Van Burgerbrugnaar Invercargill TOEI ,K.N.I.L.-ers zullen het goed hebben Consecratie van nieuwe kathedraal in Teheran Van toen er nog schuilkerken waren CINEMA PRIJSNO PAAR DE ALKI PAARD! Nederland verwerkt een kleine volksverhuizing 180.000 mensen moeten onderdak Nieuw-Zeeland: God's eigen tand 't Lijkt op Holland Kerkvervolging in Lithauen De Marialiefde sterft nooit AL Alcmaria Vict Volewijcker Amsterdams MET HEI PAGINA 4 VRIJDAG 4 AUGUSTUS 1£50 (Van een onzer verslaggevers) Twee weken is het gezin van sergeant-majoor Jacobs nu in Nederland. De vader is een donker behaarde, licht gekleurde Javaan, die met zijn jonge vrouw van de „Atlantis" is gekomen. Nauwelijks in de kazerne in Woerden, is de vrouw in de kraamafdeling opgenomen en juist dezer dagen is hun tweede kindje geboren. Op de tweede verdieping van de grijze kazerne staat een begonia prachtig donkerrood te bloeien, er ligt wat speelgoed van Alexander op de vloer, de kleine peuter, die doodmisselijk van de „Atlantis" kwam, maar die in de Woer- dense lucht heel aardig is bijgekomen. Het kind dribbelt bij zijn vader rond over een vloer, waar ooit soldatenbritsen hebben gestaan en waar nu een keurig gewreven vloerzeil ligt. Door de goede zorgen van wat men in Den Haag met een typisch ambtelijk woord „de coördinatie commissie" noemt, is hier in die grauwe kazerne een klein wonder gebeurd. Het hele gebouw ademt vriendelijkheid. Overal vindt men; in alle bescheidenheid en met wei nig middelen gefinancierd, woon ruimtes van afgesloten kamers, waar KNIL-soldaten met hun ge zinnen z\fn ondergebracht. Overal keurige interieurs met hagelwitte bedden en wat eenvoudige meu belen. Sergeant-majoor Jacobs lacht met zijn brede Indonesische glimlach, die meer de ogen en de witte tanden laat spreken, dan de mond zelf. Hij is gelukkig hier te zijn. In Batavia was de spanning waarin een KNIL- soldaat moest leven, onverdraag baar. „Ons land is in een totale evolutie, die veel op een revolutie begint te lijken. Het wordt erger, in plaats van beter", is zijn oordeel. Hij gaat nu over naar ons Neder lands leger, met behoud van rang en hij vertelt, met woorden die hoe wel zij door een Oosterling worden uitgesproken, toch iets zou willen doen, om Nederland te bedanken voor deze ontvangst. „Mijn vrouw in 'n auto van de legercommandant aan boord gebracht, omdat zij in positie was; ons gezin in Amster dam met waarlijk vaderlijke zorgen opgevangen en hierheen gebracht. Ons huis hier in de kazerne, met de bloemen en met de welkomstgroet van de Woerdense burgers op tafel bij aankomst: het is een bewijs van de prima zorg, die Nederland aan al zijn mensen besteedt", zegt hij ons, wanneer wij hem daar bezig vinden met zijn jochie van dertien maan den, die nog wit ziet om het koffie kleurige neusje van die lange zee reis op een volgepakt repatriërings schip. Club van acht van „zessen klaar". Sergeant-majoor Jacobs is er een van ongeveer veertigduizend die dit jaar in Nederland komen. In een land, dat met overbevolking en vele moeilijkheden te kampen heeft. Ne derland heeft niet geaarzeld voor deze repatriërenden te zorgen met alle liefde en met alle organisato risch vernuft waartoe het in staat is De departementen die er maar iets mee te maken hebben, hebben zich verenigd in die coördinatiecommis sie". Dat zijn er niet minder dan 8. En die 8 hebben samen iets uit de bus getoverd dat er zijn mag. Reke ning houdende met onze schreeu wende woningnood, is er gewoekerd met de ruimte die men voor dit doel kon vrijmaken. Ergens langs de weg van Utrecht naar Arnhem vindt men de prachtige oude villa „Nuova" van de familie de Pesters, met eiken lambrizeringen en al om getoverd in een woonoord voor 20 gezinnen. Een eind verderop, in de Betuwe is het een oud DUW-kamp dat met zijn Zwitserse barakken uitstekend geschikt was voor het opvangen van deze Indonesiërs. In Woerden was het de kazerne, die wij zagen en daarnaast