Eerste internationale
kapittel in Den Haag
wppet" vertelt
NAT
België en Nederland bezien
't probleem der waterwegen
Frankrijks nieuwe kieswet
Rapport over processieverbod
Geen overeenstemming over
Antwerpen-Rijnverbinding
Geen moeilijkheden
bij vleugelkwesties
De 113de opvolger
van de H. Franciscus
n
Tochtgenoten van St. Frans
Lekenapostolaat rondom het kampvuur
Honderd jaar
gemeentewet
BEURSOVERZICHT
Anti-revolutiormaire commissie
staat plaatselijke regeling voor
WIE RAADT DE UITSLAG?
1. Alw. Forw.-Vitesse'22
2. De Rijp—Zeevogels
3. H.S.V.-Andijk
4. Spartanen-R.K.D.V.O.
5. L.S.V.V.-S.V.W.
DE SPELREGELS
eerste prijs f 5.00
tweede prijs f 2.50
en drie prijzen van f 1.00
vacant
f'ACINA 4
WOENSDAG 16 MEI 1951
(Van onze correspondent)
Uit het verslag der BelgischNederlandse commissie voor de
waterwegen en havenproblemen, dat 25 Nov. j.L aan de rege
ringen der beide landen werd aangeboden, blijkt, dat de com
missie principiële overeenstemming bereikte over de ophefiing
van de z.g. stop van Temaaien, alsmede de bouw van een
nieuwe sluis te Terneuzen en aanpassing van het kanaal Gent-
Terneuzen, maar dat zij niet tot een eensluidende conclusie kon
komen wat betreft het graven van een nieuwe vaarweg tussen
Antwerpen en de Rijn.
De Ternaaiense stop bleek al
heel weinig moeilijkheden op te
leveren. Geadviseerd werd tot
da z.g. oplossing-Zuid d.i. de
bouw gan een grote sluis, ge
koppeld aan de bestaande slui
zen te Ternaaien, welke oplos
sing het mogelijk maakt sche
pen van 2000 ten te schutten en
toegang te geven tot het Belgi
sche gedeelte van de Maas. Ge
raamde kosten f13.3 millioen,
duur van het werk 3 jaar.
De technici stellen tevens voor
later eventueel nog een verbin
ding ten Noorden van Maas
tricht tussen Albertkanaal en
Julianakanaal tot stand te bren
gen.
Ook over de bouw van een
nieuwe sluis te Terneuzen om -
grotere schepen voor Gerst door i
te kunnen laten en aanpassing
van het kanaal TerneuzenGent
werd men het goeddeels eens.
De nieuwe sluis zal 290 meter
lang en 35 meter breed moeten
worden. De totale kosten van
alle hier uit te voeren werken
worden geraamd op f225 mil
lioen. Op te merken valt, dat
van Belgische zijde in zoverre
voorbehoud is gemaakt, dat
principiële bereidheid om aan
een oplossing van deze twee
problemen mee te werken af
hankelijk werd gesteld van 'n
accoord ook over de Schelde-
Rijnverbinding.
Het Moerdijk-kanaal
Hieromtrent nam de Belgische
delegatie het standpunt in. dat
de huidige verbinding noch vei
lig noch goed noch geschikt kan
worden geacht. Zii was van me
ning dat een kanaal door de
vaste grond diende" te worden
gegraven van dezelfde capaciteit
als het Amsterdam-Rijnkanaal.
De Nederlandse delegatie stelde
daartegenover, dat de bestaande
vaarweg aan de behoeften vol
doet. Derhalve, aldus de Neder
landse delegatie zou dit vraag
stuk altijd behandeld moeten
worden in de veronderste" v
dat eerst de na-oorlogse
king van het verkeer en de
moeilijke positie van de Neder
landse betalingsbalans zouden
zijn opgeheven en zou. wanneer
al werd besloten zulk een ka
naal te graven, daarmee toch
eerst begonnen kunnen worden
wanneer de Benelux economisch,
financiëel en monetair zou zijn
doorgewerkt.
Omstreeks Juli 1950 werd
overeen gekomen een econo
misch onderzoek naar de voor-
er» nadelen van een nieuwe 1
vaarweg te laten instellen aan
de hand van een gemeenschap
pelijk opgestelde vragenlijst.
