Grafische kunst in de Nederlanden ii afscheid ecorps Wat er al zo voor de huwelijksdag kijke n komt DE HEILIGE WEEK )nesië leent Polygoon's jubileum-journaal POETS EXTRACT miilioen gulden r DOET CON ZELO? Rubriek voor de vrouw Vragen rondom „Ja, ik wil Recepten Etsen, gravures en houtsneden te Jeruzalem rond het jaar 400 Palm-Zondag De belevenissen van Spat en Jasper pOST UIT DE BRIEVENBUS Waardering voor nationale arbeid ZATERDAG 1 APRIL 1950 PAGINA 3 :RSV ER WACHTING edeeld door het K.N.M.I. 3ilt, geldig van Zaterdag- it Zondagavond. 'EEL BEWOLKING zwaar bewolkt met af en ,e regen. Matige tot krach- langs de Waddcnkust Ujde- ie wind tussen Zuid-West t. Weinig verandering in tuur. (Advertentie) rAIRE MISSIE VAN 800 MAN 1ARTA, 31 Maart. Er lenstemming bereikt over ng van Nederland aan In- groot f 200 miilioen, aldus Aneta van doorgaans lichte zijde. e conferentie van Unie- s werd eveneens overeen- ig bereikt ten aanzien van inciële regeling betreffen- tbetaling de penensioenen. 3 werd overeenstemming inzake een Nederlandse 3 missie. Beide partijen reengekomen, dat het za- en psychologisch gezien iig is met een militaire an bescheiden omvang te i. In de eerste periode zal m uit 800 man bestaan. VAN DAM WINT ior technische k.o. an Dam heeft gisteravond i te Amsterdam door tech- o. in de derde ronde van e Fransman Jacques Ro- :y gewonnen. De Frans- ak in de derde ronde zijn a en moest op advies van sr de strijd staken. LAND Ja, dat vragen if, nu Con Zelo I a.s. Zon- ïasthccr mag optreden,, als op bezoek komt. Dit is :e jongens van het eerste en gemakkelijke opgaaf, er zo wordt gespeeld als Zondag is er, gezien het ordeel een kans dat er 1, hien wel 2 puntjes in 1 blijven. Wij verwachten mende en sportieve wed- mvang 2.30 uur. ■erdere programma ver- a. Con Zelo Jun.ZAP vang 1.15 uur. Con Zelo A B. Aanvang 12 uur. politie was het Vrijdag vee brigadiers, met een racht die het corps in der regering moesten er B. C. van den Brink, itie-dienstjaren, namen fer hartelijke wijze af- ge jaren trouw hadden en zeker niet minder ge- guur als zijn collega. Ie ambtenaren, wier beeld node uit het Alkmaarse ;ven zal zien heengaan, ook onder de collega's gezien. Het beste bewijs in was wel de overwel- le belangstelling, die hun n afscheid van de zijde 11e leden van het corps iel viel. snd Zonder Naam E VLAGGENDAG 'JCUM. Het Comité Or- Vlaggendag 1950 heeft de ing verkregen voor het 'an een optocht waarna op ;in aan de TorenstraA de es door Vitesse uitgevoerd orden uitgevoerd, e zangvereniging St. Cea- itek moet laten gaan is een edaan op Nieuw Leven te 'evens zal er naar gestreefd >m voor de jeugd een spe- ■actie te organiseren. Onze muziekvereniging St. zal voor de vrolijke klan- dragen. Het is niet uitge- t enige van onze medewer- Hillegom en omstreken ook de optocht deelnemen. De eniging in samenwerking _,TB zorgt maar liefst voor 1 ruiters. s ga vond 3 April om 8 uur wij onze medewerkers uit espreking voor de samen- jan ons programma, waar» >ok jeugdige vakmensen; mmerlieden, lectriciens, enz. gaarne uitnodigen samenstelling van een e commissie. deelnemers van de op ren wij bekend dat door de ge fraaie diploma's be- zullen worden gesteld fraaiste nummers; hiervoor ury worden benoemd. leervogels-nieuws SLOOT. Het le elftal r Wormerveer, vertrek per om Odis te bekampen, is gewonnen met 4—0; ook kan er gewonnen worden, it geweldige belangstelling; s kunnen zich nog opge- 'aterdagavond bij de secre- t 2e speelt thuis tegen de an hun afdeling; aanvang srvaart weer open (KARSPEL. De door- de brug te Kerkbuurt is Banne Harenkarspel een» ier handen genomen. De aanmerkelijk verbreed en Het werk is nu zover i dat de doorvaart weer ;rd kan plaatsvinden. MET GROTE SPANNING en een hartje, dat ongetwijfeld heel wat sneller klopt dan anders, ziet de jonge bruid de dag tege moet, waarop met vaste stem haar „ja, ik wil" zal klinken. Het is echter niet de bedoeling de diepe, innerlijke gevoelens te beschouwen, welke de jonge vrouw in deze dagen beroeren. Integendeel, wij willen nu eens de buitenkant, de entourage van deze dag onder de loupe nemen, want over die uiterlijke vormen en gewoonten van „de dag der dagen" schijnen heel wat jonge bruidjes zich het hoofd te breken. Wanneer Hij en Zij, ondanks