Gesprek met mode-ontwerpster stmks Rubriek voor de jeugd Het Hoe maken we speculaas? DE OIVTVOEKING 7Ve< WED Artistiek vrouwelijk beroep vol leven en persoonlijkheid RADIO-PROGRAMMA Moeilijkmaar wel dankbaar Recht of krom? RECEPTEN: De stoomboot uit Spanje Kasteel Mortelmans door Heralth PAGINA 4 ZATERDAG 2 DECEMBER 1950 Ondanks het feit, dat we op het gebied van de mode precies zo veel weten als de man, die wel eens het klokje hoorde luiden, maar die toch de klepel niet kon vinden, zijn we eens bij een mode-ontwerpster te gast geweest, om iets te horen over dit toch wel specifiek vrouwelijke beroep. Want dan mogen er in Frankrijk of waar dan ook modekoningen rondlopen met klinkende namen, ze zullen toch niet de benaming mode-ont werper verdienen. Een heel enkele maal was voor ons wel eens een tipje van de sluier, waarachter de naam mode-ontwerpster schuil ging, opgelicht, maar zo heel duidelijk was het voor ons toch ook nog niet. Op weg naar de voor dit ge sprek afgesproken plaats tracht ten we ons n voorstelling te ma ken van hetgeen ons te wachten zou staan. Een modeontwerpster stelden we ons voor als een bo hémienne, die grote modellen maakte voor dure shows, wonend in een heerlijke, artistieke kamer met allerlei kunstzinnige, deco ratieve sierstukken en natuur lijk gekleed op een voor ons on gewone wijze, maar des te smaakvoller. Groot was onze verrassing, toen we kennis maakten met een eenvoudig meisje, even normaal levend'als ieder ander mens, dat toen ze nog op het gymnasium was, uitblonk in het tekenen van sprookjesfiguren en kinderkopjes. Haar grootste hobby was het ont werpen van kleertjes voor deze poppetjes. Een meisje uit een ge zin zoals er honderden in ons land zijn, eenvoudig en degelijk, maar met een onmiskenbaar ar tistieke aanleg. Na het eindexamen moest dus ook aan de toekomst gedacht worden en een simpel artikel in een modetijdschrift over een op leidingsschool voor modetekena- res bepaalde de toekomst. Op één der Nederlandse studio's kreeg ze haar opleiding. Het begon met tekenen en het eindigde er mee. Voorbeelden, die tot modelengte werden terug gebracht vormden het eerste be gin. Alles werd in blokjes ver deeld en nu moesten tekeningen gemaakt worden. In allerlei stan den. Maar ook aan andere dingen werd aandacht besteed. De techniek van het decoratieteke nen, randen en motieven moest geleerd worden, de grondbe ginselen van patroontekenen werden ingepompt en dan ver der voor de algemene ontwikke ling costuumgeschiedenis en kunstgeschiedenis. Routine opdoen was hoofd zaak en het werk werd dan ook steeds uitgebreider. De eerste modellen werden ontworpen, eikaars werk werd becritiseerd en zo deed men reeds op school de nodige ervaring op. Het eigen lijke werk begon echter pas na de tweejarige cursus, toen ge heel in het volle leven staande, op hot atelier van een fabriek modellen ontworpen moesten worden. Helemaal alleen staande in een atelier van een grote confectie fabriek moest zii haar capaci teiten tonen. Verstoken van elke huln of raadgeving kreesr zii op dracht om iets te maken. Het eerste geestesproduct zou een nachtjapon worden. Het werd een juweeltje. Schitterende, dure stof. geborduurd. maar on betaalbaar. Want niemand zal het in ziin hoofd kriieen om voor de confectie een nachtjapon van vijf en dertig gulden te maken. Dat was de eerste teleurstel ling en er zouden er zeker nog meer komen. Het was niet meer zo als op school. Daar zat lijn in de modellen. Daar werd niét op een centimetertje gekeken als daardoor het geheel mooier werd, maar nu moest precies uitgeme ten worden hoe uit een rol stof het voordeligst geknipt'kon wor den. En bovendien, de baas sprak nu ook een woordje mee en met zijn smaak moest natuurlijk re kening worden gehouden. Die eerste weken waren dan ook moeilijk, je was bang, dat je een lap stof zou verknippen en dan nog te weten dat in die dagen beslist zou worden over het al of niet krijgen van de zo begeerde baarv In één week wer den tientallen modellen ontvnr- pen, zorgvuldig berekend en '~n op het atelier gemaakt. Dan ZONDAG 3 DECEMBER 1950 HILVERSUM 1, 402 m, 8.00 u. NCRV, 8.30 IKOR, 9.30 KRO, 17.00 NCRV, 19.45—24.00 KRO. 8.00 Nieuws en weerberichten; 8.15 Koorzang; 8.30 Vroegdienst; 9.30 Nieuws en waterstanden; 9.45 Gramofoonm.; 9.55 Hoogm.; 11.30 Gramofoonm.; 11.40 Piano trio; 12.15 Apologie; 12.35 Gra mofoonm.; 12.40 Lunchconcert; 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nieuws weerberichten en kathol, nieuws; 13.20 Radio philharmonisch ork.; en solist, in de pauze (13.55): „Uit het boek der boeken"; 14.80 Koorconcert; 15.00 „Vragen uit deze tijd"; 15.20 Blaasensembles 15.55 Gramofoonm.; 16.10 „Ka tholiek Thuisfront overal"; 16.15 Sport; 16.30 Vespers; 17.00 Ge reformeerde kerkdienst; 18.30 u. Gramofoonm.; 18.35 Gewijde mu ziek; 19.15 „Kent gij Uw bijbel?" 