Wewelsburg, voormalig pronkjuweel der SS Hirrtmler's luxe hoofdkwartier Geschiedenis van het werk der Hereniging manifesteert een groots idee Prof. Keulemans over de taak van de Katholieke ambtenaar ■lillli Heidense chaos en christelijke opbouw HET GIGANTISCHE PLAN Internationale Bidweek zijn ktberichten jemingen in het dom Haarlem De groei van een gebeds-actie Matthew Fox bij Sukarno Jaarvergadering A.R.K.A. Er heerst nog te veel formalistische mentaliteit prUl WmÈÊËm UOOFDPifM AKKERTJES W Opinies uit mijn dagboek Het Verre Oosten Duitsland vijf jaar na zijn capitulatie (3) van een klein-burgerlijke nazi rm „De Wewelsburg" Naar wij vernemen: MAANDAG 16 JANUARI 1950 PAGINA 3 Bohemen en zijn antvingen voor het onnen no. 544. Dat ,n een niet onver- Als nu de „sme- Ede-sneltrein op E. f 10.mej. l._C. G. fl.— 5.Ter ere van SVERWACHTING - door het K.N.M.I. te van Maandagavond ond END BEWOLKT 16 Jan. Voor de ïcies: wisselende bewol- plaatselijk enkele buien tijdelijk krachtige ilijke wind. Iets kou- het binnenland: van- :ke wind. Temperatuur its beneden het VTies- ,er en daar mist. Mor- meest matige wind en Noordwest. Wis- bewolking met enkele buien. Iets kouder dan Kotengulden de uitbetaling van eneuldcn, tegen in- g van bon 544 van aiddclcnkaart 909 postkantoren, ziin 17 Januari aan de letters Fe t.m. Go dient zich met de lipte bonnen aan het vervoegen. NHUIZEN. 800 kg. 20; 1900 kg. gele kool 24000 kg. rode kool HARWOUDE, 16 Jan. ien 29.10—32.20; 1000 kg 50; 38000 kg rode kool 300 kg gele kool 8.00— kg witte kool 10.80 RN, 14 Jan. 1150 kg .00—36.00; 9500 kg wit- )ene) 10.3014.50; 13500 ooi 6.00—11.80; 6500 kg 50—11.70; 1500 kg groe- 20—22.50;25500 kg uien: 0—30.00, gewone 32.10 lingen 28.20—28.60, nep 4000 kg bieten; I 7.10 )0; 300 kg witlof: I 40.00; 500 kg peen: II 12.40— 50 —8.70, IV 7.30—7.80. IJK 16 Jan. 16000 kg. ,5 50—13.20- 36000 kg. ro- —10.90; 16000 kg. witte -14.70; 6000 kg. peen II III 7.40—8.80; 2000 kg. grove 28.6028.90. EMARKT ALKMAAR veemarkt van 16 Januari angevoerd: 3 paarden 450 vette koeien 2301050; 35 kalveren 3570; 45 vette ia—90; 163 varkens 1.60 Er moet een progres- lbewuste sociale politiek worden en dit kan niet an met een duidelijk om- partijprogramma, waar over eens is. De enge alleen beginselpartij van De Linie zonder heid van opvatting over lemen, welker oplossing liek vrij mag stellen, zou :ht fundament ooit kun- Het verschil van inzicht, le vrije kwesties, doet de oliek plaats nemen in de le ander in de P.v.d.A. en le in de groep Weiter. nswijze van De Linie be- lerhalve slechts een for- aar deze drie allemaal een zouden vinden. Wanneer eens is over de eis tot van een programma practische politiek, dan ich automatisch de vrije uiting in de Partij zelf op grond. En dit waardevol n zo voortreffelijk bij dra een uitbouw van het le- irakter der Partij. werken, ook binnen de mg van het staatkundige, ericht "op het Hogere. De weet, dat het geschapene, oon, hoe groots en verhe- het ondermaanse tot ng gedoemd is. Wat blijft tentie! deze woorden beëindigde ks zijn actuele causerie en ntaan applaus vertolkte de ns van zijn dankbare toe- 'S. een woord van dank aan sloot de voorzitter nkomst. cc. de Bisschop van Haar- eft benoemd tot: Kapelaan ingen, de weleerw. Heer C. m; te Loosduinen de wei- Heer J. C. M. Velzeboer, pelaan was te Rotterdam olaas). Vervolgens tot Rape 's Gravenhage (H. Jeroen) eerw. Heer C. Bakker; te lam (H. Maria Magdalena), Heer L. A. van Teij" "te Rotterdam (H. Francis- Assisië), de weleerw. Heer VI. Plouvier; te Amsterdam irardus Majella), de wel- leer J. H. van der Vliet; te nhage (O. L. Vrouw van Raad), de weleerw. Heer C. swijk; te Rotterdam (H. The- an het Kind Jesus). de wei- Heer P. J. Zoutenbier; te ir (H. Laurentius)de wei- Heer N. Tromp, die Kape- vas te 's