KERSTBOODSCHAP VAN PAUS PIUS XII
Tweevoudige plicht, die onontbeerlijk is
voor de verbetering van de samenleving
Ik was achter het IJzeren Gordijn
Vier kenmerken van christelijke vredeswil
Veler standvastigheid en vastberadenheid
was een bron van vreugde
Hij komt van God, is gemakkelijk kenbaar,
practisch en sterk
Verdubbelde bezorgdheid
voor verlorenen en bedreigden
m
Onwankelbare trouw aan de waarheid
en vervulling van het gebod
van rechtvaardigheid en liefde
„lk was achter
het IJzeren Gordijn
Oproep tot gebed
WAARSCHUWING TEGEN OORLOG
Waar de Kerk
in verdrukking is
NIEUW NOORDHOLLANDS DACBLAP - Maandag 27 December 1948
PAG. 3
Gesneuveld in Indonesie
Vastgelopen Noors schip
vlotgekomen
Eieren vanaf morgen
zonder bon
Dr. Beel vierde Kerstmis
bij de soldaten
Partijraad P. v. d. A.
en de militaire actie
IN DIT NUMMER:
Brand in Kindertehuis
te Amsterdam
Handelsovereenkomst
met Japan
Belgische arbeiders
naar Twente?
Amerikaans schip
gestrand
AANDRANG TOT OPLOSSING
IN PALESTINA
Vrouw viel uit de tram
Extra editie De Waarheid
in besiag genomen
Engeland werd beinvloed
door zijn Dominions
Opheffing distribute
von motorvoertuigen
IN ANTWOORD OP DE GELUKWENSEN van het H. College van
Kardinalen heeft Z.H. de Paus in de zaal van het consistorie
via de radio zijn Kerstrede tot de gehele wereld gehouden. Na
deze rede, die een half uur duurde, gaf Z.H. de Paus de Aposto-
lische Zegen. Confirma fratres tuos: versterk uw broeders, waren
de woorden van de Goddelijke Verlosser aan St. Petrus tijdens
zijn verblijf hier op aarde. Confirma fratres tuos. Deze opdracht
is in Onze gedachten, telkens wanneer wij bij de uitoefening
van Onze apostolische taak aan het Episcopaat en de gelovigen
van heel de wereld de middelen, de normen en de aansporingen
moeten mededelen die tot de volledige vervulling van de drin-
gende sending van de Kerk worden vereist.
Deze opdracht moet niettemin op
geschikte wijze te worden aange-
past aan de wisselvallige omstan-
digheden en de verschillen van tij-
den en plaatsen. Tot ons alter ont-
roering en heel innig gevoelen wij
de noodzaak, maar ook de kracht
van dit goddelijk bevel op dit ogen-
blik. waarop wij reeds voor de lOe
maal onze kerstboodschap richten
tot u, aan het einde van dit decen-
nium, dat aan de gebeurtenissen en
omwentelingen, aan oorlog en kom-
mer, aan droefheid en smart zijns
gelijke niet heeft in de menselijke
geschiedenis.
Toen wij bij het laatste Kerst-
feest en bij deze zelfde gelegen-
heid uw medewerking vroegen
drukten wij de verwachting uit,
dat het jaar 1948 voor Europa en
geheel de mensheid een jaar zou
zijn van wederopbouw en het be
gin van een opgang naar een ware
vrede. Aan het einde van een met
zo vele verwachtingen begonnen
jaar klinkt onze vaderlijke uitnodi-
ging opnieuw tot u, tot alle recht
schapen en oprechte mensen en tot
alle christenen om u rekenschap te
geven van de huidige toestand der
mensheid en Christenheid en u af
te vragen hoe gij frank en fier
kunt voortgaan op de weg, die
nu door de nood der tijden en even-
zeer door uw geweten gewezen
wordt. Allen die het inzicht, de
zedelijke kracht en de moed heb-
ben om de waarheid, hoe pijnlijk
en vernederend ook, recht in de
ogen te zien, moeten wel erkennen,
dat dit jaar 1948, dat bij zijn ge-
boorte zuike hoge en blijde ver
wachtingen wekte, thans by zijn
verscheiden zozeer het beeld op-
roept van een dier kruispunten
van de weg, die zulke vergezich-
ten opende, en die thans schijnt uit-
gelopen op de rand van een af-
grond, waar verborgen gevaren
alle nobele en, edele volkeren met
toenemende angst vervullen.
