Laatste Nederlanders hebben
de strijd in de Tour opgegeven
Vi
ZIJDE
A
Kaart voor Hol land-Belg ië
werd eigenaar ontstolen
Vlucht in de nacht"
NED. SPOORWEGEN MOGEN
300 MILLIOEN LENEN
Engels amphibievüegtuig moest
noodlanding op IJselmeer maken
Debacle voor Hollandse ploeg
Hugo Koblet, ondanks pech,
winnaar met de gele trui
WÊÊ i WÊÊÊÊÊÊM
V
RADIO
Maar verbruikten geld al grotendeels
MWdiWtl
SPEClAAL
ALKALIVRIJ
VOOR
BONJOUR PARIS
BONSOIR PARIS
AU RÊVOIR PARIS
Lekker is geen
luxe!
Drie weken gevangenisstraf
Zonder benzine
Inkomen des konings
36 millioen francs
Pakaan! De Lucifers
moeten verkocht!
door E. J. Rath
DONDERDAG 19 jULI 1951
PAGINA 5
mm mmm—mmmmmm m
LUCHON, Woensdagavond. Het ergste wat de Nederlandse
ploeg heeit kunnen overkomen, is toch gebeurd. We vreesden
het al, iedereen kon het merken: alle moreel was in één slag
kapot geslagen door de ongelukkige val van Wim van Est.
Gerrit Peters startte niet eens in Tarbes voor de veertiende
etappe. Wout Wagtmans stapte ergens in de bergen van zijn
fiets en gal er ook de brui aan, Voorting en Dekkers reden
de etappe uit, maar dat was onherroepelijk de laatste. Met nog
steeds de vallende ploegmakker voor ogen, was iedereen in de
karavaan, die een witte trui mocht dragen, het beu. Wat
niemand Maandagavond durfde geloven na de triomph van
Wim van Est en Voorting, wat iedereen Dinsdagavond ver
wachtte, is Woensdagavond geschied. Er is geen enkele Neder
lander meer in de Tour. Ontredderd en gedemoraliseerd worden
de spullen voor de thuisreis bijeengezocht.
voorsprong van de Luxemburger
ook toen Coppi en Koblet aan
het peleton begonnen te trekken
en het finaal aan flarden scheur
den. Bobet, Ockers, Bartali, Lu-
cien Lazarides en Barbotin kon-,
den mee komen, maar met dat al
had Diederich 7 km. voor de top
kend voor Wagtmans, Voorting
en Dekkers om aan de start te
gaan. Ze hadden Wim van Est
nog even gezien, met pijnlijke
trekken op z'n gelaat. Wim van
Est, die de hele nacht had liggen
woelen en die niet slapen kon.
En dan kwam er nog bij, dat
Peters niet te bewegen was op
z'n fiets te klimmen of er zelfs
naar te kijken. Dinsdagavond
had hij vastbesloten gezegd, dat
hij niet meer reed, maar Pelle-
naers hoopte nog vurig, dat hij
met andere gedachten wakker
zou worden.
Volkomen debacle
Drie jongens waren er nog
over en ze faalden. Zo volkomen
als maar mogelijk was. Eén
kleine tegenslag nog en het was
gebeurd. Wagtmans had die al
gauw: last van een steenpuist.
En terwijl een andere renner
zich dagen verbijt, ondanks alle
pijn toch doorzet en het dan
meestal wel haalt, stapte Wagt
mans onmiddellijk van z'n fiets.
Voor Dekkers en Voorting was
er toen helemaal geen grap
meer aan. Eigenlijk was bij de
start afgesproken in het landen-
klassement een zo goed mogelijk
figuur te slaan. Met twee man
kon dat niet meer, waarom dus
nog verder rijden? Om een per
soonlijke prestatie? Och, daar
maalden ze niet meer om. Ze
wilden naar huis.
Koblet onweerstaanbaar
Een scherp contrast met deze
Nederlanders zonder wilskracht
was in de veertiende, kortste en
op één na zwaarste etappe van
de Tour de Zwitser Hugo Koblet.
