Dakota van de K.L.M. met 7 man
aan boord in zee gestort
Europese Betalingsunie
in beginsel aanvaard
KRANIG WERK VAN CHAUFFEURS
OP SPIEGELGLADDE WEGEN
„Brakzand" liep aan de grond
Hoe glad het was
en hoe ver
Het protestantisme
in de satellietstaten
mÊË, -/jJml
Morfinesmokkel
ontdekt
Uitsluitend jeugdige slachtoffers
Kerkvervolging door
Tito voortgezet
Frans protest
verworpen
Z. H. de Paus ontving
minister Bevin
Chaufferen: alleen met gaspedaal en stuur
Met een krantenauto dwars
door de kop van Nederland
De slachtoffers
Actie Westerling
ook in Djokja
HET FEIT
E. M. Stumpel. Hoofdredacteur: H. N. Smits EDITIES VOOR ALKMAAR, HOORN, DEN HELDER, SCHAGEN
Bankrelaties: Noorderbank; Nederl. Credietbank
S
H
VAN HEDEN
Pagina 1
Donderdag 2 Februari 1950 45e Jaargang No. 11779
Kantoren: HOORN. Draaisingel 59. teL 4243, Grote Noord 77. teL 4362 K 2290: ALKMAAR. Ritsevoort 56. teL 2046. (2 lijnen), K 2200; DEN HELDER, Keizerstraat 89. teL 2800 K 2230; SCHAGEN. Molenstraat 52, teL 459 K 2240
II (Slot)
Maar het is ten dele wel te ver
klaren. De protestant heeft nu een
maal niet hetzelfde Kerkbegrip als
wij hebben en is meer exclusief
spiritueel ingesteld dan wij. Het
eerste heeft ten gevolge, dat voor
hem het persoonlijk getuigenis,
steunend op de Schrift, van door
slaggevende waarde is. De Kerk
kan niet bindend, op Gods gezag
tot de leden spreken, maar ook niet
tot een macht, die buiten haar
staat als de Staat. Hoe zou b.v. bij
een communistische overwinning of
overrompeling in ons land de Ned.
Herv. Kerk voor het recht van de
privé-eigendom kunnen opkomen,
als in haar boezem hierover zoveel
meningsverschil bestaat? Of hoe
zou zij het bijzonder onderwijs kun
nen verdedigen waar zoveel vrij
zinnigen ertegen en vóór het staats
onderwijs zijn? Maar deze punten
behoren met zoveel anderen tot de
fundamentele waarheden en on
vervreemdbare rechten van de
R.K. Kerk. Er is een heel gebied
buiten het kerkgebouw waarop de
R.K. Kerk haar rechten doet gel
den en dat voor vele Protestantse
richtingen geheel of gedeeltelijk
neutraal of staatsgebied is. Vandaar
het verwijt: Politiek Katholicisme.
Vandaar ook dat de Protestanten in
de door Rusland zo sterk beïnvloede
landen gemakkelijker tot compro
missen komen. Als echter binnen
afzienbare tijd ook op zuiver gods
dienstig gebied de communistische
leer zich zal doen gelden, als men
ook de drempel van het kerk
gebouw gaat overtreden om daar
zijn voorschriften te geven, dan zal
men wellicht te kwader ure zijn
mening over de houding van
„Rome" nog wel eens herzien. Nog
merkwaardiger echter worden deze
verschijnselen, als wij lezen, dat in
Hongarije in de Protestantse Kerk
,,nu niet meer de ziel in het middel
punt van de prediking staat, maar
het lichaam". De sociale revolutie
en de leer van Marx hebben aller
wegen de ogen voor de levens
behoeften van het lichaam geopend.
Zij erkent de zonde van een spiri
tualistische prediking en dito in
stelling van óe Kerk. De verlossing
van de mens uit de heerschappij
van de boze machten is in de pre
diking wederom ook de verlossing
van zijn zeer lijfelijke strijd en
moeite. Vroeger sprak men bij
voorkeur over de onsterfelijke ziel
en het leven hienamaals, en over
het leven hier, als een tranendal,
waar men doorheen moet. In Hon
gari.ic preekt de Evangelist hier
over niet uitdrukkelijk meer. Zeker
zal hij de onsterfelijke ziel niet tot
thema van zijn prediking maken
fsic!). Want de gemiddelde Hongaar
heeft seen belangstelling voor de
onsterflijkheid en voor wat aan
gene zijde van het leven ligt. maar
wel voor dit leven, dat hier en nu
geleefd moet wordenniet n a
maar in dit leven zullen wij van
Christus zijn en Zijne Geest ont
vangen en de naaste dienen in ge
rechtigheid".
