Na de beëindiging van de T.T.
begon de race pas goed
Scherpe daling van April j.l.
in Mei niet gecompenseerd
De
kaashandel brengt nog leven
in oude vestingstadjes
Will
dooi
Piet Kohier zestig jaar
op de planken
Nabeschouwing over race-koorts
en onverstand
Consumptiebeperking
een blijvende factor
Bodegraven staat sterk
met zijn boerenkaas
N.B
var
'N KRUISTOCHT LANGS DE SNELWEG
Omzetten in de kleinhandel
Hollandse kaasmarkten
BEURSOVERZICHT
DINSDAG IQ JULI 951
(Van onze verslaggever)
ZWOLLE. Wie gedacht had dat een opperwachtmeester
van de Rijkspolitie zich nooit een kernachtige uitdrukking zou
laten ontvallen, heeft het mis. Dat hebben wij ervaren rn de
vier uren dat wij Zaterdagavond in de stationcar van de ver-
keersgroep Zwolle van de Rijkspolitie tussen Zwolle en Meppel
kruisten, om eens te kijken hoe het verkeer er, na afloop van
de grote races in Assen, wel uit zou zien. We waren de gast
van „opper" Tieman, die samen met wachtmeester Hersenberg
tussen zes en tien een brokje werk te verzetten kreeg, dat
gelukkig maar eens per jaar wordt voortgezet. Niet minder dan
vier ongevallen maakten we mee tussen de Vechtbrug en de
kruising Staphorst in die uren, waarnaast ettelijke opstoppingen
voor de nodige opwindende afwisseling zorgden.
Met onze wagen gierden we
achter de bomen langs, over de
fietspaden, om zo snel mogelijk
de plaats des onheils te bereiken
of een verkeersknoop te ontwar
ren. Op een haartje ontkwamen
we zelf aan motorduivels, die de
indruk wekten alsof de laatste
ronde van de T.T. pas tussen
Zwolle en Meppel werd verreden.
Processen-verbaal moesten en-
passant worden uitgeschreven,
routine-verhoren werden afgeno
men, opmetingen gedaan, getui
gen opgesnord en te veel om op
te noemen. De druppeltjes ston
den onze gastheer geregeld op 't
voorhoofd en dat was waarachtig
geen wonder.
Om zes uur begonnen wij onze
kruistocht. De grote stroom begon
toen te komen. De duizenden in
de auto's en op de motoren, uit
alle delen van het land naar
Drente gestroomd om „de" races
bij te wonen. De meeste rijders
en chauffeurs hadden geen slaap
gehad en dat was hun aan te zien.
Niet dat ze zo zachtjes reden,
maar onder de autobestuurders
zagen wij er veel, die vermoeid
hun arm uit het raampje lieten
bengelen en het zich verder zo
gemakkelijk mogelijk hadden ge
maakt. De motorrijders was ook
aan te zien, dat de vermoeidheid
zich niet onbetuigd liet; maar op
een motor dut men uiteraard niet
zo gauw in. Wat in die omstan
digheden van het reactievermo
gen en gebruik van andere zin
tuigen verwacht mag worden,
willen wij nadrukkelijk als vraag
opwerpen. In geen geval waren
alle bestuurders fit, eerder het
tegengestelde.
Over de kop.
Vanuit Zwolle gleden wij in
onze snelle en sierlijke stationcar
de stroom tegemoet. Per mobilo
foon hield de opper contact met
de hoofdpost en kon hij tevens
horen hoe de groep Apeldoorn,
die een 100 KM aan de overzijde
van de IJsel voor haar rekening
had, het maakte. De heenreis van
de Assen-gangers was boven ver
wachting goed verlopen. Vrijdag
avond was er rustig gereden, Za-
termorgen stevig. Bij Staphorst
was een motorrijder over de kop
gegaan, maar hij bracht het er
goed af. Een klein brandje in een
autobus werd nog „verwerkt" en
bij Hulshorst raakte een motor
rijder een boom. Maar dat mocht
allemaal geen naam hebben. De
terugtocht vreesde de opper
zou wel meer opleveren.
Achter de Vechtbrug begon het.
Een ongeordend leger van voer
tuigen kwam aangereden. Moto
ren omzwermden als muskieten
de auto's, passeerden zowel rechts
als links, glipten tussen de klein
ste ruimten door en.wij vroe
gen ons af hoe wij tegen deze
stroom ooit zouden kunnen op
roeien. Maar een politiewagen is
gauw herkend, en als een harmo
nica schoof de zaak ineen, wron
gen auto's van allerlei omvang en
uiterlijk zich tussen de berijders
van het rechter weggedeelte, ter
wijl de motoren rustig tot het
laatst wachtten alvorens een
zwenking naar rechts te maken.