19.30 Nieuws, sportuitslagen en weerberichten; 19.45 Actualitei ten; 19.52 Boekbespreking; 20.05 „De gewone man zegt er het zij ne van"; 20.12 Gevarieerd pro gramma; 22.45 Avondgebed en liturgische kalender; 23.00 uur Nieuws; 23.1524.00 Gramofoon- muziek. HILVERSUM 2, 209 m, 8.00 u. VARA, 10.00 VPRO, 10.30 Ikor 12.00 AVRO, 17.00 VPRO, 17.30 VARA, 20.00—24.00 AVRO. 8.00 Nieuws en weerberichten; 8.18 Gramofoonm.; 8.30 „De ver zorging van postduiven", cause rie; 8.40 Voor militairen; 9.12 u. Sportmededelingen; 9.15 u. Ver zoekprogramma; 9.45 „Geestelijk leven", causerie; 10.05 Kinder- dienst; 10.30 Doopsgezinde kerk dienst; 12.00 Gramofoonm.; 12.25 Voor de jeugd; 12.45 Kinderkoor 13.00 Nieuws en weerberichten; 13.15 Mededelingen of gramo- foonmuziek; 13.20 Theater or-k.; 13.50 Even afrekenen, heren; 14.00 Gramofoonm.; 14.05 Boe kenhalfuur; 14.30 Fluitrecital en voordracht; 15.10 Dameskoor; 15.30 Filmpraatje;15 .45 Orgelsp. 16.00 Dansorkest; 16.30 Sportre- vue; 17.00 „Tussen kerk en we reld", causerie; 17.20 „Een ge dicht"; 17.30 „Op het Zuydlandt gestrand", hoorspel; 17.45 Socia listische liederen; 18.05 Sport; 18.15 Nieuws; 18.30 Gramofoon- muziek; 19.00 „Radiolympus": 19.30 Lichte muziek; 20.00 Nieuws 20.05 Actualiteiten; 20.15 Om roeporkest, groot koor en solis ten; (21.0021.35 „Rechter van Lier vertelt", hoorspel); 22.05 u. Avro-allerlei; 22.10 u. Cabaret; 22.45 Surinaamse volksmuziek; 23.00 Nieuws; 23.15—24.00 Gra- mofoonmuziek. BRUSSEL 324 m: 12.00 Lichte muziek; 12.15 u. Radiojournaal; 12.30 Weerberichten; 12.32 Lichte muziek; 13.00 Nieuws; 13.15 uur Gramofoonm.; 13.30 Voor de sol daten; 14.00 Operamuziek; 15.30 Gramofoonm.; 16.00 Sport; 16.45 Gramofoonm.; 17.00 Symphonie- concert (17.45 Kamermuziek en Sport); 18.35 Godsdienstig half uur; 19.00 Nieuws; 19.30 Gramo foonm.; 20.00 Actualiteiten; 20.15 Gevarieerd programma; 22.00 u. Nieuws; 22.15 verzoekprogram.; 23.00 Nieuws; 23.05—24.00 Gra- mofoonmuziek. BRUSSEL 484 m: 12.08 Om roeporkest en solist; 13.00 uur Nieuws; 13.10 Verzoekprogram ma: 14.30 Gramofoonm.; 15.00 id. 15.50 Lichte muziek: 16.45 Dans muziek; 19.00 Godsdienstig half uur; 19.45 Nieuws; 20.00 Geva rieerd programma; 21.15 Muziek van Tahiti; 22.00 Nieuws: 22.10 Gramofoonm.; 22.15 Licht en semble; 22.55 Nieuws; 23.00 Gra mofoonm.; 23.55 Nieuws. .MAANDAG 4 DECEMBER HILVERSUM I, 402 M. 7.00—24.00 NCRV 7.00 Nieuws; 7.10 Sportuitslagen; 7.15 Een woord voor de dag; 7.3Ó Zendersluiting; 9.00 Nieuws en weerberichten; 9.10 Grampfoon- muziek; 9.15 Voor de zieken; 9.30 Waterstanden; 9.35 Gramo- foonmuziek; 10.30 Morgendienst, 11.00 Gramofoonmuziek; 11.15 Gevarieerd programma; 12.30 Land- en tuinbouwmededelin- gen; 12.33 Amusementsmuziek 13.00 Nieuws; 13.15 Lichte mu ziek; 13.45 Zigeunerkwintet: 14.00 Schoolradio; 14.35 Viool duo; 15.00 Tuinbouwpraatje; 15.30 Vocaal ensemble; 15.45 Bijbellezing; 16.30 Zenderslui ting; 18.00 Voor de kinderen; 18.15 Sport; 18.30 Verzoekpro gramma; 19.00 Nieuws en weer berichten; 19.15 Engelse les; 19.30 Boekbespreking; 19.40 Ra diokrant; 20.00 Nieuws; 20.05 Radioschaakwedstrijd Noorwegen Nederland; 20.06 „Koortshitte", causerie; 20.10 Lichte muziek; 20.35 „Poppenkast" hoorspel; 21.25 Meisjeskoor; 21.40 Radio Philharmonisch Orkest; 22.30 Muzikale discussie; 22.45 Avond- overdenking; 23.00 Nieuws; 23.15 Commentaar Wereldschaaktour- nooi; 23.20—24.00 Gramofoon muziek. HILVERSUM II, 298 M 7.00—24.00 AVRO 7.00 Nieuws; 7.15 Ochtendgym nastiek; 7.30 Sluiting; 9.00 Het Nieuws; 9.10 Morgenwijding; 9.