Is het Katholicisme totalitair?" Luchtvaart in overgangsstadium Wat een Russisch dagblad in New York ervan zegt ROND HEIDENSE CHAOS en christelijke opbouw RADIO Mening van dr. Plesman /l/iuqv(in Het Verre Oosten OP DE VLUCHT Een interessant en actueel boek van pater Th. Steltenpool S.V.D. De verdediging van Formosa De K.L.M. in de toekomst In Christus' Licht DE BEURS voorde 1 LIEFDE WOENSDAG 16 AUGUSTUS 1950 PAGINA 15 II. (Slot) Maar als de waarheid bindend is, mag men dan de onwaarheid, de leugen, de dwaling, dus de on vrijheid, de „vrije" teugel laten? Denkers, die vrijheid als pure on gebondenheid zagen, dus zonder enige verband met de waarheid, hebben gemeend van wel. Als al les mag en kan, moet men ook alles toelaten; dit is het beginsel van de vrijzinnigheid en ook van de democratie in haar huidige vorm. Overigens waren deze in een belangrijk opzicht niet vrij zinnig: zij duldden geen andere overtuiging t.a.v. de vrijheid naast de hunne. Sch. licht dit toe met zeer sprekende voorbeelden uit de geschiedenis van de vorige eeuw. Bovendien hebben de de mocratische landen ingezien, dat hun beginsel, consequent doorge voerd, naar eigen vernietiging stuurt. Men neme b.v. de kwestie, of men groeperingen als NgB'ers en communisten vrij hun gang moet laten gaan. Het moderne denken heeft hier een grote fout gemaakt, waarvan wij de gevol gen thans voelen. Maar, zal men zeggen, dan mag men de onwaarheid nooit toelaten, en moet men zelfs beletten, dat zij doorgang vindt. Zijn dan ver draagzaamheid en vrijheid van geweten geen lege begrippen zon der inhoud geworden? Neen; de waarheid, de werkelijkheid im mers bevatten meer dan het feit, dat God alleen de katholieke leer als de Zijne erkent even werke lijk is, het, dat de mens een per soon is, die respect vereist, die tot niets mag worden gedwongen; en dat vele liedeij menen, naar hun diepste overtuiging te hande len, terwijl zij toch de eigenlijke waarheid niet bezitten. Veel meer dan om strakke overtuiging en starre afkerigheid van de dwa- lenden roept de waarheid om liefde, liefde tot God en tot alle evenmensen. Die liefde brengt mee, dat men de zwakken be schermt tegen de dwaling, en de onwaarheid niet principieel in strijd met de echte vrijheid de „vrije" teugel laat; dat men deze dwaling vooral bij haar oprechte aanhangers betreurt en hen van ganser harte een beter inzicht toe wenst, maar nooit, dat men dwang uitoefent, om de ware geloofs houding op te dringen. God wil ons geloof in Hem als een vrije aanvaarding. Wij zijn ons bewust, deze emi nente gedachten van de auteur beknopt en wellicht gebrekkig weer te geven, maar eveneens PROGRAJVÏM'i 1. 402 m. 7.00 uur VPRO, 8.00—24.00 DONDERDAG 17 AUGUSTUS HILVERSUM AVRO, 7.50 AVRO. 7.00 Nieuws, 7.15 gramofoonmuz., 7.50 Dagopening, 8.00 Nieuws en weerberichten, 8.15 Gramofoonmu- ziek, 8.55 Voor de vrouw, 9.00 Gra- mofoonmuziek (9.30—9.35 Water standen), 10.00 Morgenwijding, 10.15 Amusementsmuziek; 10.50 Voor de kinderen; 11.00 Orgelcon cert; 11.45 Tuinbouwpraatje; 12.00 Chansons; 12.30 Mededelingen; 12.33 „In het spionnetje", 12.38 Gramo- foonmuziek, 13.00 Nieuws 13.15 u. Lichte muziek, 13.45 „U kunt het geloven of niet", 13.50 Gramofoon muz., 14.00 Cabaretliedjes, 15.00 u. Voor de zieken, 16.00 Gevarieerd programma; 17.00 Voor de jeugd, 17.50 Regeringsuitzending, 18.00 u. Nieuws, 18.15 Sportpraatje, 18.30 Theaterorkest; 19.00 „Hindelopen", klankbeeld, 19.25 Accordeonorkest 20.00 Nieuws, 20.05 Actualiteiten, 20.15 Radiophilharmonisoh orkest, 21.15 „Hallo Kansas City", hoor spel, 21.35 dameskoor en solisten, 22.05 „Spreken de stenen?", cause rie, 22.20 Metropoleorkest, 23.00 u. Nieuws, 23.15 Zigeuner muziek, 23.2524.00 Dansmuziek. HILVERSUM 2, 298 m. 7.00 KRO, 10.00 NCRV, 11.00 KRO 14.00— 24.00 NCRV. 7.00 Nieuws, 7.15 Ochtendgymn., 7.30 Gramofoonmuziek; 7.45 Mor gengebed en liturgische kalender, 8.00 Nieuws en weerberichten, 8.15 Gramofoonmuziek, 9.40 Lichte mu ziek, 10.00 Gramofoonmuziek, 10.15 Morgendienst, 10.45 Gramofoonmu ziek, 11.00 