Van toen de Watergeuzen koers
zetten naar Gorcum
Indrukwekkende uitvaart
Mgr. N. L. A. Ammerlaan
De plechtige consecratie
van Bakkums nieuwe kerk
De historie van een moord
en van een martelplaats
Overleg en samenwerking
tussen standsorganisaties
Duizend K.A.B.-pelgrims
trokken naar Heiloo
ILCKMANN
I resultaat
de boekjaar
ktberichten
EEN BISDOM ROUWT
Mgr. Huibers feestelijk ontvangen
Onsterfelijk zijn bun namen
Gorcum in opwinding
Hst evangelie van
de haat
K.A.B.-studiedagen gesloten
EENHEIDSPRIJZEN
ERW ACHTING
d door het K.N.M.I.
Jeldig van Dinsdag-
>ensdagavond.
5EW0LKING
ng maar geen regen
s. Meest matige wind
en Zuidwest. Weinig
in temperatuur.
—DE ELAND
ondag in Hoorn
gespeeld
ïgswedstrijd M.F.C.
srdt aanstaande Zon-
gespeeld op het ter-
ivays Forward. De
hadden de bond
•oorgesteld, maar gis-
esliste de K.N.V.B.,
rn uitgemaakt zal
van de twee kam
de K.N.V.B. zal wor-
sn.
luivennieuws
Zondag vlogen de
De Rijp, vanuit
e vlucht had een vrij
loop alhoewel door
De Rijp de duiven
d aankwamen. Er
g verliezen,
van deze vlucht was
J. Sassen, 2 en 3 J.
8 en 9 P. Riteco, 5
»t en 7 S. Knip.
1NSERVENFABRIEX
N EN OMSTREKEN"
LN. De jaarver-
in de Coöp. Conser-
„Avenhorn en Om-
ird dezer dagen ge-
opkomst was bevre-
r ca. 80 procent van
inwezig was.
dering stond onder
voorzitter P. Beem-
:n., die in zijn ope-
zijn tevredenheid
er de tot stand ge-
wbouw, n.l. de over-
laats en koolberging,
de vergadering door
as bezichtigd,
itaat van het derde
as bevredigend, het-
kon horen uit het
van secretaris N. W.
sluit met een telling
en creditzijde van
Het bruto batig sal-
1.827.43 moet worden
voor de noodzakelijke
en.
T. Schouten Azn. ver-
id van Toezicht, om-
tingsperiode een ein-
zijn plaats werd be
heer H. Klay van
2. Schaap van Ursem
bestuur aan de beurt
dieke aftreding. Hij
xlamatie herkozen.
iorzitter en secretaris
waarderende wooden
het adres van het
rkoophuis, de firma
a Zalinge Co. te
P. Tensen sprak na-
firma in een uitvoerig
r de omzet in de af-
rie jaren, die steeds
zijn gegaan,
vervoer betreft, bleek
op uitstekende wijze
orgd door expediteur
an Avenhorn.
lotwoord bracht voor
den van dank aan
e-bestuursleden, zijn
rs Stoop en Seuren,
e aannemers van de
de heren Kramer—
Overboom van Aven-
IJK 21 Aug. 25000
ippelen: Eerstelingen
doree 11.70; bevelan-
blanke eigenheimers
blauwe eigenheimers
grove 9.9010.20;
rode kool A 49.10;
ele kool A 8 20—13.40;
utte kool 4f>.70: 18,00
A 8-50—9.80; 5000 kg
-14.90: 500 kg zilver-
4.90: 500 kg tomaten
50; 8000 kg slabonen
125 stuks bloemkool
-58.
ïemarkt Alkmaar
A.AR. Slachtvee-
Maandag 20 Augustus
ird, 154 koeien p. st.
lste kwaliteit p. kg.
overige soorten p. kg.
13 graskalveren 120
lichtere kalveren 40
tte schapen 80122.50;
is.
nge aanbod van var
een vermeerderde ani-
de koeien als gevolg.
aanbod kon dan ook
icht worden tegen iets
zen.
huis verkopen van
erkt dermate remmend
voer van de veemarkt,
r vandaag zelfs sprake
:en groot tekort. Hier-
nog, dat er onder het
wantum hoegenaamd
•e dieren waren, maar
nvoer overwegend be
lichte varkens en wat
ij een begrijpelijk zeer
idel, waren de note-
riërend van 2.122.20
;n enkelen zelfs hoger.
deden van 1.962.00
uidelijk valt de zeer
rijsstijging op, vergele-
voorgaande weken. De
ng van varkens ge-
;r met korting op het
:wicht.
