I
Nieuw
Ministerraad bespreekt situatie
in Indonesië
Gewijzigde ontwerp schadevergoeding
is volkomen onaanvaardbaar
industrie
wordt
Belangrijke verklaringen
van dr. Koets
Handelingsonbekwaamheid
van de gehuwde vrouw
DE WERELD
Het conflict in de Groninger
zuivelindustrie
ktberichten
-J
Bank N.y.
ineens
EDITIES VOOR ALKMAAR, HOORN, DEN HELDER, SCHAGEN
nHd]
Ministerraad bespreekt
Indonesische situatie
Dinsdag 18 October 1949 45 Jaargang No. 11695
Republikeinse legerorder buitgemaakt
Teleurstellende
ervaring
Thee en koffie
worden duurder
Belangrijk wetsontwerp beoogt opheffing
Oorlogsgetroffenen aan de Tweede Kamer:
Schadevaststellingen berusten
op een onjuiste basis
Ministeriële raming
2 milliard te laag
Nieuwe
burgemeester
van Hoorn
Schuman
aangezocht als
kabinetsformateur
van vandaag
TRAPTE
)BOUWER DOOD
is in de uiterste
te St. Maartens-
and) een ongeval ge-
aan de landbouwers-
het leven heeft
man zat voorop een
met bieten was geladen,
tweespan werd getrok-
der paarden plotse-
uitsloeg. De trap kwam
n, dat H. onmiddellijk
)d.
necht was bij de land-
keer, laat een vrouw en
achter.
A 17 Oct. slabonen a
950; snijbonen 71; ali-
3975, b 4956; andij-
uien 513.60; tomaten
en I 6—6.40, II 4—4.20;
r 617; breekpeen I 6
kool 610.40; confe-
Legipont 615; Du
15; Zwijndretse wijn-
Nouveau Poiteau 38;
ise 767; Laxton Su
il; Bramly Seedling 13
bas 16; Williams 411;
President Loutreuil
RWOUDE Blauwe
8.20; peen II 7.40—
20—6.70; uien 12.60—14;
13—13.30; nep 14.80; ro-
>0; gele kool 5; witte
ene kool 6.506.60; sla-
Ij afw. 36—49.
HUIZEN, 17 Oct.
stek 7.10; witte eigenh.
6.90; slabonen 48; rode
.90; witte kool 5.
5ROEK 15 Oct. Blauwe
Blanke eigenh. 7.20
mansblauwe 8.20—8.40;
i.70; Bevelander 6.80;
5—5.80; gele kool 5.30
kool 6.409; slabonen
en 6; uien driel. 12.80
13.90—14.30; afw. 9,10;
.106.90; Bloemkool t
-17, afw. 8—20, stek
loorstraat 38
naar - TeL 3850
ca. 6
right R VB N
heid brachten,
rudentius plot-
n hij niet meer
lijden gaf hij
hem lief had-
dikken toe bij
angewezen als
loven een gSed
en goede man
jn dochter aan
ng Prudentius
rdig".
Abonnementsprijs f 4.25 per kwartaal, f 1.43
per nxnd., lodusief incasso. Advertentie-tarief
per editie 16 et. per m.m., minimom f 2.50;
in aNe edities 26 ct. per m.m., minimum f 4
familieberichten 20 ct., resp. 30 ct. per m.m.
Bij contract belangrijke korting. Directeur:
E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits.
Bankrelaties: Noorderbank* NederL Credietbank
HET FEIT
Buiten God is 't nergens
veilig. (Vondel)
A
S
H
VAN HEDEN
Pagina 1 en 3.
Kantoren: HOORN, Draafsingel 59, tel 4243, Grote Noord 77, teL 4362 K 2290: ALKMAAR, Laat 221, teL 2046 (2 lijnen), K 2200: DEN HELDER, Keizerstraat 89, teL 2800 K 2230; SCHAGEN, Molenstraat 52, teL 459 K 2240
HET WERD JUIST tijd, op deze
plaats weer eens te gaan zien, hoe
het er met de ontwikkeling van de
Indische kwestie bij staat, toen de
sensationele berichten tot ons kwa
men over een verklaring van de
Sultan van Djogja, die tevens Re
publikeins Minister van Defensie is.
