De nieuwe richtlijnen van Rome
Mysterie van het Rijk van God
ten aanzien van de oecumenische beweging
Bevolkingscijfers in ons gewest
De Beurs
Einde van mooi weer in zicht
De polsslagen van het godsdienstig leven
en vol
van smaaky,
Katholieken en Protestanten
Allen die tot de ware Kerk komen
worden met open armen ontvangen
De Katholieke Kerk en de Hereniging
Interessante en actuele cijfers
PAGINA 4
DONDERDAG 9 MAART 1950
Vandaag is de ex-kapitein van het K.N.I L., Westerling, i
Singapore voor de rechtbank verschenen. Hij moest zich verant
woorden voor het illegaal betreden van Brits gebied, en het
mishandelen van een mede-gevangene. Geboeid werd Westerling
voorgeleid.
INDONESISCHE FONDSEN
LICHT GEDRUKT
AMSTERDAM, 8 Maart. Belang
rijk nieuws voor de Beurs was er
niet en het verwonderde dan ook
niemand dat de markt hetzelfde
lusteloze voorkomen behield, dat
haar de laatste dagen kenmerkt.
Het gisteren reeds aangekondigde
nieuwe bod op aandelen Polmans
huis werd vandaag bevestigd door
een bericht, waarin een bod van
f 1000 in contanten wordt gedaan
voor ieder aandeel in 't „Polmans
huis". Dit betekende een verrassing
voor de Beurs en uiteraard wacht
men met spanning de ontwikkeling
van deze zaak af. Olies werden
vrijwel op dezelfde prijzen van
gisteren verhandeld, ook in de an
dere internationale industriepapie
ren zat vandaag uiterst weinig
beweging.
De cultuurmarkt lag eerder wat
gedrukt vooral HVA's die ruim 2
punten lager opende op 147"» en op
dezelfde prijs sloten. Amsterdam
Rubber noteerde per saldo 145-Vi
(146',t). Certificaten Deli Mij. gol
den tegen slot 139% (141V4). De
dividend-aankondiging van de Ban
dar Rubber Mij., 9 pet. over 1949,
maakte een bevredigende indruk.
Op de Scheepvaartmarkt was het
aantal noteringen gedurende Beurs-
tijd belangrijk hoger dan gisteren.
De stemming was hier iets vriende
lijker en kleine winsten waren geen
uitzondering.
Op de Beleggingsmarkt lagen de
meeste soorten zwaar in de markt
en kleine verliezen waren geen
zeldzaamheid.
In navolging van New York was
de Amerikaanse markt overwegend
iets beter gedisponeerd.
(Van onze weerkundige medewerker)
Het ziet er nu toch naar uit dat het prachtige voorjaarsweer,
waarvan we reeds enkele dagen hebben kunnen genieten, ten
einde loopt. De barometers daalden gisteren regelmatig, zoals
vele lezers, die op hun huisbarometers hebben gekeken, ook
wel zullen hebben opgemerkt.
Gevaar voor ons schuilt er voornamelijk in het naderen van
een storing, die uit de richting IJsland naar de Noordzee trekt,
tengevolge waarvan zware bewolking en daling van tempera
tuur verwacht mag worden, hetgeen eveneens reeds bevorderd
werd door het draaien van de wind naar het Noordwesten.
Gisteren echter waren de temperaturen nog vrij hoog. Zo
meldde Den Helder 10, Eelde 13, Twente 14 en Beek 16 graden
als maximum, hoewel 's ochtends nog nachtvorst voorkwam.
Jammer was het, dat de zware mist vooral in de ochtend
uren als spelbreker optrad. De kans op mistvorming wordt nu
echter minder, daar de bewolking en de wind gaan toenemen.
Met een ernstige kans op regenval moet rekening worden
gehouden.
Zijn wijde netten beter?
