Was verhoging van belasting beslist noodzakelijk? 'n Lezenswaardige almanak Katholicisme en geestelijke vrijheid „Vlucht in de nacht" Amerika meet onze offers steeds met maat van eigen inspanning Haagse brief „EEUWIGE JEUGD" Van „de broeders met de blauwe koorden RADIO Een waardevolle bijdrage tot het oecumenisch gesprek DE BEURS Dertigduizend dwangarbeiders door E. J. Rath PAGINA 4 WOENSDAG 18 JULI 1951 (Van onze parlementaire redacteur). Is het beslist noodzakelijk, dat de belastingen worden verhoogd? Dat was een cardinale vraag bij het debat van de afgelopen we ken. De heer Weiter beantwoordde deze vraag ontkennend. Zijn mening is, dat Nederland zich bij de uitgaven ten behoeve van de defensie een grens moest stellen. Aan Amerika de taak om voor de rest te zorgen. Deze gedachte is door niemand in de Kamer' onderschreven. Wel hebben wij haar ook in een beschouwing van prof. Duynstee over het belastingdebat teruggevonden. nu zeker niet worden vooruitge lopen. Vraag is zelfs of zij wel tot een resultaat kan komen, want de regering voelt niet voor niets behoefte aan gedeelde ver antwoordelijkheid. Het lijkt ons een hoogst ge vaarlijke theorie. Amerika moet immers niet beslist helpen. Zij kan ook altijd nog terugvallen op een politiek die Europa ge heel of gedeeltelijk aan haar lot overlaat. En er zijn altijd nog grote groepen aan de overkant van de oceaan die inderdaad een dergelijke politiek voorstaan. Wil Truman aan deze aandrang kunnen weerstaan, dan is het minstens nodig dat ginds de in druk gevestigd wordt, dat ook Europa zelf bereid is om ach ten behoeve van de defensie zeer zware offers te getroosten, En nu kan men van mening verschillen over de vraag wat zwaar en te zwaar is, maar vast staal dat ook Amerika hierover een mening heeft, die gewicht in de schaal legt, en die de Amerikanen toet sen aan hun eigen inspanning. Bezuinigen? Een andere belangrijke vraag bij het belastingdebat was, of de benodigde gelden dan niet uit bezuinigingen konden worden verkregen. Zoals bekend heeft de regering reeds het blauwe potlood gehanteerd en wil men nu nog verder gaan, zo betoogde minister Lieftinck. Terecht, dan komt men onvermijdelijk uit bij het Het kan mee- en tegen vallen. De derde belangrijke vraag die in het belastirvjdebat gesteld werd liet de noodzaak van de te brengen offers evenals hij de aandrang tot verdere bezui nigingen onaangetast maar zocht wel meer speelruimte in de toestand van 's lands financiën. De middelen hebben zoals hekend de ramingen in niet onbelang rijke mate overtroffen. En zo zou men tot de conclusie kun nen komen, dat althans voor het ogenblik met ruim 100 millioen minder zou kunnen worden vol staan. Ook de heer Lucas, de woordvoerder van de KVP, bracht deze vraag in discussie, maar aan het slot van het debat was het toch de KVP, die met de PvdA de regering aan een dekking van 45 millioen hielp. De regering zou ook zeker niet met minder genoegen hebben ge nomen en hoewel wij de nieuwe lasten op haar volle zwaarte schatten, hebben wij daar toch begrip voor. Volgt men niet de gedachtengang van de heer Wei ter, dan moet er toch ook een redelijke zekerheid zijn, dat het defensieprogram kan worden uit gevoerd. Die zekerheid is er niet wanneer men meevallers van een jaar ook in de berekeningen voor volgende jaren verdiscon teert. Vooral niet omdat het geens zins uitgesloten is, dat de uit voering van het defensieprogram nog meer zal blijken te kosten dan nu wordt geraamd. De prij zen van de materialen zijn de laatste tijd aanmerkelijk geste gen. Intussen blijft het mogelijk, dat de optimisten gelijk krijgen. Zou dat het geval zijn, dan behoeft er echter nog geen