Zelfs van dappere harten schijnt
de angst zich meester t|- maken
en twijfel besluipt zelfs heldere en
vastberaden geesten. Niettemin ge
voelen wij ons daarom meer dan
ooit verplicht te gehoorzamen aan
het Goddelijk bevel „Confirma fra
tres tuos". En tot u alien, tot aan
de uiterste grenzen der wereld zen-
den wij u als Kerstgroet de woor
den, waarmede de profeet het werk
der verlossing aankondigde en de
uiteindelijke zegepraal van het rijk
van Christus: ,,Maak de zwakke
handen krachtig, versterk de knik-
kende knieen en zegt tot de angsti-
ge harten: hebt geen vrees, want
de Heer zal komen om u te ver-
lossen!"
Als opvolger van hem, tot wie de
goddelijke belofte werd gericht „Ik
heb voor u gebeden", weten wij
zeer goed, dat juist dan wanneer
de strijd met de geesten der duis-
ternis zwaarder is en in een be-
slissende en menselijkerwijze ge-
sproken verontrustende fase is ge
komen, dat juist dan Christus Zijn
kerk en Zijn getrouwen zeer nabij
is.
Ons bewust van deze goddelijke
bijstand, herinneren wij alien die
zich op de naam van katholieke
christenen beroemen aan een twee
voudige heilige plicht die onont
beerlijk is voor de huidige toe-
stand der menselijke samenleving.
Op de eerste plaats: onwankelbare
trouw aan het erfgoed der waar
heid, dat de Verlosser der wereld
aan de mensheid heeft gebracht.
Ten tweede: gewetenavolle ver
vulling van het gebod der recht
vaardigheid en van de liefde, het-
geen een noodzakelijke voorwaarde
is om op aarde een sociale orde te
doen zegevieren. die de goddelijke
vredeskracht waardig is.
Wij zouden tekort schieten in
dankbaarheid tegenover de Al-
machtige, de Gever van alle gena-
de en de Schenker van alle goeds,
indien wij niet zouden erkennen,
dat het afgelopen jaar ondanks
alle angst en smart, toch ook rijk
was aan heilige vreugden en ver-
troostingen, prettige ervaringen en
bemoedigende successen. Ook dit
jaar heeft de kerk onder alle vol
keren en naties, in alle landen en
werelddelen schitterende tekenen
gegeven van leven en kracht, weer-
stand en snelle vooruitgang, die
niet alleen de schitterendste belof-
De regering maakt bekend dat tot
haar leedwezen in de week van 10
17 December 1948 de navolgende
verliezen zijn gerapporteerd:
Kon. landmacht:
Res. 2e It. P. W. Bastianen, uit
Eindhoven, gesneuveld 17 Dec. 1948.
Kon. Ned.Ind. leger:
Sold. 2e kl. inf. S. Damongilala
uit Indonsie. Gesneuveld 6 Decem
ber 1948.
Kon. marin:e:
Geen verliezen gerapporteerd.
Het Noorse s.s. „Sneland" dat
Donderdagavond om half acht op
de Schelde onder Borsselen aan de
grond liep, is op Eerste Kerstdag
's morgens met sleepboothulp vlot
gekomen, nadat een klein gedeelte
van de lading, pl.m. 350 ton, was
gelost. Het schip heeft de j-eis naar
Antwerpen voort gezet. Een dozijn
sleepboten moest er aan te pas ko
men om het schip weer varende te
krijgen.
ten in vervulling deden gaan, maar
ook zichtbare vruchten hebben ge-
dragen; maar daarnaast ook ont-
zaggelijkje krachtmetingen, waarin
de mensheid zich verwikkeld ziet
in haar pogingen om tot gezond-
heid en rust te komen.
Een heerlijke reeks van kerke-
lijke plechtigheden, van Eucharis-
tische en Mariale congressen. van
belangrijke eeuwfeesten en bijeen-
komsten hebben aan ieder onbe-
vooroordeeld toeschouwer getoond,
dat noch de oorlog, noch de na-
oorlogse tijd, noch de vasthoudend-
heid. waarmede de vijanden van
Christus hun verwoestende plan-
nen doorzetten. in staat zijn ge-
weest. de zuivere bronnen uit te
drogen of te verontreinigen, waar-
uit de kerk sinds 20 eeuwen haar
levenskracht put. Overal komt een
vurig geloofsleven aan het licht,
dat vooral onder de katholieke
jeugd de waarheid van het Evan-
doet doorstralen op alle terreinen
gelie en zijn heilbrengende kracht
van het leven, Dat betekent redding
voor hen. die tot nu toe tot hun
eigen gro^e schade hun hart ge-
sloten hadden voor een zo weldadi-
ge invloed.
