Eerste internationale kapittel in Den Haag wppet" vertelt NAT België en Nederland bezien 't probleem der waterwegen Frankrijks nieuwe kieswet Rapport over processieverbod Geen overeenstemming over Antwerpen-Rijnverbinding Geen moeilijkheden bij vleugelkwesties De 113de opvolger van de H. Franciscus n Tochtgenoten van St. Frans Lekenapostolaat rondom het kampvuur Honderd jaar gemeentewet BEURSOVERZICHT Anti-revolutiormaire commissie staat plaatselijke regeling voor WIE RAADT DE UITSLAG? 1. Alw. Forw.-Vitesse'22 2. De Rijp—Zeevogels 3. H.S.V.-Andijk 4. Spartanen-R.K.D.V.O. 5. L.S.V.V.-S.V.W. DE SPELREGELS eerste prijs f 5.00 tweede prijs f 2.50 en drie prijzen van f 1.00 vacant f'ACINA 4 WOENSDAG 16 MEI 1951 (Van onze correspondent) Uit het verslag der BelgischNederlandse commissie voor de waterwegen en havenproblemen, dat 25 Nov. j.L aan de rege ringen der beide landen werd aangeboden, blijkt, dat de com missie principiële overeenstemming bereikte over de ophefiing van de z.g. stop van Temaaien, alsmede de bouw van een nieuwe sluis te Terneuzen en aanpassing van het kanaal Gent- Terneuzen, maar dat zij niet tot een eensluidende conclusie kon komen wat betreft het graven van een nieuwe vaarweg tussen Antwerpen en de Rijn. De Ternaaiense stop bleek al heel weinig moeilijkheden op te leveren. Geadviseerd werd tot da z.g. oplossing-Zuid d.i. de bouw gan een grote sluis, ge koppeld aan de bestaande slui zen te Ternaaien, welke oplos sing het mogelijk maakt sche pen van 2000 ten te schutten en toegang te geven tot het Belgi sche gedeelte van de Maas. Ge raamde kosten f13.3 millioen, duur van het werk 3 jaar. De technici stellen tevens voor later eventueel nog een verbin ding ten Noorden van Maas tricht tussen Albertkanaal en Julianakanaal tot stand te bren gen. Ook over de bouw van een nieuwe sluis te Terneuzen om - grotere schepen voor Gerst door i te kunnen laten en aanpassing van het kanaal TerneuzenGent werd men het goeddeels eens. De nieuwe sluis zal 290 meter lang en 35 meter breed moeten worden. De totale kosten van alle hier uit te voeren werken worden geraamd op f225 mil lioen. Op te merken valt, dat van Belgische zijde in zoverre voorbehoud is gemaakt, dat principiële bereidheid om aan een oplossing van deze twee problemen mee te werken af hankelijk werd gesteld van 'n accoord ook over de Schelde- Rijnverbinding. Het Moerdijk-kanaal Hieromtrent nam de Belgische delegatie het standpunt in. dat de huidige verbinding noch vei lig noch goed noch geschikt kan worden geacht. Zii was van me ning dat een kanaal door de vaste grond diende" te worden gegraven van dezelfde capaciteit als het Amsterdam-Rijnkanaal. De Nederlandse delegatie stelde daartegenover, dat de bestaande vaarweg aan de behoeften vol doet. Derhalve, aldus de Neder landse delegatie zou dit vraag stuk altijd behandeld moeten worden in de veronderste" v dat eerst de na-oorlogse king van het verkeer en de moeilijke positie van de Neder landse betalingsbalans zouden zijn opgeheven en zou. wanneer al werd besloten zulk een ka naal te graven, daarmee toch eerst begonnen kunnen worden wanneer de Benelux economisch, financiëel en monetair zou zijn doorgewerkt. Omstreeks Juli 1950 werd overeen gekomen een econo misch onderzoek naar de voor- er» nadelen van een nieuwe 1 vaarweg te laten instellen aan de hand van een gemeenschap pelijk opgestelde vragenlijst. Een zestal projecten Ter bepaling van de gedachten dienden de Belgen