Dakota van de K.L.M. met 7 man aan boord in zee gestort Europese Betalingsunie in beginsel aanvaard KRANIG WERK VAN CHAUFFEURS OP SPIEGELGLADDE WEGEN „Brakzand" liep aan de grond Hoe glad het was en hoe ver Het protestantisme in de satellietstaten mÊË, -/jJml Morfinesmokkel ontdekt Uitsluitend jeugdige slachtoffers Kerkvervolging door Tito voortgezet Frans protest verworpen Z. H. de Paus ontving minister Bevin Chaufferen: alleen met gaspedaal en stuur Met een krantenauto dwars door de kop van Nederland De slachtoffers Actie Westerling ook in Djokja HET FEIT E. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits EDITIES VOOR ALKMAAR, HOORN, DEN HELDER, SCHAGEN Bankrelaties: Noorderbank; Nederl. Credietbank S H VAN HEDEN Pagina 1 Donderdag 2 Februari 1950 45e Jaargang No. 11779 Kantoren: HOORN. Draaisingel 59. teL 4243, Grote Noord 77. teL 4362 K 2290: ALKMAAR. Ritsevoort 56. teL 2046. (2 lijnen), K 2200; DEN HELDER, Keizerstraat 89. teL 2800 K 2230; SCHAGEN. Molenstraat 52, teL 459 K 2240 II (Slot) Maar het is ten dele wel te ver klaren. De protestant heeft nu een maal niet hetzelfde Kerkbegrip als wij hebben en is meer exclusief spiritueel ingesteld dan wij. Het eerste heeft ten gevolge, dat voor hem het persoonlijk getuigenis, steunend op de Schrift, van door slaggevende waarde is. De Kerk kan niet bindend, op Gods gezag tot de leden spreken, maar ook niet tot een macht, die buiten haar staat als de Staat. Hoe zou b.v. bij een communistische overwinning of overrompeling in ons land de Ned. Herv. Kerk voor het recht van de privé-eigendom kunnen opkomen, als in haar boezem hierover zoveel meningsverschil bestaat? Of hoe zou zij het bijzonder onderwijs kun nen verdedigen waar zoveel vrij zinnigen ertegen en vóór het staats onderwijs zijn? Maar deze punten behoren met zoveel anderen tot de fundamentele waarheden en on vervreemdbare rechten van de R.K. Kerk. Er is een heel gebied buiten het kerkgebouw waarop de R.K. Kerk haar rechten doet gel den en dat voor vele Protestantse richtingen geheel of gedeeltelijk neutraal of staatsgebied is. Vandaar het verwijt: Politiek Katholicisme. Vandaar ook dat de Protestanten in de door Rusland zo sterk beïnvloede landen gemakkelijker tot compro missen komen. Als echter binnen afzienbare tijd ook op zuiver gods dienstig gebied de communistische leer zich zal doen gelden, als men ook de drempel van het kerk gebouw gaat overtreden om daar zijn voorschriften te geven, dan zal men wellicht te kwader ure zijn mening over de houding van „Rome" nog wel eens herzien. Nog merkwaardiger echter worden deze verschijnselen, als wij lezen, dat in Hongarije in de Protestantse Kerk ,,nu niet meer de ziel in het middel punt van de prediking staat, maar het lichaam". De sociale revolutie en de leer van Marx hebben aller wegen de ogen voor de levens behoeften van het lichaam geopend. Zij erkent de zonde van een spiri tualistische prediking en dito in stelling van óe Kerk. De verlossing van de mens uit de heerschappij van de boze machten is in de pre diking wederom ook de verlossing van zijn zeer lijfelijke strijd en moeite. Vroeger sprak men bij voorkeur over de onsterfelijke ziel en het leven hienamaals, en over het leven hier, als een tranendal, waar men doorheen moet. In Hon gari.ic preekt de Evangelist hier over niet uitdrukkelijk meer. Zeker zal hij de onsterfelijke ziel niet tot thema van zijn prediking maken fsic!). Want de gemiddelde Hongaar heeft seen belangstelling voor de onsterflijkheid en voor wat aan gene zijde van het leven ligt. maar wel voor dit leven, dat hier en nu geleefd moet wordenniet