Leed, ellende en wanhoop onder de ontheemden
De beroemde lijkwade van Turijn
0*4 Bwwwtó
lage hak
Bedriegelijke schijn in Germania
SSPteAVÖ ïïlfersa'f: SS»* «f»
ras»".A-8®; «SUT:Ssz T***
BLOED OVER DUITSLAND
1 UIT.DE
IIEVENBUS
iix goed!
Onverantwoordelijke gewetensrust van
christelijk West-Europa
De hel van Uelzen, sluis der radelozen
Misdaad tegen menselijkheid en Kerk
Heilige Priesters
brengen boodschap
van de Liefde
Boekbespreking
Radioprogramma
voor de
Paasdagen
ZATERDAG 8 APRIL 1950
PAGINA 11
ken. Wij denken b.v. aan
'se-met-witte-jurkjes, die
een andere tint waren
rd, eerst met wit, toen
innabruin, daarna' met
rijs. Van grijs gesproken,
r veel grijs op de show,
bruin, blauw en wit.
1 en rood mogen ook
ïaar in mindere mate.
ik heeft weer terrein
tij vertoonde zich dik-
e sandaaltjes, die een
de zomer zijn. Ook het
oeisel is echter luchtig
>ms door middel van een
>f een open teen, kleine
gesneden figuurtjes en
urwerk in het leer. De
waarbij het soiede op
e lastex is aangebracht,
l puntvormig ingesneden
Deze schoen leent zich
oed voor deze sierlijke
mdat zij zo elastisch en
aatste brieven voor de
a zo juist binnen. Nog
want Oom Ludo wilde
rievenmapje sluiten en
an, om te kijken of de
gekleurde eieren heeft
t zal hij nu maar even
[et is anders stilletjes
ste dagen; ik kan mer-
vacantie jullie allemaal
a heeft.
ir de poot! De langste
deze keer uit Z. en
rven door Antje de W.,
lat al in de zesde klas
Ie zomer naar de ULO
ui. Nou die Antje kan
n keurige en een aar-
Dat is ook nog een
iardig te schrijven en
rstaat Antje wel. Er is
haal over de school en
i verwerkt, dat leuk is
n. Goed zo Antje!
dat betekent toch niet
uit G. komt ook nog
jn neus om de hoek
zo, Pieter, laat je maar
Dat mag ik wel! Hij
ele berg met wensen
tdkrant- Maar als ons
;d heeft gelezen, dan
an zijn wensen al ver-
jn andere vragen be-
:ijn we al over bezig
1 eerstdaags nog wel
zien verschijnen. Dus
r, er wordt aan alles
ssen wel bedankt voor
rief, die ik zeker zal
tr kan je van op aan.
ste vriendinnetjes en
ga echter de zaak voor
[iten hoor. Jullie met
ook! Dat is toch eer-
-. Jammer alleen dat
ud buiten is, maar het
zijn, weer eens hele
uiten te trekken. Dus
paar fijne en mooie
veel plezier in de va-
oeten van
OOM LUDO.
vindt, kom ik weer
als het me te erg
stak zijn hand uit.
e. Je kunt altijd ko-
kerel, met Pete,
het bos achter het
vóór Sammy aan
in de open deur
)E HOOFDSTUK
Lane's eerzucht
nel" riep Sammy
naar de tafel keek.
toch al die borden
werkelijk veel."
st voldoende," lach-
Howitt, „maar van-
ik toevallig gasten.
:n Pete hebben hier
zette twee stoelen
p Sammy uit, ter-
zitten en haar zon-
;e. „Dan moeten ze
en en hard wegge-
k wou, dat ik hier
imen was. Jonge
liddag van me weg-
ik had hem willen
het fuifje, dat
volgende week
Mandy beloofd, dat
meebrengen. Ik
i wel met me mee
ik het hem vroeg
(Wordt vervolgd).
DAGEN ACHTEREEN raasden wij over de Duitse autobanen. Witte huisjes en gouden
kastelen liggen in weelden van vruchtbaarheid op de hellingen van het heuvelland. Panorama's
boordevol schoonheid en blijdschap. Een bonte kinderwas, een sparreboom vol feestelijke linten
op een huis-in-aanbouw, een vlasblond kind, een rappe beek, en in de diepte van een
verloren dal een dorpje, dat roerloos aan de boezem van de aarde slaapt. Glanzend en tril
lend gllijdt alles voorbij over het glazen scherm van de auto-ruit. En onvermoeibaar draagt het
snorrende, glimmende beest ons voort, altijd verder over het grijze lint der autobaan die
sierlijk en in weide bochten geslingerd ligt door het Duitse voorjaarsland. Dit is de bedriegelijke
schijn. Maar na tien of twintig paradijselijke glooiingen en na het allerlaatste groene veld
doemt telkens weer het grauwe skelet op van dode steden. Knekelbergen, waar de geest der
vernieling nog boven de puinën zweeft en waar ontzielde muurresten zich wanhopig als Ver
minkte en versteende ledematen ten hemel hetfen.