Hugo Koblet won deze etappe
en werkte zich zelfs in de gele
trui. Maar wat heeft hij er voor
moeten vechten. Met Fausto
Coppi, Geminiani, Bartali en
Lucien Lazarides werd bij de
beklimmingen een felle strijd
geleverd en in het heetst van die
strijd werd Koblet plat gereden.
Het kostte hem tijd en dus eert
achterstand en toch werd Hugo
Koblet etappewinnaar!
Diederich was de eerste, die
er tussen uit ging! Eigenlijk al
direct vanaf de start. Onmiddel
lijk moest met de klim naar de
Tourmalet (2114 m.) begonnen
worden. Steeds groter werd de
voorsprong. Toen, op 3 km. voor
de streep kreeg Koblet een lekke
band. Coppi zag z'n kans en
stoof meteen door, maar aan de
voet van de Tourmalet was
Coppi reeds achterhaald. Diede
rich lag toen minuten achter.
Meteen begon de bestijging
van de tweede col, de Aspin
(1498 m.) Het werd een hevige
strijd om de leiding tussen de
grootmachten, waarvan Bobet
allang was afgevallen. Coppi
was het eerst boven, onmiddel
lijk gevolgd door Koblet en Bar
tali en weer ging het in volle
vaart naar beneden.
De afdalingen waren minder
gevaarlijk dan op de vreesaan
jagende Aubisque en Coppi, Ko
blet en Bartali bereikten onge
veer snelheden van 75 km. per
uur. Aan de voet van de Aspin
was de situatie nog onveranderd.
Na een enkele honderden meters
lang recht en vlak stuk begon
de bestijging van de derde berg
in deze etappe: de Peyrosourde
(1563 m.) en weer was Coppi
even voor Koblet en Bartali het
eerst boven. Maar in de afdaling
bleek Koblet toch sneller en ge
raffineerder te zijn. Aan de voet
van de col, waar de finish was,
stormde Koblet als eerste over
de eindstreep. Zijn voorsprong
op Bauvin was met de bonifi-
bereikt werd negentien minuten catie. juist voldoende om de gele
trui te veroveren. Het moet wel
een grootse renner zijn die deze
sterke Zwitser dit ereteken nog
afhandig maakt.
De uitslag en de klassementen
luiden:
1. Koblet (Zwitserland) 4.41.41
(met bonificatie 4.40.41); 2. Cop
pi (Italië) z.t. (met bonificatie
4.41.11); 3. Bartali (Italië) 4.43.45
op 3 min. 4 sec.; 4. Lucien La
zarides (Frankrijk) 4.44.33 op 3
min. 52 sec.; 5. Geminiani
(Frankrijk) 4.47.51 op 7 min. 11
sec.; 6. Ockers (België) 4.49.07
op 8 min. 26 sec.; 7. Barbotin
(Franrijk) 4.50.50 op 10 min. 9
sec.; 8. Bobet (Franrijk); 9. Van
Ende (België); 10. de Hertog
(België)) allen z.t.; 11. Bernardo
Ruiz (Spanje) 4.50.47; 12. Diede
rich (Lux.) 4.52.00; 13. Dotto
(Oost Zuid Oost) 4.53.23; 14. De-
ledda (Oost Zuid Oost) 4.53.58;
15. Bauvin (Oost Zuid Oost) z.t.;
16. Magni (Italië) z.t.; 35. Voor
ting (Nederland) 5.01.30.
Algemeen klassement
1. Koblet (Zwits.) 79.16.14: 2.
Bauvin (Oost Zuid Oost) 79.16.35
op 21 sec.; 3. Geminiani (Frank
rijk) 79.16.46 op 32 sec.; 4. Coppi
(Italië) 79.21.23 op 5 min. 9 sec.;
5. Lucien Lazarides (Frankrijk)
79.23.45 op 7 min. 31 sec.; 6. Meu
nier (West Zuid West) 79.28.29;
7. ex aequo: Bernardo Ruiz
(Spanje) en Bartali (Italië)
79.29.07; 9. Lauredi (Fr.) 79.29.54;
10. Biagioni (It.) 79.32.51; 11.
Demulder (Belg.) 79.33.28; 12.
