Mislukte" seminarist werd vele omwegen lekebroeder na kans Paasdagen - bollendagen Hoe de Paasdatum te berekenen? Poasklanken in de aether 'T HEILIG BRUURKE VAN MEGEN a ng Zeaen t Orbi" Opgegroeid langs de oude straten van Alkmaar en Hoorn Achter de blonde duinen zit goud in de grond ZATERDAG 24 MAART 1951 PAGINA 11 begrippen en niet van horen ■at door velen t huwen „buiten en dus het laten „huwelijkse voor- raard is dit in een et volledig op te /olstaan dan ook langrijke punten In de eerste plaats laad bereiken, dat hetwelk man of bij hun huwelijk het vermogen, het huwelijk, b.v. erfstelling „op- n degenen, die dit iracht. Dit vermo- liet vermengd met :re partij, zoals bij ip van goederen is. Ook omtrent chikkingsrecht ten i der partijen kan :n van huwelijkse rekening worden Itje voor de dorst. an een en ander ien b.v. alleen de t en het zou hem dat een faillisse- eljjk is, de schuld- rhaal kunnen vin- togen van de man. dan steeds voor taar eigen vermo- en later de man mor de oprichting zaak of met haar staan voor een Vanzelfsprekend belangrijke reden en van huwelijkse [et vermogen van een appeltje voor teraard elke ge- luiten, doch men tzondering maken vruchten en in- >k van winst en orm, naast uitslui- emeenschap, zeer cozen. Daarnaast bepaald worden, lt haar inkomsten eel bijdraagt in de de opvoeding der hebben hiermede logelijk het voor gebied van huwe- den vermeld. Al- e acte van huwe- den moet beslist ris worden opge- nige tijd voor de luwelijk. Wie dit rouwt automatisch van goederen, een we nooit meer n maken of kun- frbi et Orbi". die het Hoogfeest van gelovigen over de ;al geven, zal door worden nitgezon- 25.55 en 19.81 M. ie begint om 11.50 middengolf door ider worden over- DIE DE HEER GE- ALLELUIA AR BLIj OM ZIJN UCEN, ALLELUIA het Paas-Officie dat anders en Nu kan het zijn eerder aan bod eieren voor die worden versleten, ïaar even warmer de meerkoet, de aterhoentje met een zes tot tien De Fazant doet maar de patrijs kroon te spannen vijftien en meer ster en visdiefje die zowel in de de weilanden in ook niet lang achten. weken, en dan eer gesloten. Dan ons geluk in de zameling, die de heeft gestrooid, maar ftns dienen het doodgewone, rsmaden kippenei. Bruurke in zijn jonge jaren Vrijdagmorgen 22 December 1950 overleed in het oude Minder broederklooster te Megen broeder Everardus Witte. Tweede Kerstdag werd hij ten grave gedragen o* Ier opmerkelijk-grote belangstelling van Megen en omgeving. Wat was er met deze eenvoudige lekebroeder, dat de hoogeerw.- pater Provinciaal in eigen persoon zijn uitvaart en begrafenis kwam doen? In dit artikel zullen wij u in grote trekken daar iets van vertellen, het eindoordeel daarover natuurlijk aan de de Kerk latend. Geboren te Hoorn in Noord- Holland 25 Juli 1868 en ten doop gehouden in de voormalige Min derbroedersstatie „de dry Tulpen" aan het Achterom, groeide de kleine Jan Witte in een huise lijke sfeer van voorname eenvoud, van godsvrucht en goedheid op tot een zachte, lieve kleuter, een vriendelijk manneke met prachtig krulhaar en een paar mooie le vendige ogen. „Och" zeiden moeders, die hem naar de mode van die tijd gekleed in knierokje, naar de bewaarschool zagen ko men „van wie is dat 'n kind". De Zuster bidt Voor dét kind, gedurende meer dere uren van de dag aan haar zorgen toevertrouwd, bad de Zuster van de bewaarschool iedere dag, dat God het de genade van het priesterschap mocht «ïfTl pn Ir pri Ten dele achtte zij haar gebed reeds verhoord, toen „haar" kleine Jan eenmaal overgegaan naar de grote school bij de Zusters misdienaar werd en haar dagelijks meer stichtte door zijn houding en zijn devotie aan het altaar. Het hinderde haar alleen, dat deze „lieve jongen" buiten de kapel soms wat erg kort-aange- bnnden kon zijn: hij liét zich nooit een lofprijzend woord noch een toespeling van haar op zijn toekomst welgevallen. Hii wist naarmate hij groter werd pre cies wat hij wilde, deze knaap, en dat zou "hij met vader en moeder wel uitmaken. Daar had de Zuster niets mee nodig Vriendschap Vader, die zeepzieder