Kamp Friedland: centrale van Duitse ellende Het De Surriento-passagiers willen de firma Muller en Co. een proces aandoen Prijzenswaardig initiatief tot practische naastenliefde 125 jaar Katholiek werk van barmhartigheid UURPROEF De Beurs Nieuwe boeken de Behouden terug in het vaderland, maar Restitutie verlangd van f75 tot f 100 per persoon Radio Lausanne centrum van internationale geluksketen Naar wij vernemen: Jubileum te Amsterdam HET BEGRAVEN DER ARMEN Duitsland vijf jaar na zijn capitulatie (2) Vreselijke verhalen van /fHeimkehrer Ca. 65 van alle Duitse gevangenen en gedeporteerden dood to? Het werk der naastenliefde PAGINA 6 ZATERDAG 14 jANUARI 1950 (Van een speciale verslaggever) DE TWEEDE BOOTTREIN uit Marseille met ongeveer 900 repatriërenden uit Indonesië is Donderdagavond in Roosendaal aangekomen. De vreugde over de aankomst in Nederland bleek echter, bij ons bezoek aan de reizigers, in hoge mate getemperd door de herinnering aan de doorgestane ellende sinds het vertrek op 19 December, toen men met drie dagen vertraging scheepging op de Italiaanse boot „Surriento". Aan boord bleek iedere accomodatie afwezig te zijn en men verwijt de Rotterdamse firma Muller Co., de organisator van deze reis, dat zij niet in staat is tot een dergelijke onderneming. Hoewel voor de tweede klas passagebiljetten waren verkocht, heeft men de bewijzen in handen, dat op de „Surriento" geen tweede klas bestaat. Men ziet hierin een minder fraaie handelwijze en handtekeningen zijn verzameld voor de protestactie, waarbij restitutie geëist zal worden. Indien geen een proces. Tijdens de bootreis kregen ver schillende opvarenden ,die tweede klasse hadden geboekt, en onder gebracht waren in ruimtes, die door onze zegslieden werden ge karakteriseerd als verblijven voor landverhuizers", de herhaal delijke verzekering, dat spoedig verbetering zou volgen. Die ver betering echter bleef uit. De hut ten waren overvol en men be leefde letterlijk een opluchting, wanneer iemand even naar buiten ging. Anderen sliepen naast de kisten of tegen de pilaren in de benedenverdiepingen, waar geen luchttoevoer bestond en de pa trijspoorten bij storm niet geslo ten konden worden voor aleer de bemanning eindelijk de vriende lijkheid bezat aan de verzoeken gehoor te geven. En overal zaten daar de kakkerlakken, waartegen met kamfer het gevecht begonnen moest worden. Honger cn vitaminegebrek Ook het eten, zo werd ons mee gedeeld, was erbarmelijk. De keuken was volkomen Italiaans. Voornamelijk spaghetti en brood. Melk voor de jonge kinderen was niet aanwezig en de gevolgen bleven niet uit. Velen" werden ziek en het vitaminegebrek had bij verschillende reizigers, die wij in de trein zagen, huidaandoenin gen ten gevolge. Na het povere ontbijt, was men gedwongen aan de scheepsbar te gen betaling van 50 lire het stuk, broodjes te kopen, om de honger te stillen. Op deze wijze ver dween het boordgeld als water tussen de vingers en nadien kon men verstrooiing zoeken in de sa lon, die soms 850 personen moest herbergen, terwijl ze berekend was op 160. Of kon men terug naar de hutten, die onfrisser wer den, naarmate iedere vorm van schoonmaak uitbleef. Al deze klachten gelden echter niet voor de passagiers van de eerste klas, waar de verzorging geheel anders was. Maar slechts 190 personen konden hiervan profiteren. Het zwaarst gedupeerd voelen zich die 200 opvarenden, die geboekt hadden op een fictie. Dc niet bestaande tweede. Behandeld verhuizers. als land- De bemanning was niet opge wassen tegen deze reuze-taak, hoewel ze haar best deed. Ellen dig was echter het gedrag van sommige leden van de equipage, die ten opzichte van de vrouwen, die zich aan boord bevonden, niet de égards in acht namen, die op een Nederlands schip tot het fat soen plegen te behoren. Ook dit droeg er toe bij de gemoederen nog heviger te beroeren. Niet zelden dreigden vechtpartijen uit te breken en iemand verklaarde ons, dat dit voor hem, samen met zijn echtgenote op verlofreis naar Nederland, een reden was geweest tot teleurstelling, die hij op geen enkele vroegere reis had mee gemaakt. „Jullie mogen blij zijn uit Java