JAN DE SPEURDER op avontuur Voor Vader dat en bij die shag dit pafc|e Vlucht in de nacht DUEL Op BONT van eeuwen her verzameld in Amsterdams museum RADIO Voor de vrouw in de zomer? Voor de jeugd De kleinste stad van Nederland door E. J. Rath Laatste w moet h Op de om de Voor de Olympisi PAGINA 4 ZATERDAG 16 JUNI 1951 Bont en zomerse zonneschijn, die op dit plaatje samengaan, verdragen elkaar maar slecht. In de wereld van de mode is echter alles mogelijk en.... zelfs nood zakelijk, want nog voor de zomer officieel zijn intrede doet, gaan de inkopers al op pad voor hun herfstcollectie. Dat betekent dus vroege shows, ook al mocht het weer tot heel andere festijnen no. den. De week waarin de Nederlandse confectie haar modellen aan de buitenlandse koper toont, heet Fashionweek. Tijdens deze ex- portweek, die kort geleden ge houden is, werden ook verschil lende bontmodellen getoond, waarvan wij er hier enkele pu bliceren. Het zijn twee korte jasjes van de N.V. Kamchatka Furs te Am sterdam. Zij tonen duidelijk aan, dat men tegenwoordig alle rich tingen met het bont uit kan. De mode en de modellering op dit terrein zijn in vergelijking tot vroeger aanmerkelijk veelziidi- ger. Het bovenste jasje heeft een capuchon, die uit de revers ont springt. De tekening en toepas sing van het bont voor kap en revers vormt eeni contrast tot het overige deel van het jasje. Ook het tweede model van ocelot is kunstig en vlot gesneden. De ronde kraag, die opgezet kan worden, zal ook deze winter po pulair zijn. Het verdroogde herfstblad is meermalen de eer te beurt geval len met kant vergeleken te worden. Andersom gaat de verge lijking echter ook goed op. Een tocht door het museum Willet Holthuysen te Amsterdam, dat statige huis aan de Herengracht bewijst dit Daar prijkt de mooiste kant, zo ragiijn en teer, dat het haast niet anders kan, oi Moeder Natuur is hier aan het werk geweest. In feite hebben vaardige, niet-versagende vrou wenhanden die vluchtige, bijna doorzichtige blaadjes en bloeme tjes uit het garen te voorschijn getoverd. Er is zelden zo'n prachtige ge legenheid geweest om kantwerk uit vele eeuwen te bewonderen, als thans in de hoofdstad gebo den wordt. Voor weinig geid is hier een tentoonstelling te zien, die de bezoekers van de ene ver bazing in de andere doet vallen. Tot hun vreugde zullen zü con stateren, dat zij zijn beland in een wereld van schoonheid en vele verrassingen uit het verle den. Immers, is de zijden kous met kanten inzetsels, die keize rin Eugenie van Frankrijk aan haar vorstelijke voetjes trok, geen aardig curiosum en wekt de gele waaier met luchtige figuur tjes in zwarte Chantilly-kant geen herinneringen aan roman tische tijden? Al het kantwerk, dat in het Willet Holthuyssenmuseum bijl een is gebracht, behoort aan een Engels echtpaar, de heer en me vrouw Jacoby-Iklé. En dat is nog maar een gedeelte van de collectie, die dit echtpaar verza meld heeft! De tentoonstelling kon tot stand worden gebracht door de British Council en het Kantsalet. Het is natuurlijk allereerst de bedoeling, dat men van deze sier lijke schoonheid geniet, maar voor belangstellenden is er ook gelegenheid een beetje in het uitgebreide rijk van de kantsoor ten thuis te raken. Daarom is eer» schitterende catalogus met foto's uitgegeven, waarin iets over de oorsprong van kant te lezen valt. Kant is waarschijnlijk ontstaan uit de noodzaak om geweven stoffen tegen uitrafelen