Van toen de Watergeuzen koers zetten naar Gorcum Indrukwekkende uitvaart Mgr. N. L. A. Ammerlaan De plechtige consecratie van Bakkums nieuwe kerk De historie van een moord en van een martelplaats Overleg en samenwerking tussen standsorganisaties Duizend K.A.B.-pelgrims trokken naar Heiloo ILCKMANN I resultaat de boekjaar ktberichten EEN BISDOM ROUWT Mgr. Huibers feestelijk ontvangen Onsterfelijk zijn bun namen Gorcum in opwinding Hst evangelie van de haat K.A.B.-studiedagen gesloten EENHEIDSPRIJZEN ERW ACHTING d door het K.N.M.I. Jeldig van Dinsdag- >ensdagavond. 5EW0LKING ng maar geen regen s. Meest matige wind en Zuidwest. Weinig in temperatuur. —DE ELAND ondag in Hoorn gespeeld ïgswedstrijd M.F.C. srdt aanstaande Zon- gespeeld op het ter- ivays Forward. De hadden de bond •oorgesteld, maar gis- esliste de K.N.V.B., rn uitgemaakt zal van de twee kam de K.N.V.B. zal wor- sn. luivennieuws Zondag vlogen de De Rijp, vanuit e vlucht had een vrij loop alhoewel door De Rijp de duiven d aankwamen. Er g verliezen, van deze vlucht was J. Sassen, 2 en 3 J. 8 en 9 P. Riteco, 5 »t en 7 S. Knip. 1NSERVENFABRIEX N EN OMSTREKEN" LN. De jaarver- in de Coöp. Conser- „Avenhorn en Om- ird dezer dagen ge- opkomst was bevre- r ca. 80 procent van inwezig was. dering stond onder voorzitter P. Beem- :n., die in zijn ope- zijn tevredenheid er de tot stand ge- wbouw, n.l. de over- laats en koolberging, de vergadering door as bezichtigd, itaat van het derde as bevredigend, het- kon horen uit het van secretaris N. W. sluit met een telling en creditzijde van Het bruto batig sal- 1.827.43 moet worden voor de noodzakelijke en. T. Schouten Azn. ver- id van Toezicht, om- tingsperiode een ein- zijn plaats werd be heer H. Klay van 2. Schaap van Ursem bestuur aan de beurt dieke aftreding. Hij xlamatie herkozen. iorzitter en secretaris waarderende wooden het adres van het rkoophuis, de firma a Zalinge Co. te P. Tensen sprak na- firma in een uitvoerig r de omzet in de af- rie jaren, die steeds zijn gegaan, vervoer betreft, bleek op uitstekende wijze orgd door expediteur an Avenhorn. lotwoord bracht voor den van dank aan e-bestuursleden, zijn rs Stoop en Seuren, e aannemers van de de heren Kramer— Overboom van Aven- IJK 21 Aug. 25000 ippelen: Eerstelingen doree 11.70; bevelan- blanke eigenheimers blauwe eigenheimers grove 9.9010.20; rode kool A 49.10; ele kool A 8 20—13.40; utte kool 4f>.70: 18,00 A 8-50—9.80; 5000 kg -14.90: 500 kg zilver- 4.90: 500 kg tomaten 50; 8000 kg slabonen 125 stuks bloemkool -58. ïemarkt Alkmaar A.AR. Slachtvee- Maandag 20 Augustus ird, 154 koeien p. st. lste kwaliteit p. kg. overige soorten p. kg. 13 graskalveren 120 lichtere kalveren 40 tte schapen 80122.50; is. nge aanbod van var een vermeerderde ani- de koeien als gevolg. aanbod kon dan ook icht worden tegen iets zen. huis verkopen van erkt dermate remmend voer van de veemarkt, r vandaag zelfs sprake :en groot tekort. Hier- nog, dat er onder het wantum hoegenaamd •e dieren waren, maar nvoer overwegend be lichte varkens en wat ij een begrijpelijk zeer idel, waren de note- riërend van 2.122.20 ;n enkelen zelfs hoger. deden van 1.962.00 uidelijk valt de zeer rijsstijging op, vergele- voorgaande weken. De ng van varkens ge- ;r met korting op het :wicht. •ekkelijk kleine aantal werd stug verhandeld, naai hoge prijzen zijn et vreemd. Na slach- men op 't ogenblik ze- .302.70 per kg. in de wijl de zwaardere kal ven deze noteringen pelbeurs Rotterdam mm opwaarts: eigen- 9,00; Bintjes f 8,50 lieuwlandse aardappe- eke aardappelen f 4,25, ldgewas f 5, •r 100 kg. Prijzen bere- ie handelsvoorwaarden,- 1 voor de verkoop van e-aardappelen op wa- 3 of auto. DINSDAG 21 AUGUSTUS 1951 PAGINA 3 (Van oen onzer redacteuren) In alle eenvoud geheel over eenkomstig het karakter van de Overledene heeft gisteren in