De rantsoenering van eieren is
met ingang Van 28 December 1948
opgeheven. Van die datum af mo-
gen detaillisten eieren zonder bon
aan de consument afieveren. De
bestaande maximumprjjsregeling
wordt voorlopig ongewijzigd ge-
handhaafd.
BATAVIA, 25 Dec. (Aneta)
Vrijdagavond heeft dr. Beel, de
hoge commissaris der kroon, een
bezoek gebracht aan de omgeving
van Krawang (60 km. Oost van Ba-
t*<V?tavia), alwaar hij de Kerstavond
My y j heeft doorgebracht temidden van de
A Nederlandse militairen, die dear op
vele posten zijn gelegerd. De auto
van dr. Beel hield stil op vele pun-
ten, om daar gelegerde militairen
te bezoeken. In Kedoeng Gedeh
heeft dr. Beel op de voorgalerij van
een oud Chinees huis de Wijdings-
avond en deH. Mis bijgewoond,
welke werden geleid door de aal-
moezenier Helmes.
De partijraad van de Partij van
de Arbeid heeft na een bespreking
van het besluit der regering tot
hernieuwing der militaire actie, een
motie, waarin het beleid der rege
ring werd afgekeurd, verworpen
met negentig tegen dertien stem-
men. Voorts heeft de partijraad een
motie, waarin het besluit der rege
ring werd betreurd. verworpen met
drie en tachtig tegen negentien
stemmen.
Weergave in feuilleton-vorm van het zo
juist van de pers gekomen en bij Neder-
land's Boekhuis te Tilburg verschenen be
langrijke boek van HAROLD FRENCH.
geeft een rustig en objectief beeld van de
sovjetisering van Oost-Duitsland.
Niet verder dan Bergen op Zoom van
Groningen af ligt, minder ver van onze
grenzen dan Brussel van Den Helder, be-
vindt zich een tranendal dat enkel slavernij,
honger en terreur kent: Oost-Duitsland.
Op een afstandje die men met een spoor-
kaartje van enkele guldens in de tijd van
enkele uren kan bereizen, wordt de vrij-
heid en de vrede dagelijks geschonden,
worden misdaden en gruwelen gepleegd
zoals wij ons niet eens kunnen voorstellen.
Hoe is het mogelijk, dat een millioenen-
volk, dat een cursus van twaalf jaar in af-
keer van dictatuur achter de rug heeft, dat
Westers is en Westers denkt, zich zo weer-
loos heeft laten inkapselen door de Sovjets,
en zelfs voor een' groot deel communistisch
stemt? Dit boek is een antwoord op die
vraag.
Wie zou niet eens graag willen lezen
wat voor politieke partijen daar bestaan;
wie de leiders zijn en wat zij doen; hoe de
houding der kerken is; wat de Russische
invloed is in pers, onderwijs en literatuur;
wat er waar is van massale onteigeningen
en nationaliseringen; wat wij moeten gelo-
ven van die mysterieuze kidnappingsge-
ruchten; van het wegvoeren van slaven-
arbeiders; van concentratiekampen.
Door honderden dezer details wordt een
scherp beeld opgebouwd der geestelijke
en materiele verovering van Duitsland door
de Sovjets. Het beeld van duizendvoudig
leed en van de ontzaglijke bedreiging van
ons aller vrije bestaan.
Zo beschouwd is dit een gruwelijk boek.
Lees het, „staar in deze afgronden van be-
drog, leugen, gewetenloosheid, moordlust
en schurkachtigheid om te oittwaken tot
een almachtig verzetaldus Henri de
Greeve in zijn voorwoord tot dit boeiende
verhaal!
In Frankrijk wordt grote belangstelling aan de dag gelegd voor
een peilapparaat van Nederlandse vinding, waarmee de weer-
stand van de bodem kan worden gemeten. Men wil het toestel
o.a. dienstbaar maken aan het bodemonderzoek in de verwoeste
gebieden, teneinde de grootste zuinigheid te kunnen betrachten
bij de constructie van de funderingen van gebouwen. Het toe
stel voor het waterbouwkundig laboratorium te Delft.
