Leed, ellende en wanhoop onder de ontheemden De beroemde lijkwade van Turijn 0*4 Bwwwtó lage hak Bedriegelijke schijn in Germania SSPteAVÖ ïïlfersa'f: SS»* «f» ras»".A-8®; «SUT:Ssz T*** BLOED OVER DUITSLAND 1 UIT.DE IIEVENBUS iix goed! Onverantwoordelijke gewetensrust van christelijk West-Europa De hel van Uelzen, sluis der radelozen Misdaad tegen menselijkheid en Kerk Heilige Priesters brengen boodschap van de Liefde Boekbespreking Radioprogramma voor de Paasdagen ZATERDAG 8 APRIL 1950 PAGINA 11 ken. Wij denken b.v. aan 'se-met-witte-jurkjes, die een andere tint waren rd, eerst met wit, toen innabruin, daarna' met rijs. Van grijs gesproken, r veel grijs op de show, bruin, blauw en wit. 1 en rood mogen ook ïaar in mindere mate. ik heeft weer terrein tij vertoonde zich dik- e sandaaltjes, die een de zomer zijn. Ook het oeisel is echter luchtig >ms door middel van een >f een open teen, kleine gesneden figuurtjes en urwerk in het leer. De waarbij het soiede op e lastex is aangebracht, l puntvormig ingesneden Deze schoen leent zich oed voor deze sierlijke mdat zij zo elastisch en aatste brieven voor de a zo juist binnen. Nog want Oom Ludo wilde rievenmapje sluiten en an, om te kijken of de gekleurde eieren heeft t zal hij nu maar even [et is anders stilletjes ste dagen; ik kan mer- vacantie jullie allemaal a heeft. ir de poot! De langste deze keer uit Z. en rven door Antje de W., lat al in de zesde klas Ie zomer naar de ULO ui. Nou die Antje kan n keurige en een aar- Dat is ook nog een iardig te schrijven en rstaat Antje wel. Er is haal over de school en i verwerkt, dat leuk is n. Goed zo Antje! dat betekent toch niet uit G. komt ook nog jn neus om de hoek zo, Pieter, laat je maar Dat mag ik wel! Hij ele berg met wensen tdkrant- Maar als ons ;d heeft gelezen, dan an zijn wensen al ver- jn andere vragen be- :ijn we al over bezig 1 eerstdaags nog wel zien verschijnen. Dus r, er wordt aan alles ssen wel bedankt voor rief, die ik zeker zal tr kan je van op aan. ste vriendinnetjes en ga echter de zaak voor [iten hoor. Jullie met ook! Dat is toch eer- -. Jammer alleen dat ud buiten is, maar het zijn, weer eens hele uiten te trekken. Dus paar fijne en mooie veel plezier in de va- oeten van OOM LUDO. vindt, kom ik weer als het me te erg stak zijn hand uit. e. Je kunt altijd ko- kerel, met Pete, het bos achter het vóór Sammy aan in de open deur )E HOOFDSTUK Lane's eerzucht nel" riep Sammy naar de tafel keek. toch al die borden werkelijk veel." st voldoende," lach- Howitt, „maar van- ik toevallig gasten. :n Pete hebben hier zette twee stoelen p Sammy uit, ter- zitten en haar zon- ;e. „Dan moeten ze en en hard wegge- k wou, dat ik hier imen was. Jonge liddag van me weg- ik had hem willen het fuifje, dat volgende week Mandy beloofd, dat meebrengen. Ik i wel met me mee ik het hem vroeg (Wordt vervolgd). DAGEN ACHTEREEN raasden wij over de Duitse autobanen. Witte huisjes en gouden kastelen liggen in weelden van vruchtbaarheid op de hellingen van het heuvelland. Panorama's boordevol schoonheid en blijdschap. Een bonte kinderwas, een sparreboom vol feestelijke linten op een huis-in-aanbouw, een vlasblond kind, een rappe beek, en in de diepte van een verloren dal een dorpje, dat roerloos aan de boezem van de aarde slaapt. Glanzend en tril lend gllijdt alles voorbij over het glazen scherm van de auto-ruit. En onvermoeibaar draagt het snorrende, glimmende beest ons voort, altijd verder over het grijze lint der autobaan die sierlijk en in weide bochten geslingerd ligt door het Duitse voorjaarsland. Dit is de bedriegelijke schijn. Maar na tien of twintig paradijselijke glooiingen en na het allerlaatste groene veld doemt telkens weer het grauwe skelet op van dode steden. Knekelbergen, waar