Voor de zieken, 11.45 u. Viool en piano, 12.00 Angelus, 12.03 Lunchconcert, 12.55 Zonnewijzer, 13.00 Nieuws en katholiek nieuws, 13.20 Pianorecital, 13.45 u. Gramo foonmuziek, 14.00 Amusementsmu ziek, 14.45 Voor de vrouw; 15.30 u. Kamerkoor, 16.00 Bijbellezing, 16.45 Vocaal ensemble; 17.00 u. Voor de jeugd; 17.30 Lichte muziek, 18.00 u. Gramofoonmuziek; 18.15 „Land- en tuinbouw", causerie, 18.30 Voor de strijdkrachten; 19.00 Nieuws; 19.15 Voor de postzegelverzamelaars, 19,30 Gramofoonmuziek, 10.40 Ra diokrant; 20.00 Nieuws, 20.05 Gra mofoonmuziek; 21.00 Omroeporkest en solist; 21.45 Kamerkoor, 22.15 Buitenlands overzicht, 22.35 Grama- foonmuziek 22.45 Avondoverden king, 23.00 Nieuws, 23.15—24.00 uur Gramofoonmuziek. BRUSSEL, 324 en 484 m. 324 m: 12.00 Gramofoonmuziek, 12.30 Weerberichten; 12.33 Voor de landbouwers; 12.40 Gramofoonmu ziek, 13.00 Nieuws, 13.15 Gramo foonmuziek, 14.00 Klassieke mu ziek, 15.00 Omroeporkest en soliste, 16.00 Gramofoonmuz., 17.00 Nieuws, 17.10 Gramofoonmuziek, 17.15 Voor de kinderen; 18.15 Syndicale kro niek, 18.25 Gramofoonmuziek, 18.30 Voor de soldaten, 19.00 Nieuws, 19.30 Operamuziek, 19.50 Causerie, 20.00 Verzoekprogramma, 21.00 uur Klankbeeld, 21.30 Gramofoonmu ziek, 21.45 Actualiteiten, 22.00 uur Nieuws, 22.15 Strijkkwartet, 22.50 Pianomuziek, 23.00 Nieuws, 23.05 24.00 Gramofoonmuziek. 484 m: 12.05 Lichte muziek, 13.00 Nieuws, 13.10, 13.30, 14.00, 15.00 u. Gramofoonmuziek, 17.10 Lichte muziek, 18.30 u. Operette-muziek, 19.10 Gramofoonmuziek, 19.15 uur Nieuws, 19.30 Symphonie-orkest en solisten, 20.50 Gramofoonmuziek, 22.00 Nieuws, 22.15 Dansmuziek, 23.00 Gramofoonmuziek, 23.55 uur Nieuws. menen wij, dat hij hier een goed verdedigd standpunt huldigt, dat al deze problemen in een ander licht stelt, dan ze dikwijls worden gezien. Het bovengenoemde „mo derne" denken heeft zich immers niet beperkt tot onkerkelijke kringen, maar ook op vele chris telijke denkers een suggestieve invloed uitgeoefend. Dit grondbeginsel van de vrij heid komt in het gehele boek tel kens terug, ook waar practische gevallen en toestanden worden behandeld, b.v. de situatie, die in Nederland zou ontstaan, wan neer de protestanten hier een minderheid gingen vormen. Even tuele angstige vragen of scherpe verwijten van protestanten krij gen hier een afdoend en tegelijk 'geruststellend antwoord, juist op grond van onze beginselen. Men ziet trouwens in vele andere blad zijden, dat 'n aanhanger van de minder zachte apologetische rich ting nog geenszins onverdraag zaam en „hardhandig" hoeft te zijn. Voor de niet gespecialiseer de lezer zal het niet altijd gemak kelijk zijn, de bewijsvoeringen op hun juiste waarde te schatten, maar wij zijn overtuigd, dat hij het werk nooit onbegrepen naast zich neer zal behoeven te leggen. Blijkens de ondertitel is het be doeld als „een bijdrage tot het godsdienstgesprek over de ver houding van Kerk en Staat, ge wetensvrijheid, verdraagzaamheid enz., met bijzondere aandacht voor de situatie in Nederland en Spanje." In het laatste hoofdstuk vindt 'men de kwestie Spanje aan geroerd. De fej,ten zijn, dat op enkele plaatsen door Spaanse ka tholieken gewelddaden zijn ge pleegd jegens aldaar wonende protestanten. Achter deze feiten echter, zo beweerden vele prote stanten. ook in Nederland, staat de wettelijke toestand in Spanje, waar de katholieke kerk als staatsgodsdienst wordt erkend, en de protestanten onder wettelijke achteruitzetting lijden. En tevens zou men hier een voorbeeld zien van de gedragslijn, welke de ka tholieke kerk overal wil en krach tens haar beginselen moet door voeren, zodra zij voldoende macht heeft verworven. Op zakelijke en rustige wijze wordt nu deze inge wikkelde en ophefmakende kwes tie door de auteur bezien. Dat de zeer geringe minderheid der pro testanten in Spanje geen volledige wettelijke gelijkstelling met de katholieken geniet, lijkt hem een niet te verwonderen feit, dat om gekeerd in overwegend prote stantse landen als vanzelfspre kend wordt aanvaard, hoewel ook daar de