woningnood, textielschaarste en wat dies meer zij, hand in hand de grote sprong gaan wagen, dan is hun eerste kleine sprong vooraf naar de ambtenaar van de Burger lijke Stand om aangifte hiervan te doen. Over het algemeen worden op deze dag de huwedijkskaarten rondgestuurd. Velen zetten echter op die dag de advertentie van hun ondertrouw in de krant. Anderen weer wachten met een advertentie tot de dag van hun huwelijk. Een en ander kan dan ook geheel naar eigen inzicht en goeddunken wor den geregeld. Wanneer de omstandigheden het toelaten geven de ouders van de bruid meestal een dinertje op de avond van de ondertrouwdag. In de nu komende bruidsdagen vinden er gewoonlijk nog enige feestelijk heden plaats, doch het is geenszins tegen de etiquette om deze geheel achterwege te laten; het is wel in strijd met de regels voor de gezond heid dm er te veel werk van te maken! Is de grote dag aangebroken, dan komt de bruidegom zijn bruid, die hem in een smetteloos wit ge waad (geklede middagjapon met dito mantel of gekleed mantelpak) opwacht, halen en brengt dan meteen zijn bruidsbouquet mee. De bouquetten van de bruidsmeisjes laat hij bezorgen. Op weg naar stadhuis en kerk nemen bruid en bruidegom plaats in de laatste auto of het laatste rijtuig, de bruidsmeisjes en even tuele -jonkers rijden vooraan, zo dat zij de bruid bij het uitstappen behulpzaam kunnen zijn. Bij de ingang van het stadhuis stelt de stoet zich op: voorop bruid en bruidegom tenzij er strooi- stertjes zijn, die voor het bruids paar uitlopen dan de bruids meisjes, die sleep en sluier'dragen, daarna de bruidsjonkers, vader der bruid met moeder van de bruide gom. vader van de bruidegom met moeder van de bruid, getuigen en verdere familieleden. Een bode van het stadhuis zal de stoet naar binnen geleiden en allen doen plaats nemen. Het bur gerlijk huwelijk dient te geschieden in tegenwoordigheid van minstens twee of hoogstens vier getuigen. Ook vrouwen mogen getuigen, iets, waaraan velen niet denken of dat zij niet weten. Heeft van beide zijden „ja" ge klonken op de vraag van de ambte naar of zij elkaar tot echtgenoten aannemen en de plichten, verbon den aan het het huwelijk, zullen vervullen, dan is het huwelijk ge sloten: hét tekenen van de huwe- lijksacte daarna is slechte een for maliteit. Van het stadhuis vertrekt de stoet naar de kerk, waar het huwe lijk naast wettig ook geldig wordt ingezegend. Na het huwelijk in de kerk, gaat men naar de pastorie, waar gelegenheid is tot geluk wensen, wanneer er tenminste niet gerecipieerd wordt in het restau rant. waar het eventuele trouw dejeuner plaats vindt. Wil het bruidspaar nog een foto laten maken, dan rijdt het eerst naar de fotograaf, slechts vergezeld van de bruidsmeisjes. Familie en genodigden gaan inmiddels naar Nu de beide Paasdagen in het verschiet liggen, gaan we langza merhand al eens bedenken hoe we deze dagen wat feestelijker kunnen maken dan gewone Zondagen. Van zelfsprekend gaan onze gedachten dan ook uit naar menu's, waar we op zulke dagen bijzondere zorg aan besteden, evenals aan het dekken van de tafel. Vanouds her worden op de Paas dagen eieren, verwerkt in allerlei gerechten, gegeten. Wel zal het ge bruik niet meer zo groot zijn als vroeger, toen zelfs wedstrijden wer den gehouden in eiereten of eier- zoeken, maar toch zullen we ze een groter plaats inruimen dan op an dere dagen. Er zijn vele eiergerechten en zo doende kunnen we enige variaties toepassen en bedenken. Aan het middagmaal bv. kunnen we het gebraden vlees eens vervangen door gevuld gehakt. Hiervoor maken we het gehakt extra smakelijk, dooT toevoeging van wat gehakte truffels en zeer fijne peterselie. We koken eieren voor hard en wikkelen ieder ei apart in een laagje gehakt, zó dat deze laag overal even dik is. We paneren de ballen en braden ze in botor bruin en gaar. De jus maken we af met een scheutje madeira, eventueel iets soja of aroma, waar na we ze binden met wat aange maakte maizena. De gehaktballen, snjjden we overlangs middendoor en leggen ze, met het halve ei naar boven, op een verwarmde schotel. Een gedeelte van de jus wordt over de ballen heengegoten. De rest ge ven we apart in de sauskom. FEESTELIJK DESSEKT Voor een feestelijk dessert kun nen we weer gebruik maken van room. of slagroom, bv. voor