Onze Katholieke Encyclopaedie
veilige vraagbaak in verwarde tijd
Een uiting van culturele eenheid
van de beide Nederlanden
Richtsnoer voor het leven
De Russen komen in Mora
Goede boeken in ieder gezin
Van I
Optimisi
Eerst wens, nu werkelijkheid
Zilveren
Onderricht over God
Het Katholieke
Jeugdboek
„DE LANTEERN"
Meesterlijke reportage over de mens
in het rode leger
De taak van het goede boek
S de paden der waarheid, die een stem van node heeft en J
I paus Pius xn j
De Hofboekerij
9
HIER
kunt U
intekenen
op de
Hofboeker
PACINA 6
ZATERDAG 24 FEBRUARI 1951
IN DEZE WEEK VAN HET BOEK, waarin het- ons vooral te doen is om onze lezers weer
eens nadrukkelijk te wijzen op de werken en geschriften van de Katholieke auteurs,
moge speciaal de nadruk gelegd worden op het meest belangrijke standaardwerk, dat
Nederland en Vlaanderen en trouwens de gehele Katholieke wereld, bezitten: de Katho
lieke Encyclopaedie, welke thans in tweede druk verschijnt bij de uitgeverij Joost van den
Vondel te Amsterdam. Uitgezonderd de grote Duitse Herder kan de Katholieke Encyclopaedie
de enige algemene encyclopaedie op Katholieke basis worden genoemd. Hierin liggen alle
argumenten voor de noodzaak van een Katholieke Encyclopaedie reeds besloten, argumenten,
ook voor de morele verplichting, die Katholieke instanties, zoals Universiteit, Middelbare Scho
len, leeszalen etc. en Katholieke intellectuelen bezitten, om deze encyclopaedie te kiezen,
zo zij eenmaal tot de aankoop van een dergelijk werk hebben besloten.
van andere figuren op letterkun
dig, staatkundig of sociaal ter
rein, die werken tot stand hebben
gebracht, die een blijvende histo
rische waarde bezitten. Het is
echter zeer goed mogelijk, dat
namen van andere personen, die
voor deze tijd actueel en van
betekenis zijn, en daarom in de
huidige encyclopaedieën niet ge
mist mogen worden, in die van
over honderd jaar niet meer zul
len voorkomen.
Zo heeft men wederom een
encyclopaedie tot stand gebracht,
die aan de eisen van deze tijd
voldoet, en in wetenschappelijk
opzicht een vergelijking met
andere soortgelijke encyclopae
dieën kan doorstaan. Redenen ge
noeg, om dankbaar gestemd te
zijn jegens hen, die in deze tijd
van grote financiële lasten de
totstandkoming van dit werk
hebben mogelijk gemaakt.
Geschiedenis
Deze keuze spruit geenszins voort uit de zo vaak bij Katholieken
veronderstelde mentaliteit van „hekjeszetterij". Toen op initiatief
van de bekende Vondelkenner, Dr. H. Moller en onder Hoofdredactie
van Prof. Ferd. Sassen, Dr. J. Sassen O.P. en Prof. Dr. G. C. H.
Gorris S.J. in 1932 de eerste K.E. begon te verschijnen, mocht zij
het besluitstuk der Katholieke intellectuele Emancipatie worden
genoemd. Dat wil zeggen, in het begin der dertiger jaren was de
intellectuele emancipatie voldoende voltrokken om de beide Katho
lieke Nederlanden in staat te stellen, door een eigen Katholiek
corps een encyclopaedie te doen samenstellen.
Alle menselijke kennis wordt
onderverdeeld in 40 rubrieken,
zoals aardrijkskunde, geschiede
nis, philosophie, theologie, tech
niek, kunst, medicijnen, biologie,
etc. voor eik waarvan een ru
brieksredacteur wordt aange
zocht. Deze veertig hoofdrubrie
ken worden in onderdelen ge
splitst, voor elk waarvan weer
medewerkers gevraagd worden.
