Nieuw
NABIJ DRAMMEN,40 K.M. TEN
ZUIDWESTEN VAN OSLO
Slechts 12-jarige knaap in leven
Geen enkele omstandigheid kan
het ongeval volledig verklaren
Souvereiniteits - overdracht
aan Indonesië
EDITIES VOOR ALKMAAR. HOORN. DEN HELDER, SCHAGEN
Woensdag 23 November 1949 45e Jaargang No. 1 1725
NHD]
Kind overleefde
Dakota-ramp
Naar oorzaak van de ramp wordt
een onderzoek ingesteld
Situatie in de
mist
Engels rapport over ramp van de Nijmegen
Verzuim weerkundige dienst
echter voornaamste oorzaak
10 landen uit I.R.O.
Lord Pakenham
beschuldigd
Engelse trein
aangehouden
Vrachtauto verbrand
:en dode, twee gewonden
Wetsontwerp aan de Tweede
Kamer aangeboden
>ARAAT
moeite
ihuisop-
10.25,
JFLUX"- LAMPEN
De ideale,bijzonder
lichtsterke flitslam
pen. Type PF 14,
prijs f 0.50. Type
PF 25, prijs f 0.75
UUR MODEL ME
Met 4 Philips TL-
buislampen van 20
watt. Een stijlvolle
lichtbron, passend
in het moderne in
terieur. Prijs com
pleet f 122.-
PHILIPS
ARMATUUR
MODEL MB
imten, waar het cachet
ing bijzondere aandacht
Philips TL-buislampen
Prijs compleet f 122.-
Voor de kinderen:
ELLANTAARNS
verschillende lantaarnkap-
een complete combinatie
f 13.55 en hoger.
40PNEMER TYPE 2961
mer van zeer gering ge»
ninimale platen-slijtage-
DDYNAMO
Abonnementsprijs t 4.25 per kwartaal, t 1.43
per mnd., inclusief incasso. Advertentie-tarie*
per editie 16 et. per m.m., minimum f 2.50;
in alle edities 26 ct. per m.m., minimum f A
familieberichten 20 ct., resp. 30 ct. per m.m.
Bij contract belangrijke korting. Directeur;
E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits.
Bankrelaties: Noorderbank; Nederf. Credietbank
HET FEIT
Buiten God is 't nergens
veilig. (Vondel)
Pagina 1
A
s
H
VAN HEDEN
Kanforen: HOORN, Draafsingel 59, teL 4243, Grote Noord 77. teL 4362 K 2290; ALKMAAR, Laat 221. teL 2046 (2 lijnen), K 2200: DEN HELDER, Keizerstraat 89, tel. 2800 K 2230; SCHAGEN. Molenstraat 52, teL 459 K2240
DAKOTA WRAK GEVONDEN
Aan de onzekerheid, die velen van de Schelde tot de Oostzee en ook in Tunis en elders
dagenlang in de ban gevangen hield, over het lot van de vermiste Nederlandse Dakota, de
PH-TFA is gistermorgen een einde gekomen, toen bericht werd in extra-radiouitzendingen,
dat men het wrak van het toestel op de westelijke oever van de Oslofjord, tussen Filtvet en
Storsand gevonden had. Bij nader onderzoek bleek er slechts één overlevende te zijn, een
Joodse knaap van 12 jaar, die slechts licht gekwetst was. Volgens de mededelingen uit
Oslo heeft het toestel zich een weg gebaand van 40 meter tussen de bomen en was toen
reeds ernstig beschadigd. Het vloog daarna met de neus tegen een bergwand, waardoor het
voorste gedeelte werd ingedeukt. Veschillende lijken lagen rondom de wrakstukken, terwijl er
ook lijken zich in het toestel bevonden. De Dakota is niet in brand geraakt.
Een van de leden van een hulpcolonne, welke groep bestond uit
niet minder dan 2200 man personeel, trof de resten van het
verongelukte vliegtuig aan. Men had zich reeds uren de moeite
gegeven om te zoeken in de dichte bossen. Eindelijk trof men
het aan op de genoemde plaats, op een vrij grote afstand van
een boerderij. De achterzijde van het toestel bleek in tact te
zijn, zodat er gelegenheid bestond om direct een onderzoek in
te stellen naar eventuele overlevenden. Zodra het bericht van
de vondst bekendheid had gekregen werden de orders afgegeven
verdere reddingspogingen op andere plaatsen te stoppen en alle
hulp te concentreren op de plek van het onheil.