nog een ba rakkenkamp. In Westerbork is on langs het gehele complex dat tijdens de oorlog voor minder menselijke doeleinden heeft gediend, hiervoor ingericht. Het prikkeldraad is ver wijderd en er is een leider aange steld, die het zich tot een eer re kent deze vrienden uit de Oost eens te laten zien hoe ons land zelfs van een oord van verschrikking iets weet te maken, dat er vriendelijk uitziet, waarin de mensen zich óp hun gemak voelen. Er wordt in al deze kampen en huizen centraal ge kookt door een kok die zijn vak verstaat en die beseft, dat men een maag die aan rijsttafel gewend is, niet ineens met erwtensoep met kluif, of stamppot moet overvoeren. „We vyillen werken" Wjj hebben dezer dagen een tocht gemaakt langs al die kampen, waar men KNIL-Soldatenmarinemensen en ook burgers vindt. Hun finan ciële posities zijn zeer ongelijk. De marineman is in Nederland geko men met zijn gage, ook over de af gelopen jaren, volledig uitbetaald in Nederlands geld. De KNIL-soldaat zit met de moeilijkheid, dat zijn sa laris op de Indische begroting druk te. De Indische begroting kan er niet aan beginnen achterstallige ja ren uit te keren en het Indonesische geld is gedevalueerd. Daar staat te genover, dat zjjn gage de laatste jaren belangrijk hoger was, dan dat van de Marine. En de burgers? Er zijn er onder die een modus hebben egevonden om naar Nederland te vluchten, door met verlof te gaan. Zij hebben maar één verlangen: nooit meer terug. Het zijn vaak gouverne mentsambtenaren, zoals de kadas terklerk uit Bandjermasin, die wij in het kamp te Eist spraken. De man was met vrouw en kinderen naar Nederland gekomen, omdat hij sinds een jaar door de mannen van de Republiek onderdruk werd gezet. „Wat denkt U hier te gaap 'doen?" vroegen wij hem. „Ik weet het niet" was het antwoord. „Geld heb ik niet. Ik zal zien werk te vinden." „Werk in een land dat al bijna 100.000 werklozen heeft?" „Zou het niet mogelijk zijn, dat ik naar Nieuw Guinea wordt uitge zonden?" „Waarom is U daar dan niet heengetrokken van Bandjermasin uit?" „O, neen, alstublieft niet, ik moet er door Nederland naar toe worden gezonden. Ik zou er niet graag zo maar als emigrant op de bonnefooi naar toe willen gaan. Dan is Nieuw Guinea beslist een gevaarlijk land. Maar wanneer ik door de Neder landse regering wordt uitgezonden in een ambtelijke functie, dan zou er zeker een bestaan in zitten. Nieuw Guinea is geen land voor avonturiers. Wel voor een goed ge leide en gefinancierde emigratie... Zo zjjn er al velen hier; zo zullen er nog duizenden komen. Wy hou den ons hart een beetje vast voor de eerste wintermaanden die deze men sen. die de hardheid van ons kli maat niet kennen, hier straks zul len moeten doorstaan. Maar de heer Van Ringen, die de verantwoorde lijkheid heeft voor de inrichting en verzorging van de kampen, is daar heel gerust op. „Zij zullen het in hun huisjes warm hebben", zegt hij met grote beslistheid. Wanneer men ziet hoeveel problemen van huisves ting in bliksemtempo reeds door hardwerkende ambtenaren voor deze mensen zijn opgelost, dan wor den wij met de heer Van Ringen op timistisch. De repatriëring uit Indo nesië, die op een kleine volksver huizing begint te lijken in totaal rekent men al op 180.000 mensen - wordt volgens een zeer goed plan uitgevoerd. Tot dusver zijn er nog geen klachten, of het zou de klacht van de vroedvrouw in Woerden moeten zijn, die met spijt in haar stem zei: „Daar zit ik nou. Bijna geen baby's worden er meer gebo ren. De „Atlantis" heeft alles voor mijn neus weggepikt..." Bertha de Hertog, het dertien-jarige Nederlandse meisje, dat door een beslissing van het Hof van Appèl in Singapore ahn haar Maleise verzorgster Aminah werd toegewezen, is Dinsdag avond in het huwelijk getreden met de 21-jarige Maleise onderwijzer Manssor Abibi. Na de huwelijksceremonie volgens Islamietische ritus. n Op het station van Invercargill werden we verwelkomd