en kuiper was van beroep, "erhuisde in 1878 met zijn gezin naar Alkmaar om er deelgenoot te worden in de bierbrouwerijen van zijn broer. Hij vestigde z; m de voormalige pastorie der Minderbroeders naast de kerk van St. Laurentius aan het Verdronkenoord. Moest Jan er een voorbestemming in zien in een voormalige Minderbroe- derskerk te zijn gedoopt en thans té wonen in een oude pastorie van de paters? Wat weet een jon gen van een jaar of twaalf van voorbestemming! Hij heeft op school een vertrouwde vriend: Evert Rijkenberg, die priester w". worden, evenals hijzelf. Zij pra ten daar samen veel over en be reiden er zich alvast zo'n beetje op voor door in hun gezelschap nooit een onvertogen woord van schoolmakkers te dulden. V het overige zijn het een paar heerlijke rakkers, die bij tijd ->r. wijle het hele huis aan het Ver dronkenoord in rep en roer kun- ner zetten Seminarist Samen met zijn vriend Evert vertrok Jan Witte 1881 naar het Seminarie Hageveld, beiden in lange broek. Dat hoorde zo. Een maal priester geworden, konden zij immers nog lang genoeg in kuitbroek rondlopen! Maar jon gen, wat moest je daar een hoop voor leren om priester te worden! En met Jan Witte zTi studie wilde het maar slecht vlotten. Of wilde hij beslist pater wor den? Mei 1883 verhuisde hij van Hageveld naar het college der Minderbroeders te Venrav, doch m '85 gaf hij het op. „Priester worden" zei hij „is te hoog voor mij. Ik ben het niet waar dig" Bakkersknecht Na zijn „mislukte" priesterstu die wilde Jan Witte kunstschilder worden. Hij bezat een aangeboren vaardigheid in het hanteren van penseel en tekenstift. Fantaseren kon hij ook, want hij stelde zich maar meteen voor eenmaal opgeleid te kunnen schilderen als.ja, als Rembrandt, Waar om niet! Hoe hoger je mikt, hoe meer je bereikt. Vader bekeek het wat nuchterder. „Als je er een vak bij leert", zei hij, „is het my goed, Van de kunst alleen, is maar armoede lijden. Voor mijn part wordt je er bakker bij...." Jan Witte werd bakker, wat de eerste tijd vooral hierin bestond, dat hij met de broodmand langs de huizen moest gaan om te ho ren, of ze hier en daar wat nodig hadden. En meestal was het dan: „We hebben eigenlijk niets nodig, bakkertje, maar omdat jij het bent, zullen we iets nemen. Je bent altijd zo beleefd en zo vrien delijk...." Portretschilder Zijn begaafde jongen want dat was hij iedere dag aan de overkant van het Verdronkenoord langs de huizen te zien leuren, verdroot vader Witte weldra meer dan hij tegenover zijn zoon deed blijken. Op aandringen van de pastoor der parochie maakte, hij er een eind aan en deed zijn zoon in de leer bij zekere heer Kla- zener, toentertijd in Alkmaar een bekend portret- en kerkschilder. Onder diens leiding maakte Jan Witte snelle vorderingen. Met on verdroten ijver legde hij er zich op toe de geheime" v„n het „vak" onder de knie te krijgen, raakte op die manier zijn ietwat angst vallige schuchterheid kwijt en ging van tiid tot tijd met de trek schuit naar Amsterdam om in het Rijksmuseum vooral het coloriet en de lichtval van Rembrandt te bestuderen, welke hem bizonder boeiden. Wegens broederdienst vrijgesteld van militare dienst plicht, kon hi.i zich geheel en al wijden aan de schoonheid van lijn en kleur, welke hij ook in de natuur zozeer bewonderde. Hij bleek in menig opzicht een be- gaarde joneman te zijn: hij was een meester in het schoonrijden op de schaats, maar ook teza men met zijn leraar een vaar dig arrangeur van kunstzinnige uitvoeringen in de stadsgehoor zaal. Met vertrouwen kon hij de toekomst tegemoet zien. Toch had hij andere plannen, die hij reeds met kapelaan Mohr uitvoerig had besproken. Deze nam hem een keer mee naar de Benedictijner- abdij van Maredsous in België. Onvoldaan kwam Jan Witte van deze reis terug en ging zich aan geven bij de Minderbroeders om er als lekebroeder in te treden. Midden in zijn werk aan een groot familieportret kreeg hij be richt, dat hij zijn intrede kon doen in het klooster Alverna te Wychen. Begin November 1891 zegde hij zijn kunstenaarsloop baan