Nieuw NABIJ DRAMMEN,40 K.M. TEN ZUIDWESTEN VAN OSLO Slechts 12-jarige knaap in leven Geen enkele omstandigheid kan het ongeval volledig verklaren Souvereiniteits - overdracht aan Indonesië EDITIES VOOR ALKMAAR. HOORN. DEN HELDER, SCHAGEN Woensdag 23 November 1949 45e Jaargang No. 1 1725 NHD] Kind overleefde Dakota-ramp Naar oorzaak van de ramp wordt een onderzoek ingesteld Situatie in de mist Engels rapport over ramp van de Nijmegen Verzuim weerkundige dienst echter voornaamste oorzaak 10 landen uit I.R.O. Lord Pakenham beschuldigd Engelse trein aangehouden Vrachtauto verbrand :en dode, twee gewonden Wetsontwerp aan de Tweede Kamer aangeboden >ARAAT moeite ihuisop- 10.25, JFLUX"- LAMPEN De ideale,bijzonder lichtsterke flitslam pen. Type PF 14, prijs f 0.50. Type PF 25, prijs f 0.75 UUR MODEL ME Met 4 Philips TL- buislampen van 20 watt. Een stijlvolle lichtbron, passend in het moderne in terieur. Prijs com pleet f 122.- PHILIPS ARMATUUR MODEL MB imten, waar het cachet ing bijzondere aandacht Philips TL-buislampen Prijs compleet f 122.- Voor de kinderen: ELLANTAARNS verschillende lantaarnkap- een complete combinatie f 13.55 en hoger. 40PNEMER TYPE 2961 mer van zeer gering ge» ninimale platen-slijtage- DDYNAMO Abonnementsprijs t 4.25 per kwartaal, t 1.43 per mnd., inclusief incasso. Advertentie-tarie* per editie 16 et. per m.m., minimum f 2.50; in alle edities 26 ct. per m.m., minimum f A familieberichten 20 ct., resp. 30 ct. per m.m. Bij contract belangrijke korting. Directeur; E. J. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits. Bankrelaties: Noorderbank; Nederf. Credietbank HET FEIT Buiten God is 't nergens veilig. (Vondel) Pagina 1 A s H VAN HEDEN Kanforen: HOORN, Draafsingel 59, teL 4243, Grote Noord 77. teL 4362 K 2290; ALKMAAR, Laat 221. teL 2046 (2 lijnen), K 2200: DEN HELDER, Keizerstraat 89, tel. 2800 K 2230; SCHAGEN. Molenstraat 52, teL 459 K2240 DAKOTA WRAK GEVONDEN Aan de onzekerheid, die velen van de Schelde tot de Oostzee en ook in Tunis en elders dagenlang in de ban gevangen hield, over het lot van de vermiste Nederlandse Dakota, de PH-TFA is gistermorgen een einde gekomen, toen bericht werd in extra-radiouitzendingen, dat men het wrak van het toestel op de westelijke oever van de Oslofjord, tussen Filtvet en Storsand gevonden had. Bij nader onderzoek bleek er slechts één overlevende te zijn, een Joodse knaap van 12 jaar, die slechts licht gekwetst was. Volgens de mededelingen uit Oslo heeft het toestel zich een weg gebaand van 40 meter tussen de bomen en was toen reeds ernstig beschadigd. Het vloog daarna met de neus tegen een bergwand, waardoor het voorste gedeelte werd ingedeukt. Veschillende lijken lagen rondom de wrakstukken, terwijl er ook lijken zich in het toestel bevonden. De Dakota is niet in brand geraakt. Een van de leden van een hulpcolonne, welke groep bestond uit niet minder dan 2200 man personeel, trof de resten van het verongelukte vliegtuig aan. Men had zich reeds uren de moeite gegeven om te zoeken in de dichte bossen. Eindelijk trof men het aan op de genoemde plaats, op een vrij grote afstand van een boerderij. De achterzijde van het toestel bleek in tact te zijn, zodat er gelegenheid bestond om direct een onderzoek in te stellen naar eventuele overlevenden. Zodra het bericht van de vondst bekendheid had gekregen werden de orders afgegeven verdere reddingspogingen op andere plaatsen te stoppen en alle hulp te concentreren op de plek van het onheil. Op de plaats van de ramp. De eerste leden van de reddings brigade, die na de vinder van het wrak, de arbeider Nilding, met hem ter plaatse de toestand opnamen, troffen een geweldige ravage aan. Men vond een aantal lijken rondom de wrakstukken. Later bleken de lijken van zes volwassenen en 25 kinderen te zijn geteld. Het is onbegrijpelijk, dat niemand in de buurt van de boerderij Elg- tongaard, ook maar iets van de WEER HEEL WAT is er over In donesië te doen de laatste weken. De situatie daar ziet er, bii de nadering