Europa's Landbouw en Veeteelt naar nieuwe wegen? Heilig Jaar voorbereid met Heilige Missie DWAAS EN WIJS m EEN WERELDREIS ROME stad van Mariaverering Mens en samenleving ïingen in het n Haarlem ;e beker league Maandag 12 December 1949 PAG. 3 Ontelbare Madonna's sieren de straten Over het zaaien van dollars O.E.E.C. ontwierp moderniseringsplan Europa moet zichzelf voeden Naar wij vernemen: Merkwaardige bedetocht op 26 December Engelse Zondag Allerlei uit andere landen VERWACHTING eld door het K.N.M.I. Geldig van Maandag- linsdagavond. :nde bewolking oenemende bewolking ijk wat regen of mot- jn daar wellicht voor- or enige sneeuw. Aan- ïinig wind, later meest l tussen west en zuid- amelijk in het zuiden /an het land vannacht chtend lichte vorst, leidelijke stijging van de Bisschop van Haar- :noemd tot pastoor te n, de zeereerw. heer enmeijer, die rector n (St. Cunera-gesticht) de Bisschop van Haar- tslag verleend wegens zeereerw. heer C. M. n, die pastoor was te a. 5SEN OP BEZOEK 'IJ TITO? IK, 12 Dec. (A.F.P.), Amerikaanse radio- Drew Paerson zou lanse ambassade te ;t State Department weten, dat twee Rus- anliikheden, die ver te Zagreb ziin aange- onderhoud hebben maarschalk Tito. Na uren met de Joego- aarschalk te hebben ijn de twee Sowjet- :den per vliegtuig ikken, aldus het be- :iER VERMIST 4HAGE, 12 Dec. van het Engelse s.s. ;t", dat zich op de )ceaan nabij de Golf bevindt, wordt een mist. De schepen, die igeving van de „Em- levinden is verzocht ntuele ^drenkeling uit REGERINGS- ENDINGEN morie van Antwoord ing van O.K.W. zegt ten aanzien van het dat een ontwerp- grotendeels gereed is het er mede eens, gekomen is om het ingsuitzendingen te Het ligt in het voor- n vermindering met Januari a.s. over te i hoeverre het moge- Ie dan nog nodig ge- gsuitzendingen door renigingen te doen aakt een punt van weging uit. OBELPRIJZEN 'GEREIKT M, 10 Dec. (Reuter), •eeduizend personen ng hebben Zaterdag uitreiking van de dit ie Nobelprijzen voor chemie en genees- Kroonprins Gustaaf Concertgebouw te ige.woond. derscheiden geleer- s bekend, professor wa van Japan, prof. ique, prof. Walter uit Zwitserland en iiniz van Portugal, te, die niet zelf te rm zijn, was de Por- elastigde Despinay aanse lening Indonesië? tTA, 11 Dec. (Reu- umitro deelde heden lig na de overdracht eit, enige deskundi- isch en financieel aar de Ver. Staten om daar met 't be- Vmerikaanse im- en prekingen te voeren van 150 millioen nesië. van de Zaterdag rerwedstrijden (2a 2—0 1—1 1—1 1—0 2—0 1—1 1—1 4—2 0—2 0—0 1—0 1—2 2—1 6—0 2—1 2—2 3—1 windon Town YIpswich T. Idham Athl. lansfield Town lester —Norwich City head Torquay Un. estStockp. C. ley mere Rovers County ford City •field eford Un. lend Un. am •mingham City ierby County land :ster Un. -Liverpool ■W. Bromw. Alb. Burnley Ihelsea enal W.—Bolton W. 1—1 4—2 1—3 0-2 1—0 3—2 1—1 4—1 2—2 2—1 1—1 ueenspark ft. 00 try City 22 sby Town 10 ited 20 est. Nord end 32 ton Town 01 ield United 0—4 Southampton 22 Barnsley 22 -Westham Un. 21 urSwansea T 31 In de Grote Kerk te Den Haag werd Zatérdag middag een plechtige herdenking van de geval lenen en slachtoffers in de strijd voor de vrijheid tegen Japan in Zuid-Oost-Azië gehouden, die ook door H.M. Koningin Juliana werd bijgewoond. Overzicht van de aanwezigen in de Grote Kerk. (Van onze Partjse correspondent) Als de West-Europese boeren hun beste beentje voor zetten, kunnen zij over een jaar of vijf, zes voor een jaarlijkse bezuini ging van niet minder dan 1250 millioen dollar zorgen, ten behoeve van hun en ons dollar-arme Westen. Ziedaar, de wel erg sprookjesachtige berekening, die werd gemaakt door de leden van het Comité voor Voedselvoorziening, Landbouw en Veeteelt, van de Organisatie voor Europese Economische Coöpe ratie. Zij stelden hun