weg te kunnen", werd hen bij alle protesten toegevoegd, alsof men te doen had met een stelletje op de vlucht geslagen landverhuizers. en alles in het werk hadden ge steld om de toestanden dragelijker te maken. Ook de twee Rode Kruisverpleegsters, die zich in de trein bevonden, werden om hun zorgen buitengewoon geprezen. Zonder voedsel in Marseille. Onaangename ervaringen onder vond men ook in Marseille. Twee vertegenwoordigers van de firma Müller Co hadden verzekerd dat de boottrein klaar zou staan. Op de vraag van de Commandant van de „Surriento" of het nog nodig was een warme maaltijd voor allen te bereiden gaven zij de onnodigheid hiervan'te kennen. De trein zou er staan om kwart voor acht. Om tien minuten voor vier reed hij voor. Dit had tot droevig resultaat, dat er na het ontbijt op het schip, niemand nog noemenswaardig te eten kreeg, en dat het verzoek te kennen werd gegeven weer terug aan bodrd te mogen. Rond 1 uur kwamen er 500 broodjes voor 900 personen en bijna was politiehulp nodig om een chaotische paniek te voorko men. De leiding echter, die spon taan aan boord gegroeid was, wist een totale verwarring onder de menigte te voorkomen. Eerst in de loop van de avond kreeg men een lunchpakket en was het ergste geleden, hoewel de inhoud niet bepaald groots ge noemd kon worden. Overtuigend bewijs. In Marseille werd een onder zoek ingesteld bij de firma in Nederland. Men wilde weten, waar men aan toe was. Deze firma heeft gewezen op de verschillen die bestaan tussen de accomodatie op buitenlandse en op Nederlandse schepen. De chaos aan boord van de Surriento wij* men aan het feit, dat dit schip een dag te laat vanuit Australië Indonesië bereikte en dat de be manning geen kans meer zag, de indeling der hutten te regelen. De groep repatrianten meent echter wel degelijk een argument tot protestaantekening te bezitten in de duidelijk bewezen ontsten tenis van de tweede klas. Men heeft de beschikking over een scheepsplan, waarop deze niet blijkt voor te komen. En wanneer mén in de tweede klas iets aan bood ter wassing, ontving men een corresponderend biljet, waar op een 3 stond vermeld. En zo bezit men verschillende bewijzen. Men spreekt van oplichterij en eist een gemiddelde restitutie van f75.tot f 100.per persoon. Afgezien dus van het feit, dat men de mening is toegedaan, dat de Rotterdamse firma, na het eerste transport van een vijftigtal men sen met de „Napoli" enkele weken geleden, nu bewezen heeft grotere contingenten absoluut niet aan te kunnen. SLECHTS GERINGE KOERS AFWIJKINGEN. Amsterdam, 13 Jan. De scherpe reactie in WallaSreet, waarvoor igeen directe oorzaken genoemd werden, trok ter beurze het meest de aandacht. Het Damrak volgde gedwee en frappant was de koers val van Cities Service, die juist gisteren tot 85 waren gestegen en vandaag weer iets boven de 81 terugkeerden. De omzet in certi ficaten bedroeg gisteren 873 stuks. Het agio boven de New Yorkse pariteit is thans, vergeleken met de eerste beursdagen van dit jaar, behoorlijk ingekrompen en heeft een zekere stabiliteit bereikt. Er zijn niet veel fondsen meer, die boven een 10 procent agio uitko men. Het gemiddelde lag vandaag tussen 9 en 12 pet. In de 3 pro cent dollar certificaten Nederland is hier tot dusver globaal voor circa 400.000 gulden verhandeld. Voor 100.000 gulden moet geplaatst zijn, wil de notering in de prijs courant worden opgenomen, Men verwacht, dat deze certificaten thans spoedig in de notering zul len geraken. De gehele markt had een rustig verloop, maar de ondertoon blijft betrekkelijk gunstig, gezien het feit dat de koersen niet inzakken. Cultures waren verdeeld, maar ble ven vrijwel op peil met lichte schom melingen, scheepvaart lag nauwelijks prijshoudend. Voor internationale fondsen was de belangstelling vandaag aanmer kelijk minder. De koersen bewogen zich hier rondom het vorig niveau. Kon. olie werd gedaan tussen 294 en 296 en was dus onveranderd, om in het laatste deel van de markt tot 293 in te zakken. Bankaandelen hadden een ver deeld aanzien, de meeste bedrij vigheid tegen het sluiten van de markt was wederom in de rubber- hoek. Amsterdam-rubber noteerde 156 onveranderd. De staatsfondsen hadden een stil en prijshoudend aanzien. Dollarle ning Nederland een fractie beter Prol. 2H Pet. (Van de Zwitserse K.N.P.