Nieuw
ISVERF
Vijf doden tengevolge van vliegtuigramp
in de nabijheid van Schiphol
Tsjang Kai Sjek
onverwachts te Sjanghai
Westelijke Mogendheden maakten voor
waarden voor opheffing blokkade bekend
Omgekomen bemanning
van de Beechcraft
HATTA DOET BEROEP OP
„PRACTISCHE ZIN"
EDITIES VOOR ALKMAAR, HOORN, DEN HELDER, SCHAGEN
Vijf jonge mannen
verloren het leven
Woensdag 27 April 1949 45e Jaargang No. 11549
Leskist van Gil ze-Rijen
brandend neergestort
Zijn we al „bij"!
Oproep om de strijd voort te zetten
A.s. herfst einde van
de vleesdistributie?
Meer textielpunten?
OPTIMISME ROND BERLIJN
Besprekingen duren voort
Churchill verlangt
krachtig optreden
-29, IB 17—26, II 18—20,
III 12—15.
VI, 25 April. Bevelan-
4.70; blauwe Eig. 4.70
delingen 3.80; witlof I
018; III 1011, aanvoer
spinazie 810, aanvoer
sla 4.5010.20; rabarber
'sla 15—16.
-, 25 April. Spinazie
ïostelein 4749.prei
vitlof 1022.radijs
irber 510.sla 4.30
■mkool 1363.—; stoof-
AR, 25 April. Andij-
I;, spinazie 813; wor-
-32: witlof I 15—25: II
de kool 8.50—17; prei
n afw. 160130, mid.b.
en 6; rabarber 511;
IA 56—64, I 43—48, II
nolselderie 1.5015
14; seltjerie 16; selie
513. aardappelen 3
10 kg; aardbeien p. stuk
.AR, 25 Apr. 46 vette
171 nuchtere kalveren
25 April. Aardbeien
o. doosje; radijs van 7
s; asperges le sqort van
2e soort van 5058 c.;
soort van 912 c., 2e
47 c. p. st.; witlof 14
i 59 c.; spinazie 313
sr 7—12 c. p. kg.
NHUIZEN, 26 April.
tlof I 18, II 10—15; 7500
ol 12, 13.000 kg rode kool
ER, PURMEREND E. O.,
Bevelanders 5.50—7.50;
auwe 67; witlof 1023;
2253; rode kool 813;
ol 811; spinazie 824;
andijvie 10—26, radijs 10,
9.50 per 100 bos; rabar-
50, rode bieten 4.50—
bieten 5.509.00, uien
prei 6.007,50; Bismarck
imley Seedling 75; Jona-
oete Campagner 58.
7IJK, 25 April. Spina-
sla 618, rabarber 414,
5, postelein 4550, aard-
'0 per doosje; witlof 10-19
922; prei 610; asperge
r bos; bloemkool 3236.
eshandschoen,
oie collectie,
f 1390
alle mode-
aedten, vanaf 1
i, afgepast m.
bruin en zwart 2
model' 495
Sr
sortering,
iten, vanaf l|
in plastic,
iodellen 395
slechts
^98
vaar gegal-
te maat 3®*
te maat,
r slechts 2450
azen pot
298
len,
aanbieding,
or 975
ar petroleumstellen,
speciale
slechts 69 59
BOOT
HRVERF
Z. ENZ.
TE STENENBRUG
1. Mama Rambini is
It ze alweer op, met
lee, daar durft ze nog
voor haar. Het circus
nieuwe nummers nu
ij heeft in de almanak
dt gehouden. Toen is
stadhuis toestemming
n op een stuk grond
komt veel volk langs,
ial buitenmensen, die
ip de rivier. Tientallen
je het versje; „Waar
1 ver, daar staat, aan
dat weet papa Ram-
Abonnementsprijs f 4.25 per kwartaal, f 1.43
per mnd., inclusief incasso. Advertentie-tarief,
per editie 16 ct. per m.m., minimum f 2.50;
in aile edities 26 ct. per m.m., minimum f 4
familieberichten 20 ct., resp. 30 ct. per m.m.