En wanneer wij dan achter ons
keken was de wilde jacht alweer
begonnen, vlogen de motoren met
drieën naast elkaar langs de auto
mobielen, die op hun beurt weer
andere zwakkere vehikels
lapten. Hoe dat allemaal zonder
ongelukken ging zullen de be
trokkenen zich thuis zelf ook wel
eens afgevraagd hebben en menig
sterk verhaal over behendigheid
en „moed" hebben de thuisblij
vers zeker te slikken gekregen.
Dat het ook minder glad kan
verlopen ondervonden drie jon
gelui uit Utrecht, die tussen de
kruising Staphorst en de Lichtmis
hun gevaarlijke haast gestraft
zagen, of liever voelden. Hele
maal links van de weg gierden
zij voort, tot het linkervoorwiel
slipte in de berm, de wagen met
een wijde zwaai naar de rechter-
berm zeilde, om te besluiten met
een salto. Dat bij deze manoeuvre
slechts één motor een tik mee
kreeg mag nog een wonder heten,
terwijl de inzittenden er afkwa
men met verwondingen van de
glasscherven.
Nog sterker.
Natuurlijk veroorzaakte dit on
geval een geweldige opstopping,
welke echter direct werd wegge
werkt door mannen van de Mili
taire Polite, die toevallig dit alles
voor hun neus zagen gebeuren.
Met een groep hadden zij zelf de
races bezocht, maar dit klusje
„deden" zij wel even. De omge-
tuimelde wagen werd op zijn
poten gezet, het verkeer direct
weer op gang gebracht, terwijl wij
met onze wagen toesnelden. Door
de loudspeaker (reuze handig*
maande de wachtmeester tot
kalmte, wat in deze betekende,
dat alleen door in file te blijven,
een ieder gediend was. Want niet
zodra stokte het verkeer en kwam
de file tot staan, of een legertje
automobilisten vervolgde via de
linkerkant van de weg zijn op
mars, om uiteindelijk natuurlijk
de knoop steeds strakker aan te
trekken. Want van de andere kant
kwamen tegenliggers. De rechter-
weghelft stond vol, dus waar
moesten die haastige lieden blij
ven? Uitwijken was niet moge
lijk, zodat het slot werd gevormd
door wagens die met de neuzen
tegen elkaar stonden een weg
die overbeladen was met voer
tuigen. Aan de politiemannen om
deze gevolgen van onverstand
weer op te heffen.
Het verkeer liep dus al weer
aardig, toen wij bij de veronge
lukte jongelui aankwamen. Het
werd toen een kwestie van op
meten, verhoren, afnemen, enz.
enz. Dat de pechvogels veel be
kijks hadden hoeft haast niet ver
teld te worden. Hoe ingewikkeld
en inspannend het rijden in deze
wilde stoet ook was, ieder had
toch nog tijd en gelegenheid om
even opzij te kijken. Ook een
zekere motorrijder, die zich op
deze manier plots tegenover een
tegenligger zag geplaatst. In uiter
ste nood wist hij niet anders te
doen dan links de berm in te
rijden en via het gras tussen de
paaltjes door weer naar de weg
te slippen. Hoe de toestand van
't hart van de tientallen omstan
ders was, is te raden, maar nie
mand dacht dat dit zonder onge
val af kon lopen. Nog geen vijf
minuten later zagen wjj opper
Tieman naar zijn hoofd grijpen,
toen op dezelfde plek twee auto's
op elkaar botsten. De bestuurder
van een twoseater moest stoppen,
een achteropkomende Opel had
juist de aandacht bij de getuimel
de wagen eneen gerinkel van
glas, twee portieren die openvlo
gen en inzittenden die hun hoofd
wreven op de plaats waar even
later een buil zou prijken. Geluk
kig betrof het hier twee garage
houders, die onderling de schade
wel zouden regelen, zodat de
opper zijn notitieboek weg kon
stoppen en wij weer verder kon
den gaan.
Versnellingspook.
Eerst nog een klein oponthoud,
want er kwam iemand aangestapt
die de opper een stukje krijt
vroeg. Even ervoor, zei de heer
Tieman tegen ons: „Kijk, daar
zet er één een Singer op de weg".
