Scherpe tegenstelling tussen Kerk en Stoot in Oostenrijk De werkloosheid in Palestina is een sociaal drama Bijbelse Geschiedenis De huwelijkswetgeving schept onhoudbare toestand voor het katholieke gezin Min. Mansholt laakt Friese Landbouwmaatschappij Scheuring in de Herv. Kerk van Zuid-Afrika Bootdienst Lemmer- Amsterdam Gedeeltelijke oplossing door bevordering van kunstnijverheid Bij Financiën geen staatssecretaris DRIE AANSLAGEN in één jaar Boeren niet objectief voorgelicht Gevolg van rassenpolitiek Afwerking materiële oorlogsschade De nieuwe pachters in de N.O. Polder MAANDAG 15 JANUARI 1951 PAGINA 7 De socialistische minister van Justitie van Oostenrijk, Dr. Tscha- dek, heeft zijn ontijdige en onjuiste publicatie over de inhoud van de eerste onderhandelingen tussen hem enerzijds en de vertegen woordiger van het Oostenrijkse Episcopaat anderzijds weer moeten intrekken. Deze onderhandelingen, die eigenlijk beter een contact opnemen kunnen worden genoemd, hadden betrekking op de scherpe tegenstelling tussen Kerk en Staat in Oostenrijk, tenge volge van de handhaving van de nationaal-socialistische huwe lijkswetgeving. Enige weken geleden publiceerde het Oostenrijkse Episcopaat een offi ciële verklaring, waarin het zijn standpuntuiteenzette ten aanzien van deze wet en waarin het zich bo vendien en bloc schaarde achter de priesters, die zich niet aan deze wet hadden gestoord en zonder dat de burgerlijke formaliteiten waren ver vuld hun zegen aan een kerkelijk huwelijk hadden gegeven. Enige da gen na deze officiële verklaring hield de jonge Aartsbisschop-coad jutor van Wenen, Mgr Franz Jachym een toespraak, waarin hij te kennen gaf, dat onderhandelingen tussen Xerk en Staat gewenst zouden zijn. Het antwoord van Dr Tschadek kwam spoedig in de persoon van 'n gedelegeerde Dr Otto Loonhard, die met Kardinaal Innitzer, Aartsbis schop van Wenen, en met Mgr. Jachym voor de eerste maal contact opnam. Bij deze besprekingen ver klaarde Mgr. Jachym zich bereid 'n bezoek aan de minister van Justitie te brengen om het standpunt van de Kerk ten aanzien van de gewraakte nationaal-socialistische huwelijks wetgeving uiteen te zetten en met hem daarover van gedachten te wis selen, teneinde een voor beide par tijen bevredigende oplossing te be reiken. Kardinaal Innitzer zegde bij deze eerste bespreking toe, dat in de zin van gemeenschappelijke oplossing, ieder geval zou worden onderzocht voordat aan de betreffende pastoor toestemming zou worden gegeven 't kerkelijk huwelijk te zegenen voor dat de burgelijke formaliteiten zou den zijn vervuld. Hij hield echter vast aan zijn eis van een volkomen vrij huwelijk. Deze eis van Kardi naal Innitzer betekent geen nieuwe eis, maar integendeel het herstel van de toestand zoals deze voor de natio naal-socialistische machtsovername in Oosterijk was. Dr Tschadek gaf in het parlement echter een andere lezing van het on derhoud en deelde mede, dat Kardi naal Innitzer had toegezegd, dat geen kerkelijke huwelijken zouden worden gesloten, voordat de burger lijke stand het huwelijk had geregi streerd. Deze onjuiste mededeling werd in katholieke kringen va.n Oostenrijk gezien als een poging van Dr Tscha dek, om het Episcopaat in Oostenrijk te dwingen toe te geven en 't stand punt van de ministêr van Justitie, die de nationaal-socialistische wetge ving wil handhaven, te aanvaarden. De katholieke pers reageerde echter scherp en sprak als haar vermoeden uit, dat de houding van Dr Tschadek er oorzaak van zou kunnen zijn, dat de zo juist aangevangen onderhande lingen voor onbepaalde tijd zouden moeten worden uitgesteld. Dr Tschadek heeft thans blijkbaar eieren voor zijn geld gekozen. Offi- ciëel heeft hij zijn eerste verklaring ingetrokken en uitdrukkelijk als zijn wens te kennen gegeven, dat het misverstand