Nieuw
Labourregering gaat280 millioen
minder uitgeven
GELD
Deens schip bij Terschelling
op een mijn gelopen
Drie gulden per dag voor
iedere T.N.I.-soldaat
667500 g!d.
Invoer uit de dollar-landen
met 25 pet gereduceerd
Vier van de vier en twintig
opvarenden worden vermist
200 doden
„Grote Beer"
gedebarkeerd
Nieuw Guinea
Opvarenden van Staverse jol
op Marsdiep verongelukt
- ALKMAAR
Bariton
ik, Piano
DIT BLAD!
EDITIES VOOR ALKMAAR. HOORN, DEN HELDER, SCHAGEN
De zee eist
weer offers
Dinsdag 25 October 1949 45e Jaargang No. 11701
Sloep met vier man
viel uit de takels
De Oorlogsschade
bij treinramp in
Polen
De Kerk in Polen
Nederland betaalt:
in totaal per dag
nog niet opgelost
30 millioen minder
voor de defensie
Nieuwe melkprijs
voor de boer
Storm en stroom joegen het schip
op de zandbanken
5oys-Schellinkhout
0—4
choorl 2
3—1
-Winkel 2
2—1
s 2-DTS 3
1—2
el Zwart 2
1—0
iagvogels 3
2—2
2-Sijbekarspel 2
7—2
4-RKAFC 5
2—1
5-Alkmaar 3
1—5
SVV 3
5—2
one 3
0—7
[elder 6
3—0
3-St. Bavo 2
1—3
judia 2
1—8
3-HEO 2
4—4
i D:
/s a-W. Frisia a
4—1
b-Randers a
2—0
idesluis a
6—2
c-Foresters a
1—2
■WSV b
2—1
a-KSV a
5—0
n a-Alw. Forw. b
3—0
-Spartanen a
1—4
iten IA:
rs a-KW a
2—6
-Jong Holland a
8—1
Alcmaria d
1—0
b-Vrone a
2—4
itervogels a
1—3
lder c
1—1
rkshorn a
5—1
a a-Dindua a
1—0
/est Frisia c
5—1
inkel a
0—2
3 A. a-RKAFC a
1—2
b-RKAFC e
1—0
s b-Vitesse c
4—0
b-RKWS b
2—1
b-Grasshoppers b 17
1km. Boys d
0—2
s e-Bergen b
0—5
)-Foresters b
0—1
ig Holland b
0—5
/s b-Alcmaria h
0—1
i b-Kaagvogels b
0—1
a-Sint Boys a
3—3
-Winkel b
2—0
ucces b
0—3
d-Ursem a
1—5
el b-W. Frisia d
1—3
>ALC b
9—2
e-Andijk b
0—4
isk a
1—1
i e-Dindua b
1—0
Westfriezen b
0—15
b-Blokkers b
0—2
RKVVSd
2—1
Alw. Forward d
2—1
i c-Alw. Forw. f
1—2
c-VVW c
1—5
p. Boys c
1—1
St.
!451
OCTOBER - 8 uur
/en door
atti, Mozart, Chopin,
reman en Poulenc
izikale schoonheden"
hiltuur"
Scholieren 75 cent
spreken vanaf mor-
1 tot 1 uur
zo verdiende hij
ïrkocht zijn vissen
ikte, kwam er een
r "tenminste, maar
'eter begreep wel,
em bij het stropen
roopte altijd in de
r Peter wist wel
lar door, dan kom
vis van minstens
tussen de nieuws-
dsticker, de vrouw
ie wel terug, want
ld.
Abonnementsprijs f 4.25 per kwartaal, t 1.43
per mnd., inclusief incasso. Advertentie-tarief
per editie 16 ct. per nun., minimum f 2.50;
in aüe edities 26 ct. per m.m., minimum f4
familieberichten 20 ct., rasp. 30 ct. per m.m.
Bij contract belangrijke korting. Directeur;
E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur; H. N. Smits.