de St. Jozefkerk te Haarlem de door Mgr. Huibers gecelebreerde Pon tificale Uitvaart plaats gehad voor de zielerust van de Vicaris- Generaal van het Haarlemse Dio cees, Mgr. N. L. A. Ammerlaan. Op het Priesterkoor, dat in paarse rouw was gehuld, had de Pause lijke Internuntius, Mgr. Paolo Giobbe alsmede het voltallig Ka thedraal Kapittel plaats genomen terwijl de banken voor in de kerk waren bezet door honderden priesters uit alle delen van het Bisdom. De aanwezigheid van twee bis schoppen en van zoveel priesters vormde slechts het enige ver schil met een Requiemmis voor een gewone man, want de over leden Vicaris had een derde klas Uitvaart gewenst.... Sober en toch indrukwekkend was de Uitvaart voor Mgr Am merlaan, wiens stoffelijk'over schot voor de communiebank stond opgebaard, de kist bedekt met de paarse kanunninksmantel, de bonnet en een kussen, met de hoge onderscheiding, het Rid derkruis van de Nederlandse Leeuw, waarmee Mgr. Ammer laan door H. M. de Koningin was geeerd. Sober, er waren weinig kaarsen en geen. enkele orgel toon ruiste door het grote kerk gebouw. Ook geen meerstemmi ge zang werd gehoord, doch de gewone Gregoriaanse Requiem mis, die onder leiding van de Schola Cantorum van de Kerk, werd gezongen door de honder den priesters, waardoor deze Uitvaart een indrukwekkend ka rakter kreeg. Om half tien begonnen de Lau den. waarbij Agens was Mgr. C. G- van Trigt, Officiaal van 't Bisdom. Hierna begaf 't Kathe draal Kapittel zich naar de in gang van de kerk om Mgr. Hui bers te ontvangen. De grijze Bisschop werd bij 't H. Offer geassisteerd door de secretarissen van het Bisdom, J. M- Groot en C. J. van de Knaap, resp. als. diaken en sub-diaken. Presbyter-assistens was de proost van het Kathedraal Kapittel. Mgr H. J. van Deursen. president van het Theologicum te Warmond. Troondiakens waren Mgr. G. P. J- van den Burg, deken van Am sterdam en Mgr. J. J. A. Kuil man, deken van Haarlem. aan enige vrienden mede, het gevoel te hebben, dat hij het einde van dit jaar niet zou halen. En nu, daags na Maria Hemel vaart heeft God Zijn Hand ge legd op het hart van deze ruste loze zwoeger en het tot rust ge bracht. Mgr. Ammerlaan vraagt ten eerste aan onze priesters en leken de Bisschop te blijven steunen en ten tweede vraagt hij van ons voor hem te blijven bidden. Mgr. van Deursen be sloot met de wens, dat 't voor beeld van Mgr. Ammerlaan ons zou inspireren. Hierna gaf Mgr. Huibers de absoute, waarna de kist onder klokgelui en het zingen van het In Paradisum werd uitgedragen en naar het kerkhof van 't fraaie Hageveld werd overgebracht. Ook hier was de belangstelling enorm De Regent van hef Seminarie, Mgr. Dr. C. J. Henning verrichtte met assistentie van de secretaris sen van het Bisdom, J- P. J. Solleveld en Dr. M. J. de Jong in de kapel de absoute gevolgd door de beaarding op 't kerkhof. Twee van de 12 Polen, die onlangs met het kleine Poolse schip HG 11 in Zweden zijn aangekomen, zijn door Zweedss en buitenlandse journalisten geïnterviewd over de politieke toestand in Polen. Alle twaalf zijn nu in het bezit van een Zweedse vluchtelingen pas. Twee van hen, Henrik Skorupa (links) en Ignac Hesel zien we hier bij het verlaten van de „Citadel" in Landskrona, na de persconferentie. BAKKUM Hedenmorgen heeft de Bisschop van Haarlem, Mgr. J. P. Huibers, de Parochiekerk van Maria ten Hemelopneming plechtig geconsacreerd. Een feest, waar geheel de parochie al maanden lang naar heeft uitgezien, waarmee allen meeleven. De plechtigheid, om half acht begonnen, duurde tot tegen de middag. Gisteravond hebben de Katholieken van Bakkum de Bisschop, vergezeld van een van zijn secretarissen, de Weleerw. heer J. P. J. Solleveld, een plechtige intocht in het dorp bereid. Toen in de 16e eeuw Iegelijk mei hel slreven naar onafhan kelijkheid de strijd