de pas begonnen onder handelingen niet zou schaden. KERK EN STAAT Enige dagen nadat hij zijn oor spronkelijke verklaring had gerecti ficeerd, heeft hij zijn bereidheid om tot een overeenkomst met de Kerk te geraken, waar gemaakt. In een politieke rede, die hij dit week-end hield, verklaarde hij, dat hij in prin cipe bereid was om aan het kerke lijk huwelijk rechtsgeldigheid toe te kennen mits het bureau van de bur gerlijke stand vooraf een verklaring betreffende de wettelijke mogelijk heid van het voorgenomen huwelijk had afgegeven. Voordien had de mi nister halstarrig vastgehouden aan zijn eis, dat voor het kerkelijk huwe lijk eerst alle burgerlijke formalitei ten moesten zijn vervuld. Katholieke kringen in Oostenrijk beschouwen deze verandering in de houding van de socialistische minister als een zeer gunstig teken voor een goed verloop van de onderhandelingen. Van kerkelijke zijde, aldus meldt de Oostenrijkse KNP-correspondent, werden tot op heden nog geen con crete voorstellen overhandigd. OOSTENRIJKSE IN NOOD. GEZINNEN Oostenrijk is op het ogenblik het land met de hoogste echtscheidings- en de laagste geboortecijfers van ge heel Europa. De Katholieke Actie in Oostenrijk, die zich grondig pret deze problemen bezig houdt, geeft als oorzaak aan: 1. De onhoudbare toestand van de huwelijkswetgeving, zoals die sedert de nationaal-socialistische machts overname is geweest, maar vooral 2. de wanhopige slechte economi sche toestand, waarin de meeste ge zinnen in Oostenrijk verkeren,. Reeds voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog was de econo mische situatie in de gezinnen slecht te noemen, doch tijdens de oorlog werd de toestand steeds slechter en na de oorlog kan deze zelfs wanho pig worden genoemd. Na de econo mische maatregelen van de regering in Augustus 1947 werden de lonen weliswaar verdubbeld, doch de prij zen stegen tot het vijfvoudige. Dit heeft tot gevolg, dat voor de vaders van kinderrijke gezinnen de toe stand onhoudbaar is geworden. Een gezin met één kind heeft per maand minstens een bedrag nodig van 1000 shilling, een gezin met drie kinde ren minstens 1630 shilling. Hoe moei lijk de situatie geworden is blijkt hieruit, dat het gemiddelde inkomen van de Oostenrijkse arbeidersgezin nen 900 shilling bedraagt. Welke ge volgen dit heeft, blijkt o.a. uit het feit, dat van de 241.000 regerings ambtenaren er slechts 100.000 ge trouwd zijn. Deze 100.000 paren heb ben op het ogenblik in totaal 173.000 kinderen, dus nog geen twee kinde ren per gezin. De kinderarmoede in Oosterijk ziet men voorts als een der voornaamste oorzaken van de steeds toenemende werkloosheid. Dit is dan ook de reden, waarom de Katholieke Actie in Oostenrijk een constructieve gezinspolitiek pro pageert en waarom zij met de bis schoppen aandringt op een gezonde huwelijkswetgeving. De politieke partijen hebben zich er tot op heden weinig aan gelegen laten liggen; zij stonden er zelfs veelal afwijzend tegenover. De Katholieke Actie pro beert thans de openbare mening te alarmeren, om dan van onderuit langzamerhand het politieke terrein te beïnvloeden. Het toenemende oor logsgevaar begunstigt deze plannen voor een hogere waardering van het gezin echter niet. Het steeds meer naar voren komende scepticisme leidt or toe, dat men steeds minder geneigd is tot offerbereidheid, omdat men zo lang men kan nog wil ge nieten, daar dit in de toekomst mis schien niet mogelijk zal zijn. Op de grote tentoonstelling van het British Festival zal men ook dit oude locomotiefje van de Franse Spoorwegen kunnen bewonderen. Het is „Kleine Buddie", een machine, die 108 jaar geleden gold als het modernste op het gebied van de locomotievenbouw. Voor deze bijzondere gelegenheid is „Buddie" naar Londen vervoerd. Het laatste gedeelte van de reis legde