te be hoeden, bijvoorbeeld door het knopen en vlechten van de fran jes. Wijst de naam „kant" er niet op, dat het aan de rand van stof fen ontstaan is? Aangezien de mens er nooit genoeg van krijgt zijn kleding te verfraaien of te versieren, werden de franjes zo mooi en zo kunstig mogelijk af gewerkt. Alle voorlopers van kant wij zen er dus op. dat het aan de rand van de weefsels, soms ook in de weefsels ontstaan is. Met de eigenlijke kant, die wij thans kennen, is het echter anders; die staat helemaal op zich zelf. Men onderscheidt er twee grote tech nieken in: de naaldkant en de kloskant. Voor de naaldkant ge bruikten de vrouwen een stevig patroon, waarop alle aangegeven motieven met twee draden wer den omgewerkt. Dat ging eigen lijk precies zo, als kinderen nu met wol op kartonnen plaatjes doem, hoe oneerbiedig de verge- Hiking ook moge zijn. Aan die „omtrek"-draden werden dan de siersteken en de vullingen van de figuurtjes vastgehecht. De klos kant berust weer op een heel an dere techniek, namelijk op het kunstig samenvlechten van ver schillende draden onderling ;met behulp van klosjes, die in de hand worden gehouden. De Romeinen moeten deze kantsoort al hebben gekend! In de oude nederzetting Claterna in het voormalige Oost- Romeinse rijk zijn voorwerpen gevonden, die op onze kantklos sen lijken. De roem van Tulle In Europa dateren de oudste kantsoorten uit de Middeleeuwen. In de zestiende en zeventiende eeuw nam de kantindustrie er een grote vlucht. In de rege ringsperiode van Lodewi.ik de PROGRAMMA' ZONDAG 17 JUNI 1951 HILVERSUM 1, 402 m. 8.00 u. NCRV; 8.30 IKOR; 9.30 KRO 17.00 NCRV; 19.45—24-00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weer berichten; 8.15 Gramofoonm. IKOR: 8-30 Vroegdienst. KRO: 930 Nieuws cn waterst.; 9-45 Gramofoonm.; 9.55 Hoogmis; 11.30 Gramofoonm.; 11.40 „Lief Vaderland vaarwel!", klankbeeld 12.00 Gramofoonm.; 12.15 Apolo gie; 12-35 Gramofoonm.; 12.40 u- Lunchconcert; 12.55 ..Katholiek Thuisfront overal"; 13.00 Nlieuws weerberichten en kath. nieuws; 13.20 Amusementsmuziek; 13-45 „Uit het boek der boeken"; 14.00 Gramofoonm-; 14.15 Radio Phil- harmonisch Orkest; 14.40 Gramo foonm-; 15.10 Olympische dag; 16.30 Vespers. NCRV; 17-00 Geref. Kerkdienst; 18.30 Massale koorzang; 18.45 u- Gramofoonm.; 19.00 Kamerkoor; 19.15 „Van alle tijden en alle vol k-en". causerie; 19.30 u. Nieuws, sportuitslagen en weerberichten. KRO: 19.45 Actualiteiten; 19-52 Boekbespreking; 20.05 De gewone man zegt er het zijne van; 20.12 Gevarieerd programma; 22.45 uur Avondgebed en liturgische kalen der; 23.00 Nieuws; 23-1524.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM 2, 298 m. 8-00 u- VARA, 10.00 VPRO, 10.30 uur IKOR, 12.00 AVRO, 17.00 VPRO, 17-30 VARA, 20.00—24.00 AVRO. VARA: 800 Nieuws, weerber. en postduivenberiohten; 8.15 uur Koorzang; 8.30 Gesprek over het zilveren jubileumfeest van de Culturele Sportbond; 8.40 Orgel spel; 9.00 Vacantietips; 9-12 uur Postduivenberichten; 9.15 Ver zoekprogramma; 9.45 „Geestelijk Leven" causerie. VPRO: 10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 u. Remonstrantse kerkdienst. AVRO: 12.00 „Muziek-etalage" 12.40 Voor de jeugd; 12.50 Gra mofoonm.; 13.00 Nieuws en weer berichten; 13-15 Mededelingen en gramofoonm.: 13.20 Oxkestcon- cert; 13.50 „Even afrekenen, He ren!"; 14-00 Gramofoonm-; 14.05 Boekbespreking; 14.30 u. Vocaal Dubbelkwgrtet; 14.45 Kameror kest en'solist; 15-45 Filmpraatje; 