een plan in voor een tracé, lopende vanuit de Antwerpse dokken halver wege tussen Roosendaal en Ber gen op Zoom met een lichte kromming naar Moerdijk. De aanleekosten zouden ongeveer 90 millioen gulden bedragen. Merkwaardigerwijs werden aan dit plan van Nederlandse zijde niet minder dan viif eigen proiecten toegevoegd. Het verst- strekkend en meest naar het Oosten gericht project maakt de indruk specifiek rekening te willen houden met de jndustria- lisatiemogelijkheden. scheep vaart- en ontwateringsbehoeften van Brabant. Het economisch onderzoek aan Nederlandse züde geschiedde door ir. G P Niihoff te Am sterdam. Hij heeft een door wrocht rapport opgesteld, het- •welk concludeert dat een nieuw kanaal slechts beperkte beteke nis zal hebben omdat het geen nieuwe verbinding schept, maar een bestaande verbinding ver vangt. Volgens deze deskundige zal zulk een kanaal echter ander zijds ook geen merkbare ver- kèersafleiding betekenen. Juist deze conclusie is van belang, want dit argument weerspreekt het voornaamste Rotterdamse bezwaar. Men kan zich dan ook indenken, dat de Belgen met dit rapport-Nijhoff wel gelukkig zullgn zijn. De Nederlandse dele gatie heeft zich inmiddels in een begeleidend schrijven van be doelde conclusie gedistancieerd. Thans onderhandelingen? Nu het rapport der gemengde commissie eindelijk openbaar is gemaakt, zal de Nederlandse re gering bij zichzelf te rade moe ter» gaan, of de inhoud van dit document haar aanleiding ver schaft om tot rechtstreekse on derhandelingen met de Belgische regering over te gaan. De indruk, zowel hier te lande als in België, is dat er inder daad onderhandeld zal worden. Er is grond voor de verwachting, dat Nederland in de nieuwe ver houding tot België een ander standpunt zal innemen dan een Tijdens het bezoek van de Nederlandse kruiser „Tromp" aan Stockholm brachten leden van de bemanning een bezoek aan het Tivoli Theater, waar zij al spoedig in de beste stemming kwamen. We zien hier twee van de „Jantjes", T. Stark (links) en F. Faber, die met een van de mede werksters, Manya Nolepa, vriendschap hebben gesloten. kwarteeuw geleden en zich tegen een Moerdijkkanaal niet langer zal verzetten. Men rekent dat er voor een nader onderzoek, voorbereidin gen van het werk en uitvoering daarvan in totaal ongeveer tier» jaar nodig zal zijn. De onderhandelingen op zich zelf behoeven maar kort te du ren. Zij zullen eventueel betrek king hebben op het tracé, de Ver deling der kosten, de Rijnvaart- premies e.d. en zeker speelt ook de Benelux zelf in die onder handelingen een rol. Wanneer de Belgen in het verleden heb ben gesteld: geen kanaal dan geen Benelux, dan zou van Ne derlandse zijde straks wel eens het precies omgekeerde stand punt kunnen worden ingenomen, m.a.w.: geen Benelux dan ook geen kanaal. (Van onze diplomatieke medewerker) Frankriik east vervroeed. nieuwe verkiezingen teeemnet onder een nieuwe ki'-et. Zii maakt het moareliik. dat in -pn kieskrine de liisten van ver schillende nartiien worden ver bonden. Behalen de verbonden liisten in zo'n district samen de volstrekte meerderheid, dan keil eren zii er alle zetels, en de min derheid niets. Tussen de partijen, die aldus door lijstverbinding in enig dis trict de meerderheid kregen, worden dan de zetels verdeeld naar evenredigheid van het aan tal stemmen dat werd uitgebracht op elk der verbonden lijsten. Natuurlijk verbindt niemand zijn lijst met die der communis ten. Zou ook de Gaulle