•ekkelijk kleine aantal
werd stug verhandeld,
naai hoge prijzen zijn
et vreemd. Na slach-
men op 't ogenblik ze-
.302.70 per kg. in de
wijl de zwaardere kal
ven deze noteringen
pelbeurs Rotterdam
mm opwaarts: eigen-
9,00; Bintjes f 8,50
lieuwlandse aardappe-
eke aardappelen f 4,25,
ldgewas f 5,
•r 100 kg. Prijzen bere-
ie handelsvoorwaarden,-
1 voor de verkoop van
e-aardappelen op wa-
3 of auto.
DINSDAG 21 AUGUSTUS 1951
PAGINA 3
(Van oen onzer redacteuren)
In alle eenvoud geheel over
eenkomstig het karakter van de
Overledene heeft gisteren in de
St. Jozefkerk te Haarlem de door
Mgr. Huibers gecelebreerde Pon
tificale Uitvaart plaats gehad
voor de zielerust van de Vicaris-
Generaal van het Haarlemse Dio
cees, Mgr. N. L. A. Ammerlaan.
Op het Priesterkoor, dat in paarse
rouw was gehuld, had de Pause
lijke Internuntius, Mgr. Paolo
Giobbe alsmede het voltallig Ka
thedraal Kapittel plaats genomen
terwijl de banken voor in de kerk
waren bezet door honderden
priesters uit alle delen van het
Bisdom.
De aanwezigheid van twee bis
schoppen en van zoveel priesters
vormde slechts het enige ver
schil met een Requiemmis voor
een gewone man, want de over
leden Vicaris had een derde klas
Uitvaart gewenst....
Sober en toch indrukwekkend
was de Uitvaart voor Mgr Am
merlaan, wiens stoffelijk'over
schot voor de communiebank
stond opgebaard, de kist bedekt
met de paarse kanunninksmantel,
de bonnet en een kussen, met
de hoge onderscheiding, het Rid
derkruis van de Nederlandse
Leeuw, waarmee Mgr. Ammer
laan door H. M. de Koningin was
geeerd. Sober, er waren weinig
kaarsen en geen. enkele orgel
toon ruiste door het grote kerk
gebouw. Ook geen meerstemmi
ge zang werd gehoord, doch de
gewone Gregoriaanse Requiem
mis, die onder leiding van de
Schola Cantorum van de Kerk,
werd gezongen door de honder
den priesters, waardoor deze
Uitvaart een indrukwekkend ka
rakter kreeg.
Om half tien begonnen de Lau
den. waarbij Agens was Mgr.
C. G- van Trigt, Officiaal van 't
Bisdom. Hierna begaf 't Kathe
draal Kapittel zich naar de in
gang van de kerk om Mgr. Hui
bers te ontvangen.
De grijze Bisschop werd bij 't
H. Offer geassisteerd door de
secretarissen van het Bisdom, J.
M- Groot en C. J. van de Knaap,
resp. als. diaken en sub-diaken.
Presbyter-assistens was de proost
van het Kathedraal Kapittel. Mgr
H. J. van Deursen. president van
het Theologicum te Warmond.
Troondiakens waren Mgr. G. P.
J- van den Burg, deken van Am
sterdam en Mgr. J. J. A. Kuil
man, deken van Haarlem.
aan enige vrienden mede, het
gevoel te hebben, dat hij het
einde van dit jaar niet zou halen.
En nu, daags na Maria Hemel
vaart heeft God Zijn Hand ge
legd op het hart van deze ruste
loze zwoeger en het tot rust ge
bracht. Mgr. Ammerlaan vraagt
ten eerste aan onze priesters en
leken de Bisschop te blijven
steunen en ten tweede vraagt
hij van ons voor hem te blijven
bidden. Mgr. van Deursen be
sloot met de wens, dat 't voor
beeld van Mgr. Ammerlaan ons
zou inspireren.
Hierna gaf Mgr. Huibers de
absoute, waarna de kist onder
klokgelui en het zingen van het
In Paradisum werd uitgedragen
en naar het kerkhof van 't fraaie
Hageveld werd overgebracht. Ook
hier was de belangstelling enorm
De Regent van hef Seminarie,
Mgr. Dr. C. J. Henning verrichtte
met assistentie van de secretaris
sen van het Bisdom, J- P. J.
Solleveld en Dr. M. J. de Jong in
de kapel de absoute gevolgd
door de beaarding op 't kerkhof.
Twee van de 12 Polen, die onlangs met het kleine Poolse
schip HG 11 in Zweden zijn aangekomen, zijn door Zweedss
en buitenlandse journalisten geïnterviewd over de politieke
toestand in Polen. Alle twaalf zijn nu in het bezit van een
Zweedse vluchtelingen pas. Twee van hen, Henrik Skorupa
(links) en Ignac Hesel zien we hier bij het verlaten van de
„Citadel" in Landskrona, na de persconferentie.
