Het St. Willibrord Apostolaat" in vraaq en antwoord van hart en één van geest" Hebt U ooit een schat gevonden Advies van bisschop in de wind geslagen Belangrijke ontmoeting oecumenische in Witmarsum Belgen worden ongeduldig over uitstel Beneiux-unie De Zuid-Afrikaanse pers beschuldigt Nederland Terug als tro H Openbare verkoping Burgemeester d'Ailly zit er mee L.T.B.-bestuur waarschuwt boltenkwekers tegen de „Groen Freriks Pater Hermans OP., werd 75 jaar Rode luchtmacht in actie Troonrede onder het Perste Kamer-mes Van het smokkelen van vogels I' Heiloo-Alkmaa HUIZEN TE I RUIM LANDI ZATERDAG 13 ANUAKI IVJI (Onder redactie van de Paters Willehad Kocks O.Carm., drs. Manfred Staverman OFMdrs. Amatus van Straaten OESA en dr. J L Witte SJ Vragen en correspondentie over deze rubriek tijdelijk te richten tot het Augustijnerklooster te Witmarsum. VKAAG (J. B. te L.) Ik ben lid van de N.H. Kerk, maar kom regelmatig in contact met Rooms-Katholieken. Zij spre ken vaak over de heiligmakende genade, en daarmee bedoelen zij, geloof ik, dat zij hier al op aar de, delen in het Goddelijke Le ven van Christus. Nu weet ik wel, dat de bijbel voor de R.K. Kerk niet de enige bron is voor het geloof, maar toch zou ik wil len vragen: Vindt de R.K. Kerk voor deze leer ook gronden in de Schrift? ANTWOORD: Uw vraag, die een wezenlijk verschilpunt raakt tussen Uw Kerk en de R.K. Kerk, kan ik be antwoorden met een volmondig „ja". De katholieke leer omtrent de heiligmakende genade stoelt wel degelijk op de H. Schrift, en wel zovast, dat er ook in de N.H. Kerk tegenwoordig veel mensen van naam gevonden worden, die de één meer, de ander minder een inwendige heiligmaking door Christus' genade aanvaar den, Aangezien de heiligmaken de genade van Christus is, moet ik voor de duidelijkheid eerst even teruggrijpen op de persoon van Christus zelf. Tijdens Christus' sterfelijk le ven was er uiterlijk aan Hem niets te zien van Zijn Goddelijk leven. Door zijn menswording had hij zich als het ware ontdaan van de Goddelijke Glorie, die nu schuil ging onder Zijn sterfelij ke mensnatuur, en Hij is ook ge storven, zoals wij: „Want toen Hij Gods gestalte bezat en Zijn gelijkheid met God geen roof be hoefde te achten, heeft hij er zich van ontdaan, door de ge stalte aan te nemen van een slaaf en gelijk te worden aan de mensen. En terwijl hij uiterlijk als een mens werd bevonden, heeft hij zich vernederd door ge hoorzaam te worden tot de dood, ja, tot de dood van het kruis (Fil. 2. 6-8). Maar wat gebeurde er met Pa sen? De H. Geest wekte het dode lichaam van Christus op tot on sterfelijk bovennatuurlijk God delijk leven: „Hij verscheen in 't vlees, werd gerechtvaardigd door den Geest" (1 Thim. 3, 16). Maar.... Jezus is niet alleen verrezen, geen van Zijn God menselijke daden heeft Hij ge steld voor Zich alleen. Tussen Christus en het mensdom bestaat een mystieke gemeenschap. De verrezen Christus namelijk is zo geheel opgenomen in de sfeer van het Goddelijk leven, als het ware doordrenkt van de geest, dat Hij, krachtens deze geest, door St. Paulus genoemd wordt ,,'n levendmakende Geest" (1 Kor. 15, 45). De verrezen Christus spreidt het Goddelijk leven der verrijze nis door de Geest, die aan Zijn eigen menselijke natuur 't nieu we bovennatuurlijk leven heeft geschonken. Het is dus de taak van de Hei lige Geest om het leven van de verrezen Christus over te dragen op Diens gelovigen, Hij is de schakel die het hoofd, de verre zen Christus, verbindt met Zijn ledematen door de mededeling van hetzelfde Goddelijke leven aan de verheerlijkte mensheid van Chrisus aan de zielen der verlosten. Nu worden St. Paulus' woorden ons duidelijk „Wie de geest van Christus niét heeft, be hoort hem niet toe" (Rom. 8, 9). „Hij die de Heer aanhangt, is een geest met hem" (1 Kor. 6, 17). Dan is hij „Dood voor de zonde, maar levend voor God in Christus" (Rom. 6, 11). Wij treden deze nieuwe we reldorde binnen, wanneer wij 't geloof, het sacrament van het Doopsel ontvangen, dat ons om schept tot kinderen van God: „Want kinderen van God bent ge allen door het geloof