Op vragen van het Tweede Ka
merlid den Hartog (VVD) in ver
band met een door de Coöperatie
ve Vereniging van IJselmeervissers
U.A. te Enkhuizen, aan de leden
der Tweede Kamer gericht schrij
ven met betrekking tot de proef-
visserij met snoekbaarsnetten met
grote maaswijdte heeft de minister
van Landbouw, Visserij en Voedsel
voorziening geantwoord dat gezien
de resultaten van een proefvisserij
door de gebroeders Bootsma te
Hindelopen, hun verklaring aan de
Vereniging van IJselmeervissers
niet juist is. Aan de hand van de
gegevens kan worden vastgesteld,
dat de gemiddelde vangst per perk
je wijde nettten nog iets hoger is
dan die met de nauwe netten.
Ons kleine Nederland neemt in
verhouding tot zijn aamtal katholie
ken een der eerste plaatsen in de
missiebeweging in. Er zal welhaast
geen land ter wereld zijn, waar
geen Nederlandse missionarissen
worden aangetroffen. Voortgeko
men uit alle kringen van onze be
volking, vertegenwoordigen zij, tot
welke orde of congregatie zij ver
der ook mogen behoren, nagenoeg
iedere parochie van ons gewest.
Hun gehele persoon, hun gehele le
ven hebben zij ingezet voor dit hoge
ideaal van hun missionarisschap en
in welke vorm zij hun apostolaat
ook uitoefenen, in de rechtstreekse
zielzorg, in de school, in het zie
kenhuis of in een der talrijke ande
re inrichtingen van de christelijke
charitas of zelfs in de afzondering
van het contemplatieve klooster, zij
zrjn de herauten van het Koninkrijk
Gods dat op aarde is verschenen,
en dat overal ter wereld door de zor
gen van mensen gevestigd moet
worden.
De godsdiensten der mensheid
Deze brengers van de goede
■Boodschap, welke het Evangelie van
Jezus Christus is, zullen bij de vol
keren, onder wie zij door woord en
voorbeeld het zaad van het Gods
woord in de harten komen strooien,
vormen van godsdienst aantreffen
anders dan zij hier, in de gemeen
schap, waaruit zij zelf afkomstig
zijn, gewend waren. In de gods
dienstwetenschap is men thans wel
zo ver dat men veilig kan aanne
men dat er geen godsdienstloze vol
keren bestaan. Overal treft men op
een of andere manier „godsdienst"
aan d.w.z. volgens de definitie van
de Nijmeegse professor Bellon „een
geheel van opvattingen, handelingen
en gebruiken, waarin de mens tot
uitdrukking brengt zijn geloof in
een persoonlijke, transcendentale
Macht, van Wie hij zich afhankelijk
weet en bescherming en heil in zijn
levensstrijd hoopt te ontvangen".
Wat men het „godsdienstig ver
schijnsel" noemt, moet inderdaad
Universeel genoemd worden. Bij
alle volkeren en stammen worden in
hun culturen religieuse verschijnse
len aangetroffen. Dit is zo breed
mogelijk gezegd, maar sluit van de
andere kant niet uit, dat er geen
individuelen kunnen zijn die op deze
algemene waarneming een uitzon-
derig maken, of zelfs dat die reli
gieuse verschijnselen meer op een
theorie dan op een practijk en wer
kelijke beoefening en beleving van
de godsdienst wijzen.
Er heeft zich vooral de laatste
halve eeuw met grote sprongen een
wetenschap ontwikkeld die men met
een algemene naam J,godsdienstwe
tenschap" kan noemen, onder welk
hoofdbegrip dan verder ressorteren
godsdienstgeschiedenis, godsdienst
psychologie, godsdienstphilosophje
met eventueel aanvullende theologi
sche beschouwingen. Zoals dat in
onze dagen ook met andere onder
werpen het geval is, gaat de be
langstelling van een bredere kring
dan die van enkel vak-geleerden in
niet geringe mate uit naar dit on
derdeel van het menselijk weten.
