rotterdam-Bata-
via, pass. 19 Aug. 21.30 uur Finisterre
Wat betekent vertrouwen op God?
Paus Pius XII zegt hierover in
zijn radiotoespraak van 29 Juni '41:
..Vertrouwen op God betekent:
met al de kracht van de wil, ge-
steund door de genade en de liefde
zich aan Gods almacht, wijsheid en
oneindige liefde overgeven, niet-
tegenstaande alle twijfels, die door
de schijnbare tegenstrijdigheden in
de geest gebracht worden.
Vertrouwen op God,
dat is geloven, dat niets in deze
wereld aan Zijn voorzienigheid ont-
snapt, evenmin in het grote geheel
der wereldorde als in de bijzondere
onderdelen ervan; dat niets groots
of kleins gebeurt, of het is voor-
zien, gewild of toegelaten, en altijd
door die Voorzienigheid gericht op
haar verheven doeleinden, die in
deze wereld altijd doeleinden zijn
van liefde voor de mensen.
Vertrouwen op God,
dat is geloven dat God hier be
neden soms voor een tijd kan toe-
laten een overheersing van athei'sme
en boosheid, droevige verduisterin-
gen van het begrip van rechtvaar-
digheid, inbreuken op het recht, en
kwellingen van onschuldigen, vreed-
zamen, weerlozen en hulpelozen.
Vertrouwen op God,
dat is geloven, dat God somtijds
op individuen en volken beproevin-
gen laat neerkomen, waarvoor de
boosheid der mensen het werktuig
is, als uiting van zijn gerechtigheid,
bestemd om de zonden te straffen,
personen en volken door boete-
doeningen in dit leven te zuiveren,
en langs die weg tot zich terug te
brengen; maar tegelijkertijd gelo
ven, dat die gerechtigheid hier op
aarde blijkt te zijn de gerechtigheid
van een vader, ingegeven en be-
heerst door de liefde.
Al moge de hand van Goddelijke
Heelmeester ook ruw schijnen, wan-
neer zij het mf/ zet in het levende
vlees, toch is het altijd de werkda-
dige liefde die daarbij leidt en aan-
drijft, en alleen het \-aarachtige
welzijn van landen en volken doet
Hem zo ingrijpen/
Vertrouwen op God,
dat is ten slotte geloven, dat de
wrede scherpte van de beproeving,
evenals de triomf van het kwaad
ook hier beneden slechts voor een
bepaalde tijd zal duren en niet lan-
ger; dat het uur van God zal komen,
(Exclusieve correspondence)
In de Londense katholieke West-
minster-kathedraal is een H. Mis
van Requiem opgedragen voor ir.
Rostislav Sochorec, in leven par-
lementsafgevaardigde van de Tsje
chische Katholieke Volkspartt)
en vice-voorzitter van de Moravi-
sche Landdag. Op eerste Pinkster-
dag van dit jaar werd hij door
de communistische politie te Brno
doodgeranseld en in het geheim
begraven te Stare Mesto.
Kotlslav Sochorec, landbouwkun-
cuge en meaeopnchter van
Tsjechische Boerenbond. werd op
23 Februari 1.1. gearresteerd door
de politieke politie, en wel op tele-
t'onisch gegeven last van het com-
munistisch parlementslid Smrkovs-
ky. Dit overkwam hem tijdens een
zitting van het voorlopig bestuur
van de Boerenbond, welke zou
protesteren tegen het ..Congres van
de agrarische commissies", die door
de roden in het kader van hun
staatsgreep waren ingesteld. Nadat
Sochorec enige uren in vrijheid was
gesteld, werd hij opnieuw gearres
teerd en van de ene naar de andere
gevangenis overgebracht. zonder de
gelegenheid te krijgen om zijn zaak
te verdedigen.
Aangezien de nieuwe bewindslie-
den wisten. dat Klj als katholiek
onverzetteliik en niet tot compro-
missen bereid was. besloten zii, hem
te ..liquideren". Het kwam niet tot
pen openbaar proces. Sochorec. een
der krachtigste permonliikheden
van de Tsiechisehe Volkspartij, laat
een weduwe achter.
Het plan van de Amerikaanse
Democraten om aan de «egers in
de Ver. Staten volledige gelijkjaeid
van rechten te geven, heeft in de
Zuidelijke staten grote opwinding
veroorzaakt. Dit blijkt o.a. hierutt,
dat de reeds 80 jaar bestaande ge-
heime organisatie tot bestrijding
der negers, de Ku Klux Klan weer
begint op te leven en' in het open
baar gaat optreden.
Aanvankelijk richtte de Ku Klux
Klan zich tegen de negers, doch
later ook tegen Joden, Katholieken
en leren. De laatste 25 jaar was de
organisatie sterk op de achtergrond
gedrongen. Nu wordt echter ge.
meld, dat de Ku Klux Klan een
openbare meeting heeft gehouden
te Stone Mountain in Georgia,
waarbij 700 nieuwe leden der KKK
werden gemstalleerd. In hun be-
kende witte vermomming met pun-
tige kap over het hoofd. werd hun
door de „Grote Draak" Samuel
Green de eed afgenomen. dat zij de
..grondwet der V.S. zouden eerbie-
digen en de heerschappij van het
blanke ras zouden verdedigen". In
zijn toespraak verklaarde de ..Gro
te Draak" o a.:
„Wij zullen de negers nooitals
een gelijkwaardig ras of als sociaal
gelijkberechtigd erkennen, Indien
Truman zijn vier-punten-program
omtrent de gelijke burgerrechten
in de zuideliike staten met geweld
bajonetten wil doorvoeren,
V cm uajouvi,^"
dan zal het bloed in de straten
vloeien. De Ku Klux Klan wil de
heerschappij van het blanke ras.
voor zo ver dit mogelijk Is. op
vreedzame wiize verzekeren. maar
indien het nodig is zullen wii jiiet
aarzelen geweld te gebruiken.
het uur der barmhartigheid, het uur
der heilige blijdschap, het uur van
het nieuwe lied van bevrijding, van
jubel en vreugde, het uur waarop
de Almachtige Hand van de Hemel-
se Vader, na voor een wijle de or-
kaan over het arme mensdom te
hebben laten uitwoeden, hem met
een onmerkbare wenk zal tegenhou-
den en uiteendrijven, en waarop
langs wegen, die voor de gedachten
en de verwachtingen der mensen
minder open liggen de rechtvaardig-
heid, de rust en vrede voor de vol-
ken zullen worden hersteld."