der souvereiniteitsover- dracht, somber uit. De bezorgd heid van de Nederlandse Regering kan blijken uit de plotselinge reis van dé ministers Stikker en Van Schaik naar Batavia. Er duiken alerlei berichten op van diverse kanten en het is niet altijd gemakkelijk, de construc tief bedoelde „Wahrheit" te on derscheiden van de politiek-ge- kleurde „Dichtung". Van de KVP- fractieleider prof. Romme is het bekend, dat hij niet enthousiast is over de naaste toekomstverwach tingen: „het moet groeien, het kan meevallen". Het hoofdorgaan van de oppo sitie „Trouw" weet te melden, dat „Hatta onder de druk der fa natici hachelijke politieke toeren verricht". Er komen voortdurend berichten over terreur en onvei ligheid en onrust. De correspon dent van het „Algemeen Handels blad" te Batavia meldt, „dat de extremisten en nieuw complot smeden op Java" en dat 1 Febru ari zou zijn aangewezen als datum voor een staatsgreep. Enz. enz. Nu kan men gemakkeliik zeg gen. dat dit alles bewust, hoe rampzalig het a.s. besluit tot sou- vereiniteitsoverdracht is, en dat het maar gelukkig is. dat de Volksvertegenwoordiging de defi nitieve beslissing hierover nog moet nemen. Deze iuiste medede ling houdt dan blijkbaar de ver wachting in, dat Tweede en Eerste Kamer het desbetreffende wets ontwerp dat zo iuist is inge diend niet met de vereiste meerderheid zullen goedkeuren. Wii zullen helaas moeten vre zen. dat die verwachting udel is. Wie ziet er, na alles, wat er ge_- betird is. een weg terug? Tenzn natuurliik helder en klaar zou vaststaan, dat de gebeurtenissen in Indonesië zich zo ontwikkelen, dat er geen grondslag meer aan wezig is voor de vervulling van de verwachtingen, welke de resulta ten van de R.T C. vanzelfsprekend inhouden en waaron die resulta ten feiteliik ziin gebouwd. De a.s. behandeling van het zo juist ingediende wetsontwerp in zake de souvereiniteitsoverdracht zal eer goede gelegenheid bieden in elk geval moeten bieden nm daarover klaarheid te schen ken. De Regering zal een en ander uit de doekjes moeten doen. ook over de thans weer zo veel-be- snrnken kwestie van de „minder heden". Niet alles te dezer zake i» voldoende duideliik. maar het wil ons voorkomen dat er nogal wat misverstanden bestaan. die. hpt ontrekken van de nevels niet in de hand werken. Tn elk geval zal de Regering er f/^e moeten overgaan, de mist, int d° huidige situatie t° verdrijven, „eerdat er een onherroeneluke koslissing ven het Parlement Vomt -redat die beslissing door do r-dolüko elementen van het No- d-wlandso volk aanvaard en he- ffr°D0n kan worden. "FTot gaa+ h°r om een grote verantwnnrdelïik- hoïd waar ons volk niet huiten staat. ramp en het neerkomen van de Da kota heeft gemerkt. Ass. Press is van mening, dat dit toegeschreven dient te worden aan het feit, dat tussen de boerderij en de onheils- plek een heuvel is gelegen. Uit de toestand ter plaatse viel op te maken, dat het vliegtuig over de kop is geslagen en de inzitten den eruit zijn geslingerd. Een van de aanwezigen ter plaatse, de Noor Hilding Martinsen, trof de enige overlevende aan (zie verder in dit bericht Red.), de 12-jarige Izaak Allal. Hij was met roet, rook en olie overdekt en zat tussen twee stoelen in de staart van het toestel beklemd. Hij had erge hovger en vroeg om eten. De taak van de redders was niet gemakkelijk. Het toneel van de ramp ligt bjj een uitgestrekt moe rasgebied. Twee van de redders, zo meldden Reuter en Ass. Press, be leefden een hachelijk moment, kort voor het tijdstip dat zü op de plaats van het ongeluk aankwamen. Grote rotsblokken van 400 en 500 kg kwa men in beweging en de mannen konden nog bijtijds op zij springen. Over het gehele gebied lag een zware mist en sommige dragers, die de stoffelijke resten van de slacht offers wilden bergen verdwaalden. De lijken werden naar de boerderij gebracht. De meesten waren onbe schadigd, echter niet de stoffelijke resten van de volwassenen. De kin deren hadden kort geknipt haar en korte broekjes. Wonderbaarlijke