Economische deskundigen geven gunstig advies over „Bello" Von toen er nog schuilkerken waren M E s Nieuwe flikkerlicht-installatie bij overweg van Heiloo sje dodelijk :rongelukt lustrum van V. Z. V. Het Berger tramvraagstuk De Eeuwige laanf drukste tertiaire weg Dieseltram de oplossing SLECHT „GENEES-VLEES" ZEGGEN SOMMIGE MENSEN... Minister Stikker te Parijs Een vrouw is duizend man te erg J Meer bouwvolume voor Noordholland VRIJDAG 6 OCTOBER 1950 PAGINA 3 SVERW ACHTING rid door het K.N.M.L te geldig van Vrijdagoch- Frijdagavond. !L OVERAL DROOG kelijk weinig, morgen esten van het land toe- hewolking, maar vrij- •al droog weer. Meest ind hoofdzakelijk tus- en zuid-west. In de provincies dezelfde of mperaturen dan vaw- ers weinig verandering •atuur. een audiëntie :c. de Bisschop van Haar- linsdag 10 en Woensdag geen audiëntie verlenen. 3LDER. Vrijdagavond s ig het 5-jarige dochter- fam. B. te Den Helder i bestelauto geraakt en slag gedood. ije liep spelenderwijze 't de Spoorstraat af, juist nent, dat de auto passeer- tuurder die vrij langzaam een aanrijding niet meer met bovenvermeld ge- i veroorzaakte dit onge- ontsteltenis bij de hon- >rbijgangers. Het ongeluk n.l. juist toen het perso- ie Rijkswerf huiswaarts C.F.C. Keuring AR Cinema American >era, alle leeft. Harmonie Bovary 18 jaar Victoria ideren en het 2-mysterie ,DER De Witte Ter jaar; Spoorwegbandieten ivoli Moederlied 14 jaar; i wacht alle leeft. Winston Theater: De an Castilië 14 jaar; Vic- Diavolo, alle leeft. 5N Royal: De onder- Red-Witch 18 jaar; Feest n, alle leeft. BLIK Scala: Nightstop 14 jaar; De Tijgerin 18 j- SEN De Haan: De be- van dr Wassell, 18 j. ROEK City Theater: ;rcnzen, alle leeft. Doktersdienst West-Friesland (West) Fan de r Meer te West- f. 2601; Dokter De Vries 'broek, telef. K 2299 :251; ïjon to Spanbroek, telef, 5. 'UURSVERKIEZING TURNLUST R, Op de Donderdag 5 ouden ledenvergadering ist, zijn de moeilijkheden s gerezen waren, tot een. bevredigde oplossing ge it afgetreden bestuur be lt de heren: G. de Rie, Narold, secr.; H, Wiers. H Besteman, 2e voorz.; ■ugten; C. J. Rabicht; J. Mevr. SchotivahgerBie- lissarlssen, is in zijn ge- gekeerd. In verband met g bestaan der vereniging [cbreici met de heren: L. ionen Jz, 2e secr Mevr. in Das 2e Penn.;' L. van i en Mej. Ninl Madderom ssarissen. Directeur de in Zoonen, Bescoermheer tl Hüten. RTSENDIENST «I OORDERKWARTIER a gehoor bij de eigen vanaf Zaterdag 7 Octo- iur, tot Maandag 9 Octo- uur, alleen voor spoed- bereikbaar de artsen: olytushoef, tel. 47; A. J. Winkel, tel. 335; A. P. r, Mlddenmeer, tel. 21; ling, Schagen. tel. 435; Vieringerwaard. tel. 262; reuder, Oude Niedorp, N. Veenis, Breezand, tel. ferheul, 't Zand, tel. 223; ieringen, Schagerburg, NARTSENDIENST NOORDERKWARTIER B October hebben dienst rtsen N. J. Bouman, tel. otdorp en E. J. Hakke- L. 437 te Schagen. Men schrijft ons: ng van dit feest werd ingezet met een H. Mis me H. Communie van waarna gezamenlijk ontr i in het clubgebouw, voor deze dag heel wat igramma. met als hoofd- i wedstrijd VZV IGeel "en de aangekondigde trijd is een succes ge- l schreef de sportredac- ecn overwinning voor onze jongens hebben Sat zij nog heel wat van in deze competitie. ;lot gespeelde wedstrijd zijn Wil op aan Geel- werd een 30 zege. speelt Zondag ook met en open spel en het >de kreeg een gevoelige te slikken (72) in n Hollandia. Ie moest met 23 zijn .-.