in Christus WEST-DUITSE MISSIE NAAR OOST-EUROPA BONN, 12 Jan. (Reuter). West-Duitsland hoopt komend voorjaar zijn eerste afgezanten naar Oost-Europa te zenden, na melijk een economische missie naar Joego-Slavië, aldus is door een ambtenaar te Bonn mede gedeeld. Beide landen wilden het onderling handelsverkeer uitbrei den. Jezus, allen hebt ge U met Chris tus bekleed, omdat ge allen ge doopt zijt tot de gemeenschap met Christus" (Gal. 3, 26—27). Daarmee is het christelijk le vensideaal ons gegeven: de ge lijkenis met Christus door het Doopsel begonnen steeds ster ker in ons uit te bouwen: „God heeft ons voorbestemd, om ge lijkvormig te worden aan 't beeld van Zijn Zoon, opdat deze de eerstgeborene onder vele broe ders zou zijn". (Rom. 8, 29). Dit is de taak van de II. Geest, die ons naar Christus beeld om schept tot kinderen van God. De doopgenade is nog slechts 'n be gin, een aanleg: „De eerstelin gen des Geestes" noemt St. Pau lus dit (Rom. 8, 23). Het is nu de taak van de chris ten geleid door de H. Geest deze gelijkenis met Christus uit te bouwen in heel zijn leven, strevend naar het idéale beeld. „De mannenmaat van de volwas sen Christus": „Wij worden steeds heerlijker in Christus' beeld herschapen, zoals dit door 's Heren Geest geschiedt" (2 Kor. 3, 181 Omdat we door de heiligma kende genade echte kinderen zijn van God. Daaruit volgt, dat we als kinderen ook recht hebben op de erfenis, erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Chris tus (Rom. 8, 17). Op aarde is ons Goddelijk kind schap dus nog niet volkomen. Het koningschap Gods berust op de mededeling van de Geest van God, door de heiligmaken de genade zijn we dus wel kin deren van God, maar zolang ons lichaam nog niet deelt in de her schepping der ziel, zolang is ons kindschap nog niet volkomen. Maar we mogen er op vertrou wen, dat hij die in ons „het goe de werk is begonnen, het ook zal voltooien op de dag van Christus Jezus" (Fil. 1, 6). M.a.w. op de dag van onze ver rijzenis, ons Paasfeest. Het leven van de verrijzenis later is in we zen niet onderscheiden van de heiligmakende genade in de ge lovige op aarde. Sterfelijkheid en dood zijn sinds ons Doopsel machten ge worden, die ons nieuwe Godde lijke leven volstrekt onberoerd laten. Maar bij de tweede komst van Christus, wanneer ook wij zullen verrijzen, zal dit verbor gen leven der genade in onze li chamen mede openbaar worden in glorie. Dan is ons christelijk levens ideaal bereikt. U ziet: de Bijbel laat de Kath. Kerk in deze kwes tie niet in de steek, integendeel. De Schriftuurlijke grondsla gen van de Kath. Leer over de inwendige vergoddelijking door de genade vindt U meesterlijk en onovertroffen beschreven in het enige jaren geleden versche nen boek van dr. A. Hulsbosch „Het Godsrijk in wording". Als U wat meer wilt weten van de Kath. Leer en haar fun dering-in de H. Schrift, dan raad ik U en al onze andersdenkende broeders, het werkje van deze katholieke exegeet van naam met klem aan. U zult er geen spijt van hebben. A. V. S. Inwoners van de benedenstad van Rome waren dezer dagen getuige van een merkwaardig schouwspel, toen leden van de „Sacconi"-broederschap, ge stoken in een soort pij, 'een gestorven medelid op diens laatste gang begeleidden. De Broederschap, welke in het begin van de 18e eeuw werd opgericht en waarvan alleen mensen van adel lid mogen zijn, ontleent haar naam aan het woord „Sacco", dat can vas betekent; de stof, waarvan de merkwaardige kledij is gemaakt. Britse auto-industrie werkt 4 dagen per week OXFORD, 12 Jan. (Reuter). De Morris-autofabrieken hebben als eerste van de Britse auto- fabrieken medegedeeld, dat som mige afdelingen van het bedrijf van Maandag a.s. af slechts vier dagen per week zullen werken, in verband met het tekort aan staal. Wij denken nu niet aan de man, die wij deze vraag stelden en die wijzend op haar die zijn zorgen deelde en die ook in de kamer aanwezig was, in diepe ernst, vol trots en overtuiging zei: „Wis en waarachtig! Daar zit ze'. Neen, daarover willen wij het niet hebben. Wij bedoelen: Hebt u ooit, zo in