redding. „Het is haast een wonder, dat 'n jongen van twaalf jaar Zo fit is, nadat hij twee dagen in het wrak heeft doorgebracht", verklaarde dr. Nicolaysen, hoofddokter van het ziekenhuis aan een correspondent van Ass. Press. De knaap bleek slechts licht gekwetst te zijn. Zijn neus is geschramd en zijn rechter pols een weinig gezwollen. Hij sprak weinig aanvankelijk, maar later meer. Toen hem gevraagd werd waar hij was, antwoordde Isaac Allal, in het Frans: „Ik ben in Noorwegen." Twee broers en een zuster van Isaac Allal bevinden zich onder de slachtoffers. Volgens de laatste berichten uit het ziekenhuis van Dramman zou de geestesgesteldheid van de jongen goed zijn, hij heeft geen shock op gelopen. Hij vertelde aan de ver pleegsters, dat de andere passagiers waarschijnlijk op slag zijn gedood. Officieel onderzoek. Er is een officiële commissie van onderzoek gevormd om naar de oorzaak van de ramp te speuren. Deze commissie zal vandaag haar werkzaamheden beginnen. Alle in strumenten van het vliegtuig, mo toronderdelen en documenten, die werden aangetroffen, zün zeer zorg vuldig ingepakt om ze niet verlo ren te laten gaan. Er is een wacht bij het toestel geplaatst. Deskundigen, die het ongeluk trachten te reconstrueren, denken dat de Dakota, die bij haar pogin gen om op het vliegveld Fornabu in mist en regen te landen, met een vleugeltop de hoge bomen van het bos raakte, door de bomen ploegde, over de kop tuimelde en tenslotte te pletter sloeg met de neus tegen de bergwand. Gesprek met gezagvoerder Anderson. In een onderhoud dat het ANP had met de heer Anderson die met zijn toestel de PH-TFB evenals de verongelukte Dakota de PH- TFA Zondag j.l. van Lidda naar Tunis vloog, zei deze: „Nadat wii te Fornebu waren aangekomen, hadden we ongeveer drie uur voorsprong op de PH-TFA, want te Fornebu vernamen wii dat de Dakota te Brussel ongeveer twee uur oponthoud had gehad' Om streeks zes uur in de avond werd het vliegtuig verwacht'.. Toen de nacht echter verstreek en niets omtrent het vliegtuig be kend werd. nam hij contact op met Oslo en Nederland. „Hebt u enige indruk wat de oorzaak van deze ramp geweest kan ziin?" vroegen wii de heer Anderson. „Neen", zeide hij: „Ik kan het niet begrijpen. Zij moesten onder weg, zoals ik, diverse meldingen over het weer hebben ontvangen. De piloot kende het vliegveld For nebu. Het was een goede crew bij elkaar en het waren zulke bes te kerels", voegde hij er aan toe. Ik heb zeven maanden met hen gevlogen, i cannot understand it". Morgenochtend om half viif zal gezagvoerder Anderson, die ze ven maanden in dienst is bii de Aero-Holland, wederom met ziin vliegtuig opstijgen naar Noorwe gen waar hij zich met de directie van Aero-Holland en nog enige andere officials naar de plaats van de ramp zal begeven. Minister Mansholt vice-voorx. FAO-eonferentie De Nederlandse minister van Landbouw, Visserij en Voedsel voorziening, S. L. Mansholt, is be noemd tot vice-voorzitter van de conferentie der organisatie voor Voedsel en Landbouw der V.N. (FAO), die Maandag te Washing ton geopend is. Het grootste gevechtsvliegtuig van de Amerikaanse Marine, de Lockheed „Neptunus", is uitgerust met ski's, die aan het drie delige landingsgestel zijn bevestigd, voor landingen tijdens operaties in het Noordpoolgebied. Om het vliegtuig volkomen tegen de koude bestand te maken, heeft men het voorzien van over-verhitters, extra verwarmingstanks en speciale radar en radio-installaties. FRANSE PRESIDENT NAAR ENGELAND Te Parijs is officieel medege deeld, dat de Franse president en mevrouw Auriol begin Maart een officieel bezoek aan de Britse Ko- ninklüke familie zullen brengen. DJOGJAKARTA OPEN GEBIED DJOGJAKARTA, 22 Nov. De correspondent van Aneta te Djogja heeft van het militaire bestuur ter plaatse vernomen, dat het bijzon dere gebied van Djogjakarta thans tot open gebied is verklaard. DOODVONNIS VOLTROKKEN H. M. de Koningin heeft afwij zend beschikt over de ingediende gratie-verzoeken ten behoeve van