Bobet (Fr.) 79.33.54; 13. Ockers
(Belg.) 79.34.59; 14. Diederich
(Lux.) 79.35.20; 15. Barbotin
(Fr.) 79.38.02; 16. Magni (It.)
79.46.58; 22. Voorting (Ned.)
79.55.40; 81 Dekkers (Ned.)
81.22.40.
Ploegenklassement
1. Frankrijk 237.09.34; 2. Bel
gië 237.49.08'; 3. Italië 237.53.01;
4. West Zuid West 237.53.12; 5.
Oost Zuid Oost 238.21.49.
Wint van Est lachte
al weer toen hij in
't ziekenhuis te Tar
bes lag. Hij kon zelf
z'n eten en drinken
aannemen; wel een
bewijs dat de ver
wondingen na de val
in het 70 m. diepe
ravijn niet zo ernstig
waren. Gistermorgen
is van Est, met Piet
van Ierlandt op de
trein gestapt, van
avond of morgen
hoopt hij in Neder
land, terug te zijn.
Een dag later volgen
z'n gedesillusioneer
de ploegmakkers.
Voor hen is de Tour
ook uit!
'X\ '•»- -■
PROGRAMMA
VRIJDAG 20 JULI 1951
HILVERSUM I 402 m 7.00
VARA; 10.00 VPRO. 10.20 VARA.
12 00 AVRO. 15.00 VARA. 19.30
VJRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00—24.00 VARA.
7.00 Nieuws; 7.18 Gram- muz.;
8.00 Nieuws en weerberichten;
8.18 Gram.m uz-; 8.50 Voor de
huisvrouw; 9.00 Gram. muz. (9-30
9.35 Waterstanden); 10.00
„Thuis", causerie; 10.05 Morgen
wijding; 10-20 Gram. muz.; 10.30
Voor de vrouw; 10.45 Sopraan en
piano; 11.00 Voordracht; 11.20
Gram. muz-; 11.30 Orgel en zang;
12 00 Dansmuziek; 12.30 Land- en
tuinbouwmededelingen; 12.33
Gram. muz.; 12.45 Sport en
prognose; 13.00 Nieuws; 13.15 Me
dedelingen of gram. muz.; 13-20
Orkestconcert; 1400 Kookpraatje;
14.20 Kamerorkest; 15.00 Voor
dracht; 15.20 Gram. muz.; 16-00
Gram. muz.; 16-30 Voor de jeugd;
17.00 Kamerkoor; 17.20 Muzikale
causerie; 18-00 Nieuws; 18.15 Feli
citaties; 18-45 „Denk om de bocht"
19.00 Pianospel; 19-10 Spreekuur
voor emigranten; 19.30 „Amerika
en Europa", causerie; 19.50 Be
richten; 20.00 Nieuws; 20.05 Boek
bespreking; 20.15 Gram. muz.;
20-30 „Benelux", causerie; 20.40
„De Godsdienstige ontwikkeling
in de jeugdjaren", causerie; 21.00
Verzoekprogramma; 21.45 Buiten
lands weekoverzicht; 22.00 Lichte
muziek; 22.45 Gesproken portret;
22 40 Vandaag", causerie: 22.45
Avondwijding; 23.00 Nieuws;
23.15—24.00 Kamerorkest.
HILVERSUM H 298 m 7.00—
24.00 KRO.
7.00 Nieuws; 7-15 Ochtendgym
nastiek: 7.30 Instrumentaal sep
tet; 7.45 Morgengebed en liturgi
sche kalender; 8.00 Nieuws en
weerberichten; 8.15 Gram. muz.;
9.00 Voor de huisvrouw; 9-35
Radio Philharmonisch Orkest;
10-15 Symphonette-orkest; 11.00
Voor de zieken: 11.40 Instrumen
taal ensemble, klein koor en so
listen; 12-00 Angelus; 12.03 Gram.
