De nieuwe richtlijnen van Rome Mysterie van het Rijk van God ten aanzien van de oecumenische beweging Bevolkingscijfers in ons gewest De Beurs Einde van mooi weer in zicht De polsslagen van het godsdienstig leven en vol van smaaky, Katholieken en Protestanten Allen die tot de ware Kerk komen worden met open armen ontvangen De Katholieke Kerk en de Hereniging Interessante en actuele cijfers PAGINA 4 DONDERDAG 9 MAART 1950 Vandaag is de ex-kapitein van het K.N.I L., Westerling, i Singapore voor de rechtbank verschenen. Hij moest zich verant woorden voor het illegaal betreden van Brits gebied, en het mishandelen van een mede-gevangene. Geboeid werd Westerling voorgeleid. INDONESISCHE FONDSEN LICHT GEDRUKT AMSTERDAM, 8 Maart. Belang rijk nieuws voor de Beurs was er niet en het verwonderde dan ook niemand dat de markt hetzelfde lusteloze voorkomen behield, dat haar de laatste dagen kenmerkt. Het gisteren reeds aangekondigde nieuwe bod op aandelen Polmans huis werd vandaag bevestigd door een bericht, waarin een bod van f 1000 in contanten wordt gedaan voor ieder aandeel in 't „Polmans huis". Dit betekende een verrassing voor de Beurs en uiteraard wacht men met spanning de ontwikkeling van deze zaak af. Olies werden vrijwel op dezelfde prijzen van gisteren verhandeld, ook in de an dere internationale industriepapie ren zat vandaag uiterst weinig beweging. De cultuurmarkt lag eerder wat gedrukt vooral HVA's die ruim 2 punten lager opende op 147"» en op dezelfde prijs sloten. Amsterdam Rubber noteerde per saldo 145-Vi (146',t). Certificaten Deli Mij. gol den tegen slot 139% (141V4). De dividend-aankondiging van de Ban dar Rubber Mij., 9 pet. over 1949, maakte een bevredigende indruk. Op de Scheepvaartmarkt was het aantal noteringen gedurende Beurs- tijd belangrijk hoger dan gisteren. De stemming was hier iets vriende lijker en kleine winsten waren geen uitzondering. Op de Beleggingsmarkt lagen de meeste soorten zwaar in de markt en kleine verliezen waren geen zeldzaamheid. In navolging van New York was de Amerikaanse markt overwegend iets beter gedisponeerd. (Van onze weerkundige medewerker) Het ziet er nu toch naar uit dat het prachtige voorjaarsweer, waarvan we reeds enkele dagen hebben kunnen genieten, ten einde loopt. De barometers daalden gisteren regelmatig, zoals vele lezers, die op hun huisbarometers hebben gekeken, ook wel zullen hebben opgemerkt. Gevaar voor ons schuilt er voornamelijk in het naderen van een storing, die uit de richting IJsland naar de Noordzee trekt, tengevolge waarvan zware bewolking en daling van tempera tuur verwacht mag worden, hetgeen eveneens reeds bevorderd werd door het draaien van de wind naar het Noordwesten. Gisteren echter waren de temperaturen nog vrij hoog. Zo meldde Den Helder 10, Eelde 13, Twente 14 en Beek 16 graden als maximum, hoewel 's ochtends nog nachtvorst voorkwam. Jammer was het, dat de zware mist vooral in de ochtend uren als spelbreker optrad. De kans op mistvorming wordt nu echter minder, daar de bewolking en de wind gaan toenemen. Met een ernstige kans op regenval moet rekening worden gehouden. Zijn wijde netten beter? Op vragen van het Tweede Ka merlid den Hartog (VVD) in ver band met een door de Coöperatie ve Vereniging van IJselmeervissers U.A. te Enkhuizen, aan de leden der Tweede Kamer gericht schrij ven met betrekking tot de proef- visserij met snoekbaarsnetten met grote maaswijdte heeft de minister van Landbouw, Visserij en Voedsel voorziening geantwoord dat gezien de resultaten van een proefvisserij door de gebroeders Bootsma te Hindelopen, hun verklaring aan de Vereniging van IJselmeervissers niet juist is. Aan de hand