Maar ook hier is het van belang,
van de juiste zijde de voorlichting te
ontvangen, zodat geen onware voor
stelling van zaken verkregen wordt,
uit werken van anti-godsdienstige of
vrijzinnig-protestantse huize, die
ook vanuit wetenschappelijk stand
punt de toets der kritiek niet kun
nen doorstaan. Als katholieken
moeten wij ook hier dubbel werk
zaam zijn en het is daarom een
goede daad te wijzen op de reeks
„De Godsdiensten der Mensheid"
die bij de Uitgeverij Romen en Zo
nen te Roermond gaat verschijnen
en waaraan een aantal specialisten
van goede naam en zelfs van we
reld-reputatie hun medewerking
verlenen.
vanuit christelijk standpunt een
waarde-oordeel wordt uitgesproken.
Het kenmerkend-eigene van een
religie zal doordoor bepaald kunnen
worden.
Na de behandeling van deze en
dergelijke algemene problemen der
godsdienstwetenschap als b.v. het
bovennatuurlijke en universele in de
religie, de definitie van de gods
dienst, wordt overgegaan tot het
eigenlijke onderwerp van dit eerste
deel: de godsdienst der Primitieven.
De vormen der primitieve religie
zijn de oudst bereikbare cultuur
uitingen der mensheid; zij hebben
zich niet enkel sinds hun begin
stadium 't meest langzaam ontwik
keld of zijn het meest ten achter
gebleven; vele van hen worden ook,
zij het min of meer met verande
ringen, teruggevonden in de religies
der hogere beschavingen. De ele
mentaire vorm die zrj in de primi
tieve godsdiensten bezitten, zal een
middel zijn om hen in de hogere re
ligies gemakkelijker en zuiverder te
begrijpen.
Onder primitieve religie verstaat
men hier die van de thans nog le
vende natuurvolken. Achtereenvol
gens wordt dan nagegaan wat het
begrip „God" bij hen inhoudt en wat
natuurgeesten en mythen zijn; er
wordt gehandeld over causaliteit en
personifiëring, over de zielegeest en
de magie; de volgende hoofdstuk
ken zijn gewijd aan het Fetisjisme
en het Totemisme en tenslotte aan
de religieuse functionarissen als de
priester, de ziener, de sjamaan, de
medicijnman en de tovenaar. Wij
moeten volstaan met deze korte op
somming die echter voldoende is om
aan te tonen hoe belangwekkend de
onderwerpen zij die in dit boek wor
den behandeld. Een twaalftal zeer
toepasselijke afbeeldingen illustre
ren de tekst.
Godsdienst en gevoel.
Maar het is niet alleen van be
lang, de leer en de voortreffelijk
heid van een religie te beschrijven;
men zou daardoor gevaar kunnen
lopen in allerlei theorieën en. hypo
thesen te verzanden of te thema
tisch te worden. Het gaat er vooral
om, de nadruk te leggen op de wijze
waarop de religie wordt beleefd,
haar godsdienstigheid te peilen. Men
moet vooral letten op het religieuse
sentiment, dat zich voornamelijk uit
in de gebeden, liederen en ceremo
niën Deze godstdienstige ontboeze
mingen noemt men terecht de pols
slagen der religieusiteit. Godsdienst
is immers vol van de diepste bewo
genheid van het leven, zowel van
de enkeling als van een geheel volk;
altijd zullen de hoogste toppen er
van worden bereikt in de religieuse
sfeer. Het bizonder aantrekkelijke
van dit boek is zeker ook dat deze
religieuse uitingen in de tekst zelf
zijn ingevlochten, zodat wij de pri
mitieve godsdiensten, zoveel moge
lijk in hun oorspronkelijke natuur
lijkheid kunnen benaderen.