De rubrieksredacteur ontvangt
van de Hoofdredactie een aantal
trefwoorden, die op zijn rubriek
betrekking hebben en die na lang
wikken en wegen en diepgaande
studie op hun encyelopaedische
waarde getoetst zijn. Zo ontstaat
een corps van ruim 700 gespecia
liseerde medewerkers, wier co-
pieën worden gecensureerd door
de Hoofdredactie, waarna die
achtereenvolgens terecht komen
bij de zetter, de illustrator, de
corrector, de drukker, de expedi
tie en uiteindelijk bij de boek
handelaren en het publiek, in
heel Nederland, in het Buiten
land, in de Missiegebieden, ja
overal ter aarde.
De Katholieke Nederlanders
konden toen voldoende acade
misch gevormden opbrengen,
wier naam een waarborg zou zijn
dat de behandeling der weten
schappelijke onderwerpen geheel
zou zijn doortrokken van de
Katholieke geest en die al het
menselijke kennen en kunnen
uiteindelijk op God zelf gericht
zouden houden. En door wie zou
den de specifiek Katholieke on
derwerpen beter behandeld kun
nen woyden dan door de geleer
den, wier kennis gericht wordt
door het Geloof en de Leer der
ene, ware Kerk?
Daartegenover staat, dat de
neutrale encyclopaedieën de spe
cifiek Katholieke begrippen en
zaken dikwijls niet in voldoende
mate geven aan Boeddha wordt
meer ruimte gegeven dan aan
Christus en dan zelfs nog fou
tief commentariëren, terwijl bo
vendien sommige algemeen we
tenschappelijke onderwerpen wor
den behandeld op een wijze, die
geenszins strookt met de Katho-
leike opvattingen, vooral die ten
aanzien van het ontstaan van het
leven en al hetgeen daarmee
samenhangt. Hiermede is tevens
een antwoord gegeven op de
vraag, die men in alle naïeviteit
zou kunnen stellen, of een Ka
tholiek geleerde dan soms een
betere beschrijving kan geven
van de verschrikkingen der
atoombom dan een niet-Katho-
lieke.
En dit alles klemt te meer, om
dat de encyclopaedie in hoofd
zaak wordt geconsulteerd door de
niet gespecialiseerde intellectueel,
de middelbaar scholier, wiens
karakter nog gevormd moet wor
den, de meer ontwikkelde arbei
der, bij wie echter niet altijd ge
noeg onderscheidingsvermogen
verondersteld kan worden, die
allen blindelings vertrouwen stel
len in wat hun encyclopaedie hun
leert. Zij, die wel in een bepaal
de tak van wetenschap zijn ge
specialiseerd, hebben hun vak
litteratuur en hebben daarom
trent een encyclopaedie niet van
node, terwijl zij wat andere on
derwerpen aangaat gelijkgescha
keld kunnen worden met de zo
juist genoemde niet gespeciali
seerde intellectueel.
De tot standkoming
der 2e uitgave.
De initiatiefnemer, de uitgeverij
Joost van den Vondel, zocht daar
toe een hoofdredactie, thans be
staande uit Prof. Dr. P. v. d.
Meer O.P., Prof. Dr. F. Baur en
P. Fr. L. Engelbregt O.F.M.
Trefwoorden
Het samenstellen der trefwoor
denlijst, welke de „ruggegraat
der encyclopaedie" wordt ge
noemd, en waarbij ook de ru
brieksredacteuren en ondermede
werkers zijn ingeschakeld, is het
eerste werk, dat lange tijd duurt.
Men startte op 1 Januari 1948 en
het eerste gedeelte verscheen op
15 Mei 1949, een tijdsduur van
anderhalf jaar dus, waarvan het
grootste gedeelte werd besteed
aan dë samenstelling der tref
woordenlijst. Verouderde begrip
pen moeten worden geschrapt,
nieuwe toegevoegd. Hierin schuilt
ook de hoofdzaak van het ver
schijnen van de tweede uitgave.