de geest der vernieling nog boven de puinën zweeft en waar ontzielde muurresten zich wanhopig als Ver minkte en versteende ledematen ten hemel hetfen. Aken, Düreh, Keulen, Mainz, Frankfurt, Hanover, Hamburg, BremenHet is overal hetzelf de. De gruwel der verwoesting in plaatsen die heilig waren om hun kathedralen en om de pure schoonheid waardoor zij eens Gods Heerlijkheid verkondigden. Verbijsterend zijn deze ver dorde puin woestijnen. Verbijste rend de gruwelijke bunkers, waar ontelbaren zónder zofi, zonder lucht en zonder vreügde reeds drie jaar lang en langer leverid begraven liggen. Verbijsterend dé barakken, grijs en troosteloos aan- eengerijd achter wrakke schut tingen, die beschaamd de millioe- nen onschüldig-verdöemden aan het oog onttrekken. Ach ja, dé zon éh de zilveren klatering van deze beek en het jonge groen en het sneeuwklokje dat zo argeloos in dè wereld kijkt, en elke gloed en elke kleur is een leugen in dit land, waar het léven grauw en hopeloos is, en waar dertig miliioen proletariërs hun hel vervloeken, Het jagende hart van de motor trekt ons omhoog, kilometers ver de helling op, totdat bij de laat ste böeht een vergezicht zich openvouwt, deinend en golvend tussen de veilige oevers van ver gulde heuvelruggen, vorstelijk beheerst door de hoge burcht van Staufenberg. Duitse romantiek! Neen, sluit uw ogen voor deZe bedriegelijke luister. Een leugen is het, op klaarlichte dag uitge schreeuwd tegen de blauwe hemel. Zon, dóóf uw glans op de tinnen van dit gelogen droompaleis! Want onder dit romantisch om hulsel woont het verdriet. En deze schilderachtige bouwval ver bergt hoog boven het land de ellende van zeven-en-zestig vluch telingen-families die in krochten en tochtige zalen, in kelders en onder het lekkende dak bijeen- hokken, werkeloos, vadèriandsloos en zonder hoop. Treed binnen, argeloze reiziger, en zèg me hoe veel romantiek er overblijft rond deze drie-èn-tachtig-jarige vrouw, die met een rozenkrans in de hand en tranen in de uitgedoofde ogen tot tienmaal achtereen de foto's bekijkt van het verloren vader land. Valse gewetensrust. Wég, zon! En wolken, regent bloed over Duitsland! Over Hes sen, Saksen en SleesWjjk-Holstein. Opdat zichtbaar worde het ganse drama dat zich hier afspeelt, ter wijl de West-Europese christen- "U/sU -I „L. -.-ii hoop binnen te laten. Maar is het dan géért rnoórd, als men ze terug stuurt? Wat Wilt ge? Met de kampleider steekt ge radeloos de handen in de lucht. Het is zo wan hopig. Hier botsen de contradic ties op elkaar. Niet binnenlaten? Niet terugsturen? Aan hun lot 7 schoot der aarde. Wek toch onrust ih onze versteende harten om de drie miliioen christenen die hier bezweken onder het kruis. Ecce- homo's, die door christelijke groot machten aan de beulen werden overgeleverd. Wek onrust om de kampen die hier talloos gezaaid liggen achter bossen en heuvel ruggen of aan de grens der Ver- Woeste steden. Hier leven de ont heemden met vier gezinnen bijeen in gegolfde blikbarakken die als bulten en pestbuilen alom uit de geschonden aarde breken. Hier staat ergens tussen een barak en eeh gescheurde deken het magere paard Waarmee een Oostpruisische boer naar het Westen trok, Het staat er werkeloos, zoals zijn baas werkeloos neerzit in een donkere hoek van de barak. Zijrt laatste bezit en zijn vet-fantsoen heeft hij verkocht om haver te kopen voor zijn paard het enige stuk je Heimat dat hem rest en zijn laatste kans om, eens terug, op nieuw te kunnen beginnen. Sinds jaar en dag pijnigt de gure wind dë flanken Van het magere dier, geen rust liet. Zo is ze ockt5Pd da* vluéHt, blindelings naar het döod ligt op de grond. Dan zal - - ook de baas niet lang meer leven, Onrust en zorg in ons hart Om Salzgitter, stad