Op de plaats van de ramp.
De eerste leden van de reddings
brigade, die na de vinder van het
wrak, de arbeider Nilding, met hem
ter plaatse de toestand opnamen,
troffen een geweldige ravage aan.
Men vond een aantal lijken rondom
de wrakstukken. Later bleken de
lijken van zes volwassenen en 25
kinderen te zijn geteld.
Het is onbegrijpelijk, dat niemand
in de buurt van de boerderij Elg-
tongaard, ook maar iets van de
WEER HEEL WAT is er over In
donesië te doen de laatste weken.
De situatie daar ziet er, bii de
nadering der souvereiniteitsover-
dracht, somber uit. De bezorgd
heid van de Nederlandse Regering
kan blijken uit de plotselinge reis
van dé ministers Stikker en Van
Schaik naar Batavia.
Er duiken alerlei berichten op
van diverse kanten en het is niet
altijd gemakkelijk, de construc
tief bedoelde „Wahrheit" te on
derscheiden van de politiek-ge-
kleurde „Dichtung". Van de KVP-
fractieleider prof. Romme is het
bekend, dat hij niet enthousiast is
over de naaste toekomstverwach
tingen: „het moet groeien, het kan
meevallen".
Het hoofdorgaan van de oppo
sitie „Trouw" weet te melden,
dat „Hatta onder de druk der fa
natici hachelijke politieke toeren
verricht". Er komen voortdurend
berichten over terreur en onvei
ligheid en onrust. De correspon
dent van het „Algemeen Handels
blad" te Batavia meldt, „dat de
extremisten en nieuw complot
smeden op Java" en dat 1 Febru
ari zou zijn aangewezen als datum
voor een staatsgreep. Enz. enz.
Nu kan men gemakkeliik zeg
gen. dat dit alles bewust, hoe
rampzalig het a.s. besluit tot sou-
vereiniteitsoverdracht is, en dat
het maar gelukkig is. dat de
Volksvertegenwoordiging de defi
nitieve beslissing hierover nog
moet nemen. Deze iuiste medede
ling houdt dan blijkbaar de ver
wachting in, dat Tweede en Eerste
Kamer het desbetreffende wets
ontwerp dat zo iuist is inge
diend niet met de vereiste
meerderheid zullen goedkeuren.
Wii zullen helaas moeten vre
zen. dat die verwachting udel is.
Wie ziet er, na alles, wat er ge_-
betird is. een weg terug? Tenzn
natuurliik helder en klaar zou
vaststaan, dat de gebeurtenissen
in Indonesië zich zo ontwikkelen,
dat er geen grondslag meer aan
wezig is voor de vervulling van de
verwachtingen, welke de resulta
ten van de R.T C. vanzelfsprekend
inhouden en waaron die resulta
ten feiteliik ziin gebouwd.
De a.s. behandeling van het zo
juist ingediende wetsontwerp in
zake de souvereiniteitsoverdracht
zal eer goede gelegenheid bieden
in elk geval moeten bieden
nm daarover klaarheid te schen
ken.
De Regering zal een en ander
uit de doekjes moeten doen. ook
over de thans weer zo veel-be-
snrnken kwestie van de „minder
heden". Niet alles te dezer zake i»
voldoende duideliik. maar het wil
ons voorkomen dat er nogal wat
misverstanden bestaan. die. hpt
ontrekken van de nevels niet in
de hand werken.
Tn elk geval zal de Regering er
f/^e moeten overgaan, de mist, int
d° huidige situatie t° verdrijven,
„eerdat er een onherroeneluke
koslissing ven het Parlement
Vomt -redat die beslissing door do
r-dolüko elementen van het No-
d-wlandso volk aanvaard en he-
ffr°D0n kan worden. "FTot gaa+ h°r
om een grote verantwnnrdelïik-
hoïd waar ons volk niet huiten
staat.
ramp en het neerkomen van de Da
kota heeft gemerkt. Ass. Press is
van mening, dat dit toegeschreven
dient te worden aan het feit, dat
tussen de boerderij en de onheils-
plek een heuvel is gelegen.
