Kardinaal Cerejeira, patriarch van Lissabon
richt zich tot Nederland
Europa hoopt opnieuw
opeen wonder
DE VREEMDE GAST
GEDAANTEN
Vei
„Ik ben zelf in Fatima bekeerd"
RADIO
VEEL Nil
in weinig
fFatima geen einddoelmaar vertrekpunt
BEURSOVERZICHT
Toekomst-roman Jjg men mensen noemde
KERK IN NOOD
De „Van Galen" eind Maart naar Korea
door Jan van Hatert
In
60 pet.
"»«fc*bSS«£F
ÊKiw" VMorm
^4?s5«,0„Veerr
'VLartn'n/jsi
(fefefe::
PAGINA 4
DINSDAG 13 FEBRUARI 1951
(Exclusief intreview voor het K.N.P.)
LISSABON. ..Zeg toch vooral aan Uw landgenoten in
Nederland, dat Fatima een plaats is van geloof en van boete.
Het is zeer zeker geen genade-oord in de zin als Lourdes, waar
de H. Maagd ter plaatse Haar bijzondere gunsten verleent. Het
is veel meer het vertrekpunt van een missie. Fatima is het
centrum en het hart van een grote zending, van een boodschap
van inkeer en boete, allereerst voor Portugal en daarna voor
de gehele wereld. Niet lichamelijke genezingen maar geestelijke
genezingen zijn het kenmerk van Fatima". Met deze woorden
kenschetste de patriarch van Lissabon, Kardinaal Manuel
Concalves Cerejeira, de bijzondere betekenis van Fatima, juist
voor deze tijd, in een exclusief interview, dat hij in het
patriarchale paleis te Lissabon aan een redacteur van het
Katholiek Nederlands Persbureau heeft willen toestaan.
Fatima was het onderwerp,
waarvoor een gesprek met de
Kardinal werd aangevraagd en
de eerste woorden, die deze Pri
maat van Portugal sprak waren
een hulde aan Nederland: „Heel
Portugal is opgetogen over de
bloemenzendingen van Nederland
naar Fatima. Met nog groter sym
pathie echter zal Portugal de be
devaartgangers uit Nederland ont
vangen".
Kardinaal Manuel Gongalves
Cerejeira is een kleine, levendige
Portugees, gekenmerkt door een
grote eenvoud en bijzondere
charme. Hij spreekt met enthou
siasme over Fatima, doch in de
scherpe formulering betreffende
de juiste betekenis en strikte
waarde van Fatima herkende men
de intelligente professor van Coim
bra. Naast Salazar wordt de Kar
dinaal beschouwd als de meest
invloedrijke man voor de totale
heropleving van Portugal. Samen
met Salazar studeerde de Kardi
naal aar. dr. universiteit van
Coïmbra en zij woonden in een
zelfde „republiea", d.w.z. in een
van die typische huizen in Coïm
bra waarin altijd een vijftal stu
denten samenwonen.
Voor zijn verheffing tot de
hoogste kerkelijke waardigheid in
Portugal was Kardinaal Gongal
ves Cerejeira professor in de fa
culteit der theologie, later in die
der letteren, aan de oudste uni
versiteit van Portugal te Coïmbra
WOENSDAG 14 FEBRUARI
HILVERSUM I 402 M
7.00 VARA, 10.00 VPRO,
10.20 VARA, 19.30 VPRO,
20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 nieuws,. 7.18 gra=
mofoonmuziek, 8.00 nieuws, 8.15
gramofoonmuziek, 8.18 „Onder
ons gezegd", 8.23gramofoonmuz„
8.50 voor de huisvrouw, 9.00 gra-
mofoonmuz., (9.309.35 water
standen),^ VPRO: 10.00 schoolra
dio. VARA: 10.20 kookpraatje,
10.35 voor de vrouw, 11.00 gra
mofoonmuziek, 12.00 accordeon-
muziek, 12.30 land- en tuinbouw-
mededelingen, 12.33 voor het
platteland, 12.38 gramofoonmuz.,
12.55 kalender, 13.00 nieuws 13.15
dansmuziek, 13.45 gramofoonm.,
14.00 gesproken portret, 14.15
jeugdconcert, 15.00 kinderkoor,
15.20 voor de jeugd, 16.30 voor
de zieken, 17.00 voor de jeugd,
17.30 piano-duo, 17.45 regerings
uitzending, Dr. F. S. Eringa:
„Heldenzangen uit de Soenda-
eilanden", 18.00 nieuws, 18.15
VARA-varia, 18.20 reportage,
18.30 actualiteiten, 18.34 dansmu
ziek, 19.00 „Azië in overgang
van het statische naar het dyna
mische", causerie; 19.15 instru
mentaal trio. VPRO: 19.30 voor
de jeugd, VARA 20.00 nieuws,
20.05 politiek commentaar, 20.15
Metropole orkest, 21.00 „De con
ferentie der dieren", hoorspel,
22.00 gramofoonmuz., 22.45 „Hoe
horen wij?", caus., 23.00 nieuws,
23.15 orgelspel, 23.35 mondaccor-
deonmuziek, 23.4524.00 gramo
foonmuziek.