Vóór die verklaring waren er rond
de R.T.C. al moeilijkheden genoeg.
Toen al waren ze o.a. van militaire
aard en de uitlatingen van de hoog
ste republikeinse autoriteiten kon
den niet anders dan de indruk wek
ken, dat het gevaar van een repu
blikeinse dictatuur allesbehalve
denkbeeldig was.
Onmiddellijk daarop sloot aan die
andere moeilijkheid, dat men wel
hoog van de toren kan blazen over
de noodzaak van een snelle ontwik
keling van de R.T.C., maar dat er,
om het eens te worden, twèè moe
ten meewerken. Het doel van de
R.T.C. is tenslotte de regeling van
de overdracht van de souvereiniteit,
maar vóór we zover zijn, moeten
we toch weten, aan wie die souve
reiniteit wordt overgedragen, m.a.w.
hoe de staat desnoods voorlopig
er uit ziet, welke die souvereini
teit zal ontvangen. Daaromtrent
staat nog niets vast enmen
streeft er naar, over nauwelijks
veertien dagen naar huis te gaan.
De derde belangrijke en nog
steeds niet-geregelde kwestie is die
van de financiën. Van verschillende
zijden springt men met milliarden
om met hetzelfde gemak als waar
mede men omspringt met beloften
en afspraken
En nu komt daar nog weer bij de
teleurstellende ervaring, dat ook
na de aanvaarding van de van
Roijen-Rum-verklaring opnieuw ge
bleken is, dat in de Republiek on
betrouwbare invloedrijke elementen
een belangrijke rol spelen, die het
zo noodzakelijke vertrouwen tussen
de rond de R.T.C. geschaarde par
tijen absoluut ondermijnen.
En opnieuw duiken verschillende
vragen op: Is dit zo noodzakelijke
vertrouwen er ooit wel geweest? En
zo niet, kan dan, gelet op «lat nood
zakelijke, wel ooit met rede ver
wacht worden, dat de R.T.C. a prio
ri een vruchtbaar resultaat kan op
leveren? Als het waar is, dat uit
eindelijk de Van Roijen Rum-ver
klaring het geestelijk fundament
van de R.T.C. is, en het blijkt, dat
sterke invloeden in Indonesië
met name in de Republiek de be
tekenis van die Verklaring als het
ware van de beginne af systema
tisch hebben ondermijnd, hoe staat
het dan met dat fundament van die
R.T.C, en dus met de R.T.C. zelve?
Moet niet gevreesd worden, dat de
Republiek het er van stonde af aan
op heeft aangelegd, zich te voren
militair te dekken tegen een voor
haar onbevredigend resultaat van
de R.T.C., om maar niet te zeggen
een mislukking dier conferentie?
En zo zou er meer te vragen zijn.
Rondom de R.T.C. hing al spoedig
een zware mist. Was het een rook-
g o r d ij n Nu de sluier een ogen
blik is opgetild, zien we het oude
wantrouwen in ai zijn naaktheid.
Dit klopt wel met de vroegere be
wering, dat we met de uitwerking
van de van Roijen-Rum-verklaring
zijn teruggekeerd tot het naakte
Linggadjati van November 1946. Dat
klopt met de gehele situatie van nu:
we tasten rondom de belangrijkste
dingen der regelingen van de sou-
vereiniteits-overdracht volkomen in
het duister.
Zoals we enige maanden geleden
hebben voorspeld, zal Nederland
concessie na concessie doen; ge
schillen over de hoofdpunten wor
den telkens „bij-gelegd", d.w.z. op
gelapt, de Indonesiërs in het bij
zonder de republikeinen volgen
de tactiek van tijd winnen, straks
komt de R.T.C. in tijdnood, dan is
het limiet, dat Hatta c.s. bij voor
baat hebben gesteld, bereikt en
eindigen we met een of andere
tover-formule die alle grote kwes
ties open laat, maar de Indonesiërs
gaan naar huis, mèt de souvereini
teit, en de kous is af.
