De Koninklijke Standaard waait niet meer op 't Noordeinde DE VREEMDE GAST DISPENSATIES FRIESE PLAATSNIJDERS in de Vasten- en Onthoudingswet De nieuwe Mens RADIO Kunstenaars te Enkhuizen en Zwolle Er is iets, dat de Hagenaar grieft.... Wat is er nog over van de oude Residentie? Eens sprookjesstad HOEST ARTISTIEK journaal Vacantieweek bouwvakken door Jan van Hatert PACINA 4 WOENSDAG 7 FEBRUARI 1951 Gisteren publiceerden wij in 't kort de inhoud van de Vasten- en Onthoudingswet voor de Nederlandse Kerkprovincie. Wij laten hierop thans de dispensatie volgen, die door het Hoog waardig Episcopaat zijn toegestaan en die voor alle bisdommen dezelfde zijn. Krachtens Pauselijke volmacht verlenen Wij aldus de afkon diging voor dit jaar dispen satie in het vasten- en onthou dingsgebod op alle dagen, behalve op Goede Vrijdag aan de volgen de personen, ook als, zij buiten Nederland verblijven: 1. Aan arbeiders, die doorgaans zeer zware lichamelijke arbeid verrichten, zoals: ondergrondse mijnwerkers en anderen, die in het mijnbedrijf zeer zware arbeid verrichten; arbeiders in cementfabrieken, die met de verzorging van de ovens belast zijn (b.v. stokers) of hiermede in zwaarte gelijk te stellen arbeid verrichten (b.v. boorders en cementladers) arbeiders in mergelgroeven, die onmiddellijk bij het kalkblussen betrokken zijn; stokers op schepen of op loco motieven; arbeiders, die in steenhouwe rijen zwaar hakwerk verrichten; delvers, kruiers en steenbak kers in de kleiwarenindustrie; sommige veenarbeiders, zoals turfstokers, -kruiers en -laders; caissonarbeiders, die onder wa ter funderingen maken; dijkwerkers en griendhakkers in natte grienden 2. Aan de arbeiders, die zware lichamelijke arbeid verrichten, wanneer zij bovendien óf voort durend onder kunstmatige hoge of lage temperatuur moeten wer ken, óf bij hun werk voortdurend in aanraking komen met voor de gezondheid schadelijke stoffen (giftige arbeid) óf aanmerkelijk langer dan normaal moeten wer ken, óf in de nachtploeg werken deze laatsten uitsluitend in de perioden, waarin zij tot de nacht ploeg behoren. 3. Aan de gevangenen en aan degenen, die in neutrale of niet- katholieke inrichtingen verpleegd worden. Alleen in vastenwet. Wij verlenen voorts in gevolge Pauselijke volmacht voor dit jaar dispensatie alleen in de vastenwet (zodat de betrokkenen derhalve zonder meer niet ontslagen zijn van de onthoudingswet) aan: 1. Vrouwen, die in verwachting zijn of een kind zelf voeden; 2. allen, die zich beroepshalve wijden aan de verpleging in rui mere zin (religieuse en leken - verpleegsters en verpleegsters van zieken, vroedvrouwen, kraamver pleegsters en kraamverzorgsters), doch alleen op de dagen (etma len) waarop zij nachtdienst heb ben. Deze dispensatie geldt voor alle vastendagen, met uitzondering van Goede Vrijdag. Alleen in onthoudingswet Vervolgens verlenen Wij krach tens Pauselijke volmacht voor dit jaar dispensatie alleen in de ont houdingswet op alle dagen van hte jaar, behalve op Goede Vrij dag, aan de volgende personen, ook als zij buiten Nederland ver blijven: 1. Aan de samenwonende fami lieleden, het inwonend dienstper soneel, de dagbedienden en geno digden van de arbeiders, die hierboven reeds op grond van hun arbeid in de onthoudingswet gedispenseerd zijn, doch alleen voor de hoofdmaaltijd. Het is ech ter niet vereist, dat zij deze maal tijd gezamenlijk met de bedoelde arbeiders gebruiken. 2. Aan de mili'-'ren en aan alle overigen, aan wie in dienstver band door de Burgerlijke Over heid of de leiding van neutrale of niet-katholieke inrichtingen ïi aaltijden worden verstrekt, c1 c'i alleen voor zover zii van de hun verstrekte maaltijden gebruik maken. Eveneens aan de zeevarenden, wanneer zii zich van de scheeps kost bedienen. 