KERSTBOODSCHAP VAN PAUS PIUS XII Tweevoudige plicht, die onontbeerlijk is voor de verbetering van de samenleving Ik was achter het IJzeren Gordijn Vier kenmerken van christelijke vredeswil Veler standvastigheid en vastberadenheid was een bron van vreugde Hij komt van God, is gemakkelijk kenbaar, practisch en sterk Verdubbelde bezorgdheid voor verlorenen en bedreigden m Onwankelbare trouw aan de waarheid en vervulling van het gebod van rechtvaardigheid en liefde „lk was achter het IJzeren Gordijn Oproep tot gebed WAARSCHUWING TEGEN OORLOG Waar de Kerk in verdrukking is NIEUW NOORDHOLLANDS DACBLAP - Maandag 27 December 1948 PAG. 3 Gesneuveld in Indonesie Vastgelopen Noors schip vlotgekomen Eieren vanaf morgen zonder bon Dr. Beel vierde Kerstmis bij de soldaten Partijraad P. v. d. A. en de militaire actie IN DIT NUMMER: Brand in Kindertehuis te Amsterdam Handelsovereenkomst met Japan Belgische arbeiders naar Twente? Amerikaans schip gestrand AANDRANG TOT OPLOSSING IN PALESTINA Vrouw viel uit de tram Extra editie De Waarheid in besiag genomen Engeland werd beinvloed door zijn Dominions Opheffing distribute von motorvoertuigen IN ANTWOORD OP DE GELUKWENSEN van het H. College van Kardinalen heeft Z.H. de Paus in de zaal van het consistorie via de radio zijn Kerstrede tot de gehele wereld gehouden. Na deze rede, die een half uur duurde, gaf Z.H. de Paus de Aposto- lische Zegen. Confirma fratres tuos: versterk uw broeders, waren de woorden van de Goddelijke Verlosser aan St. Petrus tijdens zijn verblijf hier op aarde. Confirma fratres tuos. Deze opdracht is in Onze gedachten, telkens wanneer wij bij de uitoefening van Onze apostolische taak aan het Episcopaat en de gelovigen van heel de wereld de middelen, de normen en de aansporingen moeten mededelen die tot de volledige vervulling van de drin- gende sending van de Kerk worden vereist. Deze opdracht moet niettemin op geschikte wijze te worden aange- past aan de wisselvallige omstan- digheden en de verschillen van tij- den en plaatsen. Tot ons alter ont- roering en heel innig gevoelen wij de noodzaak, maar ook de kracht van dit goddelijk bevel op dit ogen- blik. waarop wij reeds voor de lOe maal onze kerstboodschap richten tot u, aan het einde van dit decen- nium, dat aan de gebeurtenissen en omwentelingen, aan oorlog en kom- mer, aan droefheid en smart zijns gelijke niet heeft in de menselijke geschiedenis. Toen wij bij het laatste Kerst- feest en bij deze zelfde gelegen- heid uw medewerking vroegen drukten wij de verwachting uit, dat het jaar 1948 voor Europa en geheel de mensheid een jaar zou zijn van wederopbouw en het be gin van een opgang naar een ware vrede. Aan het einde van een met zo vele verwachtingen begonnen jaar klinkt onze vaderlijke uitnodi- ging opnieuw tot u, tot alle recht schapen en oprechte mensen en tot alle christenen om u rekenschap te geven van de huidige toestand der mensheid en Christenheid en u af te vragen hoe gij frank en fier kunt voortgaan op de weg, die nu door de nood der tijden en even- zeer door uw geweten gewezen wordt. Allen die het inzicht, de zedelijke kracht en de moed heb- ben om de waarheid, hoe pijnlijk en vernederend ook, recht in de ogen te zien, moeten wel erkennen, dat dit jaar 1948, dat bij zijn ge- boorte zuike hoge en blijde ver wachtingen wekte, thans by zijn verscheiden zozeer het beeld op- roept van een dier kruispunten van de weg, die zulke vergezich- ten opende, en die thans schijnt uit- gelopen op de rand van een af- grond, waar verborgen gevaren alle nobele en, edele volkeren met toenemende angst vervullen. Zelfs van dappere harten schijnt de angst zich meester t|- maken en twijfel besluipt zelfs heldere en vastberaden geesten. Niettemin ge voelen wij ons daarom