-correspondent BERN. Wanneer de verbreiding van de geest van naasten liefde in de wereld een van die aardse waarden is, die wij, als direcf christelijk geïnspireerd, ten hoogste waarderen, dan verdient Radio Lausanne bijzondere lof voor zijn initiatief van de „geluksketen". Immers door middel van de moderne radio techniek legt deze geluksketen verbindingen van stad tot stad, van land tot land, teneinde practische en concrete daden van naastenliefde te bewerken. Tot de grote internationale uit- zending- van 23 December uit de studio te Lausanne, werd ook de Vol lof was men over het werk j Zwitserse correspondent van het van de heren Akkerman en Van KNP uitgenodigd. Hij kreeg daar- den Bogaard van Sociale Zaken, py ,je gelegenheid achter de cou- die zich ook aan boord bevonden ]jssen het functionneren van deze levende machinerie van radio Lau sanne te bewonderen, waardoor de nationale Zwitserse zenders So- thens, Beromünster, Monte Ceneri tot een groots en uitzonderlijk pro gramma werden verbonden met de Franse zenders, met de zenders van West-Duitsland, Oostenrijk, Italië, de vrijstaat Triest, van het vorstendom Monaco, van België en last but not least van de Verenigde Staten van Noord Amerika. De voortreffelijke en enthousias te omroeper van radio Lausanne, Roger Nordmann, de man die de ziel is van deze „geluksketen", oogstte deze avond met zijn werk het grootste succes. Behalve de prachtige, muzikale prestaties van een ware „kinder-internationale" elke zender bracht het wiegelied van Mozart eerst in eigen taal, ge zongen door een kinderkoor en la ter door allen gezamenlijk hoor de men toespraken van Mgr. Char- rière, bisschop van Lausanne, Ge- nève en Freiburg, van de Bonds raad Celios en generaal Guisaus, van de Oostenrijkse Bondskanselier Renner, van de schepper van het Marshall-plan, van de weduwe van President Roosevelt enz. Allen dienden het edele streven tot red ding van 10.000 kinderen, het doel, dat aan deze internationale uitzen ding van de geluksketen ten grondslag ligt. Naast de vreugde evenwel over het gelukken van deze uitzending, beleefde men ook teleurstelling over het ontbreken van alle zenders achter het IJzeren Gordijn. Geheel overeenkomstig de brute materia listische geest van de regeringen der satelliet-landen, hebben de ra diozenders van deze staten gewei gerd mede te werken aan een actie, die gewijd was aan een zo edele en christelijke daad van naastenliefde. is de 42-jarige Haarlemse deur waarder D. G. v. W., die 34 mille had verduisterd, door het Amster damse Gerechtshof veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf met aftrek van zes maanden voor arrest. Zijn 75-jarige vader kreeg, wegens meineed, één jaar opge legd met aftrek van voorarrest werd tot onder-directeur van de Kon. Ned. Jaarbeurs benoemd mr. W. F. Maitland, die in 1915 werd geboren heeft de Nijmeegse Raad voor 1950 een bedrag van twee ton uit getrokken voor het herstel van de historische Sint Stevenstoren. Tot herstel van de binnenstad werd drie millioen bestemd kwam gisteren op Schiphol een nieuwe Constellation gan, die de K.L.M. in Amerika heeft gekocht en die de naam „Maastricht" zal voeren heeft de 57e internationale pluimvee- en koniinententoonstel- ling, die op 20, 2l en 22 Januari a.s. in de Houtrusthallen te Den Haag gehouden wordt, een record aantal inzendingen van 5000 dieren zal het radio-orkest de Skymas- ters van 18 tot 26 Februari een tournee door Engeland maken. In ruil hiervoor zal het Engelse dans- orkest van Vic Lewis die week in Nederland concerteren..