3. Aan de samenwonende fami lieleden, het inwonend dienstper soneel, de dagbedienden en geno digden van de huisgezinnen, waarvan de vader of enig hoofd niet-katholiek is, doch alleen voor zover zij van dezelfde maal tijden gebruik maken als het niet- katholiek hoofd, zij het dan ook niet gelijktijdig. Wanneer de personen onder de vastenwet vallen, moeten zij zich op vastendagen, buiten de hoofd maaltijd, van vlees onthouden. Alle Zaterdagen. Volgens de algemene kerkelijke wet zijn alle Zaterdagen van de veertigdaagse vasten tevens ont- houdingsdagen. Op grond van een bijzondere volmacht ontslaan Wij alle gelovigen voor dit jaar ech ter van de onthoudingswet op deze Zaterdagen, met uitzonde ring van de Quatertemper-Zater dag en van Paas-Zaterdag tot 12 uur 's middags. Zij echter, die van deze laatste dispensatie gebruik maken, zul len op elk dier Zaterdagen, waarop zij dit doen, driemaal het Onze Vader en het Wees Gegroet met één keer de Twaalf Artike len des Geloofs bidden of met Pasen minstens 25 cent offeren. Individueel. De gelovigen, die niet behoren tot degenen, die in het vooraf gaande door Ons rechtstreeks zijn gedispenseerd, en van mening zijn, dat de onderhouding van de vastenwet of van het onthou dingsgebod voor hen onmogelijk of al te bezwaarlijk zou zijn, kun nen zich voor het verkrijgen van volledige dispensatie of van ver zachting wenden tot de pastoor der parochie of een ander daar toe bevoegde priester. Tenslotte vermanen Wij alle aan Onze zorgen toevertrouwde gelovigen, om door vrijwillige verstervingen, aalmoezen en an dere goede werken aan te vullen, wat door het gebruik maken van de door de kerkelijke Overheid ingevoerde verzachtingen en dis pensaties aan hun boetedoening en versterving ontbreekt. De offers en aalmoezen zullen gestort worden in een bus, welke daarvoor tegen Pasen in de kerk zal worden geplaatst. Met een prijzenswaardige regel maat verschijnt op de eerste dag van iedere maand het tijdschrift „De Nieuwe Mens" dat de bevor dering van de beleving van het christendom ten doel heeft. De pas verschenen Februari-afleve- ring bezit wederom een frisse actualiteit. Het opent in verband met de Vastentijd met een artikel over de matigheid en soberheid die voor de harmonische ontwikke ling van het christelijk leven van zoveel betekenis zijn. De verster ving bezit immers een positieve waarde die zij vooral zal krijgen, wanneer zij haar natuurlijke sa menhang bewaart met heel het christelijk levensideaal, de liefde tot God. In dit verband ook is merk waardig om te lezen het artikel over de huwelijks en gezins- spiritualiteit waarin de zelfbe heersing wel zeer sterk tot uiting komt. Deze zelfde zelfbeheersing en matigheid komen eveneens tot hun recht in de verdraagzaamheid bijzonder tegenover andersden kenden, zoals in een ander arti kel goed gedocumenteerd wordt aangetoond. Wii wijzen tevens nog op de mogelijkheid van een verzamel band voor dit tijdschrift. Het is zeker de moeite waard de afle veringen er van te bewaren. Men kan tijdschrift en band bestellen bij de uitgeverij Het Spectrum te Utrecht. H. J. PROGRAMMA DONDERDAG 8 FEBRUARI HILVERSUM I 402 M 7.00 AVRO 7.50 VPRO 8.00 AVRO 10.30 VARA 12.00—24.00 AVRO 7.00 Nieuws; 7.15 Gramofoonmu- ziek; 7.50 Dagopening; 8.00 Het Nieuws; 8.15 Gramofoonmuziek; 9.00 Morgenwijding; 9.15 Gramo foonmuziek; 9.30 Waterstanden; 9.35 Gramofoonmuziek; 10.30 Hei eerste lustrum van de Partij van de Arbeid; 12.00 Zang en piano: 12.30 Land- en tuinbouwmedede- lingen12.33 „In 't spionnetje": 12.38 Viool en orgel: 13.00 Nieuws; 13.15 Allerlei; 13.20 Metropole orkest; 13.45 ..U kunt het geloven of niet"; 13.50 Metropole-orkest; 1'4.00 Voor de vrouw; 14.30 Piano, recital; 15.00 Voor de zieken; 16.00 „Assortimento"; 17.00 Voor de jeugd; 17.50 Regeringsuitzen ding: Jeugduitzending: B. TJzer- draat: ..Klanken uit Java en Bali" 18.00 Nieuws: 18.15 Sportproble. men: 18.30 Orkestconcert; 19.00 Gesprek met de Brandweerman: 19.10 Gramofoonmuziek: 19.50 „De Mariniersopleiding in Volkel (N.B.)", causerie; 20.00 Nieuws; 20.05 De groeten van Nuchteren; 20.15 Allerlei; 20.20 Het Radio Philharmonisch orkest en soliste: 