zonder gelaat en zonder geest. Stad Van de dood, die halverwege in de opbouw is blijven steken afzichtelijk als een mismaakte die plots ophield te groeien. Hönderdtwintlgdüizend ontwortelden, werden hier samen- gesmeten. Allé stammen en vol ken zijn er vertegenwoordigd, zo- als op het eerste Pinksterfeest Alleen de Heilige Geest ontbreekt. Hier sluipt de werkeloosheid door alle woonhokken. Hier bidden de Katholieken met hartstocht en vuur de gebeden welke de bis schop van Hildesheim voorschreef om het onheil der demontage af te wenden. Demontage, waardoor het aantal werkelozen verdubbeld zal worden.... Maar dag na dag Zetten de Engelse verwoestings- ploegen hun sinister werk voort, en dag na dag wordt met de ma chines ook de toekomst van hon derdtwintigduizend wanhopigen in de lucht geblazen. Sluis der wanhoop. vrijheid Van stad tot stad. Tóen de sprong in het duister, 's nachts over de grens. Verder. Tot Uelzen. En in Uelzen een handvol ambtenaren, een dok ter, de Britse geheime po litie en een commissie. Giste ren kreeg ze een retourkaartje. Want, West-Duitsland is niet in staat al dit volk 'n dak en eten te geven. Terug Friedhilde! En morgen ligt Friedhilde met door gesneden polsen in de goederen wagen die haar weer Oostwaarts voert. God-rtog-toe, waar moet het heen met dit volk? Sombere, ge- sloten, wantrouwige gezichten. Een éénzaam, eindeloos treurig .kind op 'n grauwe rugzak. Moe ders met zuigelingen. Mishandelde jongens uit een concentratiekamp. En overal, overal kinderen. En rond het kamp jonge, wilde vrou wen, meisjes nog, met brutale blikken en schaamteloze gebaren. Och natuurlijk, dit oeverloze leed schreeuwt om éven verdo ving en bedwelming. De hel van Uelzen. Sluis der wanhoop. Mensen devaluatie Moet ik nog verder schrijven over deze God-geklaagde ellende? Het is toch allemaal te waanzin nig om waar te zijn. Wat hebben déze mensen misdaan? Déze mil* lioenen en millioenert, die te Pots dam mèt één pennestreek van alle bezit en mensenrechten beroofd werden? Die ont-menst werden en gedegradeerd in monsterlijke massakampen. Gedevalueerd tot 'n ding, tot materiaal waarmee je iefts anders kunt doen, waarvan jé eên stormram kunt maken om weer andere dingen kapot té beu ken. Waarmee je 'n hele wereld uit z'n voegen kunt lichten Bloed over Duitsland, ja zéker! Maar moeten wij niet vrezen dat dit bloed ook over Amerika zal komen, en over Engeland, en over elk christenvolk dat deze misdaad zwijgend duldt? Is d i t geen mis daad tegen de menselijkheid? Is dit geen volkerenmoord? Hoeveel onschuldige kinderen heeft men de Moloch van het Oos ten in de muil geWorpen7 Hoeveel millioenen christenen heeft men weerloos aan de heidenen uitge leverd? Moest na de phosphor- terreur en de atoom ook d i t nog dienen om de christelijke bescha ving te redden? Te Uelzen, te Salzgitter, in de hete buik van de bunkers die overal uit de puinen Verder. Opnieuw de auto in, die met haar zware zoemen van zijn motor ons zwijgen overstemt. Mee naar het vreselijke kamp van Uelzen, een Durchgangslager Waar de vluchtelingen uit ste Sowjêt- zóne opgevangen worden en ge zeefd. Een nauwe sluis Waar een eindeloze mensenstroom Wordt doorgeleid. De sluis der wanhoop. Duizend vluchtelingen pêr dag slagen er in, tên koste van boven menselijke offers en ontberingen, de zönegrens te overschrijden. Minstens tweehonderdvijftig van hen Worden dagelijks door de sluis van Uelzen geperst. Reeds 1.200.000 zijn er hier gepasseerd. Desperado's en vogelvrijen, spion nen en gevluchte dwangarbeiders, -j i --m-ret v géschonderten en gejaagden door heid zich wiegen bluft in een valse angst, en veel, veel kinderen vul- en onverantwoordelijke gewetens-1 len de bruine barakken. Slechts rust. Bloed over