Gravenhage (H. (Van onze eigen redacteur.) DE INTERNATIONALE BID WEEK is in ons land een traditie geworden, die, door een massale medewerking van practisch de gehele Nederlandse Katholieke Kerk, zich heeft ontwikkeld van een mooie gebeds-actie, door en kelingen opgezet, tot een groots ideaal voor honderdduizenden. Wij kunnen ons de gebeds-actie, bekend onder de naam „Interna tionale Bidweek", die elk jaar van de 18e tot de 25ste Januari wordt gehouden, niet meer den ken zonder het Apostolaat der Hereniging. Dit apostolaat is eigenlijk de bezielende kracht van de gehele actie. Daarom hebben wij ons dan ook tot de viee-voorzitter van 't landelijk hoofdbestuur, professor M. Jansen, leraar aan het Groot- Seminarie te Warmond, gewend, teneinde onze lezers iets over de geschiedenis en het werk van dit apostolaat te kunnen vertellen. Moeilijk begin. De eerste stoot tot het werk der Hereniging werd gegeven bij het bezoek van de Bisschop van Lemberg, Mgr. Graaf Andreas Szeptycki, die in April 1921, met de bedoeling om belangstelling te wekken voor het werk der Her eniging, naar ons land kwam. Pater van Keulen C.ssR., die de bisschop rondleidde, was een van de eersten, die met enkele belangstellenden een apostolaat oprichtte, dat de Missie onder de Roethenen steunde. Ongeveer terzelfder tijd was er in Den Haag, onder priesters en leken, een studieclub opgericht, die zich richtte tot de Oosterse ritus. De stuwende figuren wa ren hier pater Kolfschoten S.J. en pater Duurkens S J. Beide groepen, de ene meer op 't prac tische werk gericht, de andere 'n studiegroep, vonden elkaar. Het apostolaat begon met een actie, die uiterst moeilijk bleek, omdat weinigen voor het werk voelden; men stond er nog vreemd tegenover. Ruim vijfduizend cir culaires werden er in die eerste dagen rondgestuurd, één werd slechts beantwoord! Intussen werd de studie-afde ling naar de Universiteit van Nij megen ondergebracht, waar voor al pater Titus Brandsma O.Carm zich voor het werk der Hereni ging interesseerde. Uitgebreide relaties. Langzamerhand echter won het idee, steun te verlenen aan de geünieerde christenen in het Nabije Oosten, veld, en met vrij wel alle bisdommen in dit gebied werden relaties aangeknoopt. Zo onderhield het Apostolaat betrek kingen met Syrië, Griekenland. Bulgarije, Palestina en zelfs met Brits-Indië, waar twee bisschop pen der Syro-Malabaren, met heel hun bisdom de weg naar Rome hadden teruggevonden. Op verzoek van Z.H. de Paus werd bijzondere hulp geboden aan bet Griekse Seminarie van St. Athanasius te Rome. Nederlands apostolaat. Het Apostolaat der Hereniging is een specifiek Nederlands apostolaat gebleven .Het is wel iswaar aangesloten bij de Catho- lica Unio, waarbij ook de missie genootschappen zijn aangesloten, maar onder toezicht van Kardi naal Tisserant, de secretaris van de Oosterse Congregatie, werkt 't geheel zelfstandig. „Daar zit iets aantrekkelijks in" zegt Prof. Jansen ons, „want niet alleen hebben we het beheer over ons eigen geld, we onderhouden zélf relaties met de bisschoppen, die we van tijd tot tijd steunen. „Natuurlijk gaat er ieder jaar naar Rome een uitgebreid over zicht van de stand der werkzaam heden en krijgen we aanbevelin gen voor steun aan bepaalde bis schoppen." Dat het werk ook de belang stelling heeft van katholiek Ne derland. blijkt wel uit het aantal leden, dat nu, bijna dertig jaar na de oprichting, ruim 185.000 be draagt. Ruim 80 pet. der Neder landse parochies is bij het werk aangesloten. Wel een heel ver schil met die ene circulaire! stoel van prof. Mgr. A. Mulders, die missiewetenschappen en Oos terse theologie geeft, bekostigd. Ook is er een eigen biblio theek, eertijds in Nijmegen on dergebracht, nu bij de Kanunnik- kessen van het H. Graf te Kloese bij Lochem, waar enige duizen den