BAKKUM Hedenmorgen heeft de Bisschop van Haarlem, Mgr.
J. P. Huibers, de Parochiekerk van Maria ten Hemelopneming
plechtig geconsacreerd. Een feest, waar geheel de parochie al
maanden lang naar heeft uitgezien, waarmee allen meeleven.
De plechtigheid, om half acht begonnen, duurde tot tegen de
middag. Gisteravond hebben de Katholieken van Bakkum de
Bisschop, vergezeld van een van zijn secretarissen, de Weleerw.
heer J. P. J. Solleveld, een plechtige intocht in het dorp bereid.
Toen in de 16e eeuw Iegelijk mei hel slreven naar onafhan
kelijkheid de strijd legen de godsdienst was begonnen en
fanatieke aanhangers van de Prins onder het motto van de
vrijheid plannen maakten om priesters en kloosterlingen ter
verantwoording te roepen, was het een zeer gevaarlijke tijd
voor de katholieke kerk. Zolang de Spaanse koning nog werd
gehoorzaamd, genoot men nog een zekere bescherming maar
toen na 1 ApriM572 verschillende plaatsen in handen kwamen
van de volgelingen van de Prins, verloren de katholieken hun
laatste steun.
De lijkrede.
Na het laatste Evangelie be
trad Mgr. H. J. van Deursen de
kansel voor het houden van de
Lijkrede. De gewijde spreker
wees er op, dat Mgr. Ammer-'
laan de ontwerper was van vele
plannen, die van veel belang zijn
voor de zielzorg van ons Bisdom
doch die slechts in het begin van
uitvoering zijn. Met onze Bis
schop treuren wij allen om dit
vroegtijdig sterven. Mgr. Ammer
laan, die in de kracht van zijn
leven scheen, hoort nu niet meer
tot deze wereld maar is bij God.
Daarom kunnen wij als Chris
tenen niets anders doen dan onze
handen tot God vouwen en Hem
te danken en te bidden. Aan de
Koning der Eeuwen, aan God
alleen zij ook bij deze lijkbaar
de eer en de glorie. Wjj danken
God voor 't voorbeeld, dat Hij
ons priesters in Mgr. Ammerlaan
heeft gegeven.
Mgr. van Deursen schetste ver
volgens de overledene als een
voudig, eerlijk en rondborstig.
Als hij eens woorden moest
spreken, die hard klonken dan
leed hij zelf daar 't meest onder,
want in wezen was Mgr. Am
merlaan een vriendelijk mens. die
zelf ook behoefte had aan vriend
schap. Gaarne zou hij zich zijn
gehele leven rechtstreeks aan de
zielzorg hebben gewijd. Ruim ze
ventien jaar heeft hij echter, na
een korte kapelaanstij d, op Ha-
geveld, rusteloos gewerkt aan de
opvoeding van de toekomstige
priesters. Vanaf 1938 was hij als
Vicaris-Generaal de hoogste raad
gever van de Bisschop. De ma
teriële zorgen in oorlogstijd wa
ren al zwaar, maar na de oorlog
nog verveelvoudigd.
Hij leed met zijn Bisschop me
de door het gebrek aan kerken,
vooral in de grote steden. Hij zag
hoe bij velen het geloofsleven
afnam. Mgr. Ammerlaan werd
echter door het zakelijk karakter
van zijn werk geen ambte
naar maar bleef de zielzorger.
Hij reisde zelf het Diocees af
om bij priesters en leken mede
werking voor z'n plannen te vra:
gen. Maanden geleden deelde hu
Mgr. v. Lierde naar Nederland
VATICAANSTAD Op 29 Aug.
zal Mgr. Canisius van Lierde,
Sacrista van Z.H. de Paus en Vi-
caris-generaal van Vaticaanstad
per KLM-vliegtuig uit Rome voor
een kort verblijf in Nederland
aankomen.
21 AUGUSTUS:
H- Joanna de Chantal
Voor deze vrouw, die zich
stelde onder de leiding van
Franciscus van Sales, schreef
deze bisschop van Geneve
zijn onsterfelijk boekje: De
inleiding tot het godsvruch
tig leven. Joanna leerde
daaruit, dat de drijfveer van
al haar handelingen moest
zijn: de liefde Gods. Het „al
les tot meerdere eer en glo
rie van God" was voor haar
geen afgezaagde formule,
maar levende realiteit. Wat
staan wij toch ver achter bij
deze heilige! De morgenop
dracht, waarin wij alles stel
len onder Gods liefde, zegt
zo weinig: we kijken zelfs
verwonderd als iemand ge
tuigt, dat hij iets doet ter
liefde Gods. Wij moeten
vandaag loskomen uit die
dodende sleur en alles wat
we doen, werkelijk en op
recht verrichten ter liefde
Gods.