uw tuintje gravend, of een traptree opbrekend, plotseling een zak- met gouden tientjes of met een briljanten diadeem, juwelen oorhangers en een stuk of wat echte, welgeschapen paarlsnoeren naar boven gehaald? Is u dat ooit overkomen? Wij durven wedden van niet. En toch, de oude klassieke rechtslitteratuur is er vol van. Van verhalen over zo'n verborgen schat, die plotse ling aan het daglicht wordt ge bracht en van het pikante juridi sche vernuftspel wie nu wel de eigenaar is van zo'n gevonden schat. Maar is er in onze nuchtere, moderne wereld nog wel plaats voor zulke romantische gebeur tenissen? Wij horen u al in stilte mom pelen: „Hè, toe, schei nu uit Wij hebben evenwel het volste recht er mee door te gaan, want het geval is op het ogenblik hy- peractueel. Het is zó, burgemeester d'Ailly, de burgervader van Amsterdam, zit er mee. Met de fameuze vraag: „Aan wie behoort de eigendom van een schat, in een gemeente plantsoen door stadstuinlieden gevonden?" Hij zit er mee en weet er geen raad mee. En daarom heeft hij op Sinterklaasavond nog wel een ingezonden stuk geschre ven voor het Weekblad voor pri vaatrecht, teneinde voor de op lossing een beroep te doen op de deskundige lezerskring van dit vaktijdschrift. Het verhaal luidt als volgt, zo vertelt het Alg. Handelsblad.: Het verhaal. Enige tuinlieden van de Stadsbeplantingen vonden bij hun werkzaamheden in de grond een niet onbelangrijk aantal goudstukken, een aan zienlijke waarde vertegenwoor digend. Zij meldden hun vondst aan hun chef en de Nederlandse Bank betaalde aan de gemeente de tegenwaarde van het goud uit. De vinders kregen een aar dige gratificatie. De gemeente had n.l. zo geredeneerd: haar werklieden vonden in haar grond, in diensttijd de schat, dus werd deze vanzelfsprekend haar eigendom, tot een betere rechthebbende kwam opdagen. De raadsman van de werk lieden vond echter, dat het niet zo erg' vanzelf sprak en de werklieden meenden, volgens zijn advies, aanspraak te kun nen maken op de halve waarde. Tot grote verbazing van de burgemeester was de stadsad vocaat desgevraagd evenzeer van mening dat hen de helft toekwam en braaf werd deze buitenkans daarop door de bur gemeester aan de arbeiders uit betaald. Niet meer om de knikkers.... Nu het niet meer om de knik kers gaat, bleef het spel zélf, als spel, de burgemeester bezighou den. In zijn vrije avonduren dook hij weer in zijn oude rechtsboe ken, in het Corpus Juris, in Huigh de Groot's Inleiding en soortgelijke folianten. Alleen bij Simon van Leeuwen vond bur gemeester d'Ailly een uitspraak, die volkomen op het geval sloeg en zijn opvatting dekte. De bur gervader sloeg er zelfs de oude Joodse Talmud op na en, ziet, hij las daar: „De vondst, die een loonarbei der doet, behoort de arbeider alleen toe, indien de werkgever tegen hem gezegd heeft die dag bij hem te wieden en te graven, doch als hij tot hem gezegd heeft, dat hij bij hem arbeid te verrichten had, behoort de vondst aan de werkgever". „Hoe zit dat nu eigenlijk?" vraagt burgemeester d'Ailly ten einde raad in het Weekblad. Prof. Bregstein zal het geval in zijn college aan de orde stellen en in het Weekblad gaat men er de degen over kruisen. De burgervader zal dus nog even geduld moeten hebben. Met een zeker heimwee lezen we telkens weer in de hande lingen der Apostelen, hoe in de eerste tijd allen die Christus volgend en allen die elkander in Christus hadden gevonden, waren „één van hart en één van geest". Het is een droevig heimwee omdat dat woord niet meer in zijn algemeen heid opgaat voor alle christenen die, hoewel in het allerdiepste fundament verankerd in dezelfde Christus, verdeeld zijn en langs geheel verschillende wegen uiteengaan. En dan de bede van Christus in een van Zijn laatste levensuren: „Vader, mogen zij toch allen één zijn, zoals Cij het zijt in Mij en Ik in U, opdat de wereld gelove dat Cij Mij hebt gezonden". „Opdat de wereld gelove". zo de bedoeling van de ander te leren kennen. Met dit doel waren op 8 en 9 Januari in het Vormingscentrum „Vinea Domini" te Witmarsum een aantal priesters en predikan