Het St. Willibrord Apostolaat" in vraag en antwoord TAPIJT-AFDELING SIDONIUS DE JONG Groot Voorjaarsfeest npracht se velden Een kijkje in een „liturgisch" atelier De Dancing van Alkmaar Mient 19 - ALKMAAR - tel. 2713 ORKEST ZONDER NAAM DE BIETENBOUWERS DE motor voor iedereen 12 ons VERF voor kg.-prijs Behang THEO GROOTHUIZEN VICTORIA THEATER SLAVE GIRL DRUKKERIJ STUMPEL HARMONIE THEATER CINEMA AMEBIC AI N SONG OF TEXAS kleurige tulp TITO VEWACHT GEEN OORLOG Vervaardigen van misgewaden Gratis adverteren voor gedemobiliseerden SPECIALE APRILAANBIEDING IN ONZE SPECIAAL TAPIJTZAAK K.R.O.-TOURNEE 1949/50 „GROETEN UIT HILVERSUM'' Gulden Vlies - Alkmaar - Tel. 2451 Kapfein Mobyleiie Moiorenhandel Fa. C. J. BEST Dinsdag 11 April GESLOTEN BAKKUM VACCINATIE U koopt toch bij hen die in uw blad adverteren?!! Laat er geen gras over groeien! Firma Huisman Zoon ,,'t Wapen van Heemskerk" The Gusonians Alkmaars Bioscoop Theater De blonde Rimboe-koningin ZEER GROTE OPLAGEN Romance in de Zuidzee NIETS DAN PECH rdhollandse duinenrij in, de gele trompet- n bloemkoppen naar e beukenhagen, waar raam kleur beginnen n warme weelde van ;e afsluiting van de e bolgewassen. bloembollen-velden iinenrij, en, ook dieper uit. In twee gebieden, aar geen aaneengeslo- vormen, maar door hun ing tussen het weide- eigen charme hebben, ussen Alkmaar en Be- het land rond Bree- ina Paulowna, waar de ikele dagen later valt, uurliefhebber genieten ge vergezichten. Limmen centrum. tste en dichtst-bezette d ligt in Limmen, waar e bedrijven, die ook de duinstreek velden ie hebben, zijn geves- 1 het gehele dorp leeft bollenteelt. Langs de AlkmaarCastricum de goudgele narcissen- rop nu de „King Al- prachtige forse trom- ?elijk met de kleinere de „Fortuna" in volle Als straks, bij goed en dag of tien ook de ie tulpen, die hier in 1 nog dan de narcissen de velden gaan kleu men in alle opzichten llendorp. ;en in dit centrum van Noordholland zijn jeite waard. Langs de duinen. tegen de duinrand areas ook in Egmond f, rond het kruispunt aar Alkmaar, Egmond Egmond-Binnen, in variëteiten en ver- enkele grotere en roeien langs de weg n de HoefBergen, e omtrek van Wim- t Woud, welk laatste as van het bollenland raaie bospartijen aan- m op het bos- en 'an Bergen. Meer Zui- b;j Rinnegom en Eg- a nog verscheidene zelden in bloei, die weiland gelegen, het hap een aparte beko- Ook langs de Rijks- arHaarlem, enkele oor Beverwijk, en op schaal ook in de Heemskerk, zijn de ireissen en straks de yacinthen, zy het in leinere perceeltjes, te Bloeitijden. en, althans de trom- lve-trompetnarcissen, lenteel volop en zijn el een week te zien ssen, waarvan enkele riëteiten hier en daar i op uitlopen staan, 1 genomen, over een 'eertien, open en ver- eveer gelijk met de Dan volgen de die met hun door- niren en fraaie pas- nals de dubbele tul- kleurrijke gesloten kunnen vormen, ze zover zijn, zijn we r een dag of veertien Darwin-tulpen, met telen, waarin door- kleur-variaties, ko men weet, nog iets ten het bloembollen- af. Aanbevolen tochten. bilisten: Vanuit Alk- e Bergerweg naar euwige Laan door en ischman" links aan- ng Egmond. Langs 't iimmenum naar de d-Zee, terug