IN DESERTO
Maar de mensen, die voor het
grootste gedeelte nog katholiek
waren, dachten niet aan deze
gevolgen. Zij droomden alleen
maar van de bevrijding van het
knellende Spaanse juk en luis
terden met belangstelling naar
de verhalen over krijgsverrich
tingen. die door schippers en
boden in de verschillende ste
den werden rondverteld.
In Juni 1572 hoorde men te
Gorcum dat de stad Dordrecht
gevallen was en men begreep
dat de aanhangers van de Prins
nu ook spoedig naar Gorcum
zouden komen. Ofschoon men
ook verlangde naar een bevrij
ding van het Spaanse juk, was
men toch huiverig. Had men
niet gehoord, dat er verschillen
de wreedheden door de prins
gezinde troepen waren bedre
ven?
De priesters zien het
gevaar in
Het meest beducht voor de
gevolgen van een overheersing
van de Prins waren de priesters
uit de stad Gorcum, pastoor Leo-
nardus van Vechel en zijn kape
laan Nicolaas Poppel en de gar
diaan van het Franciscanen
klooster Nicolaas Pieck met zijn
communiteit. Niet dat zij bang
waren voor de vervolging. Was
het ook voor hen geen eer om
het kruis te dragen met Chris
tus? Had ook Adam Sasbout, de
leermeester van Nicolaas Pieck,
niet openlijk verklaard dat deze
vurige Franciscaanse monnik,
tegelijk met Daniël van Aren-
donk (de latere gardiaan van het
Alkmaarse klooster die met
enige van zijn medebroeders in
1572 te Enkhuizen ter dood ge
bracht werd), bestemd was om
wonderbare luister bij te zetten
aan de kerk van Christus? Had
pastoor Leonardus de Zondag
nadat het bericht van de stad
Dordrecht Gorcum bereikt had,
niet openlijk de dwalingen ver
oordeeld, terwijl hh wist. dat er
onder zijn gehoor verschillende
afvalligen waren met messen en
geweren onder hun klederen?
Maar zij begrepen heel goed dat
het voor hun gelovigen uiter
mate moeilijk zou zijn om in het
goede te volharden en ofschoon
de stadsoverste Caspar Turck
beloofd had de stad tot het uiter
ste te verdedigen, waren zij niet
gerust. „Waar moet het heen?"
zo klaagde de vicaris van het
klooster Hieronymus van Weert
enige dagen voor de inname van
de stad openlijk. „Men is slechts
in de weer om de tiende penning
te innen daaraan denkt men
alleen in onze dagen, om die al
leen maakt men zich bekom
merd. Het is te hopen, dat wij,
die dit geloof moeten bewaren,
vol zullen houden, opdat onze
namen, en daardoor ons volk
onsterfelijk zal zijn...."
De Watergeuzen voor
de stad
En men was niet voor niets zo
bang geweest. Want op het einde
van de maand Juni kwamen en
kele Watergeuzenscheepjes de i
rivier opvaren. De Watergeuzen
waren de meest onbeheerste aan
hangers van de Prins: gevormd
naar een kapersgroep uit La
Roehelle, hadden zij het gemunt
op de schatten uit kerken en
kloosters en geen priester was
voor hen veilig. Er kwamen
steeds meer en op 26 Juni lag
er een flinke vloot voor de stad.
Daar men ook op de eigen be
volking niet -meer kon vertrou
wen. besloot de stadsoverste Cas
par Turck de stad te verdedigen
vanuit de burcht. Hier trok hij
zijn soldaten te samen en ook de
priesters en enkele vooraan
staande burgers voegden zich bij
hen.
Een ongelijke strijd
En men had het goed gezier».
Handlangers van de watergeuzen
Naar aanleiding van het
bijzondere jubileum van de
Alkmaarse processie naar
Brielle geven wij in onze
serie over de oude devoties
een beschrijving van de be
tekenis van Brielle opdat
alle plaatsen in Noord-Hol
land hun vertegenwoordi
gers met de Alkmaarse pro
cessie zullen zendenom
God te danken voor het be
houd van ons geloof wat
mede bewerkt werd door
deze martelaren.
lieten hen in de stad en de be
volking, die door het plotseling
verschijnen van deze ruwe sol
daten van haar stuk gebracht
was gaf zich over. Caspar Turck
wilde er niet van weten: en on
danks de angst van zijn soldaten,
die hem van bloedvergieten af
wilde brengen, ontbrandde zich
een korte maar hevige strijd en
het einde van dit alles was- de
overgave van de burcht. De geu-
zenbevelhebber Brant die zeer
verstoord was op de priesters in
de burcht, beloofde hen echter
vrijheid maar hij hield ziin
woord niet.