16.00 Zigeunermuiz.; 16.30 Sport- revue. VPRO: 17.00 Reportage. VARA: 17-30 „Martins geheime raketvlucht naar de maan", hoorspel; 17.50 Pianospel; 18.00 u- Sportoraatje: 18.15 Nieuws en de sportuitslagen; 18.30 Dansmuziek; 18.55 Sport; 19.05 „Radiolympus"; 19.30 AÏpusementsanur. AVRO: 20 00 Nieuws; 20 05 Ac tualiteiten; 20.15 Omroeporkest; 2121.15 Cabaret; 21.50 Zang en or gel; 22.10 u. Gevarieerde muziek; 22.50 „De Franse verkiezingen", causerie; 23 00 Nieuws; 23.45 24-00 Gramofoonmuziek. MAANDAG 18 JUNI HILVERSUM I, 402 M. 7.00—24.00 NCRV 7.00 Nieuws; 7.18 Gewijde mu ziek; 7.45 Een woord voor de dag; 8.00 Nieuws en weerberich ten; 8.10 Sportuitslagen; 8.20 Gramofoonmuziek; 8.55 Idem; 9.15 Voor de zieken; 9,30 Water standen; 9.35 Gramofoonmuziek; 10.00 Predikanten-Forum; 10.20 Gramofoonmuziek; 10.30 Morgen dienst; 11.00 Pianorecital; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.30 Land en tuinbouwmededelingen; 12.33 Orgelconcert; 13.00 Nieuws; 13.15 Amusementsmuziek; 13.45 Gra mofoonmuziek; 14.00 Schoolradio; 14.35 Gramofoonmuziek; 14.45 Voor de vrouw; 15.15 Cembalo gezelschap; 15.45 Gramofoonmu ziek; 16.00 Bijbellezing; 16.45 Vocaal ensemble; 17.00 Voor de kleuters; 17.15 Orgelspel; 17.45 Voor de jeugd; 18.00 Zigeuner kwintet; 18.15 Sportpraatje; 18.25 Gramofoonmuziek; 18.30 Boek bespreking; 18.45 Engelse les; 19.00 Nieuws en weerberichten; 19.15 „Volk en Staat", causerie; 19.30 Gramofoonmuziek; 19.40 Radiokrant; 20.00 Nieuws; 20.05 Pianorecital; 20.35 „De Delftse Wonderdokter", hoorspel; 21.20 Lichte muziek; 21.50 Gramofoon muziek; 22.00 Strijkorkest; 22.45 Avondoverdenking; 23.00 Nieuws 23.1524.00 Gramofoonmuziek. HILVERSUM II, 298 M. 7.00—2400 AVRO 7.00 Nieuws; 7.15 Ochtendgymna stiek; 7.30 Gramofoonmuziek; 8.00 Nieuws; 8.15 Gramofoonmu ziek; 9.00 Morgenwijding; 9.15 Gramofoonmuziek; 10.30 Voor de vrouw; 10.35 Gramofoonmuziek; 11.00 „Op de Uitkijk", causerie; 11.15 Radio Philharmonisch or kesten solist; 12.00 Hawaiian- muziek; 12.30 Land- en tuin bouwmededelingen; 12.33 In 't spionnetje; 12.38 Pianoduo; 13.00 Nieuws; 13.15 Mededelingen of gramofoonmuziek; 13.20 Metro- pole orkest; 14.00 „Wat gaat er om in de wereld", causerie; 14.20 Gramofoonmuziek; 14.30 Voor dracht en harpspel; 14.45 Piano recital; 15.15 Voor de vrouw; 16.15 Noorse volksliederen; 16.45 Musicalender; 17.30 Voor de pad vinders; 17.45 Regeringsuitzen ding: Dr. Garmt Stuiveling ..Schrijvers over Indonesië"; 18.00 Nieuws; 18.15 Militair commen taar; 18.30 Lichte muziek: 19.00 Discogram; 19.30 Causerie over Peter Benoit; 19.45 Regeringsuit zending: „Landbouwrubriek"; 20.00 Nieuws; 20.05 Vraaggesprek 20.15 Peter Benoit-herdenking; 21,45 „Winterslaap", hoorspel; 22.10 Metropole-orkest en solis ten: 23.00 Nieuws; 23.1524.00 Gramofoonmuziek. Nee beste vriendinnetjes en vriendjes dit wordt nu eens geen raadseltje of prijsvraag maar een bericht, dat jullie, en waarschijn lijk ook vele ouderen, met plezier zullen lezen. Want die kleinste stad van Nederland, waarnaar jullie niet behoeven te raden om dat die er nog niet is, wordt een echte jeugdstad. Een stad in het klein, een speelstad eigenlijk, waar je alles, wat in een echte stad thuis hoort op je gemak kunt gaan bekijken. Stad in de stad Die kleine stad, die nog ge bouwd moet worden, komt in Den Haag te staan. Ze wordt ge bouwd om de jeugd te laten zien, hoe de meeste steden van ons land zijn ontstaan. Daarom moet je niet een