Bij contract belangrijke korting. Directeur:
E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits.
Bankrelaties: Noorderbank; Nederl. Credietbank
HET FEIT
Buiten God is
veilig.
t nergens
(Vonde
S
H
VAN HEDEN
Pagina 1
Kantoren: HOORN, Draafsingel 59, tel. 4243, Grote Noord 77, tel. 4362 K 2290; ALKMAAR, Laat 221, teL
2046 (2 lijnen), K 2200DEN HELDER, Keizerstraat 89, tel. 2800 K 2230; SCHAGEN, Molenstraat 52, tel. 459 K 2240
KEERT
KONING
LEOPOLD
NAAR
BELGIË
TERUG?
Koning Leopold van
België heeft in
Bern besprekingen
gevoerd met prins
regent Karei van
België. Daarvoor
begaf hij zich naar
de woning van de
Belgische gezant te
Bern, de Lantshere.
Boven het huis van
de gezant met
daarvoor een Bel
gische wagen, die
verslaggevers en
fotografen naar de
plaats der bespre
kingen bracht. Ko
ning. Leopold wilde
echter noch ver
slaggevers noch fo
tografen ontmoe
ten en reed aan de
achterkant «voor.
De verslaggevers
en fotografen ren
den naar de aan de
achterzijde van het
huis gelegen gara
ge om koning Leo
pold alsnog te
„grijpen" (middel
ste foto). De ko
ning weet echter
te vluchten door
zich snel te verwij
deren en aan de
achterzijde 't huis
te betreden (on
derste foto)De
koning rechts.
SCHIPHOL, 27 April. Drie Nederlandse leerlingvliegers, een
Engelse instructeur en een instructeur-telegrafist van de Rijks
luchtvaartschool te Gilze-Rijen hebben gisteravond om vijf
minuten voor half elf het leven verloren bij een vliegtuigongeluk
5 km. ten noordwesten van het vliegveld Schiphol. Zij waren
om 9 uur gisteravond in de Beechcraft PH UDi van Gilze-Rijen
opgestegen om bij Schiphol nachtlesvluchten te maken. Het toe
stel is door onbekende oorzaak in de bomen naast een boerderij
van de landbouwer Thijssen aan de hoofdweg even buiten Bad
hoevedorp in de Haarlemmermeer terecht gekomen, over de
kop geslagen en op de wallekant van de Hoofdvaart brandend
neergestort, waarna het onmiddellijk ontplofte. Alle inzittenden
waren op slag gedood. Hun stoffelijke overschotten zijn een uur
later geborgen en naar Hoofddorp overgebracht.
Vliegtuig geheel vernield
Van het vliegtuig is slechts een
wrak overgebleven, dat half in het
water van de hoofdvaart ligt. De
linkermotor kwam in de sloot, die
om de boerderij ligt, terecht. De
romp kwam op de wallekant neer.
Voor zover hedenmorgen vroeg uit
het door diverse luchtvaartautori
teiten op Schiphol gereconstrueer
de verloop van het ongeluk blijkt,
had het toestel juist een zgn. door
liggende landing gemaakt op een
startbaan van Schiphol, daarbij
steeg het zonder noemenswaard
vaart te minderen onmiddellijk weer
van de landingsbaan in noordweste
lijke richting op. Vermoedelijk heeft
het niet voldoende hoogte gekregen.
In ieder geval raakte het de top
van een boom, die zich schuin ach
ter de boerderij bevond. De top
knapte af en het vliegtuig botste
vervolgens tegen een 25 meter ver
der vóór de boerderij langs de
ET feitelijk
verband tussen
katholicisme en intelligentie
in Nederland is niet zo gunstig als
van andere bevolkingsgroepen. De
verklaring daarvan ligt in de ge
schiedenis onzer eeuwenlange ver
drukking' en in zeker opzicht ook
in 'de grootte onzer gezinnen. Ten
onrechte wordt hieruit de gevolg
trekking gemaakt, dat katholiciteit
en gezinsgrootte dus de intelligen
tie ongunstig beïnvloeden. We kun
nen daar thans niet verder op in
gaan, maar constateren slechts de
feiten.
