Na de beëindiging van de T.T. begon de race pas goed Scherpe daling van April j.l. in Mei niet gecompenseerd De kaashandel brengt nog leven in oude vestingstadjes Will dooi Piet Kohier zestig jaar op de planken Nabeschouwing over race-koorts en onverstand Consumptiebeperking een blijvende factor Bodegraven staat sterk met zijn boerenkaas N.B var 'N KRUISTOCHT LANGS DE SNELWEG Omzetten in de kleinhandel Hollandse kaasmarkten BEURSOVERZICHT DINSDAG IQ JULI 951 (Van onze verslaggever) ZWOLLE. Wie gedacht had dat een opperwachtmeester van de Rijkspolitie zich nooit een kernachtige uitdrukking zou laten ontvallen, heeft het mis. Dat hebben wij ervaren rn de vier uren dat wij Zaterdagavond in de stationcar van de ver- keersgroep Zwolle van de Rijkspolitie tussen Zwolle en Meppel kruisten, om eens te kijken hoe het verkeer er, na afloop van de grote races in Assen, wel uit zou zien. We waren de gast van „opper" Tieman, die samen met wachtmeester Hersenberg tussen zes en tien een brokje werk te verzetten kreeg, dat gelukkig maar eens per jaar wordt voortgezet. Niet minder dan vier ongevallen maakten we mee tussen de Vechtbrug en de kruising Staphorst in die uren, waarnaast ettelijke opstoppingen voor de nodige opwindende afwisseling zorgden. Met onze wagen gierden we achter de bomen langs, over de fietspaden, om zo snel mogelijk de plaats des onheils te bereiken of een verkeersknoop te ontwar ren. Op een haartje ontkwamen we zelf aan motorduivels, die de indruk wekten alsof de laatste ronde van de T.T. pas tussen Zwolle en Meppel werd verreden. Processen-verbaal moesten en- passant worden uitgeschreven, routine-verhoren werden afgeno men, opmetingen gedaan, getui gen opgesnord en te veel om op te noemen. De druppeltjes ston den onze gastheer geregeld op 't voorhoofd en dat was waarachtig geen wonder. Om zes uur begonnen wij onze kruistocht. De grote stroom begon toen te komen. De duizenden in de auto's en op de motoren, uit alle delen van het land naar Drente gestroomd om „de" races bij te wonen. De meeste rijders en chauffeurs hadden geen slaap gehad en dat was hun aan te zien. Niet dat ze zo zachtjes reden, maar onder de autobestuurders zagen wij er veel, die vermoeid hun arm uit het raampje lieten bengelen en het zich verder zo gemakkelijk mogelijk hadden ge maakt. De motorrijders was ook aan te zien, dat de vermoeidheid zich niet onbetuigd liet; maar op een motor dut men uiteraard niet zo gauw in. Wat in die omstan digheden van het reactievermo gen en gebruik van andere zin tuigen verwacht mag worden, willen wij nadrukkelijk als vraag opwerpen. In geen geval waren alle bestuurders fit, eerder het tegengestelde. Over de kop. Vanuit Zwolle gleden wij in onze snelle en sierlijke stationcar de stroom tegemoet. Per mobilo foon hield de opper contact met de hoofdpost en kon hij tevens horen hoe de groep Apeldoorn, die een 100 KM aan de overzijde van de IJsel voor haar rekening had, het maakte. De heenreis van de Assen-gangers was boven ver wachting goed verlopen. Vrijdag avond was er rustig gereden, Za- termorgen stevig. Bij Staphorst was een motorrijder over de kop gegaan, maar hij bracht het er goed af. Een klein brandje in een autobus werd nog „verwerkt" en bij Hulshorst raakte een motor rijder een boom. Maar dat mocht allemaal geen naam hebben. De terugtocht vreesde de opper zou wel meer opleveren. Achter de Vechtbrug begon het. Een ongeordend leger van voer tuigen kwam aangereden. Moto ren omzwermden als muskieten de auto's, passeerden zowel rechts als links, glipten tussen de klein ste ruimten door en.wij vroe gen ons af hoe wij tegen deze stroom ooit zouden kunnen op roeien. Maar een politiewagen is gauw herkend, en