™ Radio Praag, waarmede radio Lausanne vroeger zeer hartelijke betrekkingen onderhield, ging zelfs zo ver zijn weigering in een brief te motiveren. ,,In Tsjechoslowakije'> zo luidt het schrijven, „wordt van staatswege voor alles gezorgd, wat de kinderen nodig hebben. Er zijn geen kinderen meer, die door mid del van een internationale hulpactie gered zouden moeten worden". Dit alles is vanzelfsprekend te danken aan de zegeningen van de totalitaire volksdemocratie. Terwijl de schepen wachtten De nieuwe roman van mevr. J. Visser-Roosendaal die bij de Uit gevers Mij. „West-Friesland" onder bovenstaande titel is verschenen, is een rustig en goed-geschreven ver haal, de vriendelijke kroniek van vele Westfriese mensen aan wie weliswaar de golfslag van de tijd waarin zij handelt niet geheel voorbijgaat, maar die er toch nau welijks door worden beroerd. Men schrijft 1672. Even slaat een feller rimpel over het kalme water, wan neer kordate Westfriese vrouwen verhinderen hun mannen scheep te laten gaan in Broekerhaven, waar heen zij op hoog bevel van Heren Gecommitteerde Raden te Hoorn, waren gezonden ter versterking van het krijgsvolk ter rede van Texel. Vrouwenhanden klemmen zich om het wapentuig: geen man krijgt de kans zich in te schepen; de bevelen zijn genegeerd, maar Westfriesland blijft tenminste niet weerloos achter. En het leven her neemt zijn loop van lief en leed in de veilige geborgenheid van een in zichzelf besloten gewest. De roman getuigt op vele blad zijden van de genegenheid en de kennis die de schrijfster koestert en bezit omtrent West-Friesland, zijn mensen, gewoonten en struc tuur. Het romantisch verhaal rond de Venhuizer burgemeesters-doch ter Welmoet IJsbrand Pieterszn. dat op deze genegenheid en kennis is geënt, wordt er des te eigener door, ook al ziet men het stra mien van het door schrijfster ge kende streekeigene in de compo sitie wel eens al te nadrukkelijk heenschijnen door het borduursel van de romantiek. Het boek laat er zich echter niet minder prettig om lezen. O. Een der oudste katholieke instel lingen in de hoofdstad, het Genoot schap van barmhartigheid tot het begraven van de lijken van R K, armen, bestaat Zondag a.s. 125 jaar Men behoeft er slechts de herin neringen van Justus van Maurik op na te lezen om te weten hoe vooral eenvoudige mensen in de vorige eeuw en het zal altijd wel zo geweest zijn hechtten aan een „nette begrafenis", waar bij men naar het oordeel van de buurt er „keurig ondergebracht werd". Stierf een arme, dan be taalde de stad een witte kist, die door twee mannen gebracht en weer weggehaald werd. Witte kist en berrie waren in de ogen der mensen iets vreselijks, iets dat naar „schande" rook. Daarom gebeurde het meermalen, dat een buurtge noot, met het geval begaan, een kommetje liet rondgaan, vra gende om „een paar centjes voor een fatsoenlijke begrafenis". Doch meestal was het een toer om vier en halve gulden bij elkaar te krijgen, de prijs van een zwarte kist een-duims.hout, terwijl er dan nog niets overschoot voop het hu ren van rouwgoed, een lijkwagen en zo meer. De buren bewezen dan de dode de laatste eer. In dit tijdbeeld krijgt het werk van het Genootschap een bijzon dere betekenis, zijn leden hebben niet slechts een werk van barm hartigheid verricht tegenover die overledenen, maar ook in vele ge vallen tot troost van behoeftige nabestaanden. De laatste ter dood veroordeelde van Amsterdam, gehangen uit het Waaggebouw, werd door het Ge nootschap begraven, tijdens de cholera-epidemieën kwam men soms handen te kort om 6e slachtoffers ter aarde te bestellen. Russen, Chinezen, Oostenrijkers en Indonesiërs komen in de registers van het Genootschap voor. Ook tal van bekende straattypen, zoals de millioenenjuffrouw en Had-Je- Me-Maar. Jaarlijks worden veertig tot vijf tig begrafenissen verricht ondanks het feit, dat het „Dodenfonds", zoals het in de volksmond heet het aantal gevallen belangrijk heeft doen verminderen. In 125 jaar tijds werden ruim 18.000 overleden armen begraven. Zondagmorgen zal Mgr. G. v. d. Burg, deken van Amsterdam en zoals zijn voorgangers voorzitter van het Genootschap, op het Be gijnhof een plechtige H. Mis op dragen voor de levende en over leden leden, weldoeners en begra- venen van het Genootschap. Des middags van twee tot drie volgt een receptie in de bovenzaal van „De Roode Leeuw" op het Damrak. In opdracht- van de Regerings Voorlichtings .Dienst .is .een affiche .ontworpen, .dat .een onderdeel vormt van de voor lichtingsactie inzake de indus trialisatie. Deze affiche zal met