Waarlijk, een beleid voor de pro
gressieve doordrijvers, om trots op
te zijn! Een beleid, dat waarschijn
lijk niet eens meer voorkomen kan
worden, tenzij minder politiek en
méér verstand alsnog de boventoon
zouden gaan voeren, gelet op de
vitale belangen die ginds en hier op
het spel staan!
De gevaren, welke de militaire situatie in Indonesië in zich
bergt, zijn gistermiddag in een vergadering van de Nederlandse
ministerraad besproken, aldus verneemt het A.N.P. Van repu
blikeinse zijde werd in Den Haag als commentaar gegeven, dat
de door de Sultan van Djocja gekenschetste situatie een reden
te meer is, om de R.T.C. zo spoedig mogelijk te beëindigen.
Dr. Koets heeft tijdens een persconferentie te Batavia ver
klaard, dat alle Nederlandse strijdkrachten strikte bevelen
hadden ontvangen gewapende botsingen met republikeinse
troepen te vermijden.
van een redelijke en spoedige op
lossing van het Indonesische ge
schil.
De thans van republikeinse zijde
gestelde eis, dat de Nederlandse
troepen zich zouden terugtrekken
op een aantal hoofdplaatsen en de
verbindingswegen tussen die
hoofdplaatsen, welke verbindings
wegen ook ter beschikking zou
den staan van de T.N.I., is in
strijd met de cease-fire-overeen-
komsten en zou bovendien de
Nederlandse troepen in een positie
plaatsen, die militair gesproken
onhoudbaar is.
De Nederlandse regering draagt
kennis van het standpunt, dat
de Hoge Vertegenwoordiger van
de Kroon ten opzichte van de
voorstellen van de republikeinse
minister van defensie heeft inge
nomen. Zij heeft dit standpunt
goedgekeurd en is bereid daarvan
de consequenties te dragen, om
dat verlating van dit standpunt
naar de vaste overtuiging van de
Nederlandse regering een chao
tische ontwikkeling van zaken in
Indonesië zou betekenen, die de
ordelijke overgang van het oude
op het nieuwe bestel onmogelijk
zou maken.
Men vertrouwt, dat alle con-
Republikeinse opvattingen
in Den Haag
De republikeinse autoriteiten in
Den Haag vragen zich af of er wel
een voldoende contact bestaat tus
sen de Nederlandse autoriteiten
in Den Haag en die in Batavia,
gezien het verschil in vredelie
vende gezindheid, dat men tussen
beiden meende te kunnen opmer
ken. Ook zag men in republikeinse
kringen in het optreden van de
Nederlandse militairen, in het bij
zonder in Oost-Java, het gevolg,
dat steun zou worden gegeven aan
de extreme richtingen van rechts
en links in de republiek (Darul-
Islam en communisten) tegen het
gezag van de republikeinse dele
gatie ter R.T.C., terwijl door dit
optreden ook het gezag van de
republiek zowel nu als in de
naaste toekomst bij het gehele
Indonesische volk zou worden
verzwakt. Tenslotte wees men op
de slechte indruk, die naar hun
inzicht dit Nederlandse optreden
in geheel Zuid-Oost-Azië zou ma
ken.