Duitsland, opdat twintig procent van hen zij, iedereen moet zien hoe hier de wier leven in de Sowjetzöne be- bloedige kruiswegen eindigen van dreigd Wordt krijgen verbllifs- het Duitse Oosten. De wegen van vergunning in het Westen: de an- over het Ertsgebergte en het Reu- deren een treinkaartje en 't beetje zengebergte, de weeen uit Silezië eten om terug te keren, en Oost-Pruisen, waarlangs krach- i Want het kén niet. Deze onaf- b68*1.88111^611 van Potsdam J zienbare vluchtelingenstroom, viiftien miliioen ontheemde én waarvan er nu reeds drie miliioen verpauperde Duitsers alsveewer- legaal of illegaal in West-Duits den voortgedreven naar hun ver- land Vertoeven, verhindert en des- puinde Calvarieberg. organiseert elke poging tot recon- Het is passietpd, nu ik dit structie. schrijf. Wenende Moeder onderEr is immers geen plaats voor het Kruis, open toch de blinde j deze massa's in een land waar de ogen der christenheid vöor de helft der Woonruimte verwoest is ontelbare smarten-moederg meten waar de bevolking met meer fu, djda.k!nd. mde armen, die I dan tien miliioen Oost-Duitsers is zélfs de tud niet kregen om nan vermeerderd. Geen huizen, geen de wegkant voor t laatst hun liefwerk, geen eten, geên geld. Het ste te slapen te leggen in de milde 1 is zelfmoord deze horden der wan- ovêrlatén? God mag het weten. Waar moet dit heen? Ach, dit Is allemaal nog onper soonlijk. Men leest het uit de statistieken. Maar ga nu mêê door deze stinkende barakken met hun vier beddenreeksen als kooien boven elkaar. Spreek deze men sen toe. Ga naar dat meisje. Vier jaar werkte ze in de mijnen van Siberië. Mèt Zeshonderd mede- slavinnen, als vracht/góed in bees tenwagens, mocht ze eindelijk te rug: hongeroedeem, waterzucht, hartverzwakking. Duizenden an deren zijn in Siberië bezweken. Zy Had geluk. Vond haar moeder in een bunker te Maag denburg. Er was nog wel plaats voor haar. Vijftig of eeri-en- vijftig maakt niet veel verschil In het donker. Maar ze was bang. Angstpsychose, die haar iét Westen. Een wilde ren naar de WIE DUITSLAND BEZOEKT, wordt licht bedrogen door de uiter lijke schijn die een leu gen is. De weelde, waarin een geblaseerde élite zich baadt, en de ongerepte luister van het natuur schoon geven een vals beeld van de werkelijk heid. Bloed zou er moe ten regenen en de zon zou haar glorie moeten verduisteren om aan dit lachende land zijn ware gezicht te gevenEen ge zicht dat het geschonden gelaat weerspiegelt der millioenen die schreien en vergaan in de ver borgenheid. houd der christelijke beschaving was bewust of onbewust gericht op de ondergang van de Kerk De auto raast verder over de harde betonbaan. Duitsland/front van dé Wereldkerk. Hier woont dé wanhoop naast het heroïsme, Hier zwerven de heiligen door de hel. Heilige nriesters We hebben ze bezocht, de roe keloze wilde priesters, die op mo toren of in prae-historische auto's, op wrakke fietsen of te voet door hun eindeloze districten trekken. Boven Hannover begint het Hei dendom. En daarheen werden de meeste Katholieke ontheemden getransporteerd. Land zonder ker ken en zonder zielzorg. Daar zijn vluchtelingen-priesters, die in tachtig, negentig én meer locali- teiten het geestelijk brood moe ten breken. Eén is de herder van een kudde die over honderd en zes dorpen Verspreid leeft. Have loze, straatarme pastoors. Ze be waren het Allerheiligste op hun zolderkamers in een sigarenkistje of in de tafellade. Van een oude Wiselbekër maken ze een ciborie. Ze kunnen niet telkens knielen als ze twee stappen doen in hun armelijk verblijf. Maar Christus is ook Vluchteling geweest, en de Apostelen zullen ook niet telkens vöor Hem geknield hebben. Som migen zijn vindingrijk en handig: zê slepen 15000 stenen van eeh in dé