„Het St. Willibrord Apostolaat" in vraag en antwoord Van Stormschool Bloemendaal tot Korps Commando-troepen BMEF ÜIT UGANDA Van krantenloos tijdperk tot het huidige familieblad Woedende getuige trachtte de Officier aan te vallen Het statuut van de Rnod van Eurooa Friese leerstoel in Leiden Een gevechtsopleiding, uniek op het continent Alleen voor de sterkstee! Electrische klokken lopen achter Het dagblad door de eeuwen Nederlandse kranten der vorsten schrik Over duurte gesproken de prijzen gaan omlaag THE EQUATOR BEURSOVFRZICHT Kartering Moord-Oostpofder Opschudding voor de balie ZATERDAG 6 JANUARI 1951 (Onder redactie van de Paters Willehad Kocks O.Carm., drs, Manfred Staverman OFM, drs. Amatus van Straaten OESA en dr. J. L. Witte SJ. Vragen en correspondentie over deze rubriek tijdelijk te richten tot het Augustijnerklooster te Witmarsum. Vraag: G. H. te M. Het wil me voorkomen dat de katholieke geeste lijkheid in het algemeen te sterk fulmineert tegen gemengde verke ringen en gemengde huwelijken. Ik zie de gevaren daaraan verbonden niet 7-o bijzonder groot. Mag ik daar over eens uw mening horen. Antwoord: Wanneer u de catechis mus in gebruik in de vijf Nederland se Bisdommen wilt openslaan op blz 66 en daar vraag 360 ziet zult u het volgende kunnen lezen. Het gemengd huwelijk wordt door de H. Kerk zo streng afgekeurd en verboden; 1) omdat de katholieke man of vrouw daardoor in gevaar komt het H. Geloof te verliezen, of er onver schillig voor te worden; 2) omdat het zeer moeilijk is in zo'n huwelijk de kinderen katholiek op te voeden; 3) omdat het meestal een beletsel is voor het huiselijk geluk. Mij dunkt hier is het wel over duidelijk gezegd waarom de Kerk het gemengde huwelijk en de ge mengde verkering als een groot ge vaar beschouwt. Het H. Geloof is het kostbaarste en hoogste wat wij op deze wereld bezitten, om dat te bewaren moeten de grootste offers niet ontzien worden denk aan de martelaren maar moet ook alles worden gedaan wat mogelijk is om de bloei daarvan bij ons persoonlijk en bij anderen te bevorderen en moet alles gemeden worden wat daaraan afbreuk zou kunnen doen. Uw geld bewaart u in een brand kast of weet ik op wat voor geheime plaats, uw Geloof is meer waard en moet met meer zorg bewaakt worden opdat niet anderen het u zouden ont nemen. Welnu het gemengde huwe lijk is een zeer groot gevaar voor ons Geloof. Men kan er theoretisch over bomen, zoals men wil. de prak tijk van eeuwen, elders en hier spreekt overduidelijk en laat zich niet wegredeneren. Verreweg bij het grootste gedeelte der gemengde hu welijken is het zo dat zowel de vroegere katholieke partij alsook de andersdenkende tot afval zijn geko men en buiten kerkelijk verband leven. Bij een grote groep is hef een zeer lauwe geloofsbeleving! Dan zijn er nogal die voor het trouwen el kaar beloofden elkaar vrij te laten in ieders godsdienstige overtuiging. Wat komt daarvan terecht? Voor eerst is het een grote sprong in het duister om elkaar zoiets te beloven, daar men elkanders levensovertui ging maar half of nog minder kent Wanneer men die wel goed kent zal men dat elkaar toch wel heel moei lijk kunnen beloven, waar de levens overtuiging in de practijk van het leven dus in het beleven van het Geloofdikwijls tegen elkander in druisen.. De mens is z.wak, wie houdt een dergelijke belofte levenslang. De opvoeding der kinderen is aller moeilijkst. In het beste wat de kin deren te geven is, zijn vader en moe der het niet met elkaar eens. De katholieke sfeer ontbreekt bijna al tijd in dergelijke gezinnen, een groot goed wat slechts met schade gemist wordt! Wanneer