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Voor de vrouw; 10.35 Gramo foonmuziek; 11.00 „Op de uit kijk"; 11.15 Orgelconcert; 12.00 Gramofoonmuziek; 12.30 Land en tuinbouwmededelingen: 12.33 In 't spionnetje"; 12.38 Cowboy liedjes; 13.00 Nieuws; 13.15 Avro-allerlei; 13.20 Orkestcon cert; 13.50 Viool en piano; 14.20 ..Wat gaat er om in de wereld?", causerie; 14.40 Gramofoonmu ziek: 14.50 Voordracht en harp spel; 15.05 Voor de vrouw; 15 45 ..Musicalender"; 16.30 Sluiting: 18.00 Nieuws; 18.15 Dansorkest; 18.35 Militair commentaar; 18.50 Regeringsuitzending: „De Wa jang en haar betekenis voor de Javanen", R. M. Pakun; 19.00 „Discogram"; 19.30 Muzikale causerie: 19.45 Regeringsuitzen- cmg: Landbouwrubriek; 20.00 Nieuws; 20.05 Avro-allerlei; 20.10 „Radioscoop"; 22.35 Piano-reci tal; 23.00 Nieuws; 23.15—24.00 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gramofoonmuziek; 12.15 Lichte muziek; 12.30 Weerbe richten; 12.33 Voor de boerev 12.40 Lichte muziek; 13.00 Het Nieuws; 13.15 Gramofoonmu ziek: 14.00 Voor de vrouw; 15.00 Gramofoonmuziek; 15.30 Idem; 16.00 Internationale Radio Uni versiteit; 16.30 Gramofoonmu ziek: 17.00 Nieuws; 17.10 Orkest concert; 18.00 Franse les; 18.20 Gramofoonmuziek; 18.25 Finan ciële kroniek: 18.30 Voor de sol daten; 19.00 Nieuws; 19.30 Gra mofoonmuziek; 19.50 Radio feuilleton; 20.00 Orkestconcert: 21.15 Gramofoonmuziek; 22.00 Nieuws: 22.15 Vlaams program ma; 23.00 Nieuws; 23.0524.00 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 M. 12.05 Omroeporkest; 13.00 Het Nieuws; 13.10 Gramofoonmuziek; 13.30 Idem: 14.00 „La Nuit" ora torium: 16.00 Gramofoonmuziek: 16.30 Pianorecital; 16.50 Gramo foonmuziek; 17.10 Balletmuziek; 17.45, 18.30 en 19.00 Gramofoon muziek: 19.25 Jazzmuziek; 19.45 Nieuws: 20.45 Strijkkwartet en solisten: 22.20 Nieuws; 22.35 Gramofoonmuziek: 22.55 Nieuws; 23.00 Dansmuziek; 23.55 Nieuws. kwam de keuring in de zgn. „raadsvergadering". De baas, de chef-verkoopsters en nog enkelen bezichtigden de nieuwe model len en bekeken alles door een critische bril. Nu zou beslist wor den welke modellen geschikt wa ren voor de verkoop en dan brak de critiek los. Dat kraagje was te hoog, dat mouwtje te kort, maar toch waren er één of twee mo dellen, die genade vonden in de ogen van de „jury" en het was een groot succes als eens drie en een enkele keer vier werden goedgekeurd. De vaste opdrachten Na een maand de vaste aan stelling en nu kwamen de grote opdrachten, het werk werd steeds omvangrijker, de verantwoording groter. Het was toen hartje win ter en dus werd met man en macht aan de voorjaarscollectie gewerkt. Allerlei modellen wer den ontworpen, alles niet duur en toch vlot, want het moest bovenal geschikt zijn voor de confectie. Raadsvergadering op raadsvergadering volgde. Met meters stof werd gerekend en geknobbeld, alles werd als een legouzzle in 'elkaar gepast, opdat toch geen draadje stof verloren ging en mocht het dan niet lu xueus zijn, aardig en sportief moesten de modellen toch zijn. zodat maar de toevlucht werd genomen tot opwerken en kan tjes. Kilogrammen stof gingen naar de loonconfectionair. Het oor spronkelijke ontwerp moest in de diverse maten worden nage maakt; knoopjes, schoudervullin- gen en och. de lezeres weet wel wat er verder zoal nodig is, wer den uitgeteld, een volledige be schrijving werd gemaakt, de ver schillende kleuren moesten bij elkaar gezocht worden en dan natuurlijk de monsterblouse. Ook bij zoiets leert de erva ring, want dan pas werd het grote nut gezien om toch vooral een copie achter te houden, want als na een paar weken het goed kant en klaar terugkwam op het atelier van de fabriek, konden zo omstreeks de kermis- of car- navalstijd de gekste dingen ver wacht worden. Het was plots een heerlijk werk geworden, precies zoals je 't jezelf zo ongeveer had gedacht. Steeds weer ontsproten uit de fantasie nieuwe ontwerpen en het was heerlijk iets van jezelf, van je eigen smaak in dit werk te kunnen leggen. Werkend aan een nieuw ontwerp komt. je plots iets te binnen, onmiddellijk werd het op papier gezet en dit waren meestal de modellen, die het deden. Wat het publiek zegt. Met voldoening kon je zo af en toe in de winkel gaan staan waar de modellen, die jezelf ontwor pen had, verkocht werden. Je hoorde de reacties van het ko pend publiek, je leerde de on peilbare smaak van het gros enigszins kennen en inwendig straalde je van trots als je hoorde dat één van je ontwerpen gepre zen werd om het