bevindingen te boek in een lijvig rapport van 57 dicht betiktte vellen. Een brochure, welker inhoud men zou kunnen samenvatten in deze slagzin: „Wie dollars zaait, zal méér dollars oogsten". Dezer dagen werd over deze zaak in een van de wachtkamerachtige, met eiken betimmerde vergaderza len van het Parijse „Chateau de la Muette" een grote persconferentie gehouden. Enkele bekende figuren van de OEEC. de secretaris-gene raal Robert Marjolin, de voorzitter van het uitvoerend comité Sir Ed mund Hall Patch, de president van het „Subcomité voor plannen en programma's van landbouw en vee teelt" Edward Lloyd, en de zeer Ierse agrarische deskundige O'Con- nell pronken achter de tafel. Zij al len zochten naar de bloemrijkste woorden om het eminente belang van agrarische productieverhoging duidelijk te maken. „Europa moet zichzelf voeden", dit was ten naas te bij de rode draad van hun be toog, ook al wees dan Robert Mar jolin er op, dat er altijd ruimte zal blijven voor invoer uit het Weste lijk halfrond. HET ABC DER BEZUI NIGING Als men de rekening opmaakt van de uit het Westelijk halfrond naar Europa's „Marshall-landen" gevoerde goederen, ziet men, dat de post door menselijk voedsel en veevoer bijna veertig procent van het geheel bedraagt. Dat is dus haast de helft. Geen wonder, dat de economen van West-Europa we tend hoe slecht wij in onze dollars zitten, zich er mee hebben bezig gehouden, hoe deze post vermin derd kan worden. Zij geven de volgende raad: A. Verbouw meer veevoeder-pro ducten. De import hoeft dan niet meer zo groot te zijn, en de ge zondheidstoestand van het vee kan er door vooruit gaan, zodat er meer melk, boter, kaas en vlees zal wor den verkregen. Bovendien zou het dan niet meer hoeven voor te ko men, dat er melk of graan als vee voer wordt gebruikt B. Verbeter de algemene bodem productie! Dit kan onder meer door een betere selectie van zaad- of pootgewassen; door intensievere be mesting; door een fellere strijd te gen onkruid en schadelijk gedierte; en in sommige streken ook door een betere landbouwkundige voorlich ting. C. Veredel de veestapel! Niet al leen door een krachtiger actie te gen veeziekten, maar vooral ook door een nauwkeuriger keus van fokdieren. Een beetje „Amerikaans" doet de raad aan, om kunstmatige bevruchting toe te passen.vol gens het rapport is die methode goedkoper en biedt zij meer kans op een goed resultaat. D. Mechaniseer! Moderniseer! Er zijn in West-Europa boeren, wier techniek een vergelijking met de beste Amerikaanse methoden best kan doorstaan. Er zijn echter ook, bijvoorbeeld in Frankrijk, nog veel boeren, die werkwijzen toepassen van honderd jaar of meer geleden. Zij geven niet zoveel om „toppro- ductie". Als zij en hun gezin van de opbrengst van hun lap grond kunnen leven, zijn zij al min of meer te vree. Tractors hebben wij nodig, moderne oogstmachines. etc. Wist u dat er nog veel silos in ge bruik zijn, die door hun ouderwet se constructie een verlies van 25°/o opleveren? En dan te weten, dat dit verlies bij een moderne silo nog maar 1 "/o bedraagt CREDIETEN NODIG Men zal begrijpen, dat deze voor gestelde verbetering niet vanzelf zal komen. Er is van alles voor no dig. Propaganda, voorlichting, on derricht, encredieten. Veel credieten zelfs. De regeringen, tot 1952 nog gesteund door de dollars van het Marshall-plan, zullen wat dit betreft nauw moeten samenwer ken met de boerenorganisaties. Al zal men het theoretisch mogelijke resultaat na vijf jaar al een be zuiniging, élk jaar, van 1250 mil lioen dollars in de practijk moei lijker kunnen bereiken dan men in de studeerkamers van de OEEC zou hopen, het feit is daar, dat de slagzin „.Zaai dollars, dan oogst gij goud!" een grote kern van waar heid bevat. Maar de moeilijkheden zijn vele. Zeer vele! Als