meer dan ooit verplicht te gehoorzamen aan het Goddelijk bevel „Confirma fra tres tuos". En tot u alien, tot aan de uiterste grenzen der wereld zen- den wij u als Kerstgroet de woor den, waarmede de profeet het werk der verlossing aankondigde en de uiteindelijke zegepraal van het rijk van Christus: ,,Maak de zwakke handen krachtig, versterk de knik- kende knieen en zegt tot de angsti- ge harten: hebt geen vrees, want de Heer zal komen om u te ver- lossen!" Als opvolger van hem, tot wie de goddelijke belofte werd gericht „Ik heb voor u gebeden", weten wij zeer goed, dat juist dan wanneer de strijd met de geesten der duis- ternis zwaarder is en in een be- slissende en menselijkerwijze ge- sproken verontrustende fase is ge komen, dat juist dan Christus Zijn kerk en Zijn getrouwen zeer nabij is. Ons bewust van deze goddelijke bijstand, herinneren wij alien die zich op de naam van katholieke christenen beroemen aan een twee voudige heilige plicht die onont beerlijk is voor de huidige toe- stand der menselijke samenleving. Op de eerste plaats: onwankelbare trouw aan het erfgoed der waar heid, dat de Verlosser der wereld aan de mensheid heeft gebracht. Ten tweede: gewetenavolle ver vulling van het gebod der recht vaardigheid en van de liefde, het- geen een noodzakelijke voorwaarde is om op aarde een sociale orde te doen zegevieren. die de goddelijke vredeskracht waardig is. Wij zouden tekort schieten in dankbaarheid tegenover de Al- machtige, de Gever van alle gena- de en de Schenker van alle goeds, indien wij niet zouden erkennen, dat het afgelopen jaar ondanks alle angst en smart, toch ook rijk was aan heilige vreugden en ver- troostingen, prettige ervaringen en bemoedigende successen. Ook dit jaar heeft de kerk onder alle vol keren en naties, in alle landen en werelddelen schitterende tekenen gegeven van leven en kracht, weer- stand en snelle vooruitgang, die niet alleen de schitterendste belof- De regering maakt bekend dat tot haar leedwezen in de week van 10 17 December 1948 de navolgende verliezen zijn gerapporteerd: Kon. landmacht: Res. 2e It. P. W. Bastianen, uit Eindhoven, gesneuveld 17 Dec. 1948. Kon. Ned.Ind. leger: Sold. 2e kl. inf. S. Damongilala uit Indonsie. Gesneuveld 6 Decem ber 1948. Kon. marin:e: Geen verliezen gerapporteerd. Het Noorse s.s. „Sneland" dat Donderdagavond om half acht op de Schelde onder Borsselen aan de grond liep, is op Eerste Kerstdag 's morgens met sleepboothulp vlot gekomen, nadat een klein gedeelte van de lading, pl.m. 350 ton, was gelost. Het schip heeft de j-eis naar Antwerpen voort gezet. Een dozijn sleepboten moest er aan te pas ko men om het schip weer varende te krijgen. ten in vervulling deden gaan, maar ook zichtbare vruchten hebben ge- dragen; maar daarnaast ook ont- zaggelijkje krachtmetingen, waarin de mensheid zich verwikkeld ziet in haar pogingen om tot gezond- heid en rust te komen. Een heerlijke reeks van kerke- lijke plechtigheden, van Eucharis- tische en Mariale congressen. van belangrijke eeuwfeesten en bijeen- komsten hebben aan ieder onbe- vooroordeeld toeschouwer getoond, dat noch de oorlog, noch de na- oorlogse tijd, noch de vasthoudend- heid. waarmede de vijanden van Christus hun verwoestende plan- nen doorzetten. in staat zijn ge- weest. de zuivere bronnen uit te drogen of te verontreinigen, waar- uit de kerk sinds 20 eeuwen haar levenskracht put. Overal komt een vurig geloofsleven aan het licht, dat vooral onder de katholieke jeugd de waarheid van het Evan- doet doorstralen op alle terreinen gelie en zijn heilbrengende kracht van het leven, Dat betekent redding voor hen. die tot nu toe tot hun eigen gro^e schade hun hart ge- sloten hadden voor een zo weldadi- ge invloed. De rantsoenering van eieren is met