vrees te bestaan, dat de verhogingen onnodig zwaar zullen blijven drukken. Dank zij de aandrang van de woordvoerder van de KVP is de werkingsduur er van tot vier jaar beperkt en ook wordt dan het amendement-Lucas van be lang, waardoor in de ontwerpen is vastgelegd, dat de opbrengst van de verhogingen moet dienen voor de 250 millioen, die de re gering nodig acht. Dat wil dus zeggen dat indien er een over schot zou zijn, de regering met voorstellen tot verlichting moet komen. Het wil ons voorkomen, dat in dit standpunt van de katho lieke fractie de zorg voor de uit voering van het defensieprogram en de zorg om de lasten niet V.'nger en zwaarder fle laten drukken dan strikt nodig is, in afkappen van taken. Wij zijn het met de minister eens, dat zulks niet meer een technische maar een politieke kwestie is. Het gaat er dan immers om of er aan so ciale voorzieningen moet worden geknabbeld of orkesten moeten worden opgeheven, of minder voor jeugdzorg er volksgezondheid moet worden gedaan enz. Bij monde van minister Lieftinck heeft de regering duidelijk laten blijken, dat zij hiervoor in elk geval niet alleen het initiatief zou willen nemen en dat is bij de in wezen wankele politieke con stellatie van hst ogenblik begrij pelijk. Een speciale kamercom missie zou de verantwoordelijk heid mede moeten dragen en het waren de woordvoerders van KVP en CH die op deze gedachte positief reageerden en minister Lieftinck zo mogelijkheid boden om deze nader te concretiseren. Wij zijn het daarmee eens, omdat het anders de schijn zou hebben dat df- volksvertegenwoordi- diging de verantwoording niet durfde nemen. Op het resultaat van een der gelijke commissie kon intussen Een week geleden hebben wij een artikel gewijd aan het eeuwfeest van de congregatie van de broeders van O. L. Vrouw van Zeven Smarten, de broeders met de blauwe koorden", die nu al honderd jaar werken aan de opvoeding en de vak opleiding van Nederlandse jongens, die thuis te weinig of in het geheel geen goede leiding krijgen. Bij die gelegenheid hebben wij terloops gesproken over het eeuwfeest-boek, dat de broeders bij hun jubileum hebben uitgegeven. Wij zouden uitvoeriger op dat boek terugkomen, zeiden wij toen. PROGRAMMA DONDERDAG 19 JULI 1951 HILVERSUM I, 402 m. 7.00 Avro. 7.50 Vpro. 8.00—24.00 Avro. Avro: 700 Nieuws; 7.15 Gram.- muziek; Vpro: 7.50 Dagopening; Avro: 8.00 Nieuws; 8.15 Gram.mu- ziek; 8.45 Idem; 9.00 Morgenwij ding; 9.15 Gram.muziek: 9.30 Wa terstanden; 9.35 Gram.muz.; 10.30 De Antwoordman; 10-45 Gram. muziek; 10.50 Voor de kleuters; 11.00 Kamerorkest en soliste; 11.45 Abstracte levens, causerie; 12.00 Lichte muziek: 12.30 Land- en tuinbouwmededelingen; 12.33 In 't spionnetje; 12.38 Pianospel; 13.00 Nieuws; 13..15 Metropole orkest; 13 45 U kunt het geloven of niet: 13.50 Gram.muz.; 14.00 Strijk kwartet en piano; 14.50 Johann Strausz contra Johan Streusz, hoorspel; 16.00 La Belle Hélcne, operette; 17.15 Voor de jeugd; 17.45 Gram.muz.; 17.50 Regeringsuitzen ding, Jeugduitzending, K. H. Smit Wat wil je weten?; 18.00 Nieuws; 18.15 Sport; 18.30 Orkestconcert; 19.00 Causerie over de Auster- vliegtuigen op Soesterberg; 19.10 Amusementsmuziek; 19.40 Studie voorlichting voor a.s. studenten, causerie; 20.00 Nieuws; 20.05 Ac tualiteiten: 20.15 Radio Philhar- monisch Orkest en solist; 21.25 Midzomeravond, operafant.; 22.15 Gram.muz. en gesproken brief uit Londen: 23.00 Nieuws. 