Feest van het gezin 3 EE a DE VREEMDE GAST Westdii dreiger Van toen er nog schuilkerken waren.... De Priester in de Roman Gods Liefdezon blijft schijnen Een strijd o Brieven van een vrouw Rubriek voor de Jeugd POST UIT DE g RIEVENBUS Boekbespreking door Jan van Hatert Zondagse PAGINA 4 ZATERDAG 6 JANUARI 1951 Uit dc meisjes van vandaag groeien de moeders van morgen. l)ie jeugd is echter een oorlogsjeugd. Zij plaatst daardoor degenen tlie haar opvoeders zijn voor een taak, die menselijk kunnen wel haast te boven gaat. Wel heel scherp blijkt hieruit de verantwoordelijkheid van de moeder, die leiding geeft in haar gezin waar zij naar een woord van dr. Ramselaar op een landdag van onze katholieke vrouwen organisatie het vooral is, die de christelijke geest moet helpen vernieuwen in een ondergaande wereld. De katholieke vrouw moet daartoe midden in het leven staan; al be hoeft zij zich hierdoor geenszins te laten meesleuren. En, zal zij zich daarnaast een taak scheppen in het sociale leven met zijn velerlei facet ten van charitatieve en andere aard, dan behoeft zij zich daarvoor aller minst te richten op de naar erken ning van haar gelijkheid met de man hakende suffragettes van de vrou wenbeweging uit de vorige eeuw. Haar katholieke overtuiging biedt haar een keur van voorbeelden uit de levens van heilige vrouwen met aan het hoofd Maria, de Moeder van allen. Wij vinden er de eenheid in van de wereld en van de godsdienst in alle uitingen van ons leven. In liefde en eerbied. Het feest van de H. Familie dat wij Zondag vieren, zij voor ons katho lieke vrouwen daarom ook een feest van ons gezin. Een halte, waarbij wij stilstaan om ons scherp te zetten te gen het binnendringen van alle ma terialistische invloeden binnen de ge heiligde kring van ons huwelijks- en gezinsleven. Meer nog dan het verstand van de man zal het gevoel van de vrouw het afschuwelijke erkennen van dit stelsel, dat vroeg of laat moet uit lopen op een totaal ontkennen van God. Eerder dan de man ook zal zij beseffen dat de beleving van het huwelijk in liefde en eerbied voor elkaar een der sterkste wapens is in de handen van het gezin van deze tijd. Van deze tijd alleen? Reeds Von del schouwde het in zijn Gijsbrecht met dit dichterwoord; Daer zoo de liefde viel. Smolt liefde ziel met ziel, En hart met hart, te gader. Die liefde is sterker dan de doot. Met daarop dit bemoedigend be sluit: Geen liefde koomt Godts liefde nader Noch is zoo groot. Het gezin dc grondslag Het gezin is de basis. Van daaruit bouwen wij verder om de geest te bannen die niet de onze is. Van daaruit worden de acties gesteund voor een goede lectuur en voor een zinvol besteden van de vrije tijd. Van het gezin uit worden de acties ge steund voor de goede film zoals ook hier de partners bij dans en ontspan ning op hun positieve kwaliteiten worden getest. En wanneer dan al eens jeugdige overmoed zich mocht verzetten tegen de betrekkelijke gebondenheid die wij voorstaan in onze christelijke op voedingsmethoden, dan herinneren wij ons eens het voorbeeld van de kroonprinses van Engeland, erfge name van een imperium, die eerst op haar twintigste jaar in vertrouwd geleide kennis maakte met het ge zelschapsleven van haar omgeving. De leiding van onze gezinnen zij vooruitstrevend en conservatief tege lijk. Vol begrip tegenover al datgene dat anders is dan in de dagen van voorheen. Behoudensgezind vooral tegenover de eeuwige onverander lijke grootheid van het christendom. Juist daarom vieren wij samen met de Kerk dit feest van ons gezin. Wij betrekken er onze kinderen in, bij wie wij zo de overtuiging laten rij pen van wat er in deze kleine ge meenschap in en door ons huwelijk aan schoons is gegroeid. En onbe wust bijna werken wij daarmee aan de vorming van een generatie van jonge moeders (en waarom zouden ook de toekomstige vaders er niet de invloed van ondergaan?), bereid en in staat om met de Kerk de ko mende strijd te voeren om de hoog ste waarden van het leven. 1 1951. BETTY DEN HAAN EEN OBSERVATIEHUIS VOOR KATH. VOOGDIJKINDEREN Naar wij vernemen zo deelt het ANP mede bestaan er plannen om in Boxmeer een R.K. observatiehuis voor leerplichtige jongens van zes tot veertien jaar te stichten. In dit tehuis zullen jongens wier ouders uit de ou derlijke macht zijn ontzet, gedu rende een periode van 3 maan den worden geobserveerd om na te gaan, welke inrichting het meest geschikt is voor hun ver dere opvoeding. Het observatie huis kan 40 jongens huisvesten. Leken zullen met de leiding worden belast. In Mook is reeds een R.K. observatiehuis voor meisjes gevestigd. Het initiatief tot het oprichten van deze inrichting is uitgegaan van de Don Boscostichting te Scheveningen een internaat waar kinderen die met de kinderrech ter in aanraking zijn gekomen of wier ouders uit