muz.; 12-30 Land- en tuinbouw
mededelingen; 12.33 Gram. muz.;
12.55 Zonnewijzer; 13 00 Nieuws
en Katholiek nieuws; 13.20 Actu
aliteiten; 13.25 Gram. muz.; 13 45
Voor de vrouw; 14.00 Zang en
piano; 14.25 Promenade orkest;
15.00 Gram. muz.; 1520 Idem;
16.00 Voor de zieken; 17 00 Voor
de jeugd; 17.15 Kinderkoor; 17.45
Muzikaal medaillon; 18.22 Katho
liek signaal en Indonesisch com
mentaar; 18-30 Lichte muziek;
18.50 Ronde van Frankrijk; 19.00
Nieuws; 19.15 Regeringsuitzen
ding: Verklaring en toelichting;
19-35 Lichte muziek; 19.48 Katho-
(Van onze parlementaire
redacteur)
De Tweede Kamer heeft z.h.s.
het wetsontwerp goedgekeurd, dat
voorziet in de kapitaalbehoefte
van de Ned. Spoorwegen en
waarin tevens de vergoeding van
de schade wordt geregeld, die dit
bedrijf tijdens de oorlog heeft
opgelopen. De spoorwegen wor
den gemachtigd geldleningen aan
te gaan tot een bedrag van f 300
millioen, het Rijk garandeert deze
leningen en voorziet in rente en
aflossing.
Intussen was de aanvaarding
van dit wetsontwerp nog slechts
een goedkeuring achteraf, omdat
een groot deel van deze gelden
al voor het herstel is verbruikt.
Voor dat herstel had de Kamer
alle bewondering, maar de heren
Janssen (K.V.P.), Algera (A.R.)
en Krol (C.H.) konden het toch
niet goedkeuren, dat het budget
recht van de Kamer was terzijde
geschoven. De heer Posthumus
(P.v.d.A.) dacht daar milder over
in het licht van de chaotische na
oorlogse omstandigheden en ook
minister Wemmers voerde dit ar
gument ter verdediging aan. In
antwoord op vragen van de heer
Algegra gaf de minister tevens
cijfers die de vrees moesten weg-
NOODLANDING VAN TWEE
MILITAIRE VLIEGTUIGEN
Twee militaire lesvliegtuigen
van de vliegbasis Woensdrecht
hebben gisteren noodlandingen
gemaakt in de omgeving van
Rilland-Bath. Het ene kwam des
morgens vrijwel onbeschadigd in
een aardappelveld terecht, het
tweede sloeg gistermiddag in een
vlasveld over de kop en werd
zwaar beschadigd. Persoonlijke
ongelukken deden zich niet voor.
liek signaal en politiek overzicht;
20.00 Nieuws; 2005 Operaconcert;
21.00 Brabants halfuur; 21-35 Ko-
Eerkwartet; 21.50 „Opbouw in
iefde", causerie- 22.05 Metropole
orkest; 22.35 „Als die van Ons",
klankbeeld; 22.45 Avondgebed en
liturgische kalender; 23-00 Nieuws
23.15 Amusementsmuziek; 23.40
24-00 Lichte muziek.
nemen, dat de verhouding tussen
weg- en railvervoer met dit wets
ontwerp zou worden verstoord.
Waren er in '40 104.000 personen
auto's, in Mei '51 waren er dat
155.000, waarvan 110.000 geïm
porteerd. Ook het aantal auto
bussen was belangrijk toegeno
men: 'n '40 waren er 4500 bussen,
nu 5900. En voor de vracht- en
bestelauto's golden de volgende
cijfers: in '40 47.000 nu 82.000.
Cijfers als deze brachten de mi
nister tot de conclusie, dat de
investeringen in het wegvervoer
dus belangrijk waren toegeno
men, terwijl die van de Spoor
wegen waren afgeremd.
DOOR STIER AANGEVALLEN
EN GEDOOD
De 30-jarige knecht Dirk de
Jong van de veehouder Sjoerd
Dijkstra te Menaldum, bracht
aan een in het land staande stier
drinken. Het beest heeft de man
te pakken gekregen en zodanig
toegetakeld, dat de Jong naar 'n
ziekenhuis moest worden over
gebracht, waar hij aan de gevol
gen is overleden.