als een harmo nica schoof de zaak ineen, wron gen auto's van allerlei omvang en uiterlijk zich tussen de berijders van het rechter weggedeelte, ter wijl de motoren rustig tot het laatst wachtten alvorens een zwenking naar rechts te maken. En wanneer wij dan achter ons keken was de wilde jacht alweer begonnen, vlogen de motoren met drieën naast elkaar langs de auto mobielen, die op hun beurt weer andere zwakkere vehikels lapten. Hoe dat allemaal zonder ongelukken ging zullen de be trokkenen zich thuis zelf ook wel eens afgevraagd hebben en menig sterk verhaal over behendigheid en „moed" hebben de thuisblij vers zeker te slikken gekregen. Dat het ook minder glad kan verlopen ondervonden drie jon gelui uit Utrecht, die tussen de kruising Staphorst en de Lichtmis hun gevaarlijke haast gestraft zagen, of liever voelden. Hele maal links van de weg gierden zij voort, tot het linkervoorwiel slipte in de berm, de wagen met een wijde zwaai naar de rechter- berm zeilde, om te besluiten met een salto. Dat bij deze manoeuvre slechts één motor een tik mee kreeg mag nog een wonder heten, terwijl de inzittenden er afkwa men met verwondingen van de glasscherven. Nog sterker. Natuurlijk veroorzaakte dit on geval een geweldige opstopping, welke echter direct werd wegge werkt door mannen van de Mili taire Polite, die toevallig dit alles voor hun neus zagen gebeuren. Met een groep hadden zij zelf de races bezocht, maar dit klusje „deden" zij wel even. De omge- tuimelde wagen werd op zijn poten gezet, het verkeer direct weer op gang gebracht, terwijl wij met onze wagen toesnelden. Door de loudspeaker (reuze handig* maande de wachtmeester tot kalmte, wat in deze betekende, dat alleen door in file te blijven, een ieder gediend was. Want niet zodra stokte het verkeer en kwam de file tot staan, of een legertje automobilisten vervolgde via de linkerkant van de weg zijn op mars, om uiteindelijk natuurlijk de knoop steeds strakker aan te trekken. Want van de andere kant kwamen tegenliggers. De rechter- weghelft stond vol, dus waar moesten die haastige lieden blij ven? Uitwijken was niet moge lijk, zodat het slot werd gevormd door wagens die met de neuzen tegen elkaar stonden een weg die overbeladen was met voer tuigen. Aan de politiemannen om deze gevolgen van onverstand weer op te heffen. Het verkeer liep dus al weer aardig, toen wij bij de veronge lukte jongelui aankwamen. Het werd toen een kwestie van op meten, verhoren, afnemen, enz. enz. Dat de pechvogels veel be kijks hadden hoeft haast niet ver teld te worden. Hoe ingewikkeld en inspannend het rijden in deze wilde stoet ook was, ieder had toch nog tijd en gelegenheid om even opzij te kijken. Ook een zekere motorrijder, die zich op deze manier plots tegenover een tegenligger zag geplaatst. In uiter ste nood wist hij niet anders te doen dan links de berm in te rijden en via het gras tussen de paaltjes door weer naar de weg te slippen. Hoe de toestand van 't hart van de tientallen omstan ders was, is te raden, maar nie mand dacht dat dit zonder onge val af kon lopen. Nog geen vijf minuten later zagen wjj opper Tieman naar zijn hoofd grijpen, toen op dezelfde plek twee auto's op elkaar botsten. De bestuurder van een twoseater moest stoppen, een achteropkomende Opel had juist de aandacht bij de getuimel de wagen eneen gerinkel van glas, twee portieren die openvlo gen en inzittenden die hun hoofd wreven op de plaats waar even later een buil zou prijken. Geluk kig betrof het hier twee garage houders, die onderling de schade wel zouden regelen, zodat de opper zijn notitieboek weg kon stoppen en wij weer verder kon den gaan. Versnellingspook. Eerst nog een klein oponthoud, want er kwam iemand