Bankrelaties: Noorderbank: Nederi. Credietbank
HET FEIT
Buiten God is 't nergens
veilig. (Vondel)
A
S
H
VA Al HEDEN
Pagina 1
Kantoren: HOORN. Draafeïngel 59. teL 4243, Grote Noord 77. teL 4362 K 2290; ALKMAAR, Laat 221, teL 2046 (2 liinen), K 2200; DEN HELDER, Keizerstraat 89. teL 2800 K 2230; SCHAGEN. Molenstraat 52, teL 459 K2240
Maandagavond vroeg is het 2219 b.r.t. nietende Deense vracht
schip „Ivar" 20 mijl ten Noordwesten van Terschelling op een
mijn gelopen. Het schip zond onmiddellijk S.O.S.-seinen uit
en meldde, dat het zinkende was. In de loop van de avond
gelukte het de sleepboot „Holland" uit Terschelling tien van
de 24 opvarenden met levensgevaar voor de bemanning van de
sleepboot aan boord te nemen. Twaalf anderen worden vermist
terwijl de kapitein en de eerste stuurman zich nog aan boord
bevinden.
De motorreddingboot „Dorus
Rijkers" uit Den Helder, die juist
was teruggekeerd van een tocht
op de Waddenzee op zoek naar de
Staverse jol, die voor Oudeschild
op Texel werd gevonden en sinds
Zondagavond dienst had gedaan,
voer onmiddellijk uit. Ook de
sleepboot „Holland" van de re
derij Doeksen op Terschelling zet
te koers naar het in nood verke
rende Deense schip. De „Dorus
Rijkers" had een afstand af te leg
gen van 61 mijl. Met flambouwen
gaf de bemanning van de „Ivar"
noodseinen, daar de radio was
uitgevallen.
Om acht uur kreeg de kust-
wachtpost op de vuurtoren „Bran-
TOT OP HEDEN toe is steeds
de vraag blijven klemmen op
welke wijze het probleem van de
materiële oorlogsschade zou moe
ten worden opgelost. Wel werden
gedeeltelijke voorzieningen ge
troffen, er is reeds een bedrag van
1636 millioen uitgekeerd, maar de
schade in haar geheel bedraagt
naar de schatting van de regering
6457 millioen, terwijl de Federatie
van Stichtingen voor Oorlogsge
troffenen nog beduidend hoger
komt. Bij de debatten, die van
daag in de Tweede Kamer aan
vangen, zal dan nu echter ein
delijk de definitieve regeling haar
beslag moeten krijgen. Een debat,
dat is al wel bij voorbaat gezegd,
waarbij regering en een groot deel
der Volksvertegenwoordiging vrij
scherp tegenover elkaar zullen
komen te staan. De Kamer zal
voor de getroffenen ongetwijfeld
het volle pond eisen, de regering
harerzijds betogen, dat de positie
van 's Lands financiën nu een
maal niet toelaat om meer te doen
dan thans krachtens het aan de
orde zijnde wetsontwerp wordt
aangeboden.
Voor dit beroep op financiële
onmacht al dan niet de doorslag
moet geven, speelt echter eerst
nog de vraag, of de getroffenen
recht hebben op een volledige ver
goeding. En in de schriftelijke
stukken èn in artikelen buiten de
Kamer is in de afgelopen jaren
over deze principiële kwestie druk
gediscussieerd. Velen stellen het
zo, dat de getroffenen als deel van
de Nederlandse gemeenschap scha
de hebben geleden, en dat de door
10 pet geleden schade dus door
de hele gemeenschap moet wor
den gedragen. Anderen menen
daarentegen, dat iedere burger
zijn persoonlijk risico houdt, een
risico dat groter of kleiner is al
naar gelang de omvang van zijn
bezit. Vergoeding van schade zien
zij in deze gedachtengang eerder
als de vervulling van een plicht
om voor het algemeen welzijn
zorg te dragen. Een plicht die dan
echter niet insluit, dat alle be
zitsverhoudingen ook weer in hun
oude vorm hersteld zouden moe
ten worden. Men zal deze menin
gen ongetwijfeld in het debat te
rugvinden. Welke mening huldigt
nu de regering? Zij bestrijdt de
eis op volledige vergoeding, na in
eerste aanleg ook de term ge
bruikt te hebben „dat de zwak
keren niet op gelijke wijze sterk
hoeven te staan voor de sterkeren,
als de sterkeren voor de zwak
keren". vooral op practische gron
den. Hier komen we dan weer bij
het beroep op financiële onmacht
terug en daar zal het bij het ko
mende debat ook wel hoofdzake
lijk om blijven gaan. Zelfs de
voorstanders van integrale ver
goeding zijn het met de regering
eens dat onze financiële positie
zo zorgelijk is, dat in elk geval
met meer dan het noodzakelijke
volledig vergoed zou kunnen wor
den en ook in het jongste adres
van de Federatie van Stichtingen
voor Oorlogsgetroffenen wordt
thans vooral de nadruk gelegd op
een herstel in economisch en so
ciaal milieu als minimum-eis. Dat
alles sluit echter niet uit, dat een
groot deel van de Kamer toch
grotere offers van de regering zal
vragen, dan zij tot nu toe meent
ie kunnen brengen en die overi-
Scns de al niet geringe som van
4457 millioen zullen vergen. Vraag
is nu maar of dit kan. Zowel re
gering als Kamer gaan bij deze
vraag onder een grote verant
woordelijkheid gebukt, omdat hier
j}bt welzijn van allen en dat van
500.000 getroffenen in het bijzon
der tegen elkaar zal moeten wor
den afgewogen.