Behalve het feit, dat de eerste
uitgave totaal was uitverkocht,
was deze op vele punten ver
ouderd. Door de oorlog heeft de
techniek een hoge vlucht geno
men, zodat alleen in dit opzicht
aanvullingen en verbeteringen
noodzakelijk waren. De atoom
bom bijvoorbeeld, radar, penici-
line etc. zijn thans alom bekende
begrippen, benamingen van het
geen voor de oorlog nog voor
onmogelijk werd gehouden. Ook
in politiek en staa'kundig opzicht
is het aanschijn der aarde sterk
veranderd.
De beste encyclopaedie
Daarbij dient men zich ook te
bezinnen op de stabiliteit en
actualiteit der trefwoorden. Om
dit met een voorbeeld te illustre
ren: de naam van de Prins der
Dichters, Joost van den Vondel,
zal voor alle nog komende ency
clopaedieën gelden, zomede die
riet oude stadhuis van Amsterdam uit 1452 met latere L
voegingen met de open hal voor de rechtspraak en de speel-
toren. Ets van Claes Jansz. Visscher.
(Kath. Encyclopaedie).
Reeds van de grijze Oudheid
af bestaan encyclopaedieën, want
in de vroegste tijden werd reeds
de behoefte gevoeld, de weten
schap in een verzamelwerk te
synthetiseren. De term „encyclo
paedie" is afgeleid van de Griekse
woorden „en kukloi", d.i. in een
kring zich bewegende, en „pai-
deia", opleiding, een opleiding dus
in de normale kennis, de vaste
onderwijsvakken omvattende, een
benaming, welke teruggaat naar
de tijd van de Sophisten, de
Griekse alweters, „leraren der
wijsheid" omstreeks 450 voor
Christus, die, toen in Grieken
land de vraag ging rijzen naar
formeel hoger onderwijs in let
terkunde, welsprekendheid, na
tuurwetenschapen, philosophie,
en staatsbeleid georganiseerde
hogescholen bestonden toen nog
niet de steden afreisden, om
voor handen vol geld, onderwijs
te geven aan die het betalen kon
den.
Afgeronde erudiHe
In vroeger eeuwen was de
encyclopaedie dus het totaal van
het telkens in een bepaalde tijd
verwezenlijkt weten, de univer
sele wetenschap omvattende, als
een orgaan voor de gespeciali
seerde wetenschap in tegenstel
ling met die in onze dagen. Voor
aleer te worden wat zij thans is,
was de encyclopaedie het over
zicht van de „seven vrije con-
sten" ten behoeve van de school,
de erfenis van de „afgeronde
eruditie" der Grieken. Wat er
tussen de zevende en vijftiende
eeuw tot stand is gekomen, blijft
compilatie van de antieke ency
elopaedische wetenschap. Tot diep
in de negentiende eeuw leverden
onze West-Europese universitei
ten het „afgeronde" universele
weten aan volgende geslachten
over.
Dit had de verdienste dat het
idee zelf van een encyelopaedi
sche wetenschap aan de nieuwere
tijd is overgegaan, zij het dan
ook, dat de encyclopaedieën
slechts door de geleerden konden
worden gelezen (in tegenstelling
dus tot de huidige). Langzamer
hand werd de wetenschap bin
nen het bereik gebracht van de
niet-geleerde en voor zijn groter
gemak leverde men hem die „ge
kleinsde" geleerdheid op rijm.
Middeleeuwen)
Dan kwam de tijd (einde ze
ventiende eeuw) van twijfel aan
de overgeleverde wetenschap en
afrekenen ook met het Christen
dom als geopenbaarde Godsdienst,
waarbij de encyclopaedie een ge
ducht strijdmiddel werd in dienst
van de moderne oppositiedrang.