werken, speciaal over de Oosterse godsdiensten en ritus sen beschikbaar zijn. Niet het minst belangrijke werk is de steun, die aan uitgaven voor werken over het Oosten, zoals de tiendelige serie „Het Christelijk Oosten", wordt gegeven. De 2de serie is nu op stapel gezet en zo juist kwamen bij „De Toorts" te Heemstede uit werkjes over de Armeense Christenen en de Chal- deeuwse Kerk. Actuele hulpverlening. Het Apostolaat is een organisa tie, die waar nodig, direct hulp weet te bieden. Zo werden grote sommen naar Palestina gestuurd voor hulp aan de vluchtelingen. Er werd daarnaast ook een ge beds-actie gehouden, de gebeds week voor Palestina. Met de „Titus" van de K.N.S.M. werden onlangs weer levensmiddelen, medicamenten en kleding voor vele duizenden guldens naar Pa lestina gestuurd en sinds ruim 'n jaar is er een grote zorg voor 't Apostolaat bijgekomen, de zorg voor het Oosterse Seminarie te Culemborg, dat geheel door het Apostolaat der Hereniging gefi nancierd wordt. „Het is de hand Gods geweest, die deze semina risten naar ons land bracht, want, zo vertelt ons professor Jansen, het zijn de seminaristen van het oude seminarie van Mpt. Szep tycki, die wel nooit gedacht zou hebben, dat zijn contact met Ne derland de grondslag zou worden voor een toevluchtsoord van zijn semimnarie." Waar echter vele gebieden voor een vruchtbaar herenigingswerk voorlopig gesloten zijn, Rusland en de Balkan, dringt het hoofd bestuur van het Apostolaat der Hereniging vooral aan op gebed. Ook bij dit werk, dat ons aller sympathie zeker verdient, geldt het devies: Gebed hoofdzaak, ma teriële steun noodzaak. In de ko mende week wordt vooral van Katholiek Nederland gebed ge vraagd. 150 MAN VAN DARUL ISLAM GEARRESTEERD SEMARANG (Aneta) Een com pagnie van de te Semarang gesta tioneerde mobiele brigade heeft in de omgeving van Brebes 150 leden gearresteerd van troepen van de Darul Islam, die hoofdzakelijk ten Zuiden van Brebes geconcentreerd zijn en daar actief bestreden wor den door troepen van de R.I.S. In de te den Bosch gespeelde wedstrijd tussen B.V.V. en Maurits behaalden de Bossena- ren een 21 overwinning, waardoor zij hun kans op het afdelingskampioenschap heb ben behouden. Tijdens een spannend moment voor het doel van Maurits. DJAKARTA, 14 Jan. (Aneta) Matthew Fox lunchte hedenmid dag met president Sukarno, me vrouw Sukarno, de minister van economische zaken, ir. Diuanda en de militaire gouverneur van Zuid Sumatra, dr. A. K. Gani. Op de eerste jaarvergadering van de Landelijke Hoofdgroep I van de ARKA, de rijksambtenaren, hield Pater prof. mr. dr. Th. Keulemans Ord. Carm. een inleiding, waarin hij, uitgaande van de vraag hoe er verwijdering kan ontstaan tussen de burgerij en de groep rijksambtenaren" het gevaar van de steeds verder voortgaande verambtelijking besprak. Dit probleem, dat pater Keulemans de „ontmenselijking van de mens" noemde moet gezien worden tegen een drievoudige achtergrond, n.l. de mondiale, de nationale en de ambtelijke achtergrond, waarvan de eerste wel de belangrijkste geacht moet worden. Werk in eigen land. Ook in eigen land wordt door het Apostolaat belangrijk werk verzet. Er is aan de Nijmeegse Universiteit een leerstoel voor Oosterse Theologie, bekleed door pater Zacharias O.F.M. Cap., die lang in Estland heeft gewerkt. Voor de helft wordt ook de leer- Mede door een gelijk spel van de naaste rivalen Sparta en Hermes D.V.S. vergrootten de leiders in afd. I der Westelijke lste klasse, Blauw Wit, in de te Amsterdam gespeelde wed strijd tegen A.D.O. hun voor sprong. Kok, de doelman der Hagenaars, valt te laat uit, waardoor de Amsterdammers aan hun winnende doelpunt komen. Bij de opbouw van de nieuwe maatschappij heeft ieder, ook de katholieke rijksambtenaar een aandeel te vervullen in de grote taak, welke