aangestapt die de opper een stukje krijt vroeg. Even ervoor, zei de heer Tieman tegen ons: „Kijk, daar zet er één een Singer op de weg". De bestuurder van die luxe slee kwam nu om een stukje krijt vragen, waarop hij natuurlijk eerst te horen kreeg, dat hij zijn wagen als de weerlicht van de rijbaan moest zetten. „Best", grin nikte de man, „maar ik hield net de versnellingspook in mijn han den". Dat veranderde de zaak en met een stukje krijt vertrok hij. In snelle vaart suisden wij toen naar de Lichtmis. Per loudspeaker werd almaar gemaand om in file te blijven, zodat bij een snelheid van 60 KM per uur ieder even hard opschoot en de kans op on gelukken tot een minimum be perkt bleef. Maar neen, van verre zagen wij het reeds, er was weer wat te doen. Het verkeer stond stil, geen doorkomen was er meer aan, zodat de opper de wagen naar het fietspad achter de bomen stuurde om langs 't randje van de sloot toch in razende vaart naar voren te komen. Wie wist wat er gebeurd was? Twee bus sen stonden practisch tegen el kaar, waarvan de ene half tussen de bomen. Heel gewoon een op stopping. Van tegengestelde rich ting kwam een bus. De Assen- gangers reden weer in twee ba nen, wat niet tijdig genoeg tot één streep geformeerd kon wor den. Dus liep het vast. Gebroken sleutelbeen. Nadat opperwachtmeester en wachtmeester hier weer ruim 'n kwartier druk waren geweest om de zaak vlot te krijgen, ging het verder; op Staphorst aan. Spoe dig was te merken, dat vóór ons voor de zoveelste keer iets gaan de was. Met loudspeaker en claxon werd ruimte gemaakt. Een hand uit het publiek was vol doende voor fle opper om gierend en slippend tussen de bomen tot stilstand te komen. Eerste werk natuurlijk weer: verkeer vlot brengen. Daarna kwam het onge val aan de beurt, dat reeds een kwartier te voren gebeurd bleek te zijn. Een auto stond met ko kende „radiator" langs de weg. Door het openen van het portier werd een ploffietser, die op het rijwielpad reed, verrast. Hij maakte een ongelukkige buiteling en brak zijn sleutelbeen. Ook hier weer opmeten, verhoren, proces-verbaal uitschrijven enz. Tussen de bedrijven door stop te de bestuurder van een Opeltje, om zich te beklagen over een aanrijding met een luxe slee. Hij had het nummer genoteerd en.... schrijven maar weer. Eindelijk rust. Zal het iemand vérwonderen dat de uren omvlogen en het half tien was voor wij er erg in hadden? Toen werd het eindelijk rustiger langs de weg. werden de ruimten tussen de auto's steeds groter en krioelden er minder motoren tussendoor. Onopgemerkt was de zon onder gegaan en kro pen lage mistbankjes over het vlakke weideland ten teken dat de avond was begonnen. Toen realiseerden wij ons pas hoe ra zend druk het eigenlijk was ge weest. En hadden wij op het laatst zelf ook al geen neiging om met onze armen te gaan zwaaien om het verkeer te regelen? Of even een bestuurder aan zijn verstand te brengen, dat hjj beter deed aan te sluiten dan opzij te kijken naar die ploffiets met aat °lag in zijn voorwiel of die toe getakelde auto, die over de kop was geslagen? Hoe zouden die bestuurders eigenlijk gereageerd hebben op het optreden van de politie? Zouden zij wel gewaar deerd hebben dat* bij ieder zij weggetje een post stond om over stekers te helpen en al te nieuws gierige toeschouwers in bedwang te houden? En dat mobilofoonnet, dat gespannen was over de hele route vanaf Assen en waarlangs ieder ongelukje werd gemeld, as sistentie werd gevraagd enz.? De honderden langs de weg, die het zich gezellig hadden gemaakt in het gras vonden het allemaal wel mooi. Ook dat race-werk van die overmoedige motorrijders. Maar dat de politiemannen hun hart vasthielden en zo nu en dan een