-kenner, in Conzelo n. ie deed het beter en ;h boven aan de rang een overwinning op I.3 a.s. Schoorl I—VZV I- ijd hebben gaan meell kwamen allen weer - de feestavond. Daar de Toneelver. „Nut en een éénaetertje opge- ondanks allerlei tckort- n goede aarde viel. erigens minder geslaagd an 'n oud-lid werd er 1 gezelschap nog een llig gedanst. IAA8MARKT 6 Oct. 42.000 kg tpels fabriekskaas f 108; jerenkaas f 109.50. Han- In hel begin van dit jaar kreeg het Nederlands Economisch Instituut te Rotterdam van het gemeentebestuur van Bergen opdracht tot het instellen van een onderzoek naar de welvaarts bronnen in de gemeente Bergen; deze opdracht werd later uitgebreid tot het instellen van een onderzoek naar het verkeers- vraagstuk, in verband met de door de Ned. Spoorwegen voor genomen opheffing van de tramlijn AlkmaarBergen aan Zee. Het N.E.I. kreeg tot taak na te gaan, op welke wijze er in de toekomst diende te worden voorzien in de behoefte aan openbaar vervoer op het traject AlkmaarBergen aan Zee. In zijn rapport dat dezer dagen aan de Gemeenteraad werd aangeboden, komt het N.E.I. tot de conclusie, dat het probleem van het wegverkeer onafhankelijk is van het vraagstuk van de tramverbinding; dat in de moeilijkheden van het wegverkeer kan worden voorzien door een verbreding (c.q. verdubbeling) van de Eeuwige Laan met het instellen van éénrichtingverkeer op de afzonderlijke banen; dat in de behoefte aan openbaar vervoer op de econo misch meest-verantwoorde wijze kan worden voorzien door exploitatie met dieseltram-materieel en dat tenslotte de nood zakelijke voorwaarden voor een exploitatie met dieselmaterieel zijn: uitstel van de opheffing der huidige verbinding en de overneming-om-niet van de aanwezige tramweg. Het lijvige rapport, dat 30 pagi na's druk beslaat, plus nog 'n 20 pagina's bijlagen, behandelt ach tereenvolgens het wegverkeer en de openbare vervoermiddelen, bus en tram. Het vraagstuk van de tramverbinding is 'n onderdeel van het gehele verkeersprobleem van Bergen. Dit probleem is ont staan door de sterke wijziging van het karakter der bestaansbronnen der gemeente en de daaruit resul terende spanning tussen de om vang van de verkeersstroom en de capaciteit van het wegennet. De in de naaste toekomst te treffen voorzieningen zullen er op gericht moeten zijn, aldus de samenstel lers van het rapport, deze span ningen op te heffen door een aan de eisen van de verkeersstructuur aangepaste wegenstructuur tot stand te brengen. De Eeuwige Laan. Bij de bestudering van de om vang van het wegverkeer op de toegangswegen naar Bergen, ko men de rapporteurs aan de hand van een op 25 Augustus 1949 door de Prov. Waterstaat gehouden verkeerstelling tot de conclusie, dat de Eeuwige Laan verreweg de meest-gebruikte verkeersweg is van de wegen rond Bergen; deze laan verwerkte b.v. 39 pet. meer personenauto's dan de Bergerweg en 14 pet. meer dan de Zeeweg; voorts 33 pet. meer fietsen dan de Bergerweg en 16 pet. meer dan de Zeeweg. De Bergerweg verwerkte die dag 965 auto's, de Eeuwige Laan 1.338, de Zeew. 1.172; voor fietsen waren de cijfers resp. 5.805, 7.753 en 6.696. Het bus- en vracht- autovervoer in aanmerking geno men, berekent het rapport het dagelijkse verkeersgewicht in ton nen en komt dan het rijwiel- verkeer buiten beschouwing ge laten tot de volgende cijfers: Bergerweg 3.064 ton; Eeuwige Laan 3.129 ton en Zeeweg 2.493 ton. Het aantal personen, dat de Eeuwige Laan die dag passeerde, wordt op 16.000 geraamd; men be denke, dat het een mooie dag weer was in het drukst van het seizoen; het aantal voetgangers bedroeg slechts 260 of lVs pet. van het totaal. Wat de spreiding van het ver keer betreft, bleek, dat het ver keer op de Bergerweg vrij regel matig was. terwijl de Eeuwgie Laan en Zeeweg het meeste ver keer in de middaguren te verwer ken kregen. Blijkens een door Ir. van Vee- len op het Verkeerscongres-1949 uitgebracht prae-advies verwerkte in de zomer van 1946 88 pet. van de tertiaire wegen een verkeers gewicht van minder dan 1000 ton; ca. 12 pet. een gewicht tussen 1000 en 2000 ton en nog niet 1 pet. een gewicht tussen 2000 en 3000 ton. Tengevolge van het sindsdien toe genomen verkeer, dienen deze cijfers enigszins gecorrigeerd te worden, zodat aangenomen kan worden, dat thans 88 pet. een ver keersgewicht verwerkt van min der dan 1500 ton, 12 pet. een ge wicht van 1500 tot 3000 ton en 1 pet meer dan 3000 ton. De Eeuwige Laan neemt met haar 3.129 ton verkeersgewicht dus een uitzonderlijke positie in ten opzichte van de overige tertiaire wegen. Er was een installatie