lucht gevlogen fabriek bij elkaar, ze graven een waterlei ding vanaf de naastbljllggende beek, ze bouwen een kerk en twee tijzen, én in alle woonbarakken en twintig huizen, zê kiezen uit van Duitsland denkt men er an ders over. Er is maar één over winnaar: de duivel. En heel deze Zogenaamde strijd voor het be- hun verjaagde landgenoten spe cialisten om een nieuwe industrie te scheppen en daarmee werk en levensruimte te bezorgen aan hun lotgenoten. Anderen zijn alleen Eenzaam, zonder uitzicht? DE „SANTA SIN DONE" of Heilige Lijkwadevan Turijn, waaraan we reeds vroeger een uitvoerig artikel wijdden, is gedurende de laatste maanden opnieuw het voorwerp van een diepgaand onderzoek geweest, De leiding daarvan berustte bij professor Luigi Gedda, bekend als geleerde en als president van de Italiaanse Katholieke Actie voor jonge man nen. Gedda is zo overtuigd geraakt van de echtheid, dat hij met enige overdrijving de Santa Slndone „het Vijfde Evangelie" noemde. De resultaten van dat en vooral P. Vignon bestaat, precies gelijk hóocr boven de menia- iderzoek werden vast- (..Lp saint. Suaire Hp aan H» ai= ppU+ bpwpph. p DOVen ae menig door de jonge regisseur verslag gegeven. Ze lat de „bloedvlekken" Marcella Haldi vervaar- heeft gezworven door geen bloedvlekken wa- cligd. De film bevat alle vele landen van het :en, maai* waren veroor- fotograf ïsch^ öpnainêfl ïi&bijë OöStêilJ Robert zaakt doör de uitwase- »,f+3 vo?izl!:n vaP een de Cljri, gêSchiedschrij- ming Van ontelbare won- rnddvac,1'iÊ„ gesP,rokeii Yef,- de vicrde den, waardoor de bal- kruistocht, zou haar in semvlekkeii op 't doek lyrm wn zou men het een korte 1204 te Constantinopel ontstonden Het gevolg documentaire noemen, hebben gezien, waar ze °s, dat de doek in let- sleverhüal gezien, neemt, krijgt ze de be- begin der I4è eeuw was Sfel 1" dk vei toont, zo tjeVuld. voor het tekenis van eert uniek ze in 't bezit van Hugo, bi J-htprii document. die deg|S& Itóhïïin: Chafny schonk? (Se dl de lange lijkwade door de do0rnenkroon LUirwflHa in werd vanaf de voeten wijst er dan op, döt Hij alleen reeds door Zijn uiterlijke ver schijning een diepe in druk moest maken. Dan wordt het Pas op bijna Dan licht zij de sobe re mededelingen van t Evangelie op aangrij pende wijze toe, ze geeft bijzonderheden omtrent geseling, door- nenkroning en kruisi ging, ze spreekt van on- „pp„ »1„ 9eVuld: voor het eerst vetii vac vöör als Van i achterzijde van een kan men zien, welke kwellingen alleen al eaf^aan de kelk8 van PaF~ omhbbg "ondéfTet moeten zijn veroorzaakt, Lirê in Champagne. Tot Llc^aam suclfgd' werd die diepe wonden toe- zover staan de feiten d®fLid_nd_?et _hoofd ge" bracht. De kruisiging Zijn geweest, dan men gewoonlijk aanneemt. niet volkomen historisch }/°ade5 om vervolgens - - ging, ze spreeut van on- Yast- Maar sinds 1389 is laügsdevoorzijde wéér moet nog vreselijker menselijke ma r tel Ui een da geschiedenis met ze- »et de voeten te Wor- - deHeer aangedaan® kerheid te volgen. In da" verbonden, waarop dê ËvangëliStêh 4attJ0ar krêêS de. e"" Deontwikkelde foto- nauwelijks zinspelen. dochter der koningen negatieven brachten 'n Want de qrove spiikers vrSfe hr-ne.STehHêrSande LUsigrtanPrgehuwd"®met Ficht'®— ïe^be^M va^ weirden dctn nie* d°°r satandL0VeHtUigde J£or; hracht haar naar ChamF moet getto" ven'"zii^na °r d® handwortel of al sinds de moderne Borromeus naar Turijn moet, zoals de me- methoden van fotogra- gebracht en wordt daar Wanneer de Tütw«Hp dlGi verklaarden, on- fisch en microscopisch sindsdien bewaard in de ™anneer ae Lijkwade d lj-k •- onderzoek bijzonderhe- Koninklijke kapel. ec™ 1S- dan heeft men g/f. PJ]nen. ver deii aanl het licht brach- Vele eeuwen l^ng zag hier de ware afhppb oorzaakt hebben in ar- tên