van de gegevens kan worden vastgesteld, dat de gemiddelde vangst per perk je wijde nettten nog iets hoger is dan die met de nauwe netten. Ons kleine Nederland neemt in verhouding tot zijn aamtal katholie ken een der eerste plaatsen in de missiebeweging in. Er zal welhaast geen land ter wereld zijn, waar geen Nederlandse missionarissen worden aangetroffen. Voortgeko men uit alle kringen van onze be volking, vertegenwoordigen zij, tot welke orde of congregatie zij ver der ook mogen behoren, nagenoeg iedere parochie van ons gewest. Hun gehele persoon, hun gehele le ven hebben zij ingezet voor dit hoge ideaal van hun missionarisschap en in welke vorm zij hun apostolaat ook uitoefenen, in de rechtstreekse zielzorg, in de school, in het zie kenhuis of in een der talrijke ande re inrichtingen van de christelijke charitas of zelfs in de afzondering van het contemplatieve klooster, zij zrjn de herauten van het Koninkrijk Gods dat op aarde is verschenen, en dat overal ter wereld door de zor gen van mensen gevestigd moet worden. De godsdiensten der mensheid Deze brengers van de goede ■Boodschap, welke het Evangelie van Jezus Christus is, zullen bij de vol keren, onder wie zij door woord en voorbeeld het zaad van het Gods woord in de harten komen strooien, vormen van godsdienst aantreffen anders dan zij hier, in de gemeen schap, waaruit zij zelf afkomstig zijn, gewend waren. In de gods dienstwetenschap is men thans wel zo ver dat men veilig kan aanne men dat er geen godsdienstloze vol keren bestaan. Overal treft men op een of andere manier „godsdienst" aan d.w.z. volgens de definitie van de Nijmeegse professor Bellon „een geheel van opvattingen, handelingen en gebruiken, waarin de mens tot uitdrukking brengt zijn geloof in een persoonlijke, transcendentale Macht, van Wie hij zich afhankelijk weet en bescherming en heil in zijn levensstrijd hoopt te ontvangen". Wat men het „godsdienstig ver schijnsel" noemt, moet inderdaad Universeel genoemd worden. Bij alle volkeren en stammen worden in hun culturen religieuse verschijnse len aangetroffen. Dit is zo breed mogelijk gezegd, maar sluit van de andere kant niet uit, dat er geen individuelen kunnen zijn die op deze algemene waarneming een uitzon- derig maken, of zelfs dat die reli gieuse verschijnselen meer op een theorie dan op een practijk en wer kelijke beoefening en beleving van de godsdienst wijzen. Er heeft zich vooral de laatste halve eeuw met grote sprongen een wetenschap ontwikkeld die men met een algemene naam J,godsdienstwe tenschap" kan noemen, onder welk hoofdbegrip dan verder ressorteren godsdienstgeschiedenis, godsdienst psychologie, godsdienstphilosophje met eventueel aanvullende theologi sche beschouwingen. Zoals dat in onze dagen ook met andere onder werpen het geval is, gaat de be langstelling van een bredere kring dan die van enkel vak-geleerden in niet geringe mate uit naar dit on derdeel van het menselijk weten. Maar ook hier is het van belang, van de juiste zijde de voorlichting te ontvangen, zodat geen onware voor stelling van zaken verkregen wordt, uit werken van anti-godsdienstige of vrijzinnig-protestantse huize, die ook vanuit wetenschappelijk stand punt de toets der kritiek niet kun nen doorstaan. Als katholieken moeten wij ook hier dubbel werk zaam zijn en het is daarom een goede daad te wijzen op de reeks „De Godsdiensten der Mensheid" die bij de Uitgeverij Romen en Zo nen te Roermond gaat verschijnen en waaraan een aantal specialisten van goede naam en zelfs van we reld-reputatie hun medewerking verlenen. vanuit christelijk standpunt een waarde-oordeel wordt uitgesproken. Het kenmerkend-eigene van een religie