aardige model, om het sierlijke kantje of wat dan ook. Dat waren juist de din gen, die het vak zo plezierig maakten en bovendien gaven ze houvast voor volgende gelegen heden. Hnd. Wat zijn ze toch lelijk, die kromme ruggen, vooral bij vrou wen en meisjes. Des winters wordt dit vrijwel verdoezeld door de brede jassen, maar de zomer brengt deze fout onbarm hartig aan het licht. Er is een tijd geweest, dat de ronde rug bij de vrouw opviel, omdat ze een enkeling was. Een tijd, dat door voldoende lichaamsbewe ging de ledematen los en de houding correct was. Toch moe ten we die richting weer uit, want een ronde rug staat hele maal niet mooi. In de meeste ge vallen is het een gevolg van on achtzaamheid en wat kunnen we daar later niet een spijt van hebben. De ouders moesten er van het begin af aan op letten, dat hun kinderen niet altijd in elkaar gedoken zitten. Wórden ze wat ouder, dan moeten ze er eigenlijk zelf voor zorgen, maar daar mankeert nogal eens wat aan. De slechte houding komt vooral voor bij de meisjes, die een zittend leven leiden, b.v. op kantoor. Ze zitten soms uren in gespannen over hun werk gebo gen, waarbij ze alles vergeten of ze moeten in een ongemakke lijke stoel typen, waarbij recht op zitten haast niet mogelijk is. (Misschien een puntje, dat de aandacht van de werkgevers ver dient). Het zal in het begin zeker moeite kosten, maar het is de moeite waard eens een tijdlang te proberen bij alles wat we doen zoveel mogelijk rechtop te zitten of te lopen. We kunnen dan bovendien veel beter adem halen en als we het even volhou den, zullen we zien dat het een gewoonte gaat worden, evenals krom zitten van velen een ge woonte is. maar dan een heel slechte. EXTRA-U ITKERINC SPOORWEGPERSONEEL Stichting 1940-1945 vaart er wel bij Dank zij het feit, dat „de be drijfsresultaten het mogelijk maakten" ontvangt het spoor wegpersoneel, evenals vorige ja ren ook dit jaar bij wijze van gratificatie een extra-uitkering. Voor gehuwden bedraagt- deze uitkering f 50,en voor onge- huwden f 25, Deze mededeling werd heden per dienstorder bekend gemaakt aan het personeel. Hierbij deed de Directie van de Spoorwegen een beroep op het personeel om f 1,van de gratificatie af te staan aan de Stichting 19401945 Aangezien wel niemand zich hieraan zal willenonttrekken, betekent dit bij een personeels sterkte van 37.000 man een behoorlijke som. Hoe maken we speculaas? 150 gr bloem, 100 gr bruine- suiker, 75 gr boter, 15 gr aman delen, plm. 7% gr speculaas kruiden (of 2V2 gr nagelgruis, Va theelepel fijne kaneel, noot muskaat), 1 lepel melk, mespunt bakpoeder, iets rijstmeel. Los de suiker op in de melk, hak de gepelde amandelen in grove stukken en kneed alle in grediënten tot een stevige bal. Druk 't deeg in een met rijst meel bestrooide speculaasplank, (of rol het dun uit en snijdt er figuren van) en snij met een scherp dun mes het overtollige deeg weg. Licht de koekjes uit de plank en leg ze met een met boter ingesmeerde bakplaat op enige afstand van elkaar. Bak ze in een tamelijk warme oven lichtbruin en gaar (10 a 15 mi nuten), neem ze van het blik en laat ze bekoelen. Gevulde speculaas Voor het deeg: 20 gr bloem, 100 gr boter, 50 gr lichte bas terdsuiker, 2 theelepels specu laaskruiden, zo nodig wat melk, bakpoeder. Voor het vulsel 100 gr amandelen, 100 gr suiker. 1 ei, citroenrasp. Maal de gepelde amandelen, vermeng ze met de suiker, het ei en de geraspte citroenschil, maal ze nogeens. Kneed de overige ingrediënten tot een soepel deeg. Rol het uit tot een niet te dun ne lap en voer een taartvorm of biscuitblikje op de bodem en nlm. 2 cm tegen de rand op met deeg. Leg er het vulsel op en dek dit af met een andere lap deeg. Besmeer de bovenkant met geklopt ei (overgehouden van het vulsel), bestrooi de koek met fijngesnipperde amandelen in suiker. Bak hét speculaas in een vrij warme oven. Banket letters 125 gr harde boter, 125 gram bloem, iets zout, plm. lVa dl wa ter. Voor het vulsel: 125 gr aman delen, 125 gr. suiker, 1 ei, ge raspte citroenschil. Hak boter en bloem in grove stukken door elkaar. Voeg zo veel water toe, tot men de mas sa luchtig, tot een niet te natte en niet te droge bal kan bijeen- scheppen. Rol deze massa op 'n met bloem bestrooide tafel of plank uit tot een lap, die men