verwensing tussen de tanden mompelden om de kansen op een ernstig ongeval, die velen liepen, daaraan zullen maar weinigen ge dacht hebben. Maar een woord van lof aan deze mannen, die al leen maar hard hebben moeten werken en zich volledig hebben moeten geven om naar best ver mogen te trachten ongevallen te voorkomen en alles voor eenieder zo prettig en vlot mogelijk te doen verlopen. Ter gelegenheid van zijn bezoek aan Parijs, in verband met de viering van het 2000-jarig bestaan van de Franse hoofdstad, werden door de burgemeester van Den Haag, mr. F. M. A. Schokking, links, aan de burgemeester van Parijs, Pierre de Gaulle, midden, enige geschenken aange boden. Een Scheveningse vissersvrouw overhandigde een vaatje haring. Nu de opwaartse prijsbeweging na het uitbreken van het Koreaanse conflict tot staan is gekomen, doet zich de vraag voor hoe het Nederlandse publiek op dexe gang van zaken reageert. De koopkracht en de kooplust van het publiek vinden immers hun directe weerspiegeling in het omzetverloop in de detailhandel. De vrij scherpe daling van <ïe omzetten in April j.l. deed in tal van branches ongerustheid ont staan ten aanzien van de toe komstige omzetontwikkeling. In een aantal bedrijven en coöpera ties is men tot verlaging van de prijzen overgegaan in de ver wachting, d.at dit de consument tot kopen zou prikkelen. Soms als gevolg van dalende omzetten en ook de liquiditeitspositie aan leiding te pogen de verkoop te forceren. Dit alles neemt echter niet weg ,dat de omzetten ook in Mei aan de lage kant zijn ge weest. De omzetten van de niet-duur- zame consumptiegoederen verto nen van April op Mei een niet gaven de toenemende kostendruk onbelangrijke stijging. De oorza- (Van onze redacteur) Perfect ingerichte warenhuizen en riante winkel-boulevards, zoals er nu in de nieuwe woon- en handelswijken van onze grote steden worden gebouwd, hebben het oude handels gebruik, de markt-verkoop, toch nooit kunnen doen verdwij nen. Weliswaar heeft de gewone weekmarkt wel een moeilijke periode door moeten maken, maar vandaag de dag komen in alle plaatsen van ons land de weekmarkten weer opnieuw op en waar er tot nog toe geen werd gehouden, worden er geves tigd. Met de kaasmarkten lag dat anders, naast de veemarkten heb ben zij zich vrij goed weten te handhaven, vooral in de oude vestingsteden vap lïet oude kaas- land, Zuid Holland. Waar in som mige plaatsen de beurs, de eigen lijke markt heeft verdreven, bleek, dat in vele andere steden beurs en markt heel goed samen kunnpn gaan, ja het bezoek en de handel door samenwerking zelfs gestimuleerd kan worden. Dit laatste vie.1 ons op bij een bezoek aan de grote kaasmarkt te Bodegraven, een der oudste kaas markten van ons land. Bodegra ven is het centrum van de Rijn streek. een der weinige gebieden van ons aan veeteelt zo rijke land, waar de kaas nog op de boerderij gemaakt wordt. Van Leiden tot Utrecht en van Rotter- tot onder de rook van Amster dam treft men de boerderijen aan, waar kaasmaken een van de hoofdbestaèmsmiddelen is. Op de markten in Bodegraven, Woerden en Gouda kan men ze iedere week zien, de kaasbrikken met de plat- ronde, goudgele kazen van 4 a 5 kg tot 20 a 25 kg zwaar toe. In Bodegraven, waar de markt Dinsdags wordt gehouden, is het rond de markt en het plein voor de oude Hervormde Kerk steeds een gezellige drukte. Er is hier niet. zoals in Alkmaar en tegen woordig ook in Gouda, een show voor de vreemdelingen. Het zijn alleen de boeren, in hun donkere pakken en met hun onafscheide lijke zondagse pet op, die met de handelaren, gekleed in witte jas sen, die het beeld van de markt beheersen. Precies om 9 uur luidt de marktmeester de bel en dan gaat de markt beginnen. Van