23.15 Sport- actualiteiten; 23.3024.00 Gram. muziek. HILVERSUM II, 298 m. 7.00 Kro. 10.00 Ncrv, 11.00 kro, 14.00—24.00 Ncrv. Kro: 7.00 Nieuws; 7.15 Ochtend- gvmnastiek; 7.30 Gram.muz.; 7.45 Morgengebed en liturgische ka lender; 8.00 Nieuws- en weerber.: 8.15 Gram.muz.; 900 Voor de huisvrouw; 9.40 Gram.muz.: Ncrv: 10.00 Gram.muziek: 10.15 Morgen dienst: 10.45 Orgelconcert: Kro: 11.00 Voor de zieken; 11.45 Gram. muz.; 12.00 Angelus; 12.03 Gram. muz.; 12.30 Land- en Tuinbouw- med.; 12.33 Gram.muz.; 12.50 Ron de van Frankrijk: 13.00 Nieuws en Kath: nieuws; 13.20 Gram.muz.: 13.35 Zang en orgel; Ncrv: 14.00 Promenade-orkest en solist: 1445 Voor de vrouw: 15.15 Strijkkwar tet: 15.45 Gram.muz.; 16.00 Bijbel lezing; 16.45 Gram.muz.; 17.00 Ac tualiteiten voor de jeugd; 17,30 Voordracht; 17.50 Gram.muz.: 18.00 Verzoekprogramma: 18.30 De Vee houderij in 19501951. causerie: 18.45 Gram.muz.; 19.00 Nieuws en weerber.: 19.15 Levensvragen van allerlei aard en een Pastoraal ant woord: 19.30 In dienst van het Vaderland, caustrie; 19.40 Radio krant; 20.00 Nieuws: 2005 Gram. muz.; 20.40 Familiegeschiedenis; causerie: 20.55 Viool en niano; 21.30 Amusementsmuz.: 22.15 Bui tenlands overzicht: 22.35 Gram. muziek: 22.45 Avondoverdenking: 23.00 Nieuws; 23.1524.00 Gram. muziek. Het ligt nu voor ons en wij hebben bij de lectuur ervan enige genoeglijke uren beleefd. Het is een verzorgde uitgave, samenge steld door mr. Jan Derks, mr. A. Th. Mertens en Toon Rammelt, drie namen die onder het katho lieke Nederlandse volksdeel wel zoveel bekendheid genieten, dat het vrijwel overbodig is te zeg gen, hoe deskundig deze mensen zijn. Het is dan ook een plezierig boek geworden. ..Eeuwige Jeugd" heet het en op de omslag kijkt u de frisse jongenskop aan van een der pupillen van de jubilerende broeders. Die omslag is van Karei Thole, ook al een naam, die geen commentaar behoeft. „Eeuwige Jeugd" is een soort volksalmanak. Het boek 130 bladzijden dik en voor de be lachelijke prijs van een daalder te hebben biedt elk wat vart zijn gading is. Er zijn sterke ver halen, er humor, er is een fijn zinnig sprookje, er zijn prenten en foto's en er zijn bovendien twee uitstekend gedocumenteerde historische artikelen, die aller minst onder het stof der historie bedolven zijn, maar fris van de lever en goed geschreven. Er zijn bovendien, voor wie daar van houdt, een paar gedich ten, en nu eens geen verzen, die een normaal mens tóch niet ge nieten kan. Het is een voortreffelijk jubi leumboek geworden, een lezens waardige almanak, die wii onze lezers van harte kunnen aanbe velen. Gebriel Smit en Harry Prenen hebben gedichten afgestaan. Daar is Prenen's genietelijke epos bij van een zekere broeder Nikasius, die tenslotte het wild op de eeuwige velden gaat strikken met z'n hemelsblauw koord en daar is het treffende vers van Leigh Hunt: Abou Ben Adhem, door Harry Prenen bewerkt. Daar is het meesterlijke artikel van An ton van Duinkerken over Fren- trop en Hesseveld, de stichters van de congregatie, een vrijmoe dige bijdrage, waarin de schrijver aantoont, hoe ook onder de gees telijkheid de tegenstelling pa- triotten-prinsgezinden doorwerk te en moeilijkheden baarde. Pastoor Nolet beschrijft hoe de congregatie ontstond, en dan is het uit met de historische kost. Andere liefhebbers kunnen te kust en te keur gaan bij Godfried Bomans en Harry Prenen, bij Antoon Coolen en Toon Rammelt. Bomans geeft een stukje humor weg en Prenen schrijft in plezie rige trant over een oude huis schilder, die hij heeft gekend, een goed verhaal. Antoon Coolen vertelt het sprookje van het meisje in de maan en hij beschrijft elders een brug vol heiligen, de beroemde Keizer Karelbrug over de Moldau in Praag, in een vlot verteld ver haal, dat allerlei wetenswaardigs behelst. Toon Rammelt vertelt hoe kan het anders? de geschiedenis van een radio-uit zending, een alleraardigste histo rie, mogen wij u wel verklappen. En dan is