SPEELGOED IS GEEN LUXE maar noodzaak voor het kind SINTERCLAES, goet heijlich man De H. Man verbinde goedheid aan paedagogisch inzicht ST. NICOLAAS-TRADITIE IN HET NOORDEN Wat de historie verhaalt GEBRUIKEN ROND ZIJN FEEST L GENEEST lik Kuilman nitencier atsseaetaris og en Marine linah legt laringen af olie receptie empfe Hall in Hongarije □rresteerd Spel is scheppende bezigheid Kerstmannetje kreeg hier geen kans FEESTZANG VAN PIETER DE KNECHT Hier ben ik weer uit verre landen Ik komnu nógmet volle handen Met pepernoot en speculaas. Het is weer 't feest van Sinterklaas. Laat kloppen aller harten vol verlangen En laat het zorgvol hoofd niet hangen. Rijs op! t Is daangename tijd. Die mens en kind weer hóóg verblijd. Geef gul en laat uw hart vermurwen. Dit is de tijd van moed en durven! Ik bid u, houdt dit feest in ere! En dat de jeugd het niet verier e! De romantiek der fopperijen, Het speels gedicht, de lekkernijen, De zin van *t onverwacht geschenk, Is als een liefdevolle wenk Een wenkgeschonken door traditie, BI ij f geven - en met veel ambitie! Als gij het geven niet verleert, Blijft d' aarde naar de zón gekeerd! DONDERDAG 23 NOVEMBER 1950 PAGINA 3 ERW ACHTING door het K.N.M.I. geldig van Donder- t Vrijdagavond. END BEWOLKT bewolking met in e provincies enkele uien, elders althans de middag over- -oog weer. Meest uit zuidelijke ricii- tiig verandering in /e handen, ruwe lippen Z.H. Paus Pius XII benoemen tot kanun- qier van het Hoog- irlems Kathedraal- hoogeerwaarde heer ailman, deken van reeds ere-kanunnik e bewindsman van Marine, mr. 's Jacob i Memorie van Ant- Je Eerste Kamer, dat raadzaam voorkomt samen te werken aatssecretaris. i hiervan tiet de de noodzaak om bij en van het gezamén- iiebeleid met betrek drie onderdelen der sn tot een zo groot enheid te komen. VI Bij TREINRAMP NEW YORK (avond heeft zich in jrkse district Queens s ernstigste treinram- geschiedenis der V.S. Een trein met naar )00 passagiers reed ere trein, waarin zicli etzelfde aantal per- nd. laats van het onheil •ote verwarring. De reizigers boden aan- aan gewonden, die raar nabijgelegen ge werden overgebracht e hulp. Volgens de tot dusver 75 doden BERTHA HERTOGH verklaarde gisteren erechtshof, dat mevr. lar acht jaar geleden icht, Bertha tot zich .omdat zij zoveel-kin- en ik geen een. Ami- oeder en ik hebben :owel voor als nadat Aminah was onder dikwijls gesproken, ;een enkele gelegen- mevrouw Hertogh teruggevraagd." het verhoor wierp Hertogh geen blik ia. Na iedere zitting het hof het eerst; ;emerkt begaf zij zich menigte, die wachtte te zien. Daarna wan- ha gracieus en zelf- naar buiten. ESLUIT VAN DE VEEDE DAG en 'n half uur hebben rheden van de tweede iet Koninklijk bezoek n in beslag genomen, uren daarvan werden ht in de Temple Hall, Eneelse ze eer ine een id georganiseerd, erd oersonen bewo- in deze 16e-eeuwse door de bombarde- vaar beschadigd werd. ikdom van bloemen oranje de boventoon, wachtten meer dan ensen ia de kille natte ik bii deze officiële ien maken de Britten iart geen moordkuil, resident Clement Att- mminste door een deel ïenigte hartig uitge- wiil 'n ander deel hem is begroette. werd bericht ont- it in het seminarie te drie nriesters door de isclie regering van werden gearresteerd. Vendelvne Endredv. de bet Trappistenklooster, n ziin secretaris. Zij van beschuldigd de 21 :n. die in de maand van dit jaar uit Hon- ir Oostenrijk nrobeer- uchten te hebben ge- van hen kwamen be- Wi-nen aan. acht an- dén aan de grens ont- oor de Oostenrijkse Do le Hongaarse autoritei- werd. Onder sewanen- iding werden zii naar