legen de godsdienst was begonnen en fanatieke aanhangers van de Prins onder het motto van de vrijheid plannen maakten om priesters en kloosterlingen ter verantwoording te roepen, was het een zeer gevaarlijke tijd voor de katholieke kerk. Zolang de Spaanse koning nog werd gehoorzaamd, genoot men nog een zekere bescherming maar toen na 1 ApriM572 verschillende plaatsen in handen kwamen van de volgelingen van de Prins, verloren de katholieken hun laatste steun. De lijkrede. Na het laatste Evangelie be trad Mgr. H. J. van Deursen de kansel voor het houden van de Lijkrede. De gewijde spreker wees er op, dat Mgr. Ammer-' laan de ontwerper was van vele plannen, die van veel belang zijn voor de zielzorg van ons Bisdom doch die slechts in het begin van uitvoering zijn. Met onze Bis schop treuren wij allen om dit vroegtijdig sterven. Mgr. Ammer laan, die in de kracht van zijn leven scheen, hoort nu niet meer tot deze wereld maar is bij God. Daarom kunnen wij als Chris tenen niets anders doen dan onze handen tot God vouwen en Hem te danken en te bidden. Aan de Koning der Eeuwen, aan God alleen zij ook bij deze lijkbaar de eer en de glorie. Wjj danken God voor 't voorbeeld, dat Hij ons priesters in Mgr. Ammerlaan heeft gegeven. Mgr. van Deursen schetste ver volgens de overledene als een voudig, eerlijk en rondborstig. Als hij eens woorden moest spreken, die hard klonken dan leed hij zelf daar 't meest onder, want in wezen was Mgr. Am merlaan een vriendelijk mens. die zelf ook behoefte had aan vriend schap. Gaarne zou hij zich zijn gehele leven rechtstreeks aan de zielzorg hebben gewijd. Ruim ze ventien jaar heeft hij echter, na een korte kapelaanstij d, op Ha- geveld, rusteloos gewerkt aan de opvoeding van de toekomstige priesters. Vanaf 1938 was hij als Vicaris-Generaal de hoogste raad gever van de Bisschop. De ma teriële zorgen in oorlogstijd wa ren al zwaar, maar na de oorlog nog verveelvoudigd. Hij leed met zijn Bisschop me de door het gebrek aan kerken, vooral in de grote steden. Hij zag hoe bij velen het geloofsleven afnam. Mgr. Ammerlaan werd echter door het zakelijk karakter van zijn werk geen ambte naar maar bleef de zielzorger. Hij reisde zelf het Diocees af om bij priesters en leken mede werking voor z'n plannen te vra: gen. Maanden geleden deelde hu Mgr. v. Lierde naar Nederland VATICAANSTAD Op 29 Aug. zal Mgr. Canisius van Lierde, Sacrista van Z.H. de Paus en Vi- caris-generaal van Vaticaanstad per KLM-vliegtuig uit Rome voor een kort verblijf in Nederland aankomen. 21 AUGUSTUS: H- Joanna de Chantal Voor deze vrouw, die zich stelde onder de leiding van Franciscus van Sales, schreef deze bisschop van Geneve zijn onsterfelijk boekje: De inleiding tot het godsvruch tig leven. Joanna leerde daaruit, dat de drijfveer van al haar handelingen moest zijn: de liefde Gods. Het „al les tot meerdere eer en glo rie van God" was voor haar geen afgezaagde formule, maar levende realiteit. Wat staan wij toch ver achter bij deze heilige! De morgenop dracht, waarin wij alles stel len onder Gods liefde, zegt zo weinig: we kijken zelfs verwonderd als iemand ge tuigt, dat hij iets doet ter liefde Gods. Wij moeten vandaag loskomen uit die dodende sleur en alles wat we doen, werkelijk en op recht verrichten ter liefde Gods. IN DESERTO Maar de mensen, die voor het grootste gedeelte nog katholiek waren, dachten niet aan deze gevolgen. Zij droomden alleen maar van de bevrijding van het knellende Spaanse juk en luis terden met belangstelling naar de verhalen over krijgsverrich tingen. die door schippers en boden in de verschillende ste den werden rondverteld. In Juni 1572 hoorde men te Gorcum dat de stad Dordrecht gevallen was en men begreep dat de aanhangers van de Prins nu ook spoedig naar Gorcum zouden komen. Ofschoon men ook verlangde naar een bevrij ding