De bestuurder van die luxe slee
kwam nu om een stukje krijt
vragen, waarop hij natuurlijk
eerst te horen kreeg, dat hij zijn
wagen als de weerlicht van de
rijbaan moest zetten. „Best", grin
nikte de man, „maar ik hield net
de versnellingspook in mijn han
den". Dat veranderde de zaak en
met een stukje krijt vertrok hij.
In snelle vaart suisden wij toen
naar de Lichtmis. Per loudspeaker
werd almaar gemaand om in file
te blijven, zodat bij een snelheid
van 60 KM per uur ieder even
hard opschoot en de kans op on
gelukken tot een minimum be
perkt bleef. Maar neen, van verre
zagen wij het reeds, er was weer
wat te doen. Het verkeer stond
stil, geen doorkomen was er meer
aan, zodat de opper de wagen
naar het fietspad achter de bomen
stuurde om langs 't randje van
de sloot toch in razende vaart
naar voren te komen. Wie wist
wat er gebeurd was? Twee bus
sen stonden practisch tegen el
kaar, waarvan de ene half tussen
de bomen. Heel gewoon een op
stopping. Van tegengestelde rich
ting kwam een bus. De Assen-
gangers reden weer in twee ba
nen, wat niet tijdig genoeg tot
één streep geformeerd kon wor
den. Dus liep het vast.
Gebroken sleutelbeen.
Nadat opperwachtmeester en
wachtmeester hier weer ruim 'n
kwartier druk waren geweest om
de zaak vlot te krijgen, ging het
verder; op Staphorst aan. Spoe
dig was te merken, dat vóór ons
voor de zoveelste keer iets gaan
de was. Met loudspeaker en
claxon werd ruimte gemaakt. Een
hand uit het publiek was vol
doende voor fle opper om gierend
en slippend tussen de bomen tot
stilstand te komen. Eerste werk
natuurlijk weer: verkeer vlot
brengen. Daarna kwam het onge
val aan de beurt, dat reeds een
kwartier te voren gebeurd bleek
te zijn. Een auto stond met ko
kende „radiator" langs de weg.
Door het openen van het portier
werd een ploffietser, die op het
rijwielpad reed, verrast. Hij
maakte een ongelukkige buiteling
en brak zijn sleutelbeen. Ook
hier weer opmeten, verhoren,
proces-verbaal uitschrijven enz.
Tussen de bedrijven door stop
te de bestuurder van een Opeltje,
om zich te beklagen over een
aanrijding met een luxe slee. Hij
had het nummer genoteerd en....
schrijven maar weer.
Eindelijk rust.
Zal het iemand vérwonderen
dat de uren omvlogen en het
half tien was voor wij er erg in
hadden? Toen werd het eindelijk
rustiger langs de weg. werden de
ruimten tussen de auto's steeds
groter en krioelden er minder
motoren tussendoor. Onopgemerkt
was de zon onder gegaan en kro
pen lage mistbankjes over het
vlakke weideland ten teken dat
de avond was begonnen. Toen
realiseerden wij ons pas hoe ra
zend druk het eigenlijk was ge
weest. En hadden wij op het
laatst zelf ook al geen neiging om
met onze armen te gaan zwaaien
om het verkeer te regelen? Of
even een bestuurder aan zijn
verstand te brengen, dat hjj beter
deed aan te sluiten dan opzij te
kijken naar die ploffiets met aat
°lag in zijn voorwiel of die toe
getakelde auto, die over de kop
was geslagen? Hoe zouden die
bestuurders eigenlijk gereageerd
hebben op het optreden van de
politie? Zouden zij wel gewaar
deerd hebben dat* bij ieder zij
weggetje een post stond om over
stekers te helpen en al te nieuws
gierige toeschouwers in bedwang
te houden? En dat mobilofoonnet,
dat gespannen was over de hele
route vanaf Assen en waarlangs
ieder ongelukje werd gemeld, as
sistentie werd gevraagd enz.? De
honderden langs de weg, die het
zich gezellig hadden gemaakt in
het gras vonden het allemaal wel
mooi. Ook dat race-werk van die
overmoedige motorrijders. Maar
dat de politiemannen hun hart
vasthielden en zo nu en dan een
verwensing tussen de tanden
mompelden om de kansen op een
ernstig ongeval, die velen liepen,
daaraan zullen maar weinigen ge
dacht hebben. Maar een woord
van lof aan deze mannen, die al
leen maar hard hebben moeten
werken en zich volledig hebben
moeten geven om naar best ver
mogen te trachten ongevallen te
voorkomen en alles voor eenieder
zo prettig en vlot mogelijk te
doen verlopen.