teruggebracht. Bij het an de gearresteerde se- zou de mcdeplichtig- de nriesters aan het gekomen. De eearres- iester Endredy wordt ommunisten beschouwd irigste verdediger van lieke kerk na Kardi- iszenty. Na de gevan- van de Kardinaal was ie Hongaarse Katholie- eest populaire priester, communisten is dit de arom zij hem beschoü- e leider van de Katho- ionnairen. V' I SINT NICOLAAS IS WEER GEKOMEN... (Van een speciale verslaggever) Ze zijn er weer: de speelgoedétalages met hun rijkdom aan kleurige artikelen in allerlei vormen en uitvoeringen. Ware droomparadijzen voor de kinderen, die met hun neusje plat tegen het raam gedrukt al die hemelse wonderen urenlang bekijken, nee strelen met hun ogen, waarnaar ze opgetogen wijzen en waaruit ze in vurig begeren hun keuze doen. Dat en dat zullen zij aan Sint Nicolaas vragenOf het nu de brede spiegelruit van een speelgoedwinkel in de stad is of het smalle raam van een dorpswinkeltje: overal drommen de kinderen in een even grote verrukking voor het uitgestalde speelgoed samen, dromen hun stille wensdromen of doen elkaar hun luide uitroepen van bewondering. En wij, ouderen, blijven soms staan temidden van die kleinen, glimlachend luisterend naar hun verhalen, zelf een keuze doende voor onze kinderen uit die hoorn van overvloed aan speelgoed, waarmee wij in gedachten spelende zijn, ons erop betrappend dat wij alle dagelijkse beslommeringen kunnen vergeten daar voor zo'n kleurige étalage enopnieuw kind worden. Want de hang naar het kind-zijn dragen wij immers onsterfelijk in ons om. Daar hoeft het Sint Nicolaasfeest maar voor te naderen, om ons dit weer heel duidelijk te maken. Het St. Nicolaasfeest! De jeugd heeft haar verlanglijstje klaar, al weken. Daarop neemt het speel- Hij heeft nog altijd zijn beste tabbert an, rijdt nog immer naar Amsterdam en vandaar weer naar Spanje, mèt of zonder appeltjes van Oranje. Al zovele jaren heeft hij die tocht vice- versa gemaakt en hij wordt nooit moe om in de grijze Decem berdagen zijn philanthropische taak in onze lage landen te komen vervullen. Niemand onzer twijfelt er aan, of hij zal dat wel tot in lengte van dagen blijven doen, die goede oude milde Sint. En omdat het weer spoedig zijn vierdag zal zijn, willen we een ogenblik onze aandacht bepalen op zijn persoon, die toch voor ons allen ééns 'n stralende verschijning was, terwijl zijn feest tot de schoonste dagen van het ganse jaar behoorde. Het olijke, bolwangige kerst mannetje, heeft van Duitsland en Engeland uit wel eens een schuchtere poging ondernomen om zich als een serieuze collega van de Sint voor te doen. Maar wij hadden hem door. Zijn denne- boom mocht hij hier achterlaten eri eventueel de pakjes ook, maar hij moest het niet wagen de heilige bisschop te imiteren. Een kind kan het begrijpen, natuur lijk, juist een kind, dat er maar één goedheilig en goedhartig man bestaat. Wie zou het anders kun nen zijn dan Sinterklaas? Hij is de overwinnaar in het kinder hart en daarom is het kerstman netje een aardige reclamefiguur gebleven, meer niet. Maar de Sint wil geen alleenheerser zijn, hij deelt zijn populariteit gaarne met zijn knecht of knechten, hoewel die natuurlijk op het tweede plan blijven staan. Zij zijn die bewonderenswaardige dienende geesten, die op een wenk van hun meester naar hartelust belonen of straffen. Luisterend naar schone namen, zoals „Pietermanknecht" en „Trappadoelie" of „Assiepan", kunnen ze wel schrik inboeze men, maar ook de kleinste kin deren beginnen iets te beseffen van het feit, dat onder een zwarte borst toch een gouden hart kan kloppen. Waarlijk, goed