Het Bonifatiuspark van Dokkum nieuwe kruisweg gekregen heeft Symboliek van de Paaskaars voor ons? RWACHTJNG R5E WASSERIJ LICHT VAN CHRISTUS Kunstwerk van Jacques Maris Opdracht van pater Brandsma z.g. „Nou, nou", zei de Kardinaal Wonderlijke stigmata van Therese Neumann Stukken barok als een evangelieverhaal De kaarsemaker in zijn element [ANIEREN zijn er, eede gift te schen- Vaticaan Zender, into, het geschenk Nederland aan Z H. tegenheid van Zijn Tfeest. Welke die elders in dit num- ;en onlangs gehou- >t, waar besproken ;atholieke pers het ?nd de propaganda- ;weede en laat- kon voeren, opge- voor eenvoudige op het platteland, n postkantoren e.d. niet zo gemakke- tweede gift de de eerste keer in n hebt, weet u wel! iken. Die mensen d, om te gaan met n postwissels en gauw postzegels bij al uit het Zuiden erking en er werd hieruit ook ver worden, dat de net b.v. de Paas- latholieke Actie op iet geringst is. Hoe besloten aan de 'astoors te vragen, n, dat wie geen et, zijn tweede gift n de vorige keer, in een enveloppe 5 kan bezorgen of pastoor bekend te )at hoort men dan maf de preekstoel, e tijd van voorbe- let niet mogelijk i precies kloppen- te maken en wij in welke rayons ;ze manier van na- of niet toegepast ider twijfel zal het e gevallen ook in wel nuttig kunnen e gevallen zal men lemen, dat de pas- Even opletten dus, i Paas-Zondag iets zen! >or het K.N.M.I. te van Zaterdagavond ld (opgemaakt te ÏER BEWOLKING ;ige wind tussen n Zuidwest, meer dan vandaag, nog 1 droog weer. In ken van Holland later iets lagere, igeveer dezelfde r als vandaag. 'EC TEL.2670 UNTENDE HANDELING (Adv.) ITER GROOT LEERT Vrijdag herdacht ot de dag dat hij dienst trad bij de net als standplaats ad Vrijdagmorgen neentelijk Slacht- ?al van bloemstuk- zoor deze gelegen- ocaliteit. estuur van Alk- igenwoordigd door r. Leesberg. Een ieze spreker het Gemeentebestuur n Bergen komt prees de wijze, «ter Groot, zijn gemakkelijke en taak heeft ver van waardering i de bronzen leg- lemeente Alkmaar lurgemeester van jubilaris, wiens ;r meermalen had de tevredenheid en. n,en enveloppe namens het Ge in Bergen over- i. Directeur van .lis, Alkmaar, me. ang van de loop ster van de jubi- hem stuurman specifiek Noord- amens het Ge- ti Alkmaar ook elijke enveloppe sen sprak namens Een rijk gevulde, fruitmand werd 5Prak namens het lis Alkmaar, eeri enveloppe met tastbare bewijzen hal- en stalbaas onder aanbieding and. rak namens de stand voor het ïthuis bij ont eer Th. L. Dries- erd een ruiker s, de heer W. de as het personeel arie, hetwelk in een ambtenaar- is het dienstver- kte de sprekers ik over te bren- ende gerneente- ileef men nog lijeen. 5 HAD DOOD 'OLCE is de 27-jarige A. van A. te :uwe Binnenweg, t hij een toeval ts gevallen. Hij rziekenhuis ver- daarna is over- Zaterdag 16 April 1949 PAG. 3 Vk/EER maken wij ons op om het grootste feest te gaan vieren van het gehele kerkelijke jaar: Pasen is de dag der dagen! De koninklijke dag onder de andere dagen, zo noemt hem de H. Gre- gorius van Nazianze, een feest, dat vóór alle feesten gaat, gelijk de zon de sterren overtreft. Het behoeft dan ook weinig verklaring dat dit feest in onze eredienst met een rijke symboliek van gebeden en plechtigheden werd omgeven De feestviering begint feitelijk reeds daags tevoren in de vroege morgen van de Paas-Zaterdag. Want wel hebben we op de droeve avond van Goede Vrijdag Hem begraven in de sombere grafspe lonk, maar we dragen toch de zekerheid Zijner verrijzenis met ons mee en zo gedenken we op Paas-Zaterdag het „preaonium der verrijzenis", de voorboodschap der vreugdevolle mare, dat Hij weer leeft. In de vroege morgen werd in het voorp.ortaal der kerken het nieuwe viiur, het nieuwe licht en de wierook gewijd. Vanuit