In de achttiende eeuw heeft de
encyclopaedie haar moderne vor
men uitgebouwd in hoofdzaak de
systematische en alphabetische
vorm. Naar de namen te oordelen
kreeg in die eeuw de encyclopae
die de vorm ener aangename ver
breiding der eruditie onder de
betere standen die de encyclo
paedie zelf ver bracht van de
oorspronkelijke vorm: heldere en
beknopte samenvatting van het
gekende wetenswaardige in lexi
cale, alphabetische ordening. Van
dat standpunt zijn de meeste be
kende achttiende en negentiende
eeuwse encyclopaedieën uitge
gaan, waarbij de Franse Jesuiten
stelling hebben genomen tegen de
moderne tnisvattingen en dwaal
philosophieën: alle wetenschap
dient bepaald door de (katho
lieke) godsdienst. Nu zijn er drie
houdingen welke een encyclo
paedie kan kiezen tegenover de
zelfde wetenschappelijke gege
vens: de neutrale, de strijdend
anti-godsdienstige en de bewust
KatholiekeEn hiermede be
landen wij op de inleiding van
ons artikel....
In de zefferij
Tenslotte nog een enkel woord
over het zetten der encyclopaedie,
waaraan de grootste, ja bijna
angstvallige zorg wordt besteed.
De teksten worden gezet op mo
notype-machines, d.w.z. in losse
letters, hetgeen op de vaste re
gels, met de letters aan elkaar
dus. zoals die op de inter- en
linotype-machines gegoten wor
den, voordelen biedt met betrek
king tot opmaak, het invoegen
van cliché's, andere lettercorpsen
etc., en tot correctie, waarbij niet
gehele regels behoeven te wor
den over-gezet
De monotype geeft een volko
men egale druk, daar geen enkel
stofje de kans krijgt onder of
tussen de losse letters terecht te
komen. Zo is de K.E. ook een
standaardwerk van boekdruk
kunst.
Speciale aandacht wordt even
eens geschonken aan het plaat
werk, de tekeningen die in de
tweede druk aanmerkelijke ver
beteringen in keuze zowel
als in uitvoering hebben on
dergaan. En wanneer men de
tweede druk in zijn geheel in de
boekenkast heeft staan en de
Ionische zuilen op de ruggen der
delen zich aaneenrijen tot een
klassieke kolonnade, weet men
zich de gelukkige bezitter van
een omvangrijk en monumentaal
werk, dat per slot van rekening
een kostbaar erfdeel der klassieke
beschaving mag worden genoemd.
Maar in vele gevallen, zij het
dan in andere zin, te kostbaar
dan dat het tot ieders presoonlijk
bezit gemaakt kan worden.
Maar dat is weer een heel ander
chapitreG. P.
Waar echter ook het boek een
belangrijke plaats inneemt in de
vorming van de jonge mens, is
het goed enkele woorden te wij
den aan de Katholieke Jeugd
lectuur ter informatie van de
Ouders. Sinds 1925, toen men
in Katholieke kringen behoefte
ging gevoelen aan jeugdlectuur
met positief Katholieke inslag,
heeft zich, op initiatief van de
Fraters van het R.K. Jongens
weeshuis te Tilburg met als pro
motor Frater Ludvoinus, een
Keurraad voor Kath. Jeugdlec
tuur gevormd, die met mede
werking van enkele Katholieke
Uitgeverijen van toen af doel
bewust positief Katholieke
lectuur voor de jeugd van 6 t/m
18 jaar ging verspreiden.
De manuscripten werden en
worden thans nog, door de
Keurraad gecensureerd, die elk
jaar een lijst van de door haar
goedgekeurde jeugdboeken uit
geeft, welke de Ouders niet
moeten verzuimen te raadplegen.
Soms is de censuur van de
Keurraad in vroeger jaren al te
preuts genoemd en niet altijd
ten onrechte. Waar noodzakelijk
heeft de keurraad in dit opzicht
haar gedragslijn gewijzigd. Van
daar dat het vaak zeer moeilijk
en soms onmogelijk is geweest,
alle uitgaven ook geplaatst te
krijgen, omdat vele Katholieken
zich er doodeenvoudig niet voor
interesseerden.