eerst overlangs daarna in de breedte in drieën vouwt en op een koele plaats enige tijd laat rusten. Rol het deeg driemaal uit en vouw het telkens weer op. Zet het weer te rusten. Rol het weer een paar maal uit tot een lange lap, plm. 10 a 12 cm breed en plm Vicrn dik. Maak intussen amandelpers als in het vorige recept. Vorm hier van op een met, weinig bloem bestrooide tafel rolleties van IVa cm dikte. Leg deze tegen el kaar. midden op het deeg. sla er dit omheen en plak de uitein den met wat water of ei on el kaar. Leg de rol op een bakblik met de geplakte rand naar be neden en vorm er een letter van. Bestriik deze'met eidooiers, die met iets water is losgeklopt. Bak de letter in een hete oven met onderw=rmte lichtbruin en gaar. Cnlm vo minuten) Neem ze van blik af en laat ze bekoelen. N.B. Banketletters kan men vrij lang he varen. Door even ver warmen h v on een blikie on de haard of kachel, kan men de komt weer bros maken. Enkele weken geleden is de journalist en letterkun dige Wim Snitker gestor ven. Hoe zeer hij reeds ver zoend was met de dood en leefde in de heerlijkheid die hem wachtte, moge blijken uit dit pieuze, troostrijke vers, dat hij zelf schreef voor zijn tydprentje, en waarin hij zyn vrouw en kinderen een troost gaf, waarin de glans van de he mel ligt. Wim Snitker, ver vuld van de apostolaatsgeest, tot uiting komend in zijn werk, heeft met dit vers zichzelf een onvergankelijk épitaphe geschapen. Wl/ANNEER 't gesneeuwd heeft op de daken en 't zwarte ijs bevloert de gracht en gij straks met ons kroost weer waken wilt in den heiligen Kerstnacht en met <de kinderen om U henen het wit bepoederd brood aansnijdt, wil dan niet heimelijk om mij wenen omdat gij mij vergeefs verbeidt. Want ik leef niet bij de stenen beelden en niet meer uit den schijn van Brood als God zijn dienaar in de weelde der eeuwigheid aan tafel noodt. PN geuren aanstonds de seringen en sneeuwt het bloesem op ons pad en hoort ge weer de merels zingen en zetten onze linden blad en komt de Paaszon oost'lijk rijzen, dat dan mijn Lief niet om mij treur' omdat ik ging ten paradijze en niet de korf vol eieren kleur. Geen Alleluja zal verkeren, wanneer de zon in 't westen daalt, in een bekommerd miserere, is mijn soldij door God betaald. WIE zou mij willen dan beklagen, omdat ik, als ik ginder toef, voor lentezon en najaarsvlagen niet langer meer een lied behoef; omdat ik dan geen rijm kan vinden op 's werelds zuur en 't aardse zoet en ik, God schouwend, werd een blinde voor alles wat ik derven moet. Denk' aan mij en wilt niet lijden wijl in dit schrift te lezen staat, hoe ik in God U moet verbeiden met onze kinderen zonder maat. WIM SNITKER Er zal wel geen stad of dorp zijn, waar St. Nicolaas, of min stens een van zijn zwarte knecn- ten, in de afgelopen dagen nog geen. bezoek heeft gebracht. Dat doet Hij altijd, om eens een kijkje té némen en na te gaan, of alle kinderen wel braafge noeg zijn om een cadeautje te ontvangen op de grote feestdag van de Sint, op 5 December. Tegenwoordig komt St. Nico laas, nadat Hij met de'-boot uit Spanje is gekomen, vaak per trein, auto of zelfs wel met het vliegtuig in de vele plaatsen, die Hij moet bezoeken, aan. Maar vroeger was dat anders. Toen ging de reis natuurlijk helemaal per boot en het laatste stukje deed de Sint dan per rij tuig. Oom Ludo weet nog goed, uit de tijd dat hij nog een klein ventje was, hoe dat allemaal in zijn werk ging. Ik was een jon gen van een jaar of zes en woonde in een grote stad, in een van de grote huizen van een oude gracht met veel bruggen. We hadden natuurlijk op zon grote feestdag vrij van school en die dag gebruikte ik, om, met een paar vriendjes uit de buurt, alle brugwachters van de brug gen, waar de stoomboot uit Spanje langs moest komen, te vragen hoe laat St. Nicolaas eigenlijk aan zou komen. De brugwachters hadden het meest al te druk, om ons jongens lang te woord te staan. Maar meestal wisten we toch wel gauw, hoe laat de Sint verwacht werd. En dan stapten we 's middags naar de haven. Zagen met ontzag de aolitie te paard aankomen. Luis- .erden met glundere gezichten naar de muziek van de Posthar- monie. het corps van de Tram, en van de mannen van Tieleman en Dros. Dat waren toen de bes te muziekcorpsen van de stad, die iedere