Een zestal projecten
Ter bepaling van de gedachten
dienden de Belgen een plan in
voor een tracé, lopende vanuit
de Antwerpse dokken halver
wege tussen Roosendaal en Ber
gen op Zoom met een lichte
kromming naar Moerdijk. De
aanleekosten zouden ongeveer
90 millioen gulden bedragen.
Merkwaardigerwijs werden
aan dit plan van Nederlandse
zijde niet minder dan viif eigen
proiecten toegevoegd. Het verst-
strekkend en meest naar het
Oosten gericht project maakt de
indruk specifiek rekening te
willen houden met de jndustria-
lisatiemogelijkheden. scheep
vaart- en ontwateringsbehoeften
van Brabant.
Het economisch onderzoek aan
Nederlandse züde geschiedde
door ir. G P Niihoff te Am
sterdam. Hij heeft een door
wrocht rapport opgesteld, het-
•welk concludeert dat een nieuw
kanaal slechts beperkte beteke
nis zal hebben omdat het geen
nieuwe verbinding schept, maar
een bestaande verbinding ver
vangt.
Volgens deze deskundige zal
zulk een kanaal echter ander
zijds ook geen merkbare ver-
kèersafleiding betekenen. Juist
deze conclusie is van belang,
want dit argument weerspreekt
het voornaamste Rotterdamse
bezwaar. Men kan zich dan ook
indenken, dat de Belgen met dit
rapport-Nijhoff wel gelukkig
zullgn zijn. De Nederlandse dele
gatie heeft zich inmiddels in een
begeleidend schrijven van be
doelde conclusie gedistancieerd.
Thans onderhandelingen?
Nu het rapport der gemengde
commissie eindelijk openbaar is
gemaakt, zal de Nederlandse re
gering bij zichzelf te rade moe
ter» gaan, of de inhoud van dit
document haar aanleiding ver
schaft om tot rechtstreekse on
derhandelingen met de Belgische
regering over te gaan.
De indruk, zowel hier te lande
als in België, is dat er inder
daad onderhandeld zal worden.
Er is grond voor de verwachting,
dat Nederland in de nieuwe ver
houding tot België een ander
standpunt zal innemen dan een
Tijdens het bezoek van de Nederlandse kruiser „Tromp"
aan Stockholm brachten leden van de bemanning een bezoek
aan het Tivoli Theater, waar zij al spoedig in de beste
stemming kwamen. We zien hier twee van de „Jantjes",
T. Stark (links) en F. Faber, die met een van de mede
werksters, Manya Nolepa, vriendschap hebben gesloten.
kwarteeuw geleden en zich tegen
een Moerdijkkanaal niet langer
zal verzetten.
Men rekent dat er voor een
nader onderzoek, voorbereidin
gen van het werk en uitvoering
daarvan in totaal ongeveer tier»
jaar nodig zal zijn.
De onderhandelingen op zich
zelf behoeven maar kort te du
ren. Zij zullen eventueel betrek
king hebben op het tracé, de Ver
deling der kosten, de Rijnvaart-
premies e.d. en zeker speelt ook
de Benelux zelf in die onder
handelingen een rol. Wanneer
de Belgen in het verleden heb
ben gesteld: geen kanaal dan
geen Benelux, dan zou van Ne
derlandse zijde straks wel eens
het precies omgekeerde stand
punt kunnen worden ingenomen,
m.a.w.: geen Benelux dan ook
geen kanaal.
(Van onze diplomatieke
medewerker)
Frankriik east vervroeed.
nieuwe verkiezingen teeemnet
onder een nieuwe ki'-et. Zii
maakt het moareliik. dat in -pn
kieskrine de liisten van ver
schillende nartiien worden ver
bonden. Behalen de verbonden
liisten in zo'n district samen de
volstrekte meerderheid, dan keil
eren zii er alle zetels, en de min
derheid niets.
Tussen de partijen, die aldus
door lijstverbinding in enig dis
trict de meerderheid kregen,
worden dan de zetels verdeeld
naar evenredigheid van het aan
tal stemmen dat werd uitgebracht
op elk der verbonden lijsten.