ingang Van 28 December 1948 opgeheven. Van die datum af mo- gen detaillisten eieren zonder bon aan de consument afieveren. De bestaande maximumprjjsregeling wordt voorlopig ongewijzigd ge- handhaafd. BATAVIA, 25 Dec. (Aneta) Vrijdagavond heeft dr. Beel, de hoge commissaris der kroon, een bezoek gebracht aan de omgeving van Krawang (60 km. Oost van Ba- t*<V?tavia), alwaar hij de Kerstavond My y j heeft doorgebracht temidden van de A Nederlandse militairen, die dear op vele posten zijn gelegerd. De auto van dr. Beel hield stil op vele pun- ten, om daar gelegerde militairen te bezoeken. In Kedoeng Gedeh heeft dr. Beel op de voorgalerij van een oud Chinees huis de Wijdings- avond en deH. Mis bijgewoond, welke werden geleid door de aal- moezenier Helmes. De partijraad van de Partij van de Arbeid heeft na een bespreking van het besluit der regering tot hernieuwing der militaire actie, een motie, waarin het beleid der rege ring werd afgekeurd, verworpen met negentig tegen dertien stem- men. Voorts heeft de partijraad een motie, waarin het besluit der rege ring werd betreurd. verworpen met drie en tachtig tegen negentien stemmen. Weergave in feuilleton-vorm van het zo juist van de pers gekomen en bij Neder- land's Boekhuis te Tilburg verschenen be langrijke boek van HAROLD FRENCH. geeft een rustig en objectief beeld van de sovjetisering van Oost-Duitsland. Niet verder dan Bergen op Zoom van Groningen af ligt, minder ver van onze grenzen dan Brussel van Den Helder, be- vindt zich een tranendal dat enkel slavernij, honger en terreur kent: Oost-Duitsland. Op een afstandje die men met een spoor- kaartje van enkele guldens in de tijd van enkele uren kan bereizen, wordt de vrij- heid en de vrede dagelijks geschonden, worden misdaden en gruwelen gepleegd zoals wij ons niet eens kunnen voorstellen. Hoe is het mogelijk, dat een millioenen- volk, dat een cursus van twaalf jaar in af- keer van dictatuur achter de rug heeft, dat Westers is en Westers denkt, zich zo weer- loos heeft laten inkapselen door de Sovjets, en zelfs voor een' groot deel communistisch stemt? Dit boek is een antwoord op die vraag. Wie zou niet eens graag willen lezen wat voor politieke partijen daar bestaan; wie de leiders zijn en wat zij doen; hoe de houding der kerken is; wat de Russische invloed is in pers, onderwijs en literatuur; wat er waar is van massale onteigeningen en nationaliseringen; wat wij moeten gelo- ven van die mysterieuze kidnappingsge- ruchten; van het wegvoeren van slaven- arbeiders; van concentratiekampen. Door honderden dezer details wordt een scherp beeld opgebouwd der geestelijke en materiele verovering van Duitsland door de Sovjets. Het beeld van duizendvoudig leed en van de ontzaglijke bedreiging van ons aller vrije bestaan. Zo beschouwd is dit een gruwelijk boek. Lees het, „staar in deze afgronden van be- drog, leugen, gewetenloosheid, moordlust en schurkachtigheid om te oittwaken tot een almachtig verzetaldus Henri de Greeve in zijn voorwoord tot dit boeiende verhaal! In Frankrijk wordt grote belangstelling aan de dag gelegd voor een peilapparaat van Nederlandse vinding, waarmee de weer- stand van de bodem kan worden gemeten. Men wil het toestel o.a. dienstbaar maken aan het bodemonderzoek in de verwoeste gebieden, teneinde de grootste zuinigheid te kunnen betrachten bij de constructie van de funderingen van gebouwen. Het toe stel voor het waterbouwkundig laboratorium te Delft. Op Eerste Kerstdag 's avonds om zeven uur waren jn het Kinderte huis ..Wees een Zegen" te Amster. dam enige kinderen bezig ..Kerst- rnannetje te spelen. Een ziek jon- getje sloeg vanuit zijn bed het spel gade. Op het tafeltje naast hem stond een brandende kaars. Toen het Kerstmannetje naar zijn ziek kameraadje