Nu slaat de balans dus ineens,
door de omstandigheden gedrongen,
door van spiritualisme en te uit
sluitende „jenseitsgodsdienst" naar
materialisme te veel ..diesseitsgods-
dienst"! Nu spreekt men maar lie
ver niet over het woord: „Wat baat
het de mens, indien hij de gehele
Wereld wint. doch schade lijdt aan
zijn ziel?" Men heeft Rome vaak
opportunisme en geschipper ver
weten. Wie zijn hier nu de oppor
tunisten en schipperaars?
O zeker, de Roomse Kerk weet
ook van geven en nemen, van tak-
tiek en prudentia, maar altijd zo
lang niet de dogma's en de moraal-
princiepen in het gedrang komen.
Zij weet precies de grens tot hoe
ver zij gaan mag en het is het
ongeluk juist van de Protestantse
levensbeschouwing dat die grenzen
niet precies omlijnd zijn. Het is het
verschil van het huis dat op de
rots was gebouwd en het andere
dat op het zand was neergezet. Wij
zijn angstig-benieuwd naar de af
loop van dit proces en bidden onder
tussen om wijsheid en kracht èn
voor de Protestantse èn voor de
Katholieke broeders in die zwaar
beproefde landen.
E. BR.UNA O.F.M.
Drachten
N.B. De citaten zijn uit „De
Waagschaol" van 30 December 1949.
.jjjg
WINSCHOTEN. De laatste
tijd was verdenking gevallen op
enkele personen in deze omgeving
met betrekking tot smokkelarij en
handel in verdovende middelen.
De Kon. Marechaussee in het
district Winschoten is er in sa
menwerking met de opium cen
trale in geslaagd een drietal per
sonen aan te houden, die in het
bezit van verdovende middelen
werden gevonden, n.l. W. J. W. te
Laudermarke, J. V. te Oude Pe-
kela en T. B. te Vlagtwedde.
Enige tientallen ampullen met
morfine en cocaine zijn in beslag
genomen. Deze vertegenwoordigen
een waarde van enige duizenden
guldens. W. J. W. is wegens in
voer van de verdovende middelen
ter beschikking van de officier van
Justitie gesteld.
HET STANDPUNT VAN
EEN BURGERVADER
In de raadsvergadering
der gemeente Noordeloos
stelde een der wethouders
voor om in samenwerking
met de gemeenten Hoornaar
en Hoog-Blokland ten be
hoeve van de burgemeester
dezer drie gemeenten een
ambtswoning te bouwen. De
betrokken burgervader, de
heer M. Schakel, antwoord
de daarop, dat hij, gelet op
de woningnood niet de moed
heeft daartoe over te gaan
Als kapitein van het wo
ningnoodschip, zo zeide hij,
moet hij als laatste dit vaar
tuig .verlaten. Hij wees ver
der op het morele effect, dat
het zou hebben als aan een
ambtswoning het volume
voor drie arbeiderswoningen
gegeven zou worden. Bo
vendien is de bouw een
zware last voor de gemeen
ten, want voor zulk oen wo
ning wordt geen subsidie
gegeven.
Aangezien deze burge
meester in een houten nood
woning gehuisvest is, be
vreemdde het niet, dat een
der raadsleden hem dank
bracht voor deze houding.
De Rijksveerboot „Brakzand'
van schipper Oenes die gistermor
gen de dienst Schiermonnikoog
Oostmahorn zou hervatten, liep
kort na het verlaten van het
eiland aan de grond en schipper
Mees Toxopeus moest er met de
„Insulinde" aan te pas komen om
passagiers en post over te nemen.
Pas om kwart over zes gister
avond kon de „Brakzand" de reis
naar Oostmahorn voortzetten. In
middels hadden twee Austers de
post naar Schiermonnikoog .gevlo
gen. Zij vlogen ook naar Ameland
waar zij drie passagiers en 500 kg
post brachten en twaalf passagiers
haalden, o.m. het patiëntje voor
het ziekenhuis in Leeuwarden.
Werd van S.hiermonnikoog ge
meld dat de Wadden richting Oost
mahorn ijsvrij zijn, Hollum zag
nog weinig werking in de ijsvloer.