Met hen hebben onze missiona
rissen in vele missiegebieden van
naby te maken. Maar ook ons uite-
resseert deze wetenschap. Men kan
zich hier verdiepen in een werkelijk
boeiend boek dat misschien wel eni
ge studie vraagt, maar dat ook zeer
leerzaam is. Al zou het alleen maar
al zijn om onze eigen christelijke
kennis van het mysterie van het
Rijk van God des te meer te waar
deren. Wij beseffen dat het ons in
derdaad „gegeven is" de ware God
te kennen, zoals Hij Zich aan ons
openbaart; de „anderen" uit het
Evangelie van de gelijkenis van de
zaaier op Zondag Sexagesima ken
nen Hem slechts „in parabels", d.i.
van verre, vaag, onduidelijk, vol
dwaling en vergissing.
Een boek als dit spoort aan tot
verdieping van e*£en geloofskennis
en wakkert de ware Missie-liefde en
echte Apostolaatsgeest aan.
NED. PARLEMENTSLEDEN
IN DUITSLAND
De twaalf leden van het Neder,
landse parlement, die een rondreis
door West-Duitsland maken, zijn
gisteren te Bonn aangekomen.
Een lid van de groep verklaarde
bij aankomst, dat de reis van bij
zondere waarde zou zijn met het oog
op het komende debat in het Ne
derlandse parlement over de toe
stand in Duitsland.
Voor hun aankomst in de West-
Duitse hoofdstad hebben de Kamer
leden en bezoek gebracht aan Dus
seldorp en Keulen. In Dusseldorp
werd het gezelschap ontvangen door
ministerpresident Arnold en zijn
kabinet, waarbij dr. Arnold zijn
grote voldoening uitsprak over het
groeiende contact op economisch en
cultureel gebied tussen Nederland
en het Rijnland.
Vandaag zullen de Nederlanders
door de geallieerde Hoge Commis
sarissen worden ontvangen en zul
len zij met hoge functionarissen
van de geallieerde hoge commissie
van gedachten wisselen over de
politieke en economische ontwikke
lingen.
Accoord in Amerikaanse
steenkolenindustrie
WASHINGTON, 8 Maart (Reuter)
Met de eigenaars van de Ame
rikaanse steenkolenmijnen is „vol
ledige overeenstemming over alle
belangrijke punten" bereikt voor 'n
nieuw contract met de arbeiders,
aldus heeft John Lewis, voorzitter
van de Verenigde Mijnwerkersbond
bekend gemaakt. Zondag eindigden
de 370.000 arbeiders van de vet
koolmijnen hun staking. De 78.000
arbeiders van een steenkoolmijnen
in Oost-Pennsylvanië zijn thans op
gewekt onmiddellijk weer vijf da-
S. gen per week te werken.
De reep voor t
echte chocolade^
liefhebbers.
(Advertentie)
II (Slot)
Hiermede vervolgen en besluiten wij de inhoud van de belang
rijke instructie van de H. Congregatie van het H. Officie over de
houding van de katholieken ten opzichte van de Oecumenische
beweging.
De godsdienst der Primitieven
Het eerste deel van deze belang
rijke serie-uitgave er zullen er
16 komen werd geschreven door
Prof Dr. Vroklage SVD, een naam
die óp zichzelf reeds een aanbeve
ling is. In de uitvoerige inleiding
behandelt hrj die de verantwoorde
lijke leider van deze reeks is, welke
de onderscheiden methoden zijn vol
gens welke de religieuse gegevens
verwerkt zullen worden. Men be
doelt de geschiedenis van de gods
dienst te geven en wil dus de ver
schillende, grotendeels zelfstandige
religies beschrijven, zoals zij zich in
de loop der tijden hebben voorge
daan. Het Is daarbij niet uitgeslo
ten, alhoewel dit uiteraard niet op
de eerste plaats wordt be-oogd, dat
3. Wat in het bijzonder de ge
mengde samenkomsten en ge
sprekken van katholieken met
niet-katholieken betreft, die men
op vele plaatsen in de laatste tijd
is begonnen te houden om de
„hereniging" in het geloof te be
vorderen, is er een heel bijzon,
d.ere waakzaamheid en leiding der
Ordinarii nodig. Weliswaar geven
zij een gewenste gelegenheid om
onder de niet-katholieken de ken
nis van de katholieke leer te ver
spreiden, die aan hen tot nu toe
niet voldoende bekend was, maar
toch brengen zij van de andere
kant gemakkelijk voor de katho
lieken niet geringe gevaren van
indifferentisme met zich mee.