de Kerk in dit tijds gewricht moet verrichten n.l. de bestrijding van het moderne, athe ïstische heidendom en het opnieuw levend worden van het Godsidee bij heidenen zowel als bij hen die onder de druk van economische omstandigheden het vertrouwen hebben verloren. Naast deze gees telijke taak rust op ieder nog de plicht mee te helpen bij de op bouw van een nieuwe cultuur. De liefde voor de schoonheid, welke wij van de oude Grieken erfden, de zin voor recht en orde, welke wij ontvingen van de Ro meinen en het respect voor de mens, voornamelijk voor de vrouw hetgeen ons het christendom leer de, moeten weer levende waarden worden in onze samenleving. De ambtenaar kan op zijn plaats en in zijn functie in de maatschappij een positieve houding innemen. Vaak echter heerst er nog een volkomen formalistische menta liteit en ontbreekt het subsidiaire denken waardoor men ondanks alle administratieve en juridische voorschriften de mens tegenover zich blijft zien. Sprekend over de nationale achtergrond wees pater Keulemans er op, dat bij de be paling van het antwoord op de vraag hoe de houding van de ambtenaar moet zijn en hoever hij mag gaan het geweten primair moet zijn. onder de R. K. ambtenaren steeds levendiger worden. Na de rede van pater Keule mans volgde nog een interessante en leerzame discussie. In het huishoudelijk gedeelte van de vergadering werd het definitieve bestuur van de Landelijke Hoofd groep I gekozen, nadat het voor lopig bestuur in zijn geheel was afgetreden. Als voorzitter werd gekozen Mr. J. N. Metz uit Til burg, voorts namen in het bestuur zitting de heer J. J. Tulkens, 's-Hertogenbosch, P. A. J. van der Wolf, Apeldoorn, J. Quick, 's-Gra- venhage, L. A. Aarts, Venlo, J. H. G. Richelle, 's-Gravenhage en K. J. F. Pieters, Voorburg. migraine, schele hoofdpijn Gij behoeft niet steeds aan hoofdpijn te lijden Eénoftwee"AKKERTJES'enwègisdepijn.x<^N. "AKKERTJES'zijn ware pij nverd rijvers. /ie/pen direct (Adv.) MAANDAG 16 Januari 1950. Ik las, in verhand met de waarde van de schilderijen van van Gogh, dat dergelijke kunstwerken méér deviezen opleveren dan koeien (en alles wat ze direct en indirect pro duceren). Nou, dat qeejt een eenvoudige oplossing aan tal van moeilijkheden! Zeiden de nazi's vroeger al niet: liever kanonnen dan boter, met alle gevolgen van dien voor onze toenmalige zuivelexport. Lie ver kunst dan melk, zou nu de leuze kunnen zijn! Wij houden onze ossen en onze boter en kaas hier hetgeen op agra risch gebied de spanning tus sen lonen en prijzen zou ver minderen (of niet natuur lijk!) en we houden uitverkoop van onze musea. Wat zullen Rembrandt en Frans Hals en Vermeer (om van Van Meege ren maar niet te sprekeneen deviezen opbrengen. En de musea worden koestallen en zuivelfabrieken. Wij zouden misschien door de deviezen rijk (beter gezegd minder arm) worden, maar ons qeestelijk bezit en onze culturele rijkdom zou hopeloos aftakelen. Laat ons liever de tegenstellingen niet verscherpen en kunst en veeteelt beide in ere houden. Sommige kunstemakers mo- qen dan de neiging hebben, van de wind te leven, de massa kan niet buiten biefstuk en melk. denk. IK. De Gasperi formateur? ROME (Reuter). President Luigi Einaudi heeft de Italiaanse christen-democratische leider, Al- cide de Gasperi Zaterdag verzocht een nieuwe coalitie-regering te vormen. IV (2e deel) Goed, de Familie is een autocra tisch staatje, en de grondslag van het familie-leven is de voorvade ren-verering. Zoals de keizers als plaatsvervangers des „hemels" na mens het rijk aan de hemelmachten offeren, de onderkoningen en man darijnen in naam van hun onder horige provincie of stad. zo ook offert het hoofd van de familie aan de eigen voorvaderen en deze allerbelangrijkste taak brengt al direct mee de noodzakelijkheid van het onafgebroken