daris" weer radiografisch contact
met de „Ivar", die met een nood-
zender werkte.
Inmiddels had de bemanning
van het Deense schip getracht een
sloep met vier man uit te zetten.
Deze poging mislukte echter jam
merlijk, doordat de sloep bij het
uitdraaien uit de davids viel. Over
het lot van deze vijf mgp is nog
niets bekend.
De sleepboot „Holland" kwam
kort na half negen langszij en
zag kans tien der opvarenden over
te nemen. Inmiddels was ook de
sleepboot „Oceaan", eveneens van
de rederij Doeksen ter assistentie
van Terschelling uitgevaren.
Van de „Ivar" werd intussen
een tweede sloep overboord gezet,
ditmaal met acht man. Deze kwam
goed op het water terecht, doch
dreef later in de avond naar het
Oosten af en was om kwart voor
drie vannacht nog niet verder ge
signaleerd.
Deze sloep is, naar wij nader ver
nemen, vanmorgen vroeg in het „A-
melandse Gat" aan wal gekomen.
Alle 8 opvarenden ervan zijn dus
gered.
Om half tien had de directeur
van de Noord- en Zuidhollandse
Redding Maatschappij, de heer
Th. de Booy, aan de in Oostma-
horn liggende reddingboot „Insu-
linde" opdracht gegeven uit te
varen en speciaal te zoeken naar
de vier schipbreukelingen, die bij
de mislukte manoeuvre om de
eerste sloep over boord te zetten
te water waren geraakt.
De machinekamer en het voor
schip van de „Ivar" zijn vol wa
ter gelopen.
Om kwart over één vannacht
bevonden de kapitein en de eerste
stuurman zich nog steeds aan
boord van de „Ivar". De sleepboot
„Holland" bevond zich nog steeds
langszij en zou een poging doen
om het schip op sleeptouw te ne
men en op het strand van Ter
schelling aan de grond te zetten.
Nog steeds was geen enkel levens
teken opgevangen van de twaalf
vermisten.
De reddingboten „Dorus Rij
kers" en „Insulinde" zetten onver
moeid hun pogingen voort de
sloep of nog in leven zijnde schip
breukelingen, die op de Noordzee
mochten ronddrijven, te ontdek
ken. Sinds twaalf uur vannacht
zoekt een van het vliegveld Val
kenburg opgestegen marinevlieg
tuig de zee af.
Maandagavond was de westen
wind snel aan het afnemen. Het
lichtschip Terschellingerbank gaf
een windsterkte op van twaalf
meter per seconde: dit is krachtige
wind. Helaas maakt men zich op
de reddingboten en op Terschel
ling weinig illusies over het lot
der vier Denen, die bij de mis
lukte poging om de eerste sloep
uit te zetten, in zee terecht kwa
men.
WARSCHAU, 24 Oct. (A.P.)
Volgens onofficiële maar betrouw
bare berichten werden meer dan
200 personen gedood bij een trein
ramp, die Zaterdagmorgen vroeg
gebeurd zou zijn in de buurt van
Nowy Dwor, 50 kilometer ten
Noord-Westen van Warschau.
De expresse van Dantzig naar
Warschau zou uit de bocht gescho
ten zijn waardoor de locomotief en
verschillende rijtuigen over de kop
sloegen.
Dit is de ernstigste treinramp in
Polen sedert 30 jaren. Van officiële
zijde weigerde men commentaar te
geven.
BESPREKINGEN MET DE
REGERING HERVAT
LONDEN (Reuter) Radio Vaticaan
meldde Maandagavond, dat de on
derhandelingen tussen de Rooms-
Katholieke Kerk en de Poolse re
gering te Warschau zijn hervat.