PENSIOENREGELING
VOOR ZEELIEDEN
Een ontwerp voor een jiensioen-
regeling voor zeelieden is bij de
ministerraad in behandeling. Deze
mededeling deed minister Wem
mers gisteren in de Tweede Ka
mer, nadat de heren Suurhoff
(P.v.d.A.) en Stapelkamp (A.R.)
de behandeling van een ander
wetsontwerp hadden aangegrepen
om de regering nogmaals te her
inneren aan de belofte, die inder
tijd door de Londense regering is
gedaan.
(Advertentie)
Dagelijks verbinden trein en
vliegtuig ons land met Frankrijk.
De auto's en fietsen die onze Zui
dergrenzen overschrijden en zelfs
die van België, zijn haast niet te
tellen. Nos minder de honderden
en honderden toeristen, trekkers
en vacantiegangers. Een betove
rende aantrekkingskracht gaat er
uit van het Franse land en vooral
van zijn brillante hoofdstad die
deze zomer haar tweeduizend
jarig bestaan heeft gevierd.
Parijs is enig in haar soort zo
als Amsterdam en Rome het zijn
op hun wijze. Wie deze stad niet
gezien heeft, zou haar verlangen
te zien en wie haar wél heeft mo
gen aanschouwen, toen hij haar
te voet in alle richtingen door
kruiste ondanks de lange afstan
den, heeft voor goed de indruk
ken in zich opgenomen van haar
schoonheid en weidsheid.
Als een nieuwe openbaring
daarvan is het kleine, maar zéér
fijne, zéér smaakvolle boekje
„Bonjour Paris.Bonsoir Paris.
Au revoir Paris.dat de Neder
landse uitgeverij Contact te Am
sterdam ais een charmante hulde
Parijs bestaat als stad
tweeduizend jaar. Een
fontein op de beroemde
Place de la Concorde. Foto
Cas Oorthuys in „Bonjour
Paris (Uitgeverij Con
tact te Amsterdam).
aanbood aan de jubilerende
vorstinne der steden aan de
oevers van de Seine. Ieder die van
Parijs houdt, zal opgetogen zün
over de verrassende, originele
wijze waarop de stad zich hier in
haar veelzijdige bekoorlijkheid
voordoet, op het nu de in het
nachtelijk donker verlichte kathe
draal Notre Dame is op Montmar-
tre met zijn Sacré-Coeur en zijn
typische oude huisjes, een ele
gante fontein op de Place de la
Concorde op het terras van het
beroemde Café de la Paix bij de
Ooera.
Cas Oorthuys, <Je bekende kunst
zinnige fotograaf van de uitgeve
rij Contact, legde van het dage
lijkse leven en de imposante mo
numenten van Parijs de meest
sprekende momenten vast op
foto's die, 95 in getal, gebundeld
werden tot een alleraantrekke
lijkst werkje. Jan Brusse, die men
kent van de radio, schreef er een
glansvolle tekst bii zoals die past
ij zulk een zonnig-tintelend on
derwerp. Dit boekje is als een
parel. Parijs zoals men het heeft
leren kennen en liefhebben, komt
er ons in nader met ai de gloed
van haar betovering en groots
heid. Deze „Parijse Begroetingen"
bij vroege ochtend, bii avond en
nacht, laten ons de stad weerzien
in haar onvergankelijke bekoor
lijkheid die altijd nieuw en ver
rassend is. Dit echt-feesteliik Ne
derlandse boekje is de Franse
hoofdstad in de glans van haar
tweeduizend jaren zeer waardig!
H. J.
Advertentie
Het ligt voor de hand. dat
U in deze tijd graag koude
schotels op tafel brengt.
Er zijn immers volop toma
ten en komkommers en U
hebt wel bijna dagelijks
restjes, die uitstekend ge
schikt zijn om koud te ver
werken.