moderne stad met rechte straten en nieuwe gebouwen ver wachten, maar een stad, die echt, zoals de meeste van onze steden, uit de geschiedenis gegroeid is. Dus met wallen en grachten en poorten, maar ook met een station electrische treinen, trams, en zelfs met een vliegveld. Er ko men oude huizen en kerken en nieuwe kantoren in, zoals je dat in echte steden ook ziet. Een mooi doel En waarom dit alles gebouwd wordt? Om op de eerste plaats de nagedachtenis te eren van een Leidse student, die in de Mei oorlog van 1940 heel dapper was en tevens om met de gelden, die van de bezoekers worden ontvan gen, zieke studenten, die in La ren verpleegd worden te helpen. Die student-officier heette Ma- duro en zijn familie schonk een grote som geld, die voor de bouw van die stad gebruikt zal worden. Philips zal voor de verlichting zorgen de KLM bouwt het vlieg veld en de vliegmachines de B.P.M. verzorgt de benzine-tanks en de Nederlandse Spoorwegen leggen de spoorbaan en alles wat er op en aan hoort, aan. Er komt ook een haven bij met schepen. De heer Bouma, de directeur van het Zuiderzee-museum te Enk huizen, maakte de plannen en zal er voor zorgen, dat deze stad echt de moeite waard wordt om te gaan bekijken. Als ik het goed heb, zal de kleinste stad van Ne derland het volgend jaar klaar zijn. Dan vertel ik er nog wel meer over. De geschiedenis, die ik jullie nu ga vertellen, is voor een deel werkelijk gebeurd en voor een deel aangevuld met een paar ver zonnen gebeurtenissen. Maar dat is niet zo erg denk ik. Het voor naamste is, dat jullie te weten komt, wie Jan de Speurder is en wat hij al zo beleefd heeft, voor dat hij, toen hen wat ouder was geworden, een echte politieman werd. En dan zal ik eerst maar eens vertellen, wie die Jan de Speur der is. Dat is een doodgewone Hollandse jongen, die Jan de Bruin heette, nog op de lagere school was, door een toeval, met de politie in aanraking kwam en na heel veel spannende avonturen besloot bij de politie te gaan. Jan woonde met zijn ouders en zijn zusje in een van de vele provin ciestadjes, die ik niet nader noe men zal, en had, toen hij een jaar of twaalf was en in de hoogste klas van de lagere school zat, een hobby, een liefhebberij, detective spelen. Dat ging Jan zo goed af, dat hij ouder geworden op het laatst niets anders meer deed. Om het verhaal goed weer te geven, lijkt het mij maar 't beste om Jan van nu af aan maar zelf aan het woord te laten. Daar komt hij dus met zijn eerste avontuur. De gestolen auto Op een avond, al weer heel wat jaren geleden, waren vader en moeder 's avonds naar een kennis gegaan, die jarig was en ik mocht als de oudste thuis, wat opblijven. Ik mocht de radio aanzetten, had een paar koekjes gekregen en zat een heel spannend boek te lezen, toen plotseling de muziek op hield en de omroeper van de radio een politie-bericht aankon digde. Hoe dat precies luidde, weet ik nu natuurlijk niet meer te vertellen, maar het kwam hier op neer. De politie verzocht op sporing van een gestolen auto, een heel dure wagen, die elec- trisch wordt voortbewogen en toebehoorde aan een riike heer uit Wassenaar, een gezant of zo, dat weet ik mii niet meer te herinne ren De politie gaf het merk van de 'auto en 't nummer op. Eigen lijk zonder er bij te denken, schreef ik dat nummer op een stuk papier cn stak dat in mijn zak. Toen ik de volgende dag oni kwart voor negen naar school ging, zag ik achter in onze