Op Eerste Kerstdag 's avonds om
zeven uur waren jn het Kinderte
huis ..Wees een Zegen" te Amster.
dam enige kinderen bezig ..Kerst-
rnannetje te spelen. Een ziek jon-
getje sloeg vanuit zijn bed het spel
gade. Op het tafeltje naast hem
stond een brandende kaars. Toen
het Kerstmannetje naar zijn ziek
kameraadje toe ging kwam hij te
dicht bij de kaars en zijn baard
vatte vlam. Hij snelde naar de an-
dere kinderen toe en bij de pogin
gen het vuur te blussen liepen 12
personen volwassenen en kinde
ren zulke brandwonden op, dat
zij alien per ziekenauto naar het
Wilhelmina Gasthuis moesten wor
den vervoerd.
Zes kinderen zijn met ernstige
brandwonden ter verpleging opge-
nomen. Er bestaat geen direct le-
vens gevaar. De zes anderen kon-
den na behandeling weer naar huis
gaan.
Het hoofdkwartier van generaal
MacArthur heeft medegedeeld, dat
Nederland een financiele- en han
delsovereenkomst zal sluiten met
Japan, welke zal yoorzien in een
goederenruil tussen Japan enerzijds
en Nederland en Indonesie ander-
zijds ter waarde van 90 miilioen
dollars. De particuliere handel tus
sen deze landen zal op 1 Januari '49"
worden hervat.
HET PROBLEEM VAN DE VREDE besprekend, maakte de H
Vader een onderscheid tussen hen die het beginsel huldi-
gen „Si vis pacem, para bellum", „indien gij de vrede wilt, be-
reidt u dan voor op de oorlog" en hen, die het standpunt huldi-
gen van „vrede tot elke prijs". Beide opvattingen willen de
vrede, maar brengen hem in gevaar. Daarom wil de Paus de
vier kenmerken aangeven, waardoor de Christelijke wil tot vrede
zich manifesteert. De Christelijke vredeswil komt van God, hij is
gemakkelijk te herkennen, hij is praktisch en hij is een teken
van kracht en niet van zwakte.
DE MOEILIJKE TIJDEN, die de
Kerk zowel in de oorlog als in de
na-oorlogse tijd lieeft ruoeten door-
maken aldus vervolgde Z.H.
heeft slechts Haar wil en Haar weer-
stand krachtiger gemaakt. Geslagen
door stormen en golven heeft Zij
Haar levenskracht ongesehokt en
onbevlekt bewaard en onder alle
volkeren, waar de belijdenis van
het katholieke geloof gelijk staat
met het verduren van vervolging,
werden en worden duizenden dap-
peren gevonden, die onverschrok-
ken zijn temidden van vervolging
en dood en weigeren te buigen voor
de Baal van macht en geweld.
Het grote publiek kent in de
meeste gevallen hun namen niet,
maar deze zijn opgeschreven in de)
annalen van de geschiedenis der
Kerk. Het is Onze plicht hun trouw
te verheerlijken en te versterken,
de trouw van deze onwankelbaren
en dapperen, deze door God uitver-
korenen en gezegenden. Zij moeten
weten dat onder de huidige omstan-
digheden hun smarten geen erger-
nis zijn en geen dwaasheid in het
Rijk van Christus, maar een gele-
genheid, een machtige prikkel om
niet met woorden maar met daden
de oprechtheid en belangeloosheid
van hun gezindheid te betonen, als-
ook hun volstrekte trouw en de
sublieme grootheid van hun hart.
De woorden ontbreken Ons om de
heldenmoed van deze getrouwen
naar waarde te erkennen en naar
verdiensten te prijzen. Naar ieder
van hen gaat Onze betuiging van
I of en Onze dankbaarheid uit.
De Heer, die verklaard heeft bij
Zijn hemelse Vader hen te zullen
gedenken, die Hem op aarde voor
de mensen hebben beleden, zal een
eeuwige beloning voor hen zijn.
Hoewel dus enerzijds de stand
vastigheid en de vastberadenheid
van onze broeders in het geloof een
bron van vreugde er heilige troost
is, kunnen Wij Ons anderzijds niet
onttrekken aan de plicht ook mel
ding te maken van hen wier ge
dachten en gevoelens het stempel
dragen van de moeilijkheden van
de tijd. Hoevelen hebben niet scha
de en zelfs schipbreuk geleden in
het geloof en in hun vertrouwen op
God. Hoevelen zijn verstrikt ge-
raakt in een geest van laicisme,
hoevelen hebben de frisheid en hel-
derheid verloren van hun geloof,
dat tot nu toe de steun en het licht
van hun leven is geweest. Anderen
zijn van hun geloof ontworteld en
ontrukt aan hun geboortegrond en
dolen op goed geluk rond, blootge-
steld aan de gevaren, en dit geldt
vooral voor de jeugd aan een
geestelijk en zedelijk verval, waar-
van men het gevaar niet mag onder-
schatten.