er nog mr. Jan Derks, die een gesprek met zijn zoon voert en Anthonie Mertens, die een sterk verhaal schrijft over Gods reizigers aan de overkant van de wereld. En dan zijn daar tenslotte de broeders Canisius en Ladislaus, die laconieke stukken schrijven over prestaties, die eigenlijk niet minder dan held haftig zijn, en broeder Waltherus die, in twee bladzijden met een prentje, een overzicht geeft van honderd jaar werken voor ande ren. En tussen de tekst door vindt u de zeer geslaagde illustraties van J. B. Lambert Simon, Anton Heijn, J. Sanders, Ch. Boost, Har ry Prenen en Gijs Vlamings en de foto's van Robert van der Ran den. Van Lambert Simon zijn er de zeven prenten van de Zeven Smarten van Maria, die een extra vermelding verdienen en die al leen al de prijs van het jubileum boek waard zijn. „Eeuwige Jeugd", wij zeiden 't al, is een prettig boek, dat wij graag aanbevelen. Als straks de jongens, die de broeders daarvoor gecharterd hebben, aan uw deur komen, om u het eeuwfeestboek te verkopen, stuur ze dan niet door, maar koop zo'n boek. U steunt er niet alleen het uitmun tende werk van de broeders mee, maar u zult er zelf bovendien urenlang plezier aan beleven. En als die jongens niet bij langs ko men, dan kunt u het rechtstreeks bestellen bij het Eeuwfeest-comité Oranje-Nassaulaan 5 te Warmond. de juister verhouding zijn uitge balanceerd. De PvdA heeft in deze beper king, die op initiatief van de KVP -fractie werd aangebracht, een gemis aan vertrouwen in de re gering willen zien. Deze mening gaat wel wat ver. Waarmede in tussen niet gezegd wil zijn, dat bij dit debat gebleken zou zijn, dat de band tussen deze regering en de partijen waarop zij steunt, een sterke is. Het tegendeel is het geval De hele VVD en een groot deel van de CH hebben zich wat de bedrijfswinstbelasting betreft, niet gehouden aan hetgeen tijdens de formatie werd overeengeko men. Dat is een ernstige zaak, want op deze manier wordt sa menwerking met groepen als de ze toch wel uiterst moeilijk Deze vraag komt echter eerst na de verkiezingen aan de orde, al thans wanneer dc VVD niet toch nog een gelegenheid vindt om eerder uit de boot te stappen. Bij dit debat had de heer Oud reeds beide benen over boord KONINGIN JULIANA OPENT WONINGEN VOOR GEREPATRIEERDEN Dinsdagmiddag heeft H. M. Koningin Julia na te Baarn een aan tal huizen voor bewo ning opengesteld. Deze woningen, gebouwd uit het bouwvolume van de stichting Pelita zijn bestemd om te worden betrokken door uit Indonesië ge repatrieerde Neder landers. a) Het devies - van de Leidse Uni versiteit, „Praesidium Libertatis Bolwerk van Vrijheid", staat practisch elke rechtgeaarde Ne derlander diep in zijn hart ge grift. Immers overal waar hij maar een gevaar voor aantasting van zijn geestelijke of physieke vrijheid meent te moeten bespeu ren, staat hij klaar en zal hij trachten met alle middelen die hem ten dienste staan deze be dreiging te bezweren. De laatste jaren schijnt in het bijzonder het Katholicisme, door zijn kwalitatieve en kwantita tieve groei, voor vele landgeno ten steeds meer als een omineuze bedreiging aan de horizon der vrijheid op te doemen en lang zaam maar zeker naar hun refor matorische en humanistische burchten op te rukken. Voor vele Nederlanders maakt de Katholieke bewustwording en zelfontplooing na eeuwen van verdrukking een agressieve in druk. En bijzonder van de kant der reformatorische Christenen wordt, tengevolge van een erfe lijk vooroordeel, de Katholieke Kerk gezien als een machtsinsti tuut, wezenlijk er op uit om een maal alle „ketters" met bebulp van de zo gevreesde staatsmacht uit te roeien of onder pressie tot een overgang naar „Rome" te bewegen. Een indruk die men niet onder stoelen of banken schuift. Steeds weer opnieuw ontmoeten we pu blicaties die tot doel hebben de ze vermeende bedreiging te sig naleren. Wij wijzen hier slechts op het Wending-nummer over Rooms-ICatholicisme en het Her derlijk Schrijven van de Gene rale Synode der Nederlandse Her vormde kerk betreffende de R.K. Kerk. Vooral doze twee publica ties zijn het geweest die in Ka tholieke kring sterk de aandacht hebben getrokken. Van een vol ledig antwoord op de daarin ge uite beschuldigingen was tot nu toe echter geen sprake. Wel heeft een vijftal Nijmeegse Uni- versiteits-professoren zich inder tijd een zeer verdienstelijk „Antwoord" veroorloofd maar dit was uitsluitend naar aanleiding van genoemd schrijven der Ge nerale Synode en behandelde bo vendien slechts enkele aspecten. Er was dus een lacune waarin diende te worden voorzien. Daarom is er op instigatie van de voormalige Christofoorgroep en de redactie K.C.T.-Streven thans bij het Spectrum versche nen: „Katholicisme en Geestelijke Vrijheid". Bijdragen tot een ge- dachtenwisseling. Een 'bijdrage die inderdaad „in vele opzichten een nieuwen in menig opzicht een definitief geluid laat horen" en die met alleen een antwoord wil zijn op de beschuldigingen van reformatorische zijde maar tevens iets hoopt te zeggen aan het adres van de humanistische volksgroep. De diverse beschouwingen vormen een behoorlijk doorlopend geheel; ofschoon enkele bijdra gen de structurele lijn erg slecht handhaven. De eerste vier theo retisch-theologische artikelen be reiden het eigenlijke probleem voor, enerzijds door enkele mis verstanden uit de weg te rui men, anderzijds willen zij de theocentrische sfeer scheppen, waarin Protestanten en Katho lieken beide het vraagstuk der vrijheid moeten bezien. De bij dragen van Pauwels, Anton van Duinkerken en van de Pol zijn er om het een en ander nader te illustreren. Prof. Schoonenberg, sprekend over Natuur en Genade, wijst op begripsverwarring dienaangaan de in eigen kring. Mede daardoor is er een vrij grote afstand ge schapen tussen een theologisch begrippenstelsel en de concrete leer van Schrift en Openbaring, zodat 't soms niet meer mogelijk schijnt, het eerste in het laatste terug te leggen. Ten aanzien van de beschuldiging der Protestan ten dat wij Katholieken, naast de genade nog iets anders, name lijk de natuur, als belang voor het heil erkennen, en dat wij daardoor de radicale verdorven heid der menselijke natuur ont kennen of minimaliseren, bena drukt hij de eenheid van natuur- en genade-gave in de tot kind Gods geworden mens. „De gena de veronderstelt de natuur", sluit in dat het genade-leven zich al leen maar voltrekt met medele ven en medewerken van de na tuur der redelijke schepselen, met name van de vrije wil. Maar evenzeer geldt dat de na tuur zelf als haar doel en ver rijking intrinsiek de genadegaven veronderstelt. Confrontatie met protestantse moeilijkheden in deze, biedt hem vervolgens gelegenheid een en ander nader te preciseren. Onge twijfeld zal dit artikel in staat zijn enige correctie in het pro testantse idee van de Katholieke leer omtrent het natuur-genade- begrip aan te brengen. Hoe diep' ingrijpend de verschillen overi gens zijn, blijkt andermaal uit de subtiliteit van deze beknopte, maar uitstekende verhandeling, Prof. Peters, die zich kennelijk primair richt tegen de moderne (existentie)-philosophie, doet ons vervolgens afvragen of de gees telijke vrijheid van de menselijke persoon het laatste absolute is wat wij zoeken. Uitgaande van de meest elementaire zijnsvraag, komt hij via de z.g. existentiële evidenties, waartoe o.a. de vrij heids-ervaring