het donkere voorportaal droeg de dia ken het nieuwe licht het kerkge bouw binnen. Daarbuiten streed de opkomende zon nog met de nevelen van de nacht en schoot haar eerste lichtgensters tegen de vale morgenhemel. En in het schemerend duister van de nacht, die nog niet geweken was uit de kerkruimte, klonk daar plots de juichkreet: Lumen Christi! Licht van Christus! Als een stemmige triomftocht was de gang van de diaken, die tot driemaal toe zijn stem deed weerklinken in eenzelfde drie voudige juichkreet. En in een zang vol sublieme schoonheid heeft hij de paaskaars gewijd en ontstoken, een zinnebeeld van Christus, ons Licht, die uit de kille, donkere grafspelonk als overwinnaar van ae dood naar buiten trad. Wan neer van de Engel, die de steen afwentelde en zich neerzette op de rand, gezegd wordt, dat zijn kleren schitterden van licht, hoe moet dan het triomferende licht, dat afstraalde van Zijn heilige gestalte, de -hof van Joseph van Arimathea als in een paradijs herschapen hebben. Bii de belijdenis van ons geloof bidden we, dat Christus is God van God, Licht van Licht. Zelf noemde Hij zich het Licht der wereld en vermaande ons, te zor gen, dat de duisternis ons niet zou overvallen, te zorgen, dat ons licht zodanig schijnen zou, dat de mensen zien kunnen, dat onze werken goed zijn. Zeer diep en schoon is deze symboliek van het licht in de Kerk, in ons leven Is Christus het Licht, wij zijn kin deren van het licht; we zijn licht in de Heer, nadat we eens duis ternis geweest zijn. Begrijpelijk is het dan ook, dat vanaf de oudste tijden op Paas-Zaterdag, de feest vreugde om het licht, dat Chris tus is, gevolgd werd door het toe dienen van het Doopsel aan de pas bekeerden. Wat moet het een indrukwekkend gebeuren geweest zijn, als deze nieuw-gedoopten in witte klederen en met het licht in de hand voor het eerst deel nemen aan de H. Mis en de H. Communie ontvingen. Nu was door hun doopsel, door hun in lijving in de Kerk, de duisternis voorgoed voorbij, nu droegen ze Christus, het Licht en zouden de werken des lichts doen. En telkens als de Paasluister ons omgeeft, de juichtonen van het Alleluia na de sombere vas ten weken uitbreken in ons hart, moet daar ook in ons het nieuwe licht ontstoken worden, het licht van Christus, en moeten we als goede katholieken alle zonden verbannen uit het hart. Want het geheimzinnige wonder, dat zich aan Hem voltrok, die daar pas de verachtelijke dood van _de slaven was gestorven, heeft zich in de harten van duizenden en millioe- nen op mystieke wijze herhaald, ook zij zijn van de dood overge gaan tot een nieuw leven, telkens als ze de Paasgenaden benut tend aan hun zonden verzaak ten. Alleen zo zullen we echt met Hem kunnen jubelen op de dag der Verrijzenis en zal ook voor ons dit feest der feesten met de gouden schijn van een bovenna tuurlijke vreugde zijn omgeven. Lumen Christi: Licht van Chris tus! De boodschap van de Paas- morgen klinkt verder dan onze kerken en onze grenzen. Zij is van universele betekenis en moet evenals het licht gaan van het ene einde van de aarde naar 't andere. Een van de voorwaarden voor de Apostelen om hun taak als afge zant van Christus te kunnen ver vullen, was dat ze getuigen van Zijn Verrijzenis waren geweest. Want deze waarheid is de hoek steen. die het gebouw van ons geloof bijeenhoudt: als Christus niet verrezen was. dan was ons geloof niets waard. Ook zij zijn lichtbrengers geweest en allen, die na hen kwamen om de fakkel van het geloof te dragen langs de heirbanen der bewoonde wereld, Een afbeelding van de Twaalfde Statie van de nieuwe Kruisweg, die de kunstenaar Jacques Maris vervaardigde in opdracht van pater dr. Titus Brandsma O.Carm. z.g. voor het Bonifaciuspark in Dokkum. Dokkum als