Aken, Düreh, Keulen, Mainz,
Frankfurt, Hanover, Hamburg,
BremenHet is overal hetzelf
de. De gruwel der verwoesting in
plaatsen die heilig waren om hun
kathedralen en om de pure
schoonheid waardoor zij eens Gods
Heerlijkheid verkondigden.
Verbijsterend zijn deze ver
dorde puin woestijnen. Verbijste
rend de gruwelijke bunkers, waar
ontelbaren zónder zofi, zonder
lucht en zonder vreügde reeds
drie jaar lang en langer leverid
begraven liggen. Verbijsterend dé
barakken, grijs en troosteloos aan-
eengerijd achter wrakke schut
tingen, die beschaamd de millioe-
nen onschüldig-verdöemden aan
het oog onttrekken.
Ach ja, dé zon éh de zilveren
klatering van deze beek en het
jonge groen en het sneeuwklokje
dat zo argeloos in dè wereld kijkt,
en elke gloed en elke kleur is een
leugen in dit land, waar het léven
grauw en hopeloos is, en waar
dertig miliioen proletariërs hun
hel vervloeken,
Het jagende hart van de motor
trekt ons omhoog, kilometers ver
de helling op, totdat bij de laat
ste böeht een vergezicht zich
openvouwt, deinend en golvend
tussen de veilige oevers van ver
gulde heuvelruggen, vorstelijk
beheerst door de hoge burcht van
Staufenberg. Duitse romantiek!
Neen, sluit uw ogen voor deZe
bedriegelijke luister. Een leugen
is het, op klaarlichte dag uitge
schreeuwd tegen de blauwe hemel.
Zon, dóóf uw glans op de tinnen
van dit gelogen droompaleis!
Want onder dit romantisch om
hulsel woont het verdriet. En
deze schilderachtige bouwval ver
bergt hoog boven het land de
ellende van zeven-en-zestig vluch
telingen-families die in krochten
en tochtige zalen, in kelders en
onder het lekkende dak bijeen-
hokken, werkeloos, vadèriandsloos
en zonder hoop. Treed binnen,
argeloze reiziger, en zèg me hoe
veel romantiek er overblijft rond
deze drie-èn-tachtig-jarige vrouw,
die met een rozenkrans in de hand
en tranen in de uitgedoofde ogen
tot tienmaal achtereen de foto's
bekijkt van het verloren vader
land.
Valse gewetensrust.
Wég, zon! En wolken, regent
bloed over Duitsland! Over Hes
sen, Saksen en SleesWjjk-Holstein.
Opdat zichtbaar worde het ganse
drama dat zich hier afspeelt, ter
wijl de West-Europese christen-
"U/sU -I „L. -.-ii
hoop binnen te laten. Maar is het
dan géért rnoórd, als men ze terug
stuurt? Wat Wilt ge? Met de
kampleider steekt ge radeloos de
handen in de lucht. Het is zo wan
hopig. Hier botsen de contradic
ties op elkaar. Niet binnenlaten?
Niet terugsturen? Aan hun lot
7
schoot der aarde. Wek toch onrust
ih onze versteende harten om de
drie miliioen christenen die hier
bezweken onder het kruis. Ecce-
homo's, die door christelijke groot
machten aan de beulen werden
overgeleverd. Wek onrust om de
kampen die hier talloos gezaaid
liggen achter bossen en heuvel
ruggen of aan de grens der Ver-
Woeste steden. Hier leven de ont
heemden met vier gezinnen bijeen
in gegolfde blikbarakken die als
bulten en pestbuilen alom uit de
geschonden aarde breken. Hier
staat ergens tussen een barak en
eeh gescheurde deken het magere
paard Waarmee een Oostpruisische
boer naar het Westen trok, Het
staat er werkeloos, zoals zijn baas
werkeloos neerzit in een donkere
hoek van de barak. Zijrt laatste
bezit en zijn vet-fantsoen heeft
hij verkocht om haver te kopen
voor zijn paard het enige stuk
je Heimat dat hem rest en zijn
laatste kans om, eens terug, op
nieuw te kunnen beginnen. Sinds
jaar en dag pijnigt de gure wind
dë flanken Van het magere dier, geen rust liet. Zo is ze
ockt5Pd da* vluéHt, blindelings naar
het döod ligt op de grond. Dan zal - -
ook de baas niet lang meer leven,
Onrust en zorg in ons hart Om
Salzgitter, stad zonder gelaat en
zonder geest. Stad Van de dood,
die halverwege in de opbouw is
blijven steken afzichtelijk als
een mismaakte die plots ophield
te groeien. Hönderdtwintlgdüizend
ontwortelden, werden hier samen-
gesmeten. Allé stammen en vol
ken zijn er vertegenwoordigd, zo-
als op het eerste Pinksterfeest
Alleen de Heilige Geest ontbreekt.