nu het gemengde huwe lijk zulk een ramp is, dan moge het duidelijk zijn dat een gemengde ver kering ongeoorloofd is. daar het een spelen is met het heiligste! Onder gemengde verkering versta ik een verkering die aangegaan wordt, ter wijl de andersdenkende partij niet van plan is om les te nemen in onze geloofsovertuiging. In zulk een geval is men breker aan Gods Kerk en geen bouwer. W.K. Tj, B. te S. Vr.: Is het niet veel wijzer om waarheid en legende scherp van elkaar te scheiden? Antw.: Dat is wel de kern waar Uw schrijven over gaat. Verschillen de staties zouden maar vrome legen den zijn en de woorden bij de mar teldood van veel oude heiligen niet echt. Vele katholieken zouden gelo ven dat de 12 apostelen behalve Thomas bij de dood van Maria aan wezig waren enz. Vandaar uw vra gen: „Wat is dan we] onfeilbaar waar in de Overlevering en wat niet?" Waar liggen de grenzen? En als de Kerk zo hamert op haar on feilbare Overlevering, die ze god- BELANGRIJKE CONFERENTIE IN BRUSSEL BRUSSEL. Het bestuur van de consultatieve vergadering van de Raad van Europa zal Zondag te Brussel bijeenkomen en de voorstellen tot wijziging van het statuut van de Raad bestuderen die zijn uitgewerkt door de bij zondere commissie. De wijzigingen hebben o.m. tot doel het comité van ministers van de Raad van Europa en de Raad van de O.E.E.S. samen te smelten, ministers van Europese aangele genheden bij de onderscheiden regeringen te doen benoemen en de Raad van Europa om te vor men in een parlementair lichaam met twee Kamers, waarvan de Eerste Kamer zou bestaan uit het comité van ministers, dat slechts bij eenparigheid beslissingen zou kunnen nemen, terwijl in de Tweede Kamer een meerderheid van 2/3 zou beslissen. LEEUWARDEN In het Staatsblad van heden is opgeno men een Koninklijk Besluit van 13 December 1950 tot aanwij zing overeenkomstig artikel 170 der Hoger-Onderwijswet van de Provinciale Onderwijsraad van Friesland als bevoegd om bii de faculteit der letteren en wijs begeerte aan de Rijksuniversi teit te Leiden een bijzondere leerstoel in de Friese taal- en letterkunde te vestigen. delijk noemt, waarom weert ze dan niet de twijfelachtige legenden? U stelt de kwestie wel scherp, maar nog niet scherp genoeg. De Kerk is de behoedster van de God delijke Overlevering, niet van de ge schiedkundige overlevering zonder meer. De Goddelijke Overlevering vastgelegd in de H. Schrift en mon deling doorgegeven nog vóór de schriftelijke vastlegging, wordt on feilbaar doorgegeven door het offi cieel leergezag van de Kerk en met de goddelijke deugd van geloof door de Kerk, gelovigen en Hierachie ge loofd. Onder de Goddelijke Overlevering vallen ook velschillende geschied kundige feiten, die in het algemeen in de H. Schrift staan; de H. Schrift zelf is onfeilbaar. Andere verhalen ook op godsdienstig gebied, staan echter buiten de Goddelijke Over levering en vallen dan ook niet on der de onfeilbare leiding van de Kerk noch onder de goddelijke deugd van geloof. Dit is menselijke waarheid of onwaarheid waaraan dus menselijk geloof gehecht of ge weigerd kan worden. Daaronder valt wat U opsomt. Rechtstreeks vallen deze niet onder de beoordeling der Kerk; wel, niet- rechtstreeks. Een eerste beoordeling is mogelijk naar gelang het ant woord op de vraag: „Is dit verhaal in strijd met een zeker vaststaande geloofswaarheid, of zijn er gevolgen te verwachten, die 'n slechte invloed op het godsdienstig leven kunnen hebben?" Is het antwoord „ja" dan moet de Kerk tussen beide komen. Is het antwoord „neen", dan kan de Kerk de héle kwestie aan de gelo vigen overlaten, want de Kerk is