Dat het onderwijs, vooral het
voortgezette, hierin een belang
rijke rol speelt en spelen zal ligt
voor de hand. N.a.v. onze opmer
kingen over de verhouding van ka
tholicisme en intelligentie gemaakt,
is echter twijfel uitgesproken of wij
nog wel achter zijn. En men wijst
dan op de vele katholieke scholen
voor voortgezet onderwijs, die Ne
derland thans telt.
Ik kan deze twijfel helaas niet
delen. Nog in 1936 bleek uit een
publicatie van het Centraal Bureau
voor de statistiek, dat in de Hol
landen driemaal zoveel rpcruten
het middelbaar onderwijs 'hadden
doorlopen als b.v. in Limburg, Bra
bant en Drente; in Utrecht zelfs
veirmaal zoveel. Indien wij nu al
„bij" waren in dit opzicht, zou dit
echter nog in genen dele betekenen,
dat wij ook in werkelijkheid „bij"
waren. Immers, eerst na verloop
van enkele generaties kan dat pas
het geval zijn. Maarwe zijn
niet bij!
De statistiek leert ons. dat per
105 inwoners 1 leerling het middel
baar (en voorbereidend hoger) on
derwijs bezoekt. Passen we deze
verhouding toe, dan blijkt uit de
laatste gegevens dat Limburg in
aantal het landsgemiddelde thans
heeft bereikt, maar dat Utrecht,
Noord- en Zuid-Holland boven dit
gemiddelde belangrijk uitkomen,
en dat Overijssel en Noord-Brabant
daar belangrijk onderblijven.
Utrecht zou met 5200 leerlingen aan
het rijksgemiddelde zijn, maar
heeft er 6765; in ZuidHolland is
deze verhouding 21500 en 23 750;
In Noord-Holland 16800 en
21600. Noord-Brabant d.e.t. zou
volgens het rijksgemiddelde 11000
leerlingen moeten tellen, maar
heeft er slechts 7830; en Overijssel
is er evenmin goed aan toe: in deze
oostelijke provincie zouden 6000
leerlingen gesteld moeten kunnen
worden, terwijl er in werkelijkheid
slechts 4000 zijn.
Ook de verhoudingen tussen ste
den van gelijke grootte zijn leer
zaam. Men kan in het volgende
staatje wel aflezen hoe de verhou
dingen ongeveer zijn;
inworters leerlingen
Haarlem 160.000 3940
Eindhoven 135.000 2260
Hilversum 85.000 2265
Breda 85.000 825
Tilburg, met 115.000 inwoners,
heeft er slechts 930. Delft met 63.000
inwoners heeft er 600, tegen En
schede met 103.000 slechts 520.
Nu weet ik wel, dat men de-
de cijfers met grote voorzichtig
heid moet hanteren, maar de strek
king ervan is duidelijk:
We zijn nog NIET bij!
JOS J. GIELEN.
Dodenherdenking te Vught
De herdenking der gevallenen in
het vroegere concentratiekamp te
Vught zal Woensdag 4 Mei om 2
uur aanvangen. De samenkomst zal
zijn bij het Thomson-monument.
Vandaar zal men gaan naar het mo
nument-kamp Vught.
SJANGHAI, 27 April (Reuter)
Volgens het blad van het Chinese
nationalistische leger is maar
schalk Tsjang Kai Sjek per vlieg
tuig in Sjanghai aangekomen. Ver
wacht werd, dat hij een confe
rentie van vooraanstaande leiders
van de Kwomintang bijeen zou
roepen, aldus het blad. Het was
mogelijk, dat Tsjang een verkla
ring over de huidige situatie zou
afleggen.