21.25 „Het concert" hoorspel: 22.35 Gramofoonmuziek: 23.00 Nieuws: 23.15 Sportactualiteiten: 23.3024.00 Dansmuziek. HILVERSUM II 298 M 7.00 KRO 10.00 NCRV 11.00 KRO 14.00—24.00 NCRV 7.00 Nieuws: 7.15 Ochtend evmna. stiek; 7.30 Kinderkoor: 7.45 Mor gengebed en Liturgische kalen der; 8.00 Nieuws en weerberich ten; 8.15 Gramofoonmuziek: 9.00 Voor de huisvrouw; 9.40 School radio; 10.00 Gramofoonmuziek: 10.15 Morgendienst: 10.45 Gramo foonmuziek: 11.00 Voor de zieken: 11.45 Schoolradio: 12.00 Angelus: 12.03 Gramofoonmuziek; (12.30 12.33 Land- en tuinbouwmedede- lingen); 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nieuws en katholiek nieuws; 13.20 Koperkwartet; 13.40 Piano recital; 14.00 Metropole orkest: 14.45 Gramofoonmuziek; 15.00 Voor de vrouw: 15.30 Sopraan en piano; 16.00 Bijbellezing; 16.45 Vocaal ensemble; 17.00 Voor de ieugd: 17.30 Lichte muziek: 18.00 Instrumentaal Trio: 18.30 .Ver antwoordelijkheid in beroep en bedrijf", causerie: 18.45 Gramo foonmuziek: 19.00 Nieuws en weerberichten: 19.15 Levensvra gen van allerlei aard en een pas toraal antwoord": 19.30 „Ir dienst van het Vaderland" cau serie: 19.40 Radiokrant: 20.00 Nieuws: 20 05 Gevarieerd pro. «ramma: 22.10 Gramofoonmuziek' "3.15 Buitenlands overzicht' 22 35 Gramofoonmuziek' 22.45 Avond overdenking: 23.00 Nieivs; 23.15 24.00 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 324 M 11.45 Opera, en onerette-muz.iek: 12.15 Licht orkest: 12.30 Weerbe richten: 12.33 Voor de boeren: 12.40 Licht orkest: 13 00 Nieuws; 13.15 Gramofoonmuziek: 1400 Voor de jeugd: 15 00 Hneelso les: 15.15 Kamermuziek: 15.40 Franse les; 16 00 Gramofoonmuziek16 30 Causerie: 16 45 Cramofoon- muziek: 17.00 Nieuwe- 17 in Gra mofoonmuziek- 17 15 Voor de kinderen: 18 15 Gremefoonmu ziek- 18.25 Kroniek- 18 30 Voor de mldaten: 19 06 Nieuws- 1Q30 Koorzang: 19.50 Causerie: 90 00 Verzoekprogramma- 21.00 Ama- ♦eijruitzending: 21 30 K-eintet- 01 4S Afi+mli+pi+Ari' On "Wion-nrfe* i° 15 Viool en piano: 23.00 Het Mienws- 93 65 en 93 3691 oe Gramofoonmuziek •RPTTCCTTT. 194 Hf 12.05 Omroeporkest: 13.00 Nieuws 13.10. 13.30 en 15.00 Gramofoon muziek: 16.30 Pianorecital: 16 50 Gramofoonmuziek: 17.10 Lichte muziek: 18 30 Vrouwenkoren en piano: 19.00 Gramofoonmuziek' 19.45 Nieuws: 20.00 Hoorspelen' 21.40 Gramofoonmuziek: 22 00 Nieuws: 9913 Dansmuziek: 22.55 Nieuws: 23.00 Gramofoonmuziek: 23.55 Nieuws. De sex-school te Barneveld, waar de leerlingen onderwezen worden in de zeer moeilijke kunst van de geslachtsbepaling van ééndags-kuikens, heeft Maandag haar deuren geopend. Daar in ons land een aanzienlijk tekort aan sexers heerst, hoopt men dit tekort door de openstelling der school binnen afzienbare tijd op te heffen. De directrice der school, mej. J. A. Schimmel (rechts) met een van haar vrouwelijke leer lingen. Op de eerste dag valt zelfs het op de juiste manier vasthouden van een kuiken nog niet mee. Het grote, geheel internatio naal ingestelde werk van F. W. H. Hollstein ..Dutch and Flemish Etchings. Engravings and Wood cuts" dat bii het Antiauriaat van Menno Hertzberger te Amster dam verschiint. is wel te kost baar om in veelvuldig particulier bezit te komen, maar kosteliik genoeg om er onze lezers, die van kunst houden, on te wiizen het eens te gaan inzien in een of andere bibliotheek of museum waar het ongetwijfeld wel aan wezig zal ziin. Bolsward en Leeuwarden Uit de drukproeven van het pas verschenen derde deel die wij ter inzage kregen, hebben wij voor de lezers van onze Noorderpers datgene aangestreept dat hen wellicht nog meer zal aanspre ken nu het kunstenaars betreft die uit de Noordelijke provincies afkomstig zijn of "daar althans gedeeltelijk woonachtig en werk zaam waren. Het is Bolsward dat hier terecht de grootste roem voor zich mag opeisen. Bate van Bolsward immers, of zoals hij in het Humanisten- Latijn van zijn dagen ook ge noemd wordt Boëtius a Bolswert, geldt als een bekwaam plaat snijder. Hij was rond 1580 te Bolsward