ten bijeen, en we mogen gerust zeggen, hoewel bij het daar ge voerde gesprek de uiteenlopende overtuigingen dikwijls zeer pijn lijk naar voren kwamen, toch was er iets van het „één van hart en één van geest", en zo waren wij dan ook in die dagen bij elkaar in de vreugde van Christus en gingen we na afloop uiteen: blij, omdat we mochten vertrouwen weer een klein beetje te hebben mogen bijdragen om Christus' bede weer werkelijkheid te doen worden. En behalve alle verdeeldheid onder het christenvolk consta teren we iedere dag weer dat er zovelen zijn die niet meer geloven in de goddelijke zending van Christus, die helemaal niet meer in Christus geloven. Is dat misschien omdat wij niet meer door onze eenheid getuigen van Christus? Dit is een pijnlijke vraag, een gedachte, die ons moet vervullen van de grootste be zorgdheid. Het is dan ook een verblijdend verschijnsel, dat in de laatste ja ren dat verlangen naar eenheid weer aan alle kanten begint te groeien, en dat de wortel van alle eenheid onder de mensen: Chris tus, weer nieuwe loten krijgt. Een' van die loten is het gesprek dat in onze tijd weer op gang is tussen de reformatorische christe nen en de katholieken. Het feit alleen al dat zo'n gesprek weer mogelijk is, is een bewijs dat men van beide kanten onze diepste eenheid weer bewust wordt, en men bereid is van beide kanten te doen wat mogelijk en verant- owoord is om die fundamentele eenheid weer te doen uitgroeien, en als God het geeft weer allen te maken: „één van hart en één van geest". Deze moeizame arbeid is aan gepakt en wordt vol gehouden in de overtuiging dat de Vader in de Hemel de bede van zijn mens- geworden Zoon toch zeker zal verhoren. Denkt u nu niet dat in zo'n ge sprek de verschillen die ons gescheiden houden verdoezeld worden en over het hoofd gezien. Geenszins. Maar die verschillen zijn zo groot geworden, dat wij eikander niet meer verstaan, en dat wij het woord van God in de openbaring niet meer op dezelfde manier beluisteren. Dat is juist het ergste. In het gesprek kunnen we veel van elkander leren al zal het resultaat voorlopig slechts hiertoe beperkt blijven, dat wjj langzaan^ weer leren inzien wat ieders ge loofsovertuiging inhoudt. Dat wij elkander niet meer verstaan, en het woord Gods niet meer op dezelfde manier beluiste ren kwam wel heel duidelijk naar voren bii het verschijnen van het Herderlijk Schrijven van de syno de der Nederlands Hervormde Kerk betreffende de Katholieke Kerk en het antwoord, wat daar op kwam van de zijde van de Rooms-Katholieke Universiteit. Omdat we hier een concrete weergave van fundamentele ver schillen aantreffen bieden deze twee publicaties een welkome ge legenheid en aanleiding om daar met elkander over te spreken en Kaasmarkt- Utrecht UTRECHT, 12 Jan. Op de kaasmarkt te Utrecht waren he den aangevoerd 8 partijen kaas, 198 stuks in totaal, wegende 1540 kilo. De prijs was 2.292.31. de handel was matig. Het comité voor BelgischNederlandseLuxemburgse samen werking te Antwerpen deelt mede het te betreuren, dat, ofschoon een datum vastgesteld werd voor de ondertekening van het Unie-verdrag, de hoop op ondertekening teleurgesteld werd. Het lijkt dat onenigheden over worden voorgelegd, moet onder- lijnd worden. Deze procedure zou ook nog in andere sectoren kun nen worden toegepast en het ware zelfs wenselijk dat een vooraf gaande raadpleging der parlemen ten zou worden overwogen. Te dien aanzien ware de werking van een Belgisch-Nederlands-Lu xemburgse interparlementaire Unie van zeer groot nut. de vaststelling der betere voor waarden van een economische Unie enerzijds, en moeilijkheden op financieel gebied anderzijds het van kracht worden van de overeenkomst vertraagd hebben. Gezien het feit, dat de uitvoer van de Belgisch-Luxemburgse Economische Unie naar Nederland dermate toenam, dat hij de meest optimistische voorzieningen over trof, en het feit, dat de nieuwe uit de herbewapening voortvloei ende lasten een verhoging van het deficit der betalingsbalans dreigden te veroorzaken, hebben onze noorderburen geaarzeld ver plichtingen