zij echter op eigen kracht af, en zo konden de bezoekers, die ter verwelkoming op het „Bricklayers Arms'' Goederenstation aanwezig waren, de trotse 108-jarige op eigen kracht het station zien binnenkomen, verwaand grote rook wolken uitblazende WORDT HERVAT LEMMER. Bij goed weer hoopt men Maandag de bootdienst Lemmer Amsterdam over het IJselmeer te hervatten. Het eerste gedeelte van deze tocht zal dan gaan, behoudens goedkeuring van de dienst der Zui derzeewerken, door het kanaal Lem- ;rUrk in de Noordoostpolder. JERUZALEM (K.N.P.) Een van de grootste sociale drama's, waarin Palestina thans gewikkeld is, is het bijna onoverko melijke probleem van de werkloosheid. De bevolking leeft voor een groot deel samen in kampen en bestaat voornamelijk uit kleine boeren, die hun land hebben verloren en in ledigheid wachten op de maandelijkse levensmiddelenrantsoenen, die hun worden verstrekt door de Internationale Vluchtelingen Organi satie. De gehele bevolking, vluchteling of niet, lijdt onder de verlamming, die het land reeds meer dan twee jaar in zijn greep houdt. Deze ernstige problemen zijn op het ogenblik bij de Verenigde Naties in Lake Success in behandeling en de beslissing daarover hangt af van de besluiten, die daar zullen worden genomen en toegepast door de U.N.R.W.A. (United Nations Relief and Work Agency) Om dit geweldige Palestijnse probleem althans gedeeltelijk op te lossen is er van Katholieke zijde in Je ruzalem een bureau opgericht, dat gevestigd is in het klooster „Ecce Homo in het oude gedeel te van Jeruzalem. Dit bureau, dat officieel de naam draagt van „Bureau voor Palestijnse Kunst", wil de aandacht van de gehele Christenheid vestigen op een zeer klein onderdeel van het gro te geheel der problemen, dat echter van een zeer grote bete kenis kan worden. Wanneer dit kleine onderdeel kan worden verwezenlijkt, dan kan het aan een zeker aantal mensen werk en brood geven, alsmede hun wederom het besef bijbrengen van de waarde van hun werk en over geheel de wereld de echo verder dragen van de Boodschap van Vreugde en van Vrede, die dit land eeuwen geleden eens ter verspreding heeft ontvangen. Dit kleine, maar zeer belang rijke onderdeel i's de kunstnijver heid ,die tot nog toe in Palestina maar een geringe ontwikkeling heeft bereikt, omdat er geen lei ding is, zodat de kwaliteit mid delmatig blijft en er geen vol doende afzetgebieden te vinden zijn. Welnu, het is nog mogelijk enige oude kunstenaars te vin den, die zorgvuldig de oude tech niek hebben bewaard en boven dien in staat zijn om de jongeren in hun kunst op te leiden. Door oude modellen op te sporen en door uitsluitend eerste klas werk te eisen, zal men in staat zijn kunstenaars te kweken, die in staat zijn een artistiek product af te leveren, dat door zijn origi nele Palestijnse eigenschappen belangstelling zal kunnen wek- MIJNWERKERS HOUDEN EEN KERKDIENST ONDER DE GROND Reeds ongeveer 500 jaar lang vieren de mijnwer kers van de zoutmijn te Berchtesgaden in Duits land een jaarlijkse H. Mis daar, waar zij werken: in de mijn. Diep onder het aardoppervlak worden bij het licht van kaarsen de plechtigheden gehouden en klinken de oude ge zangen en gebeden door de gangen en schachten. In een van de. gangen wordt het evangelie voor gelezen door een priester uit Berchtesgaden: de mijnwerkers, gekleed in de eeuwenoude kleder drachten, flankeren hem met kaarsen. ken bij de Europese en Ameri kaanse gegadigden. Indien men er in slaagt authentieke modellen te vinden zullen er handelsvertegenwoor digers worden uitgezonden om de verkoopmogelijkheden te be studeren. Het plan is goed uit voerbaar. maar eerst is het toch noodzakeliik een zekere voorraad aan te leggen om naderhand daaruit te kunnen putten voor de verkoop. Het bureau heeft het voorstel voorgelegd aan