zal doordoor bepaald kunnen worden. Na de behandeling van deze en dergelijke algemene problemen der godsdienstwetenschap als b.v. het bovennatuurlijke en universele in de religie, de definitie van de gods dienst, wordt overgegaan tot het eigenlijke onderwerp van dit eerste deel: de godsdienst der Primitieven. De vormen der primitieve religie zijn de oudst bereikbare cultuur uitingen der mensheid; zij hebben zich niet enkel sinds hun begin stadium 't meest langzaam ontwik keld of zijn het meest ten achter gebleven; vele van hen worden ook, zij het min of meer met verande ringen, teruggevonden in de religies der hogere beschavingen. De ele mentaire vorm die zrj in de primi tieve godsdiensten bezitten, zal een middel zijn om hen in de hogere re ligies gemakkelijker en zuiverder te begrijpen. Onder primitieve religie verstaat men hier die van de thans nog le vende natuurvolken. Achtereenvol gens wordt dan nagegaan wat het begrip „God" bij hen inhoudt en wat natuurgeesten en mythen zijn; er wordt gehandeld over causaliteit en personifiëring, over de zielegeest en de magie; de volgende hoofdstuk ken zijn gewijd aan het Fetisjisme en het Totemisme en tenslotte aan de religieuse functionarissen als de priester, de ziener, de sjamaan, de medicijnman en de tovenaar. Wij moeten volstaan met deze korte op somming die echter voldoende is om aan te tonen hoe belangwekkend de onderwerpen zij die in dit boek wor den behandeld. Een twaalftal zeer toepasselijke afbeeldingen illustre ren de tekst. Godsdienst en gevoel. Maar het is niet alleen van be lang, de leer en de voortreffelijk heid van een religie te beschrijven; men zou daardoor gevaar kunnen lopen in allerlei theorieën en. hypo thesen te verzanden of te thema tisch te worden. Het gaat er vooral om, de nadruk te leggen op de wijze waarop de religie wordt beleefd, haar godsdienstigheid te peilen. Men moet vooral letten op het religieuse sentiment, dat zich voornamelijk uit in de gebeden, liederen en ceremo niën Deze godstdienstige ontboeze mingen noemt men terecht de pols slagen der religieusiteit. Godsdienst is immers vol van de diepste bewo genheid van het leven, zowel van de enkeling als van een geheel volk; altijd zullen de hoogste toppen er van worden bereikt in de religieuse sfeer. Het bizonder aantrekkelijke van dit boek is zeker ook dat deze religieuse uitingen in de tekst zelf zijn ingevlochten, zodat wij de pri mitieve godsdiensten, zoveel moge lijk in hun oorspronkelijke natuur lijkheid kunnen benaderen. Met hen hebben onze missiona rissen in vele missiegebieden van naby te maken. Maar ook ons uite- resseert deze wetenschap. Men kan zich hier verdiepen in een werkelijk boeiend boek dat misschien wel eni ge studie vraagt, maar dat ook zeer leerzaam is. Al zou het alleen maar al zijn om onze eigen christelijke kennis van het mysterie van het Rijk van God des te meer te waar deren. Wij beseffen dat het ons in derdaad „gegeven is" de ware God te kennen, zoals Hij Zich aan ons openbaart; de „anderen" uit het Evangelie van de gelijkenis van de zaaier op Zondag Sexagesima ken nen Hem slechts „in parabels", d.i. van verre, vaag, onduidelijk, vol dwaling en vergissing. Een boek als dit spoort aan tot verdieping van e*£en geloofskennis en wakkert de ware Missie-liefde en echte Apostolaatsgeest aan. NED. PARLEMENTSLEDEN IN DUITSLAND De twaalf leden van het Neder, landse parlement, die een rondreis door West-Duitsland maken, zijn gisteren te Bonn aangekomen. Een lid van de groep verklaarde bij aankomst, dat de reis van bij zondere waarde zou zijn met het oog op het komende debat in het Ne derlandse parlement over de toe stand in Duitsland. Voor