het maken van een schuimige sinaas appelpudding. Hiervoor raspen we de schil van een goed schoonge wassen sinaasappel af. Van 5 sinaas appelen en 1 citroen persen we het vocht uit'en lossen in het verwarm de vocht 12 gram (of 6 blaadjes) geweekte gelatine en 125 gram sui ker op. Dan kloppen we V\ liter slagroom en 2 eiwitten stijf, voegen ze bij elkaar met de geraspte si naasappelschil en tot slot, onder voorzichtig opscheppen, het afge kookt vocht. Wanneer dit mengsel geleiig begint te worden doen wo het over in een puddingvorm, die met slaolie is ingewreven. Deze pudding wordt zonder saus gegeten. het huis van de bruid of het res taurant. Het offreren van een volledig déjeuner is echter geenszins ver plicht; men kan ook volstaan met bijvoorbeeld een zogenaamd ..staand buffet". Een buffet met pasteitjes, sandwiches, vruchtensalade, koffie, bouillon enz. Op de avond van de trouw- Geeft men geen officiële receptie en wil men toch de diverse men sen in de loop van de dag of avond ontvangen, dan kan dit eventueel op de huwelijksaankondiging wor den vermeld; is op de huwelijks aankondiging echter geen tijdstip van receptie of ,,ontvanguur" of iets dergelijks aangegeven, dan die nen aparte uitnodigingen te worden verstuurd. Het vermelden van „geen ontvangdag" op de huwelijks aankondiging is wel wat erg cru! In zo'n geval kunt u beter iedere vermelding achterwege laten. Alle mogelijke „administratieve" bezigheden behoren, voor zo ver disponibel, tot het werk van de bruidsmeisjes en/of -jonkers. Voor de bloemen en geschenken echter behoort de bruid met een persoon lijke brief te bedanken en hoven- dien zal zij dit op de receptie nog mondeling doen. Voor de bestrijding van alle on kosten bestaan vaste regels. De ouders van de bruid bekostigen namelijk: huwelijkskaarten en on- dertrouwadvertenties, de uitzet van de bruid, het bruidstoilet en even tueel de bruidsmeisjesjurken, het „DE GECROONDE LEERSSE" Michiel de Swaen vertelt in zijn vastenavondklucht „De gecroonde leersse" de legende van een schoen maker, die Keizer Karei V een dienst bewees en als beloning daar voor van Keizer Karei het recht kreeg de keizerlijke kroon boven zijn laars (uithangbord) te dragen. Ruim honderd jaar later heeft zich een zelfde, thans historisch, feit herhaald in Frankrijk. Daar leefde nl. de schoenmaker, Nicolaas Lestrange, die in zijn tijd een grote beroemdheid was. Hij was o.a. de vervaardiger van de trouwschoenen van Lodewijk XIV en werd later hofsehoenmaker in persoonlijke dienst van de Zonnekoning. Lode wijk XIV overlaadde Lestrange met gunsten, zijn portret werd in de galerij van beroemde mannen opge nomen en hem werd een wapen toe gekend: „De gecroonde leersse." Het zijn deze gegevens, die de Ne derlandse maatschoenmakers uit deze tijd aanleiding gaven om als hoogste onderscheiding voor vak manschap „De gecroonde leersse" in te stellen. In opdracht van de Vakgroep Maat- en Orthopaedische Schoenmakerij vervaardigde de be kende Utrechtse edelsmid Brom, een in zilver gedreven wisselschild, met de „gecroonde leersse" als em bleem, dat de inzet zal zijn van een nationale vakwedstrijd, die om de twee jaar gehouden zal worden. In Juni van dit jaar vindt de eerste wedstrijd plaats. In „Gooi land" te Hilversum zal het wed- strijdwerk worden geëxposeerd en op een feestavond vindt dan als besluit de plechtige uitreiking plaats van dit wisselschild in de omlijsting van een speciaal voor dit doel geschreven toneelspel, dat na tuurlijk als titel draagt: „De ge croonde leersse". receptie geven de ouders van de bruidegom een diner en/of een feest De kleding hierbij wordt meestal naar onderlinge afspraak geregeld. Voor een intiem huwe lijksfeest kan de heer in smoking gaan. Bij een smoking mag een rode anjer in het knoopsgat wor den gestoken en het is tegenwoor dig geen zonde tegen de etiquette wanneer bij een smoking een zwar te flambard wordt gedragen in plaats van een hoge hoed, in tegenstelling met het rok-costuum, waarbij alleen de hoge hoed mag worden gedragen en dan alleen een witte anjer m het knoopsgat diner op de dag van ondertrouw, het déjeuner dïnatoire, de foto's van de bruidsstoet en de auto's of rijtuigen naar en van stadhuis en kerk. De bruidegom zal voor zijn rekening moeten nemen: het huwe