van 17 meter hoogte nodig, om het hoogteroer van de C124A Dou glas Globemaster, die zich op de Walker luchtmachtbasis te Roswell bevond, te plaatsen. Het enorme roer troont, van de top af gemeten, liefst 14'/' meter van de begane grond. De Eeuwige Laan is echter niet berekend voor dit omvangrijke verkeer. Voor een veilig verkeer kan een verhardingsbreedte van 6 M. geëist worden; de breedte van de Eeuwige Laan is slechts 4.15 M., terwijl de situatie nog ongunstiger wordt door de stand van de bomen, die alle over de weg hellen, waardoor het verkeer bemoeilijkt en de kans op ontmoe- tingsschade vergroot wordt. De Eeuwige Laan vormt dus een ernstig knelpunt voor de verkeers stroom AlkmaarSehoorIBer genBergen aan ZeeEgmond v.v. Omlegging verkeer afgeraden. Uit het voorgaande blijkt, aldus lezen we verder in het uitstekend geargumenteerd rapport, dat, zelfs indien men nog geen reke ning houdt met de te verwachten toeneming van het verkeer, de capaciteit van het Bergense we gennet dient te worden vergroot. Hoe eerder dit gebeurt hoe beter; zowel terwille van de veiligheid van het verkeer als ten bate van een verdere ongestoorde ontwik keling van het vreemdelingen- bezoek. De rapporteurs achten verkeersverbetering mogelijk, in de eerste plaats door het verkeer van Bergen aan Zee naar Bergen om het dorp heen te leggen, aan sluitend op de Bergerweg, hetgeen zij aanduiden als Rondweg; in de tweede plaats door een weg, rechtstreeks leidend naar de kern van Bergen-Binnen en vandaar naar Alkmaar, welke voorziening zij betitelen als Kernweg. Voor een z.g. rondweg zijn er twee mogelijkheden; de ene via de Nesdijk, zoals was opgenomen in het oude uitbreidingsplan en een ten Noorden van de dorpskern, beide aansluitend op de Berger weg. Het is onwaarschijnlijk, dat het van Alkmaar komend verkeer naar Bergen aan Zee van de Noor delijke rondweg gebruik zal ma ken; de afstandsverlenging is hier door te groot in verhouding tot een (eventuele) kwaliteitsverbe tering van de weg. Evenzo is uit gesloten, dat het verkeer naar Schoorl van de Zuidelijke rondweg gebruik zal maken. Aangezien het doorgaand ver keer AlkmaarBergen aan Zee ongeveer even omvangrijk is als het doorgaand verkeer Alkmaar Schoorl en SchoorlBergen aan Zee, moet, indien tot aanleg van een rondweg wordt besloten, een weg rond de gehele dorpskern worden geprefereerd. Een kernweg betekent in wezen niets anders dan een capaciteits vergroting van de bestaande we gen, welke ook alle verkeer door het dorp voeren. Teneinde tot een uitspraak te komen betreffende de wenselijk heid van een rondweg, bestudeer den de rapporteurs de samenstel ling van het verkeer. Een rondweg betekent voor het verkeer Bergen Fransman een afstandsverlen ging van 800 M.; voor het verkeer BergenAlkmaar van 600 M. Bij een op 29 Mei 1950 (2de Pinkster dag) door Gemeentewerken ge houden verkeerstelling bleek, dat globaal gesproken het door gaand verkeer nog geen 15 pet. bedroeg van het totale verkeer. Als doorgaand verkeer werd hier bij gedefinieerd het verkeer, dat binnen een half uur van Duinver- maak naar de Bergerweg of De Fransman v.v. óf van De Frans man naar de Bergerweg rijdt. Bij een op Zondag 6 Aug. ge houden verkeerstelling bleek het percentage doorgaand verkeer De FransmanAlkmaar slechts 9.3 pet. en dat richting Schoorl slechts 10.2 pet. bedroeg, terwijl 80.5 pet. langer dan een half uur in Bergen bleef. De omvang van het doorgaand verkeer is dus relatief gering. De afstandsverlenging bij een gedwongen gebruik maken van de rondweg brengt echter een groter benzineverbruik met zich, dat door de rapporteurs op jaar lijks f 18.000 geschat wordt bij een doorgaand verkeer van 15 pet. Daar komt nog bij, dat het be roepsvervoer een belangrijk tijds- verlies te incasseren krijgt en dat de tijdsverlcnging op het traject Bergen aan ZeeBergen-Binnen niet bevorderlijk geacht kan wor den voor het vreemdelingenbezoek aan Bergen. Een gedwongen grootscheepse omlegging van het verkeer zou