Uit de toestand ter plaatse viel
op te maken, dat het vliegtuig over
de kop is geslagen en de inzitten
den eruit zijn geslingerd. Een van
de aanwezigen ter plaatse, de Noor
Hilding Martinsen, trof de enige
overlevende aan (zie verder in dit
bericht Red.), de 12-jarige Izaak
Allal. Hij was met roet, rook en
olie overdekt en zat tussen twee
stoelen in de staart van het toestel
beklemd. Hij had erge hovger en
vroeg om eten.
De taak van de redders was niet
gemakkelijk. Het toneel van de
ramp ligt bjj een uitgestrekt moe
rasgebied. Twee van de redders, zo
meldden Reuter en Ass. Press, be
leefden een hachelijk moment, kort
voor het tijdstip dat zü op de plaats
van het ongeluk aankwamen. Grote
rotsblokken van 400 en 500 kg kwa
men in beweging en de mannen
konden nog bijtijds op zij springen.
Over het gehele gebied lag een
zware mist en sommige dragers, die
de stoffelijke resten van de slacht
offers wilden bergen verdwaalden.
De lijken werden naar de boerderij
gebracht. De meesten waren onbe
schadigd, echter niet de stoffelijke
resten van de volwassenen. De kin
deren hadden kort geknipt haar en
korte broekjes.
Wonderbaarlijke redding.
„Het is haast een wonder, dat 'n
jongen van twaalf jaar Zo fit is,
nadat hij twee dagen in het wrak
heeft doorgebracht", verklaarde dr.
Nicolaysen, hoofddokter van het
ziekenhuis aan een correspondent
van Ass. Press. De knaap bleek
slechts licht gekwetst te zijn. Zijn
neus is geschramd en zijn rechter
pols een weinig gezwollen. Hij
sprak weinig aanvankelijk, maar
later meer. Toen hem gevraagd
werd waar hij was, antwoordde
Isaac Allal, in het Frans: „Ik ben
in Noorwegen." Twee broers en een
zuster van Isaac Allal bevinden zich
onder de slachtoffers.
Volgens de laatste berichten uit
het ziekenhuis van Dramman zou
de geestesgesteldheid van de jongen
goed zijn, hij heeft geen shock op
gelopen. Hij vertelde aan de ver
pleegsters, dat de andere passagiers
waarschijnlijk op slag zijn gedood.
Officieel onderzoek.
Er is een officiële commissie van
onderzoek gevormd om naar de
oorzaak van de ramp te speuren.
Deze commissie zal vandaag haar
werkzaamheden beginnen. Alle in
strumenten van het vliegtuig, mo
toronderdelen en documenten, die
werden aangetroffen, zün zeer zorg
vuldig ingepakt om ze niet verlo
ren te laten gaan. Er is een wacht
bij het toestel geplaatst.
Deskundigen, die het ongeluk
trachten te reconstrueren, denken
dat de Dakota, die bij haar pogin
gen om op het vliegveld Fornabu
in mist en regen te landen, met een
vleugeltop de hoge bomen van het
bos raakte, door de bomen ploegde,
over de kop tuimelde en tenslotte
te pletter sloeg met de neus tegen
de bergwand.
Gesprek met gezagvoerder
Anderson.
In een onderhoud dat het ANP
had met de heer Anderson die met
zijn toestel de PH-TFB evenals
de verongelukte Dakota de PH-
TFA Zondag j.l. van Lidda naar
Tunis vloog, zei deze: „Nadat wii
te Fornebu waren aangekomen,
hadden we ongeveer drie uur
voorsprong op de PH-TFA, want
te Fornebu vernamen wii dat de
Dakota te Brussel ongeveer twee
uur oponthoud had gehad' Om
streeks zes uur in de avond werd
het vliegtuig verwacht'..