voortbestaan der mannelijke lijn der familie Khoeng Foe Tsu, d.i. de Meester Khoeng, welke Chinese naam door de toenmalige Jesuiten verlatyni- seerd werd in Confusius. de groot ste Chin, wijsgeer en leraar, heeft nooit duidelijk het hiernamaals van de Chinezen geleraard, maar we] was hij zelf uiterst nauwgezet in de ceremonieën der offers. Vast staat echter, dat het voortbestaan der geesten afhangt van het voort duren der offers. En daar het ver krijgen van offergaven noodzake lijk afhangt van werk. dat vooral in een primitieve maatschappij en trouwens overal verricht wordt door mannen, is het duidelijk, dat in het heidense China alleen man nelijke nakomelingen in tel zijn. Vrouwen tellen niet mee. Zo blijft de familieband van aarde en hemel intact en wederke rig wordt ook de familiewelvaart verzekerd door de goede gestemd heid der geesten. Ziedaar ook de oorzaak van de eenheid der Chi nese familie. Geestelijk in één zelfde verering, maar ook organisa torisch. Ik bedoel, dat hoe meer het le dental der familie zich uitbreid des te groter de algemene woning moet worden. En deze Chinese huizen groeien dan ook uit tot be langrijke communiteiten in één gezamenlijk kolossaal gebouw, dat met elkaar wordt gebouwd en ver zorgd, terwijl elke „Pater familias" zijn eigen gezin bestuurt en alle vaders de gezamenlijke familie' belangen behartigen. In de vader zetelt de macht, ook weer typisch uitgedrukt in het vadertekenschrift, bestaande uit een mannenfiguur, die een stok hanteert (zoiets van 'X bijeen, dus 2 benen, 2 handen en een stokje). Nu begrijpt u ook, dat alleen de meisjes het familie' huis verlaten. Want een Chinese man mag nooit een vrouw trou wen, die dezelfde familienaam draagt als hijzelf. In dit verhaal zijn we bij de familie Lie. Derhalve heten alle mannen Lie en alle ge huwde vrouwen dragen een andere familienaam. Alleen de kinderen, jongens zowel als meisjes, hebben Lie als familienaam en mogen dus nooit met een jongen of meisje van Lie trouwen, zelfs niet al woont de een in Peiping en de andere in Amerika. Het trouwen van een meisje wordt dan ook in Chinees typisch uitgedrukt met: „Tsjhoe Tsjia, d.i. de familie verlaten". Over namen gesproken, de familie- Als het waar is, zo zeide pater Keulemans, dat de katholieke ambtenaren geen hogere functies ambiëren, omdat zij zich hierin niet gewaarborgd voelen dan moe ten zii bedenken, dat op deze plaatsen hun houding als „katho liek" van grote waarde kan ziin. De derde achtergrond behan delend, waartegen men het pro bleem van de verambtelijking moet zien, zeide pater Keulemans dat het gevaar bestaat dat door het aankweken van een te sterke ambtelijke sfeer, o.a. het afschuif systeem en „het lokettenimperia- lisme" groter vormen aannemen.' Men moet zich niet al te zeer terugtrekken in eigen kring maar belangstelling blijven houden voor hetgeen rondom de aandacht waard is. In het milieu, waarin de ambtenaar is opgenomen in de sfeer van solidariteit met zijn katholieke collega's leert hij de juiste houding bepalen ten op zichte van al deze problemen. Daarom moet het organisatiebesef mm ■j-iiFÉT' (Van een speciale verslaggever) Een van de karaktertrekken van het nationaal-socialisme was wel zijn grenzeloze eerzucht en mytische hoogmoedswaanzin. Steunend op de theorie van „bloed en bodem", wilden Hitier en zijn trawanten het Germaanse volk maken tot het edelste ras ter wereld, dat in alle opzichten aan de spits stond. Uiteraard moest, bij gebrek aan werkelijke inhoud en wezen, meestal de uiterlijke schijn het doen, ook cultureel: men pronkte met allerlei geforceerdheden en gekunstelde producten, waardoor maar al te duidelijk het ontbreken van ware, uit een zuivere en edele ziel ontsproten cultuur kwam bloot liggen. Dit ailes kwam op heel bijzondere wijze tot uiting