welke een verval- mén op dèzé Llikwade .j- ^41 men Pn BchnnrlprR sing bijna onmogelijk niets anders dan dé ^in<? va^ Christus en nvpSrChrfreu;,vpv„Di bloedvlekken én 't wa- komen vele bijzonder- Toch blijft, bij al die jde herkomst ën zigê beèld van eén men* hprfpvi nrtrry sporen van onvbefisplii de lotgêvatlen van de séfijk lichaam. Hét mo- Feden nö°r voren- Dcm ke martelineên h?t cp hjhtan n, ttun,in d6,fné fotografische en ónze Verlosser zeer laat opvallend schoon ^ifbeeJding breedgeschou- van Christus ontdekt") doek uit antiek linrten derd geweest en moét het beeld maar heilig. Ze werken en zwoe gen tot ze zwijgend vallen onder de last. Maar allen zijn groots en verrassend in de verbeten strijd om de ziel van hun volk. Hoe breed waait hier het leven open. Én boe bruist en spoelt hier de genade door de simpelste zielen. We hebben in smerige protes- tanse kerken gepreekt, zoekend naar het goede woord, tastend naar de ziel en het hart dezer ver worpelingen. De Boodschap der Liefde van over de grenzen. Twintig kilo meter ver te voet waren ze geko men en uren lang hadden ze ge duldig gewacht, traag biddend hun vele rozenkransen, totdat we er waren met ons glimpje licht in de, nacht van hun -geloof. Sterke rustige vrouwen, brave oude man nen met geduld en gelatenheid in hun bovenmenselijke beproe ving. Verborgen heiligen en held haftige kruisdragers. Vuile kerken. De protestantse kerkén zijn vuil en verwaarloosd, de barakken en schuren bouwvallig, maar God acht het niet beneden Zijn waar digheid met de minsten der Zijnen dit hondenleven te delen. Hij be zoekt zijn kudde onder de gestalte van de Eucharistie. Maar Hij wil deze kudde óók bezoeken in hel pers en Samaritanen die Zijn ge stalte zichtbaar maken voor de armsten der armen, en die tot aan de laatste Duitser Zijn barmhar tigheid bewijzen. En hier begint ónze taak. W ij zijn het die al weldoen de door deze barre ellende moeten trekken. Met kolonnen van hulpbetoon moeten wij Oostwaarts gaan. Vrachtauto's moeten wij bemannen met priesters en barstens-vol laden met liefdegaven. Zó ons ter beschikking stellen van de zwervende rugzak-priesters in de Duitse diaspora. Met hen van dorp tot dorp rondrijden in hun onmetelijk grote dis tricten. Het Misoffer opdragen, preken een simpele bemoe digende broedergroet van over de grenzen en met volle handen uitdelen wat de liefde van het christelijke Westen bijeen bracht. Om Christus zichtbaar te doen stralen te midden dezer zwarte ellende. Om het moederlijk medelijden van de Wereldkerk tastbaar te maken aan hen die al vijf jaar en langer gedompeld liggen in de nacht van het geloof, Liefdes-taxatie. Ach ja, ons Christendom wordt gêtest. ÖVêral ondergaat het een zware belastingsproef. In Duits land beproeft God de christenheid in haar gelóóf. Blind en roekeloos moet zij Zich aan Hem toevertrou wen en gelóven, dat Hij de Goede Herder is en de Vader vol voor zienigheid óók in deze vreselijke catastrophe. Maar in West-Europa taxeert Hij ons naar de liefde. Wéten Wil Hij óf Wij dê liefdé hebben. De liefde die vergeeft en vergeet. De liefde met helpende handeh en een warm hart. De liefde die als een vlam Wil lichten door de Duitse gelöófsnacht om er de hoop te ontsteken. Indien deze liefde ons ontbreekt, dan interes seert God Zich niet eens meer voor alle mogelijke andere dingen die wij voor Hem willen deen. Het is een angstige tijd. Ieder een'is bang, en terecht. Dè hei denen van links en rechts kun nen ons niet redden. Wie dit niet gelooft, duike onder in de draai kolk der wanhoop die Duitsland hêet. Alle menselijke zekerheden laten ons in de steek. SlechtB één kan ons redden*» de 'Almachtige, Die onverstoorbaar heerst over de volkeren ên dê machten dezer aarde. Als lemen