Boeiend stuk geschiedenis over hef leven der vrouw in de afgelopen vijftig jaar Marie Jose en haar broer Koning Leopold aan het meer van Geneve Clandestien geslacht vee per taxi vervoerd REDDEND CHRISTENDOM door versterkt Godsvertrouwen Tentoonstelling „De Nederlandse Vrouw 1898-1948 Koningskinderen in ballingschap Ex-koning in van I tali e zoekt genezing voor haar bijna-blinde ogen Klocke Roe/and wordt hergoten Bij het nieuwe Urgentieprogram Een yijftigtal koeien maakten diverse tochtjes PAG. 3 NIEUW NOORDHOLLANDS DAGBLAD - Zoterdag 21 Augustus 1948 H.K.H. de Prinses-Regentes, die binnen enkele weken gekroond zal worden als de Koningin der Nederlanden, naor de jongste opname ALLEEN een levend Christendom is reddend Christendom. Om een levend Christendom aan te kweken moet het Christen dom bewust worden beleefd. Een van de middelen daartoe is het aankweken van een onwankelbaar Godsvertrouwen. In plaats van vermetel vertrouwen op menselijk vernuft, op utopistische economische ontwikkeling, zullen we moeten stellen een sterk vertrouwen op God. De landelijke leiding van de Katholieke Actie heeft het program voor 19481949 vooral willen plaatsen in het teken van Godsvertrouwen. Kamer voltallig op twee communisten na Scheepsberichten ROTISLAV SOCHOREC Eerste christen martelaar onder Tsjechische ^olksdemonstratie" De Ku Klux Klan begint weer op te leven De nieuwste foto van H.K.H. Prinses Juliana en Z.K.H. Prins Bernhard (Van onze Parijse correspondent) DE ITALIAANSE LANDARBEIDERS, die de oogst helpen binnen halen in Zwitserland, vooral in het kanton Geneve, zijn altijd verheugd als ze voor de een of andere boodschap naar Menier moeten. Want in dit kleine plaatsje leeft sedert korte tijd de ex-koningin van Italie, Marie Jose. Lang hangen ze dan rond in de buurt van het landgoed Merlinge, dat heerlijk ver- scholen in het groen aan de oever van het meer van Geneve ligt. Doch slechts zelden zien zij Marie Jose. Soms ontwaren ze de jonge prins Vittorie Emmanuelle, een uit de kluiten geschoten knaap van elf jaar, als hij me" zijn rubberbootje in de vijver zeilt. Doch daarbij blijft het, want zowel de moeder als de zoon leven hier in volkomen afzondering, achter een dikke haag groen, vrijwel onbereikbaar voor nieuwsgierigen. Maar iedere Zondagmorgen Saat de ex-koningin met haar zoontje naar de kerk. Ze loopt dan tussen Vittorio en zijn gouvernante Paoli- ni, die haar beurtelings wijzen op iedere oneffenheid in het plaveisel. Marie Josd ziet slecht. De jonge, knappe vrouw is bijna blind! De eerste Zondag hadden zich de een- voudige Italiaanse landarbeiders bij de kerk opgesteld en toen hun ko ningin naar buiten kwam, werd haar een grootse, spontane huldi- ging bereid. Tot tranen geroerd spoedde zij zich huiswaarts en we- kenlang woonde zij de Mis bij in de kapel van haar Landgoed, omdat ze demonstraties wil voorkomen. Geruchten, ook kwaadwillige ge- ruchten zijn er intussen al voldoen- de geweest Haar aanwezigheid bij de Italiaan'se grens werd in ver- band gebracht met politieke activi- teit. Terwijl haar gemaal Umberto, die slechts twee weken koning was van Italie met de andere kinderen in Portugal vertoeft, zou Marie Jose in Menier hun terugkeer naar Ita lie voorbereiden. Doch niets bleek minder waar te zijn. Deze knappe zuster van Koning Leopold heeft een moeilijke jeugd gehad, waardoor ze voor haar beide broers doch ook voor het hofper- soneel in Laeken een enfant-terri- ble werd. Reeds op jeugdige leeftijd werd ze verliefd op de knappe Ita liaanse kroonprins Umberto. Tussen Rome en Brussel speelde zich een idylle af, die tenslotte eindigde in een huwelijk. Hierin vond Marie Josd de volheid van