niet een historisch-wetenschappelijk instituut. Maar U dringt verder aan: „wat ik opsomde, is wel niet in strijd met een geloofswaarheid, de gevolgen er van hebben geen slechte invloed op 't godsdienstig leven; maar het is niet waar en ook de Kerk mag niet liegen." Natuurlijk mag de Kerk niet liegen; was dus apert niet gebeurd is, daar mag de Kerk ook geen ge bruik van maken. Maar zijn de door U aangehaalde feiten zo apert on waar? Ie. Het verhaal over de dood van Maria. Het"is een pieus over denken hoe het gebeurd zou kunnen zijn (ook na de dogmaverklaring staat niet vast. of Maria gestorven is of niet). Als ik het goed heb, in de middeleeuwen ontstaan, is het er niet ombegonnen te leren dat Maria gestorven is in 't bijzijn van de Apos telen; het is enkel een- uitwerking van de verering voor Maria, die ook den Apostelen wordt toegeschreven, van haar verrijzenis in een gedrama tiseerd verhaal. Apert onjuist? niet meer dan iedere dramatisering van heiligenlevens of episoden uit het le ven van Jezus, die er om begonnen zijn ons een beter inzicht te geven. 2e De staties van de Kruisweg; ik- vermoed dat U vooral bedoelt, het optreden van Veronica en het drie maal vallen. Dit vallen is wel zeer waarschijnlijk, onder zo'n last na zo'n geseling en lijdensnacht: hét is het diep doordenken van Jezus lij den dat tot deze staties gebracht heeft. De doek van Veronica: hier is het geweest het medelijden met Christus; men kon zich niet inden ken dat nu niemand Hem verlichting brengen wilde en evenmin dat een dergelijke Hem helpen, onbeloond zou blijven; zo.is dunkt me de bete kenis van deze statie. Dat Veronica in haar doek het gelaat van Christus afgedrukt vond, komt dan op de tweede plaats te staan. Voor dat laatste geldt dan ook wat we geven voor 3e, de wonderen bij de martel dood van oude heiligen. Tussen haak jes zij opgemerkt dat naar betrouw bare zegslieden melden, reeds lange tijd gewerkt wordt aan vernieuwing ook in historisch-critiscb opzicht van deze verhalen in 't officiële gebed van de Kerk. Maar de zaak ligt niet zo eenvoudig als op 't eerste gezicht lijkt. Vooreerst komt de verering van die heiligen niet zozeer voort uit die wonderverhalen, als wel komen die wonderverhalen voort uit een bestaande verering. Vraag maar eens aan militairen wat voor verhalen over onkwetsbaarheid en moed er de ronde deden onder de jongens in In donesië juist over geëerde comman danten, aalmoezeniers en veldpredi kers. Vervolgens moet rekening ge houden worden met deze regel, dat een van oudsher, populaire verering alleen al door ouderdom en veelvul digheid van- verering, als het ware de facto vererings-waardighèid heeft ook waar historisch de grondslag ontbreekt. Als vader en moeder een meubelstuk in ere houden, omdat hun ouders het al gebruikten, en later zou blijken dat alles op een vergissing berust, zouden «Jan de kin deren die het ontdekken, vader en moeder op de hoogte brengen dat 't een onecht, familiestuk is, of zouden ze 't maar op zijn beloop laten? Iets dergelijks doet de Kerk wanneer ze waar U over spreekt op zijn beloop lakt. J.W. Het woord is van een onzer generaals: de groene baret is geen kledingstuk, het is een onderscheidingsteken! Nederlandse mi litairen dragen meestal khaki-, bruine of zwarte baretten. Een soldaat met een heldergroene baret is een klasse apart; hij be hoort tot het Korps Commandotroepen. Dat wil zeggen, dat hij een zeer speciale opleiding heeft gehad, mentaal, psysiek, zo wel als militair technisch. Die groene baret kwalificeert hem tot een prima schutter op vele wapens, tot een kampioen op de hindernisbaan en