Waar men ziet, dat men goede
vruchten verwachten kan, zal de
Ordinarius zorgen, dat de zaak
goed geleid wordt, door priesters
aan te wijzen, die zo geschikt mo
gelijk zijn voor deze bijeenkom
sten, opdat, zij de katholieke leer
geschikt en passend uiteenzetten
en verdedigen. De gelovigen mo
gen deze bijeenkomsten echter
niet bezoeken, tenzij na verkre
gen bijzonder verlof van de Ker
kelijke Overheid, welk verlof
slechts aan hen gegeven mag
worden, van wie men weet dat zij
goed onderlegd en sterk in het
geloof zijn. Waar echter de hoop
op goede vruchten niet blijkt of
indien de zaak uit anderen hoofde
bijzondere gevaren met zich mee
brengt, moeten de gelovigen voor
zichtig geweerd worden uit die
bijeenkomsten, de bijeenkomsten
zelf tijdig ontbonden worden of
langzaamaan verlopen.
Omdat echter de ondervinding
leert, dat grotere dergelijke bij
eenkomsten gewoonlijk te weinig
vrucht en meer gevaar veroorza
ken, mogen zij niet worden toe
gestaan, tenzij na een zeer nauw
keurig onderzoek.
Naar samenspraken tussen ka
tholieke en niet-katholieke god
geleerden mogen slechts priesters
gezonden worden, die door hun
theologische kennis en hun sterke
gehechtheid aan de beginselen en
normen in deze materie door de
Kerk vastgesteld bewezen hebben,
dat zij hiervoor werkelijk geschikt
zijn.
4. Al deze voornoemde gesprek
ken en bijeenkomsten, openbare
en niet openbare, grotere en klei
nere, die plaats hebben met deze
afspraak, dat de katholieke en de
niet-katholieke partij over zaken
van geloof en zeden zal handelen
om daarover van gedachten te
wisselen en een uiteenzetting zal
geven van de haar eigen geloofs
leer, terwijl zij als gelijke tegen
over gelijke optreedt, zijn onder
worpen aan de voorschriften der
Kerk, die in het Monitum (waar
schuwing) „Cum compertum" van
deze Congregatie op 5 Juli 1948
gegeven, opnieuw in herinnering
zijn gebracht.
Gemengde bijeenkomsten der
halve worden niet absoluut ver
boden, maar zij mogen niet ge
houden worden zonder vooraf
gaand verlof van de bevoegde
Kerkelijke Overheid. Onder het
Monitum vallen niet katechetische
onderrichtingen, ook als zij aan
meerderen tegelijk gegeven wor
den, evenmin conferenties, waarin
aan niet-katholieken, die zich
zullen bekeren, de Katholieke leer
wordt uiteengezet: ook indien
door niet-katholieken, wanneer de
gelegenheid daartoe zich voordoet,
de leer ook van hun eigen Kerk
wordt uiteengezet met het doel,
dat. hun helder en weloverwogen
voor de geest komt te staan, waar
in die leer met de Katholieke leer
overeenkomt en waarin zij daar
entegen daarvan verschilt. Ook
heeft ditzelfde Monitum geen be
trekking op die gemengde bijeen
komsten van katholieken en niet-
katholieken, waarin niet gehan
deld wordt over zaken van geloof
en zeden, maar beraadslaagd
wordt op welke manier men met
vereende krachten de fundamen
tele beginselen van het natuur
recht of de christelijke godsdienst
verdedigen kan tegen de heden
ten dage verbonden vijanden van
God of waarin gehandeld wordt
over het herstel der sociale orde
of andere dergelijke kwesties. Het
is vanzelfsprekend, dat ook in
deze bijeenkomsten het aan de
katholieken niet geoorloofd is iets
goed te keuren of toe te geven,
wat niet in overeenstemming zou
zijn met de goddelijke openbaring
en met de leer van de Kerk, ook
wat betreft de sociale orde.