Het legerblad verklaarde verder,
dat Tsjang Kai Sjek gisteren uit
Fenghoea, in zijn geboorteprovin
cie, waar hij zich had terugge
trokken, was aangekomen.
Tsjang Kai Sjek trad 21 Januari
.j.l. af als opperbevelhebber en
trok zich terug als president om
vredesonderhandelingen mogelijk
te maken.
Tsjang verklaarde heden in een
nieuwe oproep tot het Chinese
volk om voort te strijden, dat „de
eindoverwinning binnen drie jaar
voor ons zal zijn". Hij deed zijn
beroep als directeur-generaal van
de Kwo Min Tang, de regerings-
TOELAGENSTELSEL MELK
WORDT VEREENVOUDIGD
Voor de voedingsmiddelen kaas,
vlees (vleeswaren), spljsvetten en
koffie wordt krachtig naar ophef
fing van de distributie gestreefd.
Voor vlees en vetten wordt het be
gin van de a.s. herfst als tijdstip
gedacht. Zoals vanzelf spreekt is 't
moment, waarop de distributie van
deze producten kan worden beëin
digd, ten zeerste afhankelijk van de
ontwikkeling van de vleesproductie
in eigen land. Door de snelle toe
neming van het aantal varkens Iaat
deze zich niet ongunstig aanzien.
Aldus wordt gezegd in de toelich
ting op een nota van wijzigingen op
de begroting van het Landbouw-
egalisatiefonds. Hierin wordt ver
der nog medegedeeld, dat de minis
ter streeft naar een aanmerkelijke
vereenvoudiging van het stelsel van
heffingen en toeslagen voor de melk
en de overige zuivelproducten. De
ingewikkelde maatregelen, welke
grotendeels slechts een gevolg zijn
van het streven om de producenten
van alle producten precies de richt
prijs te doen ontvangen, oordeelt de
minister niet langer verantwoord.
Het moet van meer betekenis wor
den geacht, dat kan worden be
reikt, dat de meest gewenste en
doelmatige verwerking van de melk
zal worden gestimuleerd.
partij, van zijn geboortestad in de
provincie Tsjekiang, Tsjikof, uit.
Hij deed een beroep op „alle
vrijheidslievende patriottische
Chinezen zich bij de strijd aan te
sluiten om het land van de com
munistische tyrannie te bevrijden
door opnieuw een vastbesloten en
moedige houding aan te nemen,
welke hun acht lange en bittere
jaren van oorlog tegen de Japan-
nezen had gekenmerkt".
hoofdweg staande rjj populieren op.
Het bleef met beide vleugels haken,
maakte een volle slag in de lucht en
stortte over de weg neer.
Het felle vuur alarmeerde de
brandweren van de rijksbrandweer-
inspectie te Badhoevedorp en te
Hoofddorp. Van Schiphol rukten de
rijksluchtvaartdienst, de recherche
van de rijkspolitie, brandweer en
geneeskundige hulp vrijwel onmid
dellijk uit. Ook de geneeskundige
dienst uit Badhoevedorp was snel
ter plaatse.
Als eerste bestreden de brandwe
ren uit Badhoevedorp en Hoofd
dorp het vuur, dat zij met behulp
van schuimblusapparaten zeer spoe
dig geheel hadden gedoofd. Ook
vanmtfrgen vroeg was het wrak nog
geheel in het grijs-witte schuim ge
huid.
Spoedig waren ook een commissie
van onderzoek bij luchtvaartrampen
en leden van het parket van jus
titie ter plaatse. De duisternis
maakte het echter vrijwel .onmoge
lijk direct met vrucht het onder
zoek te doen. De hoofdweg is n.l.
geheel onverlicht. Bovendien kon
de familie Thijssen, die ter nauwer-
nood aan een catastrophe ontkwam,
want het toestel miste met de lin
kervleugel het dak slechts met en
kele meters, weinig inlichtingen
geven, omdat alle leden zich reeds
ter ruste hadden begeven. Ook la
ter in de morgen was het nog on
mogelijk inlichtingen over het on
derzoek te krijgen en zeer waar
schijnlijk zal het daglicht moeten
worden afgewacht voor conclusies
kunnen worden getrokken.