jongen kende. En eer lijk gezegd waren we meestal wel een beetje benauwd als in de verte de gele boot, de Vol harding VII, zichtbaar werd waarop Sint Nicolaas de stad binnen stoomde. Hu, die lange, sombere fluittonen van de boot, het was om er akelig van te worden! En dan werd het een hele drukte! De rijtuigen, altijd van de firma Dieben, dat waren toen de mooiste, stonden klaar en Mijnheer Dieben zelf zat op de bok van het rijtuig van"St. Nico laas. De loopplank werd uitge legd en terwijl we allemaal dapper zongen: „Zie ginds komt de stoomboot.,.." stapte St. Nicolaas gevolgd door een paar Zwarte Pieten, de kade op. Zijn witte paard werd door een paar mannen van de Volharding over een loopplank naar de wal ge bracht en dan zette de stoet zich in beweging. Voorop altijd de lange agent Paling, die hu al sinds jaren op een motor door de stad toert, te paard. Daar achter één van de muziekcorp sen, dan de zwarte Pieten en het rijtuig van de goede Sint. Heren in zwarte pakken en hoge hoeden zaten in de andere rij tuigen en bogen al even hard mee naar de duizenden kinde ren. die langs de haven stonden. Wij zorgden altijd in de buurt van het rijtuig van St. Nicolaas te blijven dicht genoeg er bij om de nodige pepernoten, die gul werden rondgestrooid, op te vangen en toch ver genoeg er vandaan om niet in handen van een van de zwarte Pieten te vallen. En Us avonds kwam ik dan doodmoe thuis, de zakken vol pepernoten en meestal natuurlijk te laat. Dan moest ik haastig eten omdat ieder ogenblik St. Nicolaas kon komen. Hij kwam niet ieder jaar. soms kwam ook Zwarte Piet wel eens alleen. En een enkele keer kwam er ook wel eens de gard aan te pas, maar daar zullen we maar niet van vertellen. We mogen nu wel aannemen, dat jullie allemaal uit het vorige hoofd stuk de familie Mortelmans goed hebt leren kennen. We hebben ge zien, dat Hendrik Mortelmans met zijn vrouw en kinderen een aardig bedrijfje bezat en dat de zaken goed liepen. Dat was dus allemaal in orde. Maar wat niet in orde was, dat was de familieband; van oom Arie hoorde men nooit wat. Totdat op zekere dag, en dat is nog niet zo héél lang geleden gebeurd, er een grote brief werd bezorgd uit Ame rika. Wat de Mortelmannetjes op keken, dat kunnen jullie wel be grijpen! Met het openen van de brief werd natuurlijk gewacht totdat vader thuis was, en moeder Mortelmans, die een beetje nieuwsgierig was aan gelegd, stond zeker wel een keer of vijf met de brief in haar hand. Open maken of niet? De brief bleef echter dicht, totdat vader Mortelmans 's avonds, en deze keer toevallig nog wel wat laat, thuis kwam. Een brief uit Amerika, natuurlijk van Oom Arie, Ja, hij was van Oom Arie. En Oom Arie schreef, dat het hem goed was gegaan, in al die Amerikaanse jaren. Hij was, dat kon je uit die brief wel, lezen, wat Ame rikaans geworden. En hij had een heleboel geld verdiend. Eerst met 't melken van koeien op een paar boerderijen, daarna met het Plukken van perziken en appels op grote fruitbedrijven in Californië en nu was Oom Arie, wat je noemt, boven Jan. Oom Arie had een auto en reed daarmede de grote bedrijven af om te kopen en te verkopen en als je alles uit die brief moest geloven, dan was Oom Arie eigenlijk dè man in de Verenigde Staten. Dat was natuurlijk ook weer niet precies zo, maar dat hij, zoals vader Mortelmans zei, goed had geboerd, dat bleek wel uit alles. En wat het leukste was. Oom Arie kwam weer naar Holland terug. Om er voorgoed te blijven. Dat kon hij doen, want hij had zijn schaapjes op het droge. In Heeze, zijn geboorte plaats, wilde hij zich een groot huis laten bouwen .Ja, ja, of dat zo maar ging! Wat een nieuws. In'huize Mortelmans werd het van toen af aan druk. Er kwamen make laars, mensen die in huizen doen, er kwamen architecten, mensen die huizen bouwen, allemaal het gevolg van die dikke brief van Oom Arie. Maar er was in heel Heeze geen huis te koop en de gemeente mocht geen grote huizen laten bouwen. Wat nu? De burgemeester van Heeze wist raad. Toen die op een avond op be zoek kwam, dat was niets onge woons, want die Heezer burgemees ter kwam van tijd tot tijd bij ieder van zijn burgers op bezoek, vertelde hij zo langs zijn neus weg dat het oude kasteel van Baron Stam van Houtwaerde nog steeds leeg stond. Misschien