vaarwel om lekebroeder te worden, hij was toen 23 jaar oud. Bij zijn kleding als broeder nam Jan "Witte de naam aan van zijn vroegere schoolvriend: Everardus. Dit werd in de dagelijkse omgang Evert. Maar zo noemden hem met verloop van tijd alleen nog zijn medebroeders. Mensen van buiten het klooster kenden hem niet anders als „de heilige broe der" en eenmaal portier ge worden in Megen, waar hij met een korte onderbreking vijftig jaar heeft gewoond als „het heilig bruurke Ja, heus een heilige! Direct na zijn kleding werd broeder Evert aan het werk gezet om deuren en raamkozijnen te verven, ruiten in te zetten en wat dies meer zij. Inplaats van het penseel mocht hij voortaan de verfkwast hanteren. Weg schoon heidsidealen en Rembrandteske dromen! Doch wat zou dat! Hij was niet in het klooster gekomen om zijn eigen wil te doen, hij was er gekomen omeen „heilige" te worden. Ja heus, een heilige! Wie voor iets anders in het kloos ter komt, is stapelgek. Met veel goede moed, een ge zond verstand en een „eatechis mus der volmaaktheid" had broe der Evert zijn intrede gedaan. Naarstig bestudeerde hij in zijn vrije tijd de catechismus spelde en schreef haar uit om ze geheel in zich op te nemen en ziin kloos terleven ernaar in te richten. In de toepassing van hetgeen hij bestudeerde was hij onverbidde lijk. Sterk van gestel, kon hij veel van zichzelf vergen. Honger, koude en verdere ongemakken van het kloosterleven verduurde hij, zonder daarbij ooit zijn gelijk moedigheid en zijn vriendelijke voorkomendheid te verliezen. Van meet af aan was hij een aan trekkelijke „heilige" „Wees kunstenaar van uw ziel". Zonder een man te zijn van ge bed, zou broeder Evert nooit een „heilige" kunnen worden in de ware zin van het woord. Gebed maakt nederig en nederigheid is tenslotte het enige fundament, waarop een leven van waarach tige christelijke volmaaktheid kan worden opgebouwd. Van nature was broeder Evert gevoelig voor een waarderend woord, van na ture ook kort-aangebonden. Met het een en het ander werd in het klooster weinig rekening gehou den: hij moest de anderen maar nemen zoals ze waren! Zodoende kreeg hij, fijn-opgevoed als hij was, ruimschoots gelegenheid zich zelve klein te maken, gering te achten, in één woord: zich te vernederen en zich tegen zichzelf en ons aller vijand te weren door een voortdurend en welhaast on onderbroken gebed. Aldus zijn dag verdelend in gebed en ge stage arbeid, bereidde broeder Evert na verloop van een achttal jaren zich voor op zijn professie als Minderbroeder. Bij die gele genheid preekte zijn oude school vriend, de eerw. heer Rijkenberg. „Wees een kunstenaar van uw ziel" besloot deze zijn toe spraak. Hij sliep op de kale grond Vier maanden na zijn professie, afgelegd 22 Januari 1899, werd broeder Evert overgeplaatst naar Megen om er de vertrouwenspost van portier te vervullen en te vens het schilderwerk in huis te verrichten. Wat dit laatste be treft, liet de toenmalige gardiaan hem beginnen met een paar schil derstukken te maken voor de zij altaren in de kloosterkerk. Dat was werk naar Evert's hand, zoals het ook werk naar zijn hand bleek te zijn arme mensen aan de poort gul van aalmoezen te voor zien, hen te leren bidden en de catechismus te onderrichten. „Het zijn zulke goede mensen" was hij gewoon te zeggen „en zij missen toch al zoveel". Hoe hij zelf bad, konden de stu denten van het gymnasium iedere Zondag bewonderen, wanneer zij, voor in de kerk gezeten, broeder Evert op zijn bidstoel naast de deur naar de sacristie zagen zit ten: onbeweeglijk neergeknield, de magere handen ineen-gevou- Bruurke als Minderbroeder wen op de leuning van de stoel, het hoofd diep gebogen. Altijd precies hetzelfde en altijd geheel en al opgaande in aanbidding van het heilig sacrament. Daar, bij het tabernakel, konden hem zijn me debroeders vinden, zodra zijn ambt als portier of zijn bezighe den in huis hem maar één ogen blik de tijd daartoe gunden. Toch bleef hij voor ieder toegankelijk, voor een ieder vriendelijk en voorkomend. Nimmer gaf hij iets prijs van zijn