Het St. Willibrord Apostolaat"
in vraag en antwoord
TAPIJT-AFDELING
SIDONIUS DE JONG
Groot Voorjaarsfeest
npracht
se velden
Een kijkje in een „liturgisch" atelier
De Dancing van Alkmaar
Mient 19 - ALKMAAR - tel. 2713
ORKEST ZONDER NAAM
DE BIETENBOUWERS
DE motor voor iedereen
12 ons VERF
voor kg.-prijs
Behang
THEO GROOTHUIZEN
VICTORIA THEATER
SLAVE GIRL
DRUKKERIJ STUMPEL
HARMONIE THEATER
CINEMA AMEBIC AI N
SONG OF TEXAS
kleurige tulp
TITO VEWACHT
GEEN OORLOG
Vervaardigen van misgewaden
Gratis adverteren voor gedemobiliseerden
SPECIALE APRILAANBIEDING IN ONZE
SPECIAAL TAPIJTZAAK
K.R.O.-TOURNEE 1949/50
„GROETEN UIT HILVERSUM''
Gulden Vlies - Alkmaar - Tel. 2451
Kapfein Mobyleiie
Moiorenhandel Fa. C. J. BEST
Dinsdag 11 April
GESLOTEN
BAKKUM
VACCINATIE
U koopt toch
bij hen die in
uw blad
adverteren?!!
Laat er geen gras over groeien!
Firma Huisman Zoon
,,'t Wapen van Heemskerk"
The Gusonians
Alkmaars Bioscoop Theater
De blonde Rimboe-koningin
ZEER GROTE OPLAGEN
Romance in de Zuidzee
NIETS DAN PECH
rdhollandse duinenrij
in, de gele trompet-
n bloemkoppen naar
e beukenhagen, waar
raam kleur beginnen
n warme weelde van
;e afsluiting van de
e bolgewassen.
bloembollen-velden
iinenrij, en, ook dieper
uit. In twee gebieden,
aar geen aaneengeslo-
vormen, maar door hun
ing tussen het weide-
eigen charme hebben,
ussen Alkmaar en Be-
het land rond Bree-
ina Paulowna, waar de
ikele dagen later valt,
uurliefhebber genieten
ge vergezichten.
Limmen centrum.
tste en dichtst-bezette
d ligt in Limmen, waar
e bedrijven, die ook
de duinstreek velden
ie hebben, zijn geves-
1 het gehele dorp leeft
bollenteelt. Langs de
AlkmaarCastricum
de goudgele narcissen-
rop nu de „King Al-
prachtige forse trom-
?elijk met de kleinere
de „Fortuna" in volle
Als straks, bij goed
en dag of tien ook de
ie tulpen, die hier in
1 nog dan de narcissen
de velden gaan kleu
men in alle opzichten
llendorp.
;en in dit centrum van
Noordholland zijn
jeite waard.
Langs de duinen.
tegen de duinrand
areas ook in Egmond
f, rond het kruispunt
aar Alkmaar, Egmond
Egmond-Binnen, in
variëteiten en ver-
enkele grotere en
roeien langs de weg
n de HoefBergen,
e omtrek van Wim-
t Woud, welk laatste
as van het bollenland
raaie bospartijen aan-
m op het bos- en
'an Bergen. Meer Zui-
b;j Rinnegom en Eg-
a nog verscheidene
zelden in bloei, die
weiland gelegen, het
hap een aparte beko-
Ook langs de Rijks-
arHaarlem, enkele
oor Beverwijk, en op
schaal ook in de
Heemskerk, zijn de
ireissen en straks de
yacinthen, zy het in
leinere perceeltjes, te
Bloeitijden.
en, althans de trom-
lve-trompetnarcissen,
lenteel volop en zijn
el een week te zien
ssen, waarvan enkele
riëteiten hier en daar
i op uitlopen staan,
1 genomen, over een
'eertien, open en ver-
eveer gelijk met de
Dan volgen de
die met hun door-
niren en fraaie pas-
nals de dubbele tul-
kleurrijke gesloten
kunnen vormen,
ze zover zijn, zijn we
r een dag of veertien
Darwin-tulpen, met
telen, waarin door-
kleur-variaties, ko
men weet, nog iets
ten het bloembollen-
af.