beschouwd is het toch een pae- dagogische zet van Sint om zijn zwarte dienaren mee te brengen. Sint Nicolaas en Pieterbaas! Wie kinderen heeft of nog iets van het kind in zijn ziel wist te be waren, hoopt hen nog dikwijls te ontmoeten! Schijn en werkelijkheid Of er meer Sinterklazen dan één zijn, is de periodieke kinder vraag, wanneer bij het bemerken van het zichtbare aantal heilige mannen het jonge geloof aan het wankelen slaat. Verstandige ouders zijn natuurlijk onuitput telijk in het verzinnen van ge loofwaardige voorwendsels: Een heilige kan op zoveel plaatsen tegelijk zijn en er toch op iedere plaats weer anders uitzien. En hoe Pietermanknecht door die smalle schoorsteen kan kruipen? Maar kind, je hebt toch wel eens gehoord, dat die Spanjaarden zich zo ontzettend smal kunnen maken, dat ze overal doorheen glippen en glijden? Als het kind in ons nog leeft, al zijn we dan ook b.v. in de veertig of vijftig, kan het voorkomen, dat diezelfde vraag nog eens klinkt: Zijn er dan méér Sinterklazen? Hoe zit dat eigenlijk? Zó op het eerste gezicht schijnen er twee te zijn, te weten primo de echte heilige in de Hemel en secundo de folkloristische Sint, die uit Spanje blijkt te komen. En we vragen ons misschien af: begaan we geen kapitale fout als we die twee gaan vereenzelvigen, zoals men, om een geschikt voorbeeld te noemen, op een Limburgse kostschool deed, wadr op de avond van Sinterklaas de heilige man in vol ornaat, voorafgegaan door vier luidbellende engelen, de speelzaal betrad, omdat een heilige uit de Hemel behoort te komen en niet uit Spanje. Men kan zich natuurlijk ook afvragen of er een katholieke en een neu trale Sinterklaas bestaat, al is die laatste dan nog zo traditio neel bisschoppelijk uitgedost. Het kleine kind gelooft en aanvaardt, niets te wonderlijk in het rijk van de vreugdevolle Sinterklazen- fantasie, maar het grote kind staat hier voor het mysterie van schijn en werkelijkheid. Het zij dan gezegd,- dat er maar één echte ware Sinterklaas bestaat en dat is De Hemelse Heilige Die kennen we door de Litur gie als zijnde een bisschop-be lijder, wiens feest op 6 December wordt gevierd en uit de Levens der Heiligen, waarin we de vrome mooie legenden rond zijn figuur vinden gebundeld. Histo risch staat er niet veel over hem vast. Hij zou in 341 te Myra ge storven zijn en waarschijnlijk heeft hij het concilie van Nicea bijgewoond. Maar in de legende is hij de tenlevenwekker van drie vermoorde kinderen, de be zorger van een bruidschat aan arme huwbare jongedochters; hij liet graan groeien ten tijde van hongersnood en was een mens, die door Gods genade zijn naas ten tot rijke zegen werd. In de Oosterse Kerk zeer vereerd, wordt hij ook in het Westen na 1100 aangeroepen en tot be schermheilige gekozen, vooral door zeevaarders. En hoewel wij hier geen mirakuleuze iconen of beelden van hem bezitten, geen bedevaartsoorden van Sint Nico laas kennen, gedenken wij deze dienaar Gods op de vooravond van zijn feest met Vesperzang en zingen op 6 December zijn Mis, vragende om zijn voorspraak en bescherming. Zo is de echte, de ware Sint Nicolaas, een beschei den figuur in de lange rij van grote heiligen, die ieder voor zich geen eigen eer eisen, maar onophoudelijk instemmen met het Sanctus van het engelenkoor. Portret van die echte Nicolaas Uit het schemerdonker der eeuwen treedt hij te voorschijn, onze beste Sint, die heel wat van de echte Nicolaas heeft overge nomen, hoewel hij toch niet hele maal van Christelijke origine is. Zo heeft hij b.v. van vadertje Wodan het witte paard voor de dakruiterij