bij de cross-country. Het oversteken van rivieren, het ongewapend gevecht, het leggen en ruimen van mijnen, het besturen van een motorboot, het dagenlang bivak keren in moeilijk terrein, kaartlezen, rotsklimmen, zuiveren van huizen- en straatgevechten, dat alles kost hem geen moei lijkheden. Daarvoor is hij oud-leerling van de Stormschool Roo sendaal (Bloemendaal), daarvoor draagt hij met trots... de groene baret! hij de specifieke commando-training, gewee^veehten, hindernisbaan, speed- mars; opgëwapend gevecht, wapen- springen, waarbij de realiteit van het gevechtsterrein zoveel mogelijk wordt benaderd. Nu onlangs de naam Stormschool Roosendaal is veranderd in Korps Commandotroepen, waarmee dus de Commando's hun vaste plaats heb ben gekregen in het Nederlandse le ger, menen wij goed te doen iets te vertellen van de betekenis van dit Korps. Wellicht kan hier en daar ook nog enig misverstand weggevaagd worden. Reeds in 1942 bestond er in Enge land een Nederlandse Commando troep, oorspronkelijk bestaande uit speciaal geselecteerde vrijwilligers van de Kon. Ned. Brigade „Prinses Irene", later aangevuld met Enge landvaarders ert andere Nederlandse vrijwilligers. Zij maakte deel uit van het Intergeallieerde Commando nr. 10 en nam deel aan de gevechten bij Arnhem en op Walcheren in 1944. De bakermat van de Commando's in Nederland ligt op de Wildhoef te Bloemendaal. Daar werd in October 45 het 6e Kon Ned. Infanterie De pót geformeerd onder commando van de toenmalige kapitein, thans majoor H. A. K. Gualthérie van Weezei, die tevoren reeds in het ondergronds verzet te Velsen en omgeving zijn sporen had verdiend. Als hóofdin- structeur trad op de kapitein C. de Ruiter, de Commandant van de Ned. Commando-troep in Engeland. Deze kapitein de Ruiter nam als korpo raal deel aan de gevechten in Mei 1940 in de Peelstelling, week uit naar Engeland, méldde zich daar voor de commando's en streed later in Bir ma, bij Groesbeek en Vlissingen. Verscheidene leden van de Neder landse Commando Troep kwamen met hem mee naar Bloemendaal. De Wildhoef werd een trainings kamp, eerst voor personeel, dat naar Indonesië moest worden uitgezonden, later voor de opleiding tot Com mando In Mei '46 kreeg het de naam die thans schier legendarisch is ge worden, Stormschool Bloemendaal. „Het beste opleidingskamp van het continent" schreef de Daily Mail. En Generaal de .Lattre de Tassigny gaf een gelijkluidend oordeel. De cursis. ten zélf zeiden; „Je werd er afge knepen tot-en-met, maar toch was het een reuze tijd". Kankeraars, die inderdaad zwaar gedupeerd werden door oproeping in militaire dienst, werden in twee dagen enthousiaste cursisten. Opleiding tot „Commando" Langzamerhand richtte de oplei ding zich op de vorming van com mando's, de geharde, perfect getrain de soldaat de frontstrijder, die met zijn kameraden uitgekozen wordt voor de moeilijkste opdrachten. De Commando-troep en dat kan een groep, een peloton of zelfs een com pagnie zijn bijt het spits af, zet het eerst voet aan wal, gaat voor aan bij de aanval en voert raids uit (sabotage, vernielingen, en verkrij gen van inlichtingen achter de vij andelijke linies). Deze mannen moe ten tegen alle ontberingen bestand zijn, alle vuurwapenen, o°k die van de vijand kennen, een radioset be dienen, met springstoffen omgaan, een motorfiets, een 'auto, een paard ja een locomotief kunnen berijden of besturen. Het zijn dus onverschrok ken kerels, met een hoog moreel, die vrijwel steeds in groepsverband voor militaire doeleinden worden ingezet. De Stormschool Bloemendaal in 49 overgeplaatst naar Roosendaal, in '50 omgezet in