Er zijn niet-katholieke ge
schiedschrijvers, die beweren,
dat Brant gelijk had: de pries
ters waren politieke misdadigers
en als zodanig kon men hen niet
dulden in de opkomende staat
van de Prins. Maar Pontus de
Huyter, een van de Franciscanen,
die alles heeft meegemaakt en
in de laatste dagen van de mar
teling vol angst naar de vijand
is overgelopen, heeft in zijn
nauwkeurige beschrijving van
zijn heldhaftige medebroeders,
die hij later na zijn bekering
heeft opgesteld overtuigend aan
getoond dat het niet de politiek
doch de geloofshaat was. die hen
de dood injoeg.
De priesters naar Brielle
Acht dagen lang werden de
priesters in Gorcum gevangen
gehouden en het is haast niet te
beschrijver», welke beledigingen
zij van de soldaten en van het
gepeupel moesten ondervinden.
Er waren zeker nog velen in de
stad, die erg met hen te doen
hadden. Gerartz Brienen ver
klaarde later nadrukkelijk, dat
de meesten ontevreden waren
en klaagden over de mishande
lingen, die aan hun priesters
waren aangedaan. Maar ze durf
den niets te ondernemen, bang
als zij waren om zelf ook slacht
offer van de niets ontziende wa
tergeuzen te worden De Water
geuzen begrepen heel goed, dat
men deze priesters niet in Gor
cum kon berechten en toen later
Jan van Omal naar de stad
kwam om te zien, hoe de zaken
stonden, besloot deze om hen
naar Brielle te vervoeren met de
Dominicaner pastoor Joannes
van Hoornaer en twee Norber
tijnen.
De martelpalm
Na een belachelijk schijnpro
ces. waarin alleen de aandacht
werd gelegd op hun geloof en
niet op hun politieke overtui
ging werden zij tot de strop ver
oordeeld. Iedereen kent de be
treurenswaardige geschiedenis
van de dood van deze bloed
getuigen. die even buiten Brielle
werden gemarteld en wier licha
men vlak bij de martelplaats in
een kuil werden gegooid om hen
voor altijd te doen vergeten
Maar hun namen zijn onster
felijk. Op verzoek van de Belgi
sche bisschoppen Werd een on
derzoek ingesteld naar hun held
haftige dood en op 25 Sept. 1674
werd de verering, die men altijd
aan deze bloedgetuigen had ge
bracht. officiëel door Paus Cle
mens X goedgekeurd.
Hulde van het Nederlandse
volk
Het moest echter nog een paar
eeuwen duren voordat men hier
in het land openlijk hulde kon
brengen aan deze martelaren.
Maar toen de tweede bisschop
van Haarlem Mgr. Wilmer in
een herderlijk schrijven de gelo
vigen aanspoorde om meer hulde
te brengen aan hen, die door
hun heldhaftig gedrag tot zulk
een grote zegen voor de vader
landse kerk waren geweest,
kwamen de gelovigen schoorvoe
tend naar Den Briel om op de
plaats waar men meende dat
deze helden gemarteld waren; te
bidden. Ze moesten veel spot
ondervinden van de vele niet-
katholieken in Den Briel, die
van dit alles niets begrepen en
spraken over de verfoeilijke
paapse stoutigheden. Maar de
gelovigen lieten zich niet af
schrikken. Zij gingen door en
drongen er bij de kerkelijke
overheid op aan om meer luister
aan deze martelplaats te geven.
De bisschop droeg aan de War-
(Vervolg op pagina 6)
De geestelijkheid van de paro
chie van St. Pancratius te. Cas-
tricum, o.w. de Hoogeerw. heer
Deken B. G. Hosman uit Bever
wijk en de bouwpastoor, de Zeer-
eerw. heer J. Th. de Wit, het
Kerk- en Armbestuur van de
parochie Bakkum en de burge
meester, de heer C. Smeets, haal
den de Bisschop af en in een
stoet, welke gevormd werd door
de Ruitervereniging St. Willi-
brord, Verkenners en Welpen van
de St. Wilfriedgroep, Gidsen en
Kabouters van de St. Claragroep,
het Fanfarecorps St. Aloysius, de
R. K. Sportvereniging Vitesse, af
deling Gymnastiek, bruidjes in
smetteloos witte kleedjes en een
aantal kinderen van de St. Cu-
neraschool, met geelwitte vaan
dels, begeleidde men de auto,
waarin de Bisschop met - zijn
secretaris gezeten was, en de
volgauto's, van de spoorwegover
gang aan het- einde van de Bak
kumerstraatweg naar het nieuwe
kerkgebouw.