lijksgeschenk aan de bruid de on kosten van stadhuis en kerk, de trouwring, diner na de trouw- receptie, trouwadvertenties en last but not least: de inrichting van het huis. ziet dus wel, wanneer dat vurige pijltje van Amor eenmaal raak heeft geschoten, dan komt er heel wat kijken! J. S. Honderden en honderden Nederlandse kunstenaars heb ben in de 17e eeuw, die in de vaderlandse geschiedenis, zij het misschien enigszins een zijdig en betrekkelijk, de gou den eeuw wordt genoemd, etsen voortgebracht, talrijke anderen nog hebben er gescha pen, enkel bij gelegenheden. Meer dan een mensen-leeftijd lang, gedurende een periode van veertig jaren ijverig speuren, zoeken en vergelijken heeft de kunstkenner die F. W. M. Holl- stein is, een ware berg mate riaal bijeengebracht waarvan hii nu, na veel geduldig onderzoek en nauwkeurige studie, de Pu blicatie is begonnen die, naar voorzien wordt, 2527 delen zal omvatten. Wij waren in de gele genheid de drukproeven in te zien van het eerste deel van dit omvangrijk werk dat tot titel draagt „Dutch and Flemigh Etchings Engravings and Woad- cuts" en bii Menno Hertzberger's internationaal Antiquariaat en Moderne Boekhandel te Amster dam het licht ziet. Een kunsthistorische uitgave. Deze uitgave is wat men noemt een Lexicon. Het geeft een korte overzichtelijke, zoveel mogelijk volledige beschrijving van alles wat er bekend is omtrent de be oefenaars der grafische kunst, zowel in de Noordelijke als in de Zuidelijke Nederlanden. hun werken, de vindplaatsen daarvan en de collecties waartoe zii be hoorden of waarvan zii nog deel uitmaken, de literatuur daarom trent. kortom alles wat omtrent dit onderwerp wetenswaardig is. Uiteraard zal een dergelijk werk dat wat zijn tekst betreft een haast nuchter-zakeliik, sta tistisch aanzien heeft en bijna het karakter van een systemati sche auctie-catalogus bezit, op de eerste plaats degenen interes seren die de kunstgeschiedenis bestuderen en de feunstcritiek beoefenen. Als zodanig kreeg het dan ook een gezaghebbend woord van aanbeveling mee van de Utrechtse professor van Gel der. Het is terecht een onuitput telijke bron van inlichtingen op dit gebied, een standaardwerk dat in elke openbare leeszaal of bibliotheek thuis hoort en in elk prentenkabinet of museum zon der ophouden geraadpleegd zal worden. Maar het om zo te zeggen schematisch, prozaïsch karakter van dit lexicon wordt voor iedere particuliere kunstliefhebber en iedere ernstige verzamelaar wel hoogst aantrekkelijk gemaakt door de poësie van de ongeveer tienduizend afbeeldingen van etsen, gravuren en houtsneden die in de achtereenvolgende de len gegeven zullen worden. Daarvan is de grootste helft, ze- AETHERIA of Etheria, een kloosterlinge, waarschijnlijk af komstig uit Spanje, heeft rond het jaar 400 in gezelschap van enige medezusters een pelgrima ge ondernomen naar Egypte, de Sinaï, Palestina en Syrië en stel de haar herinneringen te boek in de „Peregrinatis ad loca sancta" de pelgrimsreis naar de heilige plaatsen. Deze reisbrief is van grote betekenis geworden, dank zij Etheria weten we nauwkeurig hoe omstreeks 400 te Jeruzalem de Heilige Week werd gevierd. Duidelijk ziet men nu het ver band tussen de plechtigheden van toen en die, welke nog in onze kerken bestaan. Dat juist voor deze week de liturgie van de hei lige stad grote invloed op de eredienst in Oost en West heeft uitgeoefend, wordt zonder meer duidelijk. Etheria moet iemand van aan zien zijn geweest, ze kende niet de last van het overnachten in gast huizen, ze reisde in de keizerlijke koetsen. Als een gedeelte van de MIJNHARDTJES: DE CACHET, die pnn verdrijft en kou af zet.40 en 75ct weg onveilig scheen, kreeg ze een gewapend escorte mee. Overal werd zij met haar gezelschap door bis schoppen en monniken ontvangen vangen en een eindweegs uitgeleide gedaan. Dom Morin O.S.B. heeft haar vergeleken met de reislustige En gelse miss uit het begin dezer eeuw, gedecideerd en vrijgevochten. Zelf geeft Etheria toe, dat zij tamelijk nieuwsgierig is geen berg is te hoog geen heiligdom te ver. Alles wat haar gidsen haar vertellen, gelooft ze onvoorwaardelijk. Maar met pijnlijke nauwgezetheid schrijft ze op wat ze zelf gezien heeft, tot in de kleinste bijzonderheden, als hoe laat de diensten begonnen, wat