het oprechte leven. Godsdienstig en opofferend van aard wijdde zij zich geheel aan fcaar nieuwe taak Moedig droeg zij al de moeilijkheden van de tijd van Mussolini. Zij had en heeft grote in vloed op haar gemaal en het was in Italie bekend, dat zij Mussolini haatte met al haar Belgisch bloed. In het geheim had zij contact met diplomaten van buitenlandse mo- gendheden en anti-fascistische Ita liaanse leiders. Haar vertrekken werden een centrum van gealli- eerde activiteit. Zelfs in de oorlogs- jaren bleef een aantal dezer con- tacten bestaan. Zo baande Marie Jos6 de weg voor haar man, Umberto en toen zij aan zijn zijde, de troon kon bestij- gen was dit het gelukkigste en grootste moment van haar leven. Er scheen een fiieuwe, betere tijd te zullen aanbreken, doch helaas had haar schoonvader de sympathie van een groot deel der Italianen verspeeld, doordat hij te zwak was opgetreden tegen Mussolini. De agi- tatie tegen de vader werd een agi- tatie tegen het koningschap en na, nauwelijks veertien dagen de kroon te hebben gedragen, volgde Marie Jose haar gemaal in ballingschap naar Lissabon Snikkend verliet zij het paleis en de getrouwen vertellen thans hoe bedroefd zij was toen zij de Italiaanse bodem zag verdwij nen. Doch er kwamen nog meer moei lijkheden. Ook in Lissabon was haar geen rust gegund. Zij werd ernstig ziek en herstelde slechts zeer langzaam. Gelijk met haar li- chamelijk herstel nam echter haar gezichtsvermogen af. Dag fR dag uit werden haar mooie ogen slech- ter. Thans is zij bijna blind! Voor deze vreselijke ziekte zoekt zij genezing aan het meer van Ge neve, waar zij onder behandeling is van de beroemde professor Fran- sceschetti. Ze ziet nog slechts op twee d drie meter afstand Zo slijt ze thans haar dagen in eenzaam- heid. Haar oudste zoon, die drin- gend verandering van lucht nodig had mocht met h^iar mee naar Zwit serland. Niemand kan tot haar doordringen. Geen vrienden, geen leveranciers, geen journalisten. Maandenlang werd Merlinge door de plaatselijke pers belegerd, doch vrijwel zonder resultaat. Slechts toen de geruchten over de ver- meende politieke activiteit niet wil- den zwijgen, verleende zij een on- derhoud aan een redacteur van de ..Journal de Geneve". Daarin ver- telde zij, dat ze alleen in Zwitser land was om vrede en gezondheid te vinden. „Verwacht van mij geen politieke verklaringen, want die zijn er niet Mijn zoon had ook ver andering van lucht nodig. De jon- gen is nu elf jaar en hij is te hard gegroeid". Na dit onderhoud, dat 's avonds om half elf werd toegestaan renden alle Zwitserse journalisten naar Merlinge. Zij ontving echter nie mand meer. Slechts zelden komen er vrienden of kennisseh. Alleen haar broer, koning Leopold met wie zij als kind speelde in het ouderlijk huis is een vrij geregeld bezoeker. Vaak wipt Leopold, die aan de andere oever van het meer van Geneve in „Repo- soir" woont, even over. Herhaalde- lijk wordt hij vergezeld'door kroon prins Boudewijn, die Vittorio de ele- mentaire begrippen der zeilsport heeft bijgebracht. Soms ook komen de nlchtjes van Vittorio op bezoek, de beide dochters van Leopold of de hertog van Pouilles, het boezem- vriendje van Vittorio, die na de dood van zijn vader in Buenos Aires hertog van Aosta is geworden. De Griekse prinses Irene, moeder van de hertog van Aosta woont ook aan de oever van het meer van Genfeve. Nu en dan ontvangt Marie Jose enkele dames van de Geneefse „high life". Doch nooit bezoekt de prin ses de R6thy haar schoonzuster. De jonge, charmante gade van Leopold heeft al enkele malen een poging gedaan om tot het hart van Marie Josd door te dringen, doch nimmer mocht zij daarin slagen. Voor Ma