Buiten hetgeen de Ouders zelf
voor hun kinderen geschikt
achten, waarbij bepaalde
normen niet uit het oog mogen
worden verloren kunnen zij
veilig deze keuzelijst Jeugdlec
tuur raadplegen, waarin alleen
opgenomen zijn de boeken die
het best voldoen aan de eisen,
waaraan een degelijk boek voor
onze Katholieke jeugd moet be
antwoorden.
Parallel aan de bedoelingen
die de Hofboekerij heeft, waar
over elders op deze pagina is
geschreven, heeft de K.A.B. in
het voorjaar van 1950 een eigen
uitgeverij gesticht om het goede
boek te brengen in ieder huis
gezin, „ongeacht een ruime of
een smalle beurs". Wanneer men
zich als lid van „De Lanteern"
opgeeft, kan men voor drie en
twintig centen per week na ver
loop van jaren in het bezit ko
men van een eigen bibliotheek
van waardevolle boeken. Hier
mede heeft de K.A.B. een daad
gesteld, waardoor wederom een
van de punten van haar urgentie
program is verwezenlijkt: de cul-
Apocalypse. De vier Apocalyptische ruiters. Houtsnede van
Alhrecht Dürer (1498).
(Kath. Encyclopaedie).
ff
Hoe z ij n de Russen? Niet het
regiem, niet de dictatuur van de
partijmachine en de geheide pro
paganda ener ideologie, maar de
mensen zelf, b.v. zoals zij, een
dwarsdoorsnee van een geheel
volk, als soldaten in legers op
marcheren?
Een antwoord geeft het hier
besproken boek van de Poolse
emigrante Alexandra Orme, dat,
na ook in Engeland, Amerika,
Zwitserland en Italië te zijn ver
schenen, ten onzent bij het Ne
derlands Boekhuis te Tilburg toe
is aan de tweede druk in een
voortreffelijke vertaling van
Frans van Oldenburg Ermke.
In dit dagboek van de bezet
ting door het Rode Leger van het
Hongaarse dorpje Mora, dat men
zich moet denken in de buurt van
Boedapest, zijn de feiten vermeld
die zich tussen 22 Dec. 1944 en
23 Maart 1945 afspeelden op het
landgoed van de aristocratische
figuur, die hier als „de Zwijger"
raak is gekarakteriseerd, met die
milde humor ook, die het lezen
van dit boek tot een verkwikkend
genoegen maakt.
„De Russen komen in Mora" is
als het scenario van een grillige
en hoogst zonderlinge film. Een
voortdurende, ordeloze stroom
van Russische soldaten stort zich
uit over landgoed en dorp, waar
van de bewoners, tegen de stroom
oproeiend of er door meegesleurd,
al dan niet vrijwillig (een dorps-
commune van boeren is al snel
gevormd en het duurt niet lang
eer „de Zwijger" als „fascist" is
aangegeven) zo goed en zo kwaad
mogelijk het voeren van een
eigen bestaan uit de chaos trach
ten te redden. Ook al moet men
van een leger in opmars in front
gebied nooit een maximum aan
geordende toestanden verwach
ten: de rode sprinkhanenplaag
die over Mora trekt slaat op
bizarre manier alle records waar
van men ooit vernam. Het boek
zou zo overtuigend niet zijn, in
dien het gruwelverhalen bevatte
van terreur, roof en moord. Het
poogt veeleer een zo objectief
mogelijk beeld te geven van de
Russische mens zoals hij zich aan
de schrijfster heeft voorgedaan.