Natuurlijk verbindt niemand
zijn lijst met die der communis
ten. Zou ook de Gaulle tegen de
communisten zijn lijsten verbin
den, dan zouden de communisten
nu de sterkste fractie in de
Franse Kamer, vernietigd wor
den. Men meent echter te weten,
dat de Gaulle geen lijstverbinding
met andere partijen wenst, ook
dan zullen de communisten ge
voelig verliezen.
Het lijkt waarschijnlijk, dat
de Gaulle de sterkste partij zal
blijken in het nieuwe parlement.
Het is wel zeker, dat de M.R.P.
met onze K.V.P. het meast te
vergelijken, gevoelig zal verliezen
en zeker niet meer dan de helft
van haar huidige zeteltal zal be
houden.
Ondanks het idealisme en het
enthousiasme in de M.R.P schijnt
dit verloop te wijten aan te grote
vaagheid van eigen program en
te geringe zelfstandigheid van
eigen politiek. Met name ten op
zichte van de socialisten, met wie
de M.R.P. de kern der regerings
meerderheid vormde in de afgelo
pen jaren.
Men vraagt zich af of het Epis
copaat van Frankrijk voor de
verkiezingen zijn stem zal ver
heffen. Als dat zou gebeuren, dan
verwacht men toch niet, dat zulk
een herdelijk woord zou neerko
men op een duidelijke aanbeve
ling van de M.R.P.
Zowel de Gaulle als de Franse
Republikeinse Vrijheidspartij tel
len vele katholieke aanhangers.
De Franse bisschoppen hebben
wel zeer klemmend geëist, thans
ernst te maken met de gelijkstel
ling van openbaar en bijzonder
onderwijs in hun land. De M.R.P.
alleen kan dat politiek niet ver
wezenlijken.
Figuren als Schuman en Bidault
zouden wij niet gaarne zien ver
dwijnen uit de toekomstige rege
ringen. van Frankrijk. Daarom
zou het te wensen zijn, ais in de
nieuwe Kamer de verhoudingen
tenminste zo worden, dat de
M.R.P. onmisbaar bleef voor de
vorming van 'n hechte regerings
meerderheid. Groter hechtheid
van zulk een meerderheid zou ook
voor Europa een voordeel kun
nen zijn.
AUGUSTINUS SZECZEPINSKI
GENERAAL DER FRANCIS
CANEN-MINDERBROEDERS
ASSISIE. In de kleine basi
liek van O. L. Vrouw der Enge
len (Santa Maria degli Angeli) te
Assisië .gebouwd op de plaats
waar de H. Franciskus heeft ge
woond en gewerkt, heeft het 107de
generale kapittel der Franciska-
nen-Minderbroeders Zaterdag pa
ter Szeczepinski tot generaal der
Orde gekozen.
Pater Szeczepinski is daarmede
de 113de opvolger van de H.
Franciskus geworden. De nieuwe
generaal is van Poolse afkomst,
maar behoorde tot de Franse pro
vincie Elzas-Lotharingen, waarvan
hij geruimen tijd provinciaal ge
weest is. De laatste vijf jaren was
hij definitor-generaal der orde
voor het Franse taalgebied.
Aan dit generale kapittel na
men 89 kapittelleden deel, onder
wie de provinciaal der Neder
landse Provincie, pater Dr. Apol-
linaris van Leeuwen. Van de lan
den achter het ijzeren gordijn kon
niemand aan het kapittel deel
nemen.
In de ochtend van de eerste
Pinksterdag heeft de protector
der Franciskanen, Clemente kar
dinaal Micara, een plechtige pon
tificale H. Mis voor de kapittel
leden opgedragen in de basiliek
van O. L. Vrouw der Engelen.
Het generaal-kapittel wordt
voortgezet voor de verkiezing
van de Procurator-Generaal en
de definitoren alsmede voor een
diepgaande bespreking over de
situatie van de orde in de gehele
wereld.
BEZOEK VAN NOORSE
PREMIER AAN DE V.S.
Geen vrees voor Rusland
Dinsdag is de Noorse premier,
Einar Gerhardson in New York
aangekomen voor een particulier
bezoek aan de Verenigde Staten.
Bij zijn aankomst verklaarde
hij, 'dait er volgens hem geen di
rect gevaar was voor een Rus
sische aanval, zolang de door het
Atlantisch Pact geschapen saam
horigheid door de Westelijke lan
den werd gehandhaafd.