toe ging kwam hij te dicht bij de kaars en zijn baard vatte vlam. Hij snelde naar de an- dere kinderen toe en bij de pogin gen het vuur te blussen liepen 12 personen volwassenen en kinde ren zulke brandwonden op, dat zij alien per ziekenauto naar het Wilhelmina Gasthuis moesten wor den vervoerd. Zes kinderen zijn met ernstige brandwonden ter verpleging opge- nomen. Er bestaat geen direct le- vens gevaar. De zes anderen kon- den na behandeling weer naar huis gaan. Het hoofdkwartier van generaal MacArthur heeft medegedeeld, dat Nederland een financiele- en han delsovereenkomst zal sluiten met Japan, welke zal yoorzien in een goederenruil tussen Japan enerzijds en Nederland en Indonesie ander- zijds ter waarde van 90 miilioen dollars. De particuliere handel tus sen deze landen zal op 1 Januari '49" worden hervat. HET PROBLEEM VAN DE VREDE besprekend, maakte de H Vader een onderscheid tussen hen die het beginsel huldi- gen „Si vis pacem, para bellum", „indien gij de vrede wilt, be- reidt u dan voor op de oorlog" en hen, die het standpunt huldi- gen van „vrede tot elke prijs". Beide opvattingen willen de vrede, maar brengen hem in gevaar. Daarom wil de Paus de vier kenmerken aangeven, waardoor de Christelijke wil tot vrede zich manifesteert. De Christelijke vredeswil komt van God, hij is gemakkelijk te herkennen, hij is praktisch en hij is een teken van kracht en niet van zwakte. DE MOEILIJKE TIJDEN, die de Kerk zowel in de oorlog als in de na-oorlogse tijd lieeft ruoeten door- maken aldus vervolgde Z.H. heeft slechts Haar wil en Haar weer- stand krachtiger gemaakt. Geslagen door stormen en golven heeft Zij Haar levenskracht ongesehokt en onbevlekt bewaard en onder alle volkeren, waar de belijdenis van het katholieke geloof gelijk staat met het verduren van vervolging, werden en worden duizenden dap- peren gevonden, die onverschrok- ken zijn temidden van vervolging en dood en weigeren te buigen voor de Baal van macht en geweld. Het grote publiek kent in de meeste gevallen hun namen niet, maar deze zijn opgeschreven in de) annalen van de geschiedenis der Kerk. Het is Onze plicht hun trouw te verheerlijken en te versterken, de trouw van deze onwankelbaren en dapperen, deze door God uitver- korenen en gezegenden. Zij moeten weten dat onder de huidige omstan- digheden hun smarten geen erger- nis zijn en geen dwaasheid in het Rijk van Christus, maar een gele- genheid, een machtige prikkel om niet met woorden maar met daden de oprechtheid en belangeloosheid van hun gezindheid te betonen, als- ook hun volstrekte trouw en de sublieme grootheid van hun hart. De woorden ontbreken Ons om de heldenmoed van deze getrouwen naar waarde te erkennen en naar verdiensten te prijzen. Naar ieder van hen gaat Onze betuiging van I of en Onze dankbaarheid uit. De Heer, die verklaard heeft bij Zijn hemelse Vader hen te zullen gedenken, die Hem op aarde voor de mensen hebben beleden, zal een eeuwige beloning voor hen zijn. Hoewel dus enerzijds de stand vastigheid en de vastberadenheid van onze broeders in het geloof een bron van vreugde er heilige troost is, kunnen Wij Ons anderzijds niet onttrekken aan de plicht ook mel ding te maken van hen wier ge dachten en gevoelens het stempel dragen van de moeilijkheden van de tijd. Hoevelen hebben niet scha de en zelfs schipbreuk geleden in het geloof en in hun vertrouwen op God. Hoevelen zijn verstrikt ge- raakt in een geest van laicisme, hoevelen hebben de frisheid en hel- derheid verloren van hun geloof, dat tot nu toe de steun en het licht van hun leven is geweest. Anderen zijn van hun geloof ontworteld en ontrukt aan hun geboortegrond en dolen op goed geluk rond, blootge- steld aan de gevaren, en dit geldt vooral voor de jeugd aan een