bedevaartplaats heeft na mgr. Jansen z.g. wel het meest aan pater Brandsma te danken. Hij had voor dit bedevaartsoord, een bekende plaats in de geschiedenis van Friesland ten tijde van de eer ste Christenen in de Lage Landen, een grote voorkeur en veel, heel veel heeft pater Titus in zijn rijke leven over Dokkum gesproken en geschreven. Het verstrekken van 'n opdracht aan de kunstenaar Jac ques Maris tot 't maken van een kruisweg paste dan ook geheel in het streven van deze Carmeliet om aan de martelplaats van de grote prediker SL Bonifacius meer be kendheid te geven. Als piëteitvolle gedachtenis aan prof. Brandsma heeft Jacques Maris de 12e statie groter ge maakt dan de andere en onder deze statie een plaat aangebracht waarop het laatste couplet uit 't gedicht van prof. Brandsma staat ja tot in de ondoordringbaarneid van wouden en bergen en tot de woeste en ongenaakbare stammen der aarde. Niet steeds is hét in onze dagen een triomftocht als van het licht dat doorbreekt en de duisternis verdrijft, want vaak voert de laatste een strijd op leven en dood en wil Christus' Kerk terugdringen in de kille onvrucht bare sfeer van de grafspelonk. Sinds vele eeuwen is er niet zo'n openlijke en zo'n duivelse strijd geweest tegen de Katholieke Kerk. En wel kan de dwaling voor korte tijd de waarheid terug dringen, maar haar overwinnen nooit. Want de Kerk leeft van Hem, die door eigen kracht de dood overwon en die onsterfelijk uit de gesloten grafspelonk te voor schijn trad. En voor het licht, dat van Hem uitgaat, wijkt op de duur iedere dwaling en daarom herhaalt zij met recht ieder jaar op de morgen van Paas-Zaterdag, als een juichkreet: Lumen Christi! Licht van Christus! VEERTIEN DAGEN geleden is de eerste actie ingezet voor het geschenk van Nederland aan Z.H. de Paus, bij gelegenheid van Zijn vijftigjarig priesterfeest. Het zou een bedrag van een millioen gulden zijn, voor een nieuwe Vaticaanse Zender. Radio Anno Santo. Een hoogst-nuttig en dringend-noodzakelijk geschenk. Het gaat om het moderne apostolaat mogelijk te maken met een der meest- moderne middelen: de radio. Het gaat om de uitbreiding van het Godsrijk op aarde. En om de verdediging daarvan. Weet u het nog, hoe wij veertien dagen geleden hebben verteld, dat de vijanden van de Kerk zich met zo veel energie weten te bedienen van de moderne techniek, om de wereld tot chaos en ellende te brengen? Dat 82 rode zenders Rome overstemmen, dat de Russische zender die van het Vaticaan tweehonderd rjtaal overtreft. Ja, de kin deren van de duisternis schijnen dan toch slimmer te zijn dan de kinderen van het licht! Maar wij kunnen tonen, dat dit toch niet altijd opgaat. Wij kunnen daar een eind aan maken. Door ons geschenk van de Vaticaan Zender Radio Anno Santo, aan de Paus, die pas vijftig jaar priester was, en behalve op ons gebed, recht heeft op een geschenk. In één klap was meer dan de helft van het gevraagde bedrag al bijeen door een kerkcollecte. Geef nu de helft van wat ge de vorige keer gegeven hebt. Dan wordt de Vaticaan Zender spoedig voltooid en zal Ra d i o ,,Anno Santo in het komende jaar een feit zijn! geschreven, dat hij op 13 Febr. 1942 in de gevangenis van Sche- veningen dichtte. Dit couplet luidt: ,,Want Gij, o Jezus, zijt bij mij, Ik was U nimmer zoo nabij, Blijf bij mtj,ebij mij, Jezus zoet, Uw bijzijn maakt mij alles goed'' Onder de plaat staat vermeld: „Ter nagedachtenis aan prof. dr, Brandsma O. Carm., 26 juli 1942 te Dachau overleden. De kapelletjes, waarin deze af beeldingen zijn geplaatst, werden gebouwd van Friese kloosterstenen z.g. „moppen", afkomstig van de oude kloosters van Claerkamp on der Rinsumageest, Sion, in de buurt van Niawier, Ludinga bij I-Iarlingen, Litlum bij Sexbierum, Bartleniem bij