katholieken zich konden beklagen over achterstelling enz. Trouwens hoe is de positie der Nederlandse katholieken, die toch een derde van de bevolking uit maken? Verder moet men beden ken, dat de Spanjaard een zeer uitgesproken nationaal gevoel heeft, dat zeker nog versterkt wordt door de voorbije burger oorlog en het internationaal nog onzekere lot van zijn land. Met dit nationaal besef is de katho lieke kerk innig verweven, ook alweer zeer begrijpelijk, als men Spanje's verleden en zijn overgro te meerderheid aan katholieken in ogenschouw neemt. Bij dat alles komen twee feiten uit het jong ste verleden: eerstens was voor Franco en de zijnen het gedrag der protestanten tijdens de zo critieke burgeroorlog nu niet di rect volks of nationaal; ten twee de zijn na die tijd een paar pun ten, waarvoor de Spanjaard juist zeer gevoelig is, o.a. de Mariaver ering, door protestanten in het openbaar gekrenkt. Dit kon toch niet nalaten, achterdocht en ge reserveerdheid in de leidende Spaanse kringen mogelijk en zelfs gewettigd te maken. Zowel deze situatie in Spanje, van alle zijden bekeken, als een bezinning op de beginselen, die door de auteur zijn uiteengezet, vormen een afdoen de weerlegging van de beschuldi ging, als zou er onrechtvaardig heid of rechteloosheid jegens de protestanten in het land van Fran co bestaan. Hoogstens kan men verontwaardigd zijn over de wan daden van een paar heethoofden, die overigens ook onmiddellijk zijn gestraft, maar deze zouden, gezin de toestand in Spanje en in .vele andere landen, toch geen stof mogen zijn voor een wereld schokkende verontwaardiging, wil deze ergernis niet alle gerecht vaardigheid en schijn van op rechtheid verliezen. In het slotwoord komt dan de titelvraag van het boek ter spra ke. Een antwoord op deze vraag vindt men eigenlijk in de lijn van het gehele boek terug, misschien oordeelde schr. het daarom on nodig, in deze laatste bladzijden uitvoerig te zijn. Wij vonden, dat hij nogal beknopt en enigszins op pervlakkig lijkt. Dit is echter niet meer dan een opmerking, daar dit einde geen enkele afbreuk doet aan de opzet van het boek in zijn geheel, en de gedachtengang en betogen niet schaadt. Het woord „totalitair" heeft momenteel een zware en niet bijster gunstige klank, waar het op systemen als nationaal-socialisme en commu nisme terecht wordt toegepast. Welnu, zo betoogt schr., de ka tholieke kerk is niet totalitair in de zin van deze stelsels, die de mens totaal opeisen in dienst van iets, dat slechts een middel tot zijn ontplooiing mag zijn, (natie, stoffelijke welvaart e.d.). Wel mag en moet de kerk erop staan, dat wij ons richten naar de Ab solute Waarheid, maar hier is geen sprake van hardheid en mee dogenloosheid, integendeel, het grootste gebod der Waarheid is immers de liefde. Dat dit werk de moeite waard is, achten wij een te zwakke uit drukking. Om de verhelderende inzichten, die het menigeen in zeer actuele problemen zal geven, durven wij het sterk aanbevelen. Wij menen, dat hier het katholie ke standpunt zeer grondig wordt verdedigd, en op een wijze, die rechtstreeks aansluit bij de dage lijkse practijk en de huidige toe standen, zonder dat daardoor de diepere beginselen op de achter grond geraken; door het gehele boek loopt immers één grote lijn, voortdurend komt de belangrijke grondgedachte van de echte vrij heid terug. Dit alles maakt het tot een werk van grote actuele betekenis. Verheugend is ook, dat het doel ervan niet gedeeltelijk wordt belet door een hoge prijs; het valt aldus ook binnen het fi nancieel bereik van zeer velen, die belang stellen in deze vraag stukken. dr. S. (Het boek verscheen bij de Uitg. Winants, Heerlen, f 4.50). In een lange rij trekken Koreaanse vrouwen en kinderen uit de bedreigde gebieden, terwijl soldaten zich naar de frontstel lingen begeven. Zij gaan in tegengestelde richtingen, maar hun gedachten bewandelen dezelfde weg: ,,hoe lang nog?" NEW YORK, (K.N.P.) Het Wit-Russische Dagblad „Rossiya' (Rusland), dat te New York ver schijnt. publiceert