men, met het doel om de ruilhandel in agrari sche producten tussen de Euro pese landen te vergroten, de me dewerking der boeren wil win nen, zullen de regeringen het on derling eens moeten worden over een loon- en prijspolitiek, die ze kere garanties inhoudt voor de betrokken boeren. En dat is ge makkelijker gezegd dan gedaan. De prijzen namelijk lopen in de diverse landen wel eens hemels breed uiteen. Denk maar eens aan de voor 1950 geraamde, en in Amerikaanse dol lars uitgedrukte, gemiddelde prijs voor een ton graan, te betalen aan de boer. In Nederland, dat op dit gebied het zuinigst blijkt te zijn, schat men 58 dollars, maar in een land als Frankrijk 71 dollars en in Zwitserland zelfs 147. Dit betekent aan de ene kant, dat men in Neder land voorzeker geen Frans of Zwit sers graan zal willen kopen, nade- maal wij ons dan bekocht zouden voelen, maar het betekent ook, dat de agrarische bonden in Zwit serland of Frankrijk van „dumping" zouden gaan praten als hun rege ringen het zoveel goedkopere Ne derlandse graan op de eigen markt zouden willen brengen. Kortom 't rapport van de OEEC- commissie telde 57 pagina's. Maar men zou gemakkelijk nóg een paar rapporten van deze dikte kunnen wijden aan de politieke, sociale en economische puzzles, die opduiken zodra men de schone theorie aan de harde werkelijkheid gaat toet sen. Doch dit verandert niets aan het feit, dat wij, in West-Europa millioenen en millioenen dollars kunnen bezuinigen, als wij onze bodemproductie grootscheeps ver beteren en moderniseren. De hand aan de ploeg dus! is tegen twee leden van het „Commando Pieterse" de dood straf geëist; tegen twee anderen werd resp. 15 en 20 jaar gevor derd is ir. P. Verhagen te Rotterdam door de Senaat der Technische Hogeschool te Delft het ere-doc- toraat in de technische weten schappen verleend maakte het gemeentebestuur van Bussum de begroting sluitend, door van alle muziek- en zang verenigingen de subsidies in te houden, door het politiekorps in te krimpen en de exploitatie der sportvelden aan de sportvereni gingen over te dragen heeft Mgr. W. P. A. M. Mut- saerts, bisschop van 's-Hertogen- bosch, in de St. Petrus-banden- kerk te Oisterwijk een carillon van 42 klokken geconsacreerd ontvingen twee Haarlemse pad vinders het gouden Jan van Hoof- kruis, uit erkentelijkheid voor hun redding van een Belgisch echtpaar, dat in de Maas dreigde te verdrinken. Een 16-jarige Haagse verkenner kreeg dezelfde onderscheiding. Hij redde met levensgevaar een 18-jarig meisje uit zee. NOORD-NEDERLANDERS, zo stijf en zo gewend hun godsdien stig leven te verbergen, omdat er j zo velen zijn die elkander niet begrijpen, kunnen zich zeer moei lijk indenken in de sfeer van een i millioenenstad als Rome, bewoond door vurige en spontane Zuider lingen, allen katholiek en bezield door hetzelfde geloof Maria voor al is onze stad het voorwerp van warme, kinderlijke en hartelijke openbare volksverering. Rome heeft ongeveer 80, ja tachtig, ker ken die aan Maria onder een of andere titel zijn toegewijd. Verder is het voor iemand die die het niet gezien heeft (ook aan de gewone vluchtige pelgrim ont gaat het veelal) haast niet te ge loven hoeveel afbeeldingen van de Madonna de straten van onze we reldstad sieren. Om U een indruk te geven vertel ik uit mijn eigen dagelijks leven. Iedere morgen ga ik de H. Mis lezen in een soort pen sionaat, voor zusters en kinderen. Het is twee minuten van de ingang van mijn klooster, het Angelicum. Als ik het hek voor ons huis en kerk doorga, zou ik even om de hoek kijkend de Madonna kunnen groeten, die aan de buitenmuur van onze kerk is aangebracht, waar 'n steeds brandend electrisch lampje de aandacht van de voorbij gangers trekt. Maar nodig is dat niet. Want na enige passen reeds kan ik