n a maar in dit leven zullen wij van Christus zijn en Zijne Geest ont vangen en de naaste dienen in ge rechtigheid". Nu slaat de balans dus ineens, door de omstandigheden gedrongen, door van spiritualisme en te uit sluitende „jenseitsgodsdienst" naar materialisme te veel ..diesseitsgods- dienst"! Nu spreekt men maar lie ver niet over het woord: „Wat baat het de mens, indien hij de gehele Wereld wint. doch schade lijdt aan zijn ziel?" Men heeft Rome vaak opportunisme en geschipper ver weten. Wie zijn hier nu de oppor tunisten en schipperaars? O zeker, de Roomse Kerk weet ook van geven en nemen, van tak- tiek en prudentia, maar altijd zo lang niet de dogma's en de moraal- princiepen in het gedrang komen. Zij weet precies de grens tot hoe ver zij gaan mag en het is het ongeluk juist van de Protestantse levensbeschouwing dat die grenzen niet precies omlijnd zijn. Het is het verschil van het huis dat op de rots was gebouwd en het andere dat op het zand was neergezet. Wij zijn angstig-benieuwd naar de af loop van dit proces en bidden onder tussen om wijsheid en kracht èn voor de Protestantse èn voor de Katholieke broeders in die zwaar beproefde landen. E. BR.UNA O.F.M. Drachten N.B. De citaten zijn uit „De Waagschaol" van 30 December 1949. .jjjg WINSCHOTEN. De laatste tijd was verdenking gevallen op enkele personen in deze omgeving met betrekking tot smokkelarij en handel in verdovende middelen. De Kon. Marechaussee in het district Winschoten is er in sa menwerking met de opium cen trale in geslaagd een drietal per sonen aan te houden, die in het bezit van verdovende middelen werden gevonden, n.l. W. J. W. te Laudermarke, J. V. te Oude Pe- kela en T. B. te Vlagtwedde. Enige tientallen ampullen met morfine en cocaine zijn in beslag genomen. Deze vertegenwoordigen een waarde van enige duizenden guldens. W. J. W. is wegens in voer van de verdovende middelen ter beschikking van de officier van Justitie gesteld. HET STANDPUNT VAN EEN BURGERVADER In de raadsvergadering der gemeente Noordeloos stelde een der wethouders voor om in samenwerking met de gemeenten Hoornaar en Hoog-Blokland ten be hoeve van de burgemeester dezer drie gemeenten een ambtswoning te bouwen. De betrokken burgervader, de heer M. Schakel, antwoord de daarop, dat hij, gelet op de woningnood niet de moed heeft daartoe over te gaan Als kapitein van het wo ningnoodschip, zo zeide hij, moet hij als laatste dit vaar tuig .verlaten. Hij wees ver der op het morele effect, dat het zou hebben als aan een ambtswoning het volume voor drie arbeiderswoningen gegeven zou worden. Bo vendien is de bouw een zware last voor de gemeen ten, want voor zulk oen wo ning wordt geen subsidie gegeven. Aangezien deze burge meester in een houten nood woning gehuisvest is, be vreemdde het niet, dat een der raadsleden hem dank bracht voor deze houding. De Rijksveerboot „Brakzand' van schipper Oenes die gistermor gen de dienst Schiermonnikoog Oostmahorn zou hervatten, liep kort na het verlaten van het eiland aan de grond en schipper Mees Toxopeus moest er met de „Insulinde" aan te pas komen om passagiers en post over te nemen. Pas om kwart over zes gister avond kon de „Brakzand" de reis naar Oostmahorn voortzetten. In middels hadden twee Austers de post naar Schiermonnikoog .gevlo gen. Zij vlogen ook naar Ameland waar zij drie passagiers en 500 kg post brachten en twaalf passagiers haalden, o.m. het patiëntje voor het ziekenhuis in Leeuwarden. Werd van S.hiermonnikoog ge meld dat de Wadden richting Oost mahorn ijsvrij zijn, Hollum zag nog weinig werking in de ijsvloer. Ameland blijft op spoedige ver