geestelijk en zedelijk verval, waar- van men het gevaar niet mag onder- schatten. De Kerk moet dan ook Haar blik met waakzame liefde en verdubbel de bezorgdheid richten op al die zielen, die tijdelijk verloren zijn of op de rand van de ondergang staan. De Kerk toornt niet. Zij waakt. Zij biedt. Zij wacht op de terugkeer van de kinderen en Zij zint op mid delen om hun terugkeer te verhaas- ten. Daarvoor deinst Zij voor geen enkel offer terug; geen enkele moeite is Haar te zwaar voor dit doel, Zij is tot alles bereid.... Tot alles, behalve tot een ding, dat men niet van Haar verlangt de terug keer van Haar kinderen te verkrij- gen, die van Haar gescheiden zijn of in vroegere tijden of onlangs ten koste van welke verblinding of verduistering ook vhn het aan Haar toevertrouwde christelijk ga loot. Onze plicht tot barmhartigheid en liefde aldus de Paus, doelend op de positie van de Kerk achter het ijzeren gordijn wordt onge- twijfeld niet verminderd noch door aanvallen, noch door beledigingen. Wy weten onderscheid te maken tussen de volkeren, vaak van hun vrijheid beroofd, en de systemen en methodes waardoor zij geleid worden. Wij kennen de slaafse af- hankeiykheid, die sommige verte- genwoordigers van een z.g. ortho- doxe belijdenis tonen, tegenover een levensopvatting, die, zoals herhaal- delijk is verklaard, tot uitsluiting van iedere christelijke godsdienst leidt. Wij zijn niet onkundig van de bittere weg, die vele van Onze zonen en dochters moeten gaan, die door een openlijk systeem van ge weld tot een onvrijwillige afschei- ding van de Moederkerk worden gedwongen, waarmede zij verbon- den waren door hun innigste over- tiugingen. Met bewogen gemoed bewonderen Wij hun heldhaftige standvastigheid. Met diepe smart en onverzwakte vaderlijke liefde zien wij het geestelijke klimaat verande- ren voor hen, wier uiterlijke weer- standskracht bezweken is onder dwang en onrechtvaardige druk en die voor het uiterlijke berusten in een scheiding, welke hun hart af- keurt. De geschiedenis der Kerk bewijst dat Zij steeds de voorvechtster en de moeder is geweest van alle goede en vernieuwende krachten. De Pau- sen van Rome, vooral in de laatste decennia, hebben steeds aansporin gen gegeven betreffende het gebod van de christenen ten opzichte van hun naasten, van de maatschappij en hun volk. Het is de duidelijke plicht van de gelovige mens, alles in het werk te stellen om in het sociale leven te komen tot de op- lossing van de problemen, die vooral liggen op het terrein van de sociale rechtvaardigheid, evenzeer als op die van het internationale recht en van de vrede. De christen mag zich niet opslui- j ten in een gevaarlijk nationalisme, maar moet acht slaan op de noden j en ellenden van zyn broeders. Hij moet de economisch zwakkeren helpen, voldoen aan de rechtvaar- dige eisen der arbeiders volgens de christelijke levensopvattingen en hij dient op de hoogte te zyn van de misbruiken en verkeerde economi- sche opvattingen. Hij heeft ook plichten wanneer I zijn land afdwaalt in een nationa- listisch streven, tie saamhorigheid der volkeren ontkent of verkracht, terwijl die saamhorigheid toch ieder plichten oplegt tegenover de grote gemeenschap der volkeren. De leer der Kerk gaat uit van het beginsel, dat de grote familie der volkeren een gemeenschap vormt met een gemeenschappelijk doel en gemeen- schappelijke verplichtingen. Van de zijde van de Twentse tex- tielindustrie worden pogingen in het werk gesteld om werkloze Bel gische textielarbeiders in te scha- kelen in de Twentse textielindu- slrie. Een delegatie uit Twente, heeft hierover onlangs besprekingen ge- vord met Belgische autoriteiten te Gent. Men is tot dusverre nog niet tot overeenstemming kunnen komen anagezien er aan deze overbrenging van arbeidskrachten vele problemen zijn verbonden, onder andere wat betreft de lonen, die in Belgie ho- ger zijn dan in Nederland. Het Amerikaanse stoomschip ..Joshua Thomas", komende van Norfolk, bestemd voor Antwerpen, van de rederij ..Coastwise Line", San Francisco, groot 7.176 ton', is bij Walsoorden gestrand. Sleepboten van Terneuzen en Antwerpen ver- lenen assistentie. 