Hier sluipt de werkeloosheid door
alle woonhokken. Hier bidden de
Katholieken met hartstocht en
vuur de gebeden welke de bis
schop van Hildesheim voorschreef
om het onheil der demontage af
te wenden. Demontage, waardoor
het aantal werkelozen verdubbeld
zal worden.... Maar dag na dag
Zetten de Engelse verwoestings-
ploegen hun sinister werk voort,
en dag na dag wordt met de ma
chines ook de toekomst van hon
derdtwintigduizend wanhopigen
in de lucht geblazen.
Sluis der wanhoop.
vrijheid Van stad tot stad.
Tóen de sprong in het duister,
's nachts over de grens. Verder.
Tot Uelzen. En in Uelzen een
handvol ambtenaren, een dok
ter, de Britse geheime po
litie en een commissie. Giste
ren kreeg ze een retourkaartje.
Want, West-Duitsland is niet in
staat al dit volk 'n dak en eten
te geven. Terug Friedhilde! En
morgen ligt Friedhilde met door
gesneden polsen in de goederen
wagen die haar weer Oostwaarts
voert.
God-rtog-toe, waar moet het
heen met dit volk? Sombere, ge-
sloten, wantrouwige gezichten.
Een éénzaam, eindeloos treurig
.kind op 'n grauwe rugzak. Moe
ders met zuigelingen. Mishandelde
jongens uit een concentratiekamp.
En overal, overal kinderen. En
rond het kamp jonge, wilde vrou
wen, meisjes nog, met brutale
blikken en schaamteloze gebaren.
Och natuurlijk, dit oeverloze
leed schreeuwt om éven verdo
ving en bedwelming. De hel van
Uelzen. Sluis der wanhoop.
Mensen devaluatie
Moet ik nog verder schrijven
over deze God-geklaagde ellende?
Het is toch allemaal te waanzin
nig om waar te zijn. Wat hebben
déze mensen misdaan? Déze mil*
lioenen en millioenert, die te Pots
dam mèt één pennestreek van alle
bezit en mensenrechten beroofd
werden? Die ont-menst werden en
gedegradeerd in monsterlijke
massakampen. Gedevalueerd tot
'n ding, tot materiaal waarmee je
iefts anders kunt doen, waarvan jé
eên stormram kunt maken om
weer andere dingen kapot té beu
ken. Waarmee je 'n hele wereld
uit z'n voegen kunt lichten
Bloed over Duitsland, ja zéker!
Maar moeten wij niet vrezen dat
dit bloed ook over Amerika zal
komen, en over Engeland, en over
elk christenvolk dat deze misdaad
zwijgend duldt? Is d i t geen mis
daad tegen de menselijkheid?
Is dit geen volkerenmoord?
Hoeveel onschuldige kinderen
heeft men de Moloch van het Oos
ten in de muil geWorpen7 Hoeveel
millioenen christenen heeft men
weerloos aan de heidenen uitge
leverd? Moest na de phosphor-
terreur en de atoom ook d i t nog
dienen om de christelijke bescha
ving te redden? Te Uelzen, te
Salzgitter, in de hete buik van de
bunkers die overal uit de puinen
Verder. Opnieuw de auto in,
die met haar zware zoemen van
zijn motor ons zwijgen overstemt.
Mee naar het vreselijke kamp van
Uelzen, een Durchgangslager Waar
de vluchtelingen uit ste Sowjêt-
zóne opgevangen worden en ge
zeefd. Een nauwe sluis Waar een
eindeloze mensenstroom Wordt
doorgeleid. De sluis der wanhoop.
Duizend vluchtelingen pêr dag
slagen er in, tên koste van boven
menselijke offers en ontberingen,
de zönegrens te overschrijden.
Minstens tweehonderdvijftig van
hen Worden dagelijks door de
sluis van Uelzen geperst. Reeds
1.200.000 zijn er hier gepasseerd.
Desperado's en vogelvrijen, spion
nen en gevluchte dwangarbeiders,
-j i --m-ret v géschonderten en gejaagden door
heid zich wiegen bluft in een valse angst, en veel, veel kinderen vul-
en onverantwoordelijke gewetens-1 len de bruine barakken. Slechts
rust. Bloed over Duitsland, opdat twintig procent van hen zij,
iedereen moet zien hoe hier de wier leven in de Sowjetzöne be-
bloedige kruiswegen eindigen van dreigd Wordt krijgen verbllifs-
het Duitse Oosten. De wegen van vergunning in het Westen: de an-
over het Ertsgebergte en het Reu- deren een treinkaartje en 't beetje
zengebergte, de weeen uit Silezië eten om terug te keren,
en Oost-Pruisen, waarlangs krach- i Want het kén niet. Deze onaf-
b68*1.88111^611 van Potsdam J zienbare vluchtelingenstroom,
viiftien miliioen ontheemde én waarvan er nu reeds drie miliioen
verpauperde Duitsers alsveewer- legaal of illegaal in West-Duits
den voortgedreven naar hun ver- land Vertoeven, verhindert en des-
puinde Calvarieberg. organiseert elke poging tot recon-
Het is passietpd, nu ik dit structie.