De Kerk moet dan ook Haar blik
met waakzame liefde en verdubbel
de bezorgdheid richten op al die
zielen, die tijdelijk verloren zijn of
op de rand van de ondergang staan.
De Kerk toornt niet. Zij waakt. Zij
biedt. Zij wacht op de terugkeer
van de kinderen en Zij zint op mid
delen om hun terugkeer te verhaas-
ten. Daarvoor deinst Zij voor geen
enkel offer terug; geen enkele
moeite is Haar te zwaar voor dit
doel, Zij is tot alles bereid.... Tot
alles, behalve tot een ding, dat men
niet van Haar verlangt de terug
keer van Haar kinderen te verkrij-
gen, die van Haar gescheiden zijn
of in vroegere tijden of onlangs
ten koste van welke verblinding
of verduistering ook vhn het aan
Haar toevertrouwde christelijk ga
loot.
Onze plicht tot barmhartigheid
en liefde aldus de Paus, doelend
op de positie van de Kerk achter
het ijzeren gordijn wordt onge-
twijfeld niet verminderd noch door
aanvallen, noch door beledigingen.
Wy weten onderscheid te maken
tussen de volkeren, vaak van hun
vrijheid beroofd, en de systemen
en methodes waardoor zij geleid
worden. Wij kennen de slaafse af-
hankeiykheid, die sommige verte-
genwoordigers van een z.g. ortho-
doxe belijdenis tonen, tegenover een
levensopvatting, die, zoals herhaal-
delijk is verklaard, tot uitsluiting
van iedere christelijke godsdienst
leidt. Wij zijn niet onkundig van de
bittere weg, die vele van Onze
zonen en dochters moeten gaan, die
door een openlijk systeem van ge
weld tot een onvrijwillige afschei-
ding van de Moederkerk worden
gedwongen, waarmede zij verbon-
den waren door hun innigste over-
tiugingen. Met bewogen gemoed
bewonderen Wij hun heldhaftige
standvastigheid. Met diepe smart en
onverzwakte vaderlijke liefde zien
wij het geestelijke klimaat verande-
ren voor hen, wier uiterlijke weer-
standskracht bezweken is onder
dwang en onrechtvaardige druk en
die voor het uiterlijke berusten in
een scheiding, welke hun hart af-
keurt.
De geschiedenis der Kerk bewijst
dat Zij steeds de voorvechtster en
de moeder is geweest van alle goede
en vernieuwende krachten. De Pau-
sen van Rome, vooral in de laatste
decennia, hebben steeds aansporin
gen gegeven betreffende het gebod
van de christenen ten opzichte van
hun naasten, van de maatschappij
en hun volk. Het is de duidelijke
plicht van de gelovige mens, alles
in het werk te stellen om in het
sociale leven te komen tot de op-
lossing van de problemen, die
vooral liggen op het terrein van de
sociale rechtvaardigheid, evenzeer
als op die van het internationale
recht en van de vrede.
De christen mag zich niet opslui- j
ten in een gevaarlijk nationalisme,
maar moet acht slaan op de noden j
en ellenden van zyn broeders. Hij
moet de economisch zwakkeren
helpen, voldoen aan de rechtvaar-
dige eisen der arbeiders volgens de
christelijke levensopvattingen en hij
dient op de hoogte te zyn van de
misbruiken en verkeerde economi-
sche opvattingen.
Hij heeft ook plichten wanneer I
zijn land afdwaalt in een nationa-
listisch streven, tie saamhorigheid
der volkeren ontkent of verkracht,
terwijl die saamhorigheid toch ieder
plichten oplegt tegenover de grote
gemeenschap der volkeren. De leer
der Kerk gaat uit van het beginsel,
dat de grote familie der volkeren
een gemeenschap vormt met een
gemeenschappelijk doel en gemeen-
schappelijke verplichtingen.
Van de zijde van de Twentse tex-
tielindustrie worden pogingen in
het werk gesteld om werkloze Bel
gische textielarbeiders in te scha-
kelen in de Twentse textielindu-
slrie.