meegekregen en hij bezit nog andere heidense attri buten. Het kwam hem goed uit dat het feest van de ware Sint Nicolaas juist in de winterse wensvervullingsdagen geplaatst was en zodoende kon hij al gauw populair worden. Spoedig krijgt hij dan ook aanzien als kinder vriend en iemand, die er nu eens echt op uit is om een ander aan genaam te verrassen. Lang voor de Spanjaarden in onze streken komen wordt zijn feest al door de kinderen gevierd. Als de heren van Philips en Alva verdwenen zijn, willen de strenge Calvinis ten met Sint afrekenen, omdat hij in zijn bisschopskleed veel te Rooms lijkt, maar traditie, kin dergeloof en echt Hollandse eigengereidheid slaan deze recht zinnige aanvallen af en de Sint blijft bij Rooms en Onrooms zjjn „smickerdelick" door de schoor steen werpen. In de achttiende eeuw is hij nog altijd de onzicht bare man met ketengerammel (niet de duivel-knecht alleen, maar ook de Sint zelf wordt hier en daar voor een schrikfiguur gehouden), die per uitzondering maar eens ten tonele verschijnt. Doch in de negentiende eeuw begint zijn roem vooral publiek te worden, als hij vergezeld van zijn knecht in een rijtuig bij ..beschaafde kinderen" op bezoek gaat en zich zelfs in een poffer tjeskraam wil laten zien. Laten we hem echter niet mis kennen, want hij blijft nog altijd een min of meer geslaagd portret van de Hemelse Heilige, die in de naam van God zoveel goed op aarde mocht verrichten. Al weten veel kinderen nu niet wie de Sint eigehlijk is, al ontgaat het duizenden ouderen dat de rood gouden folklore-figuur iemand verzinnebeeldt, en al denkt de een of andere onnozelaard soms dat een katholieke bisschop er eigenlijk nèt zo uitziet als Sin terklaas, deze idee blijft toch leven. De Sint is een heilige man, die alles kan en overal vreugde brengt. Persoon en feest blijven in feite een jaarlijkse herinnering aan de ware Heilige en door hein een getuigenis voor het levende Christendom en zijn goed de belangrijkste plaats in en zo die verlanglijst ons, om welke redenen ook, voor onver vulbare moeilijkheden zet, corri geren wij dat lijstje naar eigen inzichten en mogelijkheden. Twee psychologische factoren hebben wij, al schrijvend, zo juist daar voor u neergelegd: dat eigen verlanglijstje der jeugd en het eigen inzicht der ouderen. Het vragen van het kind, over drijvingen daargelaten, heeft een wezenlijke, innerlijke betekenis. De verstandige ouder weet daar uit aanleg en karakter van zijn kind te beluisteren en om die persoonlijke eigenschappen mede in goede banen te leiden, zal hij, als het maar enigszins mogelijk is, dat speelgoed door de H. Man doen schenken, hetwelk een harmonische aansluiting vindt bij de innerlijke structuur van het kind. Daarom moeten ouders en dat is die tweede psycholo gische factor behoedzaam te werk gaan als zij naar eigen in zichten kiezen voor het kind. Dat gaat maar al te vaak onnaden kend, uitsluitend met de blik? der groteren, paedagogisch vaak niet verantwoord naar leeftijd en innerlijk der kleinen. Het speelgoed afspiegeling als Speelgoed is zo oud als de wereld. De Egyptenaren hadden het en de Grieken en de Romei- nan. De Middeleeuwen hadden hun ridder- en tournooi-speel- naastenliefde. En daarom zingen zij, die de samenhang beter gaan verstaan, na de echte Heilige om voorspraak en bescherming ge beden te hebben, mèt de kinde ren een blijgezind: ..Sinterclaes goet heylich man, trek je beste tabbert an. goed en ten tijde van Frederik de Grote deed het tinnen sol daatje zijn (jammerlijk) entrée in de kinderkamer. Door de eeu wen heen lag de cultuur van een