HILVERSUM II 298 M.
7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 nieuws, 7.15 och
tendgymnastiek, 7.30 gramofoon
muziek, 7.45 een woord voor de
dag, 8.00 nieuws en weerberich
ten, 8.15 gewijde muziek. 8.45
gramofoonmuziek, 9.00 voor de
zieken, 9.30 gramofoonmuziek,
10.30 Morgendienst, 11.00 gramo
foonmuz., 11.15 „Ontheemden
hoorspel; 12.00 pianorecital, 12.30
land- en tuinbouwmededelingen,
12.33 lichte muziek, 13.00 nieuws.
13.15 militaire reportage, 13.20
volksmelodieën, 13.40 gramofoon
muziek, 14.45 voor de meisjes,
15.00 Cembalo gezelschap, 15.30
instrumentaal ensemble, 16.00
vocaal ensemble en orgel, 16.15
voor de jeugd, 17.30 gramofoon
muziek, 17.40 vocaal dubbelkwar-
tet, 18.00 gemengd koor, 18.30
Metropole orkest en solist, 19.00
nieuws en weerberichten, 19.15
voor de jeugd, 19.30 gramofoon
muziek, 19.40 radiokrant, 20.00
nieuws, 20.05 commentaar fami
liecompetitie, 20.15 Concertge
bouworkest en solist, 21.20 lij
densoverdenking, 21.50 gemengd
koor en orgel, 22.20 „De Indianen
in Brazilië .causerie, 22.30 gra
mofoonmuziek, 22.45 avondover
denking, 23.00 nieuws, 23.1524
instrumentaal ensemble.
BRUSSEL 324 M. 11.45 gramo
foonmuziek, 12.30 weerberichten,
12.32 licht ensemble, 13.00 nieuws
13.30 gramofoonm., 14.30 school
radio, 15.45 orkestconcert, 17.00
nieuws, 17.10 gramofoonmuziek,
17.30 causerie, 17.45 gramofoon
muziek, 17.50 boekbespreking,
18.00 voordracht, 18.30 voor de
soldaten, 19.00 nieuws, 19.30 gra
mofoonmuziek, 19.30 voordracht,
20.00 „Christ'l", operette, 22.00
nieuws, 22.15 gramofoonmuziek,
23.00 nieuws, 23.05—24.00 gramo
foonmuziek.
BRUSSEL 484 M. 12.05 lichte
muziek, 13.00 nieuws. 13.10, 13.30
14.30, 15.00, 16.00, 16.30, 17.10,
17.45, 18.30, 19.00 en 19.40 gramo
foonmuziek 20.15 Symphonie or
kest en solist: 21.30 gramofoonm.,
22.00 nieuws, 22.15 jazzmuz., 22.45
gramofoonmuziek, 22.55 nieuws,
23.00 gramofoonmuziek, 23.55
Het feit van de verschijningen
te Fatima nam zijn critische geest
niet aan en hij weigerde hals
starrig zich te laten meeslepen
met de stroom van pelgrims, die
daarheen trokken. Tot hij op een
dag verplicht was naar Fatima
te gaan. Hij is er geweest en hij
heeft geloofd. Thans is hij er
met hart en ziel van overtuigd,
dat de H. Maagd te Fatima aan
Portugal en aan de wereld een
waarschuwing en een boodschap
heeft gegeven. Zij heeft er voor
gewaarschuwd, dat grote straffen
de wereld dreigen, omdat de we
reld het Rijk Gods wil vernieti
gen, en Zij heeft gevraagd boete
te doen om alsnog Gods straffen
de hand te bezweren.
Plaats van boete, vertrek
der missie.
Hier ligt de grote en bijzon
dere betekenis van Fatima vol
gens de nadrukkelijke verklaring
van de Kardinaal, dat men daar
heen trekt in een boetetocht, niet
om aan Maria gunsten te vragen
maar om zijn persoonlijke schuld
en de schuld van de wereld te
belijden en te getuigen van zijn
goede wil om zelf anders te wor
den en mede te werken aan een
betere wereld. Daarom is Fatima
niet een genade-oord in de zin
zoals wij die verstaan als b.v.
Lourdes, waar de H. Maagd ter
plaatse Haar bijzondere gunsten
verleent, het is veel meer het
vertrekpunt van een missie. Fa
tima is het hart van een grote
missie voor Portugal en voor de
gehele wereld. Bekeringen en
geestelijke genezingen zijn het
kenmerk van Fatima. Het aantal
zieken, dat in Fatima genezing
heeft gevonden, is vrij gering;
het getal van hen, die er hun
geloof hebben teruggevonden of
dit beter leerden beleven en
ijveraars werden voor de Chris
telijke beginselen is zelfs niet bij
benadering te noemen. Dit is vol
gens de Kardinaal de echte en
grote betekenis van Fatima, de
talloze bekeringen, die daar ter
plaatse of overal elders naar aan
leiding van Fatima gebeuren.
Bisschoppen en cabaret-
artisten.