ingang van de volgende week op grote schaal worden ver spreid. NEDERLANDER ONTSNAPT IN NOORWEGEN OSLO, 13 Jan. (NTB). De Nederlander H. G., geboren te Amsterdam, heeft vandaag kans gezien te ontvluchten uit de trein van Trondheim naar Oslo. G., die door de internationale politie werd gezocht, is enige dagen geleden in Trondheim gearresteerd, daar hij verdacht wordt van fraudes en verduistering. (Van onze speciale verslaggever) Wie van nabij kennis wil maken met de ellende, die het Duitse volk door de afgrijselijke oorlog over zich heeft afgeroepen, moet wanneer hij zich om zo te zeggen onwel heeft geke ken aan de materiële verwoesting in de troosteloze ruïne steden een tijd gaan doorbrengen in het „Heimkehrerlager Friedland" vlak aan de Russische zóne nabij Göttingen, waar terugkerende Duitse krijgsgevangenen, weggesleepte vrouwen en kinderen, vluchtelingen en verdrevenen uit de Russische zóne een eerste onderdak vinden. Wel heel kernachtig noemt de kampaalmoezenier, de sympathieke, frisse en ijverige priester Dr. Joseph Krahe, dit kamp „de centrale van Duits leed'. Hij zelf weet zich trouwens uitstekend aan de omstan digheden aan te passen, want hij huist in een voormalige paar denstal, die in het kamp de grootse naam heeft gekregen van „het Vaticaan"! zicht en in de kledingbarak toont hij ons goederen, die nog uit dit door Nederland gevulde schip afkomstig zijn. En bovendien heeft ook Pater Goossens, de Directeur der Nederlandse Cari tas Missie, goede en voor de Heimkehrer vruchtbare contac ten met Dr. Krahe en de hier werkende Duitse Caritas-Verein. De indrukken, die men in dit kamp opdoet, zijn eenvoudig verpletterend. Wat hier aan Duitsers uit Russische gevangen schap terugkeert, is, mag men wel zeggen, het percentage dat onverwoestbaar is. Niettemin zijn er onder hen tallozen, tengevolge van de oorlog of de gevangen schap yerminkt, vele gevallen van bevriezing, t.b.c., typhus, malaria, leverziekten en wat al meer. Doch ondanks dat weten zij zich uitzonderlijk gelukkig, want men rekent, dat ongeveer 65% van alle gevangen genomen en gedeporteerde Duitsers van hon ger, koude, ziekte en alle moge lijke andere ellende, reeds is om gekomen. Voor hen zal er nooit meer een „Heimkehr zijn. Droeve verhalen Wii hebben met verschillende ZCK 'StfÊSSSidaa, mocht wegens zware ziekte tengevolge van ondervoeding wat lichtere arbeid doen en was aldus een half jaar doodgraver voor zijn kameraden. In die periode heeft hij voor meer dan duizend krijgs- Het doorgangskamp Friedland is een uit golfplaten nishutten opgebouwd dorp. Het staat onder Engels commando, heeft een ei gen Duitse kampleiding en naast Dr. Krahe en de Katholieke Ca ritas-Verein, werken er de Evan gelische Caritas-organisaties, het Rode Kruis, het Leger des Heils e.a. Tegen de 400.000 mannen en vrouwen zijn reeds door dit kamp gegaan. En als men dan rekent dat al deze terugkerende mannen, vrouwen en kinderen met niets daar aankomen en wat het dan vraagt om al die duizen den gedurende de paar dagen die ze hier doorbrengen alvorens ze op transport naar huis kun nen, te onderhouden, hun wat versnaperingen te geven en weer, zij het dan slechts een heel klein beetje, in wat enigszins toonbare kleding te steken, het geen vooral dringend nodig is voor diegenen, die in de ooste lijke zone woonachtig waren en in W.-Duitsland dus geen eigen lijk huis aantreffen dan be grijpt men enigszins voor welk een gigantische opgave de naas tenliefde hier gesteld wordt. Gelukkig, zo vertelt ons dr. Krahe. zijn zelfs de meest zwaar getroffen Duitsers uit de andere gebieden graag bereid te helpen. En de naam „Schip van Keulen brengt als een toverwoord een dankbare glimlach op zijn ge- gevangenen uit zijn kamp de graven gemaakt. En de Rus, die de lijken moest vervoeren, vond dat nog veel te weinig, want iedere dodenrit betekende voor hem weer zoveel roebel in zijn portemonnaie. Een katholiek priester, die als gewoon dienstplichtig soldaat aan het Oostfront gevangen was genomen had vijf jaar aan de wegenbouw gewerkt. Verschei dene malen had hij bevroren tenen gehad. Deze man bezat letterlijk niets meer, geen