de UNRWA, wel ke heeft toegezegd enige hulp te verlenen teneinde de verwezen lijking van het project mogelijk te maken. Maar de interesse van de UNRWA gaat uitsluitend uit naar het vluchtelingenwerk, ter- 'Wiil'e'r in Palestina nog een zeer grote menigte ménsen is, die ex- wanhopig en ellendig aan toe is ten^evoi«e van de werkloosheid. In Bethlehem bv. hebben de arbeiders in de paarlemoernij verheid geen afzetgebied voor hun nroducten. Men wil thans met deze arbeiders beginnen en hun productie aanpassen aan de moderne smaak zonder echter de originaliteit van de producten eeweld aan te doen. Men is er in geslaagd enige relaties aan te knopen in Europa en Amerika en hun blikken te trekken naar het Heilig Land, waar de bewoners ook zelf door hun eigen werk wederom een menswaardige le vensstandaard willen bereiken. Minister Lieftinck heeft de be grotingscommissie der Tweede Kamer medegedeeld, dat hij zich persoonlijk verantwoordelijk acht voor het algemene financiële be leid en zich om die reden ver plicht gevoelt, alle voorstellen en maatregelen, die hierop van in vloed zijn, zelf te beoordelen. Het aanstellen van 'n staatssecretaris bij zijn departement zou naar zijn mening dan ook niet tot belang- lijke werkbesparing leiden, en ligt daarom niet in het voorne men. Een sterke bezetting van de topfuncties is echter, aldus de mi nister, in deze opvatting onont beerlijk. OUD-TWEEDE KAMER-LID E. H. EBELS OVERLEDEN NIEUWE SCHANS. Vanmiddag is in het ziekenhuis te Winschoten overleden het oud-Tweede Kamerlid P. E. H. Ebels uit Nieuw Beerta. PRETTIG VOORUIIZICHT Minister Lieftinck heeft de be grotingscommissie der Tweede Kamer medegedeeld, dat in Juni 1950 een gewijzigd tijdschema is opgesteld voor de definitieve aan slagregeling inkomsten-, vermo gens- en ondernemingsbelasting van afgelopen en komende jaren. De definitieve aanslagen ink. bel. 1948 en 1949 en verm. bel. en ond. bel. 1949 en 1950 zullen worden opgelegd tussen 1 Oct. 1950 en 31 Jan. 1952. Die voor de ink. bel. 1950 en verm. bel. 1951 tussen 1 Febr. 1952 en 30 Nov. 1952, de ink. bel. 1951 en de verm. bel. 1952 tussen 1 Dec. 1952 en 30 Sept. 1953 en die voor de ink. bel. 1952 en verm. bel. 1953 tussen 1 Oct. 1953 en 31 Juli 1954. Deze regeling zal er toe leiden dat de belastingplichtigen in de eerstkomende jaren doorgaans zullen komen te staan voor de betaling van drie aanslagen per jaar, te weten één voorlopige en twee definitieve aanslagen. Het kan zelfs voorkomen dat in enig jaar niet drie doch vier aan slagen worden opgelegd, maar het volgend jaar zullen het er -dan slechts- twee zijn en voor deze gevallen zal krachtens een algemene aanschrijving voor één aanslag uitstel kunnen worden verleend. Mef grote onomwondenheid en dankbaarheid moeten wij, gelovige Christenen, de onvergelijkelijke schat waarderen die door de oud-Testamentisehe Openbaring met haar verheven Gods-voorstelling aan de jonge Kerk en daarmee ook aan ons is meegegeven. De eenvoudige, gewone Christen uit het volk voelde zich wel in de tijd van de Kerkelijke Oudheid in het algemeen juist even weinig als tegenwoordig geroepen, zijn geloof op andere wijze te doen gelden dan door de praktische beoefening en de weliswaar zeer werkzame werking van mond tot mond. Verering voor de Bijbel Maar voor de meer ontwikkel den, die tot het Christendom overgingen, moest het een beko ring zijn, de verhouding van het Christelijk Godsbegrip tegenover de hoger staande philosophische Gods-uitspraken zo mogelijk met wetenschappelijke scherpte te bepalen. Zij hebben de stout moedige poging ondernomen om het onaantastbare recht van hun Godsbegrip te bewijzen op grond van de voorrang; ouderdom die de leer van de Heilige Schrift van het Oude Testament boven de heidense leerstellingen van een Plato en Aristoteles