van het Spaanse juk, was men toch huiverig. Had men niet gehoord, dat er verschillen de wreedheden door de prins gezinde troepen waren bedre ven? De priesters zien het gevaar in Het meest beducht voor de gevolgen van een overheersing van de Prins waren de priesters uit de stad Gorcum, pastoor Leo- nardus van Vechel en zijn kape laan Nicolaas Poppel en de gar diaan van het Franciscanen klooster Nicolaas Pieck met zijn communiteit. Niet dat zij bang waren voor de vervolging. Was het ook voor hen geen eer om het kruis te dragen met Chris tus? Had ook Adam Sasbout, de leermeester van Nicolaas Pieck, niet openlijk verklaard dat deze vurige Franciscaanse monnik, tegelijk met Daniël van Aren- donk (de latere gardiaan van het Alkmaarse klooster die met enige van zijn medebroeders in 1572 te Enkhuizen ter dood ge bracht werd), bestemd was om wonderbare luister bij te zetten aan de kerk van Christus? Had pastoor Leonardus de Zondag nadat het bericht van de stad Dordrecht Gorcum bereikt had, niet openlijk de dwalingen ver oordeeld, terwijl hh wist. dat er onder zijn gehoor verschillende afvalligen waren met messen en geweren onder hun klederen? Maar zij begrepen heel goed dat het voor hun gelovigen uiter mate moeilijk zou zijn om in het goede te volharden en ofschoon de stadsoverste Caspar Turck beloofd had de stad tot het uiter ste te verdedigen, waren zij niet gerust. „Waar moet het heen?" zo klaagde de vicaris van het klooster Hieronymus van Weert enige dagen voor de inname van de stad openlijk. „Men is slechts in de weer om de tiende penning te innen daaraan denkt men alleen in onze dagen, om die al leen maakt men zich bekom merd. Het is te hopen, dat wij, die dit geloof moeten bewaren, vol zullen houden, opdat onze namen, en daardoor ons volk onsterfelijk zal zijn...." De Watergeuzen voor de stad En men was niet voor niets zo bang geweest. Want op het einde van de maand Juni kwamen en kele Watergeuzenscheepjes de i rivier opvaren. De Watergeuzen waren de meest onbeheerste aan hangers van de Prins: gevormd naar een kapersgroep uit La Roehelle, hadden zij het gemunt op de schatten uit kerken en kloosters en geen priester was voor hen veilig. Er kwamen steeds meer en op 26 Juni lag er een flinke vloot voor de stad. Daar men ook op de eigen be volking niet -meer kon vertrou wen. besloot de stadsoverste Cas par Turck de stad te verdedigen vanuit de burcht. Hier trok hij zijn soldaten te samen en ook de priesters en enkele vooraan staande burgers voegden zich bij hen. Een ongelijke strijd En men had het goed gezier». Handlangers van de watergeuzen Naar aanleiding van het bijzondere jubileum van de Alkmaarse processie naar Brielle geven wij in onze serie over de oude devoties een beschrijving van de be tekenis van Brielle opdat alle plaatsen in Noord-Hol land hun vertegenwoordi gers met de Alkmaarse pro cessie zullen zendenom God te danken voor het be houd van ons geloof wat mede bewerkt werd door deze martelaren. lieten hen in de stad en de be volking, die door het plotseling verschijnen van deze ruwe sol daten van haar stuk gebracht was gaf zich over. Caspar Turck wilde er niet van weten: en on danks de angst van zijn soldaten, die hem van bloedvergieten af wilde brengen, ontbrandde zich een korte maar hevige strijd en het einde van dit alles was- de overgave van de burcht. De geu- zenbevelhebber Brant die zeer verstoord was op de priesters in de burcht, beloofde hen echter vrijheid maar hij hield ziin woord niet. Er zijn niet-katholieke ge schiedschrijvers, die beweren, dat Brant gelijk had: de pries ters waren politieke misdadigers en als zodanig kon men hen niet dulden in de opkomende staat van de Prins. Maar Pontus de Huyter, een van de Franciscanen, die alles heeft meegemaakt en in de laatste dagen van de mar teling vol angst naar de