een op wit-marmeren bas- relief voorgestelde Maria met Kindje groeten, ingemetseld boven de garage-deur in de wand van de ambtswoning van de legerbisschop. Een hoogst eenvoudig artistieke bronzen wandkandelaar houdt een electrische kaars voor de beeltenis. Nauwelijks ben ik deze Madonna voorbij, of rechts op de hoek van het majestueuze Palarro del Grillo staat een beetje hoog, Maria met haar goddelijk kindje op de arm en kijkt over de ruïnen van pas bloot gelegde ferums en markthallen heen. naar Rome's westelijke helft, waarheen zij zegenend de hand uit strekt. Door de opgravingen is deze Madonna wel wat buiten het verkeer geraakt en ik had al enige jaren de straat op- en afgelopen, voordat ik haar plotseling ontdekte. Dan ga ik links af en ben na en kele passen aan mijn bestemming. Maar als ik tien passen rechtdoor zou lopen, zou ik rechts en links Maria weer ontmoeten. Links is 'n klein kapelletje, eigenlijk een kleine donkere ruimte aan de straat met een hek ervoor, waarin een altaar tje staat met een Maria-beeltenis. Het wordt trouw onderhouden en er staan altijd verse bloemen. En reehts, pal er tegenover, in de ko lossale uit enorme blokken opge trokken Rom. muur overblijfsel van heidense bouwwerken, zie ik boven een klooster-poortje, dat nu buiten gebruik is geraakt, omdat het in dat murencomplex ingebouwde klooster bij de opgravingen is afge broken, een fijn bewerkte voorstel ling van de boodschap van de engel aan Maria. Een paar huizen verder is op de hoek van een nauw volks straatje, precies boven het kran tenstalletje, weer een Madonna in de muur van het huis bevestigd. Ik mag wel zeggen, dat de Ma donna's in alle wijken van Rome even talrijk zijn ais juist in mijn omgeving, maar overal in de stad op de drukste pleinen of in stille straatjes of in 'n rustig hoekje kan men ze vinden en groeten. Want dat doen de Romeinen, zij groeten gaarne de Madonna, die zij op hun weg zien, met eerbied en kinder lijke liefde. Niemand geneert zich om dit zo midden op straat te doen, want er is geen kwestie van gene ren. Het is even gewoon als het groeten van een goede bekende. Iedereen weet dat Maria bestaat en ons ziet. Welnu ^dan. Op een druk plein (piarra Spagna) staat op een hoge zuil 'n Maria Onbevlekt Ontvangen, monu ment opgericht na de plechtige af kondiging van het dogma door Pius IX (1854). Op 8 December elk jaar gaat heel Rome daar hulde brengen aan Maria. Men neemt bloemen mede of koopt er onder weg. De ruimte rondom het beeld groeit tot één bloemenaltaar. Ie dereen legt de zijne eerbiedig er bij. Plein en aanliggende straten zijn als een reusachtige kerkruimte. Het verkeer is omgelegd. Vanuit de Spaanse ambassade worden 't Ave Maria en andere godsdienstige ge zangen met behulp van een gra- mophoon over de volksmassa ver spreid. Er wordt gebeden en gezon- en verkenners houden een gematig de orde, niet te stroef want het moet leven blijven, geen politie- gedril. De politie is er wel, maar handelt evenzo Deze jaarlijkse Maria-hulde van Rome's burgerij is ook in de oorlogsjaren even groots volgehouden. U kunt begrij pen, hoe eerst de Duitse, daarna de Amerikaanse bezettingssoldaten opkeken. De Italianen houden allen veel van Maria, omdat zij de Moeder Gods is. Als zij haar huldigen, be lijden zij het hoofddogma van het Christendom: Jezus Christus waar achtig God en waarachtig mens, en daarom onze Middelaar bij den Vader. Italië zal gezegend en het geloof van zijnvolk bewaard blij ven, omdat het zoveel verering heeft voor Maria. Spreekt toch nooit, gij mensen van het Noorden, dat pharizeïsche oordeel uit; hoe dichter bij Rome, hoe slechtere Christenen. Behalve zelfverheffing, aan God zo onaangenaam, is dit gezegde te vens een oordeel over een volk, dat ge totaal niet kent en nog minder