tegen de communisten zijn lijsten verbin den, dan zouden de communisten nu de sterkste fractie in de Franse Kamer, vernietigd wor den. Men meent echter te weten, dat de Gaulle geen lijstverbinding met andere partijen wenst, ook dan zullen de communisten ge voelig verliezen. Het lijkt waarschijnlijk, dat de Gaulle de sterkste partij zal blijken in het nieuwe parlement. Het is wel zeker, dat de M.R.P. met onze K.V.P. het meast te vergelijken, gevoelig zal verliezen en zeker niet meer dan de helft van haar huidige zeteltal zal be houden. Ondanks het idealisme en het enthousiasme in de M.R.P schijnt dit verloop te wijten aan te grote vaagheid van eigen program en te geringe zelfstandigheid van eigen politiek. Met name ten op zichte van de socialisten, met wie de M.R.P. de kern der regerings meerderheid vormde in de afgelo pen jaren. Men vraagt zich af of het Epis copaat van Frankrijk voor de verkiezingen zijn stem zal ver heffen. Als dat zou gebeuren, dan verwacht men toch niet, dat zulk een herdelijk woord zou neerko men op een duidelijke aanbeve ling van de M.R.P. Zowel de Gaulle als de Franse Republikeinse Vrijheidspartij tel len vele katholieke aanhangers. De Franse bisschoppen hebben wel zeer klemmend geëist, thans ernst te maken met de gelijkstel ling van openbaar en bijzonder onderwijs in hun land. De M.R.P. alleen kan dat politiek niet ver wezenlijken. Figuren als Schuman en Bidault zouden wij niet gaarne zien ver dwijnen uit de toekomstige rege ringen. van Frankrijk. Daarom zou het te wensen zijn, ais in de nieuwe Kamer de verhoudingen tenminste zo worden, dat de M.R.P. onmisbaar bleef voor de vorming van 'n hechte regerings meerderheid. Groter hechtheid van zulk een meerderheid zou ook voor Europa een voordeel kun nen zijn. AUGUSTINUS SZECZEPINSKI GENERAAL DER FRANCIS CANEN-MINDERBROEDERS ASSISIE. In de kleine basi liek van O. L. Vrouw der Enge len (Santa Maria degli Angeli) te Assisië .gebouwd op de plaats waar de H. Franciskus heeft ge woond en gewerkt, heeft het 107de generale kapittel der Franciska- nen-Minderbroeders Zaterdag pa ter Szeczepinski tot generaal der Orde gekozen. Pater Szeczepinski is daarmede de 113de opvolger van de H. Franciskus geworden. De nieuwe generaal is van Poolse afkomst, maar behoorde tot de Franse pro vincie Elzas-Lotharingen, waarvan hij geruimen tijd provinciaal ge weest is. De laatste vijf jaren was hij definitor-generaal der orde voor het Franse taalgebied. Aan dit generale kapittel na men 89 kapittelleden deel, onder wie de provinciaal der Neder landse Provincie, pater Dr. Apol- linaris van Leeuwen. Van de lan den achter het ijzeren gordijn kon niemand aan het kapittel deel nemen. In de ochtend van de eerste Pinksterdag heeft de protector der Franciskanen, Clemente kar dinaal Micara, een plechtige pon tificale H. Mis voor de kapittel leden opgedragen in de basiliek van O. L. Vrouw der Engelen. Het generaal-kapittel wordt voortgezet voor de verkiezing van de Procurator-Generaal en de definitoren alsmede voor een diepgaande bespreking over de situatie van de orde in de gehele wereld. BEZOEK VAN NOORSE PREMIER AAN DE V.S. Geen vrees voor Rusland Dinsdag is de Noorse premier, Einar Gerhardson in New York aangekomen voor een particulier bezoek aan de Verenigde Staten. Bij zijn aankomst verklaarde hij, 'dait er volgens hem geen di rect gevaar was voor een Rus sische aanval, zolang de door het Atlantisch Pact geschapen saam horigheid door de