1. Deze christelijke vredeswil komt van God, want H'.j is de God van de vrede. Hij heeft de wereld geschapen om het verblijf van de vrede te zijn en Hij heeft de vrede voorgeschreven, de rust der orde, waarvan de H. Augustinus spreekt. De christelijke vredeswil heeft ook zijn wapenen, maar de voornaamste zijn deze twee: het g e b e d en de liefde. Het standvastig gebed tot de Vader en de broederlijke Uefde tot de mensen en tot alle volkeren. Wij zijn alien kinderen van dezelfde Vader die in de Hemel is. De liefde, die met het geduld steeds weer zaJ slagen om oplossingen te vinden uit de moeilijkheden. De twee wape nen, gebed en liefde, komen van God en waar ze ontbreken zal men ertoe overgaan om zich te bedienen van de materiele wapenen. En deze zijn het die geen uiting zijn van vredeswil, noch van de ware vrede kunnen brengen, we,l louter stoffe- lijke bewapening waarop noodzake. lijk volgt het wantrouwen waarin reeds de oorlog en de oorlogsge- dachteri gedijen kunnen. Nooit kan een kwestie van pres tige of nationale eer reden zyn tot oorlog of zelfs maar om met oorlog' te dreigen. Wel kan het zijn dat men met kracht van wapenen het recht wil doen gelden, maar hoe rechtvaardig dat ook zij, het doen gelden van dit recht moet opwegen tegen het gevaar om de brand te ontsteken met al zijn ontzettende gevolgen op geestelijk en stoffelijk gebied. 2. De vrede is gemakkelijk ken baar. Iedere schender van het recht moet als een vredeverstoorder wor den prijsgegeven aan de onterende eenzaamheid van de zijde van alle beschaafde volkeren. Moge ook de organisatie van de UNO de volle dige en zuivere uitdrukking worden van de internationale vredessoiida- riteit ,en moge uit haar instituten en instellingen verdwijnen de sporen die zij nog draagt van haar oor sprong, die noodzakelijk 'n oorlogs- solidariteit was. 3. De christelijke vredeswil is practisch en op de werkelijkheid afgestemd, hij heeft tot doel alle spanningen en de oorzaken van deze spanningen weg te nemen. De oor zaken zijn o.a. vooral de betrekke- lijke beperktheid van het nationale grondbezit en het gebrek aan grond- stoffen. De Paus werkt dit nader uit en stelt in het licht hoe vele verjaagde volkeren tegen hun zin vaak zijn samengedrongen op een klein gebied. Hij wijst er op hoeveel kosten men maakt om deze mensen te huip te komen met voedsel en kleding en noemde deze middelen tot oplossing van dit probleem: een vergemakke- lijken van de emigratie en de im- migratie van gehele gezinnen Laat men de volkeren in de gelegenheid stellen te kunnen produceren, laat men ze in de gelegenheid om zelf hun dagelijks brood te verdienen, beter dan het als aalmoes te moeten ontvangen. Laat men ook de grondstoffen openstellen voor degenen die er be- hoefte aan hebben. 4. De christelijke wil tot vrede is sterk. Hij is geen zwakte en ook geen willoze gelatenheid, hij is als de vredeswil van de eeuwige en almachtige God. Iedere aanvclsoor- log, die ingaat tegen de krachten van het goddelijk gebod, schendt ook de gemeenschap. De krachten van de goddelijke wet en ook de wet zelf moeten geeerbiedigd wor den en het schenden daarvan en het overtreden moet altijd bezier worden als een zonde en als een misdaad. Destemeer dringt de H. Vader aan op het verbreiden van de soli- dariteit van de volkerenfamilie. Sommigen willen zich ertoe bepa- len om maar een