Dat is bijzonder smakelijk
te doen met De Gruyler's
mayonnaise. Werkelijk een
heerlijkheid en een groot
gemak
De Gruyler's mayonnaise
kunt U krijgen in potten
van 85 en 150 cent. Deze
mayonnaise is heel voor
delig in het gebruik en
bovendien zorgt 10kor
ting ervoor, dat lekker geen
luxe meer is. Neem eens
de proef met een potje!
Op 15 April j.l. werd in het
Olympisch Stadion te Amsterdam
de interland voetbalwedstrijd
NederlandBelgië gespeeld, die
door de Nederlanders met 54
werd gewonnen. Ook ditmaal
moesten tienduizenden teleurge
steld worden, omdat er nu een
maal slechts 60.000 plaatsen in
het stadion zijn. Op zo'n wed
strijddag trekken altijd honder
den naar het Stadionplein in de
hoop op het laatste moment nog
in het bezit van het fel-begeerde
plaatsbewijs te komen.
Onder het legioen van deze
hopers was 15 April de 24-jarige
Amsterdamse kantoorbediende A.
G. A., die wel drastische maat
regelen nam om de wedstrijd te
kunnen zien en zich vandaag
door de Amsterdamse politierech
ter, mr. B. van der Waerden, tot
drie weken gevangenisstraf hoor-
(Van onze correspondent.)
ENKHUIZEN. Gistermorgen
om kwart voor tien, moest een uit
Oslo komend Engels amphibie-
vliegtuig, de „Sealand", een nood
landing maken op het IJselmeer
wegens benzinegebrek.
Het kleine vliegtuig van de
British Flyingboat Compagny,
was bemand door één dame en
twee heren, en na een behouden
landing, taxide tnen naar het
Enkhuizer Havenhoofd, waar
men telefonisch brandstof be
stelde in Amsterdam.
Tegen de middag arriveerde 'n
auto van de Shell vanaf Schip
hol, maar hoe de olie in het
vliegtuig te brengen? Gelukkig
bracht de waterpolitie raad.
Door middel van een roeiboot
kon men het vliegtuig dicht ge
noeg benaderen, om via een
H.M. DE KONINGIN
ONTVING TE DEN HAAG
H.M. de Koningin heeft Woens
dag ten paleize Lange Voorhout
te Den Haag dr. D. B. Bosman
ontvangen ter overhandiging van
zijn geloofsbrieven als buitenge
woon en gevolmachtigd ambassa
deur van de Unie van Zuid-Afri-
ka. (De heer Bosman had tot
voor kort de rang van gezant).
De erewacht werd gevormd door
mariniers, terwijl de mariniers
kapel de volksliederen speelde.
De koningin was reeds vroeg
ten paleize. Om 9 uur ontving zij
minister Staf en om 10 uur de
heer van Waardenburg, gouver
neur .van Nieuw-Guinea.
pijpleiding een 200 liter brand
stof in te pompen.
Onder geweldige publieke be
langstelling trok de sloep van d<j
Waterpolitie het vliegtuig om
half eén tot in het midden van
het Krabbersgat, waarna de pi
loot de propellers inschakelde, en
al taxieënd in Noordelijke rich
ting voer.
Halfweg 't Krabbersgat, draai
de men om, en met donderend
geraas, kwam men terug om
even voorbij de „Spoorhaven"
de lucht in te gaan.
De dankbare Engelsen maak
ten hierna een grote bocht om
vervolgens op ca. 13 m. hoogte
nogmaals over 't Krabbersgat te
vliegen, waarna 't vliegtuig zich
de veroordelen. Wat gebeurde er?
Tussen de 60.000 gelukkigen, die
wel een kaartje hadden, liep een
chef-kok uit Heerlen.
Van Heerlen tot het Stadion
plein had hij het kostbare pa
piertje diep in zijn binnenzak
verborgen gehad. Voor de ingang
van het stadion verzocht een
stem door de luidsprekers (ook)
hem het kaartje zichtbaar voor
de controleurs in de hand te hou
den. aan welk verzoek hij vol
deed. Dit was het moment waarop
de kantoorbediende blijkbaar had
gewacht, want in minder dan
geen tijd was het kaartje onvrij
willig van bezitter verwisseld en
zag de ontstelde Limburger een
ander met zijn toegangsbewijs er
vandoor gaan.