De vorige maand werd gemeld,
dat de katholieke bisschoppen van
Polen na besprekingen, die zes we
ken duurden, accoord waren ge
gaan met de meeste der regerings-
voorwaarden voor een werk-over-
eenkomst met de Kerk.
Het troepentransportschip „Groo-
te Beer", dat ongeveer 1000 mili
tairen uit Indonesië naar Neder
land heeft gebracht, is Zondag
nacht in Amsterdam aangekomen
en de manschappen zijn in de
loop van Maandagochtend gede
barkeerd. Aan de debarkatie gin
gen de gebruikelijke toespraken
door luitenant kolonel jhr. D. J.
A. A. van Lawick van Pabst na
mens H. M. de Koningin, majoor
C. van Goor namens Z. K. H.
Prins Bernhard en door de minis
ter van Oorlog en Marine, mr. F.
W. Schokking namens de regering,
vooraf.
Onder de militairen bevonden
zich 150 liggende- en 220 lopende
patiënten. Het grootste gedeelte
van de manschappen van de Ko
ninklijke Landmacht zijn leden
van de 7 December divisie.
De R.T.C. is thans
in haar eindstadium
gekomen en er be
staat goede hoop,
dat voor het einde
van de maand vol
ledige overeenstem
ming zal zijn be
reikt. Opname in
één der laatste zit
tingen van de Cen
trale Commissie van
de R.T.C. Van l.n.r.
Moh. Hatta, dr. M.
J. Prinsen, Hamid II,
sultan van Pontia-
nak, mr. F. E. v. d.
Valk, secretaris van
de Nederlandse de
legatie, mr. J. H. van
Maarseveen, minis
ter van Overzeese
Gebiedsdelen, dr. J.
H. van Royen, lid
van de Nederlandse
delegatie en mr. D.
U. Stikker, minister
van Buitenl. „Zaken.
GEHEIME DIPLOMATEN-
CONFERENTIE TE LONDEN
De Amerikaanse diplomaten in
Oost-Europa zijn Maandag te Lon
den bijeengekomen. Amerikaanse
functionarissen wilden zich niet
uitlaten over de conferentie, maar
de besprekingen van gisteren han
delden, volgens Reuter, waar
schijnlijk over de volgende onder
werpen:
1. De manieren, waarop het re
giem van maarschalk Tito kan
worden versterkt.
2. De mate waarin het moge
lijk is met de Cost-Europese lan
den samen te werken, en
3. De toekomstige Sowjet-Rus-
sische politiek tegenover Duits
land en haar gevolgen voor Oost
en West-Europa en haar uitwer
king op de geallieerde politiek te
genover West-Duitsland.
BATAVIA (Anefa-A-P.)
Dr. Koets heeft op zijn weke
lijkse persconferentie medege
deeld, dat de Nederlanders zich
bereid hebben verklaard de
door de Republikeinse legerlei
ding opgegeven aantallen T.N.
I.-soldaten als maxima te aan
vaarden. Voor deze T.N.I.-ers
wordt per man en per dag drie
gulden betaald, zijnde f 1.50
voedingsgeld, f 0.50 zakgeld en
tweemaal f 0.50 gezinstoelage
voor maximaal 2 gezinsleden.
Dit is om te voorkomen, dat de
Republikeinse troepen het land
als guerilla-strijders gaan af
stropen.
Een hevige ramp heeft Guatemala getroffen. 4000 mensen ver
dronken, toen een regenval, die 72 uur onafgebroken duurde,
de rivieren buiten de oevers deed treden. 100.000 mensen
werden dakloos. De overblijfselen van enige huizen.
De republiek heeft de volgende
opgave verstrekt over de aantal
len T.N.I.-militairen: Bantam
5000, West Java 40.000, Midden
Java (zonder Djogja) 63.000, Oost
Java 45.000, Zuid Sumatra 13.500,
Tapanuli 15.000, West Sumatra
20.000, Oost Sumatra inclusief
Atjeh 21.000 man, in totaal 222.500
man.
Dr. Koets noemde de bewering
van de heer Budiardjo, dat de
T.N.I. nog niets zou hebben ont
vangen, onjuist.