DEN HAAG Gedurende het Pinkster-weekend hebben de
„Tochtgenoten van St Frans", de „Compagnons de St. Francois"
en de „Geiahrten des H. Franz" hun eerste internationale ka
pittel (bijeenkomst) gehouden te Den Haag. Deze beweging werd
in 1927 opgericht door dr. Joseph Folliet, Fransman, en een zeer
bekende en geziene figuur in het actieve katholieke leven in
Frankrijk.
De leden van deze beweging,
die haar vertakkingen heeft in
Frankrijk, België, Duitsland en
Nederland, willen door een diep
besef en een volledige beleving
van hun pelgrimsschap hier op
aarde naar het voorbeeld van St.
Franciscus ten eerste hun zelf
heiliging bevorderen en ten
tweede actief deelnemen aan het
kerkelijk leven in de vorm van
het lekenapostolaat.
Te dien einde houden zij ieder
jaar ongeveer 10 pelgrimstochten.
In een Franciscaanse geest van
eenvoud en hulpvaardigheid trek
ken zij langs de wegen, biddend,
mediterend, of zingend, 's Avonds
steken de pelgrims in de dorpen
of steden, die zij passeren, een
vreugdevuur aan. Een vuur om
de aandacht der bewoners van
het dorp, of van de stadswijk,
waar zij zullen overnachten, op
hen te vestigen. En hier begint
het actieve apostolaat na een
dag van zelfheiliging. Met de
mensen van het dorp of van de
wijk, verzameld om het vreugde
vuur, zingen zij schone, ernstige
of luimige liedjes. De troubadour
(leider der bedevaart) besluit
met een kort woord, waarin hij
aan de belangstellenden 't ideaal
van de Tochtgenoten van Sint
Frans uiteenzet. Hij tracht dan
zijn toehoorders te betrekken in
de ideeën van de Tochtgenoten
over de verwezenlijking van het
Evangelie in onze dagen. Hier in
Nederland, waar de beweging
ongeveer vier a vijf honderd le
den telt, zijn reeds verschillende
tochten gehouden.
Deze zomer zal wederom een
viertal tochten gehouden worden.
De jongens trekken door Fries
land en de meisjes door de Ach
terhoek. Bovendien zullen de ge
zinnen en de oudere meisjes
eveneens hun eigen pelgrims
tochten maken. Deze zomer zal
bovendien een internationale pel
grimstocht worden gehouden in
Duitsland, waar de beweging, na
in 1933 te zijn verboden, thans
wederom een zeventig leden telt.
In 1952 zal een internationale
Het bestuur van de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten heeft
zich gewend tot alle burgemees
ters in den lande, met het ver
zoek medewerking te verlenen
aan het plan om op de dag, waar
op de afkondiging van de Ge
meentewet 100 jaar geleden ge
schiedde, Donderdag 5 Juli 1951,
alle gemeenteraden in Nederland
op hetzelfde tijdstip in openbare
vergadering te doen bijeenkomen
en wel des avonds om half acht.
De minister van Binnenlandse
Zaken mr. J. H. van Maarseveen
zal dan de gemeenteraden toe
spreken via de radio. De voorzit
ter van de vereniging, mr. P. J.
Oud, burgemeester van Rotter
dam, zou hierop dan kunnen ant
woorden.
V.
Rijden met gezond verstand: dat moeten alle weggebruikers,
maar vooral degenen die het snelst gaan en dus ook de grootste
brokken kunnen maken, voor zichzelf èn anderen. Pogen een
heer in het verkeer te blijven: ook dat moeten zij vooral, omdat
voor niemand anders het gevaar zo groot is, meegesleept te
worden in de roes van de snelheid, slaaf te worden van de
paardekrachten eerder dan ze juist te behéérsen.
Evenmin voor motorrijders in
het bezit van een zgn. 30 daagse
voorlopige oefenvergun
ning van de burgemeester of
op de dag van het rijexamen
van een pproep daartoe.