Beraadslaging B.F.O.
en Republiek
Intussen heeft de situatie in
Indonesië een onderwerp van ern
stige beraadslaging uitgemaakt
tussen de leidende figuren van de
B.F.O. en de Republiek in een
gemeenschappelijke vergadering
van gistermorgen. Van Neder
landse zijde gaf men als zijn me
ning te kennen, dat wanneer de
Nederlandse militairen mannen
ontwapenen dit geheel terecht
geschiedt binnen de grenzen van
het aan hen toegewezen patrouil-
legebied. „Het maakt in dat geval
geen verschil uit of dit individuen
zijn dan wel militaire formaties
betreft". Men wees er tevens op,
dat alle mededelingen over derge
lijk optreden volgens de documen
ten van de wapenstilstandsover
eenkomst dienen te geschieden
aan de „Central Joint Board". Zo
wel de republikeinse als de Indo
nesische regering hebben elk hun
verantwoordelijke instantie, die
met medewerking van de Unci
deze zaken kunnen regelen. In de
wapenstilstandsovereenkomst is
bepaald hoe men zich zal moeten
gedragen. Deze aangelegenheid
staat dus geheel buiten de R.T.C.
Men is van mening, dat het
republikeinse gezag ondermijnd
wordt niet door de Nederlandse
houding, maar door de republi
keinse ondermijnende elementen.
De Nederlanders kunnen het re
publikeinse gezag niet behulp
zaam zijn in de versterking van
zijn prestige door hulp te geven
aan hen, die tegen de bepalingen
van de wapenstilstand in infiltre
ren. Van Nederlandse zijde wordt
trouwens niet aangenomen, dat
dit laatste wetens en willens de
bedoeling van de republikeinse
regering is.
In Nederlandse kringen ver
klaarde men gisteravond nader,
dat men het zeer betreurde, dat
de republikeinse minister van de
fensie op 16 October j.L verklaard
had, dat de Nederlandse houding
ten opzichte van de uitvoering
van de overeenkomst betreffende
het staken der vijandelijkheden
de harmonie in Indonesië en een
succesvol einde van de R.T.C. in
gevaar brengt.
De Nederlandse regering heeft
harerzijds niets onbeproefd gela
ten om zowel in Den Haag als in
Indonesië gunstige voorwaarden
te scheppen voor het verkrijgen
Door de UNICEF wordt te Djokja melk gedistribueerd ten be
hoeve van de daar woonachtige kinderen. Bij de verstrekking
waren ook president Sukarno en echtgenote aanwezig.
structieve krachten in Indonesië
zullen samenwerken om het ont
staan van een nieuwe ramp in
Indonesië te voorkomen en om
alsnog op korte termijn de goede
sfeer in Indonesië te herstellen,
die noodzakelijk is voor het wel
slagen van de Ronde Tafel Con
ferentie.
Dr. Koets, kabinetschef van de
H.V.K., verklaarde op een pers
conferentie in Batavia, dat de
Nederlandse politiek niet de oor
zaak was van de toestand in Oost-
Java.
De critieke toestand aldaar, al
dus dr. Koets, werd veroorzaakt
door een weloverwogen republi
keinse politiek van militaire in
filtratie in Nederlandse garni
zoenscentra en verbindingslinies
over geheel Java. Tot het onder
steunen van deze verklaring
toonde dr. Koets fotocopieën van
republikeinse legerorders.
(Zie vervolg pag. 3)
Met ingang van 17 Oct. zullen de
prijzen van koffie en thee voor de
detaillisten stijgen. Voor de consu
menten gaat deze verhoging met 24
October in.
De koffie werd tot nu toe beneden
de vastgestelde maximumprijzen
verkocht, maar voortaan zal men de
maximumprijs moeten betalen.
Koffie die tot gisteren f0.98 per
half pond kostte, zal nu f 1.10 gaan
kosten. Voor thee was de maximum
prijsregeling reeds opgeheven. De
prijs van thee, die nu f 0.74 per ons
kost, zal f 0.80 per ons bedragen.
KONINKLIJK BEZOEK
AAN AMSTERDAM
Het bezoek van H.M. Koningin
Juliana en Z.K.H. Prins Bernhard
aan Amsterdam, dat wegens on
gesteldheid van de Prins moest
worden uitgesteld, zal thans
plaats vinden op Woensdag 26
October a.s.