er gezongen en wat er gelezen werd. Na deze korte toelichting laten we haar verslag over de plechtigheden van Palmzondag volgen. „Op Palmzondag hebben voor de middag de gewone Zondagse gods dienstoefeningen plaats. De Eucha ristische viering heeft plaats in het Martyrion, de kerk op Golgotha, dan wordt de bisschop terugge bracht naar de Anastasis. de basi liek der Opstanding, vlakbij gele gen. Ieder gaat dan naar huis en eet haastig, want om één uur moe ten allen weer bijeen zijn in de Ele- ona de kerk van de Olijfberg, waar de grot is, waar de Heer ge woon was te leraren en biddend de nacht door te brengen. Tot drie uur blijft men daar bijeen, zingend en Herinneren jullie je nog hoe Spat en Jasper de vorige week weer bij elkaar kwamen? Het was op een ijsberg, in de Atlantische Oceaan. Het werd wel de warmste verwel koming die mogelijk was op zo'n koude ijsberg tussen Spat en Jasper, die elkaar in een heel lange tijd niet meer gezien hadden. Jasper had het verhaal van zijn belevenis sen aan de verbaasde Spat gauw verteld. Op het haventerrein waar hij was neergekomen had een doch tertje van de kapitein van een groot schip, Erna heette ze, hem gevonden met een gebroken poot en op het punt te sterven. Door haar goede zorgen werd hij weer beter en toen het schip een grote reis ging maken moest ook Jasper mee. Hoe het af gelopen is weten jullie: het schip liep op een ijsberg en zo troffen ze eikander weer. Nu over die ijsberg. Het ding had eerst neigingen om naar het Noor den af te drijven maar later wijzig de hij koers. Dat zou nu niet zo erg EEN VERHAAL IN VERVOLGEN door G. GL zijn als het een gewoon drijvend eiland was maar 't ongelukkige van het geval was dat de ijsberg in het warmere water begon te smelten. Steeds kleiner werd het wereldje van de schipbreukelingen en ten slotte was het niet meer dan een grote schots. De mannen zetten de omgekeerde sloep weer op zijn buik op het ijs en wachtten maar weer geduldig af tot dat ze op een goede dag zouden varen. Dat gebeurde dan ook. Er was nog een flinke voorraad zeehondenvlees aan boord en uit enkele huiden maakten ze een zeil. Een stevige oostenwind dreef hen voort, met een flinke vaart naar het Westen. De dagen gingen voorbij en de lange, bange nachten waarin ze niets hoorden dan het klotsen van golven en niets zagen dan de donkere nacht. Op zekere dag kwamen er grote meeuwen over de boot zweven en toen wisten de matrozen het: er was land in de nabijheid. Toen ze die dag en de nacht die er op volgde nog hadden gevaren en het licht van de volgende dag aanbrak maakte de een de ander wakker en een se conde later helde de boot voorover omdat allen naar de voorplecht snelden. Want wat zagen ze daar? Voor hun ogen strekte zich in de morgenschemering de stad New- York uit. Het vrijheidsbeeld stak hoog boven een mistbank uit. Het duurde nog een paar uur voor ze aan een kade aan wal stapten. Toen had het gerucht van de aankomst van een vreemdsoortig vaartuig zich al door een gedeelte van de wereld stad verspreid. Een leger journalis ten stond met notitieboekjes in de hand op de kade. Een geweldig ge juich brak los toen men bemerkte dat het gewone blanken waren. Erna die in een vogelkooi de gebroeders Spat en Jasper meevoerde werd door een lange verslaggever bij de kraag van haar matozenjurkje ge pakt en in een glanzende auto ge stopt, de wagen startte en schoot snel weg uit het publiek dat luid protesteerde. Ook de politie kwam er achter dat een der schipbreuke lingen meegenomen was en met een paar jeeps zetten ze de achtervol ging in. Maar de mensen van de krant waren vlugger. Even later zat Erna aan een maaltijd van verse broodjes met muisjes en Spat en Jasper deden zich te goed aan een berg van het edelste kanariezaad dat een vriendelijke juffrouw in de kooi gooide. Erna moest wel hon derd vragen beantwoorden. Er wer den foto's van haar gemaakt, staan de, zittende, op zij en van voren. Ook de vogelkooi ging op de foto met Spat en Jasper er in. De volgen de dag stond er een lang verhaal in de krant over de avonturen van Erna en ook over de belevenissen van Spat en Jasper. Het verhaal van de twee mussen kwam ook in de kinderkrant. De oom Ludo van die krant was eens met de matroos An- dries gaan praten en van hem kwam hij te weten wat de