Korps Commando troepen, steeds onder leiding van de majoor Gualthérie van Weezei, leidt dienstplichtige militaire op tot Com mando. Uit elke halfjaarlijkse lich ting gaat een contingent vrijwilli gers naat Roosendaal, na ongeveer zes weken bij hun eigen onderdeel in dienst te zijn geweest, (primary trai ning). Deze eerste training wordt te Roosendaal nog enkele weken voort gezet en is van iets zwaarder ge halte, dan die bij de gewone troep. Vervolgens gaat de 2e fase van de opleiding in. De dienstplichtige komt gedurende zeven weken in het Com mando-kamp, een tentenkamp achter de Roosendaalse kazerne. Daar krijgt Aan het eind van deze periode weet de instructeur wel, wie ge schikt' is, en wie zal moeten afval len. Daarom worden op dat moment de groene baretten uitgereikt, het onderscheidingsteken van de Com mando's. Niet, omdat zij nu klaar zijn met hup vorming, maar omdat eij uit het goede hout gesneden zijn en het dus in de komende maanden wel zul len klaren. De hierna volgende maanden zijn' gewijd aan de speciale training, officiers- en kaderopleiding én aan óêféningen in groter ver band, tot dé tijd van groot verlof is aangebroken. Tenslotte een geruststellend woord tot bezorgde moeders. De training is wel hard. Btaar van de 12.000 man. die in vijf jaar tijds de stormschool bezochten is er niet één door een ongeval gedood. DOOR STROOM UIT DUITSLAND In het Zuiden en in het Wes ten van het land wordt ernstig geklaagd over het achter lopen van de electrische klokken, die op het electriciteitsnet zijn aah- gesloten. De oorzaak van dit euvel, dat zich enige jaren 8e ledèn ook heeft voorgedaan, is gelegen in de omstandigheid, dat ons land via het Nederlandse koppelnet electrische energie uit Duitsland betrekt. Ten gevolge van overbelasting op het Duitse net is de frequentie van die stroom nu en dan lager dan nor maal (50 perioden per seconde). (Van onze verslaggever) Er zijn in ons nuchtere Nederland vele mensen, die er eigen lijk niets voor voelen om eens een tentoonstellingszaal binnen te wandelen. Zo zullen er ook velen zijn, die minachtend hun neus ophalen voor de expositie, die in het Waaggebouw op de Nieuwemarkt in Amsterdam ingericht is door het Instituut voor de Perswetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Allemaal vergeelde stukken papier met een flinke stoflaag er op, zullen deze redeneren. Wanden en tafels vol documenten al is niet op perkament of met sierlijke handletters geschreven. Neen, de meesten interesseert zulks niet. Binnenkomend in de eerste vertrekken van het Waaggebouw ziet men niets anders dan ver schoten velletjes papier, dicht be schreven en men verbeeldt zich reeds de muffige lucht te ruiken. Ons zou het waarschijnlijk even zo gegaan zijn, als we niet, uit liefde voor ons vak, met andere intenties deze tentoonstelling zou den bezoeken. Als bij toverslag (Advertentie) y y—n— J-fier is een lichtpuntje voor het begin Oan het nieuwe jaar: De Gruyter heeft 49 prijzen verlaagdI Op de nieuwe prijzen BLIJFT 10 korting ge handhaafd. Nu is het de hoogste tijd om de knoop eens door te hakken en Uw eigen belang vóór te laten gaan; nu zult U toch be sluiten om óók De Gruyter- klant te worden Betere waar, verlaagde prijzen en 10 °/o kortingkan 'n huis- Vrouw in deze tijd nog méér Verlangen Ook vacantie De afstand Hoorn- Haarlem is meen ik on geveer 50 km, dat is on geveer dezelfde afstand als Namilyango-Nyenga. Nyenga is de plaats waar ons Seminarie ge vestigd is en Namilayn- go College is hier in Uganda bekend als een Katholiek Gymnasium, dat onder leMing staat van de Mill-Hill Fathers. Wat ik -daar