Het verongelukte toestel was niet
alleen van Gilzerijen opgestegen
voor de lesvlucht bij Schiphol. Het
had de tocht gemaakl met 4 andere
Beechcrafts, alle bemand met een
instructeur en leerling-vliegers. De
vijf -toestellen waren bezig circuits
te draaien boven Schiphol, waarbij
zij telkens doorliggende landingen
uitvoerden en meteen weer opste
gen. De andere vier toestellen, die
eveneens vlak bij het vliegveld in
de lucht waren, zetten hun nacht
oefeningen na het ongeluk nog een
uur voort. De bemanningen hadden
aanvankelijk niets van het ongeluk
bemerkt en werden radiografisch
naar Schiphol teruggeroepen.
Om psychologische redenen wer
den zij later op de avond opnieuw
de lucht ingestuurd en vervolgden
hun lesvluchten.
Tegen lo uur arriveerde de direc
teur-generaal van de rijkslucht
vaartdienst, de heer A. L. de Lange
en de waarnemende commandant
van de rijksluchtvaartschool, de hr.
van Midde.
Het houden van nachtlesviuehten
geschiedde regelmatig teneinde de
leerlingen vertrouwd te maken met
het vliegen in het duister. Het had
in de bedoeling gelegen, dat dit deze
week iedere avond zou geschieden.
Aan de rijksluchtvaartschool te
Gilzerijen worden de toekomstige
burgerpiloten opgeleid.
In handelskringen is men opti
mistisch gestemd ten aanzien van
de aanwijzing van nieuwe punten,
welke aanwijzing men zeer spoedig
verwacht. De voorraden textiel zijn
zeer bevredigend en laten een ver
ruiming van het tot nu toe gelden
de puntei aantal toe.
Per 1 Januari zijn er 35 punten
aangewezen, welke bestemd waren
voor vier maanden. Zij, die ons hier
over informeerden, achtten het niet
onmogelijk dat er voor de komende
periode 5 of zelfs 10 punten meer
zullen worden beschikbaar gesteld.
Van officiële zijde kon men ons dit
niet bevestigen, noch kregen wij
hierop een ontkenning te horen. Een
beslissing daaromtrent is nog niet
door de minister van Economische
Zaken genomen.
Nieuwe cantine in
Marinierskamp Doorn
Vrijdag 29 April zal de nieuwe
cantine in het marinierskamp te
Doorn worden geopend in aanwe
zigheid van de commandant van het
korps mariniers, de generaal-majoor
der mariniers M. R. de Bruyne,
HET N.H.D. OP
KONINGINNEDAG
1949
A.s. Zaterdag, 30 April, de
40ste verjaardag van Konin
gin Juliana de eerste
Koninginnedag op deze da
tum zal het N.H.D. in
verband met de vele feeste
lijkheden, die ongetwijfeld
in ons hele gewest gehouden
worden, vroeger verschij
nen. Onze abonné's zullen
hun krant vermoedelijk 2
a 3 uur eerder in de bus
vinden. H.H. adverteerders
worden verzocht hun adver-
ties voor deze dag zo vroeg
mogelijk, doch uiterlijk
Vrijdagavond vóór 6 uur,
aan onze bureaux op te
geven. Wanneer allen mede
werken, zijn onze abonné's
in het hele gewest op tijd in
het bezit van hun krant
GISTERMORGEN vroeg xijn de berichten over Amerikians-
Russische besprekingen betreffende opheffing van de
blokkade van Berlijn uit het geruchtenstadium getreden door de
bekendmaking van het Russische persbureau Tass, dat sedert
15 Februari door de Amerikaanse ambassadeur jessup, contact
is opgenomen met Malik. Malik had Amerika's reizende ambas
sadeur medegedeeld, dat indien een datum voor een bijeenkomst
van de Raad van Ministers van Buitenlandse Zaken der Grote
Vier zou kunnen worden vastgesteld, de blokkade onmiddellijk
zou kunnen worden opgeheven. Het afzien van de vorming
ener West-Duitse staat, zou dan niet meer als eerste eis voor
Rusland gelden.