aangeboren voor naamheid, ofschoon hij voor het oog althans zichzelve vol komen scheen te verwaarlozen: steeds droeg hij een tot op de draad versleten habijt, zocht aan tafel het geringste voor zichzelf uit, deed daar zo mogelijk nog een handvol zout bij en sliep, totdat hij werd ontdekt en het hem werd verboden, op de kale grond Een kluizenaar Bij al wat hij buiten hetgeen de kloosterregel van hem eiste, zich aan vrijwillige versterving oplegde, en dat was niet gering, bij al wat hij buiten de voorge schreven gebeden uit eigen de votie daar aan toevoegde, en dat was niet weinig, had broeder Evert slechts één doel voor ogen: zichzelf geheel en zonder enig voorbehoud aan God te kunnen overgeven. Niets, maar dan ook letterlijk niets meer van zichzelf overhouden, om alleen met God en met God alleen te kunnen zijn: een kluizenaar, die de stilte en de eenzaamheid nodig heeft om zich geheel naar God te kun nen uitleven. Omstreeks het feest van St. Joseph 1919 was hij zover. Ondanks de duisternis, waarmede God hem omgaf om hem op zijn trouw te beproeven, waagde broeder Evert de sprong in Gods armen, daarbij enkel en alleen vertrouwend op de raad van zijn biechtvader, die het goed met hem voor had. Kon het heldhaftiger, kon het eenvoudi ger: een kind, dat zich aan zijn Vader overgeeft, volkomen! Sinds dat ogenblik zocht broe der Evert beslist veracht en mis kend te worden, zocht hij een zaam te zijn temidden van zijn medebroeders, uit medelijden met de mensen zijn eenzaamheid vul lend met gebed voor hun nood wendigheden, wanneer zij hem daarom vroegen. Heldhaftigheid van deugd Een tiental jaren, nadat hij zich geheel aan God had overge geven, werd broeder Evert van wege een euvel aan de voet ont heven van zijn portiersfunctie, welke hij dertig jaar lang uiterst voorzichtig en uiterst gereser veerd in de omgang met allerlei slag van mensen had vervuld. Hij had haar volkomen smetteloos vervuld. Dit alleen reeds sluit een held haftigheid van deugd in, welke enkel door een dicp-doorleefd in wendig leven kan worden ver klaard. Zijn grote ziel was in staat gebleken hetgeen hij zich aan kennis van het inwendig le ven had verworven, tot de uiter ste konsekwenties in practijk te brengen, ondanks twijfel en nachtrumoer, waarmede de Boze hem van de eenmaal ingeslagen weg trachtte af te brengen. Maar in alles, ook In het allerge ringste van iedere dag, stipt ge hoorzamend aan de leiding van overste en biechtvader, bleef broeder Evert zijn koninklijke weg gaan, een door God geleide en door God begenadigde mens, die nog tijdens zijn leven Gods wezen mocht aanschouwen Wij bidden Wanneer tijdens zijn leven iemand aan broeder Evert vroeg om voor hem te willen bidden, antwoordde hij steevast: „Goed, wij zullen er samen voor bid den". Doet hij, gestorven, dit no£: meebidden met degenen, die thans zijn voorspraak bij God willen inroeDen? Dezelfde avond, Dinsdag 27 Februari 1.1., toen pa ter Lohuis in zijn lijdensmeditatie voor de radio broeder Evert had herdacht, begon iemand in Am sterdam tot hem te bidden om een betrekking. Donderdag daar op had hij die betrekking.... MARKUS DE BRUIN (Van onze verslaggever) Wanneer de zon maar even wil schijnen, gaat het hard in de natuur. Dat is in de afgelopen dagen weer gebleken. Vorige week toerden we door het bollenland rond Lisse, toen er amper een kleurtje op de velden te zien was. Maar tijdens dit Paasweekend zullen de vroege crocussen reeds verdwenen zijn. De hyacinthen zijn half en half begonnen en kunnen indien het even warmer wordt op Tweede Paasdag al een echte bollendag opluisteren. Op Keukenhof bloeien de cro cussen en wat voorlijke tulipa's. Uitgezonderd dan is de verwarm de reuzenkas, waar het één tulp al tulp is, bloeiend in alle denk bare nuances, van bijna-z\yart tot zuiver-wit. Hoe zal het dit jaar lopen, het bezoek? Zoals verleden jaar, toen in de speruren, tussen 3 en 5 's middags een kilometerslange file zich voetje voor voetje langs de bloeiende velden voortbewoog? Zesduizend Belgische wagens, be stemming: bollenvelden, werden