Ter gelegenheid van zijn bezoek aan Parijs, in verband
met de viering van het 2000-jarig bestaan van de Franse
hoofdstad, werden door de burgemeester van Den Haag,
mr. F. M. A. Schokking, links, aan de burgemeester van
Parijs, Pierre de Gaulle, midden, enige geschenken aange
boden. Een Scheveningse vissersvrouw overhandigde een
vaatje haring.
Nu de opwaartse prijsbeweging na het uitbreken van het
Koreaanse conflict tot staan is gekomen, doet zich de vraag
voor hoe het Nederlandse publiek op dexe gang van zaken
reageert. De koopkracht en de kooplust van het publiek vinden
immers hun directe weerspiegeling in het omzetverloop in de
detailhandel.
De vrij scherpe daling van <ïe
omzetten in April j.l. deed in tal
van branches ongerustheid ont
staan ten aanzien van de toe
komstige omzetontwikkeling. In
een aantal bedrijven en coöpera
ties is men tot verlaging van de
prijzen overgegaan in de ver
wachting, d.at dit de consument
tot kopen zou prikkelen. Soms
als gevolg van dalende omzetten
en ook de liquiditeitspositie aan
leiding te pogen de verkoop te
forceren. Dit alles neemt echter
niet weg ,dat de omzetten ook
in Mei aan de lage kant zijn ge
weest.
De omzetten van de niet-duur-
zame consumptiegoederen verto
nen van April op Mei een niet
gaven de toenemende kostendruk onbelangrijke stijging. De oorza-
(Van onze redacteur)
Perfect ingerichte warenhuizen en riante winkel-boulevards,
zoals er nu in de nieuwe woon- en handelswijken van onze
grote steden worden gebouwd, hebben het oude handels
gebruik, de markt-verkoop, toch nooit kunnen doen verdwij
nen. Weliswaar heeft de gewone weekmarkt wel een moeilijke
periode door moeten maken, maar vandaag de dag komen in
alle plaatsen van ons land de weekmarkten weer opnieuw op
en waar er tot nog toe geen werd gehouden, worden er geves
tigd.
Met de kaasmarkten lag dat
anders, naast de veemarkten heb
ben zij zich vrij goed weten te
handhaven, vooral in de oude
vestingsteden vap lïet oude kaas-
land, Zuid Holland. Waar in som
mige plaatsen de beurs, de eigen
lijke markt heeft verdreven,
bleek, dat in vele andere steden
beurs en markt heel goed samen
kunnpn gaan, ja het bezoek en de
handel door samenwerking zelfs
gestimuleerd kan worden.
Dit laatste vie.1 ons op bij een
bezoek aan de grote kaasmarkt te
Bodegraven, een der oudste kaas
markten van ons land. Bodegra
ven is het centrum van de Rijn
streek. een der weinige gebieden
van ons aan veeteelt zo rijke
land, waar de kaas nog op de
boerderij gemaakt wordt. Van
Leiden tot Utrecht en van Rotter-
tot onder de rook van Amster
dam treft men de boerderijen aan,
waar kaasmaken een van de
hoofdbestaèmsmiddelen is. Op de
markten in Bodegraven, Woerden
en Gouda kan men ze iedere week
zien, de kaasbrikken met de plat-
ronde, goudgele kazen van 4 a 5
kg tot 20 a 25 kg zwaar toe.
In Bodegraven, waar de markt
Dinsdags wordt gehouden, is het
rond de markt en het plein voor
de oude Hervormde Kerk steeds
een gezellige drukte. Er is hier
niet. zoals in Alkmaar en tegen
woordig ook in Gouda, een show
voor de vreemdelingen. Het zijn
alleen de boeren, in hun donkere
pakken en met hun onafscheide
lijke zondagse pet op, die met de
handelaren, gekleed in witte jas
sen, die het beeld van de markt
beheersen. Precies om 9 uur luidt
de marktmeester de bel en dan
gaat de markt beginnen. Van te
voren hebben de honderden brik
ken een plaats gekregen op het
marktplein en de markt is in zo
verre gemoderniseerd, dat tal van
boeren de oude sierlijke kaas
brik hebben verwisseld voor een
wat snellere en comfortabele
auto.