„Bijna ieder van hen beschrijft
een gehele kringloop van men-
haar leden en hun gezinnen. hen daartoe te brengen, dat zij erover gaan nadenken. De
Iedere week komt een agent de - - - -
wekelijkse bijdrage ophalen. Na
drie maanden sparen ontvangt
men een boek in huis. Men ver
bindt zich echter voor een heel
jaar telkens te sparen. Hiervoor
krijgt men een viertal mooie boe
ken, die voor niet-leden bijna het
dubbele kosten.
Het is de taak van het goede boek om de lezers een dieper
uiugrcuu jc> vex wez.taiiij.tvi,. ue cux- i a
turele behoeftebevrediging van g inzicht en 6©n beter begrip van de dingen bi] te brengen en
hen daartoe te brengen, dat zij erover gaan nadenken. De
l terugkeer van de wereld naar God moet geschieden langs
de machtigste stem, welke het grote publiek bereikt, is j
i heden ten dage nog steeds die van het boek ende Pers."
ER IS IN VIJF JAAR TIJD heel wat veranderd in de boeken
wereld. In de eerste jaren na de oorlog vonden de producten
van de uitgevers grif hun weg naar het publiek, dat enkele jaren
vrijwel geheel verstoken was geweest van behoorlijke lectuur.
Maar naarmate de tijden veranderden, werd dat anders. En het
is nu in vele gezinnen eigenlijk zó, dat het boek op de laatste
plaats komt.
Verschillende groepen van uit
gevers hebben daarom de handen
ineen geslagen en brengen geza
menlijk series in de handel, die
aanmerkelijk goedkoper zijn dan
de boeken, die door een enkele
uitgever in de handel kunnen
worden gebracht.
Zo heeft men b.v. de Atlas
reeks, waarvan de afzonderlijke
delen nog geen twee gulden kos
ten, de Salamander-reeks, met
boeken van f 2.50 en de Nimmer
Dralend reeks, waarvan de wer
ken voor de zelfde prijs verkrijg
baar zijn. Voor de katholieke le
zer was er echter nog niets van
dien aard.
De Hofboekerij.
Teneinde in de behoefte aan
goede en goedkope lectuur te
voorzien, hebben een viertal uit
gevers, De Toorts te Heemstede,
Paul Brand in Bussum, Het Spec
trum te Utrecht en H. Nelissen te
Bilthoven, de handen ineen ge
slagen en met medewerking van
het Centrum der Nederlandse
Katholieke Vrouwenbeweging de
Hofboekerij opgericht.
Deze Hofboekerij, waarin ieder
uitgever een deel van zijn wer
ken inbrengt, stelt zich ten doel,
een serie boeken te brengen die
zo gevarieerd is, dat ieder lid van
de gezinnen, voor wie deze boe
kerij bestemd is, daar iets van
zijn gading bij kan vinden.
Gezinsbibliotheek
De vorming van een gezins
bibliotheek is nu begonnen. De
boeken van de Hofboekerij, zeven
in totaal, zijn zó gekozen, dat
men kan spreken van een ge
zinsbibliotheek. De volwassenen
krijgen in „De Sterke Vrouw" en
„De Gekke Dokter", die door hun
geaardheid een zekere rijpheid
veronderstellen, een goede, boei
ende roman in handen.
Jongeren zullen in „Michaël",
van de hand van Owen Francis
Dudley, de schrijver van de
„IJzeren Monnik", een goede, op
bouwende liefdesroman vinden.
Dit boek is reeds verschenen en
heeft een goed onthaal gevonden.
Dat was trouwens ook het geval
met „De Omnibus naar het ge
luk", en gelukkige keuze verhalen
van onze beste vertellers, waar
van het gehele gezin kan genie
ten.
Zo juist, vrijwel gelijk met de
Boekenweek, verscheen „Gejaagd
in de nacht", een boeiende roman
voor volwassenen, die van span
nende lectuur houden.
Voor het hele gezin is ook het
rijk geïllustreerde sprookjesboek
over het wonderland der muziek
„Zwerftochten door het Rijk der
Muziek" van Helène Nolthenius,
een boek, dat jong en oud weg
wijs maakt in de wereld van
componisten, instrumenten en
muziek. En tenslotte zullen vader
en zoon smullen van de boeien
de reportages van Hofwijk, ge
bundeld in „Het Schroefje en Ik".