Aan de ingang van de kerk
sprak pastoor de Wit de Bisschop
toe en verwelkomde hem namens
de gehele parochie, in het fees
tende dorp. Op 8 November, zo
zeide hij, op de Octaafdag van de
Dogmaverklaring van Maria ten
Hemelopneming, heerste er vreug
de in de parochie toen de Deken
van Beverwijk de eerste steen
legde, op 29 Mei was de vreugde
van de parochianen, die in alles
met de bouw van de kerk hebben
meegeleefd,, nog groter, toen Mgr.
Ammerlaan z.g. de kerk inzegen
de en officieel openstelde. Nu
echter is de vreugde volkomen,
omdat thans de kroon op het
werk gezet gaat worden door de
plechtige consecratie van 't kerk
gebouw. Namens alle parochia
nen dankte de pastoor Mgr. voor
zijn komst.
Mgr. Huibers sprak daarna de
parochianen, die zich in groten
getale voor het kerkgebouw had
den opgesteld, toe. Hij wees hen
op de grote betekenis van de
kerkconsecratie. Het gebouw, al
dus Mgr., wordt thans op plech
tige wijze in Gods dienst gesteld,
en gij moet er bij God aankomen,
zoals een kind bij zijn ouders. In
dit huis zult gij uw gebeden
storten, daar zult gij verhoord
worden, daar zult gij telkens
nieuwe genaden ontvangen. Het
is een groot voorrecht voor ons,
katholieken, dat wij God in ons
midden hebben wonen. De grote
betekenis van de kerkconsecratie
is, dat die voor de parochianen
de plicht meebrengt, zichzelf
eveneens te zuiveren, van al wat
verkeerd is en het kerkgebouw
thans te zién als een plaats waar
men geheiligd en gelouterd wordt
in de dienst van God. Daarna gaf
hij aan de verzamelde menigte
zijn Bisschoppelijke zegen, waar
na hij het kerkgebouw bezich
tigde.
(Het verslag van de plechtig
heden zelf volgt in onze editie
van morgen.)
BERLIJN (A.P.). De com
munisten zijn Maandag begonnen
de jeugdlegioenen, die het Jeugd-
festival bezocht hebben, te demo
biliseren. De deelnemers werden
naar huis gezonden met de op
dracht de Westerse defensiepo
gingen over de gehele wereld te
saboteren.
Dit werd tot uitdrukking ge
bracht in een massale eed, die
aan een half millioen Duitse en
buitenlandse communistische jon
geren ontlokt werd op een enorme
bijeenkomst, die Zondag tot be
sluit van het Festival gehouden
werd.
Gedurende de twee weken, die
het Festival geduurd heeft, zijn
de deelnemers aangezet tot haat
tegen het Westen, de Anglo-Ame-
rikaanse imperialisten, de West-
Duitse regering, de moordenaar
generaal Ridgway en tot de dood
van generaal Eisenhower.
ORKAAN BOVEN MEXICO
MIAMI. De orkaan, die op
Jamaica in totaal 109 mensenle
vens heeft geëist en voor 56 mil
lioen dollar schade heeft aange
richt, is over het Mexicaanse
schiereiland Yukatan geraasd én
heeft thans de Golf van Mexico
bereikt.
Volgens de Amerikaanse meteo
rologische stations zal de orkaan,
die tijdens het overtrekken van
het schiereiland in hevigheid was
afgenomen, boven zee zijn vroe
gere kracht herkrijgen.
Op het eind van de Sociale Studiedagen van de K.A.B. te
Voorhout is een facet van het thema ,,Wij in de Kerk" naar
voren gekomen, dat nog onaangeroerd was, hoewel het thema
toch van alle kanten was beluisterd. Het was n.l. niet onopge
merkt gebleven, dat deze studiedagen eigenlijk met typische
K.A.B.-problemen maar weinig of niets te maken hebben gehad.
Maar heel terloops is b.v. het de laatste tijd juist weer zo
actuele ,,Credo-Pugno"-werk ter sprake gekomen. Dit geschied
de eerst in de laatste bijeenkomst en met name voorzitter van
der Veidt sprak er over in zijn enthousiaste slotrede, waarin hij
dit vormingswerk een typisch stuk bedrijfsapostolaat noemde.
Advertentie
(Van onze redacteur)
Rond de duizend KAB-leden,
allen uit de kop van Noord-
Holland, zijn Zondag ter bede
vaart getrokken naar Maria's
Genade-oord, O. L. Vrouw ter
Nood te Heiloo, om daar aan de
voeten van Gods' Moeder, die
ook aller mensen Moeder is, hun
zorgen en problemen neer te
leggen.