de ouderlijke macht zijn ontzet worden herop gevoed. Zeepost voor Oost en West Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk terpost moet zijn be zorgd staan tussen haakjes, achter de naam van het schip vermeld. Indonesië M.S. „Willem Ruys" (10 Jan.); Nieuw Guinea S. S. „Rotti" (29 Jan.); Antillen M. S, „Hera" (9 Jan.); Suriname S.S. „Bessegen" (18 Jan.) Een van de grootste verdiensten van de bedompte schuilkerkjes, is, zo getuigt de schrijver van d'Eerste eeuwe, „dat wy 't ghe- bruyck van het alderheiligst Sacrament, 't welck schier te lande uytgebannen was, wederom inghebracht hebben". Voor de her vorming had men de gunstige bepalingen over het Eucharistisch liefdessacrament, door het concilie van Trente vastgesteld, niet kunnen uitvoeren tengevolge van de allerongunstigste tijdsomstan digheden; na de zegepraal van de nieuwe religie, die de liefde tot Christus verborgen onder broodsgedaante de meest verfoei lijke supersitie noemde, was het uiterst moeilijk om een Eucharis tisch leven op te bouwen. Maar de schuilkerken hebben door gezet en het is ongetwijfeld aan hun invloed te danken, dat thans idc liefde voor de H. Eucharistie bij ons het sterkste is. In de meeste schuilkerken werd wat betreft het communie gaan de praktijk voortgezet, wel ke in de middeleeuwen gebruike lijk was. Men ging op de hoogtij dagen naar de Heilige Tafel, n.l. op Pasen Pinksteren en Kerst mis, waarbij door sommigen ook nog 15 Augustus de hoge Lieve Vrouwe-dag werd gerekend. Maar ging men voor de hervor ming wel eens naar de com muniebank zonder voldoende voorbereiding, in de tijd van de schuilkerken werd daar heel veel aandacht aan besteed. Pastoor Schouten uit Alkmaar schrijft in zijn boekje, dat die voorberei ding dagenlang duurde en dat men op de communiedag keurig en zedig gekleed naar het schuil- kerkje ging „als tot de hoogste DRIEKONINGEN De geschiedenis van de drie Wijzen of Koningen die uit Oosterse landen kwamen om het Kindje Jezus te bezoeken en die door een ster naar hun verre doel werden geleid, is een voor de mooiste verhalen, die we rond de Kerstkribbe horen. Het Driekoningen-feest, dat zo gaarne door de jeugd wordt gevierd, is een van de meest aardigg kinderfeesten cn tal van gebruiken zijn er overge bleven uit een tijd, waarin de ker kelijke feesten nog het allerbelang rijkste waren voor de mensen. Een van de aardigste gebruiken, die nog in het zuidelijk deel van Brabant in zwang zijn, is het kaars je springen. Op een lange springhaan worden drie kaarsjes neergezet en terwijl de kinderen cr over heen springen, zingen ze: Kaarsje, kaarsje, Drie aan een Springen we er over heen Al wie daar niet over kan, Die weet er nou niemendal van. Een algemeen gebruik is het lo pen met de draaiende ster. Meestal is de draaiende ster een doodgewoon lampionnetje, maar de jeugd beleeft er plezier aan. Op Driekoningen avond lopen de kinderen in groep jes van drie, verkleed als koningen, in het Zuiden wel langs de huizen om er hun driekoningen-liedjes te zingen. Soms komt het niet erg goed uit en zie je er een vierde koning bij lopen. Maar zo nou nemen ze het daar niet! Onder het zingen van liedjes gaan de kinderen van huis tot huis om er goede gaven in de vorm van wat snoep of een paar centen op te halen. Bekend is het lied: Driekoningen, Driekoningen, Geef mij een nieuwen hoed. Mijn oude is versleten, Mijn vader mag het niet weten Mijn moeder is niet thuis Piep zei de muis In het zomerhuis. Dat laatste zou moeten slaan op een raadslid uit Den Bosch, die niet best bij de kinderen bekend stond. Maar waar die „piep" ook in noor delijke streken wordt gebruiikt, is men er toch niet zo zeker van, of die verklaring van dat „piep" wel juist is. Koning Winter heeft ons deze keer weer lelijk in de steek gelaten, vin den jullie niet? Het ijs begon juist zo mooi te worden en we hadden de kunst van het schaatsen al weer te pakken, toen de dooi inviel. Maar misschien komt er nog wat, dat ge looft tenminste onze Jopie de W. uit Gr., die deze week een lange brief schreef over de tochten, die ze op de schaats had gemaakt. En dan was er nog Piet van Dr. uit H. die deze week, en nog wel precies op Driekoninigen. jarig is. Wel gefeliciteerd hoor Piet! Ook kwamen er briefjes, late nieuwjaarswensen, van onze Antje van W. uit H„ Corrie de G. Jan van der M. uit L. en Pietje R. uit O. ZONDAG 7 JANUARI HILVERSUM I 402 m. 8.00 VARA, 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO, 19.00 IKOR. 20.00—24.00 VARA. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram. muziek, 8.30 Voor het platteland. 8.40 Voor militairen, 9.12 Sportmededelingen, 9.15 Ver zoekprogramma 9.45 „Geestelijk leven", causerie, 10.00 Instru mentaal trio, 10.25 „Met en zon der omslag" 10.50 Amusements muziek. 11.15 Cabaret, 12.00 Politiekapel, 12.25 Voor de jeugd. 