laan, die een doodlopende weg had een prachtige zwarte auto staan. Maar ik lette er niet op en reed vlug naar school, 's Middags stond die auto er nog, maar het viel niet op, omdat er achter in die laan een dokter woonde, die wel meer bezoek kreeg van patiënten uit verre plaatsen en vaak auto's voor zijn deur had staan. Maar toen die auto er de zelfde avond nog stond, vond ik het toch wel een beetje gek. Toen ik mijn bo terham op had, ging ik er met een paar vriendjes eens naar kij ken. Het was in een woord een pracht van een kar! Terwijl de jongens zo om de auto heen lie pen en probeerden het portier open te maken, stak ik, eigenlijk zonder er bij na te denken, mijn hand in mijn broekzak en vond daar het stukje papier met het auto-nummer, dat ik de vorige dag opgeschreven had. Ik haalde het voor de dag en ontdekte tot mijn grote vreugde, dat het nummer van dat briefje precies hetzelfde was als op de auto stond. Nu niets tegen de jongens zeggen en vlug naar huis. „Vader", riep ik, „ik heb een auto gevonden". „Wat zeg je jon gen, een auto gevonden, laat eens kijken!" „Nee, geen speel goed-auto, maar een echte"! „Och, jij hebt altijd wat!" „Nee, het is echt weer, de politie heeft de auto gisteravond door de radio opgegeven". „Nou, dat moet ik zien". En met vader samen, ging ik nog eens naar die auto toe. Ja, alles klopte. Thuis gekomen belde vader de politie open na een kwartiertje kwam er een agent van de motorpolitie die bevestig de, dat de auto in onze laan de vermiste was. Hij schreef alles op en zei, dat ik de volgende mor gen maar even op het politie bureau moest komen. Dat laatste vind ik niet zo leuk, omdat ik daar al eens meer ge weest was voor het inschieten van een ruit met mijn nieuwe voet bal. Ik had dus geen prettige her innering aan dat bezoek. Maar vader zei, dat ik best kon gaan en dat de politie die ruit al lang weer vergeten was. Nou, ik ging dus naar het bureau. „O", zei de agent, aan de ingang, ben jij dat kereltje, dat een auto heeft opge spoord? Keurig hoor, ga maar naar binnen bij de commissaris". Die zat achter een groot bureau en knikte mij vriendelijk toe. „Zo, daar hebben we onze Jan. Vertel jij maar eens, hoe je die auto ge vonden hebt". En toen deed ik 't verhaal van dat radio-bericht en dat briefje. „Nou, dat heb je hem ferm geleverd hoor! Er groeit uit jouw nog eens een speurder", zei hij lachend. „En nu zal ik die mijnheer maar eens laten komen". De com missaris drukte op een belletje, toen kwam er een agent, die een grote dikke mijnheer binnenliet, die een sigaar rookte en de ka mer met grote rookwolken vulde. Hij praatte erg veel en druk en pakte toen, heel voorzichtig, met duim en wijsvinger een gulden uit zijn vestjeszak. „Kijk, dat is voor jou, beste jongen". De commissaris kuchte eens en keek toen heel boos, maar zei niets en de mijnheer verdween met veel poespas uit de kamer. Toen hij weg was zei de com missaris. „Je weet zeker niet, dat dit een heel dure auto was, die zelden gemaakt wordt. Dieven hebben hem gestolen, maar ze konden er niet goed mee weg ko men en hebben hem toen maar in jullie laan laten staan. In vind het flink, dat je ons zo goed hebt geholpen. Als beloning mag je, voor mijn rekening, een mooi ca deau gaan kopen. Vraag maar wat je hebben wilt." „Nou, mijnheer de commissaris, dat is heus niet nodig. En ik weet echt niet, wat ik vragen moet". „Ben jij dat ventje niet, dat on langs een ruit