Aanbevolen tochten.
bilisten: Vanuit Alk-
e Bergerweg naar
euwige Laan door en
ischman" links aan-
ng Egmond. Langs 't
iimmenum naar de
d-Zee, terug naar de
rechts-af naar Eg
over Zuid-Bakkum
ïcum, Beverwijk,
veer naar de Rijks-
Beentjes) en over
ug naar Heiloo en
Pte ciroa 55 U-rn
s: Alxmaar, de Ber-
n en dan direct
oeverweg op. Even
rechtsaf een grint-
naar Wimmenum
de grote weg weer
De Hoef, rechtdoor
Binnen en vervol-
langs de abdij de
'eg op Heiloo aan.
ot aan de Kapelweg,
:n linksaf langs de
de Limmerhoek,
kruisen en dan via
en Kerkweg naar
naar Alkmaar te-
zal men, tot aan
g, ook achter de
>g bollenvelden op
;n.
Per Naco-bus naar
Hoef en dan naar
n wandelen of om-
kan ten Noorden
of ten Zuiden van
n zi.jn tocht nog
kilometer verlengen,
veer een uur.
Limmen: Kapelweg
binnenwegen naar
slaat dan bij het
direct linksaf en
itpad naar Limmen
er de Hogeweg en
:er Nieuwenhuijsen-
ijksweg toewandelt,
nen de Kerkweg en
>erweg nemen om
jksweg terug te ko-
noeg bushaltes zijn
aar een sneller ver
maar te verzekeren,
anaf Alkmaar naar
van Egmond-Zee
en van Castricum
kmaar is voor hen,
lopen, in dit sei-
te bevelen
ZATERDAG 8 APRIL 1950
PAGINA 5
(Onder redactie van de Paters Willehad Kocks O.Carm., drs.
Manfred Staverman OFM, drs. Amatus van Straaten OESA
en dr. J. L. Witte SJ. Vragen en correspondentie over deze
rubriek te. richten tot deze laatste, pastorie Gelkingestraat 17,
Groningen),
Vraag:
W. P. W. te 3.:
Onlangs beweerd, een vriend van
mij, dat hy nooit bij de pastoor van
zijn parochie ging biechten,maar
by paters, omdat de pastoor hem
zo goed keilde en hem er misschien
op zou aankijken. Ik protesteerde
tegen zulk, een de katholiek on
waardig motief om bij een andere
priester te gaan biechten en meen-
de bovendien dat de pastoor, juist
omdat hij de parochieherder is, de
aangewezen priester is om bij te
biechten. Wat denkt U hiervan?
Antwoord:
Natuurlijk is het van een katho
liek niet juist, te vrezen dat de
pastoor „hem er op aan zal kyken"
als hij zijn biecht gehoord heeft.
Want de katholiek moet weten, dat
de biechtvader door zyn zeer zwaar
biechtgeheim niet enkel in zijn
mond .naar in zyn gehele gedrag
gebonden is: dai wil zeggen, dat 'n
priester het biechtgeheim niet en
kel schenden zo u door te zeggen
wat hij gehoord heeft, maar ook
door in zijn gedrag ook maar iets
daarvan te laten blijken. En dat
weer niet alleen tegenover anderen,
maar evenzeer tegenover de biech
teling zelf. De biechteling mag dus
niet bevreesd zijn dat de pastoor
hem er op aan za' kyken.
Maar er spelen behalve theolo
gische geloofs-motieven ook vaak
(en misschien veel vaker dan wij
denken) psychologische motieven
mee in ons doen en laten. Zo ook
hier. De biechteling kan soms bij
zich zelf zeggen: „wat zal de
pastoor nu wel van me denken",
en dan door deze angst zélf een
andere houding aannemen tegen
over de pastoor. Komt zo iemand
geregeld, b.v. vanwege verenigings
leven, kosterij, huishouding etc. met
de pastoor in aanraking, dan kun
nen er soms voor die biechteling
allerlei psychologische remmingen,
bestaan, ook al weet hij heel goed
dat de pastoor door biechtgeheim
gebonden is in spreken en optreden.