de wisselwerking tussen winkelfre quentie en verkeersdrukte zeer nadelig beïnvloeden; daarentegen zal de verbindingsweg van de rondweg met de dorpskern (Meer weg) het vestigen van winkels etc. buiten de dorpskern aanmoedigen, hetgeen ongewenste verschuivin gen met zich zou brengen. Het rapport komt dan ook, wat dit punt betreft, tot de conclusie, dat het nut van een rondweg ge ring is en een gedwongen omlei ding van het verkeer grote nade len met zich brengt. Op deze gron den wordt de aanleg van een rond weg dan ook afgeraden. Het logisch gevolg van een en ander is, dat de te treffen voorzie ningen in de eerste plaats gericht zullen moeten zijn op een capaci teitsvergroting van de kernverbin dingen. Vooralsnog moet een rondweg als een luxe beschouwd worden. Rondweg lost verkeers probleem niet op. Voor de kernweg zijn twee op lossingen mogelijk: 1. Een verbreding, wellicht neerkomend op een verdubbeling van de Eeuwige Laan. In dit laat ste geval (verdubbeling) zou het verkeer van het Westen naar het Oosten via de zuidelijke baan van de Eeuwige Laan, Hoflaan, Dorp straat en Bergerweg geleid moe ten worden; het verkeer van het Oosten naar het Westen via Dr. v. Peltlaan, Stationstraat, Beuken laan, Komlaan en de Noordelijke baan van de Eeuwige Laan. Beide trajecten zouden buiten het dorp eenrichtingverkeer moeten krij gen, terwijl binnen het dorp dui delijke richtingsborden zouden moeten komen, doch eenrichting verkeer daar niet noodzakelijk zou zijn. 2. Bij een eventueel ter be schikking komen van de trambaan zou het verkeer van West naar Oost gaan via de Eeuwige Laan, Hoflaan, Dorpstraat en Berger weg; het verkeer van Oost naar West over de Bergerweg en vanaf Oostdorp over de trambaan. Even eens voor beide trajecten eenrich tingverkeer buiten het dorp en richtingborden binnen het dorp. Beide voorzieningen geven een logische oplossing voor de bestaan de moeilijkheden en leiden het verkeer zonder omwegen van be tekenis naar het doel. Zij hebben ook nog andere voor delen: door het eenrichtingverkeer worden de buitenwegen minder druk; de verbinding met Breelaan en Schoorl blijft gemakkelijk; de dorpskern blijft geactiveerd; er is geen afstandsverlenging, ter wijl verkeersopstoppingen en ge vaarlijke kruisingen worden vermeden. Een verbreding van de Eeuwige Laan zou echter zonder meer be tekenen, dat één rij sparren zou moeten worden gekapt. Bij ver dubbeling komt één rij sparren in de veiligheidsstrook midden van de weg te staan. Het fietspad kan dan naar het wandelpad worden overgebracht. Er kan, gezien het gering aantal wandelaars, met een smal wandelpad worden volstaan. De tweede oplossing (trambaan- traject) brengt mee, dat de om geving van het station op gelijke wijze wordt geactiveerd als thans het geval is; het stationsemplace ment zou voor parkeerruimte vrij (Advertentie) als wonden niet gemakkelijk dichtgaan. (En de kans op infectie is dan natuurlijk veel en veel groter). Maar als U Akker s Kloosterbalsem gebruikt bestaat er geen langzame en moeilijke genezing meer. Een wondbalsem die snel geneest, wonden zuivert en nieuwe huidvorming bevordert, dat is Akker's Kloosterbalsem al 3 geslachten lang. Niet zonder reden zegt men dan ook algemeen„Akker's Kloosterbalsem - geen goud zo goed" Minister Stikker is gisteren, in zijn kwaliteit van voorzitter van de organisatie voor de Europese economische samenwerking, per vliegtuig naar Parijs vertrokken. Hij wordt morgen terug verwacht. VERGADERING K.A.B. WIERINGERMEER. Er was veel belangstelling voor de verga dering van de K.A.B.-afdeling in Hotel Smit. In het bijzonder ble ken de data der bondsraadsverga dering de aandacht te trekken. Nadat de Geestelijk Adviseur zijn voldoening had uitgesproken over de goede opkomst werd de datum voor de K.A.B.