in die nazi-keur troepen, die de naam S.S. droegen en als het ware de verper soonlijking vormden van het veredelde neo-germaanse heiden dom; de S.S. van welke algemeen wordt aangenomen, dat zij rechtstreeks in contact stond met de satan zelf. Een voorbeeld van deze eerzucht en hoogmoed der S.S., thans ver vallen tot een trieste ruïne van menselijke overmoed, kan men aan schouwen 'n tiental kilometers ten zuiden van het deerlijk verminkte Paderborn in Westfalen. Daar kab belt in een idyllisch dal door hoge bergruggen het riviertje de Alme, dat even boven Paderborn in de Lippe uitstroomt. Op een hoge top ziet men de ruïne van een zware burcht, de „Wevelsburg" met daar. naast op de berghelling het gelijk namige dorpje. Deze burcht was eenmaal het lu- xueuse hoofdkwartier van de S.S., tevens buitenverblijf van Himmler' die zijn stoute maar burgerlijke nazi-dromen hier ten dele heeft verwezenlijkt. De burcht, die een driehoeksvorm heeft met op iedere hoek een zware toren, was in de middeleeuwen de zetel van de vorst-aartsbisschoppen van Paderborn. In 1803 ging hij over in handen van de Pruisische staat als gevolg van de secularisatie maatregelen en van toen af raakte hij, zonder bestemming zijnde, in verval. HEVIMLER'S PLANNEN Toen in 1933 Hitler aan de macht kwam, liet onmiddellijk Himmler, evenals andere nazi-bonzen een af gevallen katholiek, er het oog op vallen, die het oude slot bestemde als S.S.-hoofdkwartier en het met de kostbaarste middelen en de bes. te ambachtslieden volledig liet her stellen en installeren: een project van enkele milliarden! De „Wewelsburg" moest een staaltje van menselijk kunnen, van vernuft, kunst cn kapitaal worden, de trots van de S.S., een nieuw soort toren van Babel. Himmler gaf opdracht tot geweldige bouwplan nen, die ervan uitgingen, dat deze burcht een zij het symbolisch middelpunt zou worden, waar om heen zich de hele wereld concen treerde. En inderdaad vindt men, in de nog gaaf gebleven prachtig marmeren vloer in de onderste ver dieping van de hoofdtoren, in het midden een klein rond marmeren steentje: de kern waar rond de hele burcht, de hele omgeving, ja de hele wereld kringsgewijze zich zou den moeten groeperen. De S.S. „kocht" de hele omgeving op, het dorpje met katholiek kerk je incluis, hetgeen de dorpspastoor intussen niet heeft verhinderd in dit kerkje, al was het eigendom van -de gehate, heidense, fel anti christelijke .SS., tot de laatste dag van het bestaan van het „Duizend jarige Rijk" de Mis te lezen! Er verrezen bij de „Wewelburg" hele werkplaatsen: schrijnwerkerij, edelsmederij, een atelier voor de beeldhouwers, e.d. voor de am bachtslieden, terwijl het nabijgele gen concentratiekamp goedkope arbeidskrachten kon leveren; vele dezer ongelukkigen stierven tenge volge van het zware werk en wer den in het kampcrematorium ver brand GLORIE DER S.S. Van 1933 tot 1940 werd er onaf gebroken aan gewerkt. Geen kosten of moeiten werden gespaard. Had men een gedeelte gebouwd en viel het niet precies in de smaak, dan brak men alles weer af en werd weer van voren af aan begonnen De beste en duurste materialen uit Europa en daarbuiten werden er aan gebruikt. Wat er aan parket vloer in lag 'kostte alleen al ver over het millioen De vloeren wer den belegd met de zwaarste Perzi sche tapijten en de muren behan gen met kostbare geroofde gobe lins. Het was de glorie der S.S., die er alles in kon vinden wat haar ij dele eerzucht zich maar wenste op alle mogelijk gebied. Het was hoofdkwartier, buitenverblijf, ont vangstpaleis, museum en tevens S.S.-universiteit. hogeschool waar het hogere kader dezer fanatieke lingen werd gevormd Tot de in ventaris behoorde dan ook o.a. een complete kostbare wereldbiblio theek, waarin zelfs de bekende katholieke theologische werken niet ontbraken! Zowel voor Hit- Ier als voor Goering was er in elk der torens een complete verdie ping ingericht voor eventueel ver. blijf, een volledige hotelaccommoda tie! O.a. was er ook een erehal en een soort kapel, waarin de S.S.