Een delegatie uit Twente, heeft
hierover onlangs besprekingen ge-
vord met Belgische autoriteiten te
Gent. Men is tot dusverre nog niet
tot overeenstemming kunnen komen
anagezien er aan deze overbrenging
van arbeidskrachten vele problemen
zijn verbonden, onder andere wat
betreft de lonen, die in Belgie ho-
ger zijn dan in Nederland.
Het Amerikaanse stoomschip
..Joshua Thomas", komende van
Norfolk, bestemd voor Antwerpen,
van de rederij ..Coastwise Line",
San Francisco, groot 7.176 ton', is bij
Walsoorden gestrand. Sleepboten
van Terneuzen en Antwerpen ver-
lenen assistentie.
1. Deze christelijke vredeswil
komt van God, want H'.j is de God
van de vrede. Hij heeft de wereld
geschapen om het verblijf van de
vrede te zijn en Hij heeft de vrede
voorgeschreven, de rust der orde,
waarvan de H. Augustinus spreekt.
De christelijke vredeswil heeft ook
zijn wapenen, maar de voornaamste
zijn deze twee: het g e b e d en de
liefde. Het standvastig gebed tot
de Vader en de broederlijke Uefde
tot de mensen en tot alle volkeren.
Wij zijn alien kinderen van dezelfde
Vader die in de Hemel is. De liefde,
die met het geduld steeds weer zaJ
slagen om oplossingen te vinden uit
de moeilijkheden. De twee wape
nen, gebed en liefde, komen van
God en waar ze ontbreken zal men
ertoe overgaan om zich te bedienen
van de materiele wapenen. En deze
zijn het die geen uiting zijn van
vredeswil, noch van de ware vrede
kunnen brengen, we,l louter stoffe-
lijke bewapening waarop noodzake.
lijk volgt het wantrouwen waarin
reeds de oorlog en de oorlogsge-
dachteri gedijen kunnen.
Nooit kan een kwestie van pres
tige of nationale eer reden zyn tot
oorlog of zelfs maar om met oorlog'
te dreigen. Wel kan het zijn dat
men met kracht van wapenen het
recht wil doen gelden, maar hoe
rechtvaardig dat ook zij, het doen
gelden van dit recht moet opwegen
tegen het gevaar om de brand te
ontsteken met al zijn ontzettende
gevolgen op geestelijk en stoffelijk
gebied.
2. De vrede is gemakkelijk ken
baar. Iedere schender van het recht
moet als een vredeverstoorder wor
den prijsgegeven aan de onterende
eenzaamheid van de zijde van alle
beschaafde volkeren. Moge ook de
organisatie van de UNO de volle
dige en zuivere uitdrukking worden
van de internationale vredessoiida-
riteit ,en moge uit haar instituten
en instellingen verdwijnen de sporen
die zij nog draagt van haar oor
sprong, die noodzakelijk 'n oorlogs-
solidariteit was.
3. De christelijke vredeswil is
practisch en op de werkelijkheid
afgestemd, hij heeft tot doel alle
spanningen en de oorzaken van deze
spanningen weg te nemen. De oor
zaken zijn o.a. vooral de betrekke-
lijke beperktheid van het nationale
grondbezit en het gebrek aan grond-
stoffen. De Paus werkt dit nader
uit en stelt in het licht hoe vele
verjaagde volkeren tegen hun zin
vaak zijn samengedrongen op een
klein gebied.
Hij wijst er op hoeveel kosten men
maakt om deze mensen te huip te
komen met voedsel en kleding en
noemde deze middelen tot oplossing
van dit probleem: een vergemakke-
lijken van de emigratie en de im-
migratie van gehele gezinnen Laat
men de volkeren in de gelegenheid
stellen te kunnen produceren, laat
men ze in de gelegenheid om zelf
hun dagelijks brood te verdienen,
beter dan het als aalmoes te moeten
ontvangen.
Laat men ook de grondstoffen
openstellen voor degenen die er be-
hoefte aan hebben.
4. De christelijke wil tot vrede
is sterk. Hij is geen zwakte en ook
geen willoze gelatenheid, hij is als
de vredeswil van de eeuwige en
almachtige God. Iedere aanvclsoor-
log, die ingaat tegen de krachten
van het goddelijk gebod, schendt
ook de gemeenschap. De krachten
van de goddelijke wet en ook de
wet zelf moeten geeerbiedigd wor
den en het schenden daarvan en
het overtreden moet altijd bezier
worden als een zonde en als een
misdaad.