Tot dusver had de Sovjet-Unie
bet opheffen van de blokkade af
hankelijk gesteld van het invoe
ren van één valuta.
Later op de dag werd door het
Amerikaanse departement van
Buitenlandse Zaken een officiële
verklaring uitgegeven, waarin het
bericht van Tass werd bevestigd.
In deze verklaring wordt gezegd,
dat van de aanwezigheid der En
gelse en Franse ministers in
Washington gebruik is gemaakt,
om overleg te plegen over een
eensgezinde houding die in deze
kwestie tegenover de Sovjet-Rus
sen zou moeten worden aangeno
men.
Het door de drie mogendheden
ingenomen standpunt wordt weer
gegeven als:
Hieronder volgen de namen van de verongelukte Beechcraft-
bemanning; A. H. Bender, instructeur R.L.S., 26 jaar, uit Enge
land, wonende te Breda; G. j. Klumpes, radio-telegrafist, 35 jaar,
wonende te Wassenaar; A. A. de Ridder, leerling, 25 |aar,
wonende te Hilversum; M. Draaisma, leerling, 25 jaar, wonende
te Den Haag; P. H. Westerhof, leerling, 26 jaar, wonende te
Zeist.
Instructeur A. H. Bender was een
Engelsman, die in de tweede we
reldoorlog als „Flight Lieutenant"
bjj de luchtvaartdienst van de En
gelse marine, de Fleet Air Arm"
met een vliegtuig opereerde van
vliegdekschepen af. Hij vocht mee
in de buurt van Ceylon. De heer
Bender was het laatst levende lid
van zijn familie. Zijn ouders zijn
beide overleden en zijn enige broer
sneuvelde in de tweede wereldoor
log.
Instructeur Bender was sedert
November 1946 als instructeur bij
de Rijksluchtvaartschool in dienst.
Hij werd in Nederland bekend als
een der drie R.L.S.-piloten, die te
zamen meevlogen in de escadrille
wedstrijden om de „Ypenburg-
coupe". Het team van de R.L.S., be
staande uit instructeur Bender en
de chef-instructeurs Jansen en Slag,
wist tweemaal deze wedstrijd te
winnen en zou binnenkort voor de
derde maaj trachten op de prijs be
slag te leggen, waardoor de ,,Ypen-
burg-coupe" definitief in het bezit
zou komen van de R.L.S,
De radio-telegrafist G. J. Klum
pes was sinds September 1947 als
telegrafist in dienst van de R.L.S.
De leerlingen De Ridder, Draais
ma en West.erhof volgden reeds
ruim twee jaar de opleiding aan de
school. Eind Mei, begin Juni zouden
zij haar beëindigd hebben.
De radio-telegrafist G. J. Klum
pes was de enige gehuwde onder de
slachtoffers. Hij had drie kinderen.
De leerling Draaisma was een broer
van de K.L.M.-gezagvoerder Draais
ma.
De directeur-generaal van de
Rijksluchtvaartdienst, de heer A. L.
de Lange, heeft in de afgelopen
nacht de familie der slachtoffers
op de hoogte gesteld.
Gedrukte stemming op
Gilze Rijen.