lossing uit het isolement hopen. PARIJS, 1 Febr. (Reuter). De Sovjet-ambassade te Parijs heeft de nota, waarin Frankrijk protesteert tegen de Sovjet erkenning van de regering van Ho Tsji Minh in Indo-China, teruggezonden en verklaard, „het onmogelijk te achten een dergelijke nota in ontvangst te nemen", zo is in kringen van het ministerie van Buitenlandse Za ken vernomen. Men acht de door de Govj et- Unie gevolgde procedure van het begin af ongewoon, doch men toonde zich verbaasd over de laatste stap „van een land, dat immers een geallieerde van Frankrijk is" Men weigerde zich uit te laten over de in de toe komst door Frankrijk te volgen gedragslijn. Het was onmogelijk in korte tijd geen besluit te nemen over een zo belangrijke zaak, zo verklaarde men in ge noemde kringen. Pierre Schneiter, waarnemend minister van Buitenlandse Za ken, heeft Alexander Bogomolof, de Sovjet-ambassadeur, verzocht hem morgen op het Quai d'Or- sav te komen spreken. De Raad van de Organisatie voor Europese economische samen werking heeft gisteren te Parijs een voorlopige beginselover eenkomst tot vrijmaking van het inter-Europese betalingsverkeer aanvaard, die „Europese betalingsunie" wordt genoemd. De aangesloten landen zullen er naar streven, d; kwantitatieve beperkingen op ten minste 60 pet. van hun particuliere invoer af te schaffen, zodra een bevredigend stelsel van inter-Europese betalingen kan worden tot stand gebracht. Dit stelsel zal thans in het hoofdkwartier van de O.E.E.S. worden uitgewerkt. Na 30 Juni zal de raad bekend maken, welke inspanningen de deelnemende landen in 1950 moe ten doen, om 75 pet van hun par ticuliere invoer vrij te maken. Men wil vooral de practijk van de dubbele prijzen, d.w.z. andere prijzen voor de binnenlandse ver bruikers dan voor de buitenlandse kopers, doen afschaffen. Paul Hoffman zei gisteren in een pers conferentie, dat de Amerikanen niet geloven dat deze dubbele prij zen in overeenstemming zijn met wederzijdse hulpverlening of met de politiek van goede nabuur schap. Hij sprak tevoren in de Raad zijn teleurstelling uit over de vórderingen die gemaakt zijn bij het streven naar economische integratie van Europa. De E.C.A. zal die landen steunen, die „wer kelijk agressieve pogingen" in het werk stellen om integratie te be reiken. Hij en Harriman zijn van mening, dat de Marshall-hulp 30 Juni 1952 moet eindigen. De benoeming van minister Stikker, die, zoals nader werd ver nomen, in zijn functie zal worden bijgestaan door de voorzitter en de vice-voorzitters van de O.E.E.S. de ministers van Buitenlandse Za ken van België, Paul van Zeeland, Ierland, MacBride en Oostenrijk, Gruber, is in officiële kringen in Washington zeer gunstig ontvan gen. Amerikaanse regeringsverte genwoordigers hebben zeer grote achting voor hem en zijn er van overtuigd, dat hij de functie uit stekend zal vervullen. Men be schouwt hem in officiële kringen als een kundig en competent man, wiens zakelijke houding tegenover de Europese problemen ten zeer ste wordt gewaardeerd. Harriman, de reizende ambas sadeur voor het Marshall-plan heeft mr. Stikker de volledige steun van de E.C.A. toegezegd Men verwacht dat mr. Stikker's eerste diplomatieke reis in zijn functie naar Washington zal voe ren. De minister zou gisteravond of vandaag naar Nederland terug keren, terwijl hij volgende week te Parijs opnieuw met O.E.E.S.