te voren hebben de honderden brik ken een plaats gekregen op het marktplein en de markt is in zo verre gemoderniseerd, dat tal van boeren de oude sierlijke kaas brik hebben verwisseld voor een wat snellere en comfortabele auto. Iedere boer brengt een 300 tot 500 kg kaas aan. Ais op drukke marktdagen zo'n 300 tot 400 par tijen worden aangevoerd, dan Een gezelschap bur gemeesters, direc teuren van gemeen tewerken en water schapsautoriteiten uit Zeeland, Bra bant en Limburg, heeft een excursie gemaakt naar de Rheinische Kalk- steinwerke te Wül- frath bij Dusseldorf met zijn lengte van 14 km. het grootste in zijn soort in Europa. Op de foto de groeve, waar het rotssteen met springstofladingen wordt losgeslagen. blijkt wel dat een aanvoer van een 150 a 200 ton geen zeldzaam heid is. Voor dat er zaken worden ge daan. neemt men eerst kennis van de prijzen, die op andere markten werden gemaakt. In Bodegraven worden dan officiéél de prijzen van de markt te Oudewater, die daags te voren werd gehouden, bekend gemaakt.^ Woerden, waar de Zuid-hollandsê kaasboer, uit de streek tegen Utrecht aan, een dag later ter markt komt, ver meldt weer de prijzen van Bode graven. Donderdags komen de boeren uit de Vlist, uit Benschop en IJsselstein in Gouda ter markt en zijn dan op de hoogte van de Woerdense markt. Enzij die Vrij dags op de kleinere markten te Breukelen en Leiden markten, zijn dan ook al weer van de laat ste prijzen op de hoogte. In Lei den, zo vertelde een der Boden- graafse kaashandelaren* lid van het beursbestuur aldaar, de heer E. J. van Schothorst ons, wordt naas.t de Goudse kaas vooral ook de Leidse kaas, met komijnzaad erin, aan de markt gebracht. De Leidse markt, die evenals in Gou da en Alkmaar rond een prach tige oude waag wordt gehouden, is trouwens de enige, waar deze aparte kaassoort verhandeld wordt. Veel export Op de kaasbeurs in Bodegra ven, een instelling, die van dit voorjaar dateert, wordt gemid deld een 30 tot 40 ton kaas ver handeld, waarvan het leeuwen deel voor Ue export is bestemd. Deze beurs, gehouden in een der grotere marktcafé's, begint des morgens om elf uur en de belang stelling voor deze vorm van han del, waarbij de handelaren en grote fabrieken verkopen op monsters, is enorm groot. Bij de opening werd er zelfs een hoeveelheid van 70 ton verhan deld! België neemt ruim 35% van de kaasproductie af, verder gaat er veel naar Italië en Duitsland. Wordt er op de beurs voorname lijk oudere kaas verhandeld, tot een jaar oud toe, de markt ziet alleen jonge boeren-volvette ka zen, het meest die van 14 dagen tot een maand of twee-drie- Eigenlijk zijn al die stadjes, Ou dewater, Woerden en Breukelen, zowel als Leiden. Gouda en Bo degraven, veel te klein en te smal voor de drukte, die de kaas markt met zich mede-brengt. Vooral als, zoals te Bodegraven het geval is, tevens ook de week markt op die dag wordt gehou den. Veel kaas wordt er per trein, in speciale koelwagens ver zonden, maar veel gaat er ook per vrachtauto waarvan de bestuur ders moeite hebben, hun wagens door de, niet voor snelverkeer gebouwde straatjes, te laveren. Vreemdelingenverkeer is er, behalve in Gouda, waar ook be schuitjes met kaas worden ge presenteerd, niet bij daar in die Zuid-Hollandse vestingstadjes. Het zou er trouwens veel te druk voor worden. Toch is een bezoek aan een van deze oer-oude markt- plaatsjes in vele opzichten de moeite waard. ken van de stijgende geldomzet- ten in <fe detailhandel in brood, banket, vlees- en vleeswaren, ta baksfabrikaten, chocolaterie, zui vel en in groenten en fruit, zijn voornamelijk een gevolg van de omstandigheid, dat Mei j.l. vijf Zaterdagen telde tegenover April vier, terwijl bovendien een