-film vast gesteld op 26 November: het be treft hier de film over de Pastoor van Ars, die exclusief voor de K.A.B. gedraaid wordt en wel in hotel Smit. Op 5 December kunnen de leden met kinderen St. Nicolaas aan huis verwachten precies als verleden jaar. De vergadering, die een prettig verloop had. kon op een tijdig uur worden gesloten. ALKMAAR PACKET STAAKT DIENST ZAANDAM—A'DAM Het personeel van de Alkmaar Packet heeft per 14 October a.s. entslag aangezegd gekregen. Met ingang van die datum zullen de 4 salonboten, die een halve eeuw de dienst AmsterdamZaandam v.v. verzorgden uit de <jienst ge nomen worden. Handbalprogramma SLOOTDORP. Beide elftallen van D.W.O. spelen Zondag op het terrein te Slootdorp. D.W.O. 1 speelt tegen Con Brio om 2 uur en de junioren tegen S.F.I.O. om 3 uur. komen, waardoor het parkeerpro bleem is opgelost. Zo tot opheffing van de tram verbinding zou worden beslo ten, is het traject-trambaan te verkiezen, aldus het rapport. De op deze wijze te treffen voor zieningen zouden ruimschoots voor 10 a 20 jaar in de verkeers- behoefte voorzien. De slotconclusie, wat betreft het verkeersvraagstuk is derhalve, dat wat het wegverkeer betreft, de oplossing van de bestaande proble men ten dele afhankelijk is van de vraag of tot opheffing van de tramverbinding wordt overgegaan. Is dit het geval, dan kan het tracé van de tram als kernverbinding dienst doen. Is dit niet het geval, dan zal de oplossing gezocht moe ten worden in een verbreding (c.q. verdubbeling) van de Eeuwi ge Laan. Een rondweg kan het verkeersprobleem in de gemeen te Bergen nimmer tot een op lossing brengen. In ons nummer van morgen zul len wij een resumé geven van het geen de rapporteurs van het N.E.I. over de oplossing van het tram vraagstuk te berde brengen. ZAANSE MOLEN WEER IN GEBRUIK De oude meelmolen „De Koker" te Wormer, die dat eert uit 1584 en de laatste meelmolen is in de Zaanstreek, is geheel gerestau- reerd. Onder grote belangstelling is de molen, die sedert enige ja ren het eigendom- is van de ver eniging de Zaanse Molen, gisteren weder in gebruik genomen. Op het gemeentehuis te Wormer over handigde de burgemeester, A. Log gers, aan de voorzitter van de ver eniging de Zaanse Molen, de heer Ph. Beernink, een oorkonde. Behoort U ook tot de categorie vrouwen, die niet zelf haar eigen japonnen maakt alleen omdat zij geen kans ziet zich zelf te passen? De mogelijkheid is geschapen, om voor een gering bedrag een paspop naar eigen maten te laten maken. Deze pasvorm wordt op het lichaam gemodelleerd. Hiervoor worden vellen staniol, met dun papier beplakt, gebruikt (op de foto links boven). Wanneer U stevig in de huls zit en alle plooitjes en kreukels zijn verwijderd, dan wordt de huls beplakt (rechts boven). De rug van het „harnas" wordt voor zichtig opengeknipt (links onder), U stapt er uit, en de opening wordt onmiddellijk weer gedicht. De afwerking: fixeren, bespuiten en het bevestigen op een standaard gebeurt zonder U. En zo krijgt V na verloop van korte tijd de paspop naar Uw eigen model thuisbezorgd. De vrouw is niet bang. Over het algemeen konden de vrouwen binnen Alkmaar zonder al te grote moeilijkheden hun diensten aan de priesters aanbie den. Maar in Hoorn, en vooral in Enkhuizen, waar de predikanten zeer fel waren en de stadsbe stuurders steeds maanden om streng tegen de papisterij op te treden, was het veel moeilijker. Maar de vrouwen, op wie men het oud testamentische woord van sterk kon toepassen, deinsden voor niets terug. Geprikkeld sig naleerden de predikanten van Hoorn een papistische bijeenkomst ten huize van de weduwvrouw Trijn Quirijnsz. Trijn Oly ver telt in de berichten over de maag den van de Hoeck, dat een van de vrome vrouwen een zuster in Enkhuizen had wonen, een ze kere Gierte PieterscL, in wier huis op de Wierdijk de eerste priesters de H. Mis lazen. Zij nemen zelfs de leiding. Ofschoon men toe moet geven, dat enkele vrouwen in hun ijver te ver gingen en de bediening van Gods woord te veel naar zich toe trokken, moet men ook eerlijk er kennen, dat vele plaatsen hun ka tholiciteit te danken hebben aan het werk van deze vrouwen. Was Akersloot, een woest ketterse plaats, zoals Trijn Olij