Destemeer dringt de H. Vader
aan op het verbreiden van de soli-
dariteit van de volkerenfamilie.
Sommigen willen zich ertoe bepa-
len om maar een gewoon toeschou
wer te zijn en zij willen zich terug-
trekken in een soort van onver-
stoorbare neutraliteit. Wat een scha
de heeft dit al niet opgeieverd en
wat heeft het een angst en onze-
kerheid gebracht en een titel om
zich te gaan bewapenen bij dp gro-
teren maar ook bij de kleineren.
Steunend op God, is de christelijke
wil tot vrede sterk als staal. Hij is
van een geheel andere aard dan
alleen maar een louter begrip van
humaniteit, wat zo vaak ontaardt in
zuivere gevoelsopvatting, een ge-
voelskwestie, welke de oorlog ver-
afschuwt wegens zijn verschrikkin-
gen, gruwelen en zijn gevolgen en
niet bovendien als een onrechtvaar-
digheid. Dit is een utiliteitsover-
weging en houdt alle bedoelingen
ten spijt, het gevaar in voor com-
promissen en het gevaar voor oor
log. De Paus zegt dan:
„Laat men er toch aan denken,
terwijl men de wereld overziet,
welke de smarten zijn en de ram-
pen, die voort kunnen komen uit
een oorlog, wanneer we deze van
de voorbije oorlog nog voor ogen
hebben. Laten we toch zorgvuldig
afwegen de daad en het gevolg. Laat
men trachten uit te maken of de
oorlog moreel geoorloofd is in be-
paalde omstandigheden of verboden,
als er een andere kans is op succes,
dan de aanvallen met geweld te
keren.
Het doel van het goddelijk recht
is ook om de goederen van de men-
sen te beschermen. Omdat er zeer
gewichtige goederen zijn is daarin
ook de titel te vinden om zich te
verdedigen tegen het onrecht en
de aanval". Gesproken wordt nog
over het onveilig gevoelen in het.
algemeen en dan staat de Paus lange
Hid stil, zich richtende tot de jeugd,
die zo verlangend is naar de vrede.
Waar het op aankomt, dat is de
christelijke wil tot vrede en hier
drukt de Paus ons op het hart te
zien naar de kerkhoven, waar de
eindeloze graven en de tairijke
slachtoffers zich aaneen rijen. Daar
na zegt de Paus te denken aan het
heimwee van de krijgsgevangenen
en de vluchtelingen, te denken aan
de kommer en verlatenheid van zo-
vele politieke gevangenen. die uit-
geput zijn door een onrechtvaardige
vervolging. Allen moeten zich laten
beheersen door de machtige stem
van het Goddelijk Vredesgebod.
En dan keert de Paus zich tegen
de rassenwaan, tegen een zekere
nationale trots. Christus is onze
Vredesgod. Hij heeft ons gemaakt en
Hij heeft het doel gehad om alle
vijandschap te doden. Hij is geko
men om de vrede te brengen aan
hen die verre zijn en nabij. De Paus
herinnert dan aan de grote bijeen-
komst van de jeugd, die in de laat
ste Septembermaand in Rome stond
aangetreden, een massale bijeen-
komst, die Hem ontroerde en waar-
bij de jeugd vertegenwoordigd was
uit vele landen.
Dan brengt dePaus in herinnering
dat deze jeugd, die een zo onzekere
toekomst voor zich heeft, niet al
leen de wil tot vrede heeft uitge-
sproken, maar ook gevraagd heeft,
en de Paus heeft aan deze wens ge
volg gegeven, om de eerste steen
te wijden voor een jeugdhuis dat
genoemd wordt ..Domus Pacis" het
Huis van de Vrede. Dit zal er staan
als een symbool, dit „Domus Pacis",
aan de Via Aurelia, staande tegen
over de koepel van de Sint Pieter.
Veel beter echter nog dan een Do
mus Pacis te bouwen op de Via
Aurelia, is het, te arbeiden om van
heel de wereld een Domus Pacis te
maken, een huis des vredes. Men
moet al zijn krachten mspannen en
al zijn rijkdom en vermogens in
dienst stellen van het werk van de
vrede. Als vanzelf komt de Paus
dan in gedachte dat andere Vredes-
huis te Bethlehem.