Westelijke lan den werd gehandhaafd. DEN HAAG Gedurende het Pinkster-weekend hebben de „Tochtgenoten van St Frans", de „Compagnons de St. Francois" en de „Geiahrten des H. Franz" hun eerste internationale ka pittel (bijeenkomst) gehouden te Den Haag. Deze beweging werd in 1927 opgericht door dr. Joseph Folliet, Fransman, en een zeer bekende en geziene figuur in het actieve katholieke leven in Frankrijk. De leden van deze beweging, die haar vertakkingen heeft in Frankrijk, België, Duitsland en Nederland, willen door een diep besef en een volledige beleving van hun pelgrimsschap hier op aarde naar het voorbeeld van St. Franciscus ten eerste hun zelf heiliging bevorderen en ten tweede actief deelnemen aan het kerkelijk leven in de vorm van het lekenapostolaat. Te dien einde houden zij ieder jaar ongeveer 10 pelgrimstochten. In een Franciscaanse geest van eenvoud en hulpvaardigheid trek ken zij langs de wegen, biddend, mediterend, of zingend, 's Avonds steken de pelgrims in de dorpen of steden, die zij passeren, een vreugdevuur aan. Een vuur om de aandacht der bewoners van het dorp, of van de stadswijk, waar zij zullen overnachten, op hen te vestigen. En hier begint het actieve apostolaat na een dag van zelfheiliging. Met de mensen van het dorp of van de wijk, verzameld om het vreugde vuur, zingen zij schone, ernstige of luimige liedjes. De troubadour (leider der bedevaart) besluit met een kort woord, waarin hij aan de belangstellenden 't ideaal van de Tochtgenoten van Sint Frans uiteenzet. Hij tracht dan zijn toehoorders te betrekken in de ideeën van de Tochtgenoten over de verwezenlijking van het Evangelie in onze dagen. Hier in Nederland, waar de beweging ongeveer vier a vijf honderd le den telt, zijn reeds verschillende tochten gehouden. Deze zomer zal wederom een viertal tochten gehouden worden. De jongens trekken door Fries land en de meisjes door de Ach terhoek. Bovendien zullen de ge zinnen en de oudere meisjes eveneens hun eigen pelgrims tochten maken. Deze zomer zal bovendien een internationale pel grimstocht worden gehouden in Duitsland, waar de beweging, na in 1933 te zijn verboden, thans wederom een zeventig leden telt. In 1952 zal een internationale Het bestuur van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft zich gewend tot alle burgemees ters in den lande, met het ver zoek medewerking te verlenen aan het plan om op de dag, waar op de afkondiging van de Ge meentewet 100 jaar geleden ge schiedde, Donderdag 5 Juli 1951, alle gemeenteraden in Nederland op hetzelfde tijdstip in openbare vergadering te doen bijeenkomen en wel des avonds om half acht. De minister van Binnenlandse Zaken mr. J. H. van Maarseveen zal dan de gemeenteraden toe spreken via de radio. De voorzit ter van de vereniging, mr. P. J. Oud, burgemeester van Rotter dam, zou hierop dan kunnen ant woorden. V. Rijden met gezond verstand: dat moeten alle weggebruikers, maar vooral degenen die het snelst gaan en dus ook de grootste brokken kunnen maken, voor zichzelf èn anderen. Pogen een heer in het verkeer te blijven: ook dat moeten zij vooral, omdat voor niemand anders het gevaar zo groot is, meegesleept te worden in de roes van de snelheid, slaaf te worden van de paardekrachten eerder dan ze juist te behéérsen. Evenmin voor motorrijders in het bezit van een zgn. 30 daagse voorlopige oefenvergun ning van de burgemeester of op de dag van het rijexamen van een pproep daartoe. En de bromfietsen? Dat is nu