12.45 Pianospel, 13.00 Nieuws en weerberichten 13.15 Mededelin gen of gram. muziek, 13.20 Ka mer orkest 13.50 „Even afreke nen. heren!" 14.00 Gram. mu ziek, 14.05 Boekenhalfuur, 14.30 Discocauserie, 15.15 Filmpraatje. 15.30 Orgel viool en trompet. 16.00 Dansorkest, 16.30 Sport- revue, 17.00 Voor de kinderen, 17.25 „De dood van apotheker Dekkinga". hoorspel. 17.45 Piano muziek. 18.00 Sport, 18.15 Nieuws en sportuitslagen, 18.30 Korte kerkdienst. 19.00 Kinderdienst. 19.35 Bijbel-vertelling, 20.00 Nieuws, 20.05 Actualiteiten, 20.15 II Maestro di Musica", opera. 21.05 Hersengymnastiek 21.30 Nog altijd vooruit", praatje. 21.35 Amusementsmuziek 21.50 Cabaret 22.30 Amusementsmuziek 23.00 Nieuws, 23.1524.00 Gram. muziek. 298 m. NCRV 12.15 19.00 NCRV, ^bouworkest en solist (om 15.10 /ragen van deze tijd") 16.15 HILVERSUM II 8.00 KRO, 9.30 KRO. 17.00 IKOR. 19.45—24.00 KRO. 8.00 Nieuws en weerberichten 8.15 Gram. muziek^ 8.25 Hoogmis 9.30 Nieuws en waterstanden, 9.45 Geestelijke liederen 10.00 Gereformeerde kerkdienst 11.30 Gewijde muziek, 12.15 Apologie. 12.35 Gram. muziek, 12.40 Lunch concert. 12.55 Zonnewijzer 13.00 Nieuws, weerberichten en katho liek nieuws, 13.20 Lunchconcert. 13.45 „Uit het Boek der Boeken" 14.00 Vioolrecital. 14.30 Concert- geb •Vi Gram. muziek 16.40 „Katholiek Thuisfront overal", 16.45 Gram muziek, 17.00 Ned. Herv. Kerk dienst. 18.00 „Kerk in nood" causerie, hierna gram. muziek. 19.00 Koorzang 19.15 „Kent gij uw Bijbel?", 19.30 Nieuws, sport uitslagen en weerberichten 19.45 Actualiteiten, 19.52 ,In 't Boeck- huys", 20.05 De gewone man zegt er 't zijne van, 20.12 Gevari eerd programma 22.45 Avond gebed en liturgische kalender. 23.00 Nieuws, 23.1524.00 Gram. muziek. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Lichte muziek 12.15 Radiojournaal. 12.30 Weerbe richten 12.32 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. mu ziek, 13.30 Voor de soldaten, 14.00 Gram. muziek. 15.30 Gram. mu ziek 16 00 Sport. 16.45 Gram muziek 17 00 Symphonie orkest en soliste. 18.25 Gram. muziek, 18.30 Godsdienstig halfuur, 19.00 Nieuws, 19.30 Gevarieerd pro gramma, 21.30 Actualiteiten, 21.45 Orgelspel, 22.00 Nieuws, 22.15 Verzoekprogramma, 23.00 Nieuws BRUSSEL, 484 m. 12.08 Omroeporkest en soliste, 13.00 Nieuws 13.15 Verzoekpro gramma, 14.30 Orkest concert, 15.30 Gram. muziek. 16.30 Dans muziek 19.00 Godsdienstig half uur, 19.45 Nieuws, 20.00 Hoor spel. 22.00 Nieuws. 22.10 Dans muziek, 22.30 Jazzmuziek, 22.55 Nieuws 23.00 Gram. muziek. 23.55 Nieuws. MAANDAG 8 JANUARI HILVERSUM I 402 m. 7.00 VARA 10.00 VPRO 10.20 —24.00 VARA. 7.00 Nieuws, 7.15 Ochtendgym nastiek, 7.30 Zendersluiting, 9.00 Nieuws. 9.10 Gram. muziek. 10.00 „Voor de oude dag", causerie, 10.05 Morgenwijding 10.20 Voor de kinderen, 10.35 Voor de vrouw, 10.50 Voor de zieken, 11.45 Alt en piano, 12.00 Gram. muziek. 12.15 Amusementsmuziek (12.30 12.33 Land- en tuinbouwmede- delingen, 12.3312.38 Voor het platteland) 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand, 13.20 Orgelspel, 13.45 Gram. muziek, 14.00 „Leven en dood", causerie. 14.15 Kamermuziek 14.50 „George Bernard Shaw", hoorspel, 15.50 Gram. muziek 16.00 Voor de ieugd 16.30 Zendersluiting, 18.00 Nieuws. 18.15 Militair commen taar. 18.30 VARA-varia, 18.35 Pianoduo 18.50 Regeringsuitzen ding; M. P. Gersina: Nieuwjaars causerie, 19.00 Parlementair over zicht, 19.15 Cello-recital. 19.45 Regeringsuitzending; Landbouw- kroniek 20.00 Nieuws, 20.05 Radioschaakwedstrijd Noorwegen —Nederland. 20.06 Actualiteiten. 20.15 Instrumentaal sextet. 20.40 Cabaret 21.10 Dansmuziek. 21.35 „Komt er oorlog in 1951?" cau serie 21.50 „Otello" opera, 23.00 Nieuws. 23.15 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.20 Filmprogram ma, 23.40—24.00 Gram. muziek. HILVERSUM II. 298 m. 70.0—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws 7.10 Sportuitsla gen. 7.15 Een woord voor de dag 7.30 Zendersluiting. 9.00 Nieuws en weerberichten 9.10 Gram. muziek, 9.15 Voor de zieken. 9.30 Gram. muziek 10.30 Morgen dienst 11.00 Gram. muziek. 11.15 Gevarieerde muziek. 12.30 Land en tuinbouwmededelingen. 12.33 Orgelconcert. 13.00 Nieuws. 13.15 Zigeunerkwintet 13.35 Gram. muziek, 14.00 Schoolradio 14.35 Gram. muziek, 15.00 Kamer muziek, 15.30 Mannenkoor, 15.45 Bijbellezing, 16.30 Zendersluiting. 18.00 Voor de kinderen. 18.15 Sport, 18.30 Gram. muziek. 19.00 Nieuws en weerberichten, 19.15 Engelse les. 19.30 Boekbespreking 'ojn Pirjinkrant 20 00 "ii,itS 20.05 Radiosehaakwedstrijd Noor. wegenNederland, 20.06 Phil- harmonisch orkest. 21.05 „Jan Pieterszoon Coen". hoorspel. 21.40 Orgel en viool, 21.55 Gram. mu ziek, 22.10 Internationaal evan gelisch commentaar. 22.20 Kamer koor, 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram. muziek. BRUSSEL, 324 m. 12.00 Gram. muziek, 12.15 Lichte muziek, 12.30 Weerberich ten, 12.33 Vopr de landbouwers. 