De Paus riep aan het slot van zijn
Kerstboodschap de jeugd op om te
bidden voor de vrede en richt zich
ook tot alle volkeren en naties, die
blootgesteld zijn aan oorlogsbedrei-
gingen en verwoestmgen en vraagt
voor hen het gebed. En nu is het
ogenblik gekomen dat de Paus even
stilstaat bij Palestina. Als vanzcif
gingen op deze vooravond van
Kerstmis de gedachten naar Pales
tina, waar de mens geworden 2,oon
van God in ons midden verbieel.
Palestina, waar weliswaar de vij-
andelijkheden voor een deel zijn op-
gehouden, maar waar toch nog geen
hechte vrede heerst, Mocht men
voor dit probleem toch eindelijlt
een gelukkige oplossing vinden. En
dit betekent niet alleen de ieniging
van de nood van duizenden arme
vluchtelingen, maar ook een tege-
moetkomen aan de verlangens van
heel de christenheid om veiligheid
te geven aan deze H. Plaatsen en
die toegankelijk te stellen voor
ieder en ze onder bescherming te
plaatsen voor een internationaai be-
heer. Eveneens roept de Paus de
bijstand in van de hemel over alien,
die zich in nood bevinden.
-Hij vraagt het gebed van alien om
met hem de hemelse Vader te vra
gen en actieve medewerking te ge
ven voor de zegen over de bestuur-
deren der volkeren, die een hell-
zame invloed uit kunnen oefenen op
de openbare mening. Verder voor
alle volkeren, die bereid zijn om
hun medewerking te geven bij een
eveneens eerlijke uitnodiging tot
vrede. Het gebed wordt ook ge
vraagd voor de talloze scharen van
oorlogsslachtoffers en voor zovelen,
die in fellendige toestand verkeren,
voor wie het wachten op een den-
nitieve vrede bijna ondragelijk
wordt.
De Paus veroordeeit alien, die
*.ich overgeven aan wat hij noemt
•let schijngeloof aan ras en bloed.
(Wij wijzen erop, dat bovenstaan-
de weergave van de Pauseiijke
Kerstboodschap niet geheel en al de
letterlijke tekst is, omdat vooral het
tweede gedeelte van diens toespraak
door een onbekende stoorzender
ernstig werd gestoord. Red.)
Mevr. Nefe uit Diemen rende: op
Eerste Kerstavond te Amsterdam
op de Zeeburgerdijk nabij de
Zeeburgerdijk nabij de spoorweg-
tunnel achter een juist vertrekken-
de tram (lijn 10) aan en wist op
het achterbalcon van de bijwagen
te springen. Zij leunde daarop ver-
moeid tegen de stang bij de uit-
gang aan en viel bijna onmiddellijk
weer uit de wagen. In ernstige toe
stand werd zij naar het O. L. Vr.-
Gasthuis vervoerd, waar zij bij aan-
komst bleek te zijn overleden.
Op last van de Officier van Ju-
stitie te Amsterdam is Donderdag
avond bij het verschijnen de oplage
van een extra uitgave van het dag-
blad ,,De Waarheid" te Amsterdam
door de politie in besiag genomen.
In de afgelopen dagen zijn bij
herhaling pamfletten en andere
uitgaven van ,.De Waarheid" is be
siag genomen.
Waarnemers te Londen zijn van
mening dat Engeland, toen het de
motie om het vuren in Indonesie
onmiddellijk te staken steunde en
daardoor ten nadele van egn mede-
lid van de Westerse Unie handelde,
sterk beinvloed werd door het
standpunt van de regeringen der
Dominions.
De minister van Economische
Zaken maakt in overleg met de
minister van Verkeer en Water-
staat bekend, dat met ingang van
Vrijdag j.l. de distributievoorschrif-
ten voor motorvoertuigen zijn op
geheven, zodat deze thans zonder
vergunning mogen worden gekocht,
verkocht en afgeleverd. Hieronder
vallen mede de rupsbandtractoren
en landbouwjeeps. De rupsbandtrac-
tor was op het gebied van land-
bouwwerktuigen nog het enige dis-
tributieobject.
Het ministerie van Verkeer en
Waterstaat vestigt er voor de goede
orde de andacht op, dat door deze
opheffing de Rijksverkeersinspecties
geen bemoeienis meer hebben met
de toewijziging van motorvoertui
gen, zodat het geen doel heeft zich
voor het verkrijgen daarvan te
\yenden tot de Rijksverkeersinspec-
tie of enige andere instance van
het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat. Voor het verkrijgen van 'n
rijvergunning. welke vooralsnog ge-
handhaafd blijft, diene men zich zo
als tot dusver tot de Rijksverkeers-
inspectie te wenden.