Terloops memoreerde de pa
triarch gevallen als die van een
bisschop in Portugal, die zich
hardnekkig bleef verzetten tegen
iedere devotie tot O. L. Vrouw
van Fatima binnen de grenzen
van zijn bisdom. Hij heeft deze
strijd moeten opgeven, omdat alle
aangrenzende bisdommen tast
baar vooruitgingen op religieus
gebied, terwijl het zijne nog steeds
in dalende lijn bleef gaan. Hij
heeft zich overgegeven aan Fati
ma en zijn bisdom bloeit op ge
lijk met de anderen. Ook vertelde
hij van de vier cabaretartisten,
die naar Fatima togen om daar
de boel eens op zijn kop te zetten
en de pastoors, die het volk vol
gens hen bedrogen, eens belache
lijk te maken. Om zeker te zijn
van hun succes dronken zij zich
eerst een roes. In Fatima aange
komen knielden zij op de plaats
der verschijningen neer; na een
kwartier beleden de vier artisten
hun zonden bij een daar aanwe
zige biechtvader en sindsdien zijn
het niet alleen voorbeeldige Ka
tholieken. maar vurige werkers
in de Katholieke Actie.
AMSTERDAM, 12 Febr. Er
is tijdens het weekend geen be
langrijk nieuws voor de Beurs ge
weest, zodat de vrij onveranderde
markt bij opening geen verwon
dering wekte. De activiteit scheen
vandaag echter zeer beperkt, het
geen 's Maandags niet altijd het
geval is. Van ruilorders was van
daag niets te bemerken. Een klein
aanbod in de staatsfondsenmarkt
was al voldoende voor een verlies
van circa 14 punt voor de con
versielening en de investerings
certificaten.
De industriemarkt brokkelde
na een goed prijshoudende ope
ning enigszins af, doch de slot-
noteringen verschilden haast niet
met Vrijdag. Olies golden onver
anderd 3141^. Philips en Unilever
stegen aanvankelijk enige punten,
maar zagen zich tenslotte dzee
winst weer ontgaan.
De scheepvaartmarkt had in
grote trekken een identiek ver
loop. En ook hier kwamen geen
veranderingen van betekenis voor
Ook de Indonesische sector bood
vandaag weinig stof tot bespre
king. Deli opende vrij vast, maar
kon deze winst niet behouden.
Hetzelfde geldt voor Amsterdam
Rubber. Beide fondsen bleven
tenslotte een fractie boven Vrij
dag, hetgeen niet gezegd kan
worden van de overige soorten,
die voor het merendeel iets lager
noteerden. Amerikanen vast in
navolging van New York.
Aardappelbeurs Rotterdam
ROTTERDAM, 12 Febr. Aard
appelprijzen zijn niet te noteren,
daar deze bij verordening zijn
vastgesteld. Handel flauw. Om
zet gering.
Op onze woorden: „Dan is het
wel goed, dat de Nederlanders
ook naar Fatima komen", ant
woordde de Kardinaal zeer hof
felijk: „Nederland is goed, het
behoeft niet meer bekeerd tc
worden. De Nederlandse bede
vaartgangers zien wij echter graag
komen".
Lucia schreef geen brief
over naderende oorlog.
Een van de meest fascinerende
aspecten van de gebeurtenissen
te Fatima vormen de voorspel
lingen over toekomstige wereld
rampen, die de H. Maagd aan de
eenvoudige kinderen zou hebben
toevertrouwd. Kardinaal Gongal
ves Cerejeira verwees naar wat
daaromtrent was gepubliceerd,
doch deed dienaangaande mede
deling over een brief, die Lucia
de oudste der drie kinderen, aan
wie de H. Maagd is verschenen,
en die toen reeds in een klooster
in Spanje was, aan de bisschop
van Leiria schreef met het ver
zoek deze aan hem, de patriarch
van Lissabon, door te zenden. In
deze brief schreef Lucia, dat grote
rampen zouden komen over de
volkeren, die het Rijk Gods on
dermijnden. Een wrede oorlog
zou hun straf zijn. Alleen Spanje
en Portugal zouden gespaard blij
ven, Spanje omdat het reeds ge
noeg gestraft was door de bur
geroorlog, Portugal, omdat dit
iand zijn wil tot boete aan O. L.
Vrouw van Fatima had bewezen
en daarom door Haar zou worden
beschermd. Slechts zijdelings zou
den deze landen de gevolgen van
de oorlog ondervinden volgens de
brief van Lucia aan de bisschop.
Wat na April 1939 is gebeurd, we
ten we allemaal al te goed, zei
de Kardinaal.
Deze mededeling uit de mond
van een toch niet lichtgelovig
man, die een zeer verantwoor
delijke plaats in de Kerk in Por
tugal bekleedt, was wel verras
send. Op onze ietwat onbeschei
den vraag, of Lucia misschien
nog pas weer een brief had ge
schreven, antwoordde de Kardi
naal vriendelijk lachend, dat hij
daar eerlijk niets van af wist.
Hij zei dit geenszins op de manier
van nu kunt U weer met een
rustig hart naar huis gaan on
danks de sombere koppen op de
voorpagina's van de kranten.