Ameland blijft op spoedige ver
lossing uit het isolement hopen.
PARIJS, 1 Febr. (Reuter).
De Sovjet-ambassade te Parijs
heeft de nota, waarin Frankrijk
protesteert tegen de Sovjet
erkenning van de regering van
Ho Tsji Minh in Indo-China,
teruggezonden en verklaard,
„het onmogelijk te achten een
dergelijke nota in ontvangst te
nemen", zo is in kringen van het
ministerie van Buitenlandse Za
ken vernomen.
Men acht de door de Govj et-
Unie gevolgde procedure van
het begin af ongewoon, doch
men toonde zich verbaasd over
de laatste stap „van een land,
dat immers een geallieerde van
Frankrijk is" Men weigerde zich
uit te laten over de in de toe
komst door Frankrijk te volgen
gedragslijn. Het was onmogelijk
in korte tijd geen besluit te
nemen over een zo belangrijke
zaak, zo verklaarde men in ge
noemde kringen.
Pierre Schneiter, waarnemend
minister van Buitenlandse Za
ken, heeft Alexander Bogomolof,
de Sovjet-ambassadeur, verzocht
hem morgen op het Quai d'Or-
sav te komen spreken.
De Raad van de Organisatie voor Europese economische samen
werking heeft gisteren te Parijs een voorlopige beginselover
eenkomst tot vrijmaking van het inter-Europese betalingsverkeer
aanvaard, die „Europese betalingsunie" wordt genoemd. De
aangesloten landen zullen er naar streven, d; kwantitatieve
beperkingen op ten minste 60 pet. van hun particuliere invoer
af te schaffen, zodra een bevredigend stelsel van inter-Europese
betalingen kan worden tot stand gebracht. Dit stelsel zal thans
in het hoofdkwartier van de O.E.E.S. worden uitgewerkt.
Na 30 Juni zal de raad bekend
maken, welke inspanningen de
deelnemende landen in 1950 moe
ten doen, om 75 pet van hun par
ticuliere invoer vrij te maken.
Men wil vooral de practijk van
de dubbele prijzen, d.w.z. andere
prijzen voor de binnenlandse ver
bruikers dan voor de buitenlandse
kopers, doen afschaffen. Paul
Hoffman zei gisteren in een pers
conferentie, dat de Amerikanen
niet geloven dat deze dubbele prij
zen in overeenstemming zijn met
wederzijdse hulpverlening of met
de politiek van goede nabuur
schap. Hij sprak tevoren in de
Raad zijn teleurstelling uit over
de vórderingen die gemaakt zijn
bij het streven naar economische
integratie van Europa. De E.C.A.
zal die landen steunen, die „wer
kelijk agressieve pogingen" in het
werk stellen om integratie te be
reiken. Hij en Harriman zijn van
mening, dat de Marshall-hulp 30
Juni 1952 moet eindigen.
De benoeming van minister
Stikker, die, zoals nader werd ver
nomen, in zijn functie zal worden
bijgestaan door de voorzitter en
de vice-voorzitters van de O.E.E.S.
de ministers van Buitenlandse Za
ken van België, Paul van Zeeland,
Ierland, MacBride en Oostenrijk,
Gruber, is in officiële kringen in
Washington zeer gunstig ontvan
gen. Amerikaanse regeringsverte
genwoordigers hebben zeer grote
achting voor hem en zijn er van
overtuigd, dat hij de functie uit
stekend zal vervullen. Men be
schouwt hem in officiële kringen
als een kundig en competent man,
wiens zakelijke houding tegenover
de Europese problemen ten zeer
ste wordt gewaardeerd.
Harriman, de reizende ambas
sadeur voor het Marshall-plan
heeft mr. Stikker de volledige
steun van de E.C.A. toegezegd
Men verwacht dat mr. Stikker's
eerste diplomatieke reis in zijn
functie naar Washington zal voe
ren. De minister zou gisteravond
of vandaag naar Nederland terug
keren, terwijl hij volgende week
te Parijs opnieuw met O.E.E.S.-
functionarissen zal onderhandelen.
VATICAANSTAD, 1 Febr. (K.