twee berichten van zijn correspondent te Formosa, K. Stoyanem. Deze verstrekt tal rijke interessante gegevens betref fende de toestand op dit laatste bolwerk van Nationalistisch China. Het voornaamste laten we hieron der volgen: De Chinese nationalistische troe pen op Formosa zijn in hoofdzaak met Amerikaanse wapens uitge rust, voornamelijk wat geweren en andere lichte wapens betreft. Het uniform is Amerikaans, doch ze dragen Chinese herkenningstekens. Schoeisel ontbreekt hun nog. Op Formosa bestaat thans een militaire zeevaartschool, die door de Amerikanen goed werd uitge rust. Zij beschikt over radar, radio en andere instrumenten, die aan de marine-leerlingen een volledig vak- onderricht geven. Het eiland bezit eveneens een militaire zeevaart academie, waar slechts Chinezen l"\E burgerluchtvaart heeft zich in slechts enkele decennia een ver bluffende ontwikkeling te zien gegeven. Thans bevinden wij ons in een belangrijk tijdperk, waarin de te kiezen weg nog niet geheel duidelijk voor ons ligt. Het is dan ook uitermate moeilijk om met enige mate van zekerheid de ontwikkeling te voorspellen, omdat deze van vele factoren afhankelijk is, aldus dr. A. Plesman, president directeur der K.L.M. in het orgaan van de I.A.T.A., de „International Air Transport Association", het internationaal lichaam van lucht vaartondernemingen. Die factoren zijn o.a. de kost prijs per ton/km, waarvan de tarieven afhankelijk zijn, de snelheid van de vliegtuigen, waardoor de reismogelijkheden zeer kunnen toenemen en de al gemene economische en politie ke omstandigheden in de wereld, tengevolge waarvan de vraag naar luchtverkeer kan toenemen of verminderen. Grote kapitalen zijn beschik baar en vragen naar investering, nieuwe methoden kunnen de productie met goed rendement doen geschieden, zo schrijft dr. Plesman verder o.m. Het is dui delijk, dat, als de mens niet de mens in de weg zou staan, de beveiligt U en Uw kinderen ter wijl U slaapt tegen muggebeten. FLACON 50 en 90 ct. (Tweede deel.) Om 7 uur gaat onze tapper voor de tweede maal op pad, nu gewapend met twee emmers, één voor de zuivere latex en één om de kommen te spoelen. Ook dit spoelwater wordt meegenomen en gebruikt. Verder wordt de af gekerfde bast met gestolde rub ber of rubbermelk, dat zich met aarde heeft vermengt, opgegaard in een mandje en zo komt de rubberkoelie geradbraakt thuis om een uur of 10. Hij zeeft en vermengt de zuivere latex met het afspoelwater, roert er ver dund azijnzuur door, giet het vocht in vierkante bakken, waar het spoedig stolt tot een veer krachtige koek. Deze koek wordt gemangeld ofwel tot een heel dun wit pannekoekje van enkele mi- limeters (de crêpe), ofwel ze wordt uitgerold tot een geruite dikkere koek, die gedroogd en ge rookt, wordt opgestapeld tot vier kanten van een vuilbruine kleur, die naar Singapore of Batavia gaan, om verder te worden ver handeld en verscheept naar Ame rika of Europa, (de sheet-rubber). Rubber kan worden verdund en opgelost in benzine om in allerlei vormen te worden gegoten, tot draden gesponnen en waterproof, isolerende stof geweven, in schuimtoestand verdikt en tot sponzen of isolatiemateriaal ver vaardigd. Het kan worden opge vuld en gewapend met andere stoffen, het is rekbaar, isolerend cn kan door verfstoffen in elke kleur worden uitgevoerd. Maar de reden van haar bijna onbe grensd nut is wel, dat een zekere meneer Goodyear uitvond om het in allerlei verhoudingen met zwa vel te mengen waar het in ver schillende temperaturen, gebracht wordt tot elke gewenste hardheid of elasticiteit naar vereist wordt in velerlei producten. Zo varieert rubber in rekbaarheid tussen een kermisballon, die men kan op blazen tot' fantastische grootte zonder te barsten of tot een hardheid en broosheid, gewenst voor een handvat of gramofoon- plaat. Zulke rubbervoorwerpen noemt men dan met zwavel be werkt of gevulcaniseerde ruhber- artikelen. Ik geloof niet te over drijven als ik beweer, dat tegen woordig de meeste artikelen uit rubber worden vervaardigd of al