rie Jos6 bestaat de vrouw van Leo pold niet. Zo scheidt het meer van Geneve twee vorstenhuizen in ballingschap, twee harten vol liefde, twee werel- den II (Slot) Politiek mondig Naarmate het zelfbewust zijn van de vrouw in de loop der jaren groeide, groeide ook het besef van de onrechtvaardigheid, die aan haar werd gedaan door haar juridisch en politiek onmondig te doen zijn en het zonder meer normaal te vinden, dat zij van alle invloed op het be- stuur van het land geheel versto- ken bleef. Inwilliging van haar ge- rechtvaardigde eisen bleef een „ge- nade". In de afdeling „De vrouw in Staat en Politiek" wordt op over- zichtelijke wijze de geschiedenis verhaald van alle „bevochten" fei- ten. Hiernaast is uitgebeeld het werk van de Nederlandse vrouwen in de verschillende openbare licha- men. Haar werken voor sociale maatregelen op allerlei gebied, ook voor de gehuwde vrouw. Tenslotte wordt in deze afdeling aandacht ge- vraagd voor het werk van de vrouw voor de vrede. De onderwijsinstellingen werden in de loop der jaren voor de vrouw opengesteld. Ook de portalen van de universiteitOn mocht zij betre- de,n en zich met de mannelijke stu- denten een academische graad ver- werven. Daardoor verkreeg zij ook het recht om een academisch be- roep uit te oefenen. De tentoon stelling geeft een beeld van wat de vrouw in dit beroep gedurende de laatste vijftig jaren presteerde. Evenveel aandacht is besteed aan lagere onderwijsinstellingen. Het huishoudschool-, landbouwschool-, K. en O.-onderwijs hebben hier een plaats gevonden, welke aan 't jonge meisje tot haar eigen geluk en tot heil van de maatschappij leren zorg te hebben voor goede kwaliteit en bereiding van eten en drinken, voor reinheid van eigen lichaam en van huis en hof en voor de economische besteding van het huishoudgeld. Doch hiertoe beperken deze onder wijsinstellingen zich niet. Zij dragen ook bij tot het besef van de zorg voor geestelijke gezondheid. Verder 1 laat deze afdeling zien de vrouw als opvoedster aan verschillende soorten scholen. Arbeidsterrein uitgebreid Binnen het tijdsbestek van een halve eeuw heeft de opvatting veld gewonnen, dat de vrouw evengoed als de man het recht heeft om deel te nemen aan het arbeidsproces. En ook, dat geen enkele instantie be- voegd is haar de uitoefening van dit recht te verbieden, zolang zij om een persoonlijk en tijdelijk be- lang niet een hoger belang ten offer brengt. Ook een gehuwde vrouw heeft dit recht, al is het haar in de huidige maatschappij gewoonlijk niet mogelijk om de uitoefening van dit recht met de plichten van het huwelijk te combineren. Sinds 1898 is het aandeel van de vrouw in beroep, bedrijf en sociaal werk sterk toegenomen. Er is thans vrijwel geen beroep meer, waarin de vrouw niet werkzaam is. Overal wordt zij ge- accepteerd en gewaardeerd en voor verschillend werk zelfs geprefereerd boven haar mannelijke collega. In een speciale afdeling is dit tot uit- drukking gebracht. Een volgende afdeling verhaalt het zegenrijk werk, dat door de vrouw in het kerkelijk leven wordt verricht. Speciale aandacht vraagt hier de stand, welke met mede- werking van katholieke organisaties is ingericht en welke een goede indruk geeft van de opofferende arbeid, welke meisjes en vrouwen voor de gemeenschap, hetzij als religieus, hetzij als leek, verrichten. Geestelijke en Iichamelijke ontspanning De ontwikkelingsgang van de vrouw zou niet volledig zijn, indien verzuimd was aandacht te schen- ken aan de kunstprestaties van de Nederlandse vrouw. Evenzo, indien ontbroken zou hebben een overzicht van de sport, zoals deze in de af gelopen vijftig jaar door de vrouw werd beoefend. In de afdeling „De