op zich te nemen, welke zij niet volledig door de Europese betalingsunie hadden kunnen dekken. Het feit dat het ondertekende protocol aan de parlementen zal België voer er wel bij. Zonder de toeneming van onze uitvoer naar Nederland had de economische welvaart van België zich niet op het zeer hoge peil kunnen handhaven, dat zij be reikte. Het feit, dat in alle inter nationale douane-onderhandelin gen onze drie landen door een gemeenschappelijke werking hun Belangen des te beter dienen, is tenslotte nog te onderstrepen. Tot zijn grote teleurstelling heeft het H.B. van de L.T.B. moeten ervaren, dat een groep Katholieke bollenkwekers, onder leiding van de heer Freriks, gemeend heeft zich niet te moeten storen aan het uitdrukkelijk vermaan van onze Bisschop om de eenheid te bewaren en het geschil met de L.T.B. op te lossen in de zin zoals door Zijne Hoogwaardige Excellentie was aan gegeven. Deze oplossing bestond hierin, dat een juridisch zelfstandige vakorganisatie van bollenkwekers zou worden gevormd binnen het verband van de L.T.B. Aan deze bisschoppelijke wens heeft de L.T.B. gehoor gegeven door de oprichting van de R.K. Vereni ging van L.T.B.-ondernemers in het Bloembollenbedrijf. Hierdoor is het eigenlijke bezwaar, dat stelselmatig door genoemde groep tegen de structuur van de L.T.B. is aangevoerd vervallen. Het is dientengevolge volko men begrijpelijk, dat de Bisschop van Haarlem in zijn laatste waar schuwing nog eens uitdrukkelijk heeft gezegd, dat aan deze hoofd zaak, nl. een juridisch zelfstandige vakvereniging binnen het ver band van de L.T.B., niet mocht worden getornd, maar dat over technische wijzigingen nog kon worden beraadslaagd, waartoe de L.T.B. te allen tijde bereid ge weest is en blijft. Deze duidelijke wenk is kenne lijk door genoemde groep niet be grepen, gezien het door haar uit gegeven perscommuniqué, waar in zij aankondigt haar activiteit op eigen gezag te willen voort zetten Het H.B. van de L.T.B. ziet zich dientengevolge aenoodzaakt. zo wel in het belang van de circa 2000 bollenkwekers. die thans bii de L.T.B. ziin aangesloten, als van de overige bollenkwekers. die zich in eisren katholiek vakver bond wensen te verenigen en dit is tenslotte bet hoofdmotief geweest voor 70 katholieken, om zich bii genoemde eroen aan te sluiten om ouenliik stelling te nemen tegen bedoeld communi qué. daar hierdoor gemakkelijk een verkeerde indruk zou kunnen w-orden gewekt En dan gaat het niet zozeer om het feit, dat daarin wordt ver zuimd ook maar in een enkel op zicht positief aan te geven, waar om de vakvereniging van de LTB niet voldoet aan de vereisten van zelfstandigheid en doelmatigheid, dat daarin wordt nagelaten te vermelden, dat de bewuste verga dering slechts door een dertigtal leden werd bezocht en dat daarin met loyaal wordt erkend, dat ook enkele leden zich tegen de door het bestuur voorgestelde gedrags lijn hebben uitgesproken. Veel betreurenswaardiger is het, dat door deze handelswijze in wer kelijkheid een neutrale vereni ging door katholieke bollenkwe kers in het leven is geroepen. Ondergetekenden achten het hun plicht alle katholieke bollen kwekers met nadruk op de ernst hiervan te wijzen en hen allen aan te sporen gehoor te geven aan het advies van de Bisschop, om zich aan te sluiten bij de ju ridisch zelfstandige ondernemers vereniging van de L.T.B G. W. KAMPSCHöER, Alg. Voorzitter Rector J. A. G. v,i. HOOGTE, Geestelijk Adviseur Mr. G. J. VERMEULEN, Algemeen Secretaris. SCHILDERIjEN OP EEN SPELDEKNOP Een tentoonstelling van zeven op speldeknoppen geschilderde voorstellingen, waarvan de waar de op ongeveer 15 millioen lire geschat wordt, is in Rome ge opend. De kunstenaar, de Italiaan Edigio Boschi, die voor de ver vaardiging van deze zeven bij zondere werken drie jaar nodig heeft gehad, bediende zich daar bij niet van een penseel, maar van haren van zijn hand, die hij met nagellak aan het uiteinde van een lucifer vastkleefde. De „schilderijen" kunnen alleen met een zeer sterk vergrootglas bekeken worden. Pater Hyacinth Hermans O.P., die lange jaren redacteur