naar de rechts-af naar Eg over Zuid-Bakkum ïcum, Beverwijk, veer naar de Rijks- Beentjes) en over ug naar Heiloo en Pte ciroa 55 U-rn s: Alxmaar, de Ber- n en dan direct oeverweg op. Even rechtsaf een grint- naar Wimmenum de grote weg weer De Hoef, rechtdoor Binnen en vervol- langs de abdij de 'eg op Heiloo aan. ot aan de Kapelweg, :n linksaf langs de de Limmerhoek, kruisen en dan via en Kerkweg naar naar Alkmaar te- zal men, tot aan g, ook achter de >g bollenvelden op ;n. Per Naco-bus naar Hoef en dan naar n wandelen of om- kan ten Noorden of ten Zuiden van n zi.jn tocht nog kilometer verlengen, veer een uur. Limmen: Kapelweg binnenwegen naar slaat dan bij het direct linksaf en itpad naar Limmen er de Hogeweg en :er Nieuwenhuijsen- ijksweg toewandelt, nen de Kerkweg en >erweg nemen om jksweg terug te ko- noeg bushaltes zijn aar een sneller ver maar te verzekeren, anaf Alkmaar naar van Egmond-Zee en van Castricum kmaar is voor hen, lopen, in dit sei- te bevelen ZATERDAG 8 APRIL 1950 PAGINA 5 (Onder redactie van de Paters Willehad Kocks O.Carm., drs. Manfred Staverman OFM, drs. Amatus van Straaten OESA en dr. J. L. Witte SJ. Vragen en correspondentie over deze rubriek te. richten tot deze laatste, pastorie Gelkingestraat 17, Groningen), Vraag: W. P. W. te 3.: Onlangs beweerd, een vriend van mij, dat hy nooit bij de pastoor van zijn parochie ging biechten,maar by paters, omdat de pastoor hem zo goed keilde en hem er misschien op zou aankijken. Ik protesteerde tegen zulk, een de katholiek on waardig motief om bij een andere priester te gaan biechten en meen- de bovendien dat de pastoor, juist omdat hij de parochieherder is, de aangewezen priester is om bij te biechten. Wat denkt U hiervan? Antwoord: Natuurlijk is het van een katho liek niet juist, te vrezen dat de pastoor „hem er op aan zal kyken" als hij zijn biecht gehoord heeft. Want de katholiek moet weten, dat de biechtvader door zyn zeer zwaar biechtgeheim niet enkel in zijn mond .naar in zyn gehele gedrag gebonden is: dai wil zeggen, dat 'n priester het biechtgeheim niet en kel schenden zo u door te zeggen wat hij gehoord heeft, maar ook door in zijn gedrag ook maar iets daarvan te laten blijken. En dat weer niet alleen tegenover anderen, maar evenzeer tegenover de biech teling zelf. De biechteling mag dus niet bevreesd zijn dat de pastoor hem er op aan za' kyken. Maar er spelen behalve theolo gische geloofs-motieven ook vaak (en misschien veel vaker dan wij denken) psychologische motieven mee in ons doen en laten. Zo ook hier. De biechteling kan soms bij zich zelf zeggen: „wat zal de pastoor nu wel van me denken", en dan door deze angst zélf een andere houding aannemen tegen over de pastoor. Komt zo iemand geregeld, b.v. vanwege verenigings leven, kosterij, huishouding etc. met de pastoor in aanraking, dan kun nen er soms voor die biechteling allerlei psychologische remmingen, bestaan, ook al weet hij heel goed dat de pastoor door biechtgeheim gebonden is in spreken en optreden. En wellicht zou zo iemand er ge makkelijker toe komen om in een volgende biecht minder openhartig of onoprecht of zelfs heiligschen nend te worden: allemaal