in de ziel begrijpt. Dr. L. Bender O.P. MERKWAARDIG IS HET ZEKER, dat t.o.v. de allereerste waarden, die welke ten grondslag liggen aan alle verdere verhoudingen en het wezen, de natuur en de aard zelf van de dingen uitmaken, een zo verschillend standpunt wordt in genomen. Wij laten de verklaring hiervan voor het ogenblik buiten beschouwing. Maar wie de loop van de geschiedenis in deze laatste honderd jaar, vanaf de moderne mens, de „burger" van 1849, over de nieuwe moderne mens, de „ar beider" van een halve eeuw later, tot aan de hedendaagse mens van 1949, observeert en de geestelijke stromingen van onze eigen tijd die per tracht te ontleden, neemt on vermijdelijk waar, dat een van de meest in het oog springende ver schijnselen is de strijd om de men selijke persoonlijkheid, vrijheid en verantwoordelijkheid. Terwijl men zich aan de ene zijde bewust is, dat het gaat om de Gods-gaven aan de mens, om eigen schappen die de Schepper aan het menselijk schepsel heeft meegege ven die derhalve een altijd en on veranderlijk geldende eeuwigheids waarde bezitten, worden van de andere kant juist deze primaire, tot de natuur zelf van de mens be horende goederen in allerlei vor men aangevallen. Het allereerste, het meest funda mentele in de mens, zijn persoon lijkheid loopt gevaar meer en meer te worden uitgehold tot een begrip, waaraan geen enkele werkelijkheid meer beantwoordt. Men kan zelfs zonder overdrijving zeggen, dat de geestelijke crisis van de chaotische tijden die wij beleven, zich mede om dit als een van de hoofdpunten beweegt. Het zijn zeer agressieve machten wij weten het van nabij en zien het in het buitenland die de per soonlijkheid van de mens trachten te ondermijnen en het er op aan leggen, deze zelfs geheel te vernie tigen en hem als een willoos werk tuig, een „ding", een „nummer" over te leveren aan een onbepeTkte macht boven hem. Socialistische, communistische en andere dictatorische stelsels of zelfs de economische nood der tijden maken van de moderne mens een slaaf, een gebondene, een van zijn persoonlijkheid en vrijheid beroof de, die zich aan de oppermacht en willekeur van een min of meer ty- (Van een bijzondere medewerker) MAANDEN reeds leeft1 Rome met de gedachten gericht op de komende grote gebeurtenis: het H. Jaar. Want nog vóór de H. Vader op Kerstavond plechtig de H. Deur van de St. Pieter zal openen, zullen er talrijke pelgrims in de Eeuwige Stad zijn om deze ceremonie bij te wonen en door haar de wijdse basiliek te betreden,. En vanaf die dag zal een stroom van reizigers naar Rome komen. De stad verwacht een goede tijd, het zouden geen echte Italianen zijn, als ze het hier niet van do zakelijke kant bekeken. Over de voorbereidingen, die getroffen wer den om de stroom van pelgrims te ontvangen, werd reeds uitvoerig in de kranten bericht. Naast deze zakelijke voorbereidingen zijn er toch nog wel andere, van meer geestelijke aard en ook deze zijn op het ogenblik in volle gang. Men zou ze inderdaad de geestelijke voorbereiding kunnen noemen. Zo wordt al sinds een paar we ken door de beroemde predikan ten van Italia een soort missie ge predikt in de Eeuwige Stad. De Jesuïeten paters Lombardi en Ro- tondi en de seculiere Don Catali preken op het ogenblik alle drie in Rome's kerken. Predikant in 121 kerken Natuurlijk heeft de door heel Italië vermaarde pater Lombardi de leiding; hij preekt in de S. Ma ria Maggiore. Deze kerk is verbonden met de 120 parochiekerken van Rome, zo dat de gelovigen in hun eigen di parochiekerk de preken kunnen volgen. Opvallend is de grote toeloop van mannen naar deze oefeningen, waardoor men algemeen veel vrucht van deze volksmissie ver wacht. De jubilé-aflaat Een ander gewichtig besluit, dat deze dagen gevallen is, voorziet in een gezamenlijk