van De Maasbode is geweest en ook nu nog zijn pen in dienst van dit blad stelt, vierde gisteren zijn 75c verjaardag. Na gistermorgen in de kerk van O.L. Vrouw van de H. Rozenkrans aan de Prove nierssingel de H. Mis te hebben opgedragen, was het in de pasto rie van die kerk, waar pater Her mans recipieerde, een kompn en gaan van priesters en lekpn, die de jarige kwamen geukwensen. Op de receptie verschenen o.m. de directie en de hoofdredactie van „De Maasbode" en ook zen deputatie uit de redactie-leden, met wie hij jarenlang heeft sa mengewerkt. Voorts personen uit alle krin gen der bevolking, bestuursleden van organisaties en instellingen, met welke Pater Hermans tij dens zijn journalistieke loopbaan in contact was geweest en "colle ga-journalisten. Veel bloemen, maar vooral veel geschenken waren gezonden en uit de grote collectie tele grammen noemen wij die van de Bisschop van Haarlem, Mgr. J. P. Huibers, van de Vicaris van het Bisdom Haarlem Mgr. M. Am- merlaan, van burgemeester en mevrouw Oud en ook van de re- vuekomiek-in-ruste Buziau. BOVEN KOREA Bij Tsjonan en Ansong hebben Noordelijke vliegtuigen gisteren aangevallen. Officieel is ver klaard, dat de aanvallen geen uitwerking hadden. Genoemde plaatsen liggen on geveer 40 km ten Zuiden en Zuid-Oosten van Osan. Drie der aanvallende vliegtuigen konden niet worden geïdentificeerd. Men neemt aan, dat thans meer aanvallen zullen volgen w„araan meer dan een enkel vliegtuig deelnemen. Drie kilometer ten Zuid-Wes- ten van Wondjoe hebben de ver bonden troepen na een gevecht van een uur een heuvel bezet. De sterkte van de tegenstander schatte men op een bataljon De verbonden troepen werden ge steund door luchtmacht en artil lerie. Het Nederlandse detache ment verhinderde een doorbraak van 7000 Chinezen. Hier werd een gesprek gevoerd niet als tussen overwinnaar en overwonnene, niet met het doel de ander te verpletteren, maar als tussen twee groepen van Christenen, die een totaal verschillende opvoeding hebben gehad en een geheel verschillen de taal spreken en toch elkaar willen leren verstaan en waar deren. De uitgangspunten tot het ge sprek werden gehaald uit de radiotoespraak die prof. Berkou- wer onlangs hield voor de N.C.R.V. omtrent het Herderlijk Schrijven en het antwoord daar op. en uit een aantal stellingen die van katholieke zijde omtrent die publicaties waren opgesteld. De discussies werden zeer le vendig en dank zij de bekwame leiding die hierbij gegeven werd door prof. de Vos uit Groningen, dwaalde men niet af naar onher bergzame oorden, maar bleven de kernpunten in het middel punt van de belangstelling, gen. Eerst werd een zeer belang rijke vraag aan de orde gesteld: Hoe komt het toch dat iedere keer wanneer van reformatori sche zijde iets over Rome wordt gepubliceerd, van katholieke zijde de telkens weer terugkerende opmerking naar voren komt: Ze hebben ons weer niet begrepen? Hoe komt het dat de katholiek in het beeld dat de reforma torische kerken van hem teke nen zichzelf niet kan terugvin den? En dat zelfde geldt ook om gekeerd. Langs verschillende kanten werd dit probleem afgetast. Bij alle spraakverwarring die soms slechts met de grootste moeite onschadelijk kon worden ge maakt kwamen toch ook enkele lichtpunten naar voren die elk weer opnieuw een onderwerp hadden kunnen vormen voor een nieuw gesprek. Maar nog andere kwesties wa ren er en in het volle bewustzijn dé problemen niet opgelost te hebben werden ook die andere vragen aan de orde gesteld. Naar aanleiding van het on derscheid tussen de kerk en de kerkmensen, wat langs verschil lende kanten telkens weer naar voren treedt, werd de vraag naar het wezen der kerk gesteld. Voor de katholiek is de kerk het mystieke lichaam van Chris tus. de voortgezette incarnatie en in dat licht krijgt de leer over het ambt in de kerk pas zijn juiste belichting Hoe geheel verschillend staat hier naast de leer van de refor matie. Na een zware middag werd in de avondvergadering een wat lichter onderwerp gekozen, weer neergelegd in een vraag: Waar door wekt de Katholieke Kerk bij de