hun aankomst in de West- Duitse hoofdstad hebben de Kamer leden en bezoek gebracht aan Dus seldorp en Keulen. In Dusseldorp werd het gezelschap ontvangen door ministerpresident Arnold en zijn kabinet, waarbij dr. Arnold zijn grote voldoening uitsprak over het groeiende contact op economisch en cultureel gebied tussen Nederland en het Rijnland. Vandaag zullen de Nederlanders door de geallieerde Hoge Commis sarissen worden ontvangen en zul len zij met hoge functionarissen van de geallieerde hoge commissie van gedachten wisselen over de politieke en economische ontwikke lingen. Accoord in Amerikaanse steenkolenindustrie WASHINGTON, 8 Maart (Reuter) Met de eigenaars van de Ame rikaanse steenkolenmijnen is „vol ledige overeenstemming over alle belangrijke punten" bereikt voor 'n nieuw contract met de arbeiders, aldus heeft John Lewis, voorzitter van de Verenigde Mijnwerkersbond bekend gemaakt. Zondag eindigden de 370.000 arbeiders van de vet koolmijnen hun staking. De 78.000 arbeiders van een steenkoolmijnen in Oost-Pennsylvanië zijn thans op gewekt onmiddellijk weer vijf da- S. gen per week te werken. De reep voor t echte chocolade^ liefhebbers. (Advertentie) II (Slot) Hiermede vervolgen en besluiten wij de inhoud van de belang rijke instructie van de H. Congregatie van het H. Officie over de houding van de katholieken ten opzichte van de Oecumenische beweging. De godsdienst der Primitieven Het eerste deel van deze belang rijke serie-uitgave er zullen er 16 komen werd geschreven door Prof Dr. Vroklage SVD, een naam die óp zichzelf reeds een aanbeve ling is. In de uitvoerige inleiding behandelt hrj die de verantwoorde lijke leider van deze reeks is, welke de onderscheiden methoden zijn vol gens welke de religieuse gegevens verwerkt zullen worden. Men be doelt de geschiedenis van de gods dienst te geven en wil dus de ver schillende, grotendeels zelfstandige religies beschrijven, zoals zij zich in de loop der tijden hebben voorge daan. Het Is daarbij niet uitgeslo ten, alhoewel dit uiteraard niet op de eerste plaats wordt be-oogd, dat 3. Wat in het bijzonder de ge mengde samenkomsten en ge sprekken van katholieken met niet-katholieken betreft, die men op vele plaatsen in de laatste tijd is begonnen te houden om de „hereniging" in het geloof te be vorderen, is er een heel bijzon, d.ere waakzaamheid en leiding der Ordinarii nodig. Weliswaar geven zij een gewenste gelegenheid om onder de niet-katholieken de ken nis van de katholieke leer te ver spreiden, die aan hen tot nu toe niet voldoende bekend was, maar toch brengen zij van de andere kant gemakkelijk voor de katho lieken niet geringe gevaren van indifferentisme met zich mee. Waar men ziet, dat men goede vruchten verwachten kan, zal de Ordinarius zorgen, dat de zaak goed geleid wordt, door priesters aan te wijzen, die zo geschikt mo gelijk zijn voor deze bijeenkom sten, opdat, zij de katholieke leer geschikt en passend uiteenzetten en verdedigen. De gelovigen mo gen deze bijeenkomsten echter niet bezoeken, tenzij na verkre gen bijzonder verlof van de Ker kelijke Overheid, welk verlof slechts aan hen gegeven mag worden, van wie men weet dat zij goed onderlegd en sterk in het geloof zijn. Waar echter de hoop op goede vruchten niet blijkt of indien de zaak uit anderen hoofde bijzondere gevaren met zich mee brengt, moeten de gelovigen voor zichtig geweerd worden uit die bijeenkomsten, de bijeenkomsten zelf tijdig ontbonden worden of langzaamaan verlopen. Omdat echter de ondervinding leert, dat grotere dergelijke bij eenkomsten gewoonlijk te weinig vrucht en meer gevaar veroorza ken, mogen zij niet worden toe gestaan, tenzij na een