schrijf. Wenende Moeder onderEr is immers geen plaats voor
het Kruis, open toch de blinde j deze massa's in een land waar de
ogen der christenheid vöor de helft der Woonruimte verwoest is
ontelbare smarten-moederg meten waar de bevolking met meer
fu, djda.k!nd. mde armen, die I dan tien miliioen Oost-Duitsers is
zélfs de tud niet kregen om nan vermeerderd. Geen huizen, geen
de wegkant voor t laatst hun liefwerk, geen eten, geên geld. Het
ste te slapen te leggen in de milde 1 is zelfmoord deze horden der wan-
ovêrlatén? God mag het weten.
Waar moet dit heen?
Ach, dit Is allemaal nog onper
soonlijk. Men leest het uit de
statistieken. Maar ga nu mêê door
deze stinkende barakken met hun
vier beddenreeksen als kooien
boven elkaar. Spreek deze men
sen toe. Ga naar dat meisje. Vier
jaar werkte ze in de mijnen van
Siberië. Mèt Zeshonderd mede-
slavinnen, als vracht/góed in bees
tenwagens, mocht ze eindelijk te
rug: hongeroedeem, waterzucht,
hartverzwakking. Duizenden an
deren zijn in Siberië bezweken.
Zy Had geluk. Vond haar
moeder in een bunker te Maag
denburg. Er was nog wel plaats
voor haar. Vijftig of eeri-en-
vijftig maakt niet veel verschil
In het donker. Maar ze was
bang. Angstpsychose, die haar
iét
Westen. Een wilde ren naar de
WIE DUITSLAND
BEZOEKT, wordt licht
bedrogen door de uiter
lijke schijn die een leu
gen is. De weelde, waarin
een geblaseerde élite zich
baadt, en de ongerepte
luister van het natuur
schoon geven een vals
beeld van de werkelijk
heid. Bloed zou er moe
ten regenen en de zon
zou haar glorie moeten
verduisteren om aan dit
lachende land zijn ware
gezicht te gevenEen ge
zicht dat het geschonden
gelaat weerspiegelt der
millioenen die schreien
en vergaan in de ver
borgenheid.
houd der christelijke beschaving
was bewust of onbewust gericht
op de ondergang van de Kerk
De auto raast verder over de
harde betonbaan. Duitsland/front
van dé Wereldkerk. Hier woont
dé wanhoop naast het heroïsme,
Hier zwerven de heiligen door
de hel.
Heilige nriesters
We hebben ze bezocht, de roe
keloze wilde priesters, die op mo
toren of in prae-historische auto's,
op wrakke fietsen of te voet door
hun eindeloze districten trekken.
Boven Hannover begint het Hei
dendom. En daarheen werden de
meeste Katholieke ontheemden
getransporteerd. Land zonder ker
ken en zonder zielzorg. Daar zijn
vluchtelingen-priesters, die in
tachtig, negentig én meer locali-
teiten het geestelijk brood moe
ten breken. Eén is de herder van
een kudde die over honderd en
zes dorpen Verspreid leeft. Have
loze, straatarme pastoors. Ze be
waren het Allerheiligste op hun
zolderkamers in een sigarenkistje
of in de tafellade. Van een oude
Wiselbekër maken ze een ciborie.
Ze kunnen niet telkens knielen
als ze twee stappen doen in hun
armelijk verblijf. Maar Christus
is ook Vluchteling geweest, en de
Apostelen zullen ook niet telkens
vöor Hem geknield hebben. Som
migen zijn vindingrijk en handig:
zê slepen 15000 stenen van eeh in
dé lucht gevlogen fabriek bij
elkaar, ze graven een waterlei
ding vanaf de naastbljllggende
beek, ze bouwen een kerk en twee
tijzen, én in alle woonbarakken en twintig huizen, zê kiezen uit
van Duitsland denkt men er an
ders over. Er is maar één over
winnaar: de duivel. En heel deze
Zogenaamde strijd voor het be-
hun verjaagde landgenoten spe
cialisten om een nieuwe industrie
te scheppen en daarmee werk en
levensruimte te bezorgen aan hun
lotgenoten. Anderen zijn alleen
Eenzaam, zonder uitzicht?
DE „SANTA SIN DONE" of Heilige Lijkwadevan Turijn, waaraan we reeds vroeger een
uitvoerig artikel wijdden, is gedurende de laatste maanden opnieuw het voorwerp van
een diepgaand onderzoek geweest, De leiding daarvan berustte bij professor Luigi Gedda,
bekend als geleerde en als president van de Italiaanse Katholieke Actie voor jonge man
nen. Gedda is zo overtuigd geraakt van de echtheid, dat hij met enige overdrijving de
Santa Slndone „het Vijfde Evangelie" noemde.