geboren, maar trok achtereenvolgens naar Haarlem, Amsterdam en Brussel, terwijl hij sinds 1619-1620 te Antwerpen gevestigd was, waar hij lid werd van St. Lucasgilde en in 1633 overleed. Had hij te Amsterdam vooral een groot aantal gravures naar schilderijen gemaakt, te Antwerpen sneed hij tal van geestelijke werken o.a. voor het bekende werkje van de Amster damse priester Leonardus Marius „Amstelredams Eer ende Opcoomep door de denckwaar- dige mirakelen.... Ao. 1345", dat in 1639 bij Henriek Aertssens te Antwerpen verscheen en handelt over lief Amsterdamse H. Sa crament van Mirakel. Zelf was Boëtius Adams Bols wert ook schrijver. Hij is de auteur van een allegorie „Duyf- kens ende Willemvnkens Pelgri mage tot haren Beminden bin nen Jerusalem" dat eveneens bij Hendrik Aertssen te Antwerpen verscheen en waarvoor hij de 27 platen en het titelblad ver vaardigd had. Van zijn werken vindt men bij Hollstein de ver melding, de beschrijving met li teratuur-opgave en eventueel de afbëelding. Bolsward mag vervolgens nog groot gaan op de wellicht nog vruchtbaarder Schelte Adams Bolswert. De lijst van zijn wer ken is bij Hollstein niet gering van omvang. Hij was rond 1535 te Bolsward geboren, maar had zijn vaderstad eveneens vaarwel gezegd voor Haarlem en Amster dam. waar wij hem van 1611 tot 1617 aantreffen. Sinds 1625 was hij werkzaam in Brussel en Ant werpen, waar hij in 1659 stierf. Tenslotte is voor Leeuwarden nog te onthouden dat daar van 1670 tot 1687 werkt de Haarlemse kunstenaar Richard Braken- burgh. wiens werk overigens lang niet die betekenis heeft van dat van de beide andere artisten uit Bolsward. Enkhuizen en Zwplle. Ook Noord-Holland is in dit lerde deel van het werk van Hollstein maar zeer bescheiden vertegenwoordigd. Het is enkel de naam van Enkhuizen die wij ontmoeten. Daar wan in 1567 Cor nells Dirksz. Boissens geboren, maar de kunstenaar was reeds in 1605 te Amsterdam werkzaam en sinds 1610 tot aan zijn dood in 1635 te Leiden. De beschrijving van zijn nagelaten werk vraagt bij Hollstein nog geen drie blad zijden. Zwolle is in dit opzicht nog bescheidener, doordat het voor twee artisten slechts één enkele pagina vraagt. Het is voor het werk van Roland van Bolten, die vanaf 1570 te Zwolle was gebo ren en rond de jaren 16021608 te Amsterdam werkzaam was. Arendt van Bolten behoort tot een jongere generatie: hij werkte rond 1637- als goudsmid te Zwolle. Zijn onze noordelijke provincies in dit derde deel (van Boekhorst tot Brueghel' slechts matig ver tegenwoordigd, de andere, vooral de Zuidelijke Gewesten der Ne derlanden zijn het des te meer. Dé Bossenaar Jeroen Bosch en de veelzijdige Pieter Brueghel e.a. kunnen immers wijzen op werk dat zowel om zijn kwaliteiten als zijn omvang vermaardheid in de kunstgeschiedenis geniet. Ook de te A'dam gestorven Dordrechte- naar Ferdinand Bol, de leerling van Rembrandt, neemt een be langrijke plaats in. Uit het talrijke kunsthistorische materiaal dat door Hollstein met bewonderenswaardige kennis van zaken in deze drie tot nu töe ver schenen delen bijeen is gebracht en het zullen er straks over enkele jaren ongeveer 25 delen zijn! laten zich nu al zeer merkwaardige conclusies opstel len. Voor wat de kunstenaars zelf betreft valt b.v. op te maken, dat er een sterke uitwisseling tussen de verschillende Neder landse Gewesten heeft plaats ge had: terwijl de Friezen naar het Zuiden trokken, gaan Vlamingen naar het Noorden. De godsdien stige kwestie heeft hierin onge twijfeld mede een beslissende rol gespeeld. Wij zien dit ook in wat de door de kunstenaar benutte stof aan gaat. Voor katholieken zowel als voor niet-katholieken is de Bijbel een gemeenschappelijke bron voor hun inspiratie. Ontelbaar zijn haast de Bijbelse onderwer pen die zij behandeld hebben. Maar de religieuze kunst der katholieken werd bovendien rij kelijk gevoed door de hagiogra fie. waarvan de protestants-geori- enteerde kunstenaar zich uitdruk kelijk afgesloten