Op de bemerking van een aan
wezig Portugees parlementslid,
dat dank zij Fatima Portugal niet
alleen religieus en moreel, maar
ook politiek was vooruitgegaan,
bleef de patriarch het antwoord
vriendelijk schuldig. Hij hief de
handen op en keek het parle
mentslid betekenisvol aan als
wilde hij zeggen: „Natuurlijk, als
de mensen, die de politiek voeren
goed Christen zijn, dan is de poli
tiek vanzelf goed".
Het parlementslid is een zeer
goed Katholiek en vurig Fatima-
vereerder. Hij zou ons begeleiden
op onze tocht naar Fatima.
Afgevaardigden van 12 Aziatische landen zijn te Lake Success
bijeengekomen om verschillende vraagstukken met betrekking
tot het Verre Oosten en het geschil in Korea te bespreken en
tot een spoedig „Staakt het vuren" te komen. Drie commissie
leden tijdens een bespreking: v.l.n.r. L. Palar (Indonesië), Sir
Benegal Rau (India) en Dr. Mohamed Fadhil Al-Jamali (Irak'.
Hardheid en wreedheid ziin de
meest eieenliike kenmerken van
elke dictatuur-staat. Wli weten
het uit ei een ervaring van de
laren die not maar kort achter
ons liegen. VVii vernemen het uit
de berichten die van achter het
IJzeren Gordiin tot in het Wes
ten doordringen en die in al hun
gruwelijkheid een noe gruwza
mer werkelijkheid doen vermoe
den. Reeds Sint Pauius had de
wereld zonder Christus met één
woord gebrandmerkt, toen hij
haar liefde-loos noemde.
De nieuwe wereld.
Hoe zal het zijn in de staat der
toekomst? De geraffineerdheid
van een gewetenloze politiemacht
zoekt naar steeds meer verfijnde
middelen om de menselijke waar
digheid neer te halen en af te
breken. Het is trouwens een al
gemeen verschijnsel van onze
moderne tijd, dat de persoonlijk
heid van de mens op alle moge
lijke wijzen gevaar loopt haar
eigen waarde te verliezen. Steeds
meer ontstaat een vage, grauwe,
kleurloze massa, die zichzelf niet
meer is, haar zelfstandigheid
heeft verloren en die in plaats
van aan het leven op eigen wijze
een stempel en richting te geven,
volkomen passief de dingen on
dergaat en meegesleept wordt en
meezeult met de grote stroom. Zij
wordt meer geleefd dan dat zij
zelf leeft.
Schrik en terreur ontdoen de
mens in de hedendaagse dicta-
tuurlanden van de laatste resten
van zijn uitgeholde persoonlijk
heid. Angst drukt er op de levens,
zeker en veilig is niemand, de
een kan de ander niet vertrou
wen, overal kan een spion schui
len, een verrader, een verklikker.
Men wordt overal geschaduwd.
Als een netwerk spreidt zich dit
observatie-systeem over de men
sen en maakt hen tot gevangenen
van elkander. Als een eindeloze
keten met nooit onderbrekende
schakels is om heel een bevolking
een benauwende band geslagen.
Men moet altijd en overal op zijn
hoede zijn. Zelfs fluisteren zou
gevaarlijk kunnen worden, want
men weet niet o'f de muren geen
oren hebben en of de buurman
wel betrouwbaar is.
De grondslag van elke samen
leving, het wederzijds vertrou
wen, ontbreekt geheel. Niemand
durft zichzelf te zijn. Men doet
zich altijd anders voor dan men
in werkelijkheid is. Men verbergt
zich en ontloopt elkander. En wie
onvoorzichtig is geweest, te veel
heeft gepraat, gesaboteerd heeft
door het doen of nalaten van be
paalde dingen, valt in handen van
een almachtige staatspolitie, die
over ontelbare middelen beschikt
om haar slachtoffers tot allerlei
bekentenissen te brengen.
De wereld der beklaagden.
Er is voor een mens mets zo
erg dan beroofd te zijn van zijn
inwendige grootheid en het besef
van zijn geestelijke waarde te
hebben verloren om voortaan 'n
nummer te zijn, een uit de twee
milliard, die wel verschillende
namen hebben, maar toch alle
maal eender zijn. Het leverf heeft
dan geen hogere zin meer. Op
het werk is men een machine, die
maar één enkele bepaalde bewe
ging behoeft uit te voeren, dom,
star, gedachtenloos, mechanisch,
uur na uur, een naamloos onder
deel in het apparaat, een punt
in de lopende band. Buiten ,de
arbeid is het bestaan de eentonige
aaneenrijging van eten. drinken,
roken, naar net voetballen en de
bioscoop gaan in de stroom van
het kuddevee der toeschouwers,
daarna luisteren naar voorge
schreven radiomuziek en voor
drachten, gaan slapen en verder
doen wat aan mens en dier ge
meenschappelijk is. Het is de
tredmolen van de banaliteit waar
aan de mens, wiens bizonder-
heden en afwijkingen staan op
getekend op het kaartsysteem van
de politie, is overgeleverd.