bezit. Zij verklaarden moedig: alles wat zich ook maar in de geschriften der heidense schrijvers aan ge loof aan de ene God en hogere zedelijke beginselen bevindt, is van ons. Het is in werkelijkheid aah de geschriften van het Oude Testament verschuldigd. De oudste christelijke apologe ten hebben zich op deze titel van afhankelijkheid der heidense phi- losophie t.o.v. het Oude Testament beroepen ten gunste van het Christendom, dat van de blijvende inhoud van 't Oude Verbond de rechtmatige erfgenaam is. Het is opmerkenswaardig, hoe zeer de leraren van de christelijke Oud heid zich met grote ijver gewijd hebben aan de uitlegging van de geschriften van het Oude Testa ment. Zij voelden zich daarin als het ware thuis, zij gaven blijk dat zij daarin werkelijk om zo te zeggen hun vaderland haddén ge vonden en wel in een mate die men tegenwoordig haast zélden meer aantreft. Opvoedende waarde. Deze bezinning op het getuige nis van de oud-testamentische oorkonden stelde de christenen het feit voor ogen, dat de ene ware God tot Wie zij zich gekeerd hadden, tiidelijk de God was en is die in de oértijd der mensheid door de ene mensen-familie alleen erkend werd en dat van Hem zich trouweloos de volkeren had den afgewend die de waan van het veel-godendom, van de afgo derij en goddeloosheid huldigden. De ene ware God kon een ge schiedkundig vaststaand alleen- re ht op algemene verering laten gelden. Bovendien bewees de blik op het Oude Testament dat God te gelijkertijd de nog altijd voort durend werkzame Heer der ge schiedenis is. Terwiil de heide nen, met name bijzonder de Grie ken, hun geschiedenis aan de Joden tpeschreven, was Israël zich daarentegen béwust, Gods wérken van zichzelf als geschie denis te ervaren en ondervinden. Op iedere bladzijde van het Oude Testament stond over de actieve Tijdens het agrarisch congres van de PvdA te Zwolle is Minister Mansholt Zaterdagmiddag scherp van leer getrokken tegen de actie van de Friese Maatschappij van Landbouw, die aanstuurt op staking van de melkieveranties aan de con sumptiecentra en productieverlaging van de boeren De aetie kreeg een ernstig karakter doordat het Kon. Ned. Landbouw Comité zich volledig achter de door de Friese Maatschap pij van Landbouw gestelde maatre gelen schaarde. Critiek is noodzakelijk, zo zeide de Ministêr, maar hier is de critiek ontaard in een rel. De overheid acht een melkprijs van 17% cent redelijk en zulks op grond van argumenten, welke door de landbouw niet zijn aangetast. In Friesland zijn de boe ren subjectief voorgelicht en hun werden de argumenten van de rege ring onthouden. Indien deze zaak niet zo ernstig ware, zou ze lach wekkend zijn. Maar ze is ernstig en indien men nog een stap verder gaat, zal het niet lang meer duren of het KAAPSTAD, (KNP). Te Kaap stad in Zuid-Afrika heeft een grote groep kleurlingen van de Nederlands Hervormde Kerk van Afrika zich van dit kerkgenootschap afgeschei den en een eigen kerkgenootschap gesticht. De reden van deze afschei ding is gelegen in het feit. dat zij zich niet langer kunnen verenigen met de steun, die de Nederlands Hervormde Kerk aan de rassenpoli tiek der regering verleent. De afgescheidenen wijzen erop, dat het nieuwe kerkgenootschap niet uit. sluitend een kerk voor kleurlingen wil zijn maar in overeenstemming met het beginsel der rassengelijkheid ook voor de blanken openstaat. De synode van de Nederlands Hervormde Kerk in Afrika, die we gens haar steun aan de Zuid-Afri kaanse politiek.van apartheid reeds 't voorwerp was geweest van scherpe critiek van de Oecumenische Raad, toen deze te Toronto bijeen was, heeft thans met volledige handha ving van haar tot dusverre aangeno men houding, besloten de studiecom missie, die haar uit Geneve was aan gezegd. niet te ontvangen, indien daarin ook negers