12.40 Lichte muziek, 13.00 Nieuws, 13.15 Gram. muziek. 14.00 Voor de vrouw, 15.00 Om roeporkest. 16.00 Internationale Radio-universiteit 16.30 Piano recital, 17.00 Nieuws, 17.10 Lichte muziek, 18.00 Franse les, 18.20 Gram. muziek. 18.25 Luchtvaart causerie. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. mu ziek. 19.50 Radiofeuilleton, 20.00 Kamermuziek, 21.00 Actualitei ten. 21.15 Omroeporkest 22.00 Nieuws. 22.15 Vlaams program ma. 23.00 Nieuws, 23.0524.00 Verzoekprogramma. BRUSSEL, 484 m. 12.05 Omroeporkest. 13.00 Nieuws 13.10 13.30, 14.00 en 16.00 Gram. muziek, 16.30 Zang en piano, 16.50 Gram. muziek. 17.10 Omroeporkest, 18.30 en 19.00 Gram. muziek, 19.15 Nieuws 19.30 ..Louise", opera, in de pauze: Nieuws, 23.30 Gram. muziek. 23.55 Nieuws. Allemaal wel bedankt hoor en alle maal natuurlijk van hetzelfde! Krijgen we dit jaar weer opgaven van verjaardagen? We zijn er alle maal benieuwd naar! Schrijven jul lie maar eens naar de krant, dan hoor je er meer van. OOM LUDO. RUWE HUID? Venetiaans Avontuur, door Rein Valkhoff, met illustra ties van Pol Dom, een uit gave van BoomRuygrok N.V. te Haarlem. Rein Valkhoff is voor de Neder landse jeugd lang geen onbeken de. Zijn jongensboeken worden graag gelezen en wij verwachten dat de jongens van 12 tot 16 jaar, die „Venetiaans Avontuur", dat onlangs is verschenen, in handen krijgen, het in één ruk zullen uitlezen. Want het is een span nend boek, dat ons meevoert naar Italië, waar een stel jongens een prettige en avontuurlijke va- cantie doorbrengt. We maken in dit boek niet alleen kennis met het zonnige Italië, maar we be leven ook een spannend detec tive-avontuur.. De oom van drie der jongens, Mr. Storey .zoals hij zich noemt, is een beroemde de tective, die voorgeeft dat hij va- cantie houdt, maar die in wérke lijkheid bezig is een schilderijen diefstal tot klaarheid te brengen en daarmede een internationale smokkelbende op te rollen. De jongens, die vergezeld zijn van een Italiaanse, een Franse en een Vlaamse vriend, en die er in het schone Italië nog een paar vrienden bijwinnen, raken tot over de oren verzeild in het smokkel- en diefstalavontuur, hoewel hun oom hen daarbuiten had willen houden. Zij tonen zich echter goede leerlingen van de beroemde detective en ze rol len prachtig, zij het dan niet al- tiid zonder kleerscheuren, door de moeilijkheden heen. Wij zijn al lang geen zestien meer, maar wij hebben dit nieuwe boek van Rein Valkhoff met plezier gele zen. Het is spannend. Men wil weten hoe het avontuur eindigt en daarom is het moeilijk het boek uit handen te leggen. Rein Valkhoff heeft met „Venetiaans Avontuur" een goed jongensboek geschreven, dat beter zou zijn geweest, als hij nog meer zorg had besteed aan zijn taal en zijn zinsbouw. Als hij zegt, dat een carabiniëre de jongens be vreemdend aankijkt, dan be vreemdt ons dat wel enigszins en als hij dan een paar regels ver der zest, dat die carabiniëre een groteske indrukwekkende steek droeg, ''an vragen wii ons af. of die man met die steek nou gro tesk was of indrukwekkend, of maakte hii misschien een gro teske indruk?. Deze dingen staan op bladziide 60 en we willen er mee volstaan. Er zijn meer slor digheden. Wii ziin er van over tuigd. dat Rein Valkhoff die kan vermijden Hii vertelt een goed verhaal. Hii besteedde aan taal en zinsbouw wat meer aandacht. Wii bevelen het spannende Ve netiaans Avontuur aan alle jon geren van harte aan. bruiloft". In de dorpen in de kop van Noordholland rond Den Hel der droegen de vrouwen op zulk een dag een kleurige kaper als hoofdbedekking, die met een kostbare sluiting onder de kin werd vastgemaakt. Onder invloed van de paters Jezuieten, die vooral op het geloofsleven in Friesland en Groningen grote invloed uit oefenden, werd hier en daar de maandelijkse Heilige Communie ingevoerd. Ofschoon men geen zuivere gegevens kan verzamelen wegens het ontbreken van de bronnen, kan men toch op het Friese platteland, maar ook in de stad Groningen in de eerste helft van de zeventiende eeuw een sterke toename in het com municeren ontdekken. De viering van de eerste Heilige Communie Zonder uiterlijk feestvertoon lieten de priesters in het begin van de zeventiende eeuw de kinderen voor de eerste maal ter Heilige Tafel gaan als zjj hun godsdienstleer goed kenden en de grote feiten uit het Oude en Nieuwe Testament konden ver tellen. De paters Jezuieten von den deze plechtigheid te koud en hoewel het zeer gevaarlijk was, begonnen ze hier en daar'in hun schuilkerkjes op plechtige wijze de kinderen naar de Heilige Tafel te geleiden. Heel aardige bijzonderheden over zulk een communiefeest vindt men in de nagelaten papie ren van pater Cornelius Porret van 1643 tot 1656 pastoor