Een schim, een gedaante nog
maar van wat men vroeger de
mens noemde, leeft er op de pla
neet, waarop zon en maan neer
kijken en die de aarde is. Alles
is er trouwens geheimzinnig en
spookachtig. Wie is die opper
machtige figuur, die in de we
reld over het lot van millioenen
beslist, hem in de greep van zijn
hand houdt, hen schaduwt, ar
resteert en vonnist? Is het zelf
een persoon of is het slechts de
strooman van een beweging, van
een stroming? Hoe komt het, dat
een volk zich laat regeren en
tyranniseren door een enkeling
of een kleine groep? Die fantas
tische macht gaat schuil en houdt
zich verborgen, maar toch is zij
overal tot in de laatste geledin
gen en intiemste verhoudingen
der menselijke samenleving toe
merkbaar en voelbaar. Zij duikt
overal en ten allen tijde op als
met een duivelse alomtegenwoor
digheid. In de nieuwe wereld zijn
alle bewoners tegelijk beklaag
den, getuigen en rechters ten op
zichte van elkander. Er is geen
verschrikkelijker angst dan deze-
gewelddadige beroving van
's mensen eigen persoonlijkheid.
Over deze wereld nu van ont
luistering en afbraak van de men
selijke geest en waardigheid,
waarin liefdeloosheid en ontaar
ding, hardheid, geraffineerde
wreedheid en afstompende dier
lijkheid hun brute hoogtij vieren,
heeft een jonge Duitse geleerde
en schrijver, Walter Jens, een
roman geschreven, die na de
Franse vertaling nu ook in Ne
derland is verschenen bij de Uit
geverij „De Fontein" te Utrecht,
onder de titel: „Neen de we
reld der beklaagden".
Men zou dit boek meer dan een
roman moeten noemen. Het is de
literaire neerslag van wat men
psychologisch de ondergangs
neurose zou kunnen noemen. Het
angst-beeld dat ontstaat bli de
gedachte aan wat er in onze mo
derne wereld gebeurt en in welke
richting haar ontwikkeling zou
kunnen gaan, is hier in schrij
nende realiteit getekend. Daarom
is dit werk een macaber boek
genoemd. Dood en vernietiging
zijn er de grondtoon. Om deze
zeer realistische schildering der
toestanden in de hedendaagse
dictatuur-staten is dit boek een
waarschuwing en bezwering. Men
heeft het vergeleken bij de be
kende Roemeense roman „Het
25e uur". Dit is de Duitse tegen
hanger. Niet iedereen zal waar
schijnlijk dit genre literatuur
kunnen smaken: zij dient inder
daad ook niet op de eerste plaats
ter ontspanning. Zij heeft veel
eer de uitgesproken strekking,
een oproep tot bezinning en een
vermaning te zijn. Als literair
werk heeft het zijn onmiskenbare
kwaliteiten van compositie en
stijl. H. J.
(Van onze verslaggever)
Van welingelichte zijde verne
men wij, dat Hr. Ms. „Jan van
Galen", die zoals men weet de
Evertsen" in de wateren rond
Korea gaat aflossen, naar alle
waarschijnlijkheid medio of eind
Maart naar Korea zal vertrekken.
De „Van Galen" die momenteel
op de Rijkswerf „Willemsoord"
te Den Hélder in groot onderhoud
is, zal eind deze week of uiterlijk
begin volgende week naar Rot
terdam vertrekken. In Rotterdam
zullen nog enige reparaties wor
den voltooid, waarna de „Van
Galen" een laatste bezoek aan de
haven v. Amsterdam zal brengen.
Verwacht wordt, dat hiermee en
kele weken zijn gemoeid.
Vervolgens zal de toredoboot-
Dc fabrieksbrand
te Den Haag
De binnenbrand die Zaterdag
middag in een Haagse Verband-
stoffenfabriek woedde, heeft een
schade van ongeveer f15.000 ver
oorzaakt. Een rondbrpimachine.
die door de vloer van de tweede
verdieping zakte, en het bluswa
ter hebben de meeste schade aan.
gericht. De oorzaak van de brand
is nog niet bekend.
jager weer naar de haven van
Nieuwediep terugkeren, waar de
„Van Galen" een rustperiode van
veertien dagen tegemoet gaat.
Vanuit Den Helder zal de oorlogs
bodem dan tegen het einde van
de volgende maand ter aflossing
naar Korea vertrekken.
11596 20000
's GRAVENHAGE, ïl Febr. In
de 512de Staatsloterij 2de klas
(lste lijst) is op no. 11596 een
prijs van 20.000 gulden gevallen
Radio-groeten voor Java en
Nieuw-Guinea
In verband met de voortgaande
repatriëring van dienstplichtigen
uit Indonesië, komen de groeten-
uitzendingen, welke de PCJ-We-
reldomroep voor de militairen op
Java verzorgt binnenkort te ver
vallen. Derhalve zullen slechts de
reeds binnengekomen verzoek
brieven hiertoe nog in behande
ling kunnen worden genomen.