-ers in een bassin, alles van het edelste marmer, in door rood licht besche nen water een symbolische bloed. doop konden ondergaan In de grootste der drie torens wilde Himmler bovenin een grandioos planetarium met een sterrenwacht inrichten. De inventaris werd ge completeerd door alle mogelijke geroofde kunstschatten WAT NOG OP HET PRO GRAM STOND. Alleen de burcht cn de uitgebrei de bijgebouwen voor de comman dant heeft men klaar gekregen. De rest is door de oorlog en zijn af loop verhinderd. Doch men had nog vele grootse plannen. Het dorpje mei kerk en al moest verdwijnen en de gehele heuvel zou in terras- vorm ringvormig met trappen en plateau's bebouwd worden. Onder in het dal zou een geweldig meer worden gegraven en van de burcht af moest er een gigantische brug geconstrueerd worden, waarmee men rechtsreeks de op tien kilo meter afstand gelegen grote auto weg kon bereiken. BROODDRONKEN VERNIE LERS Doch alle menselijke ijdelheid gaat voorbij, ook de toren van Babel. ook de Wewelsburg der S.S. De tijd kwam, dat de Engelse en Amerikaanse troepen oprukten in Van de S.S. wordt vaalc. beweerd, dat dit waarlijk duivels instituut recht streeks contact met de Satan onderhield. En nog, zo zegt de lande lijke bevolking in de om- qeving van 't oude S.S.- hoofdkwartier, de „We welsburg", waart de boze geest in de onheilspel lende ruïne van dit voor malige SS-centrum rond. De jongen, die ons des morgens in het boerderij hotelletje had gewekt en als hulpje aan de restau ratie van de burcht werkt had later op de morgen 20 vernamen we na derhand zonder enige duidelijke oorzaak plot seling in het bouwwerk zijn bewustzijn verloren. Dergelijke gevallen sche nen meermalen voor te komen en de inwoners van het dorpje schrijven dit toe aan de boze krach ten van de duivel, die hier eenmaal in verwor den lieden een willig instrument vond en sinds nog steeds niet van deze plaats wil scheiden en zich nu en dan aan on- schuldiqen vergrijpt. de richting van Paderborn. De S.S.- commandant had bevel om alle ge bouwen in de lucht te laten sprin gen, doch hij vond het zonde van het milliarden bouwwerk en wei gerde Daarop stuurde Himmler per soonlijk een Sonderspreng-comman. do" recht uit Berlijn. Op Paas zaterdag 1945 deed hef dynamiet zijn werk en de vlammen zorgden voor de rest. Voor een waarde van honderden milliocnen werd er op bevel van een brooddronken Himm ler in cén slag vernietigd. Wat er in het gebouw nog heel was gela ten, werd na de bevrijding door dc bewoners er uit gehaald en voor eigen gebruik aangewend. En zo kn men er op de boerderijen in die tijd kostbare boekwerken, schilder, stukken en dergelijke meer aan treffen! De geallieerden hebben nog vele kunstschatten kunnen achter halen, maar lang niet alles. En nog vindt men op sommige boerderijen in de omtrek als deurmatjes stuk gesneden Vlaamse gobelins en Per zische tapijten. naam. juist als bij ons (Jansen Smid) is de voornaamste naam. In China spreekt men van de 100 Sangs (familienamen). Er zijn er dus slechts een dikke 100. Toch heeft elke Chinees nog vele ande ren. Eerstens de melknaam, die zijn moeder hem geeft direct na de geboorte, dus allerhande Poezeltjes en Schattebouten. Gaat zoonlief naar school, dan geeft de onderwij zer hem vaak een schoolnaam. Ver- volgens adopteert hij dikwijls een litteraire naam. Zelfs na zijn dood wordt hem soms nog een posthume naam gegeven. Eindelijk heeft vrij wel iedereen bijnamen, wat voor de hand ligt, want tenslotte zijn er zoveel Wongen of Lieen op één plaats, dat men gaat spreken van Lie „met de dikke buik" of