nou mee bedoel, is dit: Onze stu denten krijgen drie maal in het jaar vacantie, nl. 16 dagen in Mei, 16 da gen in September en de grote vacantie na Kerst mis. Wanneer ze hier blijven voor hun vacan tie, krijgen ze vier of vijf pic-nics, een extraa tje aan tafel, wat meer vrijheid als gewoonlijk en als het ook maar een beetje lijden kan, dan trekken we er gezamen lijk in de September- vacantie wel eens op uit. Groot was de blijde verrassing toen ze dit jaar een poosje voor de September-vacantie hoor den: „jullie mogen de gehele vacantie in Nami- l.yango doorbrengen". Een donderend hoerah volgde! En daarna: Ja jongens, dat mogen jul lie, maar luistert nu eens: jullie gaan niet per trein of bus. dit keer is de reis per benenwagen; jullie gaan te voet. „Hij zegt het maar voor de grap", fluisterden ze hier en daar. 't Was echter menens. Een twaalftal vroeg of ze niet in één keer naar Namilyango moch ten tippelen. (Zij liever dan ik.) 't Is wat ver jongens! Welnee Father, we zijn toch grote jon gens en we ziln sterk en als je het in één keer doet, ben je ook maar één keer moe en Allright jongens, voor uit dan maar! Ze .zetten er een goede pas in en ze deden het in één mars en vóór 12 ..••«ORT|4£8N. I -SOUTHERN Waar Noord en Zuid elkaar ontmoeten. Bovenstaande foto stuurde father Renckens uit Nyenga (St. Joseph's Seminarie). De beide rectoren van het Groot- en Klein seminarie in het Vicariaat in Uganda aan de scheidingslijn van Noordelijk en Zuide lijk halfrond: de Evenaar. uur 's middags waren ze op hun bestemming in Namilyango. Tennis, voetbal, pic nics, bezoeken afleggen aan familie en vrienden 't was allemaal reus achtig pleizierig en ze hadden geen tijd meer om aan doorgestane ver moeidheid te denken. De tijd vervloog veel te gauw en toen de vacan tie om was, mochten ze met de trein terug naar Nyenga. Die heen- en terugreis zouden we wel kunnen vergelijken met de lange weg die een jongen af moet leggen om priester te kunnen worden en wat hen daarna wacht. Een jeugdig student heeft het meest onbe zorgde leventje dat je kunt uitdenken; hij kan zijn pleizier niet op. maar wanneer hij ver gevorderd is, kan ook hij moe worden van de een tonigheid en van de jaren van studie die nog moeten volgen. Dan komt de duivel en die zegt: „Jongen, waarom geen gemakkelijker baan gezocht, wat vooruitzicht heb je? Je moet je uit sloven voor anderen, ie maakt je doodmoe voor niks". Maar wanneer met Gods genade en met de hulp van uw gebed en offer de jongen heeft volgehouden en zijn doel heeft bereikt, dan gaat alles vlot en niet alleen voor hem, maar ook voor al diegenen voor wie bii een kaartje voor de He mel heeft gekocht. Wij blijven u dank baar in ons gebed ge denken. Zalig Nieuwjaar! Uw vriend in Xto, B. RENCKENS. veranderde dit echter toen we louter uit nieuwsgierigheid eens zo'n courantenbrief, want zo noemt men deze geschriften, be gonnen te lezen. We genoten van het fraai uitgevoerde initiaal, waarmee elke bladzijde geopend werd, verwonderden ons als mo dern „twintigste-eeuwer" over de stijl in die dagen en verrijkten al lezend onze historische kennis. Verkwikkende verhalen over krijgshandelingen in de 80-jarige oorlog, interessante koopmans brieven over reizen naar de Oost en meteen wat buitenlands nieuws. Voorpagina's van deze couran- tenboexckens, die goeddeels ge vuld werden met een houtgravu re over de een of andere veld slag met daarbij enkele regels tekst, maar gaandeweg wordt aan de tekst meer aandacht besteed, ten koste natuurlijk van de gra vure en in 1629 is de tekening geheel verdwenen. Centrum van wereldpers Met niet geringe trots