was dat iets voor die Amerikaanse druivenplukker? Ja, dat was zo gek nog niet! En direct ging er de volgende dag een brief naar Amerika, naar Pittldown, Colo rado U.S.A., waarin de voortreffe lijkheden van het kasteel, dat met weinig kosten weer bewoonbaar kon worden gemaakt, werden opgesomd. Na een paar dagen kwam er een telegram: „Kopen en er in trekken, brief volgt". Die brief kwam na 'n dikke week, en hierin vroeg Oom Arie aan zijn broer, om met zijn hele gezin, op zijn kosten natuurlijk, het kasteel te betrekken en een paar vertrekken voor hem in te richten. Hij wilde er wel wonen, maar moest wat gezel ligheid om zich heen hebben. Zo geschiedde. In de volgende we ken kwamen timmerlieden, schilders en stucadoors naar het oude kasteel dat van boven tot onder op zijn kop werd gezet. En toen alles klaar was, trok het gezin Mortemans met vlag en wim pel het oude kasteel binnen. Het regende die dag wel en alles zag er natuurlijk wat miezerig uit, maar toch was het, vooral voor Henk An nie, Jopie en Klaartje, een grote dag. En nu maar wachten tot Oom Arie op het toneel zou verschijnen. Maar voor het zo ver was, zouden er nog heel wat vreemde dingen op het kasteel gebeuren. Wat? Dat zullen we in ons volgende nummer zien. Dus goed opletten maar. FEUILLETON 31, Er zat wel geen postzegel op, maar waarschijnlijk waren ze in ,.De Gouden Kroon" wel zo grootmoed.ift geweest er een op te plakken én de brief door te zenden. Hoe mevrouw Wessler de brief kreeg, dat kwam er immers niet op aan als ze hem maar kreeg! „Robert!", zei Herta hardop bij zichzelf, „lieve, goeie Ro bert!" Maar zii kreeg geen antwoord. De lucht in de kamer was vre selijk duf en zwoel. Herta had hoofdpijn, die steeds erger leek te worden, tot ze tenslotte in een zware slaap van halve ver doving viel. Hoelang ze zo gelegen had. kon Herta later niet meer zeg gen. Ze werd wakker toen plot seling licht haar verblindde, en ze kon haar ogen slechts met moeite openen. Onduidelijk zag ze een mannengestalte, die zich over haar heen boog. Het was of haar tong aan het gehemelte vastkleefde. Mat en moe wendde ze haar hoofd om. „Robert", zuchtte ze nauwe lijks hoorbaar. Ja, dat was ziin blonde hoofd, dat waren ziin grijze ogen neen, neen toch niet of.... „Ik ben niet wie u denkt" zei een zachte mannenstem, „maar ik kom om u te redden". Herta slaakte een zwakke kreet. „Dan heeft God miin gebed verhoord", fluisterde zii. „Ik zal u helpen", sprak de zachte stem waaraan men niet kon horen, dat de man een uur lang les genomen had bü Frie- derike Standike. om zo zalvend mogelijk te spreken. „Zo staat u nu weer vast op uw benen? Niet? Dan zal ik u steunen. Gaat het nu beter? Ja? Daar ben ik blij om. Ik zal u naar die stoel brengen. Ga daar maar voor zichtig zitten. Hier staat wat eten en drinken voor u. Koude melk zal u goed doen de hitte hier in deze kamer is ondrage lijk. Hij opende een van de ven sters en liet de lauwe lucht bin nenstromen. Herta was veel te zwak, om naar buiten om hulp te roepen en hij had haar immers gezegd, dat hij als red der gekomen was. En als ze te gen de verwachting in toch een poging zou doen, nu, dan kon hij altijd nog met zacht geweld haar weerhouden en zeggen, dat zii zo de kans op bevrijding teniet deed. Doch Herta dacht er helemaal niet aan te vluchten of om hulp te roepen. Met bevende handen bracht ze het glas melk aan haar lippen, en nu pas merkte zij, hoeveel dorst ze had. Met kleine teugen dronk ze, en langzaam verminderde de pijn van haar uitgedroogde keel. Eindelijk zet te ze het glas weer neer.' „Dank u zei ze, en haar stem kreeg langzaam weer haar na tuurlijke klank terug. „Och, het spreekt toch vanzelf, dat ik u wil helpen. Een man, die nog een beetje ridderlijkheid bezit, kan immers niet aanzien, dat een jong meisje in ellende en wanhoop gedreven wordt". Herta streek het verwarde haar van haar voorhoofd. „Wilt u mij redden?" „Ja". „Bent u dan geen lid van de ze vreselijke organisatie?" Jcl Herta huiverde, doch hij boog zich naar haar toe. „U moogt mij daarom nog niet verachten, juffrouw Melcher. Er kunnen ook bijzondere redenen voor zijn". „Wat voor gegronde redenen zouden er kunnen zijn. om zo iets te rechtvaardigen? vroeg Herta met trillende stem. „Dat zult u aanstonds horen. Ik werd lid