Om er ook te ervaren, nog
eens met klem er op gewezen te
worden, dat wij de moeilijkheden
van onze tijd niet te zwaar mo
gen achtten, vooral niet als wij
weten dat de oplossing van veel,
dat de mens van vandaag de dag
verontrust, te vinden is in Hem,
die alles bestiert. Deze grondge
dachte lag vooral verankerd in
de beide gloedvolle predicaties,
die pastoor H. A. J. Drost uit
Schoorl in een overvolle bede
vaartkerk hield en met deze ge
dachte zullen ongetwijfeld velen
bemoedigd en vertrouwvol, naar
huis zijn gegaan na deze, on
danks de regen, uitstekend ge
slaagde pelgrimstocht.
Oorzaak der verwarring
Met bussen, de trein en de
fiets waren ze gekomen op deze
traditionele bedevaartstocht (die
om financiële redenen heel wij
selijk iets later in het seizoen
werd gehouden) de honderden
en honderden werkers uit alle
delen van ons gewest naar de
grote bedevaart-kerk, waar de
geestelijk adviseur van de Alk
maarse KAB, de Zeereerwaarde
Zeergeleerde Heer Dr. F. Holt-
huizen, Rector van Huize „Au-
gustinus", de plechtige H. Mis
opdroeg met assistentie van ka
pelaan S. Schut uit Langedijk en
kapelaan v. d. Meyden die vroe
ger in Waarland stond. Het
zangkoor van het Rectoraat o.l.v.
de heer G. Oostermeyer, ver
sterkt met enkele KAB-zangers,
zong de 8ste Gregoriaanse Mis.
In zijn predicatie wees pastoor
Drost op het feit, dat de groten
der aarde geen oplossing kun
nen vinden voor de problemen,
die de wereld beroeren en een
ieder in angstige beklemming
naar de onzekere toekomst doen
zien. Velen vragen zich aldus de
predikant, met vreze af wat er
moet gebeuren om de wereld te
verbeteren. Velen zijn moedeloos
geworden en laten de dingen
over zich heen gaan. Maar wij
gelovigen hebben de oplossing
en weten waar de redding ligt.
Wij katholieken kennen de oor
zaak van de verwarring hoewel
velen de waarheid niet durven
zien. De oorzaak van alle ellende
ligt in het feit, dat de wereld
zich van God heeft afgekeerd.
Want wanneer God niet de band
is die allen bindt, dan is de ver
houding tussen de mensen onder
ling stuk. Wanneer Hij niet als
Vader wordt erkend, kunnen de
mensen niat als broeders leven
en zijn zij elkanders vijanden.
Dan erkent men alleen eigen
recht en ontstaan rassen-, volke
ren-, en klassenstrijd.
Wij moeten God weer zoeken
en kunnen dat niet beter doen
dan via Maria die heeft medege
werkt om de geschonden schep
ping te herstellen. Uit Maria's
hand hebben we de Verlosser te
aanvaarden. Onze maatschappij
moet God weer erkennen en
rechtvaardigheid en liefde tot
elementen van de sociale verbe
teringen maken.
Weten is plicht
In de middag kwamen de pel
grims samen rond de Kruisberg
waar de heer L. v. Jaarsveld, de
voorzitter van de afdeling Alk
maar, sprak over het doel en de
betekenis der Pauselijke ency
clieken. De sociale encyclieken
hebben onze belangstelling om
dat wij er zoveel aan te danken
hebben. Na uitvoerig de gang
van zaken bij het uitvaardigen,
van een Pauselijke encycliek
voorheen en nu besproken te
hebben, wees de heer v. Jaars
veld zijn gehoor er op, dat men
ook aandacht diende te hebben
voor de zendbrieven, die meer
aan geestelijke zaken gewijd zijn.
Onze belangstelling voor de en
cyclieken moet levend zijn en
eigenlijk moesten we allen weten
wat de meest belangrijke behel
zen. Dit weten is voor iedere
KAB-er, die ziin tijd wil ver
staan en die de taak van de
Kerk. die spreekt wanneer dat
nodig is. wil begrijpen, een plicht..1
Menselijke macht
Tijdens het Lof. gecelebreerd i
door Rector Holthuizen met as-
sistentie van kapelaan Schut en
kapelaan P. Th. Brinkman uit
Oudorp. hield pastoor Drost zijn
slotpredicatie. Menselijke liefde
is vaak zo machteloos en mense
lijke macht is zo liefdeloos als
God niet de richtlijn van ons
leven is. Laten we de oplossing
van onze moeilijkheden toch zoe
ken waar die is, bij God! Ook
voor onze zorg om het dageliiks
brood. om een onderdak. Dat
geldt vooral voor de jongeren,
die vaak niet meer weten waar
ze het zoeken moeten en van de
ene instantie naar de andere
snellen. Maria, de Moeder der
mensen, tot wie zovelen in hun
nood vertrouwvol komen, zal
ons de weg naar God leren. Onze
Mariaverering leidt uiteindelijk
toch naar Christus en bii Hem.
in de H. Eucharistie moeten we
met onze noden komen, aldus de
predikant, die de komst van zo-
velen naar Heiloo zag als een
uiting van kinderlijk vertrouwen.