Op het vliegveld Gilze Rijen,
waar de opleiding tot vliegen op
meermotorige vliegtuigen geschiedt
heerste vannacht een gedrukte
stemming. Omstreeks half twaalf
was daar bekend geworden, dat er
een „Beech" van de school was
verongelukt, doch men wist niet, of
er mensen bij waren omgekomen en
zo ja hoeveel en wie. Het konden
er een of vijf van vijf en twintig
bekenden zijn, omdat vijf instruc
teurs met radio-telegrafisten en
ongeveer twintig leerlingen zich
naar Schiphol hadden begeven voor
het oefenen in het nachtvliegen en
het maken van start en landingen
in de nacht.
Het duurde nog even, voor het
bericht doorkwam, dat er minstens
drie personen het leven hadden ver
loren en dit bericht werd nog ach
terhaald door de tijding, dat het
ongeluk vijf doden had geëist.
De chef-instructeur Jansen ver
trok met een „Beech" naar Schip
hol om zelf te zien, hoe het ongeluk
zich heeft toegedragen. Omstreeks
half vier kwamen de Beechcrafts,
die met de verongelukte hadden
deelgenomen aan de oefeningen op
Schiphol, binnen op Gilze Rijen.
„TJERK HIDDES" VOOR
WERELDREIS VERTROKKEN
BATAVIA, 26 April (Aneta).
Maandagmorgen is onder grote
belangstelling van militaire en
burgerzijde de torpedojager „Tjerk
Hiddes" voor een reis via West-
Indië naar Nederland uit Surabaja
vertrokken. Na een toespraak van
de commandant der marine te Su
rabaja, gooide de vorige comman
dant van het schip de versierde
voorstreng los, waarna de „Tjerk
Hiddes", terwijl de kapel der ma
rine luchtvaart het Wilhelmus
speelde, het ooster vaarwater uit
voer. Vliegtuigen van de marine
luchtvaartdienst cirkelden boven
het schip.
BATAVIA, 26 April (AFP)
De republikeinse premier, Moh.
Hatta, heeft gedurende meer dan
vier uur gesproken met de leden
van de republikeinse delegatie,
nadat hij gisteren persoonlijke
besprekingen met dr. van Royen
gevoerd had.
Na de bijeenkomst heeft Hatta
aan een correspondent van AFP
medegedeeld, dat de Nederlanders
en republikeinen „een nieuwe for
mule" zoeken, die het mogelijk zal
maken voort te gaan. Hij verklaar
de met nadruk, dat de besprekingen
voortduren en dat hij morgen een
nieuw onderhoud met dr. van
Royen zal hebben.
Sprekend over de verklaring van
de republikeinse woordvoerder
heeft Hatta bevestigd, dat het al
geheel herstel van de republikeinse
regering te -Djogja met haar be
voegdheden en vroeger^ rechten de
eerste stap moet zijn tot uitvoering
van de resolutie van de Veilig
heidsraad. Wat het Nederlandse
voorstel inzake het terugtrekken
uit een zone van 8 km rond Djogja
betreft, verklaarde Hatta, dat dit
eveneens slechts een eerste stap be
tekent, die gevolgd moet worden
door het algeheel herstel van het
republikeinse bestuur over het ge
hele gebied van het sultanaat Djog-
jakarta.
Hatta besloot: „Indien de Neder
landers practische mensen zijn,
zullen zij de rechtvaardigheid van
deze eisen moeten erkennen." Hij
voegde toe, dat het opdrinrm van
de Chinese communiën de N "ler-
landers tot nadenken zou m
stemmen.
1. Wederkerige en gelijktijdige
cpheffing van alle door de Sovjet-
Unie sinds 1 Maart 1948 ingestelde
beperkingen van verbindingen,
vervoer en handel tussen de Wes
telijke zónes van Berlijn en van
alle maatregelen, die de Westelijke
mogendheden als tegenblokkade
hebben genomen.