O.a. zal een bezoek aan de
Ambachtsschool Baarsjesweg en
het Burgerweeshuis worden ge
bracht.
Elf top-leiders van de Amerikaanse communistische partij
werden door het gerechtshof in New York veroordeeld tot een
maximum gevangenisstraf van tien jaar en een geldboete van
10.000 wegens een samenzwering om de regering ten val te
brengen. Het zijn v.l.n.r. Henry Winston, Eugene Dennis, Jacob
Stachel, Gilbert Green, Benjamin Davis, John Williamson,
Robert Thompson, Gus Hall, Irving Potasch, Varl Winter en
John Gates.
Bij de Tweede Kamer is ingediend
een ontwerp van wet tot opheffing
van de handelingsonbekwaamheid
van de gehuwde vrouw.
Aan de Memorie van Toelichting
is het volgende ontleend:
De bestaande wet beschouwt de
gehuwde vrouw als in beginsel han
delingsonbekwaam, stelt haar voor
het verrichten van rechtshandelin
gen afhankelijk van de machtiging
van haar man. Dit beginsel van
handelingsonbekwaamheid is niet in
overeenstemming met de waarde,
die de huidige tijd toekent aan de
persoonlijkheid van de vrouw en
De Landelijke Federatie van Stichtingen voor oorlogsgetroffenen
heeft gisteren aan de Tweede Kamer een request gezonden,
waarin zij mededeelt, dat er een groot verschil bestaat tussen
datgene wat de Federatie als een redelijk en billijk minimum
meent te mogen verwachten en hetgeen door het Wetsontwerp
Materiële Oorlogsschade, ook in zijn huidige gewijzigde vorm,
wordt geboden. Daarom zijn de oorlogsgetroffenen gedwongen
het wetsontwerp als volkomen onaanvaardbaar te kwalificeren
en zij doen dan ook een dringend beroep op de Volksvertegen
woordiging het wetsontwerp niet te aanvaarden.
Het aan de Tweede Kamer ge
zonden request werd gisteren te
Den Haag op een persconferentie
onder leiding van de voorzitter
van de Federatie, de heer Koops,
nader toegelicht.
Aan de verwachtingen, die de
Federatie koesterde omtrent de
resultaten van het overleg tussen
de commissie van voorbereiding
voor het ontwerp op de Materiële
Oorlogsschade en de daarbij be
trokken ministers, is geenszins
voldaan. Voor de oorlogsgetrof
fenen, deze zwaar gedupeerde
groep van ons volk, die de volle
lasten van de oorlog ten bate van
het gehele volk heeft gedragen,
is er geen sprake van herstel in
economisch en sociaal milieu, het
geen zelfs in de economische om
standigheden, waarin ons land
verkeert, toch wel als een mini
mum kan worden verlangd, ook
al zou men het recht op integraal
herstel als grondslag niet willen
erkennen.
Met klem komt de Federatie op
tegen de suggestie, in het verslag
over het bovengenoemde overleg
gewekt, als zou de totale oorlogs
schade in de particuliere sector
5.9 milliard bedragen waarvan
dan, ingevolge het wetsontwerp,
3.9 milliard zal worden vergoed.
De Federatie is van mening, dat
het bedrag van 5.9 milliard veel
te laag is gesteld, omdat het wets
ontwerp bepaalde categorieën
oorlogsschade geheel heeft ver
waarloosd, terwijl de taxaties in
andere categorieën zodanig be
neden de werkelijke waarde zijn,
dat het totaal van de werkelijk
geleden oorlogsschade in de par
ticuliere sector zeker op 2 mil
liard meer moet worden begroot.