juist de puzzle. Niemand weet nog welke bromfietsen irast ge wone rijwielen gelijk zullen worden gesteld, en welke als motorrijtuigen zullen worden be schouwd. Het wachten is op de beslissing van de minister. En dan kunnen sommige bromfiet sers nog wel eens voor de nare verrassing komen te staan, dat ze een rijbewijs moeten gaan ha len Gehurkt op de grond zittend geeft een oude Noord-Koreaan inlichtingen aan een vooruit geschoven patrouille van de Verbonden Strijdkrachten over de positie van een vijandelijke afdeling. Met de ene hand maakt hij drukke gebaren; in de andere houdt hij een ciga- ret, een lang ontbeerde trac- tatie. Een van de leden van de patrouille noteert de gege vens, die door de oude baas worden verstrekt. Dit is bepaald wel het belang rijkste van wat aan bestuurders van motorrijtuigen te zeggen valt. Maar natuurlijk is er veel méér te zeggen. De wetgeving staat speciaal voor hen vol regels, on noemelijk veel meer dan ik in het bestek van dit verhaal ver werken kan, zelfs als ik het in twee keer doe. Ik zal nu maar zwijgen van de keuringseisen waaraan het materiaal moet vol doen. Wie keurt, moet kijken naar de kop-, de stads- de par keer, de mist- berm- of richt-, de zij- de achter-, de achteruitrij-, de stop- en de nummerbord- of kenitekenlichten. En dan naar de reflectoren, de richtingaanwijzers, de spiegel, de hoorn het stuur, lengte, breedte, hoogte, wiel- druk en achteroverbouw, naar hand- en voetrem, knalpot, on- splinterbare voorruit. chassis- en motornummer. Hier is nieuws bij. Ik kom daar op terug. Ge noeg te weten dat deze eisen zijn verzwaard om de veiligheid te dienen. Ook de eisen die aan de be stuurders worden gesteld, zijn verzwaard. De lezer weet natuurlijk al, dat er nu vijf soorten r ij h e w ij- z e n zijn: 1 voor motoren met of zonder zijspan en andere driewielers beneden 400 kg; 2. voor personenauto's en vracht auto's beneden 3500 kg: 3. voor zwaardere vrachtauto's; 4. voor autobussen er» 5. voor speciaal aan lichamelijk gebrekkigen aangepaste vogituigejj, bedoeld onder 1 of 2. GEEN RIJBEWIJS is nodig voor stoom- en motorwalsen, landbouwtrekkers e.d. en hand wagens met motorvermogen. aanvrager moet daar zelf een vragenlijst over invullen, er», is hij 60 jaar of ouder, bovendien een geneeskundig verslag van een medicus toevoegen, ook als hij verlenging van zijn rijbewijs vraagt. De medicus moei o.m. verklaren of hijzelf zich veilig zou voelen als passagier van de aanvrager. De minimum leeftijd voor het besturen van een motor rijtuig of een wals is 18 jaar; voor bromfietser», gemotoriseerde handwagens en landbouwtrek kers 16 jaar. Rijbewijzen van vóór 1 Jan. 1951 blijven nog twee jaar na afgifte geldig. OOK DE CONTROLE is ver scherpt. Hogere politiefunctiona rissen kunnen vorderen dat men zich aan een onderzoek onder werpt wanneer ge vermoed wordt ongeschikt of onbekwaam tot het besturen te zijn (gewor den). Als er proces-vexbaal wordt opgemaakt wegens het rijden onder invloed van alcohol (dat rijder» is verboden. Misdrijf!) mogen alle opsporingsambtena ren het rijbewijs opvorderen. Ze mogen ook verbieden dat iemand achter het stuur klimt die naar hun oordeel niet behoorlijk kan rijden omdat hij een borrel te véél op heeft. pelgrimstocht gehouden worden met bestemming Rome en Assisië. Deze staat in verband met het vijf en twintig jarig bestaan van de beweging in Frankrijk. In Ne derland bestaat de beweging dan 20 jaar. Op het internationale