Birbaard en Smalle Ee in de gemeente Smallingerland. Ook werden stenen gebruikt uit de muren van het Franciscaner klooster naast de Broerekerk van Bolsward, van Bergum en Hasker- dijken. Het bestuur van (le St. Boni- facius-Stichting heeft de bedoe ling om gedurende de Paasdagen het processiepark open te stellen, opdat een ieder zich van de rijke aanwinst van het Bonifaciuspark kan overtuigen. Een redacteur van de Gelderlan der heeft met de kunstenaar Jac ques Maris een gesprek gevoerd en hem opgezocht in zijn atelier. Deze journalist schrijft in zijn blad: „Onder de vele andere opdrach ten, die Maris heeft, is er één, waarvan hij zich bijzonder veel voorstelt. In opdracht van de Ka tholieke Actie te Nijmegen zal hij een groot monumentaal kruis ma ken, dat geplaatst zal worden aan de Nijmeegse zijde van de Waal brug, ter hoogte van de schaal, waarin het bevrijdingsvuur somwij len oplaait. Het wil op die plaats aan allen die uit het Noorden ko men, getuigen van de christelijke sfeer van het land, dat zij gaan be treden en bovendien wil het daarin uitdrukken het lijden en de miserie van de stad Nijmegen in de loop der geschiedenis. Want Nijmegen zou oorspronkelijk geen oorlogsmo nument krijgen. De commissie had daarin niet voorzien. Men is dan ook niet gebonden aan de voor schriften, die deze instantie gaf en waarin was vastgelegd, dat er in ieder geval geen kruis mocht komen ter herdenking van Neerlands oor logsleed. Het kruis zal vervaardigd worden van graniet en een hoogte bereiken van elf meter, ofschoon er nog kans is, dat het zeventien meter hoog wordt. Het voetstuk zal de figuren van de grot.e Nijmeegse heiligen dragen n.l. de heilige Step- hanus ,de heilige Albertus Magnus en de heilige Petrus Canisius, ter wijl aan de vierde zijde de figuur van de grote keizer Karei zal ko men. De kruisboom zal tot op be- •paalde hogte de verschillende epi soden -uit Nijmeegs geschiedenis uitbeelden, daarna blijft de kruis boom onbewerkt om de overgang van het profane naar het religieuze aan te duiden, terwijl de dwars balk de figuren van de Apostelen zal dragen. Als er weer eens oorlog komt", zegt Maris, „zal men het Kruis kunnen vellen, maar het graniet is onverwoestbaar. Daarom zal het ook geen brons zijn want men zou het weldra smelten". Maris is bijzonder geobserveerd door de impasse, waarin zich de re ligieuze kunst bevindt en hij heeft zelfs op het punt gestaan voor goed met haar te breken, afscheid te ne men van dit land en te emigreren. Men heeft hem er van weerhouden. En door een merkwaardige impuls kwam hij ertoe daarna een kruis te vervaardigen bijzonder geschikt om de wand van een salon of huis kamer te sieren. „Waarom zou men niet inplaats van een schilde rij een kruis kunnen ophange, dat te zelfder tijd een versierende func tie heeft". In zijn atelier verdringen elkaar de werkstukken. Men ziet er nog een sterk sprekende kop van Von del, een vrouWenkop, die alles sug gereert, waarmede een mens moet worstelen, en een symbolisering van het Offer. Men bespeurt er nog de vroegere voorliefde en de in vloed van Rodin, de grote Franse beeldhouwer, een voorkeur, die er nog is, maar aan welks invloed hij zich ontworsteld heeft. Er staat 'n imponerende vrouwenfiguur, die eigenlijk in het Stedelijk Museum thuishoort. Maris werkt aan een Annunciatie voor de grote tentoonstelling „Pro Arte Christiana" en aan een vrou wenportret voor zijn eigen tentoon stelling, die hij eerst in Nijmegen wil houden en die later naar Am sterdam en andere steden zal gaan. Men ziet er een schets voor een nieuw altaar van de Passionisten- kerk in Mook. En zal het een al taar .worden zonder tabernakel, 'n wens van de beeldhouwer, welke nog niet door zijn opdrachtgever is ingewilligd Het