van het Franciscus Xaverius-schuilkerkje bij de Hangstraat achter het Nve Weeshuys. Na een wekenlange voorbereiding werden de kinde ren op Aloysiusdag plechtig aan genomen. Men had de gehele dag vrij en het kerkje was op zijn mooist versierd. De eerste maal werd dit gedaan in 1655. Op de lijst van pater Borret werden vier en twintig namen van eer ste communicanten opgetekend. Dit was", zo schrijft de pater, „de eerste maal dat in deze streek, waar toch nog veel katho lieke dorpen zijn, zulk een plechtigheid werd gehouden en ik geloof wel, dat de andere priesters, die ons niet altijd gun stig gezind zijn, dit werk van ons prijzen en het navolgen." Veertiguren-gebed Het veertigurengebed, ter her innering aan de veertig uren. die Christus in zijn graf doorbracht, was reeds in de middeleeuwen bekend, maar nog niet in deze landen. Rond 1536 werd dit ge bed, met uitstelling van het aller heiligste Sacrament tot verzoe ning van Gods gramschap, door de Capucijn Jozef a Ferno in Italië opnieuw opgezet. De Jezu ieten namen dit over en hielden in hun kerken een dergelijke godsdienstoefening. Te Enkhuizen werd dit veertig urengebed in 1652 voor de eerste maal geleid door de Rotterdamse pater Joannes Cachiopin de La redo. Pastoor Porret had deze plechtigheid verbonden met de extra biddag voor het uitvaren van de haringvloot en bij de sluiting van het feest, dat heel goed door de katholieken in de kleine statiekerk was meege vierd, werd er een processie ge houden, waarin door vier vissers een haringnet werd meegedragen, gebonden aan het evangelieboek bij het woord: Op Uw naam zal ik het net uitwerpen. Vanuit Enkhuizen werd overal in Noord holland deze gebedsoefening in gevoerd. Devotie voor het Heilig Graf Ook aan de aanbidding van Christus onder broodsgedaante op Witte Donderdag werd in de schuilkerken-tijd een nieuwe ge stalte gegeven. Voor de hervor ming was het gewoonte, dat men in een stad zeven kerken be zocht om bij het Heilig Graf te bidden. Toen men niet meer in het openbaar zijn geloof kon be lijden. verdween dit vrome ge bruik en men dacht er niet meer over. Maar toen in de tweede helft van de zeventiende eeuw de katholieken even ruimer ademden, wilden de priesters dit oude gebruik weer opnieuw in voeren, maar zij konden de mensen er niet meer warm voor kriigen. Pater Arianus van Renesse van Baer. een Jezuieten-missio- naris in Groningen, nam Jn dit verband een zeer gelukkig ini tiatief. Hij wist de pastoors er toe te bréngen om hun schuil kerkjes, zeven in getal, in de nacht van Witte Donderdag tot Goede Vrijdag open te houden Het Heilig Graf, dat gesteld was op een zij-altaartje of een tafeltje, was keurig versierd. Pater van Baer had nu een ge zelschap van jonge mannen, waarmede hij in de kerkjes voorstellingen gaf met betrek king tot de instelling van de Heilige Eucharistie en het Hei lig Lijden. En medp door deze voorstellingen, die veel indruk maakten, kwamen velen in de nacht bidden bij het Allerheilig ste. „Het was zelfs zo erg," zo schrijft een Groningse kroniek schrijver, „dat de kerkjes altijd vol waren. Uit de verre omtrek kwam men naar de zeven kerk jes om te bidden, terwijl alles in de nacht plaats had." De Staten zijn machteloos Deze grote opbloei van Eucha ristisch leven binnen de schuil kerken was vooral een doorn in het oog van de predikanten, die de overheid aanspoorden om de kerkjes te sluiten. In Heer— Hugowaard hadden de katholie ken ten huize van Simon de Wit tamelijk ongestoord hun gods dienstige samenkomsten kunnen houden, maar toen het bekend werd, dat ook hier vooral het Eucharistisch leven zich sterk ontwikkelde, rustten de protes tanten niet, voordat maatregelen genomen waren. En toen de katholieken in de vroege mor gen van 12 Juli 1654 naar hun kerkje wilden gaan, zagen zij dat de deur van hun vergader plaats met een grendelslot was gesloten, waarop twee zegelen met rode was ,,d' eene over de schotel op het sleutelgat, d' an dere tegen het gat aen daer de grendel in sluyt". Zii vroegen aan de Wit om opheldering. Deze haalde zijn schouders op en ver telde dat de vorige dag iemand bii bem was geweest namens de baljuw en hem een brief „claer- lyck" had voorgelezen, waarin stond dat hij de kerk niet meer moebt opengn .dan oy consent naerder ordre van den Hove, t welck die superstitieuse com munie uytghebannen wilde heb ben". De katholieken moesten er om lachen. Men kon geld van hen eisen; dat zouden zij geven, maar dit. dat nooit. Want juist in de schuilkerken-tijd was het hun duidelijk geworden, dat Gods liefdezon moet blijven stralen. (R. G. P.. no. 77. J. C. v. d. Loos, Vaderlandsche kerk geschiedenis, deel II: F. van Hoeck S.J. Schets van de geschiedenis der Jezuieten in Nederland: B. Voets, De Speelwagen, jaargang I, blz. 251.) P. V., pr. Een April-bui