- functionarissen zal onderhandelen. VATICAANSTAD, 1 Febr. (K. N.P.) Z.H. de Paus heeft hedenavond om 18.30 uur de Engelse minister van Buiten landse Zaken, Bevin, gedurende een kwartier in bijzondere audi ëntie ontvangen. Deze audiëntie verdient behalve door het feit, dat een Engelse minister een be zoek brengt aan de H. Vader, nog bijzondere aandacht, omdat het geheel tegen de etiquette van het Vaticaan is des avonds audiënties te verlenen. Voor Bevin was echter deze hoge uit zondering gemaakt, omdat hij nog dezelfde nacht naar Londen doorreisde. Vaticaanse functiona rissen verklaarden, dat het be zoek geheel privé was. Hedenmorgen is de Dakota van de K.L.M., de PH-TEU, met post en vracht en een bemanning van zeven koppen aan boord, op ongeveer veertig kilometer uit de Nederlandse kust in zee gestort. De Dakota was om 5.25 uur Ned. tijd van Schiphol vertrokken en kon, toen het ongeluk gebeurde, ongeveer vijf en zeventig kilometer hebben afgelegd. De ramp werd het eerst ont dekt door het Deense s.s. ,,Rig- mor", dat om 5.39 radiogra fisch meldde 'n brandend vlieg tuig in zee te hebben waarge nomen op een positie van 52.02 graden Noorderbreedte en 3.2! graden Oosterlengte. In aan sluiting daarop deelde de KLM mede, dat met 't postvliegtuig, dat hedenmorgen te 5.25 van Schiphol naar Londen was ver trokken, sinds het vertrek geen contact meer was geweest. Tegen acht uur hedenmorgen bevestigde de K.L.M., dat het toestel is verongelukt. Onder de zeven personen, die zich aan boord bevonden, waren geen betalende passa giers, doch de bemanning be stond uitsluitend uit z.g. „les send" personeel. Met uitzonde ring van de gezagvoerder zijn de overige zes leden van de bemanning allen jeugdige leden van het K.L.M.-personeel. Even na 8 uur daalde op Schip hol de Curasao-machine van de KLM onder gezagvoering van Viruly, die radiografisch opdracht had gekregen op de plek, waar het vrachttoestel moet zijn veronge lukt, uit te kijken. Hij deelde mede, dat hij met zijn „Constel lation" tot 150 meter boven de zeespiegel was gedaald, maar dat hij met de laagste snelheid van zijn machine (300 km per uur) weinig of niets kon zien. Het enige, dat hij wist te vertellen was, dat de zee ruw was. Van een verongelukt toestel had hij geen spoor kunnen ontdekken, hoewel hij 5 maal over de plaats was ge cirkeld. De post- en vrachtmachine van de K.L.M. had volgens dienstrege ling om vier uur Schiphol moe ten verlaten. Zij zou dan om 4.50 uur op „London Airport" hebben moeten landen. Nu het toestel dus met een uur en vijf en twintig minuten vertraging vertrok, had het om circa kwart over zes in Londen moeten aankomen. Naar verluidt heeft de machine zich normaal afgemeld, toen zij het verkeersgebied van Schiphol (Van onze verslaggever). WOENSDAG, 1 Februari, 5 uur s morgensDe wind die een week lang pal uit het Oosten ge blazen heeft, is nu meer naar het Zuiden gedraaid. Het regent op de bevroren wegen. Tegen de bomen en de huizen heeft zich een glibberige ijslaag vastgezet. On danks de lichte dooi is het koud. De rotatiepers heeft een uur vroeger dan anders haar lawine van kranten uitgestort, omdat de chauffeur dat wilde. En hij is baas nu, want het vervoer van de kranten van Hoorn naar Gronin gen is nu hèt grote probleem. Tien minuten over vijf. We 'stappen in en zwaaien nog even tegen de lui van de expeditie. De Chevrolet bestelwagen begint weer zijn dagelijkse rit naar het Noor den; 160 km verder ligt Groningen. De kilometerteller wijst 14000 km. Eenmaal is reeds de 100,000 gepas seerd, maar alles ziet er nog uit als nieuw. In de stad ligt nog het zand dat de vorige dag gestrooid is. Maar op de Rijksweg Amsterdam Leeuwarden begint het; geen kor rel zand op de weg waarover het licht van de grote koplampen ver glijdt tot ver in de donkere nacht. We voelen de wagen wegglijden; de achterkant