er toen op één enkele grenspost geteld. Op 22 April waren 40.000 wagens in de bollenstreek samen gekomen. Mocht het dit jaar weer gebeuren de verkeerspolitie is paraat. Mobilofoonposten zijn uitgezet en vanuit het hoofdkwar tier op Keukenhof regelt majoor Warmoltz het gedrang der tien duizenden. Dat het storm zal lopen, staat nu al vast. De affiche met Jacoba van Beieren heeft in binnen- en buitenland zijn werk gedaan. Bij de K.L.M. stromen de aanvragen binnen. De spoorwegen hebben nu al twee treinen uit Duitsland en nog eens twee uit België vol geboekt. Op geregelde tijden zul len de treinen te Lisse stoppen, terwijl dé busdiensten voortdu rend verbinding geven met het bollencentrum. Wie dan ook even anders kan, vermijde de middag uren tussen 3 en 5. Wie over het bollenseizoen spreekt, zou niet volledig zijn, wanneer hij het grote bloemen corso buiten beschouwing liet. Dit jaar trekt Flora op 21 April uit Hillegom is het beginpunt, van waar de kleurige stoet via Lisse naar Sassenheim rijdt en daar weer ombuigt naar het noorden. Onderwerp van het corso is dit jaar: de dierenwereld. Op de dag van het bloemencorso zullen de wegen bovendien in bloemtapij ten omgetoverd zijn. 't Is immers ook de dag van de mozaïeken. En dit zijn dan een paar gege vens voor hen, die zich komen overtuigen van het woord der kwekers, dat er achter de blonde duinen goud in de grond zit. Goud ja, in dollars en ponden. Maar op de eerste plaats in kleur. Ons land, dat het in natuurschoon dikwijls moet afleggen tegen de concurrenten rondom, bezit tus sen Bennebroek en Sassenheim een - o zo kortstondig stukje paradijs, dat zijn weerga nog ner gens heeft gevonden. VERREZEN IS DE GOEDE HERDER DIE ZI|N LEVEN HEEFT GEGEVEN VOOR ZIJN SCHAPEN EN ZICH VERWAARDIGD HEEFT VOOR ZI|N KUDDE TE STERVEN. ALLELUIA, ALLELUIA, ALLELUIA! Responsorium van de Metten DE VROEGE PASEN van dit jaar heeft weer eens de aandacht wakker geroepen voor de vraag, waarom dit feest nu telkens op een andere datum wordt gevierd. Er kan immers meer dan een maand verschil bestaan tussen de Paasdata van twee verschillende jaren, in 1940 was het op 24 Maart Pasen, in 1943 op 25 April. In 1952 b.v. zal het grootste feest der Christenheid op 13 April worden gevierd, in 1953 op 5 April, in 1954 op 18 April. Van vele zijden worden er bezwaren gemaakt te- gen dit steeds wisselen en men vraagt zich af of dit nu werkelijk nodig is. Zou het niet beter zijn Pasen op een vaste datum te stel len? Op deze vraag heeft reeds de Oude Kerk geantwoord: Pasen moet op een Zondag worden gevierd. Een andere kwestie is het of er dan een vaste Zondag aangewezen kan wor den, b.v. de Zondag na de 2de Zaterdag in April, zoals reeds is voorgesteld. Of het ooit zover komen zal, hangt in laatste instantie af van de H. Stoel en de Paus heeft verklaard dat een Algemeen Concilie daarover zou kun- nen oordelen. Waarom Pasen op een Zondag moet gevierd worden, is reeds 'n paar jaar geleden in ons blad uiteengezet, zodat we hier volstaan met de ver melding, dat het Conci- lio van Nicea in 325 heeft vastgesteld dat het Feest van 's Heren Verrijzenis moet gevierd worden op de eerste Zondag na de volle maan, die op of 't eerst na de lentenacht evening valt. Als meest waarschijnlijk begin van de lente werd 21 Maart aangenomen. Met deze bepaling lagen ook de grenzen vast, Is 21 Maart Zaterdag en is het dan ook volle maan, dan is de volgende dag Zondag 22 Maart Pasen. Dit is de vroegste Paasdatum. Was 't op 20 Maart volle maan geweest, dan komt de volgênde eerst op 18 April. Is dit toevallig 'n Zondag dan valt Pasen dat jaar op de Zondag daarna, dus op 25 April. Dat is de laatst mogelijke datum, 22 Maart en 25 April vormen dus de grenzen. In missaals en andere kerkboeken vindt men lange lijsten, waarin pre cies aangegeven staat, wanneer Pasen in de ko mende jaren valt. Soms gaan ze zelfs tot 1970 en met zekere twijfel worden die lijsten wel eens bekeken. Toch zijn ze juist. In vroeger eeuwen werd er veel prijs op gesteld dat men de Paasdatum kon bere kenen en in kloosterscho len der 12de eeuw was d;t zelfs verplichtend. Nu is dit een ingewikkeld stuk hersengymnastiek en daarom geven we hier in vereenvoudigde vorm een handleiding, geba seerd op de formule van Gauss, die tot 2099 vol komen opgaat. In 2100 moet men dan maar ver der zien. De gehele berekening bestaat uit vier delen: vaststellen van het gul den getal, dan van de epacta, datum der Paas maan en dan van Pasen. 