De Katholieke uitgevers hebben
niet stil gezeten! Daar is deze
Hofboekerij wel een bewijs van.
Men mag dan oók niet anders
verwachten, dan dat Katholiek
Nederland de haar toegestoken
hand zal aanvatten. Want waar
in andere kringen ruim 200.000
intekeningen op series als de No-
belreeks, de Juwelen-serie en de
Spieghel-serie zijn binnengeko
men, moet een dergelijke reeks,
als de Hofboekerij biedt, onder
ons katholieke volksdeel een min
stens zo grote belangstelling kun
nen opbrengen.
Ij. S.
selijke mogendheden: van ver
scheurend dier tot heilige. Zoals
men ieder attribuut zou behoe
ven om het absolute uit te druk
ken, zo zou men, om de Russen
te beschrijven, ieder bekend
werkwoord moeten gebruiken. Ik
hou' van hen; ik hou' niet van
hen; ik ben dol op hen; ik haat
hen; ze ontroeren me; ze maken
me bang; ik bewonder hen; ik
walg van hen...."
Dit citaat vindt men aan onge
veer het slot van het boek: het
vat de reacties samen waartoe
de confrontatie met zovele Rus
sen van zozeer verschillend type
de schrijfster heeft gebracht. Zij
vormen een bijzonder boeiend ge
heel. Het boek geeft een pakkend
beeld van de Russische leger-
organisatie: het vechten in kleine
benden, die geheel op eigen be
nen staan, geen relatie houden
met andere legeronderdelen, zich
zelf voorzien van onderdak en
leeftocht zodat geen man groter
persoonlijke uitrusting behoeft
dan zijn machinepistool en een
lepel, in de schacht van zijn laars
gestoken. Het tekent karakteris
tieke eigenschappen van de Rus
sische mens zoals ze zich „te
velde' voordoen: een grote per
soonlijke luiheid van iedere man
afzonderlijk, die alles zoveel mo
gelijk voor zich laat doen; de
wodka, die in staat is offensieven
tegen te houden totdat iedereen
zijn roes heeft uitgeslapen; de
grenzeloze verveling van alle
mannen die tenslotte geen groter
plezier kennen dan praten,
over hun eigen levensgeschiede
nis en die van de wederpartij,
waarbij hun fantasie geen gren
zen kent. „Heel Rusland moet
wel zonder arbeiders en landbou
wers zijn", zo constateert Alexan
dra Orme, „want de soldaten die
ik ontmoette waren allemaal be
drijfsleiders, grote toneelspelers
of zangers uit Leningrad, Odessa,
Kiev".
De Russische soldaat is een
paradoxale verschijning.
Hij zou een schrikwekkend en
gevaarlijk creatuur moeten" zijn.
Want hjj heeft geen discipline en
geen godsdienst als tegenwicht,
en van kindsbeen af is hem inge
pompt dat Europa bewoond wordt
door bloedzuigers die hij behoort
te vernietigen. Maar als je hem
nader leert kennen, ga dan met
hem om als hij niet dronken is,
eet met hem uit één bord, rook
samen jouw of zijn laatste siga
ret, dan zul je gewaar worden
dat nergens ter wereld zoveel
goede mensen zijn als in Rus
land".
Zoveel goede mensenHet
boek bevat een prachtige blad
zijde, die een oudere Russische
adjudant-onderofficier beschrijft
terwijl hij de H. Mis bijwoont:
„zijn gezicht verrukt, als in ver
voering, terwijl de lege gezichten
van de Hongaarse boeren slechts
plichtmatige verveling schenen
uit te drukken. De Rus had de
bezielde, ontstegen uitdrukking
van de Middeleeuwse mens. Wat
voor grenzeloze reserves aan ge
loof en godsdienstigheid leven er
in dit volk?"