wist. Voor beiden echter was weer stof in overvloed te vinden in de natuur, de geschiedenis en de persoonlijke smaak van die tijd, die zich graag geportretteerd zag. In dit opzicht heeft de heden daagse fotografie de oude gra veerkunst wel zeer in het gedrang gebracht. Doch wij leerden haar daarmede tegelijkertijd ook meer en zuiverder volgens haar eigen Als er iefs is, dat de Hagenaar grieft, dan is het het feit, dat zijn stad niets meer heeft van de pronk en praal van het hofleven van koningen en stadhouders. Het bijna onmerkbaar aanwezig zijn van H. M. de Koningin tijdens de kabinetscrisis en het ontbreken zelfs van de Koninklijke standaard op het paleis aan het Noordeinde gedurende de eerste besprekingen in de afgelopen weken, hebben nog eens geaccentueerd dat het begrip „residentie" wel heel iets anders is dan vroeger. Op Prinsjesdag wordt de sfeer hier weer zoals de echte Oranje klanten gewend zijn, maar als de Koningin dan dezelfde avond al weer in Soestdijk is, voelt de Hagenaar die andere tijden gekend heeft, dat de aantrekkelijkheid van het witte Paleis met zijn prachtige bossen in Baarn iets uit de oude Hofstad heeft weggeroofd. Den Haag is nog in deze eeuw een echte Hofstad geweest. Vijf tig jaar geleden, op 7 Februari 1901 was het zelfs een sprookjes- stad. De knappe, twintigjarige Koningin Wilhelmina zou die dag in het huwelijk treden met Her tog Hendrik van Mecklenburg Schwering. Er kwamen in de rijk versierde Hofstad dagelijks ko ningen, prinsen en prinsessen aan die met vorstelijke karossen naar hun hotels en paleizen werden gebracht. Er waren recepties, gala-diners en soirée"s ten hove, defilé's, aubades en serenades voor het paleis. De Koningin reed bij na dagelijks met haar verloofde door de stad en omgeving en be nutte haar bruidsdagen om als het ware een massa-visite bij de Hagenaars te maken. De stad leefde op en stak zich in een prachtig feestgewaad. De gemeenteraad had een bedrag van f 15.000.ter beschikking gesteld om de gehele burgerij een feest te bereiden, waaraan nog vele bedragen van particulieren en instellingen werden toege voegd. Overal werden versierin gen aangebracht en waar het co mité, dat de gelden moest be steden, het niet helemaal aan kon, gingen de buurtbewoners zelf nog eens extra aan de gang. In de Jodenwijk hingen spandoe ken met heilwensen in het He breeuws geschreven. Al die spon- Advertentie) Rode Hoestpoeders v»n Mijnhardt Doos 45 CC Mi— Poolse vluchteling in Engeland geweigerd TILBURY, 6 Febr. De Poolse vluchteling Jan Kuczko, die na slechts een week te zijn weg ge weest, weer te Tilbury wilde lan den, is de toegang tot Engeland ontzegd. Kuczko, die op het Rus sische schip „Beloostrof" Londen had verlaten, doch te Stockholm overboord was gesprongen, was door de Zweden naar Engeland teruggezonden. GEALLIEERDE VOORWAARDEN AAN WEST-DU ITS LAND Volgens geallieerde kringen te Bonn hebben de bezettende mo gendheden in West-Duitsland kanselier Adenauer een lijst met een 25-tal maatregelen voorge legd, die eerst door de Westduitse regering moeten worden getrof fen, alvorens de geallieerden krachtens het bezettingsstatuut hun bevoegdheden kunnen over dragen. De volgende punten ko men o.m. op de lijst voor: beëin diging van de staat van oorlog, de toekomst van de verplaatste personen, de vorming van een mobiele politiemacht, erkenning van de buitenlandse schulden en vorming van een buitenlandse diplomatieke dienst. waarde schatten. Die hoogachting wordt nog versterkt door het al leszins voortreffelijke werk van Hollstein. Hij heeft zichzelf en de kunst der Nederlanden een internationale vermaardheid ge geven. Zijn werk bezit op kunst historisch gebied een culturele waarde van de eerste rang. H. J tane volksfantasie won het nog van de officiële versieringen, die de hoofdstraten van Den Haag met erebogen en guirlandes op wel zeer hoffelijke wijze, maar met veel minder variatie hadden opgetuigd. Uit dezelfde feestpot werden 