groef beekjes in 't vuil van het coupé-raampje, waar de jonge kapelaan die per lokaaltrein naar zijn nieuwe, hem pas aangewe zen standplaats reisde, overwoog dat die regendruppels, weike gedwongen omlaag joegen langs het glas, bijna zinnebeeldig waren voor 's mensen ijdele loop. Je hoefde maar naar die regendruppels te kijken om tot het besef te komen, dat zij eens allen de zee bereikten. Een loopbaan Stonebury had slechts dit éne voor op de andere plaatsen van het aarts bisdom Boston dat zelfs de kardinaal aartsbisschop zich geep vreselijker gat kon voorstellen. God zelf zou geen parochie kunnen verzorgen met zo lage inkomsten. Maar haar herder was de zachtmoedigste en meest nederige geest: ook Amerika telt ware heiligen onder zijn pries ters. Bij hem die zich op zijn arm sterfbed met de versleten lappen deken over zijn mager lichaam be klaagde over zijn mislukkingen en zijn tekort aan succes, moest de jonge Stephen Fermoyle voor goed de nederigheid leren die hij in zijn latere leven zo hard nodig zou heb ben. Was hij werkelijk eerzuchtig, deze jonge man? Zijn vader was een ar beider. zijn moeder een hard werkende huisvrouw die haar han den vol had in de keuken en met het nooit eindigende verstellen van linnengoed. De verstandelijke talen ten had hij in overvloed van nature meegekregen, maar toen hem door een wel heel bizonder gunstig lot de gelegenheid werd geboden zijn aan geboren gaven te ontplooien, bleek zijn eerzucht door het vuur van de Heilige Geest te zijn verschroeid tot niets als as en sintels. Van waardig heid tot waardigheid is hij opgeste- g van kapelaan tot pastoor, bis schoppelijk secretaris, ambtenaar aan de Pauselijke Curie te Rome, bisschop, en tenslotte keert hij als kardinaal naar zijn Amerikaanse va derland terug, met het vooruitzicht misschien eens ooit de eerste Ame rikaanse Paus te zullen zijn. In het bezit van een geest, door de werke lijkheid verrijkt en gelouterd, ge sterkt door een lange ervaring van mensen en dingen, is Stephen Fer moyle het rijpe product van diep religieus geloof geestelijke zelftucht en intellectuele kracht. Moed in het spreken en tact om te zwijgen waren hem gelijkelijk eigen. Een kwart eeuw van priesterlijke gehoorzaam heid hadden zijn onafhankelijkheid als man niet verzwakt, noch had het hem ingeboren gezag de nog dieper in hem levende neiging tot liefde en verering kunn enverminderen. Thans op een-en-vijftig-jarige leeftijd was hij geroepen om zijn volle krachten te ontplooien in dienst van de Heili ge Rooms Katholieke Kerk. 'Zo ziet Henry Morton Robinson de held van zijn roman. „De Kardi naal" (Uitgeverij De Fontein Utrecht) staan op het schip dat door nacht, drijfijs en mistbanken de len te van de Nieuwe Wereld tegemoet vaart. Amerika krijgt zijn aandeel in het bestuur der universele Kerk. Kardinaal Glennon van Boston kwam in zijn lange leven tweemaal te laat op het Conclaaf voor de Pauskeuze, maar hij beleefde na de derde, dit maal gelukte keer de on verholen vreugde te zien. dat zijn land niet langer door Rome als een stiefkind zou worden behandeld, maar dat nu het tijdperk in de ge schiedenis der Kerk is aangebroken waarin Amerikaanse energie, door Rome geïnstrueerd en geleid, wel eens de beslissende factor zal kun nen blijken te zijn in de moeilijke laren welke voor ons liggen. Verbeelding en werkelijkheid. Deze roman, nu in het Nederlands seller" die hij is, heus niet zijn om wille van zijn duidelijk-Amerikaan- se inslag alleen. Hij verheerlijkt en propageert zeer zeker Amerikaanse ideeën en democratische opvattingen maar hij hekelt en bespot evengoed de Amerikaanse economie en indus- vertaald, zal in Amerika de best- trie van het Calvin Coolidge tijd perk dat de arbeiders de nauwelijks bewoonbare krotten van de grauwe koestenü van huurkazernes en gore straten liet en mede de wereldcrisis van na 1930 veroorzaakte. Wat verwacht men van de priester wat is, zijn taak en zijn zending in deze ultra-moderne wereld van schrille sociale tegenstellingen? De zending van de Kerk is niet om practische methoden uit te werken, waardoor een rechtvaardige toestand en een juiste situatie tot stand ge bracht kunnen worden. Het is de taak van de Kerk om vooraanstaan de mensen te vormen die wilien. - mensen met een christelijk geweten en een gezond-zedelijk besef, mensen die geloven dat het volk er recht op heeft om te leven op het peil van zedelijkheid, waardigheid en veiligheid waartoe God de men sen bestemd heeft. Slechts dichters kunnen gedichten schrijven, slechts vrouwen kinderen baren, en slechts een priester kan de mensen er aan herinneren, dat God van alle eeuwig heid was, is en wat er ook ge- beure en hoe technisch de wereld verder ook worden moge altijd zijn zal. Dat is de taak van de pries ter, bemiddelaar tussen God er, de