bezoeken van de grote basilieken tot verdienen van de jubilé-aflaat door alle priesters, die in Rome studeren. Hun aan tal bedraagt enkele duizenden en ze vertegenwoordigen vrijwel al le landen van de wereld. De H. Vader was zo met dit plan inge nomen toen hij het vernam, dat hij zijn voornemen uitsprak indien het hem enigszins mogelijk zou zijn deze bedetocht van z'n jonge geestelijken mee te maken. Op 26 Dec. zullen ze de St. Pieter bezoeken, op 27 Dec. St. Paulus- buiten-de-Muren en op 28 Dec. St. Jan van Lateranen en S. Ma ria Maggiore. Zo dit plan doorgaat, zal de stad dus op die dagen een merkwaardige bedetocht te zien geven en een zeer schone inzet van. het H. Jaar. De Engelse Zondag heeft "blijkens een onlangs door een groep sociologen ingestelde enquête als „dag des Heren" niet veel meer te betekenen, want slechts 15 procent van alle Engelsen gaat naar de kerk. De Zondag is in Engeland een doodsaaie dag, een dag zonder karakter, geen vis en geen vlees. Het leven op Zondag stikt er in een keurslijf van uit de negentiende eeuw overgebleven verbodsbepalingen, die de Engelse Zondag maken tot een volkomen negatieve dag, een dag van niets-doen, vervelend niets-doen, zonder meer. Als men de wijze waarop de gemiddelde Engelsman zijn Zondag besteedt eens in een kort overzicht zou willen samenvatten, zou dit er ongeveer als volgt uitzien: 14 van elke 20 Britten luisteren naar de radio, 8 van elke 20 brengen of ontvangen bezoeken, 8 gaan wandelen, 4 schar relen wat rond in him tuintje, 4 gaan naar de kroeg, 2 gaan naar de bioscoop en 3 naar de kerk. De meesten doen meer dan één van deze dingen. Huizen De vroede vaderen van Meldorf, een dorp in Sleeswijk Holstein, hebben een hypotheek op het gemeentehuis genomen om geld te krijgen voor de bouw van 20 nieuwe huizen voor uitgewekenen. Soep Op een vergadering van hoofdredacteuren in de staat Iowa heeft Allen Gould, hoofdredacteur van Ass. Press, verteld, dat geen enkel bericht veilig is voor de Russische censuur. Hij vertelde dat de censuur drastisch geknipt had in van vijf mark. een verhaal van de correspondent van A.P. in Moskou over recepten ter bereiding van Russische soepen. Sommige uitspraken van sommige oude heren kunnen ons verbazen om de scherpzinnigheid waar mee ze worden gelanceerd. Mannen van levens ervaring hebben recht van spreken, ofschoon hen soms ook verweten kan worden, dat ze de nieuwe tijden bevooroordeeld tegemoet treden. Wat zegt de 84-jarige dr. Andrew Hall, door de Amerikaanse vereniging van doktoren gekozen tot „dokter van het jaar"? Dit is zijn mening over het socialisme: „Er zijn maar twee plaatsen waar het bestaanbaar is. De ene plaats is de hemel, waar men geen socialisme nodig heeft, de andere is de hel, waar het al is". Bier Jack Taylor, steward van een Engelse club in Ipswich, heeft een chrysanthemum-plant die op bier gedijt. Hij voedt de plant, die nu drie meter hoog is, met droesem uit biervaten. Sigaren De Finse componist Jean Sibelius heeft aan de nationale stichting tot bevordering van de kunst in Finland getele grafeerd, dat de 84 kisten sigaren, die hem ter gelegen heid van zijn 84ste verjaardag door Amerikaanse vrienden gezonden zijn, htm triomftocht door Finland zijn be gonnen. „Ik voel me als een koning", aldus Sibelius. Dessert Een rechter te Cham bij Muenchen zag twee mannen roken in de rechtszaal. Hij gaf hun onmiddellijk een boete En het was niet gestolen. Op weg naar huis steeg hij af bij een kerk om de pastoor de vijf mark te geven. Toen hij weer buiten kwam, was de fiets weg. Ze zijn er nog Volgens de Amerikaanse statistieken zijn er op het ogenblik in Amerika meer dan 400.000 Indianen, tegen 250.000 in 1880 en 398.000 in 1936. De staat Oklahoma heeft de meeste Indianen, nl. 120.000, Arizona volgt