door enige heren van 't Labour and Employ ment Office, door drie Hollandse jongens en twee Hollandse dames. In de dagbladen hadden ze van onze komst gelezen en ze hadden de moeiite genomen om hun land genoten te komen begroeten; iets wat ons zeer aangenaam was. We konden eens informeren naar onze nieuwe omgeving. De jongens wa ren rechtstreeks van Holland hier geikomen en waren hier reeds ze ven maanden. De dames reeds eni ge jaren, waarvan een dame in een hospitaal werkte en de andere ge trouwd was. Door de uitstekende organisatie, die we gedurende de gehele reis ondervonden hadden, was ook m'n toegewezen farmer met zijn vrouw en drie kinderen aanwezig, om me af te halen. Na de kennismaking ging het nu spoe dig naar m'n nieuw tehuis, wat ongeveer 60 kilometer van de stad Invercargill ligt. Schapenfarm Het is een schapentarm, groot twee honderd hectaren, en waar op ongeveer zestien honderd scha pen worden gehouden. Veel bouw land voor wintervoer voor de scha pen, meestal bestaande uit knol rapen en deze gemengd met gras zaad gezaaid. Het werk bestaat dus ook veel uit tractorwerk zo als ploegen, eggen, zaaien enz. Bij na iedere farmer heeft hier een of meer tractoren. Het schapen sche ren gebeurt overal electrisch door de speciale schapenscheerders die ieder jaar weer terugkomen zoals in Nederland het geval is. Deze echter scheren er ongeveer hon derd en vijftig per dag ieder. Het is dan een drukke tijd op de farm, want als de vacht van het schaap is afgeschoren, wordt deze uitge spreid op een tafel van latten. De fijne woldeeltjes vallen er door en worden later gebaald. De vacht zelf wordt ontdaan van vuile randen en daarna opgerold en in de peirs gedaan om gebaald te worden. Ondertussen wordt ook het afval-wol nog eens gesorteerd en in speciale vakken gedeponeerd, om later eveneens gebaald te wor den. Sommige farmers maken ook veel werk van het opschonen der lammeren (sommigen scheren deze ook), voordat deze naar de vlees- vriesfabrieken gaan. Hier gaan meest alle lammeren heen, die niet worden aangehou den. Deze fabrieken, waarvan er ongeveer tien in Southland zijn, 28 studenten, allen lid van de Wereldraad der Kerken, en afkomstig uit de Verenigde Staten, Engeland, Nederland, Zwit serland, Frankrijk, Denemarken en Duitsland zelf, helpen aan het herstel van het in de oorlog zo zwaar beschadigde Elizabeth ziekenhuis te Berlijn. Een groepje studenten bezig met het opruimen van puin. verwerken er soms meer dan tien duizend per dag. De werkzaamhe den bestaan voorts uit het nazien van de afscheidingen (omheinin gen)), die door het land lopen, want al het land is bijna gedrai neerd, zodat èr maar heel weinig sloten zijn. Het hooi wordt veelal op het land in balen geperst. De dagindeling van een emigrant is globaal genomen als volgt. Zes uur opstaan en melken. Iedere schapenfarmer heeft n.l. wel enige koeien. Het ontbijt is om zeven uur, waarna het landwerk wordt verricht. Onder deze werkzaamhe den moeten ook de reparatie en 't onderhoud aan gebouwen, machi nes enz. worden gerekend. Om 12 uur volgt de lunch en daarna tot 6 uur weer landwerk, of indien de emigrant op een melkyeebedrijf geplaatst is, dan tot het avondmel- ken. Dit gebeurt bijna overal elec trisch. De melkvee-bedrijven wor den hier in het Zuiden wel uitge oefend, maar zijn vooral geconcen treerd langs de Westkust van het Noordeiland, o.a. in Taranaké en verder rondom Hamilton in het binnenland (Waikatoj. De tuin bouw is bijna geheel in handen van Chinezen en Maori's, Deze laatsten vormen de oor spronkelijke bewoners van New Zealand. Sociale voorzieningen De sociale voorzieningen zijn goed en de wet eist van elke werk gever, dat hij verzekering aangaat tegen ongeval. Op elke twaalf we ken heeft men tenminste recht op twaalf vrije dagen met behoud van loon. Op de melkvee-bedrijven bestaat er echter wel eens verschil tussen theorie en praktijk. Wat de lonen betreft, deze worden