Wat de plaatselijke bijeenkom
sten engesprekken betreft, die
volgens hetgeen uiteengezet is,
vallen onder het Monitum, wordt
aan de Ordinarii locorum voor de
tijd van drie jaar, gerekend van
dé publicatie van deze instructie
af, de faculteit gegeven om het
tevoren vereiste verlof van de H.
Stoel te verlenen, nochtans onder
deze voorwaarden dat:
1) geheel en al vermeden wordt
iedere communicatie in sacris;
2) dat de verhandelingen zelf
op de vereiste manier worden ge
controleerd en geleid;
3) dat op het eind van ieder
jaar aan deze Hoogste H. Congre
gatie verslag wordt uitgebracht
op welke plaatsen dergelijke bij
eenkomsten gehouden zijn en
welke ondervinding daaruit opge
daan is.
Omtrent de gesprekken der
godgeleerden hierboven vermeld
wordt dezelfde faculteit voor de
zelfde tijd gegeven aan de Ordi
narius van de plaats, waar derge
lijke samenspraken gehouden
worden, of aan de Ordinarius, die
met algemene instemming door
de andere Ordinarii afgevaardigd
is om dit werk te leiden, onder
de voorwaarden zoals boven ver
meld, zo echter, dat eveneens
ieder jaar bij deze H. Congregatie
verslag wordt uitgebracht over de
behandelde kwesties, wie er bij
tegenwoordig waren en wie als
sprekers optraden van beide kan
ten.
Wat de interdiocesane of natio
nale of internationale gesprekken
of bijeenkomsten aangaat, is er
steeds, voor ieder geval afzonder
lijk, voorafgaand verlof nodig van
de H. Stoel zelf en in de aan
vrage daarvan moet worden in
gevoegd, welke de kwesties en
onderwerpen zijn, die behandeld
zullen worden en wie de sprekers
zullen zijn. En het is niet geoor
loofd, voordat dit verlof verkre
gen is, te beginnen met de uiter
lijke voorbereiding van deze bij
eenkomsten of hierin samen te
werken met niet-katholieken, die
deze voorbereiding beginnen.
5. Hoewel bij al deze bijeen
komsten en gesprekken iedere
communicatie in sacris vermeden
dient te worden, wordt toch niet
afgekeurd het gemeenschappelijk
bidden van het Onze Vader of
een gebed door de Katholieke
Kerk goedgekeurd, waarmede de
ze bijeenkomsten geopend of ge
sloten worden.
6. Hoewel het het recht en de
plicht is van iedere Ordinarius
afzonderlijk zijn aandacht aan dit
werk in zijn eigen diocees te be
steden, het te begunstigen of te
leiden, toch is de samenwerking
van meerdere bisschoppen aange
bracht of zelfs noodzakelijk bij
het instellen van de bureaux en
de werken en dit werk in zijn ge
heel na te gaan, te onderzoeken
en te leiden. Derhalve zal het de
taak zijn van de bisschoppen zelf
om in gemeenschappelijk overleg
te Onderzoeken op welke wijze
een geschikte eenvormigheid van
handelen en geordende samen
binding te verkrijgen is.
7. De religieuze oversten zijn
gehouden er voor te waken en te
zorgen, dat hun onderhorigen zich
strikt en trouw houden aan die
voorschriften, die door de H. Stoel
of door de Ordinarii locorum in
deze materie gegeven zijn.