K. P. Berg. tot de doodstraf ver oordeeld bii sententie van het Bij zonder Hof te Amsterdam. Het vonnis is inmiddels voltrokken. Het officiële rapport van het Hof van onderzoek, ingesteld door de Britse minister van Burgerluchtvaart over de ramp van de K.L.M. Constellation „Nijmegen" bij Prestwick op 20 October 1948 is thans gepubliceerd. Het komt tot de conclusie dat er geen enkele omstandigheid is die het ongeval volledig verklaart en dat het werd veroorzaakt door de samenloop van een aantal ongunstige omstandigheden. „De belangrijkste oorzaken, die tot het ongeval hebben bijgedra gen", worden de volgende ge noemd: 1. Het ontbreken van een waar schuwing aan de gezagvoerder tij dens het radiocontact met het vliegveld, dat het weer slechter werd. 2. De gezagvoerder beschikte in zijn vlieginstructies niet over een nauwkeurig naar de tijd berekend voorschrift, welke koers hij in geval van slecht zicht moest ne men. 3. De misleidende fout op de Iandingskaarten (zowel die van het Amerikaanse leger als van de De Poolse Nationale Vergadering kwam bijeen i.v.m. de benoe ming van maarschalk Rokossowski. Tijdens de rede, die de president op de bijeenkomst van de Nationale Vergadering hield. Links eerste minister Jozef Cyrankiewicz, rechts maarschalk Rokossowski. K.L.M.), die zich in het vliegtuig bevonden. In het rapport wordt critiek geleverd op de organisatie bii het vliegveld Prestwick. Het rapport noemt het niet-doorgeven van een bericht over wijzigingen in de weersomstandigheden aan de ge zagvoerder van het vliegtuig de voornaamste oorzaak van de ramp. Het verzuim van het weerkun dig personeel te Prestwick om streng de hand te houden aan de nakoming van het bevel dat rap porten over verslechtering van het weer in duidelijke taal aan de „Air Traffic Control Officer" moeten worden gegeven, en het verzuim van laatstgenoemde om de door hem in code ontvangen inlichtin gen door te geven hadden tot ge volg, dat de woorden „verslechte ring" en „verslechterend" uit de mondeling aan het vliegtuig ge zonden radioboodschappen werden weggelaten. Volgens het laatste aan de ge zagvoerder verstrekte weerrap- port hing het wolkendek op 230 meter hoogte, maar spoedig daar na werd de dichtheid van lagere wolken zo groot, dat de hoogte van het wolkendek 100 meter werd. Deze verandering werd niet onmiddellijk aan het vliegtuig ge meld. Daar volgens de instructies niet vaker dan om het half uur een weerrapport geseind behoeft te worden. Deze wijziging was voor de K.L.M.-gezagvoerder echter van „het grootste belang", aldus het rapport. Geen K.L.M.-piloot mag de andere landingsbaan gebrui ken, indien het wolkendek lager dan 230 meter is of het zicht min der dan 3 kilometer (het zicht was in feite 2 kilometer). „Het Hof aanvaardt de mening van gezagvoerder Snitslaar, op volger van gezagvoerder Parmen- tier ais hoofd van de Vliegdienst der K.L.M., dat Parmentier in het geheel niet gepoogd zou hebben op Prestwick te landen, indien hem gemeld was, dat het wolken dek op 100 meter hoogte lag. Het rapport is vergezeld van een speciale verklaring van de minister van Burgerluchtvaart, opgesteld in samenwerking met de staatssecretaris voor de Lucht vaart, waarin men het grondper soneel van Prestwick van de ver antwoordelijkheid voor het ge beuren wii ontlasten. De minister acht het „eerlijk tegenover het personeel van de gronddiensten te verklaren, dat het aan.het toestel de volledige inlichtingen en mede werking heeft verstrekt, die bii slecht weer gebruikeliik zijn en dat niet een bepaald lid van het personeel verantwoordelijk ge steld kan worden voor het onge val". Bij het rapport is een foto ge voegd van een verkoolde en ver brande kaart, die men in het wrak vond en die door de bemanning schijnt te zijn gebruikt. Op deze door de Amerikaanse luchtmacht uitgegeven kaart stond de hoogte in de buurt van de plaats van het ongeval aangegeven als 15 meter, dat 150 meter moet zijn. Het Hof doet 9 aanbevelingen, die, naar het hoopt, „er toe zullen