En wellicht zou zo iemand er ge
makkelijker toe komen om in een
volgende biecht minder openhartig
of onoprecht of zelfs heiligschen
nend te worden: allemaal uit angst,
uit een psychologische druk.
Vandaar dat bij velen, die dage
lijks met de pastoor omgaan, de
gewoonte bestaat om niét by hem
te biechten; een gewoonte die ter-
wille van de gewetensrust zeker
niet af te keuren is. Het gaat toch
op de eerste plaats in de biecht om
het herstel van de gewetensrust; en
daar moet al de rest voor wijken.
Iets anders is natuurlijk, dat een
openhartige biecht van de andere
kant juist een vertrouwvolle ver
houding kan wekken tussen pries
ter en biechteling, en dat in zo'n
geval van die angst geen sprake is.
Integendeel, dan vindt de biechte
ling by zijn pastoor of biechtvader
een stevige steun, juist omdat hij
weet dat die priester hem door en
docr kent. Maar het is wel geble
ken, dat zo'n verhouding tussen
priester en biechteling alleen dan
maar ontstaat, als de biechtvader
méér heeft gedaan in de biecht dan
enkel absolutie gegeven en peni
tentie opgegeven, maar ook zich
heeft ingespannen als 'liechtvader
de nóód van die biechteling te be
grepen en tesamen met hem te zoe
ken naar de wegen van verbetering
en houvast. Deed hij dat niet, dan
gevoelt de biechteling zich enkel
tegenover een rechter Gods, at de
biechtvader óók is, en dan ontstaat
er ge sfeer van vertrouwen maar
van „ontlopen"; deed hy dat wel,
dan was de biechtvader -iet alleen
judex, rechter, maar ook medicus
en pater, geneesheer var. zielen en
vader, en dan kan gemakkeiyker
die onderlinge diepe vertrouwvolle
verhouding groeien, waarin het
voor de biechteling niet telkens een
„zware gang" is raar de biecht
stoel, maar een onbevangen gaan
naar de plaats wa - hy in de per
soon van de biechtvader de gedul
dige, vergevensgezinde, genezende
kracht van God vindt en aan zich
ervaart.
Op de vraag of de pastoor als
parochieherder de aangewezen
biechtvader is, zou ik willen ant
woorden: ja, inzoverre dit betekent
dat juist de pastoor moet zorgen
een echte vader te zijn, in de boven
aangegeven zin; nee, inzoverre dit
zou betekenen, dat iedere pa>
rochiaan per sé by de pastoor zou
moeten biechten. Het „aangewezen
biechtvader zijn" legt dus wel een
verplichting op de schouders van de
pastoor maar liet op die van de
parochianen. En wanneer zij dus
niet met hun pastoor (of kapelaan)
als met een „vaner" kunnen praten,
gaan zij volkomen vrij uit als zy
elders gaan jiechten. In dit licht
moet ook beschouwd worden de ge
woonte van zeer veel pastoors, om
op gezette tijden, b.v. eens per
maand of elke twee maanden, een
„vreemde biechtvader" uit te nodi-
gen, opdat niemand door enige
angst gedreven uitstellen zou te
biechten of onoprecht zou biechten.
Vooral op kleine parochies waar al
leen een pastoor is, is deze maat
regel van zeer groot belang. Door
deze maatregel geven zij juist dui
delijk blijk een „vader" te zijn, be
zorgd over het zieleheil der pa
rochianen.
Eveneens is net vanuf dit licht
te begrypen, dat in alle grote ste
den z.g .„paterskerken" of „open
bare kerken" zijn, waar ieder kan
komen biechten, die terwille van
gewetensrust daar behoefte aan
heeft. A. v. S.
JONGENS TE WATER
ALKMAAR Gisterenmiddag
omstreeks 2 uur geraakten twee
jongens van 8 en 6 jaar die op hun
buik aan de waterkant van het
Verdronkenoord de uitlaat van een
motorboot bestudeerden te water.
Een van hen werd geraakt door 'n
passerende vrachtauto, hij greep
zich aan zün broertje vast waarna
zijn in het water vielen. De pas
serende heer P. Lover sproitg ge
kleed te water cn hield de beide
knapen boven totdat omst/nders
hen op het droge konden brengen.