Wat de groeten gericht aan mi
litairen op Nieuw Guinea betreft:
de uitzending van persoonlijk uit
gesproken groeten zal worden
voortgezet, doch de uitzending
van voor te leze" groeten zal tot
het uiterste moeten worden be
perkt. Verwanten van militairen
op Nieuw-Guinea. die een groet
willen zenden, kunnen dus hun
aanvragen hiertoe blijven richten
aan de Marine Voorlichtings
dienst (afdeling radio) Konin
ginnegracht 12, Den Haag.
(Van onze redacteur)
Het was een wonder, dat
Duitsland niet door een ver
schrikkelijke, bloedige revolutie
ineenstortte, toen 15 millioen be
rooide vluchtelingen en verdre
ven en het hall verwoeste Duits
land binnendrongen. Het Won
der der Christelijke naastenlief
de heeft deze nieuwe rampspoe
den van Europa afgewend.
Opnieuw wordt gehoopt op een
wonder, omdat volgens mense
lijke berekening een gruwelijke
catastrophe niet kan uitblijven,
wanneer de geestelijke ontred
dering onder de millioenen ont
heemden tot uitbarsting komt.
Met de rug tegen de muur en on
der bedreiging van het commu
nistisch geweld, vecht Duitsland
voor het behoud van het avond
land, daarin bijgestaan door de
West-Europese landen, Amerika
en Australië.
Prof. Dr. Müller, die de deel
nemers aan het Congres op Dra-
kenburgh w.o. drie Duitse Bis
schoppen en de Ministers Struy-
ken en dr. Lukaschek, meevoer
de naar de Russische zóne van
Duitsland, tekende in schrille
kleuren de nood der Kerk en die
der Katholieken.
Een groot deel van de inheem
se bevolking was uit Oost-Duits-
land naar het Westen gevlucht
en hun plaatsen werden ingeno
men door de verdreven Sudeten
Duitsers en gevluchte Tsjechen,
die grotendeels Katholiek wa
ren. Zij werden verstrooid als
een kudde zonder herder. Waar
vroeger uitsluitend Evangelische
centra waren bevinden zich nu
ook katholieken en zo is het ge
beurd, dat er geen dorp of ge
hucht meer is waar geen Tsje
chisch sprekende Katholieken
meer wonen, terwijl hun geeste
lijke herders gedwongen werden
achter te blijven.
Daarom is heel de Russische
zone diaspora-gebied, waar de
weinige priesters hun gelovigen
en de gelovigen hun priesters niet
kunnen bereiken. Afgezien nog
van de materiële ellende ontstaan
door gebrek aan kleding en
schoeisel.
Als satan slim is.
Weliswaar is er geen kerkver
volging in de zin van opsluiting
en wegvoerng van priesters als in
Oost Europese landen, maar
kath. scholen zijn er niet meer en
van uit West-Duitsland worden
geen priesters meer toegelaten.
Millioenen katholieken lopen ge
vaar hun eeuwig heil te verlie
zen.
Wie geen aanhanger is van de
Russische religie: „de opmars
naar een aardsparadijs" en dat
zijn zij, die heden ten dage nog
katholiek zijn, die zijn reaction-
nairen en gedoemd om heel hun
leven als hulparbeider te slijten.
Het middelbaar en hoger onder
wijs wordt slechts gegeven in
communistische staatsscholen en
de ouders die weigeren hun kin
deren daarheen te zenden worden
gestraft. Ook de vrouwen moe
ten vooruitstrevend worden en
haar betekenis wordt afgemeten
naar de geleverde arbeid. Dit
wordt aantrekkelijk gemaakt
door de kinderbewaarplaatsen en
het dubbele loon dat een gezin
kan verdienen als man en vrouw
uit werken gaan.
Er wordt in dc letterliike bete
kenis van het woo-d geen oorlog
tegen de kerk gevoerd maar te
gen de godsdienst. War>-de
Satan slim is en tiid heeft, hoeft
hii geen kerkvervo'-êne in te
stellen.
Om de ,,rugzakpriesters"_ hun
zielzorg in de Russische zone te
verlichten, waren door de ka
tholieken van West-Duitsland
1100' motorrijwielen beschikbaar
gesteld. Tot 'op heden zijn er
slechts drie de zöne-grens gepas
seerd. Niets wordt doorgelaten,
behalve postpakketten en die ma
ken de priesterhulp daar nog mo
gelijk.
De jongeren van thans zijn
door de onkerkelijke Nazi-scho
len en de gedwongen Hitler-
Jugend gegaan. Deze massa zijn
de zielen in nood.
Nog nooit heb ik me zo bedrukt
gevoeld en me zo geschaamd als
in Mei 1940, toen het bericht
werd verbreid, dat de nationaal-
socialistische legers Nederland
waren binnengedrongen, aldus
dr. Müller. Hij was na de eerste
wereldoorlog in 1920 als kind
drie maanden lang liefderijk door
Nederlandse mensen opgenomen
en vezorgd. Hij herinnerde zich
nog, dat hij met een grote Edam
mer kaas naar huis terugkeerde.