De resultaten van dat en vooral P. Vignon bestaat, precies gelijk hóocr boven de menia-
iderzoek werden vast- (..Lp saint. Suaire Hp aan H» ai= ppU+ bpwpph. p DOVen ae menig
door de jonge regisseur verslag gegeven. Ze lat de „bloedvlekken"
Marcella Haldi vervaar- heeft gezworven door geen bloedvlekken wa-
cligd. De film bevat alle vele landen van het :en, maai* waren veroor-
fotograf ïsch^ öpnainêfl ïi&bijë OöStêilJ Robert zaakt doör de uitwase-
»,f+3 vo?izl!:n vaP een de Cljri, gêSchiedschrij- ming Van ontelbare won-
rnddvac,1'iʄ gesP,rokeii Yef,- de vicrde den, waardoor de bal-
kruistocht, zou haar in semvlekkeii op 't doek lyrm wn
zou men het een korte 1204 te Constantinopel ontstonden Het gevolg
documentaire noemen, hebben gezien, waar ze °s, dat de doek in let- sleverhüal
gezien,
neemt, krijgt ze de be- begin der I4è eeuw was Sfel 1" dk vei toont, zo tjeVuld. voor het
tekenis van eert uniek ze in 't bezit van Hugo, bi J-htprii
document. die deg|S& Itóhïïin:
Chafny schonk? (Se dl de lange lijkwade door de do0rnenkroon
LUirwflHa in werd vanaf de voeten
wijst er dan op,
döt Hij alleen reeds
door Zijn uiterlijke ver
schijning een diepe in
druk moest maken.
Dan wordt het Pas
op bijna
Dan licht zij de sobe
re mededelingen van t
Evangelie op aangrij
pende wijze toe, ze
geeft bijzonderheden
omtrent geseling, door-
nenkroning en kruisi
ging, ze spreekt van on-
„pp„ »1„ 9eVuld: voor het eerst
vetii vac vöör als Van i
achterzijde van een kan men zien, welke
kwellingen alleen al
eaf^aan de kelk8 van PaF~ omhbbg "ondéfTet moeten zijn veroorzaakt,
Lirê in Champagne. Tot Llc^aam suclfgd' werd die diepe wonden toe-
zover staan de feiten d®fLid_nd_?et _hoofd ge" bracht. De kruisiging
Zijn geweest, dan men
gewoonlijk aanneemt.
niet volkomen historisch }/°ade5 om vervolgens - -
ging, ze spreeut van on- Yast- Maar sinds 1389 is laügsdevoorzijde wéér moet nog vreselijker
menselijke ma r tel Ui een da geschiedenis met ze- »et de voeten te Wor- -
deHeer aangedaan® kerheid te volgen. In da" verbonden,
waarop dê ËvangëliStêh 4attJ0ar krêêS de. e"" Deontwikkelde foto-
nauwelijks zinspelen. dochter der koningen negatieven brachten 'n Want de qrove spiikers
vrSfe hr-ne.STehHêrSande LUsigrtanPrgehuwd"®met Ficht'®— ïe^be^M va^ weirden dctn nie* d°°r
satandL0VeHtUigde J£or; hracht haar naar ChamF moet getto" ven'"zii^na °r d® handwortel of
al sinds de moderne Borromeus naar Turijn moet, zoals de me-
methoden van fotogra- gebracht en wordt daar Wanneer de Tütw«Hp dlGi verklaarden, on-
fisch en microscopisch sindsdien bewaard in de ™anneer ae Lijkwade d lj-k •-
onderzoek bijzonderhe- Koninklijke kapel. ec™ 1S- dan heeft men g/f. PJ]nen. ver
deii aanl het licht brach- Vele eeuwen l^ng zag hier de ware afhppb oorzaakt hebben in ar-
tên welke een verval- mén op dèzé Llikwade .j- ^41 men Pn BchnnrlprR
sing bijna onmogelijk niets anders dan dé ^in<? va^ Christus en
nvpSrChrfreu;,vpv„Di bloedvlekken én 't wa- komen vele bijzonder- Toch blijft, bij al die
jde herkomst ën zigê beèld van eén men* hprfpvi nrtrry sporen van onvbefisplii
de lotgêvatlen van de séfijk lichaam. Hét mo- Feden nö°r voren- Dcm ke martelineên h?t cp
hjhtan n, ttun,in d6,fné fotografische en ónze Verlosser zeer laat opvallend schoon
^ifbeeJding breedgeschou-
van Christus ontdekt") doek uit antiek linrten derd geweest en moét het beeld
maar heilig. Ze werken en zwoe
gen tot ze zwijgend vallen onder
de last. Maar allen zijn groots en
verrassend in de verbeten strijd
om de ziel van hun volk. Hoe
breed waait hier het leven open.