De oudste jon/èn werd nog naar
het Centraal Ziekenhuis vervoerd
omdat men vermoedde dat hij
kwetsuren had opgelopen. Het
bleek echter dat hij geen letsel had
bekomen waarna ook' hij naar huis
kon worden teruggebracht.
IN DE SLOOT
BEEMSTER Dezer dagen werd
de veehouder P. v. Twisk toen hij
langs de Purmerenderweg ter
hoogte van het Kwadijker Laantje
reed aangereden door een achterop
rijdende auto. Hij verloor de macht
over het stuur en kwam in de mod
derige sloot terecht. De autobe
stuurder kwam zijn slachtoffer te
hulp, maar er moesten merr hulp
vaardige handen by te pas komen
om beide mannen weer op het dro
ge te brengen. Het rywiel was
flink beschadigd.
WANT VREDE IS EEN
GOEDKOPER WEG
BELGRADO. Maarschalk Tito
heeft een speciale correspondent
van de „Times" een interview
toegestaan en daarbij verklaard,
dat hij het waarschijnlijker achtte
dat de koude oorlog tussen Oost
en West, die nog slechts een paar
jaar zou kunnen duren, op vreed
zame wijze zou eindigen, dan in
een. werkelijke oorlog zou over
gaan, „omdat vrede een goed
kopere weg is".
Hij verwachtte ook geen gue
rilla in Joego-Slavië, zoals die in
Griekenland is gevoerd. De bui
tenlandse politieke situatie van de
Sowjet-Unie is de laatste paar
jaren slechter geworden en kan
niet veel verder meer achteruit
gaan, meende Tito. Wijzigingen
in de buitenlandse politiek van
de Sowjets achtte hij noodzake
lijk evenals misschien enkele wij
zigingen in de binnenlandse lei
ding. De instelling van Joego-
Slavië noemde Tito menselijker
en gemakkelijker. Gevraagd ech
ter of hij niet meende dat de sa
menwerking met het Westen
bevorderd zou worden indien zijn
regiem inderdaad wat menselijker
werd, wees Tito er op dat hij ook
van andere landen en binnen
landse „onruststokende" elemen
ten afhankelijk was. De kwestie
Triëst achtte hij oplosbaar, maar
niet van groot belang.
(Van een onzer redacteuren)
De liturgie van de Heilige Kerk heeft sedert eeuwen de harten
van millioenen gelovigen bewogen en omhooggeheven uit de
grauwe eentonigheid en alledaagsheid van deze wereld. De
zinrijke betekenis van de liturgie komt ook tot uiting in de mis
gewaden, waardoor de eerbied van priester en gelovigen
voor het Heilig Misoffer elke dag opnieuw levendig wordt ge
houden. Het vervaardigen van de gewaden voor de eredienst
is een vak op zich, dat aan de beoefenaars bijzondere eisen
stelt van artistieke aard.
omdat de tooi niet alleen tot waar
digheid stempelt, maar de drager
ook dwingt zich te bezinnen op zijn
hoog verheven taak, op zijn func
tie van offeraar aan Gods Altaren.
De kleding is altijd in de historie
der cultuurvolken een middel by
uitstek geweest, om de geestelyke
of wereldlijke stand van de drager
te onderscheiden van die zijner
medeburgers. De tooi der hoogge-
plaatsten, van de eersten in den
lande, werd op byzonder kunstzin
nige wyze ontworpen en met toe
wijding en zorg vervaardigd. Het
kostbaarste materiaal werd aange
wend om de dracht te voltooien, die
met edelgesteenten werd versierd.
De kleding drukte in de Oudheid
en de Middeleeuwen veel scherper
het contrast tussen de welgestelden
en de gewone man uit, dan in onze
eeuw.
Met hoeveel meer reden heeft de
Heilige Kerk de onderscheiding van
het priestergewaad van het alle
daagse maaksel begrepen; temeer,
Het bewerken van de patronen vraagt een grote vaardigheid
en is lang niet ieders werk
Ontstaan van het Misgewaad.