zeer nauw keurig onderzoek. Naar samenspraken tussen ka tholieke en niet-katholieke god geleerden mogen slechts priesters gezonden worden, die door hun theologische kennis en hun sterke gehechtheid aan de beginselen en normen in deze materie door de Kerk vastgesteld bewezen hebben, dat zij hiervoor werkelijk geschikt zijn. 4. Al deze voornoemde gesprek ken en bijeenkomsten, openbare en niet openbare, grotere en klei nere, die plaats hebben met deze afspraak, dat de katholieke en de niet-katholieke partij over zaken van geloof en zeden zal handelen om daarover van gedachten te wisselen en een uiteenzetting zal geven van de haar eigen geloofs leer, terwijl zij als gelijke tegen over gelijke optreedt, zijn onder worpen aan de voorschriften der Kerk, die in het Monitum (waar schuwing) „Cum compertum" van deze Congregatie op 5 Juli 1948 gegeven, opnieuw in herinnering zijn gebracht. Gemengde bijeenkomsten der halve worden niet absoluut ver boden, maar zij mogen niet ge houden worden zonder vooraf gaand verlof van de bevoegde Kerkelijke Overheid. Onder het Monitum vallen niet katechetische onderrichtingen, ook als zij aan meerderen tegelijk gegeven wor den, evenmin conferenties, waarin aan niet-katholieken, die zich zullen bekeren, de Katholieke leer wordt uiteengezet: ook indien door niet-katholieken, wanneer de gelegenheid daartoe zich voordoet, de leer ook van hun eigen Kerk wordt uiteengezet met het doel, dat. hun helder en weloverwogen voor de geest komt te staan, waar in die leer met de Katholieke leer overeenkomt en waarin zij daar entegen daarvan verschilt. Ook heeft ditzelfde Monitum geen be trekking op die gemengde bijeen komsten van katholieken en niet- katholieken, waarin niet gehan deld wordt over zaken van geloof en zeden, maar beraadslaagd wordt op welke manier men met vereende krachten de fundamen tele beginselen van het natuur recht of de christelijke godsdienst verdedigen kan tegen de heden ten dage verbonden vijanden van God of waarin gehandeld wordt over het herstel der sociale orde of andere dergelijke kwesties. Het is vanzelfsprekend, dat ook in deze bijeenkomsten het aan de katholieken niet geoorloofd is iets goed te keuren of toe te geven, wat niet in overeenstemming zou zijn met de goddelijke openbaring en met de leer van de Kerk, ook wat betreft de sociale orde. Wat de plaatselijke bijeenkom sten engesprekken betreft, die volgens hetgeen uiteengezet is, vallen onder het Monitum, wordt aan de Ordinarii locorum voor de tijd van drie jaar, gerekend van dé publicatie van deze instructie af, de faculteit gegeven om het tevoren vereiste verlof van de H. Stoel te verlenen, nochtans onder deze voorwaarden dat: 1) geheel en al vermeden wordt iedere communicatie in sacris; 2) dat de verhandelingen zelf op de vereiste manier worden ge controleerd en geleid; 3) dat op het eind van ieder jaar aan deze Hoogste H. Congre gatie verslag wordt uitgebracht op welke plaatsen dergelijke bij eenkomsten gehouden zijn en welke ondervinding daaruit opge daan is. Omtrent de gesprekken der godgeleerden hierboven vermeld wordt dezelfde faculteit voor de zelfde tijd gegeven aan de Ordi narius van de plaats, waar derge lijke samenspraken gehouden worden, of aan de Ordinarius, die met algemene instemming door de andere Ordinarii afgevaardigd is om dit werk te leiden, onder de voorwaarden zoals boven ver meld, zo echter, dat eveneens ieder jaar bij deze H. Congregatie verslag wordt uitgebracht over de behandelde kwesties, wie er bij tegenwoordig waren en wie als sprekers optraden van beide kan ten. Wat de interdiocesane of natio nale of internationale gesprekken of bijeenkomsten aangaat, is er steeds, voor ieder geval afzonder lijk, voorafgaand verlof nodig van de H. Stoel zelf en in de aan vrage daarvan moet worden in gevoegd, welke de kwesties en onderwerpen zijn, die behandeld zullen worden en wie de sprekers zullen zijn. En het is niet geoor loofd, voordat dit verlof verkre gen is, te beginnen met de uiter lijke voorbereiding van deze bij eenkomsten of hierin samen te werken met niet-katholieken, die deze voorbereiding beginnen. 