't Voornaamste element is de vaststelling van de datum der Paasmaan dat is de dag waarop de eerste vr'le maan in de lente valt. En dat ge beurt met behulp der twee grootheden gulden getal en eoacta.. namen die we in kerkboeken en almanakken vaak tegen komen. Om de 19 jaar komen de schijngestalten der maan op dezelfde datum terug, hoewel soms een paar uren later. Men noemt zo'n cyclus van 19 jaren „Maancirkel" en elk der 19 jaren heeft 'n rangcijfer en dat heet Gulden Getal. Misschien omdat in oude kalenders dit getal in goud werd neergeschreven, of om dat die cyclus in goud gebeiteld stond op een der muren van de Pnyx in het oude Athene. De berekening is een voudig. Voor 1951 wordt het gulden getal aldus ge vonden: 1951 1 wordt gedeeld door 19. Rest is 14 en dit is het gulden den getal. Is er geen rest dan is 19 zelf het gulden getal. Onder Epacta (van bij voegen, inschakelen! ver staat men het aantal da gen dat op 1 Januari ver lopen is sinds de laatste nieuwe maan. Of: hoe veel dagen er bij het maanjaar, dat 354 dagen telt, gevoegd moet wor den om het zonnejaar vol te maken. Dit getal wis selt elk jaar. Men berekent de epac ta door het gulden getal met elf te vermenigvul digen, van de uitkomst 12 af te trekken en het overschot door 10 te de len. De rest van de tel ling is de epacta. Voor 1951 dus: 14 x 11 154 12 142 30 4. Rest 22. De epacta voor 1951 is dus 22. En nu de datum van de Paasmaan. Is de epac ta gelijk aan of kleiner dan 23, dan trekken we die af van 44 en we vin den de datum van de Paasmaan in Maart. In 1951 dus 44 22 of 22. Dus de Paasmaan is op 22 Maart. Is de epacta groter dan 23 dan trek ken we af van 42 en het verschil geeft de datum der Paasmaan in April. Wanneer de datum der Paasmaan bekend is. kan Pasen gemakkelijk bere kend worden. In 1951 valt de Paasmaan op 22 Maart welke dag is dat? We nemen het jaar tal plus een vierde- deel ervan, plus een vierde van het aantal eeuwen van dat jaartal plus het aantal dagen van 1 Jan. tot en met de dag der Paasmaan, waarbij Febr. altijd op 28 dagen ge- steid wordt. De resten der delingen worden ver waarloosd. We krijgen dan: 1951 (1951 4) +- (19 4) (31 I- 28 22) of 1951 487 4 81 2523. Hier van trekken we het aan tal eeuwen af (19) en delen dan door 7. 2523 19 2504. dit gedeeld door 7 357. Rest 5 en daar gaat het om. Die 5 betekent de vijfde dag der week of Donderdag. De paasmaan 'voor 1951 valt dan op Donderdag 22 Maart. En het is Pa sen on de Zondag daar na, 25 Maart. Kort samengevat: gul den getal is 14 epacta is 22, 44 22 22 dus 22 Maart Paasmaan. Dat is op Donderdag. Op 25 Maart Pasen. Ter illustratie nog een voorbeeld: 1952. Gulden getal: (1952 1) 19, geeft als rest 15, dus g.g. 15. Epacta (15 x 11 12) 30 geeft 3 als rest dus E 3. Datum Paasmaan: 44 3 41 41 Maart of !0 April. Dag: 1952 488 4 100 (dagen sinds 1 Jan.) 2544 2544 19) 7 geeft als rest 5, dus Donderdag. Donder dag 10 April. In 1952 is het dan Pa sen op Zondag 13 April. ZONDAG 25 MAART HILVERSUM I (402 M.): 8.00 VARA; 10.00 VPRO; 10.30 IKOR; 12.00 AVRO; 17.00 VPRO; 17.30 VARA; 20.00—24.00 AVRO. IKOR: 7.00 Paasvroegdienst; VARA: 8.00 Paasklokken; 8.01 Nieuws en weerberichten; 8.18 Paasgedichten; 8.40 Gram.; 8.55 Voor gerepatrieerde militairen; 9.20 Verzoekprogramma; 9.45 „Geestelijk leven", causerie; VPRO: 10.00 Paasdienstje voor de kinderen; IKOR: 10.30 Kerkdienst AVRO: 12.00 Muziek-etalage; 12.40 Voor de jeugd; 12.50 Gram.; 13.00 Nieuws en weerber.; 13.15 Mededelingen of gram.; 13.20 Mu- sette-orkest en solist; 13.50 „Even afrekenen, heren!"; 14.00 Gram.; 14.05 Kunst- en Cultuurrubriek; 14.30 Radio Philharmonisch ork. en solist; 15.40 