kapittel, dat werd gehouden in het Sint Aloysius-college in Den Haag, waren ongeveer 250 Tochtgeno ten aanwezig, van wie 100 a 110 Nederlanders. Het hoofdonder werp van de besprekingen vorm de de vraag, welke plaats de in ternationale beweging van de „Tochtgenoten van Sint Francis cus" in de Kerk dient in te ne men. De besprekingen en dis cussies over dit onderwerp wer den in de avonduren van Pink sterzondag gevolgd door een vreugdevuur in de trant van de pelgrimstocht. Vele jeugdbewe gingen, aangesloten bij de Katho lieke Jeugdraad, waren bij dit vreugdevuur aanwezig. AMSTERDAM, 15 Mei. Het herstel in Staatsfondsen, dat de laatste twee beursdagen van de vorige week heeft gekenmerkt, kwam vandaag tot stilstand. In de meeste hoofdfondsen duurde het verscheiden tapes al- vorens de notering tot stand kwam. Voor AKU, Philips, HVA }YaseJH® belangstelling zoek. Koninklijke Olie lag ongeani meerd op circa 298 .wegens af wezigheid van de arbitrage. Deze iets lagere koers werd mede in verband gebracht met de opnieuw flauwe stemming voor Staatsfond sen, die tot hun oude peil inzak ten hetgeen een zeer teleurstel lende uitwerking had. De koers verliezen voor de toonaangeven de leningen waren dan ook be duidend: de Conversielening 1947 die Vrijdag de markt verliet op 90 7^8, werd vandaag vernomen op 89 1/8, en de Investerings- certificatfn, die Vrijdag j.l. sloten op 92, waren thans twee procent lager. Over de aandelenmarkt viel zeer weinig te vertellen. Geluk kig dat Deli Spoor voor een ver rassing zorgde, door in het van daag verschenen verslag een di- videndvoorstel bekend te maken van 3 pet. over 1949. Hieraan werd tevens de verwachting ver bonden, dat over 1950 4 a 5 pro cent dividend zal kunnen worden uitgekeerd. In verband daarmede werd een hogere koers voor de aandelen Deli Spoor vernomen. Cultuurfondsen waren volko men in mineur en zoals gezegd, kwam slechts sporadisch een no tering tot stand. Voor zover transacties gedaan werden, lagen de koersen merendeels op iets lager niveau. Hetzelfde kan ge zegd worden van de Scheepvaart markt, waar eveneens slechts weinig belangstelling aanwezig was. 's-GRAVENHAGE. Het cen traal comité van anti-revolution- naire kiesverenigingen heeft een rannort inzake het processiever bod uitgebracht. De commissie die het raDnort onmaakte be stond uit mr. J. A. de Wilde voor zitter. nrof. dr. G. C. Berkouwer, nrof. dr. I. A. Dienenhorst. nrof. dr. K. Diik. H. J. van Lonkhuizen, mr. A. B. Roosien. terwiil als secretaris aan de commissie was toegevoegd mr. K. Groen. Het rapport concludeert dat de bestaande situatie thans als volgt is: 1. Er bestaat een beperkte grondwettelijke vrijheid van pro cessie. 2. De grondwettelijke bepaling heeft de zaak echter op volkomen onprincipiële wijze geregeld en verstard. 3. De ontwikkeling der juris prudentie sinds 1848 is van dien aard, dat er practische processie vrijheid heerst. Dat de Roomsen daarvan, althans boven de Moer dijk, niet meer gebruik maken, is uitsluitend te danken aan een zekere gematigdheid bij het Episcopaat. „De situatie zo te laten", zegt het rapport "betekent het laten voortbestaan van een wet, die niet gehandhaafd wordt. En is nauwelijks funester ding te den ken in een rechtsstaat". Uitdrukkelijk en principieel van het processie-verbod uitgaan de meent de commissie daarom, dat het door haar ontwikkelde standpunt in de gegeven situatie nog het beste zou worden bena derd door een regeling, waarbij het