vrouw en de kunst" wordt een indruk gegeven van het beste, dat in een halve eeuw door Nederlandse vrouwen in de beeldende kunst is tot stand ge bracht. Naast de schilderessen is een plaats ingeruimd voor de beeld- houwsters. Verder biedt de tentoon stelling sierkunst en kunstaijver- heid. Muziek ontbreekt evenmin, even als dans, toneel en letterkunde. Door middel van statistieken is getracht de ontwikkelingsgang van de sport weer te geven. Voorts is in beeld gebracht de invloed van de sport op het leven en werken van de Nederlandse vrouw gedu- rende de laatste halve eeuw. Ver- scheidene foto's tonen H.M. de Ko ningin bij de beoefening van spor- ten. Mode als cultuuruiting Een tentoonstelling op zich vormt de afdeling „Mode". Bij de samen- stelling hiervan is getracht de die- pere betekenis van de vrouwenkle- ding gedurende vijftig jaar te de- monstreren. Met het veranderen der tijden wijzigden zich niet alleen de sociale toestanden, maar ook de manier waarop men gekleed ging. Iedere generatie trachtte steeds op- nieuw haar uiterlijk in overeen- stemming te brengen met de heer- sende opvattingen over vormen, lijnen en kleuren. Niet alleen het costuum, maar ook het kapsel, de make-up, de hoofdbedekking, koit- om alles wat aan het uiterlijk der vrouw in de verschillende periodes van de gepasseerde vijftig jaar charme verleende, is in chronolo- gische volgorde of als contrasten uitgebeeld. Den Haag heeft het voorrecht aan de tentoonstelling „De Nederlandse Vrouw" huisvesting te verlenen. Dit mag gerust als een voorrecht wor den beschouwd, want behalve boeiend is deze expositie ook uiterst leerzaam, doch bovendien zal de bezoeker wellicht nog meer gaan beseffen. welk een dank men aan Hare Majesteit de Koningin ver- schuldigd is. Door personeel van de afdeling economische dienst van de Arnhem- se politie werd vorige week op een avond een taxi aangehouden, waar in bij onderzoek circa 550 pond rundvlees bleek te worden vervoerd. Nog voor de wagen op het stop- teken kon stilhouden vluchtten twee mannen uit de wagen, van wie er een onmiddellijk kon worden ge- arresteerd; de tweede werd enige dagen later aangehouden. Het voorlopige onderzoek wees uit, dat door een drietal Arnhem- mers die middag op de boerderij van een landbouwer een koe was geslacht, waarvan het vlees met de taxi bij de afnemers was bezorgd. Toen daarop het bos achter de boerderij aan een onderzoek werd onderworpen, vond men daar on- geveer 25 kuilen, welke de slacht- afvallen van een schaap, meerdere koeien of paarden bevatten. Hier- uit kwam vast te staan, dat op ge- noemde boerderij sedert November 1947 circa 45 runderen en 6 a 8 paarden door bovengenoemd drie tal zijn geslacht. Het vlees werd meestal per taxi bij vaste afnemers bezorgd. In totaal werden twaalf personen voor deze clandestiene slachtingen in het huis van bewa ring te Arnhem ingesloten. Bij de stemming in de Tweede ning waren 98 leden van de hon- derd aanvyezig. Alleen twee com- munisten waren absent, n.l. Gerben Wagenaar en Paul de Groot. In de plaats van mr. van Schaik heeft de heer mr. J. Cals zitting genomen, die beeedigd is. De Ka mer is nu op vacantie tot 18 Sept. NU KLOKKE ROELAND, de grote beiaard van het Belfort, omlaag wordt gehaald om te Doornik te worden hergoten, ko men verschillende gebeurtenissen uit het leven van deze befaamde klok in de herinnering terug. De eerste klok van deze naam is in 1314 gegoten en liet zich bij alle belangrijke gebeurtenissen in het leven Van Gent horen tot 1659. Het opschrift zeide onder meer: die gheheeten es Roeland. Als men se luut. es sturme int landt". De naam is ontleend aan die van de held in het Franse Rolandslied, wiens