bijdragen, dat een herhaling van een dergeliike tragedie voorkomen wordt". De mening van Dr. A. Plesman Dr. A. Plesman heeft Dinsdag middag een korte toelichting ge geven op enkele punten genoemd in het rapport. „In het algemeen gesproken", zo zeide hij, „is het een zeer ern stig rapport. Het is knap gedaan. De conclusie stelt teleur, want de onderzoeker zegt: „Ik weet het niet. Hij komt niet tot een defini tieve gevolgtrekking". Dr. Plesman verklaarde dat de fout in de kaart niet de oorzaak van het ongeval is geweest. De ge zagvoerder houdt zich aan de al gemene „level". Hij stuurt niet naar beneden een gat in. Het voorschrift van de K.L.M.-vlieg dienst is, daar onder die omstan digheden niet lager te vliegen dan ?00 voet. Dr. Plesman acht een motorsto ring, kort voor de ramp, niet uit gesloten. Een later nauwkeurig onderzoek van de motor was ech ter niet meer mogelijk. De in het rapport ter sprake ge brachte kaart werd al jaren in de zelfde vorm gebruikt. De directeur-generaal van de Rijksluchtvaartdienst zal het En gelse officiële rapport met zijn eigen opmerkingen en conclusies zenden aan de Raad voor de Luchtvaart. De Raad zal zich be raden of hij dit verder zal onder zoeken. Met het oog op de ernst van de ramp is dit wel waar schijnlijk. Dinsdagavond is de zesde zitting van de algemene vergadering van de Internationale Radio-Organisatie te Brussel gesloten. Na afloop van de werkzaamheden werd een com munique uitgegeven, waarin wordt gezegd, dat de vergadering een reeks vraagstukken had onderzocht om de uitslag van de informatie- en toenaderingsconferentie te Stre- sa. De radio-organisaties van Al- gerië, Vaticaanstad, Egypte, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Ma rokko, Monaco, Nederland en Tu nis verklaarden dat, naar haar me ning de I.R.O. ingevolge de mis lukking der besprekingen te Stresa niet als deskundig lichaam kan worden aangewezen. Zij hebben bijgevolg verklaard, dat zij voor het einde van 1949 ontslag zullen nemen ais lid van de I.R.O. De Bel gische afvaardiging heeft dezelfde houding aangenomen. De delegaties van de radio-orga nisaties van de landen achter het IJzeren Gordijn verklaarden, dat zij bij de I.R.O. aangesloten blijven. Bevin moet' rust nemen Volgens het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken zal mi nister Ernest Bevin op advies van zijn artsen enige tijd rust moeten nemen. Bevin zal Londen Zaterdag ver laten. Waarheen hij gaat, werd niet meegedeeld. Bevin heeft een hartkwaal en lijdt aan asthma. De president van het Hof van Onderzoek naar de ramp van de „Nijmegen". T. P. MacDonald. heeft de Britse minister van Bur gerluchtvaart, Lord Pakenham, in een brief er van beschuldigd te trachten „zonder bewijzen de RUSSEN ROOFDEN POSTWAGEN Generaal Bourne, de Britse com mandant van Berlijn, heeft een „krachtig protest" ingediend bii de Sowjet-Russische autoriteiten tegen het feit dat de Sowjets op 17 en IR November de sneltrein van Han nover naar de Britse zóne van Ber lijn hebben aangehouden, aldus werd gisteren officieel te Berlijn bekendgemaakt. De eerste maal hielden de Russen de trein bij Mariënborn aan, open den op bevel van een Russische of ficier een verzegelde postwagen, bedreigden de daarin aanwezige postambtenaar met arrestatie en namen d« gehele wagon in beslag. De volgende dag deed zich bij Ma riënborn een dergelijk incident voor. In zijn protestbrief noemt gene raal Bourne de Russische actie een schending van de overeenkomsten van New-York van Mei 1949 en van de Grote Vier op 20 Juni te Parijs. Bourne vraagt de Russische autori teiten om onmiddellijke terugkeer van de postwagon en zijn inhoud en om de verzekering, dat derge lijke incidenten niet meer zuilen voorkomen. Dinsdagavond omstreeks 22.45 uur is te Ermelo een vrachtwagen met oplegger uit Groningen tegen een boom gereden en daarna on middellijk in brand gevlogen. Een der inzittenden J. B„ raakte be kneld en is geheel verbrand. Een tweede inzittende, D. van der H. werd zeer