toelaten van processies plaat selijk zou worden geregeld, ech ter onder hoger toezicht. Het rapport zegt o.a. „Een al gemene regeling voor alle samen komsten en optochten met een godsdienstig karakter buiten ge bouwen komt ons daarom gewenst voor. In de grondwet behoeft dan naar onze mening niet meer te zijn neergelegd dan dat zulke samenkomsten en optochten al leen zijn geoorloofd volgens de door de wet te stellen regelen. De materie dient dan verder te worden uitgewerkt in de wet op de kerkgenootschappen", aldus de commissie. Verbetering in ziekte van Zweedse koningin STOCKHOLM, 15 Mei (Reuter) De gezondheidstoestand van ko ningin Louise van Zweden, die lijdt aan een acute hartthrombose, gaat in bevredigende mate voor uit, aldus is Dinsdag officieel medegedeeld. Goed zo: op die manier zijn er toch wel waarborgen dat niet iedereen te allen tijde op de weg kan komen. De strafmaat is ook verzwaard: een jaar wegens het veroorzaken van dood door schuld, negen maanden bij zwaar lichamelijk letsel er» resp. 3 en 2 jaar indien dit geschiedde onder invloed van alcohol. BEHALVE vopr de afgifte van rijbewijzen zijn er ook nieuwe regels voor de vervanging van de oude nummerbewijzen door zgn. kenteken-bewijzen, die op 1 Jan. 1956 geheel haar beslag zal hebben gekregen. Dan zullen ook de oude nummerpla ten met provincieletter vervan gen zijn door de nieuwe kente kens een groep van twee let ters, met twee groepen van twee cijfers die nu al op nieuwe auto's worden aangebracht. De kentekenbewijzen, afgegeven door de directeur van de Rijks dienst voor het wegverkeer, zul len voortaan zoals in de ge meente-administratie de per soonskaarten iedere sterveling volgen van de wieg tot het graf bij elk motorrijtuig behoren vanaf de eerste verkoop uit de handelsvoorraad van fabriek of importeur etc. die daarvoor zelf groene fahriekskente- kens bezitten tot bij de slo per. Ze zijn er in zes soorten, met nog inlegvellen voor aan hangwagens en bijbladen voor opleggers. Papieren genoeg dus. Nu moeten we nog gaan rijden. P. BROM Opperwachtmeester der Rijkspolitie Het gelijke spel van Geel-Zwart en WGW en van St. George en Westfriezen zijn oorzaak geweest dat de meeste inzenders van onze prijsvraag een flink eind van het maximum-puntenaantal verwij derd bleven. Gelijke spelen worden immers niet zo gauw geraden. Toch mochten we op twee oplossingen nog een „6" schrijven. De eerste prijs viel deze keer weer bij een der patiënten van het sanatorium Kalorama te Beek, waar onze prijsvraag steeds een grote belangstelling geniet. 1. B. J. STEUR, Sanatorium „Kalorama", Beek bij Nijmegen. 2. S. GIELING, Veerendijk 8, Bergen. 3. Mevr. G. J. KWAAD-FIJMA, Westerdijk 24, Hoorn. 4. THEO MOSCH, Dr. Schaepmankade 22, Alkmaar. 5. J. W. BRÖERSEN, Tuit.jenhorn H 47. Bent U er nog niet bij? Wel, de volgende wedstrijden geven U weer een kans. Wie een rijbewijs, genoemd onder 3 of 4 wil hebben, moet er eens als bedoeld onder 2 bezit ten. Rijbewijzen zijn voortaan 5 jaar geldig. Ze moeten bij de Commissaris der Koningin wor den aangevraagd maar eerst komt men bij het Centraal Bu reau voor de afgifte van Rij vaardigheidsbewijzen in den Haag terecht. Dat geeft eer» ver klaring van rijvaardigheid af na een examen van tenminste een half uur: 10 minuten theorie o.m. over 48 wetsartikelen en 20 mi nuten practijk, waarbij op 19 verschillende punten wordt gelet. Het bureau moet ook een ver klaring afgeven over de 1i c h a- melijke en geestelijke