behoort, tot de conclusie, dat de menselijke vrij heid relatief is, eindig en beperkt en daarmee heenwijst naar een vrijheid die absolute geest en persoon is, en waaraan al het geschapene participeert. Deze relatieve vrijheid sluit een keuze in, is feilbaar, zelfs ten aanzien van de Absolute Vrij heid. Bovendien is zij door de erfzonde gewond en wordt zij door de macht der zonde lam ge legd. De weg der vrijheid, van bevrijding en verlossing is ons echter weer gewezen door Chris tus. Hij heeft ons geroepen tot de hoogste vrijheid, ae vrijheid der kinderen Gods. Maar ware vrij heid is consecratie in liefde en trouw ,is gemeenschap. En deze gemeenschap, deze voltooide so lidariteit is de Kerk. Tenslotte gaat prof. Peters na hoe de Christelijke Vrijheid heel ons gedrag vernieuwt en ons omvormt tot zelfstandige per soonlijkheid in onze betrekfei tot onszelf, tot de evenmens en tot God. Sprekend over Vrijheid en Waarheid, zegt Jelsma: „De Ka tholieke Kerk stelt principiëel de vrijheid van geweten. Zij laat de waarheid niet praevaleren boven de dwaling, ook al is zij slechts ter goeder trouw. De waarheid zelf vraagt, omwille van zichzelf, uitschakeling van dwang. Over tuigingen kunnen slechts in vrij heid ontstaan" Prof. Huizing voegt hier later nog aan toe: „De Kerk vertolkt Gods oppermacht en Gods opperste recht, maar deze kunnen naar Zijn eigen Welbe hagen slechts in de diepst-per- I oonlijke vrijheid van ieder mens tot hun recht komen. Hier in ligt eigenlijk het hele geheim besloten, waarom wij aan één waarheid alle recht toekennen, DE ONDER HANDELINGEN TE KAESONG Vice-admiraal Turner C. Joy (links) en gene- raal-majoor Henry P. Hodes, die deel uitma ken van de delegatie van de Verenigde Na ties bij de wapenstil standsonderhandelin gen te Kaesong komen van de besprekingen om tezamen te lun chen. Zij passeren de Koreaanse wacht. WEINIG VERANDERING, OLIES LAGER De weifelende stemming, die gisteren na een vrü vaste opening volgde, bleek vandaag te zijn verkeerd in een flauwe stemming, waarbij Kon. Olie de leiding had. In het hoofdfonds scheen er enig arbitrage aanbod te heersen, waardoor koninklijke ruim 6 pun ten lager opende. In overeenstem ming hiermede kwamen vrijwel alle sectoren aanvankelijk op een lager niveau, waarbij de inter nationale industriewaarden voor op gingen. Na midden beurstijd volgde een gedeeltelijk herstel, doch per saldo bleven de koersen iets beneden gisteren. Kon. Olie sloot op 277 (280%), oude en nieuwe Phiüpsaandelon verloren circa 1 punt en unilevers bleven onveranderd op 241. Zoals gezegd openden ook de overige sectoren iets lager, doch ook hier volgde een gedeeltelijk herstel, zodat de verliezen uitein delijk miniem bleven. Vooral bij de cultuurfondsen bleven de ver liezen zeer beperkt, HVA was zelfs een fractie hoger. Ook de scheepvaartaandelen verlieten in doorsnee op een iets lager niveau de markt. De guldensbeleggingen waren, een enkele uitzondering daarge laten, vrij vast, de dollarleningen daarentegen eerder wat luier. Amerikanen varieerden nauwe lijks en sloten zich volkomen aan bij de koersverloop in Wallstreet. Het agio bleef op 13% procent onveranderd. Prolongatie 3 1/4%. en tegelijk aan ieder persoonlijk tegenover dat absolute recht vol ledige vrijheid laten, moeten la ten. Waar nodig kan de vrijheid redelijkerwijze dus slechts be perkt worden langs de weg der overtuiging. En zolang men der halve met ideale mensen te doen heeft, behoeft er op deze laatste regel geen uitzondering te be staan. De facto heeft men echter maar zelden met ideale mensen te doen. Is de situatie dus niet zó: De Katholiek behoort persé verdraagzaam te zijn; maar even