Met wat in 1940 en volgende ja
ren gebeurd is, komt men er niet
toe over nood te spreken. De bui
tenlander gelooft niet, dat wli
niet geweten hebben wat in Tsje-
cho Slowakije, in Polen, in de
concentratiekampen en met de
joden gebeurde. We zullen dit
nooit kunnen bewijzen, maar we
zullen het jongste gericht af
wachten en dan zal blijken of
we geweten hebben of niet. Hij
zou hier niet gesproken hebben
als het alleen ging om materiële
nood, waar het hier omgaat is de
nood, die tot de eeuwigheid reikt.
Op de belangwekkende voor
dracht van Minister dr. H. Luka
schek komen we nader terug.
Paardenmarkt Utrecht
UTRECHT, 12 Ffebr. Op de
Utrechtse Paardenmarkt werden
heden aangevoerd 517 paarden
De prijzen varieerden voor: luxe
paarden van 850 tot 1050; werk
paarden van 650 tot 900; oude
paarden van 450 tot 675: paarden
boven drie jaar van 600 tot 800:
paarden béneden 3 jaar van 450
tot 650; veulens van 250 tot 375;
hitten van 400 tot 650. De handel
was redelijk.
Graanbeurs Rotterdam
ROTTERDAM. 12 Februari.
Binnenlandse granen (officieuze
notering per 100 kg franco Rot
terdam). Tarwe bij iets meer
kooplust goed'prijshoudend; pri
ma zonder vochtconditie f24
24.35; overige granen flauw; zo-
mergerst f3334.50; haver f30
32.50: rogge f3132.50; peul-'
vruchten: groene erwten f3544:
schokkers f40—48; bruine bonen
f50—54.
FEUILLETON
42
„O ja, ik vergat nog, u te zeg
gen dat mijn man Pelman heet
en directeur is van de Maat
schappij Holland. Als u wel eens
machinetekenen gedaan hebt,
zal hij u wel kunnen gebruiken."
De 'man schrok zichtbaar en
toen ze hem aankeek, scheen het
haar, of hij groter wfis gewor
den en de trekken van zijn ge
laat hard en wreed, inplaats van
afgemat en droevig.
„Bent u dan de vrouw van
en zijn het zijn kinderen, die zo
even hier waren?" vroeg hij
schuw en toch bijna ruw.
„Ja zeker. We zijn hier geko
men om met de kinderen het
mijnheer Pelman uit Rotterdam
Kerstfeest in Eelde te vieren,"
antwoordde Josine. die zijn ver
anderde houding alleen aan ver
bazing toeschreef.
..Zegt u dan tegen mijnheer
Pelman. als u hem om werk
voor me vraagt, dat Joseph Hes
sen eerst graag de reden zou
willen weten, waarom hij nu al
een half jaar lang van de ene
plaats naar de andere verjaagd
is. En vraag hem dan ook nog
de naam van de man, die in
werkelijkheid de maatschappij
bedrogen heeft. Daarna kan hii
me werk aanbieden!"
Met samengetrokken wenk
brauwen stond Josine voor zich
uit te staren om de bedoeling
van die woorden goed te begrij
pen, maar de kinderen die van
ongeduld uit de auto gekropen
en weer binnengekomen waren,
namen de man ieder bij een
hand en zeiden op grappig stel
lige toon: Heus. Joseph, wij zul
len er wel voor zorgen, dat
vader morgenochtend naar het
kindje komt kijken! We weten
heel zeker dat hij blij zal zijn,
als hij komen mag!"
Toen sloot de ruwe deur zich
achter hen en Josine voelde diep
in haar ziel, dat er nog méér
te vereffenen viel dan haar eigen
verongelijking.
Wild warrelden de gedachten
in Josine's hoofd rond gedurende
de korte rit naar de hoeve, waar
Jaap een brandende lantaarn bij
het inrijhek had gezet. Hoe ze
haar best ook deed, ze kon zich
niet voorstellen, wat er die
avond toch wel gebeurd moest
zijn en hoe dat alles met elkaar
iii verband stond. Eén ding was
zeker: de aanwezigheid van Hes
sen met zijn vrouw in die oude
schuur had ongetwijfeld haar
kinderen gered van een zekere
dood door uitputting en koude
en haar eigen schreden gericht
naar het doel, dat ze nu wilde
trachten te bereiken.
Haar angst, dat de afwezigheid
der kinderen grootvader en
grootmoeder geheel van streek
zou hebben gebracht verdween
ogenblikkelijk, toen ze hen bei
den voor de opengeschoven gor
dijnen in de gloed van het
haardvuur zag zitten. Groot
vader zat rustig in zijn stoel en
grootmoeder scheen te dutten,
zonder blijkbaar enig vermoeden
dat de beide bedjes leeg stonden,
voordat de kinderen zelf tussen
Josine en Haas naar binnen
stapten. Haas gedroeg zich zo
gewoontjes mogelijk en vertelde
met enkele woorden van hun op
onthoud en dat op een manier,
als gold het een dagelijks voor
komend ongevalletje, wel ver
velend. maar totaal onbeteke
nend. Hü had trouwens geen kans
om er veel van te zeggen, want
Tommie onderbrak hem met
luide stem door te vertellen:
„Het is heus waar.... van het
Kerstkindjeen precies, zoals
u het ons verteld hebt opa. Het
kindje is precies zo gekomen en
we hebben het in een schuur
gevonden en er was een stal
vlak naast met paarden en
koeien." Hij liep naar zijn groot
vader. die nog in zijn hoekje zat,
toe en klom op zijn gezonde
knie en vertelde het gehele ver
haal met kinderlijke opgetogen
heid.