vijand is overgelopen, heeft in zijn nauwkeurige beschrijving van zijn heldhaftige medebroeders, die hij later na zijn bekering heeft opgesteld overtuigend aan getoond dat het niet de politiek doch de geloofshaat was. die hen de dood injoeg. De priesters naar Brielle Acht dagen lang werden de priesters in Gorcum gevangen gehouden en het is haast niet te beschrijver», welke beledigingen zij van de soldaten en van het gepeupel moesten ondervinden. Er waren zeker nog velen in de stad, die erg met hen te doen hadden. Gerartz Brienen ver klaarde later nadrukkelijk, dat de meesten ontevreden waren en klaagden over de mishande lingen, die aan hun priesters waren aangedaan. Maar ze durf den niets te ondernemen, bang als zij waren om zelf ook slacht offer van de niets ontziende wa tergeuzen te worden De Water geuzen begrepen heel goed, dat men deze priesters niet in Gor cum kon berechten en toen later Jan van Omal naar de stad kwam om te zien, hoe de zaken stonden, besloot deze om hen naar Brielle te vervoeren met de Dominicaner pastoor Joannes van Hoornaer en twee Norber tijnen. De martelpalm Na een belachelijk schijnpro ces. waarin alleen de aandacht werd gelegd op hun geloof en niet op hun politieke overtui ging werden zij tot de strop ver oordeeld. Iedereen kent de be treurenswaardige geschiedenis van de dood van deze bloed getuigen. die even buiten Brielle werden gemarteld en wier licha men vlak bij de martelplaats in een kuil werden gegooid om hen voor altijd te doen vergeten Maar hun namen zijn onster felijk. Op verzoek van de Belgi sche bisschoppen Werd een on derzoek ingesteld naar hun held haftige dood en op 25 Sept. 1674 werd de verering, die men altijd aan deze bloedgetuigen had ge bracht. officiëel door Paus Cle mens X goedgekeurd. Hulde van het Nederlandse volk Het moest echter nog een paar eeuwen duren voordat men hier in het land openlijk hulde kon brengen aan deze martelaren. Maar toen de tweede bisschop van Haarlem Mgr. Wilmer in een herderlijk schrijven de gelo vigen aanspoorde om meer hulde te brengen aan hen, die door hun heldhaftig gedrag tot zulk een grote zegen voor de vader landse kerk waren geweest, kwamen de gelovigen schoorvoe tend naar Den Briel om op de plaats waar men meende dat deze helden gemarteld waren; te bidden. Ze moesten veel spot ondervinden van de vele niet- katholieken in Den Briel, die van dit alles niets begrepen en spraken over de verfoeilijke paapse stoutigheden. Maar de gelovigen lieten zich niet af schrikken. Zij gingen door en drongen er bij de kerkelijke overheid op aan om meer luister aan deze martelplaats te geven. De bisschop droeg aan de War- (Vervolg op pagina 6) De geestelijkheid van de paro chie van St. Pancratius te. Cas- tricum, o.w. de Hoogeerw. heer Deken B. G. Hosman uit Bever wijk en de bouwpastoor, de Zeer- eerw. heer J. Th. de Wit, het Kerk- en Armbestuur van de parochie Bakkum en de burge meester, de heer C. Smeets, haal den de Bisschop af en in een stoet, welke gevormd werd door de Ruitervereniging St. Willi- brord, Verkenners en Welpen van de St. Wilfriedgroep, Gidsen en Kabouters van de St. Claragroep, het Fanfarecorps St. Aloysius, de R. K. Sportvereniging Vitesse, af deling Gymnastiek, bruidjes in smetteloos witte kleedjes en een aantal kinderen van de St. Cu- neraschool, met geelwitte vaan dels, begeleidde men de auto, waarin de Bisschop met - zijn secretaris gezeten was, en de volgauto's, van de spoorwegover gang aan het- einde van de Bak kumerstraatweg naar het nieuwe kerkgebouw. Aan de ingang van de kerk sprak pastoor de Wit de Bisschop toe en verwelkomde hem namens de gehele parochie, in het fees tende dorp. Op 8 November, zo zeide hij, op de Octaafdag van de Dogmaverklaring van Maria ten Hemelopneming, heerste er vreug de in de parochie toen de Deken van Beverwijk