zitting zouden hebben. Verder meldt het Persbureau der Nederlands Hervormde Kerk te Den Haag, dat de jaarlijkse conferentie van de. Interkerkelijke Predikanten- bond van Transvaal een resolutie heeft aangenomen, waarin de poli tiek van apartheid van de huidige regering wordt veroordeeld, omdat zij gebaseerd is op sedert lange tij den bestaande overheersing (baas- s-kap) van het blanke ras, dat alleen in stand kan worden gehouden ddor onderdrukking van de gekleurde rassen. De Nederlands Hervormde Kerk van Afrika stelt zich door deze han delwijze dus blijkbaar niet alleen tegenover de Oecumenische Raad, maar ook tegenove- de Interkerke lijke Predikantenbond van Trans vaal. hek is van de dam. Hier wordt op zeer onverantwoordelijke wijze ge handeld. De Minister zeide te verwachten, dat het KNLC, dat bij deze rel is uit gegleden, weldra weer met beide be nen op de grond zou staan. De over heid kan niet steeds geven wat wordt gevraagd. Ook de gepension- neerden en bakkers voelden zich te kort gedaan, maar waar de redelijk heid zulks gebiedt, moet de regering „neen" zeggen. Volgens minister Lieftinck was per 1 Nov. 1950 in 99.2 pet. van het aantal gevallen van huisraad- schade, en in 97.7 pet. van het aantal gevallen van schade aan roerende bedrijfsgoederen de eer ste bijdrage vastgesteld. Aan aan vullende huisraadschade werd in de afgelopen maanden in totaal rond f 38,5 millioen vastgesteld. 16,5 millioen is op de huisraad- schadeboekjes bijgeschreven, waarover de belanghebbenden terstond konden beschikken. Deze aanvullende bijdragen zullen ove rigens in vier termijnen beschik baar worden gesteld, zodat het laatste bedrag in de loop van 1956 zal. worden uitbetaald. Aan aan vullende schade aan bedri.ifsuit- rustingen werd totnogtoe een mil lioen uitbetaald. Tot 1 Nov. 1950 waren ruim i 15.000 huisraaddossiers op de toe kenning van een aanvullende bij drage behandeld. In ruim 45000 gevallen werd een bijdrage toe gekend, 35.000 gevallen hadden oetrekking op bijdragen van 1941/42 waarop geen aanvulling wordt verleend en 30.000 gevallen kwamen op èen aanvullende bij drage van minder dan f 50.zo dat toekenning achterwege dien de te blijven. Een wijziging in de Wet op de Materiële oorlogsscha den wordt voorbereid, die be oogt het de Onderlinge Molestver- zekeringsorganisaties mogelijk te maken, bij kleine schaden de be trokkenen een dading aan te bie den onder goedkeuring van de minister. Zal deze voorrang bij de berekening de afwikkeling van de desbetreffende overeenkom sten bespoedigen: bij de uitkering zullen de meest urgente gevallen voorrang blijven geniéten. deelname van God aan de ge beurtenissen van de geschiedenis of veeleer over de opperheerlijke, volkomen onafhankelijke leiding van deze voorvallen door God verhaald. De voltooiing van de verlossing in Christus is naar het christelijk begrip een gebeurtenis die niets minder is dan de afslui ting van een ononderbroken, ge schiedkundige heils-leiding door God welke zich vanaf het begin der mensheid tot in het jongste verleden voltrok. De christelijke leraars kunnen er dan ook terecht op wijzen dat de draden der Voorzienigheid, se- tijd nen, onzichtbaar doorlopen ook dert de grauwe voor gespan tot de dagen die de onze zijn. Deze levens-betekenis van het feitelijke, historische heils-plan van God zoals het zich in de loop der geschiedenis geleidelijk voltrekt, verklaart waarom de christelijke voorstelling omtrent God zulke tastbare trekken ver toont die haar in de engste ver bondenheid met het leven doen staan. Het christelijke Gods-beeld bezit een hoge frisheid en leven digheid: een christen gelooft aan het binnengaan van God in de geschiedenis en erkent behalve de Voorzienigheid welke tot de natuurlijke orde behoort, ook een bovennatuurlijke, algemene zowel als persoonlijke