En de bromfietsen? Dat is nu
juist de puzzle. Niemand weet
nog welke bromfietsen irast ge
wone rijwielen gelijk zullen
worden gesteld, en welke als
motorrijtuigen zullen worden be
schouwd. Het wachten is op de
beslissing van de minister. En
dan kunnen sommige bromfiet
sers nog wel eens voor de nare
verrassing komen te staan, dat
ze een rijbewijs moeten gaan ha
len
Gehurkt op de grond zittend
geeft een oude Noord-Koreaan
inlichtingen aan een vooruit
geschoven patrouille van de
Verbonden Strijdkrachten over
de positie van een vijandelijke
afdeling. Met de ene hand
maakt hij drukke gebaren; in
de andere houdt hij een ciga-
ret, een lang ontbeerde trac-
tatie. Een van de leden van
de patrouille noteert de gege
vens, die door de oude baas
worden verstrekt.
Dit is bepaald wel het belang
rijkste van wat aan bestuurders
van motorrijtuigen te zeggen valt.
Maar natuurlijk is er veel méér
te zeggen. De wetgeving staat
speciaal voor hen vol regels, on
noemelijk veel meer dan ik in
het bestek van dit verhaal ver
werken kan, zelfs als ik het in
twee keer doe. Ik zal nu maar
zwijgen van de keuringseisen
waaraan het materiaal moet vol
doen. Wie keurt, moet kijken
naar de kop-, de stads- de par
keer, de mist- berm- of richt-, de
zij- de achter-, de achteruitrij-,
de stop- en de nummerbord- of
kenitekenlichten. En dan naar de
reflectoren, de richtingaanwijzers,
de spiegel, de hoorn het stuur,
lengte, breedte, hoogte, wiel-
druk en achteroverbouw, naar
hand- en voetrem, knalpot, on-
splinterbare voorruit. chassis-
en motornummer. Hier is nieuws
bij. Ik kom daar op terug. Ge
noeg te weten dat deze eisen
zijn verzwaard om de veiligheid
te dienen.
Ook de eisen die aan de be
stuurders worden gesteld, zijn
verzwaard.
De lezer weet natuurlijk al,
dat er nu vijf soorten r ij h e w ij-
z e n zijn: 1 voor motoren met
of zonder zijspan en andere
driewielers beneden 400 kg; 2.
voor personenauto's en vracht
auto's beneden 3500 kg: 3. voor
zwaardere vrachtauto's; 4. voor
autobussen er» 5. voor speciaal
aan lichamelijk gebrekkigen
aangepaste vogituigejj, bedoeld
onder 1 of 2.
GEEN RIJBEWIJS is nodig
voor stoom- en motorwalsen,
landbouwtrekkers e.d. en hand
wagens met motorvermogen.
aanvrager moet daar zelf een
vragenlijst over invullen, er», is
hij 60 jaar of ouder, bovendien
een geneeskundig verslag van
een medicus toevoegen, ook als
hij verlenging van zijn rijbewijs
vraagt. De medicus moei o.m.
verklaren of hijzelf zich veilig
zou voelen als passagier van de
aanvrager.
De minimum leeftijd
voor het besturen van een motor
rijtuig of een wals is 18 jaar;
voor bromfietser», gemotoriseerde
handwagens en landbouwtrek
kers 16 jaar. Rijbewijzen van
vóór 1 Jan. 1951 blijven nog
twee jaar na afgifte geldig.
OOK DE CONTROLE is ver
scherpt. Hogere politiefunctiona
rissen kunnen vorderen dat men
zich aan een onderzoek onder
werpt wanneer ge vermoed
wordt ongeschikt of onbekwaam
tot het besturen te zijn (gewor
den). Als er proces-vexbaal wordt
opgemaakt wegens het rijden
onder invloed van alcohol (dat
rijder» is verboden. Misdrijf!)
mogen alle opsporingsambtena
ren het rijbewijs opvorderen. Ze
mogen ook verbieden dat iemand
achter het stuur klimt die naar
hun oordeel niet behoorlijk kan
rijden omdat hij een borrel te
véél op heeft.
pelgrimstocht gehouden worden
met bestemming Rome en Assisië.
Deze staat in verband met het
vijf en twintig jarig bestaan van
de beweging in Frankrijk. In Ne
derland bestaat de beweging dan
20 jaar.