uit angst, uit een psychologische druk. Vandaar dat bij velen, die dage lijks met de pastoor omgaan, de gewoonte bestaat om niét by hem te biechten; een gewoonte die ter- wille van de gewetensrust zeker niet af te keuren is. Het gaat toch op de eerste plaats in de biecht om het herstel van de gewetensrust; en daar moet al de rest voor wijken. Iets anders is natuurlijk, dat een openhartige biecht van de andere kant juist een vertrouwvolle ver houding kan wekken tussen pries ter en biechteling, en dat in zo'n geval van die angst geen sprake is. Integendeel, dan vindt de biechte ling by zijn pastoor of biechtvader een stevige steun, juist omdat hij weet dat die priester hem door en docr kent. Maar het is wel geble ken, dat zo'n verhouding tussen priester en biechteling alleen dan maar ontstaat, als de biechtvader méér heeft gedaan in de biecht dan enkel absolutie gegeven en peni tentie opgegeven, maar ook zich heeft ingespannen als 'liechtvader de nóód van die biechteling te be grepen en tesamen met hem te zoe ken naar de wegen van verbetering en houvast. Deed hij dat niet, dan gevoelt de biechteling zich enkel tegenover een rechter Gods, at de biechtvader óók is, en dan ontstaat er ge sfeer van vertrouwen maar van „ontlopen"; deed hy dat wel, dan was de biechtvader -iet alleen judex, rechter, maar ook medicus en pater, geneesheer var. zielen en vader, en dan kan gemakkeiyker die onderlinge diepe vertrouwvolle verhouding groeien, waarin het voor de biechteling niet telkens een „zware gang" is raar de biecht stoel, maar een onbevangen gaan naar de plaats wa - hy in de per soon van de biechtvader de gedul dige, vergevensgezinde, genezende kracht van God vindt en aan zich ervaart. Op de vraag of de pastoor als parochieherder de aangewezen biechtvader is, zou ik willen ant woorden: ja, inzoverre dit betekent dat juist de pastoor moet zorgen een echte vader te zijn, in de boven aangegeven zin; nee, inzoverre dit zou betekenen, dat iedere pa> rochiaan per sé by de pastoor zou moeten biechten. Het „aangewezen biechtvader zijn" legt dus wel een verplichting op de schouders van de pastoor maar liet op die van de parochianen. En wanneer zij dus niet met hun pastoor (of kapelaan) als met een „vaner" kunnen praten, gaan zij volkomen vrij uit als zy elders gaan jiechten. In dit licht moet ook beschouwd worden de ge woonte van zeer veel pastoors, om op gezette tijden, b.v. eens per maand of elke twee maanden, een „vreemde biechtvader" uit te nodi- gen, opdat niemand door enige angst gedreven uitstellen zou te biechten of onoprecht zou biechten. Vooral op kleine parochies waar al leen een pastoor is, is deze maat regel van zeer groot belang. Door deze maatregel geven zij juist dui delijk blijk een „vader" te zijn, be zorgd over het zieleheil der pa rochianen. Eveneens is net vanuf dit licht te begrypen, dat in alle grote ste den z.g .