heils-voorzorg van God. Dit Gods-bewustzijn, dat practisch ten nauwste verbonden is met het geloof aan de Mens wording van God in Christus, legt de nadruk op de onvoorwaarde lijke opperheerlijkheid van God en Zijn alles-beheersende, alles omvattende Voorzienigheid. Het is juist daarom vanuit deze ge openbaarde Gods-gedachte dat de christen onmiddeilijk de weg vindt tot het vertrouwvolle en innige gebed, tot die moedige hou ding temidden van de weder waardigheden zowel van zijn eigen leven als van het wereld gebeuren, welke gedragen wórdt door de deugd dit is de kracht van sterkte. Betekenis voor het gezin. Dit geestelijk houvast dat wij ménsen vinden in het onschok- baar-bliivende woord van Gods Openbaring, is een van de groot ste goederen die wij ook maar ooit kunnen bezitten. Het contact met God, met Zijn woord in de Heilige Schrift, met de geschie denis van Zijn ingrijpen in het lot der mensheid, door de mens wording van Zijn eigen Zoon vooral, is, zoals duidelijk is, van onschatbare waarde vóór de vor ming van die echt-christelijke geest van vertrouwen en optimis me. Van jongsaf zou de overtui ging in alle levendigheid bijge bracht moeten worden, dat God daar is en Zich in liefde en ont ferming met ons bezighoudt. ,Hier blijkt de onvervangbare waarde van een goede Bijbelse geschiedenis bijzonder voor het gezin. Boven welk ander boek dan ook ware het ten hoogste wenselijk dat in zo mogelijk elk gezin een soortgelijk werk wordt aangetroffen, vooral nu we zo pas in ons land de beschikking hebben gekregen over een 'zo in alle opzichten schitterende uit gave als de „Bijbelse Geschiede nis voor het Katholieke Gezin", door F. X. M. Schiphorst, met medewerking van prof. van Pode- waard van het Seminarie War mond (Uitgeverij H. Nelissen te Bilthoven). Wij kunnen over dit prachtige wérk onverdeeld- enthousiast ziin: om de waarlijk vorstelijke uitvoering, de altijd indrukwekkende platen van Gus- tave Doré, de prettig-leesbare tekst die zich uitstekend leent voor gezamenlijke lezing in het gezin. Als er iets is waarmee een ge zin waarlijk verrijkt kan worden, dan is het deze Bijbelse Geschie denis. Voor iong en oud zal het altiid een van de kostbaarste be zittingen bliiven, een steeds vloeiende bron van lering, ver troosting en bemoediging in alle omstandigheden van het leven. Boeken die zulks bieden, bliiven altiid de beste. Deze kostelijke Bijbelse Geschiedenis is daar on getwijfeld een van de eerste van. H. J. DRIE EN DERTIG ZEEUWEN De voorlopige toewijzing van pachtbedrijven In de N.O.-Pólder, welke nog door de Minister moet worden bekrachtigd,, laat zien, dat de toekomstige pachters van het nieuwe land uit alle delen van het land komen. De geweldige animo er waren 280o liefhebbers voor 263 bedrijven maakte de selectie niet eenvoudig. Veruit het grootste aan tal boerderijen werd toegewezen aan pioniers uit alle streken des lands, die reeds jaren in de polder wonen. Met 33 bedrijven zijn de Zeeuwen niet misdeeld. In vrij groot aantal zullen ook Friezen en Groningers naar de Polder verhuizen, terwijl van de 19 pachters uit Overijsel ver. reweg het grootste deel uit de N.W.- hoek komt, want slechts 1 pachter is afkomstig uit Zwolle, Zwollerkerspel Kaalte, Dedemsvaart, De Krim en Gramsbergen. Overigens zijn alle provincies onder de nieuwe pachters vertegenwoordigd. Dit overzicht geeft niet helemaal een juist beeld, omdat niet bekend is, vanwaar de nieuwe pachters, die reeds jaren in de N.O.P. wonen, af komstig zijn. Clandutiene jeneverstokerij Door de politie en ambtenaren van de dienst der accijnzen werd in de woning van P. te Hengelo een clandestine jeneverstoker^ ontdekt. De complete installatie werd in beslag genomen, evenals een hoeveelheid gedistilleerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 7