Op het internationale kapittel,
dat werd gehouden in het Sint
Aloysius-college in Den Haag,
waren ongeveer 250 Tochtgeno
ten aanwezig, van wie 100 a 110
Nederlanders. Het hoofdonder
werp van de besprekingen vorm
de de vraag, welke plaats de in
ternationale beweging van de
„Tochtgenoten van Sint Francis
cus" in de Kerk dient in te ne
men. De besprekingen en dis
cussies over dit onderwerp wer
den in de avonduren van Pink
sterzondag gevolgd door een
vreugdevuur in de trant van de
pelgrimstocht. Vele jeugdbewe
gingen, aangesloten bij de Katho
lieke Jeugdraad, waren bij dit
vreugdevuur aanwezig.
AMSTERDAM, 15 Mei. Het
herstel in Staatsfondsen, dat de
laatste twee beursdagen van de
vorige week heeft gekenmerkt,
kwam vandaag tot stilstand.
In de meeste hoofdfondsen
duurde het verscheiden tapes al-
vorens de notering tot stand
kwam. Voor AKU, Philips, HVA
}YaseJH® belangstelling zoek.
Koninklijke Olie lag ongeani
meerd op circa 298 .wegens af
wezigheid van de arbitrage. Deze
iets lagere koers werd mede in
verband gebracht met de opnieuw
flauwe stemming voor Staatsfond
sen, die tot hun oude peil inzak
ten hetgeen een zeer teleurstel
lende uitwerking had. De koers
verliezen voor de toonaangeven
de leningen waren dan ook be
duidend: de Conversielening 1947
die Vrijdag de markt verliet op
90 7^8, werd vandaag vernomen
op 89 1/8, en de Investerings-
certificatfn, die Vrijdag j.l. sloten
op 92, waren thans twee procent
lager.
Over de aandelenmarkt viel
zeer weinig te vertellen. Geluk
kig dat Deli Spoor voor een ver
rassing zorgde, door in het van
daag verschenen verslag een di-
videndvoorstel bekend te maken
van 3 pet. over 1949. Hieraan
werd tevens de verwachting ver
bonden, dat over 1950 4 a 5 pro
cent dividend zal kunnen worden
uitgekeerd. In verband daarmede
werd een hogere koers voor de
aandelen Deli Spoor vernomen.
Cultuurfondsen waren volko
men in mineur en zoals gezegd,
kwam slechts sporadisch een no
tering tot stand. Voor zover
transacties gedaan werden, lagen
de koersen merendeels op iets
lager niveau. Hetzelfde kan ge
zegd worden van de Scheepvaart
markt, waar eveneens slechts
weinig belangstelling aanwezig
was.
's-GRAVENHAGE. Het cen
traal comité van anti-revolution-
naire kiesverenigingen heeft een
rannort inzake het processiever
bod uitgebracht. De commissie
die het raDnort onmaakte be
stond uit mr. J. A. de Wilde voor
zitter. nrof. dr. G. C. Berkouwer,
nrof. dr. I. A. Dienenhorst. nrof.
dr. K. Diik. H. J. van Lonkhuizen,
mr. A. B. Roosien. terwiil als
secretaris aan de commissie was
toegevoegd mr. K. Groen.
Het rapport concludeert dat de
bestaande situatie thans als volgt
is:
1. Er bestaat een beperkte
grondwettelijke vrijheid van pro
cessie.
2. De grondwettelijke bepaling
heeft de zaak echter op volkomen
onprincipiële wijze geregeld en
verstard.
3. De ontwikkeling der juris
prudentie sinds 1848 is van dien
aard, dat er practische processie
vrijheid heerst. Dat de Roomsen
daarvan, althans boven de Moer
dijk, niet meer gebruik maken, is
uitsluitend te danken aan een
zekere gematigdheid bij het
Episcopaat.
„De situatie zo te laten", zegt
het rapport "betekent het laten
voortbestaan van een wet, die
niet gehandhaafd wordt. En is
nauwelijks funester ding te den
ken in een rechtsstaat".
Uitdrukkelijk en principieel
van het processie-verbod uitgaan
de meent de commissie daarom,
dat het door haar ontwikkelde
standpunt in de gegeven situatie
nog het beste zou worden bena
derd door een regeling, waarbij
het toelaten van processies plaat
selijk zou worden geregeld, ech
ter onder hoger toezicht.