volk weerspiegeld in het speel goed. Overal en altijd hebben de kinderen gespeeld en zullen zij blijven spelen. Dat is een oude wet. Nieuw evenwel is de ontdek king van de scheppende waarde, de paedagogische vorming door het spel en het speelgoed. Nieuw is het inzicht in de diepere be tekenis daarvan voor het kind. Speelgoed is geen luxe, maar een noodzakelijkheid. Psycholo gen en paedagogen van naam hebben het speelgoed leren zien als een afspiegeling van het ver loop der innerlijke vorming en zij begrepen waarom bepaalde voorwerpen en materialen juist op bepaalde tijden in het kinder leven verschijnen of dienen te verschijnen. Het spelend kind voldoet aan een algemene wet, maar daarbij kan door een verantwoorde keuze van het speelgoed tevens vol daan worden aan de persoonlijke ontwikkeling. Want spelen is scheppend bezig zijn, zintuigelijk en verstandelijk. In het spelend kind, argeloos verloren in zijn spel, is de eeuwige mens gepro jecteerd: bouwend aan zijn tijde- loze droom, in onbewust verlan gen vasthakend aan de eeuwig heid. Maar ook de persoonlijke mens openbaart er zich in, met al zijn verborgen talenten en karaktereigenschappen. Indien wij, door goede obser vatie van liet kind, de opvoed kundige waarde van het speel goed daarbij laten aansluiten, dan wordt het spel van dienende betekenis, zien wij het als een ontwikkelingsverschijnsel en daarmee als een levensvoorbe reiding. Dit constaterend, dienen wij „de goed-heilig Man" méér dan goed en heilig te maken. Hij kan een wijze opvoeder zijn, die aan zijn milde gaven construc tieve elementen weet te verbin den, afgestemd op leeftijd, aan leg en karakter van het kind. Hij zal zijn speelgoed niet ge vaarlijk maken; niet te koel-ge- pcrfectionneerd, te mooi en te technisch, waardoor de fantasie van het kind geen kans meer krijgt en eigen initiatief en werk lust worden lam gelegd. Want tussen werkelijkheid en schep pende verbeelding moet een con stante wisselwerking zijn. Het kind zal, aangepast aan zijn leeftijd, zijn illusiespel, zijn functiespel, zijn constructiespel, zijn bewegingsspel, zijn gemeen- schepsspel en zo vele andere soorten van spelen meer krijgen, opdat daardoor zintuigen en ver stand, gevoel, aanleg en karak ter, kortom het gehele persoon lijke kind gediend worde. De verstandige Sint zal bij alle milddadigheid ook de juiste maat en beperking betrachten. Over daad schaadt zeker ook hier. Een tactisch wisselsysteem houdt verder de concentratie levendig. Er is zoveel Terugkerend tot onze rijk voor ziene speelgoedwinkels, mogen wij zeggen, dat de keuze aan de hand van het vorenstaande zo veel en zo velerlei is. Wij kun nen door die hoeveelheid niet in details treden, maar wijzen in het algemeen op het plastic speel goed, dat aan asthetische vorm geving, kleur en duurzaamheid grote verdiensten heeft. Natuur lijk behoudt ook hierbij ieder stuk zijn eigen gebruikswaarde. Boetseren, tekenen, verven, bouwen, vlechten, om maar en kele bezigheden te noemen: van hoe grote betekenis zijn deze in de ontwikkelingsgang van het kind. Hoe passen zij in de huise lijkheid, die de winter meebrengt en welke huiselijkheid de ouders ook 's avonds weten te scheppen door leuke gezinsspelletjes. Want aan de sfeer en de warmte van het gezin zullen de kinderen hun leven lang de kostbaarste herin nering bewaren. Het goede boek Naast het vele dat de étalages brengen in deze dagen, hetzij aan speelgoed, snoeperij, huishoude lijke- of mode-artikelen, kortom aan alles wat ons zo smaakvol en aantrekkelijk wordt aangebo den, mogen wij tot besluit van ons verhaal óók