kapot maakte met voetballen? Kom, ik zal je je bal terug laten geven en ik zal wel zorgen, dat je een cadeau krijgt." Dat cadeau kreeg ik, een paar dagen later. Het was een span nend boek. En toen ik wegging zei de commissaris. „Jan, als je nog eens wat voor ons hebt, dan hou ik me aanbevolen hoor, met zulke jongens kan ik het best vinden". Jullie begrijpt, dat ik voortaan goede maatjes was met de politie en toen zich de tweede keer iets vreemds voordeed, dat de politie weten moest, ging ik zonder angst naar het bureau toe. Want ik be greep nu wel, dat de politie er niet was om kleine jongens te Diaeen, maar om te zorgen, dat er geen verkeerde dingen in de stad scheurden. Veertiende kon de stad Tulle (denk aan de ragfijne tule) de opdrachten van de dames en he ren aan het Franse hof niet eens meer aan. Er zijn prachtige staaltjes van Franse kantkunst op de tentoon stelling, maar ook Belgische, Duitse, Engelse en niet te verge ten Italiaanse. Hoe schitterend zifn bijvoorbeeld niet de Vene- tiaanse bloemenranken, helemaal met goud omzoomd, en hoe ont roerend de kleine kleedjes met roosjes die als de echte uit meer blaadjes bestaan? Men staat er versteld van, wat de vrouwen van vroeger voor een werkstuk ken konden afleveren stukken met nog apart opgewerkte prie- gelblaadjes en sierfiguurtjes. Het zijn wonderstukken van kunst, die daar ginds in het museum liggen, de grote Italiaanse kraag in „sneeuwvlokkant" niet in het minst. Kindermanchetjes Maar we gaan al weer verder. Achter een glazen vitrine prijken twee parmantige geplooide kin dermanchetjes op helder rode zijde er» in een volgende ligt een tule Franse shawl, waarin bloe men zijn gewerkt. Daarnaast lok ken dure damesmutsen, heel fijn van maaksel, maar toch nog niet zo mooi als de bol en het voor stuk van een Franse hoed uit de 19e eeuw. Die zijn rijk voorzien van borduursel, tussenzetsels in Valencienne-kant en batisten ap plicatie. zodat men hier drie handwerktechnieken! bijeen ziet! Heel mooi is verder het stuk goudkant groot genoeg om een muur mee te bedekken dat een hele geschiedenis te vertellen heeft. We zien een koning met twee ridders, die schijnbaar afscheid neemt van zijn zes dochters in kloosterkleding. Is dat het begin van het verhaal of het einde? We zouden het graag willen weten, maar het kostbare kant laat de historie slechts raden. Het is ondoenlijk nog meer stukken van deze expositie op te noemen. Er zijn kragen, cape's, waaiers, zakdoekjes, mouwen en manchetten, die het oog zullen verrukken. Men moet die zeker gaan zier», als de vacantie naar Amsterdam mocht leiden al was het maar voor een dag. Het nauwkeurige adres is Heren gracht 605. De tentoonstelling duurt tot 30 September en verder moet zeker nog vermeld worden, dat zij ge combineerd is met een serie schilderijen, waarop de kant nog. maals in volle glorie schittert. SPAANSE FILM over ,,Onze Lieve Vrouw van Fatima" FATIMA (K.N.P.) Een Spaanse filmmaatschappij Aspa, is dezer dagen begonnen met de eerste opnamen voor een film, die de titel zal dragen van „On ze Lieve Vrouw van Fatima". Een 15-jarig Italiaans meisje, Ines Orsini, zal de rol van Lucia vertolken, terwijl het aandeel van Jancinta in de film gespeeld wordt door Maria Dulce, een Portugees meisje van ongeveer 10 jaar. De film wordt geregis seerd door Rafil Gils. Voordat zij de rol van Lucia zou gaan vertolken, is Ines Orsini door de Heilige Vader in audiëntie ont