Het rapport zegt o.a. „Een al
gemene regeling voor alle samen
komsten en optochten met een
godsdienstig karakter buiten ge
bouwen komt ons daarom gewenst
voor. In de grondwet behoeft dan
naar onze mening niet meer te
zijn neergelegd dan dat zulke
samenkomsten en optochten al
leen zijn geoorloofd volgens de
door de wet te stellen regelen.
De materie dient dan verder te
worden uitgewerkt in de wet op
de kerkgenootschappen", aldus de
commissie.
Verbetering in ziekte
van Zweedse koningin
STOCKHOLM, 15 Mei (Reuter)
De gezondheidstoestand van ko
ningin Louise van Zweden, die
lijdt aan een acute hartthrombose,
gaat in bevredigende mate voor
uit, aldus is Dinsdag officieel
medegedeeld.
Goed zo: op die manier zijn er
toch wel waarborgen dat niet
iedereen te allen tijde op de weg
kan komen. De strafmaat is
ook verzwaard: een jaar wegens
het veroorzaken van dood door
schuld, negen maanden bij zwaar
lichamelijk letsel er» resp. 3 en 2
jaar indien dit geschiedde onder
invloed van alcohol.
BEHALVE vopr de afgifte van
rijbewijzen zijn er ook nieuwe
regels voor de vervanging van
de oude nummerbewijzen door
zgn. kenteken-bewijzen,
die op 1 Jan. 1956 geheel haar
beslag zal hebben gekregen. Dan
zullen ook de oude nummerpla
ten met provincieletter vervan
gen zijn door de nieuwe kente
kens een groep van twee let
ters, met twee groepen van twee
cijfers die nu al op nieuwe
auto's worden aangebracht. De
kentekenbewijzen, afgegeven
door de directeur van de Rijks
dienst voor het wegverkeer, zul
len voortaan zoals in de ge
meente-administratie de per
soonskaarten iedere sterveling
volgen van de wieg tot het graf
bij elk motorrijtuig behoren
vanaf de eerste verkoop uit de
handelsvoorraad van fabriek of
importeur etc. die daarvoor
zelf groene fahriekskente-
kens bezitten tot bij de slo
per. Ze zijn er in zes soorten,
met nog inlegvellen voor aan
hangwagens en bijbladen voor
opleggers. Papieren genoeg dus.
Nu moeten we nog gaan rijden.
P. BROM
Opperwachtmeester
der Rijkspolitie
Het gelijke spel van Geel-Zwart en WGW en van St. George en
Westfriezen zijn oorzaak geweest dat de meeste inzenders van onze
prijsvraag een flink eind van het maximum-puntenaantal verwij
derd bleven. Gelijke spelen worden immers niet zo gauw geraden.
Toch mochten we op twee oplossingen nog een „6" schrijven. De
eerste prijs viel deze keer weer bij een der patiënten van het
sanatorium Kalorama te Beek, waar onze prijsvraag steeds een
grote belangstelling geniet.
1. B. J. STEUR, Sanatorium „Kalorama", Beek bij Nijmegen.
2. S. GIELING, Veerendijk 8, Bergen.
3. Mevr. G. J. KWAAD-FIJMA, Westerdijk 24, Hoorn.
4. THEO MOSCH, Dr. Schaepmankade 22, Alkmaar.
5. J. W. BRÖERSEN, Tuit.jenhorn H 47.
Bent U er nog niet bij? Wel, de volgende wedstrijden geven U
weer een kans.
Wie een rijbewijs, genoemd
onder 3 of 4 wil hebben, moet er
eens als bedoeld onder 2 bezit
ten. Rijbewijzen zijn voortaan 5
jaar geldig. Ze moeten bij de
Commissaris der Koningin wor
den aangevraagd maar eerst
komt men bij het Centraal Bu
reau voor de afgifte van Rij
vaardigheidsbewijzen in den
Haag terecht. Dat geeft eer» ver
klaring van rijvaardigheid af na
een examen van tenminste een
half uur: 10 minuten theorie o.m.
over 48 wetsartikelen en 20 mi
nuten practijk, waarbij op 19
verschillende punten wordt gelet.
Het bureau moet ook een ver
klaring afgeven over de 1i c h a-
melijke en geestelijke
geschiktheid tot het bestu.
ren van een motorrijtuig. De
Dit mag niet:
parkeren op het
trottoir. Wanneer
voetgangers op
de weg staan
moppert im
mers?