Rechtszekerheid en
beroep ontbreken
Voorts levert de Federatie
scherpe critiek op het ontbreken
van de rechtszekerheid voor de
oorlogsgetroffenen, doordat het
wetsontwerp het systeem van de
ambtelijke vaststellingen heeft
gehandhaafd. Mede is het wets
ontwerp onaanvaardbaar, omdat
daarin ontbreekt de mogelijkheid
van beroep op een onafhankelijk
beroepsorgaan, waarin ook perso
nen buiten de ambtelijke sfeer
zitting hebben. De mogelijkheid
tot beroep op een dergelijk onaf
hankelijk beroepsorgaan zou als
nog moeten worden opengesteld
tegen de schadevaststellingen, die
reeds hebben plaats gevonden,
ook wanneer de getroffenen de
beroepstermijnen inzake deze
vaststellingen hebben laten ver
lopen. Door de vroegere verkla
ringen van de minister, dat alles
nog een voorlopig karakter droeg
en dat alles eerst later definitief
bij de wet zou worden geregeld,
verkeerden de oorlogsgetroffenen
in de mening, dat de definitieve
schadevaststellingen eerst na het
in werking treden van de wet
zouden geschieden en er voor hen
daarna nog gelegenheid zou be
staan in beroep te komen.
De uitkomsten van deze schade
vaststellingen wijken sterk af van
wat het ingediende wetsontwerp
zou doen vermoeden. De schade
aan totaal verwoest onroerend
goed dient, volgens het wetsont-
werp, te worden vastgesteld op
de verkoopwaarde Mei 1940. In de
practijk zijn er vele schadevast
stellingen geweest, welke 20 tot
50 procent onder deze verkoop
waarde lagen.
De Federatie meent, dat waar
de Rijksbijdrage met herbouw-
plicht is verbonden en herstel van
het verlorene primair is, de bouw-
waarde 1940 voor de waardevast
stelling een beter uitgangspunt
zou vormen. Van deze bouwwaar-
de zou ten hoogste 25 procent mo
gen worden afgetrokken wegens
het verschil tussen nieuw voor
oud. Hoewel volgens het wets
ontwerp de schade moet worden
gesteld op de verkoopwaarde Mei
1940, wordt in de practijk vaak
uitgegaan van de bouwkosten uit
vroeger jaren. In de jaren 1935-
1936 b.v. waren deze bouwkosten
echter aanzienlijk lager dan in
1940,
Ten aanzien van de waardevast
stellingen aan inboedels zegt de
Federatie met verbazing te heb
ben kennis genomen van de mede
deling van de minister in het
bovengenoemde verslag, dat de
Schade-Enquête-Commissie deze
vaststellingen in ernstige mate
zou hebben overgewaardeerd, daar
als aankoopprijs niet de historische
kostprijs werd aanvaard, maar de
aankoopprijs Mei 1940 en dat
daardoor de vaststellingen globaal
ongeveer 30 procent te hoog zou
den zijn. De Federatie meent, dat
dit volkomen onjuist is en dat
integendeel het tegenovergestelde
moet worden geconstateerd. Bij
herhaling is gebleken, dat de
waardevaststellingen van inboe
dels, ook wanneer het gestelde
huurwaarde-plafond niet werd be
reikt, meestal 40-60 procent lagen
beneden de opgegeven koopprij
zen.
Wat de aanvullende bijdrage
huisraadschade betreft zegt de
Federatie met genoegen te heb
ben geconstateerd, dat de door de
commissie gemaakte bezwaren tot
resultaat hebben gehad, dat enige
verbeteringen werden toegezegd.
De schaderegeling voor bedrijfs-
uitrustingen wordt echter nog al
tijd op zeer onbevredigende wijze
geregeld. De Federatie toont dit
laatste aan met tal van voorbeel
den. Tenslotte vraagt de Federatie
de aandacht voor de regeling van
de uitkeringen der molestverze-
keringsmaatschappi.jen. Hierbij is
het mogelijk, dat de getroffene,
die een extra bijdrage ingevolge
art. 8 van het wetsontwerp heeft
ontvangen, met de uitkering van
de verzekering mee, meer ont
vangt dan zijn schade heeft be
dragen.
moet voor het tegendeel plaats ma
ken.