Toen de nacht echter verstreek
en niets omtrent het vliegtuig be
kend werd. nam hij contact op met
Oslo en Nederland.
„Hebt u enige indruk wat de
oorzaak van deze ramp geweest
kan ziin?" vroegen wii de heer
Anderson.
„Neen", zeide hij: „Ik kan het
niet begrijpen. Zij moesten onder
weg, zoals ik, diverse meldingen
over het weer hebben ontvangen.
De piloot kende het vliegveld For
nebu. Het was een goede crew
bij elkaar en het waren zulke bes
te kerels", voegde hij er aan toe.
Ik heb zeven maanden met hen
gevlogen, i cannot understand it".
Morgenochtend om half viif zal
gezagvoerder Anderson, die ze
ven maanden in dienst is bii de
Aero-Holland, wederom met ziin
vliegtuig opstijgen naar Noorwe
gen waar hij zich met de directie
van Aero-Holland en nog enige
andere officials naar de plaats van
de ramp zal begeven.
Minister Mansholt vice-voorx.
FAO-eonferentie
De Nederlandse minister van
Landbouw, Visserij en Voedsel
voorziening, S. L. Mansholt, is be
noemd tot vice-voorzitter van de
conferentie der organisatie voor
Voedsel en Landbouw der V.N.
(FAO), die Maandag te Washing
ton geopend is.
Het grootste gevechtsvliegtuig van de Amerikaanse Marine, de
Lockheed „Neptunus", is uitgerust met ski's, die aan het drie
delige landingsgestel zijn bevestigd, voor landingen tijdens
operaties in het Noordpoolgebied. Om het vliegtuig volkomen
tegen de koude bestand te maken, heeft men het voorzien van
over-verhitters, extra verwarmingstanks en speciale radar en
radio-installaties.
FRANSE PRESIDENT
NAAR ENGELAND
Te Parijs is officieel medege
deeld, dat de Franse president en
mevrouw Auriol begin Maart een
officieel bezoek aan de Britse Ko-
ninklüke familie zullen brengen.
DJOGJAKARTA OPEN GEBIED
DJOGJAKARTA, 22 Nov. De
correspondent van Aneta te Djogja
heeft van het militaire bestuur ter
plaatse vernomen, dat het bijzon
dere gebied van Djogjakarta thans
tot open gebied is verklaard.
DOODVONNIS VOLTROKKEN
H. M. de Koningin heeft afwij
zend beschikt over de ingediende
gratie-verzoeken ten behoeve van
K. P. Berg. tot de doodstraf ver
oordeeld bii sententie van het Bij
zonder Hof te Amsterdam. Het
vonnis is inmiddels voltrokken.
Het officiële rapport van het Hof van onderzoek, ingesteld door
de Britse minister van Burgerluchtvaart over de ramp van de
K.L.M. Constellation „Nijmegen" bij Prestwick op 20 October
1948 is thans gepubliceerd. Het komt tot de conclusie dat er
geen enkele omstandigheid is die het ongeval volledig verklaart
en dat het werd veroorzaakt door de samenloop van een aantal
ongunstige omstandigheden.
„De belangrijkste oorzaken, die
tot het ongeval hebben bijgedra
gen", worden de volgende ge
noemd:
1. Het ontbreken van een waar
schuwing aan de gezagvoerder tij
dens het radiocontact met het
vliegveld, dat het weer slechter
werd.
2. De gezagvoerder beschikte in
zijn vlieginstructies niet over een
nauwkeurig naar de tijd berekend
voorschrift, welke koers hij in
geval van slecht zicht moest ne
men.
3. De misleidende fout op de
Iandingskaarten (zowel die van
het Amerikaanse leger als van de
De Poolse Nationale Vergadering kwam bijeen i.v.m. de benoe
ming van maarschalk Rokossowski. Tijdens de rede, die de
president op de bijeenkomst van de Nationale Vergadering hield.
Links eerste minister Jozef Cyrankiewicz, rechts maarschalk
Rokossowski.
K.L.M.), die zich in het vliegtuig
bevonden.