zeer als hij principieel tolerant moet zijn, kan hij krachtens het zelfde principe, dus óók princi pieel, accidenteel onverdraag zaam zijn. Ligt hierin geen ge vaar voor een eventuele beknot ting van de geestelijke vrijheid? Zeer zeker! Maar hiervan zal men ons moeilijk voor-als-nog een verwijt kunnen en mogen maken. Temeer niet, waar het herderlijk schrijven van de Ge nerale Synode zelf beweert (blz. 66): „Ook wij belijden, dat Gods Waarheid geopenbaard is en dat elk die haar niet erkent, in de leugen leeft. De vraag is maar, of en in hoeverre wij het recht en de plicht hebben om zo iemand m de beleving en ver kondiging van zijn (verkeerde) overtuiging te dwarsbomen. Wij menen dat dit slechts in het uiterste geval mag geschieden. Evenals wij aanvaarden de Pro testanten dus in principe de mo gelijkheid van een eventuele noodzakelijkheid van een beper king der geestelijke vrijheid. v. d. LOGT, O.F.M. IN TSJECHOSLOWAAKSE URANIUMMIINEN NEURENBERG (AP). Zes Tsjechische vluchtelingen die in Neurenberg zijn aangekomen, hebben bevestigd, dat 30.000 po litieke gevangenen dwangarbeid verrichten in de uraniummijncn van Jachymov (Joachimstal) in Tsjecho-Slowakine. De vluchtelingen onder wie zich bevonden een ex-chauffeur van de Amerikaanse ambassade te Praag, een bekend politicus en een geleerde hebben gezegd, dat Russische technici de leiding heb ben bij de exploitatie van de mij nen en dat al het gedolven erts naar de Sow jet-Unie gaat. 18 JULI: H. Camillus de Leilis Waarom kiezen andersden kenden bij voorkeur katho lieke ziekenhuizen, wanneer zij opgenomen moeten wor den? Omdat zij beseffen, dat alleen daar met liefde voor de zieken wordt gewerkt. Zeker: er is veel kritiek: men schrikt van de prijzen; men valt over de manier, waarop een rekening wordt gepresenteerd, maar dit is alleen maar de menselijke kant. Achter dit alles ziet men de ware naastenliefde, waardoor religieuzen en ka tholieke verpleegsters zich opofferen voor hun lijdende evenmensen. Dit mogen wij vandaag op de feestdag van de patroon van de zieken verpleging Camillls de Leilis ons wel even herinneren, want ook hier dreigt het ge vaar, dat men door allerlei bijkomstigheden, waar men over valt, de zelfopofferende naastenliefde van onze zie kenzusters en lekenverpleeg- sters niet meer ziet. Wij zijn in onze ziekenhuizen geen nummers maar zielen, die dikwijls door middel van het lijden dichter tot God moe ten worden gebracht. IN DESERTO FEUILLETON 79. Er zat een blaadje papier tussen de zakdoek en de steen gestoken. Ik trok het er tussenuit en las: „Geer» revolver hier en ook geen ander wapen. Jammer. Ik zal mijn best doen om een an der plan uit te denken. Zoals de zaken nu staan, zal ik maar niet proberen de kamer uit te komen. Dat helpt toch niets. Vinton heeft gezegd, dat hij me zal dwingen, vanavond met hem te trouwen. Zie alleen maar uzelf te redden. Vergeef me dat ik u in zo'n hachelijke toestand heb gebracht. En dank voor alles, wat u voor me hebt gedaan." Vinton zou haar dwingen van avond met hem te trouwen! In plotseling opgevlamde woede zat ik naar die regel te kijken. „Hii dwingt niets! Hij trouwt niet met haar vanavond!" mom pelde ik. „Desnoods vraag ik 'm te spreken, en als hij hier komt sla ik hem zo zijn hersens in. Kan me niet schelen wat er van komt. Al kan ik de anderen niets doen dan heb ik hem tenminste!" Maar terwijl ik die woorden mompelde, begreep ik dat ze niets waren dan grootspraak. Ik kwam met miin hele ziel in op stand teger» de satanische plan nen van die lange kerel, maar afschuw en ergernis snijden geen hout. Ik kon niets doen, om die plannen te verijdelen. Zo zat ik dus voor de haard en ik