A. werd bij de controle tegen
gehouden en zo kon er recht ge
schieden. De chef-kok kon toch
de wedstrijd bijwonen en jui
chen om het succes van zijn favo
rieten. De dief echter zag zich
niet alleen de toegang tot het
stadion ontzegd, maar bleef bo
vendien verstoken van de radio
reportage en hoorde zich ten
slotte gisteren conform de eis
veroordelen tot drie weken gevan
genisstraf.
BRUSSEL. Koning Boude-
wijn heeft de regering Pholien
die Dinsdag uit traditie formeel
ontslag aanbood, verzocht aan te
blijven. De Kamer van Afgevaar
digden aanvaardde met 113 stem
men voor en 8 tegen (comm.) het
wetsontwerp dat het jaarlijks in
komen van de koning vaststelt op
36 millioen francs 3 millioen)
en op 42 millioen indien hij
trouwt. De 55 socialisten onthiel
den zich van stemming, omdat de
civiele lijst huns inziens niet dui
delijk genoeg onderscheid maakte
tussen de persoonlijke toelagen en
optrok en in de richting Amster- de overige kosten (o.a. het on-
dam verdween. derhoud der paleizen).
Advertentie
Lucifersactie - Lucifersactie - -
„Lucifers-actie"
Minderbroedersklooster
Wilhelminaweg 13,
WOERDEN
Bestuur Katholieke
Arbeidersvereniging
Laat Uw leden meedoen. Er
zijn prachtige prijzen te ver
dienen. Nu niet langer meer
wachten, maar dadelijk bestel
len of schrijven. U moet mee
doen! U mag niet achterblijven!
Het Missie-college werd door
oorlogsbrand verwoest. Door
de brand van lucifers wordt
het weer opgebouwd.
C
e
f*
e
a
Lucifersactie - Lucifersactie - Lucifersactie - Lucifersactie
FEUILLETON
80. Vinton was weer
over geld begonnen. De mannen
waren zo verdiept in hun kibbe
larij onder elkaar dat ze voor 't
allerbelangrijkste onderwerp
dat ze op het ogenblik om mij
niet schenen te denken. Ze kon
den zich de weelde veroorloven:
ze wisten te goed dat ik veilig
geborgen was achter de tralies
der ramen van Rufus Jennings
huis.
Ik kroop opnieuw de stook
plaats in: ik raaide me zo. dat
ik mijn rug tegen de buiten
muur had. en kwam overeind
met mijn hoofd in het gat. Om
mij geheel op te kunnen richter»
moest ik met mijn bovenlichaam
een ietsje naar achteren over
hellen, want er was een flauwe
buiging in het rookkanaal, dat
de haardruimte met de grote
schoorsteen verbond.
Ik keek naar boven en nu zag
ik het licht bover» me veel dui
delijker.
Voorzichtig voelde ik met m'n
handen om me heen. Gelukkig.,
de binnenkant van de schoor
steen had een flink ruw opper
vlak. Had men de schoorsteen
evenals het huis van baksteen
opgebouwd, er» was het binnen-
oppervlak even glad geweest als
de buitenmuur, dan had ik miin
klauterpartii niet eens hoeven te
beginnen.
Het grote rookkanaal was recht
hoekig in doorsnee, met 'n breed
te van een goede zestig centime
ter, schatte ik. en een kortste
afmeting van ongeveer vijf en
veertig. Dat was een enge ge
schiedenis voor een man. die niet
tot de allerengsten behoort, maar
veel meer ruimte had ik ook niet
moeten hebben. Door een buis
van een meter in het vierkant
bijvoorbeeld was ik nooit om
hoog gekomen. Nu kon ik met
mijn lichaam aan alle kanten
steunen. Ik plantte mijn ellebo
gen aan weerszijden tegen de
wanden, zette op dezelfde ma
nier miin knieën naar buiten en
begon me langzaam naar bover»
te werken.