16.000 bons voor levensmiddelen aan ouden van dagen, wezen en armen verstrekt terwijl alle weeskinderen van de stad in de Thans maakt de „Compagnia Lirica Italiana" o.l.v. Maestro Luigi Martelli, haar tournee door ons land, voor het geven van opera-concerten. Men brengt o.m. ten gehore fragmenten uit dé opera's van Bizet, Verdi, Puccini, Rossini, Bellini en Giordano. Het gezelschap bestaat uit Tatiana Bulgaron, lichte sopraan; Bruna Fabrini, lyrische sopraan; Nino Adami, tenor en Oreste Fracchia, bariton. Van Zaterdag 10 Februari tot en met Zondag 4 Maart zal in de zalen van de Maatschappij „Arti et Amicitiae" te Amster dam een groepententoonstelling worden gehouden van kunstwer ken, die door de 'leden van deze maatschappij zijn vervaardigd. Momenteel wordt er in de Galerie Charpentier te Parijs een tentoonstelling gehouden van „Twee eeuwen Parijse elegance" (1715—1915). Elk tijdperk heeft er zijn eigen stand met lambrize- ringen, meubels, behangsel en schilderstukken. Van de gracieuze tijd der galante feesten (Watteau) stapt men over naar hel strenge, sobere tijdperk van het eerste keizerrijk. Vervolgens ziet men de tijd van Louis-Philippe, het tweede keizerrijk en de tournures uit de tijd van Jules Grevy. Bijna 100 authentieke japonnen, waar van er enkele bijna twee eeuwen oud zijn, zijn hier geëxposeerd. Bij elk costume staat de naam vermeld van de beroemde schone, die het droeg; Madame Heurtault de Baignoux, Rejane, Sarah Bernhardt, Cleo de Merode, Lanthelme, Gaby Deslys, etc. De Oostenrijkse „Alpenfilm" in Graz is van plan in samenwer king met de Anton Brucknerver- eniging een grote muziekfilm te vervaardigen over het leven en werk van de Oostenrijkse com ponist Anton Bruckner. Een tot nu toe onbekend meesterwerk van Augsburgse plastiek werd dezer dagen te Salzburg gevonden. Het betreft hier een altaarstuk van de Augs burgse beeldhouwer Hans Dau- cher. Voorts vond men een hoog altaar, dat toegeschreven wordt aan de Augsburgse meester Se bastian Loscher, die vaak werkte naar ontwerpen van de schilder Hans Burgmair. In begin April zal een boek, getiteld „Amsterdam, verleden, heden en toekomst" verschijnen van de hand van mr. P. J. Mijk- senaar, waarin deze een beschrij ving geeft van de hoofdstad tus sen de jaren 12752000, De Bedrijfsraad voor het Bouw bedrijf heeft vastgesteld, dat dit jaar de vacantieweek van de bouwvakarbeiders zal liggen in de week van 16 Juli tot en met 21 Juli a.s. voor de arbeiders, woonachtig in Groningen, Fries land, Drente en Noordholland. Dierentuin op een cabaretavond onthaald werden. In alle kerken werd in de bruidsdagen dagelijks in het openbaar voor de jonge Koningin en haar verloofde ge beden. De gouden koets. Behalve deze goed voorbe reide feesten was er nog een andere climax. Nog voor het Ko ninklijk huwelijksfeest kwamen namelijk de geschenken aan, waartoe ook de fameuze Gouden Koets behoorde, die aan de. Ko ningin reeds drie jaar tevoren bij haar Troonsbestijging door de inwoners van Amsterdam was aangeboden. Hare Majesteit had toen besloten geen enkel ge schenk aan te nemen en zij wilde voor deze prachtige statiekaros geen uitzondering maken. Beslo ten werd dus, dat de aanbieding van de Gouden Koets op een na der te bepalen tijdstip zou ge schieden. Daarvoor was de dag van het Koninklijk huwelijk wel de meest geschikte. Zo hebben de Amsterdammers, hoewel zij de schenkers waren van dit hulde blijk, hun prachtige karos naar Den Haag moeten brengen om te zien hoe deze voor het eerst door de Koningin gebruikt werd. Dit geschiedde op de 7e Fe bruari 1901. De Koets vormde het grootste pronkstuk van alle ge schenken, waaronder de meest kostbare collecties sieraden, schilderstukken en porcelein, an tieke meubelen en kostbare vloerkleden. De dag tevoren werd de statiekaros in de koninklijke stallen gebracht en op de huwe lijksdag reed de koetsier-majoor van Koert met zijn zoon als pos tillon Haar voor op het Noord einde. Acht paarden