consta teerden we voorts, dat Nederland in de 17e éeuW toch magr het centrum was van de wereldpers en dat deze in alle delen van Europa, vertaald in Duits, Frans, Spaans of Engels, gelezen wer den. De zwartste bladzijde van Nederlands gehele geschiedenis boek, de terechtstelling van Jo- han van Oldenbarneveldt in 1619, kreeg een extra-editie van Broer Jansz, de eerste uit een geslacht courantiers en al lezend peilt men de verhoudingen in die tijden. De betrekkelijk grote mate van persvrijhekl maakt het in Neder land mogelijk vele kranten uit te geven. Er waren er vele van slechte kwaliteit, maar de Gazet tes de Hollande verdienden met recht de naam wereldbladen. El ke vorst, elke diplomaat, en de invloedrijke koopman, zij allen lazen deze goed geïnformeerde bladen. Vreemde regeringen pro testeerden tegen artikelen over de toestanden in hun land bij de Nederlandse, doch ze werden alle ter zijde gelegd en tot in de Fran se tijd bleven deze kranten be staan. Vervalperiode Was het dus machtig enkele van deze kranten te lezen, men kon zich ook opfrissen met de velerlei „vaderlandse" kranten, waarin prinsgezinden en patriot ten elkaar beschimpten. De eerste symptomen van ver val waren reeds in deze scheid- couranten aanwezig en in de Na poleontische tijd zette zich dit 'joort. Nederland mocht dan na de Franse overheersing een ko ninkrijk worden, in de grondwet wera dan de vrijheid van druk kers gewaarborgd, in feite was et zo, dat in die tijden de Ne derlandse pers één van haar moeilijkste tijden heeft doorge maakt. Toen deed de Nederland se regering de vreemdste dingen. Katholieke emancipatie Eerst in het midden van de 19e eeuw werd het weer beter. Ka tholiek Nederland mocht zich Vaste stemming duurt voort AMSTERDAM. 5 Jan. - Een rustige vaste tendenz beheerste vandaag de Amsterdamse effec tenbeurs. Nieuwe aspecten waren er niet. Nog steeds blijft de in flatievrees de voornaamste fac tor. De activiteit scheen vandaag iets minder groot, hetgeen in verband met het a.s. week-end niet verwonderlijk is. In de scheepvaarthoek kwam de gunstige stemming het duide lijkst tot uiting. Vooral aandelen K.N.S.M. en Muller eisten hier grote belangstelling. De koers van K.N.S.M. stelde zich op 146% (144%). Aandelen Muller waren willig gisteren 166. van daag werd zelfs 175 betaald. De slotkoers was 174. Bepaalde rede nen voor deze koersstijging wer den niet opgegeven: er scheen een behoorlijke aankooporder te zijn tegen middenkoers. In industriemarkt was vooral vast voor Philips en Unilever. Aandelen Philips noteerden ruim twee punten tot 234 Unilevers avanceerden vier punten tot 228s/«. A.K.U.'s waren eveneens beter op 170% (168%). waaraan de officiële ontkenning van een converteerbare obligatie emissie wel niet vreemd zal zijn. Aan delen Heemaf golden 1743') (171%). Aandelen Koninklijke Olie ontwikkelden zich vandaag relatief iets minder gunstig. Na een prijshoudende opening steeg de koers tot 311 tegên slot werd 310 betaald (309%). De Indonesische sector kon zich na een goed prijshoudende opening eveneens gunstig ont wikkelen. Het standpunt van de P.v.d.A. inzake de souvereiniteit van Nieuw-Guinea heeft de hoop versterkt op een compromis tus sen de beide Unie-partners in zake deze kwestie. Vooral rub berwaarden bleken vast gedispo neerd te zijn. Claims Ncombezi, die vandaag voor het eerste ver handeld werden, waren zeer vast. Een prijs van 230.