De opheffing van de handelings
onbekwaamheid van de gehuwde
vrouw zal de meest ruime werking
hebben in de gevallen, waarin de
goederen der echtgenoten geschei
den zijn. Alsdan zal de handelings-
bekwame vrouw de volledige 'zeg
genschap hebben over haar vermo
gen.
Intussen bepaalt het wettelijk sy
steem van algehele gemeenschap
van goederen''oor ongeveer 95%
der echtparen de onderlinge vermo
genspositie. Aan deze wettelijke ge
meenschap is inhaerent het beheer
van de man over die gemeenschap.
Op zich zelf kan het in de wette
lijke gemeenschap van goederen
voor de gehuwde vrouw gelegen
beletsel om haar handelingsbe
kwaamheid ten volle te ontplooien,
als een bezwaar gevoeld worden.
Het is thans niet de tijd om te
overwegen, of het huwelijksgoede
renrecht in zijn beginselen gewij
zigd moet worden, o.m. niet, omdat
het beter lijkt de behandeling van
die vraag uit te stellen tot de voor
genomen algehele herziening van
het burgerlijk recht.
Een bevredigende oplossing lijkt
echter bereikt te worden, indien
o.m. de volgende desiderata vervuld
worden:
Handelingen van de vrouw die de
gewone huishouding betreffen, moe
ten mede de man binden.
De vrouw moet, wanneer de man
onvoldoende gelden voor de huis
houding ter beschikking van de
vrouw stelt, langs de weg van rech
ten de mogelijkheid verkrijgen zich
deze gelden uit de inkomsten van
de man te verschaffen, met name
door een beslag op het loon.
Aan de vrouw moet de bevoegd
heid toekomen tot uitoefening van
een beroep en het verrichten van
arbeid.
De man zal de vrouw moeten in
lichten betreffende het beheer over
de gemeenschap.
De vrouw moet bet beheer over
de gemeenschap of scheiding van
goederen kunnen verkrijgen indien
de man zijn iniichtingsplicht tegen
over de vrouw niet behoorlijk na
komt of zijn verplichtingen ten aan.
zien van het beheer der gemeen
schap verwaarloost.
De wetswijzigingen bestrijken in
hoofdzaak het Burgerlijk Wetboek,
voorts de Faillissementswet. het
Wetboek van Burgerlijke Rechts
vordering en een aantal afzonder
lijke wetten.
Aan de artikelsgjewijze toelichting
is nog ontleend:
De regel van de bestaande wet
dat de vrouw aan haar man gehoor
zaamheid verschuldigd is, verklaart
geen andere bepalingen der wet en
Mr. B. R. CANNEMAN
UIT ASSEN BENOEMD
Naar wij uit betrouwbare bron
vernemen is tot burgemeester van
Hoorn benoemd mr B. R. Canne-
man, chef van het Kabinet van de
Commissaris der Koningin in de
provincie Drente te Assen.
Mr. Canneman werd 13 Augustus
1909 geboren te den Haag waar zijn
vader referendaris was aan het De
partement van Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen. Hij studeerde
rechten te Leiden waar hij in 1936
promoveerde op proefschrift „Re
presailles". Na te den Haag enige
maanden de advocatuur beoefend te
hebben, werd hij benoemd tot com
mies bij de directie van de Rijks
werkinrichtingen te Veenhuizen.
Vandaar kwam hij in 1939 naar
Assen waar hij in verschillende
rangen werkzaam was ter provin
ciale griffie.
Sinds de bevrijding is hij chef
van het kabinet van de Commissa
ris der Koningin. Vanaf 1942 was hij
plaatsvervanger-rechter bij de Ar
rondissementsrechtbank te Assen.
De nieuw-benoemde beweegt zich
veel op maatschappelijk terrein en
heeft talrijke functies op dit gebied.
¥lij is gehuwd en vader van vier
kinderen. Mr. Canneman is lid van
de Partij van den Arbeid.'