Uiterst verbaasd en niet we
tend of ze het wel goed hoorde,
keek grootmoeder Josine vra
gend aan en deze knikte beves
tigend. doch voegde er meteen
bij: „We moesten hun nu maal
wat warme melk geven en hen
naar bed brengen dan zal ik de
rest wel vertellen."
„Maar.... de kerstboom,"
smeekte Tommie. „kunnen we
die nu niet heel eventjes aan
steken?"
„Vader is er immers nog niet,
Tommie? Zouden we niet beter
tot morgen wachten? Als ie op
staat is het heus nog donker
genoeg," zei grootmoeder. „Jaap
is hem gaan halen, want hij
kwam te laat voor de laatste
tram en of hij daar nog een rij
tuig zou kunnen krijgen, weten
we niet."
„Nu moest ik maar gaan", zei
Haas. die bii Betje in de keuken
een kop koffie was gaan drinken
en eerst nu binnenkwam.
„.Waarom blijf je niet hier?"
vroeg grootmoeder. „Je zult toch
zeker wel dood-op zijn na zo'n
tocht?"
„Ik ben van plan morgenoch
tend veel langer te blijven slapen
dan u," zei hij bedaard en omdat
grootmoeder bemerkte, dat Josine
haar uitnodiging niet ondersteun
de, liet ze het er maar bij.
,Ga nu alsjeblieft dadelijk naar
bed, anders hou je het niet uit.
drong hij nog even bij Josine
aan, voordat hij, zonder haar
zelfs de hand te drukken, de
gang inliep en zich naar het
kleine dorpslogement begaf in de
hoop. daar onderdak te vinden.
Toen de deur achter hem was
dichtgevallen, keerde Josine
terug in de kamer waar de oude
luidjes zaten te wachten, ieder
aan een kant van de haard. Ze
deden hun uiterste best de
nieuwsgierigheid te verbergen,
die in hen woelde.
„Och, was onze gast maar
hier," zei Josine en haar stem
klonk zo vermoeid, als miste ze
de kracht, die zijn aanwezigheid
haar geven zou.
..Het is anders erg goed. dat
je Karei niet alleen hebt laten
reizen." meende de grootmoeder
met trillende stem.
NOORD
ging „De
betaalkant
van zaken
optimistischer
gaat nog
tegenwoordig
enige tieijtalle
al 35 jaar
kunnen stei
Door het
handelsovere<
tenrijk kan
groenten
Met Duitsland
niet, wat
een eventuele
minimumprijs
heer Prins,
Centraal Bui
fing van de
reeds in de
gemaakt en
lingen nemen
afwijzende
Uit de ver^
voren gebracl
moest aanteki
heffing van de
De plaatsen
de koude-
geteeld, vallen
de gedachte
van de heer
niet juist was
heer Prins zou
heffing van de
zijn, maar liet
ais een waarsi
b.v. over enige
zijn door de
menwerking.
Medegedeeld
aardappelkisten
zijn' gekocht
mer en 16.000
f 1.07 per stuk
Blom.
De omzet ove:
1 tot 27 Januc
f312.648.—, tegei
hetzelfde tndval
jaar.
De totale omze
hollandse veiling
f 55,650.566.92
in 1949. De
komt in 1950
de tweede plaat
Langendijk volgt
Van de Ned
zendhandelaren
fruit was een
om op 29 Maa
daar op die da
van de Bond za
Aldus besloten.
Op verzoek v
missie zullen ee
het bestuur zitt
commissie tot
van de mogeli'
voorstel om oi
procentuele hefi
De heer Joh.
Rij kstuinbouw vi
hield voor de
serie over de in
proeven op
Geestmerambaeht
Deze uiteenzet!
de bestuursleden
interesse gevolgd
Bij het punt
stellen voor de
dering van het
werd er op aangei
regering een aan
zou geven op de
door de tuinders
eengebracht.
i ?>ri13.ses Elizabe
land is Maandag
7V ta i° Londeh
^0 heeft enige tijd
genoot de hertog
vertoefd, die thans
vloot dient en
bevindt.
rpT, Le Nederlandse
resdie op mossele
j-rienge naar Delfzijl
reddingsboot van
jef:. Het scheepje
..Karaton" van de K
gapore is de sehel<
waarde van 70.000 g
5®arbalen na verl
ter°rv? oge zeeën
r «een spoelden.
.De Russische
Tsjelief heeft de
cement tien
Mnftlsen ,ontdekt, zo
Moskous blad, dat in
naar een in 1825 te
schenen boekwerk
de zwaargewonde
«LVietminb in Indo
vangen genomen we
fe"dagmiddag uitgev
vaneen geIljk aanta
vangenen van de Fr
hiese troepen.
pl
(Wordt vervolgd)