vastge steld. op ongeregelde tijden her zien en getoetst aan de kosten van levensonderhoud door het Arbitra tion Court. De regering bevordert echter ten koste van alles de binnenland se industrie en daardoor zijn de kosten van sommige artikelen hoog. Vooral de kleding is duur; zeker 307» hoger in vergelijking met Nederland. De lonen zijn ech ter veel hoger en rekent men in Nederlands geld en vergelijkt men met Nederland, dan zijn de lonen hier zeker twee- a driemaal hoger. De scholen zijn voor het meren deel Staatsscholen en het onder wijs op de lagere scholen is gratis. Op het platteland brengen zono dig bussen de kinderen van en naar school. De ongehuwde emi grant (zoals de meesten) woont meestal in een klein huisje bij dé farm. Iets wat m. veel beter is dan in Nederland, waar de onge huwde arbeider, die bij een boer intern is, steeds over de vloer is. Het is roor beide partijen veel vrijer, zoals het hier gebruikelijk is. Wanneer een emigrant geplaatst wordt, dan wordt dit huisje wel degelijk gecontröleerd, of het wel aan de gestelde eisen voldoet. (Dit geschiedt door 't Labour and Em ployment Office) Een geval is mij bekend, dat een emigrant wegens 't niet voldoen van deze z.g. „hut" overgeplaatst werd naar een ande re farmer. Vrijdag is de algemene inkoop dag en §aan vele farmers naar het dichtstbijzijnde plaatsje van enige betekenis om inkopen te doen. In dien dit des avonds gebeurt, kan de emigrant meestal meegaan. Het is n.l. veelal de enige gelegenheid om „er eens uit" te gaan, want zolang de emigrant zelf nog geên motorfiets of autootje heeft, zijn de afstanden te groot en het land te heuvelachtig, om op de fiets er op uit te gaan. Vrijdag is ook de enige dag dat de winkels tot ne gen of tien uur geopend zijn. Za terdags en Zondags is alles geslo ten, zelfs de café's en dit is wel iets, waar een Hollander aan moét wennen! New Zealand maakt een prettige Indruk op de emigrant uit Nederland. Het is bijna negen maal zo groot als Nederland en heeft slechts één vijfde van het aantal inwoners van Nederland. Het klimaat Het klimaat kan voor Nederlan- worden gekwalificeerd. Komt in het uiterste Noorden grondvorst practisch niet voor, in het uiterste Zuiden kent men zeer zeker de winter, zij het dan ook een vrij zachte, zodat het vee niet behoeft te worden gestald. De twee eilan den. waaruit New Zealand bestaat, worden gescheiden door de Cock- straat. Het Zuider eiland bestaat uit een bergrug, welke van Noord naar Zuid langs de fjordachtige kust loopt. Ten Oosten van deze rug ligt een heuvelland, dat gro tendeels dient voor schapenhoude rijen en waar mogelijk voor ver bouw van tarwe. Tarwe en zuivel vindt men echter vooral op de „vlakten", zoals deze voorkomen bij Christchurch, Invercargill en Op enkele andere plaatsen aan de Noord- en Westkust. Het Noordereiland is een eiland met een bergachtig hart, met er omheen een heuvelland en golven de streken, waarop landbouw kan worden uitgeoefend. Hier treft men ook vulkanen, geysers, solfa- taren enz. aan. New Zealand, dat van Noord naar Zuid ongeveer duizend mijl bedraagt, bevat alle variëteiten van natuurschoon, uit gezonderd woestijngrond. Behalve de grootse alpen met pieken, die door de beste bergbeklimmers be stegen worden, bevat het ook een weelderige plantengroei, zoals reusachtige bomen en boomvarens en andere bosflora. Er zijn ook prachtige meren, soms temidden van hoge bergen en meer dan zes tig mijl lang. Er is gelegenheid voor skieën op de met eeuwige sneeuw bedekte hellingen van Na tional Park, de Hermitage en de Mount Egmond. Zo ook prachtige jaehtgelegenheden op herten en al le andere soorten wild. De forellen visserij kent hier vangsten van wereldrecord voor maat en gewicht. New Zealand heeft zijn industrie ën en prachtige steden, met gebou wen waarop het trots kan zijn en waarvan men bij het aanschouwen, moeilijk kan indenken, dat een weinig meer dan honderd jaar ge