spande wanhopig mijn her sens in, om eer» weg te vinden, waarlangs ik kon ontsnappen en toen bleef mijn blik hangen aan het slingerende koord en aan de verzwaring, die zich heen en weer bewoog. Gedachteloos staarde ik naar die beweging, gelijk aan die van de slinger van een klok. Zij beschreef een boog met een koorde van 'n centime ter of zestig maar het touw raakte aan geen van beide zij den de randen van het rookka naal. Toen schoot me plotseling te binnen welke conclusie daaruit volgde: het was een wijd rook kanaal. Ik ging plat op de vloer lig gen. Met mijn hoofd naar voren kroop ik de stookplaats in en toen ik mijn hoofd onder 't gat had. draaide ik het om en keek naar boven. Heel in de hoogte zag ik een zwakke vlek licht; geen stukje van de heldere he mel, maar indirect licht, dat van terzij de schoorsteen binnen te vallen scheer». Ik draaide me op miin rug, stak mijn handen het gat in zo ver als ik kon en tastte langs de ruwe stenen. Ik wist genoeg. Ik kroop terug en begon 'n brief aan Mary te schrijven: „Je trouwt niet met Vinton vanavond, en een andere avond ook niet, tenzij je het geheel uit eigen vrije wil doet, En ik neem je mee dit huis uit, of ik ga zelf ook niet. Stuur me geen briefjes meer als je dit ontvangen hebt, en schrik niet als je vreemde geluiden hoort. Ik kom door de schoorsteen naar boven." Dit briefje stak ik tussen de doek en de steen waar Mary's briefje gezeten had, en ik gaf 't treksignaal. De slinger schoot omhoog, DERTIENDE HOOFDSTUK Weer had ik een beetje bout gesproken, toen ik dat briefje aan Mary schreef. Ik had ont dekt, dat het rookkanaal groot genoeg was om doorgang te ver lenen aan een mensenlichaam, en dat de wanden ruw waren, maar een welomlijnd plan had ik niet, en evenmin had ik de gelegenheid er daarna een te vormen. Ik dééd maar en 't ene volgde op het andere, onder de drang van miin vaste besluit, 't meisje en mijzelf aan Vintons greep te ontrukken, of althans geen mogelijkheid daartoe onbe proefd te laten. Het was me zelfs duidelijk en ik gunde me geen tijd om er over na te denken wat het Mary of mijzelf zou baten, of ik door de schoorsteen een verdie ping hoger kwam. Ik wist slechts als het iukte waren wij bil el kaar, en dat alleen leek me de moeite wel waard. Al was ik voor een beetje li chaamsbeweging niet bang en al bezat ik een gezond uithou dingsvermogen, in de acrobatiek van een schoorsteenveger had ik me nooit bekwaamd. Toen ik het briefje met miin stoutmoe dige belofte naar boven zond, wist ik niet of ik het kunststuk zou kunnen volbrengen of niet. Ook Mary zal wel getwijfeld hebben, of ik in staat was mijn voornemen uit te voeren, maar hoe verbaasd zij ook was, zij ge hoorzaamde. Het touw kwam nu niet meer naar beneden. Zij wachtte dus blijkbaar af, welk resultaat mijn schoorsteenavon- tuur zou opleveren. Snel nam ik de nodige of liever de enig mogelijke toe bereidselen. Ik begon met een paar dikke Oosterse kleedjes bij een te zamelen, waarmee de vloer der kunstgalerij versierd was. Ik legde ze op elkaar en ik sloeg ze dubbel, zodat er 'n dik kussen ontstond, dat ik midden op de stookplaat legde. Ik ver wachtte er een dubbele dienst van: vielen er stukjes steen of kalk naar beneden terwijl ik klom, dan kwamen die geruis loos neer; en ten tweede: als ik mijn houvast verloor en naar be neden kwam als een schietlood werd het geluid van mijn val gedempt en kwam ik 'n beetje zachter neer. Nadat ik die maatregel geno men had, ging ik naar de schuif deuren om te luisteren. Purvis had zijn boodschap vlug gedaan, hij was terug. Ik hoorde hem met Vinton praten. (Wordt vervolgd). f

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 4