Op 1, 8, 15 en 22 October zijn
op basis van bovengenoemde cij
fers betalingen verricht via de
republikeinse kwartiermeester-
generaal, waarbij slechts de vol
gende beperkingen golden: indien
de Nederlandse commandanten
beschikken over gegevens, dat de
plaatselijk opgegeven cijfers ken
nelijk onjuist zijn en indien de
beschietingen door de betrokken
republikeinse afdelingen voort
gaan, zijn de commandanten ge
machtigd, de betalingen op te
schorten.
De heer Koets zei niet over de
volledige cijfers te beschikken van
hetgeen betaald is sinds 1 Octo
ber, toen de overeenkomst in wer
king is getreden. Wel kan hij ver
tellen, dat reeds 1.300.000 gulden
in West Java betaald was.
De heer Koets deelde ook mede,
dat de republikeinen van plan zijn
in de eerstvolgende drie maanden
tot gedeeltelijke demobilisatie
over te gaan. De republikeinen
hebben Nederland laten weten,
dat zij 120.000 soldaten naar huis
willen sturen en hun een maand
soldij ineens willen meegeven
.plus kleren voor vijf jaar. De Ne
derlanders leveren de stof. In Sin
gapore is reeds 600.000 yards be
steld.
Koningin onderscheidt
aartsbisschop van Quebec
De Aartsbisschop van Quebec,
Mgr. Roy, is door H.M. Koningin
Juliana benoemd tot Commandeur
in de Orde van Oranje Nassau, als
erkenning van de grote diensten die
hij als voormalig aalmoezenier-gene
raal van het Canadese leger gedu
rende de oorlog heeft verricht in de
strijd die Canada en Nederland zijde
aan zijde hebben gevoerd, voor de
verdediging van een gemeenschap
pelijk ideaal.
Zondagmiddag hebben de voorzit
ters en vice-voorzitters der drie de
legaties ten huize van minister
Stikker een bespreking gehouden,
waarbij alle resterende vraagstuk
ken in gezamenlijke beschouwing
werden genomen.
Het A.N.P. verneemt, dat de resul
taten van deze bespreking niet on
bevredigend zijn, ofschoon het be
langrijkste punt van de bespreking,
de status van Nieuw-Guinea, niet
tot oplossing is gebracht.
Attlee, de Britse eerste minister, heeft Maandag in het Lager
huis een aantal bezuinigingsmaatregelen aangekondigd, waardoor
op de begroting naar schatting 280 millioen pond zal worden
bespaard. Voorts verklaarde Attlee, dat een nieuw program
voor de invoer uit het dollargebied zal worden opgesteld, volgens
hetwelk voor 1200 millioen per jaar zal worden ingevoerd. Dit
betekent een bezuiniging van 25 procent op het invoerprogram
ma van 1600 millioen dollar, dat eerder door Stafford Cripps
bekend was gemaakt.
Onder de bezuinigingen val
len: 30 millioen pond op de
fensie, 35 millioen op het wo-
ningbouwprogram, 140 millioen
'op kapitaalsuitgaven, 5 mil
lioen op onderwijs, 6 millioen
op de voorlopige begroting van
staatsuitgaven voor de land
bouw, 1 millioen op de begrote
kosten voor het „festival of
Britain" in 1951 en 10 millioen
op het nationale gezondheids
plan, door een maximumprijs
van een shilling te rekenen
voor elk voorgeschreven medi
cament. Tot dusver waren alle
recepten kosteloos.
Na de rede van Attlee zeide
Churchill, dat de oppositie de be
zuinigingsmaatregelen zou steu
nen doch de oude oorlogsleider
vroeg waarom deze maatregelen
niet twee jaar eerder waren in
gediend toen van conservatieve
zijde werd verzocht een controle
in te stellen op de ongebreidelde
en fantastische uitgaven.
Maandagavond heeft Attlee in
een radiorede de Britse werkge
vers en werknemers verzocht
„ernstig te overwegen" langere
uren te maken „in deze tijd van
nationale crisis".
Er was een algehele krachts
inspanning noodzakelijk en hier
toe was men nog niet gekomen.
Er zijn arbeiders, zo vervolgde de
premier, die slechts een minimum
aan werk verrichten, die onver
schillig zijn en vrije dagen nemen,
omdat zij weten dat men heden
arbeiders nodig heeft. De regering
had beperkingen ingevoerd in een
pogen om eerlijk te zijn en niet
de gehele last op een enkel deel
der gemeenschap te leggen of de
sociale diensten te benadelen. Een
welvarende staat kon zulks slechts
blijven, indien hij gebaseerd was
op 'een gezonde economie.