5. Hoewel bij al deze bijeen komsten en gesprekken iedere communicatie in sacris vermeden dient te worden, wordt toch niet afgekeurd het gemeenschappelijk bidden van het Onze Vader of een gebed door de Katholieke Kerk goedgekeurd, waarmede de ze bijeenkomsten geopend of ge sloten worden. 6. Hoewel het het recht en de plicht is van iedere Ordinarius afzonderlijk zijn aandacht aan dit werk in zijn eigen diocees te be steden, het te begunstigen of te leiden, toch is de samenwerking van meerdere bisschoppen aange bracht of zelfs noodzakelijk bij het instellen van de bureaux en de werken en dit werk in zijn ge heel na te gaan, te onderzoeken en te leiden. Derhalve zal het de taak zijn van de bisschoppen zelf om in gemeenschappelijk overleg te Onderzoeken op welke wijze een geschikte eenvormigheid van handelen en geordende samen binding te verkrijgen is. 7. De religieuze oversten zijn gehouden er voor te waken en te zorgen, dat hun onderhorigen zich strikt en trouw houden aan die voorschriften, die door de H. Stoel of door de Ordinarii locorum in deze materie gegeven zijn. Opdat echter het zo uitstekend werk der „hereniging" van alle christenen in het ene ware geloof cn de ene ware Kerk van dag tot dag meer een in het oog vallend deel van de algehele zielszorg worde en opdat het hele katho lieke volk de „hereniging" met meer aandrang van God afsmeke, zal het voorzeker nuttig zijn op geschikte wijze, bijvoorbeeld door een Herderlijk Schrijven, de ge lovigen te onderrichten omtrent deze kwesties en pogingen en te vens omtrent de voorschriften van de Kerk in deze en de rede nen, waarop zij steunen. Allen, zeer zeker en voornamelijk de priesters en religieuzen, moeten aangespoord worden en opgewekt om zich te beijveren door hun gebeden en offers dit werk te bevruchten en te bevorderen, en zij moeten er aan herinnerd wor den, dat door niets voor de dwa- lenden meer daadwerkelijk de weg wordt bereid om de waarheid en de Kerk te aanvaarden dan door een geloof, dat aannemelijk is gemaakt door de goede zeden der katholieken. TEXEL. Jaar: Aant. Inw.: Toen. in 1840 4924 100, 1846 5493 111,1 1872 6377 129,5 1880 6481 131,6 1890 5878 119,3 1900 5958 120,9 1905 5805 117,8 1910 6230 126,5 1915 6799 138, 1920 7270 147,6 1925 7271 147,6 1930 7486 152, 1935 7906 160,5 1939 8101 164,5 1942 8559 173.8 1943 8777 178,2 1944 8983 182,4 1946 9059 183,9 1947 9254 187,9 Op 1 Januari 1947 was de ka dastrale grootte der Gemeente Texel: 6116 Hectare. Dorpen: den Burg, de Cocksdorp, den Hoorn, de Koog, Oosterend, Oudeschild en de Waal. TWISK. Jaar: Aant. Inw.: Toen. in 1840 636 100. 1846 685 107,7 1872 783 123,1 1880 841 132,2 1890 822 129,2 1900 804 126,4 1905 793 124,6 1910 775 121,8 1915 804 126,4 1920 746 117,2 1925 749 117,7 1930 733 115,2 1935 725 113,9 1939 692 108,8 1942 727 114,3 1943 724 113,8 1944 740 116,3 1946 806 126,7 1947 797 125,3 Op 1 Januari 1947 was de ka dastrale grootte der Gemeente Warder; 899.7233 Hectare. WAKMENHUIZEN. Aant. Inw.: Jaar: 1840 1846 1872 1880 1890 1900 1905 1910 1915 1920 1925 1930 1935 1939 1942 1943 1944 1946 1947 877 946 1160 1314 1350 1469 1665 1746 1877 2081 2147 2287 2348 2306 2346 2408 2545 2480 2530 Toen. in 100, 107,8 132,2 149.8 153.9 167,5 189,8 199, 214, 237,2 244.8 260,7 267,7 262.9 267,5 274,5 290,1 282,7 288,4 Op 1 Januari 1947 was de ka dastrale grootte der Gemeente Twisk: 727.0353 Hectare. URSEM. 