waarin de kranten lig gen schuift naar rechts, voor zitten "ftTof kortf) bewegingen manoeuvreert de chauffeur met het stuur. Ik zeg maar niets om hem niet af te lei den. Zand! De eerste tegenligger boort in de verte zijn koplampen door het don ker. Spannend is dat want onze wa gen ligt verduiveld los op de weg. Gelukkig kreeg de chauffeur hem netjes rechts. De auto's kruipen langs elkaar. Daar ploft een schep zand voor ons op het beijzelde weg dek. Een zandstrooier dus! Des te beter! „Het helpt niet veel dat pas- gestrooide zand" hoor ik naast me, maar we liggen toch vaster. Dat duurt zo even. 35 geeft de wijzer aan. De plekken zand strekken zich echter maar uit over een kilo meter of vijf. Gek dat die lui zo maar ergens beginnen. De wielen schaatsen dus zonder zand onder een viaduct door, over bruggen, de Wieringermeer in. Bij de bruggen en de scherpe bochten hebben ze zahd gestrooid en pekel. De rest is slecht. Dertig kilometer is hier de snelst mogelijke vaart. In de Wieringermeer schijnen de lichten door de lange rijen ramen van de voorraadschuren. Verder is alles donker en kaal. De Afsluitdijk Den Oever komt naderbij met de lichten van de sluis en de havens. Daar begint de afsluitdijk. Net als alle andere wegen, glad, bikkelglad. toch moeten we rijden en wat snel ler ook om tjjd te winnen. Op 45 staat de wijzer, we rijden in het bre de spoor van een vrachtwagen die misschien een uur geleden voorbij ging. Het gaat gemakkelijker, maar je raakt er af en toe uit. Het is een zware wagen geweest die op het laagje ijs een wit spoor trekt. Ik steek weer een sigaret aan en stop 'm tussen de vingers van mijn buurman aan het stuur, de keren dat ik dat gedaan heb kan ik niet meer tellen Met de regelmaat van een machi ne druppelen de witte blokjes op de weg onder de ronde motorkap door. We rijden nog steeds in het witte spoor. Vóór ons worden echter de rode achterlichtjes van een zware truck met aanhangwagen zicht baar. Het is de wagen van het wit te spoor. We komen hem voorbij en rijden nu weer alleen op het zwarte asphalt dat er uitziet als een vette walvishuid. Bij het houten cafétje van Stijnie moet een krant afgegeven worden maar ze slapen nog binnen en een brievenhus is er niet. Dan maar afgeven aan het pompstation „De Kop" waar wel tien Friese melkwagens staan die in de loop van de nacht zijn ge strand Zeven uur: Friesland Het is zeven uur als we linksaf slaan: Friesland in, Zürich, Har- lingen, 'n smalle, gladde weg, links de dijk en rechts een diepe sloot. Het gaat langzaam maar we ko men er zonder glijpartijen. In Har- lingen liggen de stoere kustvaar ders, gevangen in het ijs en met een laag ijzel op masten en scheeps wand. Gelukkig is er weer gestrooid in Harlingen en op de weg naar Franeker. Wijd ligt het Friese landschap om de smalle weg met bomen in de morgenschemer die met een lichte mist aanbreekt. In Franeker moet een collega die in Leeuwarden werkt uit z'n bed getoeterd wor den. Hij gaat alle dagen mee maar nog* nooit is het zo vroeg geweest. Een chauffeur vraagt ons boe de -iSluitdijk is: „slecht, geen rijden zeggen we, maar hij stapt toch in de auto. De wegen glijden voorzichtig on der ons door, zelfs de beruchte weg Franeker-Dronrijp valt mee. Over al vechten fietsers op weg naar Leeuwarden tegen de gladheid. Autoverkeer is er practisch niet. Het rijwielpad is helemaal onbe gaanbaar; je kunt er beter op schaatsen en we zien inderdaad een meisje dat schaatsend over 't fiets pad naar haar werk in Leeuwarden gaat. In de stad hebben de dames op hoge hakken het te kwaad met de gladheid. Zij moeten zich, steun