hoorn immers ook voor drei- gend gevaar waarschuwde. Men luidde de klok vooral in verband met krij gsgebeurtenissen, die in die tijden voor Gent niet zeldzaam waren. Toen in 1539 de Gentenaren tegen Karel de Vijfde in opstand waren gekomen, en het verzet onderdrukt werd, hield de door de keizer opge- legde straf ook in, dat de klok ver- beurd verklaard zou worden. Dit vonnis werd echter niet uitgevoerd. De oude Roeland was lastig te luiden, waarschijnlijk doordat de vorm te langwerpig was. In 1659 besloot men de klok te doen her- gieten en di® w\~h werd opgedragen aan de Nederlander Pieter Hemony. De nieuwe tegenwoordige Roeland was zwaarder dan zijn voorganger. Hij vervulde zijn taak tot 1914. Hi) luidde in Augustus 1914, toen de Duitse troepen Belgie binnenvielen. Maar vier maanden later gaf hij de geest Men vertelt in Vlaanderen, dat de Duitsers op 12 December 1914 bevel gaven de klok te luiden ter ere van hun overwinning in Oost- Pruisen op de Russen behaald. Maar bij de eerste slag barstte Klokke Roeland en sindsdien heeft hij zich niet meer doen horen. „Aldabi", R'dam—Buenos Aires, 19 Aug. 200 mijl dz St. Vincent K.V. .Amstelkerk", 19 Aug. van Dakar naar Freetown. „Maaskerk", 19 Aug. van Lagos te Tacoradi. „Nieuw Amsterdam", New York- Rotterdam, pass. 19 Aug. Bishop Rock. „Oranjefontein", A'dam-Kaapstad, 19 Aug. van Teneriffe. ,,Ruys", 19 Aug. van Shanghai naar Hongkong. „Sibajak", RotterdamBatavia, pass. 19 Aug. Perim. „Bloemfontein", Amsterdam-Beira, 19 Aug. te Lorenzo Marquez. „Klipfontein", Amsterdam-Mom- bassa, 19 Aug. van Port Said. „Kota Inten", 19 Aug. van Rotter dam te Quebeck „Annenkerk", Rotterdam-Japan, 20 Aug. van Singapore. „Arkeldijk", Rotterdam—New- York, pass. 19 Aug. Nantucket. „Sibajak", Rotterdam-Java, 20 Aug. te Aden. „Willem Ruys", Rotterdam-Bata- via, pass. 19 Aug. 21.30 uur Finisterre Wat betekent vertrouwen op God? Paus Pius XII zegt hierover in zijn radiotoespraak van 29 Juni '41: ..Vertrouwen op God betekent: met al de kracht van de wil, ge- steund door de genade en de liefde zich aan Gods almacht, wijsheid en oneindige liefde overgeven, niet- tegenstaande alle twijfels, die door de schijnbare tegenstrijdigheden in de geest gebracht worden. Vertrouwen op God, dat is geloven, dat niets in deze wereld aan Zijn voorzienigheid ont- snapt, evenmin in het grote geheel der wereldorde als in de bijzondere onderdelen ervan; dat niets groots of kleins gebeurt, of het is voor- zien, gewild of toegelaten, en altijd door die Voorzienigheid gericht op haar verheven doeleinden, die in deze wereld altijd doeleinden zijn van liefde voor de mensen. Vertrouwen op God, dat is geloven dat God hier be neden soms voor een tijd kan toe- laten een overheersing van athei'sme en boosheid, droevige verduisterin- gen van het begrip van rechtvaar- digheid, inbreuken op het recht, en kwellingen van onschuldigen, vreed- zamen, weerlozen en hulpelozen. Vertrouwen op God, dat is geloven, dat God somtijds op individuen en volken beproevin- gen laat neerkomen, waarvoor de boosheid der mensen het werktuig is, als uiting van zijn gerechtigheid, bestemd om de zonden te straffen, personen en volken door boete- doeningen in dit leven te zuiveren, en langs die weg tot zich terug te brengen; maar tegelijkertijd gelo ven, dat die gerechtigheid hier op aarde blijkt te zijn de gerechtigheid van een vader, ingegeven en be- heerst door de liefde. Al moge de hand van Goddelijke Heelmeester ook ruw schijnen, wan- neer zij het mf/ zet in het levende vlees, toch is het altijd de werkda- dige liefde die daarbij leidt en aan- drijft, en alleen het \-aarachtige welzijn van landen en volken doet Hem