de eerste steen legde, op 29 Mei was de vreugde van de parochianen, die in alles met de bouw van de kerk hebben meegeleefd,, nog groter, toen Mgr. Ammerlaan z.g. de kerk inzegen de en officieel openstelde. Nu echter is de vreugde volkomen, omdat thans de kroon op het werk gezet gaat worden door de plechtige consecratie van 't kerk gebouw. Namens alle parochia nen dankte de pastoor Mgr. voor zijn komst. Mgr. Huibers sprak daarna de parochianen, die zich in groten getale voor het kerkgebouw had den opgesteld, toe. Hij wees hen op de grote betekenis van de kerkconsecratie. Het gebouw, al dus Mgr., wordt thans op plech tige wijze in Gods dienst gesteld, en gij moet er bij God aankomen, zoals een kind bij zijn ouders. In dit huis zult gij uw gebeden storten, daar zult gij verhoord worden, daar zult gij telkens nieuwe genaden ontvangen. Het is een groot voorrecht voor ons, katholieken, dat wij God in ons midden hebben wonen. De grote betekenis van de kerkconsecratie is, dat die voor de parochianen de plicht meebrengt, zichzelf eveneens te zuiveren, van al wat verkeerd is en het kerkgebouw thans te zién als een plaats waar men geheiligd en gelouterd wordt in de dienst van God. Daarna gaf hij aan de verzamelde menigte zijn Bisschoppelijke zegen, waar na hij het kerkgebouw bezich tigde. (Het verslag van de plechtig heden zelf volgt in onze editie van morgen.) BERLIJN (A.P.). De com munisten zijn Maandag begonnen de jeugdlegioenen, die het Jeugd- festival bezocht hebben, te demo biliseren. De deelnemers werden naar huis gezonden met de op dracht de Westerse defensiepo gingen over de gehele wereld te saboteren. Dit werd tot uitdrukking ge bracht in een massale eed, die aan een half millioen Duitse en buitenlandse communistische jon geren ontlokt werd op een enorme bijeenkomst, die Zondag tot be sluit van het Festival gehouden werd. Gedurende de twee weken, die het Festival geduurd heeft, zijn de deelnemers aangezet tot haat tegen het Westen, de Anglo-Ame- rikaanse imperialisten, de West- Duitse regering, de moordenaar generaal Ridgway en tot de dood van generaal Eisenhower. ORKAAN BOVEN MEXICO MIAMI. De orkaan, die op Jamaica in totaal 109 mensenle vens heeft geëist en voor 56 mil lioen dollar schade heeft aange richt, is over het Mexicaanse schiereiland Yukatan geraasd én heeft thans de Golf van Mexico bereikt. Volgens de Amerikaanse meteo rologische stations zal de orkaan, die tijdens het overtrekken van het schiereiland in hevigheid was afgenomen, boven zee zijn vroe gere kracht herkrijgen. Op het eind van de Sociale Studiedagen van de K.A.B. te Voorhout is een facet van het thema ,,Wij in de Kerk" naar voren gekomen, dat nog onaangeroerd was, hoewel het thema toch van alle kanten was beluisterd. Het was n.l. niet onopge merkt gebleven, dat deze studiedagen eigenlijk met typische K.A.B.-problemen maar weinig of niets te maken hebben gehad. Maar heel terloops is b.v. het de laatste tijd juist weer zo actuele ,,Credo-Pugno"-werk ter sprake gekomen. Dit geschied de eerst in de laatste bijeenkomst en met name voorzitter van der Veidt sprak er over in zijn enthousiaste slotrede, waarin hij dit vormingswerk een typisch stuk bedrijfsapostolaat noemde. Advertentie (Van onze redacteur) Rond de duizend KAB-leden, allen uit de kop van Noord- Holland, zijn Zondag ter bede vaart getrokken naar Maria's Genade-oord, O. L. Vrouw ter Nood te Heiloo, om daar aan de voeten van Gods' Moeder, die ook aller mensen Moeder is, hun zorgen en problemen neer te leggen. Om er ook te ervaren, nog eens met klem er op gewezen te worden, dat wij de moeilijkheden van onze tijd niet te zwaar mo gen achtten, vooral niet als wij weten dat de oplossing van veel, dat de mens van vandaag de dag verontrust, te vinden is in Hem, die alles bestiert. Deze grondge dachte lag