N.P.) Z.H. de Paus heeft
hedenavond om 18.30 uur de
Engelse minister van Buiten
landse Zaken, Bevin, gedurende
een kwartier in bijzondere audi
ëntie ontvangen. Deze audiëntie
verdient behalve door het feit,
dat een Engelse minister een be
zoek brengt aan de H. Vader,
nog bijzondere aandacht, omdat
het geheel tegen de etiquette
van het Vaticaan is des avonds
audiënties te verlenen. Voor
Bevin was echter deze hoge uit
zondering gemaakt, omdat hij
nog dezelfde nacht naar Londen
doorreisde. Vaticaanse functiona
rissen verklaarden, dat het be
zoek geheel privé was.
Hedenmorgen is de Dakota van de K.L.M., de PH-TEU, met
post en vracht en een bemanning van zeven koppen aan boord,
op ongeveer veertig kilometer uit de Nederlandse kust in zee
gestort. De Dakota was om 5.25 uur Ned. tijd van Schiphol
vertrokken en kon, toen het ongeluk gebeurde, ongeveer vijf
en zeventig kilometer hebben afgelegd.
De ramp werd het eerst ont
dekt door het Deense s.s. ,,Rig-
mor", dat om 5.39 radiogra
fisch meldde 'n brandend vlieg
tuig in zee te hebben waarge
nomen op een positie van 52.02
graden Noorderbreedte en 3.2!
graden Oosterlengte. In aan
sluiting daarop deelde de KLM
mede, dat met 't postvliegtuig,
dat hedenmorgen te 5.25 van
Schiphol naar Londen was ver
trokken, sinds het vertrek geen
contact meer was geweest.
Tegen acht uur hedenmorgen
bevestigde de K.L.M., dat het
toestel is verongelukt.
Onder de zeven personen,
die zich aan boord bevonden,
waren geen betalende passa
giers, doch de bemanning be
stond uitsluitend uit z.g. „les
send" personeel. Met uitzonde
ring van de gezagvoerder zijn
de overige zes leden van de
bemanning allen jeugdige leden
van het K.L.M.-personeel.
Even na 8 uur daalde op Schip
hol de Curasao-machine van de
KLM onder gezagvoering van
Viruly, die radiografisch opdracht
had gekregen op de plek, waar het
vrachttoestel moet zijn veronge
lukt, uit te kijken. Hij deelde
mede, dat hij met zijn „Constel
lation" tot 150 meter boven de
zeespiegel was gedaald, maar dat
hij met de laagste snelheid van
zijn machine (300 km per uur)
weinig of niets kon zien. Het
enige, dat hij wist te vertellen
was, dat de zee ruw was. Van een
verongelukt toestel had hij geen
spoor kunnen ontdekken, hoewel
hij 5 maal over de plaats was ge
cirkeld.
De post- en vrachtmachine van
de K.L.M. had volgens dienstrege
ling om vier uur Schiphol moe
ten verlaten. Zij zou dan om 4.50
uur op „London Airport" hebben
moeten landen. Nu het toestel dus
met een uur en vijf en twintig
minuten vertraging vertrok, had
het om circa kwart over zes in
Londen moeten aankomen.
Naar verluidt heeft de machine
zich normaal afgemeld, toen zij
het verkeersgebied van Schiphol
(Van onze verslaggever).
WOENSDAG, 1 Februari, 5 uur
s morgensDe wind die een
week lang pal uit het Oosten ge
blazen heeft, is nu meer naar het
Zuiden gedraaid. Het regent op
de bevroren wegen. Tegen de
bomen en de huizen heeft zich een
glibberige ijslaag vastgezet. On
danks de lichte dooi is het koud.
De rotatiepers heeft een uur
vroeger dan anders haar lawine
van kranten uitgestort, omdat de
chauffeur dat wilde. En hij is
baas nu, want het vervoer van de
kranten van Hoorn naar Gronin
gen is nu hèt grote probleem.
Tien minuten over vijf. We
'stappen in en zwaaien nog even
tegen de lui van de expeditie. De
Chevrolet bestelwagen begint weer
zijn dagelijkse rit naar het Noor
den; 160 km verder ligt Groningen.
De kilometerteller wijst 14000 km.
Eenmaal is reeds de 100,000 gepas
seerd, maar alles ziet er nog uit
als nieuw.
In de stad ligt nog het zand dat
de vorige dag gestrooid is. Maar
op de Rijksweg Amsterdam
Leeuwarden begint het; geen kor
rel zand op de weg waarover het
licht van de grote koplampen ver
glijdt tot ver in de donkere nacht.