schrijft, voor de katholieke kerk bewaard gebleven, als daar niet op het einde van de 16e eeuw drie vrou wen geweest waren, die het ker kelijk leven bezielden en voor 'n huiskerkje zorgden, „sodat in weinig dorpen de tempei des Hee- ren soo heerlicke verciert is als in deese plaats te Ackersloot?" Had ook Grootebroek niet veel te danken aan de drie gezusters Gerrits? Sprak men in Broek op Langendijk, nog voor een groot gedeelte katholiek, niet met eer bied over Dieuwer Gerrits, die als een soort vrouwelijke missio naris allen, die zich wilden beke ren, onderwees, zodat een rond trekkende priester hen dadelijk de H. Sacramenten kon toedie nen? Toen later moeilijkheden werden gemaakt bij de congrega tie, van de Propaganda te Rome over het werk van deze vrouwen, werden hun grote verdiensten in EERSTE TIJDVAK NAAR DE SCHUILKERKEN (1580—1620) VOOR HET BEHOUD van het katholieke geloof in de jaren van de heftigste vervolgingen is belangrijk ondergronds werk verricht door vrome vrouwen. Toen de kloosters waren gesloten, zochten veie vrome vrouwen, vooral in de steden Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen en Leeuwar den waar hun aanwezigheid niet zo gemakkelijk opviel, elkander op om buiten de echtelijke en kloosterlijke staat een van de wereld teruggetrokken leven te leiden. Zij voelden echter, dat het hun plicht was om de priesters te helpen in hun moeizaam missiewerk, nu door de maatregelen van een door predikanten beïnvloede regering alle steun aan hen ontnomen was. Zij geven huisvesting aan priesters. Met deze „cloppen" sympathi seerden vele goed godsdienstige gehuwde vrouw die hun man nen handig wisten om te praten om de priesters alle steun te ver schaffen. In Alkmaar woonde in het deftige partriciershuis „Het Blauwe Paard" aan de Lange- straat een zekere Neeltje Maar- tensdochter, vrouw van J. Ch. Ransdorp. Veel had zij met clop pen uit haar omgeving gesproken en op een goede dag zei ze tot haar man: „We mogen niet lan ger afzijdig staan. Ons huis is zeer geschikt om er een priester in te verbergen. Daarom moeten wi.i het openstellen." En hoe hij ook redeneerde, zij bleef op haar standpunt staan en „Het Blauwe Paard" werd, tot grote vreugde van de vrome priester Cornelis Hendriksz, (zie het eerste schets je), het eerste huiskerkje van Alkmaar. Zorgvuldig bewaarde zij in 'n vreemde eigenaardige relie- kenkast, thans nog in het bezit van de Laurentiusparochie van Alkmaar, de relikwieën van 't H. Bloed Mirakel. Haar vriendin Ma rieke Jansz, vrouw van Symen Jacobsz Boom, stelde haar ruime woning aan de Diggelaarssteeg ter beschikking van rondtrekkende missionarissen. Toen daar later de schuilkerk van St. Laurentius werd ingericht, bleef het huis nog op haar naam staan en zij kwam, zonder enige tegenwerping, vaak voor de onderhoudskosten op. de moeilijkste tijd van onze kerk geschiedenis grif erkend. Verenigingen van klopjes In het begin der 17e eeuw ver enigden deze vrouwen zich in een communiteit, of, zoals zij zelf ge tuigen, in een vergaderinghe. Heel bekend was de vergade ringhe in Nieuwe Niedorp ('t Veld), geleid door meester Jost Cats, pastoor van Schagen en om liggende plaatsen en door de be kwame Maria Cornelis, die als overste optrad. Over haar arbeid schreef Trijn Olij in haar leven van de Maagden: „Dese was van een dorp genaemt Ouwe Nierip; hare ouders waren van goede middele; een seer treffelicke maecht, dien in alle haer wereken puerlyck socht de glorie Gods." Maar ook in de Friese hoofdstad, waar de vervolging zeer fel was, was een dergelijke vergaderinghe ontstaan. Vijf overgebleven Witte Nonnen, die zich niet van het geestelijk werk met een klein ali- mentatiegeld van het stadsbestuur wilden losmaken, waren de aan leiding van deze stichting. Zij stel den zich ter beschikking van de paters Dominicanen, maar na kor ten tijd werden zij ook betrokken in het missiewerk van de Fran ciscanen, Jezuiten en wereldheren in Leeuwarden en omgeving. De leefregel Zowel in 't