mensen. Een andere taak heeft hij niet. Dit is de kern van de Amerikaanse roman „De Kardinaal". Hij spreekt uit dat de wereld het oog gericht houdt °P de katholieken van de Verenigde Staten, opdat zij de vlam van de geest weer zouden ontsteken, welke thans in de wereld nagenoeg is uitgedoofd. Dooft dit licht, dan dreigt bet gevaar van een algehele duisternis. Er is in dit Amerikaanse volk nog iets anders dan overgave aan Mara thon-dans, vlaggestok-records en soortgelijke, onbenullig krankzinnige wedstrijden om schoonheidskoningin nen, en Paramount-sportgirls. Wat er dan wèl is en leeft, daar legt deze echte, puike priester-roman met zijn diepe ondergrond en tegelijk toch zo sprankelend-gezonde zin naar al het schoonmenselüke dat niet bang is voor het leven noch voor vrouwen, of humor een hoogst-boeiend getui genis van af. H.J. FEUILLETON u Zou je mee kunnen gaan, liefste?Voor dit ene keertje? Je oude luidjes zouden het toch zo graag hebben en ik heb dit jaar niks geen zin om in de stad Kerstfeest te vieren." „Als je ziek bent, begrijp .ik met, waarom je de dokter niet even laat komen. Ik snap trou wens niet, waar je moe van STunt zijn. Ik dacht, dat je van daag visite zou krijgen en dus is er geen reden om te klagen, dat je zo alleen zit.... En.... wat naar Eelde gaan betreft, dat is voor mij beslist onmogelijk. En heb je zelf geen plannen voor een groot kinderfeest met Kerstmis voor de kinderen van mijn medebestuurders die ons laatst ook zo aardig befuifd heb ben? Mijn verplichtingen zijn nu eenmaal financieel en de jouwe sociaal.... Vergeet niet dat de jouwe lang niet de minste zijn! Maar.... waar :s het goed voor de dingen per telefoon af te handelen?" „Er zijn al zoveel invitaties verstuurd voor allerlei partijtjes en er is geen dag onbezet en heel wat lui proberen eraan te ontkomen, door naar buiten te gaan met de feestdagen," zei Josine overredend. „Mijn ziek te is niet van die aard, dat een dokter er raad op weet. En ik gebruik de telefoon, omdat jij altijd een boek neemt en gaa lezen, als ik over dergelijke din gen hegin te praten. Och Henk, als je me toch eens op dit punt wilde begrijpen!" Voordat Pelman nog iets kon zeggen, had Josine de hoorn neergelegd hoewel hij nog niet eens gezegd had, of hij voor het eten thuis zou zijn of niet. Wat was dat toch. dat hij zo genaamd niet begrijpen kon? vroeg hij zich af en zuchtte bij de gedachte dat hij, hoe hard hij ook werkte en zwoegde zijn vrouw toch nooit tevreden kon stellen. Dan scheurde hij de tweede brief van ziin moeder open. de SDoedbrief. en las die bij het kleine lampje in de telefooncel, het enige plekje, waar hij, naar het scheen, niet gestoord werd. En voor de derde maal die dag werd hij tegen zijn wil terug verplaatst in de dagen zijner jeugd.... voor zijn besef heel, heel lang geledén. Langzamer hand voelde hij zich inwendi® wat warmer worden en begon zijn hart iets sneller te kloppen. Die woorden, zo vol moederliefde doordrongen door zijn ompantse- ring heen. Immers terwijl de mensen om hem heen allerlei motieven hadden, had zijn moe der maar één enkel.... Eindelijk kwam hij aan de slotzin: „Je zou zekér komen, jongen, als je het maar begreep, voordat het te laat is...." Een plotselinge weerzin greep hem aan. Wat moest dat „begrij pen" toch betekenen? Dat woord had hij die dag reeds zo vaak gehoord. Zou het misschien niet heerlijk zijn, eens vrij te zijn van al die zaken- en gezelschaps- plichten, door een paar dagen naar Eelde te gaan? En nu Josine er ook zin in had. was het mogelijk en gemakkelijk. Waarom ging hii dan niet? „Mijnheer Roberts moet over een uur in de trein zitten," zei Mies Kleyn op bijna bevelende toon door de kier van het deur tje der telefooncel. En opeens moest hji weer denken aan de jaarvergadering en de moeilijk heden, die hem daar wachtten Als een donderwolk ver duisterde die gedachte opeens heel zijn denkvermogen en het huisje in Eelde verdween uit zijn overpeinzingen. Het was donker geworden, toen Pelman in zijn privé-kan- toor terugkeerde. De vreemde ling voor de haard gezeten, ver roerde zich niet bij zijn binnen komst en als zijn ogen niet in de gloed der vlammen geflon kerd hadden zou men gedacht ->ben, dat hii in slaap was ge vallen onder het wachten. Het gesprek met Roberts was ronduit en zonder bitterheid ge weest en toch had het Pelman meer geschokt, dan wanneer het openlijk vijandig was geweest. Eén zin bleef maar aldoor in zijn oren klinken: „Veronderstel nu eens, dat je er plotseling tussenuit moest, Pelmannee, ik bedoel nog niet eens dood gaan.... alleen maar, dat je op een of andere manier hier van daan ging.... Wat dan?.... Lieve hemel, kerel maak het je zelf toch wat gemakkelijker, schuif een deel van de verant woordelijkheid van je af en ge niet wat meer van je leven." In