vooral verankerd in de beide gloedvolle predicaties, die pastoor H. A. J. Drost uit Schoorl in een overvolle bede vaartkerk hield en met deze ge dachte zullen ongetwijfeld velen bemoedigd en vertrouwvol, naar huis zijn gegaan na deze, on danks de regen, uitstekend ge slaagde pelgrimstocht. Oorzaak der verwarring Met bussen, de trein en de fiets waren ze gekomen op deze traditionele bedevaartstocht (die om financiële redenen heel wij selijk iets later in het seizoen werd gehouden) de honderden en honderden werkers uit alle delen van ons gewest naar de grote bedevaart-kerk, waar de geestelijk adviseur van de Alk maarse KAB, de Zeereerwaarde Zeergeleerde Heer Dr. F. Holt- huizen, Rector van Huize „Au- gustinus", de plechtige H. Mis opdroeg met assistentie van ka pelaan S. Schut uit Langedijk en kapelaan v. d. Meyden die vroe ger in Waarland stond. Het zangkoor van het Rectoraat o.l.v. de heer G. Oostermeyer, ver sterkt met enkele KAB-zangers, zong de 8ste Gregoriaanse Mis. In zijn predicatie wees pastoor Drost op het feit, dat de groten der aarde geen oplossing kun nen vinden voor de problemen, die de wereld beroeren en een ieder in angstige beklemming naar de onzekere toekomst doen zien. Velen vragen zich aldus de predikant, met vreze af wat er moet gebeuren om de wereld te verbeteren. Velen zijn moedeloos geworden en laten de dingen over zich heen gaan. Maar wij gelovigen hebben de oplossing en weten waar de redding ligt. Wij katholieken kennen de oor zaak van de verwarring hoewel velen de waarheid niet durven zien. De oorzaak van alle ellende ligt in het feit, dat de wereld zich van God heeft afgekeerd. Want wanneer God niet de band is die allen bindt, dan is de ver houding tussen de mensen onder ling stuk. Wanneer Hij niet als Vader wordt erkend, kunnen de mensen niat als broeders leven en zijn zij elkanders vijanden. Dan erkent men alleen eigen recht en ontstaan rassen-, volke ren-, en klassenstrijd. Wij moeten God weer zoeken en kunnen dat niet beter doen dan via Maria die heeft medege werkt om de geschonden schep ping te herstellen. Uit Maria's hand hebben we de Verlosser te aanvaarden. Onze maatschappij moet God weer erkennen en rechtvaardigheid en liefde tot elementen van de sociale verbe teringen maken. Weten is plicht In de middag kwamen de pel grims samen rond de Kruisberg waar de heer L. v. Jaarsveld, de voorzitter van de afdeling Alk maar, sprak over het doel en de betekenis der Pauselijke ency clieken. De sociale encyclieken hebben onze belangstelling om dat wij er zoveel aan te danken hebben. Na uitvoerig de gang van zaken bij het uitvaardigen, van een Pauselijke encycliek voorheen en nu besproken te hebben, wees de heer v. Jaars veld zijn gehoor er op, dat men ook aandacht diende te hebben voor de zendbrieven, die meer aan geestelijke zaken gewijd zijn. Onze belangstelling voor de en cyclieken moet levend zijn en eigenlijk moesten we allen weten wat de meest belangrijke behel zen. Dit weten is voor iedere KAB-er, die ziin tijd wil ver staan en die de taak van de Kerk. die spreekt wanneer dat nodig is. wil begrijpen, een plicht..1 Menselijke macht Tijdens het Lof. gecelebreerd i door Rector Holthuizen met as- sistentie van kapelaan Schut en kapelaan P. Th. Brinkman uit Oudorp. hield pastoor Drost zijn slotpredicatie. Menselijke liefde is vaak zo machteloos en mense lijke macht is zo liefdeloos als God niet de richtlijn van ons leven is. Laten we de oplossing van onze moeilijkheden toch zoe ken waar die is, bij God! Ook voor onze zorg om het dageliiks brood. om een onderdak. Dat geldt vooral voor de jongeren, die vaak niet meer weten waar ze het zoeken moeten en van de ene instantie naar de andere snellen. Maria, de Moeder der mensen, tot wie zovelen in hun nood vertrouwvol komen, zal ons de weg naar God leren. Onze