met 65.000 Knus clubje Radio Moskou heeft bekend gemaakt, dat er in de Sovjet-Unie een schaaktournooi met 300.000 spelers ge houden zal worden. Het bericht werd in Londen door de Sovjet-luisterpost opgevangen. Men verwacht zoveel deelnemers bij het jaarlijkse tournooi van schaakamateurs der collectieve boerderijen. Verleden jaar deden 103.000 spelers mee. De stakkerds Een Japanse zakenman uit. Brazilië is in Tokio aange komen om een bevestiging te krijgen van' keizer Hirohito, dat Japan de oorlog heeft verloren en door de Amerikanen is bezet. Duizenden Japanners in Brazilië geloven dit namelijk niet en denken dat generaal MacArthur een gevangene van Japan is. PLAATJE IN DE MIST Vlees Een Keulse slager, uit wiens winkel elke dag ettelijke ponden vlees werden gestolen, hing een prachtstuk op een in het oog vallende plaats en maakte het vast aan een alarminstallatie. HJj kreeg de dief Een van beiden was zelf rechter. Het is curieus Hier is een bericht dat niemand hoeft te geloven. Een boer, die enkele inkopen deed te Krefeld, bedacht plotseling met schrik, dat hij zijn fiets onbeheerd had laten staan zonder haar op slot te doen. Hij beloofde vijf mark te geven voor een liefdadig doel als het rijwiel niet zou zijn gestolen. „Pappie, wat is mist?" „Zeepsop dat de engeltjes morsen als ze in het bad gaan". raniek gezag heeft te onderwerpei Zucht hij niet in concentratie kamp of dwangarbeid, dan is hi toch minstens de gevangene van formulieren. Zijn persoonlijkheid i verloochend. Niemand zal kunnen ontkenr dat dit zelfs in een democratisch tijd en ortder een democratiscl staatsbestel min of meer mogelijk en misschien zelfs maar al te zeer het geval is. Te veel leidt de Mar xistische opvatting tot wat door de volksmond „ambtenarij" en op het laatse congres der KVP meer vor melijk „bevoegdheids-imperialisme" is genoemd en waardoor niet ten onrechte een ambtenarenstaat of 'n land dat op weg is zulks te worden, gekarakteriseerd kan worden. De staat tracht alle bevoegdheden van het maatschappelijk leven aan zich te trekken en alles tot in het uiter ste te reglementeren. Men tracht de mens van wieg tot graf in stoffelijk opzicht zo volmaakt mogelijk geluk- kig te maken. Sociale zekerheid wil het leven van de mens in de hoogst mogelijke mate veilig stellen; de staat neemt steeds meer de zorg voor de mens over, of beweert zulks althans. Hier ligt juist het punt, waar het probleem mens en samenleving en omgekeerd in een acuut stadium treedt. Het gevaar is toch immers niet geheel denkbeeldig dat de mens, die op deze wijze zich van vele zorgen ziet bevrijd, daardoor niet enkel zorgfcn-loos, maar ook zorgeloos wordt. Men moet ten vol le erkennen dat de gemeenschap, de staat, de plicht heeft, zowel ne gatief de rechtsorde te handhaven als ook positief maatregelen te ne men die het algemeen welzijn be vorderen. Maar deze erkenning staat niet toe, de eis te miskennen of te verkleinen dat het op de eer ste plaats iedere menselijke persoon zelf is, op wie de verantwoordelijk heid voor zijn eigen welzijn rust. De allereerste grondslag toch van de sociale zekerheid is gelegen in de eigen activiteit van de mens. Eigen krachtsinspanning moet het hem mogelijk maken, zekerheid van bestaan en daarmede vrijwaring te gen gebrek te verschaffen. Dit beginsel dat behoort tot onze Katholieke zedelijkheidsopvattingen, tot onze maatschappij-beschouwing, plaatst dus de waarde van de per soon, van de individuele persoon lijkheid op de voorgrond. Op de eerste plaats draagt een ieder de verantwoordelijkheid voor het wel zijn van zichzelf en de zijnen van de grotere gemeenschap waartoe hij behoort. Dit bewustzijn van eigen persoonlijkheid, dit persoonlijk ver antwoordelijkheidsbesef is in onze ogen een allerkostbaarst goed, waarop