leden de eerste blanke kolonisten hun huizen maakten uit de New Zealandse bossen. De bevolking bestaat voornamelijk uit Britten, die zich New Zealanders noemen. Het natuurlijke ras, de Maori's, treedt meer op de voorgrond, dan enig ander gekleurd ras ter we reld; bekleedt belangrijke posities in het landsbestuur en kan even zo een minister-rang bereiken. Nu nog bij vele gelegenheden behoudt de Maori de schilderach tige kentekenen van zijn voorva deren; zo blijft hij een volledig deel van het land, dat de New Zealanders „Gods eigen land" dur ven noemen. TEHERAN (K. N. P. Onlangs werd de nieuwe kathedraal voor de Geünieerde Kerk van de Chal- deeuwse ritus te Teheran, hoofd stad van Iran (Perzië) geconsa creerd. Met de bouw van de ka thedraal, die is toegewijd aan de H. Jozef der Chaldeeërs, werd be gonnen in 1945 onder leiding van de Tsjechosiowaakse architect H, Suva. De Sjah van Iran was officieel vertegenwoordigd bij de plechtig heid, die werd verricht door de Chaldeeuwse patriarch van Baby- Ion, mgr. Joseph VII Ghanima. Ook de Apostolische Delegaat in Iran, mgr. Paolo Pappalardo, ver schillende katholieke bisschoppen vertegenwoordigers van de rege ring en de ambassadeur van Irak te Teheran waren aanwezig. 5000 katholieken. In dit land, ons zo bekend uit de geschiedenis van het Oude Tes tament, o.a. van Abraham, werd volgens de overlevering 't Chris tendom gepredikt door de aposte len Simon, Judas Thaddeus en Thomas. Van den beginne werd het Christendom er hevig ver volgd. Op het einde der 5e eeuw kreeg de ketterij van het Nesto- rianisme er grote aanhang en heeft er sindsdien stand gehouden. Ook zij werden er vervolgd door de Mohammedanen, die er het Christendom grotendeels uitroei den, zodat Iran nu zo goed als geheel islamietisch is. Nestoria- nen zijn er nu nog 30.000, de ka tholieken zijn slechts klein in aantal en wel 5000. Deze 5000 katholieken behoren niet allen tot dezelfde ritus, doch zijn wel met Rome geünieerd. Te Ispahan zetelt een geünieerde Ar meense Bisschop, mgr. J. B. Ap- car. Dit patriarchaal vicariaat werd opgericht in 1850. Ongeveer 2500 katholieken zijn van de Ar meense ritus. Tot de Latijnse ri tus behoren 2000 katholieken. In 1918 werd onder de katholieken een vreselijke slachting gehouden, waarbij ook mgr. San tag en 19 firiesters als slachtoffers vielen, n 1939 werden alle scholen door de Islamietische regering overge nomen, waardoor de katholieke missie haar voornaamste middel tot uitbouw en uitbreiding verloor. Nederlandse geestelijken De katholieken van de Latijnse ritus behoren tot het aartsbis dom Ispahan, bestuurd door de Apostolisch Administrator mgr. P. Pappalardo, die tevens de func tie van Apostolisch Delegaat waarneemt. Dit kerkgebied van de Latijnse ritus werd heropge richt in 1629 en tot aartsbisdom verheven in 1910. Dit werkelijke missiegebied is toevertrouwd aan de Lazaristen, waaronder ook 3 Nederlandse Lazaristen werken. Zij besturen een seminarie te Rez- zaych, dat vorig jaar eerste in heemse priesters afleverde. Katholieken van de Chaldeeuw se ritus, waarvan mgr. Jozef VII Ghanima patriarch is, met zetel te Babylon (Irak) zijn er zeer weinig. Dit patriarchaat werd op gericht in 1553. De consecratie van de nieuwe kathedraal mag een hogtepunt heten in het moeilijke katholieke leven in Iran en geeft misschien goede hoop, dat een bloeitijd aanbreekt. VERKLARING VAN VATICAAN VATICAANSTAD, 3 Aug. (Reu ter). De Lithausche katholieken moeten 65 cent belasting betalen, wanneer zij de kerk willen be zoeken, aldus een bericht, dat Donderdag door het Vaticaan is gepubliceerd. Volgens dit bericht, is de kerk vervolging in Lithauen in volle gang; kerken moeten op een af stand van tenminste zeven kilo meter van elkaar liggen, collectes voor het herstel van kerken ziin verboden, en kerkdiensten mogen slechts 's morgens vroeg gehou den yvorden. GRIEKENLAND WIL TOETREDEN TOT ATLANTISCH PACT j ATHENE, 3 