In het rapport wordt critiek
geleverd op de organisatie bii het
vliegveld Prestwick. Het rapport
noemt het niet-doorgeven van een
bericht over wijzigingen in de
weersomstandigheden aan de ge
zagvoerder van het vliegtuig de
voornaamste oorzaak van de ramp.
Het verzuim van het weerkun
dig personeel te Prestwick om
streng de hand te houden aan de
nakoming van het bevel dat rap
porten over verslechtering van het
weer in duidelijke taal aan de „Air
Traffic Control Officer" moeten
worden gegeven, en het verzuim
van laatstgenoemde om de door
hem in code ontvangen inlichtin
gen door te geven hadden tot ge
volg, dat de woorden „verslechte
ring" en „verslechterend" uit de
mondeling aan het vliegtuig ge
zonden radioboodschappen werden
weggelaten.
Volgens het laatste aan de ge
zagvoerder verstrekte weerrap-
port hing het wolkendek op 230
meter hoogte, maar spoedig daar
na werd de dichtheid van lagere
wolken zo groot, dat de hoogte
van het wolkendek 100 meter
werd. Deze verandering werd niet
onmiddellijk aan het vliegtuig ge
meld. Daar volgens de instructies
niet vaker dan om het half uur
een weerrapport geseind behoeft
te worden.
Deze wijziging was voor de
K.L.M.-gezagvoerder echter van
„het grootste belang", aldus het
rapport. Geen K.L.M.-piloot mag
de andere landingsbaan gebrui
ken, indien het wolkendek lager
dan 230 meter is of het zicht min
der dan 3 kilometer (het zicht
was in feite 2 kilometer).
„Het Hof aanvaardt de mening
van gezagvoerder Snitslaar, op
volger van gezagvoerder Parmen-
tier ais hoofd van de Vliegdienst
der K.L.M., dat Parmentier in het
geheel niet gepoogd zou hebben
op Prestwick te landen, indien
hem gemeld was, dat het wolken
dek op 100 meter hoogte lag.
Het rapport is vergezeld van
een speciale verklaring van de
minister van Burgerluchtvaart,
opgesteld in samenwerking met
de staatssecretaris voor de Lucht
vaart, waarin men het grondper
soneel van Prestwick van de ver
antwoordelijkheid voor het ge
beuren wii ontlasten. De minister
acht het „eerlijk tegenover het
personeel van de gronddiensten te
verklaren, dat het aan.het toestel
de volledige inlichtingen en mede
werking heeft verstrekt, die bii
slecht weer gebruikeliik zijn en
dat niet een bepaald lid van het
personeel verantwoordelijk ge
steld kan worden voor het onge
val".
Bij het rapport is een foto ge
voegd van een verkoolde en ver
brande kaart, die men in het wrak
vond en die door de bemanning
schijnt te zijn gebruikt. Op deze
door de Amerikaanse luchtmacht
uitgegeven kaart stond de hoogte
in de buurt van de plaats van het
ongeval aangegeven als 15 meter,
dat 150 meter moet zijn.
Het Hof doet 9 aanbevelingen,
die, naar het hoopt, „er toe zullen
bijdragen, dat een herhaling van
een dergeliike tragedie voorkomen
wordt".
De mening van
Dr. A. Plesman
Dr. A. Plesman heeft Dinsdag
middag een korte toelichting ge
geven op enkele punten genoemd
in het rapport.
„In het algemeen gesproken",
zo zeide hij, „is het een zeer ern
stig rapport. Het is knap gedaan.
De conclusie stelt teleur, want de
onderzoeker zegt: „Ik weet het
niet. Hij komt niet tot een defini
tieve gevolgtrekking".
Dr. Plesman verklaarde dat de
fout in de kaart niet de oorzaak
van het ongeval is geweest. De ge
zagvoerder houdt zich aan de al
gemene „level". Hij stuurt niet
naar beneden een gat in. Het
voorschrift van de K.L.M.-vlieg
dienst is, daar onder die omstan
digheden niet lager te vliegen dan
?00 voet.
Dr. Plesman acht een motorsto
ring, kort voor de ramp, niet uit
gesloten. Een later nauwkeurig
onderzoek van de motor was ech
ter niet meer mogelijk.