Én boe bruist en spoelt hier de
genade door de simpelste zielen.
We hebben in smerige protes-
tanse kerken gepreekt, zoekend
naar het goede woord, tastend
naar de ziel en het hart dezer ver
worpelingen.
De Boodschap der Liefde van
over de grenzen. Twintig kilo
meter ver te voet waren ze geko
men en uren lang hadden ze ge
duldig gewacht, traag biddend
hun vele rozenkransen, totdat we
er waren met ons glimpje licht
in de, nacht van hun -geloof. Sterke
rustige vrouwen, brave oude man
nen met geduld en gelatenheid
in hun bovenmenselijke beproe
ving. Verborgen heiligen en held
haftige kruisdragers.
Vuile kerken.
De protestantse kerkén zijn vuil
en verwaarloosd, de barakken en
schuren bouwvallig, maar God
acht het niet beneden Zijn waar
digheid met de minsten der Zijnen
dit hondenleven te delen. Hij be
zoekt zijn kudde onder de gestalte
van de Eucharistie. Maar Hij wil
deze kudde óók bezoeken in hel
pers en Samaritanen die Zijn ge
stalte zichtbaar maken voor de
armsten der armen, en die tot aan
de laatste Duitser Zijn barmhar
tigheid bewijzen. En hier begint
ónze taak.
W ij zijn het die al weldoen
de door deze barre ellende
moeten trekken. Met kolonnen
van hulpbetoon moeten wij
Oostwaarts gaan. Vrachtauto's
moeten wij bemannen met
priesters en barstens-vol laden
met liefdegaven. Zó ons ter
beschikking stellen van de
zwervende rugzak-priesters in
de Duitse diaspora. Met hen
van dorp tot dorp rondrijden
in hun onmetelijk grote dis
tricten. Het Misoffer opdragen,
preken een simpele bemoe
digende broedergroet van over
de grenzen en met volle
handen uitdelen wat de liefde
van het christelijke Westen
bijeen bracht. Om Christus
zichtbaar te doen stralen te
midden dezer zwarte ellende.
Om het moederlijk medelijden
van de Wereldkerk tastbaar te
maken aan hen die al vijf jaar
en langer gedompeld liggen in
de nacht van het geloof,
Liefdes-taxatie.
Ach ja, ons Christendom wordt
gêtest. ÖVêral ondergaat het een
zware belastingsproef. In Duits
land beproeft God de christenheid
in haar gelóóf. Blind en roekeloos
moet zij Zich aan Hem toevertrou
wen en gelóven, dat Hij de Goede
Herder is en de Vader vol voor
zienigheid óók in deze vreselijke
catastrophe. Maar in West-Europa
taxeert Hij ons naar de liefde.
Wéten Wil Hij óf Wij dê liefdé
hebben. De liefde die vergeeft en
vergeet. De liefde met helpende
handeh en een warm hart. De
liefde die als een vlam Wil lichten
door de Duitse gelöófsnacht om er
de hoop te ontsteken. Indien deze
liefde ons ontbreekt, dan interes
seert God Zich niet eens meer
voor alle mogelijke andere dingen
die wij voor Hem willen deen.
Het is een angstige tijd. Ieder
een'is bang, en terecht. Dè hei
denen van links en rechts kun
nen ons niet redden. Wie dit niet
gelooft, duike onder in de draai
kolk der wanhoop die Duitsland
hêet. Alle menselijke zekerheden
laten ons in de steek. SlechtB één
kan ons redden*» de 'Almachtige,
Die onverstoorbaar heerst over
de volkeren ên dê machten dezer
aarde. Als lemen potten kan Hij
onze belagers tegen dë wereld tê
pletter smijten. Hij kén hét.
Maar Hij zal hét slechts doen, als
wij Zijn eigen volk zijn en Zijn
onvervreemdbaar domein, Zijn
Rijk, waar wij als broers én zus
ters Van elkaar hóuden en elkan
ders lasten dragen. Laten wij
trachten dit té döen. Laten Wij
de liefde herstellen waartegen zo
schromelijk gezondigd is ?n laten
wij Christus Wéldoen waar Hij
schuil gaat onder dê tragische ge
stalte ónzer Ontheemde broeders
in Duitsland,
Wèrenfried van StraatêH
O. Praem,
De Kapitein der Bokken
rijders, door Bernard Bek
man, tjitg. WinantS, Heerlefl
Op het eind. van de 18de en het
begin van de 19de êeuw maakten
sehéimzinnigè bokkenrijders het
land Van Limburg en Kleef On
veilig dóór hun nachtelijke stroop
tochten, waarbij zij het vooral op
grote boerenhoeven en kloosters
voorzien hadden. De archivaris
van HerSogenrath, Dr. W. Gier-
lichs schreef hierover een boeien
de studie, wélke in '39 verscheen
en welke Bernard Bekman dé Stof
leverde voor zijn niet-minder
boeiende roman: De Kapitein der
Bokkenrijders. Het is een geschie
denis van een chirurg, eèns ver
bonden aan het leger van Karei
van Lotharingen en geïnfecteerd
door de vrijgeesterij Van de Franse
nieuwlichters, Zoals Voltairé é.a.