geschiktheid tot het bestu. ren van een motorrijtuig. De Dit mag niet: parkeren op het trottoir. Wanneer voetgangers op de weg staan moppert im mers? (Foto ANWB) UITSLAG NIET INVULLEN Naam Adres Woonplaats (Hier afknippen) 3. Achter de namen van de clubs de CIJFERS plaatsen, waar mede volgens Uw mening de wdestrijd zal worden beslist. Oplossingen met duidelijke vermelding van naam en adres moeten als bnei worden verzonden. De enveloppe NIET dichtplakken en op de enveloppe schrijven „VOETBAL PRIJSVRAAG"; daarmee bespaart U ons veel werk. Oplossingen moeten uiterlijk ZATERDAG 12 uur aan het bureau van dit blad zijn bezorgd. ELKE WOENSDAG ZULLEN WIJ DE PRIJSWINNAARS EN DE NIEUWE „WIE RAADT DE UITSLAG" PUBLICEREN Voor elke goed geraden uitslag worden twee punten toegekend. Voor het juist voorspellen van winst ot gelijk spel, doch niet met de goede cijfers krijgt men één punt. Voor de beste raders (even tueel door het lot aan te wijzen) worden de volgende prijzen be schikbaar gesteld: Wij vertelt Dinant en op dit gebit ten en natu eerst later zijn. Aan 1929 toegc formatie. Dan zijn ei Ardennen. Wij hebb champs bez mooier dan grootser vanwege de deraardse boven elkaa door de nati bovenste gal ding van eer ste stroomt riviertje, uit jes gevormd ten van Rer zoekt naar De versch onderaardse tastische nar spreken: Da ries, Pont Galerie des cade enz. Zij men aan hé druipsteenfori zalen een eige meest indrukt thedrale, een lang, waarvai zó stoer en mensenhand klimt tot in ven seconden van uw galm te, waar u wordt door h door geen schraagd. Om deze schc steenformaties natuur tientall Een ongekend boottochtje doo lerij, over de al dat schoons schijn getover sche verlichti: genieten. Wij spraken het is de bela het Belgisch be bied strekt ziel den- en Noord is een smalle, rivier, die zich ongeschonden al bergen de bergland wondi heid, die men hulpmiddel va verlichting kan vrije natuur is kleur geeft aan lende pracht, beboste heuvelt daar een kastee van: diepe dalei n glinsterend bocht waarvan rustieke dorpjes en hotels gehou renrijke, onrege steen en afgedel we leien, heide de Belgische boe De Ardennen door vele, goede elk dorpje of bezoeker goede sions. Hhel de steld op het bezc en onverschillig pleisterplaats u kunt ge rustige gen en in de omj gen maken, dooi YW voor u uit{ naar de mooiste paradijselijke lan Een van die een van de druks is La Roche; we een bezoek aan een barokke basil d ij kerk, herinnert van St. Hubertus door de oorlog zw maar 'n actief het stadje telt woners gesteu: minder voortvar hebben ervoor toeristenoord sc4i was, ui tzijn asse laatste hand word ?e, wederopbouw hotels hebben er m Chaudfontaine aan de nieuwste toy risten vorkeer. in La Roche aan Petrarca, schr Herk zijn sonette de zijn vader boek over de Ard er zfin monumenl rotssteen. Het is dichters en schik ratie moeten vir scheppend werk recht in dit oor< onrechte de parel genoemd enige vertoeven. g Noordwaarts kc het dal van de vallei van de Ami Vele andere aspect schoon. In deze v: ristenplaatsjes als velot, Coo, Ren rancorchamps. Ir hien drie valleien °ord stichtte in 64 ®en abdij, die late gevoegd met die j waarvan de abten fen..Yan Prins-Bi ?e Ljd der Franse ben deze abten - schoppen volgden hhn invloed op ge reldlijk terrein u Paleis der Prins-l t^uik herinnert no i„.Aan deze monni fot herinnert ook waterval van Belg «aar maakt de 01 ve een bocht 01

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 4