niet-katholieken zo sterk de indruk dat zij zich schuldig maakt aan een aanmatigend machtsstreven, wat zij toch niet wil? Vele punten kwamen hierbij naar voren en het bleek dat de katholiek in zijn leven daar wel zich van eens de aanleiding toe geeft. Een belangrijke opmerking in dit verband was deze, dat de R.K. Kerk door haar organisatie en „verkerkelijking" van het ge wone leven, bij de niet-katholieke partij dikwijls sterk emotionele weerstanden oproept, die heel erg moeilijk gelocaliseerd kun nen worden en nog moeilijker bestreden kunnen worden. De morgen van de volgende dag werd bijna geheel besteed aan een opmerking van prof. Berkouwer in zijn bovengenoem de radiotoespraak. Prof. Berkouwer richtte daar tegen het verweer prof. Kreling. Prof. Kreling had de stelling geponeerd, dat in de katholieke kerk de souvereiniteit van God pas volkomen tot haar recht kwam. Die heeft in de katholieke theologie zo'n belangrijke plaats en is daar zo hoog verheven, dat het zelfs onmogelijk wordt dat daaraan ook maar enige afbreuk zou gedaan worden door de leer over de medewerking van de mens. Hiermee had prof. Kreling een verwijt van de synode omgekeerd en aangewend. Als een verwijt aan de synode zelf. Prof. Berkouwer kon het daar niet mee eens zijn omdat het niet klopte met de hele leer van de Katholieke Kerk, zoals bleek in de theologie over: verdiensten en goede werken, en het vagevuur, bovendien was dat toch heel moeilijk te verenigen met de „banvloek" van R.K. Kerk over de reformatorische heilszeker heid. Stuk voor stuk werden deze laatste punten dan ook onder de loupe genomen, en hoewel we elkander zo nu en dan aanmer kelijk benaderden, op een ander ogenblik stonden we weer mijlen ver van elkaar af. Hoe schoon deze dagen ook wa ren, en hoeveel stof tot ge sprek er ook nog onaangeroerd lag, ook aan deze dagen kwam 'n eind. Er werd besloten eind April of begin Mei weer bii el kaar te komen en dan met elkaar te spreken over de mensopvat ting in de katholieke en refor matorische theologie. Zo gingen we dan weer uit- elkaar. Er was hard gewerkt en ieder van de deelnemers had daar zijn aandeel in. De scheidinc bleef, maar toch was er in ieders hart vreugde omdat we bij alle verdeeldheid toch ook iets hadden mogen ge nieten van de vreugde der een heid. De herinnering daaraan zal hii ieder het verlangen naar die eenheid nog sterker maken, bii katholieken en niet-katholiek. En wij roepen onze broeders uit de reformatie dan ook van harte toe: tot wee^zlpms over enkele maanden in Witmarsum. Minderbroedersklooster Drachten. P. SMEELS, O.F.M. DITMAAL MAAR TWEE GERMANISMEN In tegenstelling tot de door H.M. de Koningin te Londen en Parijs uitgesproken redevoerin gen. achtten sommige Eerste Ka merleden blijkens het V.V., de Troonrede van dit jaar naar vorm en inhoud minder geluk kig. Zij oordeelden het aller minst noodzakelijk, Hare Maje steit telkenjare ie nopen tot de voorlezing van een lang, moei zaam gestileerd staatsstuk. Zij achtten het voldoende, wanneer in korte kernachtige bewoordin gen, in een taal die ook voor minder-ontwikkelden duidelijk verstaanbaar is, de in de naaste toekomst te voeren politiek in het licht wordt gesteld en be knopt getuigt van de geest waarin daarbij zal moeten wor den samengewerkt. Er dient van deze rede een sterk stimulerende werking uit te gaan. Als mogelijk onderwerp noemden zij de betekenis, welke naar het oordeel van de regering moet worden toegekend aan de verdeling van ons volk in poli tieke en godsdienstige groepe ringen en in hoeverre bij die verdeling de volkseenheid gevaar loopt. Anderen noemden de critiek sterk overdreven. Terwijl vorige Troonreden van germanismen en barbarismen plachten te weme len, kwamen er nu slechts twee voor: „verhoudingen" gebruikt voor omstandigheden en „drin gendheid". Bovendien liepen dit maal#de zinnen goed 's-GRAVENHAGE, 12 Jan. Enige tijd geleden circuleerde er in Zuid-Afrikaanse kranten be richten, volgens welke Nederland het middelpunt zou zijn van een wijdvertakte smokkelhandel in Zuid-Afrikaanse sier- en zang vogels. Het dagblad „Dagbreek" beweerde o.m., dat er bjj deze onwettige transacties in de loop der jaren ongeveer een millioen pond zou zijn gemoeid. In Nederland hebben deze be richten wel enige verbazing ge wekt. Kringeti, die zich met de handel in zangvogels bezighou den, hebben ons de verzekering gegeven, dat er geen sprake van is, dat Nederland vogels uit Zuid- Afrika smokkelt. De handel in Zuid-Afrikaanse vogels berust alleen op normale ruiltransacties, zo werd ons gezegd. Wanneer men bedenkt, dat er in de wereld alleen al 6.5 millioen georganiseerde vogelliefhebbers ziin in Nederland zijn er ruim 6.000 dan is het duidelijk, dat er overal een grote vraag naar vogels bestaat. Vanzelfsprekend tracht de handel hieraan tege moet te komen. Voor de oorlog was deze handel voornamelijk in handen van Duitsers. Aangezien Zuid-Afrika zeer veel fraaie vo gels heeft, sturen Nederlandse handelaars bepaalde vogels, die in Zuid-Afrika zeldzaam zijn, naar dit land. In ruil hiervoor ontvangen zij Zuid-Afrikaanse vogels, die dan weer verder wor den verhandeld. Door deze legale ruiltransacties gebonden aan tal van officiële voorschriften, zowel in Afrika als hier, werden in 1950 5700 vogels uit Zuid-Afrika ingevoerd, die een waarde ver tegenwoordigden van f2.481. Men m wees ons er tenslotte nog op, dat de vogelhandel een zoda nige vakkennis vereist, dat wei nig gelegenheid tot beunhazerij bestaat. Gistermorgen bei kztie te Amsterdan 900 militairen, dii transportschip „Gro ons land heeft geb zijn zestiende en Sis als troepcntrai et vervoerde on militairen naar Ine bracht ca. 16.000 m naar het vadcrlar 2.000 zieken. Commanderend C troepen aan boord nant-kolonel J. Mu internationale schei 17 reizen ais c.o.t. b en vertelde dat go maanden geleder te Beer uit Amstei ty.j een ongebruike l>ed: een onderstel nie voor Nieuw-Gi tóen een groot aa ajan boord met ca. In de buurt van Sir St. Nicolaasfeest g grote verrassing wa. in eigen persoon ee het schip bracht en notr Maleis sprak. De heenreis ls, vo Mutters prachtig ve St. Nicolaasfeest he aagiers een som fl bracht en uit dankt den telegrammen en stuurd naar de Sto schappij Nederland, raat Verkeerswezei neeskundige Dien schepen. Dit was zi dat het Directoraat zen een telegram t JUBILEUI DAMWEDSTI VOOR DE I Ter gelegenheid v: rig jubileum van de len in het gehele lar strijden worden g De kampioen van ie cie krijgt als belonir mende zomer een w op de Veluwe, waai kampioen van Ne worden aangewezen. Aan deze jeugdwec 'en eveneens niet-li Bond deelnemen en •is de scholen in te sc dacht is voornamel; leeftijd van 1722 j: De Provinciale Bc medewerking verzoc Districtsbestuur en gingsbesturen om sei niseren. De nummei iedere serie zullen elkaar spelen om he schap van het Distri lands Noorderkwarti' Millioenenwerk te Landsm LANDSMEER, 12 onderhandse aanbeste de Amsterdamse D: aan de Wormervee: rhlngs Maatschappij veer gegund de bóm woningen voor haar Wflke woningen te gebouwd zullen wore werk is een bedrag v millioen gemoeid. (Van Het centrum var ons Donderdag de avond boven Schot lucht van over de omgeving. Daar deze lucht zeewater, is zij ons rond het lagedrukg regen- en zelfs ha Atlantische Oceaan weer twee nieuwe gonnen met hun ge en weer toenemend We moeten dan nu en dan regen weersverbeteringen, nachts de kans op Notaris G. A. VERKAI te ALKMAAR, zal Woensdag 17 Jan. a des nam. te 3 uur, pi cies, in het „Guld Vlies" aan de Koorstri te Alkmaar, bij opbc afslag en definitieve tc wijzing, in het openba verkopen: 1. Een woonhuis rr garage en erf a. d. Rijl straatweg nr. 359, HEILOO, gr. 3.02 j verhuurd voor f32.70 maand (nieuwe huurpi 2. Een woonhuis m erf en vrije steeg, a. Westerkolkstraat nr. I te ALKMAAR, gr. 1. A.; verhuurd voor f3. per week (oude huurpi Te bez. op Woensdag' 10 en 17 Jan. a.s. d morgens van 10-12 ui Nadere inl. ten kanto van gen. notaris te Al maar, Emmastraat 22 voor belegging. Moeter houd zijn. Brieven met inlichting huurwaarde, lasten, ko aan N.V. Alta's Adv. Bi te koop gevraagd. Met Brieven met voll. inl. oi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 6