Hij vestigt zieb als arts in Her-
zogenrode, zijn geboortestreek,
waar hii eën dubbel levëtt gaat
leiden; dat vkn eert eerzaam'huls-
vader en algemeen geacht medi
cus en dat van de aanvoerder van
een steeds in aantal groeiende
bende proletariërs, die als de ge
heimzinnige bokkenrijders dood
en verderf zaaien ortdèr de bezit
tende klasse. Hierbij heeft de
schrijver gelegenheid de sociale
wantoesfbnden van die tijd te
schetsen, terwijl hij aan het eind
van zijn boek de rechtspraak van
die dagen in al haar gruwelijkheid
tekent. Want het slot van de kapi-
teinsloophaan is de gevangenis,
waar geen marteling in staat is
hem tot bekentenis te dwingen;
hij sterft alê zijn bêndegenoten
aan de galg.
Een boeiend boek, dat krtap ge
schreven werd.
ZONDAG 9 APRIL
HILVERSUM 1. 402 m.
7.00 NCRV; 9.30 KRO; 17.00
IKOR; 19.00 NCRV; 19.45—24.00
KRO.
7.00 Paaszangdienst; 8.00 Nieuws
en weerberichten; 8.15 Gramofoon-
muziek; 8.30 Morgenwijding; 9.15
Paasliederen 9.30 Nieuws en water
standen; 9.45 Gramofooftm.; 9.55
Hoogmis; 11.30 Gramofoonmuziek
11.40 Carillonconcert; 11.55 Kamer
orkest en soliste (in de pauze gra
mofoonmuziek) 12.56 Zonnewijzer;
13.00 Nieuws en Katholiek nieuws;
13.20 Lunchconcert (in de pauze:
„Kath. Thuisfront overal"); 14.00
„Pasen", causerie 14.20 Maastrichts
stedelijk orkest, korén en solisten;
15.40 Voordracht; 15.55 Gramo
foonmuziek; 16.30 Vespers; 17.00
Kerkdienst voor de Nederlanders in
Canada; 18.00 Ziekendienst; 19.00
Cantate; 19.15 „Kent gij uw bij
bel?"; 19.30 Nieuws; 19.45 Cabaret
20.15 Gevarieerd programma; 21.00
„Maria van Mftgdalena," hoorspel;
21.40 Septet en solist in de pauze:
negro-spirutuals) 22.25 Gramofoon
muziek; 22.45 Avondgebed en Li
turgische kalender; 23.00 Nieuws;
23.15-24.00 Gramofoonmuziek.
HILVERSUM 2. 298 m. 7.00 Ikor
8.00 VARA, 10.00 V.P.R.O., lj^3Ó
Ikor, 12.00 AVRO, 17.00 V.P.R.O.,
17.30 VARA, 20.00-24.00 AVRO.
7.00 Paasvróegdlenst; 8.00 Niéuws
en weerberichten; 8.18 Gramofoon
muziek; 8.30 Voor de tuin; 8.45 Or
gelspel; 9.00 Vacantietips; 9.1Ö
Sportmededelingen; 9.15 Verzoek
programma; 9.45 „Geestelijk leven"
causerie; 1Ö.Ó0 Kinder-Faasdienst;
10.30 Protestantse kerkdienst; 12.00
Carillon en koperkwartet; 12.30
Voor de Jeugd; 12.40 Hollandse
volksliedjes; 13.00 Nieuws én mé
dedelingen; 13.15 Mededelingen en
gramofoonmuziek; 13.20 Populair
concert; 13.50 „Even afrekenen, he
ren" 14.00 Gramofoonmuziek; 14.05
Boekenhalfuur; 14.30 Ömróèpör-
kst; 15.45 Filmpraatje; 16.00 Viool-
spei; 16.30 Sportrevue; 17.00 „Ge
sprekken met luisteraas''; 17.20
„Eert kerklied", causerie; 17,30 Ver
zoekprogramma; 18.00 Meisjeskoor;
18.15 Nieuws ên sportuitslagen;
18.30 Voor de strijdkrachten; 19.00
„Radiolympus"; 19.30 Semi-klassie-
ke muziek; 20.00 Nieuws; 20.05
Amusementconcert; 20.35 Hersen
gymnastiek; 21.00 Volksliederen;
21.20 Actualiteiten; 21.35 Dansmu
ziek; 22.05 Alt en piano; 22.30
Kwintet; 23.00 Nieuws 23.1524.00
Gramofoonmuziek.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Lichte muziek; 13.00 Nieuws;
13,15 Gramofoonmuziek; 13.30
Voor de soldaten; 14.00 „CavalèHa
Rustlcana", opera, daarna gramo
foonmuziek; 15.30 idem; 16.00 Re
portage; 16.45 Gramofoonmuziek;
17.00 Omroeporkest; 17.55 Sportuit
slagen; 18.00 Gramofoonmuziek:
18.30 Godsdienstig halfuur; 19.00-,,
Nieuws; 19.30 Omroepsymphonie-q
orkest en solisten; 21.30 Actualitei
ten; 21.45 Orgelmuziek;' 22.00
Nieuws; 22.15 Gramofoonmuziek;
23.00 Nieuws; 23.05—24.00 Gramo
foonmuziek.