ouders, geen goederen, geen thuis, geen brevier, geen toog, niets dan het vieze dikke dekenpak, dat hem in Rusland was aangetrokken. De volgende morgen zou hij in het kampkapelletje van golfpla ten voor het eerst sinds vijf jaren weer een Heilige Mis op dragen Het is ons onmogelijk hier alle droefgeestige verhalen weer te geven, die wij hebben moeten aanhoren. Het zou te veel en te machtig worden en ook de kies heid verbiedt ons in details te treden, met name omtrent de er varingen der jonge vrouwen en meisjes, van wie er velen naast de lichamelijke ellende onbeschrijfelijke morele ellende hebben door te maken gehad. In Sörup aan de Deense grens zagen de Russen bij hun opmars telefoon in een huis. Dit was vol doende om de inwoners te ver denken van draad-contact met het Duitse leger. De vader werd derhalve onmiddellijk buiten op zijn erf doodgeschoten en de vrouwelijke huisgenoten 'wegge sleept. De dochter, die dit ver telde, kwam bij een groep van 3000 vrouwen terecht, van wie er gedurende het transport van twee weken naar Siberië, reeds 1000 van honger twee maal kregen ze op die reis iets te .eten en koude stierven. Hoe vreselijk dit alles ook is, en hoe ellendig die jaren in de Oeral-mijnen voor hen ook zijn geweest, het afgrijselijkste leed moet wel geweest zijn de dier lijke schending door Russische soldaten van vele dezer meisjes en jonge vrouwen. Wij zeiden het reeds in het vorige artikel: in Rusland is een mens slechts een dier met een nummer, van nut cn waarde zolang hij arbeids prestaties kan leveren; de Duitse gevangen vrouwen werden er nóg minderwaardiger behandeld. „Edgar" Doch de Duitse ellende wordt misschien nog het schrijnendst verpersoonlijkt in dat aardige kleine ventje, Edgar, dat we in o het kamp tegenkwamen. Van tijd naar de ziel. tot tijd komen er in Friedland ook transporten kinderen binnen uit de kampen in de Russische zone. Ook het kind, dat kostbaar geschenk Gods aan de ouders, heeft in het communistische systeem immers geen enkele waarde tenzij het kan dienen om het rode rijk van Stalin mach tiger te maken. En daar dribbelt Edgar nu, eens met zijn ouders door de Russen opgepikt en in een kamp gestopt, later, als last post, in een kindertransport mee naar de westelijke zone gestuurd en zo in Friedland aangekomen met niets dan wat hij zelf is en weet; en dat laatste is slechts zijn voornaam: Edgar. Men schat het ventje op een jaar of tien, zelf weet hij het niet, evenmin als wie zijn ouders zijn, waar hij heeft gewoond. Er zit niets anders op dan voorlopig goede pleegouders voor hem te zoeken. En ergens in de Rus sische zone of in Rusland vragen een vader en moeder, als zij ten minste nog leven, zich in hun harde gevangenschap af, wat er van hun lieve kleine is gewor den. En het enige antwoord, dat zij daarop krijgen, is de kram- pende piin van hun verscheurde ouderhart. Inderdaad mag Pfarrer Krahe Bange vragen spreken van Friedland als de „Zentrale deutscher Not". Want in Friedland aangekomen, heb ben de „Heimkehrer", na vier, vijf, soms, als ze het overleefd hebben, acht jaren Russische ge- gevangenschap, nog niet alle el lende achter de rug. Zeker, dan zijn ze vrij en dat is veel waard, maar dan komt de terugkeer naai huis, naar het gezin, met ziin vreugde en geluk ofmet zijn nieuwe leed en teleurstelling. Hoe zal het thuis zijn? Wat is er nog heel gebleven? Leven alle huisgenoten nog? Zal er werk voor het levensonderhoud zijn? Zal de vader weer zijn oude plaats kunnen hernemen na zulk een leven? Heeft de vrouw de sterkte kunnen opbrengen om al die jaren haar afwezige man trouw te blijven? Heeft ze op hem gewacht of zal hij er een ander vinden? Het zijn enkele van de vele vragen, die pas na Friedland worden beantwoord. Doch het grootste probleem, vooral geestelijk en moreel, zo zei ons Dr. Krahe, zijn die terug gekeerde naar lichaam en ziel verruwde meisjes. Zij vormen de grootste zorg voor de hard wer kende Duitse Katholieke Caritas, die alles in het werk stelt om van de „Heimkehrer" weer goede maatschappiileden te maken, gaaf naar het lichaam en gaaf FEUILLETON v Uit het Engels dooi Clarence Budington Kelland 