Wijzen op het goede boek. Het goede boek, een der vreugden van de winter avonden voor jong en oud: de uren vullend met geestelijk ge noegen. De smaak veredelend, de geest verrijkend.... Sint Nicolaas is algemeen bekend als de gever van goede gaven, als de man, die met zijn stoomboot van Spanje komt en bisschop van Myra was in Klein-Azië. Rond de figuur van deze bisschop-belijder hangen dichte nevelen van het verleden en over de figuur van deze onbekende heilige is veel geschreven, toen een jaar of vijftig geleden de folklore het standpunt van dr. Eugen Schncll in zijn „Nicolaus der heilige Bischof und Kinderfreund (1886)" onderschreef, die vele gebruiken rond het feest herleide tot oude heidentijden en beweerde dat het paard van Sinterklaas en het rijden over de daken overgenomen was uit de faillieten boedel van Wodan. Op welke Wodanviering doelt men dan? Op de zgn.i midwinter viering, die in de voor christelijke tijden in November en December werden gehouden en afgesloten werden met de nieuwe geboorte van de zon op het einde van De cember. De feestelijkheden zetten in met de Novemberstormen, als Wodan op ziin trouwe schimmel Sleinnir het jagende wolkenheer, omringd door zijn getrouwen, voorging. De regen viel en de wind gierde langs de primitieve lemen hutten maar binnenin was het warm en zat men rond het knap perend houtvuur. Het was een tijd van overvloed. Het varken was geslacht en de veldvruchten waren binnenge haald. Het volk rustte uit van de harde en lange zomerarbeid en vierde feest. Men bracht offers aan Wodan maar men dacht ook aan anderen, wier arbeid niet zo veel vruchten had afgeworpen en zonder dan men 'n naam bekend maakte overlaadde men hen met geschenken De kerstening van deze gebruiken. De katholieke kerk, die heel sterk rekening hield met natio nals gevoelens, wilde een derge lijke viering, waaraan het land volk zeer gehecht was. niet op heffen. Geheel volgens de richt lijnen voor het missiewerk, eens door Paus Gregorius (590604) aan bisschop Augustinus van En geland gegeven, hebben ook hier de missionarissen de oud heiden se feesten behouden en er een christelijke inslag aan gegeven. Verschillende heiligen werden gevierd als gevers van milde ga ven en de offers, die men vroeger aan Wodan bracht, bleven ook nu doorgaan maar ter ere van ver schillende heiligen. In de kalen der werden als milde gevers voor al genoemd St. Maarten (11 Nov.) St. Clemens (23 Nov.), St. Barba ra (4 Dec.). St. Nicolaas (6 Dec.), St. Lucia (13 Dec.) m St. Nicolaas krijgt liet monopolie. Ofschoon de herinnering aan de gulheid van St. Maarten in Noord- Holland is blijven voortleven in de avondlijke ommegangen met uit geholde bieten en kleurige lam pions, heeft St. Nicolaas in het Noorden het monopolie gekregen van uitdeler van alle goede ga ven. Allerlei oude legenden, te zamen met de wonderverhalen, die Mephrastes optekende in ziin ampele levensbeschrijving, werden op zijn persoon toegepast en zo verscheen Sint Nicolaas in ons volksleven, zoals wij hem thans nog kennen. Waarom werd juist de onbe kende bisschop van Myra uit- deze indrukwekkende stoet van heili gen gekozen? Het antwoord is heel eenvoudig. Omdat deze hei lige, als patroon van de zeeva renden, grote verering genoot in onze gewesten, waar men veelal ziin brood op het water moest verdienen. Volgens de oude Frie se kroniekschrijvers is Stavoren de eerste stad geweest, die bij zonder aan de H. Nicolaas is toegewijd. Vanuit Stavoren werd Nicolaas als patroon gegeven aan het' oude visserstadie Vollenhove (1142) en van deze stad af kwam over Kampen en