Het Misgewaad stamt uit de 1de
eeuw na Christus en is een ge
trouwe nabootsing van de dracht
der voorname Romeinen uit die
tijd. Aanvankelijk bestond er geen
verschil tussen de gewone kleding
en die, welke gebruikt werd bij
liturgische feesten, alleen werden
dan gewaden van een kostbaarder
uitvoering gebruikt. Toen de kle
ding zich een 200 jaar later wyzigde
ging de Kerk daarin niet mee; met
uitzondering van een verandering
in enkele details bleef de hoofd
vorm gehandhaafd.
De amict, de schouderdracht van
de priester, was by de Romeinen
een sjaal; zo zijn ook albe en super-
pli, de cingel (de Romeinse cein
tuur) en de manipel, de stola en
de dalmatiek naar analogie van
Romeinse kledingstukken ontstaan,
evenals de kazuifel (bovenkleed der
voorname Romeinen) en de koorkap
(de antieke regenmantel)
Symbolische betekenis.
Elk onderdeel van de misgewa
den heeft een zinnebeeldige bete
kenis, evenals de kleuren, waarvan
de Heilige Kerk zich bedient bij het
vieren der liturgische plechtighe
den. Een kleurensymboliek die wis
selt, al naar gelang van de seizoe
nen van het Kerkelijk jaar. Zo zijn
wit en rood de kleuren van de
feestdagen; wit, het symbool van
het oneindige stralende licht, dat
wyst op de vreugde en de overwin
ning. Rood, het zinnebeeld van
Christus' Bloed, de kleur van de
feestdagen (Kr martelaren en van
het Hoogfeest van Pinksteren, de
dag van het vuur van de Heilige
Geest. Zwart, de kleur van de
machten der duisternis, van de
dood, de kleur van de Goede Vry-
dag. Paars, violet en purper her
inneren aan boete en berouw, de
Vastentijd; groen, de symbolische
kleur van de tijd na Driekoningen
en Pinksteren.
De paramenten dragen de kleuren
van de dag. In de eerste eeuwen
bestonden er geen vaste voorschrif
ten, totdat Paus Pius V het ge
bruik van de liturgische kleuren
aan de hand van een schema ver
ordonneerde.
Een liturgisch atelier.
In het hartje van Hilversum zijn
de ateliers gevestigd van de firma
Strater, waar tientallen nijvere
meisjeshanden de kostbare misge
waden vervaardigen, waarvan de
bestellingen uit alle delen van het
land binnenkomen. De meisjes zit
ten in ruime lichte vertrekken aan
lange tafels en borduren en naaien
aan de hand van ontwerpen en
tekeningen. Langs de wanden han
gen de gereedgekomen koorkappen
eri kazuifels, waaronder fraaie
exemplaren zijn te bewonderen.
Het ontwerpen van de tekeningen
en modellen vraagt een gefundeerde
en uitgebreide kennis van de litur
gie en een byzonder artistieke
smaak. De tekeningen van de sym
bolen mogen niet te klein zijn, want
de waarde van een koorkap schuilt
niet alleen in een decoratiave uit
voering, maar vooral in een dui
delijke afbeelding van de voorstel
lingen. De misgewaden moeten tot
in de verste uithoeken van het
kerkgebouw zichtbaar zyn.
Het bewerken van de tekeningen
vraagt veel tijd; met prachtig ge
kleurde draden en goud- en zilver
stiksel, weet men in de ateliers bij
zondere harmonische kleurcombi
naties op de fuwelen en zijden stof
fen aan te brengen. Het werk voor
de meisjes op zich moge misschien
eentonig zijn, omdat elk vaak een
bepaald onderdeel van het geheel
onder handen heeft, het uiteinde
lijk resultaat geeft voor allen, die
aan de vervaardiging hebben mede
gewerkt, een grote voldoening. En
vooral wanneer men bedenke, waar
toe de kostbare tooi straks zal die
nen; tot meerdere eer en glorie van
God en tot een verhoging van de
plechtige stemming bij de consacre
rende priester aan het altaar en de
gelovigen, die met hem het Heilig
Offer opdragen.
AANBESTEDING
BEEMSTER Door architect W.