is typerend, hoe vele beel dende kunstenaars zich distancië- ren van alle ismen en er waarde aan hechten zich daarover indub- belzinnig uit te spreken. Maris, die over de hele wereld heeft gezworven en er intens heeft gewerkt, hij woont temidden van het wijde land, dat rust ademt en zo vol is van bezinning en geeste perspectieven. „Ze hebben me uit gelachen, toen ik wegging uit Am sterdam. Ze hebben gezegd, dat ik verloren zou lopen en dat ik hon ger zou lijden. Wel de eerste tien jaren zijn niet zo best geweest, maar nu? Wel, de opdrachten be reiken mij uit het gehele land. Uit Dokkum en Heilo, uit Gennep en Oosterbeek. Maris werkt voort en uit het gesprek dat hij voert, ont- denkt men zijn rijk geestelijk leven, zijn kennis van de mens en zijn be zetenheid voor de kunst, zijn in- spiratieve geest welke in zijn kun stenaarsschap tot schone, gave vormen komt." "pOEN de voorbereiden de commissie voor het geschenk van Katho liek Nederland, Radio Anno Santo, Vaticaan Zender, Zijne Eminentie Kardinaal de Jong het eerst van haar plannen sprak, zei Z.E.: „Nou, nouwant dit icas zonder twijfel een enorm plan. Sindsdien is be kend geworden, dat van het verhoopte millioen practisch in één rlag 600.000 gulden bij elkaar is. Wij weten nog niet, wat de Kardinaal nu ge zegd heeft. Maar wij ver moeden zo, dat Zijne Eminentie hoogst tevre den is. En dat Hij geheel voldaan zal zijn, in dien Katholiek Neder land nu nog doet, wat van hem verwacht wordt: in de eerstkomende dagen het millioen volmaken. Geef de helft nog eens van wat u gegeven hebt! Gireer op 533.000, Radio Anno Santo, Amsterdam of zend een postwissel en luister ten overvloede hedenavond naar de K.R.O., die nog iets daar over te vertellen heeft. KONNERSREUT, 15 April (Reu ter). Heden, Goede Vrijdag, bloeden de Stigmata van Therese Neumann, de 51-jarige boeren vrouw te Konnersreuth, zo seint Reuters correspondent. Twee dui zend Amerikanen en Duitsers stroomden bij de boerderij waar zij woont tezamen, om dit wonder te aanschouwen. Een aantal autori teiten op medisch gebied hebben Therese Neumann aan een onder zoek onderworpen, doch zij kunnen geen verklaring van het gebeuren geven, noch kunnen zij de geloof waardigheid van het verschijnsel, dat zich thans reeds 24 jaar lang iedere Goede Vrijdag voordoet, in twijfel trekken. dingen te weten, die nu weinig geweten zijn", zo schrijft Guido Gezelle in zijn „Ring van het Kerkelijk Jaar". De bran dende Paaskeersé betekent de verrezen Christus; daarom wijdt men er de doopvont mee en steekt men ze diepe in het water, zo Christus ook, onder de hand van Joannes gedoopt, 'in het water van de Jordane ging; daarom wordt zij solemneel uit en weg gedaan op Ons Heer Hemelvaartsdag na de woorden van het Evangelie: „En Hij wierd opgenomen ten Hemel en zit ter rechterhand Gods". Gezelle vertelt ons waarom de Paaskaars van zuiver bijenwas is gemaakt, ,,'t waren de bietjes die de oude Christenen aanzagen als de enigste dieren die maagdelijk leefden; nu. zo Maria, de Moeder Maagd, Christus ontvangen en vooi ons op de wereld gebracht heeft, zo brengen die maagdelijke moeder bietjes het maagdewas op de we reld Ook de moderne fabrikant -heeft voor de Paaskaars zijn eerbied be waard. Als wij dezer dagen bij de kaarsenmaker waren, zagen wij dat voor het maken van deze grote sierlijke kaarsen nog het zuivere handwerk beoefend wordt, en de oude tradities van het vak weer gaan leven. De kaarsemaker is zelf pas in zijn sas als de Paastijd nadert, als de boetepsalmen in de kerken weer klinken en als iedere gelovige het hoofd buigt en „mea culpa" zucht. Dan wordt er in was en kleur een schone lofzang gepreluieerd op het Hoogfeest van Christus' Verrij zenis. De oude man grijpt een zware plaat was uit