We voelen de wagen wegglijden; de
achterkant waarin de kranten lig
gen schuift naar rechts, voor zitten
"ftTof kortf)
bewegingen manoeuvreert de
chauffeur met het stuur. Ik zeg
maar niets om hem niet af te lei
den.
Zand!
De eerste tegenligger boort in de
verte zijn koplampen door het don
ker. Spannend is dat want onze wa
gen ligt verduiveld los op de weg.
Gelukkig kreeg de chauffeur hem
netjes rechts. De auto's kruipen
langs elkaar. Daar ploft een schep
zand voor ons op het beijzelde weg
dek. Een zandstrooier dus! Des te
beter! „Het helpt niet veel dat pas-
gestrooide zand" hoor ik naast me,
maar we liggen toch vaster. Dat
duurt zo even. 35 geeft de wijzer
aan. De plekken zand strekken
zich echter maar uit over een kilo
meter of vijf. Gek dat die lui zo
maar ergens beginnen. De wielen
schaatsen dus zonder zand onder
een viaduct door, over bruggen, de
Wieringermeer in. Bij de bruggen
en de scherpe bochten hebben ze
zahd gestrooid en pekel. De rest is
slecht. Dertig kilometer is hier de
snelst mogelijke vaart.
In de Wieringermeer schijnen de
lichten door de lange rijen ramen
van de voorraadschuren. Verder
is alles donker en kaal.
De Afsluitdijk
Den Oever komt naderbij met de
lichten van de sluis en de havens.
Daar begint de afsluitdijk. Net als
alle andere wegen, glad, bikkelglad.
toch moeten we rijden en wat snel
ler ook om tjjd te winnen. Op 45
staat de wijzer, we rijden in het bre
de spoor van een vrachtwagen die
misschien een uur geleden voorbij
ging. Het gaat gemakkelijker, maar
je raakt er af en toe uit. Het is een
zware wagen geweest die op het
laagje ijs een wit spoor trekt.
Ik steek weer een sigaret aan en
stop 'm tussen de vingers van mijn
buurman aan het stuur, de keren
dat ik dat gedaan heb kan ik niet
meer tellen
Met de regelmaat van een machi
ne druppelen de witte blokjes op de
weg onder de ronde motorkap door.
We rijden nog steeds in het witte
spoor. Vóór ons worden echter de
rode achterlichtjes van een zware
truck met aanhangwagen zicht
baar. Het is de wagen van het wit
te spoor. We komen hem voorbij
en rijden nu weer alleen op het
zwarte asphalt dat er uitziet als
een vette walvishuid. Bij het houten
cafétje van Stijnie moet een krant
afgegeven worden maar ze slapen
nog binnen en een brievenhus is er
niet. Dan maar afgeven aan het
pompstation „De Kop" waar wel
tien Friese melkwagens staan die
in de loop van de nacht zijn ge
strand
Zeven uur: Friesland
Het is zeven uur als we linksaf
slaan: Friesland in, Zürich, Har-
lingen, 'n smalle, gladde weg, links
de dijk en rechts een diepe sloot.
Het gaat langzaam maar we ko
men er zonder glijpartijen. In Har-
lingen liggen de stoere kustvaar
ders, gevangen in het ijs en met een
laag ijzel op masten en scheeps
wand. Gelukkig is er weer gestrooid
in Harlingen en op de weg naar
Franeker.
Wijd ligt het Friese landschap om
de smalle weg met bomen in de
morgenschemer die met een lichte
mist aanbreekt. In Franeker moet
een collega die in Leeuwarden
werkt uit z'n bed getoeterd wor
den. Hij gaat alle dagen mee maar
nog* nooit is het zo vroeg geweest.
Een chauffeur vraagt ons boe de
-iSluitdijk is: „slecht, geen rijden
zeggen we, maar hij stapt toch in
de auto.
De wegen glijden voorzichtig on
der ons door, zelfs de beruchte weg
Franeker-Dronrijp valt mee. Over
al vechten fietsers op weg naar
Leeuwarden tegen de gladheid.
Autoverkeer is er practisch niet.
Het rijwielpad is helemaal onbe
gaanbaar; je kunt er beter op
schaatsen en we zien inderdaad een
meisje dat schaatsend over 't fiets
pad naar haar werk in Leeuwarden
gaat. In de stad hebben de dames
op hoge hakken het te kwaad met
de gladheid. Zij moeten zich, steun
zoekend aan huizen en tuinhekjes,
een weg banen. In Leeuwarden is
de krant in elk geval op tijd en naar
wij later hoorden in Sneek zelfs
vóór alle andere bladen.