Wong „met het grote hoofd". In het ge wone leven draagt de Chinees meestal twee namen, b.v. Tsjang Kai Sjek. Tsjang is hier de famkie. naam van de Chinese Generalissimo en de 2 andere woorden 6iernaam. Wong Tsjoeje Ghoea is dus mijn heer Wong (Geel) en Tsjoeie Ghoea betekent Waterbloem. Inmiddels hoor ik na al het voor gaande vele dames mompelen cn foeteren. Ze hebben de uitleg over mijnheer Wong en Lie niet ge volgd, misschien zelfs haar woed» gekoeld op de arme krant bij ge brek aan een échte Chinees Wee het pindamannetje, dat op dat ren het schone geslacht niet zo ogenblik zou aanbellen met zijn Pinda, Pinda, Lekka, Lekka. De bezem of de pook zou hem wel le- openlijk te degraderen. Laat ik dan ten slotte zeggen, dat in theorie de vrouw in China niet geteld wordt, maar en z0 is de praktijk, ook in China zij heeft toch altijd het laatste woord Pieng Ang, (hartelijke groeten) van TOEAN SLAMAT viel te Haarlem een vier-jarig meisje van het trottoir juist op het moment, dat een truck met oplegger passeerde. Het kind kwam onder het linker achterwiel en was op slag dood is de „schermesjesmaniak" in Zuid-Limburg weer in actie. In Sittard en Heerlen vernielde hij resp. op een voetbalveld en in een warenhuis, twee damesmantels werd Zaterdagavond een loods van de brandspuitenfabriek v.h. A. Bikkers en Zoon te Rotterdam een prooi der vlammen. Drie brandweer-auto's, die een plaatsje is de loods hadden, gingen mede verloren is de 72-jarige wielrijder P. Wijn horst Zaterdagmiddag te Maassluis door een vrachtauto overreden en kort daarop overleden. De vracht auto werd in beslag genomen kreeg de heer C. Post te Haarlem de bronzen legpenning van de mi nister van Economische Zaken omdat hij in 1949 uit circa 26000 candidaten met de hoogste cijfers het middenstandsexamen alge mene handelskennis heeft be haald botste Zaterdagmorgen vroeg op de Wageningseweg in de richting Renkum een bus met 20 arbeiders tegen een op de weg stil staande trailer, die geen brandend achter licht zou hebben gehad. Van de bus werden acht inzittenden min of meer ernstig gewond. De chauf feur van de trailer, die daar naast stond, kreeg een hersenschud ding was het gisteren 50 jaar geleden, dat Prof. Dr. L. A. J. Burgersdijk, de bekende vertaler van Shake speare's werken, overleed. Inge volge de auteurswet vervallen daardoor alle auteursrechten en komen dus de opvoeringen der Shakespeare-stukken in Burger- dijks vertaling geheel vrij MEINE EHRE HEISST TREUE" De trotse burcht, waarvan de dikke muren grotendeels bestand bleken tegen de kracht van het dynamiet, staat daar nu als een kaalgeblakerde, onheilspellende ru- ine. In de bovenverdieping van een der vleugels zit nog. boven het eens luxueuze slaapvertrek X van Frau Himmler, een ongeschonden terra cotta steen met de S.S.-runen er op en daaronder de zinspreuk van deze fanatieke bloed-vereerders: Meine Ehre heist Treue. Inderdaad, in dit thans onttakelde paleis wa ren „eer" en „trouw" vaak gebruik, te begrippen, maar dan in dienst van het kwade. Want in ditzelfde S.S.-paleis werd aan de leer van Nietsche, de omkering van alle waarden, gestalte gegeven En wij huiveren nog als' we nu bedenken wat voor boze geesten in het nabije verleden binnen deze muren heb ben rondgewaard; geesten die hier in de leer der boosheid systema tisch werden opgekweekt en die verderf, mateloze ellende en on. herstelbaar leed brachten over gan- Europa, over de gehele wereld. Thans zal de burcht een betere bestemming krijgen, in dienst van het internationale jeugdwerk, ter wijl de bijgebouwen reeds in ge bruik zijn als zgn Heimstatt vooi zwervende jeugd en er tevens hef verdeelcentrum der Nederlandse Charitas Missie is gevestigd. Doch dat onderwerp is een apart artikel waard.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 3