Iedere boer brengt een 300 tot
500 kg kaas aan. Ais op drukke
marktdagen zo'n 300 tot 400 par
tijen worden aangevoerd, dan
Een gezelschap bur
gemeesters, direc
teuren van gemeen
tewerken en water
schapsautoriteiten
uit Zeeland, Bra
bant en Limburg,
heeft een excursie
gemaakt naar de
Rheinische Kalk-
steinwerke te Wül-
frath bij Dusseldorf
met zijn lengte van
14 km. het grootste
in zijn soort in
Europa. Op de foto
de groeve, waar
het rotssteen met
springstofladingen
wordt losgeslagen.
blijkt wel dat een aanvoer van
een 150 a 200 ton geen zeldzaam
heid is.
Voor dat er zaken worden ge
daan. neemt men eerst kennis van
de prijzen, die op andere markten
werden gemaakt. In Bodegraven
worden dan officiéél de prijzen
van de markt te Oudewater, die
daags te voren werd gehouden,
bekend gemaakt.^ Woerden, waar
de Zuid-hollandsê kaasboer, uit
de streek tegen Utrecht aan, een
dag later ter markt komt, ver
meldt weer de prijzen van Bode
graven.
Donderdags komen de boeren
uit de Vlist, uit Benschop en
IJsselstein in Gouda ter markt
en zijn dan op de hoogte van de
Woerdense markt. Enzij die Vrij
dags op de kleinere markten te
Breukelen en Leiden markten,
zijn dan ook al weer van de laat
ste prijzen op de hoogte. In Lei
den, zo vertelde een der Boden-
graafse kaashandelaren* lid van
het beursbestuur aldaar, de heer
E. J. van Schothorst ons, wordt
naas.t de Goudse kaas vooral ook
de Leidse kaas, met komijnzaad
erin, aan de markt gebracht. De
Leidse markt, die evenals in Gou
da en Alkmaar rond een prach
tige oude waag wordt gehouden,
is trouwens de enige, waar deze
aparte kaassoort verhandeld
wordt.
Veel export
Op de kaasbeurs in Bodegra
ven, een instelling, die van dit
voorjaar dateert, wordt gemid
deld een 30 tot 40 ton kaas ver
handeld, waarvan het leeuwen
deel voor Ue export is bestemd.
Deze beurs, gehouden in een der
grotere marktcafé's, begint des
morgens om elf uur en de belang
stelling voor deze vorm van han
del, waarbij de handelaren en
grote fabrieken verkopen op
monsters, is enorm groot.
Bij de opening werd er zelfs een
hoeveelheid van 70 ton verhan
deld! België neemt ruim 35% van
de kaasproductie af, verder gaat
er veel naar Italië en Duitsland.
Wordt er op de beurs voorname
lijk oudere kaas verhandeld, tot
een jaar oud toe, de markt ziet
alleen jonge boeren-volvette ka
zen, het meest die van 14 dagen
tot een maand of twee-drie-
Eigenlijk zijn al die stadjes, Ou
dewater, Woerden en Breukelen,
zowel als Leiden. Gouda en Bo
degraven, veel te klein en te
smal voor de drukte, die de kaas
markt met zich mede-brengt.
Vooral als, zoals te Bodegraven
het geval is, tevens ook de week
markt op die dag wordt gehou
den. Veel kaas wordt er per
trein, in speciale koelwagens ver
zonden, maar veel gaat er ook per
vrachtauto waarvan de bestuur
ders moeite hebben, hun wagens
door de, niet voor snelverkeer
gebouwde straatjes, te laveren.
Vreemdelingenverkeer is er,
behalve in Gouda, waar ook be
schuitjes met kaas worden ge
presenteerd, niet bij daar in die
Zuid-Hollandse vestingstadjes.
Het zou er trouwens veel te druk
voor worden. Toch is een bezoek
aan een van deze oer-oude markt-
plaatsjes in vele opzichten de
moeite waard.
ken van de stijgende geldomzet-
ten in <fe detailhandel in brood,
banket, vlees- en vleeswaren, ta
baksfabrikaten, chocolaterie, zui
vel en in groenten en fruit, zijn
voornamelijk een gevolg van de
omstandigheid, dat Mei j.l. vijf
Zaterdagen telde tegenover April
vier, terwijl bovendien een aan
tal belangrijke feestdagen dit jaar
in Mei vielen. Ook zullen prijs
stijgingen van enkele voedings
middelen tot de vergrote geld-
omzetten hebben bijgedragen
(groenten, fruit).
In de winkels in duurzame con
sumptiegoederen hebben de om
zetten in Mei j.l. zich ten op
zichte van de voorafgaande
maand ten dele hersteld. In de
textielbranche, het schoenwinkel
bedrijf, de detailhandel in glas,
aardewerk, porcelein en huishou
delijke artikelen alsmede in de
detailhandel in sportartikelen lie
pen de geldomizetten op. In de
meubelbranche daarentegen lie
pen de omzetten nog iets terug,
terwijl in andere branches de
omzetten weinig of niet waren
gewijzigd.