De Russen in Mora: zij blijken,
bjj alle anecdotische schildering
van hun hebbelijkheden en primi
tiviteit (de grenzeloze manie om
alles wat in hun handen valt te
demonteren: auto's, fototoestellen,
klokken; de oude piepende boe
renkar met het door een officier
bestelde bad dat hem na een
maand aan het front wordt be
zorgd en die maar rond blijft
rijden omdat die officier nu on
vindbaar is en telkens weer op
duikt temidden van oprukkenae
tanks, uitgebrande huizen, gedode
paarden) ook in dit boek tenslotte
de veelsoortige vertegenwoordi
gers van het mysterie van hun
volk, dat wellicht en ondanks
alles, tóch geroepen blijft tot een
boodschap aan de wereld, waar
van nu nog slechts de Voorzienig
heid de precieze inhoud kent.
Ingang Maandag 26
gewijzigd. Wij laten
ALKMAAR
HEERHUGOWAARD
OBDAM
HOORN
ALKMAAR
HEERHUGOWAARD
OBDAM
HOORN
HOORN
OBDAM
HEERHUGOWAARD
ALKMAAR
HOORN
OBDAM
HEERHUGOWAARD
ALKMAAR
Houders van wee
tot nu toe gebruik
ken van de bus die
Hoorn vertrok, mo
bruik maken van de
6.28.
Alleen op werkdag
volgende bussen:
ALKMAAR Gi
„De Duinstreek" (T
Nieuwendijk ie Ber
ningswoord het afg
zen lieten niets te
even de verlaging
schap over uit, dat
ontwassen schijnt
afgevaardigden va
heette hij van hart»
Er werd medede!
van data en tijd de
ringen. Die zijn Di
Maart te Castrïcum
verweide aan de Ru
8.30 uur, te Schoorl
terrein om 11 uur en
op de Kaasmarkt i
Centrale keuring te
Vrijdag 20 April in
hout.
Leden, die hun
willen veranderen v
naar 3 of 2 weekse,
nog tot 1 Maart opg
controleur. Per bedr
kost de 3 weekse cc
extra, de 2 weekse f
Voor leden die 2
melkcontröle toepas
nemen van extra mi
boden. Bij 4 weekse
men verplicht een e:
te nemen van de kot
ben gekalfd, ui terlij 1
na de vorige monst
van de koeien die ka
drie weken voorafga
volgende monsternan
extra monster worde
Het is niet toegest:
een veehouder de rr
op de dag van proefn
weggezonden. Slechts
zonderlij ke gevallen,
deling van de contr
van een vastgesteldi
king worden afgew
neer een monsterr
weggestuurd worder
koeien de melklijste
lopende jaar niet erk
De secretaris-pen
de heer v. d. Oord,
een financieel overzi
afgelopen jaar. In v
het feit, dat de vei
jaar haar 25 jarig jul
wierp hij een korte
de afgelopen jaren,
vereniging groeide
van J20 tot 112. Bove
de vereniging Zuid i
vereniging Zuid is o
beste verstandhoudi
oude vereniging afge
saldo '49 bedroeg
saldo '50 bedraagt f!
mens de kascommissi
heer v. d. Woude de
orde. De penningmt
décharge verleend.
De heer N. Kaag
clamatie herkozen al
In de financiële com
in de vacature v. d.
heer J. Kroon benoe
gevaardigden naar dt
gadering op 28 F
Hoorn te houden,
noemd de heren v. d,
van Assem.
Fokveedag bii
jubileum
Hoewel het bestuu
ning was dat het zil
leum van de verenig
gevierd kon worder
fokveedag, had het t<
ten en moeiliikhed
opgezier en had het
besloten de vergader
stellen, het jubileum
vieren met een feest
Er gingen in de
stemmen op voor en
houden van een fok
Titels: Michat
de Nacht
Zwerftochten