aan tal belangrijke feestdagen dit jaar in Mei vielen. Ook zullen prijs stijgingen van enkele voedings middelen tot de vergrote geld- omzetten hebben bijgedragen (groenten, fruit). In de winkels in duurzame con sumptiegoederen hebben de om zetten in Mei j.l. zich ten op zichte van de voorafgaande maand ten dele hersteld. In de textielbranche, het schoenwinkel bedrijf, de detailhandel in glas, aardewerk, porcelein en huishou delijke artikelen alsmede in de detailhandel in sportartikelen lie pen de geldomizetten op. In de meubelbranche daarentegen lie pen de omzetten nog iets terug, terwijl in andere branches de omzetten weinig of niet waren gewijzigd. Beperking blijvend. De gang van zaken in Mei vormt in zekere zin een bevesti ging van hetgeen de Minister van Economische Zaken in zijn Me morie van Antwoord op de be- grotingsvoofstellen van zijn De- nartement heeft gegeven. In deze Memorie van Antwoord wordt gevreesd voor een blijvend be perkte opnamecapaciteit van de binnenlandse markt, nu de con sumptie met; 5 is gedrukt. De detailhandel zal met deze gang van zaken rekening moeten hou den o.a. bij de inkoop en de voor raad. De ontsparingen vonden in Mei j.l. nog voortgang. Men zou kun nen zeggen dat de ontspaTingen, vermeerderd met de plaats ge had hebbende loonsverhogingen voldoende koopkracht hebben ge schapen om de omzetten weer te d(£n toenemen. Men mag daar bij echter niet uit het oog verlie zen, dat de ontsparingen geens zins direct behoeven te leiden tot vergroting van de omzetten, Het publiek kan 't teruggevraag- Minlsterraad in de Treveszaal Maandag hield de Raad van ministers zijn gewone wekelijkse bijeenkomst in de Treveszaal van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Sinds jaar en dag was het de gewoonte, in het Mi nisterie v. Justitie te vergaderen. De zaal, welke in dat departe ment beschikbaar is, ligt echter aan het drukke plein, waar het lawaai vaak storend op de discus sier werkte. Vandaar, dat men besloot voor de wekelijkse bijeenkomsten de fraaie Treveszaal in beslag te ne men, althans gedurende de zomer maanden, PHILIPS VERDER IN HERSTEL AMSTERDAM 9 Juli De gunstige markt voor Fhihpsaan- delen, die Vrijdag is ingezet werd vandaag voortgezet. Er was weer behoorlijk vraag naar de nieuwe aandelen, die verhandeld werden op 154, hetgeen een verbetering van acht procent betekent t.o.v. Vrijdag. Het koersverloop van de oude aandelen sloot zich hierbij aan met een stijging van even eens 8 pet op 161. De Fhilips- hoek blijft ook thans* nu de claimhandel is afgelopen, de meeste belangstelling trekken. Er zit stijgende lijn in deze pa pieren. waarmede nog eens wordt onderstreept, dat niet de beoor deling van de gang van zaken van 't Eindhovense concern, die onveranderd goed is, doch dat het zuiver de markttechnische omstandigheden waren, die de koersen hebben gedrukt. Hiermede was het voornaamste van de markt gelegd- In de an dere afdelingen was 't uitermate stil, maar bleven de koersen goed gehandhaafd. Zo werd Kon- Olie gedaan tot 281. Unilever tot 247 Vi- aku werd eveneens hoger gewaar deerd, maar had zeer weinig af faire. Het verslag van de Ja vase Bank, dat zeer goede bedrijfsre sultaten laat zien, maar tevens een vrij somber beeld geeft voor al van de financiële situatie.m Indonesië, werd voor kennisge ving aangenomen en had op de aandelen van deze instelling geen enkele invloed. Cultuurfondsen bleven op de achtergrond, waarbij HVA zich niet volledig kon handhaven. Certificaten Deli Mij. werden ex 5 pet. dividend verhandeld en bleven prijshoudend. De scheep vaartmarkt was kleurloos. Op de beleggingsmarkt was de stemming voor Nederl. Staats fondsen aan de zwakke kant. Voor belasting