zo ingrijpen/ Vertrouwen op God, dat is ten slotte geloven, dat de wrede scherpte van de beproeving, evenals de triomf van het kwaad ook hier beneden slechts voor een bepaalde tijd zal duren en niet lan- ger; dat het uur van God zal komen, (Exclusieve correspondence) In de Londense katholieke West- minster-kathedraal is een H. Mis van Requiem opgedragen voor ir. Rostislav Sochorec, in leven par- lementsafgevaardigde van de Tsje chische Katholieke Volkspartt) en vice-voorzitter van de Moravi- sche Landdag. Op eerste Pinkster- dag van dit jaar werd hij door de communistische politie te Brno doodgeranseld en in het geheim begraven te Stare Mesto. Kotlslav Sochorec, landbouwkun- cuge en meaeopnchter van Tsjechische Boerenbond. werd op 23 Februari 1.1. gearresteerd door de politieke politie, en wel op tele- t'onisch gegeven last van het com- munistisch parlementslid Smrkovs- ky. Dit overkwam hem tijdens een zitting van het voorlopig bestuur van de Boerenbond, welke zou protesteren tegen het ..Congres van de agrarische commissies", die door de roden in het kader van hun staatsgreep waren ingesteld. Nadat Sochorec enige uren in vrijheid was gesteld, werd hij opnieuw gearres teerd en van de ene naar de andere gevangenis overgebracht. zonder de gelegenheid te krijgen om zijn zaak te verdedigen. Aangezien de nieuwe bewindslie- den wisten. dat Klj als katholiek onverzetteliik en niet tot compro- missen bereid was. besloten zii, hem te ..liquideren". Het kwam niet tot pen openbaar proces. Sochorec. een der krachtigste permonliikheden van de Tsiechisehe Volkspartij, laat een weduwe achter. Het plan van de Amerikaanse Democraten om aan de «egers in de Ver. Staten volledige gelijkjaeid van rechten te geven, heeft in de Zuidelijke staten grote opwinding veroorzaakt. Dit blijkt o.a. hierutt, dat de reeds 80 jaar bestaande ge- heime organisatie tot bestrijding der negers, de Ku Klux Klan weer begint op te leven en' in het open baar gaat optreden. Aanvankelijk richtte de Ku Klux Klan zich tegen de negers, doch later ook tegen Joden, Katholieken en leren. De laatste 25 jaar was de organisatie sterk op de achtergrond gedrongen. Nu wordt echter ge. meld, dat de Ku Klux Klan een openbare meeting heeft gehouden te Stone Mountain in Georgia, waarbij 700 nieuwe leden der KKK werden gemstalleerd. In hun be- kende witte vermomming met pun- tige kap over het hoofd. werd hun door de „Grote Draak" Samuel Green de eed afgenomen. dat zij de ..grondwet der V.S. zouden eerbie- digen en de heerschappij van het blanke ras zouden verdedigen". In zijn toespraak verklaarde de ..Gro te Draak" o a.: „Wij zullen de negers nooitals een gelijkwaardig ras of als sociaal gelijkberechtigd erkennen, Indien Truman zijn vier-punten-program omtrent de gelijke burgerrechten in de zuideliike staten met geweld bajonetten wil doorvoeren, V cm uajouvi,^" dan zal het bloed in de straten vloeien. De Ku Klux Klan wil de heerschappij van het blanke ras. voor zo ver dit mogelijk Is. op vreedzame wiize verzekeren. maar indien het nodig is zullen wii jiiet aarzelen geweld te gebruiken. het uur der barmhartigheid, het uur der heilige blijdschap, het uur van het nieuwe lied van bevrijding, van jubel en vreugde, het uur waarop de Almachtige Hand van de Hemel- se Vader, na voor een wijle de or- kaan over het arme mensdom te hebben laten uitwoeden, hem met een onmerkbare wenk zal tegenhou- den en uiteendrijven, en waarop langs wegen, die voor de gedachten en de verwachtingen der mensen minder open liggen de rechtvaardig- heid, de rust en vrede voor de vol- ken zullen worden hersteld."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1948 | | pagina 3