— bie den werd vernomen bii een theo retische waarde van 202. Van de guldensbeleggingen was de conversielening 1947 op 96 15/16 een fractie lager. De dollarobligatiën waren een frac tie hoger. Op de Amerikaanse sector bleef de belangstelling vrij groot, het agio percentage steeg tot 4% procent. De bodemkundie-e kaart van vrijwel de orehele Noordoostpol der (schaal 1 10.000) is in voor lopige vorm eereed. Met de uit eindelijke verwerking zal nog veel tiid gemoeid zijn. De eeee- vens. verkreeen bii de kartering van de Noordoostnolder worden verwerkt Inmiddels wordt, mede als ge volg van de resultaten van de kartering en met gebruikmaking van de gegevens daarvan, op ta melijk grote oppervlakte grond verbetering toegepast. Deze ge schiedt door diepploegen en -spit ten. In verband daarmede wor den de desbetreffende terreinen opnieuw opgenomen. Met het oog op het opmaken van een 1 bestemmingsplan voor de gronden in de omgeving van Urk werd een detailkartering van deze omgeving verricht. De oude middeleeuwse slóten van het ver dronken land ten Noorden van Urk werden bij deze kartering weer uitgekarteerd. Het is de be doeling dat de nieuw te graven sloten zoveel mogelijk op de plaats van de oude komen. Met de verkenning van de bo dem van de Oosterpolder is in 1950 geregeld voortgegaan. In verband met de dimensionering van het Eemmeer werden veel boringen in de kuststrook ver richt. verheugen in de oprichting van De Tijd" door mgr. Smits en sinds die datum kwamen de eer ste uitgaven van thans nog in het gehele land bekende kranten, zo als het Algemeen Handel^hl- de Nieuwe Rotterdamse Courant. Welk een verschil is het, deze eerste exemplaren en die uit la tere jaren naast elkaar te leg gen! Niet alleen wat de weer gave van het meuws betreft, maar de overige evoluties ziet men in een oogopslag. Dan gaat het, met de ontwik keling van de techniek, snel crescendo. De onderlinge strijd tussen katholieke .dagbladen, nieuwe gezichten als „De Tele graaf", „Het Volk", de knechting in de Duitse bezettingstijd, de voortzetting van de illegale bla den als „Het Parool" en Trouw" en de opkomst van het adverten tiewezen. Dat alles gezien hebbend, moet ben eigenlijk weer teruglopen naar de afdeling oudste couran ten en duidelijker dan ooit, ziet men de evolutie van de krant, nu ln elk huisgezin een onmis bare vriend, toen de leidraad voor vorsten en regeerders. Onder het geroep van „moordenaar", „vuile schurk" en „ploert" stormde gisterochtend een getuige voor de Amsterdamse recht bank op de Officier van Justitie af. Een lid van de Rijkspolitie en de verdachte, die uit de verdachtenbank was gesprongen, grepen de woedende getuige en verhinderden zo een aanval op de Officier. Wat was het geval? De getuige was een broer van de verdachte, die terecht stond ,omdat hij bij deze broer moedwillig brand zou hebben gesticht. Dat ontkende de verdachte, wiens reputatie ech ter niet zo mooi was, omdat hij al zes veroordelingen achter dé rug had. De broer ln kwestie was over het requisitoir van de Of ficier zo kwaad geworden, dat hij het pleit met de vuist wilde beslechten. Overigens kwam men in deze zitting niet veel verder. Er was een deskundige uit Den Haag, die concludeerde dat de brand op zettelijk was aangestoken, om dat het vuur anders niet zo he vig om zich heen had kunnen grijpen. Twee andere getuigen, een politie-inspecteur en een brandmeester, verklaarden het tegendeel. De verdachte zelf weet alles aan een ongelukkig toeval. Hij was bij zijn broer bezig geweest met het afbranden van verf en had waarschijnlijk de brander niet helemaal uitgedraaid, toen hij zich even verwijderde. De rechtbank voelde wel iets voor dit argument en achtte geen ter men aanwezig om de verdachte onmiddellijk in hechtenis te ne men.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 7