het oventje, waar het op de juiste temperatuur is ge bracht om goed kneedbaar te wor den en alle mechanisme wordt weg- gebannen uit de werkplaats. Op het zuiver voelen en het precies bepalen van de maat gaat het nu aankomen. Boven de werktafel is een koord gespannen, dat straks, als het op maat is gesneden, de pit van de kaars zal worden. Langzaam zien wij om die draad heen de vorm van de wasklomp overgaan in de lang gerekte vorm van een van die mo numentale kaarsen, die de Lof van de Overwinnaar van de Dood zul len verkondigen die het Licht in de wereld heeft gebracht. Dergelijke creaties, van zo verhe ven symbolen brengen de maker in spanning en doen hem vergeten wat om hem heen is. Ge ziet slechts zijn ijverige handen, die rollen en duwen en kneden, die daarna voor de fijne afwerking gebruik maken van een vierkant plankje, waar mede de vorm zuiver glad en rond wordt afgewerkt. Dat plankje, waarmee honderdzestig jaren lang hier de kaarsen zijn afgeplat, zodat er de gaten van de drukkende vin gers van lang gestorven voorgangers van de kaarsemaker in geprent staan, het spreekt alleen reeds boek delen over de zorg en de liefde die voor dit werk vereist zijn. Na het pletten en draaien komt dan het festijn der versiering van de Paaskaars. Voor deze gelegen heid gaat er een kastje open en daar komen de fijnste vooroorlogse spullen uit. Bladgoud dat nooit ver kleurt en gekleurde was, die het zuiverste rood tegen de blanke was laat contrasteren. Met een pri mitief houten pennetje leeftijd als van het afplatplankje wordt in een rand van bladgoud het or nament gemaakt en met een ander gerasterd stukje gereedschap gaat Michel fijna gaatjes verspreiden over een veld van goud dat hij in de voet van de kaars heeft aange bracht. Bij de grootste exemplaren er zijn er bij van 60 tot 60 pond komt er dan nog een heel ge schilderd tafereel bij, waarin ge Christus ziet verrijzen: de Godde lijke figuur, stralend in het licht der Overwinning beneden hem de soldaten die ondersteboven tuime len van schrik. Het is er alles in prachtig perspectief op geschilderd en, als het gaat zoals de kunstenaar het wil, dan wordt het omrankt met bloemvi en randen van goud en rood, waarift hij ejn onstilbaar ge noegen heeft. Hij leeft nog geheel in de tijd van de goede oude barok, deze man. Een tijd, waarin men wist dat een paaskaars een stuk ware de votie kon zijn. Een stuk, waarin de glorie en de heerlijkheid van deze allerschoonste tijd van het litur gisch jaar spreekt door een over vloed van ornamenten en symbolen. Daarin kan de kaarsemaker zich vrij uitleven. Als hij maar zorgt, dat hij de liturgie geen geweld aan doet en de vijf plaatsen waar de priester de wierookkorrels moet plaatsen als symbool van de vijf H. Wonden van Christus, niet ver geet. Er zijn altijd barokke paaskaar sen, omdat er nog genoeg pastoors zijn, die juist zo'n geweldig stuk Emokwerk bestellen. Zwaar van om vang en een levend evangeliever haal. Toen ze dit gezegd had, keerde Maria Magdalena zich om en zag Jezus staan; maar ze wist niet, dat het Jezus was. Hij sprak tot haar: Vrouwe, waarom weent ge; wie zoekt ge? In de mening dat hij de tuinman was zeide ze hem: Heer, zo gij Hem weg gedragen hebt, zeg me, waar ge Hem hebt neergelegd, dan zal ik Hem weghalen. Jezus zei haar: Maria! Ze keerde zich naar Hem toe en zei in het Hebreeuws: Rabboni; dat wil zeggen: O, Meester! Jezus sprak tot haar: Raak Mij niet aan; want nog ben Ik niet naar de Vader opgestegen. Maar ga naar Mijn broeders, en zeg hun: Ik stijg op naar Mijn en uw Vader, naar Mijn God en uw God. (Uit het Evangelie van de H. Joannes, 20 14-19) (Naar een originele tekening van Gijs Vlamings) t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1949 | | pagina 3