„paterskerken" of „open bare kerken" zijn, waar ieder kan komen biechten, die terwille van gewetensrust daar behoefte aan heeft. A. v. S. JONGENS TE WATER ALKMAAR Gisterenmiddag omstreeks 2 uur geraakten twee jongens van 8 en 6 jaar die op hun buik aan de waterkant van het Verdronkenoord de uitlaat van een motorboot bestudeerden te water. Een van hen werd geraakt door 'n passerende vrachtauto, hij greep zich aan zün broertje vast waarna zijn in het water vielen. De pas serende heer P. Lover sproitg ge kleed te water cn hield de beide knapen boven totdat omst/nders hen op het droge konden brengen. De oudste jon/èn werd nog naar het Centraal Ziekenhuis vervoerd omdat men vermoedde dat hij kwetsuren had opgelopen. Het bleek echter dat hij geen letsel had bekomen waarna ook' hij naar huis kon worden teruggebracht. IN DE SLOOT BEEMSTER Dezer dagen werd de veehouder P. v. Twisk toen hij langs de Purmerenderweg ter hoogte van het Kwadijker Laantje reed aangereden door een achterop rijdende auto. Hij verloor de macht over het stuur en kwam in de mod derige sloot terecht. De autobe stuurder kwam zijn slachtoffer te hulp, maar er moesten merr hulp vaardige handen by te pas komen om beide mannen weer op het dro ge te brengen. Het rywiel was flink beschadigd. WANT VREDE IS EEN GOEDKOPER WEG BELGRADO. Maarschalk Tito heeft een speciale correspondent van de „Times" een interview toegestaan en daarbij verklaard, dat hij het waarschijnlijker achtte dat de koude oorlog tussen Oost en West, die nog slechts een paar jaar zou kunnen duren, op vreed zame wijze zou eindigen, dan in een. werkelijke oorlog zou over gaan, „omdat vrede een goed kopere weg is". Hij verwachtte ook geen gue rilla in Joego-Slavië, zoals die in Griekenland is gevoerd. De bui tenlandse politieke situatie van de Sowjet-Unie is de laatste paar jaren slechter geworden en kan niet veel verder meer achteruit gaan, meende Tito. Wijzigingen in de buitenlandse politiek van de Sowjets achtte hij noodzake lijk evenals misschien enkele wij zigingen in de binnenlandse lei ding. De instelling van Joego- Slavië noemde Tito menselijker en gemakkelijker. Gevraagd ech ter of hij niet meende dat de sa menwerking met het Westen bevorderd zou worden indien zijn regiem inderdaad wat menselijker werd, wees Tito er op dat hij ook van andere landen en binnen landse „onruststokende" elemen ten afhankelijk was. De kwestie Triëst achtte hij oplosbaar, maar niet van groot belang. (Van een onzer redacteuren) De liturgie van de Heilige Kerk heeft sedert eeuwen de harten van millioenen gelovigen bewogen en omhooggeheven uit de grauwe eentonigheid en alledaagsheid van deze wereld. De zinrijke betekenis van de liturgie komt ook tot uiting in de mis gewaden, waardoor de eerbied van priester en gelovigen voor het Heilig Misoffer elke dag opnieuw levendig wordt ge houden. Het vervaardigen van de gewaden voor de eredienst is een vak op zich, dat aan de beoefenaars bijzondere eisen stelt van artistieke aard. omdat de tooi niet alleen tot waar digheid stempelt, maar de drager ook dwingt zich te bezinnen op zijn hoog verheven taak, op zijn func tie van offeraar aan Gods Altaren. De kleding is altijd in de historie der cultuurvolken een middel by uitstek geweest, om de geestelyke of wereldlijke stand van de drager te onderscheiden van die zijner medeburgers. De tooi der hoogge- plaatsten, van de eersten in den lande, werd op byzonder kunstzin nige