vangen. Mej. Orsini heeft reeds eerder een rol vervuld in een religieuze film, namelijk die van Maria Goretti in „Heaven over the swamp". (Advertentie) M-4S-M FEUILLETON l// 52) Ik kon het haar of liever Vinton nog niet gewonnen ge ven. Hoe meer ik haar aankeek, hoe erger het mij tegen de borst stuitte, dat zii de prooi zou moe ten worden van zo'n schavuit. „Ja" zei ik, om ten minste vol te houden, ,als u het geval niet anders wiit bekijken dan van t hoge standpunt van uw trots.. „Wat heeft een vrouw anders, welbeschouwd?" sprak zij vlug. „Trots is meer waard dan u schijnt te denken. Trots is een kracht, die ons mee omhoog houdt, om niet af te vallen van onze idealen. Dat ik me zo in mijn trots gekrenkt voel, valt mé het zwaarste; maar wat ik nog aan trots over heb wil ik vasthouden, al verlies ik er ver der alles mee; en die trots weer houdt me, ooit aan mijn vader te laten weten, dat ik hem bedro gen heb." Zij zat nu weer met gebogen hoofd alsof zii zich willoos aan haar lot overgaf. Dat heftigheid en neerslachtigheid zo afwissel den in hhar houding, verklaarde ik uit de buitengewone spanning waarin zij de laatste weken had moeten leven. Zij had met zich zelf moeten strijden én met Vin- ton. De laatste strijd had ze vrij wel opgegeven, maar de eerste laaide nu en dan op. Ik twijfelde er niet aan, of zij was van natu re levendig eni fier en onafhan kelijk; ik was er evenzeer van overtuigd, dat Vinton haar wreed had geknauwd, maar nog niet gebroken. Intussen kon ik niet ontkennen, dat hij 'n flink eind op weg was om met zijn laaghartig werk 't beoogde doel te bereiken. ,Dus wat u er ook voor moet opofferen, u wilt dat test9ment in ieder geval laten bekrachti ger» en uitvoeren", merkte ik op. Zii boog zich enigszins naar voren en keek mij strak aan, met een lange nadenkende blik. „Als dat zo was. had ik ten minste een zekere rust," zei ze klaaglijk. En langzaam ging ze voort: „Maar er is één omstan digheid, waardoor ik zelfs in dat opzicht nog aarzel." „Namelijk?" Ik moest haar wel dikwijls met een woordje van aandrang te hulp komen, zo vaak bleef zij in haar woorden steken „Het is niet het laatste testa ment van mijn oom!" Ik liet me van het bureau glij den en bleef vlak voor haar staan. Kwam er dan nooit een eind aan de verwikkelingen? Maar ik kreeg weer hoop .in de laatste verwikkelijking lag mis schien een kans op uitkomst! „Hebt u dan nog 'n testament gevonden?" vroeg ik gejaagd. „Dat is juist 't ongeluk," ant woordde zij.' „Er moet er een zijn, maar ik kan het niet vin den." „Maar hoe weet u dan dat het bestaat? Of waarom denkt u dat dan?" Het duurde een paar seconden voor ze begon te spreken; weer alsof ze haar gedachten ordelijk moest rangschikken. „Mijn oom is onder enigszins eigenaardige omstandigheden ge storven", zei ze. „Zoals ik u al verteld heb las ik in de krant, dat hij ernstig ziek was, en toen ik hier aankwam, was hij al dood. Hii leed aan een hartziek te ik weet niet precies wat 't was. maar hij had het al heel lang. Als hij een aanval kreeg lag hij soms urenlang bewuste; loos, maar andere keren ging hii gewoon zijn gang en zag hij er volkomen gezond uit. De dokter die hem bii ''zijn laatste aanval behandeld heeft, schijnt wel voorzien te hebben, dat het die keer niet goed zou aflopen, maar hij heeft blijkbaar niet gedacht, dat oom Rufus nog voldoende zou opknappen, om zijn bed uit te komen, ais was het maar voor korte tijd. En