Aug. (Reuter) Gene- raai Piastiras, de Griekse minister president en minister van buiten landse zaken, heeft Donderdag een vertegenwoordiger van Keuter te Athene medegedeeld, dat de Griek se regering haar vertegenwoordi ger bij het Ministerscomité van de Raad van Europa, heeft opgedra gen zich terdege op de hoogte te stellen van het verloop van alle besprekingen van de raad over de samenwerking in het kader van het Noord-Atlantische Verdrag, „Da wens van Griekenland om dit verdrag ook te kunnen onder tekenen werd reeds tot uitdruk king gebracht door zijn aanvrage om het lidmaatschap der Atlanti sche Unie, die werd gedaan bij het tot stand komen van het Atlan tische Pact. Tot nu toe is Grieken land echter niet in de gelegenheid gesteld, toe te treden als lid der Atlantische Unie", aldus premier generaal Piastiras. Dr Tingfoe F. Tsiang, de verte genwoordiger van Nationalis tisch China bij de Veiligheids raad, van wie Rusland eist, dat hij zijn plaats inruimt voor een vertegenwoordiger van communistisch China. Er is wel eens gezegd, dat de katholieken in Friesland en Groningen en in de kop van Noord-Holland, ook al hebben alles voor hun geloofsovertuiging over, moeilijk warm te krijgen zijn. Hun godsdienstzin is practisch en voor bijzondere devoties, zoals tot de H. Maagd, is bij hen weinig plaats. Er mag misschien iets van waar zijn, maar in zijn geheel gaat dit toch niet op. De kinderlijke verering van de stijve Noorderlingen voor de H. Maagd is vooral echt vurig en toen de zeer gedisciplineerde hervormingsbeweging in het Noorden alles in zijn verkillende greep dreigde te verstikken, bleef de liefde voor Maria als iefs onaantastbaars bestaan. In dit schetsje willen wij oude vergeelde documenten laten spreken over de hechte Marialiefde, die ook in deze Noordelijke streken nooit uitgestorven is. O. L. Vrouw van Zevenwouden De protestante Friese geschied schrijver Winsemius Vertelt in zijn kroniek enkele markante bijzonder heden over een oud Mariabeeld in een kapel nabij Bolsward. Bij het Friese landvolk stond deze Ijeaf- frouw hoog in ere en van heinde en verre kwamen zij dan ook naar deze kleine kapel om aan Maria allerlei gunstbewijzen te vragen. Op de Zondag voor Pinksteren werd dit beeld vanuit de kapel in een plechtige processie door de straten van de oude stad gedragen en dan was het er altijd feestelijk. Win semius vertelt verder, dat het beeld bij de overgang van de stad is ver brand. De overlevering verhaalt echter dat het beeld wel op de brandstapel is terechtgekomen, doch er weer is afgesprongen en in de stadsgracht is terecht gekomen. Het werd daar rechtop in het water drijvende door een katholieke schipper gevonden. Deze heeft het enige tijd verborgen gehouden en toen aan de geestelijkheid gegeven. Wat er van waar is, kan men niet met zekerheid achterhalen. Maar een feit is het, dat de pries ters in Bolsward, die iets over het parochieleven durfden op te teke nen, weer spreken over de oude Madonna. Waarschijnlijk was deze Lieve Vrouwe altijd in ere, maar pas onder pater Mathias Chiney (16651700) durfde men er weer over te schrijven. Hans Hansen Bruinsma, burger ende biersteecker binnen de stede van Bolsward, leg de de wonderen, die door dit beeld zijn geschied in 1653 vast, door een opsomming van de mirakelen te geven in zijn handschrift „Van zekere beschrijvingen van Teikenen ende miraculèn die geschied zyn neffens het beeld van den God- barende Maget binnen Bolsward, geschreven uyt een oud boeck be- hoorende tot dat zelfste cappelleken ders als buitengewoon aangenaam van onse lieve Vrouw", Maria van Jesse Dit wonderbeeld was niet een uitzondering. Bijna iedere stad of dorp kende zijn eigen Madonna en hoewel er velen verdwenen zijn, zijn er toch enkele nog bewaard. In Leeuwarden vereerde men Maria van Jesse, een zinspeling op het geslacht waaruit de Christus is voortgekomen. Dat beeld bleef ook gespaard en de Dominicanen