wyze ontworpen en met toe wijding en zorg vervaardigd. Het kostbaarste materiaal werd aange wend om de dracht te voltooien, die met edelgesteenten werd versierd. De kleding drukte in de Oudheid en de Middeleeuwen veel scherper het contrast tussen de welgestelden en de gewone man uit, dan in onze eeuw. Met hoeveel meer reden heeft de Heilige Kerk de onderscheiding van het priestergewaad van het alle daagse maaksel begrepen; temeer, Het bewerken van de patronen vraagt een grote vaardigheid en is lang niet ieders werk Ontstaan van het Misgewaad. Het Misgewaad stamt uit de 1de eeuw na Christus en is een ge trouwe nabootsing van de dracht der voorname Romeinen uit die tijd. Aanvankelijk bestond er geen verschil tussen de gewone kleding en die, welke gebruikt werd bij liturgische feesten, alleen werden dan gewaden van een kostbaarder uitvoering gebruikt. Toen de kle ding zich een 200 jaar later wyzigde ging de Kerk daarin niet mee; met uitzondering van een verandering in enkele details bleef de hoofd vorm gehandhaafd. De amict, de schouderdracht van de priester, was by de Romeinen een sjaal; zo zijn ook albe en super- pli, de cingel (de Romeinse cein tuur) en de manipel, de stola en de dalmatiek naar analogie van Romeinse kledingstukken ontstaan, evenals de kazuifel (bovenkleed der voorname Romeinen) en de koorkap (de antieke regenmantel) Symbolische betekenis. Elk onderdeel van de misgewa den heeft een zinnebeeldige bete kenis, evenals de kleuren, waarvan de Heilige Kerk zich bedient bij het vieren der liturgische plechtighe den. Een kleurensymboliek die wis selt, al naar gelang van de seizoe nen van het Kerkelijk jaar. Zo zijn wit en rood de kleuren van de feestdagen; wit, het symbool van het oneindige stralende licht, dat wyst op de vreugde en de overwin ning. Rood, het zinnebeeld van Christus' Bloed, de kleur van de feestdagen (Kr martelaren en van het Hoogfeest van Pinksteren, de dag van het vuur van de Heilige Geest. Zwart, de kleur van de machten der duisternis, van de dood, de kleur van de Goede Vry- dag. Paars, violet en purper her inneren aan boete en berouw, de Vastentijd; groen, de symbolische kleur van de tijd na Driekoningen en Pinksteren. De paramenten dragen de kleuren van de dag. In de eerste eeuwen bestonden er geen vaste voorschrif ten, totdat Paus Pius V het ge bruik van de liturgische kleuren aan de hand van een schema ver ordonneerde. Een liturgisch atelier. In het hartje van Hilversum zijn de ateliers gevestigd van de firma Strater, waar tientallen nijvere meisjeshanden de kostbare misge waden vervaardigen, waarvan de bestellingen uit alle delen van het land binnenkomen. De meisjes zit ten in ruime lichte vertrekken aan lange tafels en borduren en naaien aan de hand van ontwerpen en tekeningen. Langs de wanden han gen de gereedgekomen koorkappen eri kazuifels, waaronder fraaie exemplaren zijn te bewonderen. Het ontwerpen van de tekeningen en modellen vraagt een gefundeerde en uitgebreide kennis van de litur gie en een byzonder artistieke smaak. De tekeningen van de sym bolen mogen niet te klein zijn, want de waarde van een koorkap schuilt niet alleen in een decoratiave