Veldt als in Leeu warden hadden de samenwonende vrome vrouwen een leefregel, die, volgens de bedoeling van de eer ste leidsters, een voortzetting was van de kloosterregel. Men was echter, omdat het werk van deze vrouwen voor het spiedende oog van de gerechtsdienaars verbor gen moest blijven, tamelijk vrij in het opstellen van de statuten. Daar de oversten echter overtuigd waren, dat vooral in deze gemeen schappen, die ondergronds moes ten werken, de naastenliefde op het eerste plan stond, werd aan het begin van de regei dat steeds benadrukt, zoals men vinden kan in de berijmde statuten van pas toor Joost Cats: En met uw susters zyt gemeen, Zyt niet te trots, niet vies, niet stuur, Niet curieus, niet gram, niet zuur, Maer syt blyhertich, minzaem, zoet, Tergt niemant, neemt et 't al in 't goet. De overheid slaapt niet Het is te begrijpen, dat de pre dikanten, die achter dit werk kwamen spoedig van leer trokken Zij drongen er bij de overheid op aan om deze simpele vrouwen als vijandinnen van de republiek met particuliere en algemene plak katen te vervolgen. Zij zijn het, zo getuigen Noord Hollandse predi kanten, die door priesters ge bruikt worden „tot verleydinghe der eenvoudige"; zy zyn het, die allerley paeps fenyn onder de gemeynte stroyen." En ofschoon de staat over het algemeen niet al te hard tegen hen op wil treden, omdat het „vrouluyden" zijn, kan zij er toch niet aan ontkomen om jacht te maken op deze mensen als gold het een groep van ver momde Jezuiten. Maar de vrou wen lieten zich door dit alles niet afschrikken. Zij gingen voort met hun heilzaam missiewerk en in de bange uren die zij dikwijls moes ten doormaken, dachten zij aan het vrome gebed van het onbe kend gebleven begijntje uit Grave en dat gafv hen nieuwe kracht. Stryt maer vroom in dese tijden 1st oock dat ghyt wat besuert Denkct hoe cort is hier het lyden Dat vergaet en niet en duert. Zo vormen deze stille maar nim mer aflatende strijdsters voor het geloof een verheven voorbeeld voor de tegenwoordige vrouwen in ons land, die ook voor de toe komst een even grote verantwoor ding hebben dan de sterke vrou wen uit de tijd van de schuil kerken. (Mevr. Sterck-Groot, De bete kenis der katholieke vrouw voor de Nederlandse beschaving; E. Theissing, Over klopjes en kwe zels; Bijdragen Bisdom Haarlem XVII; XXXVI en XXXVI). B. VOETS, Kapelaan, Alkmaar Naar we vernemen zal het bouw volume voor het jaar 1951 voor Noord-Holland vergroot w or den. Het ligt in de bedoeling van de regering, dat deze ruimere toewij- j zing vooral bestemd zal zijn voor ie industriegemeenten. Het is, zo hoorden wij, nog niet mogelijk ge bleken ook de plattelandsgemeen ten een grotere toewijzing te ver strekken. WAARSCHUWING AAN GLADIOLENTELERS Reeds een tiental jaren is be kend, dat de grote schade, welke Botrytus aan gladiolenknollen kan veroorzaken, door een goede behan deling van de gerooide knollen, kan teruggebracht worden tot een zeer gering verlies. Herhaaldelijk is er op gewezen, dat de twee voor naamste factoren in deze, warmte en ventilatie, goed aangewend die- nen te worden en vele kwekers zijn dan ook geheel hierop ingesteld. Vergelijken wij de ruimte, waarin de oogst gedroogd moet worden, van thans met die van ongeveer 10 jaar geleden, dan ziet men dadelijk de grote vooruitgang, valt dadelijk op, dat vooral in de laatste jaren zeer veel is gedaan om de inrich tingen zo ideaal mogelijk te maken voor het drogen van de gladiolen- knollen. En toch moeten wij ook nu weer waarschuwen en de kwekers en an dere belanghebbenden nogmaals wijzen op de noodzaak het drogen van de gladiolenoogst zeer ernstig op te nemen. Dat deze waarschu wing ook nu weer gegeven moet worden, vindt zijn oorzaak in het feit, dat gebleken is, dat er nog steeds personen zijn, die aan dit allerbelangrijkste punt te weinig aandacht schenken en menen, dat het wel in orde komt, ook al heeft men niet zo'n haast de knollen da delijk na het opnemen de betere behandeling te geven. De