M. Schuitemaker uit Purmerend
werd dezer dagen ondershands aan
besteed de bouw van een woonhuis"
aan het Zuiderpad in opdracht van
de heer C. v. Baas. Uitgenodigd wa
ren de fa de Wed. G. Notenbos uit
Castricum die inschreef voor 11.750
gulden, N. P. Brinkman en Zn
Purmerend f 11.750 en Jn v. Wave-
ren Zuiderwoude f 11.447 aan wie
het werk is opgedragen.
Voor het zoeken van een betrekking of het kopen of
overnemen van een zaak kunnen gedemobiliseerden gratis
adverteren.
Bij het opgeven van zulke advertenties moet men ver
melden: naam, adres, datum aankomst Nederland en de
naam van de boot.
Opgaven te zenden aan het bureau van dit blad.
DIRECTIE
Hieronder slechts een greep uit onze zeer grote collectie
J»
BOUCLé LOPER,
50 cm br„ p. mtr 8.25-6.75-3.95
WILTONLOPER,
50 cm. breed, prachtige dessins
per meter 11.85-10.95
Dito, 70 cm. breed 15.90-14.95
HOLTAPKARPETTEN,
12 els, div. dessins 85.75-67.50
WILTON KARPETTEN,
12 els, zuiver wol, mooie kleu
ren 195.00-129.50
16 els276.00-156.25
AXMINSTER KARPETTEN,
zeer speciale aanbieding
gegarandeerd huiskamerkarpet
12 els 175—
16 els 195—
20 els 245—
COCOS LOPER,
grote sortering
vanaf 50 cm. breed 2.65
70 cm breed 4.50
100 cm breed 6.25
AFGEPASTE GLASGORDIJNEN
prachtige collectie, vanaf 90x
210 m. kant en entre-deux 4.50
MARQUISETTE,
90 cm. breed, per meter
2.75-2.25-1.55-1.40
WEEFSTOF OVERGORDIJNEN
120 cm. breed, per meter
4.95-4.25-2.95
GORDIJN DAMAST,
pracht sortering, 120 cm. breed
per meter 6.50-5.95-4.95
HANDWEEFTAFELKLEDEN,
140 x 170 22.50-18.50-11.40
MOQUETTE TAFELKLEDEN,""
Perzische dessins,
140 x 170 69.50-52.50-29.50
CRETONNES,
120 en 80 cm. br., zeer mooie
dessins, p. mtr. 9.00-5.95-3.60
SLAAPKAMERKLEEDJES,
dubbelzijdig, ziiiver wol
50 x 100 15.50
60 x 120 19.65
CHINA MATTEN
140 x 180 6.95
160 x 230 12.75
180 x 230 15.75
230 x 280 22.50
DUBBEL BOUCLé TAPIJT,
100 cm. breed, zeer solide,
per meter 5.65
BEDRUKT LINOLEUM,
200 cm. breed, pracht kwali
teit, per meter 8.90
LINOFELT,
200 cm. breed,- onverslijtbaar,
in 8 kleuren, per meter 9.80
BALATUM,
200 cm. br. in alle kleuren 2.50
Dito, in 183 breed 2.35
JASPé TAPIJT, pracht kwaliteit
70 breed, per meter 17.75
100 breed, per meter 24.50
GORDIJN VELOURS,
120 cm. breed, in diverse kleu
ren, per mtr 15.90-14.30-11.95
Twee compl. radio-shows in één programma
Medewerkenden:
GER DE ROOS
en het
DE DRIE MUSKETIERS
ROLAND WAGTER
TOBY RIX
DICK HARRIS
en
o.l.v.
BOER BIET
met proatjes van Gait Jan Kruutmoes
WOENSDAG 12 APRIL 1950 8 uur
Toegangsprijs(zen) f 2.en f 1.50. Belas-
tig inbegrepen.
Kaartverkoop en plaatsbespreken: op 11 en
12 April van 11—1 uur aan de zaal.
is de
Vrij van Tij- en nummerbewijs. Sierlijk
eenvoudig, licht lopend.