van de organisatie, om meisjes, die al in de klau wen der meisjeshandelaars ge vangen zijn, te redden. Als bui tenstaander wist ik niet hoe ik dat moest aanleggen. Zo echter ben ik van al hun daden en van iedere nieuwe meisjesvangst op de hoogte en dan kan ik mijn te genmaatregelen nemen. Vele jon ge kinderen, die in de val liepen, heb ik al gered. En bij allen schonk het mij veel voldoening, maar bij u, juffrouw Melcher bii u Hij zweeg, als was hij diep ont roerd. Herta begreep niet, wat hij wilde zeggen. Zii vreesde, dat hij twijfelde aan het welslagen van haar ontvluchtingspoging. „Wat is er bij mij?" vroeg ze angstig. „Bij u spreekt mijn hart mee sprak hij innig. Herta kromp ineen. Wat wil de die man? Ze sloeg haar ogen op en zag een zekere gelijkenis met Robert, wiens beeld haar dag en nacht voor de geest stand. Dat wekte terstond haar sympa thie, maar toch kon ze de on aangename indruk, die zijn woor den op haar gemaakt hadden, niet geheel kwijtraken. Dus bracht zij het gesprek op iets anders. „Hoe denkt u mij uit dit ver schrikkelijke huis te redden?" „Ik weet, op welke uren Frie- derike Standike u kent toch de ware naam van deze vrouw, niet waar?" Herta knikte. ,,Ja, ze noemde hem, toen zij mij mijn afschuwelijk lot schil derde". „Goed dan: ik weet, op welke uren ze niet thuis is. Daar moe ten we van profiteren. Vanavond nog zullen wü de poging doen. Ze is dan naar een bar, om er nieuwe slachtoffers te zoeken en zal wel niet zo spoedig terugke ren. Precies om elf uur kom ik bij u, om u te halen. Zorg dan, dat u gereed bent". „Ik zal altijd gereed zijn, want ik weet immers niet, wanneer 't elf uur is". Hij liet zijn blik toen langs de muur dwalen en wees toen op 'n klok die stilstond. „Ik zal haar opwinden". „Dat zal niet veel helpen, want het is hier toch altijd stikdonker. En als u die ijzeren jaloezieën openlaat, dan zou mevr. Standi ke dat direct merken, als ze op *t idee kwam me weer te bezoe ken". Hij knikte haar toe. (Wordt vervolgd) „Voetbal in i een enthousi halve wedstri niet omdat slaag opliepc anders gestel RCH voor de dammers en wat surprises ring nu eens de heren zo zichten krijg een beetje sp We zouden den eerst een Zwartemeer t Drenten aan strijd tegen gunnen de Fi veelste karr wat is er eigf er zo lang m gewacht. Het moeten zegger anders dan ee Heerenveen ir loven. Hoezee goede wil vai overtuigd zijn. droevige dag dig kan verge tegen Frisia andere geval krachtige Leei overwinning i: Sneek is mi grootste concu veen. Om dit de Friese hoof lastig karwei i opgeknapt, da; de ploeg niet der meer gew Wellicht heeft tegen HBS de kers genoeg j geven om ook defensie te o locitas, Zwolse blijven elkaar ranglijst braaf den en het is deze grote karr einde bestendi profeteren we Velocitas en ook gelijke sp niot tot in hei gaan met de op de andere wint thans vai Stand: Heeri Quick 10-13, S warden 10-12, Achilles 9-10, Ahead 10-10, 9-5, Zwolse Be 10-4. In B is doo van Enschede ning sterk toej AGOVV houde mende weken gaten. Om de de toekomst op te kunnen ver: gen eerst met gerekend. Het zege is bovenc altijd gevaar voorlopig gewi] is ook al tot o Enschede gena mag dus in h< zingen. Het ka solo-partij uiti schede op de Bi We houden het zesde gelijke si ningers. DWS toekomst teger voorhoede geer twee doelpunte kan halen. Ten: rigens zeer he ook niet alles weken geleden Spaarndammers Amsterdamse d getipt hebben, echter plotselin, rende verrassin, een kloeke ov< schede voor de dan ga je weer len we het toe houden? Enschf het arme Vitess op de laatste pli Heracles en zijn naar onze Gooi en DOS f; Stand: Ensch 10-13, AGOVV gen 10-13, NEC DOS 10-10, 't C Boys 10-8, Her; gelo 9-5, Vitess< Amsterdai De Amsterda hebbers worden beetje verwend, er ook al een c gramma. Hier kan Vol currenten van I tuurlijk ook zi plezier doen d( Wit te winnen. Eerste klasse Leeuwarden—Sr G V AVAchilles Zw. BoysVelo HSCGo Ahead Zwartemeer-Hei Be QuickFrisii Eerste klasse AGOVV—NEC Ensch. BoysVi 't GooiHeracle Hengelo—DOS Wageningen-Ens Ajax—DWS Eerste klasse VolewjjckersB] RCHHermes E ADOHaarlem VSV—HBS SVV—KFC EDO—DWV „„Eerste klasse RBCXerxes LongaEmma BaronieWillem Feijenoord—NAC TSCSparta NoadBW Eerste klasse Sittardia—VVV

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1950 | | pagina 4