van Leeuwarden, die een grote rol in de missie van Friesland hebben ge speeld, plaatsten het in hun huis kerkje en stimuleerden de verering van deze Madonna door de gelovi gen. In Hoorn kende men de Nood Gods en nadat het op geheimzin nige manier van de stadhuiszolder, waar het met andere beelden was opgeslagen, verdwenen was, kon men het in de zeventiende eeuw weer terugvinden in de FranciS' canenstatie De Drie Tulpen. Ook in de moeilijkste jaren van de Katholieke Kerk werd de Mei maand met bijzondere feestelijk heden ingezet. Op de avond voor de eerste Mei werden de Meivuren ontstoken en trokken de jongens en de meisjes in hun Zondagse kle ren met bloemen getooid het vrije veld in. Men noemde dit Mei nachten. Ofschoon deze volkse in zet van de maand Mei eigenlijk de viering was van de uiteindelijke overwinning van de zomer, kreeg het vooral in de middeleeuwen een mariaal karakter, vooral In het Noorden. Bij voorkeur werdén dan ook Marialiedercn bij deze uittocht gezongen. Dr. Eelco Verwijs heeft in zijn bloemlezing uit middel- Nederlandse dichters een vers op getekend, dat gezongen werd in de kop van Overijgel: „O weerde bruut der weelde, U lof is ewich lanc Maria, edel sonne, Ie mach u geven prys, Ghi syt een suver Blomme, Rose des paradys". De predikanten protesteren In Groningen en Drente, waar men een grote eerbied had voor de allerheiligste Maagd had de landstreek Drente het beeld van Maria niet als haar wapenschild? was het Meinachten nogal inge burgerd. En ofschoon de leiders van de nieuwe religie deze feestelijk heden als afgodische papistery ver afschuwden, konden zij toch niet beletten, dat overal Maria ter ere Mei-avondspelen werden gehouden. De predikanten waren zeer ont stemd en Op de synode van 1601 te Enerum werd de volgende reso lutie met algemene stemmen aan genomen: „De festis bacchanalibus et floralibus alsse vastelavents und meyaventsspeelen to gebruicken ys im synodo geresolvirt, dat darum die staten tho ersoecken sin sol- liches durch mandaten aff tho schaffende." De stem van de synode was echter als van een roepende in de woestijn. Verschillende malen werd de klacht tegen deze verre gaande paapse stoutigheden, waar aan ook eigen gemeenteleden deel namen, vernieuwd, maar telkens zonder resultaat. Op 1616 werd op de grote synode te Appingedam nogmaals verklaard: „Deputati sy- nodl relateren, dat dat blakeren op Meyavont mochten worden ver boden." Men wildé het even flin ker aanpakken, en inderdaad, nu had men succes. Langzaam ver dween dit gebruik uit het volks leven. De Jezuïeten volgen een andere richting Had de nieuwe religie dan einde lijk overwonnen? Was het haar dan gelukt de hechte Marialiefde van het volk stuk te slaan? Verre van daar. Maar in het begin van de zeventiende eeuw ontwikkelde de godsvrucht voor dè Heilige Maagd zich in een andere richting. De Marialiefde was vooral in Fries land en Groningen echt uiterlijk geweest; zij was niet opgebouwd op een hechte overtuiging omtrent de betekenis van de Heilige Maagd. De Jezuïeten, die vooral in de mis sionering in het Noorden een grote rol gingen spelen, voelden, dat zij de Marialiefde op hechtere basis moesten gaan vestigen. De gelovi gen moesten niet alleen Maria ver eren, zij moesten haar vooral in haar deugdenleven gaan navolgen. Daarom was het nodig zich hecht aaneen te sluiten en zich vrijwillig onder. Maria té plaatsen. DaaroPn richtten zij, aldus deelt de superior Johannes de Brier aan Rome mede, overal broederschappen op ter ere van Onze Lieve Vrouw van Fóy, Of de Madonna uit dé eik, waarvoor de missionarissen een bijzonder heiligdom stichtten te Haastrecht en ter ere van Onze Lieve Vrouw van Sc**irpenhêuvel. Het Friese volk, dat van een degelijke gods vrucht hield, volgde de paters en in de Jezuietenstaties in Groningen en ommelanden, Leeuwarden, Har- lingen, Joure, Hoorn, Enkhuizen en Alkmaar kwamen deze godsdien stige verenigingen tot