zwaar gewond. Men vreest voor zijn leven. De derde inzittende, wiens initialen even eens J. B. zijn, kwam er met lich te verwondingen af. De vracht auto, die geladen was met stuk goederen, reed in de richting Zwolle. Joegoslavische boekhandel gesloten Te Praag is officieel bekend gemaakt, dat de Joegoslavische boekhandel aldaar na een onder zoek door de politie Dinsdag is gesloten. Volgens de officiële le zing had men bij het onderzoek brochures en literatuur van staats- vijandige strekking aangetroffen. AMERIKA EN DE VOEDSELVOORZIENING President Truman heeft giste ren Amerikaanse medewerking beloofd bij het streven om „voor alle landen een overvloed van voedsel beschikbaar te doen ko men". Hii noemde dit „een voor name poging tot samenwerking, tot het bereiken van ons gemeen schappelijke doel: een stabiele en vreedzame wereld". Op de jaarlijkse vergadering van de Voedsel- en Landbouwor ganisatie der Verenigde Naties verklaarde hii: „Wij kunnen de i ------ i - i V Cl JVXctCtl Uw 111 TV II KUllliCll Uw mensheid overal ter wereld betere de ramp te leggen op de piloot.' In de brief zegt de president: „Daar noch U noch de Staatsse cretaris in het vliegtuig waren op het ogenblik van het besluit van de piloot, kan er geen feiteliike basis voor een dergeliike houding zijn, welke, indien ik het zeggen mag, de gehele procedure van onpartijdig openbaar onderzoek waardeloos, zo niet tot een onge paste klucht, maakt. Het is mii duidelijk, dat het doel van deze verklaring is, de gehele verant woordelijkheid. zonder bewijzen, te leggen op een dode. een piloot met een smetteloze dienststaat en ongeëvenaarde ervaring." gezondheid, langere levensduur en groter geluk bezorgen. Onze erva ring. onze kennis, onze technische deskundigen staan alle voor u ter beschikking en ik hoop, dat ge voort zult gaan er een beroep op te doen. wanneer dit nodig is". Bommen op Helgoland Bommenwerpers van de Royal Air Force voerden hedennacht met 500 pondsbommen een aanval op Hel goland uit. Helgoland is reeds verscheidene malen voor oefenbombardementen gebruikt. „In de Ronde Tafel Conferentie met Indonesië zijn partijen het eens geworden over de wijze, waarop de souvereiniteit over Indonesië door het Koninkrijk der Nederlanden zal worden over gedragen. Een misschien nog belangrijker resultaat der confe rentie is geweest, dat een nieuwe sfeer van vertrouwen en onderlinge waardering werd geschapen, die onmisbaar is voor de gewenste verdere ontwikkeling van zaken. Indien dit vertrou wen bewaard blijft, zal dit een sterkere band tussen Nederland en Indonesië vormen dan welke staatkundige of volkenrechter- lijke constructie ook uit zichzelf zou vermogen te scheppen". Aldus verklaart de Nederlandse regering in de Memorie van Toe lichting op het wetsontwerp geti teld „Overdracht van de souverei niteit over Indonesië", dat gisteren aan de Tweede Kamer der Staten- Generaal is aangeboden, onderte kend door het gehele kabinet. Het stuk geeft een historisch overzicht over de ontwikkeling van 't Indonesische probleem dat besluit met de woorden: „Onge twijfeld staat, indien de resultaten der R.T.C. bekrachtigd worden, de regering van de jonge Verenig de Staten van Indonesië voor een buitenmate zware taak. De steun echter van Nederland en van an dere naties, die in de opbouw van een krachtig en gezond nationaal Indondesisch staatsbestel een groot belang voor Indonesië en zelfs voor de wereld zien, zal die kun nen verlichten, moeilijkheden zul len de regering niet bespaard blij ven. Indien zij echter met jeug dige kracht onveranderd het grootse doel blijft nastreven dat zij zich blijkens het ontwerp harer constitutie voor ogen heeft ge steld, namelijk om in de maat schappij en in de volkomen sou- vereine rechtstaat Vrii Indonesië het geluk te verwezenlijken van welvaart, vrede en vrijheid, zal het eind van een periode van be proevingen voor Indonesië en Ne derland in zicht kunnen komen".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1949 | | pagina 1