kweker, die de eerste weken nog geen tijd heeft om iets aan de gladiolen te doen, een ander die wel eens zal informeren, waar hij de gladiolen kan laten drogen, beiden geven blijk, dat zij het gevaar niet vol doende kennen dat zij de gehele oogst op het spel zetten, waarvoor zij zoveel zorg hebben gehad vanaf het planten. Het is gevaarlijk na te laten om de knollen direct na het rooien goed en vlug te drogen. Er zijn door meerdere kwekers fou ten gemaakt bij de opzet van de teelt, fouten die zich mi gaan wre ken,'als niet spoedig een oplossing wordt gevonden. Al zo vaak is ge zegd, dat men eerst moet weten, waar en hoe de oogst gedroogd zal worden, vóórdat aan de teelt be gonnen mag worden. Het is onverantwoord als teler geen rekening te houden met het gevaar, dat Botrytis teweeg kan brengen onverantwoord tegenover zichzelf,' omdat het gevaar gekeerd kan worden, mits tijdig bezien en maatregelen genomen. Elke kweker stelle zich er dus op in, de gladiolen dadelijk na het rooien te dóen drogen in een goed verwarmde, goed geventileerde ruimte en dit zonder uitstel, aldus schrijft ons de Technisch Hoofd ambtenaar bij de Plantenziekten- kundige Dienst, W. J. Stofmeel. HEILOO. Ter weerszijden van de overweg aan de Kerk- laan te Heiloo in de spoorweg AmsterdamAlkmaar zullen op Maandag 16 October a.s. te 9 uur flikkerlichtinstallaties in dienst worden gesteld Hoewel reeds vele flikkerlicht installaties in dienst zijn, blijkt toch steeds weer, dat de weg gebruikers over het algemeen slecht op de hoogte zijn met de betekenis van de lichten. Aan het bekende Andreas kruis is een kast met lichtseinen aangebracht. Normaal, wanneer geen trein wordt aangekondigd, brandt het witte lichtsein met 45 flikkeringen per minuut Een trein wordt aangekondigd op een bepaalde afstand voor de overweg (afhankelijk van de voor het baanvak toegelaten maximum snelheid der treinen) en blijft aangekondigd, tót/tot de gehele trein de overweg over. gereden is, door het branden van het rode lichtsein met 90 flikkeringen per minuut (waar bij het witte licht wordt ge doofd): bovendien begint een wekker aan de paal te luiden. Het verschil in aantal flikkerin gen van het witte en rode licht sein dient voor kleurenhiiji'i^n Beide lichtseinen hebben een klein achter-flikkerlicht van de zelfde kleur. De bedoeling daar van is, een weggebruiker, die voor de overweg het voorbij rijden van een trein afwacht, en daarbij zich bevindt onder of naast het rode lichtsein, waar door dit óf niet óf onvoldoende wordt waargenomen óf indien het uitzicht op het lichtsein door een voorligger wordt belem merd. nog te waarschuwen van de andere kant van de spoorweg af, dat, al is de trein voorbij gereden, bij dubbel spoor een trein in tegengestelde richting intussen reeds is begonnen zich aan te kondigen. Ook het blij ven luiden der beide wekkers waarschuwt voor de „tegen- trein". Boven de beide lichten be vindt zich nog een derde licht sein, oranje, met daarin lees baar, indien brandende: „Sein buiten dienst". Wanneer in een of ander onderdeel der' instal latie een storing optreedt, waar door een trein zich niet door het rode flikkerlicht zou aan kondigen, dan treedt het oranje storingsein in werking; dit be tekent dus: „Opletten, want de treinen kondigen zich'niet meer aan". Dit sein is ter onderschei ding van de beide andere sreen flikkerlicht en heeft een klein oranje zijlicht in de richting van de naderende trein, zodat de machinist, de storing bemerken de, deze kan rapporteren. Engeland is het land van tradities. Menig Engelsman zou zich niet gaarne het schouwspel der telkenjare terugkerende plech tigheden van militaire en burgerlijke aard zien ontgaan. De Londenaren konden Maandag getuige zijn van een indrukwek kend tafereel toen de rechters, gekleed in toga en getooid met pruik, zich in optocht van de Westminster Abdij naar het Hogerhuis begaven ter gelegenheid van de heropening van de Rechtbanken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 3