MAANDAG 10 APRIL
HILVERSUM I, 402 M.: 8.00 KRO;
9.30—24.00 NCRV.
8,00 nieuws; 8,15 gramofoónmuz.;
8,25 Hoogmis; 9,30 nieuws eii wa
terstanden; 10.00 Gereform. kerk
dienst; 11,30 bariton en orkest; 11.40
Gemeente- en koorzang; 12,15 ko-
pérkwartet; 12,30 mededelingen;
12,33 concert; 13,00 nieuws; 13,15
Kon, Mil. Kapel; 14,00 voordracht;
14,30 strijkkwartet; 15,10 voordracht
15,30 gêïnéénschapszang; 16,00 „Ik
Wist het hiêt- hoorspel; 16.30
strijkorkest; 17,00 kinderkoor en
kwartet; 1?,30 reportage; 18,00 Voor
dê kindérert; 18.15 gram.muzlek;
18.45 pianoconcert; 19,00 niéuws;
19.15 omroeporkest: 19,40 gramof.-
muziêk óf actualiteiten; 20,00 niéuws
20,05 gram.muziék; 20,15 orgel en
hobo; 21,00 godsdienstige causerie;
21,30 gram.muziék; 22.00 internatio
naal EVang. commentaar; 22,10 ka
merkoor en Bach-ensemble; 22,45
avondoverdênkng; 23,00 niéuws;
23,15—24,00 gram.fflUziek.
HILVERSUM n, 298 M.: 8.00
AVRÓ: 10.00 VPRO; 12,00 AVRO;
17.15 IKOR; 17.45—24.00 AVRO,
8.0Ö Niéuws en weerber.; 8,15
gram.fflüz.; 8.45 vrolijk Paaspro-
gramma; 9,30 klassieke mUiiek;
10,00 Paasspel; 10,30 Vrijz. Herv.
kerkdienst; 12,00 semi-klassieke
muziek; 12.30 mededelingen; 12.33
,,Ift 't Spionnetje"; 12,38 orgelspel;
13,00 nieuws; 13,15 accordeonorkest;
13.46 studentenkóór, Orkest en so
listen (14.50—15.05 voordracht en
harpspel); 16,00 gevarieerd pro
gramma; 16,45 spóftrevue; 1?,15
sluiting toogdag; 17,45 regerings-
Ultzendng; 18,00 nieuws; 18,15 voor
dé padvinders: 1B.30 vóór de strijd
krachten; 19.00 radio filmkrant:
19,30 muzikale causerie; 19,45 gram.
20,00 niêüws; 20,05 mededelingen-
20.10 „Radioscoop"; 22.35 orkest-
eöneert; 23,00 nieuws; 23,15—24,00
gramofoonmuziek.
BRUSSEL, 324 en 484 M.
324 M.: 12.15 orkestmuziek; 12.30
weerberichten; 12,33 Vöor de land
bouw: 12.40 orkestmuziek; 13,00
nieuws: 18,15 gram.muziék; 13,30
voor dê Soldaten; 14,00 vóór de
vrouw; 18,00 Symphonieconcert:
15.28 pianorecital; 18.00 Rhytmlsehe
muziek; 16.45 koorzang; 17,45 Oello-
mUZiêk; 17,55 orgelrecital; 18,25
boekbespreking; 18,30 gram.muziék;
19.00 nieuws: 19,30 gi'amofoonmuz.;
19,50 radofeullleton; 20,00 omroep-
kamerorkest, gemengd koor, vocaal
kwartet en solisten; 21,00 actuali
teiten; 21,15 gramofoonmuziek; 22,00
rtieuWs; 22,15 vêrzoekprogramma;
23.00 nieuws; 23.05 Zweedse muziek
23,5024,00 gram.muziék.
494 M.: 12,05 omroeporkest; 13,00
nieuws; 13,10 verzoekprogramma;
14,00 „Les contes d'Hoffmann", ope
ra; 16.10 gram.muziék; 16,30 lichte
muziek; 17.30 voor de soldaten; 18,00
19,00 en 10,30 gram.muziék; 19,45
nieuws; 20.45 omroeporkest en
-korêh; 22,00 nieuwe; 22,10 gram.
muziék; 22,55 nieuws; 23,00 gram.
muziék; 23.5524,00 nieuws.
(Voor het programma van
Dinsdag, zie pagina 4)