potten kan Hij onze belagers tegen dë wereld tê pletter smijten. Hij kén hét. Maar Hij zal hét slechts doen, als wij Zijn eigen volk zijn en Zijn onvervreemdbaar domein, Zijn Rijk, waar wij als broers én zus ters Van elkaar hóuden en elkan ders lasten dragen. Laten wij trachten dit té döen. Laten Wij de liefde herstellen waartegen zo schromelijk gezondigd is ?n laten wij Christus Wéldoen waar Hij schuil gaat onder dê tragische ge stalte ónzer Ontheemde broeders in Duitsland, Wèrenfried van StraatêH O. Praem, De Kapitein der Bokken rijders, door Bernard Bek man, tjitg. WinantS, Heerlefl Op het eind. van de 18de en het begin van de 19de êeuw maakten sehéimzinnigè bokkenrijders het land Van Limburg en Kleef On veilig dóór hun nachtelijke stroop tochten, waarbij zij het vooral op grote boerenhoeven en kloosters voorzien hadden. De archivaris van HerSogenrath, Dr. W. Gier- lichs schreef hierover een boeien de studie, wélke in '39 verscheen en welke Bernard Bekman dé Stof leverde voor zijn niet-minder boeiende roman: De Kapitein der Bokkenrijders. Het is een geschie denis van een chirurg, eèns ver bonden aan het leger van Karei van Lotharingen en geïnfecteerd door de vrijgeesterij Van de Franse nieuwlichters, Zoals Voltairé é.a. Hij vestigt zieb als arts in Her- zogenrode, zijn geboortestreek, waar hii eën dubbel levëtt gaat leiden; dat vkn eert eerzaam'huls- vader en algemeen geacht medi cus en dat van de aanvoerder van een steeds in aantal groeiende bende proletariërs, die als de ge heimzinnige bokkenrijders dood en verderf zaaien ortdèr de bezit tende klasse. Hierbij heeft de schrijver gelegenheid de sociale wantoesfbnden van die tijd te schetsen, terwijl hij aan het eind van zijn boek de rechtspraak van die dagen in al haar gruwelijkheid tekent. Want het slot van de kapi- teinsloophaan is de gevangenis, waar geen marteling in staat is hem tot bekentenis te dwingen; hij sterft alê zijn bêndegenoten aan de galg. Een boeiend boek, dat krtap ge schreven werd. ZONDAG 9 APRIL HILVERSUM 1. 402 m. 7.00 NCRV; 9.30 KRO; 17.00 IKOR; 19.00 NCRV; 19.45—24.00 KRO. 7.00 Paaszangdienst; 8.00 Nieuws en weerberichten; 8.15 Gramofoon- muziek; 8.30 Morgenwijding; 9.15 Paasliederen 9.30 Nieuws en water standen; 9.45 Gramofooftm.; 9.55 Hoogmis; 11.30 Gramofoonmuziek 11.40 Carillonconcert; 11.55 Kamer orkest en soliste (in de pauze gra mofoonmuziek) 12.56 Zonnewijzer; 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws; 13.20 Lunchconcert (in de pauze: „Kath. Thuisfront overal"); 14.00 „Pasen", causerie 14.20 Maastrichts stedelijk orkest, korén en solisten; 15.40 Voordracht; 15.55 Gramo foonmuziek; 16.30 Vespers; 17.00 Kerkdienst voor de Nederlanders in Canada; 18.00 Ziekendienst; 19.00 Cantate; 19.15 „Kent gij uw bij bel?"; 19.30 Nieuws; 19.45 Cabaret 20.15 Gevarieerd programma; 21.00 „Maria van Mftgdalena," hoorspel; 21.40 Septet en solist in de pauze: negro-spirutuals) 22.25 Gramofoon muziek; 22.45 Avondgebed en Li turgische kalender; 23.00 Nieuws; 23.15-24.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM 2. 298 m. 7.00 Ikor 8.00 VARA, 10.00 V.P.R.O., lj^3Ó Ikor, 12.00 AVRO, 17.00 V.P.R.O., 17.30 VARA, 20.00-24.00 AVRO. 7.00 Paasvróegdlenst; 8.00 Niéuws en weerberichten; 8.18 Gramofoon muziek; 8.30 Voor de tuin; 8.45 Or gelspel; 9.00 Vacantietips; 9.1Ö Sportmededelingen; 9.15 Verzoek programma; 9.45 „Geestelijk leven" causerie; 1Ö.