32. Het was of heel de uitgestrektheid van dit land op je nietige eigen persoonlijkheid afkwam. Je besefte wat voor een onbeduidend vlekje je was en dat een mens hier even weinig telde als een stofje aan een weegschaal. In een stad maak je deel uit van een monsterachtig grote massa en daar overheerst het mensdom. Hier, in deze verlatenheid, werd je een atoompje. Straight trapte zijn sigaret op de cementen verandavloer uit. „Ik ga een eindje kuieren," zei hij. „Het lijkt me dat het don ker genoeg is." „Je hoeft je heus niet te verwij deren," zei ik. „Als ik iets niet weet," zei hij, „kan geen mens me ook dwingen het te vertellen." Hij wandelde weg. Ik ging naar mijn slaapkamer en nam Maggie Jones' valies. Een ogenblik be kroop mij de verleiding om te kij ken of het een geheim bevatte. Maar ik onderdrukte die neiging. Ik droeg het koffertje naar de voordeur en liep ermee naar de rivier. Er bevond zich daar een strook wit zand, die zich tot aan een hoge populair uitstrekte. Ik groef met mijn handen een kuil, legde het valies erin en gooide het gat weer dicht. Het was op 10 pas afstand van de populier recht tegenover een grote rolsteen. Ik effende de plek met een tak en wandelde terug naar huis. Na een poosje keerde Straight terug. „Goeienavond," zei hij. „Is me dat een dag geweest." „Een dag, die voor twee telt," antwoordde ik. Ondanks de hitte sliep ik die avond dadelijk. HOOFDSTUK X Het was de dag waarop het ver hoor zou plaats vinden inzake de voorlopige aanklacht tegen But- terick in verband met het afdam men van de rivier. Straight en ik betraden samen met onze advo caat de rechtzaal. Van Rancho Paloma was er niemand te be kennen, doch toen de zaak werd afgeroepen, trad er een procureur naar voren, die namens de aange klaagde partij verzocht de behan deling twee weken uit te stellen. Onze advocaat verzette zich hier niet tegen. Straight en ik hadden de lange rit naar Prescott dus voor niets gemaakt. Hier in de bergen was het veel koeler, doch niet zo koel of Straight's dorst naar bier was nog even groot. We dronken dus een paar glazen. „Ik moet nog wat zout en voe derkoeken gaan kopen," zei Straight. „Het heeft geen zin dat jij ook in de zon loopt. Over een half uur ben ik terug." Hij ging naar buiten en ik maakte het mij gemakkelijk. Ik heb altijd de gewoonte gehad om met een boek in mijn zak rond te lopen en ik was blij dat ik daar van deze keer niet was afgewe ken. Ik was verdiept in mijn lec tuur toen ik in het vak naast mij een stem hoorde, die een glas bier bestelde. Het was een stem waar in ik mij met geen mogelijkheid kon vergissen. Ik klapte dus mijn boek dicht en stak het in mijn zak. Ik stond op en ging naar het tafeltje vol gende op het mijne. „Goedenmorgen, miss Jones," zei ik. Ze keek op en er verscheen een grappig rimpeltje om haar bruine ogen. Ze toonde noch schrik noch verbazing. „U duikt ook overal, op, mijn heer Strawn," zei ze. „U moogt nog van geluk spre ken dat ik het ben die opduikt en niet de verkeerde," zei ik. „En op grond waarvan weet u dat u de juiste bent?" informeer de zij schelms. Ik liet mij neer op de stoel te genover haar en nam haar aan dachtig op. Haar gezicht was pre cies zoals ik mij herinnerde. Ze had iets over zich dat ik niet be ter kan betitelen dan met dis tinctie. Ze had volstrekt niet het voorkomen van iemand, die door de recherche werd gezocht of die zich zou afgeven met iemand als de pas vermoorde Bergamo. Na tuurlijk verloor ik niet uit het oog, dat je in deze tijd moeilijk kunt beoordelen met wat voor soort mannen sommige meisjes wel omgaan. Een goed costuum en een overvloedig diner schijnen te genwoordig meer aantrekkings kracht te bezitten dan nette ge woonten en een fatsoenlijke hou ding. Het valt niet te ontkennen dat de stijve conventies, waarin 't vorige geslacht is opgegroeid, om een revolutie schreeuwden. Maar de jongedames van tegenwoordig schijnen bij voorkeur hun vingers in een wespennest te steken. En het was best mogelijk dat Maggie Jones al verdronken was, eer zij water gevoeld had. Hoewel ik het bleef betwijfelen. Daarbij kwam dat ze van zich af wist te spreken. Ze was