al die twintig iaar was het nog niet bij hem opgekomen, dat hij er plotseling tussenuit kon gaan. Na eenmaal zijn levens plan gevormd te hebben, zag hij niet in. waarom hij het niet ge heel voltooien zou. Maakte hij dan soms plannen voor iets on mogelijks of onbereikbaars? Tien jaar geleden, toen hij, in betrekking bij haar stiefvader. Josine voor het eerst ontmoet had, was ze hem terstond voor gekomen als zo geheel verschil lend van de meisjes, met wie hij gewend was in aanraking te ko men. Zji had een zekere vrij moedige kameraadschappelijkheid gehad vrij van de kunstgreep jes harer seksegenoten van de vrouwelijke verleidelijkheid, die alleen mogelijk is in een voorbij gaande jeugd. Toen hij. na een jaar van fijngevoelige vriend schap, bedeesd aan haar pleeg vader gevraagd had, of hij hoop zou mogen koesteren haar eens voor zich te winnen, had de oude kolonel Wijnman ernstig geantwoord: „Denken jullie dat je echt van eikander houdt? Nie mand kan daar zeker van zijn, voordat men samen door net leven gaat en de dagelijkse las ten ervan draagt. Josine is met mij opgegroeid en ik ben een man die te oud is voor jeugdige vervoeringen en die al die iaren besteed heeft om haar een goede opvoeding te versohaffen. Ik moet zeker zijn van één ding, voordat ik haar hand uit de mijne loslaat; Kun jij haar evenveel of liever nog méér geven dan ik gedaan heb: Meer voor haar doen, dan ik?" (Wordt vervolgd) Zondag one glorie e Wat moeten c Bethlehem een ben opgezet, toen uit het Oosten me hun stadje zagen op hoge kamelen paardjes. En toen buisje ingingen vrouw en dat waarover zulke len waren verteld zoveel ze konden deuren. Wat ze hoorden, gaf hen luke geroerdheid. ren waren neer; het kleine pasgebo ze hadden geschen moeder geplaatst: rook. 'n Zwarte zei een kruid dat rijke gebruiken voor van dode mensen De bewoners hadden ingezien. Kind iets bijzonders moest zijn. Dit werd kerheid toen, na liik plots vertrek delingen, soldaten naar het Kind Maar ieder begreep stelling van die kant tekende; ieder h van de domme, waar die Oostei binnengegaan, wel zocht hadden over die verhalen de rond< Onverrichterzake rug bij hun Konii sche wijze we onze tijd stukken pen trachtte toch zijn doel te liet eenvoudig alle den die ervoor in kwamen. Dit overbekende ons op iets treffend is overdacht te wor< heerlijkheid en gloi Jezuskind te beurt Aanbidding der Wi bonden met iets vlucht uit Palestina ring voor het géhele de kindermoord in Dit dubbele karakte voortdurend in Jezu: bij zijn geboorte wei bezongen door engel ders kwamen naar maar een stal een de weg moest Zijn In het feest dat we ren, van het H. zelfde: als 12 jarige de goddelijke Meest geleerden, maar Jose „zochten Hem met Paasfeest. Zijn Veri één punt vari glorie daaraan niet vooraf Week van lijden, dood? We mogen gerust dit dubbele karakter glorie, bij Jezus' En ook: dat dit karakt is. Zijn Kerk nam heden ten dage is cm delijk als in voorbij glorie denken honderdduizenden di trokken en schone vierden en lijden nng in de landen ijzeren gordijn Zei we niet te overdrijven beweren dat elk cl ven, noodzakelijk, c dig karakter bezit: c telijk leven bestaat lijden uit vreugde maat is voor ieder maar ten volle one we de gedachte van res: Er is geen dag van enl er is geen dag van en S. Teresia zei bruid (elke christen) op het levenslot van degom". Als onze Ch wij via Stal, Egypte, naar de Verrijzenisb pas genieten wjj voll het Feest. Dan valt all Lelijkheid vergankeliil rust, zorg, pijn en lij Dan is onze zwerftocht en zijn we thuis! P. E. DE HA Het bestaan van m door het besluit van medezeggenschap der aldus heeft de voorz Werkgevers, dr. Fritz De sedert jaren in W land gevoerde strijd om van medezeggenschap ders in de bedrijven sch in een beslissend stadiu gekomen. In Bonn wo wacht, dat de regering bonden tot een laatste het hoogste niveau zulle ten en dat Adenauer de der Federatie van Vake gen, dr. Boekckler, zal tot een half Januari conferentie. Vrijdag Bonn bekend gemaa Adenauer de volgende i de vakbondsleiders de van de medezeggenscha; spreken. Deze nieuwe confere s«an onder de druk va; sluit der metaalbewerkc februari a.s. een stakin g'nnen. Deze vakvereni; vat een half millioen der metaalindustrie. Men houdt te Bonn v kening met de waarschij dat het voorbeeld der mi kers gevolgd zal worden vakvereniging der mijr die Donderdag in Bochu een gekomen om de datu Palen van een referendu mijnwerkers over dc bt.zijn principieel tot sta £eid zijn om recht af te Bet vakverbond der mijl omvat meer dan negentif van alle West-Duitse mijr Aan de mogelijke be mssen Adenauer en Bo f®n uitvoerige brief voorafgegaan, waarin d dent der vakbonden het jhen tot het afkondigen K'ng heeft aangekend tvaarin dr. Adenauer he

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 4