certificaten was enige vraag te bespeuren op 99 3/8 bieden. De dollarleningen Philips daar entegen konden zich niet hand haven: de nieuwe dollarlening zakte in tot 106 en de oude dol lar tot 103. Voor Amerikanen gold een agio van 12 bieden. de geld, behalve in de detailhan del, ook besteden voor het vol doen van belastingen, het reser veren voor vacantie, uitstapjes, vermaak en voor het aanleggen van enige kasreserve. Wil men een daling van de hoe- veelheidsomzetten voorkomen dan zal aanpassing van het prijs peil aan de. verminderde koop kracht moeten plaats vinden. En deze aanpassing zal slechts kun nen geschieden door middel van prijsverlaging en wijziging van het goederenassortiment in de richting van minder luxueuze en goedkopere artikelen. Dit zal voor bedrijven, die zich in hoofdzaak bezig hielden met de verkoop van luxe goederen, veel aanpassings vermogen eisen. Verlaging van de prijzen kan worden bereikt door vermindering van de pro ductiekosten en marges en door opvoeren van de effectiëncy. dus door daling van de bedrijfskosten In <Je komende maanden zal het bedrijfsbeleid in de midden standsonderneming op de proef worden gesteld. Piet Kohier werd op 28 Augus tus 1872 te Groningen geboren, precies op de dag, dat de stad de 200e verjaardag vierde van Gronings beleg. De nieuwe we reldburger werd met veel vlag vertoon, zang en klokgelui ont vangen. Is dit misschien de ver klaring voor zijn latere roem ruchte loopbaan als operette komiek? Zijn vader had een be trekking op een tabaksfabriek, moeder verkocht boter en eieren. Toen Piet van school kwam moest hij ook eierenboer worden. Heel kordaat vertikte hij dat en ver klaarde dat hij in de muziek wil de. Uiteindelijk werd hij kleer makersmaatje. Werd lid van een rederijkerskamer en werd daar „ontdekt." In Juli 1890 trad hü voor het eerst op als beroepsartist. Dit •gebeurde op een kermis. Na vijf jaar optreden in het hoge Noor den, volgde hij een engagement in Amsterdam. Nog vijf jaar la ter was hij een gevierde komiek in de revue van Henri ter Hall. Piet Kohier nam echter geen ge noegen met successen in Amster dam alleen. Hij wilde iets van de de wereld zien. Weldra trok hij als jongleur kris-kras door Euro pa. In 1905 zocht hij Amsterdam weer op. Hij trad op in Flora in de Amstelstraat met een éénmans stukje van eigen maaksel „De Broedmachine." Een opentte-combinatie bood hem een contract aan. Men be speelde het Grand Theatre, maar het ging niet. Na een jaar was de zaak failliet. Maar Piet Kohier had! zijn eerste stappen in de operette gezet en toen in 1908 Pauwels. Kreeft en Heuckeroth in 't Rembrandt Theater begon nen, was hij er bij. Nu brak een glorietijd aan, zo wel voor de operette als voor Piet Kohier. De Fidele Boer, Dol larprinses, Geisha, Mikado, De dochter van Madame Angot enz. en in alles hoofdrollen. Na vijf jaar werd de Directie ontbonden en werkte Kohier weer bii ter Hall. Toen brak de we reldoorlog uit. Spoedig daarop keerde hij in het Rembrandt Theater terug, nu onder Max Ga- briël en daar ging toen voor het eerst, in November 1914. de Boe melbaron, een succes, dat zich tot op heden gehandhaafd heeft. Meer dan 2100 maal heeft Piet Kohier als Droogkeeltje steeds weer het publiek laten schateren van de pret. Zaterdag 28 Augustus as. wordt hij 79 jaar. 24 Juli a.s. hoopt hij zijn 60-jarig toneeljubileum te vieren. Een huldeblijk zal hem op die dan- welke voor hem een on vergetelijke moet wordten, aange boden worden. Het Nederlandse publiek krijgt dan nog eens de gelegenheid Piet Kohier als de Boemelbaron te bewonderen en zal hem dan zeer zeker tonen, dat hem nog niet vergeten te zijn DE K.A.V. WIL WEDUWEN HELPEN DEN HAAG (K.N.P.) Ten einde haar