Deventer de Nicolaasdevotie naar Amsterdam, De Amsterdammers beschouwden hem als e*n van hun burgers, een soort schout maar dan nog iets hoger en heel vertrouweliik noemden ze hem hun „claesjen". Op St. Nicolaas worden oude gebruiken toegepas* Op deze heilige heeft nu de volksfantasie, de oude volksge bruiken van de midwinterviering toegepast. De smulpartijen, die dan plaats vonden, konden heel gemakkelijk op naam van St. Nico laas worden gezet en men kon hem, wiens oude levensbeschrij vers milddadigheid als om strijd roemden, heel gemakkelijk voor stellen als gever van -«ie goed. Hij reed te paard, net als Wodan en kwam door de schoorsteen, de ver bindingsweg tussen de mensen en de geesteswereld in de voor-chris telijke tijd, om de mensen "te be zoeken. De schoen of klomp met wortelen of' haver voor het paard herinnert aan de offergave, die men vroeger bracht aan de God der vruchtbaarheid, wanneer men in de winter genieten ging van alles wat het land had voortge bracht. De appeltjes van Oranje. De volksfantasie heeft er ech ter nog meer bijgemaakt. Zij heeft de Aziatische bisschop heel rustig uit Spanje laten komen en wel om de appeltjes van Oranje. Deze appeltjes ontleent men aan een oude legende. Ten tijde van Sint Nicolaas' aardse leven woonde er in zijn bisschopsstad een vader, die drie huwbare dochters had. Hij was echter arm zodat hij hen geen bruidschat kon geven. De vader begreep, dat hij nooit ziin dochters zo uit kon huwelijken en vol vertrouwen bad hij tot God. Door een ingeving ging St. Nico laas op een nacht naar zijn huis en wierp drie zakjes met goud door de schoorsteen, zodat iedere dochter een bruidschat kreeg. Schilders, die dit tafereel op het doek hebben vastgelegd, maakten van de zakjes goud, ap peltjes en zo kwam dan het vers je in de wereld: Sinterklaas, goed heilig man, met uw gespikkelde tabbaerd an We rijden mee naar Spanje om appeltjes van oranje. Spanje moest er nu eenmaal bij. want men kende hier geen ander land waar men oranje-appeltjes kon krijgen. Moderne geslachten plaatsten hem op een stoomboot en zo vooral is hij populair onder de jeugd, die in angstig verwach ten in deze dagen bijna niets an ders weet te zingen dan: „Zie ginds komt de stoomboot ui' Spanje weer aan." Een goed besluit. Het zijn werkelijk hele oude en vervaagde verbindingsdraden, die het tegenwoordige feest van Sin terklaas met langverleden eeuwen binden. De folklore heeft na een diepgaand en nauwkeurig onder zoek de duidelijke overeenkomst tussen de algemene feestviering van deze heilige bij katholieken en protestanten aan het licht ge bracht en bewezen dat dit fees: met ziin legenden en gebruiker populair en levend kon blijver onder een volk. dat zijn verledo niet verloochenen wil. Wii vertellen aan onze kinderei allerlei verhalen over deze goedf heilige en hebben pret, wanneei zij nog in hem geloven. Maar in het licht van deze St. Nicolaas traditie geloven we in zekerer zin allemaal nog aan Sinterklaas- at weten wij dan ook waar dc nachtelijke rijtoeren over de da ken vandaan komen. Want hi schenkt ons de gelegenheid on eens per jaar goed te doen ei op heel bijzondere wijze andere blij te maken, zonder dat wij on als weldoeners kenbaar maken En daarom heeft de St. Nic< laastraditie in deze tijd, nu c veel armoede geleden wordt, e< zeer bijzondere betekenis. Er zi ook nu nog versehillcndo gezir nen, die buiten alle vreugde staai Is daar ter ere en uit naam va' St. Nicolaas niet iets aan te doen' Laten wii het hopen. B. VOETS. kapelaan. Alkmaar T

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 3