Attlee: maak langere uren.
De Minister van Landbouw,
Visserij en Voedselvoorziening
heeft de gemiddelde producenten
prijs voor melk voor de op 6 No
vember aanvangende nienwe pro
ductie-periode vastgesteld op 17.75
cent per kg melk met 3,5 pet. vet.
Ook in het nieuwe melkproduc
tiejaar zal er verschil zijn in de
prijs gedurend de winter- en de
zomerperiode. De wintermelkprijs
voor de boer zal 19.70 cent bedra
gen en de zomermelkprijs 16.70
cent per kg melk en bii een vet
gehalte van 3,5 pet.
De gemiddelde prijs van 17.75
cent per kg melk met 3,5 pet. vet
komt overeen met een prijs van
16,75 cent per kg melk met 3,3
pet. vet. Voor het thans eindigen
de melkproductiejaar was de ge
middelde melkprijs 17.75 cent per
kg met 3,3 pet. vet, zodat de
nieuwe prijs 1 cent lager is.
De vaststelling van de nieuwe
melkprijs voor de boer is zonder
invloed op de prijs van de melk
voor de consument.
NederlandsBritse
Handelsbesprekingen
In het begin van de maand
December worden de handelsbe
sprekingen geopend tussen ons
land en Groot Brittannië voor de
nieuwe handelsovereenkomst voor
1950. De huidige overeenkomst,
die over 1949 loopt, kwam op 26
Februari 1949 tot stand.
Twee inwoners van Den Helder zijn Zondagmiddag door een
storm overvallen en verongelukt, toen zij in een Staverse jol
over het Marsdiep voeren, onderweg van Den Helder naar de
haven van Oudeschild. Zoals wij in een deel van onze vorige
oplage reeds berichtten, werden de heren E. W. Beth, apotheker
en K. Kos, de eigenaar van het scheepje, sinds Zondagavond
vermist. De jol moest in Oudeschild gerepareerd worden en het
lag in de bedoeling van beide heren om met de Texelse Boot
des avonds naar Den Helder terug te keren.
vlet waren ter assistentie van de
Dorus uitgevaren.
Om 13.10 uur Zondagmiddag is
het schip nog door de kapitein
van de Texelse Boot gesignaleerd.
Naar de meest reëele veronder
stellingen luiden, hebben de in
zittenden de hevige eb niet kun
nen bezeilen, zodat zij naar het
Westen afdreven.
Waarschijnlijk hebben zij ge
tracht zoveel mogelijk op het Mal-
zwin (een vaargeul even ten Oos
ten van de haven van Den Helder
naar het Amsteldiep) aan te hou
den, om te voorkomen, dat zii het
zeegat Marsdiep zouden worden
uitgedreven.
Tegen vier uur in de middag
heeft men de vloed tegen gekre
gen, terwijl men overvallen werd
door de hevige storm, welke het
scheepje op de Bollen (een zand
plaat dwars ten Oosten van de
haven van Oudeschild) heeft ge
zet. Er stond niet meer dan een
vaam water (1.83 m.). De jol moet
daarna door het water overspoeld
zijn.
(Vervolg op pag. 2.)
Toen na aankomst van de Te
xelse Boot de heren Beth en Kos
niet aan boord waren, begonnen
de echtgenoten zich ernstig on
gerust te maken. Bij nadere in
formaties bleek echter, dat het
schip des avonds nog niet in Oude
schild was gearriveerd. Langdu
rige speurtochten, welke de red
dingsboot Dorus Rijkers geduren
de de nacht van Zondag op Maan
dag heeft gemaakt, leverden geen
resultaat op. 's Maandagsochtends
vertrok de Dorus Rijkers in alle
vroegte wederom naar zee en pas
tegen de middag vond men het
wrak van het op de Bollen ge
strande scheepje.
De commissaris van hgt Loods
wezen, de heer A. C. H. van Lies
hout, de heer J. Middendorp, voor
zitter plaatselijke commissie N.Z.
H.R.M., de hoofdinspecteur van
politie, de heer mr. J. Blanken en
de pers zijn gisterenmiddag om
half drie naar de plaats van het
ongeluk vertrokken om te trach
ten het voorgevallene te recon
strueren. Ook het loodsvaartuig
Zeemeeuw en de motorreddings-