trokken de Koets, die na een week van sneeuw en grijze lucht zelfs de zon in de koude jaargetijde had meegebracht, zodat de primeur op zijn voordeligst werd opgediend. Zij reed die dag het Kowinklijk Bruidspaar van het paleis, waar ten overstaan van minister Cort van der Linden het huwelijk voor de Burgerlijke Stand was voltrokken, naar de oude Sint Jacob, waar het huwelijk door de Hofkapelaan, dr. van der Flies, werd ingezegend. Voor het aanbieden van dit huldeblijk door de inwoners van Amsterdam was in 1896 reeds een uitgebreid comité van notabelen uit de hoofdstad gevormd. Zij gaven de opdracht aan de meest bekwame karossenmakers van ons land, de gebr. Spijker, de zelfde die later hun naam aan de eerste Nederlandse automobiel fabriek zouden geven. Deze voor treffelijke vakmensen hebben nog de hulp ingeroepen van 18 Ne derlandse firma's voor de afwer king, terwijl honderden Amster damse meisjes en vrouwen zelf de bekleding hebben verzorgd. Vijftien miliioen steken in z.g. „petit point" hebben deze Am sterdamse vrouwen in de twee jaar, waarin de Koets tot stand kwam, voor de bekleding moeten naaien. Bijzonder ontwerp. Om met de wensen van de jonge Koningin rekening te hou den had de firma Spijker een heel bijzonder ontwerp gemaakt. Hare Majesteit had namelijk ge vraagd de Koets zó hoog te ma ken, dat zij het Volk zou kunnen zien en tevens het Volk de Ko ningin. Bovendien wou zij gaarne rechtop in de Koets kunnen staan. Daar de Koets weer niet ongepro- portionneerd hoog mocht wor den, bracht dit een zeer vernuf tige constructie mee. Voor de be schildering van de vier wanden van djatihout had men de des tijds beroemde professor van der Waay de opdracht gegeven. Ih rijke symboliek heeft hij op de zijpanelen de hulde van Neder land en de Overzese Rijksdelen in beeld gebracht. Van den Bos sche en Crevels vervaardigden de beelden, waarin de voornaamste bronnen van welvaart van de natie gesymboliseerd werden. Een kunstwerk op zichzelf is ook het smeedwerk van de zon, als symbool van de glans die van het Koninklijk Huis uitstraalt, beheerste de gehele opzet van het kunstwerk. Het is onder meer zeer realistisch in de wielen uit gewerkt. De spaken zijn namelijk de stralen van zonnen, die de vier naven bedekken. Voor het eerst scheen die zon in het openbaar op die 7e Fe bruari 1901, toen zij een jonge, zeldzaam knappe en beminde Ko ninklijke Bruid naar de Sint Jacob reed. Het was een dag, die voor Koningin Wilhelmina en niet minder voor Haar stadgenoten tot de allerschoonste uit Haar leven vol schone, vaal? sprookjesachtige dagen is- gebleven! FEUILLETON 37 „Kijk eens, Joseph hier is het goud en het stukje zeep. dat reukwerk moet betekenen en dan heeft Beppie bovendien nog een koek meegebracht," zei Tommie met een zucht van kinderlijke voldoening. Beppie stak haar handje naar Tommie uit en .trok hem naast zich op de knieën. „Zei opa niet. dat de wijze mensen nog méér deden?" fluis terde ze tegen Tommie. „Op dat plaatje knielden ze neer bij het kindje, zo maar op de grond," gaf Tommie ter ant woord. „Dan moesten wij dat ook maar doen en ons avondgebedje opzeg gen." meende Beppie ernstig. En de twee kinderhoofdjes bo gen zich eerbiedig over de vrou wehand met de trouwring. Langzamerhand begon de man de bedoeling der kinderen te be grijpen. Hij voelde een ontroe ring. die eén brok in zijn keel bracht en hem het spreken be lette. En toen hij in de ogen der jonge moeder keek, zag hij ze vol tranen van begrijpend geluk. Maria keek Joseph teder aan en fluisterde enkele woorden in haar moedertaal, het Duits. De man bracht de kinderen daarop wat dichter bij het vuur, wierp er een armvol takken op, trok hun schoentjes uit en wreef hun ver kleumde voetjes warm. En toen ze wat over hun schuwheid heen waren vernam hij, zonder zelf er naar te vragen, hoe grootvader hun het kerstverhaal gedaan had en hoe zii stilletjes weggelopen waren om het kerstkindje te zoe ken. En in hun kinderlijke