thans met rubber „af" worden gemaakt, met andere woorden, dat rubber een van de grootste handelsartikelen op de wereld markt is en naast olie is er wel niets anders, dat in zulke grote hoeveelheden de wereldzeeën en landen doorkruist en de nijver heid stimuleerd dan wat iemand zoeven noemde een „kouseband je", Rubber. Millioenen guldens worden besteed en millioenen worden verdiend met rubber. De groot handelaar in rubberspeentjes en melkflesslangetjes rijdt in een gepalfrenierde luxe slee naar - de rubberbeurs. Moeder de vrouw loopt even bij de drogist in om een nieuw speentje met hygië nisch melkslangetje, legt een dub beltje op de toonbank en krijgt misschien nog een paar centen terug. Maar ver in rimboeland sjokt Jan de koelie in een verscheurd kort broekje door plas en moeras, een sjankool (schop) op z'n schouders en een schamel schaal tje rijst in de hand. Onze „onder nemende" Jan heeft zijn spaar centjes geteld en er een stukje bos voor gekocht, want hij wordt „rubberplanter", 't Is 6 uur in de morgen, hij wroet en hakt, plukt en zift, brandt wortels en takken, om 8 uur wringt hij zijn bovenhemdje uit, dat gaat fun geren als zweetdoek voor de rest van de dag. Zo ploetert hij voort, glanzend gladglimmend als een aal, van neersijpelend zweet tot 's avonds 6 uur, als hij naar zijn hutje sukkelt met een leeg schaal tje. Hem wacht een derde hapje rijst en wat rust om morgen opnieuw te beginnen. Zo ploetert Jan de koelie 6 lange jaren ver der, want ook de witte mier be laagt z'n rubberboompjes en de tropenzon zaait dagelijks onkruid in z'n tuintje, maamdanja DAN tapt hij zijn "rubberbomen, als de prijs tenminste enigszins lonend is. Want jariskant is het! In 1912 heb ik ééns een recordprijs gehoord van 500 cents per pond, doch ze daalde heel spoedig tot 5 (vijf) hele centen. Door middel van een interna tionale prijsbepaling de zgn. rubberrestrictie schommelde vóór deze oorlog de prijs voor de gewone man tussen 10 en 15 ct. Eerlijk gezegd te weinig om van te leven en te veel om te sterven. Ja zo staan dus de zaken en hoe reageert nu het mensdom hierop? Aan onze kant fietst iedereen met piksplinternieuwe banden en de rubberhandel doet fantas- ontwikkeling van de wereld in téressant en profitabel zou zijn en dat deze de mens zelf ten goede zou komen. Hij zou door de ontwikkeling van de techniek meer vrije tijd tot zijn beschik king krijgen, die zou kunnen worden gebruikt voor ontspan ning o.a. voor het maken van reizen. Het is helaas niet mogelijk om in cijfers weer te geven wat er allemaal vervoerd zal kunnen worden, maar voor degene, die enige fantasie heeft zal het dui delijk zijn, dat het vervoer van thans hierbij in het niet zal ver zinken. Wij weten allen, aldus dr. Ples man o.a., dat de toekomst aan lokkelijk is, maar dat het heden nog zijn moeilijkheden met zich brengt. Het zal noodzakelijk zijn, dat de luchthavens als zelfstan dige vennootschappen zullen wor den geëxploiteerd, geheel gericht op de bediening van de luchtvaart en de economie daarvan. Noodzaak is eveneens, dat de regeringen niet alleen de ontwik keling van haar eigen luchtver keer, doch ook van het totale in ternationale luchtverkeer, moge lijk maken en dat de huidige Be perkingen worden opgeheven. Dit zeer groots opkomende luchtver keer moet de grootst mogelijke vrijheid hebben om zich te kun nen ontwikkelen en om de kapi taalverstrekkers de zekerheid te geven, dat het door hen te im ta teren kapitaal niet door restric tieve bepalingen in onmacht wordt gebracht. Willen de luchtvaartmaatschap pijen de reiziger dat kunnen bie den, waarop deze in verband met de vorderingen van de techniek aanspraak kan maken, dan is ver vanging van het materieel op het juiste ogenblik van primair be lang. Vele maatschappijen hebben tische zaken. Zelfs baby zuigt in mysterieuze extase aan z'n melk fles.... Aan gene zijde hoor ik Jan de koelie, die juist zijn hempje uitwringt, zeggen: „Nasip sehadsja" (zo is 't nu eenmaal in het leven). Ik wil juist uitroepen: Paarden, die de haver