zoekend aan huizen en tuinhekjes, een weg banen. In Leeuwarden is de krant in elk geval op tijd en naar wij later hoorden in Sneek zelfs vóór alle andere bladen. Over het traject Leeuwarden— Groningen had men ons al niet veel goeds verteld. Het leek op bepaalde plekken of de weg alleen maar nat was, doch in werkelijkheid waren het evenzovele plekken waar het wegdek met een dikke laag ijs was bedekt. Geen auto is er te zien op het hele stuk van Leeuwarden tot Buitenpost. Geen expediteur stuurt nu zijn chauffeurs de weg op. Maar de krant tmoet koste wat kost op de plaats van bestemming komen... De Chevrolet is soms als een dolle stier die met de kop op zij vooruit stormt. In de vele bochten trekken het rechter voorwiel en het linker achterwiel bijna één spoor. Toch rij den we niet harder dan 35 kilometer In „Nijziel" en in Noordhorn krij gen we lifters mee. Zij moeten naar Groningen doch alle busdiensten zijn stopgezet. We zjjn er! Het loopt tegen tienen. Zuidhorn ligt achter ons en over de gevaar lijke wegen sturen nu meer auto mobilisten aan op het hart van het Noorden: Groningen. Met merk baar genoegen schuift onze chauf feur recht op zijn stoel en geeft extra gas. Het rijden in de stad is niet meer zo gevaarlijk. Het is tien uur, wij zijn er en de krant is even vroeg als anders! De auto wordt met gejuich ontvangen; zou het niet net zo gegaan zijn met al die kranige chauffeurs die de ge varen van de gladheid trotseerden om het vervoer gaande te houden? Wij vinden dat ze het verdiend hebben verliet. Op dat moment was er geen enkele reden om aan te ne men, dat het toestel zich in moei lijkheden bevond. Of het vlieg tuig nog radiografisch contact heeft gehad met Londen is op Schiphol niet bekend. Terstond na het bekend worden van de ramp vertrok de redding boot van Hoek van Holland, de „President Jan Leis", om half 7 vanmorgen, onder schipper A. Brinkman, naar zee. Om 7.40 ging ook de marine-vliegdienst aan het opsporingswerk deelnemen. Een „Mitchell" vertrok van het vlieg veld Valkenburg. Ook Engelse vliegtuigen ^gingen de Noordzee afzoeken. Wrak gevonden Om even over negenen kwam bij de Marineluchtvaartdienst op Valkenburg het bericht binnen, dat het wrak van de KLM-Dakota is gevonden. De „Mitchell" van de MLD onder commando van luite nant ter zee de Haan, cirkelde boven het wrak van de Dakota en het Deense s.s. „Rigmor". Veel post aan boord De verongelukte machine was vanmorgen de eerste, die van Schiphol vertrok. Gisteren had de PTT met 5 vliegtuigen postzen dingen medegegeven. In het toe stel bevond zich de post, die gis teravond laat nog uit alle delen van ons land is binnengekomen. Over het algemeen is deze och tendzending de grootste, die per dag door de lucht wordt verzon den naar Londen. Ook de transito- post uit Denemarken en Zwitser land pleegt met dit toestel te worden vervoerd. Het toestel uit Kopenhagen had echter vertra ging, zodat de Deense post niet meer kon worden meegenomen. De post uit Zwitserland is echter wel aan boord. Nog niet kan wor den opgegeven hoeveel kilogram men post met het toestel werden verzonden. Wel acht men het hoogstwaarschijnlijk, dat zich geen grote waardezendingen aan boord bevonden, al zijn er wel enige aangetekende zendingen ingela den. (Vervolg op pag. 2) Aan boord van de verongelukte Dakota bevonden zich de volgende leden van het vliegend personeel der KLM: J. van der Heide, gezag voerder, geboren 14-4-1917, ge huwd, 3 kinderen. C. J. Mink, boordwerktuig kundige, geboren 28-2-1924, onge huwd. A. van Seumeren, telegra fist, geboren 4-5-1925, ongehuwd. A. A. J. L e g g (Britse natio naliteit), vliegtuigbestuurder, ge boren 8-11-1923, gehuwd. B. S 1 o s s e r, vliegtuigbestuur der, geboren 1-6-1920, ongehuwd. F. J. de Raadt, vliegtuigbe stuurder, geboren 8-8-1922, onge huwd. Mej. C. H. M. Lamers, ste wardess, geboren 18-4-1923, on gehuwd. Vic.