leden in geval van overlijden van de echtgenoot de eerste weken financieel te hel pen, overweegt thans het bestuur van de Katholieke Arbeiders Vrouwenbeweging in het Bisdom Haarlem de mogelijkheid tot het stichten van een steunfonds. Het is niet de bedoeling kapitaal te vormen door een regelmatige contributie van de leden, teneinde een pensioen- of periodieke uit keringsregeling te treffen, het wil alleen door een bijdrage de getroffenen helpen, totdat de of ficiële sociale voorzieningen in gaan. De gelden, die daarvoor nodig zullen zijn, worden ver kregen door een zeer geringe bij drage van de leden. Tot dit be sluit kwam de K.A.V. tijdens haar diocesane jaarvergadering te Haarlem. De K.A.V., die in October 1946 is opgericht, was oorspronkelijk een dochterinstelling van de Kath. Arbeiders Beweging. Zij telt thans bijna 40.000 leden en maakt deel uit van de Katholieke Vrouwen Beweging in Nederland. Het is haar taak de arbeiders vrouwen op te heffen tot een ho ger algemeen cultureel peil, om dat voor het grootste deel van de bekwaamheid en het econo misch inzicht van de vrouw het welzijn van het gezin afhangt. NEW YORK (A correspondent het tegen her gehoord door A casting Compait Praagse proces naar New York Oatis sprak die verstaanbaar mengsel van Ts; ken door een v de communistisci de rechters. Aan Oatis wer< of zijn handelw lijk was voor Tsecho-Slowakije „Neen", antw feite is mij g westerlijke persn van de diplom spionneerden en voor mij moeil: doen". De tolk vroeg de volgens aanwi than Polowetzk; voorganger als van The Assoc Praag. „Gedeelt woorde Oatis. kwam. controleei trouwbaarheid v; door persoonlijk ken en ik vond h nagewerk voor pen". De „Voice of president Gottwa Slowakije een i genoemd en hem rust toegewenst Oatis zijn gevan; De spreker .va America" zei: Gottwald. slaap terwijl een onsc Praag in jouw Droom zoet Gi smaak der schi laarzen van Stal bevel uitgevoerd goed gedaan. „Hl de dood ontgaa NU DE LO* IS VERI 's-GRAVENHAi De loongrens, w< sociale verzekerii komt, is zoals ingang van 2 Ji van f 4725.tc jaar. Het max waarnaar de pren ringen worden b 13 op 14 gulden Als ziekenfonds het loon van de pet. tot ten hoog dag, f 1.51 per w< maand worden ii Ten behoeve v geldverzekering toegestane uitzon, van het loon tot c per dag, 85 cent p< per maand wordt WOENSDAi hilve: 7 00 VARA 10.0 VARA 19.30 VP1 VA1 7.00 Nieuws; 7.18 ziek; 8.00 Nieuws ten; 8.18 Gramof Voor de huisvrou foonmuziek; (9.2 standen); 10.00. Si Gramofoonmuziek vrouw; 11.00 Gr 12.00 Orgelspel; 1 tuinbouwmededel) Voor het plattelai mofoonmuziek; 1! 13.00 Nieuws; 13.1 13.50 Gramofoon Gesproken portre foonmuziek; 15.C 15.20 „Levende I spel voor de jeug. recital; 16.00 Vr ding voor de jeug' zieken; 17.00 Act de jeugd; 17.30 M 17.45 Regeringsuil Braasem en I. F. nangkabause Pe1 Nieuws; 18.15 Spc liteiten; 18.30 R.i Simons: „Surinair bestaansmiddelen ming van partiiei nele grondslag?". Gramofoonmuziek jeugd: 20.00 Nieu tiek commentaar; ziek; 20.50 „Chri hoorspel: 22.15 22.45 „Klieren mt scheiding", cause Nieuws; 23.15 Or 24.60 Gramofooni HILVEB 7.00—24.0 7.00 Nieuws; 7.15 stiek; 7.30 Gr 7.45 Een woord v Nieuws en weer Gewijde muziek; muziek: 9.00 Voo Gramofoonmuziek eendienst; 11A0 kest: 12.00 Pia Land- en tuinbou 12.33 Gevarieerde Nieuws; 13.15 Re mofoonmuziek: orkest', 13.50 Gr 14.00 Kamerorkes Voor de meisjes; Zangfeest; 15.45 ziek; 15.50 Pianot de jeugd; 17.30 18.00 Koorzang; mentsmuziek; 19.' weerberichten; over Beroepskeuz foonmuziek; 19. 20.00 Nieuws; 20. orkest eh soliste; je de Oranje Gar. 21.15 Kamertooi 21.45 Gramof oofl Gevarieerde muzl en orgel: 22.45 king; 23.00 Nieuv Gramofoonmuziek

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 4