Opdat echter het zo uitstekend
werk der „hereniging" van alle
christenen in het ene ware geloof
cn de ene ware Kerk van dag tot
dag meer een in het oog vallend
deel van de algehele zielszorg
worde en opdat het hele katho
lieke volk de „hereniging" met
meer aandrang van God afsmeke,
zal het voorzeker nuttig zijn op
geschikte wijze, bijvoorbeeld door
een Herderlijk Schrijven, de ge
lovigen te onderrichten omtrent
deze kwesties en pogingen en te
vens omtrent de voorschriften
van de Kerk in deze en de rede
nen, waarop zij steunen. Allen,
zeer zeker en voornamelijk de
priesters en religieuzen, moeten
aangespoord worden en opgewekt
om zich te beijveren door hun
gebeden en offers dit werk te
bevruchten en te bevorderen, en
zij moeten er aan herinnerd wor
den, dat door niets voor de dwa-
lenden meer daadwerkelijk de
weg wordt bereid om de waarheid
en de Kerk te aanvaarden dan
door een geloof, dat aannemelijk
is gemaakt door de goede zeden
der katholieken.
TEXEL.
Jaar:
Aant. Inw.:
Toen. in
1840
4924
100,
1846
5493
111,1
1872
6377
129,5
1880
6481
131,6
1890
5878
119,3
1900
5958
120,9
1905
5805
117,8
1910
6230
126,5
1915
6799
138,
1920
7270
147,6
1925
7271
147,6
1930
7486
152,
1935
7906
160,5
1939
8101
164,5
1942
8559
173.8
1943
8777
178,2
1944
8983
182,4
1946
9059
183,9
1947
9254
187,9
Op 1 Januari 1947 was de ka
dastrale grootte der Gemeente
Texel: 6116 Hectare. Dorpen: den
Burg, de Cocksdorp, den Hoorn,
de Koog, Oosterend, Oudeschild
en de Waal.
TWISK.
Jaar:
Aant. Inw.:
Toen. in
1840
636
100.
1846
685
107,7
1872
783
123,1
1880
841
132,2
1890
822
129,2
1900
804
126,4
1905
793
124,6
1910
775
121,8
1915
804
126,4
1920
746
117,2
1925
749
117,7
1930
733
115,2
1935
725
113,9
1939
692
108,8
1942
727
114,3
1943
724
113,8
1944
740
116,3
1946
806
126,7
1947
797
125,3
Op 1 Januari 1947 was de ka
dastrale grootte der Gemeente
Warder; 899.7233 Hectare.
WAKMENHUIZEN.
Aant. Inw.:
Jaar:
1840
1846
1872
1880
1890
1900
1905
1910
1915
1920
1925
1930
1935
1939
1942
1943
1944
1946
1947
877
946
1160
1314
1350
1469
1665
1746
1877
2081
2147
2287
2348
2306
2346
2408
2545
2480
2530
Toen. in
100,
107,8
132,2
149.8
153.9
167,5
189,8
199,
214,
237,2
244.8
260,7
267,7
262.9
267,5
274,5
290,1
282,7
288,4
Op 1 Januari 1947 was de ka
dastrale grootte der Gemeente
Twisk: 727.0353 Hectare.
URSEM.
1840 840 100.
1846 925 110,1
1855 948 112,8
1872 1227 146,
1880 1288 153,3
1890 1237 147,2
1900 1164 138,5
1905 1159 137,9
1910 1199 142,7
1915 1171 139,4
1920 1283 152,7
1925 1311 156,
1935 1430 170,1
1939 1455 173,2
1942 1489 177,2
1943 1511 179,8
1944 1552 184,7
1946 1603 190,8
1947 1594 189,7
Op 1 Januari 1947 was de ka
dastrale grootte der Gemeente
Ursem: 1557.7847 Hectare.
VENHUIZEN.
Jaar: Aant. Inw.: Toen. in
1840 1503 100,
1846 1653 109,9
1855 1593 105,9
1872 1942 132,8
1880 2005 133,3
1890 1946 133,
1900 1845 122,7
1905 1927 131,8
1910 2003 133,2
1915 2170 144,3
1920 2516 167.3
1925 2590 172,3
1930 2873 191,1
1935 2933 15,1
1939 2939 195,5
1942 3011 200,3
1943 3130 208,2
1944 3224 214,4
1946 3254 216,5
1947 3312 220,3
Op 1 Januari 1947 was de ka
dastrale grootte der Gemeente
Venhuizen: 2022.5285 Hectare.