(Foto ANWB)
UITSLAG
NIET
INVULLEN
Naam
Adres
Woonplaats
(Hier afknippen)
3.
Achter de namen van de clubs de CIJFERS plaatsen, waar
mede volgens Uw mening de wdestrijd zal worden beslist.
Oplossingen met duidelijke vermelding van naam en adres
moeten als bnei worden verzonden. De enveloppe NIET
dichtplakken en op de enveloppe schrijven „VOETBAL
PRIJSVRAAG"; daarmee bespaart U ons veel werk.
Oplossingen moeten uiterlijk ZATERDAG 12 uur aan het
bureau van dit blad zijn bezorgd.
ELKE WOENSDAG ZULLEN WIJ DE PRIJSWINNAARS EN
DE NIEUWE „WIE RAADT DE UITSLAG" PUBLICEREN
Voor elke goed geraden uitslag worden twee punten toegekend.
Voor het juist voorspellen van winst ot gelijk spel, doch niet met
de goede cijfers krijgt men één punt. Voor de beste raders (even
tueel door het lot aan te wijzen) worden de volgende prijzen be
schikbaar gesteld:
Wij vertelt
Dinant en
op dit gebit
ten en natu
eerst later
zijn. Aan
1929 toegc
formatie.
Dan zijn ei
Ardennen.
Wij hebb
champs bez
mooier dan
grootser
vanwege de
deraardse
boven elkaa
door de nati
bovenste gal
ding van eer
ste stroomt
riviertje, uit
jes gevormd
ten van Rer
zoekt naar
De versch
onderaardse
tastische nar
spreken: Da
ries, Pont
Galerie des
cade enz. Zij
men aan hé
druipsteenfori
zalen een eige
meest indrukt
thedrale, een
lang, waarvai
zó stoer en
mensenhand
klimt tot in
ven seconden
van uw galm
te, waar u
wordt door h
door geen
schraagd.
Om deze schc
steenformaties
natuur tientall
Een ongekend
boottochtje doo
lerij, over de
al dat schoons
schijn getover
sche verlichti:
genieten.
Wij spraken
het is de bela
het Belgisch be
bied strekt ziel
den- en Noord
is een smalle,
rivier, die zich
ongeschonden
al bergen de
bergland wondi
heid, die men
hulpmiddel va
verlichting kan
vrije natuur is
kleur geeft aan
lende pracht,
beboste heuvelt
daar een kastee
van: diepe dalei
n glinsterend
bocht waarvan
rustieke dorpjes
en hotels gehou
renrijke, onrege
steen en afgedel
we leien, heide
de Belgische boe
De Ardennen
door vele, goede
elk dorpje of
bezoeker goede
sions. Hhel de
steld op het bezc
en onverschillig
pleisterplaats u
kunt ge rustige
gen en in de omj
gen maken, dooi
YW voor u uit{
naar de mooiste
paradijselijke lan
Een van die
een van de druks
is La Roche; we
een bezoek aan
een barokke basil
d ij kerk, herinnert
van St. Hubertus
door de oorlog zw
maar 'n actief
het stadje telt
woners gesteu:
minder voortvar
hebben ervoor
toeristenoord sc4i
was, ui tzijn asse
laatste hand word
?e, wederopbouw
hotels hebben er
m Chaudfontaine
aan de nieuwste
toy risten vorkeer.
in La Roche
aan Petrarca, schr
Herk zijn sonette
de zijn vader
boek over de Ard
er zfin monumenl
rotssteen. Het is
dichters en schik
ratie moeten vir
scheppend werk
recht in dit oor<
onrechte de parel
genoemd enige
vertoeven. g
Noordwaarts kc
het dal van de
vallei van de Ami
Vele andere aspect
schoon. In deze v:
ristenplaatsjes als
velot, Coo, Ren
rancorchamps. Ir
hien drie valleien
°ord stichtte in 64
®en abdij, die late
gevoegd met die j
waarvan de abten
fen..Yan Prins-Bi
?e Ljd der Franse
ben deze abten -
schoppen volgden
hhn invloed op ge
reldlijk terrein u
Paleis der Prins-l
t^uik herinnert no
i„.Aan deze monni
fot herinnert ook
waterval van Belg
«aar maakt de 01
ve een bocht 01