-generaal van Belgrado gearresteerd TRIEST, 1 Febr. (K.N.P.). Ondanks alle verzekeringen van de Joegoslavische regering, dat zij de godsdienst zal tolereren, blij ven de vervolgingen in Joegosla vië nog steeds voortduren en ne men zij zelfs nog toe. In een op eenvolgende reeks worden de priesters voor de rechter gebracht. Pastorieën worden zonder opgaaf van redenen in beslag genomen en kerken, zelfs van historische betekenis, worden met de grond gelijk gemaakt. Thans is de Vica ris-Generaal van het aartsbisdom Belgrado, Mgr. Janez Jenko, door de Zuid-Slavische geheime politie gearresteerd. Zijn vertrekken wer den urenlang onderzocht. De Joegoslavische regering oefent bijzondere druk uit op de priesterstudenten. Het diocesane groot-seminarie te Split staat voor een ernstige situatie, daar de auto- 'riteiten weigeren aan de semina risten, die dit jaar op het groot seminarie gekomen zijn, levens middelenkaarten te verstrekken. Dergelijke maatregelen worden ook ondernomen tegen het groot seminarie te Dubrovnik. De toe stand op het seminarie in Sibenik is iets beter, maar daar zijn de seminaristen verplicht de colleges in de marxistische ideologie te volgen aan de universiteit aldaar. De militaire gouverneur van Midden-Java heeft in een inter view toegegeven, dat er enige infiltratie van Westerlings A.P. R.A. in Djokjakarta heeft plaats gevonden. Hij zeide dat er geen reden is tot ongerustheid, daar de situatie door de autoriteiten volkomen wordt beheerst. Reu ter vernam van de Inlichtingen dienst te Djakarta dat grote hoe veelheden wapens van Britse en Amerikaanse makelij van veraf gelegen bases in de Stille Zuid zee door vliegtuigen zonder ken tekenen worden uitgeworpen boven door opstandelingen bezet gebied op Java en Sumatra. Boven West- en Midden-Java werden in de afgelopen week driemaal dergelijke smokkel- vliegtuigen waargenomen die wapens uitwierpen. De toestel len zouden door Amerikaanse en Australische piloten worden ge vlogen, die voor hoge beloning werken. Het Indonesisch kabinet komt waarschijnlijk heden bij een. Uit Oost-Java zijn te Dja karta Dinsdagavond R.I.S.-troe- pen aangekomen, die gisteren morgen naar Bandung vertrok ken. De avondklok te Bogor is vervroegd, te Solo is thans pers- censuur ingesteld. Te Bandung hebben gisteren besprekingen plaats gevonden tussen Anak Agung, R.I.S., mi nister van Binnenlandse Zaken en de Wali Negara en het kabi net van Pasundan over een zo snel mogelijke oplossing van de ontstane moeilijkheden. Het kabinet besloot eenstemmig de regering van de R.I.S. om bij stand in algemene regerings aangelegenheden te verzoeken. De R.I.S. zal zo spoedig mogelijk een regeringscommissaris voor Pasundan benoemen. Een delegatie der kinderafdeling van de Oranjebond uit de residentie heeft gistermiddag op het paleis Soestdijk prinses Beatrix een „bloemenkussen" aangeboden. Dezelfde bond bood destijds koningin Juliana ter gelegenheid van haar twaalfde verjaardag in hetzelfde paleis een zelfde bloemenkussen aan. Op de foto H. M. de Koningin, de prinsessen Beatrix en Irene en een der bestuursleden van de Bond. De fotografen maakten zoveel drukte dat de prinsesjes er beduusd van werden en prinses Beatrix het voorgenomen dankwoord onuitgesproken liet. H M. de Koningin betreurde dit verloop zeer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 1