uit voering, maar vooral in een dui delijke afbeelding van de voorstel lingen. De misgewaden moeten tot in de verste uithoeken van het kerkgebouw zichtbaar zyn. Het bewerken van de tekeningen vraagt veel tijd; met prachtig ge kleurde draden en goud- en zilver stiksel, weet men in de ateliers bij zondere harmonische kleurcombi naties op de fuwelen en zijden stof fen aan te brengen. Het werk voor de meisjes op zich moge misschien eentonig zijn, omdat elk vaak een bepaald onderdeel van het geheel onder handen heeft, het uiteinde lijk resultaat geeft voor allen, die aan de vervaardiging hebben mede gewerkt, een grote voldoening. En vooral wanneer men bedenke, waar toe de kostbare tooi straks zal die nen; tot meerdere eer en glorie van God en tot een verhoging van de plechtige stemming bij de consacre rende priester aan het altaar en de gelovigen, die met hem het Heilig Offer opdragen. AANBESTEDING BEEMSTER Door architect W. M. Schuitemaker uit Purmerend werd dezer dagen ondershands aan besteed de bouw van een woonhuis" aan het Zuiderpad in opdracht van de heer C. v. Baas. Uitgenodigd wa ren de fa de Wed. G. Notenbos uit Castricum die inschreef voor 11.750 gulden, N. P. Brinkman en Zn Purmerend f 11.750 en Jn v. Wave- ren Zuiderwoude f 11.447 aan wie het werk is opgedragen. Voor het zoeken van een betrekking of het kopen of overnemen van een zaak kunnen gedemobiliseerden gratis adverteren. Bij het opgeven van zulke advertenties moet men ver melden: naam, adres, datum aankomst Nederland en de naam van de boot. Opgaven te zenden aan het bureau van dit blad. DIRECTIE Hieronder slechts een greep uit onze zeer grote collectie J» BOUCLé LOPER, 50 cm br„ p. mtr 8.25-6.75-3.95 WILTONLOPER, 50 cm. breed, prachtige dessins per meter 11.85-10.95 Dito, 70 cm. breed 15.90-14.95 HOLTAPKARPETTEN, 12 els, div. dessins 85.75-67.50 WILTON KARPETTEN, 12 els, zuiver wol, mooie kleu ren 195.00-129.50 16 els276.00-156.25 AXMINSTER KARPETTEN, zeer speciale aanbieding gegarandeerd huiskamerkarpet 12 els 175— 16 els 195— 20 els 245— COCOS LOPER, grote sortering vanaf 50 cm. breed 2.65 70 cm breed 4.50 100 cm breed 6.25 AFGEPASTE GLASGORDIJNEN prachtige collectie, vanaf 90x 210 m. kant en entre-deux 4.50 MARQUISETTE, 90 cm. breed, per meter 2.75-2.25-1.55-1.40 WEEFSTOF OVERGORDIJNEN 120 cm. breed, per meter 4.95-4.25-2.95 GORDIJN DAMAST, pracht sortering, 120 cm. breed per meter 6.50-5.95-4.95 HANDWEEFTAFELKLEDEN, 140 x 170 22.50-18.50-11.40 MOQUETTE TAFELKLEDEN,"" Perzische dessins, 140 x 170 69.50-52.50-29.50 CRETONNES, 120 en 80 cm. br., zeer mooie dessins, p. mtr. 9.00-5.95-3.60 SLAAPKAMERKLEEDJES, dubbelzijdig, ziiiver wol 50 x 100 15.50 60 x 120 19.65 CHINA MATTEN 140 x 180 6.95 160 x 230 12.75 180 x 230 15.75 230 x 280 22.50 DUBBEL BOUCLé TAPIJT, 100 cm. breed, zeer solide, per meter 5.65 BEDRUKT LINOLEUM, 200 cm. breed, pracht kwali teit, per meter 8.90 LINOFELT, 200 cm. breed,- onverslijtbaar, in 8 kleuren, per meter 9.80 BALATUM, 200 cm. br. in alle kleuren 2.50 Dito, in 183 breed 2.35 JASPé TAPIJT, pracht kwaliteit 70 breed, per meter 17.75 100 breed, per meter 24.50 GORDIJN VELOURS, 120 cm. breed, in diverse