2. Het vaststellen van een be
gindatum voor de bijeenkomst
van de raatkder ministers van Bui
tenlandse Zaken der Grote Vier
De Westelijke mogendheden
wensten zekerheid, dat deze twee
punten door de Sovjet-regering
niet afhankelijk zouden worden
gesteld van een der andere voor
waarden, die in het verleden over
eenstemming over de opheffing
oer blokkade onmogelijk hebben
gemaakt.
Dr. Jessup, die gisteren op het
Witte Huis een bespreking met
president Truman heeft gehad,
zei na afloop, dat de „zaken er
hoopvol uitzien". Een Britse
woordvoerder noemde een bijeen
komst van de ministerraad der
Grote Vier in een niet te verre
toekomst heel goed mogelijk.
Uit gezaghebbende bron te
Washington is vernomen, dat Ma-
lik duidelijk is gemaakt, dat de
vorming van een West-Duitse re
gering niet zou worden vertraagd.
Gisteravond werd uit Berlijn
gemeld, dat volgens Duitse politici
die verklaarden in nauw contact
te staan met liet Sovjet-Russische
militaire bestuur, het Sovjet-
hoofdkwartier te Karlshorst bevel
uit Moskou heeft ontvangen, dat
onmiddellijk alle technische voor
bereidingen voor opheffing van
de blokkade getroffen moeten
worden.
In ambtelijke kringen te Washing
ton was mer. gisteravond optimis
tisch over de hervatting van de
bespreking der Duitse kwestie
door de Grote Vier. Men achtte
het mogelijk, dat de blokkade bin-
DE STRIJD IN CHINA
In een bekendmaking van het
garnizoen van Sjanghai, dat door
middel van het officiële centrale
nieuwsagentschap wordt uitgege
ven, wordt erkend, dat communisti
sche troepen Nanhsiang 16 km. ten
noord-westen van Sjanghai, zijn
binnengetrokken. In de bekendma
king werd echter de berichten ont
kend. dat de communisten Hashing
100 km. ten zuid-westen van Sjang
hai, bezet zouden hebben.
Hashing, dat van het grootste be-*
lang is voor fle omsingelingsopera
tie, ligt aan het grote kanaal en is
een belangrijk spoorwegknooppunt.
Naar gemeld wordt zijn de com
munistische strijdkraphten, welke
naar Soetsjou oprukken, op korte
afstand ten westen van die stad door
sterke eenheden regeringstroepen
tegengehouden. Andere communis
tische troepen, die uit de richting
van Woehoe voorwaarts rukken,
hebben Soeantsjen bezet.
Uit Sjanghai zijn thans de laatste
hoge nationalistische regerings
functionarissen per vliegtuig naar
Kanton vertrokken.
De Chinese communisten hebben
beloofd, dat zij de veiligheid, de
levens en de eigendommen van alle
buitenlandse mogendheden in China
zullen beschermen.
Winston Churchill, de leider van
de conservatieve oppositie, heeft in
het Lagerhuis verklaard, dat de
Britse regering vliegdekschepen in
de Chinese wateren behoorde te
hebben, om op doeltreffende wijze
vergeldingsmaatregelen te kunnen
nemen tegen de Chinese communis
ten, die Britse oorlogsschepen aan
vallen.
„Dit is niet een kwestie van oor
log", antwoordde de eerste minister
Clement Attlee in het Lagerhuis.
„Niemand heeft het over het doen
van een aanval".
Churchill noemde de beschieting
van de Britse oorlogsschepen op de
Jangtse een afschuwelijke aanran
ding en beschuldigde de regering
ervan, de gehele last van de ver
antwoordelijkheid op de marine-
commandanten in China af te wen
telen.
nen 60 of zelfs 30 dagen zou wor
den opgeheven. Het antwoord op
de aan Rusland gevraagde ophel
deringen wordt met grote belang
stelling afgewacht.
Met al hun aardse bezittingen opgestapeld op de meest zonder
linge voertuigen, vlucht de Chinese bevolking van Sjanghai voor
de snel naderende communistische legers, die bijna geen tegen
stand van de nationalisten ontmoeten.