De gemeenten Venhuizen en
Hem zijn onder het Franse Be
stuur verenigd tot een gemeente
onder de naam Venhuizen.
WARDER.
Jaar:
Aant. Inw.
1840
290
1846
330
1872
370
1880
437
1890
489
1900
518
1905
533
1910
535
1915
568
1920
548
1925
532
1930
478
1935
478
1939
455
1942
487
1943
494
1944
495
1946
501
1947
521
Toen. in
100,
113,7
127.5
150.6
168,6
178.6
183.7
184,4
195.8
188.9
183,4
164,8
164,8
156.8
167.9
170,3
170.6
172.7
179,6
Op 1 Januari 1947 was de ka
dastrale grootte der Gemeente
Warmenhuizen: 1310,9539 Hectare,
WERVERSHOOF.
Jaar: Aant. Inw.: Toen. in
1840 564 100,
1846 646 114,5
1872 1698 301,
1880 1857 329,2
1890 2149 381,
1900 2208 391,4
1905 2347 416,1
1910 2429 430,6
1915 2514 445,7
1920 2781 493,
1925 2977 527,8
1930 3325 589,5
1935 3617 641,3
1939 3738 662,7
1942 3800 673,7
1943 3851 682,8
1944 3935 697,6
1946 4086 724,4
1947 4052 718,4
Op 1 Januari 1947 was de ka
dastrale grootte der Gemeente
Wervershoof: 1506.1089 Hectare.
Terwijl de Gemeente, behalve het
dorp zelf, nog de Gehuchten of
Buurtschappen Onderdijk en
Zwaagdijk omvatte.
WESTWOUD.
Toen. in
100,
111,3
131.3
138.8
150.4
146.9
154,2
156,9
156,9
163,8
168,
182,6
185.2
193.8
194,1
201.9
205,8
217.3
213.5
Jaar: Aant. Inw.:
1840 680
1846 757
1872 893
1880 944
1890 1023
1900 999
1905 1049
1910 1067
1915 1067
1920 1114
1925 1143
1930 1242
1935 1260
1939 1318
1942 1320
1943 1373
1944 1400
1946 1478
1947 1452
Op 1 Januari 1947 was de ka
dastrale grootte der Gemeente
Westwoud: 1336.6350 Hectare.
Terwijl de gemeente, behalve het
Dorp Westwoud, tevens omvatte:
*t dorp Binnen wij zend en de Ge
huchten of Buurtschappen:
Oudijk, Zwaagdijk en den Hout.
WIERINGEN.
Jaar: Aant. Inw.: Toen. in
1840 1505 100
1S46 1651 109 7
1872 2167 143,9
1880 2358 156 6
1890 2676 177 8
1900 2924 194,2
1905 3019 200,5
1910 3058 203,1
1915 3075 204,3
1920 3118 207,1
1925 3200 212 6
1930 5032 333,6
1935 6271 416,6
1939 5975 397,
1942 6312 419,4
1943 6657 332,3
1944 6813 452,6
1946 6982 463,2
1947 6868 456,3
Op 1 Januari 1947 was de ka-
dastrale grootte der Gemeente
Wieringen: 3375.2635 Hectare.
Dorpen: Hippolytushoef, Den
Oever, Oosterland en Westerland
Binnenkort
ministers-conferenties
WASHINGTON. 8 Maart (Reu-
Jer). Dean Acheson, de Ameri
kaanse minister van Buitenlandse
Zaken, heeft op zijn wekelijkse
persconferentie verklaard, dat de
ministers van Buitenlandse Zaken
van Engeland de V.S. en Frankrijk
„mogelijk eind April of begin Mei
bijeenkomen".
In Canada heeft men op het ogenblik een groot werk onder
handen, n.l. de aanleg van een olie-pijpleiding van Edmonton
naar de Grote Meren.
- v