Filmpraatje; 15.55 Koorconcert; 16.15 Dansmuziek; 16.45 Sportrevue; VPRO: 17.00 Studiodienst; VARA: 17.30 „Het Scheepvaartverdrag", hoorspel; 17.50 Gram.; 18.15 Nieuws en sportuitslagen; 18.30 Nederlandse liedjes; 19.00 „Radiolympus"; 19.30 Amusementsmuziek; AVRO: 20.00 Nieuws; 20.05 Actualiteiten; 20.15 Populair concert; 21.00 „Tele foon. voor u"; 21.20 Cabaret; 21.55 „Tea for Two", muzikaal hoorspel; 23.00 Nieuws; 23.15 Voordracht; 23.2024.00 Gram. HILVERSUM II (298 M.): 7.00 NCRV; 8.30 IKOR; 9.30 KRO; 17.00 NCRV; 19.45—34.00 KRO. NCRV: 7.00 Paaszangdienst; 8.00 Nieuws, weerber.; 8.15 Gram.; IKOR: 8.30 Vroegdienst; KRO: 9.30 Nieuws en waterstanden; 9.45 Koperkwartet; 9.55 Plechtige Hoogmis; 11.30 Gram.; 11.40 Ka merorkest (plm. 12 uur uitzen ding van de Pauselijke Zegen „Urbi et Orbi"); 12.15 Apologie; 12,35 Gram.; 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nieuws, weerber. en Kath. nieuws; 13.20 Lunchconcert; 14.00 „Uit het Boek der Boeken"; 14.15 Bariton en piano; 15.05 „Missie en wetenschap", vraaggesprek; 15.20 Pianoconcert; 15.45 Res. Orkest, koor en solisten; 16.10 „Kath. Thuisfront overal": 16.15 Pontificale Vespers; NCRV: 17.00 Geref. kerkdienst; 18.30 Paaslie- deren; 19.00 Kamerkoor; 19.15 „Pasen 1951", causerie; 19.30 Nieuws, sportuitslagen en weer berichten; KRO: 19.45 Actualitei ten; 19.52 Boekbespreking; 20.05 De gewone man zegt er 't zijnff van; 20.12 Gev. programma; 22.45 Avondgebed en liturgische kalen der; 23.00 Nieuws; 23.15—24.00 Gram.muziek. BRUSSEL, 324 en 484 M.: 324 M.: 12.15 Radiojournaal; 12.30 Weerberichten; 12.32 Lichte muziek; 13.00 Nieuws; 13.15 Koor zang; 13.30„Voor de soldaten; 14.00 Operamuziek; 15.30 Klankbeeld; 15.50, 16.00, 16.30 en 16.45 Gram.; 17.00 Symphonie-orkest; 17.45 Gram.; 17.55 Sportuitslagen; 18.30 Godsdienstig halfuur; 19.00 Nieuws; 19.30 Radiobioscoop; 20.00 Actualiteiten; 20.15 Gevar. programma; 22.00 Nieuws; 22.15 Verzoekprogramma; 23.00 Nieuws 23.0524.00 Dansmuziek. 484 M.: 12.08 Omroeporkest en solist; 13.00 Nieuws; 13.15 Ver zoekprogramma; 14.30 Orkestcon cert; 15.30 en 16.45 Gram.; 19.00 Godsdienstig halfuur; 19.45 Nieuws; 20.00 Symphonie-orkest en solist; 20.50 Gram.; 21.00 Lichte muziek: 22.00 Nieuws; 22.10 en 23.30 Gram.; 22.55 Nieuws; 23.00 en 23.35 Gram.; 23.55 Nieuws. MAANDAG 26 MAART HILVERSUM I, 402 M. 8.00 AVRO, 10.00 VPRO, 12.00—24.00 AVRO. 8.00 Nieuws, 8.15 Beiaardcon cert, 8.30 Gr.muziek; 8.45 Orgel spel, 9.00 Morgenwijding, 9.15 Gr.muz., 10.00 Kinderkoor, 10.30 Kerkdienst, 12.00 Fanfarecoprs, 1230 Land- en tuinbouwmedelin- gen, 12.33 In 't spionnetje, 12.38 Gr.muz., 12.45 Piano en orgel, 13.00 Nieuws. 13.15 AVRO-aller- lei, 1320 Concert, 14.00 Boekbe spreking, 14.20 Kamerorkest en soliste, 15.20 Voordracht met harpspel, 15.35 Disco-causerie, 16.15 Dansmuziek, 16.45 Sport revue, 17.15 Orkestconcert, 17.45 Voor de padvinders, 18.00 Nieuws 18.15 Militair commentaar, 18.30 Gev. programma, 19.30 Muzikale causerie, 19.45 Actualiteiten, 20.00 Nieuws, 2005 AVRO-allerlei, 20.10 Gr.muziek, 21.15 „Uit het Vergeetboek", 21.55 Voordracht, 22.10 Operetteconcert, 23.00 Het Nieuws, 23.1524.00 Gr.muziek. HILVERSUM II, 298 M. 8.00 KRO, 9.30 NCRV, 10.00 IKOR, 12.00—24.00 NCRV. 8.00 Nieuws, 8.15 Sloveense Paas- en Marialiederen, 8.25 Hoogmis, 9.30 Nieuws- en water standen, 9.45 Gr.muziek, 10.00 „De open Deur", causerie, 10.30 Oud-Kath. Hoogmis, 1200 Gr.muz. 12.15 Meisjeskoor, 13.00 Nieuws, 13.15 Gr.muziek, 14.00 Voor de jeugd, 14.30 Zangklasse, koorver eniging en declamatie, 15.00 „Het ei en wij", Paasgebruiken in Ne derland, 1530 Strijkkwartet en piano, 16.00 Paasdienst van het Leger des Heils, 17.00 Voor de kleuters, 17.15 Instrumentaal sextet, 17.45 Regeringsuitzending D. van der Meulen: „Qu'ran en Evangelie", 1800 Voor de jeugd, 18.15 Verzoekprogramma, 18.45 Boekbespreking, 19.00 Nieuws- en weerberichten, 19.15 Cabaret, 19.35 Boerenliedjes, 20.00 Nieuws, 20.05 Omroeporkest. 21.00 Voor dracht, 21.30 Zangklassen, 22.00 Strijkorkest en solist, 22.45 Avondoverdenkin». 23.00 Nieuws, 23.15 Paasdienst voor de Hon garen. 