Het kostte me heel wat moeite
de buiging in het rookkanaal te
boven te komen. Ik werd er
doodmoe van, al was het maar
een klein stuk en- ik begon
nog maar pas! Bovendien moest
ik oppassen, dat ik niet teveel
lawaai maakte.... Vinton had 'n
scherp gehoor. Betrapte hij me,
dan kwam er een smadelijk ein
de aan heel de onderneming en
was mijn laatste kans verkeker»:
want dan zorgde hii wel dat ik
in het geheel niets meer begin
nen kon. Hij bond me vast als
hij me niet direct uit de weg
ruimde.
Het lukte. Ik had me eindelijk
omhoog gewrikt in de grote
schoorsteen, en had toen miin
voeten denk ik, een centimeter
of tachtig boven de vloer van de
kunstgalerij. Maar terwijl ik nu
I even rustte, begreep ik dat ik 'n
I andere klimmethode zou moeten
toepassen, anders bracht ik de
opstijging naar de kamer van
Mary nooit tot een goed einde.
Het was te vermoeiend zo. Mijn
ellebogen en miin knieën waren
murw, en waar haalde ik de
energie vandaan, om met de
kracht der spieren in die li
chaamsdelen zo'n eind mijn hele
lichaamsgewicht op te duwen?
Hoe weinig bewegingsvrijheid
ik ook genoot, ik slaagde er in
(doordat mijn lichaam gedragen
werd door de buiging van 'n ka
naal) mijn mes uit mijn zak te
krijgen. Daarna begon ik rond te
tasten, naar plekken speurend,
waar ik kalk tussen de stenen
vandaan kon peuteren, zodat er
holten ontstonden, waarin mijn
handen en mijn tenen steun kon
den vinden.
Het was een moeizame, traag
vorderende arbeid. Die vertra
ging kon noodlottig zijn. want
ik wist niet, wanneer Vinton en
zijn metgezellen 't in hun hoofd
zouden halen mijn artistiek ver
sierde kerker binnen te treden.
Het eigenlijke werk: inkervin
gen te maken voor mijn handen,
leverde weinig bezwaar op; want
de kalk was oud, er» kwam op
vele plaatsen al los. nadat ik er
even san had gestoten; maar 'n
grote moeilijkheid zat hierin,
dat ik telkens die inkervingen
met mijn voeten terug moest
vinden, als ik me een eindje
naar boven had gewerkt. Het
schraper» en préberen bleef soms
lang vruchteloos, en had ik de
steunpunten gevonden, dan was
het bijna niet mogelijk de neuzen
van mijn schoener» er zover in te
krijgen, dat ik me voldoende kon
houden. Nog eens: als het ka
naal wijder was geweest had ik
er nooit kunnen komen.
Nu echter lukte het mij, in
de pikzwarte duisternis voetje
voor voetje opwaarts te klim
men. Het gebeurde een keer,
toen ik me een meter of drie bo
ven de begane grond bevond,
dat mijn voet wegschoot en ik
zou zeker naar beneden zijn ge
vallen. als ik niet uit alle macht
miin ellebogeh tegen d,e wanden
van het rookkanaal had geperst,
volhardend in een wanhopige
druk, zolang ik met mijn voeten
beneden me moest zoeken, tot
ik eindelijk een van mijn spor
ten terugvond.
Ik hijgde hoe langer hoe zwaar
der, naarmate ik hoger kwam,
want ik was zoveel lichamelijke
inspanning niet gewend: en ik
kreeg het benauwd en moest
hoesten, want de schoorsteen zat
vol roet hij was waarschijn
lijk in geen jaren geveegd en
bij iedere beweging, die ik maak
te, raakten er fijne deeltjes los.
die in wolken bleven rondzwe
ven. Een keer had ik mijn neus
en mijn keel zo vol roet, dat ik
dacht er in te stikken, en even
schoot de gedachte al door mijn
brein: geef het maar op, het lukt
toch niet. Maar ik was gered,
doordat ik me instinctief roer
loos hield.
(Wordt vervolgd).