verdienen, maar Vader Vondel fluistert me toe: „Je moet rond 's werelds proza wat bloemen zetten" en ik voor mij, zei hij, zou het in poëzie als volgt willen typeren: „Ach, d'Ouders telen 't kind en brengen 't groot in smart, De kleinen treên op 't kleed, de groten treên op 't hart." Ja, zó gaat het ook met rubber- kindertjes, zegt Vondel. Toean Slamat echter met grote financiële moei lijkheden te kampen op het ogen blik dat zij zich gereed moeten maken om haar vloot geheel of gedeeltelijk te vernieuwen. De ontwikkeling van de vlieg tuig-industrie heeft nog lang niet haar eindstadium bereikt. Grote bedragen zullen ongetwijfeld nog in nieuwe vliegtuigtypen moeten worden geïnvesteerd, wanneer de maatschappijen met hun tijd mee willen kunnen gaan en 'n groter deel van het luchtvervoer dan thans het geval is langs de lucht weg doen geschieden. De luchthavenexploitanten zul len belangrijke kapitalen moeten investeren om de vliegvelden aan het snelle en in omvang toene mende verkeer aan te passen. Deze investeringen zullen moeten geschieden op een tijdstip dat de luchtvaart zelf nog weinig renda bel is en de vooruitzichten nog niet geheel zeker zijn. Komende vijf jaar moeilijk. „Vooral de periode 19501955 is naar mijn mening moeilijk en onoverzichtelijk", aldus dr. Ples man. De luchtvaart is in een over gangsstadium, waarin zich nog niet duidelijk aftekent of de voortstuwing voorlopig door met turbine gedreven propellors dan wel met de zuivere straalmotor zal geschieden. De gasturbine be gint thans als opvolgster van de tot nu toe toegepaste zuigermotor haar intrede te doen in de bur gerluchtvaart. De keuze straalmo tor of schroefturbine, die zich nu beide als voortstuwingsaggregaten aandienen vereist het nodige in zicht omdat beide typen hun eigen voor- en nadelen hebben. Het is te verwachten dat pas na 1955 een helderder inzicht om trent de te kiezen weg kan wor den gevormd. „Wij moeten er van doordron gen zijn," zo besluit dr. Plesman, „dat wij tezamen bouwen aan een groots werk, grootser dan het Suezkanaal, de SintGothardtun- nel, de Boulderdam en andere stoutmoedige ondernemingen, n.l. aan een groot verkeer door de lucht, ten dienste van de mens, zijn welvaart en zijn moraal." Ons christelijk, ka tholiek geloof vraagt van ons: karakter, offer, heldenmoed. Willen wij met de massa en de mode meedoen, willen wij als een vrijzinnig, als een beschaafd, als een modern mens gelden, die met zijn tijd weet mee te gaan, dan moeten wij ons Credo verloochenen Het is ouderwets. Wie van daag trouw aan het geloof wil blijven, moet een held wor den. BENEDICTUS worden toegelaten, die de Engelse taal machtig zijn. De lessen wor den er inderdaad in het Engels ge geven en de gebruikte boeken zijn van Amerikaanse oorsprong. Alle nationalistische vliegeniers spreken Engels. Zij oefenen zich met Mustang-jagers en andere Amerikaanse toestellen. Zij dragen bijna dezelfde uniform als de Ame rikaanse piloten en passen de tech niek der luchtvloot der V.S. toe. Voor hun training beschikken zij thans over 150 Amerikaanse toe stellen. De nationalistische vlootbasis Formosa omvat enkele oude Ja panse oorlogsbodems, doch het grootste gedeelte der transport- en oorlogsschepen zijn door de Ver enigde Staten verkochte of afge stane Amerikaanse schepen. Over het algemeen zijn tucht en gedrag der nationalistische troepen van Formosa tamelijk goed en het moreel is beter dan twee of drie maanden geleden. Deze verbetering vindt gedeeltelijk haar oorsprong in het besluit van President Tru man, Formosa tegen een eventuele aanval der Chinese communisten te verdedigen. Te weinig vliegtuigen Nochtans is, volgens de Formosa- correspondent van „Rossiya", het ontoerükend aantal oefentoestellen (150) een hinderpaal voor het vor men van een groter contingent pi loten. Voorwat de kans tot verde diging van Formosa tegen een communistische invasie betreft, doet Stoyanev opmerken, dat men op het eiland geen grote vrees koestert voor massale luchtaan vallen der rode luchtmacht en nog