Beperking blijvend.
De gang van zaken in Mei
vormt in zekere zin een bevesti
ging van hetgeen de Minister van
Economische Zaken in zijn Me
morie van Antwoord op de be-
grotingsvoofstellen van zijn De-
nartement heeft gegeven. In deze
Memorie van Antwoord wordt
gevreesd voor een blijvend be
perkte opnamecapaciteit van de
binnenlandse markt, nu de con
sumptie met; 5 is gedrukt. De
detailhandel zal met deze gang
van zaken rekening moeten hou
den o.a. bij de inkoop en de voor
raad.
De ontsparingen vonden in Mei
j.l. nog voortgang. Men zou kun
nen zeggen dat de ontspaTingen,
vermeerderd met de plaats ge
had hebbende loonsverhogingen
voldoende koopkracht hebben ge
schapen om de omzetten weer
te d(£n toenemen. Men mag daar
bij echter niet uit het oog verlie
zen, dat de ontsparingen geens
zins direct behoeven te leiden
tot vergroting van de omzetten,
Het publiek kan 't teruggevraag-
Minlsterraad in de Treveszaal
Maandag hield de Raad van
ministers zijn gewone wekelijkse
bijeenkomst in de Treveszaal van
het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat. Sinds jaar en dag
was het de gewoonte, in het Mi
nisterie v. Justitie te vergaderen.
De zaal, welke in dat departe
ment beschikbaar is, ligt echter
aan het drukke plein, waar het
lawaai vaak storend op de discus
sier werkte.
Vandaar, dat men besloot voor
de wekelijkse bijeenkomsten de
fraaie Treveszaal in beslag te ne
men, althans gedurende de zomer
maanden,
PHILIPS VERDER IN HERSTEL
AMSTERDAM 9 Juli De
gunstige markt voor Fhihpsaan-
delen, die Vrijdag is ingezet werd
vandaag voortgezet. Er was weer
behoorlijk vraag naar de nieuwe
aandelen, die verhandeld werden
op 154, hetgeen een verbetering
van acht procent betekent t.o.v.
Vrijdag. Het koersverloop van de
oude aandelen sloot zich hierbij
aan met een stijging van even
eens 8 pet op 161. De Fhilips-
hoek blijft ook thans* nu de
claimhandel is afgelopen, de
meeste belangstelling trekken.
Er zit stijgende lijn in deze pa
pieren. waarmede nog eens wordt
onderstreept, dat niet de beoor
deling van de gang van zaken
van 't Eindhovense concern, die
onveranderd goed is, doch dat
het zuiver de markttechnische
omstandigheden waren, die de
koersen hebben gedrukt.
Hiermede was het voornaamste
van de markt gelegd- In de an
dere afdelingen was 't uitermate
stil, maar bleven de koersen goed
gehandhaafd.
Zo werd Kon- Olie gedaan tot
281. Unilever tot 247 Vi- aku
werd eveneens hoger gewaar
deerd, maar had zeer weinig af
faire. Het verslag van de Ja vase
Bank, dat zeer goede bedrijfsre
sultaten laat zien, maar tevens
een vrij somber beeld geeft voor
al van de financiële situatie.m
Indonesië, werd voor kennisge
ving aangenomen en had op de
aandelen van deze instelling geen
enkele invloed.
Cultuurfondsen bleven op de
achtergrond, waarbij HVA zich
niet volledig kon handhaven.
Certificaten Deli Mij. werden
ex 5 pet. dividend verhandeld en
bleven prijshoudend. De scheep
vaartmarkt was kleurloos.
Op de beleggingsmarkt was de
stemming voor Nederl. Staats
fondsen aan de zwakke kant.
Voor belasting certificaten was
enige vraag te bespeuren op
99 3/8 bieden.
De dollarleningen Philips daar
entegen konden zich niet hand
haven: de nieuwe dollarlening
zakte in tot 106 en de oude dol
lar tot 103. Voor Amerikanen gold
een agio van 12 bieden.
de geld, behalve in de detailhan
del, ook besteden voor het vol
doen van belastingen, het reser
veren voor vacantie, uitstapjes,
vermaak en voor het aanleggen
van enige kasreserve.