toch is dat ge; beurd. Öp de middag nu dat hii stierf, nog geen uur voor zijn dood, is miiri oom zijn bed uitge komen. Hij trok een ochtendjas aan en ging van zijn slaapkamer waar het portret van mijn moeder hangt de gang over naar de kamer waar we nu zit ten. Hier werkte oom Rufus al tijd. Er was een oude butler in huis die Howard heette. Hij was al heel wat jaren bii oom Rufus in dienst en nu verpleegde hii hem ook. Oom Rufus lag in bed en bewoog zich helemaal niet. en toen is Howard even de slaap kamer uitgegaan. Hij heeft niets gehoord; hij merkte pas, dat oom Rufus hierheen was gegaan, toen hij de studeerkamer in kwam. Howard was misschien 'n mi nuut of vijf weg geweest. Hij schrok, toen hij de slaapkamer weer inkwam en zag dat 't bed leeg was. Hij holde naar de stu deerkamer. Toen hij de kamer binnenkwarn zag hii mijn oom langzaam -wfci zijn stoel op de grond glijden. Howard snelde toe en ving hem op, en terwijl hji dat deed, zag hij dat oom Ru fus probeerde iets te zeggen. Hii tilde hem op de stoel en hield z'n oor dicht bij ooms lippen. Hii kon maar een paar woorden ver staan. Oom zei: Een ander tes tament.. nu." Toen zweeg hij, en een ogenblik later zag Ho ward dat oom dood was." Zü huiverde en onwillekeurig stond zii op uit haar stoel. Het was dezelfde stoel, waarin Ru fus Jennings de laatste adem uit geblazen had. „En is dat al wat u weet?" vroeg ik. „Nee.. Terwijl oom sprak, maakte hij 'n beweging met z'n hand alsof hij probeerde ergens naar te wijzen; maar Howard was toen te zenuwachtig en te druk met oom bezig, om er veel op te letten. (Wordt vervolgd.) VALKENBURG wielerprofs een constateren bi) het nationale w deze week pub namen van 53 die door de N.\ dus maximaal deelnemen. Dit is wei cc ten opzichte van nemers in vroegi trast wordt ech als wil de lijst en er de favorie gaan uitlichten. I dat de werkelijk ten op de vinger tellen zijn. Het is natuurli dat een bepaald te niet tot de kaï een toevallige gc kan profiteren onder de cracks, gebeurd, maar n zullen Wim vgn te en Woutie W de lakens uitdele reurs hebben in MOl de toon aangege het ook Zondag Het vorig jaa er in met gerir mans achter zich lijk zal Gerrit ej om ook dit jaar veroveren. En dit nationaal kan kere zin zijn afs< lersport betekenl „Ik zal op he ner wielerloopb heeft Scbulte ee zal hij dan moet steeds de geweld ser van de Ned, zijn. Wout Wagtn Daardoor zal 1 maal de verscl Cauberg (216.3 overwinnen maai En daarbij denk eerste plaats a Wagtmans. Ogen. een broekie, eei netje maar we w hij een stel spier te rillen. Rap en i kan hii zich tege lingen omhoog nationale wedstrj nodige ervaring zal hij in Valke wenden bij zijn 1 onttronen. Maar naast W; een adem gene Wim van Est: allen voorbereii op de e De reünie allen de jaarlijkse terv Ïnsche Dag wel ijk ten onrechte gramma vermeld turndemonstratie, rennen, paarder concours) en e strijd. Maar alia, het ditmaal niet c moet ons alleen dat ook dit jaar de voetbalwedstri ploeg tegen de Degerfors, het m\ is. Jammer, war schouwt men dez of meer dan de c van het voetbals was dat gisteren, lijkheid komt er recht). Het belangrijkst pische Dag vindt toch al zo eenzijd publiek min o. gen kennis mé specifieke zomersj om ook juichen van het N.O.C. o: een manifestatie tische sporten te 1 toe. De thuisblijven groot gedeelte va ma kunnen volgt tien minuten oven Pagano via de K. tage. 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 4