gewoon toeschou wer te zijn en zij willen zich terug- trekken in een soort van onver- stoorbare neutraliteit. Wat een scha de heeft dit al niet opgeieverd en wat heeft het een angst en onze- kerheid gebracht en een titel om zich te gaan bewapenen bij dp gro- teren maar ook bij de kleineren. Steunend op God, is de christelijke wil tot vrede sterk als staal. Hij is van een geheel andere aard dan alleen maar een louter begrip van humaniteit, wat zo vaak ontaardt in zuivere gevoelsopvatting, een ge- voelskwestie, welke de oorlog ver- afschuwt wegens zijn verschrikkin- gen, gruwelen en zijn gevolgen en niet bovendien als een onrechtvaar- digheid. Dit is een utiliteitsover- weging en houdt alle bedoelingen ten spijt, het gevaar in voor com- promissen en het gevaar voor oor log. De Paus zegt dan: „Laat men er toch aan denken, terwijl men de wereld overziet, welke de smarten zijn en de ram- pen, die voort kunnen komen uit een oorlog, wanneer we deze van de voorbije oorlog nog voor ogen hebben. Laten we toch zorgvuldig afwegen de daad en het gevolg. Laat men trachten uit te maken of de oorlog moreel geoorloofd is in be- paalde omstandigheden of verboden, als er een andere kans is op succes, dan de aanvallen met geweld te keren. Het doel van het goddelijk recht is ook om de goederen van de men- sen te beschermen. Omdat er zeer gewichtige goederen zijn is daarin ook de titel te vinden om zich te verdedigen tegen het onrecht en de aanval". Gesproken wordt nog over het onveilig gevoelen in het. algemeen en dan staat de Paus lange Hid stil, zich richtende tot de jeugd, die zo verlangend is naar de vrede. Waar het op aankomt, dat is de christelijke wil tot vrede en hier drukt de Paus ons op het hart te zien naar de kerkhoven, waar de eindeloze graven en de tairijke slachtoffers zich aaneen rijen. Daar na zegt de Paus te denken aan het heimwee van de krijgsgevangenen en de vluchtelingen, te denken aan de kommer en verlatenheid van zo- vele politieke gevangenen. die uit- geput zijn door een onrechtvaardige vervolging. Allen moeten zich laten beheersen door de machtige stem van het Goddelijk Vredesgebod. En dan keert de Paus zich tegen de rassenwaan, tegen een zekere nationale trots. Christus is onze Vredesgod. Hij heeft ons gemaakt en Hij heeft het doel gehad om alle vijandschap te doden. Hij is geko men om de vrede te brengen aan hen die verre zijn en nabij. De Paus herinnert dan aan de grote bijeen- komst van de jeugd, die in de laat ste Septembermaand in Rome stond aangetreden, een massale bijeen- komst, die Hem ontroerde en waar- bij de jeugd vertegenwoordigd was uit vele landen. Dan brengt dePaus in herinnering dat deze jeugd, die een zo onzekere toekomst voor zich heeft, niet al leen de wil tot vrede heeft uitge- sproken, maar ook gevraagd heeft, en de Paus heeft aan deze wens ge volg gegeven, om de eerste steen te wijden voor een jeugdhuis dat genoemd wordt ..Domus Pacis" het Huis van de Vrede. Dit zal er staan als een symbool, dit „Domus Pacis", aan de Via Aurelia, staande tegen over de koepel van de Sint Pieter. Veel beter echter nog dan een Do mus Pacis te bouwen op de Via Aurelia, is het, te arbeiden om van heel de wereld een Domus Pacis te maken, een huis des vredes. Men moet al zijn krachten mspannen en al zijn rijkdom en vermogens in dienst stellen van het werk van de vrede. Als vanzelf komt de Paus dan in gedachte dat andere Vredes- huis te Bethlehem. De Paus riep aan het slot van zijn Kerstboodschap de jeugd op om te bidden voor de vrede en richt zich ook tot alle volkeren en naties, die blootgesteld zijn aan oorlogsbedrei- gingen en verwoestmgen en vraagt voor hen het gebed. En nu is het ogenblik gekomen dat de Paus even stilstaat bij Palestina. Als vanzcif gingen