1840 840 100. 1846 925 110,1 1855 948 112,8 1872 1227 146, 1880 1288 153,3 1890 1237 147,2 1900 1164 138,5 1905 1159 137,9 1910 1199 142,7 1915 1171 139,4 1920 1283 152,7 1925 1311 156, 1935 1430 170,1 1939 1455 173,2 1942 1489 177,2 1943 1511 179,8 1944 1552 184,7 1946 1603 190,8 1947 1594 189,7 Op 1 Januari 1947 was de ka dastrale grootte der Gemeente Ursem: 1557.7847 Hectare. VENHUIZEN. Jaar: Aant. Inw.: Toen. in 1840 1503 100, 1846 1653 109,9 1855 1593 105,9 1872 1942 132,8 1880 2005 133,3 1890 1946 133, 1900 1845 122,7 1905 1927 131,8 1910 2003 133,2 1915 2170 144,3 1920 2516 167.3 1925 2590 172,3 1930 2873 191,1 1935 2933 15,1 1939 2939 195,5 1942 3011 200,3 1943 3130 208,2 1944 3224 214,4 1946 3254 216,5 1947 3312 220,3 Op 1 Januari 1947 was de ka dastrale grootte der Gemeente Venhuizen: 2022.5285 Hectare. De gemeenten Venhuizen en Hem zijn onder het Franse Be stuur verenigd tot een gemeente onder de naam Venhuizen. WARDER. Jaar: Aant. Inw. 1840 290 1846 330 1872 370 1880 437 1890 489 1900 518 1905 533 1910 535 1915 568 1920 548 1925 532 1930 478 1935 478 1939 455 1942 487 1943 494 1944 495 1946 501 1947 521 Toen. in 100, 113,7 127.5 150.6 168,6 178.6 183.7 184,4 195.8 188.9 183,4 164,8 164,8 156.8 167.9 170,3 170.6 172.7 179,6 Op 1 Januari 1947 was de ka dastrale grootte der Gemeente Warmenhuizen: 1310,9539 Hectare, WERVERSHOOF. Jaar: Aant. Inw.: Toen. in 1840 564 100, 1846 646 114,5 1872 1698 301, 1880 1857 329,2 1890 2149 381, 1900 2208 391,4 1905 2347 416,1 1910 2429 430,6 1915 2514 445,7 1920 2781 493, 1925 2977 527,8 1930 3325 589,5 1935 3617 641,3 1939 3738 662,7 1942 3800 673,7 1943 3851 682,8 1944 3935 697,6 1946 4086 724,4 1947 4052 718,4 Op 1 Januari 1947 was de ka dastrale grootte der Gemeente Wervershoof: 1506.1089 Hectare. Terwijl de Gemeente, behalve het dorp zelf, nog de Gehuchten of Buurtschappen Onderdijk en Zwaagdijk omvatte. WESTWOUD. Toen. in 100, 111,3 131.3 138.8 150.4 146.9 154,2 156,9 156,9 163,8 168, 182,6 185.2 193.8 194,1 201.9 205,8 217.3 213.5 Jaar: Aant. Inw.: 1840 680 1846 757 1872 893 1880 944 1890 1023 1900 999 1905 1049 1910 1067 1915 1067 1920 1114 1925 1143 1930 1242 1935 1260 1939 1318 1942 1320 1943 1373 1944 1400 1946 1478 1947 1452 Op 1 Januari 1947 was de ka dastrale grootte der Gemeente Westwoud: 1336.6350 Hectare. Terwijl de gemeente, behalve het Dorp Westwoud, tevens omvatte: *t dorp Binnen wij zend en de Ge huchten of Buurtschappen: Oudijk, Zwaagdijk en den Hout. WIERINGEN. Jaar: Aant. Inw.: Toen. in 1840 1505 100 1S46 1651 109 7 1872 2167 143,9 1880 2358 156 6 1890 2676 177 8 1900 2924 194,2 1905 3019 200,5 1910 3058 203,1 1915 3075 204,3 1920 3118 207,1 1925 3200 212 6 1930 5032 333,6 1935 6271 416,6 1939 5975 397, 1942 6312 419,4 1943 6657 332,3 1944 6813 452,6 1946 6982 463,2 1947 6868 456,3 Op 1 Januari 1947 was de ka- dastrale grootte der Gemeente Wieringen: 3375.2635 Hectare. Dorpen: Hippolytushoef, Den Oever, Oosterland en Westerland Binnenkort ministers-conferenties WASHINGTON. 8 Maart (Reu- Jer). Dean Acheson, de Ameri kaanse minister van Buitenlandse Zaken, heeft op zijn wekelijkse persconferentie verklaard, dat de ministers van Buitenlandse Zaken van Engeland de V.S. en Frankrijk „mogelijk eind April of begin Mei bijeenkomen". In Canada heeft men op het ogenblik een groot werk onder handen, n.l. de aanleg van een olie-pijpleiding van Edmonton naar de Grote Meren. - v

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 4