mussen hadden meegemaakt, van het tijdstip af dat Spat op het schip kwam. Maar het eerste, over de tijd op het kasteel van jonkheer Jasper Lodewijk de Crommenarm, zijn die Amerikanen nooit te weten gekomen, dat heeft alleen in onze kinderkrant gestaan. (Wordt vervolgd.) De volgende keer: Spat en Jasper worden beroemd, ze gaan op bezoek bij Truman en Marshall, er wordt zelfs een film van hen gemaakt. De laatste brieven voor de Paas- vacantie komen zo zoetjes aan al binnen. Het zal nu zeker wel even rustig worden denk ik, want mijn vriendinnetjes en vriendjes denken nu meer aan de vacantie, met mooi weer natuurlijk, dan aan de brieven- schrijverij. Dus met de Paasvacan- tie gaan we er allemaal op uit. Oom Ludo hoort graag van jullie, wat je al zo hebt beleefd en hij krijgt na de vacantie natuurlijk een berg brie ven. En nu dan de eerste brief van deze week. De Witte Zwaan uit H., van wie ik een hele tijd niets meer heb ge hoord, kwam mij deze weel; weer eens verrassen met een leuke brief waaruit ik op maak, dat ze pas ja rig is geweest. Als ik het goed heb, dan wel gefeliciteerd hoor, Zwaan tje. Ook Roostakje, ook ai uit H., is weer van de partij! Die vindt de vasten zo naar! Kom, kom, dat valt wel mee, hoor! En ik lees dat je naar Amsterdam gaat, dat is nog eens boffen- Ik hoor zeker nog wel eens, hoe je het daar gehad hebt? Pietje P. uit W. iook een nieuwe vriend, die is blij. dat zijn proef werken zo goed geslaagd zijn. Dan zal je zeker wel overgaan, hè Piet? En dan maar weer met volle moed begonnen na de vacantie! Niet te veel kattekwaad uithalen hoor! En daar komt me als laatste van deze week mijn nieuwe vriend Jan van G. uit G. met een lang epistel aanzetten! Die .Tan schrijft een heel mooie brief, een der beste, die ik in de afgelopen weken heb ontvan gen. Het ziet er allemaal even piek fijn uit! En wat kan die Jan alle maal schrijven. Hii springt van de hak op de tak, zoals ze dat noemen, steeds over wat anders. Ik kom op je brief nog wei eens een keertje terug hoor Jan. En nu allemaal, tot ziens, nog een week flink werken, en dan gaan we naar Pasen toe. Dag allemaal, een stevige hand van OOM LUDO. DE LENTE IN HET LAND De lente is al weer een dikke week oud en zo langzamerhand komt ook het mooie weer in aan tocht. En als het straks vacantie is, gaan we er allemaal op uit, naar buiten. We gaan dan kijken naar de pasgeboren lammetjes, de kalfjes, naar het jonge groen van planten en bomen, dat iedere dag mooier en frisser lijkt. Er is een heleboel te zien buiten, zelfs in en op de grond. De kevertjes kruipen uit hun hol letjes en mieren beginnen al, op zonnige plekjes tenminste, hun be drijvig werk. Hele zwermen vogels trekken al rond en velen zijn al begonnen hun nestje te bouwen, er liggen hier en daar al eieren in. Het is erg aardig om dat leven buiten te zien, maar laten we er op letten, dat al dat moois, dat O.L. Heer ons ieder jaar weer geeft, niet kapot maken. Dus geen nestjes uithalen, geen plantjes uitrukken en geen takken van de bomen snijden. Het is zo jammer als de vogels merken, dat hun jongen geplaagd worden. Ze komen dan vast het volgend jaar niet meer terug! En de bomen en struiken komen nooit tot volle bloei, als iedereen er maar aan zit te pluk ken. Dus, we gaan fijn naar buiten, bekijken alles goed, maar blijven overal af. Afgesproken? Je zult zien. hoe veel meer plezier je dan hebt! DE GOEDE WEEK Nog een week, en de vasten is afgelopen. Deze laatste week noe men we de Goede Week. dat weten de meesten van jullie zeker wel? We denken dan extra, meer nog dan in de afgelopen weken, aan het lij den en sterven van onze lieve Heer. En in die goede week zijn er, van Witte Donderdag af. mooie plechtig heden in de kerk, waarbij heel die geschiedenis van het Lijden van Christus nog eens aan ons voorbij trekt. We gaan zeker allemaal in deze dagen naar de kerk? Op school en thuis wordt er over de plechtig heden zeker wel het een en ander verteld, laten we dus allemaal goed opletten en in de kerk kijken, of we die mooie plechtigheden goed kunnen begrijpen. Dan beginnen we iedere dag goed en vieren we met des te groter plezier het Paasfeest. biddend en luisterend naar de le zingen uit de Schrift. Omstreeks 't negende uur (is 3 uur) trekt men op naar het hoogste