op deze vooravond van Kerstmis de gedachten naar Pales tina, waar de mens geworden 2,oon van God in ons midden verbieel. Palestina, waar weliswaar de vij- andelijkheden voor een deel zijn op- gehouden, maar waar toch nog geen hechte vrede heerst, Mocht men voor dit probleem toch eindelijlt een gelukkige oplossing vinden. En dit betekent niet alleen de ieniging van de nood van duizenden arme vluchtelingen, maar ook een tege- moetkomen aan de verlangens van heel de christenheid om veiligheid te geven aan deze H. Plaatsen en die toegankelijk te stellen voor ieder en ze onder bescherming te plaatsen voor een internationaai be- heer. Eveneens roept de Paus de bijstand in van de hemel over alien, die zich in nood bevinden. -Hij vraagt het gebed van alien om met hem de hemelse Vader te vra gen en actieve medewerking te ge ven voor de zegen over de bestuur- deren der volkeren, die een hell- zame invloed uit kunnen oefenen op de openbare mening. Verder voor alle volkeren, die bereid zijn om hun medewerking te geven bij een eveneens eerlijke uitnodiging tot vrede. Het gebed wordt ook ge vraagd voor de talloze scharen van oorlogsslachtoffers en voor zovelen, die in fellendige toestand verkeren, voor wie het wachten op een den- nitieve vrede bijna ondragelijk wordt. De Paus veroordeeit alien, die *.ich overgeven aan wat hij noemt •let schijngeloof aan ras en bloed. (Wij wijzen erop, dat bovenstaan- de weergave van de Pauseiijke Kerstboodschap niet geheel en al de letterlijke tekst is, omdat vooral het tweede gedeelte van diens toespraak door een onbekende stoorzender ernstig werd gestoord. Red.) Mevr. Nefe uit Diemen rende: op Eerste Kerstavond te Amsterdam op de Zeeburgerdijk nabij de Zeeburgerdijk nabij de spoorweg- tunnel achter een juist vertrekken- de tram (lijn 10) aan en wist op het achterbalcon van de bijwagen te springen. Zij leunde daarop ver- moeid tegen de stang bij de uit- gang aan en viel bijna onmiddellijk weer uit de wagen. In ernstige toe stand werd zij naar het O. L. Vr.- Gasthuis vervoerd, waar zij bij aan- komst bleek te zijn overleden. Op last van de Officier van Ju- stitie te Amsterdam is Donderdag avond bij het verschijnen de oplage van een extra uitgave van het dag- blad ,,De Waarheid" te Amsterdam door de politie in besiag genomen. In de afgelopen dagen zijn bij herhaling pamfletten en andere uitgaven van ,.De Waarheid" is be siag genomen. Waarnemers te Londen zijn van mening dat Engeland, toen het de motie om het vuren in Indonesie onmiddellijk te staken steunde en daardoor ten nadele van egn mede- lid van de Westerse Unie handelde, sterk beinvloed werd door het standpunt van de regeringen der Dominions. De minister van Economische Zaken maakt in overleg met de minister van Verkeer en Water- staat bekend, dat met ingang van Vrijdag j.l. de distributievoorschrif- ten voor motorvoertuigen zijn op geheven, zodat deze thans zonder vergunning mogen worden gekocht, verkocht en afgeleverd. Hieronder vallen mede de rupsbandtractoren en landbouwjeeps. De rupsbandtrac- tor was op het gebied van land- bouwwerktuigen nog het enige dis- tributieobject. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vestigt er voor de goede orde de andacht op, dat door deze opheffing de Rijksverkeersinspecties geen bemoeienis meer hebben met de toewijziging van motorvoertui gen, zodat het geen doel heeft zich voor het verkrijgen daarvan te \yenden tot de Rijksverkeersinspec- tie of enige andere instance van het ministerie van Verkeer en Wa terstaat. Voor het verkrijgen van 'n rijvergunning. welke vooralsnog ge- handhaafd blijft, diene men zich zo als tot dusver tot de Rijksverkeers- inspectie te wenden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1948 | | pagina 3