Ó0 Kinder-Faasdienst; 10.30 Protestantse kerkdienst; 12.00 Carillon en koperkwartet; 12.30 Voor de Jeugd; 12.40 Hollandse volksliedjes; 13.00 Nieuws én mé dedelingen; 13.15 Mededelingen en gramofoonmuziek; 13.20 Populair concert; 13.50 „Even afrekenen, he ren" 14.00 Gramofoonmuziek; 14.05 Boekenhalfuur; 14.30 Ömróèpör- kst; 15.45 Filmpraatje; 16.00 Viool- spei; 16.30 Sportrevue; 17.00 „Ge sprekken met luisteraas''; 17.20 „Eert kerklied", causerie; 17,30 Ver zoekprogramma; 18.00 Meisjeskoor; 18.15 Nieuws ên sportuitslagen; 18.30 Voor de strijdkrachten; 19.00 „Radiolympus"; 19.30 Semi-klassie- ke muziek; 20.00 Nieuws; 20.05 Amusementconcert; 20.35 Hersen gymnastiek; 21.00 Volksliederen; 21.20 Actualiteiten; 21.35 Dansmu ziek; 22.05 Alt en piano; 22.30 Kwintet; 23.00 Nieuws 23.1524.00 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 324 m. 12.00 Lichte muziek; 13.00 Nieuws; 13,15 Gramofoonmuziek; 13.30 Voor de soldaten; 14.00 „CavalèHa Rustlcana", opera, daarna gramo foonmuziek; 15.30 idem; 16.00 Re portage; 16.45 Gramofoonmuziek; 17.00 Omroeporkest; 17.55 Sportuit slagen; 18.00 Gramofoonmuziek: 18.30 Godsdienstig halfuur; 19.00-,, Nieuws; 19.30 Omroepsymphonie-q orkest en solisten; 21.30 Actualitei ten; 21.45 Orgelmuziek;' 22.00 Nieuws; 22.15 Gramofoonmuziek; 23.00 Nieuws; 23.05—24.00 Gramo foonmuziek. MAANDAG 10 APRIL HILVERSUM I, 402 M.: 8.00 KRO; 9.30—24.00 NCRV. 8,00 nieuws; 8,15 gramofoónmuz.; 8,25 Hoogmis; 9,30 nieuws eii wa terstanden; 10.00 Gereform. kerk dienst; 11,30 bariton en orkest; 11.40 Gemeente- en koorzang; 12,15 ko- pérkwartet; 12,30 mededelingen; 12,33 concert; 13,00 nieuws; 13,15 Kon, Mil. Kapel; 14,00 voordracht; 14,30 strijkkwartet; 15,10 voordracht 15,30 gêïnéénschapszang; 16,00 „Ik Wist het hiêt- hoorspel; 16.30 strijkorkest; 17,00 kinderkoor en kwartet; 1?,30 reportage; 18,00 Voor dê kindérert; 18.15 gram.muzlek; 18.45 pianoconcert; 19,00 niéuws; 19.15 omroeporkest: 19,40 gramof.- muziêk óf actualiteiten; 20,00 niéuws 20,05 gram.muziék; 20,15 orgel en hobo; 21,00 godsdienstige causerie; 21,30 gram.muziék; 22.00 internatio naal EVang. commentaar; 22,10 ka merkoor en Bach-ensemble; 22,45 avondoverdênkng; 23,00 niéuws; 23,15—24,00 gram.fflUziek. HILVERSUM n, 298 M.: 8.00 AVRÓ: 10.00 VPRO; 12,00 AVRO; 17.15 IKOR; 17.45—24.00 AVRO, 8.0Ö Niéuws en weerber.; 8,15 gram.fflüz.; 8.45 vrolijk Paaspro- gramma; 9,30 klassieke mUiiek; 10,00 Paasspel; 10,30 Vrijz. Herv. kerkdienst; 12,00 semi-klassieke muziek; 12.30 mededelingen; 12.33 ,,Ift 't Spionnetje"; 12,38 orgelspel; 13,00 nieuws; 13,15 accordeonorkest; 13.46 studentenkóór, Orkest en so listen (14.50—15.05 voordracht en harpspel); 16,00 gevarieerd pro gramma; 16,45 spóftrevue; 1?,15 sluiting toogdag; 17,45 regerings- Ultzendng; 18,00 nieuws; 18,15 voor dé padvinders: 1B.30 vóór de strijd krachten; 19.00 radio filmkrant: 19,30 muzikale causerie; 19,45 gram. 20,00 niêüws; 20,05 mededelingen- 20.10 „Radioscoop"; 22.35 orkest- eöneert; 23,00 nieuws; 23,15—24,00 gramofoonmuziek. BRUSSEL, 324 en 484 M. 324 M.: 12.15 orkestmuziek; 12.30 weerberichten; 12,33 Vöor de land bouw: 12.40 orkestmuziek; 13,00 nieuws: 18,15 gram.muziék; 13,30 voor dê Soldaten; 14,00 vóór de vrouw; 18,00 Symphonieconcert: 15.28 pianorecital; 18.00 Rhytmlsehe muziek; 16.45 koorzang; 17,45 Oello- mUZiêk; 17,55 orgelrecital; 18,25 boekbespreking; 18,30 gram.muziék; 19.00 nieuws: 19,30 gi'amofoonmuz.; 19,50 radofeullleton; 20,00 omroep- kamerorkest, gemengd koor, vocaal kwartet en solisten; 21,00 actuali teiten; 21,15 gramofoonmuziek; 22,00 rtieuWs; 22,15 vêrzoekprogramma; 23.00 nieuws; 23.05 Zweedse muziek 23,5024,00 gram.muziék. 494 M.: 12,05 omroeporkest; 13,00 nieuws; 13,10 verzoekprogramma; 14,00 „Les contes d'Hoffmann", ope ra; 16.10 gram.muziék; 16,30 lichte muziek; 17.30 voor de soldaten; 18,00 19,00 en 10,30 gram.muziék; 19,45 nieuws; 20.45 omroeporkest en -korêh; 22,00 nieuwe; 22,10 gram. muziék; 22,55 nieuws; 23,00 gram. muziék; 23.5524,00 nieuws. (Voor het programma van Dinsdag, zie pagina 4)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 11