punt, vanwaar de Heer ten Hemel klom. Opnieuw wordt er gezongen, gebeden en ge lezen. Tegen het elfde uur (5 uur) wordt het evangelie van de intocht gelezen „hoe de kinderen met tak ken of palmen de Heer tegemoet gingen." En terstond staat de bis schop en al het volk op en allen dalen van de Hoge Olijfberg af. Ge heel het volk gaat voor de bisschop uit en antwoordt op de hymnen en beurtzangen telkens weer: „Geze gend Hij, die komt in de naam des Heren.'' En al de kinderen ter plaatse, zelfs die nog niet kunnen lopen en door de ouders op de arm of de nek worden meegedragen, hebben takken van palmen of olij ven in de hand en zo wordt de bis schop begeleid op dezelfde wijze als eens de Heer begeleid werd. En vanaf de top van de berg tot aan de stad en vandaar naar de Anas tasis en midden door de stad, gaan allen te voet en zelfs voorname vrouwen en heren begeleiden aldus de bisschop al zingende en zo gaat het langzaam, heel langzaam om de menigte niet te vermoeien. En zo komt men, als de avond reeds ge vallen is bij de Anastasis, de basi liek der Opstanding. Hoe laat het ook moge zijn, toch worden de plechtigheden van 't Lueernare (de dienst van het ontsteken van het licht, in het Westen later Vespers genoemd) gehouden. Men bid nog even bij het Kruis en daarna wordt het volk weggezonden. BOEKBESPREKING Komen de Kartiiuizers spoedig naar Nederland? Deze vraag kan het meest af doend beantwoord worden door de Katholieken van Nederland zelf. Wel is een afgezant van deze „Grootmeesters in het Gebed" on derweg. Naar men ons mededeelt heeft een der Nederlandse Karthui- zers in Italië gezorgd, dat we ons nu reeds vertrouwd kunnen maken met hun gebedsleven. Enige jaren heeft deze karthui- zer zich bezig gehouden met het samenstellen van een geheel nieuw gebedenboek voor zijn Katholieke landgenoten. Met grote toewijding venduizend, nog nooit gerepro duceerd. Het behoeft wel geen nader betoog, dat dit werk mede daardoor zijn kostbare waarde zal krijgen. Men moet oprechte bewonde ring hebben voor de oordeel kundige kennis en smaak waar mee de samensteller van dit grootscheepse kunstwerk zijp stof beheerst. De periode waar van hii een overzicht geeft, om vat de 15e, 16e en 17e eeuw. van ongeveer 1450 tot 1700. Hii gaat daarbii echter niet chronolo gisch. maar overeenkomstig de practische aard van een lexicon alphabetisch te werk. zodat alle kunstenaar die in aanmerking komen, in de volgorde van hun namen volgens de letter van het alphabet behandeld zullen wor den. Het eerst deel dat nu uit is, loopt van Abry tot Berchem. Kunstenaar en werken In afwachting van het afzon derlijk slotdeel dat de nodige in dices zal geven voor de pu blicatie van het gehele werk waarvan volgens de bedoeling van de uitgever minstens vier delen per jaar zullen verschij nen, zullen ongeveer zes a zeven jaren nodig zijn! is het nu reeds hoogst interessant, voor zichzelf vergelijkende tabellen op te stellen. Men zou van de hier in dit eerste deel behandelde kunste naars een lijst kunnen maken van de plaatsen waar zij werden geboren en waar zij geleefd en gewerkt hebben. Men zou daar uit conclusies kunnen trekken die voor de cultuurgeschiedenis hoogst merkwaardig zijn. Er ziin immers niet weinig kunstenaars die uit de Zuideliik Nederlanden afkomstig ziin en die zich na derhand in de Hollandse steden, vooral te Amsterdam, hebben gevestigd in een verschijnsel dat wij ook bii de toenmalige letter kundigen en woordkunstenaars waarnemen en dat in het licht der geschiedenis wel te verkla ren is. Hoogst leerzaam is het ook na te gaan welke onderwerpen door de kunstenaars werden behan deld. Om slechts enkele voor beelden te noemen: de voorliefde van Claes van Beeresteijn ging hoofdzakelijk uit naar land schappen. Robert Willemsz. de Bautons geeft bii voorkeur zee gezichten. Stadsgezichten vinden wij bij Pieter Bast. Jan v. Alme- loren gaf vooral gezichten van de schilderachtig aan het water gelegen Hollandse dorpen rond Utre.cht. Een veelzijdig talent vertoont Willem Outgersz. Aker sloot: behalve om zijn stadsge zichten is hii bekend om ziin plattegronden, titelpagina's van boeken. Bijbelse figuren en af beeldingen van heiligen. Hij geeft ook portretten evenals Hendrik Bary (o.a. van de in quisiteur Ruard Tapper uit Enkhuizen). Voorliefde