Over het traject Leeuwarden—
Groningen had men ons al niet veel
goeds verteld. Het leek op bepaalde
plekken of de weg alleen maar nat
was, doch in werkelijkheid waren
het evenzovele plekken waar het
wegdek met een dikke laag ijs was
bedekt. Geen auto is er te zien op
het hele stuk van Leeuwarden tot
Buitenpost. Geen expediteur stuurt
nu zijn chauffeurs de weg op. Maar
de krant tmoet koste wat kost op de
plaats van bestemming komen...
De Chevrolet is soms als een dolle
stier die met de kop op zij vooruit
stormt. In de vele bochten trekken
het rechter voorwiel en het linker
achterwiel bijna één spoor. Toch rij
den we niet harder dan 35 kilometer
In „Nijziel" en in Noordhorn krij
gen we lifters mee. Zij moeten naar
Groningen doch alle busdiensten
zijn stopgezet.
We zjjn er!
Het loopt tegen tienen. Zuidhorn
ligt achter ons en over de gevaar
lijke wegen sturen nu meer auto
mobilisten aan op het hart van het
Noorden: Groningen. Met merk
baar genoegen schuift onze chauf
feur recht op zijn stoel en geeft
extra gas. Het rijden in de stad is
niet meer zo gevaarlijk.
Het is tien uur, wij zijn er en de
krant is even vroeg als anders! De
auto wordt met gejuich ontvangen;
zou het niet net zo gegaan zijn met
al die kranige chauffeurs die de ge
varen van de gladheid trotseerden
om het vervoer gaande te houden?
Wij vinden dat ze het verdiend
hebben
verliet. Op dat moment was er
geen enkele reden om aan te ne
men, dat het toestel zich in moei
lijkheden bevond. Of het vlieg
tuig nog radiografisch contact
heeft gehad met Londen is op
Schiphol niet bekend.
Terstond na het bekend worden
van de ramp vertrok de redding
boot van Hoek van Holland, de
„President Jan Leis", om half 7
vanmorgen, onder schipper A.
Brinkman, naar zee. Om 7.40 ging
ook de marine-vliegdienst aan het
opsporingswerk deelnemen. Een
„Mitchell" vertrok van het vlieg
veld Valkenburg. Ook Engelse
vliegtuigen ^gingen de Noordzee
afzoeken.
Wrak gevonden
Om even over negenen kwam
bij de Marineluchtvaartdienst op
Valkenburg het bericht binnen,
dat het wrak van de KLM-Dakota
is gevonden. De „Mitchell" van de
MLD onder commando van luite
nant ter zee de Haan, cirkelde
boven het wrak van de Dakota
en het Deense s.s. „Rigmor".
Veel post aan boord
De verongelukte machine was
vanmorgen de eerste, die van
Schiphol vertrok. Gisteren had de
PTT met 5 vliegtuigen postzen
dingen medegegeven. In het toe
stel bevond zich de post, die gis
teravond laat nog uit alle delen
van ons land is binnengekomen.
Over het algemeen is deze och
tendzending de grootste, die per
dag door de lucht wordt verzon
den naar Londen. Ook de transito-
post uit Denemarken en Zwitser
land pleegt met dit toestel te
worden vervoerd. Het toestel uit
Kopenhagen had echter vertra
ging, zodat de Deense post niet
meer kon worden meegenomen.
De post uit Zwitserland is echter
wel aan boord. Nog niet kan wor
den opgegeven hoeveel kilogram
men post met het toestel werden
verzonden. Wel acht men het
hoogstwaarschijnlijk, dat zich geen
grote waardezendingen aan boord
bevonden, al zijn er wel enige
aangetekende zendingen ingela
den.
(Vervolg op pag. 2)
Aan boord van de verongelukte
Dakota bevonden zich de volgende
leden van het vliegend personeel
der KLM:
J. van der Heide, gezag
voerder, geboren 14-4-1917, ge
huwd, 3 kinderen.
C. J. Mink, boordwerktuig
kundige, geboren 28-2-1924, onge
huwd.
A. van Seumeren, telegra
fist, geboren 4-5-1925, ongehuwd.