grote bloei. De diepere godsvrucht tot de Heilige Maagd deed zelfs te Heiloo in de nabijheid van Alkmaar een bedevaartsplaats ontstaan. Heime lijk zochten de mensen op puin hopen van het Nood Godskapelle tje naar een contact met de zoete lieve Vrouw en in de donkerste dagen van de hervorming zagen zij haar beeltenis in de puinen staan, veel schoner dan in de tijd voor de hervorming. Fanatieke calvi nisten die daar iets van hoorden, vernietigden de laatste resten van dat oude kapelletje, maar Maria liet hare vereerders niet in de steek. Op de plaats waar men het beeld had gezien, ontstond een bron en ai spoedig begrepen de mensen, dat aan dit water een wonder dadige kracht was verbonden. En in de moeilijke jaren, toen men alles wat met Maria in verband stond, als de meest verfoeilijkste afgoderij verafschuwde, groeide daar in Heiloo een bedevaartsoord als de meest sprekende getuigenis van de waarheid dat de Maria liefde nooit kan sterven. Een oud Marialied Het zou te ver voeren om alles waarin de Marialiefde in de don kerste jaren van onze kerkgeschie denis spreekt, op te sommen. Wij willen alles samenvatten in het oude smeeklied, dat het Noord hollandse boerenvolk, bij de puin hopen van Maria's heiligdom te Heiloo, geknield in het gras, de reine Maagd toezong; Capelle soet, daer gheen gheschemer noch duyster is, En daer de blaeu gestarnte hemel, gewelsel is; KrUyden en bloemetjens, tackjens en tiertjens Zyn 't kerck-cieraet; Ja selfs musyeken vliegende diertjens Lof, uwer waert. Geef dat myn suchtjens U ghenaken, Eer ick vertreck! Laet deze tranen kenbaar maken Myn ziels-ghebreck! Ghy weet doch wat er van noode sal wezen, Om 't eenemael, Naar lyf én ziel te zyn genezen Van alle quael. (Kronenburg, Maria's heerlijk heid in Nederland; Jezuietenversla- gen, Arch. Aartsbisdom Utrecht, Deel LIX; Ter Gouw, Volksverma ken; R. Burgese, De statie der paters Minderbroeders te Bols ward.) Alkmaar B. VOETS, kapelaan GESLAAGD ALKMAAR. Voor h examen-A van de Ned. Leraren in de Engelse ta nia" te 's-Gravenhage sla Dien Hop, mej. Maartje mej. Grietje E. Brands, Alkmaar. Voorts slaagde voor c de heer Jean R- Lemette eerder te Bergen a. Zee afc-adspiran'] kampioen in vi ALKMAAR. De van A.F.C., die reeds d het NKS-Zomerkamp te goed figuur sloegen he kunnen handhaven en pioen geworden in de af Burgerlijke Sta ALKMAAR. Gebor dv G. A. Brouwer en Bennekom; Anna G. d Biersteker en A. Porteg mina J. M. dv J. D. T( M. Velseboer; Lucas F M. M. van der Hoeven Sadée; Gerardus J. P. en J. de Wit, Rudolf C. van der Pol en A M. 1 Ondertrouwd; Johan 1 en Catharina de Jong Kaldenbach 25 jr. en 25 jr. Arie van Vliet 21 tronella Bakker 26 jr. Arp 38 jr. en Guurtje jr.; Cornells Hessing 23 da Veis 18 jr. Nicolaas 27 jr. en Elisa W. M. de Overleden: Maria P. 70 jr. geh. met W. van Klaas Jong oud 79 jr Bakker. ZATERDAGAVONI Seizoenkaarten terrein verkrijg Gevonden voorw 16 JULI TOT EN ME' 1 Gedeponeerd aan van Politie te Alkmaa: te bevragen op Maarn dag en Vrijdag van 11 680. kindermanteltje; regenkleding; 682. bi monnaie met inhoud; tels aan ring; 691. br schoen; 695. sleutel; bord; 703. contactsleute auto; 704. dames zomer 705. gewichtje 50 gr; derschoentje; 708 dut tas, inh. fietspomp; 71 711. sleutel; 723. mell herenschoen; 725 zo damesportemonnaie; tel in étui; 736 rode met inhoud; 738. regenj cé dameshandschoen; krans; 746. bruine alpir ze' pet; 749. beige alj breide das; 266. kin 2 breinaalden; 768. tje; 277. rechter kin< 280 hondenhalsband 283'. vulpen; 285 br. tje; 288. dop van benz drinkfles; 794. ceintui deelte van kunstgebit windjack; 801 gumm gummi bal. 2. Als gevonden aan van Politie aangegever TeL 2441 TEL. 2609 (Come to the Stat Met: LORETTA Een sympathiek van twee oi Voorstellingen dagavond 7 en 9.30 uur. Woi Toegani BIEFSTUK BIEFSTUK ROSBIEF BAKLAPP RIBLAPPE MAGERE DOORREC GEHAKT METWORS ROOKVLE .1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 4