minder voor een geweldige aanval van luchtlandingstroepen op het binnenland. De onrust, veroorzaakt door het gebrek aan voldoende oefentoestel len, en de grote moeilijkheden om op snelle wijze piloten op te lei den, zullen ongetwijfeld overwon nen worden door snelle Amerikaan se hulp. Invasie niet veel kans Wat het parachuteren van troe pen en materiaal achter de verde digingslijnen van Formosa betreft, beschouwen de autoriteiten van het eiland een dergelijke operatie bij voorbaat mislukf. Het is een feit, dat het mogelijk is kleine groepen saboteurs en geringe hoeveelheden wapenen en sabotagemateriaal, be stemd voor communistische parti- sanen af te werpen, al is het ter rein niet geschikt voor een derge lijk parachuteren. Doch het para chuteren van tamelijk sterke een heden met het daarbij behorend materiaal (kanonnen, lichte tanks enz.) is bijna onmogelijk, omdat 3/4 der oppervlakte van het eiland bedekt is met hoge bergketens, diepe ravijnen en bergtoppen, die steeds met sneeuw bedekt zijn. Daarentegen is het Westen van 't eiland niet zo bergachtig, doch de rijstvelden, die voortdurend onder water staan, zouden onvermijdelijk het vastlopen van eventueel gepa rachuteerde troepen en vooral van zwaar materiaal veroorzaken. AMSTERDAM, 15 Aug. Van daag en gisteren hebben enkele be langrijke maatschappijen het jaar verslag gepubliceerd en ook om trent enige kleine vennootschappen zijn de jaarcijfers of ander nieuws bekend gemaakt. Van eerstgenoem- den zijn de dividenddeclaratieven van 9 procent voor Billiton tegen 4 procent over 1948 en het onveran derd dividend van 9 procent der K.P.M. het belangrijkst. Aandelen Biliton 2 werden vernomen op 236 a 238, bij een vorige notering van 228. Aandelen K.P.M. waren op 137 yt bijna drie punten hoger en vormden een stimulans voor de ge hele scheepvaartsector, die onder vrij behoorlijke handel op een ho ger niveau kwam. Met name geldt dit voor aandelen Scheepvaart Unie, waarvan het uit te keren dividend, mits de wet op de dividendstop wordt aangenomen, thans valt te berekenen. Behalve in de soheepvaartpapie- ren, ontwikkelde zich af en toe een drukke hoek in Kon. Olie, die van 287 tot 292 steeg. De slotnotering was 291. De Internationale Industriepapie ren waren in navolging van Kon. Olie rond twee punten hoger. De cultuuraandelen werden vrijwel verwaarloosd, doch konden zich goed handhaven. Aandelen Buhrmann werden ver nomen op 91% bij een vorige note ring van 94 wegens het passeren van het dividend. De Staatsfondsenmarkt kenmerk te zich door een vastere tendens, die eerder werd veroorzaakt door gebrek aan materiaal, dan door kooplust. De Amerikaanse sector was zeer stil, met hier en daar een kooporder van bescheiden omvang. FEUILLETON 45. „Liefste", zéi hij, „je kunt jezelf niet meer helpen. Je moet mijn hulp aannemen." Op het geluid van zijn stem be woog haar hoofd zich even op het kussen. Ze richtte haar ogen op zijn gelaat, maar ze bleven dof en zon der de minste uitdrukking. Zo bleef ze naar hem liggen kijken, zonder echter het minste teken van her kenning te geven. Ze scheen niet te weten, wie hij was. Het geluid van de bel. aan de voordeur deed Rob schielijk op staan. „Dat zal Paula zijn", zei hij en liep de gang op. Hij keek langs de trap omlaag. Het was echter niet Paula, die naar boven kwam, maar Frank Karsen. Rob loosde een zucht van verlichting. Karsen was in avondcostuum en blootshoofd. Hun blikken ontmoetten elkaar. „Ik zat in de schouwburg, toen ik werd opgebeld. Ik ben maar dadelijk hierheen gekomen. Er stopte net een tram bij de schouw burg. Wat is er aan de hand?" „Er is iets met Theamet me vrouw Ronkantwoordde Rob. „Is ze hier?" „Ja." Hij bracht zijn vriend naar de logeerkamer en op de drempel wees hij op haar en zei: „Ze is flauw gevallen. En nadat ze bijgekomen was, is ze zo blijven liggen." Karsen knikte begrijpend en be gaf zich naar het bed toe. Rob bleef op de drempel staan, keerde zich om en ging zijn zitkamer bin nen. Hij bleef opeens staan, toen hij Paula zag. „De/ voordeur stond open", zei ze met angstige stem. „Waar is Thea?" „Ga zitten, Paula", zei Rob. „Wil je soms iets te drinken hebben? Dokter Karsen is op het ogenblik bij haar. Ze is flauw gevallen." Paula liet zich in een stoel vallen, alsof haar benen opeens hun dienst weigerden. Haar grote blauwe ogen keken hem verschrikt aan. Rob ging naar het buffet en schonk een glas cognac in. Hij bracht het naar Paula en nam er zelf ook een. Hij voelde, dat hij het zelf hard nodig had. „Ze zal wel weer gauw opknap pen. Je hoeft je niet ongerust over haar te maken, Paula", zei hij, méér nog om zichzelf, dan om haar ge rust te stellen. Hij dronk zijn glas met kleine teugjes leeg en zette het, met het glas van Paula, op het buffet terug, waarna hij haar zijn sigarettenkoker voorhield. Ze schudde afwerend het hoofd en hij stak de koker in zijn zak. Frank Karsen kwam de logeer kamer uit. waarvan hij de deur op een kier liet staan. Hij keek naar Paula en Rob stelde haar voor: „Dokter Karsen.juffrouw Heem stra, die met Thea samenwoont." Karsen knikte haar even toe en vroeg aan Rob: „Heb je soms een sigaret voor me?" Met onzeker hand haalde Rob zijn koker te voorschijn, knipte die open en hield hem Karsen voor. Deze nam er een sigaret uit en knipte de aansteker, die op tafel stond, aan. Hij zoog de sigaret in brand, doofde de aansteker en zette hem op tafel terug. Hij blies een dun rookstraal- tje door zijn neus. „Watwat is het? Wat man keert haar?" vroeg Paula angstig weifelend. Karsen glimlachte bemoedigend. Daarop keek hij Rob aan. „Wat is er eigenlijk voorgeval len?" Rob vertelde hem over zijn tocht naar Goes en wat hij daar te weten gekomen was. En hij voegde er ten slotte aan toe: „Zodra ik uit Goes terug was, heb ik getracht jou te pakken te krijgen. Ik had alles, wat ik te weten gekomen was, eerst met jou willen bespreken. Maar je was op reis, werd me gezegd." „Ik ben gisterenavond pas terug gekomen." „Ja, dat weet ikPaula belde me vanmorgen op met de boodschap dat Thea weer thuis was en dat zij haar baantje had opgegeven. Paula was erg bang „Ja, waarvoor?" „Dat Thea uit Amsterdam zou wegvluchten, zoals ze ook uit Goes weggevlucht was." „Ja, juist", zei Karsen, langs zijn kin wrijvend. „JSn verder?" „Ik heb el het mogelijke gedaan om met Thea. in contact te komen. Maar ze is de hele dag niet in huis geweest. Zowat een uurnee nog niet eens een uur geleden kwam ze onverwachts hier, Ik.... ik heb me toen laten ontvallen, dat ik in Goes was geweest en toen....." Hij maakte een veelzeggend gebaar. „Frank, wat scheelt haar?" „Het heeft veel weg van tijdelijk geheugenverlies", zei Karsen. „Ja. dat heb ik al gedacht, maar.." „Maar wat?" Hij haalde zijn schouders op. „Kijk eensze heeft onder een geweldige geeste lijke druk geleefd. Al geruime tijd. En door gebrek aan slaap is het veel ernstiger geworden. Ze is to taal uitgeput geraakt. En toen kwam er een plotselinge, geheel onverwachte schok bij. De druppel, die de emmer doet overlopen. Haar geest kan nergens een uitweg vin den. Ze heeft zich afgemarteld om er een te vinden. En dit is het on vermijdelijk gevolg van dat alles. Haar geest ziet geen ander middel om zich aan de werkelijkheid te onttrekken, dan volkomen in zich zelf te keren en zich terug te trek ken. Dat is, wat er met mevrouw Ronk is gebeurd." Paula begon te schreien. „En hoe lang", vroeg Rob met volkomen beheerste stem, „kan die toestand duren? Blijft ze lang zo?" Karsen schudde het hoofd. „Ik denk van niet", antwoordde hij. „Ik geloof, dat het meer haar totale uitputting is, dan iets anders. Dat wil niet zeggen, dat er vol strekt geen gevaar bij is, Rob. Dat overkomt duizenden mensen in meerdere of mindere mate. Bijna iedereen heeft gedurende perioden van grote geestelijke spanning wel eéns dergelijke ogenblikken van geestelijke leegheid ondervonden. Ogenblikken, waarin je niet weet. waar je heen wilde gaan en je din gen vergeet te doen, die je anders uit gewoonte vanzelf doet. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 5