A. A. J. L e g g (Britse natio
naliteit), vliegtuigbestuurder, ge
boren 8-11-1923, gehuwd.
B. S 1 o s s e r, vliegtuigbestuur
der, geboren 1-6-1920, ongehuwd.
F. J. de Raadt, vliegtuigbe
stuurder, geboren 8-8-1922, onge
huwd.
Mej. C. H. M. Lamers, ste
wardess, geboren 18-4-1923, on
gehuwd.
Vic.-generaal van Belgrado
gearresteerd
TRIEST, 1 Febr. (K.N.P.).
Ondanks alle verzekeringen van
de Joegoslavische regering, dat zij
de godsdienst zal tolereren, blij
ven de vervolgingen in Joegosla
vië nog steeds voortduren en ne
men zij zelfs nog toe. In een op
eenvolgende reeks worden de
priesters voor de rechter gebracht.
Pastorieën worden zonder opgaaf
van redenen in beslag genomen
en kerken, zelfs van historische
betekenis, worden met de grond
gelijk gemaakt. Thans is de Vica
ris-Generaal van het aartsbisdom
Belgrado, Mgr. Janez Jenko, door
de Zuid-Slavische geheime politie
gearresteerd. Zijn vertrekken wer
den urenlang onderzocht.
De Joegoslavische regering
oefent bijzondere druk uit op de
priesterstudenten. Het diocesane
groot-seminarie te Split staat voor
een ernstige situatie, daar de auto-
'riteiten weigeren aan de semina
risten, die dit jaar op het groot
seminarie gekomen zijn, levens
middelenkaarten te verstrekken.
Dergelijke maatregelen worden
ook ondernomen tegen het groot
seminarie te Dubrovnik. De toe
stand op het seminarie in Sibenik
is iets beter, maar daar zijn de
seminaristen verplicht de colleges
in de marxistische ideologie te
volgen aan de universiteit aldaar.
De militaire gouverneur van
Midden-Java heeft in een inter
view toegegeven, dat er enige
infiltratie van Westerlings A.P.
R.A. in Djokjakarta heeft plaats
gevonden. Hij zeide dat er geen
reden is tot ongerustheid, daar
de situatie door de autoriteiten
volkomen wordt beheerst. Reu
ter vernam van de Inlichtingen
dienst te Djakarta dat grote hoe
veelheden wapens van Britse en
Amerikaanse makelij van veraf
gelegen bases in de Stille Zuid
zee door vliegtuigen zonder ken
tekenen worden uitgeworpen
boven door opstandelingen bezet
gebied op Java en Sumatra.
Boven West- en Midden-Java
werden in de afgelopen week
driemaal dergelijke smokkel-
vliegtuigen waargenomen die
wapens uitwierpen. De toestel
len zouden door Amerikaanse en
Australische piloten worden ge
vlogen, die voor hoge beloning
werken. Het Indonesisch kabinet
komt waarschijnlijk heden bij
een. Uit Oost-Java zijn te Dja
karta Dinsdagavond R.I.S.-troe-
pen aangekomen, die gisteren
morgen naar Bandung vertrok
ken. De avondklok te Bogor is
vervroegd, te Solo is thans pers-
censuur ingesteld.
Te Bandung hebben gisteren
besprekingen plaats gevonden
tussen Anak Agung, R.I.S., mi
nister van Binnenlandse Zaken
en de Wali Negara en het kabi
net van Pasundan over een zo
snel mogelijke oplossing van de
ontstane moeilijkheden. Het
kabinet besloot eenstemmig de
regering van de R.I.S. om bij
stand in algemene regerings
aangelegenheden te verzoeken.
De R.I.S. zal zo spoedig mogelijk
een regeringscommissaris voor
Pasundan benoemen.
Een delegatie der kinderafdeling van de Oranjebond uit de
residentie heeft gistermiddag op het paleis Soestdijk prinses
Beatrix een „bloemenkussen" aangeboden. Dezelfde bond bood
destijds koningin Juliana ter gelegenheid van haar twaalfde
verjaardag in hetzelfde paleis een zelfde bloemenkussen aan.
Op de foto H. M. de Koningin, de prinsessen Beatrix en Irene
en een der bestuursleden van de Bond. De fotografen maakten
zoveel drukte dat de prinsesjes er beduusd van werden en
prinses Beatrix het voorgenomen dankwoord onuitgesproken liet.
H M. de Koningin betreurde dit verloop zeer.