Wil men een daling van de hoe-
veelheidsomzetten voorkomen
dan zal aanpassing van het prijs
peil aan de. verminderde koop
kracht moeten plaats vinden. En
deze aanpassing zal slechts kun
nen geschieden door middel van
prijsverlaging en wijziging van
het goederenassortiment in de
richting van minder luxueuze en
goedkopere artikelen. Dit zal voor
bedrijven, die zich in hoofdzaak
bezig hielden met de verkoop van
luxe goederen, veel aanpassings
vermogen eisen. Verlaging van
de prijzen kan worden bereikt
door vermindering van de pro
ductiekosten en marges en door
opvoeren van de effectiëncy. dus
door daling van de bedrijfskosten
In <Je komende maanden zal het
bedrijfsbeleid in de midden
standsonderneming op de proef
worden gesteld.
Piet Kohier werd op 28 Augus
tus 1872 te Groningen geboren,
precies op de dag, dat de stad
de 200e verjaardag vierde van
Gronings beleg. De nieuwe we
reldburger werd met veel vlag
vertoon, zang en klokgelui ont
vangen. Is dit misschien de ver
klaring voor zijn latere roem
ruchte loopbaan als operette
komiek? Zijn vader had een be
trekking op een tabaksfabriek,
moeder verkocht boter en eieren.
Toen Piet van school kwam moest
hij ook eierenboer worden. Heel
kordaat vertikte hij dat en ver
klaarde dat hij in de muziek wil
de. Uiteindelijk werd hij kleer
makersmaatje. Werd lid van een
rederijkerskamer en werd daar
„ontdekt."
In Juli 1890 trad hü voor het
eerst op als beroepsartist. Dit
•gebeurde op een kermis. Na vijf
jaar optreden in het hoge Noor
den, volgde hij een engagement
in Amsterdam. Nog vijf jaar la
ter was hij een gevierde komiek
in de revue van Henri ter Hall.
Piet Kohier nam echter geen ge
noegen met successen in Amster
dam alleen. Hij wilde iets van de
de wereld zien. Weldra trok hij
als jongleur kris-kras door Euro
pa. In 1905 zocht hij Amsterdam
weer op. Hij trad op in Flora in
de Amstelstraat met een éénmans
stukje van eigen maaksel „De
Broedmachine."
Een opentte-combinatie bood
hem een contract aan. Men be
speelde het Grand Theatre, maar
het ging niet. Na een jaar was de
zaak failliet. Maar Piet Kohier
had! zijn eerste stappen in de
operette gezet en toen in 1908
Pauwels. Kreeft en Heuckeroth
in 't Rembrandt Theater begon
nen, was hij er bij.
Nu brak een glorietijd aan, zo
wel voor de operette als voor
Piet Kohier. De Fidele Boer, Dol
larprinses, Geisha, Mikado, De
dochter van Madame Angot enz.
en in alles hoofdrollen.
Na vijf jaar werd de Directie
ontbonden en werkte Kohier weer
bii ter Hall. Toen brak de we
reldoorlog uit. Spoedig daarop
keerde hij in het Rembrandt
Theater terug, nu onder Max Ga-
briël en daar ging toen voor het
eerst, in November 1914. de Boe
melbaron, een succes, dat zich tot
op heden gehandhaafd heeft.
Meer dan 2100 maal heeft Piet
Kohier als Droogkeeltje steeds
weer het publiek laten schateren
van de pret.
Zaterdag 28 Augustus as. wordt
hij 79 jaar. 24 Juli a.s. hoopt hij
zijn 60-jarig toneeljubileum te
vieren. Een huldeblijk zal hem op
die dan- welke voor hem een on
vergetelijke moet wordten, aange
boden worden. Het Nederlandse
publiek krijgt dan nog eens de
gelegenheid Piet Kohier als de
Boemelbaron te bewonderen en
zal hem dan zeer zeker tonen, dat
hem nog niet vergeten te zijn
DE K.A.V. WIL WEDUWEN
HELPEN
DEN HAAG (K.N.P.) Ten
einde haar leden in geval van
overlijden van de echtgenoot de
eerste weken financieel te hel
pen, overweegt thans het bestuur
van de Katholieke Arbeiders
Vrouwenbeweging in het Bisdom
Haarlem de mogelijkheid tot het
stichten van een steunfonds. Het
is niet de bedoeling kapitaal te
vormen door een regelmatige
contributie van de leden, teneinde
een pensioen- of periodieke uit
keringsregeling te treffen, het
wil alleen door een bijdrage de
getroffenen helpen, totdat de of
ficiële sociale voorzieningen in
gaan. De gelden, die daarvoor
nodig zullen zijn, worden ver
kregen door een zeer geringe bij
drage van de leden. Tot dit be
sluit kwam de K.A.V. tijdens haar
diocesane jaarvergadering te
Haarlem.