geen enkele aanslag geduld kan worden. Wel aanvaarden wij, dat de ver schillende gemeenschappen, de staat, verantwoordelijk is voor het materiële lot en het geestelijk wel zijn der individuen. Verantwoorde lijkheid bestaat zowel voor de bur ger als voor de regering. Maar het is onaanvaardbaar, als de mens zijn eigen verantwoordelijkheid zou wil len overdragen op hen die op demo cratische of ondemocratische wijze zijn leiders zijn; als anderen voor hem denken, anderen voor hem or ganiseren, anderen zijn lasten dra gen; kortom, als hij als mens, als persoonlijkheid geen plaats meer inneemt in de maatschappij en al leen maar vegeteert, als hij niet zelf meer leeft, maar wordt ge leefd. Dit zou immers betekenen dat hij zowel zijn persoonlijkheid als zijn vrijheid en verantwoordelijk heidsbesef verloren heeft. Wij be hoeven hier niet te wijzen op de jongste geschiedenis van Duits land en de huidige toestand in de landen achter het ijzeren gordijn. Het gaat dus om de veiligstelling en bescherming van het geestelijk element, van het diepste wezen van de mens. Waar niet-christelijke stelsels hem verlagen tot de moder ne vormen van slavernij die wel licht nog verschrikkelijker zijn dan de vroegere, komt het Christendom op voor wat de liturg, taal der kerk zelf zo typerend „de menselijke waardinheid" noemt. Het ideaal van de vrije, zelfstandige mens is een eis van natuurrecht en Chris telijke rechtvaardigheid, die niet verkracht kan worden, welke de theorieën en praktijken ook zijn welke het verschrikkelijk verval van deze beginselen in de hand pogen te werken. Maar deze menselijke persoonlijk heid met haar vrijheid en verant woordelijkheid zien wij niet los van het gezag, van de gebondenheid. De mens leeft van nature in gemeen schap, welke juist ten doel heeft, de voorwaarden te scheppen waar door de persoonlijke werkzaamheid en verantwoordelijkheid tot ont plooiing wordt gebracht. Tussen mens en gemeenschap moet een juiste synthese zijn. een evenwicht en harmonische orde. Hierbij moet rekening worden gehouden met de eigen verantwoordelijkheid der ge meenschap, de eigen verantwoorde lijkheid van het individu en de me de-verantwoordelijkheid van de in dividuen voor elkaar, van de indi viduen voor het streven van de overheid en van de overheid voor het streven der individuen. Wan neer overheid en individuen geza menlijk de verantwoordelijkheid dragen, zoals dit in een democrati sche staat het best geschiedt, is de sociale zekerheid op de meest doel treffende wijze verzekerd. Wat wij dus afwijzen is de over drijving van de rol, die de gemeen schap Tieeft te vervullen. De staat mag zich niet stellen in de plaats van het individu en niet alles tot in het uiterste, ten koste van de persoonlijke rechten, willen regelen. Persoonlijkheid en vrijheid dienen volkomen geëerbiedigd, beschermd en bevorderd te worden. Door een juist inzicht van wezen en taak zowel van de mens zijn eigen waardigheid als van de ge meenschap wordt het proces van massaficatie, dat men een van de modernste kwalen kan noemen, in zijn voortgang gestuit en de móge lijkheid geschapen voor een gezond making van de hedendaagse samen leving. Wie er meer van wil weten bestudere de besluiten van het Congres der KVP dat onlangs t- Utrecht werd gehouden. B CONGRES OP „DRAKENBURG" Actuele problemen Op 15, 16 en 17 December zal op „Drakenburgh" bij Hilversum een congres worden gehouden over de invloed van pers, bios coop en radio op de jeugd. Dit congres wordt georganiseerd door het „Bureau International Catho lique de l'Engence" in samenwer king met de katholieke jeugdraad en het katholiek verbond voor kinderbescherming. Vertegen woordigers van 23 landen zullen er aan deelnemen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1949 | | pagina 3