De in het rapport ter sprake ge
brachte kaart werd al jaren in de
zelfde vorm gebruikt.
De directeur-generaal van de
Rijksluchtvaartdienst zal het En
gelse officiële rapport met zijn
eigen opmerkingen en conclusies
zenden aan de Raad voor de
Luchtvaart. De Raad zal zich be
raden of hij dit verder zal onder
zoeken. Met het oog op de ernst
van de ramp is dit wel waar
schijnlijk.
Dinsdagavond is de zesde zitting
van de algemene vergadering van
de Internationale Radio-Organisatie
te Brussel gesloten. Na afloop van
de werkzaamheden werd een com
munique uitgegeven, waarin wordt
gezegd, dat de vergadering een
reeks vraagstukken had onderzocht
om de uitslag van de informatie-
en toenaderingsconferentie te Stre-
sa. De radio-organisaties van Al-
gerië, Vaticaanstad, Egypte,
Frankrijk, Italië, Luxemburg, Ma
rokko, Monaco, Nederland en Tu
nis verklaarden dat, naar haar me
ning de I.R.O. ingevolge de mis
lukking der besprekingen te Stresa
niet als deskundig lichaam kan
worden aangewezen. Zij hebben
bijgevolg verklaard, dat zij voor
het einde van 1949 ontslag zullen
nemen ais lid van de I.R.O. De Bel
gische afvaardiging heeft dezelfde
houding aangenomen.
De delegaties van de radio-orga
nisaties van de landen achter het
IJzeren Gordijn verklaarden, dat
zij bij de I.R.O. aangesloten blijven.
Bevin moet' rust nemen
Volgens het Britse ministerie
van Buitenlandse Zaken zal mi
nister Ernest Bevin op advies van
zijn artsen enige tijd rust moeten
nemen.
Bevin zal Londen Zaterdag ver
laten. Waarheen hij gaat, werd
niet meegedeeld. Bevin heeft een
hartkwaal en lijdt aan asthma.
De president van het Hof van
Onderzoek naar de ramp van de
„Nijmegen". T. P. MacDonald.
heeft de Britse minister van Bur
gerluchtvaart, Lord Pakenham,
in een brief er van beschuldigd
te trachten „zonder bewijzen de
RUSSEN ROOFDEN
POSTWAGEN
Generaal Bourne, de Britse com
mandant van Berlijn, heeft een
„krachtig protest" ingediend bii de
Sowjet-Russische autoriteiten tegen
het feit dat de Sowjets op 17 en
IR November de sneltrein van Han
nover naar de Britse zóne van Ber
lijn hebben aangehouden, aldus
werd gisteren officieel te Berlijn
bekendgemaakt.
De eerste maal hielden de Russen
de trein bij Mariënborn aan, open
den op bevel van een Russische of
ficier een verzegelde postwagen,
bedreigden de daarin aanwezige
postambtenaar met arrestatie en
namen d« gehele wagon in beslag.
De volgende dag deed zich bij Ma
riënborn een dergelijk incident
voor.
In zijn protestbrief noemt gene
raal Bourne de Russische actie een
schending van de overeenkomsten
van New-York van Mei 1949 en van
de Grote Vier op 20 Juni te Parijs.
Bourne vraagt de Russische autori
teiten om onmiddellijke terugkeer
van de postwagon en zijn inhoud
en om de verzekering, dat derge
lijke incidenten niet meer zuilen
voorkomen.
Dinsdagavond omstreeks 22.45
uur is te Ermelo een vrachtwagen
met oplegger uit Groningen tegen
een boom gereden en daarna on
middellijk in brand gevlogen. Een
der inzittenden J. B„ raakte be
kneld en is geheel verbrand. Een
tweede inzittende, D. van der H.
werd zeer zwaar gewond. Men
vreest voor zijn leven. De derde
inzittende, wiens initialen even
eens J. B. zijn, kwam er met lich
te verwondingen af. De vracht
auto, die geladen was met stuk
goederen, reed in de richting
Zwolle.