kleu ren, per mtr 15.90-14.30-11.95 Twee compl. radio-shows in één programma Medewerkenden: GER DE ROOS en het DE DRIE MUSKETIERS ROLAND WAGTER TOBY RIX DICK HARRIS en o.l.v. BOER BIET met proatjes van Gait Jan Kruutmoes WOENSDAG 12 APRIL 1950 8 uur Toegangsprijs(zen) f 2.en f 1.50. Belas- tig inbegrepen. Kaartverkoop en plaatsbespreken: op 11 en 12 April van 11—1 uur aan de zaal. is de Vrij van Tij- en nummerbewijs. Sierlijk eenvoudig, licht lopend. Kanaalkade 3, tel. 4332 ALKMAAR Hoofdagent: SAROLEA, N.S.U., ZüNDAPP, KAPTEIN AMERIKAANSE VULLING KWASTEN IN HUUR Meer dan 300 soorten voorradig. ALLEEN: VERDRONKENOORD 103 Achter de Vismarkt Tel. 3463 SINDS 1902 VAKLUI Bij vonnis van de Ar rondissementsrechtbank te Alkmaar d.d. 23 Maart '50 is ALBERTUS DE WIT, landbouwer te Stompetoren, gemeente Schermerhorn op eigen verzoek onder curatele gesteld. Alkmaar, 6 April 1950 De Officier v. Justitie i' Mr. J. C. V. MEISCHKE 'f IS ONZE ZAAK WEGENS STERFGEVAL ?-.v -tvi'A-v Oudegracht - Alkmaar DE BURGEMEESTER VAN ALKMAAR brengt ter' algemene ken nis dat de kosteloze inen ting tegen koepokken in de maand April zal plaats vinden op MAANDAG 17 APRIL a.s. De Burgemeester voornoemd, WYTEMA. Grootste keuze GRASPERKSCHEERDERS van de beste buitenlandse fabrikaten met volledige garantie! Het adres voor particulieren en vak lieden. O.a. 12" machine met 5 messen en bronzen lagers. Engels fabr. slechts f 32.50 ->ivL. IJZERHANDEL - DIJK - ALKMAAR - TeL 2706 BREEDSTRAAT 33 TELEFOON 2201 TWEEDE PAASDAG AANVANG 7 uur Wij konden hiervoor enga geren één van de beste Nederlandse Dansorkesten: VERLENGD SLUITINGSUUR PAAS-PROGRAMMA LEIF ERICSON en GALE SHERWOOD in: (H.A.F.B.O.-film) Een uitermate spannende film zich afspelend in het land van mysterie Afrika UITGEBREID VOORPROGRAMMA 'Dagelijks 8 u. Beide Paasdagen 2, 5 en 8 u. Toegang 14 jaar DINSDAG GESLOTEN Telefoon 3103 PAAS-PROGRAMMA YVONNE DECARLO, GEORGE BRENT in met BRODERICK CRAWFORD ALBERT DEKKER e. v. a. Leeftijd 14 jaar. Voorstellingen dageliiks om 8 uur. Zaterdae 7 uur en 9.30 uur. Beide Paasdagen 2, 4.30, 7 en 9.30 uur. Woensdag 2.30 uur matinée DINSDAG ALLE THEATERS GESLOTEN! OOK DRUKWERK met TEL. 4243 - K 2290 MAKEN WIJ GOED EN VLUG GEREED!! PAAS-PROGRAMMA ESTHER WILLIAMS, PETER LAWFORD. JIMMY DURANTE. XAVIER CUGAT in in Technicolor Toegang: 18 jaar Aanv. der voorstellingen dagelijks om 8 u. Zaterdag 7 uur en 9.30. Beide Paasdagen aanvang der avondvoorstellingen 7 uur en 9.30. Woensdag 2.30: Matinée. Dagelijks telef. 3641 tussen 11 en 1 uur. Zondags uit sluitend vanaf 1.30 uur. Beide Paasdagen speciale familie- matinée om 2 uur en 4.30 uur van de oerkomische film: met STAN LAUREL en OLIVER HARDY In ons bij programma enige tekenfilms Toegang alle leeftijden, tot 14 jaar alléén onder geleide. DINSDAG ALLE THEATERS GESLOTEN! Tel. 2609 PAAS-PROGRAMMA ROY ROGERS in met: „The Sons of the Pioneers" en het wereldberoemde paard TRIGGER Voorstellingen elke avond om 8 uur; Zater dagavond 7, 9.30 uur. Beide Paasdagen 2, 4.30, 7 en 9.30 uur. Woensdagmiddag 2.30 uur DINSDAG GESLOTEN Toegang tot 14 jaar onder geleide

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 5