goed gelovigheid dachten ze er niet aan hem te vragen, of ze in hun veronderstelling gelijk hadden. Joseph stond nu echter voor de vraag, hoe hij hen thuis zou kun nen brengen. Het was bijna elf uur en hoogst onwaarschijnlijk, dat er noe iemand voorbij zou komen Hij had niets om hen te slapen te leggen, de schuur was kil en tochtig en de kinderen werden slaperig. Terwijl hij er nog over na te denken zat, veriiet de hond. on rustig geworden, zijn plekje bij het vuur, snuffelde met opgehe ven neus in het rond stak zijn oren zo hoog mogelijk op om te luisteren naar een verwijderd ge. luid en tweemaal scheen het, dat hij zou beginnen te blaffen, doch telkens hield hij zijn bek toch dicht Karei Pelman liep op zijn kan toor heen en weer en waande zich alleen. Toen de joviale Hart heengegaan was, was het te laat geworden om de afgesproken trein nog te halen en nu kon hij pas met de trein van 6.17 naar Groningen, waar hij pas tegen ell uur zou aankomen. En dan verder per rijtuig of taxi, als hjj zo laat er nog eerr krijgen kon. Opeens werd zijn tocht naar het ouderliji- huis. die hij tot nog toe als een onwelkome onderbre king van zijn werk had be schouwd iets begeerlijks voor hem. Wa was er in die paar laat ste uren toch met hem gebeurd? Was het een zekere walging tegen dat werk, die over hem gekomen was tijdens het gesprek met de man, die nog het meeste van allen ophad met zijn wijze van bestu ren der vennootschap? Een ge sprek. dat op slot van zaken hier op neergekomen was; „Kom Pel. man, je moet je zeilen reven, daar draait het alleen om. Als iemand zo zeker van zich zelf wordt, als dat met jou het geval is, dan verstikt hij de jonge krachten volkomen en dan is het voor een ieder die bij de zaak betrokken is, het beste, dat die man zelf er óók van overtuigd wordt." Pelman had zo strak aan zijn eigen, bekrompen zienswijze vastgehouden, dat hij nooit had stilgestaan bij de mogelijkheid, dat er meer en andere wegen wa ren om hetzelfde doel te berei ken. Wat had Josine de vorige avond toch bedoeld toen ze zei, dat ze bijna wenste dat hij even. zeer als zijn vader mislukt was? Waarom had Mies Kleyn een paar uur geleden durven zeggen: „Arme mevrouw Pelman?" Josine was nu op weg en zou binnen enkele uren veilig en wel in zijn oude tehuis zijn. Bij die gedachte kwam er een warm ge voel in zijn hart. Beelden uit vroeger jaren kwamen voor zijn geest omhoog en een ogenblik had hij bijna een onweerstaan baar verlangen om zijn hoofd tegen de schouder van zijn oude moeder te kunnen leggen en eens flink uit te huilen, zoals hij dat gedaan had, toen hij op zijn twaalfde jaar voor het eerst niet door een examen gekomen was Als hij nog maar die heerlijke zekerheid kon hebben, dat haar meegevoel zijn tranen zou weg wissen en dat een ander er nooit achter zou komen dat hii gehuild had! En daarna rolden de gebeurte nissen van het afgelopen jaar zich als een film voor zijn gees tesoog af. Onwerkelijk en ver ward als in een droom, en het middelpunt van dat verwarde schouwspel werd gevormd door' het beeld van de jonge tekenaar, die hem zijn onrechtvaardigheid verweten had en die hij nu hul peloos voor zich meende te zien liggen, een bedreiging voor zijn gemoedsrust ondanks zijn mach teloze houding.... Vooruit dan maar.... hij zou die kerel wel opzoeken en ervoor zorgen dat hij in het nieuwe jaar een be trekking kreeg! In het Nieuwe Jaar! Wat hing daar veel van af! Veronderstel eens, dat voor nem zelf alles eindigde met het oude jaar en er voor hem geen nieuw jaar meer was! Hij had nog een paar uur de tijd voordat de laatste trein ging. Het kantoorpersoneel was naar huis. Om zich tegen zijn gedachten te verzetten, ging hij voor zijn bureau zitten met het voornemen een stelletje brieven te schrijven aan zijn aandeelhou ders, met zulk een logische uit eenzetting van zijn houding dat ze het getij wel ten gunste van hem zouden doen keren. (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 4