voor die ren vertonen Pieter Claesz. Ni colaas Berchem en Abraham Cornelisz. Begeijn. terwiil Cor nells Bega zich als het ware tot min of meer humoristische mensen-typen voelt aangetrok ken. Zo zouden we kunnen door gaan, maar uit hetgeen we, hier hebben kunnen vermelden, in een al te vluchtige schets blijkt wel in welke mate dit werk van Hollstein een spiegel is van de grafische kunst der Neder landen en. een bewiis van de belangstelling die zii in onze tijd heeft en terecht verdient. Deze uitgave doet de Neder landse cultuur van Zuid en Noord in verleden en heden alle eer aan. HJ. heeft hij zich verdiept in talrijke oude liturgieën van verschillende kloosterorden in vele landen. Vele gebeden uit deze oude boeken wer den overgezet in modem Neder lands, terwijl honderden originele gebeden werden toegevoegd. Behal ve deze gebedenschat bevat het ge bedenboek: Het gebed der Kerk; Misgebeden; Biecht- en Communie oefeningen; gebeden tot vele Heili gen; een dag- en levensheiliging; de Liturgie der H.H. Sacramenten; canon van Kerkelijke gezangen met noten; enz. einz. De titel is: „Nova et Vetera", Nieuwe en oude gebeden. Verschijnt vóór Pasen. (Van onze verslaggever) Met een voorstelling van een reeks opnamen uit de dertig jarige arbeid van de jubilerende Polygoon-maatschappij, waarbij de specifiek nationale betekenis van een der interessantste en waardevolste takken van het filmbedrijf werd geïllustreerd, heeft Polygoon haar dertigjarig bestaan op een waardige wijze herdacht. Een groot aantal genodigden, grotendeels uit de filmwereld, heeft Donderdagmiddag met belangstelling in het Rembrandt-theater te Haarlem kennis kunnen nemen van het wel en wee van onze bij uitstek nationale filmindustrie. Naast het hoofdbestuur van de Ned. Bioscoopbond en vertegen woordigers van de Engelse filmwe reld waren ook aanwezig dr. Vroom namens de minister van O., K. en W., jhr. Roëll namens de Commis saris der provincie Noord-Holland en mr. Bommer namens het Depar tement van Wederopbouw en Volkshuisvesting. FILM MET EXPLICATIE Het jubileum-programma van Polygoon werd ingezet met opna men van de eerste Koninginnefees- ten in 1920, onhoorbare muziek en races op „stoomfietsen" zoals de expli/ateur zeide die, zoals destijds gebruikelijk, ook nu het filmpro gramma toelichtte. Met de belang rijkste gebeurtenissen als de brand van het Palais d' Eté in Zandvoort in 1921, de opening van het inter nationale Hof van Justitie in 1922, de eerste Indië-tocht der KLM en de ramp van Borculo in 1925, de opening van de Noordersluis te IJmuiden, werd het „stomme tijd perk" afgesloten. De geluidsfilm deed haar intrede met opnamen van de Vierdaagse en de werkzaamheden aan de Afsluit dijk. Dan zien we als eerste lid van het Koninklijke Huis Koningin- Moeder Emma de Emmabloem-col- lecte aanbevelen. Vrijwel alle be langrijke gebeurtenissen van de dertiger jaren, waaronder het hu welijk van Prinses Juliana en Prins Bernhard, de mobilisatie en de In vasie kregen een beurt terwijl ook aan de bezetting zelve aandacht was geschonken. De wederopbouw van ons land was zeker niet het minst belangrijke gedeelte, dat in deze voorstelling aan bod kwam op een zeer boeiende wijze. Bevrij- dingsbeelden, opbouw van bruggen en de drooglegging van Walcheren, de processen tegen oorlogsmisdadi gers, de Marshall-hulp en Benelux- actie, de emigratie en de troonsaf stand van Koningin Wilhelmina waren daarin de hoogtepunten. NATIONALE BETEKENIS VAN HET JOURNAAL De oudminister van O., K. en W„ prof. dr. van der Leeuw, gaf ver volgens een uiteenzetting over de nationale betekenis van het jour naal, dat enig in de wereld is ge bleken. Daarbij wees prof. van der Leeuw op het fait, dat veelal het minst actuele in die programma's juist de meest» culturele waarde heeft en dat we door de bijzondere opnamen veel van ons land leren kennen en waarderen. Ook de his torische betekenis dezer journaals is niet te onderschatten. Met de wens dat dit werk nog in lengte v»n jaren zou mogen wordei voortgezet, besloot de spreker zijr rede. In Dreefzicht werd daarna eer zeer druk bezochte receptie gehou den, waar alle kopstukken van de filmwereld, vele filmcritici en be langstellenden hun felicitaties aan boden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 3