PARIJS, 17 Oct. (Reuter) Moch
heeft Maandagavond president Vin
cent Auriol de hem verstrekte op
dracht tot de vorming van een nieu
we regering teruggegeven. Bij het
verlaten van het presidentieel pa
leis verklaarde Moch tegenover
journalisten, dat hij bjj zijn pogin
gen op velerlei moeilijkheden was
gestuit.
Daar kwam nog bij, dat Letour-
neau (afgevaardigde van de M.R.P.,
aan wie de portefeuille van finan
ciën was aangeboden) hem, Moch,
Maandagavond mededeelde, om
verschillende redenen het aanbod
van de hand te moeten wijzen.
Nadat Jules Moch zijn opdracht
tot het vormen van een nieuwe
Franse regering had moeten terug
geven, hééft president Auriol thans
Robert Schuman van de (katholie
ke) republikeinse volkspartij (MRP)
uitgenodigd zich met deze taak te
belasten. Schuman was minister van
buitenlandse zaken in het onlangs
afgetreden kabinet Queuille.
President Auriol zal zijn bespre
kingen met politieke leiders her
vatten. Naar vernomen wordt, zal
waarschijnlijk Francois de Menthon,
voorzitter van de MRP-fractie, als
eerste zijn opwachting maken.
Een bommenwerper van het type
B-26 is vannacht op 30 km ten
zuidwesten van Riverside in Cali-
fornië neergestort. De 5 inzittenden
werden gedood.
Het departement van Buitenland
se Zakei^ in Washington heeft be
richten ontvangen, volgens welke
de Russische satellietstanten van
plan 74jn, met steun van Rusland,
een gueriliacampagne tegen Joego
slavië te beginnen, gelijk de com
munisten in Griekenland gedaan
hebben.
Negen fabrieken van de grote
„Aluminium Companh. of America"
zyn vandaag gesloten tengevolge
van een staking van 16.000 arbei
ders, die lid zijn van het Congres
van Vakverenigingen (C.I.O.).
leidt niet tot rechtsgevolgen. De
regel is daarom geschrapt.
De verplichting van de echtgeno
ten tot samenwoning dient weder
kerig te zijn met dien verstande,
dat de man de plaats van samenwo
ning bepaalt.
De verzorgingsplicht van de echt
genoten moet evenzo wederkerig
zijn.
Handelingen van de vrouw die de
gewone huishouding betreffen, moe
ten ook de man binden.
De provincie en de stad Gro
ningen zullen zich van 24 October
af met slechts 40 pet. melk tevre
den moeten stellen als de rege
ring niet voldoet aan de eis, ge
steld door de Groningse consump-
tiemelkbedrijven om de maximum
prijs op de melk voor die datum
op te heffen.
De Groninger zuivelindustrie,
die voor de export werkt, geeft
op het ogenblik 4 cent per liter
melk meer aan .de leveranciers
dan de consumptiemelkbedrijven,
die nog gebonden zijn aan een
maximumprijs voor de melk. Met
de regering zijn reeds onderhan
delingen over deze toestand ge
voerd, welke echter geen wijziging
hebben gebracht.
De Groningse consumptiemelk
bedrijven hebben nu besloten 60
pet. van de melk tot zuivelpro
ducten te verwerken, waardoor
er in de stad en provincie Gro
ningen een groot tekort aan melk
dreigt te ontstaan.
Zou de regering aan de eisen,
die door de consumptiemelkbe
drijven gesteld worden, niet vol
doen, dan zal men de aflevering
van de consumptiemelk beper
ken. Dit betekent, dat dan met
ingang van 24 October slechts 40
pet. melk wordt afgeleverd voor
consumptie. Uiteraard zal reke
ning worden gehouden met de
belangen van zieken, zuigelingen
en ouden van dagen. Deze cate
gorie zal eerst van melk worden
voorzien.
Als de maximumprijzen wel
worden vrijgelaten, zai dit tot
gevolg hebben, dat de melkprijs
waarschijnlijk met 3 cent zal
worden verhoogd.
7