Mariaverering leidt uiteindelijk toch naar Christus en bii Hem. in de H. Eucharistie moeten we met onze noden komen, aldus de predikant, die de komst van zo- velen naar Heiloo zag als een uiting van kinderlijk vertrouwen. De processie, anders altijd in de lommerijke turnen van het Genade-oord gehouden. vond, daar de regen toch uiteindelijk nog spelbreker was geworden, in de kerk plaats, waarbij slechts de afdelingsbesturen met het Allerheiligste door de kerk trokken. Deze toch stichtende plechtigheid was tevens het sluitstuk van de pelgrimstocht. De eenvoudige, maar treffen de woorden van de heer van der Veldt waarmede hij de bijeen komst sloot, hebben nog eenis het grote doel van ieder leken- apostolaat het eigenlijke hoofdthema van deze dagen aan de orde gesteld. Wij moeten niet alleen actief zijn als K.A.B.- leiders, wii moeten komen tot grotere samenwerking en daarbij moeten gaarne offers worden gebracht. Wij moeten er in onze parochies voor vechten, dat er overleg komt tussen de stands organisaties. Juist dat offeren en dat vechten is al zo vaak op ver rassende wijze beloond'. Het is voorgekomen, dat pastoors, die er zich steeds tegen verzet, had den. omdat zij de bedoeling nooit begrepen, hun medewer king zijn gaan verlenen, wan neer zij verrast waren door spontane samenwerking, die b.v. bij een of ander feest in de pa rochie als vanzelf ontstond. Daar zat dan echte offergeest en ge duldig volhouden achter en daardoor werd zo'n moeilijkheid vaak overwonnen. Rector Kraakman greep de kans. om deze jsnaar nog sterker aan te roeren, 'in zijn afscheids woord, dankbaar aan. Het offer zag hij in het organisatieleven als een gelijkwaardig element met de activiteit op zakelijk ge bied. Offer en lijden moeten eigenlijk opwegen tegen alle actie, zo hield hij zijn mannen met overtuiging voor. Zodoende werden de studie dagen beëindigd in de sfeer, waarin zii zeer bewust zijn be gonnen en opgezet. De sfeer, waarin het leven wordt bemedi- teerd als een niet alleen materi ele, maar vooral als een geeste lijke strijd. Een sfeer die ver boven de dagelijkse problemen uit is gegaan. Ook de laatste in leiding van Herman Divendal was daar een typisch voorbeeld van. Hij sprak over de samen werking tussen priester en leek en gaf een schat van mogelijk heden aan, die nog te weinig worden benut om onze geeste lijke noden te boven te komen. Daarvoor moet er echter veel meer initiatief komen tot samen werking en dit moet zeker niet alleen van de priesters uitgaan. Het komt nog voor, dat men vaak niet eens bij de pastorie durft aanbellen met zijn moei lijkheden!, die toch vaak juist daar behandeld moeten worden. Divendal zag die samenwerking allerminst in het uitrafelen van verschillen in spiritualiteit van leken en priesters. Vorm en tijdsduur van geestelijk leven mogen voor beiden verschillen, de kern is hetzelfde. Van de an dere kant moet de leek ook weer niet vervallen in een ander uiterste en de houding aan nemen van een werknemer die het tot mede-directeur geschopt heeft. Hoe verschillend in posi tie zij ook zijn. priesters ppi le ken kunnen nauw verbonden zii aan zij werken. Dan eerst zal het grote gemeenschapsmysterie van de Kerk tot zijn recht ko men en zal de wereld ervaren wat de Kerk voor haar betekent. Advertentie Ons nieuwste verkoopsysteem voor de nieuwste mantels, regenmantels en japonnen Hilckmann's prijzen passen u U prijst de pasvorm! „Billijk man" Langestr. 23, Alkm. Magda Janssens, de bekende Nederlandse toneelspeelster, die reeds zovelen door haar spel heeft ontroerd, hoopt op 21 October a.s. haar 50-jarig toneeljubileum te vieren. Foto toont Magda Janssens bezig met het schikken van bloemen uit eigen tuin.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Nieuw Noordhollandsch Dagblad : voor Alkmaar en omgeving | 1951 | | pagina 3