Kanaalkade 3, tel. 4332
ALKMAAR
Hoofdagent:
SAROLEA, N.S.U., ZüNDAPP, KAPTEIN
AMERIKAANSE VULLING
KWASTEN IN HUUR
Meer dan 300
soorten voorradig.
ALLEEN: VERDRONKENOORD 103
Achter de Vismarkt Tel. 3463
SINDS 1902 VAKLUI
Bij vonnis van de Ar
rondissementsrechtbank
te Alkmaar d.d. 23
Maart '50 is ALBERTUS
DE WIT, landbouwer te
Stompetoren, gemeente
Schermerhorn op eigen
verzoek onder curatele
gesteld.
Alkmaar, 6 April 1950
De Officier v. Justitie i'
Mr. J. C. V. MEISCHKE 'f
IS ONZE ZAAK
WEGENS STERFGEVAL
?-.v
-tvi'A-v
Oudegracht - Alkmaar
DE BURGEMEESTER
VAN ALKMAAR
brengt ter' algemene ken
nis dat de kosteloze inen
ting tegen koepokken in
de maand April zal plaats
vinden op MAANDAG
17 APRIL a.s.
De Burgemeester
voornoemd,
WYTEMA.
Grootste keuze GRASPERKSCHEERDERS van
de beste buitenlandse fabrikaten met volledige
garantie! Het adres voor particulieren en vak
lieden. O.a. 12" machine met 5 messen en
bronzen lagers. Engels fabr. slechts f 32.50
->ivL.
IJZERHANDEL - DIJK - ALKMAAR - TeL 2706
BREEDSTRAAT 33
TELEFOON 2201
TWEEDE
PAASDAG
AANVANG 7 uur
Wij konden hiervoor enga
geren één van de beste
Nederlandse Dansorkesten:
VERLENGD SLUITINGSUUR
PAAS-PROGRAMMA
LEIF ERICSON en GALE SHERWOOD
in:
(H.A.F.B.O.-film)
Een uitermate spannende film zich afspelend
in het land van mysterie Afrika
UITGEBREID VOORPROGRAMMA
'Dagelijks 8 u. Beide Paasdagen 2, 5 en 8 u.
Toegang 14 jaar DINSDAG GESLOTEN
Telefoon 3103
PAAS-PROGRAMMA
YVONNE DECARLO, GEORGE BRENT in
met BRODERICK CRAWFORD
ALBERT DEKKER e. v. a.
Leeftijd 14 jaar.
Voorstellingen dageliiks om 8 uur. Zaterdae
7 uur en 9.30 uur. Beide Paasdagen 2, 4.30,
7 en 9.30 uur. Woensdag 2.30 uur matinée
DINSDAG ALLE THEATERS GESLOTEN!
OOK DRUKWERK
met
TEL. 4243 - K 2290
MAKEN WIJ GOED EN VLUG GEREED!!
PAAS-PROGRAMMA
ESTHER WILLIAMS, PETER LAWFORD.
JIMMY DURANTE. XAVIER CUGAT
in
in Technicolor
Toegang: 18 jaar
Aanv. der voorstellingen dagelijks om 8 u.
Zaterdag 7 uur en 9.30. Beide Paasdagen
aanvang der avondvoorstellingen 7 uur en
9.30. Woensdag 2.30: Matinée. Dagelijks
telef. 3641 tussen 11 en 1 uur. Zondags uit
sluitend vanaf 1.30 uur.
Beide Paasdagen speciale familie-
matinée om 2 uur en 4.30 uur van de
oerkomische film:
met
STAN LAUREL en OLIVER HARDY
In ons bij programma enige tekenfilms
Toegang alle leeftijden, tot 14 jaar
alléén onder geleide.
DINSDAG ALLE THEATERS GESLOTEN!
Tel. 2609
PAAS-PROGRAMMA
ROY ROGERS in
met: „The Sons of the Pioneers" en het
wereldberoemde paard TRIGGER
Voorstellingen elke avond om 8 uur; Zater
dagavond 7, 9.30 uur. Beide Paasdagen 2,
4.30, 7 en 9.30 uur. Woensdagmiddag 2.30 uur
DINSDAG GESLOTEN
Toegang tot 14 jaar onder geleide