avontuurlijk, toegegeven, en buitengewoon levenslustig, maar niet voor één gat te vangen. Ik kon me niet voorstellen, dat ze zich door een gevernist uiterlijk om de tuin zou laten leiden. „Hoe ben je in vredesnaam in zo'n mierennest geraakt?" vroeg ik uit de grond van mijn hart. Ze trok haar wenkbrauwen op. „Diezelfde vraag kan lk jou stel len," zei ze. „Door jouw toedoen," zei ik. „Niet zonder jouw medewer king," antwoordde zij. „Als je ge wild had, had je je handen in on schuld kunnen wassen." Ze haal de luchtig haar schouders op. „Wat mij betreft is er geen sprake van vrijwilligheid," zei ik- „Ik ben eenvoudig geprest." „En daar houd je niet van, niet waar?" vroeg ze. „Je bezit geen greintje strijdlust, wel?" Per slot van rekening wordt een man niet graag door een aardig meisje voor sloom aangezien. (Wordt vervolgd' (Onder redac Manfred Star en dr. J. L. rubriek te rich Groningen.) Vraag: H. P. werk kom ik veel niet-katholieken geleden werd wege de handelwij lieke Kerk bij gen en gemengd huwel de niet-katholieke werd gedrukt öf om katholiek te standpunt v dc gc verdedigd moeilijkheid toch behandeld zien. Antwoord: Het handelwijze van terrein van de gem en het gemengde op de niet-katholic name indruk, om kere uitdrukking doen er goed aan hebben voor de be2 katholieke zijde, waar niet te aam vanuit het niet- punt toch doorga lijk zijn. Vroeger begon opmerking, dat de mee te bemoeien ook de ouders blflven, vond n worden ook aan de nadelige geve loofsleven in een steeds meer erke: schapskarakter vai beter gezien en das ook gemakkelijker dat de Kerk zich mengen. Men neemt het 1 valijk, dat die gaat. Als er dispi wordt (in het aar in zeer uitzonderii dan nog alleen on< dat de katholieke vrij zal blijven om kunnen leven (dit aanvaarden) én dat tholiek zullen wo (hier liggen de voet men). Voor een kat les aanvaardbaar: Kerk is immers de en de Kerk moet dr wel innemen. Zo is Maar voor de niet katholieke Kerk ware Kerk, en zeker ware Kerk en daaro dispensatie-voorwaart grijpen. De niet-h zal vóór het huwe de waarborgen dik maar als dan na 1 ene kir.d na het gaat worden en kat gevoed, dan krijgt de kinderen in een komen te leven dan moeten wel begrijpen lijk zal wezen voor lieke partij' en dat wi ten hebben voor ior ondanks zijn woord U nioet wel laten achter de .oudlng geen machtswillekeur getrouwheid aan haar overtuiging. Dwang mag op de ke partij nooit en te den uitgeoefend. Dj mengde verkering de 6e niet-katholiekc verlangd wordt, te: tegen de overgang tholieke partij naar tholieke kerk streng deeld, mag op „et weer erg onbillijk lijk toezien vloeit ook deze weer voort uit de ove alleen de katholieke van Christus is. Voor een niet-katl kennismaking met e jongen of meisje een om zich in het kathol gaan verdiepen. Gel ij van een katholiek boel aan een katholieke kei gang met katholieke kan ook' de kennismak katholieke jonge of r* wendige genade zijn. voorbereiding op het dc met te kort moet durei moet wezen, kun- tot de overgang naar Kerk uitgezuiverd woi zal de liefde voor d< verloofde in dit over naar de haar toekomer scheiden plaats word 'racht. Indien deze fact heersen en de overgang tholieke Kerk dus m zou wo: Jen, zal geen er daartoe zijn medewerk! Vraag: j. p. te L testant.se vriend las mij he- kantoor een stukje artikel van Prof. Be „Trouw" van j.l. Zaten getiteld: „Porta Sane spreekt de gereformeen oa- yan een localisering nade", een „concen „kristalliseren in Rome bels begrip van „Vadert hg jaar", en „deur" zou ea veel minder stoffeli het katholieke. Ik wist Wat hierop te antwoord Mag ik U eens om ra Antwoord: Wij hebb haast het artikel van Pr wer, getiteld „Porta S eens te lezen. Het wer een vrjj pijnlijke teleurst Berkouwer staat beke: strekt niet anti-papistis< sen geharnast strijder u Li? leer' In 6it geval i hchting omtrent het Hei wat er zo mee samenhan gereformeerde lezers en echter objectief misleide Wel zegt hjj, dat de ai kwijtschelding van tijde] schuld betreft (hij oi minder juist „zondes „strafschuld", in plaats deschuld" en „zondestra «an begint de dwaalwe hier nl. op volgen:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 6