Joegoslavische boekhandel
gesloten
Te Praag is officieel bekend
gemaakt, dat de Joegoslavische
boekhandel aldaar na een onder
zoek door de politie Dinsdag is
gesloten. Volgens de officiële le
zing had men bij het onderzoek
brochures en literatuur van staats-
vijandige strekking aangetroffen.
AMERIKA EN DE
VOEDSELVOORZIENING
President Truman heeft giste
ren Amerikaanse medewerking
beloofd bij het streven om „voor
alle landen een overvloed van
voedsel beschikbaar te doen ko
men". Hii noemde dit „een voor
name poging tot samenwerking,
tot het bereiken van ons gemeen
schappelijke doel: een stabiele en
vreedzame wereld".
Op de jaarlijkse vergadering
van de Voedsel- en Landbouwor
ganisatie der Verenigde Naties
verklaarde hii: „Wij kunnen de
i ------ i - i V Cl JVXctCtl Uw 111 TV II KUllliCll Uw
mensheid overal ter wereld betere
de ramp te leggen op de piloot.'
In de brief zegt de president:
„Daar noch U noch de Staatsse
cretaris in het vliegtuig waren op
het ogenblik van het besluit van
de piloot, kan er geen feiteliike
basis voor een dergeliike houding
zijn, welke, indien ik het zeggen
mag, de gehele procedure van
onpartijdig openbaar onderzoek
waardeloos, zo niet tot een onge
paste klucht, maakt. Het is mii
duidelijk, dat het doel van deze
verklaring is, de gehele verant
woordelijkheid. zonder bewijzen,
te leggen op een dode. een piloot
met een smetteloze dienststaat en
ongeëvenaarde ervaring."
gezondheid, langere levensduur en
groter geluk bezorgen. Onze erva
ring. onze kennis, onze technische
deskundigen staan alle voor u ter
beschikking en ik hoop, dat ge
voort zult gaan er een beroep op
te doen. wanneer dit nodig is".
Bommen op Helgoland
Bommenwerpers van de Royal Air
Force voerden hedennacht met 500
pondsbommen een aanval op Hel
goland uit.
Helgoland is reeds verscheidene
malen voor oefenbombardementen
gebruikt.
„In de Ronde Tafel Conferentie met Indonesië zijn partijen het
eens geworden over de wijze, waarop de souvereiniteit over
Indonesië door het Koninkrijk der Nederlanden zal worden over
gedragen. Een misschien nog belangrijker resultaat der confe
rentie is geweest, dat een nieuwe sfeer van vertrouwen en
onderlinge waardering werd geschapen, die onmisbaar is voor
de gewenste verdere ontwikkeling van zaken. Indien dit vertrou
wen bewaard blijft, zal dit een sterkere band tussen Nederland
en Indonesië vormen dan welke staatkundige of volkenrechter-
lijke constructie ook uit zichzelf zou vermogen te scheppen".
Aldus verklaart de Nederlandse
regering in de Memorie van Toe
lichting op het wetsontwerp geti
teld „Overdracht van de souverei
niteit over Indonesië", dat gisteren
aan de Tweede Kamer der Staten-
Generaal is aangeboden, onderte
kend door het gehele kabinet.
Het stuk geeft een historisch
overzicht over de ontwikkeling
van 't Indonesische probleem dat
besluit met de woorden: „Onge
twijfeld staat, indien de resultaten
der R.T.C. bekrachtigd worden,
de regering van de jonge Verenig
de Staten van Indonesië voor een
buitenmate zware taak. De steun
echter van Nederland en van an
dere naties, die in de opbouw van
een krachtig en gezond nationaal
Indondesisch staatsbestel een groot
belang voor Indonesië en zelfs
voor de wereld zien, zal die kun
nen verlichten, moeilijkheden zul
len de regering niet bespaard blij
ven. Indien zij echter met jeug
dige kracht onveranderd het
grootse doel blijft nastreven dat
zij zich blijkens het ontwerp harer
constitutie voor ogen heeft ge
steld, namelijk om in de maat
schappij en in de volkomen sou-
vereine rechtstaat Vrii Indonesië
het geluk te verwezenlijken van
welvaart, vrede en vrijheid, zal
het eind van een periode van be
proevingen voor Indonesië en Ne
derland in zicht kunnen komen".