23.4524.00 Gr.muziek. BRUSSEL, 324 M. 11.30 en 12.00 Gr.muziek, 12.30 Weerber., 12.33 Voor de landbouwers, 12.40 Gr.muziek, 12.45 Pianospel, 13.00 Nieuws, 1315 Pianospel, 13.30 Voor de soldaten, 14.00 Voor de Vrouw, 15.00 Omroeporkest en soliste, 16.00 Gr.muziek, 17.00 Nieuws, 17.10 Lichte muziek, 1800 Franse les, 18.20 Gr.muziek, 18.25 Causerie, 18.30 Gr. muziek, 19.00 Nieuws, 19.30 Gr.muziek, 19.50 Radiofeuilleton, 20.00 Om roeporkest en solist, 21.00 Klank beeld, 21.30 Gr.muziek, 22.00 Nieuws, 22.15 Verzoekprogram ma, 23.00 Nieuws, 23.0524.00 Verzoekprogramma. BRUSSEL 484 M. 12.08 Lichte muziek, 13.00 Nieuws, 13.10 Verzoekprogramma, 13.30 Idem, 1400 Gr.muziek, 15.00 Mat- theus Passion", 17.00, 18.00 en 19.00 Gr.muziek, 19.45 Nieuws, 20.00 Gr.muziek, 20.45 Lichte mu ziek, 22.55 Nieuws, 2300 Gr. muz. 23.55 Nieuws. DINSDAG 27 MAART HILVERSUM I. 402 M. 7.00 AVRO 7.50 VPRO 8.00—24.00 AVRO 7.00 Nieuws; 7.15 Gramofoonmu ziek; 7.50 Dagopening; 8.00 Het Nieuws; 8.15 Gramofoonmuziek; 9.00 Morgenwijding: 9.15 Gra mofoonmuziek; 9.30 Waterstan den; 9.35 Populair concert; 10.30 Voor de vrouw; 10.35 Gramo foonmuziek; 10.50 Voor de kleu ters; 11.00 Orgelconcert: 11.30 Voor de zieken: 12.00 Theater- orkest en solist; 12.30 Land- en tuinbouwmededèlingen; 12.33 Voor het platteland: 12.40 Thea terorkest en solist: 13.00 Nieuws: 13.15 Allerlei: 13.20 Financieel weekoverzicht; 13.30 Dansmu ziek; 14.00 Voor de vrouw; 14 30 Gramofoonmuziek; 15.30 ..Onze Amerikaanse buren": 16.00 Gra- mofoonmuz.iek: 16.30 Voor de jeugd: 16.50 Kinderkoor: 17.15 Gramofoonmuziek; 17.30 Jazz Sociëteit: 18.00 Nieuws: 18.15 Pianospel: 18.30 Strijkorkest: 19.00 ..Paris vous parle": 19 05 Fanfare-orkest; 19.30 Orgelspel; 19.50 ..Achter de schermen van de luchtverdediging" causerie; 20.00 Nieuws: 20.05 Actualitei ten: 20 15 Gevarieerd program ma; 21.15 De Antwoordman: 21.30 Allerlei: 21.35 Oneraconcert: 22.00 „Goede moed", causerie: 22.15 Altviool en piano: 22.45 Buitenlands overzicht: 23.00 Het Nieuws; 23.1524.00 Gramofoon muziek. HILVERSUM II 298 M. 7.00—24.00 KRO 7.00 Nieuws; 7.15 Ochtendgym nastiek; 7.30 Gramofoonmuziek; 7.45 Morgengebed eni liturgische kalender: 8.00 Nieuws en weer berichten'; 8.15 Gramofoonmu ziek: 9.00 Idem; 9.35 „Lichtba ken"; 10.00 Voor de kleuters: 10.15 Promenade Orkest: 10.55 Gramofoonmuziek: 11.00 Voor de vrouw; 11.30 Strijkkwartet: 12.00 Angelus: 12.03 Metronole Orkest en soliste; (12.3012.33 Land- en tuinbouwmededelingen); 12.55 Zonnewijzer: 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws; 13.20 Actuali teiten; 13.25 Gramofoonmuziek; 14.00 Gevarieerd programma; 14.53 Zang en orgel: 15.15 Gra mofoonmuziek: 15.22 Vraagge sprek over het nieuwe fooien stelsel: 15.30 Kamermuziek; 16.00 Voor de zieken; 16 30 Ziekenlof; 17.00 Voor de jeu<»d: 17.45 Rege ringsuitzending; R. A. Ferrier: Het benkwezên in Suriname": 18.00 Gramofoonmuziek met commentaar: 18.15 Amusements orkest; 18.48 Sportpraatje. ,Dit is lev.en", causerie ent Voor de jongeren: 19.00 Nieuws: 19.15 Actualiteiten; 19.23 ..Hier is Europa: Denemarken"; 19 52 Parlementair overzicht eh bui- teolands overzicht; 20.00 Nieuws; 20.05 De gewone man zegt er 't zijne van: 20.12 ..Pelléas et. Méli- sande". opera: 21.15 „15 jaren kampleven in Mongolië", cause rie: 21.25 Pianotrio; 22.00 Ver volg van ..Pelléas et Mélisande": 22.35 Gramofoonmuziek: 22.45 Avondgebed en liturgische ka lender; 23.00 Nieuws; 23.15 24.00 Gramofoonmuziek. BRUSSEL. 324 M. 11.45 Gramofoonmuziek: 12.30 Weerberichten: 12.32 Gramo foonmuziek: 13 00 Nieuws: 13 15 Kopersextet; 13 45. 14.10. 14 15 en 15.00 Gramofoonmuziek: 16.00 Omroeporkest: 17 00 Nieuws: 17.10 Gramofoonmuziek: 17.15 Voor de kinderen: 17 30 Gramo foonmuziek: 17.50 Boekbespre king; 18.00 Studentenleven: 18.30 Voor de soldaten: 19 00 Nieuws: 19.30 en 19.50 Gramofoonmuziek: 20.00 Hoorspel: 21.30 Gramofoon muziek: 21 45 Actualiteiten: 22 00 Nieuws' 22.15 Lichte muziek- 22.45 Gramofoonmuziek- 23 00 Nieuws; 23.0524.00 Orkestcon cert.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 11