De K.A.V., die in October 1946
is opgericht, was oorspronkelijk
een dochterinstelling van de
Kath. Arbeiders Beweging. Zij
telt thans bijna 40.000 leden en
maakt deel uit van de Katholieke
Vrouwen Beweging in Nederland.
Het is haar taak de arbeiders
vrouwen op te heffen tot een ho
ger algemeen cultureel peil, om
dat voor het grootste deel van
de bekwaamheid en het econo
misch inzicht van de vrouw het
welzijn van het gezin afhangt.
NEW YORK (A
correspondent
het tegen her
gehoord door A
casting Compait
Praagse proces
naar New York
Oatis sprak
die verstaanbaar
mengsel van Ts;
ken door een v
de communistisci
de rechters.
Aan Oatis wer<
of zijn handelw
lijk was voor
Tsecho-Slowakije
„Neen", antw
feite is mij g
westerlijke persn
van de diplom
spionneerden en
voor mij moeil:
doen".
De tolk vroeg
de volgens aanwi
than Polowetzk;
voorganger als
van The Assoc
Praag. „Gedeelt
woorde Oatis.
kwam. controleei
trouwbaarheid v;
door persoonlijk
ken en ik vond h
nagewerk voor
pen".
De „Voice of
president Gottwa
Slowakije een i
genoemd en hem
rust toegewenst
Oatis zijn gevan;
De spreker .va
America" zei:
Gottwald. slaap
terwijl een onsc
Praag in jouw
Droom zoet Gi
smaak der schi
laarzen van Stal
bevel uitgevoerd
goed gedaan. „Hl
de dood ontgaa
NU DE LO*
IS VERI
's-GRAVENHAi
De loongrens, w<
sociale verzekerii
komt, is zoals
ingang van 2 Ji
van f 4725.tc
jaar. Het max
waarnaar de pren
ringen worden b
13 op 14 gulden
Als ziekenfonds
het loon van de
pet. tot ten hoog
dag, f 1.51 per w<
maand worden ii
Ten behoeve v
geldverzekering
toegestane uitzon,
van het loon tot c
per dag, 85 cent p<
per maand wordt
WOENSDAi
hilve:
7 00 VARA 10.0
VARA 19.30 VP1
VA1
7.00 Nieuws; 7.18
ziek; 8.00 Nieuws
ten; 8.18 Gramof
Voor de huisvrou
foonmuziek; (9.2
standen); 10.00. Si
Gramofoonmuziek
vrouw; 11.00 Gr
12.00 Orgelspel; 1
tuinbouwmededel)
Voor het plattelai
mofoonmuziek; 1!
13.00 Nieuws; 13.1
13.50 Gramofoon
Gesproken portre
foonmuziek; 15.C
15.20 „Levende I
spel voor de jeug.
recital; 16.00 Vr
ding voor de jeug'
zieken; 17.00 Act
de jeugd; 17.30 M
17.45 Regeringsuil
Braasem en I. F.
nangkabause Pe1
Nieuws; 18.15 Spc
liteiten; 18.30 R.i
Simons: „Surinair
bestaansmiddelen
ming van partiiei
nele grondslag?".
Gramofoonmuziek
jeugd: 20.00 Nieu
tiek commentaar;
ziek; 20.50 „Chri
hoorspel: 22.15
22.45 „Klieren mt
scheiding", cause
Nieuws; 23.15 Or
24.60 Gramofooni
HILVEB
7.00—24.0
7.00 Nieuws; 7.15
stiek; 7.30 Gr
7.45 Een woord v
Nieuws en weer
Gewijde muziek;
muziek: 9.00 Voo
Gramofoonmuziek
eendienst; 11A0
kest: 12.00 Pia
Land- en tuinbou
12.33 Gevarieerde
Nieuws; 13.15 Re
mofoonmuziek:
orkest', 13.50 Gr
14.00 Kamerorkes
Voor de meisjes;
Zangfeest; 15.45
ziek; 15.50 Pianot
de jeugd; 17.30
18.00 Koorzang;
mentsmuziek; 19.'
weerberichten;
over Beroepskeuz
foonmuziek; 19.
20.00 Nieuws; 20.
orkest eh soliste;
je de Oranje Gar.
21.15 Kamertooi
21.45 Gramof oofl
Gevarieerde muzl
en orgel: 22.45
king; 23.00 Nieuv
Gramofoonmuziek