De processie, anders altijd in
de lommerijke turnen van het
Genade-oord gehouden. vond,
daar de regen toch uiteindelijk
nog spelbreker was geworden,
in de kerk plaats, waarbij slechts
de afdelingsbesturen met het
Allerheiligste door de kerk
trokken. Deze toch stichtende
plechtigheid was tevens het
sluitstuk van de pelgrimstocht.
De eenvoudige, maar treffen
de woorden van de heer van der
Veldt waarmede hij de bijeen
komst sloot, hebben nog eenis
het grote doel van ieder leken-
apostolaat het eigenlijke
hoofdthema van deze dagen
aan de orde gesteld. Wij moeten
niet alleen actief zijn als K.A.B.-
leiders, wii moeten komen tot
grotere samenwerking en daarbij
moeten gaarne offers worden
gebracht. Wij moeten er in onze
parochies voor vechten, dat er
overleg komt tussen de stands
organisaties. Juist dat offeren en
dat vechten is al zo vaak op ver
rassende wijze beloond'. Het is
voorgekomen, dat pastoors, die
er zich steeds tegen verzet, had
den. omdat zij de bedoeling
nooit begrepen, hun medewer
king zijn gaan verlenen, wan
neer zij verrast waren door
spontane samenwerking, die b.v.
bij een of ander feest in de pa
rochie als vanzelf ontstond. Daar
zat dan echte offergeest en ge
duldig volhouden achter en
daardoor werd zo'n moeilijkheid
vaak overwonnen.
Rector Kraakman greep de
kans. om deze jsnaar nog sterker
aan te roeren, 'in zijn afscheids
woord, dankbaar aan. Het offer
zag hij in het organisatieleven
als een gelijkwaardig element
met de activiteit op zakelijk ge
bied. Offer en lijden moeten
eigenlijk opwegen tegen alle
actie, zo hield hij zijn mannen
met overtuiging voor.
Zodoende werden de studie
dagen beëindigd in de sfeer,
waarin zii zeer bewust zijn be
gonnen en opgezet. De sfeer,
waarin het leven wordt bemedi-
teerd als een niet alleen materi
ele, maar vooral als een geeste
lijke strijd. Een sfeer die ver
boven de dagelijkse problemen
uit is gegaan. Ook de laatste in
leiding van Herman Divendal
was daar een typisch voorbeeld
van. Hij sprak over de samen
werking tussen priester en leek
en gaf een schat van mogelijk
heden aan, die nog te weinig
worden benut om onze geeste
lijke noden te boven te komen.
Daarvoor moet er echter veel
meer initiatief komen tot samen
werking en dit moet zeker niet
alleen van de priesters uitgaan.
Het komt nog voor, dat men
vaak niet eens bij de pastorie
durft aanbellen met zijn moei
lijkheden!, die toch vaak juist
daar behandeld moeten worden.
Divendal zag die samenwerking
allerminst in het uitrafelen van
verschillen in spiritualiteit van
leken en priesters. Vorm en
tijdsduur van geestelijk leven
mogen voor beiden verschillen,
de kern is hetzelfde. Van de an
dere kant moet de leek ook weer
niet vervallen in een ander
uiterste en de houding aan
nemen van een werknemer die
het tot mede-directeur geschopt
heeft. Hoe verschillend in posi
tie zij ook zijn. priesters ppi le
ken kunnen nauw verbonden zii
aan zij werken. Dan eerst zal
het grote gemeenschapsmysterie
van de Kerk tot zijn recht ko
men en zal de wereld ervaren
wat de Kerk voor haar betekent.
Advertentie
Ons nieuwste verkoopsysteem
voor de nieuwste mantels,
regenmantels en japonnen
Hilckmann's prijzen passen u
U prijst de pasvorm!
„Billijk man" Langestr. 23, Alkm.
Magda Janssens, de bekende Nederlandse toneelspeelster, die
reeds zovelen door haar spel heeft ontroerd, hoopt op 21
October a.s. haar 50-jarig toneeljubileum te vieren. Foto toont
Magda Janssens bezig met het schikken van bloemen uit
eigen tuin.